Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:23
Satefan schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:27:
Vandaag aan m'n projectje gewerkt om een ring om de voorste poot van de BB te maken. Vannacht kon ik de BB weer horen resoneren. Vermoeden bestond wederom dat de veerpoot vast zat door ijsvorming op/in de poot. Dit bleek na inspectie het geval te zijn. Even schudden aan de BB en hij kwam weer los.

Ik heb in FreeCAD een ring gemaakt met een schuine afloop vanaf de poot, met een opvangrand (om condens/smeltwater op te vangen en te verdelen. Dit kan uiteraard door de gaatjes van de ring dan weg. De hoop is dat door dit wat beter te verdelen en van de poot weg te geleiden dit probleem niet meer voorkomt.

Als het water vanaf een andere kant/manier in de poot komt helpt dit wellicht niets.

Hier de ring in FreeCAD, vers van de printer en geplaatst op de BB.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eerst maar eens zien of dit wat doet, vanaf hier kan er verder gefröbeld worden natuurlijk.
Ah mijn idee uitgevoerd, top! Ik ben benieuwd.
Hoe ziet de ring er aan de onderkant uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:23
DjAntoon schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:13:
[...]

Ah mijn idee uitgevoerd, top! Ik ben benieuwd.
Hoe ziet de ring er aan de onderkant uit?
Here you go.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSSzt6TtSuugxksORW8YkkwADQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/noy66T6fwgApheP1D4c35fBc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:34
Ronnie27 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:15:
[Afbeelding]

Leuk die update, maar met een Flint heb ik niks aan legionella en sww.
Hier ook een Flint.
Ik heb WeHeat via de feedback button een berichtje gestuurd.
Hier draaide hij lekker lange runs op 30%
En lekker stil.
Nu draait hij op 40%, meer stroomverbruik en meer defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heb je, toevallig, de stl? :D

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
Mijn BB draait nu in stiltemodus 1 (laagste nivo dus): 44% belasting. De gevraagde temp (29C) wordt wel gehaald (Temp huis in is 30C). Op zich gaat dat dus wel goed, maar ik kan niet verder limiteren als ik dat zou willen lijkt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
teacher schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:08:
[...]

Heb je, toevallig, de stl? :D
Uiteraard. Maar hoe kan ik die hier delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Satefan schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:10:
[...]

Uiteraard. Maar hoe kan ik die hier delen?
Ergens parkeren (of op thingiverse zetten oid) en hier linken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 02-07 16:23
Satefan schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:08:
Mijn BB draait nu in stiltemodus 1 (laagste nivo dus): 44% belasting. De gevraagde temp (29C) wordt wel gehaald (Temp huis in is 30C). Op zich gaat dat dus wel goed, maar ik kan niet verder limiteren als ik dat zou willen lijkt het op.
Klopt!

Als de instellingen in de BB overeen komen met die in de Sparrow dan kan je met modus 1 niet verder terug limiteren dan rond de 45-47% van het nominale vermogen van de WP.

Zie hieronder voor een uitgewerkt overzicht van het modulatiebereik van het compressor toerental per modus. De plots geven dit bereik weer als percentage van het nominaal toerental.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhNfNs_c-DFFi-KfkFHCVQOZRVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LWID867bEwePFPekjd6MyXfl.png?f=fotoalbum_large

Ik snap overigens totaal niet waarom modus 5, waarin die dus volledig kan moduleren, volgens Weheat de “extra besparing” stand is.

Dat is uit ervaring juist het bereik met de agressieve overshoot na een defrost enzo, waarbij de pomp dus niet zuinig loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
teacher schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:30:
[...]

Ergens parkeren (of op thingiverse zetten oid) en hier linken.
Duidelijk. Op andere fora kan je vaak een bijlage aan een post knopen. Vandaar de vraag. Ik ga straks wel even klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ik krijg het idee dat de nachtlimiet anders is dan de andere schuifbalk. Toen ik gisterenavond nachtlimiet op 3 zette kwam die niet hoger dan 60%. Met nachtlimiet uit en dan ook op stand 3 kwam die opeens tot 71%.
Iemand die dit herkent en kan onderbouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:36

Tsuranim

There is only one

Even een check.
Eerder gaf iemand aan dat zijn blackbird minder functioneerde doordat deze bij een schoorsteen stond.
Dat maakt dat ik mij afvraag of ik met onderstaande situatie niet ook een probleem van recirculatie kom. Plan is op het platte dak, echter met forse overstek. Zichtbaar aan de opheldering tgv druppels die ervan afvallen. Breedte is 1.70 m. Dus de helft van de BB komt onder de overstek te staan. Zal dat een probleem zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYrDUTwjLULkmPLDdOpHiBdOL4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBirnSZ6mXTfRMUeOBZ98HB7.jpg?f=fotoalbum_large

Verder : mijn gasgebruik is afgerond 2000m3. Koevlaas berekening wordt dan 10kw. Is dan de BB inadequaat, of reken je de 3 kw backup heater erbij. Wij zitten midden in het land, dus berekend op -10 is wel heel defensief.

[ Voor 198% gewijzigd door Tsuranim op 15-02-2025 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tsuranim schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:49:
Even een check.
Eerder gaf iemand aan dat zijn blackbird minder functioneerde doordat deze bij een schoorsteen stond.
Dat maakt dat ik mij afvraag of ik met onderstaande situatie niet ook een probleem van recirculatie kom. Plan is op het platte dak, echter met forse overstek. Zichtbaar aan de opheldering tgv druppels die ervan afvallen. Breedte is 1.70 m. Dus de helft van de BB komt onder de overstek te staan. Zal dat een probleem zijn?

[Afbeelding]

Verder : mijn gasgebruik is afgerond 2000m3. Koevlaas berekening wordt dan 10kw. Is dan de BB inadequaat, of reken je de 3 kw backup heater erbij. Wij zitten midden in het land, dus berekend op -10 is wel heel defensief.
probleem zit wss rond het vriespunt als je fors capaciteit (tijd) inlevert door de DF’s. En IMHO ga je daar zeker wat recirculatie krijgen, niet dat hij niet functioneert, maar COP gaat er wel een beetje door omlaag denk ik. Een staand model die haaks op het huis staat is mss een beter idee.
2000m3 is wel serieus, niet nog wat te isoleren? Meer stoken met de airco’s? Maar ook of je SWW gaat maken of niet is een grote factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:50
Tsuranim schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:49:
Wij zitten/zaten op 1800 m3/jaar incl SWW de BB doet het met 2 vingers in de neus.
SWW gaat nog via de CV en is ergens in de buurt van 0,5m3

Maar ga wel verwarmen met een stooklijn, dan pruttelt 'ie gemiddeld op 35-45%...

COP is momenteel rond de 3, niet super, wel altijd nog goedkoper dan gas...

[ Voor 6% gewijzigd door Jpiek op 15-02-2025 10:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kirvis
Swatfireglide schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:34:
Ik krijg het idee dat de nachtlimiet anders is dan de andere schuifbalk. Toen ik gisterenavond nachtlimiet op 3 zette kwam die niet hoger dan 60%. Met nachtlimiet uit en dan ook op stand 3 kwam die opeens tot 71%.
Iemand die dit herkent en kan onderbouwen?
Goeie!

Even ingedoken. Zie hieronder het resultaat voor de Sparrow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SJ0nrpX0ZJ-VrLyYJXXhcBZhv8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VftiXfRxEPDMJuw8EsVwnOMZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Nu online
Kirvis schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:08:
[...]

Goeie!

Even ingedoken. Zie hieronder het resultaat voor de Sparrow.

[Afbeelding]
Dank, dat is dus idd anders. Goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:32
Ik ben vandaag weer aan de slag gegaan met de warmtebeeldcamera en heb beneden van de 11 groepen er 1 open laten staan. Dit is de groep welke het meest slecht presteerd om te zien of daar rertour oploopt. Wat het dus doet.

-aanvoer van de BB schiet (logisch?) omhoog en gooit er om 50% met gemak 38 graden uit. Retour loopt op tot 3 graden verschil tot nu toe. De vvw beneden is een grote plak van 140-150m2.
-er staan 7 radiatoren aan en vvw in de badkamer.
-de aanvoer op de vvw beneden met10 groepen is nu tussen de 27 en 25 graden. De verdeler is 35 graden. Behalve de groep welke openstaat, die is 34 graden. De retour van alle groepen is 25 graden. Ook die van de groep welke volledig openstaat.

Denk dat de vvw langzaam reageert en daardoor langzaam afkoelt? Anders snap ik niet goed waarom aanvoer toch tussen de 25 en 28 graden schommelt en retour 25…. Behalve dus 1 groep.

Heb het een uur geleden dichtgezet.
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-06 18:53
Er zou ergens in de app een Feedback knop moeten zijn toegevoegd, maar deze zie ik nergens. Iemand die deze wel al in de app heeft zien verschijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
illuvattarr schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:02:
Er zou ergens in de app een Feedback knop moeten zijn toegevoegd, maar deze zie ik nergens. Iemand die deze wel al in de app heeft zien verschijnen?
Ik zie het ook niet meer.
Wel via het WeHeat portal kan ik het zien.
Rechts onder in het scherm een vertikaal knopje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoDo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:25
Het boilervat bij mijn systeem bevindt zich heel dicht bij de vloerverwarmingsverdeler. Wanneer er een SWW-run plaatsvindt, komt er 45 graden in het retourgedeelte van mijn verdeler, wat vervolgens ook een klein beetje de vloer in gaat. Waarschijnlijk zal deze temperatuur tijdens een legionellarun nog hoger zijn. Mijn vraag is in hoeverre dit schadelijk kan zijn, aangezien er bij normaal verwarmen een temperatuur van rond de 25 à 27 graden door de leidingen gaat, terwijl bij een SWW-run de temperatuur snel oploopt. Kan dit op de lange termijn schade aan de vloer veroorzaken, zoals scheuren bij de verdeler?

En dan nog een vraag; Bij het plaatsen van het boilervat is er geen aftapkraan geïnstalleerd. Is het noodzakelijk om deze alsnog te plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CofpwkH4haHRSt9FTOXthhAfXo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8EVnXnODRyOhvJJZa8oUg5ZD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17:23
DaCootMeister schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:43:
en wat anders (Freaky Friday off-topic); hebben jullie ooit een vrouw zo geinteresseerd/blij om een 21% stillere warmtepomp/app zien kijken?
:+
[Afbeelding]
Dat de WP's 21% stiller zijn geworden, komt omdat de boost mode is uitgezet! _O-
Bij normale werking, is natuurlijk niets veranderd. Puur marketing reclame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
RNacoustics schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:15:
[...]

Dat de WP's 21% stiller zijn geworden, komt omdat de boost mode is uitgezet! _O-
Bij normale werking, is natuurlijk niets veranderd. Puur marketing reclame.
Volgens mij maken ze nu in de meeste gevallen meer geluid.
Je kunt niet meer terug naar de laagste stand ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Kirvis schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:40:
[...]

Klopt!

Als de instellingen in de BB overeen komen met die in de Sparrow dan kan je met modus 1 niet verder terug limiteren dan rond de 45-47% van het nominale vermogen van de WP.

Zie hieronder voor een uitgewerkt overzicht van het modulatiebereik van het compressor toerental per modus. De plots geven dit bereik weer als percentage van het nominaal toerental.

[Afbeelding]

Ik snap overigens totaal niet waarom modus 5, waarin die dus volledig kan moduleren, volgens Weheat de “extra besparing” stand is.

Dat is uit ervaring juist het bereik met de agressieve overshoot na een defrost enzo, waarbij de pomp dus niet zuinig loopt.
Misschien doelen ze er op, dat dan de CV ketel bijna niet meer wordt aangesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
201WD schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:21:
[...]

Volgens mij maken ze nu in de meeste gevallen meer geluid.
Je kunt niet meer terug naar de laagste stand ..
Hij kan toch altijd terug moduleren naar 16%? Gewoon je gevraagde temperatuur terugschroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-06 10:00
I.p. schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:55:
[Afbeelding]

Vandaag eindelijk onze BB80 in gebruik genomen. Het is nog wat wennen hoe e.e.a. werkt.
De verwarming heeft 2 dagen niet aangestaand dus alles is aardig afgekoeld (alleen kacheltjes aangehad in woongedeelte). Nu wil ik hem eigenlijk een boost laten geven met 40 graden water, maar zowel bij een openthermvraag van 40 graden als op stooklijn 40 graden wil hij niet boven de 31. De legionellarun ging met gemak tot 65.

Iemand enig idee hoe dat kan?

Verder is de verdeler vervangen voor een pomploze verdeler en nieuwe 28mm leidingen. Kwa flow niet ontevreden met rond de 1,8 l/s op elke groep (7 groepen en nog aardig wat radiatoren). Valt mij wel op dat de aanvoer temp op de verdeler achter blijft bij de aanvoertemp van de warmtepomp (25 vs 31), Zoveel verlies kan toch niet de oorzaak zijn van 3m ongeisoleerde leiding?
Inmiddels lijkt alles een beetje te gaan zoals het zou moeten. Om 12:00 had de BB het huis warm sinds gisteravond. Nu teruggeschakeld naar 57% met een COP van 3,4 en 4 graden verschil tussen aanvoer en retour. Is deze COP acceptabel of halen jullie veel meer vandaag? (2 graden en grijs buiten)

Het vloerverwarming issue lijkt ook opgelost. De aanvoerthermometer op de robot verdeler is niet meer dan wat kunststof. Die meet lager dan dat werkelijk erin gaat. De retour staat nu vaak nog hoger… dus dat wordt 2 sensors op de leidingen plaatsen.

Tot slot: hier wel een succesverhaal voor plaatsing op plat dak met houten balken. 4 stukjes trillingsmat, betontegel en daar de BB op geeft totaal geen brom of trillingsgeluiden zoals ik hier wel eens lees. Je hoort binnen alleen een zoem (vooral op 100%) maar niet bepaald storend. Over een paar weken horen we het vast nog niet eens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 15:09
I.p. schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:51:
[...]

Inmiddels lijkt alles een beetje te gaan zoals het zou moeten. Om 12:00 had de BB het huis warm sinds gisteravond. Nu teruggeschakeld naar 57% met een COP van 3,4 en 4 graden verschil tussen aanvoer en retour. Is deze COP acceptabel of halen jullie veel meer vandaag? (2 graden en grijs buiten)

Het vloerverwarming issue lijkt ook opgelost. De aanvoerthermometer op de robot verdeler is niet meer dan wat kunststof. Die meer lager dan dat werkelijk erin gaat. De retour staat nu vaak nog hoger… dus dat wordt 2 sensors op de leidingen plaatsen.

Tot slot: hier wel een succesverhaal voor plaatsing op plat dak met houten balken. 4 stukjes trillingsmat, betontegel en daar de BB op geeft totaal geen brom of trillingsgeluiden zoals ik hier wel eens lees. Je hoort binnen alleen een zoem (vooral op 100%) maar niet bepaald storend. Over een paar weken horen we het vast nog niet eens
COP hier is 3,6, dus vergelijkbaar. GEmiddeld pruttellt de BB met 600W de hele dag wel door, zo hier en daar even standby of defrost en dan weer verwarmen obv stooklijn waarmee de woonkamer aangenaam en constant is met 19,5 graden :)

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
RNacoustics schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:48:
[...]

Hij kan toch altijd terug moduleren naar 16%? Gewoon je gevraagde temperatuur terugschroeven.
Ik draai hier op de stooklijn, daarmee kon ik voorheen naar 30% nu naar 40%.
Volgende week komt er een open therm thermostaat, eens kijken wat er dan mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
201WD schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:09:
[...]

Ik draai hier op de stooklijn, daarmee kon ik voorheen naar 30% nu naar 40%.
Volgende week komt er een open therm thermostaat, eens kijken wat er dan mogelijk is.
Welke Opentherm thermostaat ga je gebruiken. Ik zoek een OT thermostaat, waarin ik zelf de gevraagde water temperatuur of stooklijn kan instellen en ook via wifi gateway via HA kan managen en ook geautomatiseerde settings kan uitvoeren,

[ Voor 4% gewijzigd door RNacoustics op 15-02-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Ik ben benieuwd hoe dit werkt. Ik zou er meer een waterdorpel deur constructie van gemaakt hebben, maar misschien werkt dit net zo goed.
De goede benaming is weldorpel vind ik net. Er moet een "waterhol" inzitten, ik heb ooit gehoord dat dit dan minstens 10mm moet zijn, anders kruipt het water toch weer naar binnen in plaats van dat het er afvalt.

Trouwens net even op het dak geweest en de voorpoot zat vastgevroren...

[ Voor 15% gewijzigd door DjAntoon op 15-02-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
DjAntoon schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:40:
[...]

Ik ben benieuwd hoe dit werkt. Ik zou er meer een waterdorpel deur constructie van gemaakt hebben, maar misschien werkt dit net zo goed. De goede benaming is weldorpel vind ik net.

Door de kiezelsteen drainage op mijn dak, heb ik tot op heden daar nog geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
RNacoustics schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:28:
[...]

Welke Opentherm thermostaat ga je gebruiken. Ik zoek een OT thermostaat, waarin ik zelf de gevraagde water temperatuur of stooklijn kan instellen en ook via wifi gateway via HA kan managen en ook geautomatiseerde settings kan uitvoeren,
Lyric t6 honeywell

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:28
[...]

Zoiets? Tado regelt wel per hele graad. Mag van mij wel naar per 0.5c of 01c. Ben zelf over op de stooklijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfgPx_4P4RWHK5SPjRMJAqb8pVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkkmVGofKge7pknccAxHUWLt.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput---->3825wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-07 22:39
RoDo schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:40:
Het boilervat bij mijn systeem bevindt zich heel dicht bij de vloerverwarmingsverdeler. Wanneer er een SWW-run plaatsvindt, komt er 45 graden in het retourgedeelte van mijn verdeler, wat vervolgens ook een klein beetje de vloer in gaat. Waarschijnlijk zal deze temperatuur tijdens een legionellarun nog hoger zijn. Mijn vraag is in hoeverre dit schadelijk kan zijn, aangezien er bij normaal verwarmen een temperatuur van rond de 25 à 27 graden door de leidingen gaat, terwijl bij een SWW-run de temperatuur snel oploopt. Kan dit op de lange termijn schade aan de vloer veroorzaken, zoals scheuren bij de verdeler?

En dan nog een vraag; Bij het plaatsen van het boilervat is er geen aftapkraan geïnstalleerd. Is het noodzakelijk om deze alsnog te plaatsen?

[Afbeelding]
De stroming van de retourslang is richting warmtepomp hè? Dus er kan geen water van de boiler retour in de vloer komen.
Wel via de WP in de aanvoer bij het omschakelen van de 3 wegklep, mits dat gebeurt met systeem pomp aan. Sommige warmtepompen doen dit.
Dat kan geen kwaad voor de vloer. Korte momenten warmer water doen in mijn ogen niks, alleen als de vloer sterk opwarmt in zijn geheel dan kunnen er scheuren plaatsvinden.

Ps eigenlijk moet elke installatie beveiligd zijn tegen te hoge vloertemperaturen.
Het gebeurt bijna nooit maar op de aanvoerbalk van de VV verdeler moet een aanleg of dompel lthermostaat zitten die schakelt bij 50C een contact die de WP platlegt.

Want stel de 3 wegklep blijft steken op stand CV en gaat SWW maken. En je bent net een dag of 2 weg….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
[...]

Wees voorzichtig met draadloze, mijn eTwist is ernstig beperkt doordat 'ie draadloos is blijkbaar.

Afhankelijk van je Tweakniveau (hoewel, ik kan het nu ook) is de/een OpenTherm Gateway wel een aanrader.
Ik kan meer monitoren dan met (alleen) de Weheat portal, laat staan een thermostaat, en icm met Home automation (iig voor Homey, zal voor HA niet anders, misschien zelfs nog wel beter zijn) gewoon leuk om flows te maken en zaken te manipuleren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Jpiek schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:22:
[...]

Wees voorzichtig met draadloze, mijn eTwist is ernstig beperkt doordat 'ie draadloos is blijkbaar.

Afhankelijk van je Tweakniveau (hoewel, ik kan het nu ook) is de/een OpenTherm Gateway wel een aanrader.
Ik kan meer monitoren dan met (alleen) de Weheat portal, laat staan een thermostaat, en icm met Home automation (iig voor Homey, zal voor HA niet anders, misschien zelfs nog wel beter zijn) gewoon leuk om flows te maken en zaken te manipuleren..
Precies, ik wil gewoon wat meer regie op m'n WP installatie krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:57
Jpiek schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:22:
[...]

Welke Opentherm gateway heb je dan? Ik heb deze via Nodoshop; https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware maar dat is alleen monitoren, niet aansturen. Wel handig nu de HomsAssistant integratie down is.

Die andere (https://github.com/Laxilef/OTGateway) lijkt meer te kunnen maar volgens mij niet kant en klaar te kopen toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Satefan
DjAntoon schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:40:
[...]

Ik ben benieuwd hoe dit werkt. Ik zou er meer een waterdorpel deur constructie van gemaakt hebben, maar misschien werkt dit net zo goed.
De goede benaming is weldorpel vind ik net. Er moet een "waterhol" inzitten, ik heb ooit gehoord dat dit dan minstens 10mm moet zijn, anders kruipt het water toch weer naar binnen in plaats van dat het er afvalt.

Nou ja, het is een startpunt. De aanname is dat het smeltwater via de poot naar beneden loopt en dan vastvriest aan de veerpoot.

Een weldorpel is ook wel goed te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EZlCbJP3SEay_RLH5X1XVxfifQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lxnPIpvOUL3l0n3FtyGK7nl3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNp0ukFBLIiDiTvdC3YXvNXc6CA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DQwsNLG6S1KFtF41qQHg4RYl.png?f=fotoalbum_large

Ik zal m straks printen. Ik denk dat dit inderdaad beter werkt. De huidige ring laat ook gewoon water door en dat zal dan ook weer naar binnen lopen wellicht.

[ Voor 38% gewijzigd door Satefan op 15-02-2025 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Barryvdh schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:04:
[...]

Welke Opentherm gateway heb je dan? Ik heb deze via Nodoshop; https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware maar dat is alleen monitoren, niet aansturen. Wel handig nu de HomsAssistant integratie down is.
Exact diezelfde...

Je kunt (iig in de Homey app) commando's sturen, die je hier https://otgw.tclcode.com/firmware.html#commands kunt vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:57
Jpiek schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:07:
[...]

Exact diezelfde...

Je kunt (iig in de Homey app) commando's sturen, die je hier https://otgw.tclcode.com/firmware.html#commands kunt vinden...
Ja ok, maar dan ben je hem actief aan het regelen via Homey/HA, dus zelf de stooklijn updaten dmv updaten van de watertemperatuur waardes, geen regeling op het device zelf?
Kan in principe ook wel, alleen ben je afhankelijk van Homey/HA die blijft draaien zodat je verwarming up-to-date blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Barryvdh schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:01:
[...]

Ja ok, maar dan ben je hem actief aan het regelen via Homey/HA, dus zelf de stooklijn updaten dmv updaten van de watertemperatuur waardes, geen regeling op het device zelf?
Kan in principe ook wel, alleen ben je afhankelijk van Homey/HA die blijft draaien zodat je verwarming up-to-date blijft.
Volgens mij is de basis van beide opties hetzelfde board (Wemos ESP32 of vergelijkbaar).

Dus wellicht kan je de wat uitgebreidere software van Laxilef ook wel op het board van de Nodo shop flashen?

Ik vind die van Laxilef ook heel interessant, ook omdat er een soort stooklijn+ optie in zit die de stooklijn een stuk intelligenter maakt.

Nog geen tijd gehad om er zelf naar te kijken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Barryvdh schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:01:
[...]
geen regeling op het device zelf?

Dat klopt, maar mits je je Flow giedy opzet is dat overkomelijk...

Dat Homey moet blijven draaien is voor meer zaken van belang. Ik zet wel altijd alls zonop dat er een fall back is. Verlichting is altijd nog te bedienen en de Wp valt terug op het thermostaat programma...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
Hier tot nu toe wel tevreden met de nieuwe instellingen.

Vandaag (vannacht) nog maar 1 defrost gehad ondanks de lage temperaturen. Nog een kleine overshoot, maar die gaat relatief snel weer terug naar de baseline.

De sparrow draait al de hele dag op tussen de 580 en 820 watt, met een (gerapporteerde) COP van boven de 5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZorjscnmCeGhg6XMO1wwlX8pYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SqOmQfd3RrGlsZCkIDouVU83.png?f=fotoalbum_large

Nu modus 2 geselecteerd zonder nachtverlaging. Dan wordt ie bij deze temperaturen dus begrenst op net onder de 60%, en dat werkt prima zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfExrgbAbWj1C4IzZ8mY9NHXN1U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OhXvm9M1tq14JrAZY4fTGwAB.png?f=fotoalbum_large

Mij hoor je niet klagen.

Benieuwd naar de additionele defrost instellingen die nog komen binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
Ik snap niet goed wat hier gebeurd. Om 09:30 komt de BB uit de nachtstand (stand 1). Volgens de stooklijn moet er 29.5 graden water gemaakt worden voor het verwarmen van de woning.

Direct in de 'normale modus' voor overdag (stand 3 - midden), gaat de compressor op 76% draaien om water van 32.4 graden aan te leveren. Dit loopt op naar 33.3 (nu).

Geen idee waarom dit gebeurd, maar ik merkte al eerder op dat het omschakelen tussen de stiltemodus en normale modus dit soort gedrag veroorzaakt (in ieder geval op dat moment).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viJ69ulIk4BUawbzT3wc088Y80g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zvueDyIU7ktH1YuAWsIWnEAO.png?f=fotoalbum_large

Zien meer BB owners dit gebeuren?

Satefan

Edit: Na een half uurtje begint de BB weer 'normaal' te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Satefan op 16-02-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
CyberFR schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:10:
[...]

Zoiets? Tado regelt wel per hele graad. Mag van mij wel naar per 0.5c of 01c. Ben zelf over op de stooklijn.

[Afbeelding]
Welke Tado is dit?
De X of de V3? De interface is wel veelbeloevnd voor warmtepomp eigenaren...

Mijn ervaring met slimme thermostaten en de Blackbird is (tot nu toe) dat ze elkaar kunnen tegenwerken qua "smartness" . De weersvoorspellingen en hierop anticiperend stookgedrag van de thermostaat versus de AI implementatie van de Blackbird gaan (nog) niet hand in hand.

Tado X wordt officieel nog niet ondersteund, Tado V3 wel conform https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL

Check da Specz

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Satefan
Ik ben net even op het dak van de garage geweest om de nieuwe ring te plaatsen. De nieuwe ring:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEp-9tsAbdDUxqnLPHxm1ZhBh1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T241fYR8cih6KR19c8mOGkWt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tufK_gTavyMVze58to-qGxXZuGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2IZXfvo33ZTNp44frUQbYCMl.jpg?f=fotoalbum_large

Dit ging echter niet omdat de voorpoot aan de tegel zat vastgevroren.

Maar het goede nieuws is wel dat de veerpoot zelf niet vast zat en de BB nog steeds vrij kon bewegen. De ring zorgt er dus vooralsnog wel voor dat het smeltwater niet in de poot terugloopt. Er ligt wat ijs in de ring, dus in de basis lijkt dit wel te werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJtN2UxpgiH8VlK69ZCZNOSLqWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIGV4FNgDjL5mUtqzJHVgH9h.jpg?f=fotoalbum_large

Er ligt nog wel steeds een ijslaag op de tegel onder de voorpoot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYo-YLts-nua_zX3a5xH8JVIp2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFpobf8jnMwQPVJmzo5V1nO8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan me voorstellen met meer defrostst en aanhoudende vorst, dat dit uiteindelijk toch in de weg gaat zitten.

Een oplossing die ervoor zorgt dat er (nagenoeg) geen smeltwater meer op de tegel komt is het mooiste natuurlijk. Ik denk dat een veel grotere schotel, die er voor zorgt dat het water verder weg van de tegel en de voorpoot loopt de oplossing moet zijn. Hier ga ik nog even op broeden.

Groet,

Satefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Nu online
Satefan schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:46:
Ik snap niet goed wat hier gebeurd. Om 09:30 komt de BB uit de nachtstand (stand 1). Volgens de stooklijn moet er 29.5 graden water gemaakt worden voor het verwarmen van de woning.

Direct in de 'normale modus' voor overdag (stand 3 - midden), gaat de compressor op 76% draaien om water van 32.4 graden aan te leveren. Dit loopt op naar 33.3 (nu).

Geen idee waarom dit gebeurd, maar ik merkte al eerder op dat het omschakelen tussen de stiltemodus en normale modus dit soort gedrag veroorzaakt (in ieder geval op dat moment).

[Afbeelding]

Satefan

Compensatie van defrost of dat hij gedurende de nacht niet doeltemperatuur haalde?
Ik zie het na elke defrost overshoot tot +- 3 graden. Dit met stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
Swatfireglide schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:33:
[...]

Compensatie van defrost of dat hij gedurende de nacht niet doeltemperatuur haalde?
Ik zie het na elke defrost overshoot tot +- 3 graden. Dit met stooklijn.
Dat dacht ik ook. Maar in de nacht wordt de doeltemperatuur wel gehaald. Maar het kan zeker iets met de defrost te maken hebben, die was een half uurtje voor de BB uit de stiltestand kwam klaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoK2kfamoH5Z_7JO9FYtj360BCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NPbV77sCF1Xn8X7B6ntERx4W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Satefan schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:31:
Ik ben net even op het dak van de garage geweest om de nieuwe ring te plaatsen. De nieuwe ring:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit ging echter niet omdat de voorpoot aan de tegel zat vastgevroren.

Maar het goede nieuws is wel dat de veerpoot zelf niet vast zat en de BB nog steeds vrij kon bewegen. De ring zorgt er dus vooralsnog wel voor dat het smeltwater niet in de poot terugloopt. Er ligt wat ijs in de ring, dus in de basis lijkt dit wel te werken:

[Afbeelding]

Er ligt nog wel steeds een ijslaag op de tegel onder de voorpoot.
[Afbeelding]

Ik kan me voorstellen met meer defrostst en aanhoudende vorst, dat dit uiteindelijk toch in de weg gaat zitten.

Een oplossing die ervoor zorgt dat er (nagenoeg) geen smeltwater meer op de tegel komt is het mooiste natuurlijk. Ik denk dat een veel grotere schotel, die er voor zorgt dat het water verder weg van de tegel en de voorpoot loopt de oplossing moet zijn. Hier ga ik nog even op broeden.

Groet,

Satefan
Kan je aan je ring een afvoerpijpje/gootje maken, zodat het water voorbij de tegel weg stroomt?
Succes met je uitvinding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
RNacoustics schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:08:
[...]

Kan je aan je ring een afvoerpijpje/gootje maken, zodat het water voorbij de tegel weg stroomt?
Succes met je uitvinding!
Dat kan zeker. De vraag is of het water dan niet halverwege bevriest. Maar goed, als het maar niet terugloopt in de poot, dat is het belangrijkste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I.p.
Satefan schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:46:

Direct in de 'normale modus' voor overdag (stand 3 - midden), gaat de compressor op 76% draaien om water van 32.6 graden aan te leveren. Dit loopt op naar 33.3 (nu).

[Afbeelding]

Satefan

Hier exact het zelfde net. Vraagtemp na defrost 32,6 en schiet door op 100% tot 35+. Ook zeker half uur voor hij terugmoduleert. Maar blijft nu alsnog hangen op 33.5 en 57%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBM-lyt8452lCAK4AzEbrM-7KTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNQ9tgtyw8jOn1y8h2A7QD09.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door I.p. op 16-02-2025 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:28
DaCootMeister schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:15:
[...]

Welke Tado is dit?
De X of de V3? De interface is wel veelbeloevnd voor warmtepomp eigenaren...

Mijn ervaring met slimme thermostaten en de Blackbird is (tot nu toe) dat ze elkaar kunnen tegenwerken qua "smartness" . De weersvoorspellingen en hierop anticiperend stookgedrag van de thermostaat versus de AI implementatie van de Blackbird gaan (nog) niet hand in hand.

Tado X wordt officieel nog niet ondersteund, Tado V3 wel conform https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
Tado v3 idd. AI zie ik nog niet terug, alleen dat hij na defrost de water uitlet en vermogen verhoogd om het warmte verlies te compenseren, wat ik hier echt wel nodig heb.

PVoutput---->3825wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoDo
Technician- schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:11:
[...]

De stroming van de retourslang is richting warmtepomp hè? Dus er kan geen water van de boiler retour in de vloer komen.
Wel via de WP in de aanvoer bij het omschakelen van de 3 wegklep, mits dat gebeurt met systeem pomp aan. Sommige warmtepompen doen dit.
Dat kan geen kwaad voor de vloer. Korte momenten warmer water doen in mijn ogen niks, alleen als de vloer sterk opwarmt in zijn geheel dan kunnen er scheuren plaatsvinden.

Ps eigenlijk moet elke installatie beveiligd zijn tegen te hoge vloertemperaturen.
Het gebeurt bijna nooit maar op de aanvoerbalk van de VV verdeler moet een aanleg of dompel lthermostaat zitten die schakelt bij 50C een contact die de WP platlegt.

Want stel de 3 wegklep blijft steken op stand CV en gaat SWW maken. En je bent net een dag of 2 weg….
Inderdaad, wanneer de boiler in werking is, meet ik een temperatuur van 45 graden. Alleen in het retourgedeelte van de verdeler. Met een infraroodthermometer aan het eerste stuk van de slangen meet ik deze temperatuur ook. Zodra de SWW-run echter is afgelopen, daalt de temperatuur ook weer snel naar een lagere waarde.
Mooi dat het tot zover geen kwaad kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-07 12:37
@Satefan Is het niet zo dat de instellingen zo zijn dat dat na defrost of SWW run er een gok is (op basis van de buitentemperatuur en stooklijn) dat om het huis weer te verwarmen, dus hoger wordt gestookt, maar omdat er geen gebruik wordt gemaakt van de Thermostaat, dat het puur een poging met die gegevens is om het doel te halen?
Is maar een idee.. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Maarten58 op 16-02-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 02-07 09:18
RoDo schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:34:
[...]

Inderdaad, wanneer de boiler in werking is, meet ik een temperatuur van 45 graden. Alleen in het retourgedeelte van de verdeler. Met een infraroodthermometer aan het eerste stuk van de slangen meet ik deze temperatuur ook. Zodra de SWW-run echter is afgelopen, daalt de temperatuur ook weer snel naar een lagere waarde.
Mooi dat het tot zover geen kwaad kan.
Hm,

zou het kunnen dat er een keerklep ontbreekt? Bij ons was het ook zo en duurde de sww te lang.
De keerklep is aangebracht en nu gaat er geen sww opwarming meer de retourleiding in en gaat het veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoDo
Fbosman schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:48:
[...]

Hm,

zou het kunnen dat er een keerklep ontbreekt? Bij ons was het ook zo en duurde de sww te lang.
De keerklep is aangebracht en nu gaat er geen sww opwarming meer de retourleiding in en gaat het veel sneller.
Er is geen keerklep geïnstalleerd aan de retourzijde van de verdeler. Zonet wel een SWW-run gehad van 30 minuten en is de onder temperatuur gestegen van 42,7°C naar 50°C. Deze temperatuurstijging lijkt binnen de acceptabele tijden te vallen, of is dit alsnog te lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 02-07 09:18
RoDo schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:11:
[...]

Er is geen keerklep geïnstalleerd aan de retourzijde van de verdeler. Zonet wel een SWW-run gehad van 30 minuten en is de onder temperatuur gestegen van 42,7°C naar 50°C. Deze temperatuurstijging lijkt binnen de acceptabele tijden te vallen, of is dit alsnog te lang?
Ik bedoel een keerklep in de retourleiding van je verwarmingssysteem, niet alleen de verdeler
30 minuten is niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoDo
Fbosman schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:35:
[...]

Ik bedoel een keerklep in de retourleiding van je verwarmingssysteem, niet alleen de verdeler
30 minuten is niet verkeerd.
Kom ik geen keerklep tegen in de retourleiding, waar hebben ze zie bij jou geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
RoDo schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:19:
[...]

Kom ik geen keerklep tegen in de retourleiding, waar hebben ze zie bij jou geplaatst?
Heb je een driewegklep of 2 losse pompen?

De keerkleppen moeten, bij twee losse pompen, direct onder de pomp zitten. Goudkleurig rond ding.

Edit: zo ziet ie er uit:

Stoker in "Weheat warmtepompen"

[ Voor 11% gewijzigd door Kirvis op 16-02-2025 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoDo
Kirvis schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:25:
[...]

Heb je een driewegklep of 2 losse pompen?

De keerkleppen moeten, bij twee losse pompen, direct onder de pomp zitten. Goudkleurig rond ding.

Edit: zo ziet ie er uit:

Stoker in "Weheat warmtepompen"
Ja dat zit er wel tussen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eK5fgPry9-2wGgy1QOEQJmN5Cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YC4s8FRa0jGOJni1chMqRXU5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Ben ik de enige bij wie dit te zien is ?
Het lijkt alsof er twee 'types' defrost zijn ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hthv4RASevwatzG6J1LHFw5U000=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GvcYG1Z4eZFneJr5BhJmnqhp.jpg?f=user_large

Beide pieken zijn defrosts volgens de portal, maar de tweede lijkt een stuk zwakker/zachter/milder te zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I.p.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwRBYuw7maroqtFv39D9DijKd1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l8gAmkbhQGmacSVtEhEKN3Kr.png?f=fotoalbum_large

Na een super stabiele run op de stooklijn gebeurt hier om 18:00 iets vreemds. De gevraagde temperatuur zakt naar 0 graden en de BB gaat op standby. Na 1 minuut gaat de gevraagde temperatuur weer naar normaal volgens stooklijn maar de BB blijft minimaal een kwartier standby. Dit zelfde gebeurt om 18:45 weer.

Iemand al eerder dit gedrag gehad of een verklaring hiervoor?

[ Voor 13% gewijzigd door I.p. op 16-02-2025 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Satefan schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:31:
Ik ben net even op het dak van de garage geweest om de nieuwe ring te plaatsen.

Hmm, ik ben sinds de installatie nog niet het dak op geweest...

Zit me wel af te vragen of ik niet toch ff moet inspecteren vandaag of morgen...

Niet echt aantrekkelijk idee als je 's avonds in het donker thuiskomt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 22:31
I.p. schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:06:
[Afbeelding]

Na een super stabiele run op de stooklijn gebeurt hier om 18:00 iets vreemds. De gevraagde temperatuur zakt naar 0 graden en de BB gaat op standby. Na 1 minuut gaat de gevraagde temperatuur weer naar normaal volgens stooklijn maar de BB blijft minimaal een kwartier standby. Dit zelfde gebeurt om 18:45 weer.

Iemand al eerder dit gedrag gehad of een verklaring hiervoor?
Ja, ook eens gehad. Tado V3 was toen vast gelopen. Stekker eruit/erin en daarna niet meer gezien.

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-06 08:10
Ik kan mijn HA niet meer met weheat connecten. Ik krijg 429 too many request errors.

Oorzaak gevonden, ik zie een melding op Github repro

[ Voor 62% gewijzigd door thomk op 16-02-2025 20:31 . Reden: Oorzaak gevonden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I.p.
gratiz schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:12:
[...]

Ja, ook eens gehad. Tado V3 was toen vast gelopen. Stekker eruit/erin en daarna niet meer gezien.
Er hang hier ook een Tado V3+ aan, alleen hij staat op stooklijn van Weheat ingesteld. Zou wel apart zijn als de Tado hier alsnog de oorzaak is.

Het is tot nu toe bij 2 keer gebleven en draait weer stabiel door. Gelukkig maar met een nacht -5 voor de deur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Hier -3 en rond 6:00 -4
Voor het eerst met 'mijn' Homey stooklijn, 6:20 gaat de wekker, benieuwd of ik in een warm huis wakker wordt... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Weet iemand wat het kost om een BlackBird P80 te verplaatsen? Ik denk dat de originele installatiekosten dekkend zijn; maar dat is een forse tegenvaller.

Het is ‘s nachts niet vol te houden met de warmtepomp aan. Slaap al maanden met oordoppen. Coolblue reageert mak. Mijn laatste oplossing is een offerte aanvragen voor een andere plek op het betonnen dak (ipv. houten dak). Sukkels. Niemand die zich bij Coolblue besefte dat dit geen goede plek was…

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
iApp schreef op zondag 16 februari 2025 @ 23:46:
Weet iemand wat het kost om een BlackBird P80 te verplaatsen? Ik denk dat de originele installatiekosten dekkend zijn; maar dat is een forse tegenvaller.

Het is ‘s nachts niet vol te houden met de warmtepomp aan. Slaap al maanden met oordoppen. Coolblue reageert mak. Mijn laatste oplossing is een offerte aanvragen voor een andere plek op het betonnen dak (ipv. houten dak). Sukkels. Niemand die zich bij Coolblue besefte dat dit geen goede plek was…
Dat is balen zeg.

Hoe is de BB nu opgesteld? Direct op het houten dak? Betonnen & Rubber tegels er onder? Misschien een foto plaatsen hier, dan kunnen we meedenken en kijken of de huidige situatie misschien toch beter kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCootMeister
Vindt het lullig en niet helpend om te moeten zeggen maar CoolBlue is geen gerenommeerde warmtepomp installateur, wel massale dozenschuiver, en werkt dus met onderaannemers.
Toen ik in het offertetraject zat heb ik van hen ook een offerte ontvangen. Na enig heen en weer geTeamed te hebben met de verkoper, geen installatiespecialist, had ik geen goed gevoel dat dit een fijne ervaring zou gaan worden.
Derhalve voor PVT Nederland (https://pvtnederland.nl/) gegaan, dat beviel wel goed.

Ik hoop dat je op basis van deze paragraaf nog iets kunt, ook al is er niets stuk:
2 jaar installatiegarantie
Als we bij Coolblue iets doen, dan doen we dat goed. Daar mag je op vertrouwen. Daarom geven we 2 jaar garantie op de installatie van jouw warmtepomp. Gaat er binnen deze tijd iets stuk? Dan komen we gratis langs om het probleem op te lossen.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:20

Dat is niet mogelijk om zo te bepalen...hangt van een hoop af. Is het puur het verplaatsen van de WP of moeten er ook leidingen aangepast worden? Langer/korter, nieuwe dakdoorvoer etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:06

Dat is balen zeg. De BB80 staat hier op een betonnen dak met rubber tegels, betontegels, rubber matje en
daarop de BB80. Horen binnen nagenoeg niks.
Alleen de pomp die toch wel met 20l/min pompt horen we af en toe.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JessicavdH
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22-05 22:01

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

Waar heb je precies last van? Hier staat de BB80 ook op een houten dak van een vooroorlogs huis. We slapen er niet direct onder, wel een verdieping lager. Wij hebben/hadden veel last van trillingen, maar dat lijkt nu toch voorbij met extra massa onder de WP en rubber matjes daar weer onder. En we hebben de veerpoot sinds gisteren provisorisch beschermd zodat daar geen water bij komt. Dat lijkt ook te helpen; vannacht bij -3 geen herrie. Trillingen zijn volgens mij meestal op te lossen. Als het geluid is van de WP zelf, is het natuurlijk een ander verhaal.

[ Voor 9% gewijzigd door JessicavdH op 17-02-2025 09:38 ]

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

JessicavdH schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:35:
[...]

Waar heb je precies last van? Hier staat de BB80 ook op een houten dak van een vooroorlogs huis. We slapen er niet direct onder, wel een verdieping lager. Wij hebben/hadden veel last van trillingen, maar dat lijkt nu toch voorbij met extra massa onder de WP en rubber matjes daar weer onder. En we hebben de veerpoot sinds gisteren provisorisch beschermd zodat daar geen water bij komt. Dat lijkt ook te helpen; vannacht bij -3 geen herrie. Trillingen zijn volgens mij meestal op te lossen. Als het geluid is van de WP zelf, is het natuurlijk een ander verhaal.
Bedankt! Heb je iets bijzonders gedaan - specifieke rubberen matjes, 3 simpele stoeptegels, of betonnen balken?

Ik heb:
Rubber 4x (alle hoeken van elke tegel)
Stoeptegel
Rubber 1x (precies onder de poot)
Warmtepomp

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:06
iApp schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:59:
[...]

Bedankt! Heb je iets bijzonders gedaan - specifieke rubberen matjes, 3 simpele stoeptegels, of betonnen balken?

Ik heb:
Stoeptegel
Warmtepomp
Heb hier hetzelfde en op betonnen dak (15-20 cm beton), daarop 20 cm piepschuim en 2 lagen dakbedekking.
Kun je bij de warmtepomp luisteren of er trillingen zijn? Zijn de veren wel 'los', kan de BB bewegen?
Geen last van ijs rond de veerpoten?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
STIMPPYYY schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:13:
[...]

Ben naar aanleiding van advies van @Stoker (nogmaals bedankt voor je tijd en advies zover!) aan de slag gegaan met eern warmtebeeldcamera. Best gaaf, maar zonder conclusies te trekken:

Gevraagde watertemperatuur is 35, gaat ook het huis in. Defrost om het uur. Watertemperatuur retour is 27 graden.

Beneden:
-de vloer is beneden 20 tot 22,8 graden. Dat verschilt dus per zone en groep.
-de temperatuur op de vvw verdeler is 33,7 graden. Er gaat per groep rond de 32 graden de vloer in.
-retour is tussen de 21 en 19 graden!

Boven:
-radiatoren zijn strak 32-33 graden
-aanvoer vvw verdeler voor de badkamer is 32 graden evenals de aanvoer van de groepen
-retour vvw verdeler voor de badkamer is 28-29 graden, behalve 1 groep die is 19 graden!
-badkamer vloer is 18 tot 18,5 graden behalve op een kleine plek waar het 21 graden is.

Ga straks aan de slag om te kijken of ik retour beneden omhoog kan krijgen door groepen te knijpen.
Ik ben van het weekend weer verder gegaan met het 'proberen' waterzijdig in te regelen van de vloerverwarming beneden. Positief is wel dat de vloerverwarming op de badkamer boven ook warmer wordt.

Boven heb ik de radiatoren nu ingesteld op de temperatuur zoals ik vind dat ze zouden moeten zijn. Dit nog wel via de thermostatische knop, dus moet daar nog een keer aan de slag met de voetventielen.

Naar aanleiding van het langzaam openzetten van de groepen zie ik wel enige verbetering beneden. Er staan nu 7 van de 11 groepen 'open' en de aanvoer en retourtemperatuur zijn beter. De lijnen en runs zijn ook langer. De retrouverschillen zijn kleiner en die probeer ik naar elkaar toe te krijgen door de groepen te knijpen. De minst presterende groep staat nog volledig open en doet nu goed mee. de rest is ver afgeknepen waarbij 1 groep, de kleinste in totaal met een hele klein opening al snel warmer wordt dan de rest.
Het lijkt er sterk op dat enerzijds waterzijdig inregelen regelen helpt en daarbij eerst de groep/deel van de vloer rustig op temperatuur kan komen voordat er een volgende groep open gezet kan worden. Daarmee blijft de retour en aanvoer enigzins stabiel waardoor de BB niet over de zeik gaat en iedere 50 minuten gaat defrosten. Ik moet nog 2 grote groepen openzetten in de komende 2 dagen. Dan blijven er 2 groepen over die ik in principe niet nodig heb, maar wel uiteindelijk wel open wil hebben (washok en badkamer beneden).

Merk wel dat de BB ruime tijd (een uur of 8-12) nodig heeft om de groep op temperatuur te krijgen. Je ziet telkens na deze tijd dat de BB de aanvoer weer prima op de 35gr krijgt waarbij direct na het openen van de groep deze bij temperaturen van deze ochtend blijft hangen op 33-34 graden. Snap dat ook wel enerzijds, komt natuurlijk een pens koud water weer over de retour terug dan.

Neigt er naar dat de BB gewooonweg niet sterk genoeg is voor mijn woning. Dat is niet conform verwachting.en afspraak met de installateur. Oveirgens is het waterzijdig inregelen ook iets wat je mag verwachten van de installateur.

[ Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 17-02-2025 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
[...]

Ik heb:
Stoeptegel
Warmtepomp
De oplevering is niet conform verwachting. Lijkt mij wel duidelijk uit je verhaal. Daar sta je sterk in. Je hebt ook meerdere malen gevraagd om een oplossing zo te horen. Ik zou CB wel sommeren om het binnen 2 weken op te lossen of dat je anders andere stappen onderneemt.

Positief is dat het wel kan zonder deze problemen. Ik heb persoonlijk nergens last van, maar betreft ook een goed geisoleerd en betonnen platdak. Zowel met enkel rubberen tegels als nu rubber- en betontegels geen last hiervan.

Wat ik mij nog wel afvroeger hier is in hoeverre er bij oplevering gecontroleerd wordt of de BB waterpas staat. Ieder dak loopt natuurlijk iets af voor de afwatering. Zeker bij oudere plattedaken heb je ook kans op het 'inzakken' van de houtenbalken. Dit zal ook niet meehelpen en overigens is dat ook slecht voor de installatie lijkt mij (zeker voor de ventilator).

[ Voor 8% gewijzigd door STIMPPYYY op 17-02-2025 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

[...]

Ik heb:
Stoeptegel
Warmtepomp
Zou je meer massa kunnen toevoegen?

blackbird
(evt rubber)
tegel
rubber tegel (dus niet op de hoeken van de tegel, maar zo'n dikke speeltegel)
dikke dikke grote tegel
dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
teacher schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:54:
[...]

blackbird
(evt rubber)
tegel
dikke dikke grote tegel
dak.
Het is mijn inziens niet slim om direct onder de veerpoot een rubber (tegel) te leggen. Na verloop van tijd zal de veerpoot in het rubber zakken en daardoor de functie van de veerpoot teniet doen. De veerpoot is vooral voor de lage tonen belangrijk.

Je zou er een extra tegel tussen kunnen stoppen, maar het is niet gezegd dat dit altijd beter is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netevolutions
  • Registratie: Januari 2024
  • Niet online
Ook ik heb overwogen de pomp te verplaatsen.

Ik heb hieronder een lijstje gemaakt van de soorten geluid die bij ons in mindere of meerdere mate overlast gaven. Het gaat specifiek over de BBP80 buitenunit. Bij mij staat die op een houten dak, waaronder en waarnaast geslapen wordt. Daarom staan on de lijst ook soorten geluid die hier nog niet eerder gemeld zijn.

Belangrijk is om onderscheid te maken tussen contact- en luchtgeluid. Luchtgeluid ontstaat doordat geluidsgolven zich voortplanten in een ruimte en zich van de ene ruimte naar de andere verplaatsen of van buiten. Bij contactgeluid wordt het geluid veroorzaakt door rechtstreeks contact met een muur of vloer in de woning.

Geluidskenmerken buitenunit
  1. Windgeruis, geluid van afvoer van lucht, zijwaarts op (pannen)dak, continu, luchtgeluid
  2. Windgeruis, geluid van aanvoer van lucht over platte dak, continu, luchtgeluid
  3. Druppelend water op platte dak, continu, contactgeluid
  4. Vallend ijs op platte dak (zgn. ploefs) bij ontdooien, kort durend, contactgeluid
  5. Zware brom, resonantie in huis, hoorbaar bij bepaalde frequenties van compressor, continu, contactgeluid
  6. Brommend geluid, hard werkende pomp wanneer deze bevroren is, continu, luchtgeluid
  7. Hard tikkend geluid bij opstarten ventilator door rondvliegend ijs, kort durend, indien geen dak toegepast en sprake van ijzel, luchtgeluid
  8. Sissend geluid van propaan, inwendig pomp, normaal, kort durend, luchtgeluid
  9. Helicopter geluid bij opstart/optoeren, inwendig pomp, kort durend, abnormaal, luchtgeluid
  10. Compressor, lage tonen, afh. van %, inwendig pomp, normaal, continu, luchtgeluid
  11. Compressor, hoog ratelend bij lage toeren, inwendig pomp, continu, abnormaal, luchtgeluid
Ik ben al een tijdje aan experimenteren met diverse maatregelen. Dat lukt steeds beter. Zo heb ik een RVS draagarm constructie gemaakt die contactgeluid nr 5 op houten dak heeft gereduceerd tot nul. En ik denk ook dat ik misschien last heb van een abnormaal luidruchtige pomp bij lage toeren (nr 9 en 11).

Indien jullie ook overlast ervaren, is het wel zo handig om deze nader te duiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
  • Laatst online: 01-07 18:31
Is er ergens info hoe goed de weheat warmtepompen moduleren. Hoe laag kunnen ze gaan?

Concreet: ik heb 6kW maximum nodig; bij 7°C een 2kW; kan de WP bij 7°C nog voltijdsdraaien aan 2kW?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mavuh
  • Laatst online: 16-05 18:31
Weet iemand toevallig of er nog een manier is om de sparrow compressor weer te kunnen limiteren op %? Voorheen liet ik hem netjes draaien op 20% in de stille uren en hadden de buren er geen last van. Nu draait hij (ook vanwege de kou) tussen de 25 a 30% en produceert hij een brom waar de buren last van hebben. Om steeds handmatig de stooklijn aan te passen is ook niet handig. <— wellicht kan dit ook geautomatiseerd worden ?

Alvast bedankt voor het mee denken en jullie reacties !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
walter_321 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:06:
Is er ergens info hoe goed de weheat warmtepompen moduleren. Hoe laag kunnen ze gaan?

Concreet: ik heb 6kW maximum nodig; bij 7°C een 2kW; kan de WP bij 7°C nog voltijdsdraaien aan 2kW?
Het ligt een beetje aan de watertemperatuur, maar ongeveer 500W is mogelijk. Belangrijker is denk ik bij hogere temperaturen, dan zal deze dus wel eerder op standby gaan.

Als je het maximale vermogen zeker niet nodig hebt, is een lichtere BB P60 (Nog niet leverbaar?) een betere keus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 201WD
Subsidie voor Flint is toegekend.
Ik heb het 2 weken terug aangevraagd.
Wp was in november 2024 besteld.
Is in januari geplaatst en subsidiebedrag van 2024 , wordt uitbetaald.
Prima geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-06 18:53
mavuh schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:22:
Weet iemand toevallig of er nog een manier is om de sparrow compressor weer te kunnen limiteren op %? Voorheen liet ik hem netjes draaien op 20% in de stille uren en hadden de buren er geen last van. Nu draait hij (ook vanwege de kou) tussen de 25 a 30% en produceert hij een brom waar de buren last van hebben. Om steeds handmatig de stooklijn aan te passen is ook niet handig. <— wellicht kan dit ook geautomatiseerd worden ?

Alvast bedankt voor het mee denken en jullie reacties !
Dit probleem heb ik ook sinds de update. Als het koud is moet ik hem snachts op 20 of 30% zetten, en dat lukt nu niet meer omdat het maximum op de laagste stand 47% is. Wel een flink probleem. @Weheat voeg aub nog een extra stand toe om hem snachts nog lager te kunnen zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DjAntoon schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:24:
[...]

Het ligt een beetje aan de watertemperatuur, maar ongeveer 500W is mogelijk. Belangrijker is denk ik bij hogere temperaturen, dan zal deze dus wel eerder op standby gaan.

Als je het maximale vermogen zeker niet nodig hebt, is een lichtere BB P60 (Nog niet leverbaar?) een betere keus.
Nee, dat ligt niet aan de watertemperatuur. Die heeft invloed op het elektrische verbruik, maar dat bepaald niet (alleen) het minimale thermische vermogen.

Maar alle info is in dit topic te vinden. De documentatie van Weheat zelf is ook niet meer zo slecht als die ooit was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
  • Laatst online: 17:55
Ik ben bezig met het geluid van de Blackbird, zo had ik net Weheat's support aan de telefoon, ze hebben tegelijk met de afgelopen update de installatiehandleiding een update gegeven:

Zie hier een stukje uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfCT2chl69ZH0K-v4RipML_FY20=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hqx4a9AuuEM1h5q14rPCFUGN.png?f=fotoalbum_large

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:33
201WD schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:50:
Subsidie voor Flint is toegekend.
Ik heb het 2 weken terug aangevraagd.
Wp was in november 2024 besteld.
Is in januari geplaatst en subsidiebedrag van 2024 , wordt uitbetaald.
Prima geregeld.
Dat is erg snel.
Bij ons 7 januari aangevraagd, nog niks ontvangen. De aanvraag is samengevoegd met de aanvraag van de wp boiler, die is in november gedaan. Ook daarvan nog niks ontvangen, alleen een brief dat het 8 weken langer kan duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07 20:31
reiniero schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:29:
[...]

Dat is erg snel.
Bij ons 7 januari aangevraagd, nog niks ontvangen. De aanvraag is samengevoegd met de aanvraag van de wp boiler, die is in november gedaan. Ook daarvan nog niks ontvangen, alleen een brief dat het 8 weken langer kan duren.
30 januari aanvraag ingediend (Vaillant-installatie), en vorige week bericht dat de subsidie toegekend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:33
Isdatzo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:39:
[...]

30 januari aanvraag ingediend (Vaillant-installatie), en vorige week bericht dat de subsidie toegekend is.
Misschien dat het bij de meesten allemaal automatisch gaat en bij sommigen handmatig gecontroleerd moet worden steekproefsgewijs? Ze zullen wel personeelstekort hebben bij rvo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Stoker schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:15:
Ik ben bezig met het geluid van de Blackbird, zo had ik net Weheat's support aan de telefoon, ze hebben tegelijk met de afgelopen update de installatiehandleiding een update gegeven:

[Afbeelding]
Dit alles zegt alleen iets over de geluidsdruk buitenshuis en is handig voor berekening, wat voor geluidsdruk op de erfgrens wordt geproduceerd. Echter zie ik heel veel klachten voorbij komen van geluidsoverlast binnenshuis.
Dit betreft voornamelijk overlast door resonantie en contact geluid via de bouwconstructie. Dit alles heeft te maken met de ondergrond waar op de WP staat. Een WP plaatsen op een lichte inpandige houtconstructie, zoals dakkapellen of houten plat dak, vormt al gauw een klankkast. en als je daar ook nog eens onder slaapt, vraagt dat om problemen. Een WP plaatsen op een uitpandig plat dak zoals garage/carpoort of keuken. heb je binnenshuis veel minder last van. Ik ben van mening dat een installateur daar op moet wijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
illuvattarr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:51:
[...]

Dit probleem heb ik ook sinds de update. Als het koud is moet ik hem snachts op 20 of 30% zetten, en dat lukt nu niet meer omdat het maximum op de laagste stand 47% is. Wel een flink probleem. @Weheat voeg aub nog een extra stand toe om hem snachts nog lager te kunnen zetten
Maar, even voor de duidelijkheid, ook voor @mavuh: op de laagste stand van zowel de nieuwe slider als de stille uren kan het compressor toerental moduleren tussen 16% en 47% (bij de Sparrow).

Dat betekent dat als het kan, hij zo laag mogelijk gaat zitten.

Dat ie bij jullie beiden niet op 20 of 30% blijft, heeft dus te maken met de weersomstandigheden en dat ie dat toerental en bijbehorend vermogen nodig heeft om water te maken dat voldoende op temperatuur is.

Als je hem zou kunnen begrenzen op 20% dan gaat je die gevraagde temperatuur nooit halen en heb je in de ochtend een koud huis met deze buitentemperaturen.

Het is dus niet zo dat ie voor de lol op 47% gaat zitten, maar dat heeft ie gewoon nodig.

Mocht het wel zo zijn dat je kamertemperatuur aan de hoge kant is dan kan je sowieso je stooklijn naar beneden aanpassen zodat ie minder vermogen nodig heeft.

Bij 5-7 graden buitentemperatuur draait de Sparrow bij ons op 16% en pakt ie rond de 200 watt van het net. Vanmorgen zag ie met de -5 buitentemperatuur op 800-1000 watt.

Dus, of de stooklijn aanpassen en accepteren dat het kouder wordt, of op een andere manier proberen het geluid te reduceren lijkt me.

Edit: en stel dat je je huis afgelopen nacht wél warm had weten te houden met een warmtepomp die op 20% draait, dan is je pomp dus veel te zwaar, want dan heb je het nominale vermogen (=100%) nooit nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Kirvis op 17-02-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:38

AirX

Tweak Guru

[Afbeelding]
Hoezo komen ze nu met veel hogere waardes dan vroeger? Eerder was Lwa-Max 55dB. Nu maximaal 70 en af-fabriek 64?! Zie wat er eerder op de Weheat website stond:
Vraag
Hoeveel geluid maakt de Blackbird?
Antwoord
Met een geluidsniveau van slechts 49dB(A), is de Blackbird van Weheat praktisch fluisterstil. Dit is gemeten volgens de EN-12102 norm op een afstand van één meter, vergelijkbaar met het volume van een zacht gesprek.

Voor de rekentool van de overheid is er ook een geluidsvermogen benodigd bij A7/W35.
Deze is: Lwa-MAX 55dB(A)
Zijn dus allemaal eerdere berekeningen op basis van dit getal onjuist?

[ Voor 6% gewijzigd door AirX op 17-02-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavuh
Kirvis schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:01:
[...]

Maar, even voor de duidelijkheid, ook voor @mavuh: op de laagste stand van zowel de nieuwe slider als de stille uren kan het compressor toerental moduleren tussen 16% en 47% (bij de Sparrow).

Dat betekent dat als het kan, hij zo laag mogelijk gaat zitten.

Dat ie bij jullie beiden niet op 20 of 30% blijft, heeft dus te maken met de weersomstandigheden en dat ie dat toerental en bijbehorend vermogen nodig heeft om water te maken dat voldoende op temperatuur is.

Als je hem zou kunnen begrenzen op 20% dan gaat je die gevraagde temperatuur nooit halen en heb je in de ochtend een koud huis met deze buitentemperaturen.

Het is dus niet zo dat ie voor de lol op 47% gaat zitten, maar dat heeft ie gewoon nodig.

Mocht het wel zo zijn dat je kamertemperatuur aan de hoge kant is dan kan je sowieso je stooklijn naar beneden aanpassen zodat ie minder vermogen nodig heeft.

Bij 5-7 graden buitentemperatuur draait de Sparrow bij ons op 16% en pakt ie rond de 200 watt van het net. Vanmorgen zag ie met de -5 buitentemperatuur op 800-1000 watt.

Dus, of de stooklijn aanpassen en accepteren dat het kouder wordt, of op een andere manier proberen het geluid te reduceren lijkt me.

Edit: en stel dat je je huis afgelopen nacht wél warm had weten te houden met een warmtepomp die op 20% draait, dan is je pomp dus veel te zwaar, want dan heb je het nominale vermogen (=100%) nooit nodig.
Dus dan zou ik elke avond handmatig de stooklijn zo moeten instellen dat hij op minimaal toerental draait. En in de ochtend weer instellen op de gewenste graden. Dat was zo mooi van de oude instelling qua nacht limit op 20%.

We hadden eerst de flint in het voorstel staan, maar gezien de wens is in de toekomst van het gas af te gaan. Was de flint geen optie meer. De WP komt hier eigenlijk nooit boven de 50% en draait overdag op 28% —> 35%. Huis blijft netjes rond de 19.5 a 20 graden.

Als het huis in de nacht uren dan 0.5 graad zakt omdat hij onder vraag niveau werkt is dat voor ons prima gezien het geluid van de compressor stuk lager is.

Als er iets van een Gateway is die de stooklijn automatisch kan aanpassen op tijden. Dan zou dat ook een mogelijkheid zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door mavuh op 17-02-2025 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
teacher schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:54:
[...]

blackbird
(evt rubber)
tegel
dikke dikke grote tegel
dak.
Ik vraag mij af of dit gaat helpen? Volgens mij ga je door de stenen alleen maar de resonantie frequentie naar beneden brengen. Als het geheel op een slap houten ondergrond constructie staat, blijft dat een klankboard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
mavuh schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:24:
[...]

Dus dan zou ik elke avond handmatig de stooklijn zo moeten instellen dat hij op minimaal toerental draait. En in de ochtend weer instellen op de gewenste graden. Dat was zo mooi van de oude instelling qua nacht limit op 20%.

We hadden eerst de flint in het voorstel staan, maar gezien de wens is in de toekomst van het gas af te gaan. Was de flint geen optie meer. De WP komt hier eigenlijk nooit boven de 50% en draait overdag op 28% —> 35%. Huis blijft netjes rond de 19.5 a 20 graden.

Als het huis in de nacht uren dan 0.5 graad zakt omdat hij onder vraag niveau werkt is dat voor ons prima gezien het geluid van de compressor stuk lager is.

Als er iets van een Gateway is die de stooklijn automatisch kan aanpassen op tijden. Dan zou dat ook een mogelijkheid zijn.
Die gateway bestaat wel, check dit even anders: https://otgw.app/. Met name die equithermische regeling die ze beschrijven vind ik zelf interessant, maar dan met name ivm verlagen stooklijn als de zon schijnt.

Ik heb hier echter nog niet zelf naar kunnen kijken helaas, maar er zijn wel anderen hier bezig met een OTGW opzetten.

Zelf automatisch de stooklijn aanpassen zou ook kunnen met een script in Home Assistant, maar is niet aan te raden ivm de levensduur van de chip waar de instellingen op staan.

Twee alternatieven die je direct kunt proberen zijn imo de volgende:
  • Gedurende een bepaald aantal uren dat de buren gaan slapen (en dus overlast ervaren) de "stille uren" setting op 0 zetten zodat ie uit gaat (eerste optie is dat). En dan om 2 uur 's nachts weer aan, want dan slapt iedereen er (hopelijk) doorheen.
  • Opentherm aansturing selecteren met een programma waarin je nachtverlaging toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavuh
Kirvis schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:43:
[...]

Die gateway bestaat wel, check dit even anders: https://otgw.app/. Met name die equithermische regeling die ze beschrijven vind ik zelf interessant, maar dan met name ivm verlagen stooklijn als de zon schijnt.

Ik heb hier echter nog niet zelf naar kunnen kijken helaas, maar er zijn wel anderen hier bezig met een OTGW opzetten.

Zelf automatisch de stooklijn aanpassen zou ook kunnen met een script in Home Assistant, maar is niet aan te raden ivm de levensduur van de chip waar de instellingen op staan.

Twee alternatieven die je direct kunt proberen zijn imo de volgende:
  • Gedurende een bepaald aantal uren dat de buren gaan slapen (en dus overlast ervaren) de "stille uren" setting op 0 zetten zodat ie uit gaat (eerste optie is dat). En dan om 2 uur 's nachts weer aan, want dan slapt iedereen er (hopelijk) doorheen.
  • Opentherm aansturing selecteren met een programma waarin je nachtverlaging toepast.
2de optie is inderdaad geen gek idee. Maar dan zou er een programma tussen zitten welke de gevraagde temp ingeeft via opentherm. Honeywell t6 geeft van de vage waardes aan. Huis is nu 20 graden. Thermostaat geeft aan 20 graden maar wilt een gevraagde temp van 60 graden hebben.
Dat is ook best vreemd(vind ik).

Zal de gateway opties is onderzoeken. Wellicht kan een Raspberry hier ook wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Nu online

[Afbeelding]
Komt dit uit de installatiehandleiding? Die is voor ons als consumenten niet meer zichtbaar. Ben ook benieuwd naar de Sparrow in deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Laatst online: 17:55
walter_321 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:06:

ik heb toevallig net de TS iets aangepast, ook deze antwoorden kwam ik daarbij tegen;)

P80 doet minimaal 1.8, maximaal 8kW -10
P60 doet minimaal 1.4, maximaal 6kW -10

Ik ben even offline, probeer daarna ook van de Sparrow en BB deze gegevens aan te vullen op de TS.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoker op 17-02-2025 16:52 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
mavuh schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:24:
[...]
Dat is dus eigenlijk wat ik met de OTGW en Homey doe.

Als ik 's nachts de doeltemp zou willen evrlagen is dat een kwestie van set doeltemp = doeltemp -2 (of 5 of 10)..
nadeel is dat je die doeltemp elke 59 sec moet sturen omdat 'ie anders overruled wordt. Wat met een Homey ook maar 1 kaartje extra is...

Ik heb dus een stooklijn berekend en die pas ik zonodig naar beneden of naar boven aan afhankelijk van of bv de kamertemperatuur wel of niet gehaald word..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
Stoker schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:54:
[...]

P80 doet minimaal 1.8, maximaal 8kW -7
P60 doet minimaal 1.4, maximaal 6kW -7
Ik dacht bij -10?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
STIMPPYYY schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:19:
[...]

Ik ben van het weekend weer verder gegaan met het 'proberen' waterzijdig in te regelen van de vloerverwarming beneden. Positief is wel dat de vloerverwarming op de badkamer boven ook warmer wordt.

Boven heb ik de radiatoren nu ingesteld op de temperatuur zoals ik vind dat ze zouden moeten zijn. Dit nog wel via de thermostatische knop, dus moet daar nog een keer aan de slag met de voetventielen.

Naar aanleiding van het langzaam openzetten van de groepen zie ik wel enige verbetering beneden. Er staan nu 7 van de 11 groepen 'open' en de aanvoer en retourtemperatuur zijn beter. De lijnen en runs zijn ook langer. De retrouverschillen zijn kleiner en die probeer ik naar elkaar toe te krijgen door de groepen te knijpen. De minst presterende groep staat nog volledig open en doet nu goed mee. de rest is ver afgeknepen waarbij 1 groep, de kleinste in totaal met een hele klein opening al snel warmer wordt dan de rest.
Het lijkt er sterk op dat enerzijds waterzijdig inregelen regelen helpt en daarbij eerst de groep/deel van de vloer rustig op temperatuur kan komen voordat er een volgende groep open gezet kan worden. Daarmee blijft de retour en aanvoer enigzins stabiel waardoor de BB niet over de zeik gaat en iedere 50 minuten gaat defrosten. Ik moet nog 2 grote groepen openzetten in de komende 2 dagen. Dan blijven er 2 groepen over die ik in principe niet nodig heb, maar wel uiteindelijk wel open wil hebben (washok en badkamer beneden).

Merk wel dat de BB ruime tijd (een uur of 8-12) nodig heeft om de groep op temperatuur te krijgen. Je ziet telkens na deze tijd dat de BB de aanvoer weer prima op de 35gr krijgt waarbij direct na het openen van de groep deze bij temperaturen van deze ochtend blijft hangen op 33-34 graden. Snap dat ook wel enerzijds, komt natuurlijk een pens koud water weer over de retour terug dan.

Neigt er naar dat de BB gewooonweg niet sterk genoeg is voor mijn woning. Dat is niet conform verwachting.en afspraak met de installateur. Oveirgens is het waterzijdig inregelen ook iets wat je mag verwachten van de installateur.
Misschien wel leuk om te zien, maar kon uit de grafieken ook zien dat inregelen weldegelijk effect heeft. Ben nog zeker niet klaar, dus kan nog verbeteren/verslechteren. Update kan er ook aan bijgedragen hebben.

Runs zijn langer en het ingaande vermogen daalt. Retour en aanvoer stijgen.

Dit is over de afgelopen week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZWEc0j1L1vVwYL0k2W1UAdkAW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cXA8xbDprKGSCbAqcD76pzPM.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 61 ... 94 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.