Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:24
STIMPPYYY schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:23:
[...]

Misschien wel leuk om te zien, maar kon uit de grafieken ook zien dat inregelen weldegelijk effect heeft. Ben nog zeker niet klaar, dus kan nog verbeteren/verslechteren. Update kan er ook aan bijgedragen hebben.

Runs zijn langer en het ingaande vermogen daalt. Retour en aanvoer stijgen.

Dit is over de afgelopen week.

[Afbeelding]
Let wel dat het veel minder vochtig was de afgelopen paar dagen.
Tussen 11-14 feb was het +90% vocht buiten, dat daalde langzaam tot onder de 80 's nachts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Okq4N3k80AjACHEmu7v9HrB-GFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tnJh7PqJr8T5FAtgAOU1VxAz.png?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
Tijgerkracht schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:26:
[...]

Let wel dat het veel minder vochtig was de afgelopen paar dagen.
Tussen 11-14 feb was het +90% vocht buiten, dat daalde langzaam tot onder de 80 's nachts.

[Afbeelding]
Goede toevoeging. Zal ook invloed hebben inderdaad. Blijf erbij dat voor nu lijkt alsof de pomp onder-gedemensioneerd is voor de woning. Je wilt stabielere en langere runs hebben. Zeker in de koudere periodes. Dat zou in de huidige opstelling denk ik alleen kunnen met een krachtigere pomp.

Ga het in de gaten houden en zal updaten als ik denk interessante ontwikkelingen heb om te delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:46
AirX schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Hoezo komen ze nu met veel hogere waardes dan vroeger? Eerder was Lwa-Max 55dB. Nu maximaal 70 en af-fabriek 64?! Zie wat er eerder op de Weheat website stond:

[...]

Zijn dus allemaal eerdere berekeningen op basis van dit getal onjuist?
Ja viel mij ook op. 70 vs 55 is best een verschil, want 55 haalt hij niet eens met de laagste stand nu..

Ze gaan hier dus uit van de afstand van de overkapping, dus de afstand tot de Blackbird is 80cm verder (uitgaande van plaatsing in het midden en ca 140cm lang). Weet niet wat telt mbt tot de erfgrens, maargoed dit is natuurlijk wel ongeveer wat de buren horen dan.

Snap ook de tekst niet helemaal dat de geluidsdruk toeneemt met de afstand, hij neemt toch juist af? Alleen minimaal vanwege de 'zicht' lijnen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08

AirX

Tweak Guru

Barryvdh schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:30:
[...]

Ja viel mij ook op. 70 vs 55 is best een verschil, want 55 haalt hij niet eens met de laagste stand nu..

Ze gaan hier dus uit van de afstand van de overkapping, dus de afstand tot de Blackbird is 80cm verder (uitgaande van plaatsing in het midden en ca 140cm lang). Weet niet wat telt mbt tot de erfgrens, maargoed dit is natuurlijk wel ongeveer wat de buren horen dan.

Snap ook de tekst niet helemaal dat de geluidsdruk toeneemt met de afstand, hij neemt toch juist af? Alleen minimaal vanwege de 'zicht' lijnen dan.
En lwa-max is toch lwa-max, ongeacht afstanden? Ik kan er echt niet bij dat ze ipv 55 nu op 64/70 uitkomen. Dan is het met een rijtjeshuis niet meer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-06 21:15
AirX schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:47:
[...]

En lwa-max is toch lwa-max, ongeacht afstanden? Ik kan er echt niet bij dat ze ipv 55 nu op 64/70 uitkomen. Dan is het met een rijtjeshuis niet meer te doen.
In principe is de LWA het absolute geluid van een machine ongeacht waar deze staat inderdaad.

Ik vind de anatomie van het ding te ingewikkeld om er zelf mee te kunnen rekenen denk ik. (Helaas nog nooit 1 in het echt gezien/gehoord.) Ik vind die sound power wel aan de hoge kant voor die sound pressure. Ik hoop niet dat ze er een "gunstig" scenario omheen hebben verzonnen om deze cijfers te presenteren. Dat zou inderdaad niet best zijn voor ons midden in de stad..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:49
Ook nog even de Sparrow en de Flint, heb die van de BB er ook aan toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wciViJADpvwDtwZe9OiFFQFrYA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Hqx4a9AuuEM1h5q14rPCFUGN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vtYsZgU7OEqlVzkKxReAulu7n8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4dgWqXxZC8NnoXHWcUzaqbSu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMexieJh_Z1ZBHio-23KRRXBAmc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/I5BkUV3EBLFQQ1YucYSRfi17.png?f=fotoalbum_tile

Don't shoot the messenger

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:32
reiniero schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:29:
[...]

Dat is erg snel.
Bij ons 7 januari aangevraagd, nog niks ontvangen. De aanvraag is samengevoegd met de aanvraag van de wp boiler, die is in november gedaan. Ook daarvan nog niks ontvangen, alleen een brief dat het 8 weken langer kan duren.
Dat duurt idd langer dan hier.
Ik had hem eerste weekend van februari aangevraagd.
Gisterenavond kreeg ik een mail dat er een document gereed stond.
Daar in staat, binnen 7 dgn uitbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
mavuh schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:24:
[...]

Dus dan zou ik elke avond handmatig de stooklijn zo moeten instellen dat hij op minimaal toerental draait. En in de ochtend weer instellen op de gewenste graden. Dat was zo mooi van de oude instelling qua nacht limit op 20%.

We hadden eerst de flint in het voorstel staan, maar gezien de wens is in de toekomst van het gas af te gaan. Was de flint geen optie meer. De WP komt hier eigenlijk nooit boven de 50% en draait overdag op 28% —> 35%. Huis blijft netjes rond de 19.5 a 20 graden.

Als het huis in de nacht uren dan 0.5 graad zakt omdat hij onder vraag niveau werkt is dat voor ons prima gezien het geluid van de compressor stuk lager is.

Als er iets van een Gateway is die de stooklijn automatisch kan aanpassen op tijden. Dan zou dat ook een mogelijkheid zijn.
Hier met Flint draaide ik op 30%.
Maak daar heel het huis meer warm.
Direct van het gas gegaan
Week 14 wordt gasaansluiting uit huis verwijderd.
Nu stand 1 met stooklijn
Wat mij betreft mag ie nog verder omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:24
201WD schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:32:
[...]

Dat duurt idd langer dan hier.
Ik had hem eerste weekend van februari aangevraagd.
Gisterenavond kreeg ik een mail dat er een document gereed stond.
Daar in staat, binnen 7 dgn uitbetaling.
Bij Coolblue 6 januari begonnen met aanvraag subsidie en 5 februari stond het op mijn bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
STIMPPYYY schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:23:
[...]

Misschien wel leuk om te zien, maar kon uit de grafieken ook zien dat inregelen weldegelijk effect heeft. Ben nog zeker niet klaar, dus kan nog verbeteren/verslechteren. Update kan er ook aan bijgedragen hebben.

Runs zijn langer en het ingaande vermogen daalt. Retour en aanvoer stijgen.

Dit is over de afgelopen week.

[Afbeelding]
Dat inregelen doe je met een warmtebeeldcamera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Vandaag ook 100 euro van WeHeat referral actie ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
201WD schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:38:
[...]

Dat inregelen doe je met een warmtebeeldcamera?
Zover het lukt wel. De retour over alle groepen is straks net zo warm. In plaats van verschil van 8 graden in uiterste. Tot nu toe lukt dat aardig. Het kost wel veel geduld en tijd in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:03
Stoker schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:14:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Oef, dat zijn nogal grote verschillen met eerder gespecificeerde en gecommuniceerde getallen.
Die waren dus echt op los zand gebaseerd terwijl wel werd beweerd dat die door officiele instanties gemeten waren.
En ik begrijp nu waarom WeHeat zoveel aandacht besteedt aan de geluidsinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:39
Stoker schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:14:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Dit zijn wel hele andere geluidswaardes dan waar Weheat mee adverteert voor bv Sparrow. Als je hun website mag geloven is Sparrow stiller dan de BB. Blackbird komt hier dan weer veel gunstiger uit de bus. Als geluid een ding voor je is, is BB je enige verstandige optie. Mits je hier plaats voor hebt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:58
beekc1 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:51:
[...]

Dit zijn wel hele andere geluidswaardes dan waar Weheat mee adverteert voor bv Sparrow. Als je hun website mag geloven is Sparrow stiller dan de BB. Blackbird komt hier dan weer veel gunstiger uit de bus. Als geluid een ding voor je is, is BB je enige verstandige optie. Mits je hier plaats voor hebt natuurlijk.
Valt niet te vergelijken, simpelweg omdat ze blackbird op een opbouw zetten in de berekening. Dat is dus geen 1m, maar als je beschrijving leest eerder 3m afstand. Lwa is lager van Sparrow en uiteindelijk gaat daarom. Echter wat een verschil met eerder gecommuniceerde geluidsvermogen. Netjes dat ze dit zo uitgebreid testen en publiceren net zoals Itho heeft gedaan, maar voor gene die al Blackbird, Sparrow of Flint hebben wel een zure appel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:31
DjAntoon schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:24:
[...]

...
Als je het maximale vermogen zeker niet nodig hebt, is een lichtere BB P60 (Nog niet leverbaar?) een betere keus.
Ik heb het dan over de 6KW Sparrow ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walter_321
mavuh schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:22:
Weet iemand toevallig of er nog een manier is om de sparrow compressor weer te kunnen limiteren op %? Voorheen liet ik hem netjes draaien op 20% in de stille uren en hadden de buren er geen last van. Nu draait hij (ook vanwege de kou) tussen de 25 a 30% en produceert hij een brom waar de buren last van hebben. Om steeds handmatig de stooklijn aan te passen is ook niet handig. <— wellicht kan dit ook geautomatiseerd worden ?

...
Hoezo? Weheat verkoopt ze als 'fluisterstil': hoe kunnen je buren er dan last van hebben?
Voor de duidelijkheid: dit is geen cynische of sarcastische reactie. Is dat dan geen garantieprobleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavuh
  • Laatst online: 16-05 18:31
walter_321 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:02:
[...]

Hoezo? Weheat verkoopt ze als 'fluisterstil': hoe kunnen je buren er dan last van hebben?
Voor de duidelijkheid: dit is geen cynische of sarcastische reactie. Is dat dan geen garantieprobleem?
Daar heb je een punt. Installatie bedrijf in dit geval Atlas Power zou dan is moeten komen luisteren en de locatie welke ze goed bevonden hebben is controleren waar het geluid vandaan komt. Het is vooral de brom welke voor de buren een overlast is. Wat na mijn idee van de compressor komt.

De sparrow staat op rubber blokken van 20cm hoogte. Ondergrond is een beton balkon.

In de oude situatie waarop hij max 20% kon draaien in nacht stand was ideaal in deze situatie.

Zit ook wel is denken aan een behuizing van dabo 33 erom heen te plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-06 09:29
mavuh schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 06:29:
[...]

Daar heb je een punt. Installatie bedrijf in dit geval Atlas Power zou dan is moeten komen luisteren en de locatie welke ze goed bevonden hebben is controleren waar het geluid vandaan komt. Het is vooral de brom welke voor de buren een overlast is. Wat na mijn idee van de compressor komt.

De sparrow staat op rubber blokken van 20cm hoogte. Ondergrond is een beton balkon.

In de oude situatie waarop hij max 20% kon draaien in nacht stand was ideaal in deze situatie.

Als het gaat om een brom (laagfrequent) kan het gaan om een onbalans van de BB (zoals bij mij het geval was), of het vastvriezen van de voorpoot.

In eerste instantie stond de BB iets scheef waardoor 1 van de poten aan de achterkant half op de tegel stond. Door dit te veranderen was de brom weg. Check wellicht ook even of de BB wel waterpas staat?

Na een tijd stak deze de kop weer op, bleek dat omdat de veerpoot in de voorpoot vastgevroren zat door lekkend smeltwater, de BB niet vrij kon bewegen op de veerpoten. Als ik de BB dan een duwtje gaf was het weg.

Check ook of de resonantie niet via de aansluitingen aan de BB overgedragen wordt aan het leidingwerk en dit ergens contact maakt met de constructie waar deze op staat.

Groet,

Satefan

PS: ik vondt de % instellingen ook veel plezieriger voor de nachtmodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:28
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat @Weheat zomaar beter wist hoe je de WP stiller kon krijgen. En jullie allemaal niet!
Dat ze dat de nek om gedraaid hebben. Ik hoop dat ze tot inkeer komen.

Kijk, waarom kan de oude vorm niet samen met de nieuwe vorm samen gebruikt worden?

[ Voor 17% gewijzigd door Maarten58 op 18-02-2025 08:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoker
Rond +2 en -2 hoor je veel over defrosts. Nu is het bij ons -5 => geen defrosts meer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kg_57Q6N_QKPEzBndKXjujHX5uM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sUdGjT1IWIKttjzMC3xyPQEJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_puIEImyw4cuB543JQezAsi_0Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9lfdYTqx92j8cuRKTcnHu88A.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Stoker schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 07:58:
Rond +2 en -2 hoor je veel over defrosts. Nu is het bij ons -5 => geen defrosts meer :)

[Afbeelding][Afbeelding]
Vocht! Buiten ruim onder de 80% hier, overdag zelfs onder de 70.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
Ja dat begrijp ik. Ik bedoel ermee te zeggen;

Wij hebben rond het vriespunt vaak gesprekken dat de pomp al aardig aan de bak moet EN/omdat dat die zoveel defrosts maakt. Wij zeggen dan, liever -5, dan rond het vriespunt, dan ben je daar vanaf.

Zie het resultaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08

AirX

Tweak Guru

Satefan schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:15:
[...]

Nou ja, het is een startpunt. De aanname is dat het smeltwater via de poot naar beneden loopt en dan vastvriest aan de veerpoot.

Een weldorpel is ook wel goed te maken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zal m straks printen. Ik denk dat dit inderdaad beter werkt. De huidige ring laat ook gewoon water door en dat zal dan ook weer naar binnen lopen wellicht.
Als het goed werkt zou Weheat dit gewoon een standaard onderdeel van de EPP behuizing kunnen maken. Dus dat het pootje niet steeds smaller wordt maar een dorpelconstructie. Dan zijn de Blackbirds standaard van het gedoe af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Satefan schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:15:
[...]

Nou ja, het is een startpunt. De aanname is dat het smeltwater via de poot naar beneden loopt en dan vastvriest aan de veerpoot.

Een weldorpel is ook wel goed te maken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zal m straks printen. Ik denk dat dit inderdaad beter werkt. De huidige ring laat ook gewoon water door en dat zal dan ook weer naar binnen lopen wellicht.
Waar kan ik de setjes van 4 ringetjes afnemen?
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:29
@Stoker Het is alleen voor de voorpoot. Die heeft er bij mij ook het meeste last van. De constructie maakt dat nu al het water (uit de defrost) daar naar beneden en naar de veer toeloopt.

Afgelopen nacht heb ik voor het eerst de BB in mijn slaapkamer gehoord, weliswaar zacht maar toch. Ik ben er van overtuigt dat de voorpoot weer vastgevroren zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:04
We hebben hier (Sparrow op een houten dak constructie) echt nooit last gehad van lawaai of brom. Op 99% compressor was hij heel lichtjes te horen, maar alleen in het trapgat. In aangrenzende slaapkamers of eronder helemaal niet.

Hoe anders de afgelopen 2 dagen! Ik heb de unit voor het eerst moeten beperken in stiltemodus, wat nauwelijks hielp. De brom werd niet minder, alleen anders van toon. Toen de stiltje uren ingeschakeld, ook dat hielp maar beperkt. Zelfs bij 47% was er een vervelende brom te horen.

Nu lees ik dat bij de BB de pootjes vast kunnen vriezen. Weet iemand of dat met een Sparrow ook het probleem is? De installateur komt morgen de demping aanpassen (onder iedere bigfoot een extra opsluitband ertussen van 100X30X6, en daaronder Wagner matjes) en ik hoop dat het daarmee op zich voorbij is, maar als de pootjes bevriezen zal ik ook daar iets moeten wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Last
  • Laatst online: 17:19
Hier ook bij de huidige temperaturen en koude wind problemen met bevriezen van de veerpoot. Alleen bij de enkele achterpoot trouwens, de drie andere hebben er vooralsnog geen last van. Gisteren het dak op geweest en een beetje geschud aan de Blackbird, waarna de poot weer goed veerde. Maar na de eerstvolgende defrost vroor de boel weer snel vast en heeft hij de hele nacht gebromd. Nu staat de zon erop en het geluid is weer weg. Vervelende fout in het ontwerp. Ik hoop dat Weheat snel met een oplossing komt. Geen zin om elke keer weer het dak op te gaan…
Zo’n 3D geprinte ring is misschien de oplossing. Ben benieuwd naar de ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavuh
jelleeelco schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:30:
We hebben hier (Sparrow op een houten dak constructie) echt nooit last gehad van lawaai of brom. Op 99% compressor was hij heel lichtjes te horen, maar alleen in het trapgat. In aangrenzende slaapkamers of eronder helemaal niet.

Hoe anders de afgelopen 2 dagen! Ik heb de unit voor het eerst moeten beperken in stiltemodus, wat nauwelijks hielp. De brom werd niet minder, alleen anders van toon. Toen de stiltje uren ingeschakeld, ook dat hielp maar beperkt. Zelfs bij 47% was er een vervelende brom te horen.

Nu lees ik dat bij de BB de pootjes vast kunnen vriezen. Weet iemand of dat met een Sparrow ook het probleem is? De installateur komt morgen de demping aanpassen (onder iedere bigfoot een extra opsluitband ertussen van 100X30X6, en daaronder Wagner matjes) en ik hoop dat het daarmee op zich voorbij is, maar als de pootjes bevriezen zal ik ook daar iets moeten wijzigen.
Hier staat de Sparrow op een big block van 200mm, welke direct op het beton staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcKzeNybztsfCQgyvKnQ3XDfQQY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/GIMFoK9Q95m9wQfvfnmoSDBl.webp?f=user_large

bij de defrost valt me niet op dat deze langs de veerpoten gaan, zie een mooi pis straaltje lopen +/- 15 cm van de poten af.
Ik weet niet of het zou schelen om hier nog een opsluitband onder te plaatsen of iets van een rubber mat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
mavuh schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:54:
[...]

Hier staat de Sparrow op een big block van 200mm, welke direct op het beton staat.
[Afbeelding]

bij de defrost valt me niet op dat deze langs de veerpoten gaan, zie een mooi pis straaltje lopen +/- 15 cm van de poten af.
Ik weet niet of het zou schelen om hier nog een opsluitband onder te plaatsen of iets van een rubber mat.
Ik heb dezelfde.... Deze staat bij mij nu op betontegels van 30x30x5 op het bitumen dak (tegels staan op dakbeschermers).

Plan is om nu op die tegels wagner matjes te leggen, daaroverheen een opsluitband en dan de bigfoots weer.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uT2O9UD5bG3esILjtwQ-cRcIhHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nu5DvGV7r4oWLttUaiYJMnQ7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:24
mavuh schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:12:
[...]

2de optie is inderdaad geen gek idee. Maar dan zou er een programma tussen zitten welke de gevraagde temp ingeeft via opentherm. Honeywell t6 geeft van de vage waardes aan. Huis is nu 20 graden. Thermostaat geeft aan 20 graden maar wilt een gevraagde temp van 60 graden hebben.
Dat is ook best vreemd(vind ik).

Zal de gateway opties is onderzoeken. Wellicht kan een Raspberry hier ook wel wat mee.
Ik bedacht me vanmorgen nog een derde optie die je meteen kunt toepassen (en ik zelf ook ga doen).

Die optie is als volgt:
  • Stel je thermostaat in op AAN/UIT (even gecheckt, dat kan met de T6)
  • Sluit de draden vanuit de ketelmodule volgens onderstaand schema aan op de binnenunit van de warmtepomp.
  • Bij de binnenunit hoef je niets aan te passen
  • Stel de gewenste temperatuur in met een schema op je thermostaat, dus bijvoorbeeld met nachtverlaging van 1 graad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yq_qNFCYRnagQT1RVJrrR-J8Se8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9WyH7FjFDtXYW9xEszOADj2.jpg?f=fotoalbum_large

Wat er dan gebeurt, is dat de thermostaat alleen aangeeft of de WP aan moet gaan, en dat ie als ie aan gaat, gewoon netjes volgens de stooklijn water gaat leveren. Dan heb je dus het beste van beide werelden.

Er is wel een nadeel: de warmtepomp krijgt dan de kamertemperatuur niet meer door van de thermostaat, dus die zie je dan niet meer terug in de portal.

[ Voor 5% gewijzigd door Kirvis op 18-02-2025 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JessicavdH
  • Laatst online: 22-05 22:01

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

Last schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:47:
Vervelende fout in het ontwerp. Ik hoop dat Weheat snel met een oplossing komt. Geen zin om elke keer weer het dak op te gaan…
Zo’n 3D geprinte ring is misschien de oplossing. Ben benieuwd naar de ervaringen.
Hier ook de conclusie getrokken dat het trillingsgeluid wat we nu nog hebben van de vastgevroren veerpoot moet komen. Op bepaalde frequenties (37-57 % vermogen) zorgt dat voor gebrom. Aangezien dat dan idd een ontwerpfout zou zijn, hoop ik ook dat Weheat meeleest op dit forum en er iets op bedenkt. Gelukkig nog garantie :).

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
mavuh schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 06:29:
[...]

ik zou het als een garantie probleem laten oplossen ;-). Als je WP aan andere specs niet voldoet, zou je ze ook als garantieprobleem melden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JessicavdH
  • Laatst online: 22-05 22:01

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

iApp schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:59:
[...]

Bedankt! Heb je iets bijzonders gedaan - specifieke rubberen matjes, 3 simpele stoeptegels, of betonnen balken?

Ik heb:
Rubber 4x (alle hoeken van elke tegel)
Stoeptegel
Rubber 1x (precies onder de poot)
Warmtepomp
Wij hebben niets bijzonders gedaan. Rubber en daarop betontegels en daarop WP. We hebben overigens nog wel trillingen op sommige momenten helaas, waarvan we nu denken dat dat met een vastgevroren veerpoot te maken heeft. Het 'sokje' heeft mss toch niet echt geholpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGTT0niJGa9jFT3naGWwGhwJzzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQ2Iegk5T99h1lDctg5fAraI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmVAPeKr6McWDDccTYpeAqKbEdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9COP5nTgsRvRjz8wp6fG6zO.jpg?f=fotoalbum_large

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavuh
Kirvis schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:02:
[...]

Ik bedacht me vanmorgen nog een derde optie die je meteen kunt toepassen (en ik zelf ook ga doen).

Die optie is als volgt:
  • Sluit de draden vanuit de ketelmodule volgens onderstaand schema aan op de binnenunit van de warmtepomp.
  • Stel de gewenste temperatuur in met een schema op je thermostaat, dus bijvoorbeeld met nachtverlaging van 1 graad.
[Afbeelding]

Wat er dan gebeurt, is dat de thermostaat alleen aangeeft of de WP aan moet gaan, en dat ie als ie aan gaat, gewoon netjes volgens de stooklijn water gaat leveren. Dan heb je dus het beste van beide werelden.

Er is wel een nadeel: de warmtepomp krijgt dan de kamertemperatuur niet meer door van de thermostaat, dus die zie je dan niet meer terug in de portal.
Zeker om in het achterhoofd te houden. Het is alleen van de zotte dat wij als gebruikers oplossingen moeten gaan bedenken om het probleem wat er eerst niet was, draagzaam te maken.

Heb nu eerst de issues neergelegd bij Atlas Power.
- stil krijgen in de nacht... op 20% laten draaien zoals vorige week nog :)
- gebrom van de sparrow op bepaalde % van de compressor waarbij het gebrom door het huis gaat.
merk dat het rond de 35% a 40% het extreemste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:28
@mavuh je zou het lager moeten kunnen zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Stoker schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:00:
[...]

Ik maak ze graag voor je Joris (en ook voor anderen). Ik app je even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:29
[...]

Zoiets heb ik ook overwogen, maar de stooklijn is toch gebaseerd op altijd-aan ?
Wat zou betekenen dat op het moment dat de thermostaat op 'aan' gaat de stooklijn achter de feiten aan loopt ? Die moet eerst zijn doeltemp zien te maken en dan meteen het huis verwarmen.
Dan moet de warmtepomp dus vol aan de bak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23:31
[...]

Die optie is als volgt:
[Afbeelding]

Goed idee (y) De T6 kan je nog wel via HA uitlezen en bedienen. Alleen loopt dit weer via de cloud van Honeywell.

Edit: ik heb nog een Atag one zone kamerthermostaat liggen en zoek een ketelmodule met (Atag)bus aansluiting op de ingang en aan/uit contact en Opentherm op de uitgang.

[ Voor 5% gewijzigd door RNacoustics op 18-02-2025 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Stoker schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:00:
[...]

Jij hebt toch een Sparrow? Heeft die er dan toch ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
JessicavdH schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:12:
[...]

Wij hebben niets bijzonders gedaan. Rubber en daarop betontegels en daarop WP. We hebben overigens nog wel trillingen op sommige momenten helaas, waarvan we nu denken dat dat met een vastgevroren veerpoot te maken heeft. Het 'sokje' heeft mss toch niet echt geholpen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar hebben jullie die rubberen tegels vandaan, is dat bv bij een bouwmarkt te halen? Ik vraag me af of het veel uitmaakt als ik ipv de dakbeschermers ook eerst zo'n laag rubberen tegels aanbreng...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 201WD
Ideal weer nu met warmtepomp en zonnepanelen...
Lekker warm binnen en stroomverbruik van de nacht en ochtend al weer gecompenseerd door opbrengst zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:22
201WD schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:04:
Lekker warm binnen en stroomverbruik van de nacht en ochtend al weer gecompenseerd door opbrengst zonnepanelen.
Geniet er nog maar van tot het salderen er vanaf is :'( ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Het komt wel op met warmtepomp en elektrisch rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavuh
Maarten58 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:45:
@mavuh je zou het lager moeten kunnen zetten...
Ben er wat mee aan experimenteren. Via de stooklijn moet ik handmatig alles nog aanpassen. Via de T6 thermostaat kan er wel een schema ingevoerd worden welke hierin zou kunnen helpen.
Hopelijk doet weheat een aanpassing dat de harde limiet opties terug komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
jelleeelco schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:58:
[...]

Jij hebt toch een Sparrow? Heeft die er dan toch ook last van?
Ik niet, maar ken er wel een paar die het wel hebben.

Ik heb inmiddels @Satefan gesproken. Ik ben bij @DjAntoon geweest en herken het hekel punt, dus ik ben van plan er jou 1 op te sturen, kan jij ons op het forum dan op de hoogte houden van deze update? (áls we nog defrost tijd krijgen natuurlijk;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

jelleeelco schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:00:
[...]

Waar hebben jullie die rubberen tegels vandaan, is dat bv bij een bouwmarkt te halen? Ik vraag me af of het veel uitmaakt als ik ipv de dakbeschermers ook eerst zo'n laag rubberen tegels aanbreng...
ik heb die "speeltegels" bij de lokale praxis gehaald. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
-

[ Voor 100% gewijzigd door Stoker op 18-02-2025 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-06 10:00
Stoker schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 07:58:

[Afbeelding][Afbeelding]
Hier vannacht alsnog 6 defrosts bij ook -5. Overdag moduleert hij na 11:00 terug en maakt dan een lange run tot de avond, maar in de avond moet hij 100% aan de bak en komt dan in de defrostcyclus. Dat begint met overshoots maar vervolgens haalt hij tussen 00:00 en 07:00 de vraagtemperatuur niet eens. Extreem hoog is die overigens ook weer niet met 35 graden bij -5. Het huis blijft wel nét warm met die piekjes warmte wat erin worden gestopt. Gisterennacht echter een SWW run met defrost erachteraan zorgde wel voor een dip.

Gevoelsmatig loopt hij zo gewoon niet lekker/optimaal of zit hij tegen de max wat hij kan. Met langere runs op een 1-2 graden lagere Ta zou het huis ook warm blijven vermoed ik, maar de nacht ervoor op stand 4 begrensd en ook met 84% komt hij in de defrost cyclus.

Met de CV stookten we in zo’n nacht 0,6m3/h. Dat zou de BB volgens de specs ook makkelijk moeten kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9RIRQELSUAwc-5ev4rKnHJBuDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wD6LtqQVhHGwSQUMUM5fkXec.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door I.p. op 18-02-2025 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
201WD schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:04:
Hier ook, lekker gratis stoken. Dit jaar voor verwarmen nog geen m3 gas verbruikt :)
Alleen voor douchen zo'n 20m3.

[ Voor 11% gewijzigd door RNacoustics op 18-02-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:51
Razer schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:08:
[...]

Geniet er nog maar van tot het salderen er vanaf is :'( ;)
Daar heb je met een dynamisch energiecontract geen last van ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Diesje schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:21:
[...]

Daar heb je met een dynamisch energiecontract geen last van ;)
Je hebt dan geen last van terugleverboete. Maar ook bij dynamische contracten moet je na 2026 gewoon EB en BTW betalen over iedere Kwh die over de meter naar binnen gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
@Stoker maakt het nog uit of de rubberen tegels die direct op het dak komen 2,5cm of 4,5 cm dik zijn?

Installateur had dat niet op voorraad dus als ik die wilde hebben gaf hij aan even snel naar de bouwmarkt te gaan...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 201WD
Voorlopig lekker genieten van WeHeat wp en zonnepanelen en geen (dure)gasrekening.
Binnenkort komen ze de gasmeter uit de woning halen.
Benieuwd wanneer de 2e WeHeat dag komt, ik heb me aangemeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
201WD schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:22:
Voorlopig lekker genieten van WeHeat wp en zonnepanelen en geen (dure)gasrekening.
#metoo
- in maart gasmeter weg
- nu een legionellerun op zonnestroom
- ook aangemeld voor de 2e WeHeat dag
8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
Hmm, zover ben ik nog niet...
Deze zomer nog wat aanpassen qua afgifte.
Moet nog wat anders hebben voor SWW (nee, niet op de BB denk ik, eerder E-boiler/zoutaccu en daar opwek in proppen).

Desondanks, met +4000kWh die ik (nog) kan salderen en een reductie qua gas van 1600m3 (1800 naar ca 200) hoor me niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephaneRijs
  • Laatst online: 03-05 10:44
Kirvis schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:28:
[...]

Benieuwd wie dat is. Kan je dat hier delen of eventueel in een PM?
Hoi Hello en bedankt voor jouw vraag - helaas werde de naam niet met mij gedeeld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stephaneRijs
Zot, zotter, om het zotst!

Hieronder een grafiek van mijn warmtepomp over de voorbije 24uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KANhVMJaMWUB5BCE6AwSsk9thA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3x4bMYZNuhVA9sxh1MDRgtYL.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een gelijkaardig stuursignaal - is dit uberhaupt normaal ?

En zoals gewoonlijk kan mijn watertemperatuur niet naar mijn target temperatuur gaan (maar dit zou te maken hebben met de mengverdelers die de watertemperatuur teveel naar beneden brengen (maar dan denk ik toch dat dit langsamerhand toch naar boven moet gaan ??)

Anders heb ik nu een thermostaat die dus voor niets meer dient (geeft altijd -1) en stuurt de WP niet meer omdat ik nu op aan/uit stooklijn zit....

En de aannemer vraagt mij 1.400 euro om de zaken verder in orde te brengen.

Enig advies is welkom !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
stephaneRijs schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:27:

[Afbeelding]

En zoals gewoonlijk kan mijn watertemperatuur niet naar mijn target temperatuur gaan (maar dit zou te maken hebben met de mengverdelers die de watertemperatuur teveel naar beneden brengen (maar dan denk ik toch dat dit langsamerhand toch naar boven moet gaan ??)

Anders heb ik nu een thermostaat die dus voor niets meer dient (geeft altijd -1) en stuurt de WP niet meer omdat ik nu op aan/uit stooklijn zit....

Enig advies is welkom !
Welke thermostaat heb je? Ik gok EvoHome op aan/uit die elk half uur aan en weer uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
stephaneRijs schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:27:

[Afbeelding]

Enig advies is welkom !
Nee dit is niet normaal, maar ik lees dat je aan/uit met stooklijn combineert? Ik zou zeggen haal die aan/uit er eens af en ga alleen op stooklijn draaien...kijken hoe dat bevalt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Satefan
RNacoustics schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:43:
[...]

Hier ook, lekker gratis stoken. Dit jaar voor verwarmen nog geen m3 gas verbruikt :)
Alleen voor douchen zo'n 20m3.
Hier ook voldoende compensatie met de zonnepanelen. En, klein geluksmoment, de legionella run vandaag midden op de dag terwijl het zonnetje vol schijnt. Het leven is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
jelleeelco schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:21:
@Stoker maakt het nog uit of de rubberen tegels die direct op het dak komen 2,5cm of 4,5 cm dik zijn?

Installateur had dat niet op voorraad dus als ik die wilde hebben gaf hij aan even snel naar de bouwmarkt te gaan...
Heb ze nooit met elkaar vergeleken.. (dus eerst dun en daarna dik onder dezelfde warmtepomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
jelleeelco schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:34:
[...]

Nee dit is niet normaal, maar ik lees dat je aan/uit met stooklijn combineert? Ik zou zeggen haal die aan/uit er eens af en ga alleen op stooklijn draaien...kijken hoe dat bevalt?
Yep, daat lijkt het op dat @stephaneRijs aan/uit met stooklijn combineert.
Ik doe dat zelf ook met EvoHome, maar heb er 2 Shelly's tussen zitten.
De een registreert in Home Assistant wat EvoHome stuurt, dus of er warmte vraag is.
De ander stuurt de Blackbird aan met runs van een paar uur (dure tarieven vermijden als het kan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-06 08:38
Hier ook voldoende compensatie met de zonnepanelen. En, klein geluksmoment, de legionella run vandaag midden op de dag terwijl het zonnetje vol schijnt. Het leven is goed.
[/quote]

Ik begrijp dat de legionella run niet zelf gekozen kan worden?
Weet iemand of deze functionaliteit er wel aan komt?

Zou ik een mooie toevoeging vinden.

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Mrwandelfreak schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:25:
[/quote]

Ik begrijp dat de legionella run niet zelf gekozen kan worden?
Weet iemand of deze functionaliteit er wel aan komt?

Zou ik een mooie toevoeging vinden.
Ja komt eraan, alleen wanneer wordt niet uitgesproken. Ze hebben/hadden de prio's op dit moment op de defrosts en het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@Mrwandelfreak Met een hoop AI van weheat neem ik aan dat ze in de toekomst alle warmtepompen een seintje geven wanneer het beste moment er is voor de legionella run. (Of vind het energienet dat niet fijn...) Vandaag was het makkelijk te voorspellen zelfs zonder AI. Hier ook al 48kWh geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-06 17:11

Jan2023

KISS

jelleeelco schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:31:
[...]

Je hebt dan geen last van terugleverboete. Maar ook bij dynamische contracten moet je na 2026 gewoon EB en BTW betalen over iedere Kwh die over de meter naar binnen gaat...
Nou volgens mij is dat nu al het geval hoor , dat je energiebelasting en btw betaald voor iedere KW die je afneemt bij een dynamisch kontrakt.
En niet na 2026.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSVZQShOCS_i_fo-QVjx0I2a-4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XT625wAwytSpXuUPVxBFHpYI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Jan2023 op 18-02-2025 17:05 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Jan2023 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:04:
[...]

Nou volgens mij is dat nu al het geval hoor , dat je energiebelasting en btw betaald voor iedere KW die je afneemt bij een dynamisch kontrakt.
En niet na 2026.
Nee hoor, groot misverstand - salderen is onafhankelijk van type contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Stoker schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:49:
[...]

Heb ze nooit met elkaar vergeleken.. (dus eerst dun en daarna dik onder dezelfde warmtepomp)
Ok. Ik heb voor de zekerheid maar de dikke gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

jelleeelco schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:05:
[...]

Nee hoor, groot misverstand - salderen is onafhankelijk van type contract.
Dat stond er niet he.
Je had het over iedere kw die via de meter naar binnen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
201WD schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:22:
Heb mij ook aangemeld voor de 2e Tweakers dag. Ik hoop dat ze snel met een datum komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Jan2023 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:07:
[...]

Dat stond er niet he.
Je had het over iedere kw die via de meter naar binnen gaat.
Feitelijk heb je helemaal gelijk. In de context: we hadden het over salderen, dus het ging over de situatie voor- en na afschaffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephaneRijs
Tijgerkracht schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:33:
[...]

Welke thermostaat heb je? Ik gok EvoHome op aan/uit die elk half uur aan en weer uit gaat.
Toch niet. Een Honeywell T6 maar volgens wat ik begrijp doet hij niets meer ! De output in de grafiek blijft altijd op -1. Hij zou niets meer sturen, alles zou via de stooklijn gaan maar dan vraag ik mij af hoe ik dan een constante temperatuur kan aanhouden in de woonkamer ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
stephaneRijs schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:14:
[...]

Toch niet. Een Honeywell T6 maar volgens wat ik begrijp doet hij niets meer ! De output in de grafiek blijft altijd op -1. Hij zou niets meer sturen, alles zou via de stooklijn gaan maar dan vraag ik mij af hoe ik dan een constante temperatuur kan aanhouden in de woonkamer ??
Ook al draai je op stooklijn, de T6 stuurt nog steeds alle data naar de Weheat. Kun je in de portal zien wat je kamertemperatuur is?

Verder - de constante temperatuur aanhouden is mss wat meer trial en error, maar het kan wel. Stel de twee punten in op 27 en 40 (bij +9 en -20). Als je kamer te warm wordt, maak je er 26 en 38 van (ik noem maar iets). ZIt je met 9 graden wel goed maar merk je dat als het kouder wordt het huis toch beetje afkoelt, dan moet je 'sneller' omhoog in de watertemp en verhoog je de 40 graden bij -20 naar 45 graden.

Wat betreft de T6 - trek hem even van de muur af wacht een minuutje en sluit hem weer aan. Mss dat hij gewoon even van slag is (ik had dit ook en dit werkte bij mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:56
Jpiek schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:52:
Hmm, zover ben ik nog niet...
Deze zomer nog wat aanpassen qua afgifte.
Moet nog wat anders hebben voor SWW (nee, niet op de BB denk ik, eerder E-boiler/zoutaccu en daar opwek in proppen).

Desondanks, met +4000kWh die ik (nog) kan salderen en een reductie qua gas van 1600m3 (1800 naar ca 200) hoor me niet klagen.
Kijk dan evt ook eens naar "Newton" die claimen vat te hebben met bijna 0 verlies. Qua prijs nog niet echt interessant geloof ik. Maar je kunt er dus wel langere tijd warmte in opslaan.

Maarja, wel 1:1 qua kWh. En vanwege hoge? aanschafkosten is gewoon af en toe wat van het net gebruiken waarschijnlijk veel slimmer. Ook na salderen. (Maar past dus wel in rijtje zout batterij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Jan2023 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:04:
[...]

En niet na 2026.

[Afbeelding]
Ja natuurlijk moet je nu ook belasting en toeslagen betalen bij dynamische contracten.
Er zit volgens mij ongeveer 15-17cent op 1kwh.
Je betaalt echter geen terugleverkosten en je krijgt ook de actuele prijs per kwh in het geval van terugleveren.
Bevalt mij prima.
Bij Essent moest ik bijna 70 euro per maand betalen voor alleen terugleverkosten.
Daarnaast maar 5,05 cent per kwh voor terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Kirvis schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:28:
[...]

Benieuwd wie dat is. Kan je dat hier delen of eventueel in een PM?

[...]

Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben? Ik heb dit vaker voorbij zien komen en ben hier heel sceptisch over. Er zij mensen die claimen met “nanotechnologie” tot 20% extra op het energieverbruik te kunnen besparen met zo’n soort (dure) vloeistof.

Ik heb altijd geleerd dat als iets te mooi klinkt om waar te zijn…

Persoonlijk zou ik het houden op het inregelen alleen en dit laatste punt lekker achterwege laten.

Benieuwd of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Bij een open dag bij WeHeat adviseerde men om het gewoon bij water te houden en geld voor die dure vloeistof in de portemonnee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

201WD schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:56:
[...]

Ja natuurlijk moet je nu ook belasting en toeslagen betalen bij dynamische contracten.
Er zit volgens mij ongeveer 15-17cent op 1kwh.
Je betaalt echter geen terugleverkosten en je krijgt ook de actuele prijs per kwh in het geval van terugleveren.
Bevalt mij prima.
Bij Essent moest ik bijna 70 euro per maand betalen voor alleen terugleverkosten.
Daarnaast maar 5,05 cent per kwh voor terugleveren.
Kreeg enige tijd terug van Eigen huis een aanbieding voor een energie kontrakt.
Eens wat gegevens ingevuld en bleek 500 euro terugleververgoeding over een jaar bij inbegrepen.
Nou laat maar.
:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Degast schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:21:
[...]
Maarja, wel 1:1 qua kWh. En vanwege hoge? aanschafkosten is gewoon af en toe wat van het net gebruiken waarschijnlijk veel slimmer. Ook na salderen. (Maar past dus wel in rijtje zout batterij)
Idd. ja, de aanschaf. Daarom voor ca 200m3 gas ook geen WPB, dat gaat met <200 euro per jaar héél lang duren met terugverdienen.

Voor een paar honderd euro heb je een elektrische boiler.
Zoutaccu is wellicht interessant omdat er per m3 inhoud veel meer warmte in kan.

Ik heb nu een Homey flow draaien de berekent wat ik overdag teruglever (opladen) en 's nachts verbruik (ontladen). Kan ik over een haar zien wat mijn ideale hoeveelheid opslag is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Knetters, hoeveel panelen hebben jullie wel niet liggen?

Ik 12 en ben al blij met 9kWh vandaag (Oost-West)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjAntoon
Totaal 38 panelen. 11 cent kWh terugleveren, geen teruglever kosten en nog contract tot 2027.
Die Blackbird moet toch betaald worden... ;)
Maar laten we het weer over weheat hebben, voor zonnepanelen en salderen zijn andere topics.

[ Voor 35% gewijzigd door DjAntoon op 18-02-2025 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
DjAntoon schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:41:
Maar laten we het weer over weheat hebben, voor zonnepanelen en salderen zijn andere topics.
Eens, maar de BB moet ook gevoed worden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephaneRijs
jelleeelco schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:04:
[...]

Ook al draai je op stooklijn, de T6 stuurt nog steeds alle data naar de Weheat. Kun je in de portal zien wat je kamertemperatuur is?

Verder - de constante temperatuur aanhouden is mss wat meer trial en error, maar het kan wel. Stel de twee punten in op 27 en 40 (bij +9 en -20). Als je kamer te warm wordt, maak je er 26 en 38 van (ik noem maar iets). ZIt je met 9 graden wel goed maar merk je dat als het kouder wordt het huis toch beetje afkoelt, dan moet je 'sneller' omhoog in de watertemp en verhoog je de 40 graden bij -20 naar 45 graden.

Wat betreft de T6 - trek hem even van de muur af wacht een minuutje en sluit hem weer aan. Mss dat hij gewoon even van slag is (ik had dit ook en dit werkte bij mij).
Bedankt. De thermostaat geeft nu steeds -1 als target en effectief. In de weheat schema's doet het niets meer. Bedankt ook voor jouw aanpak voor het inregelen maar dit betekent ook dat ik doorheen de seizoenen dus telkems moet zitten bijregelen ? (i.e. de thermostaat ben ik :-) )

Ik probeer de T6 even te resetten.

Met dank en fijne avond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Jpiek schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:33:
[...]

Idd. ja, de aanschaf. Daarom voor ca 200m3 gas ook geen WPB, dat gaat met <200 euro per jaar héél lang duren met terugverdienen.

Voor een paar honderd euro heb je een elektrische boiler.
Zoutaccu is wellicht interessant omdat er per m3 inhoud veel meer warmte in kan.

Ik heb nu een Homey flow draaien de berekent wat ik overdag teruglever (opladen) en 's nachts verbruik (ontladen). Kan ik over een haar zien wat mijn ideale hoeveelheid opslag is...
Ik heb een kleine Bosch boiler , werkt prima voor ons gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Vannacht wederom de BB vanaf 4 uur in stand-by. Status CV plots geactiveerd vanaf dat punt. Stroom eraf overal en CV status gedeactiveerd en nu weer verwarmen. Gaat iets niet goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:22
STIMPPYYY schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:09:
Vannacht wederom de BB vanaf 4 uur in stand-by. Status CV plots geactiveerd vanaf dat punt. Stroom eraf overal en CV status gedeactiveerd en nu weer verwarmen. Gaat iets niet goed
Dit heb ik ook een paar keer gehad, en plots paar uur later draait alles weer als een zonnetje.
Maar jij hebt geen CV-ketel meer toch? Hier gaat die dan wel plots op de CV-stoken en gas gebruiken terwijl dat helemaal niet nodig zou zijn. Daarna als ik dan weer kijk halve dag later, draait de WP weer plots als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-06 10:00
Jan2023 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:11:
[...]

Eens wat gegevens ingevuld en bleek 500 euro terugleververgoeding over een jaar bij inbegrepen.
Nou laat maar.
:?
Hier via VEH 3 jaar voor 19,5ct/kwh incl. belasting. Daar moet je met een dynamisch contract veel slimmigheden voor toepassen om te halen. Dan zet ik wel een aantal panelen uit als ze teveel terugleveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
201WD schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:53:
[...]

Ik heb een kleine Bosch boiler , werkt prima voor ons gebruik.
Mja, we zouden met een doorstroomer nog uit kunnen, maar ik wil (zeker zomers) zoveel mogelijk van de opgewekte stroom opslaan/bewaren...

Ws komt er dus een grote boiler of een zoutaccu, en een gewone accu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jpiek schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:05:
[...]

Mja, we zouden met een doorstroomer nog uit kunnen, maar ik wil (zeker zomers) zoveel mogelijk van de opgewekte stroom opslaan/bewaren...

Ws komt er dus een grote boiler of een zoutaccu, en een gewone accu...
Warmte kun je niet terugleveren….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
bbbrumbrum schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:16:
[...]

Je kunt het opslaan en later gebruiken met een boiler of een zoutaccu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Jan2023 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:11:
[...]
Zal de nieuwe werkelijkheid wel worden.

Heb een op zo'n vergelijkingssite gekeken wat ik met Panelen en WP zou moeten betalen met een nieuw contract zonder gas :

101 euro waarvan 40 euro terugleverkosten...

40*12*8 maakt een dikke 3800 euro, komt een thuisaccu ineens dichter in de buurt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Vandaag is de installateur geweest om de demping aan te passen. Dat was nog een hele tour, en we moesten het anders doen dan ik in gedachten had.

Ik wilde de huidige tegels weghalen en vervangen voor 2 opsluitbanden van 100x30x6. Dan eerst rubberen tegels van 50x50x5, dan opsluitband, dan de rubberen Wagner tegels en daarop weer de bigfoot.

Maar... helaas, de tegels zaten volledig vastgevroren, was geen beweging in te krijgen. Dus we hebben de grote rubberen tegels over de tegels gelegd, dan de Wagners en dan de bigfoots.

Geluid is aanzienlijk gedempt, het scheelt behoorlijk veel. Compressor draaide op 78% en was echt aanwezig voor de verandering, maar daarna veel minder.

Een van de monteurs had een nog beter idee (maar da's voor de zomer) en ik meende dat ik gelezen had dat iemand dit ook had toegepast. Een constructie van twee houten balken met daartussen een plateau waarop de WP komt. De houten balken vervolgens met wagner matjes op het dak zetten.

We gaan het wel bekijken in de zomer of dat nodig is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Razer schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:19:
[...]

Dit heb ik ook een paar keer gehad, en plots paar uur later draait alles weer als een zonnetje.
Maar jij hebt geen CV-ketel meer toch? Hier gaat die dan wel plots op de CV-stoken en gas gebruiken terwijl dat helemaal niet nodig zou zijn. Daarna als ik dan weer kijk halve dag later, draait de WP weer plots als een zonnetje.
Nee klopt, ik heb een FE opstelling. CV bestaat helemaal niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
bbbrumbrum schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:16:
[...]

Jawel hoor...NEStore. Net nieuw product maar gesloten systeem dat energie opslaat in de vorm van warmte, wat gebruikt kan worden om water warm te maken.

EDIT - beetje flauw van me. Net een artikel gelezen hierover. Best een leuk product maar het is behoorlijk beperkt: je kunt alleen je tapwater ermee verwarmen OF je CV water. Niet allebei.

En een accu is velen malen breder inzetbaar.

[ Voor 27% gewijzigd door jelleeelco op 19-02-2025 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
Jpiek schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:26:
[...]

Zal de nieuwe werkelijkheid wel worden.

Heb een op zo'n vergelijkingssite gekeken wat ik met Panelen en WP zou moeten betalen met een nieuw contract zonder gas :

101 euro waarvan 40 euro terugleverkosten...

40*12*8 maakt een dikke 3800 euro, komt een thuisaccu ineens dichter in de buurt...
Zodra de saldering stopt, vervallen waarschijnlijk de terugleverboetes, dus deze businesscase klopt volgens mij niet.

En, als je een dynamisch contract neemt ben je sowieso goedkoper uit. Je krijgt namelijk nog bijna twee jaar de volle mep voor elke kWh die je teruglevert, en dat kan je voor een vast contract wel vergeten.

Ter illustratie: vorig jaar bijna 21 cent per kWh ontvangen voor alles wat is teruggekeerd. (Gewogen gemiddelde incl EB en BTW, 3200 kWh teruggeleverd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Jpiek schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:18:
[...]

Je kunt het opslaan en later gebruiken met een boiler of een zoutaccu...
En de volgende dag dat de zon schijnt? Dan zit de boiler al vol….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
jelleeelco schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:49:
[...]

Jawel hoor...NEStore. Net nieuw product maar gesloten systeem dat energie opslaat in de vorm van warmte, wat gebruikt kan worden om water warm te maken.

EDIT - beetje flauw van me. Net een artikel gelezen hierover. Best een leuk product maar het is behoorlijk beperkt: je kunt alleen je tapwater ermee verwarmen OF je CV water. Niet allebei.

En een accu is velen malen breder inzetbaar.
Off-topic:

Die NEStore is helemaal niet interessant voor huishoudens.

Je kunt met 20 kWh aan opgeslagen energie ruim 2 uur douchen op 38 graden. M.a.w: als je een beetje panelen hebt zit ie in 1 dag vol en ben je een week bezig om m weer leeg te maken.

Dan lever je de opvolgende dagen dus weer lekker alles terug aan het net. Weg voordeel.

On-topic:

Gewoon een 300L boiler plaatsen die door je Weheat wordt opgewarmd blijft de meest voordelige optie voor de lange termijn.

Eventueel zou Weheat de software zo kunnen aanpassen dat indien er overproductie is van de zonnepanelen, het boilervat wordt verwarmd met de back-up heater ipv door de warmtepomp. Je spaart dan de WP doordat de compressor niet aan hoeft.

Wel nadelig voor de COP, maar toch ‘gratis’ stroom.

Extra investering

En ja, een boilervat kost wel wat extra op de initiële investering, maar gaat makkelijk 40-50 jaar mee. Als je warmtepomp over 15-20 jaar vervangen moet worden zijn de kosten dus veel lager dan nu met de overstap.

[ Voor 28% gewijzigd door Kirvis op 19-02-2025 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Waar haal je die 40 jaar vandaan @Kirvis ? In het W/W topic zijn al voorbeelden van installaties waar binnen 15 jaar het vat vervangen moest worden…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

kunnen we de zijdiscussies over salderen, energiecontracten, alternatieve warmteopslag en andere offtopicssss laten voor wat het is? Thanks!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
bbbrumbrum schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:23:
Waar haal je die 40 jaar vandaan @Kirvis ? In het W/W topic zijn al voorbeelden van installaties waar binnen 15 jaar het vat vervangen moest worden…
Podcast van De Groene Nerds.

Dit voorbeeld komt van Patrick Schimmel.

Waarom zou een (Weheat) boilervat maar 15 jaar mee gaan? Geen bewegende onderdelen, geen electronica, simpele opzet. Ik zie niet in wat daar kapot aan kan gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Kirvis op 19-02-2025 10:35 ]

Pagina: 1 ... 62 ... 93 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.