Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessicavdH
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22-05 22:01

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

knipknip

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 19-02-2025 10:30 ]

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

knipknip, reacties op moderatie zijn helaas altijd offtopic en horen thuis in het feedbacktopic, waarvoor onze dank.

[ Voor 81% gewijzigd door teacher op 19-02-2025 10:40 ]

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23:25
jelleeelco schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:28:
Vandaag is de installateur geweest om de demping aan te passen. Dat was nog een hele tour, en we moesten het anders doen dan ik in gedachten had.

Ik wilde de huidige tegels weghalen en vervangen voor 2 opsluitbanden van 100x30x6. Dan eerst rubberen tegels van 50x50x5, dan opsluitband, dan de rubberen Wagner tegels en daarop weer de bigfoot.

Maar... helaas, de tegels zaten volledig vastgevroren, was geen beweging in te krijgen. Dus we hebben de grote rubberen tegels over de tegels gelegd, dan de Wagners en dan de bigfoots.

Geluid is aanzienlijk gedempt, het scheelt behoorlijk veel. Compressor draaide op 78% en was echt aanwezig voor de verandering, maar daarna veel minder.

Een van de monteurs had een nog beter idee (maar da's voor de zomer) en ik meende dat ik gelezen had dat iemand dit ook had toegepast. Een constructie van twee houten balken met daartussen een plateau waarop de WP komt. De houten balken vervolgens met wagner matjes op het dak zetten.

We gaan het wel bekijken in de zomer of dat nodig is!
Moet je wel hardhouten balken toepassen en zwevend van het dak opbouwen, anders rot het zo weg. Wordt het zo in jou situatie, niet een te hoge stellage?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
Ik heb voor het eerst in mijn mailbox een nieuwsbrief van Weheat ontvangen.
Vind het wel positief dat ze beter gaan communiceren naar hun klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-06 10:22
RNacoustics schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:48:
[...]

Moet je wel hardhouten balken toepassen en zwevend van het dak opbouwen, anders rot het zo weg. Wordt het zo in jou situatie, niet een te hoge stellage?
Ja wss wel en ik weet ook niet of ik het ga doen. Het staat wel stabiel, gaat echt niet omwaaien oid.

Op zich qua hoogte:

balk 10x10 op Wagner van 2.5. Dan planken erop van 2.5 met weer wagner mat er tussen (tussen balk en plank een wagner matje geschroeft). dan op de plank wagner matjes. opsluiitband en dan de WP.

Dan komt de WP op een stellage dat 17cm boven de grond zit en dan de WP nog. Tja... nu is het 13cm (dakbeschermer, tegel, rubberen tegel en Wagner matje) . Dus het gaat 4cm extra omhoog, dat valt wel mee.

En uiteraard, alles hardhout en in de menie zetten, en idd 'zwevend': de balk zal rusten op wagner matjes die vastgeschroeft zullen zijn aan de balk, ongeveer 4 matjes in totaal (verspreid over de balk)

[ Voor 8% gewijzigd door jelleeelco op 19-02-2025 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kirvis schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:25:
[...]

Podcast van De Groene Nerds.

Dit voorbeeld komt van Patrick Schimmel.

Waarom zou een (Weheat) boilervat maar 15 jaar mee gaan? Geen bewegende onderdelen, geen electronica, simpele opzet. Ik zie niet in wat daar kapot aan kan gaan.
Vat is made in China toch?

Maar (galvanische) corrosie en (dagelijkse) thermische expansie geven daadwerkelijk wel stress.
Ben het overigens wel met je eens, mits goed gemaakt zou die lang mee moeten gaan, maar de praktijk wijst blijkbaar wel uit dat het geen gegeven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Ja wss wel en ik weet ook niet of ik het ga doen. Het staat wel stabiel, gaat echt niet omwaaien oid.

Op zich qua hoogte:

balk 10x10 op Wagner van 2.5. Dan planken erop van 2.5 met weer wagner mat er tussen (tussen balk en plank een wagner matje geschroeft). dan op de plank wagner matjes. opsluiitband en dan de WP.

Dan komt de WP op een stellage dat 17cm boven de grond zit en dan de WP nog. Tja... nu is het 13cm (dakbeschermer, tegel, rubberen tegel en Wagner matje) . Dus het gaat 4cm extra omhoog, dat valt wel mee.

En uiteraard, alles hardhout en in de menie zetten, en idd 'zwevend': de balk zal rusten op wagner matjes die vastgeschroeft zullen zijn aan de balk, ongeveer 4 matjes in totaal (verspreid over de balk)
Ik probeer even hardop mee te denken. Dan lig het nog steeds op je platte dak en kan dus nog steeds door resoneren. Kan je misschien een constructie maken op je schoorsteen? Die vormt een zware massa. moet qua constructie natuurlijk wel geschikt voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06:02
Ik ben toch blij dat ik de Sparrow mooi voor op mijn oprit heb staan als ik zo sommige verhalen lees.
Ja ik hoor hem wel af en toe brommen als het volledig stil is in huis maar verder nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:49
knip, dit is offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 19-02-2025 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:39
ietse schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:44:
Ik ben toch blij dat ik de Sparrow mooi voor op mijn oprit heb staan als ik zo sommige verhalen lees.
Ja ik hoor hem wel af en toe brommen als het volledig stil is in huis maar verder nooit.
Ik hoor 'm nooit en zie 'm niet. Maar goed, ik snap je reactie. Je lees het (te) vaak.

Natuurlijk onacceptabel als je een specifiek-model, wat ook zo geadveertd wordt. uitozoekt voor platte daken en vervolgens overlast ervaart. Nu zal de dakconsturctie bepalend zijn, maar dan zal daar beter op voorgestorteerd moeten worden door WeHeat en de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
knip knip, dit is offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 19-02-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:40:
[...]

Ik probeer even hardop mee te denken. Dan lig het nog steeds op je platte dak en kan dus nog steeds door resoneren. Kan je misschien een constructie maken op je schoorsteen? Die vormt een zware massa. moet qua constructie natuurlijk wel geschikt voor zijn?
Ja dat is waar. Ik denk dat is alleen echt te minimaliseren door de balk alleen op de hoeken op het dak te laten rusten. Dan ligt hij direct op een balk en niet op een dakplaat.

Maar ja, een balk gaat dan wel doorbuigen met de loop der jaren. Maar ook al zou ik hem ondersteunen met een aantal matjes in het midden, de trillingen worden wel veel meer verdeeld.m en zijdelings afgevloeid ipv direct op de dakplaat.

Stalen balk zou een optie met alleen contact op de hoeken, zijn maar ik nou zit te wachten op al deze fratsen... het is met de huidige aanpassingen al zoveel stiller, bij 80% hoor ik hem alleen als ik er recht onder sta. In het begin was het totaal onhoorbaar. Op het dak zag ik dat het condenswater een behoorlijke 'plaat' van ijs had gemaakt, mss dat dat ook een deel van het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
STIMPPYYY schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:56:
[...]

Ik hoor 'm nooit en zie 'm niet. Maar goed, ik snap je reactie. Je lees het (te) vaak.

Natuurlijk onacceptabel als je een specifiek-model, wat ook zo geadveertd wordt. uitozoekt voor platte daken en vervolgens overlast ervaart. Nu zal de dakconsturctie bepalend zijn, maar dan zal daar beter op voorgestorteerd moeten worden door WeHeat en de installateur.
wat een verschil in dakconstructie wel niet kan doen.
Ik heb afgelopen jaar een flinke uitbouw gemaakt en daar liggen balken in waar je bang van word.
Daar zou ik een Sparrow/BB best op durven te plaatsen zonder dat ik problemen ga ondervinden.
Ik denk echter niet dat je mijn constructie kan vergelijken met iets van 10 jaar geleden of meer. bouwbesluiten en margers veranderen om de haverklap

Het is voor Weheat vrij lastig rekening te houden met alle type constructies en wellicht zou het handig zijn om een soort base line aan te geven zoals bij games ook gedaan word... Recommended requirements: xxx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
ietse schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:44:
Tja niet iedereen heeft een oprit en je moet roeien met de riemen die je hebt. Daarnaast, mijn trace van de leidingen is extreem kort. De WP staat letterlijk boven de CV ketel, ik denk dat ik max 1.5m buitenleiding heb. Dus heel weinig transportverlies.

Daarnaast, zo erg is het helemaal niet. Het was pas de laatste 2-3 dagen dat ik hem echt hoorde in de slaapkamer, maar ik had de afspraak met de installateur al gemaakt omdat ik gewoon iets stiller wilde hebben (je kon hem eigenlijk alleen horen als je bovenaan de trap stond...maar als je naar beneden liep al niet meer).

Nu is het weer als voorheen. Prima, en het maakt nog altijd minder lawaai dan de CV ketel deed (heet water van 60 graden doet bij ons de leidingen keihard tikken, en daar wordt je s'nachts echt wakker van. ik heb daar waar mogelijk dempers aangebracht maar kan niet overal bij).

En mocht het nou echt nog heel koud worden en is het ECHT niet te doen voor die ene nacht, dan begrens ik hem in de nachtelijke uren en gaat de CV zachtjes meebrommen. Kost me mss 1 euro per nacht, da's ook wel te overzien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ietse
jelleeelco schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:18:
[...]

Tja niet iedereen heeft een oprit en je moet roeien met de riemen die je hebt. Daarnaast, mijn trace van de leidingen is extreem kort. De WP staat letterlijk boven de CV ketel, ik denk dat ik max 1.5m buitenleiding heb. Dus heel weinig transportverlies.

Daarnaast, zo erg is het helemaal niet. Het was pas de laatste 2-3 dagen dat ik hem echt hoorde in de slaapkamer, maar ik had de afspraak met de installateur al gemaakt omdat ik gewoon iets stiller wilde hebben (je kon hem eigenlijk alleen horen als je bovenaan de trap stond...maar als je naar beneden liep al niet meer).

Nu is het weer als voorheen. Prima, en het maakt nog altijd minder lawaai dan de CV ketel deed (heet water van 60 graden doet bij ons de leidingen keihard tikken, en daar wordt je s'nachts echt wakker van. ik heb daar waar mogelijk dempers aangebracht maar kan niet overal bij).

En mocht het nou echt nog heel koud worden en is het ECHT niet te doen voor die ene nacht, dan begrens ik hem in de nachtelijke uren en gaat de CV zachtjes meebrommen. Kost me mss 1 euro per nacht, da's ook wel te overzien!
Ik heb ook mazzel gehad dat ik 1,5 jaar geleden mijn gehele vloer er tot het zand uit had liggen en dus al mijn opties nog open lagen. heb toen met 2 doorvoerbochten van 75mm leidingen van binnen naar buiten unit kunnen maken zonder nog concreet te hebben wat uiteindelijk zou zorgen voor warm water (CV/ warmtepomp). Dat zou puur aan de kosten van mijn hele bouw liggen en aangezien ik daar veel zelf in heb gedaan het eea kunnen winnen en voor de warmtepomp kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
ietse schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:17:
[...]

wat een verschil in dakconstructie wel niet kan doen.
Ik heb afgelopen jaar een flinke uitbouw gemaakt en daar liggen balken in waar je bang van word.
Daar zou ik een Sparrow/BB best op durven te plaatsen zonder dat ik problemen ga ondervinden.
Ik denk echter niet dat je mijn constructie kan vergelijken met iets van 10 jaar geleden of meer. bouwbesluiten en margers veranderen om de haverklap

Het is voor Weheat vrij lastig rekening te houden met alle type constructies en wellicht zou het handig zijn om een soort base line aan te geven zoals bij games ook gedaan word... Recommended requirements: xxx
Dit had ik al eerder in dit draadje geroepen. Je kan dus niet zomaar een WP op een inpandig houten dak plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door RNacoustics op 19-02-2025 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:39:
[...]

Dit had ik al eerder in dit draadje geroepen. Je kan dus niet zomaar een WP op een inpandig houten dak plaatsen.
Dat klopt. Maar het valt allemaal wel mee hoor, we zitten hier echt niet in de herrie.

Ik zit nu toch even te kijken naar stalen balken van 10x10cm en 250cm lang. Verzinkt komt dat neer op 250€ inclusief bezorging. Op de hoeken dan rubberen tegels, dan daarover 1 wagner matje en daarop de hoek van de balk. Dan in het midden twee wagner matjes naast elkaar, opsluitband dwars erover en daar de wp op. Volgens mij dan redelijk akoestisch ontkoppeld.

Maar of ik daar allemaal zin in heb!

Daarnaast mis in de oude optie wel om het vermogen te kunnen beperken. Al is het maar om te testen wat de resonantie is bij verschillende standen. Nu...extra stil of extra besparend levert in beide gevallen een compressor die op 48% draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Modbreak:voor de derde keer: knip want offtopic

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 19-02-2025 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

JessicavdH schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:12:
[...]

Wij hebben niets bijzonders gedaan. Rubber en daarop betontegels en daarop WP. We hebben overigens nog wel trillingen op sommige momenten helaas, waarvan we nu denken dat dat met een vastgevroren veerpoot te maken heeft. Het 'sokje' heeft mss toch niet echt geholpen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor de foto’s!

Hier eenzelfde opstelling maar het gebrom is onhoudbaar. Warmtepomp is waterpas dankzij de vering, hoewel de tegels overduidelijk aflopen vanwege het dak. Inmiddels ook contact met Coolblue gekregen. Ze beoordelen nu het geluidsfragment dat ik stuurde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_ttfviG5utZ74RZ6cLZWCPHVkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0EAMTjeZWJEgaPpZrN3RsuHc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgDuUdLhBZHA4dNhpQTmTlFC8ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7WvVSBEUt3zcpH4sN4mxBeY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFrbsjnLGt2472UIPt6qr50IzoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbQLJHlZ030vjRfpvPGfb13Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Dr6-RCqL17d3qPAT_UvrhevO_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S71JARe0z4fPiwzRQTGEzaZE.jpg?f=fotoalbum_large

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-06 09:29
iApp schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:15:
[...]

Bedankt voor de foto’s!

Hier eenzelfde opstelling maar het gebrom is onhoudbaar. Warmtepomp is waterpas dankzij de vering, hoewel de tegels overduidelijk aflopen vanwege het dak. Inmiddels ook contact met Coolblue gekregen. Ze beoordelen nu het geluidsfragment dat ik stuurde.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beweegt de BB wel vrij op de veerpoten? Met name de voorpoot wil nog wel eens vastvriezen. Daarnaast, ik kan op de fotos niet heel goed zien of aan de achterkant, dus de brede kant, alle veerpoten wel op de rubbertegel staat. Ze zitten op verschillende plekken, 2 links en 2 rechts. Bij mij stond er aan 1 kant 1 van de veerpoten niet goed op de rubbertegel. Dat gaf een heel flinke resonantie. Na aanpassing was het weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
iApp schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:15:
[...]

Bedankt voor de foto’s!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Was het gebrom altijd al? Of is het sinds kort erger geworden? Ik zag dat bij mij de tegels helemaal vastgevroren waren aan het dak, ik zie bij jouw hetzelfde, kan het zijn dat dat het allemaal erger heeft gemaakt?

Verder - het lijkt me vrij makkelijk om deze (zelf) van wat betere demping te voorzien. Ik zou:

Wagner matje - beton tegel - rubberen tegel - wagner matje - BB

en dat onder iedere poot. Wagner matjes zijn ontzettend dempend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:48:
[...]

Daarnaast mis in de oude optie wel om het vermogen te kunnen beperken. Al is het maar om te testen wat de resonantie is bij verschillende standen. Nu...extra stil of extra besparend levert in beide gevallen een compressor die op 48% draait.
Ik zit er heel anders in. Als ik een WP koopt met een bepaalde capaciteit, dan wil ik die functionaliteit zonder beperkingen ook volledig kunnen benutten. Je gaat ook geen Ferrari kopen en dan maximaal 50km/u er mee rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:40:
[...]

Ik zit er heel anders in. Als ik een WP koopt met een bepaalde capaciteit, dan wil ik die functionaliteit zonder beperkingen ook volledig kunnen benutten. Je gaat ook geen Ferrari kopen en dan maximaal 50km er mee rijden.
Ben ik helemaal met je eens...maar het is ook maar om te testen. En voor alleen de hele koude nachten waarbij er veel resonatie van de WP afkwam, was het prettig geweest om de keuze te kunnen maken dat ding geforceerd op 20% te laten draaien en een beetje gas te gebruiken. Het is sinds 9 december (dag van installaite) maar 2x voorgekomen dat het wat luider was, en dan was dat wel fijn geweest.

Nu moest ik hem op stilste modus zetten, stooklijn aanpassen, en dan nog kreeg ik hem niet lager dan 48%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
netevolutions schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:04:
[...]

Ook ik heb overwogen de pomp te verplaatsen.

Ik heb hieronder een lijstje gemaakt van de soorten geluid die bij ons in mindere of meerdere mate overlast gaven. Het gaat specifiek over de BBP80 buitenunit. Bij mij staat die op een houten dak, waaronder en waarnaast geslapen wordt. Daarom staan on de lijst ook soorten geluid die hier nog niet eerder gemeld zijn.

Belangrijk is om onderscheid te maken tussen contact- en luchtgeluid. Luchtgeluid ontstaat doordat geluidsgolven zich voortplanten in een ruimte en zich van de ene ruimte naar de andere verplaatsen of van buiten. Bij contactgeluid wordt het geluid veroorzaakt door rechtstreeks contact met een muur of vloer in de woning.

Geluidskenmerken buitenunit
  1. Windgeruis, geluid van afvoer van lucht, zijwaarts op (pannen)dak, continu, luchtgeluid
  2. Windgeruis, geluid van aanvoer van lucht over platte dak, continu, luchtgeluid
  3. Druppelend water op platte dak, continu, contactgeluid
  4. Vallend ijs op platte dak (zgn. ploefs) bij ontdooien, kort durend, contactgeluid
  5. Zware brom, resonantie in huis, hoorbaar bij bepaalde frequenties van compressor, continu, contactgeluid
  6. Brommend geluid, hard werkende pomp wanneer deze bevroren is, continu, luchtgeluid
  7. Hard tikkend geluid bij opstarten ventilator door rondvliegend ijs, kort durend, indien geen dak toegepast en sprake van ijzel, luchtgeluid
  8. Sissend geluid van propaan, inwendig pomp, normaal, kort durend, luchtgeluid
  9. Helicopter geluid bij opstart/optoeren, inwendig pomp, kort durend, abnormaal, luchtgeluid
  10. Compressor, lage tonen, afh. van %, inwendig pomp, normaal, continu, luchtgeluid
  11. Compressor, hoog ratelend bij lage toeren, inwendig pomp, continu, abnormaal, luchtgeluid
Ik ben al een tijdje aan experimenteren met diverse maatregelen. Dat lukt steeds beter. Zo heb ik een RVS draagarm constructie gemaakt die contactgeluid nr 5 op houten dak heeft gereduceerd tot nul. En ik denk ook dat ik misschien last heb van een abnormaal luidruchtige pomp bij lage toeren (nr 9 en 11).

Indien jullie ook overlast ervaren, is het wel zo handig om deze nader te duiden.
Heb jij mss foto's van je RVS draagarm constructie? Ik ben hier ook over aan het denken en ben heel benieuwd hoe je dit gedaan heb!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harminator87
  • Laatst online: 21:07
Hallo allen,
Ik ben al een aantal maanden volger van dit topic en heb sinds een week of 4 een WeHeat Flint staan. Ondanks dat m'n flow (toch wel onverwacht) aan de lage kant is, ben ik tevreden met het functioneren. Ik heb gelezen dat het vervanger van de vloerverwarmingsverdeler waarschijnlijk een verbetering in de flow gaat brengen, dus dat ben ik nog van plan te doen.

Ik heb wel een vraag mbt de 'onzichtbare' parameters die de warmtepomp heeft - hoe lang duurt het voordat de warmtepomp z'n vermogen gaat verlagen, omdat de doeltemperatuur wordt bereikt en zelfs ruimschoots overschreden? Is daar informatie over?
Hij blijft nu (imo veel te lang) verwarmen op 100% vermogen, terwijl ie gemakkelijk kan afschalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycBjrL52VPGwKb8WLQo9zsbqgM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StdS6PqPO8BAF9SSONFT9Ree.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 28-06 17:12
RNacoustics schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:40:
[...]

Ik zit er heel anders in. Als ik een WP koopt met een bepaalde capaciteit, dan wil ik die functionaliteit zonder beperkingen ook volledig kunnen benutten. Je gaat ook geen Ferrari kopen en dan maximaal 50km/u er mee rijden.
Ik zou het prima vinden als die Ferrari in de bebouwde kom maar 50 km/u kan en dan op de snelweg 130 km/u (oftewel, 's nachts geoptimaliseerd voor geluid en dan overdag vrijuit draaien).

In de categorie die Ferrari zet ik ook liever in mijn inpandige verwarmde garage, maar helaas moet ik het doen met een parkeervergunning en ben ik blij als ik op 10 min van huis kan parkeren.

Ik zal streven naar de perfecte installatie, maar zonder oprit en met een houten dak is een compromis nou eenmaal nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

jelleeelco schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:42:
[...]

Ben ik helemaal met je eens...maar het is ook maar om te testen. En voor alleen de hele koude nachten waarbij er veel resonatie van de WP afkwam, was het prettig geweest om de keuze te kunnen maken dat ding geforceerd op 20% te laten draaien en een beetje gas te gebruiken. Het is sinds 9 december (dag van installaite) maar 2x voorgekomen dat het wat luider was, en dan was dat wel fijn geweest.

Nu moest ik hem op stilste modus zetten, stooklijn aanpassen, en dan nog kreeg ik hem niet lager dan 48%.
Ik heb het idee dat die stiltemodi niet veel uitmaken voor dit type geluid (resonantie/trillingen) omdat het niet gaat om het geluid wat de WP zelf produceert, maar om het doortrillen. Bij ons treedt de resonantie juist op bij lagere percentages, bv 57%. Op 72 % heeft ie geen last meer. Ik las hier laatst ook dat iemand zei dat bij veel massa de brom lager wordt, wellicht dat dat meespeelt. Ik zou graag een aantal percentages willen uitproberen maar we kunnen dat niet zelf instellen. Weet iemand of een installateur dat wel kan?

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
JessicavdH schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:22:
[...]

Ik heb het idee dat die stiltemodi niet veel uitmaken voor dit type geluid (resonantie/trillingen) omdat het niet gaat om het geluid wat de WP zelf produceert, maar om het doortrillen. Bij ons treedt de resonantie juist op bij lagere percentages, bv 57%. Op 72 % heeft ie geen last meer. Ik las hier laatst ook dat iemand zei dat bij veel massa de brom lager wordt, wellicht dat dat meespeelt. Ik zou graag een aantal percentages willen uitproberen maar we kunnen dat niet zelf instellen. Weet iemand of een installateur dat wel kan?
Klopt, als je de massa onder de WP lokaal vergroot met o.a. stenen, zal de resonantie frequentie dalen, maar op een (slap) houten dak, los je het daarmee niet op. Juist lagere resonantie frequenties zijn moeilijk te dempen en dringen makkelijker door je huis, helemaal op een houten dak van lichte constructie met alleen bitumen. Bij verhoging van de toerental van de compressor neemt de frequenties juist toe, en kan je binnenshuis er minder last van hebben. Bepaalde frequenties dringen luider door dan andere. Dit alles heeft te maken met de resonantie/akoestische eigenschappen van je dak.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• netevolutions
  • Registratie: Januari 2024
  • Niet online
jelleeelco schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:48:
[...]

Heb jij mss foto's van je RVS draagarm constructie? Ik ben hier ook over aan het denken en ben heel benieuwd hoe je dit gedaan heb!
Zeker, hierbij. Ik heb dit uitgewerkt op basis van ideeën uit het andere topic hier op tweakers (Trillingen warmtepomp dempen). Daar heb je veel uitleg hierover. Bij mij geen brom meer van meetrillende dakconstructies via contact geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iX9BupJv6jwNtKvCTvl5Zs5gmrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7iMYrjXjZy3J1vFkLDoV8RPA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRFgzLHJaR6-oq45_95raW-wuPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3VQ7GsHcabcUfAqUdWnSOXG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avVVO18yOSNLck1sjM75qSntxJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfXLjhfpj5pCNmkvG1nRQmnh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mavuh
  • Laatst online: 16-05 18:31
Vandaag een kitje opgehaald bij Merford.

https://www.akoestiekwinkel.nl/trillingsisolatie-buitenunits

https://mediahub.merford....-Trillingsisolatieset.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oITpfipAlvuybRWhxpWv7fLdKUE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VOVva2TLuNGLEXq7QD9eplLt.jpg?f=user_large
In combinatie met beton randen onder de bigfoots geplaatst.

Sparrow klinkt al gelijk stuk rustiger.

[ Voor 41% gewijzigd door mavuh op 19-02-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavuh
netevolutions schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:36:
[...]

Zeker, hierbij. Ik heb dit uitgewerkt op basis van ideeën uit het andere topic hier op tweakers (Trillingen warmtepomp dempen). Daar heb je veel uitleg hierover. Bij mij geen brom meer van meetrillende dakconstructies via contact geluid.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie constructie zo !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie oplossing _/-\o_ Dat bedoel ik nu, de geluidsbron ontkoppelen van het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

Vraag: is het bij een Full-Electric Blackbird mogelijk in de instellingen het opwarmen van SWW uit te schakelen? Bijvoorbeeld als je een week of langer op vakantie gaat is het niet nodig om de boiler op te warmen maar het huis moet wel minimaal tot 10 graden opgewarmd blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w_binarytree
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:42
Ik heb net een Flint warmtepomp laten installeren via Coolblue. De circulatiepomp maakt echter veel lawaai, wat erg storend is. Weheat heeft voorgesteld om een parallel buffervat te plaatsen, omdat dit het probleem mogelijk kan verhelpen. Maar ze zijn hier niet 100% zeker van.

Wat me ook zorgen baart, is dat een parallel buffervat een extra circulatiepomp vereist. Ik vraag me af of dit echt nodig is en of het niet juist weer extra geluid of energieverbruik oplevert.

Mijn situatie: ik heb alleen vloerverwarming, ongeveer 110 m², verdeeld over 6 groepen met zone-regeling.

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie? Zou een buffervat echt helpen, of zijn er betere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 15:09
rud schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:11:
Vraag: is het bij een Full-Electric Blackbird mogelijk in de instellingen het opwarmen van SWW uit te schakelen? Bijvoorbeeld als je een week of langer op vakantie gaat is het niet nodig om de boiler op te warmen maar het huis moet wel minimaal tot 10 graden opgewarmd blijven.
Nee dat is niet mogelijk als gewone consument want legionella gevaar.
Misschien dat de optie wel in de installateur-interface zit, maar daar kan ik sowieso niet bij.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavuh
w_binarytree schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:12:
Ik heb net een Flint warmtepomp laten installeren via Coolblue. De circulatiepomp maakt echter veel lawaai, wat erg storend is. Weheat heeft voorgesteld om een parallel buffervat te plaatsen, omdat dit het probleem mogelijk kan verhelpen. Maar ze zijn hier niet 100% zeker van.

Wat me ook zorgen baart, is dat een parallel buffervat een extra circulatiepomp vereist. Ik vraag me af of dit echt nodig is en of het niet juist weer extra geluid of energieverbruik oplevert.

Mijn situatie: ik heb alleen vloerverwarming, ongeveer 110 m², verdeeld over 6 groepen met zone-regeling.

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie? Zou een buffervat echt helpen, of zijn er betere oplossingen?
Ik had het zelfde probleem. Enkele circulatie pomp maakte ruis geluid over de leidingen. Dit omdat hij een bepaalde water flow vanaf de WP wilt hebben. Nu het buffervat er tussen is geplaatst haalt het systeem makkelijk de waterflow, en draait de 2de pomp op een lager niveau. Beide pompen zijn nu stil en geruis uit de leidingen verdwenen.

Tevens is het ook beter voor de constante temperatuur en zou de WP efficiënter kunnen draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door mavuh op 19-02-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koplopert
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-06 15:48
De circulatiepomp maakt echter veel lawaai, wat erg storend is.

Ik heb een vrijwel identieke situatie: Een Flint via CB en een circulatiepomp die best veel geluid maakt, met daarnaast wat ruis op de leidingen.

Het helpt om zoveel mogelijk doorstroming te hebben. Bij mij betekent dat ook alle radiatoren boven open zetten (vvw beneden). Daarnaast heeft CoolBlue (via WeHeat) de flow iets verlaagd. Dat maakt wel verschil, maar het geluid is niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Niet online

rud

DaCootMeister schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:32:
[...]
Nee dat is niet mogelijk als gewone consument want legionella gevaar.
Misschien dat de optie wel in de installateur-interface zit, maar daar kan ik sowieso niet bij.
Dat snap ik niet. Op mijn CV-boiler combiketel (1 apparaat, alles in een) kan ik de boilerfunctie gewoon uitschakelen tijdens vakanties. Het water koelt dan af tot kamertemperatuur.
Schakel ik dan de boilerfunctie weer in dan wordt het water weer verwarmd tot minstens 60 graden, in feite is dat een legionellarun. Dan is er toch geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

Je zou de gewenste watertemp zo ver mogelijk naar beneden kunnen zetten; dat scheelt in elk geval. Maar ik denk ook dat je het legionella rondje niet kunt uitschakelen.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Echt heel gaaf! Dit ga ik beslist ook doen. Zal er iets anders uit komen te zien ivm een Sparrow maar zelfde principe. Mag ik vragen waar je de RVS balken vandaan hebt gehaald? En heb je daar een berekening op los gelaten qua draagkracht? En gewoon met RVS moeren/bouten met elkaar verbonden of heb je alles gelast?

Echt super en heel goed te horen dat het contactgeluid hiermee weg is! Gaaf idee ook om de constructie op bigfoots te laten rusten met veren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
rud schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:51:
[...]

Dat snap ik niet. Op mijn CV-boiler combiketel (1 apparaat, alles in een) kan ik de boilerfunctie gewoon uitschakelen tijdens vakanties. Het water koelt dan af tot kamertemperatuur.
Schakel ik dan de boilerfunctie weer in dan wordt het water weer verwarmd tot minstens 60 graden, in feite is dat een legionellarun. Dan is er toch geen probleem?
Kun je vinden maar je hebt geen invloed op de SWW behalve dat je de basistemperatuur kunt verlagen naar 40 graden.
Uitzetten kan niet, een BB werkt anders dan een CV.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:04

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Slim gedaan chapeau 🤗

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Niet online

rud

DaCootMeister schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:55:
[...]
Kun je vinden maar je hebt geen invloed op de SWW behalve dat je de basistemperatuur kunt verlagen naar 40 graden.
Uitzetten kan niet, een BB werkt anders dan een CV.
Blijf het krankzinning vinden dat er tijdens een wekenlange vakantie gewoon energie verspilt gaat worden om SWW warm te houden + Legionellaruns terwijl er niemand gebruik van maakt. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Misschien een work-around: is het mogelijk de Blackbird van Full-Elektric weer terug te schakelen naar alleen het verwarmen van het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
rud schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:05:
[...]

Blijf het krankzinning vinden dat er tijdens een wekenlange vakantie gewoon energie verspilt gaat worden om SWW warm te houden + Legionellaruns terwijl er niemand gebruik van maakt. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Misschien een work-around: is het mogelijk de Blackbird van Full-Elektric weer terug te schakelen naar alleen het verwarmen van het huis?
Stekker eruit. Tijdens de zomervakantie hoef je warmtepomp toch niet te verwarmen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanfrancois
  • Laatst online: 22-06 22:52
STIMPPYYY schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:09:
Vannacht wederom de BB vanaf 4 uur in stand-by. Status CV plots geactiveerd vanaf dat punt. Stroom eraf overal en CV status gedeactiveerd en nu weer verwarmen. Gaat iets niet goed
Heb ik langer last van. Maar dan met een Flint. Gebeurt bij mij als het onder het vriespunt komt. Dan staat oo de statuslamp rood te knipperen. Wat zou betekenen: probleem met buitenunit die meestal vanzelf weer weg gaat. Maar dan zijn we al 4 kuub gas verder.
Ik heb het al tig maal gemeld aan installateur. zij zouden de foutcodes doorsturen nar Weheat.
To be continued.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netevolutions
  • Registratie: Januari 2024
  • Niet online
jelleeelco schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:55:
[...]

Echt heel gaaf! Dit ga ik beslist ook doen. Zal er iets anders uit komen te zien ivm een Sparrow maar zelfde principe.
Zou je adviseren om ook dat andere topic te lezen. Veel voorbeelden van staande pompen op draagbalken.
Mag ik vragen waar je de RVS balken vandaan hebt gehaald? En heb je daar een berekening op los gelaten qua draagkracht? En gewoon met RVS moeren/bouten met elkaar verbonden of heb je alles gelast?
Balken van Metaalshopper of iets dergelijks. Niet goedkoop. Op maat te bestellen. Ik heb 50x50x3 gebruikt. Behoorlijk zwaar daardoor en heel sterk. Ja met rvs bouten en moeren verbonden. Niets gelast. Kostte me wel wat boren om de gaten te maken. Ik heb niets berekend. Het paste zo.
Echt super en heel goed te horen dat het contactgeluid hiermee weg is! Gaaf idee ook om de constructie op bigfoots te laten rusten met veren.
Die veren zijn juist nodig om e.a. te ontkoppelen. Bigfoots zijn m.i. niet perse nodig. Je kunt nog spelen met de zwaardere of lichtere veren. Zie dat andere topic.

Ik heb nu wel nog wat rubber tussen veerpoot en draagarm/plaat. Er is een veerpoot gaan roesten (fabrieksfoutje?) en is vervangen. En defrost water bevriest makkelijker op rvs in de kou.

Ook weer de kap terug geplaatst, deze zorgt aantoonbaar voor betere COP bij bevriezingen rond vriespunt. Zonder kap komt koude lucht keihard omlaag zetten waardoor pomp veel langer al bevriezend doorploegt met gemeten buitentemp tot -10 ipv -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Niet online

rud

ietse schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:48:
[...]
Stekker eruit. Tijdens de zomervakantie hoef je warmtepomp toch niet te verwarmen;)
Kerstvakantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
jeanfrancois schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:52:
[...]

Heb ik langer last van. Maar dan met een Flint. Gebeurt bij mij als het onder het vriespunt komt. Dan staat oo de statuslamp rood te knipperen. Wat zou betekenen: probleem met buitenunit die meestal vanzelf weer weg gaat. Maar dan zijn we al 4 kuub gas verder.
Ik heb het al tig maal gemeld aan installateur. zij zouden de foutcodes doorsturen nar Weheat.
To be continued.
Mijn installateur heeft contact gehaf met WeHeat. Als bij jou ook de watertemperatuur-in op dat moment hoger is dan de gevraagde watertemperatuur dan is het dezelfde fout. Je ziet een extreme stijging. Bij mij zelfs tot 70 graden.

Developmentafdeling is er van op de hoogte en is bezig met een oplossing. Bug in de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
jij hebt flink wat uren van je werknemer zo te zien ;)

Dan ben je dus niet thuis en hoeft het huis ook niet warm te zijn.
Knal er een slimme stekker op zodat hij aanspringt wanneer jij dat wilt.

Even zonder gekheid. Ik gok dat om gezondheid redenen een legionella run eruit te halen niet aanwezig is.
En zoals een mede tweaked al zei, zet hem op 40 graden. Vat is zo warm zonder al teveel moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
ietse schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:19:
[...]

jij hebt flink wat uren van je werknemer zo te zien ;)

Dan ben je dus niet thuis en hoeft het huis ook niet warm te zijn.
Knal er een slimme stekker op zodat hij aanspringt wanneer jij dat wilt.

Even zonder gekheid. Ik gok dat om gezondheid redenen een legionella run eruit te halen niet aanwezig is.
En zoals een mede tweaked al zei, zet hem op 40 graden. Vat is zo warm zonder al teveel moeite.
Slimme stekker op een warmtepomp? Dat ding moet toch blijven draaien als het buiten vriest?

Of haal ik meerdere berichten door elkaar...

Vandaag gingen de monteurs van het installatiebedrijf door naar een andere klant, waarbij de blackbird geimplodeerd was....fabrieksfoutje wss. Slik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ietse
jelleeelco schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:27:
[...]

Slimme stekker op een warmtepomp? Dat ding moet toch blijven draaien als het buiten vriest?

Vandaag gingen de monteurs van het installatiebedrijf door naar een andere klant, waarbij de blackbird geimplodeerd was....fabrieksfoutje wss. Slik.
Beetje sarcasme 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:13
jelleeelco schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:27:
[...]

Als de pomp binnen maar blijft draaien.
Tijdens de winterperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-06 10:00
Is er al meer bekend wanneer de Home Assistant integratie weer gaat werken? Duurt nu toch wel al even...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
I.p. schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:57:
Is er al meer bekend wanneer de Home Assistant integratie weer gaat werken? Duurt nu toch wel al even...
Nou, zelfs de app werkt hier niet meer naar behoren. Als ik naar Instellingen ga, krijg ik "Geen instellingen gevonden".

Via de portal werkt het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-06 18:56
Dat wordt gezellig bij de open dag...

• Reintjuhh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 21:19
Zijn er meer hier die nu in de app de melding krijgen “Geen instellingen gevonden”?

In de portal zelf zie ik ze wel namelijk..

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-05 11:23
Reintjuhh schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:21:
Zijn er meer hier die nu in de app de melding krijgen “Geen instellingen gevonden”?

Jep, hier ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
“Minimaal 10 graden??”

Als je 2 weken op vakantie gaat en je laat je huis tot 10 graden afkoelen dan kan je aan het begin van de tweede week alweer beginnen met verwarmen omdat je het anders nooit op tijd warm krijgt (uitgaande van vloerverwarming).

Het is nu eenmaal een veel trager systeem dan met een ketel.

En dan heeft je warmtepomp zo veel energie nodig dat het voordeel van de eerste week meteen weer weg is.

Ik zou met onze warmtepomp nooit het huis zo ver laten afkoelen.

Gewoon lekker op 16/17 graden zetten als je op vakantie gaat en niet vergeten een paar dagen voor thuiskomst de temperatuur weer omhoog te zetten.

Ben het overigens wel eens met de suggestie om een vakantiestand voor het SWW in te bouwen. Als je echt langer weg gaat dan is die energie wel zonde idd. En het vat is idd zo warm.

[ Voor 8% gewijzigd door Kirvis op 20-02-2025 07:58 ]

• precies
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:06
Reintjuhh schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:21:

Even uit en opnieuw inloggen in de app en de instellingen zijn weer terug.

Iemand anders problemen met DHW heating? Bij mij is de temperatuur behoorlijk onder de ingestelde temperatuur en is hij de afgelopen uur al zo’n 10 keer geschakeld tussen heating en DHW heating, waar hij steeds enkele minuten het vat opwarmt met veel vermogen om vervolgens weer over te schakelen naar het huis verwarmen.

• jelleeelco
precies schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:54:
[...]

Even uit en opnieuw inloggen in de app en de instellingen zijn weer terug.
Hier helaas niet...gisteravond niet, nu niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-06 19:06
mavuh schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:37:
[...]

Ik had het zelfde probleem. Enkele circulatie pomp maakte ruis geluid over de leidingen. Dit omdat hij een bepaalde water flow vanaf de WP wilt hebben. Nu het buffervat er tussen is geplaatst haalt het systeem makkelijk de waterflow, en draait de 2de pomp op een lager niveau. Beide pompen zijn nu stil en geruis uit de leidingen verdwenen.

Tevens is het ook beter voor de constante temperatuur en zou de WP efficiënter kunnen draaien.
Hoeveel liter buffervat is er aanwezig in het systeem?
Wil je foto's delen van de originele opstelling en de aanpassing?
Wat heb je hiervoor moeten betalen als ik zo brutaal mag zijn? O-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mavuh
Nieuwe terugkoppeling vanuit weheat.

Vervelend om te horen dat de update niet goed werkt in uw situatie.
Ik wil bij deze in ieder geval technisch benadrukken dat de nieuwe slider meer is dan alleen een set ‘presets’ met vaste vermogensstapjes van 20%. Onze engineers zijn bijna driekwart jaar bezig geweest met verbeterde regelsystemen, waarin de interactie tussen de verschillende componenten (zoals fan en compressor) is geoptimaliseerd over het hele werkgebied van de warmtepomp. Het resultaat is een simpel in te stellen, maar technisch doorgerekende configuratie die de consument via de slider kan kiezen.

Na de uitrol van de update hebben we gezien dat er voor een aantal consumenten vraag is naar nog lagere stapjes voor specifiek de nachtmodus. Dit gaan we dan op korte termijn ontwikkelen en releasen in een software update, dus daarmee hopen we uw klacht adequaat op te kunnen lossen.

Met vriendelijke groeten,
team Weheat

• w_binarytree
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:42
mavuh schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:37:
[...]

Goed om te horen dat het bij jou heeft geholpen! Heb je het buffervat in serie of parallel geïnstalleerd?

• Kevin1990
mavuh schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:21:
Nieuwe terugkoppeling vanuit weheat.

Vervelend om te horen dat de update niet goed werkt in uw situatie.
Ik wil bij deze in ieder geval technisch benadrukken dat de nieuwe slider meer is dan alleen een set ‘presets’ met vaste vermogensstapjes van 20%. Onze engineers zijn bijna driekwart jaar bezig geweest met verbeterde regelsystemen, waarin de interactie tussen de verschillende componenten (zoals fan en compressor) is geoptimaliseerd over het hele werkgebied van de warmtepomp. Het resultaat is een simpel in te stellen, maar technisch doorgerekende configuratie die de consument via de slider kan kiezen.

Na de uitrol van de update hebben we gezien dat er voor een aantal consumenten vraag is naar nog lagere stapjes voor specifiek de nachtmodus. Dit gaan we dan op korte termijn ontwikkelen en releasen in een software update, dus daarmee hopen we uw klacht adequaat op te kunnen lossen.

Met vriendelijke groeten,
team Weheat
Ik heb na de update de slider op extra besparing gezet. Ik zie niet direct echt verschil tussen het verbruik van de warmtepomp. Zal vast wel iets gewijzigd zijn. Geen enkele dag is natuurlijk identiek ook niet met warmtevraag en het weer buiten.

Voor de update draaide de Blackbird al 24/7 en overdag op minimaal vermogen 20% (tussen de 530W en 580W) en in de avonden of als er meer warmtevraag was op maximaal ±45% van het vermogen.
Nu ook een beetje hetzelfde gedrag van de Blackbird 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• precies
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:06
precies schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:54:
[...]

Iemand anders problemen met DHW heating? Bij mij is de temperatuur behoorlijk onder de ingestelde temperatuur en is hij de afgelopen uur al zo’n 10 keer geschakeld tussen heating en DHW heating, waar hij steeds enkele minuten het vat opwarmt met veel vermogen om vervolgens weer over te schakelen naar het huis verwarmen.
Na 21 schakelen is het vat uiteindelijk opgewarmd naar 45 graden. Alle periodes duurden minder dan 5 minuten, met uitzondering van de laatste die ruim een half uur duurde. Ben benieuwd of er simpelweg iets misging of dat dit een nieuwe 'feature' is, al lijkt mij dat erg sterk vanwege de efficientie en levensduur van de componenten. Ik zal nog contact opnemen met de installateur om dit na te vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipb8Ozg0ZKCzpXGa2QHMVB169_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g51DTIAp4uZAJ5Lytu3vzsCP.png?f=fotoalbum_large

• Maarten58
Ik hoop niet dat het er op lijkt dat WeHeat de software totaal heeft gewijzigd. En dat terwijl er al zoveel klanten zijn.
En ik had niet de indruk dat de werking zo slecht beviel. Er was een wens om warmteverlies zelf te kunnen instellen, om maar iets te noemen, maar verder was iedereen erg tevreden. Ik snap dit niet.

[ Voor 45% gewijzigd door Maarten58 op 20-02-2025 12:25 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-06 23:13
Je kunt niet innovatief zijn en alles bij het oude houden.
Er gaat zeker nog een hoop veranderen, dat zal op momenten misschien wat tegenvallen en niet voor iedereen een verbetering. Ze laten in ieder geval wel zien dat er geluisterd word naar de klanten, niet alles kan en zal meteen opgelost worden helaas.

Uiteindelijk moet het er voor een ieder natuurlijk beter op worden, ik denk dat de uitleg van bijvoorbeeld de slider duidelijk is. Het is niet meer een pure compressor instelling maar het is op basis van veel meer parameters. Dat daardoor de minimale compressor stand nu niet gehaald word is blijkbaar een gevolg, niet fijn en ok voor meerdere (vele?) gebruikers. Ik denk dat Weheat inmiddels hiervan doordrongen is, en zeker acties hierop onderneemt. Vergeet niet dat door de opzet met een 4G verbinding en een cloud opslag, Weheat over een steeds grotere hoeveelheid data beschikt, waarmee ze verder kunnen.
Hopelijk worden de algoritmes daarop op de goede manier aangepast. Dat is de uitdaging voor hun.

Nieuwe opties als slim SWW verwarmen afhankelijk van zon of tarieven zie ik op termijn er zeker in komen.
Weheat gaat zeker proberen om erg ver te gaan in het perfectioneren.

Ik lees dat oprichter Martijn van de Ven vanuit een hobby project hieraan is begonnen, maar nu erg serieus dit aan het uitbouwen is. (Artikel in de Ondernemer)
Met hulp van Hans Verhagen die ik nog ken uit de begin dagen als klant van Prodrive, heb ik alle vertrouwen in de toekomst. Zowel op technisch als financieel / stabiliteits vlak.

Nee, ik werk niet voor Weheat of Wefabricate, ben er nooit geweest en heb er geen connecties.

• Maarten58
Dankje @DjAntoon ! Dit had ik even nodig.. Miss komt het allemaal goed. Ik wacht nog op Liander voor een nieuwe aansluiting (lang verhaal), en hopelijk dit jaar nog de Sparrow. Ik verlang er erg naar!

• Satefan
Wie schakelt er van stooklijn weer (terug?) naar stoken op de thermostaat?

Het is warm zat hier in huis (23C) en met 8 graden buiten hoef ik bijna niet meer te stoken. Morgen wordt het nog wat warmer buiten en komende dagen ook is het ook zacht.

Ik ga eerst kijken of de stooklijn nog wat verlagen op 9 graden voor nu goed is, en anders wellicht de thermostaat-mode weer activeren.

Wat doen jullie?

• DaCootMeister
rud schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:05:
[...]

Je zou eventueel kunnen schakelen met een slimme stekker als de Homewizard Energy socket; https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/
Wees je er wel van bewust dat wanneer je de BB inschakelt en het systeem allerlei opstartprocessen gaat uitvoeren er een enorme energievraag ontstaat die de 3650 W kan overstijgen en de boel uitschakelt om overbelasting te voorkomen. (eigen ervaring) :O

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-06 15:12
Satefan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:11:

Het is warm zat hier in huis (23C) en met 8 graden buiten hoef ik bijna niet meer te stoken. Morgen wordt het nog wat warmer buiten en komende dagen ook is het ook zacht.

Ik ga eerst kijken of de stooklijn nog wat verlagen op 9 graden voor nu goed is, en anders wellicht de thermostaat-mode weer activeren.

Wat doen jullie?
Wj schakelen met een easycontrol van Bosch/nefit (nog van de oude cv). Deze schakelt met OpenTherm en hanteert zelf een stooklijn op basis van de buitentemperatuur en corrigeert deze met de actuele kamertemperatuur. De zon die de kamer verwarmt heeft behoorlijke invloed op de actuele warmtevraag.

• Jpiek
DaCootMeister schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:11:
[...]
Wees je er wel van bewust dat wanneer je de BB inschakelt en het systeem allerlei opstartprocessen gaat uitvoeren er een enorme energievraag ontstaat die de 3650 W kan overstijgen en de boel uitschakelt om overbelasting te voorkomen. (eigen ervaring) :O
Hmm, hoe deed hij dat dan met de ingebruikstelling ?
Je moet toch gewoon kunnen opstarten als de stroom eraf is geweest ?

We hadden onlangs een stroomuitval van 1,5 uur en heb niet eens omgekeken naar de BB toen de stroom er weer op kwam... Toegegeven, het was maar 1,5 uur dus geen dramatische afkoeling, maar dat heb je zomers tijdens vakantie ook niet als het goed is...

• STIMPPYYY
Als je een half jaar weggaat snap ik dat, maar waar hebben we het over. Het op temperatuur houden van je sww kost nog geen half uur per dag. Als je dat wegstreept tegen volledig opwarmrken bij terugkomst is dat toch verwaarloosbaar. Lijkt mij qua netbelasting ook beter om elke dag kort even te draaien.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-06 23:13

Wat doen jullie?
Voorlopig stooklijn, ik zou denken dat als het te warm word je stooklijn instelling bij 9 graden gewoon te hoog is. Maar het blijft natuurlijk nog wel beperkt wat instelmogelijkheden. (Weinig punten)

Ook ben ik eigenlijk wel benieuwd wat de wind snelheid nog aan invloed heeft, ik kan me voorstellen dat bij meer wind het huis sneller afkoelt, los van de temperatuur. De vaak gebruikte "feel" temperatuur houd daar denk ik meer rekening mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ietse

Wat doen jullie?
bij mij ging de sparrow omstreeks 12:00 op stand-by na een bepaalde tijd ruim boven Target water temperature. Uurtje later begonnen met zijn legionella run.
helemaal prima zo.als het binnen wam genoeg blijft laat ik hem nog lekker even staan.

• Jpiek
Ik had in mijn dynamische Homey stooklijn de gevoelstemperatuur meegenomen, maar die week dusdanig af van de gemeten temperatuur dat he niet prettig was. Of de BB ging als een gek verwarmen terwijl het best prima was, of omgekeerd...

Ik stuur met de Homey de stooklijn bij, als de gewenste kamertemperatuur overstegen word gaat de stooklijn omlaag, als hij niet gehaald wordt omhoog.. maar dat ben ik wel nog steeds aan het finetunen..

• Kirvis

Wat doen jullie?
Tsja, ook hier een dilemma.

Mijn test met de AAN/UIT instelling is grandioos gefaald: onze Toon op aan/uit gezet gisteren en de kabel naar de warmtepomp vanaf de ketelmodule op het aan/uit contact gezet.

Helaas ging hij niet uit, maar zag ik in het portal een constante warmtevraag voor het aanvoerwater van 20 graden. Dat was voor vannacht toch iets te laag, waardoor het beneden de 18 graden was vanmorgen en de WAF voor de warmtepomp ook meteen flink daalde.

Ik zet alles weer terug en ga terug naar de stooklijn. Beetje spelen met de gevraagde temperatuur om te kijken of ie dan inderdaad op tijd uitschakelt.

Ik ben benieuwd.

• RNacoustics
Het is hier buiten nu 10 graden. De BB blijft nu op minimum vermogen van 540 Watt en 20% Compressor door draaien. Echter zie ik de gevraagde watertemperatuur momenteel op 28 graden staan, terwijl de WP 30 graden blijft geven. Zodra de zon gaat schijnen, is het in de huiskamer boven de 20 graden.
Ik denk dat het tijd wordt om over te schakelen naar Opentherm. Wel hou ik de boel in de gaten dat de WP niet steeds aan/uit (pendelen) gaat. Maar ik vind het ook zonden dat de WP urenlang 550 Watt staat weg te stoken, terwijl het niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
RNacoustics schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:07:
Het is hier buiten nu 10 graden. De BB blijft nu op minimum vermogen van 540 Watt en 20% Compressor door draaien. Echter zie ik de gevraagde watertemperatuur momenteel op 28 graden staan, terwijl de WP 30 graden blijft geven. Zodra de zon gaat schijnen, is het in de huiskamer boven de 20 graden.
Ik denk dat het tijd wordt om over te schakelen naar Opentherm. Wel hou ik de boel in de gaten dat de WP niet steeds aan/uit (pendelen) gaat. Maar ik vind het ook zonden dat de WP urenlang 550 Watt staat weg te stoken, terwijl het niet nodig is.
Ongeveer hetzelfde beeld hier. Ik heb wel opgemerkt dat het teruglopen van de temperatuur in het systeem wel even kan duren, dus geeft het even de tijd misschien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:04

Carboy54

Duurzaamheid coach

Satefan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:15:
[...]

Ongeveer hetzelfde beeld hier. Ik heb wel opgemerkt dat het teruglopen van de temperatuur in het systeem wel even kan duren, dus geeft het even de tijd misschien?
Geduld is een schone zaak. Hij gaat vanzelf naar stand by 😄

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• RNacoustics
Fbosman schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:17:
[...]

Wj schakelen met een easycontrol van Bosch/nefit (nog van de oude cv). Deze schakelt met OpenTherm en hanteert zelf een stooklijn op basis van de buitentemperatuur en corrigeert deze met de actuele kamertemperatuur. De zon die de kamer verwarmt heeft behoorlijke invloed op de actuele warmtevraag.
Kan je de stooklijn binnen Easycontrol ook zelf instellen? Hoe bevalt hij i.c.m. Weheat WP?
Het mooie van Easycontrol is, dat je (weliswaar via de cloud) via HA settings kan sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Satefan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:15:
[...]

Ik stook met radiatoren en gaat wat rapper dan bij VVW.

• Kevin1990
Aansturing hier via stooklijn. Zoneregeling boven en vloerverwarming beneden draait altijd mee.
Beneden nog wel goed op temperatuur maar boven helaas komt die een halve graad te kort per kamer.
Hiervoor kon je zien of de circulatie pomp draaide maar die functie is eruit gehaald.
Oftewel ik kan niet zien of die het water door het leidingwerk pompt en toch wat warmte af geeft of precies niks doet.
Dat laatste is eigenlijk ongewenst want de rest warmte die in het systeem zit kan ik nog mooi gebruiken boven bij de convectoren op dit moment eigenlijk...

Anders moet ik weer terug naar Aan/uit signaal maar begon net wat te wennen aan stooklijn en ook het inrgelen gaat steeds een beetje beter...
Balen, hoop dat we toch die circulatie pomp status weer kunnen inzien en wellicht dat WeHeat dit slimmer kan instellen

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:33
Hier inmiddels ook terug van stooklijn op OpenTherm, eens kijken hoe dat met deze temperaturen buiten gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-06 15:12
RNacoustics schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:19:
[...]

Kan je de stooklijn binnen Easycontrol ook zelf instellen? Hoe bevalt hij i.c.m. Weheat WP?
Het mooie van Easycontrol is, dat je (weliswaar via de cloud) via HA settings kan sturen.
ja, dat gaat prima via de app

via instellingen->verwarming->weersafhankelijk regelen->weersafhankelijke parameters

Trouwens, de HA integratie werkt wel met een paar hacks,
zie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlHPwjHl7GTztGMvLDwUCpE1jLQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iCBeo8SodPkupvAEzmotgRnS.png?f=fotoalbum_large

• gex
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-06 10:05

gex

De gekste

Even een paar praktische vragen, kan met de zoekfunctie zo geen duidelijk antwoord vinden.

Is er een aanbevolen temperatuur voor SWW?
Hoe lang mag een legionella run ongeveer duren?

We hebben de Blackbird pas 10 dagen, en hij staat ingesteld via Thermostaat, is stooklijn beter, en zo ja is er een bepaalde regel die je kan hanteren voor instellinge, of is het puur proberen.

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:34

Wat doen jullie?
Zojuist ook van de stooklijn gehaald en weer op open therm. Bij temperaturen rond het vriespunt werkt stooklijn het fijnst (thermostaat jojo't te veel) en als het warmer is doet open therm het prima.

• walter_321
  • Laatst online: 21:43

Wat doen jullie?
Waarom denk je de stooklijn niet goed te krijgen zodat die ook bij minder koude dagen binnen correct verwarmd?

• Satefan
walter_321 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:58:
[...]

Waarom denk je de stooklijn niet goed te krijgen zodat die ook bij minder koude dagen binnen correct verwarmd?
Ik vermoed dat de BB niet ver genoeg kan terugmoduleren. Maar dat is een kwestie van uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
De Blackbird is weer wakker.
En erg efficiënt als ik de portal mag geloven O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gptNIpPJarrbnOLU-Zkpk89upII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q07pULKBtn18yAhpxALuixni.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Kevin1990 op 20-02-2025 16:14 ]

• Satefan
Vraag-temp van 22,9. Wat voor afgiftesysteem heb je? Ik heb m nu op 25.5 staan. En springt ook in standby etc. Eens kijken of ik de stooklijn ook voor deze temperaturen goed afgesteld krijg.

• Kirvis
In het licht van deze discussie over de stooklijn etc: heeft iemand enig idee welke parameters de warmtepomp gebruikt om in- of uit te schakelen als de stooklijn als modus geselecteerd is?

Bij de koelmodus staat dat helder uitgelegd in de app, maar ik mis die informatie bij de stooklijn.

Wel belangrijk om te weten bij dit soort temperaturen want dan kan je de gevraagde temperaturen aanpassen aan de hand van dat gedrag.

Iemand enig idee?

• Kevin1990
Satefan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:24:
Vraag-temp van 22,9. Wat voor afgiftesysteem heb je? Ik heb m nu op 25.5 staan. En springt ook in standby etc. Eens kijken of ik de stooklijn ook voor deze temperaturen goed afgesteld krijg.
Ik weet niet of ik het hier boven warm mee ga krijgen.
Is nog ondervinden omdat ik waterzijdig nog wat aan het inregelen ben op de begane grond.

Begane grond = centrale vloerverwarming
4 slaapkamers = Jaga Tempo 2000 x 600 T20
1 slaapkamer = Jaga Tempo 1600 x 600 T20
Gang bovenste verdieping = Jaga Tempo 700 x 900 T15 (Ik kan op 2 handen tellen hoe vaak die aan gaat in 1 jaar
Wasruimte = Jaga Tempo 500 x 400 T10 (Ik kan op 1 hand tellen hoe vaak die aan gaat in 1 jaar)

1 Jaga Tempo wordt nog vervangen naar 2000 x 600 T21 omdat het daar te fris is...

Wel alle slaapkamers voorzien van fans met PWM controller. Ik zie op de Tado app dat de temperatuur wel goed stijgt in de slaapkamers nu overigens dus dat is prettig dat die de kou er even uit haalt.

Beneden temperatuur probeer ik op 20.5 te krijgen en te houden (lukt aardig soms zelfs te warm)
Slaapkamers 17 en 1 kamer op 17.5. Onze slaapkamer op 16 anders zweet ik mijn bed uit...
Gang en wasruimte komt niet onder de 16.5 terwijl ze niet aan staan...

• Jpiek
Is er eigenlijk al iemand die iets met de koelfunctie gedaan heeft ?

Lijkt me wel fijn in ons huis (veel ramen) deze zomer, maar twijfel of het nut heeft met radiatoren en 2 convectorputten.

Erg hoog (laag ?) kan ik hem niet zetten want ik heb ook geen behoefte aan plasjes water op onze hardhouten vloer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCootMeister

Wat doen jullie?
Ik wacht nog even, tweak de stooklijn wel want dat geeft toch het meest rustige gedrag overall. Qua overall huisverbruik is het maar 6,5 euro per dag, vind ik acceptabel voor een constante 19,4 graden en verder de hele kerstboom aan :-)
COPje is ook hoog vandaag. Snap ik, BB hoeft nauwelijks iets te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDpLo5lLKBWupltcwCE5RULSN0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1p8MxyYea86uHnZiMDCqyB1m.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqnuZQ7fHUfooStKorlAkW2GNJA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2EtNzYKi6sIfwh4R5Jhz653C.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door DaCootMeister op 20-02-2025 16:44 ]

Check da Specz

• DaCootMeister
Jpiek schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:19:
[...]

Hmm, hoe deed hij dat dan met de ingebruikstelling ?
Je moet toch gewoon kunnen opstarten als de stroom eraf is geweest ?

We hadden onlangs een stroomuitval van 1,5 uur en heb niet eens omgekeken naar de BB toen de stroom er weer op kwam... Toegegeven, het was maar 1,5 uur dus geen dramatische afkoeling, maar dat heb je zomers tijdens vakantie ook niet als het goed is...
Hij, of jij?
Ik kwam er proefondervindelijk achter dat de 16A automaat maximaal werd belast door de BB, ongeveer 3500W
Ik heb helaas geen schone groep, dus er zat nog wat klein grut op waardoor de 3680W werd gehaald. Er is een bepaalde mate van marge wat zo'n smartplug aankan gedurende x hoeveelheid tijd.
In mijn geval schakelde de socket af na zo'n 10 minuten full load.

Jammer want nu kan ik het verbruik niet specifiek meten.
De 16A automaat heeft geen probleem met afschakelen, gelukkig.

[ Voor 3% gewijzigd door DaCootMeister op 20-02-2025 16:54 ]

Check da Specz

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:33
Jpiek schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:38:
Is er eigenlijk al iemand die iets met de koelfunctie gedaan heeft ?

Lijkt me wel fijn in ons huis (veel ramen) deze zomer, maar twijfel of het nut heeft met radiatoren en 2 convectorputten.

Erg hoog (laag ?) kan ik hem niet zetten want ik heb ook geen behoefte aan plasjes water op onze hardhouten vloer...
Koelen werkt alleen met vloerverwarming of fancoils.
Radiatoren/convectoren doen niks met koelen...

• DaCootMeister
Razer schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:55:
[...]

Koelen werkt alleen met vloerverwarming of fancoils.
Radiatoren/convectoren doen niks met koelen...
Vwb radiatoren: ook niet wanneer je deze actief benaderd met een ' heat' - ' cooling' fan?

Check da Specz

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-06 10:00
Fbosman schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:07:
[...]

ja, dat gaat prima via de app

via instellingen->verwarming->weersafhankelijk regelen->weersafhankelijke parameters

Trouwens, de HA integratie werkt wel met een paar hacks,
zie [Afbeelding]
Is er een 'eenvoudige' workflow voor die hacks toevallig?

• Jpiek
DaCootMeister schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:49:
[...]

Hij, of jij?
Ik kwam er proefondervindelijk achter dat de 16A automaat maximaal werd belast door de BB, ongeveer 3500W
Ik heb helaas geen schone groep, dus er zat nog wat klein grut op waardoor de 3680W werd gehaald. Er is een bepaalde mate van marge wat zo'n smartplug aankan gedurende x hoeveelheid tijd.
In mijn geval schakelde de socket af na zo'n 10 minuten full load.

Jammer want nu kan ik het verbruik niet specifiek meten.
De 16A automaat heeft geen probleem met afschakelen, gelukkig.
Oh, ik had even niet meegekregen dat er een smartplug tussen zat...
Ik heb een Modbus kWh meter in de meterkast zitten..
Pagina: 1 ... 63 ... 92 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.