Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:49
Razer schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:55:
[...]

Koelen werkt alleen met vloerverwarming of fancoils.
Radiatoren/convectoren doen niks met koelen...
Je kunt koelen wel aanzetten, in theorie zouden koude radiatoren warmte op moeten (kunnen) nemen uit een warme woonkamer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:13
Jpiek schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:02:
[...]

Je kunt koelen wel aanzetten, in theorie zouden koude radiatoren warmte op moeten (kunnen) nemen uit een warme woonkamer...
Je kunt het aanzetten, maar het gaat niet veel doen:

Warmte-uitwisseling werkt minder goed in omgekeerde richting
Radiatoren zijn ontworpen om warmte af te geven aan de lucht in de kamer. Dit doen ze door convectie: warme lucht stijgt op, koelt af en circuleert. Bij koelen zou het omgekeerde moeten gebeuren: de radiatoren moeten warmte opnemen uit de ruimte. Maar omdat ze een klein oppervlak hebben en convectie dan veel minder effectief werkt, gebeurt dit nauwelijks.

Condensatieproblemen
Als je water van bijvoorbeeld 16°C door de radiatoren laat stromen om te koelen, bestaat de kans dat de oppervlaktetemperatuur onder het dauwpunt komt. Hierdoor krijg je condensvorming op de radiatoren en leidingen, wat kan leiden tot vochtproblemen en corrosie.

Onvoldoende koelvermogen
Radiatoren hebben een groot temperatuurverschil nodig om warmte effectief uit te wisselen. Bij verwarmen is dit geen probleem omdat je warm water (bijv. 35°C) gebruikt, maar bij koelen werk je met water dat maar een paar graden kouder is dan de kamertemperatuur (bijv. 18°C). Dit zorgt ervoor dat er nauwelijks koeling plaatsvindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 02:57
I.p. schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:57:
[...]

Is er een 'eenvoudige' workflow voor die hacks toevallig?
dm mij je email, dan krijg je een zip-file met de aangepaste component
worden geplaatst. daarna ha opnieuw opstarten.
Let op! dit is mijn interpretatie hiervan, kopie van het werk aan het issue op GitHub. geen enkele garantie. inn afwachting van de definitieve oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:42
DaCootMeister schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:49:
[...]

Hij, of jij?
Ik kwam er proefondervindelijk achter dat de 16A automaat maximaal werd belast door de BB, ongeveer 3500W
Ik heb helaas geen schone groep, dus er zat nog wat klein grut op waardoor de 3680W werd gehaald. Er is een bepaalde mate van marge wat zo'n smartplug aankan gedurende x hoeveelheid tijd.
In mijn geval schakelde de socket af na zo'n 10 minuten full load.

Jammer want nu kan ik het verbruik niet specifiek meten.
De 16A automaat heeft geen probleem met afschakelen, gelukkig.
Daarom heb ik op advies van Weheat een 20A automaat en ook de buiten unit op aparte fase geplaatst. Maar nu Weheat de booster mode heeft uitgezet, is wellicht 16A toereikend?

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:43
jelleeelco schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 06:10:
[...]

Nou, zelfs de app werkt hier niet meer naar behoren. Als ik naar Instellingen ga, krijg ik "Geen instellingen gevonden".

Via de portal werkt het wel.
Klopt hier was dat ook nu werkt het weer via app

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:53

Carboy54

Duurzaamheid coach

Satefan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:01:
[...]

Ik vermoed dat de BB niet ver genoeg kan terugmoduleren. Maar dat is een kwestie van uitproberen.
Afhankelijk van afgiftesysteem en temperatuur kan de BB P80 zeer ver terug naar ongeveer 425 watt verbruik x cop.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Fbosman
Carboy54 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:29:
[...]

Afhankelijk van afgiftesysteem en temperatuur kan de BB P80 zeer ver terug naar ongeveer 425 watt verbruik x cop.
Bijna bij mij. Het stopt bij iets meer dan 500 watt. Dan gaat hij in stand-by

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:09
DaCootMeister schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:49:
[...]

Hij, of jij?
Ik kwam er proefondervindelijk achter dat de 16A automaat maximaal werd belast door de BB, ongeveer 3500W
Ik heb helaas geen schone groep, dus er zat nog wat klein grut op waardoor de 3680W werd gehaald. Er is een bepaalde mate van marge wat zo'n smartplug aankan gedurende x hoeveelheid tijd.
In mijn geval schakelde de socket af na zo'n 10 minuten full load.

Jammer want nu kan ik het verbruik niet specifiek meten.
De 16A automaat heeft geen probleem met afschakelen, gelukkig.
Werd die smartplug niet erg warm? Ik zou het niet aandurven, de meeste (alle?) werken met een meetweerstand, ook al geven ze 16A aan, dat zou ik er niet door willen duwen.
Als je het toch wil gebruiken, zorg dat deze helemaal vrij hangt en zijn warmte goed kwijt kan, dan beperk je het risico op brand in ieder geval.

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:02
Satefan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:01:
[...]

Ik vermoed dat de BB niet ver genoeg kan terugmoduleren. Maar dat is een kwestie van uitproberen.
Maar of je nu op de binnentemperatuur stuurt of op de stooklijn: het terugmoduleren gaat toch dezelfde zijn?

• Diesje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10-10 12:58
Fbosman schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:40:
[...]

Bijna bij mij. Het stopt bij iets meer dan 500 watt. Dan gaat hij in stand-by
Idem. Rond de 550 watt en de compressor draait minimaal op 20%.

• DjAntoon
494W 20% COP 5,5

De watertemperatuur zit nu 2 graden boven de gevraagde temperatuur, ik verwacht bij 3 graden verschil dat de warmtepomp uitgaat. Zal morgen overdag wel gebeuren.

[ Voor 83% gewijzigd door DjAntoon op 20-02-2025 19:25 ]

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:32
DjAntoon schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:23:
494W 20% COP 5,5

De watertemperatuur zit nu 2 graden boven de gevraagde temperatuur, ik verwacht bij 3 graden verschil dat de warmtepomp uitgaat. Zal morgen overdag wel gebeuren.
Klopt, zoals het vandaag bij mij leek te gaan x tijd 3 graden boven gevraagde temp ging hij op stand-by. Was 12:00 vanmiddag en was het binnen ruim 20 graden.
Staat nu nog steeds op stand-by.

[ Voor 3% gewijzigd door ietse op 20-02-2025 19:29 ]

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:15
ietse schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:28:
[...]

Klopt, zoals het vandaag bij mij leek te gaan x tijd 3 graden boven gevraagde temp ging hij op stand-by. Was 12:00 vanmiddag en was het binnen ruim 20 graden.
Staat nu nog steeds op stand-by.
Ah ok, dus dat is het. Ik had al zo’n vermoeden maar wist het niet zeker.

Had al wel gezien dat ie vanmiddag uit stand-by ging toen het water in 3 graden onder de gevraagde temperatuur was, maar wist nog niet wanneer ie nu uit zal gaan.

Ik vind die 3 graden trouwens wel veel: het zou mooi zijn als je die bandbreedte zelf kunt instellen aan de hand van behoefte en afgiftesysteem.

Zijn er meer mensen die dit zouden willen kunnen afstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Je wil de compressor niet onnodig laten in en uit schakelen, dat komt zijn levensduur niet ten goede, daarom zullen ze waarschijnlijk een wat grotere bandbreedte aanhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:43
Kirvis schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:43:
[...]
Bij mijn Jaga LT systeem ging met 3 graden hij te snel pendelen door de OT aansturen van de Tado. Die wilde het op 0,1 graad nauwkeurig sturen in huis.
Weheat heeft dit toen voor mijn installatie op 5 graden gezet. Nu schommelt het 0,2 (soms 0,3) graden maar veel mooiere langere runs.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

• bulletje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-10 13:10
Jpiek schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:38:
Is er eigenlijk al iemand die iets met de koelfunctie gedaan heeft ?

Lijkt me wel fijn in ons huis (veel ramen) deze zomer, maar twijfel of het nut heeft met radiatoren en 2 convectorputten.

Erg hoog (laag ?) kan ik hem niet zetten want ik heb ook geen behoefte aan plasjes water op onze hardhouten vloer...
Koel optie nog niet aangezet wel mogelijk. Let op met roestvorming boven dauwpunt houden. Hier gekozen om deel leidingen naar vloerverwarming te vervangen door RVS leidingen en de rest van het circuit onderbroken wordt zodat hier geen roest kan komen oude stalenleidingen. Schijn 2 a 3 graden koeler te worden dus vermoed airco meer effect heeft. Wachten op de zomer.

• Kirvis
Louis schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:59:
[...]

Bij mijn Jaga LT systeem ging met 3 graden hij te snel pendelen door de OT aansturen van de Tado. Die wilde het op 0,1 graad nauwkeurig sturen in huis.
Weheat heeft dit toen voor mijn installatie op 5 graden gezet. Nu schommelt het 0,2 (soms 0,3) graden maar veel mooiere langere runs.
Ok, dus in jouw situatie gaat ie dus pas bij een verschil van 5 graden aan of uit?

En gaat het dan om de temp van het retourwater tov de gevraagde temperatuur?

Ik zou de bandbreedte juist willen verkleinen: onze stooklijn is vrij vlak. We zitten de afgelopen weken tussen 20 en 25 graden gevraagde temperatuur. Dat betekent dat ie niet snel uit gaat en onnodig lang blijft draaien omdat de retourtemp vrijwel nooit 3 graden afwijkt van de gevraagde temp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walter_321
met een dergelijke stooklijn; je moet maar verwarmen vanaf een 12°C buiten?

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:22
Kirvis schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:43:
[...]

Ah ok, dus dat is het. Ik had al zo’n vermoeden maar wist het niet zeker.

Had al wel gezien dat ie vanmiddag uit stand-by ging toen het water in 3 graden onder de gevraagde temperatuur was, maar wist nog niet wanneer ie nu uit zal gaan.

Ik vind die 3 graden trouwens wel veel: het zou mooi zijn als je die bandbreedte zelf kunt instellen aan de hand van behoefte en afgiftesysteem.

Ja, hier met 2 graden boven de gevraagde aanvoertemp loopt het beneden met VVW op naar 22 graden. Hij komt niet lager dan 28 graden aanvoer nu met 480-490w. COP 5,5-6. Zelf kunnen aanpassen van de delta voor uitschakelen zou mooi zijn, maar het al eerder geopperde extra instelpunt in de stooklijn zou ook al veel kunnen uitmaken.

Hebben boven alleen (oude) radiatoren met weinig capaciteit, daar is wel nog wat warmte wenselijk. Denk dat er geen ontkomen aan is om er LTV's te gaan hangen.

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:32
Hier de sparrow op 236w cop 7,3 volgens de app.
Aanvoertemp 24,7.

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:01
Jpiek schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:02:
[...]

Ga het komende zomer toch proberen, wie weet helpt het iets in hitte

Check da Specz

• DaCootMeister
DjAntoon schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:13:
[...]

Werd die smartplug niet erg warm? Ik zou het niet aandurven, de meeste (alle?) werken met een meetweerstand, ook al geven ze 16A aan, dat zou ik er niet door willen duwen.
Als je het toch wil gebruiken, zorg dat deze helemaal vrij hangt en zijn warmte goed kwijt kan, dan beperk je het risico op brand in ieder geval.
Ja hij werd een beetje warm, maar zeker niet bloedheet. De overspanningsbeveiliging en limiter zorgt voor afschakelen na 10-15 min fikse energievraag.
Hij is er nu ook tussenuit want ik kan geen door smartsocket uitschakelende warmtepomp gebruiken.

Check da Specz

• mavuh
  • Laatst online: 16-05 18:31
Kevin1990 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:59:
[...]

Hoeveel liter buffervat is er aanwezig in het systeem?
Wil je foto's delen van de originele opstelling en de aanpassing?
Wat heb je hiervoor moeten betalen als ik zo brutaal mag zijn? O-)
Er is toen een 50Liter buffervat parallel tussen geplaatst.
Qua kosten zou je bij de installateur moeten zijn.
- tank €425,00
- pomp rond de € 100,00

Komt nog wat leidingen bij en de arbeidskosten.

• mavuh
w_binarytree schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:23:
[...]

Goed om te horen dat het bij jou heeft geholpen! Heb je het buffervat in serie of parallel geïnstalleerd?
Het buffervat is parallel geïnstalleerd.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-10 13:21
Louis schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:59:
[...]

Heb je alleen Jaga hangen en welke Tado?
Bij mij krijg ik namelijk de WeHeat niet op opentherm met Tado.
Ik gebruik de stooklijn naar tevredenheid tot dusver maar wil kijken of de opentherm ook prettig werkt
Heeft WeHeat de aanpassing gedaan of de installateur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavuh
walter_321 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:11:
[...]

ik zou het als een garantie probleem laten oplossen ;-). Als je WP aan andere specs niet voldoet, zou je ze ook als garantieprobleem melden.
Probleem zelf opgelost. Per situatie is het zo verschillend. Door het plaatsen van Trillingsisolatie set is het geluid/brom en trillingen compleet veranderd.

• rijmer
  • Laatst online: 21:07
I.p. schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:49:
[...]

Ja, hier met 2 graden boven de gevraagde aanvoertemp loopt het beneden met VVW op naar 22 graden. Hij komt niet lager dan 28 graden aanvoer nu met 480-490w. COP 5,5-6. Zelf kunnen aanpassen van de delta voor uitschakelen zou mooi zijn, maar het al eerder geopperde extra instelpunt in de stooklijn zou ook al veel kunnen uitmaken.

Hebben boven alleen (oude) radiatoren met weinig capaciteit, daar is wel nog wat warmte wenselijk. Denk dat er geen ontkomen aan is om er LTV's te gaan hangen.
Die van mij gaat ook nooit lager dan 28 graden. @Stoker wat is het geheim van het afgifte systeem om dit om laag te krijgen? ik heb al een verdeler zonder pomp. En de radiatoren boven sluiten laat de temperatuur ook niet zakken.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:27
mavuh schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:34:
[...]

Probleem zelf opgelost. Per situatie is het zo verschillend. Door het plaatsen van Trillingsisolatie set is het geluid/brom en trillingen compleet veranderd.
Anders, als in "beter" of als in "vrijwel verdwenen"? :)

• Kevin1990
mavuh schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:29:
[...]

Er is toen een 50Liter buffervat parallel tussen geplaatst.
Qua kosten zou je bij de installateur moeten zijn.
- tank €425,00
- pomp rond de € 100,00

Komt nog wat leidingen bij en de arbeidskosten.
Thanks voor de info. Bij ons nu in serie met 50l.
Maar ook suizen van leidingen vandaar de vraag.
Zou dus wat leiding werk en een extra pomp worden in mijn geval.

Kon WeHeat of de installateur uitleggen waarom parallel beter was en wat het suizen veroorzaakte?

• mavuh
jelleeelco schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:57:
[...]

Ik heb dezelfde.... Deze staat bij mij nu op betontegels van 30x30x5 op het bitumen dak (tegels staan op dakbeschermers).

Plan is om nu op die tegels wagner matjes te leggen, daaroverheen een opsluitband en dan de bigfoots weer.

Huidige situatie:
[Afbeelding]
Heb je al vooruitgang geboekt? Met de Trillingsisolatie set welke besteld is bij Merford heeft bij mij echt grote positieve verandering geboekt.
Setje van 90 euro.
In jouw geval plaats de dit setje op de beton tegels en daarop de opsluitband ( plat ). Vervolgens je big foots.

Check de handleiding is in me post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavuh
olafmol schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:36:
[...]

Anders, als in "beter" of als in "vrijwel verdwenen"? :)
Hier eigenlijk vrij wel verdwenen. Buren vroegen zich af of hij nog wel aanstond overdag en in de nacht.

• mavuh
Kevin1990 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:37:
[...]

Thanks voor de info. Bij ons nu in serie met 50l.
Maar ook suizen van leidingen vandaar de vraag.
Zou dus wat leiding werk en een extra pomp worden in mijn geval.

Kon WeHeat of de installateur uitleggen waarom parallel beter was en wat het suizen veroorzaakte?
De circulatie pompen van de WP draait op een hoger toerental als van een CV ketel.

De eerste circulatie pomp staat nu tussen de WP en buffervat. Op de benodigde toerental voor een goede waterflow. De 2de circulatie pomp kan daardoor lager toerental draaien. Heb zelf het idee dat het ook komt door de aftakkingen naar een smallere diameter buizen. Die hierdoor gaan zingen. Je kan het ook merken als je de verwarmingen dicht draait. Flow veranderd en ook het gesuis.

• Kevin1990
rijmer schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:34:
[...]

Die van mij gaat ook nooit lager dan 28 graden. @Stoker wat is het geheim van het afgifte systeem om dit om laag te krijgen? ik heb al een verdeler zonder pomp. En de radiatoren boven sluiten laat de temperatuur ook niet zakken.
Je kunt de stooklijn toch aanpassen?
In mijn geval ben ik de vloerverwarming ook iets aan het knijpen. Niet teveel en in goed overleg met de installateur want die kan die flow zien of die nog goed is. Ik zit wat aan de lage kant met de flow als alleen de vloerverwarming mee draait maar als ik convectoren open zet gaat de flow hard omhoog.

Advies wat ik kreeg. Stel iets in zoals stooklijn met kleine stapjes. Geduld en kijk wat je huis en de WeHeat doet. Daarna weer verder.
Stooklijn aanpassen is eenvoudig en weer makkelijk terug te zetten.

• DaCootMeister
RNacoustics schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:16:
[...]

Daarom heb ik op advies van Weheat een 20A automaat en ook de buiten unit op aparte fase geplaatst. Maar nu Weheat de booster mode heeft uitgezet, is wellicht 16A toereikend?
Goede tip! MijnBB installateur kwam niet met dit voorstel. Als ik tegen problemen aanloop zal ik een apart kabeltraject met 20A automaat laten aanleggen. Maar da's weer een paar honderd... zucht.
Wacht...kan natuurlijk ook de automaat waar de BB aan hangt wijzigen naar 20A... denk ik

[ Voor 7% gewijzigd door DaCootMeister op 20-02-2025 23:02 ]

Check da Specz

• DaCootMeister
walter_321 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:23:
[...]

met een dergelijke stooklijn; je moet maar verwarmen vanaf een 12°C buiten?
Huh, wat bedoel je? Stooklijn plaatje geeft toch een curve aan van -20 tot +25 met verschillende aanvoertemps?

Check da Specz

• 201WD
DaCootMeister schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:58:
[...]

Huh, wat bedoel je? Stooklijn plaatje geeft toch een curve aan van -20 tot +25 met verschillende aanvoertemps?
Volgens mij kun je via weheat portal inloggen dan naar instellingen stooklijn.
Daar onderaan kun je dan andere waardes intikken..
ik heb daar geen ervaring mee.

• DaCootMeister
201WD schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:07:
[...]

Volgens mij kun je via weheat portal inloggen dan naar instellingen stooklijn.
Daar onderaan kun je dan andere waardes intikken..
ik heb daar geen ervaring mee.
Klopt, dat is ook weergegeven in het plaatje. Gebaseerd op je huiskamertemperatuur behoefte kun je je stooklijn aanvoertemperatuur aanpassen. Heb je een groot afgiftesysteem (bv vloerverwarming) dan kun je over het algemeen met lagere temperaturen (=hogere COP) een aangename temperatuurervaring bereiken dan met radiatoren/convectoren. Helaas heb ik alleen het laatste, maar mijn huis is goed geisoleerd dus red het goed met de waarden in deze stooklijn.
Nu het warmer wordt ga ik tweaken aan de hogere temperaturen om een ideale balans te krijgen in verbruik, continuiteit ofwel efficiency

Check da Specz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walter_321
DaCootMeister schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:58:
[...]

Idd ;-). Maar als de stooklijn zegt om 20°C water te hebben bij buiten 15graden is dat in de praktijk niet verwarmen; binnen 20°C, water wordt rondgepompt en komt met 20°C aan de wp; de wp zal niet starten met verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

RNacoustics schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:16:
[...]
Maar nu Weheat de booster mode heeft uitgezet, is wellicht 16A toereikend?
Heb even gezocht in dit draadje maar kan het niet vinden. Wat is booster mode? Dat de BUH wordt ingeschakelt? Of iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
DaCootMeister schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:50:
[...]
Goede tip! MijnBB installateur kwam niet met dit voorstel. Als ik tegen problemen aanloop zal ik een apart kabeltraject met 20A automaat laten aanleggen. Maar da's weer een paar honderd... zucht.
Wacht...kan natuurlijk ook de automaat waar de BB aan hangt wijzigen naar 20A... denk ik
Kan idd. ook, ik kreeg meteen al het advies de Weheat op een eigen groep te zetten. Zelfs een eigen alamat.
Dus ik blijf ook verwarming houden als er ergens een aardlek uitklapt, en omgekeerd.
Op die groep heb ik dan weer een modbus kHw hangen die ik met een iungo uit kan lezen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-10 08:45
rijmer schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:34:
[...]

Werk je met een OT thermostaat? Dan wordt in de eerst periode de stooklijn gefinetuned door de software van Weheat.

Ik heb een sparrow draaien op 45m2 vvw (open trapgat, geen buffer, 24/7, 1976), vorige week deed hij 21*C in de kamer met 33*C water, nu 21*C met 31*C water, haal die 28 ook niet, hangt af van je thuissituatie.

Edit: zie dat de kamertemperatuur nu 21.3*C is en dat de gevraagde watertemperatuur naar 29 is (nogsteeds geen 28 :9 )

[ Voor 8% gewijzigd door Stoker op 21-02-2025 06:51 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
walter_321 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 00:56:
[...]

Idd ;-). Maar als de stooklijn zegt om 20°C water te hebben bij buiten 15graden is dat in de praktijk niet verwarmen; binnen 20°C, water wordt rondgepompt en komt met 20°C aan de wp; de wp zal niet starten met verwarmen.
Jaja juist, duidelijk! Dan moet ik daar nog even aan draaien (tzt) of op OT overstappen voor het zomerseizoen.

[ Voor 4% gewijzigd door DaCootMeister op 21-02-2025 07:25 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Stoker schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 06:49:
[...]

Werk je met een OT thermostaat? Dan wordt in de eerst periode de stooklijn gefinetuned door de software van Weheat.

Ik heb een sparrow draaien op 45m2 vvw (open trapgat, geen buffer, 24/7, 1976), vorige week deed hij 21*C in de kamer met 33*C water, nu 21*C met 31*C water, haal die 28 ook niet, hangt af van je thuissituatie.

Edit: zie dat de kamertemperatuur nu 21.3*C is en dat de gevraagde watertemperatuur naar 29 is (nogsteeds geen 28 :9 )
Jij hebt dus een ot thermostaat icm stooklijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijmer
  • Laatst online: 21:07
Stoker schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 06:49:
[...]

@Stoker ik ben sinds 2 weken overgestapt op stooklijn. gisteren was de vraagtemp ongeveer 26graden alleen temp uit was op z'n laagst 27,9.
Ik heb overigens wel een buffervat.

[ Voor 3% gewijzigd door rijmer op 21-02-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
DaCootMeister schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:18:
[...]

Jaja juist, duidelijk! Dan moet ik daar nog even aan draaien (tzt) of op OT overstappen voor het zomerseizoen.
Ok; ik begrijp dat er werk is aan de stooklijn ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:25
291 Watt vermogen in. Zo laag heb ik het nog niet gezien. Wat Flint betreft pakken de updates goed uit 👍🏻Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Vm8afxVX43V0xJkOKvEP2tjtNQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h44efd7vug5wtuhWS2kabUgT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-10 12:42
Flintstone087 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:41:
291 Watt vermogen in. Zo laag heb ik het nog niet gezien. Wat Flint betreft pakken de updates goed uit 👍🏻[Afbeelding]
Kun je met een Ta 22 graden nog verwarmen? Gebruik je LTV radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-10 21:05
291 Watt vermogen in. Zo laag heb ik het nog niet gezien. Wat Flint betreft pakken de updates goed uit 👍🏻[Afbeelding]
Op hoeveel staat jouw compressor. Ik kom ook nooit lager dan 335 watt. Mijn compressor blijft op 33% staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flintstone087
Satefan schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:47:
[...]

Kun je met een Ta 22 graden nog verwarmen? Gebruik je LTV radiatoren?
Ja gaat prima. Warmtepomp gaat het steeds beter doen, lijkt het. Goed geïsoleerd vrijstaand huis uit 2008. Beneden 100 vierkante meter vvw boven 70 vierkante meter met normale radiatoren. Ta zit als het rond vriespunt is zoals afgelopen week meestal tussen de 26 en 28 graden, dan op stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flintstone087
thomk schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:50:
[...]

Op hoeveel staat jouw compressor. Ik kom ook nooit lager dan 335 watt. Mijn compressor blijft op 33% staan
Ook 33 procent. 335 Watt was ook mijn minimum maar daar duikt ie nu dus onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
Kevin1990 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:33:
[...]

Heb je alleen Jaga hangen en welke Tado?
Bij mij krijg ik namelijk de WeHeat niet op opentherm met Tado.
Ik gebruik de stooklijn naar tevredenheid tot dusver maar wil kijken of de opentherm ook prettig werkt
Heeft WeHeat de aanpassing gedaan of de installateur?
Tado V3.
Mijn installateur was de Jong. Dus als je nu belt krijg je gelijk Weheat aan de lijn. Net zo makkelijk.
Maat van mij heeft ook blackbird met een tado V3 in hybride opstelling en werkt ook op OT.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
Kirvis schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:08:
[...]

Ok, dus in jouw situatie gaat ie dus pas bij een verschil van 5 graden aan of uit?

En gaat het dan om de temp van het retourwater tov de gevraagde temperatuur?

Ik zou de bandbreedte juist willen verkleinen: onze stooklijn is vrij vlak. We zitten de afgelopen weken tussen 20 en 25 graden gevraagde temperatuur. Dat betekent dat ie niet snel uit gaat en onnodig lang blijft draaien omdat de retourtemp vrijwel nooit 3 graden afwijkt van de gevraagde temp.
Als 5 graden delta tussen gevraagde watertemperatuur en huis in temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-10 01:40
Afgrlopen nacht een relatief rustig beeld op stooklijn, op zich ook niet zo gek met deze temperatuur. Als de buitentemperatuur in de loop van de nacht zakt naar 9 graden en iets daaronder zie je dat het beeld iets grilliger wordt. Wat zou dit kunnen veroorzaken? En valt dit nog te tweaken (is dit uberhaupt nodig of lekker zo laten) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjeE0AK1gL_EOYFsRxA4eBFhA-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7VKZirHNpwcXsjZBKnRkEl2A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Louis schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:39:
[...]

Als 5 graden delta tussen gevraagde watertemperatuur en huis in temperatuur.
Die begrijp ik niet.

Waarom zou een warmtepomp schakelen aan de hand van een verschil tussen de gevraagde temperatuur (volgens thermostaat of stooklijn) en de temp van het water dat het huis in gaat?

Die laatste bepaalt hij namelijk zelf.

Ik zou juist denken dat je stuurt op de retourtemperatuur, aangezien de WP daar geen invloed op heeft.

Anders gaat ie toch nooit uit? Hij blijft namelijk gewoon leveren wat gevraagd wordt en schakelt nooit uit.

Dus dit klopt niet helemaal denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
De temperatuur huis is is toch gevolg van wat de warmtepomp levert. (of juist niet) en hiermee wordt je huis warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
201WD schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:12:
[...]

Jij hebt dus een ot thermostaat icm stooklijn ?
Ja en nee.

Ja Honeywell Lyric, Nee, kan geen stooklijn aanpassen met die setting. Ik kan wel de gevraagde watertemperatuur zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
rud schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 02:59:
[...]

Heb even gezocht in dit draadje maar kan het niet vinden. Wat is booster mode? Dat de BUH wordt ingeschakelt? Of iets anders?
Ik heb daar ooit een plaatje van gehad...

Booster: Wordt gebruikt wanneer het nodig is, duurt volgens de warmtepomp (weheat) te lang voordat de set-temp gehaald wordt. Dus ondersteuning.

of

Backup; als de warmtepomp in storing staat, dan wordt het elektrische element gebruikt om toch warmte te creëren.

Ik ga nog even opzoek naar dat plaatje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Louis schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:03:
De temperatuur huis is is toch gevolg van wat de warmtepomp levert. (of juist niet) en hiermee wordt je huis warm.
Dat klopt!

Maar ik heb het hier over wanneer de warmtepomp inschakelt of uitschakelt en welke parameter daar voor gebruikt wordt.

IMO moet dat iets zijn waar de WP geen invloed op heeft, zoals de retour temperatuur.

Voorbeeld: bij aansturing door de thermostaat gaat de WP op stand-by als de temperatuur in de ruimte de setpoint bereikt heeft. De thermostaat vraagt dan namelijk om kouder water en als gevolg daarvan schakelt ie uit.

Maar als je op een stooklijn draait, dan werkt het anders en kijkt ie dus naar de gevraagde temperatuur, de geleverde temperatuur en naar mijn idee ook naar de retour temperatuur.

Hoe dat precies werkt zou ik graag weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
DaCootMeister schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:50:
[...]

Zorg voor de buitenunit een schone groep + aardlekschakelaar, waar geen andere belasting op zit.
Als je 20A gaat plaatsen, dan mag op deze fase absoluut geen andere groepen op aangesloten worden!
Ik heb toen zelf de groepenkast omgebouwd naar 3 fase en kabel naar buitenunit aangelegd. Scheelde mij zo'n 1000 euro. Een gecertificeerde elektricien met zegelrecht heeft voor een paar tientjes, de boel gecontroleerd en nieuwe zegel opgedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door RNacoustics op 21-02-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
rud schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 02:59:
[...]

Nee. Dat de WP compressor boven de 100% kon draaien. Dat kan nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-10 15:01
RNacoustics schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:32:
[...]

Zorg voor de buitenunit een schone groep + aardlekschakelaar, waar geen andere belasting op zit.
Als je 20A gaat plaatsen, dan mag op deze fase absoluut geen andere groepen op aangesloten worden!
Ik heb toen zelf de groepenkast omgebouwd naar 3 fase en kabel naar buitenunit aangelegd. Scheelde mij zo'n 1000 euro. Een gecertificeerde elektricien met zegelrecht heeft voor een paar tientjes, de boel gecontroleerd en nieuwe zegel opgedaan.
Bedoel je dat je zelf je installatie van 1-fase naar 3-fase hebt gedaan? Dan heb je nu 3-fase zonder dat de netbeheerder dat weet?

Of had je al 3-fase maar was je groepenkast niet daarop voorbereidt? Ik heb namelijk destijds hetzelfde gevraagd aan een bevriende elektricien (ook gecertificeerd, met zegelrecht) maar hij mocht niet 1-fase naar 3-fase omzetten.

In de groepenkast zelf uiteraard wel, maar daar is geen zegel van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Blijkt dat de Sparrow dus het verst terug kan moduleren. Ik zie 16% met een opgenomen vermogen van 195W.

Gevraagde temp is 22.3 maar hij komt niet lager dan 25.1 (WP uit).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:08:
[...]

Blijkt dat de Sparrow dus het verst terug kan moduleren. Ik zie 16% met een opgenomen vermogen van 195W.

Gevraagde temp is 22.3 maar hij komt niet lager dan 25.1 (WP uit).
Bij de Blackbird had ik dit ook nog niet gezien. Voor een 11 kW is dat bijzonder laag. Leuke COP ook 😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6QyYZXGltXfOYt6rsGL_RWiDQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2IGAedyzCxKVRj9fyihJ3z5p.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:06:
[...]

Bedoel je dat je zelf je installatie van 1-fase naar 3-fase hebt gedaan? Dan heb je nu 3-fase zonder dat de netbeheerder dat weet?

Of had je al 3-fase maar was je groepenkast niet daarop voorbereidt? Ik heb namelijk destijds hetzelfde gevraagd aan een bevriende elektricien (ook gecertificeerd, met zegelrecht) maar hij mocht niet 1-fase naar 3-fase omzetten.

In de groepenkast zelf uiteraard wel, maar daar is geen zegel van toepassing.
Ik had al een 3-fase aansluiting in mijn huis. Ik heb toentertijd bij het plaatsen van een nieuwe slimme meter door netbeheerder een 3-fase versie laten plaatsen. Dus was 3-fase tot en met de slimme meter kast al volledig voorbereid. Ik moest alleen de groepenkast nog aanpassen.

[ Voor 4% gewijzigd door RNacoustics op 21-02-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:21:
[...]

Ik had al een 3-fase aansluiting in mijn huis. Ik heb toentertijd bij het plaatsen van een nieuwe slimme meter door netbeheerder een 3-fase versie laten plaatsen. Dus moest alleen de groepenkast nog aanpassen.
Ahhh ok. Ja dat heeft de elektricien bij mij ook gedaan (sterker, Stedin monteur gaf aan dat maar gauw te doen...ik ging van 1x35 naar 3x25 dus als alles op 1 fase bleef staan, kon het wel eens overbelast zijn en dan vliegt de hoofdzekering eruit).

Maar hij hoefde niets te verzegelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fbosman
Met dit heerlijke weer profiteren we optimaal van de zon. De BB is al een paar uur op standby. Maar de pomp blijft draaien. Gaat hij naar verloop van tijd naar "uit" of moet daar iets voor gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:39
Heeft het nut om de gevraagde watertemperatuur verder omlaag te brengen? Ik merk dat de BB vanaf 10-12gr terugmoduleert naar 20% met een gevraagde watertemperatuur van 28-29 graden. Retour is 26,4 graden ongeveer.

Ik vermoed als ik een lagere stooklijn instel dat hij op standby gaat. Dat is leuk, maar niet praktisch met een paar dagen mooier weer. Dat betekent dat de vloer waarschijnlijk te veel afkoelt wat daarna weer extra energie kost.

[ Voor 8% gewijzigd door STIMPPYYY op 21-02-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-10 09:16
Fbosman schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:30:
Met dit heerlijke weer profiteren we optimaal van de zon. De BB is al een paar uur op standby. Maar de pomp blijft draaien. Gaat hij naar verloop van tijd naar "uit" of moet daar iets voor gebeuren?
Draait hij continue? Ik geloof dat hij 1 keer per kwartier het water rondpompt in stand-by. Aan de hand van de temperatuur van het water (huis in) bepaalt hij of er verwarmd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
STIMPPYYY schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:42:
Heeft het nut om de gevraagde watertemperatuur verder omlaag te brengen? Ik merk dat de BB vanaf 10-12gr terugmoduleert naar 20% met een gevraagde watertemperatuur van 28-29 graden. Retour is 26,4 graden ongeveer.

Ik vermoed als ik een lagere stooklijn instel dat hij op standby gaat. Dat is leuk, maar niet praktisch met een paar dagen mooier weer. Dat betekent dat de vloer waarschijnlijk te veel afkoelt wat daarna weer extra energie kost.
Koelt je vloer zo snel af dan? Hier is hij dagelijks vaak uren uit, ook rond het vriespunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
reiniero schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:04:
[...]

Koelt je vloer zo snel af dan? Hier is hij dagelijks vaak uren uit, ook rond het vriespunt.
Nee eigenlijk niet. Maar om heel het retour circuit op temperatuur te krijgen kost natuurlijk ook tijd. Ben wellicht nog huiverig omdat het hier pas redelijk goed gaat na het inregelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevin1990
Hier op zich ook niks te klagen.
Blackbird staat al een tijdje ook. Vannacht ook een paar keer uitgeschakeld.

Temperaturen in huis:

- Woonkamer nu 20.1°C -> vannacht rond de 19,5°C denk ik. Tado app niet helemaal duidelijk hierin maar ongeveer dus prima.

- kamers 1e verdieping nu 17°C -> vannacht 16°C en 17°C dus prima.

- 2 kamers hebben nu een temperatuur van 16,6°C en 16.7°C nu waar 17°C gewenst is dus dat is ook prima. Op deze kamers komt de zon vanmiddag dus zal wel wat opwarmen. Vannacht schommelde het tussen de ±16.3°C tot ±18°C wanneer de Blackbird weer aan het werk ging in vrije korte tijden.
Zal ook met de heat fans te maken hebben die ik heb geplaatst waardoor het minder geleidelijk en sneller opwarmde maar geen probleem.

- Kamer die het minst gunstig is qua kou en waar ik de convector nog van wil vervangen is nu 17.6°C. zie wel dat deze wat grotere schommelingen had vannacht van ±16.5°C naar ±18°C wanneer de Blackbird weer aan het werk ging in vrije korte tijden.
Zal ook met de heat fans te maken hebben die ik heb geplaatst waardoor het minder geleidelijk en sneller opwarmde maar geen probleem.
We komen bijna niet op de bovenste verdieping.

Hieronder een grafiek van de laatste 24 uur. 8)
Overigens zou het voor mij makkelijker zijn dat ook in de Portal het dagverbruik te zien is en niet alleen in de app. Ik zit met mijn dikke vingers al snel op het verkeerde puntje te drukken en krijg ik COP in de grafiek in plaats van het ingaande vermogen. Ik kon ook op dag klikken waardoor de dag zelf inzichtelijk was wat ook wel fijn was O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqqJvfGbCTSG3CTuO8AcUl5GzS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CN28wBmthxyxPxoBP98gxoTS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Fbosman schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:30:
Hier Flint ook al uren op Standby.
Pomp draait nu ook niet.
Terwijl hij met het koudere weer wel bleef draaien als de Flint op standby ging.
Nu 16 graden buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Hier ook de BB uren lang op standby. Maar zie nu wel dat met OpenTherm het watertemperatuur veel grilliger verloopt. Als de Honeywell Round modulatie kamerthermostaat weer om warmte gaat vragen, dan knalt de gevraagde watertemperatuur wel naar 45 graden, met als gevolg dat de WP als een gek gaat werken. Ik zoek dus een andere Opentherm thermostaat, waarin je ook de stooklijn kan instellen. Zit aan de Bosch EasyControl te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
Kirvis schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:16:
[...]

Dat klopt!

Maar ik heb het hier over wanneer de warmtepomp inschakelt of uitschakelt en welke parameter daar voor gebruikt wordt.

IMO moet dat iets zijn waar de WP geen invloed op heeft, zoals de retour temperatuur.

Voorbeeld: bij aansturing door de thermostaat gaat de WP op stand-by als de temperatuur in de ruimte de setpoint bereikt heeft. De thermostaat vraagt dan namelijk om kouder water en als gevolg daarvan schakelt ie uit.

Maar als je op een stooklijn draait, dan werkt het anders en kijkt ie dus naar de gevraagde temperatuur, de geleverde temperatuur en naar mijn idee ook naar de retour temperatuur.

Hoe dat precies werkt zou ik graag weten.
Kijk! Nu zou hij wat mij betreft wel automatisch naar stand-by modus mogen gaan. Het water komt meer dan 1 graad warmer terug uit de vloer dan gevraagd wordt.

Als ik hem nu naar OT modus zet en dan weer terug dan weet ik zeker dat ie in stand-by gaat, maar ik wil dat ie dat dus al automatisch doet.

Hoe werkt dit???

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wxfQAdkRxgW_ULWatyKJH4Of5Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oWNWzfLgsABRBwxzcSnwQDf7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
@Weheat het zou mooi zijn als er aan de status stand-by ook een status “uit” wordt weergegeven. Bij stand-by draait de pomp nog, bij “uit” is die dan ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-10 12:31
COP10,2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Kirvis schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:54:
[...]

Kijk! Nu zou hij wat mij betreft wel automatisch naar stand-by modus mogen gaan. Het water komt meer dan 1 graad warmer terug uit de vloer dan gevraagd wordt.

Als ik hem nu naar OT modus zet en dan weer terug dan weet ik zeker dat ie in stand-by gaat, maar ik wil dat ie dat dus al automatisch doet.

Hoe werkt dit???

[Afbeelding]
Toch het verschil tussen gevraagde watertemperatuur en watermp-in en retour. Is het niet zo dat je OT 10gr vraagt en daarom de Sparrow uitgaat. Nu vraag je 19.x en is er een te klein verschil met in. Of was dat niet de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartb
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-10 17:35
Fbosman schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:02:
@Weheat het zou mooi zijn als er aan de status stand-by ook een status “uit” wordt weergegeven. Bij stand-by draait de pomp nog, bij “uit” is die dan ook uit.
Die hoort ook uit te gaan hoor, hier gaat hij 1x per uur het water rond pompen (wellicht ook om de temperaturen uit te lezen).... daarna weer uit. Dus standby is wel de juiste benaming helaas ;-)

Meet je hem? Overigens heb ik vorige maand alles een keer uitgezet omdat de synchronisatie tussen beide niet echt lekker liep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Kirvis schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:54:
[...]

Hoe werkt dit???

[Afbeelding]
Wat bij mij werkte was....geduld...WP ging vanzelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ehh, lekker relevant met deze temperaturen. Hoewel, toch wel :

Vanaf welke buitentemperatuur heb je niet meer te vrezen voor defrosts ?

Had net een mooie detectie gemaakt voor defrosts, maar die triggert dus ook als de BB op stand-by schakelt omdat het warm genoeg is... 8)7

Dus ik moet er een extra 'voorwaarde' aan hangen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Jpiek schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:11:
Ehh, lekker relevant met deze temperaturen. Hoewel, toch wel :

Vanaf welke buitentemperatuur heb je niet meer te vrezen voor defrosts ?

Had net een mooie detectie gemaakt voor defrosts, maar die triggert dus ook als de BB op stand-by schakelt omdat het warm genoeg is... 8)7

Dus ik moet er een extra 'voorwaarde' aan hangen...
Gewoon de HA integratie gebruiken en dan de sta....Oh nee dat werkt niet meer! :)

Even iets anders. Stooklijn werkt idd velen malen prettiger dan OT als het wat kouder is. Echter, op de echt koude dagen en als de zon een beetje schijnt is het makkelijker om in HA een scriptje te maken en de temperatuur mee te laten bewegen met je gevraagde binnentemperatuur.

Dus bv. als je x-minuten meer dan 300watt teruglevert aan het net, dat je dan de thermostaat 0.5 graad hoger zet. Dan s'savonds als de zon weg is zet je die weer terug, maar heb je wel de energie in je vloer op geslagen (bij gebrek aan thuis batterij, gebruik je dus je vloer als thermische batterij).

Dat gaat met stooklijn een stuk lastiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:18:
[...]

Toch het verschil tussen gevraagde watertemperatuur en watermp-in en retour. Is het niet zo dat je OT 10gr vraagt en daarom de Sparrow uitgaat. Nu vraag je 19.x en is er een te klein verschil met in. Of was dat niet de vraag.
Ik zou de stooklijn kunnen verlagen zodat het verschil groter wordt en hij eerder uit gaat. Echter, als de zon niet schijnt heb ik met een binnentemperatuur van 19 graden en een buitentemperatuur van 15 graden nog steeds warmteverlies wat gecompenseerd moet worden. Anders wordt het op dat soort dagen wel gewoon te koud in huis.

Ik zou dus graag weten wanneer de WP uitschakelt, dus bij welke parameter hij ‘vanzelf’ uit gaat zoals @jelleeelco hieronder beschrijft.

Hij is nu uit, maar dat komt doordat er een legionellarun tussendoor kwam. Ik heb m nog nooit uit zichzelf uit zien gaan tijdens het verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
HA of Homey is net wat je wilt qua smaak.... De Homey met OTGW werkt tenminste nog >:)

En daar doe ik in een flow idd doeltemperatuur berekenen adh van buitentemp, en alsde thermostaat 0,5 graad omhoog gaat, of de 'stooklijn' de gewenste kamertemp niet haalt 'doeltemp=1,5'

Ik heb overigens geen VVW maar dat terzijde...

Ik heb dus o.a. een flow die 'detecteert' dat er een defrost gaande is: verbruik onder de 150W en na een paar Min wordt de retourtemp hoger dan de aanvoer... dan als het verbruik weer stijgt de doeltemp +2 om het huis weer wat warmte terug te geven..

Alleen gebeurt dat dus nu ook als de BB op standby gaat |:( Dus nu ad-hoc maar ff een uitzondering gemaakt voor een buitentemp van >7 graden. maar dat moet wel wat nauwkeuriger.

Overigens doet de BB nu : 15min aan, dan 30 min uit, en weer 15 min aan...
Terwijl de doeltemp < aanvoertemp :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FT_F4JPkhXfECWidK9MaL7GQp3s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NV0Xk3bbr9JcDZh3eNDuJUFB.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
Jpiek schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:09:
Overigens doet de BB nu : 15min aan, dan 30 min uit, en weer 15 min aan...
Terwijl de doeltemp < aanvoertemp :?

[Afbeelding]
Wat is de temperatuur huis in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Kirvis schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:04:
[...]
Ik heb m nog nooit uit zichzelf uit zien gaan tijdens het verwarmen.
Ik vandaag ook pas voor het eerst. Sinds ik overgegaan ben op stooklijn is de WP NIET in standby gegaan, TOT vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
precies schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:13:
[...]

Precies! (pun intended :P)

De warmtepomp stuurt op de watertemp huis in, en niet op de uitgaande temperatuur (aangezien daar door bijv lange leidingen nogal wat verloren kan gaan)

Dus kijk altijd naar de "watertemperatuur huis in" waarde in relatie tot de gevraagde temperatuur. Die probeert de warmtepomp namelijk precies gelijk te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
Jep! Er van uit gaande dat het uitgaand vermogen klopt, want heb geen Kamstrup geinstalleerd.

Ben erg blij met de keuze voor de Sparrow als ik dit zo zie, ook in relatie tot het minimale vermogen van de Flint en de BB dat eerder vandaag voorbij kwam hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Kirvis schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:29:
[...]

Jep! Er van uit gaande dat het uitgaand vermogen klopt, want heb geen Kamstrup geinstalleerd.

Ben erg blij met de keuze voor de Sparrow als ik dit zo zie, ook in relatie tot het minimale vermogen van de Flint en de BB dat eerder vandaag voorbij kwam hier.
Idem! Van mijn installateur begreep ik dat zij ook over de linie zien dat de Sparrow het bijzonder goed doet. Kan tot 190watt terug moduleren en heeft zeer goede COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Kirvis schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:29:
[...]

De BB P80 heeft meer vermogen en dus niet vergelijkbaar met de Sparrow op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
precies schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:13:
[...]

33-34 nadat ie aan is geweest, zakt dan naar ca 27 en vervolgens gaat de BB weer aan...
verbruik gaat van 18 (pomp) naar 600 en dan weer terug..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavuh
Hier draait ook een sparrow op laag verbruik van 215 watt. Met de lage wattages van de WP wordt de batterij in de nacht ook vrolijk. Overdag lekker laden en draaien op de zonne energie. Overschot in de nacht 👍

[ Voor 46% gewijzigd door mavuh op 21-02-2025 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• precies
Jpiek schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:43:
[...]

33-34 nadat ie aan is geweest, zakt dan naar ca 27 en vervolgens gaat de BB weer aan...
verbruik gaat van 18 (pomp) naar 600 en dan weer terug..
Dan zit hij de ene keer wel boven je gevraagde temperatuur (+3) en de andere keer niet. Bij mij koelt het veel minder snel af vanwege buffervat en vvw, dus zit er een veel langere periode wanneer hij weer aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
@mavuh Waar heb je de nieuwe slider op staan? Welk nr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Carboy54 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:35:
[...]

De BB P80 heeft meer vermogen en dus niet vergelijkbaar met de Sparrow op dat gebied.
Ja dat weet ik. De BB is 33% krachtiger dan de Sparrow bij -10.

Maar als het uit kan heb ik liever een WP die lekker op een laag pitje doorkabbelt en ondertussen ook je huis nog warm houdt.

Dus blij met de keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-10 12:42
Met deze temperaturen gaat het allemaal prima, ook op de stooklijn. De WP slaat netjes af, en de hele dag blijft het strak 23.1 graad in huis. Nu is het ook gelijk warm vandaag, 17.1 graden hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2kB2uYbYg2r07tHWAWTCS2CUp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mv1XirNuQGpptIX3mcljvqjB.png?f=fotoalbum_large

Maar ik ben eigenlijk best blij hoe dat zo werkt met de stooklijn. De vloerverwarming buffert heel behoorlijk lijkt het op. Op deze manier is heel ver terugmoduleren ook niet echt noodzaak denk ik.

[ Voor 23% gewijzigd door Satefan op 21-02-2025 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavuh
Maarten58 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:12:
@mavuh Waar heb je de nieuwe slider op staan? Welk nr?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1u52CVyWyJPr8al9dToNPzNfUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwNDeivvyxCXFcwrrjAFNrsr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcBJ2DxLgVpSJMA9877SIboVyXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpnjF82q9oROZDvvrTzjkQWg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik puur de stooklijn en weheat leest op de achtergrond ook de T6 thermostaat uit. Bij temp hoger als de thermostaat, gaat de WP in stand-by. Werkt in mijn geval prima.

[ Voor 9% gewijzigd door mavuh op 21-02-2025 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
Super bedankt, @mavuh !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
precies schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:09:
[...]
Dan zit hij de ene keer wel boven je gevraagde temperatuur (+3) en de andere keer niet. Bij mij koelt het veel minder snel af vanwege buffervat en vvw, dus zit er een veel langere periode wanneer hij weer aanslaat.
Idd ja, op basis van 'huis in' dus... Had ik moeten bedenken.

Dus weer terug naar de teken(reken?)tafel vwb de stooklijnberekening in Homey...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
mavuh schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:38:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik gebruik puur de stooklijn en weheat leest op de achtergrond ook de T6 thermostaat uit. Bij temp hoger als de thermostaat, gaat de WP in stand-by. Werkt in mijn geval prima.
Huh? Je hebt m op stooklijn staan maar hij schakelt uit als de temperatuur te hoog wordt?

Hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
mavuh schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:38:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Oke, werkt dat ook.
En de nachtverlaging zie ik, wat voor tijden heb je daar in staan ?
Pagina: 1 ... 64 ... 122 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.