201WD schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:10:
[...]
Oke, werkt dat ook.
En de nachtverlaging zie ik, wat voor tijden heb je daar in staan ?
:strip_exif()/f/image/o7tyYEWYQ05JlAcd6gstXSOq.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgestemd op slaap gedrag van me buren 🙃
201WD schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:10:
[...]
Oke, werkt dat ook.
En de nachtverlaging zie ik, wat voor tijden heb je daar in staan ?
:strip_exif()/f/image/o7tyYEWYQ05JlAcd6gstXSOq.jpg?f=fotoalbum_large)
Weheat kijkt naar alle data dat binnenkomt en past het stook gedrag hier op aan. Al de data vanuit de apparaten welke met de compact box zijn verbonden worden in de cloud bij weheat verzameld en voor jouw stook gedrag verwerkt.Kirvis schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:05:
[...]
Huh? Je hebt m op stooklijn staan maar hij schakelt uit als de temperatuur te hoog wordt?
Hoe doe je dat?
Hier is de kamertemperatuur inmiddels 2,5 graden warmer dan de gevraagde kamertemperatuur. Mijn ervaring is dat de Weheat altijd de stooklijn aan blijft houden en helaas niets met de gevraagde kamertemperatuur doet. Niet heel handig, als je bijvoorbeeld even de houtkachel aandoet.mavuh schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:27:
[...]
Weheat kijkt naar alle data dat binnenkomt en past het stook gedrag hier op aan. Al de data vanuit de apparaten welke met de compact box zijn verbonden worden in de cloud bij weheat verzameld en voor jouw stook gedrag verwerkt.
Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl
Inderdaad. Dat is ook mijn ervaring.gratiz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:33:
[...]
Hier is de kamertemperatuur inmiddels 2,5 graden warmer dan de gevraagde kamertemperatuur. Mijn ervaring is dat de Weheat altijd de stooklijn aan blijft houden en helaas niets met de gevraagde kamertemperatuur doet. Niet heel handig, als je bijvoorbeeld even de houtkachel aandoet.
Dit gedrag vertoont hij bij mij.Kirvis schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:35:
[...]
Inderdaad. Dat is ook mijn ervaring.
Alsmje de stooklijn optie selecteert dan negeert de warmtepomp de thermostaat. Hij kijkt dan dus niet naar het setpoint (de ingestelde temperatuur) en de kamertemperatuur.
Helaas…
:strip_exif()/f/image/3cHjXzkaVZVBicM1FxoySl8F.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door mavuh op 21-02-2025 21:55 ]
Wise enough to play the fool
Hier net zo. Als de zon even schijnt word het veel te warm in huis en blijft hij maar door stoken. Misschien werkt het beter in slecht geïsoleerde huizen? Ik vind het hier totaal niet werken dus gebruik de thermostaat. Wel jammer want de stooklijn liet rustiger gedrag zien.gratiz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:33:
[...]
Hier is de kamertemperatuur inmiddels 2,5 graden warmer dan de gevraagde kamertemperatuur. Mijn ervaring is dat de Weheat altijd de stooklijn aan blijft houden en helaas niets met de gevraagde kamertemperatuur doet. Niet heel handig, als je bijvoorbeeld even de houtkachel aandoet.
[ Voor 11% gewijzigd door DaCootMeister op 22-02-2025 07:57 ]
Als je de warmtepomp efficiënt wil gebruiken dan moet je de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk houden. Als je constant 48 graden aanvoer nodig hebt kun je je afvragen of je woning al geschikt is voor een warmtepomp.Eriklu schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:14:
Ten aanzien van de stooklijn, kan iemand mij toch nog een keer uitleggen waarom ik dat zou moeten willen in een situatie zonder vloerverwarming (T33 radiatoren die nu via CV constant met 48 graden en boosters worden gevuld). Als het zeg 5 graden is, en je een stooktemp aanhoudt van zeg 30 graden, dan levert dat toch geen warmte af via de radiatoren (bij vloerverwaming snap ik het).
Ik zou het liefste gewoon 'dom' willen sturen met de thermostaat (Anna) en dat de WP dan 'gewoon' door pruttelt. Eventueel graadje lager in de nacht, prima. Of krijg je dan echt dat de WP aan/uit gedrag gaat vertonen?
Mijn ervaring met Anna via OT richting de BB is niet goed (in de winter). Aan/uit gedrag met hoge temperaturen. Contact met zowel Plugwise en Weheat gehad waarbij men zegt met elkaar in gesprek te zijn de aansturing beter te reguleren voor warmtepompgebruik in een volgende versie van de firmware.Eriklu schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:14:
Ik zou het liefste gewoon 'dom' willen sturen met de thermostaat (Anna) en dat de WP dan 'gewoon' door pruttelt. Eventueel graadje lager in de nacht, prima. Of krijg je dan echt dat de WP aan/uit gedrag gaat vertonen?
Definieer 'geschikt' nu een WP niet meer echt gebonden is aan lager aanvoertemperaturen.I.p. schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:23:
[...]
Als je de warmtepomp efficiënt wil gebruiken dan moet je de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk houden. Als je constant 48 graden aanvoer nodig hebt kun je je afvragen of je woning al geschikt is voor een warmtepomp.
Ik vermoed dat je hele lichte radiatoren hebt. 48 graden watertemperatuur is wel heel erg hoog.Eriklu schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:14:
Ten aanzien van de stooklijn, kan iemand mij toch nog een keer uitleggen waarom ik dat zou moeten willen in een situatie zonder vloerverwarming (T33 radiatoren die nu via CV constant met 48 graden en boosters worden gevuld). Als het zeg 5 graden is, en je een stooktemp aanhoudt van zeg 30 graden, dan levert dat toch geen warmte af via de radiatoren (bij vloerverwaming snap ik het).
Nee mag max 30* kantelen bij transportChimsie78 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:58:
Om de Blackbird op het dak van de garage te kunnen plaatsen dient deze eerst naar de achtertuin gereden te worden, dit is alleen mogelijk om de BB langs het huis te rijden door een pad wat maximaal 90 / 100 cm breed is.
Mag je de Weheat Blackbird P80 op zijn kant vervoeren?
Dan zou ik de BB op zijn kant op twee transport hondje kunnen plaatsen en naar achteren kunnen rijden.
BB is 85 breed dus dat zou toch moeten gaan dan?Chimsie78 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:58:
Om de Blackbird op het dak van de garage te kunnen plaatsen dient deze eerst naar de achtertuin gereden te worden, dit is alleen mogelijk om de BB langs het huis te rijden door een pad wat maximaal 90 / 100 cm breed is.
Dan zou ik de BB op zijn kant op twee transport hondje kunnen plaatsen en naar achteren kunnen rijden.
Dat is toch een uitdaging voor de installateur? Bij schouw moet hij kunnen bepalen, of de BB horizontaal naar zijn plek kan komen. Verticaal wordt afgeraden!Chimsie78 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:58:
Ik verschil van mening, ik wil niet dat de vloerverwarming uitgaat als ik de (pellet)kachel aanzet. Die is om net even een paar graden erbij te laten doen als we bij de tv zitten. Ik ben dus blij met een doorgaande stooklijn.gratiz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:33:
[...]
Hijskraan?Chimsie78 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:58:
Grappig genoeg is dát nu juist wat een stooklijn doet...Eriklu schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:14:
Ik zou het liefste gewoon 'dom' willen sturen met de thermostaat (Anna) en dat de WP dan 'gewoon' door pruttelt.
Je zou evt ook nog andere installateurs kunnen vragen. Coolblue is meer een dozenschuiver. Ze pleuren de warmtepomp op de plek en rijden hard weg. Ze doen niet aan inregelen bijvoorbeeld, terwijl dat wel belangrijk is. Ook moet je veel meer zelf doen dan was afgesproken tijdens de schouw. De schouw stelde hier trouwens bar weinig voor, die man had er echt de ballen verstand van.XPS15 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:16:
In eerste instantie was ik geïnteresseerd in een quatt maar nu e.a. gelezen te hebben heb ik een beter gevoel bij weheat. Aanstaande dinsdag heb ik een intake gesprek met coolblue voor de aanschaf van een weheat sparrow all electric warmtepomp.
Ik wil van te voren al enigszins voorbereid zijn om zo tot de meeste optimale situatie te komen.
Huidige situatie:
- Huis van 1936
- 3 fase aansluiting
- 16 zonnepanelen, mogelijk uit te breiden naar 24 stuks
- laadpaal voor elektrische auto
- Vloerverwarming begane grond (dit jaar aangelegd met een gesloten verdeler 😩)
- 1e verdieping type 10 radiatoren, staan nu nooit aan, verandert mogelijk met ouder worden van de kinderen. Dan overgaan naar jaga radiatoren?
- zolder voorzien van airco
- keuken voorzien van cooker
- alleen warm water via cv in badkamer
- Nefit cv ketel 12 jaar oud hangt op zolder
- huidige gasverbruik ongeveer 1000m3, temperatuur benedenverdieping constant 19 graden
Ik zou het liefst alle hardware in de kelder willen i.p.v. de zolder. Weet niet of dit mogelijk is..
Wat zou de meest optimale set-up zijn? Is het nodig om naar een open verdeler voor de vvw over te gaan? Is een buffervat aan te raden? Welke thermostaat werkt het beste samen met de weheat? Zijn er nog andere zaken waar wij op moeten letten?
Hou er rekening mee, dat CB voor de Quick-win gaat. Zij plaatsen alleen de WP en sluiten hem aan. Aan CV ketels branden ze hun vingers niet aan, Verwacht niet te veel support. Daar is de prijs ook naar. Ik had wel voor CB gekozen, maar de werkzaamheden aan CV, afgifte systeem, waterzijdig inregelen, en elektra heb ik zelf geregeld. O.a. zijn bij mij door een CV monteur alle CV leidingen onder de grond vervangen. Dit soort werk hoef dus je niet aan CB te vragen. Voor de rest moet je tijdens installatie van de WP zelf er boven op zitten.XPS15 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:16:
In eerste instantie was ik geïnteresseerd in een quatt maar nu e.a. gelezen te hebben heb ik een beter gevoel bij weheat. Aanstaande dinsdag heb ik een intake gesprek met coolblue voor de aanschaf van een weheat sparrow all electric warmtepomp.
Ik wil van te voren al enigszins voorbereid zijn om zo tot de meeste optimale situatie te komen.
Huidige situatie:
- Huis van 1936
- 3 fase aansluiting
- 16 zonnepanelen, mogelijk uit te breiden naar 24 stuks
- laadpaal voor elektrische auto
- Vloerverwarming begane grond (dit jaar aangelegd met een gesloten verdeler 😩)
- 1e verdieping type 10 radiatoren, staan nu nooit aan, verandert mogelijk met ouder worden van de kinderen. Dan overgaan naar jaga radiatoren?
- zolder voorzien van airco
- keuken voorzien van cooker
- alleen warm water via cv in badkamer
- Nefit cv ketel 12 jaar oud hangt op zolder
- huidige gasverbruik ongeveer 1000m3, temperatuur benedenverdieping constant 19 graden
Ik zou het liefst alle hardware in de kelder willen i.p.v. de zolder. Weet niet of dit mogelijk is..
Wat zou de meest optimale set-up zijn? Is het nodig om naar een open verdeler voor de vvw over te gaan? Is een buffervat aan te raden? Welke thermostaat werkt het beste samen met de weheat? Zijn er nog andere zaken waar wij op moeten letten?
Bedankt voor de tip! Wij wonen in Doetinchem (Achterhoek). Volgens de site zijn er maar een paar installateurs in de regio. De groene generatie uit Schaijk is de dichtstbijzijnde “premium” installateur. Zijn daar goede/slechte ervaringen mee? Of andere aanraders?reiniero schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:27:
[...]
Je zou evt ook nog andere installateurs kunnen vragen. Coolblue is meer een dozenschuiver. Ze pleuren de warmtepomp op de plek en rijden hard weg. Ze doen niet aan inregelen bijvoorbeeld, terwijl dat wel belangrijk is. Ook moet je veel meer zelf doen dan was afgesproken tijdens de schouw. De schouw stelde hier trouwens bar weinig voor, die man had er echt de ballen verstand van.
Ik had eerst een lokale installateur gevraagd via de Weheat website maar die reageerde niet. Verder waren er op dat moment geen weheat installateurs in deze regio en die er buiten waren kwamen net een aantal klachten over hier. Toen toch maar voor coolblue gekozen. Achteraf zou ik niet weer voor coolblue kiezen.
Nieuw record vandaag voor mijn BB P80. Voorheen zat ik tussen de 500-550 watt en nu is het rond de 395 watt.Fbosman schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:40:
[...]
Bijna bij mij. Het stopt bij iets meer dan 500 watt. Dan gaat hij in stand-by
Dacht de doos er omheen te kunnen houden, uitgepakt zou dan wel moeten lukken :-)STIMPPYYY schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:19:
[...]
BB is 85 breed dus dat zou toch moeten gaan dan?
Warmtepomponline.com - hebben mijn BB geleverd en geinstalleerd. Zou ik zo weer doen.XPS15 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:44:
[...]
Bedankt voor de tip! Wij wonen in Doetinchem (Achterhoek). Volgens de site zijn er maar een paar installateurs in de regio. De groene generatie uit Schaijk is de dichtstbijzijnde “premium” installateur. Zijn daar goede/slechte ervaringen mee? Of andere aanraders?
Bij mij is de all-electric Sparrow ook geïnstalleerd door de Groene Generatie. Prettige mensen en alles naar volle tevredenheid verlopen.XPS15 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:44:
[...]
Bedankt voor de tip! Wij wonen in Doetinchem (Achterhoek). Volgens de site zijn er maar een paar installateurs in de regio. De groene generatie uit Schaijk is de dichtstbijzijnde “premium” installateur. Zijn daar goede/slechte ervaringen mee? Of andere aanraders?
:strip_exif()/f/image/Y4oAK9rsxyOoL9NDVbk9xE0k.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door TTSS op 22-02-2025 17:25 ]
[ Voor 16% gewijzigd door Stoker op 22-02-2025 17:36 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Beter ingepakt verplaatsen.Chimsie78 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:36:
[...]
Dacht de doos er omheen te kunnen houden, uitgepakt zou dan wel moeten lukken :-)
De Tado X wordt nog niet ondersteund: https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NLTTSS schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:18:
Ik heb vandaag geprobeerd een Tado X-thermostaat aan te sluiten (voorheen Honeywell), maar zonder succes.
Ik heb de draadloze ontvanger als volgt aangesloten (zie foto):
[Afbeelding]
Niet goed te zien: maar opentherm in + en -
Wellicht niet goed? In de app krijg ik overal groene vinkjes en heb ik verbinding met het thuisnetwerk.
Zodra ik de binnenunit weer van stroom voorzie, knippert het lampje oranje en hoor ik elke vijf seconden een ‘tik’. In de Weheat-app staat hij offline en doet hij verder niets.
Ik heb de Honeywell weer aangesloten op exact dezelfde manier als dat die stond (foto’s vooraf gemaakt). Nu knippert het lampje oranje en hoor ik geen ‘tik’ meer, maar de verwarming gaat helaas ook niet aan.
Wie heeft de gouden tip voordat we straks in de kou zitten?
Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl
Het betreft een ‘Honeywell Lyric T6R’. Momenteel als volgt aangesloten:Stoker schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:33:
Ik heb deze nooit aangesloten: maar het opentherm lampje is ook uit, instelling?
En leg die kabels ook even langs de trekontlasters;)
Honeywell wel vaker aangesloten, welke type heb je?
:strip_exif()/f/image/lETEVfWl9YG6yNkVPeLNDugT.jpg?f=fotoalbum_large)
@Chimsie78201WD schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:49:
[...]
Beter ingepakt verplaatsen.
Dit om schade te voorkomen .
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Stooklijn aanpassen als je daarop draait.STIMPPYYY schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:30:
Blijft toch wel te warm binnen bij ons met deze temperaturen. Heb de BB even aangekeken vandaag en gisteren. Gisteren is hij even uitgegaan, maar ging na een legionella run weer aan. Staat sindsdien op 20%, maar het blijft straks 22.3 vandaag en gisteren zelfs 23.5.
Is de aan/uit modus aan te raden?
Nee.STIMPPYYY schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:30:
Blijft toch wel te warm binnen bij ons met deze temperaturen. Heb de BB even aangekeken vandaag en gisteren. Gisteren is hij even uitgegaan, maar ging na een legionella run weer aan. Staat sindsdien op 20%, maar het blijft straks 22.3 vandaag en gisteren zelfs 23.5.
Raar, open therm heeft geen polariteit, kijk maar op je LyricTTSS schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:18:
Ik heb vandaag geprobeerd een Tado X-thermostaat aan te sluiten (voorheen Honeywell), maar zonder succes.
[Afbeelding]
Dit is écht de moeite waard om even te kijken. Geen marketing verhaal maar lekker nerdy in de details.Torbs schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:57:
Voor de mensen die het leuk vinden hier iemand die een video heeft gemaakt van een rondleiding bij WeHeat: YouTube: Fabrieksrondleiding WeHeat warmtepompen
Idd. die logica probeer ik ook nog te ontdekken.Stoker schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:38:
[...]
Nee.
Dan beter op de stooklijn.
Maar boven de 10-15 blijft het altijd lastig om het in en uitschakelen te voorkomen.
Ik kreeg hier de aan/uit modus niet aan de praat zoals ik zou willen: bleef gewoon doordraaien ondanks dat ie een “uit” signaal kreeg.STIMPPYYY schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:30:
Helaas, ook dat helpt niet. Meerdere keren geprobeerd. In de app blijft Weheat offline staan. Vreemd!Stoker schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:25:
Haal de binnenunit eens kort van de stroom, hij zou m zo moeten vreten
Heb je de installatiehandleiding doorgelopen? Wellicht wat vergeten?TTSS schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:54:
[...]
Helaas, ook dat helpt niet. Meerdere keren geprobeerd. In de app blijft Weheat offline staan. Vreemd!
Check dan de kabel/aansluiting op de Weheat printplaat. (Rechtbovenin van de OT thermostaat)TTSS schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:54:
[...]
Helaas, ook dat helpt niet. Meerdere keren geprobeerd. In de app blijft Weheat offline staan. Vreemd!
Hier erg tevreden over de groene generatie. Echt een fijne partij om mee te werken, zowel tijdens het plaatsen als erna met de optimalisatie erg meedenkend.XPS15 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:44:
[...]
Ik heb ook de Tado X, bij mij moest de Tado eerst updaten (via de Tado app) voordat ik de koppeling succesvol kon maken. Sindsdien werkt 'ie top.TTSS schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:18:
[Afbeelding]
Wellicht niet goed? In de app krijg ik overal groene vinkjes en heb ik verbinding met het thuisnetwerk.
Zodra ik de binnenunit weer van stroom voorzie, knippert het lampje oranje en hoor ik elke vijf seconden een ‘tik’. In de Weheat-app staat hij offline en doet hij verder niets.
Ik heb de Honeywell weer aangesloten op exact dezelfde manier als dat die stond (foto’s vooraf gemaakt). Nu knippert het lampje oranje en hoor ik geen ‘tik’ meer, maar de verwarming gaat helaas ook niet aan.
Wie heeft de gouden tip voordat we straks in de kou zitten?
Bij gebruik van warm water zal de onderste SWW dalen omdat daar koud water toegevoerd wordt. Het kan naar mijn ervaring enige tijd duren voordat de BB besluit ook het onderste compartiment weer op temperatuur te brengen. Op zich geen probleem, waarschijnlijk efficiency. Door de grappige eigenschappen van water zal het koude water onder zich toch niet gaan mengen, dus voor je warm water maakt het niet uit zolang boven maar warm genoeg is.Henkje84 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:57:
Weet iemand of dit normaal gedrag is bij de BB en SWW ?
Ik zou denken dat hij het SWW gewoon op temperatuur moet houden ?
AAN/UIT thermostaat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Duidelijkfeico.de.boer schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:04:
[...]
Bij gebruik van warm water zal de onderste SWW dalen omdat daar koud water toegevoerd wordt. Het kan naar mijn ervaring enige tijd duren voordat de BB besluit ook het onderste compartiment weer op temperatuur te brengen. Op zich geen probleem, waarschijnlijk efficiency. Door de grappige eigenschappen van water zal het koude water onder zich toch niet gaan mengen, dus voor je warm water maakt het niet uit zolang boven maar warm genoeg is.
Heb je hem wel aangesloten op de thermostaat aansluiting van de binnenunit (meest bovenste aan de linkerkant op de printplaat) en niet per ongeluk op de OT aansluiting voor de CV ketel.TTSS schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:54:
[...]
Welke kleur led brand er op de binnenunit ?TTSS schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:54:
[...]
Kun je iets meer vertellen over de uitbouw? Welk materiaal? Staat de BB nu op tegels? Ervaar je overlast van geluid?Rivr schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:11:
Ik kom er net achter dat mijn weheat blackbird niet op rubber matten op mijn uitbouw staat. Is dit ‘normaal’ bij installatie en kan ik Coolblue verzoeken om deze nog te komen plaatsen? Ik zag deze in de ketelklets video namelijk wel op rubber matjes staan op een vergelijkbaar dakbedekking.
Ik draai aan/uit met stooklijn en serieel buffervat.Kirvis schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:34:
[...]
Ik kreeg hier de aan/uit modus niet aan de praat zoals ik zou willen: bleef gewoon doordraaien ondanks dat ie een “uit” signaal kreeg.
Als je het verhaaltje leest wat er in de app bij staat dan klopt dat ook: alleen te gebruiken met parallel buffervat.
Ik ben weer terug op de stooklijn.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Werken alle functionaliteiten? Volgens de support pagina van WeHeat is hij nog niet ondersteund.tisssmartijn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:59:
[...]
Ik heb ook de Tado X, bij mij moest de Tado eerst updaten (via de Tado app) voordat ik de koppeling succesvol kon maken. Sindsdien werkt 'ie top.
Ik heb wel de bedrade versie.
Welke optie pakket heb je genomen, optie3 en voor het merendeel zelf de installatie verzorgt?Satefan schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:29:
[...]
Warmtepomponline.com - hebben mijn BB geleverd en geinstalleerd. Zou ik zo weer doen.
Optie 3. Is ook daadwerkelijk mijn blackbird die je daar op het dak getakeld ziet wordenChimsie78 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:31:
[...]
Welke optie pakket heb je genomen, optie3 en voor het merendeel zelf de installatie verzorgt?
In dit kader misschien wel leuk om te bekijken. Een bekende youtuber heeft hier een video over gemaakt, ook al gaat het daar om een electrische boiler, de natuurkunde er achter is niet wezenlijk verschillend.
Helaas hebben ze het takelen uit het optie pakket gehaaldSatefan schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:42:
[...]
Optie 3. Is ook daadwerkelijk mijn blackbird die je daar op het dak getakeld ziet worden
De optie-pakketten bestonden ook nog niet toen ik met de BB besloot verder te gaan. De takelboer is wel via de installateur geregeld, maar zat niet in de prijs inderdaad.Chimsie78 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:50:
[...]
Helaas hebben ze het takelen uit het optie pakket gehaald
3x nu! Gelukkig praat die irritante ketelman na het begin weinig meer en is vooral de Weheat man aan het woord.
Komt jou tapwatervat daarvoor te staan? Kan je dan niet beter je sifon eerst naar beneden doen? (Met een ontluchtertje?)teacher schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:30:
Even een paar plaatjes, omdat het kan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
![]() | ![]() |
[ Voor 21% gewijzigd door Stoker op 23-02-2025 22:16 ]
De nieuw geformuleerde pakketten hebben te maken met de aangescherpte eisen van de RVO ivm de subsidie regelgeving.Satefan schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:59:
[...]
De optie-pakketten bestonden ook nog niet toen ik met de BB besloot verder te gaan. De takelboer is wel via de installateur geregeld, maar zat niet in de prijs inderdaad.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
[ Voor 15% gewijzigd door I.p. op 23-02-2025 23:23 ]
Klopt!Stoker schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:10:
[...]
Komt jou tapwatervat daarvoor te staan? Kan je dan niet beter je sifon eerst naar beneden doen? (Met een ontluchtertje?)
@Satefan :
[Afbeelding] [Afbeelding]
Tijdens de weheat / tweakers dag een tijd met dave en martijn staan kletsen; je wordt meteen enthousiast van hun enthousiasme. Heerlijk!
[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 23-02-2025 23:26 ]
Lol, as we speak begon de BB er net mee. Ik ben inmiddels van gevraagde watertemperatuur gezakt naar 23 graden (buitentemperatuur is 11 gr). Die stooklijn nu is wel lastig. Blijft hier nu al de hele nacht 21.8gr op 20%. Veel te veel.I.p. schreef op zondag 23 februari 2025 @ 23:22:
Hier loopt de BB nu best aardig op de stooklijn bij het warme weer. Runs van minimaal 4-5 uur. Merk alleen dat hij elke keer voordat hij op standby gaat SWW gaat warmen onder het motto ik moet zo lang mogelijk wat te doen hebben, ook al is de temperatuur onder in het vat nog 46 graden (52 ingesteld). Meer mensen last van? Kost onnodig veel energie om elke keer het systeem op temperatuur te brengen voor een paar graden bij te warmen.
geeft die dan geen bericht als je de ramen moet openen om de binnentemperatuur te laten dalen?STIMPPYYY schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:52:
[Afbeelding]
Al uren standby nu. Wel (te) warm binnen, maar begrijp het algloritme niet. Staat op stooklijn.
:strip_exif()/f/image/CNukAd7rN4dpS31hr8gmxo0e.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Jpiek op 24-02-2025 10:08 ]
en wat doet de binnentemperatuur?Jpiek schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:04:
met wat aanpassingen in de stooklijn ben ik nu van het pendelen bij buitentemperaturen van rond de 11 - 12 C af.
Alleen houd hij een hogere doeltemp aan dan ingesteld :
[Afbeelding]
Hij draait wel keurig door op ca 700W, lager wil hij blijkbaar niet, hij moduleert dan op ca 26-27%,
Belangrijkste : de behaalde temperatuur is een strakke lijn..
[Edit] voor de geinterreseerden, zo zit het er in Homey uit met de OTGW :
[Afbeelding]
Ook eigenlijk net iets te hoog (0,5 C) tot een uur op 4:45 en zakt dan naar juiste temperatuur..
Zojuist 2 gasten van Coolblue hier geweest voor service en die gaven aan dat de automatische ontluchter in de binnen unit gewoon open hoort te staan (protocol), terwijl in de video (18:45) die gast van WeHeat aangeeft dat dit alleen tijdens de installatie het geval is en daarna dicht moet, omdat dit lekken voorkomt.TTSS schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:09:
Interessante video van Ketel Klets:
YouTube: Fabrieksrondleiding WeHeat warmtepompen
[ Voor 12% gewijzigd door Vince_ op 24-02-2025 11:07 ]
Als je hydraulisch meerdere pompen nodig hebt ;-).Chimsie78 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:40:
Wat ik me afvraag,
wanneer gebruik je nu een opstelling BB P80 All-electric compact set met 2 pompen in plaats van 1 pomp en 3-wegklep?
Set-up wordt: All-electric compact set, Tapwater boiler 300L en VVW verdeler in de zelfde ruimte, zonder buffervat.
Hier precies hetzelfde verhaal, ik kon de ontluchter buiten op de BB ook open laten staan.Vince_ schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:03:
[...]
Zojuist 2 gasten van Coolblue hier geweest voor service en die gaven aan dat de automatische ontluchter in de binnen unit gewoon open hoort te staan (protocol), terwijl in de video (18:45) die gast van WeHeat aangeeft dat dit alleen tijdens de installatie het geval is en daarna dicht moet, omdat dit lekken voorkomt.
Morgen komt WeHeat langs om iets in de binnen unit aan te pakken/vervangen, dus dan kan ik het gelijk even dubbelchecken wat nou klopt.
Mijn ervaring is dat dit te maken heeft met je retour temperatuur, des te lager je die krijgt, des te lager het vermogen bij een compressor op 20%. Nauwkeurig waterzijdig inregelen heeft bij mij veel verbeterd. Slecht ingeregeld, betekent dat er relatief heet retour water mengt met de rest van de circuits en daardoor de totale retour temperatuur naar de warmtepomp omhoog brengt.Jpiek schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:04:
Alleen houd hij een hogere doeltemp aan dan ingesteld :
[Afbeelding]
Hij draait wel keurig door op ca 700W, lager wil hij blijkbaar niet, hij moduleert dan op ca 26-27%,
Bij mij staat ie op de buitenunit ook open. Binnen zou ie i.v.m. propaan het toch dicht moeten? Ben benieuwd wat nu het advies is?DjAntoon schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:14:
[...]
Hier precies hetzelfde verhaal, ik kon de ontluchter buiten op de BB ook open laten staan.
Retour is vrij consequent een 2 graden lager dan de aanvoer momenteel...DjAntoon schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:19:
[...]
Mijn ervaring is dat dit te maken heeft met je retour temperatuur, des te lager je die krijgt, des te lager het vermogen bij een compressor op 20%. Nauwkeurig waterzijdig inregelen heeft bij mij veel verbeterd. Slecht ingeregeld, betekent dat er relatief heet retour water mengt met de rest van de circuits en daardoor de totale retour temperatuur naar de warmtepomp omhoog brengt.
De meeste radiatoren kun je gewoon op de kraan/het ventiel inregelen. Zelfs de eenvoudige Sar en Herz kranen. Dus voetventielen 9 van de 10x niet nodig bij inregelen...Jpiek schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:33:
[...]
Er is niets waterzijdig ingeregeld aangezien ik geen radiatoren heb met voetventiel, nouja 1, en die hebben ze dus verkeerd om aangeslotenkwam ik onlangs achter.
Aanvoer ongeveer 38,5 in en retour ongeveer 36,5 en daarmee blijft het bij deze temperatuur ongeveer 23C in huis, tenminste de woonkamer. 'PC kamer 1'ongeveer 22 C en 'PC kamer 2' ongeveer 20-21 (kleinere radiator), slaapkamer ca 21 C (voor nu iets te warm, ben die langzaamaan weer wat dicht aan het draaien )..DjAntoon schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:39:
@Jpiek Hoe warm is dat water dan?
Ik regel nu gewoon af met de gewone knoppen. Maar ik heb dan ook geen thermostaat knoppen geplaatst. De vrouw weet dat ze er niet aan moet komen.
De radiatorkraan dicht draaien betekend dat het niet warm genoeg wordt. we zijn nu weer op een buitentemperatuur aangeland dat ze weer verder dicht mogen.Sjouke Jacobsen schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:39:
[...]
De meeste radiatoren kun je gewoon op de kraan/het ventiel inregelen. Zelfs de eenvoudige Sar en Herz kranen. Dus voetventielen 9 van de 10x niet nodig bij inregelen...
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq