Dbm12 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:52:
Ik heb inmiddels meerdere offertes opgevraagd voor een FE Sparrow installatie en Coolblue komt hier als beste uit de bus qua prijs 11K versus 14K versus 15K (inclusief subsidie). Prijzig, maar als ik goed in dit topic kijk voor een FE aansluiting prima in lijn voor volledige overgang naar SWW en verwarming.
Enige twijfel die ik nog heb is aangaande het buffervat. Mijn wens is om deze niet te installeren ondanks dat ik alleen radiatoren heb. Ik wil mijn volledige woning verwarmen waardoor alle radiatoren altijd open zullen staan en dus flow zullen genereren.
Een korte schatting qua systeeminhoud (L water) met 11 radiatoren verspreid over 3 verdiepingen en leidingwerk kom ik uit rond de 80 - 100 liter.
Dit zou, wat ik kan vinden, voldoende moeten zijn om zonder buffervat te kunnen werken en dit zal ook in theorie efficiënter zijn dan met een buffervat in serie in de retour (aldus Intergas onderzoek).
Ik wil niet de discussie van buffervaten oplaaien, maar een buffervat van 50L toevoegen in de retour heeft dat nog ergens anders toegevoegde waarde voor dan voor de ontdooisessies waar je dan de energie uit haalt? Of kan ik hem inderdaad beter weg laten?
Inmiddels de knoop doorgehakt en de FE Sparrow besteld. Deze wordt eind mei geleverd. Momenteel zonder buffervat besteld vanwege bovenstaande. Maar ik ben toch nog een keer gaan rekenen waarbij ik ook navraag heb gedaan bij de leveranciers die mij niet duidelijk konden maken of het nu wel of niet handig was om toch niet een buffervat erbij te nemen voor de defrosts. Ze zeiden allemaal dat het kon maar niet perse moest en dat het vooral een veilige keuze was. Geen van alle hebben mijn afgifte systeem in detail bekeken of bepaald of dit wel of niet nodig zou moeten zijn wat ik ook toch opmerkelijk vond. Daarom toch maar weer hier naar de expertise.op dit forum voor advies.
Momenteel heb ik de volgende type en grootte qua radiatoren geen vloerverwarming. Waarbij ik volgens het wijze internet op de volgende schattingen qua aantal liters kom voor mijn systeem.
Grootte | Type | Liter |
180X15X8 | convector (type b) | 8 |
600 X 2400 | 22 | 15 |
900 x 900 | 11 | 4 |
900 x 900 | 11 | 4 |
500 x 1800 | 11 | 6 |
500 x 1600 | 11 | 6 |
500 x 1100 | 11 | 5 |
1600 x 600 | Badkamer radiator | 4 |
600 x 700 | 22 | 3 |
600 x 700 | 22 | 3 |
600 x 700 | 22 | 3 |
Bij elkaar boven de 60 liter en daar komt dan nog het leidingwerk in huis bij waardoor ik denk op 80-90 liter uitkom. Hierbij zullen alle radiatoren altijd volledig open staan en alle radiatoren op 4 na op zolder, voorzien zijn van ventilatoren. Ambitie is te stoken rond de 30-40 graden.
Wederom op het wijze internet staat dat een defrost rond de 15 - 50 liter water nodig heeft om goed te functioneren. Maar dat zegt in zichzelf niet zoveel zonder rekening te houden met de energiewaardes en temperaturen.
Mijn systeemvolume lijkt mij voldoende en ik geloof ook best dat het zal werken. Maar ik zit hierbij vooral op de efficiency as of het niet efficiënter kan. .
Mijn gevoel zegt hierbij dan ook, hoe meer liter water in het systeem, hoe meer tijd/energie het kost om dit water op te warmen en op temperatuur te houden. Waarbij er ook met verlies van het buffervat gerekend moet worden dat niet bijdraagt aan het verwarmen van je woning.
Het voordeel is echter dat je ook 50 liter additioneel warm water in je circuit hebt voor defrosts, waardoor de afkoeling over het gehele systeemvolume minder zal zijn en je hierdoor minder risico hebt dat de warmtepomp in een potentiele deathloop gaat hangen van defrost omdat hij moeite heeft om de energie weer toe te kunnen voegen aan het circuit omdat het temperatuur gat te groot is geworden om te overbruggen met als resultaat dat hij full speed zal werken wat weer een nieuwe defrost cyclus versneld op gang brengt en hij hiermee dus rustiger zal lopen.
Mijn vraag is dan ook, of dit nu daadwerkelijk nodig is of niet zowel vanuit een kostenoogpunt, maar ook vanuit efficiëntie vooral bij defrosts waar ik nog mijn twijfels over heb.
Laat ik eens een assumptie doen: Als een defrost 0,5kWh aan energie (warmte) uit je systeemvolume vereist en ik dit omreken naar temperatuurverlies.
Energie onttrokken uit het water (Q): 0,5 kWh = 1.800.000 Joules
Massa van het water (m): 80 liter = 80 kg (aangezien 1 liter water = 1 kg)
Specifieke warmtecapaciteit van water (c): 4186 J/(kg°C)
Initiële temperatuur van het leidingwater (T_init): 35°C
Kom je uit (volgens ChatGPT) op een eindtemperatuur van: 29.63°C (-5.37°C)
Doe je dezelfde berekening bij een systeemvolume van 130liter (met buffervat)
Kom je uit op een eindtemperatuur van: 31.69°C (-3.31°C)
is dat substantieel? Ik heb geen idee. En daarom ook een hulpvraag aan jullie.
Daarom de volgende vragen:
1. Zal in mijn situatie een buffervat nut hebben specifiek bij defrosts, of enkel systeemvolume toevoegen die niet nodig is?
2. Hoeveel energie ontrekt het systeem "gemiddeld" uit het systeemvolume bij een defrost? Afhankelijk hiervan kan je berekenen wat het verschil qua start/finish temperatuur is van een defrost wat weer info kan zijn om het nut van een buffervat te kunnen bepalen.
3. Is een verschil van 2 graden substantieel of verwaarloosbaar?
Hopelijk hebben jullie meer inzichten voor mij. Ik ben namelijk het spoor bijster qua wijsheid.