Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-09 19:53
walter_321 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:23:
[...]

Als je hydraulisch meerdere pompen nodig hebt ;-).
- als je verwarming en SWW een andere pomp nodig hebben (al kan ik niet direct een goede reden hiervoor bedenken.
- als je 2 verwarmingskringen moet sturen (bv vv en radiatoren) en/of wanneer je met een grote buffer werkt.

Ik dacht dat er wat voorbeelden waren bij weheat van verschillende hydraulische schemas.
De hydraulische schemas, waarin de dan wel 3-wegklep of 2 pompen zijn afgebeeld zijn heb ik gevonden, bedoel je die? dat is dan ook het enige verschil in hydraulische schemas.

Maar twee pompen zijn aan te raden wanneer je VV beneden 100m2 wil aansturen + radiatoren op de verdiepingen en een kleine kring in de badkamer, deze op 1 pomp en de boiler op 1 pomp?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De Blackbird draait hier lekker.
Input gemeten met 2x Shelly EM50 en output met Kamstrup 403.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUZV6ap2OXT-lBxooWf1wsCKFHI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lyDf4ln0llx2pKKluEVErslc.png?f=user_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:27
DjAntoon schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:26:
@RNacoustics Ik mag hopen dat er geen propaan via het water binnen komt, dus wat dat betreft zou het denk ik geen issue moeten zijn.
Ja zeker wel. I.v.m. propaan veiligheidseisen moet binnenshuis de automatische ontluchters dicht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-09 08:55
Jpiek schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:23:
[...]

De radiatorkraan dicht draaien betekend dat het niet warm genoeg wordt. we zijn nu weer op een buitentemperatuur aangeland dat ze weer verder dicht mogen.

En idd. daar moeten grotere radiatoren komen....
Ik zou als ik jou was nog maar eens een lesje waterzijdig inregelen nemen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:56
Sjouke Jacobsen schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:31:
[...]

Ik zou als ik jou was nog maar eens een lesje waterzijdig inregelen nemen...
Dank voor die nuttige bijdrage :X

Als we allemaal alles zouden weten, was dit draadje een beetje nutteloos.
Als u uw kennis met mij zou kunnen en willen delen, graag.

Met een lagere aanvoertemperatuur als met een CV schieten mijn huidige radiatoren waarschijnlijk te kort qua vermogen is mij verteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
@STIMPPYYY Zou best kunnen, maar dan leest hij finaal over mijn opmerking heen dat ik met de radiatorknop verder dicht de kamers niet op temperatuur krijg.

Ja, het is ff lastig, maar dat had ik voorzien. Daarom komen er deze zomer grotere radiatoren in met thermostaatkranen...

Ik ga comfort niet inleveren voor efficiëntie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 28-08 10:20
Jpiek schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:42:
[...]

Met een lagere aanvoertemperatuur als met een CV schieten mijn huidige radiatoren waarschijnlijk te kort qua vermogen is mij verteld.
Dan moet je de stooklijn 'kantelen' als het binnen idd niet warm genoeg wordt. Maar is dat idd zo? Wordt het binnen niet warm genoeg? Dat je radiators niet veel warmte geven moet niet erg zijn als je niet veel energie nodig hebt.

En ik zou thermostaten niet installeren. Hoogstens een knop om het debiet te regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
Jpiek schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:42:
[...]

Sorry, kwam misschien een beetje lomp over. Was zo ook weer niet bedoeld.

Waterzijdig inregelen doe je als er onbalans is. Dus als er radiatoren/groepen zijn die te weinig flow hebben t.o.v. de andere. Dan ga je de radiatoren/groepen die flow over hebben wat 'knijpen'. Niet teveel uiteraard, want zeker bij warmtepompinstallatie wil je hoge flow realiseren. Daarom is het bij voorbaat al belangrijk dat de verschillen niet te groot zijn. Maar is bestaande situaties is het soms lastig.

De gedachte is vaak dat waterzijdig inregelen alleen op het voetventiel kan. Maar wat veel mensen niet weten is het ook gewoon op het ventiel onder de aanvoerkraan kan. Daar zit een inregelmechanisme. Zelfs John Visser (filmpje waar STIMPPYYY naar verwijst) doet het niet op de officiële manier met de SAR kraan. Je hebt daar een COMAP inregelsleutel voor: https://www.warmteservice...jTX0nRO2VSRxoCRnQQAvD_BwE

Dit is de officiële manier en dan kun je gewoon aan de knop blijven draaien zonder dat de waterzijdige balans verstoort wordt. Zo heeft elke kraan zijn eigen mechanisme. Soms met aparte sleutel, soms met inbus, soms met kleine platte schroevendraaier. Een enkele keer heb je een kraan die je helemaal niet kunt inregelen.

Eigenlijk heel vreemd dat het overgrote deel van de installateurs dit niet weet. Sowieso slecht dat er jaren nooit waterzijdig is ingeregeld. Sinds 2020 pas verplicht. Ik durf gerust te zeggen dat er bij 9 van de 10 installaties wat te verbeteren valt. Ik kom helemaal niet uit de installatiebranche en noem me zij-instromer. Maar dat ik installateurs moet vertellen hoe ze moeten inregelen vind ik best schokkend. Ik schrik er elke keer weer van wat ik onderweg tegenkom. We kunnen met z'n allen al meer dan 10 procent gas besparen door de boel eerst eens in te regelen en foute installaties aan te pakken. Denk aan onnodige by-passes, 50/50 onderblok-ventielen die een deel van de warmte direct weer naar de ketel laten stromen etc...

Vervolgens gaan dezelfde installateurs met warmtepompen aan de slag. Niet vreemd dat er allerlei problemen ontstaan omdat de gevolgen bij een warmtepompinstallatie zich sneller laten zien...

Maar volgens mij dwalen we af van het onderwerp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
Jpiek schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:12:
@STIMPPYYY Zou best kunnen, maar dan leest hij finaal over mijn opmerking heen dat ik met de radiatorknop verder dicht de kamers niet op temperatuur krijg.

Ja, het is ff lastig, maar dat had ik voorzien. Daarom komen er deze zomer grotere radiatoren in met thermostaatkranen...

Ik ga comfort niet inleveren voor efficiëntie...
Ik sloeg alleen aan op je opmerking dat je dacht dat je niet waterzijdig kon inregelen omdat je geen voetventielen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:08

AirX

Tweak Guru

Nog een praktisch vraagje voor wie de warmtepomp op zijn dakkapel heeft staan: biedt jullie installateur een onderhoudscontract, zodat zij het dak opgaan wanneer er een storing is? En zou je een andere installateur kunnen vinden die het onderhoud over wil nemen als je eigen failliet gaat oid?

Lijkt mij namelijk nogal een uitdaging als je Blackbird ergens staat waar je zelf niet bij kunt komen :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
walter_321 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:26:
[...]

Dan moet je de stooklijn 'kantelen' als het binnen idd niet warm genoeg wordt. Maar is dat idd zo? Wordt het binnen niet warm genoeg? Dat je radiators niet veel warmte geven moet niet erg zijn als je niet veel energie nodig hebt.
Dan krijg ik beneden teveel warmte, de afgifte is daar beter geregeld dan boven (lees: wel op voorhand aangepast)..
En ik zou thermostaten niet installeren. Hoogstens een knop om het debiet te regelen.
'Mijn' systeem is niet volledig stooklijn, de stand van de thermostaat heeft ook invloed, en dan zou het boven te warm kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Sjouke Jacobsen schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:31:
[...]
Sorry, kwam misschien een beetje lomp over. Was zo ook weer niet bedoeld.
Accepted..
De gedachte is vaak dat waterzijdig inregelen alleen op het voetventiel kan. Maar wat veel mensen niet weten is het ook gewoon op het ventiel onder de aanvoerkraan kan. Daar zit een inregelmechanisme.
Mja, in een huis uit 59 met ditto radiatoren ? Ik had de radiatoren min of meer afgeregeld doro ze op een vast stand te zetten, werkte redelijk, tot ik een WP kreeg. Maar toe was ik al van plan ff een winter aan te kijken en dan de afgifte boven ineens op orde te maken. Grotere radiatoren, meer vermogen, meer inhoud ook.

Dus met de lente in aantocht, en beter, nieuwe radiatoren en thermostaatknoppen in aantocht mij nu ff te veel gedoe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Sjouke Jacobsen schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:34:
[...]
Ik sloeg alleen aan op je opmerking dat je dacht dat je niet waterzijdig kon inregelen omdat je geen voetventielen had.
Dat had ik dan weer gemist omdat dát nu net niet in de tekst stond die je quote ;0

Overigens reageerde ik nog met :
De radiatorkraan dicht draaien betekend dat het niet warm genoeg wordt.
wat een versimpelde manier van inregelen is (debiet knijpen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
Jpiek schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:54:
[...]

Dat had ik dan weer gemist omdat dát nu net niet in de tekst stond die je quote ;0

Overigens reageerde ik nog met :

[...]

wat een versimpelde manier van inregelen is (debiet knijpen)
Oh nu snap ik de verwarring. Ik had inderdaad de verkeerde tekst ge-quote O-)

Waterzijdig inregelen is puur om alle retourtemperaturen gelijk te krijgen. Niet om te kleine radiatoren te 'boosten'. Tenminste ik veronderstel dat je dat bedoelt. Dan kun je beter radiatorventilatoren nemen of idd grotere radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-09 19:16
AirX schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:37:
Nog een praktisch vraagje voor wie de warmtepomp op zijn dakkapel heeft staan: biedt jullie installateur een onderhoudscontract, zodat zij het dak opgaan wanneer er een storing is? En zou je een andere installateur kunnen vinden die het onderhoud over wil nemen als je eigen failliet gaat oid?

Lijkt mij namelijk nogal een uitdaging als je Blackbird ergens staat waar je zelf niet bij kunt komen :?.
Warmtepomp heeft geen onderhoud nodig.
Gewoon eens in het jaar kijken of het er allemaal nog zuiver uit ziet.
Buitenkant even schoonmaken en kijken of er geen bladeren. Oid ingewaaid zij .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
AirX schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:37:

Ja, dat is wel een dingetje, Maar een WP plaatsen op een dakkapel is zo en zo een uitdaging. Een dakkapel is meestal opgebouwd met een lichte houtconstructie en vormt vaak een klankkast, met als gevolg, geluidsoverlast binnenshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
[b]
Dan krijg ik beneden teveel warmte, de afgifte is daar beter geregeld dan boven (lees: wel op voorhand aangepast)..
...
Dan weet je waar de beperking zit in je systeem; er is te weinig afgifte/radiatoren boven.
Dan is de beste actie nog steeds de afgifte beneden te beperken. Een thermostaat gaat dat voor jou doen. Alleen zorgt die dat het water debiet en energie-afgifte gaat fluctueren. Wat je WP niet altijd goed verteerd.

Walter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:08

AirX

Tweak Guru

201WD schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:33:
[...]

Warmtepomp heeft geen onderhoud nodig.
Gewoon eens in het jaar kijken of het er allemaal nog zuiver uit ziet.
Buitenkant even schoonmaken en kijken of er geen bladeren. Oid ingewaaid zij .
Tsja, maar alsnog: met een ladder een dakkapel van +- 8m hoog opklimmen is niet voor iedereen weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
walter_321 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:59:
[...]

Dan weet je waar de beperking zit in je systeem; er is te weinig afgifte/radiatoren boven.
Dan is de beste actie nog steeds de afgifte beneden te beperken.
Als je daar meer afgifte boven zou realiseren.

Met 965 en 1400W op basis van 75C gaat hem dat niet worden, 50C ging net...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennodR
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-09 21:46
Hier ook sinds kort een Sparrow geïnstalleerd. Het duurde even voordat hij werkte (was iets met een kabel in de buitenunit die een storing veroorzaakte waardoor de warmtepomp steeds in standby ging terwijl er wel warmtevraag was). Uiteindelijk opgelost door de installateur met hulp van Weheat op afstand door een kabeltje te verleggen in de buitenunit. Vervolgens was er nog iets mis met een klep die niet snel genoeg open ging waardoor de defrost niet goed werkte maar is ook via afstand aangepast. Snapte het niet helemaal maar de pomp draait nu ongeveer een week naar behoren. Vermogen met dit weer is lekker laag, tot 220W met compressor op 16%. Wordt aangestuurd met een Tado v3 via OpenTherm. Home Assistant koppeling nog niet aan de praat gekregen maar begrijp dat meer daar last van hebben...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CG8EFsS-FL3fiZ3VZgezsmrI1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUvBoIjmm3GGla8kp5VZyxpm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
AirX schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:37:
[...]

Tsja, maar alsnog: met een ladder een dakkapel van +- 8m hoog opklimmen is niet voor iedereen weggelegd.
Oke mogelijk iemand in de familie of buurman...
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
Jpiek schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:58:
[...]

Als je daar meer afgifte boven zou realiseren.

Met 965 en 1400W op basis van 75C gaat hem dat niet worden, 50C ging net...
Voor de duidelijkheid: ik bedoel beneden de toevoer beperken en de stooklijn verhogen. De stooklijn verhogen tot je overal warm hebt is de eerste actie.

Walter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
walter_321 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:36:
[...]

Voor de duidelijkheid: ik bedoel beneden de toevoer beperken en de stooklijn verhogen. De stooklijn verhogen tot je overal warm hebt is de eerste actie.

Walter
Ik ga niet mijn stooklijn nog verder verhogen, die is al tamelijk hoog. Zorgen voor voldoende afgifte bij LTV is wat je hoort te doen.
En dat heb ik nog niet gedaan omdat ik eerst wou kijken wat de huidige radiatoren zouden doen. En die doen wat ik eigenlijk al verwachtte; net te weinig...

Ter info :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zn3kOoLGdYijKaPhvZXYdoifrRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qnq1owVcglMvwRl7AyIjq2IA.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik die verder verhoog zit ik ongeveer op gas CV ketel niveau... en bijbehorende lage COP en hoge rekening..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
Jpiek schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:41:
[...]

Ik ga niet mijn stooklijn nog verder verhogen, die is al tamelijk hoog. Zorgen voor voldoende afgifte bij LTV is wat je hoort te doen.
En dat heb ik nog niet gedaan omdat ik eerst wou kijken wat de huidige radiatoren zouden doen. En die doen wat ik eigenlijk al verwachtte; net te weinig...

Ter info :
[Afbeelding]

Als ik die verder verhoog zit ik ongeveer op gas CV ketel niveau... en bijbehorende lage COP en hoge rekening..
Die stooklijn is inderdaad best hoog.
Waarom overweeg je geen fancoils?
Ik heb er een in mijn werkkamer en krijg het met 30 graden aanvoer tot 21 graden kamertemp.
In de hal hebben we nog van die kleine booster ventilatoren onder de radiator en daar blijft het >17 graden.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:24
MennodR schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:41:
Hier ook sinds kort een Sparrow geïnstalleerd. Het duurde even voordat hij werkte (was iets met een kabel in de buitenunit die een storing veroorzaakte waardoor de warmtepomp steeds in standby ging terwijl er wel warmtevraag was). Uiteindelijk opgelost door de installateur met hulp van Weheat op afstand door een kabeltje te verleggen in de buitenunit. Vervolgens was er nog iets mis met een klep die niet snel genoeg open ging waardoor de defrost niet goed werkte maar is ook via afstand aangepast. Snapte het niet helemaal maar de pomp draait nu ongeveer een week naar behoren. Vermogen met dit weer is lekker laag, tot 220W met compressor op 16%. Wordt aangestuurd met een Tado v3 via OpenTherm. Home Assistant koppeling nog niet aan de praat gekregen maar begrijp dat meer daar last van hebben...
[Afbeelding]
dm mij je email, dan krijg je een zip-file met de aangepaste ha component. Die moet in de map home-assistent->custom-components-weheat
worden geplaatst. daarna ha opnieuw opstarten.
Let op! dit is mijn interpretatie hiervan, kopie van het werk aan het issue op GitHub. geen enkele garantie. inn afwachting van de definitieve oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Tijgerkracht schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:30:
[...]
Die stooklijn is inderdaad best hoog.
Waarom overweeg je geen fancoils?
Die is ook hoog omdat de temperatuur waar we op stoken nogal hoog is.
M'n partner heeft een zwaar hartinfarct gehad met meerdere complicatie's, heeft COPD en ernstige bloedsomloopproblemen en heft het dientengevolge eigenlijk altijd chronisch koud...

Fancoils heb ik overwogen maar vind ik schreeuwend duur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:52
Ik sta op het punt om de hardware voor de Opentherm Gateway te bestellen bij DIYless, om dan met de otgw.app software te kijken of ik onze Sparrow nog zuiniger kan maken.

Als er meer mensen zijn die interesse hebben kan ik wel wat extra hardware bestellen. Ik woon in de buurt van Utrecht.

Je moet nog wel zelf een Wemos D1 mini oid erbij bestellen ergens anders.

Graag even een PB, dan ga ik vandaag einde avond bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-09 19:04
@Jpiek En Speedcomforts? Vind je die ook te duur? Ik heb ze bijna overal met veel genoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Laatst online: 13:19
@Jpiek Ik heb zelf ventilatoren in onze Jaga LTV convectoren gelegd met een PWM controller wat een heel hoop scheelt. Niet zo mooi als de originele Jaga boosters maar

4x Jaga Tempo 2000 x 600 T20
1x Jaga Tempo 1600 x 600 T20

Voorzien van in totaal 38 ventilatoren (8x in elke grote en 6x in de kleinere) met 5x PWM controller (geen temperatuurschakelaar), wat oude 12V 1.5A adapters en wat hout.
Dat Hout hoeft overigens niet maar denk dat dit wel goed werkt. Niet ergens op gebaseerd of iets.
Werkt wel beter dan alleen de convectoren zonder fans.

Kosten in toaal ±€300,- in plaats van dik €350 voor 1 booster van Jaga...

Werkt niet zo efficiënt als die van Jaga maar in onze convectoren zie je er niks van.
Eigenlijk wil je bij lage temperaturen zo hoog mogelijke snelheid wat die afbouwt naarmate de temperatuur stijgt alleen bij ons werkt dit andersom. Maar het werkt, niks te klagen voor dat geld.

In onze koudste kamer vandaag is het 21°C graden en we stoken op dit moment met 26,9°C. (Gevraagde temperatuur is 24,6°C. Geen idee waarom de Blackbird wat meer afgeeft maar dat ter zijde)

[ Voor 8% gewijzigd door Kevin1990 op 25-02-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Maarten58 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:50:
@Jpiek En Speedcomforts? Vind je die ook te duur? Ik heb ze bijna overal met veel genoegen.
Die heb ik al, tenminste, 3 stuks op de radiator beneden en in beide convectorputten een CLIMATEBOOSTER Convector Pro... werkt als een speer...

Op de bovenetage niet gedaan omdat ik toch al van plan was de radiatoren te vervangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijmer
  • Laatst online: 09:36
Jpiek schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Die heb ik al, tenminste, 3 stuks op de radiator beneden en in beide convectorputten een CLIMATEBOOSTER Convector Pro... werkt als een speer...

Op de bovenetage niet gedaan omdat ik toch al van plan was de radiatoren te vervangen..
Ik heb zelf via marktplaats wat t33 radiatoren gekocht en hier over de volle lengte 15 stuks 14mm ventilatoren onder gehangen. Extra voordeel van een t33 is de forse dikte waardoor dus zo'n grote ventilator past. Die hoor je een stuk minder aangezien ze veel minder op vollast hoeven te werken. Arctic verkoopt 5 packs die niet al te duur zijn. Ik was grofweg 200 kwijt voor n ongebruikte grote verwarming en 150 voor ventilator en aansturing middels SDR heatbooster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 22:50
Dbm12 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:52:
Ik heb inmiddels meerdere offertes opgevraagd voor een FE Sparrow installatie en Coolblue komt hier als beste uit de bus qua prijs 11K versus 14K versus 15K (inclusief subsidie). Prijzig, maar als ik goed in dit topic kijk voor een FE aansluiting prima in lijn voor volledige overgang naar SWW en verwarming.

Enige twijfel die ik nog heb is aangaande het buffervat. Mijn wens is om deze niet te installeren ondanks dat ik alleen radiatoren heb. Ik wil mijn volledige woning verwarmen waardoor alle radiatoren altijd open zullen staan en dus flow zullen genereren.
Een korte schatting qua systeeminhoud (L water) met 11 radiatoren verspreid over 3 verdiepingen en leidingwerk kom ik uit rond de 80 - 100 liter.

Dit zou, wat ik kan vinden, voldoende moeten zijn om zonder buffervat te kunnen werken en dit zal ook in theorie efficiënter zijn dan met een buffervat in serie in de retour (aldus Intergas onderzoek).

Ik wil niet de discussie van buffervaten oplaaien, maar een buffervat van 50L toevoegen in de retour heeft dat nog ergens anders toegevoegde waarde voor dan voor de ontdooisessies waar je dan de energie uit haalt? Of kan ik hem inderdaad beter weg laten?
Inmiddels de knoop doorgehakt en de FE Sparrow besteld. Deze wordt eind mei geleverd. Momenteel zonder buffervat besteld vanwege bovenstaande. Maar ik ben toch nog een keer gaan rekenen waarbij ik ook navraag heb gedaan bij de leveranciers die mij niet duidelijk konden maken of het nu wel of niet handig was om toch niet een buffervat erbij te nemen voor de defrosts. Ze zeiden allemaal dat het kon maar niet perse moest en dat het vooral een veilige keuze was. Geen van alle hebben mijn afgifte systeem in detail bekeken of bepaald of dit wel of niet nodig zou moeten zijn wat ik ook toch opmerkelijk vond. Daarom toch maar weer hier naar de expertise.op dit forum voor advies.

Momenteel heb ik de volgende type en grootte qua radiatoren geen vloerverwarming. Waarbij ik volgens het wijze internet op de volgende schattingen qua aantal liters kom voor mijn systeem.

GrootteTypeLiter
180X15X8convector (type b) 8
600 X 24002215
900 x 900114
900 x 900114
500 x 1800116
500 x 1600116
500 x 1100115
1600 x 600Badkamer radiator4
600 x 700223
600 x 700223
600 x 700223

Bij elkaar boven de 60 liter en daar komt dan nog het leidingwerk in huis bij waardoor ik denk op 80-90 liter uitkom. Hierbij zullen alle radiatoren altijd volledig open staan en alle radiatoren op 4 na op zolder, voorzien zijn van ventilatoren. Ambitie is te stoken rond de 30-40 graden.

Wederom op het wijze internet staat dat een defrost rond de 15 - 50 liter water nodig heeft om goed te functioneren. Maar dat zegt in zichzelf niet zoveel zonder rekening te houden met de energiewaardes en temperaturen.

Mijn systeemvolume lijkt mij voldoende en ik geloof ook best dat het zal werken. Maar ik zit hierbij vooral op de efficiency as of het niet efficiënter kan. .

Mijn gevoel zegt hierbij dan ook, hoe meer liter water in het systeem, hoe meer tijd/energie het kost om dit water op te warmen en op temperatuur te houden. Waarbij er ook met verlies van het buffervat gerekend moet worden dat niet bijdraagt aan het verwarmen van je woning.

Het voordeel is echter dat je ook 50 liter additioneel warm water in je circuit hebt voor defrosts, waardoor de afkoeling over het gehele systeemvolume minder zal zijn en je hierdoor minder risico hebt dat de warmtepomp in een potentiele deathloop gaat hangen van defrost omdat hij moeite heeft om de energie weer toe te kunnen voegen aan het circuit omdat het temperatuur gat te groot is geworden om te overbruggen met als resultaat dat hij full speed zal werken wat weer een nieuwe defrost cyclus versneld op gang brengt en hij hiermee dus rustiger zal lopen.

Mijn vraag is dan ook, of dit nu daadwerkelijk nodig is of niet zowel vanuit een kostenoogpunt, maar ook vanuit efficiëntie vooral bij defrosts waar ik nog mijn twijfels over heb.

Laat ik eens een assumptie doen: Als een defrost 0,5kWh aan energie (warmte) uit je systeemvolume vereist en ik dit omreken naar temperatuurverlies.

Energie onttrokken uit het water (Q): 0,5 kWh = 1.800.000 Joules
Massa van het water (m): 80 liter = 80 kg (aangezien 1 liter water = 1 kg)
Specifieke warmtecapaciteit van water (c): 4186 J/(kg°C)
Initiële temperatuur van het leidingwater (T_init): 35°C

Kom je uit (volgens ChatGPT) op een eindtemperatuur van: 29.63°C (-5.37°C)

Doe je dezelfde berekening bij een systeemvolume van 130liter (met buffervat)
Kom je uit op een eindtemperatuur van: 31.69°C (-3.31°C)

is dat substantieel? Ik heb geen idee. En daarom ook een hulpvraag aan jullie.

Daarom de volgende vragen:

1. Zal in mijn situatie een buffervat nut hebben specifiek bij defrosts, of enkel systeemvolume toevoegen die niet nodig is?
2. Hoeveel energie ontrekt het systeem "gemiddeld" uit het systeemvolume bij een defrost? Afhankelijk hiervan kan je berekenen wat het verschil qua start/finish temperatuur is van een defrost wat weer info kan zijn om het nut van een buffervat te kunnen bepalen.
3. Is een verschil van 2 graden substantieel of verwaarloosbaar?

Hopelijk hebben jullie meer inzichten voor mij. Ik ben namelijk het spoor bijster qua wijsheid.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavuh
  • Laatst online: 16-05 18:31
Kirvis schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:13:
Ik sta op het punt om de hardware voor de Opentherm Gateway te bestellen bij DIYless, om dan met de otgw.app software te kijken of ik onze Sparrow nog zuiniger kan maken.

Als er meer mensen zijn die interesse hebben kan ik wel wat extra hardware bestellen. Ik woon in de buurt van Utrecht.

Je moet nog wel zelf een Wemos D1 mini oid erbij bestellen ergens anders.

Graag even een PB, dan ga ik vandaag einde avond bestellen.
Ben erg benieuwd naar de mogelijkheden wat dit kastje gaat bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
mavuh schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:30:
[...]

Ben erg benieuwd naar de mogelijkheden wat dit kastje gaat bieden.
Ik vermoed ongeveer hetzelfde als was die van nodo-shop.nl die ik hier aangesloten heb.

Bij gebrek aan een fatsoenlijke :o Intergratie met HA of App voor Homey een prima ding.
Je kunt niks 'instellen' aan de Weheat met dit kastje, je kunt wel prima 'in de schoenen' van een Opentherm thermostaat gaan staan en gegevens uitlezen en commando's sturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnbrand
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 14:04
Tijgerkracht schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:56:
De Blackbird draait hier lekker.
Input gemeten met 2x Shelly EM50 en output met Kamstrup 403.

[Afbeelding]
Meet je dat ook met je SWW? Of meet je het bij binnenkomst van de hoofdleiding voordat het water de driewegklep / pompset in gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Ik ben net van overgeschakeld van stooklijn naar Opentherm en terug. Gevolg is dat de BB op Opentherm in stanbdy is gegaan en nu in standby blijft staan op stooklijn (watertemp huis in niet minder dan gevraagd op dit moment). Wat mij betreft prima, maar als ik dit niet had gedaan was de BB op stooklijn op 20% verder blijven draaien een poos. Blijft apart en niet helemaal logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
Jpiek schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:45:
[...]

Ik vermoed ongeveer hetzelfde als was die van nodo-shop.nl die ik hier aangesloten heb.

Bij gebrek aan een fatsoenlijke :o Intergratie met HA of App voor Homey een prima ding.
Je kunt niks 'instellen' aan de Weheat met dit kastje, je kunt wel prima 'in de schoenen' van een Opentherm thermostaat gaan staan en gegevens uitlezen en commando's sturen..
Volgens mij iets slimmer.

De reden dat ik per se de otgw.app software van Laxilef wil gebruiken is dat je daar een stooklijn kan instellen die wél reageert op de kamertemperatuur: als de setpoint bereikt wordt kan je bijvoorbeeld de gehele stooklijn 2 graden naar beneden zetten.

Dat vind ik heel interessant, want ik zie ook heel vaak gebeuren wat @STIMPPYYY hierboven beschrijft: dat de WP onnodig lang door blijft gaan terwijl hij na even switchen tussen de modi er voor zorgt dat ie op standby gaat en blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:38:
Ik ben net van overgeschakeld van stooklijn naar Opentherm en terug. Gevolg is dat de BB op Opentherm in stanbdy is gegaan en nu in standby blijft staan op stooklijn (watertemp huis in niet minder dan gevraagd op dit moment). Wat mij betreft prima, maar als ik dit niet had gedaan was de BB op stooklijn op 20% verder blijven draaien een poos. Blijft apart en niet helemaal logisch.
Helemaal mee eens.

En volgens mij heeft dat te maken met de (inflexibele) parameters mbt gevraagde temperatuur, temp huis in en retour temperatuur, waarbij de range te groot is en hij dus in mijn geval of veel te laat op Standby gaat, of juist weer te laat inschakelt vanuit Standby als ik op de stooklijn modus zit.

Maar die parameters zijn me dus nog niet duidelijk. Ik heb Weheat daarover gemaild om daar duidelijkheid over te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:06
Kirvis schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:02:
[...]

De reden dat ik per se de otgw.app software van Laxilef wil gebruiken is dat je daar een stooklijn kan instellen die wél reageert op de kamertemperatuur: als de setpoint bereikt wordt kan je bijvoorbeeld de gehele stooklijn 2 graden naar beneden zetten.

Dat vind ik heel interessant, want ik zie ook heel vaak gebeuren wat @STIMPPYYY hierboven beschrijft: dat de WP onnodig lang door blijft gaan terwijl hij na even switchen tussen de modi er voor zorgt dat ie op standby gaat en blijft.
Ik heb precies hetzelfde. Ik zou ook graag de stooklijn aan/uit willen zetten op basis van de kamertemperatuur. Het zou toch gewoon het mooiste zijn als @Weheat dat als optie implementeert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
Kirvis schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:02:
[...]

Maar dat is puur de software dan denk ik ? Wat je dan met Laxilef doet doe ik ik in feite met Homey en een flow die ik helemaal naar believen bouw om via OT de Weheat aan te sturen.

Ik vermoed dat in beide gevallen die stooklijn het sturen van een doeltemp nav de buitentemp is ?

Ik wil niet weer off-topic gaan dus k zal mijn Homey Flow hier maar niet posten.
Die berekend de doeltemp, maar als de kamertemp de ingestelde temp overstijgt gaat die idd -1, als ie de ingestelde temp niet haalt +0,5, na een Defrostdetect +2, als het buiten warmer is dan 20C gaat ie terug naar Thermostaat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Kirvis schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:04:
[...]

Helemaal mee eens.

En volgens mij heeft dat te maken met de (inflexibele) parameters mbt gevraagde temperatuur, temp huis in en retour temperatuur, waarbij de range te groot is en hij dus in mijn geval of veel te laat op Standby gaat, of juist weer te laat inschakelt vanuit Standby als ik op de stooklijn modus zit.

Maar die parameters zijn me dus nog niet duidelijk. Ik heb Weheat daarover gemaild om daar duidelijkheid over te krijgen.
Vraag mij toch af wat nu daadwerkelijk beter is. Ik heb vloerverwaring beneden. Die wil je eigenlijk niet in zijn geheel om zeep helpen door strucutreel in standby te staan. Vandaar dat ik stooklijn aanhoudt. Maar ik wil ook niet dat de kamertemperatuur oploopt tot 23 graden (en hoger) om vervolgens maar 20 te vragen en daardoor de stooklijn maar onnnodig door blijft gaan. Het verlagen van de stooklijn is dan weer onhandig omdat als de BB in standby gaat met deze temperaturen de watertemperatuur nooit ver genoeg afwijkt van de gevraagde watertemperatuur met als gevolg de BB weer in standby blijft.

Dus inderdaad wat meer variabele instellingen zou fijn zijn. Sterker nog, bij dit weer zou het voor mij prettiger zijn om overdag gewoon helemaal uit te gaan en in de nacht op een lage temperatuur op stooklijn verder te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
Satefan schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:13:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. Ik zou ook graag de stooklijn aan/uit willen zetten op basis van de kamertemperatuur. Het zou toch gewoon het mooiste zijn als @Weheat dat als optie implementeert.
Waarom niet gewoon als aan/uit thermostaat dan met een vast ingestelde stooklijn?
Dat werkt hier prima via Home Assistant; zodra het te warm wordt contact verbreken de de Blackbird stopt
(binnen een paar minuten).
Om 21:00 zodra elec tarief weer wat lager is en kamer weer onder bepaalde temp. contact weer maken.
Heb dit via de Scheduler in HA gedaan met verschillende tijd/temperauur combinaties.
Dit werkt in het algemeen redelijk met de huidige dynamische elec tarieven.
De vloerverwarming buffert daarbij voldoende.
Hier zie je ook dat bij < 4 graden de Blackbird dus nooit uit gaat, blijft dan gewoon op stooklijn doorgaan.
Pas boven 4 graden wordt er afgeschakeld.
Dit werkt voor mijn huis; ander huis dan andere instellingen.
En in HA kun je zoveel Scheduled zaken bijmaken als je nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvdGbJemHfDPVKGK9JV1XoB77qY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HkF0XYBVvnFyvVdPsY5oWmoA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Tijgerkracht op 25-02-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-09 18:39
@Tijgerkracht Dan moet je de thermostaat dus wel als een aan/uit aansluiten, tenminste bij een Lyric T6. Dus draden op andere klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
DjAntoon schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:51:
@Tijgerkracht Dan moet je de thermostaat dus wel als een aan/uit aansluiten, tenminste bij een Lyric T6. Dus draden op andere klemmen.
Nee, Opentherm en Aan/Uit sluit je aan op dezelfde klemmen in de Weheat module,
in de Instellingen regel je wat er aan hangt.
(dat wist Coolblue ook niet, maar de installateur heeft dat toch voor me gedaan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reintjuhh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-08 22:11
Tijgerkracht schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:04:
[...]

Nee, Opentherm en Aan/Uit sluit je aan op dezelfde klemmen in de Weheat module,
in de Instellingen regel je wat er aan hangt.
(dat wist Coolblue ook niet, maar de installateur heeft dat toch voor me gedaan).
Klopt, maar voor aan/uit moet je de warmtepomp natuurlijk nog wel op andere aansluitingen van de Honeywell T6 ketelmodule aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Dbm12 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:13:
[...]

1. Zal in mijn situatie een buffervat nut hebben specifiek bij defrosts, of enkel systeemvolume toevoegen die niet nodig is?
2. Hoeveel energie ontrekt het systeem "gemiddeld" uit het systeemvolume bij een defrost? Afhankelijk hiervan kan je berekenen wat het verschil qua start/finish temperatuur is van een defrost wat weer info kan zijn om het nut van een buffervat te kunnen bepalen.
3. Is een verschil van 2 graden substantieel of verwaarloosbaar?

Hopelijk hebben jullie meer inzichten voor mij. Ik ben namelijk het spoor bijster qua wijsheid.
ad 2.
Ik heb een Sparrow all-electric systeem met 50l buffer in serie. Totale allways-open watervolume (radiatoren, leiding, buffer) is ongeveer 120l. Ik zie bij een typische defrost dat Tin ongeveer 5gr daalt. Dat komt overeen met ongeveer 0,7kWh warmte onttrekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
.
Vreemd, ik weet niet wat voor een tijdverschillen tussen je omschakelingen zitten, maar ik denk ook dat het alles een beetje in de war gooit.
Weheat geeft zelf aan dat je bij omschakelen het systeem 24 uur de tijd moet geven om resultaat te merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
Reintjuhh schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:21:
[...]

Klopt, maar voor aan/uit moet je de warmtepomp natuurlijk nog wel op andere aansluitingen van de Honeywell T6 ketelmodule aansluiten.
Juist er zit verschil in het bedraden van aan/uit of opentherm .
Als een ot thermostaat normaal aansluit en je probeert in de weheat app te switchen van thermostaat naar Opentherm, dan gaat de software zoeken maar krijg je de melding geen ot thermostaat gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje84
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 16:32
Mag ik nogmaals jullie advies ?

Wij hebben sinds vorige week een BB maar sinds dag 1 is het gedoe met de leverancier, ze zijn inmiddels 4x terug geweest en in de meeste gevallen was de oorzaak van het niet correct werken van de installatie iets "knulligs" waarvan ik vind dat het bij een goede indiensstelling het naar voren had moeten komen.

1e service bezoek: Bekabeling los van de CV pomp (stekkertje hing er naast).
2e service bezoek: Thermostaat AAN/UIT verkeerd aangesloten.
3e service bezoek: op verzoek van WeHeat vervangen van printplaat BB (ging steeds offline).
4e service bezoek: tijdens vervangen printplaat 2 stekkers omgewisseld dus BB viel in storing.

Dit is nog los van andere slordigheden, zoals zowel buffervat als boilervat beschadigd (en dus moeten vervangen).

Anyways, jullie zullen snappen dat het vertrouwen inmiddels een beetje weg is.
Ze doen hun best om het op te lossen maar daarmee is ook alles gezegd.

Nadat ik vanmorgen een berichtje heb gestuurd dat de BB wel een hele lang SWW run deed + 7 uur en het nog steeds niet afgerond werd. Kreeg ik te horen dat het kwam omdat hij een te lage ingestelde temperatuur had. SWW stond op 45 graden.

Ik had zelf de stooklijn aangepast omdat het hier in huis te warm was... maar ook daarvan zeiden ze dat deze hoger moest.

Nu heb ik inmiddels weer een SWW run van meer dan 4 uur en haalt hij het nog steeds niet.

Kunnen jullie wat zinnigs zeggen over de door hun ingestelde instellingen ? Volgens mij klopt er namelijk vrij weinig van en is er wat anders aan de hand.

Voor de context:
Vrijstaande woning van 230M2 uit 1999 (goed geïsoleerd) / waarvan 30m2 Vloer verwarming
Vanwege Evo Home is er een AAN/UIT thermostaat geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2l_Sy0ky5EMONHWP3IhcbcMFU4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jPA4ejvyKtaSwwr42g22EvLe.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMug_OW89b0y9rud1pa__ZM5uNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8yrYqwbjwCMXn4XPpeMldlhe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Henkje84 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:24:
Mag ik nogmaals jullie advies ?

Wij hebben sinds vorige week een BB maar sinds dag 1 is het gedoe met de leverancier, ze zijn inmiddels 4x terug geweest en in de meeste gevallen was de oorzaak van het niet correct werken van de installatie iets "knulligs" waarvan ik vind dat het bij een goede indiensstelling het naar voren had moeten komen.

1e service bezoek: Bekabeling los van de CV pomp (stekkertje hing er naast).
2e service bezoek: Thermostaat AAN/UIT verkeerd aangesloten.
3e service bezoek: op verzoek van WeHeat vervangen van printplaat BB (ging steeds offline).
4e service bezoek: tijdens vervangen printplaat 2 stekkers omgewisseld dus BB viel in storing.

Dit is nog los van andere slordigheden, zoals zowel buffervat als boilervat beschadigd (en dus moeten vervangen).

Anyways, jullie zullen snappen dat het vertrouwen inmiddels een beetje weg is.
Ze doen hun best om het op te lossen maar daarmee is ook alles gezegd.

Nadat ik vanmorgen een berichtje heb gestuurd dat de BB wel een hele lang SWW run deed + 7 uur en het nog steeds niet afgerond werd. Kreeg ik te horen dat het kwam omdat hij een te lage ingestelde temperatuur had. SWW stond op 45 graden.

Ik had zelf de stooklijn aangepast omdat het hier in huis te warm was... maar ook daarvan zeiden ze dat deze hoger moest.

Nu heb ik inmiddels weer een SWW run van meer dan 4 uur en haalt hij het nog steeds niet.

Kunnen jullie wat zinnigs zeggen over de door hun ingestelde instellingen ? Volgens mij klopt er namelijk vrij weinig van en is er wat anders aan de hand.

Voor de context:
Vrijstaande woning van 230M2 uit 1999 (goed geïsoleerd) / waarvan 30m2 Vloer verwarming
Vanwege Evo Home is er een AAN/UIT thermostaat geplaatst.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaat de retour van de boiler soms over een buffer of afgiftesysteem?? Deze grove installatie fout heb ik vaker gezien. 7 uur is niet normaal. 40 graden bij Tb 9 is ook te hoog. Maar te weinig details voor een goede analyse. Firma Picobello bv wellicht.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje84
Carboy54 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:30:
[...]

Gaat de retour van de boiler soms over een buffer of afgiftesysteem?? Deze grove installatie fout heb ik vaker gezien. 7 uur is niet normaal. 40 graden bij Tb 9 is ook te hoog. Maar te weinig details voor een goede analyse. Firma Picobello bv wellicht.
Gaat over een buffervat van 100Ltr. met 4 aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
Henkje84 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:33:
[...]

Wij hadden eenzelfde probleem, er was een keerklep vergeten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje84
Fbosman schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:06:
[...]

Wij hadden eenzelfde probleem, er was een keerklep vergeten…
Top, goed om te weten.

Bij ons hebben ze er wel 1 geplaatst. Weet je toevallig waar die van jou niet goed zat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
Henkje84 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:24:
[...]

Top, goed om te weten.

Bij ons hebben ze er wel 1 geplaatst. Weet je toevallig waar die van jou niet goed zat ?
Tussen de retour en het buffervat, het retourwater van de boiler liep deels het huis systeem in ipv direct weer naar de warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Koop bij de Lidl een IR thermometer pistool voor 15 euro en meet de temperaturen in de leidingen waar de warmte blijft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjLKxMNJSQCDRQxE4QrUt6JlXBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgbZrkzLlerqhwDyycaUDeEA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Carboy54 op 25-02-2025 19:49 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-07 11:17
Eens even de korte SWW runs geanalyseerd van de BB. Hij start bij 48-50 graden temperatuur onder in het vat een run om tot 52 graden bij te warmen. Gevolg is dat hij het eerste deel van de run de boiler niet opwarmt maar juist afkoelt en vervolgens 30-45 min nodig heeft om die paar graden bij te warmen... (de gemarkeerde dipjes op de afbeelding zijn niet van watergebruik). Heel vreemd en onnodig gedrag wat zo 1kWh weggegooide energie is. Ook hier zou je iets willen kunnen instellen als bijv. alleen warmen beneden 35/40 graden onder in de boiler.

Aanvulling met dank aan Carboy: de energie is niet perse weggegooid, afkoeling komt door gelaagdheid van het water in de boiler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2q3svBZP5dUgTOhQqcJZD8Mrd7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmIUgObQ3RYdMce5N6Wil1kV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door I.p. op 25-02-2025 20:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

I.p. schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:09:
Eens even de korte SWW runs geanalyseerd van de BB. Hij start bij 48-50 graden temperatuur onder in het vat een run om tot 52 graden bij te warmen. Gevolg is dat hij het eerste deel van de run de boiler niet opwarmt maar juist afkoelt en vervolgens 30-45 min nodig heeft om die paar graden bij te warmen... (de gemarkeerde dipjes op de afbeelding zijn niet van watergebruik). Heel vreemd en onnodig gedrag wat zo 1kWh weggegooide energie is. Ook hier zou je iets willen kunnen instellen als bijv. alleen warmen beneden 35/40 graden onder in de boiler.

[Afbeelding]
Je gooit de energie niet weg. De meting is niet betrouwbaar door de gelaagdheid van de boiler. De energie wordt gewoon toegevoegd aan het sww water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

Heb je foto's van de installatie?

Zou je hem ook schematisch kunnen tekenen? Hou hem anders eens naast de installatietekening.

Boilervat van 300 liter opwarmen from scratch moet binnen 2 uur kunnen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

teacher schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:31:
[...]

Zou je hem ook schematisch kunnen tekenen? Hou hem anders eens naast de installatietekening.

Klopt maar 7 uur er over doen betekent dat de energie vermoedelijk weg lekt via de buffer of het afgiftesysteem over de retour van de boiler. Een sww boiler moet worden aangesloten als laatste in de retourleiding naar de warmtepomp. Daar gaat het dan meestal mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:31:
[...]

Je gooit de energie niet weg. De meting is niet betrouwbaar door de gelaagdheid van de boiler. De energie wordt gewoon toegevoegd aan het sww water.
Zo is het inderdaad. Als er bijvoorbeeld 40 liter getapt is, zit er 40 liter koud leidingwater onderin de boiler (10 graden). Dat moet eerst warm, voordat de rest gaat opwarmen. Dit is niet te zien want de sensor zit hoger.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-07 11:17
Carboy54 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:31:
[...]

Je hebt gelijk! De spiraal loop natuurlijk nog lager door dan de hoogte van de sensor en daar zit kouder water. Dit wordt dus de eerste periode van de run 'gemengd' tot Ta weer hoger wordt zodat de temperatuur weer kan oplopen. Maar blijf er wel bij dat het onnodig snelle onderbrekingen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door I.p. op 25-02-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje84
teacher schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:31:
[...]

Zeker.....Hij is nog steeds bezig met SWW verwarmen ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPMqA82Fs_GZBarbe2mhtfBj0N8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wjRsGqnAkJGHhaRjy1kcIawi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVRPcnL5LCmqH1GSoR8vlAQokLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeybV4M8qTXlQL1Q4UgA1oHk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Henkje84 op 25-02-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Welke leidingdiktes zijn dit? Is er een flowtest gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje84
teacher schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:39:
Welke leidingdiktes zijn dit? Is er een flowtest gedaan?
Ja volgens de monteur 1.3 M3/h
Diktes van en naar warmtepomp 32mm RVS ribbel buis geïsoleerd met armaflex..

CV leidingen 22mm

[ Voor 4% gewijzigd door Henkje84 op 25-02-2025 21:53 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Henkje84 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:10:
[...]

Zeker.....Hij is nog steeds bezig met SWW verwarmen ....

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bingo. De retour van de sww boiler moet niet via de buffer maar rechtstreeks als laatste naar de retour warmtepomp. Nu verwarmt hij onnodig de buffer en over de warme leiding tegen de stroom in naar het afgiftesysteem met hoge temperaturen. Overigens ribbelbuis beinvloed de flow negatief. Een manier om snel naar huis te kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 25-02-2025 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje84
Carboy54 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:16:
[...]

Bingo. De retour van de sww boiler moet niet via de buffer maar rechtstreeks als laatste naar de retour warmtepomp. Nu verwarmt hij onnodig de buffer met hoge temperaturen. Overigens ribbelbuis beinvloed de flow negatief. Een manier om snel naar huis te kunnen.
Ik ga er mee aan de slag, beïnvloed het dusdanig dat ik er een probleem van moet maken ?

De theorie zou zijn dat dit bochten scheelt en je dat dus compenseert.

Wat vind je van de ontluchten bovenop buffervat ? Moet deze echt niet op hoogste punt ?

[ Voor 6% gewijzigd door Henkje84 op 25-02-2025 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Henkje84 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:22:
[...]

Ik ga er mee aan de slag, beïnvloed het dusdanig dat ik er een probleem van moet maken ?

De theorie zou zijn dat dit bochten scheelt en je dat dus compenseert.

Wat vind je van de ontluchten bovenop buffervat ? Moet deze echt niet op hoogste punt ?
Dit is absoluut verkeerd aangesloten en de oorzaak van het hoge en langdurige verbruik. Een ontluchter op het vat extra is prima. Ribbelslang het functioneert maar pas je bij voorkeur niet toe.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 25-02-2025 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:46
Kan je ook een foto maken van de leiding boven je tapwatervat? Ziet er uit als staal?

1,3m3/h is trouwens ok 👍

[ Voor 15% gewijzigd door Stoker op 25-02-2025 22:43 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkje84
Stoker schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:40:
Kan je ook een foto maken van de leiding boven je tapwatervat? Ziet er uit als staal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8M3VzxInk_hBqVg14qCdpd8k8wQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ggxeCw3wYFLOHPGjnja11U3i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkje84
Ik heb nog even nagekeken en wat er volgens mij nu gebeurd, de outlet van de SWW mengt met retour CV om vervolgens via het buffervat retour te gaan naar de warmtepomp.

Na het bekijken van de schema’s van WeHeat is het duidelijk.. retour sww moet buiten buffervat.

[ Voor 20% gewijzigd door Henkje84 op 25-02-2025 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavuh
Nieuwe update.

Nacht limiet heeft weer extra stapjes gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKjdhcNft4Ki9aJ8MtLqzRPqnZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFuafmWYyHTJY2zxqk5IBetl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door mavuh op 26-02-2025 07:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rijmer
  • Laatst online: 09:36
mavuh schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 07:17:
Nieuwe update.

[Afbeelding]
Wat ik eigenlijk mis zijn release notes. Kan ze nergens vinden. @Weheat Kunnen jullie hierin voorzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:51
En in de portal kun je nu het volume zien met hoeveel liter per uur de warmtepomp zijn water rond pompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-09 19:04
Wow! Geweldig @Weheat !

[ Voor 79% gewijzigd door Maarten58 op 26-02-2025 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Razer schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:05:
En in de portal kun je nu het volume zien met hoeveel liter per uur de warmtepomp zijn water rond pompt.
Is dit het volledige volume?
Ik zie als aanduiding dat de benaming Circulatiepomp CV is. Dan zou alleen het vermogen waar de circulatie pomp op draait nog mooi zijn om te kunnen zien.

Wel mooi want nu heb ik de installateur niet meer nodig voor het waterzijdig regelen. Ik ben bezig met de vloerverwarming wat te knijpen om te voorkomen dat het te warm wordt beneden maar wilde niet te ver gaan knijpen als alleen de vloerverwarming mee draait en de rest dicht staat.

Volgens mij was de minimale flow 0,8m³/h zonder ervoor te zorgen dat de WeHeat het zwaar krijgt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ja, dit mogen ze opnieuw doen. En dan liever ook zonder 8000 knietjes en verloopjes en ribbelslang.

offtopic:
Tenminste, ik heb bewust voor een stukje ribbelslang gekozen bij de blackbird als ontkoppeling van evt trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ik ben net van overgeschakeld van stooklijn naar Opentherm en terug. Gevolg is dat de BB op Opentherm in stanbdy is gegaan en nu in standby blijft staan op stooklijn (watertemp huis in niet minder dan gevraagd op dit moment). Wat mij betreft prima, maar als ik dit niet had gedaan was de BB op stooklijn op 20% verder blijven draaien een poos.
Even een vraagje, hoe krijg je hem uberhaubt op 20%, ik zie bij mij in de OTGW geen modulatie lager dan ca 26-27% (= ca 650-700W) of doel je op de Compressor modulatie in de Weheat portal ?

Is dat wellicht hetzelfde maar is de interpretatie van OTGW totaal anders ?

Ik krijg de BB namelijk NIET lager dan dat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Jpiek schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:30:
[...]

Even een vraagje, hoe krijg je hem uberhaubt op 20%, ik zie bij mij in de OTGW geen modulatie lager dan ca 26-27% (= ca 650-700W) of doel je op de Compressor modulatie in de Weheat portal ?

Is dat wellicht hetzelfde maar is de interpretatie van OTGW totaal anders ?

Ik krijg de BB namelijk NIET lager dan dat..
Onze Blackbird draait vaak op 20% soms geeft die eventjes wat meer gas na een defrost maar maar dat is max op 47% dacht ik. Zal eens kijken wanneer er weer een deffrost is maar niet op heel hoog vermogen.

Heeft het niet te maken met de ingestelde temperaturen op de stooklijk?
Op dit moment is de gevraagde temperatuur 26,1°C en er gaat 26,4°C het huis in. dit met een buitentemperatuur van 5,1°C op dit moment.
Ingaand vermogen op dit moent 513W. Het laagste ingangvermogen wat ik heb gehad is 437W geweest.
Dit laatste was wel met een lekker zonnetje en een goeie buitentemperatuur overigens.

[ Voor 9% gewijzigd door Kevin1990 op 26-02-2025 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavuh
De sparrow gaat nog een stap lager naar 16% met een verbruik van 240 - 250 watt. Uitgaande temp van 28.6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevin1990
mavuh schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:43:
De sparrow gaat nog een stap lager naar 16% met een verbruik van 240 - 250 watt. Uitgaande temp van 28.6.
Ja dat las ik eerder ook op het topic. Dat is wel erg fijn! Toen wij de Blackbird kochten was alleen dat model er nog maar en ik was bang dat ik het met koud weer niet warm zou krijgen in het huis.

Alleen de Sparrow P60 en Blackbird P80 zijn wel verschillende machines waar de Blackbird een model is met meer vermogen dus ik vermoed dat het hem daar in zit dat die niet zo ver terug kan moduleren wat resulteert in ook wat hoger ingaand vermogen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Kevin1990 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:35:
[...]

Onze Blackbird draait vaak op 20% soms geeft die eventjes wat meer gas na een defrost maar maar dat is max op 47% dacht ik. Zal eens kijken wanneer er weer een deffrost is maar niet op heel hoog vermogen.

Heeft het niet te maken met de ingestelde temperaturen op de stooklijk?
Op dit moment is de gevraagde temperatuur 26,1°C en er gaat 26,4°C het huis in. dit met een buitentemperatuur van 5,1°C op dit moment.
Bij mij zijn de gevraagde temperaturen wel (veel) hoger, en ik draai die écht een stooklijn, ik stuur elke 58 sec een doeltemp. naar de BB. Wellicht interpreteert hij dat toch anders dan wanneer hij op stooklijn staat.
Zodra ik een doeltemp van < 30-35C stuur gaat de BB op standby tot de watertemp gezakt is tot onder de doeltemp en springt vervolgens weer aan en gaat stevig verwarmen tot hij weer boeven de doeltemp zit.

Dat is in de praktijk ca 15 min aan, 45 uit en dan weer 15 min aan. Alles wat je niet wilt met een warmtepomp imho.. Forceer/zorg ik voor een iets hogere doeltemp (36,5) dan pruttelt hij door op 27%/700W maar stuurt net te veel warmte het huis in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Waar zie je dat ? Ik zie alleen dat de CV actief is of niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
Jpiek schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:55:
[...]

Bij mij zijn de gevraagde temperaturen wel (veel) hoger, en ik draai die écht een stooklijn, ik stuur elke 58 sec een doeltemp. naar de BB. Wellicht interpreteert hij dat toch anders dan wanneer hij op stooklijn staat.
Zodra ik een doeltemp van < 30-35C stuur gaat de BB op standby tot de watertemp gezakt is tot onder de doeltemp en springt vervolgens weer aan en gaat stevig verwarmen tot hij weer boeven de doeltemp zit.

Dat is in de praktijk ca 15 min aan, 45 uit en dan weer 15 min aan. Alles wat je niet wilt met een warmtepomp imho.. Forceer/zorg ik voor een iets hogere doeltemp (36,5) dan pruttelt hij door op 27%/700W maar stuurt net te veel warmte het huis in...
Hoe stuur je elke 58 seconden een doeltemperatuur naar de Blackbird en met welke reden? Als de Blackbird evfen tijd nodig heeft om na te denken zal die dus nooit rustig gaan worden omdat die wanneer die misschien de info heeft verwerkt er weer een andere temperatuur wordt gevraagd. Ik denk dat jet ingaand vermogen omlaag gaat als je een rustiger patroon krijgt in de warmtevraag in plaats van dan weer een beetje hoger en dan weer lager...

Ik ben erachter dat het goed inregelen van binnentemperatuur best wel een tijd duurt en de ene dag niet de andere is qua afgifte in huis. Hier zal je denk ik een balans in moeten vinden en geduld hebben. Ik ben inmiddels al een tijdje bezig en wacht dan weer een paar dagen voordat ik weer iets kleins aanpas waterzijdig.

Ik ben enthousiast over de mogelijkheid van de flow te zien in de portal. Nu kan ik zonder steeds de installateur te vragen om een bepaalde flow zelf wat aan de knoppen draaien.
Volgens mij is de minimale flow 0,8m³/h. Ik hoop dat iemand dat kan bevestigen. (op dit moment 0,9m³/h met alleen vloerverwarming)
Dan weet ik wat ik nog kan regelen als alleen de vloerverwarming beneden mee draait tot hoe ver ik kan knijpen voordat de warmtepomp erg inefficiënt wordt.

Ik zou alleen nog graag willen zien op hoeveel procent vermogen de circulatie pomp draait. @Weheat , kan dit toegevoegd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Jpiek schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:07:
[...]

Waar zie je dat ? Ik zie alleen dat de CV actief is of niet...
Bij huis op MEER klikken.
Valt mij wel op dat de status standby is en de flow nog wel een waarde heeft.
Inmiddels staat ook de circulatie pomp op standy.
Vermogen van de circulatie pomp zou fijn zijn in percentages als extra info zoals ook de Blackbird te zien is op hoeveel procent die draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qT5Ule5BmyTiSzl3KhPCyKLIdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3grIQ1QLm57pbtXeD8tiK88.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Kevin1990 op 26-02-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Kevin1990 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:09:
[...]
Hoe stuur je elke 58 seconden een doeltemperatuur naar de Blackbird en met welke reden? Als de Blackbird evfen tijd nodig heeft om na te denken zal die dus nooit rustig gaan worden omdat die wanneer die misschien de info heeft verwerkt er weer een andere temperatuur wordt gevraagd.
Elke 58 sec dezelfde doeltemp (had ik er ff bij moeten zeggen) met een Opentherm Gateway, de BB staat dus gewoon op Thermostaat. de reden ? Ik was niet blij met de stooklijn die Weheat aanbied van -20 naar +9 C

Bovendien wou ik graag nog wel enige invloed uit kunnen oefenen met de thermostaat.
Ik denk dat jet ingaand vermogen omlaag gaat als je een rustiger patroon krijgt in de warmtevraag in plaats van dan weer een beetje hoger en dan weer lager...
met de doeltemp sturen doe ik feitelijk niets anders dan wat de stooklijn doet: de gevraagde watertemp bepalen adh van de buitentemp. En bij hogere gevraagde watertemp ivm een lagere buitentemp loopt hij heerlijk rustig

maar ik kan het straks eens proberen door een stooklijn in te stellen in de BB die min-of-meer overeenkomt met 'mijn' OTGW stooklijn. Straks waneer de buitentemp weer + 15 C is..

Min-of-meer omdat de lijn toch best anders is dan met de OTGW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Kevin1990 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:17:
[...]

Bij huis op MEER klikken.
Valt mij wel op dat de status standby is en de flow nog wel een waarde heeft.
Ik heb een ander schermpje :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aVWFXCvXfjuLaODM4qmsz8e2T8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UvZWvCEy3KrvAcWP0jd5ZPnw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Ik weet het niet zeker maar het zou kunnen dat ik op stooklijn de temperatuur bepaal en jij via je Opentherm?
Heb je ook in de grafiek niet de optie om circulatie pomp aan te klikken? Ik namelijk sinds vanmorgen wel.
Zier hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRVyxVRS6mkRsFHgcIR5Ov_2M1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crIxu8hlerKAo0wVjpqJV07c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
@Kevin1990
Ja, daar zat ik ook al aan te denken...

In de grafiek ook allen maar actief/niet actief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkWP
  • Laatst online: 23-08 00:22
Henkje84 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:51:
Ik heb nog even nagekeken en wat er volgens mij nu gebeurd, de outlet van de SWW mengt met retour CV om vervolgens via het buffervat retour te gaan naar de warmtepomp.

Na het bekijken van de schema’s van WeHeat is het duidelijk.. retour sww moet buiten buffervat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsGWXUUfXv6kJoN6FZyFudgJCRI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xWrnk8nQ64gArkuzR2qvrIO0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJZA57tY-DFhBOTwfHaszE8uSG4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3Fq4bFxl3nMCdBZCqSRhZoeJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxoab_ElN1NIUPq-2oIdF3STma0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WJpOquOqWJcyXYKA8L2COBsS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEW9Drb8FRMhfEgPqjDNCg8_3Lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lj47puY86Kv5zlU78MNYJJ4Z.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij een vergelijkbare situatie. De out van het SWW-buffervat (300 liter) mengt met de retour van de cv. En gaat dan naar het buffervat (100 liter).

De situatie zit wel iets anders in elkaar dan bij @Henkje84 . Daar zie ik vier aansluiting op het buffervat (2x hot, 2x cold). Bij mij zijn dat er twee. Ik heb getracht het schema te tekenen. En ook wat foto's toegevoegd.

Is jullie inschatting dat het bij mij ook verkeerd is aangesloten? Of is dit in deze opstelling wel correct? Installatie is hier door CB gedaan trouwens.

Opwarmen gaat bij mij ook traag. Deze nacht waren vier runs van ieder een kwartier nodig om het SWW-vat onder van 41,5 naar 42,2 graden te krijgen (doeltemperatuur is 45 graden). Opvallend is ook dat de runs elke keer beginnen met een dipje (temperatuur van SWW-vat daalt eerst en gaat pas halverwege de run stijgen). Wellicht doordat het buffervat eerst op temperatuur gebracht moet worden? Zie screenshot. Overigens gaat het opwarmen wanneer het SWW-vat op lage temperatuur zit gelukkig wel wat sneller.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kirvis
mavuh schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 07:17:
Nieuwe update.

[Afbeelding]
Weer even gekeken in de brondata van de portal voor de nieuwe settings.

Zie hieronder een tabel met per optie (1 - 7) het max RPM van de compressor en het percentage t.o.v. nominaal voor de Sparrow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cQaIxq16C1qUzXf8z8WwEnEjxk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mZ0ahCLh5WHBZjGYzROLQHRV.png?f=user_large

Voor sommigen zal dit goed nieuws zijn, aangezien je nu weer tot het minimum kunt limiteren met de nachtmodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 14:23
rijmer schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 07:47:
[...]

Wat ik eigenlijk mis zijn release notes. Kan ze nergens vinden. @Weheat Kunnen jullie hierin voorzien?
Bij mij staat bij bij notificaties wel (app en portal). Kreeg ook een push melding op de app.
Meer controle over je nachtlimiet! We hebben geluisterd en twee nieuwe opties toegevoegd aan je nachtlimiet, zodat je het nóg beter kunt afstemmen op jouw ritme. (2u geleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Oeh, even kijken of we dat kunnen toevoegen aan HomeAssistant dan met volgende release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Wel mooi dat je nu ook de waterflow kan uitlezen. Bij mij is de flow 1,2m³/h. Heb alleen radiatoren, waar voornamelijk beneden alles open staat.

Nog een dingetje; Het valt mij op dat als de buiten temperatuur onder de 7 graden komt, de gevraagde watertemperatuur grillig gaat verlopen verlopen, tussen de 26 en 37 graden. Boven de 7 graden is het veel constanter. Ik stook momenteel weer via OpenTherm. Kamer thermostaat is een Honeywell Round modulation. Misschien moet ik gaan overstappen naar een andere kamerthermostaat, waar ik ook de stooklijn kan instellen. Volgens mij kan alleen de Bosch Easycontrol dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

MarkWP schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:05:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij mij een vergelijkbare situatie. De out van het SWW-buffervat (300 liter) mengt met de retour van de cv. En gaat dan naar het buffervat (100 liter).

De situatie zit wel iets anders in elkaar dan bij @Henkje84 . Daar zie ik vier aansluiting op het buffervat (2x hot, 2x cold). Bij mij zijn dat er twee. Ik heb getracht het schema te tekenen. En ook wat foto's toegevoegd.

Is jullie inschatting dat het bij mij ook verkeerd is aangesloten? Of is dit in deze opstelling wel correct? Installatie is hier door CB gedaan trouwens.

Opwarmen gaat bij mij ook traag. Deze nacht waren vier runs van ieder een kwartier nodig om het SWW-vat onder van 41,5 naar 42,2 graden te krijgen (doeltemperatuur is 45 graden). Opvallend is ook dat de runs elke keer beginnen met een dipje (temperatuur van SWW-vat daalt eerst en gaat pas halverwege de run stijgen). Wellicht doordat het buffervat eerst op temperatuur gebracht moet worden? Zie screenshot. Overigens gaat het opwarmen wanneer het SWW-vat op lage temperatuur zit gelukkig wel wat sneller.
Ook hier is dus dezelfde ernstige installatie fout toegepast en verwarm je niet alleen sww maar ook de seriële buffer in dit geval bij bv legionella run met 62 graden. Leuk voor de vloer als de weheat omschakelt van sww naar verwarmen met eventuele schade aan de vvw tot gevolg.🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Barryvdh schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:33:
[...]

Oeh, even kijken of we dat kunnen toevoegen aan HomeAssistant dan met volgende release.
Doet Weheat HA intergratie het dan weer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Carboy54 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:41:
[...]

Ook hier is dus dezelfde ernstige installatie fout toegepast en verwarm je niet alleen sww maar ook de seriële buffer in dit geval bij bv legionella run met 62 graden. Leuk voor de vloer als de weheat om schakelt van sww naar verwarmen met eventuele schade aan de vvw tot gevolg.🥴
Toch wel schokkend, dat er zulke fouten gemaakt wordt :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

RNacoustics schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:45:
[...]

Toch wel schokkend, dat er zulke fouten gemaakt wordt :(
Tja teveel partijen denken dat ze warmtepompen er wel even bij kunnen doen na een middagje cursus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barryvdh
RNacoustics schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:43:
[...]

Doet Weheat HA intergratie het dan weer?
Met wat aanpassingen wel ;) https://github.com/home-a...7#issuecomment-2662781436

Maar ze hebben vandaag PR klaargezet voor nieuwe versie die de energy logs opsplitst (elke 1800 sec) en de normale data elke 120 sec; https://github.com/home-assistant/core/pull/139211

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:06
Carboy54 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:46:
[...]

Tja teveel partijen denken dat ze warmtepompen er wel even bij kunnen doen na een middagje cursus.
Je kunt bijna een extra dienst beginnen -> Checken hoe beroerd de installatie is uitgevoerd en vervolgens aanbieden het te fixen >:)
Pagina: 1 ... 66 ... 105 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.