Dank voor jullie reacties. Net CB maar eens een mail gestuurd. Hopelijk komen ze vlot met een oplossing.Vince_ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:14:
[...]
Je kunt bijna een extra dienst beginnen -> Checken hoe beroerd de installatie is uitgevoerd en vervolgens aanbieden het te fixen
Lijkt erop dat eerst alleen naar een delta T van de Temp boven werd gekeken, maar nu ook de Temp onder wordt mee genomen. Als deze onder de 30°C komt, maar de delta T van Temp boven nog maar 2°C is gaat nu wel een SWW run lopen.
Helpt wel tegen een koude douche na een legionella run en een aantal douchebeurten...
Dat betekent in Nederland 24/7 365 dagen werken 😫Vince_ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:14:
[...]
Je kunt bijna een extra dienst beginnen -> Checken hoe beroerd de installatie is uitgevoerd en vervolgens aanbieden het te fixen
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Dit topic werkt dan twee kanten op, je kan 't leegvissen voor monteurs en je klanten mee verzamelenCarboy54 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:28:
[...]
Dat betekent in Nederland 24/7 365 dagen werken 😫
Vermakelijk of horror, 't is maar net aan welke kant je staat..
Of zoals Einstein zei: Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.
Daarnaast is het debiet van de circulatiepompen beschikbaar voor consumenten voor de installaties die deze hardware hebben.
Blijf vooral jullie feedback geven.
Hopelijk tot ziens op de Tweakersdag!
www.weheat.nl
En de tweakersdag is op .......Weheat schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:47:
Zoals vele van jullie al was opgevallen hebben we de nachtlimiet twee extra (lage) standen gegeven.
Daarnaast is het debiet van de circulatiepompen beschikbaar voor consumenten voor de installaties die deze hardware hebben.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Welke hardware precies?Weheat schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:47:
Wat bedoel je hier mee?Maarten58 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:52:
@Weheat Heel fijn, bedankt, nu nog het warmteverlies zelf kunnen instellen:-)
Het warmteverlies is een gegeven aan de hand van je isolatie enzo. Dat kan je niet instellen.
Of bedoel je wat anders?
Maar bijv. de Sparrow is geen Quatt, misschien is alles op te lossen met de stooklijn?
[ Voor 43% gewijzigd door Maarten58 op 26-02-2025 14:40 ]
Die heeft een totaal andere aansturing, totaal niet te vergelijk met WeHeat.Maarten58 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:35:
Toch is het ergens ingesteld, begrijp van Quatt (tweakers).
Maar bijv. de Sparrow is geen Quatt, misschien is alles op te lossen met de stooklijn?
Bedankt , is er al een datum bekend ?Weheat schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:47:
Zoals vele van jullie al was opgevallen hebben we de nachtlimiet twee extra (lage) standen gegeven.
Je bedoeld de Delta tussen wederom verwarmen bv 54/49Maarten58 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:52:
@Weheat Heel fijn, bedankt, nu nog het warmteverlies zelf kunnen instellen:-)
[ Voor 7% gewijzigd door I.p. op 26-02-2025 15:30 ]
Ik zit bijna altijd tussen de 2 en 3 graden. Maakt niet uit of het warm of kouder is.I.p. schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:28:
Welke delta tussen Ta en Tr halen jullie met deze 'warmere' dagen? Hier zit dit rond de 2 graden, bij het koudere weer echter richting de 5 graden. Er is al vaker benoemd in dit topic hoe meer flow hoe beter (onze VVW haalt nu op elke groep 3l/min), maar zit er ook een bovengrens aan de delta T m.b.t. efficiëntie?
Is dit juist gunstig of juist niet?
Vandaag contact gehad met de leverancier en na wat duwen en trekken komen ze vrijdag de installatie aanpassen zodat het SWW niet meer over het buffervat loopt.
Was moeizaam, ze hadden contact gehad met WeHeat en alle waardes zagen er goed uit...
Toen ik vroeg of het normaal is dat het SWW Verwarmen 9 uur duurt vanaf +-35 graden naar 55 graden... toen werd het stil en na overleg met een wat meer technisch onderbouwde medewerker kreeg ik dan toch te horen dat dat inderdaad niet helemaal goed is.
Dank allen voor het meedenken.
Hier ook het geval. Pomp blijft op 2% staan wellicht daardoor blijft het itho vat de hele tijd draaien waar hij voorheen gewoon uit stond als het geen SWW Verwarmen was.Kevin1990 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:14:
Weet iemand waar die 2% voor staat?
[Afbeelding]
Dit lijkt mij ook niet de bedoeling?
Is dit jou ook al opgevallen @Stoker ? Of is dit de nieuwe standaard met Itho vat? Nu een continue geluid doordat hij dus continue aan staat waar het voorheen lekker rustig was. Tevens gelijk meer stroom verbruik.
@Weheat Graag eens nalopen
Tevens is het misschien zo dat doordat de pomp wel aanstaat er ook sneller verlies optreed in het vat? Er blijft wel circulatie met kouder water die dan SWW afkoelt.
[ Voor 23% gewijzigd door ietse op 26-02-2025 16:14 ]
Bij ons een iets andere opstelling van de WeHeat Blackbird.ietse schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:58:
[...]
Hier ook het geval. Pomp blijft op 2% staan wellicht daardoor blijft het itho vat de hele tijd draaien waar hij voorheen gewoon uit stond als het geen SWW Verwarmen was.
Weet jij hier wat meer vanaf @Stoker ? Of is dit de nieuwe standaard met Itho vat? Nu een continue geluid doordat hij dus continue aan staat waar het voorheen lekker rustig was.
Wij hebben de kale poes uitvoering. (Bewust gedaan)
Alleen het CV water wordt door de WeHeat gedaan en indien nodig nog een extern verwarmingselement.
Tapwater doen we met een aparte boiler die helemaal los staat van de WeHeat.
CV ketel is niet meer aanwezig.
2% is Standby voor een Wilo PWM pomp.ietse schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:58:
[...]
Hier ook het geval. Pomp blijft op 2% staan wellicht daardoor blijft het itho vat de hele tijd draaien waar hij voorheen gewoon uit stond als het geen SWW Verwarmen was.
Weet jij hier wat meer vanaf @Stoker ? Of is dit bij andere ook het geval dat je zo weet met Itho vat?
Zie afbeelding hieronder uit de documentatie.
Als het goed is draait ie dan dus niet. De LED knippert dan groen.
Als de pomp draait dan geeft ie een waarde terug tussen 5 en 75, en de UI vertaalt dat dan naar een flow in m3 per uur met 1 decimaal volgens de volgende formule:
0.03 * (r - 5) = flow
Deze formule volgt uit de maximale flow van deze pomp van 2.1 kuub per uur en is dus een lineaire afleiding obv de range van normal operation van de pomp.
Voor onze Sparrow varieert de waarde van r tussen de 38 en 39 (de ruwe data uit de API), wat dus leidt tot een flow van rond de 1 kuub per uur. Of, om iets preciezer te zijn, tussen de 990 en 1020 liter per uur.
:strip_exif()/f/image/vOTzM1wcj5Z1LzHuytsvnOdA.png?f=user_large)
@Barryvdh Je kunt bovenstaande formule dus gebruiken om voor de HA integration de vertaalslag te maken tussen ruwe output van de API en het debiet. Op de portal wordt daar de volgende code voor gebruikt:
1
2
3
4
5
6
7
| r > 5 && r <= 75) {
let e = (0,
a.ZP)(r).lerp([0, 2.1], [5, 75]);
u = (0,
a.ZP)(e).toFixedLocale(1),
l = "m\xb3/h"
} |
Ok! Bedankt voor de info. Neemt niet weg dat het itho vat wel continue aan is waar dat voor de nieuwe update nog niet zo wasKirvis schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:17:
[...]
2% is Standby voor een Wilo PWM pomp.
Zie afbeelding hieronder uit de documentatie.
Als het goed is draait ie dan dus niet. De LED knippert dan groen.
Als de pomp draait dan geeft ie een waarde terug tussen 5 en 75, en de UI vertaalt dat dan naar een flow in m3 per uur met 1 decimaal volgens de volgende formule:
0.03 * (r - 5) = flow
Deze formule volgt uit de maximale flow van deze pomp van 2.1 kuub per uur en is dus een lineaire afleiding obv de range van normal operation van de pomp.
Voor onze Sparrow varieert de waarde van r tussen de 38 en 39 (de ruwe data uit de API), wat dus leidt tot een flow van rond de 1 kuub per uur. Of, om iets preciezer te zijn, tussen de 990 en 1020 liter per uur.
[Afbeelding]
@Barryvdh Je kunt bovenstaande formule dus gebruiken om voor de HA integration de vertaalslag te maken tussen ruwe output van de API en het debiet. Op de portal wordt daar de volgende code voor gebruikt:
code:
1 2 3 4 5 6 7r > 5 && r <= 75) { let e = (0, a.ZP)(r).lerp([0, 2.1], [5, 75]); u = (0, a.ZP)(e).toFixedLocale(1), l = "m\xb3/h" }
Ja ik had dat gezien in https://github.com/wefabricate/wh-python/issues/29Kirvis schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:17:
[...]
[..]
code:
1 2 3 4 5 6 7r > 5 && r <= 75) { let e = (0, a.ZP)(r).lerp([0, 2.1], [5, 75]); u = (0, a.ZP)(e).toFixedLocale(1), l = "m\xb3/h" }
Had zoiets al bedacht, denk dat dat overeenkomt. Maar kan de minified code niet echt lekker lezen in Javascript.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| def dhw_flow_volume(self) -> Union[float, None]: """The DHW Flow in m3/h.""" flow_pwm = self._if_available("dhw_flow") print(f'flow_pwm: {flow_pwm}') if flow_pwm is None or flow_pwm < 1 or flow_pwm > 100: return None if flow_pwm < 5 or flow_pwm > 75: return 0 return ((flow_pwm - 5) / 70) * 2.1 |
Die 2% is in principe standby, volgens mij niet echt zo dat hij dan 2% draait.
Wat bedoel je met "aan zijn"?ietse schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:21:
[...]
Ok! Bedankt voor de info. Neemt niet weg dat het itho vat wel continue aan is waar dat voor de nieuwe update nog niet zo was
Ik zie nu in mijn portal dat de pomp op Standby (2% staat) en de warmtepomp ook.
Volgens mijn Homewizard kWh meter is er 0 watt en 0.01 A verbruik op dit moment, wat betekent dat de pomp echt uit staat.
Ik vermoed dat dit puur een UI update is en dat er in de werking niets is veranderd.
Ah ja, had die issue nog niet gezien, ben gewoon zelf die Wilo docs in gedoken.Barryvdh schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:26:
[...]
Ja ik had dat gezien in https://github.com/wefabricate/wh-python/issues/29
Had zoiets al bedacht, denk dat dat overeenkomt. Maar kan de minified code niet echt lekker lezen in Javascript.
Python:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 def dhw_flow_volume(self) -> Union[float, None]: """The DHW Flow in m3/h.""" flow_pwm = self._if_available("dhw_flow") print(f'flow_pwm: {flow_pwm}') if flow_pwm is None or flow_pwm < 1 or flow_pwm > 100: return None if flow_pwm < 5 or flow_pwm > 75: return 0 return ((flow_pwm - 5) / 70) * 100 * 2.1
Die 2% is in principe standby, volgens mij niet echt zo dat hij dan 2% draait.
Afronden op 1 decimaal is best grof voor kuubs per uur, dus als je voor de HA integratie de ruwe data erbij kunt laten staan als entity, of hem kan vertalen naar liter per uur dan zou dat mijn voorkeur hebben. Je ziet in de portal namelijk al die gekke schommelingen in de grafieken onstaan als ie bij de Sparrow tussen 38 en 39 fluctueert, maar dat wordt beiden afgerond naar 1 kuub per uur.
In de portal wordt het afgerond op 1 decimaal, wat best grof is. Laat je voor de HA integratie de afronding weg?
[ Voor 4% gewijzigd door Kirvis op 26-02-2025 16:38 ]
Zie jij op deze installatie nog merkwaardigheden?Carboy54 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:28:
[...]
Dat betekent in Nederland 24/7 365 dagen werken 😫
Leidingwerk loopt verder via de trapkoof naar beneden, daar gaat het direct door de muur naar buiten de buitenunit in. Ook zit bij de uitgang naar buiten direct de vloerverwarming unit met open verdeler voor begane grond.
:strip_exif()/f/image/mlnzGZuoqqxNoQOeiWa3bR5f.jpg?f=fotoalbum_large)
In ieder geval even je "temp huis in" sensor isoleren zodat ie een betrouwbaardere meting geeft, al is het wel positief dat ie op een metalen buis zit en niet op een kunststof buis zoals bij ons.Vince_ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:36:
[...]
Zie jij op deze installatie nog merkwaardigheden?
Leidingwerk loopt verder via de trapkoof naar beneden, daar gaat het direct door de muur naar buiten de buitenunit in. Ook zit bij de uitgang naar buiten direct de vloerverwarming unit met open verdeler voor begane grond.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het itho vat zit aangesloten op het stroompunt van de DHW pomp. Hierdoor gaat het waaiertje in het vat (weet niet precies hoe het zit dus correct me if I’m wrong) aan zodat het water gaat circuleren en dus gelijkmatig opwarmt.Kirvis schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:28:
[...]
Wat bedoel je met "aan zijn"?
Ik zie nu in mijn portal dat de pomp op Standby (2% staat) en de warmtepomp ook.
Volgens mijn Homewizard kWh meter is er 0 watt en 0.01 A verbruik op dit moment, wat betekent dat de pomp echt uit staat.
Ik vermoed dat dit puur een UI update is en dat er in de werking niets is veranderd.
Waar er voorheen “Gedeactiveerd” stond als er geen SWW programma gedraaid werd stond dit waaiertje dus ook uit. Nu lijkt het dus zo te zijn dat doordat de pomp niet gedeactiveerd is het waaiertje ook continue onnodig aan blijft. Dit is duidelijk te horen. Niet zozeer storend maar zeer zeker onnodig.
[ Voor 3% gewijzigd door ietse op 26-02-2025 16:45 ]
[ Voor 93% gewijzigd door Fbosman op 26-02-2025 16:48 ]
Tis dat jjj het nu zegt, vandaag afkicken vanwege een installatieietse schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:58:
[...]
Is dit jou ook al opgevallen @Stoker ? Of is dit de nieuwe standaard met Itho vat? Nu een continue geluid doordat hij dus continue aan staat waar het voorheen lekker rustig was. Tevens gelijk meer stroom verbruik.
@Weheat Graag eens nalopenbedankt!
Tevens is het misschien zo dat doordat de pomp wel aanstaat er ook sneller verlies optreed in het vat? Er blijft wel circulatie met kouder water die dan SWW afkoelt.
Bij ibs zie je wel eens 5% geblokkeerd staan, dan zit er lucht in, zodra de pomp goed kan pompen wordt dit aangepast naar een hoger percentage.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Ik zie 22mm lopen, die later wordt opgesplitst in 2x 22mm, had dan 28mm gepakt denk ik dan..Vince_ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:36:
[...]
Zie jij op deze installatie nog merkwaardigheden?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou graag beter begrijpen wat deze waarde me precies verteld. Ik snap de definitie, maar is er een ondergrens? Wat is 'goed'? En waar hangt dat vanaf? Bij mij staat deze nu op 1.1 m/3 per uur, bij een compressor die op 20% draait, maar in welke context moet ik dit bekijken?Razer schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:05:
En in de portal kun je nu het volume zien met hoeveel liter per uur de warmtepomp zijn water rond pompt.
Satefan
Satefan schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:23:
[...]
Kun je iets meer vertellen over de uitbouw? Welk materiaal? Staat de BB nu op tegels? Ervaar je overlast van geluid?
:strip_exif()/f/image/8Ev7HL04XOIMn4qgnnzGWtNj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BeJZRJrK6iXuvXnNf4nniuCO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze staan dus blijkbaar wel op rubberen matjes, maar dus heel minimaal ten opzichte van de tegels die ik vaker heb langs zien komen.
Verder ervaar ik zelf geen last, maar wil het liefste het geluid minimaliseren i.v.m. buren, en heb dus ook de maximale settings op 80% staan, en nacht 40%. Geen idee hoe het nu is na de update.
Voor de nieuwe lezers, is dit een goede opstelling waarmee geluiden geminimaliseerd worden, of niet?
Ik heb begrepen van wel, kleiner temp verschil betekend minder hard werken voor de WP... Zokang het warm genoeg wordt in huis...Kevin1990 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:31:
[...]
Ik zit bijna altijd tussen de 2 en 3 graden. Maakt niet uit of het warm of kouder is.
Is dit juist gunstig of juist niet?
Ik heb zelf een flint zonder buffer vat. Dat is ruim voldoende vind ik. (Met een vloerverwarming merk je daar niets van. Het water is nog altijd warmer (22 graden) dan de binnen temperatuur)Dbm12 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:13:
[...]
Inmiddels de knoop doorgehakt en de FE Sparrow besteld. Deze wordt eind mei geleverd. Momenteel zonder buffervat besteld vanwege bovenstaande. Maar ik ben toch nog een keer gaan rekenen waarbij ik ook navraag heb gedaan bij de leveranciers die mij niet duidelijk konden maken of het nu wel of niet handig was om toch niet een buffervat erbij te nemen voor de defrosts. Ze zeiden allemaal dat het kon maar niet perse moest en dat het vooral een veilige keuze was. Geen van alle hebben mijn afgifte systeem in detail bekeken of bepaald of dit wel of niet nodig zou moeten zijn wat ik ook toch opmerkelijk vond. Daarom toch maar weer hier naar de expertise.op dit forum voor advies.
Momenteel heb ik de volgende type en grootte qua radiatoren geen vloerverwarming. Waarbij ik volgens het wijze internet op de volgende schattingen qua aantal liters kom voor mijn systeem.
Grootte Type Liter 180X15X8 convector (type b) 8 600 X 2400 22 15 900 x 900 11 4 900 x 900 11 4 500 x 1800 11 6 500 x 1600 11 6 500 x 1100 11 5 1600 x 600 Badkamer radiator 4 600 x 700 22 3 600 x 700 22 3 600 x 700 22 3
Bij elkaar boven de 60 liter en daar komt dan nog het leidingwerk in huis bij waardoor ik denk op 80-90 liter uitkom. Hierbij zullen alle radiatoren altijd volledig open staan en alle radiatoren op 4 na op zolder, voorzien zijn van ventilatoren. Ambitie is te stoken rond de 30-40 graden.
Wederom op het wijze internet staat dat een defrost rond de 15 - 50 liter water nodig heeft om goed te functioneren. Maar dat zegt in zichzelf niet zoveel zonder rekening te houden met de energiewaardes en temperaturen.
Mijn systeemvolume lijkt mij voldoende en ik geloof ook best dat het zal werken. Maar ik zit hierbij vooral op de efficiency as of het niet efficiënter kan. .
Mijn gevoel zegt hierbij dan ook, hoe meer liter water in het systeem, hoe meer tijd/energie het kost om dit water op te warmen en op temperatuur te houden. Waarbij er ook met verlies van het buffervat gerekend moet worden dat niet bijdraagt aan het verwarmen van je woning.
Het voordeel is echter dat je ook 50 liter additioneel warm water in je circuit hebt voor defrosts, waardoor de afkoeling over het gehele systeemvolume minder zal zijn en je hierdoor minder risico hebt dat de warmtepomp in een potentiele deathloop gaat hangen van defrost omdat hij moeite heeft om de energie weer toe te kunnen voegen aan het circuit omdat het temperatuur gat te groot is geworden om te overbruggen met als resultaat dat hij full speed zal werken wat weer een nieuwe defrost cyclus versneld op gang brengt en hij hiermee dus rustiger zal lopen.
Mijn vraag is dan ook, of dit nu daadwerkelijk nodig is of niet zowel vanuit een kostenoogpunt, maar ook vanuit efficiëntie vooral bij defrosts waar ik nog mijn twijfels over heb.
Laat ik eens een assumptie doen: Als een defrost 0,5kWh aan energie (warmte) uit je systeemvolume vereist en ik dit omreken naar temperatuurverlies.
Energie onttrokken uit het water (Q): 0,5 kWh = 1.800.000 Joules
Massa van het water (m): 80 liter = 80 kg (aangezien 1 liter water = 1 kg)
Specifieke warmtecapaciteit van water (c): 4186 J/(kg°C)
Initiële temperatuur van het leidingwater (T_init): 35°C
Kom je uit (volgens ChatGPT) op een eindtemperatuur van: 29.63°C (-5.37°C)
Doe je dezelfde berekening bij een systeemvolume van 130liter (met buffervat)
Kom je uit op een eindtemperatuur van: 31.69°C (-3.31°C)
is dat substantieel? Ik heb geen idee. En daarom ook een hulpvraag aan jullie.
Daarom de volgende vragen:
1. Zal in mijn situatie een buffervat nut hebben specifiek bij defrosts, of enkel systeemvolume toevoegen die niet nodig is?
2. Hoeveel energie ontrekt het systeem "gemiddeld" uit het systeemvolume bij een defrost? Afhankelijk hiervan kan je berekenen wat het verschil qua start/finish temperatuur is van een defrost wat weer info kan zijn om het nut van een buffervat te kunnen bepalen.
3. Is een verschil van 2 graden substantieel of verwaarloosbaar?
Hopelijk hebben jullie meer inzichten voor mij. Ik ben namelijk het spoor bijster qua wijsheid.
Als ik kijk naar mijn defrost grafieken dan is de flint alweer aan het verwarmen voordat het water terug komt.
De flint heeft denk ik preventieve defrost en de deforst duurt maar 2 minuten.
En het dip die om 20:34 plaats vind komt op 20:39 terug.
Het water heeft er dus 5 minuten over gedaan om weer terug te komen bij de warmtepomp.
Als ik dat zou uitrekenen
1m3/u=16.67 l/m => 83 liter in 5 minuten.
Dan zou mijn systeem dus 83 liter bevatten. ( Ik dacht dat het iets meer was maar klopt wel ongeveer)
Voor de sparrow zou je moeten kijken naar defrost grafiekjes. Die zijn wel op het forum te vinden
/f/image/va80TaGLbodU1hA9JXyZOCjI.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb hem standaard op 1 decimaal staan, zoals in de portal. Maar kan je aanpassen; https://github.com/home-assistant/core/pull/139390Kirvis schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:33:
[...]
Ah ja, had die issue nog niet gezien, ben gewoon zelf die Wilo docs in gedoken.
Afronden op 1 decimaal is best grof voor kuubs per uur, dus als je voor de HA integratie de ruwe data erbij kunt laten staan als entity, of hem kan vertalen naar liter per uur dan zou dat mijn voorkeur hebben. Je ziet in de portal namelijk al die gekke schommelingen in de grafieken onstaan als ie bij de Sparrow tussen 38 en 39 fluctueert, maar dat wordt beiden afgerond naar 1 kuub per uur.
In de portal wordt het afgerond op 1 decimaal, wat best grof is. Laat je voor de HA integratie de afronding weg?
Al is hij waarschijnlijk niet zo precies dus.
Qua dak constructie en opstelling vergelijkbaar met mijn situatie. door de zware kiezels/basis dak hoor ik binnen niks. Ik weet niet hoever bij jou de buitenunit van de erfgrens staat? De buren zullen hooguit het blazen van de ventilator horen.Rivr schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:34:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ze staan dus blijkbaar wel op rubberen matjes, maar dus heel minimaal ten opzichte van de tegels die ik vaker heb langs zien komen.
Verder ervaar ik zelf geen last, maar wil het liefste het geluid minimaliseren i.v.m. buren, en heb dus ook de maximale settings op 80% staan, en nacht 40%. Geen idee hoe het nu is na de update.
Voor de nieuwe lezers, is dit een goede opstelling waarmee geluiden geminimaliseerd worden, of niet?
WarmteoverdrachtsformuleSatefan schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:22:
[...]
Ik zou graag beter begrijpen wat deze waarde me precies verteld. Ik snap de definitie, maar is er een ondergrens? Wat is 'goed'? En waar hangt dat vanaf? Bij mij staat deze nu op 1.1 m/3 per uur, bij een compressor die op 20% draait, maar in welke context moet ik dit bekijken?
Satefan
Het debiet is een van de factoren van de warmteoverdrachtsformule, waarmee je kunt berekenen wat het vermogen is dat wordt afgegeven. In dit geval dus aan je huis.
De andere factoren in deze formule zijn de warmtecapaciteit van water (deze staat vast) en de delta T (het verschil tussen aanvoer en retour van je WP).
Debiet wij Weheat pompen
Het vereiste debiet van de Weheat warmtepompen is voor de Flint en de Sparrow 1000 liter per uur, en voor de Blackbird 8kw 1300 liter per uur.
Daar wordt de Wilo pomp op aangestuurd.
Voor meer informatie, zie dit support artikel van Weheat zelf. Je ziet in de tabel de debieten terug.
Het is mijn ervaring dat de pomp altijd op 1000 liter per uur probeert te blijven (wij hebben een Sparrow). Dit heb ik getest door de pompen van de vvw verdelers uit te zetten, waarna het debiet in de portal kort daalde naar 900 liter per uur, maar meteen werd gecorrigeerd naar 1000 liter. Het verbruik van de binnenunit nam toen ook toe van 19 watt naar 38 watt. Toen ik de vvw pompen weer aan zette steeg het debiet tijdelijk naar 1,2 kuub per uur, maar dat stabiliseerde weer naar 1 kuub per uur.
Conclusie: de 1 of 1,3 kuub per uur uit de tabel is waar op gestuurd wordt door de Weheat software.
En dus?
Als het debiet zo veel mogelijk hetzelfde wordt gehouden, dat is de delta T de enige variabele die over blijft in de formule.
Dit kan je vervolgens plotten om voor zowel de Sparrow (en Flint) en de Blackbird apart het warmtevermogen af te leiden per delta T. Zie onder.
/f/image/MHLoiloeVbBg3qAeH33jqf7k.png?f=fotoalbum_large)
Hoe kleiner de delta T, hoe lager het geleverde vermogen.
De aanvoertemperatuur
Met bovenstaande in ogenschouw, wat is dan nog het belang van een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur voor een zuinig systeem?
Om zo zuinig mogelijk te stoken, en een zo hoog mogelijke COP te hebben, moet het verschil tussen de bron van de energie (de buitenlucht) en het doel (de aanvoertemperatuur van het water, of “temp huis in”) zo laag mogelijk zijn. Dan hoeft de compressor minder hard te werken om de energie van de lucht naar het water te verplaatsen en verbruikt de warmtepomp dus minder energie.
Tot zo ver een stukje theorie. Ik hoop dat je er wat aan hebt @Satefan.
Volgens mij hangt het geluid/lawaai vooral van de ventielen af ? Niet zo zeer van de buizen ? Hier 20 mm hoofdleding..
Volgens de installateur zijn de waardes goed.
MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80
Daarom is ook het advies bij een warmtepomp zoveel mogelijk flow te creëren en daarbij dus niet 15 van de 17 radiatoren in huis volledig dicht te gaan knijpen. Mede ook de reden automatische zonering of überhaupt zonering afgeraden word.belmonde schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 01:43:
1000 liter/uur.. Is wel veel, toch ? Als je bv maar 1 of 2 radiatoren hebt die wat moeten doen.. Hoeveel water gaat er door 2 radiatoren van 2.80 m x 40 cm ?
Volgens mij hangt het geluid/lawaai vooral van de ventielen af ? Niet zo zeer van de buizen ? Hier 20 mm hoofdleding..
Mede door deze hoge flow is het vooral van belang dat aanvoer en retour leiding behoorlijk fors zijn van binnendiameter.
Driewegklep werkt dan niet goedMrBlueEyes schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:29:
Sinds gisteravond lijkt de Blackbird raar te doen. Hij geeft aan dat hij SWW verwarmd maar hij verwarmd alleen de vloerverwarming. Die blijft maar stijgen terwijl de gevraagde temperatuur daarvoor lager staat. SWW koelt alleen maar af. Ik heb gisteravond al even de stroom eraf gehaald. Daarna bleef hij in standby. Nu zie ik dat de SWW temperatuur weer lager is. SWW verwarmen staat weer actief, maar weer stijgt de temperatuur van de vloer. Hoe kan dit mogelijk zijn? Er is niets veranderd.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Hoe ziet deze eruit? Kan ik daar zelf wat aan doen? Of moet een installateur daarmee aan de slag?
MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80
Dit geeft bij mij een probleem dat het itho daalderop I-WPV 3G 270L vat continue blijft draaien resulterend in meer stroom verbruik en een geluid productie wat een beetje weg heeft met een gas cv die aan het verwarmen is. Dit is sinds gister aanwezig sinds de nieuwe update, dit is dus niet alleen een UI update geweest.
Hebben andere gebruikers met desbetreffend SWW vat dit ook ondervonden?
Het is een blokje waar drie leidingen op aangesloten zitten, zoek maar een plaatje op. Bij mijn warmtepomp kun je hem ook zelf via het menu schakelen, weet niet of dat bij de BB ook kan. Afhankelijk van het merk en type kun je aan de buitenkant zien hoe de klep staat.MrBlueEyes schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:39:
[...]
Hoe ziet deze eruit? Kan ik daar zelf wat aan doen? Of moet een installateur daarmee aan de slag?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Het kan aan mij liggen, maar ik kan hem niet vinden.SebastiaanPs schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:43:
[...]
Het is een blokje waar drie leidingen op aangesloten zitten, zoek maar een plaatje op. Bij mijn warmtepomp kun je hem ook zelf via het menu schakelen, weet niet of dat bij de BB ook kan. Afhankelijk van het merk en type kun je aan de buitenkant zien hoe de klep staat.
Ik zie hem ook niet. Ik zie twee pompen: één voor je verwarmingscircuit (in de aanvoer naar vvw) en één voor je SWW (in de aanvoer naar je SWW vat). De driewegklep moet daarvóór zitten. Zit die driewegklep ergens intern? Hier hebben we even hulp en ervaring van BB eigenaren nodig. Al in het menu gezocht naar schakelen driewegklep tussen SWW/verwarming?MrBlueEyes schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:48:
[...]
Het kan aan mij liggen, maar ik kan hem niet vinden.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 27-02-2025 07:55 ]
Bij weheat hebben ze een voorkeur voor een opstelling met 2 pompen ipv 1 pomp en een driewegklep. Zie de installatieschema's vanaf pagina 56: https://www.aircozonderst...nual_Blackbird_NL_R10.pdfSebastiaanPs schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:55:
[...]
Ik zie hem ook niet. Ik zie twee pompen: één voor je verwarmingscircuit (in de aanvoer naar vvw) en één voor je SWW (in de aanvoer naar je SWW vat). De driewegklep moet daarvóór zitten. Zit die driewegklep ergens intern? Hier hebben we even hulp en ervaring van BB eigenaren nodig. Al in het menu gezocht naar schakelen driewegklep tussen SWW/verwarming?
Ik heb ook net post gehad dat mijn installateur failliet is gekregen deze week. Dus komt ook goed uit dit.SebastiaanPs schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:55:
[...]
Ik zie hem ook niet. Ik zie twee pompen: één voor je verwarmingscircuit (in de aanvoer naar vvw) en één voor je SWW (in de aanvoer naar je SWW vat). De driewegklep moet daarvóór zitten. Zit die driewegklep ergens intern? Hier hebben we even hulp en ervaring van BB eigenaren nodig. Al in het menu gezocht naar schakelen driewegklep tussen SWW/verwarming?
Ik lees hier ook dat er een update van Weheat is geweest, kan die er wat mee te maken hebben?
In de app zie ik niet iets van een instelling staan. Zou ook maf zijn want dan zou de weheat het ook zelf moeten kunnen, maar zolang de weheat aanstaat wordt het huid alleen maar warmer en de SWW kouder.
Dank, dat maakt het duidelijker.Tele schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:01:
[...]
Bij weheat hebben ze een voorkeur voor een opstelling met 2 pompen ipv 1 pomp en een driewegklep. Zie de installatieschema's vanaf pagina 56: https://www.aircozonderst...nual_Blackbird_NL_R10.pdf
Als zijn warmtepomp denkt SWW te verwarmen, maar de vvw wordt warmer, dan is de enige verklaring die ik nu kan bedenken dat de warmtepomp de verkeerde pomp laat draaien?
@MrBlueEyes dus geen driewegklep
Zou dat software matig dan verkeerd kunnen gaan?SebastiaanPs schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:10:
[...]
Dank, dat maakt het duidelijker.
Als zijn warmtepomp denkt SWW te verwarmen, maar de vvw wordt warmer, dan is de enige verklaring die ik nu kan bedenken dat de warmtepomp de verkeerde pomp laat draaien?
@MrBlueEyes dus geen driewegklep
Check even voor de zekerheid of de draden van de pomp op de goede plek op de print zitten.MrBlueEyes schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:13:
[...]
Zou dat software matig dan verkeerd kunnen gaan?
Hoe is je buffervat aangesloten?
Teken het eens uit?
[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 27-02-2025 08:58 ]
Wise enough to play the fool
Via GitHub https://github.com/wefabr...30#discussion_r1972206988ietse schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:39:
Via de portal een ticket aangemaakt omtrent het euvel dat de SWW pomp in stand-by staat ipv gedeactiveerd.
Dit geeft bij mij een probleem dat het itho daalderop I-WPV 3G 270L vat continue blijft draaien resulterend in meer stroom verbruik en een geluid productie wat een beetje weg heeft met een gas cv die aan het verwarmen is. Dit is sinds gister aanwezig sinds de nieuwe update, dit is dus niet alleen een UI update geweest.
out of curiousity: what is the reason for the change you mention that the pumps are now always powered and not switched off completely anymore?
We had some PWM pumps misbehaving and on recommendation from Wilo the power now stays on the pump. This should resolve that issue.
We're monitoring the tweakers topic an also see the confusion. Personally I think the current display of 2% is fine as it is more complete information wise. But I'll pass on the concerns to the colleague who can make that decision.
[ Voor 7% gewijzigd door Barryvdh op 27-02-2025 09:17 ]
Maar hij werkt al een half jaar correct. Dat verandert toch niet uit het niets?teacher schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:54:
[...]
Check even voor de zekerheid of de draden van de pomp op de goede plek op de print zitten.
Hoe is je buffervat aangesloten?
Teken het eens uit?
Los dat ik ook niet weet waar ik precies dan naar moet kijken.
Je hebt gelijk, het is meer dan alleen een UI update geweest, maar ze zorgen er nu voor dat de Wilo pompen nooit meer uitgeschakeld worden omdat er problemen mee waren schijnbaar.ietse schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:39:
Via de portal een ticket aangemaakt omtrent het euvel dat de SWW pomp in stand-by staat ipv gedeactiveerd.
Zie deze korte uitleg op Github.
Edit: zie net dat dit al gepost was door Barry.
@ietse Is het een optie om je Itho vat op een ander contact aan te sluiten misschien?
[ Voor 3% gewijzigd door Kirvis op 27-02-2025 09:31 ]
Geen idee,Kirvis schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:25:
[...]
Je hebt gelijk, het is meer dan alleen een UI update geweest, maar ze zorgen er nu voor dat de Wilo pompen nooit meer uitgeschakeld worden omdat er problemen mee waren schijnbaar.
Zie deze korte uitleg op Github.
Edit: zie net dat dit al gepost was door Barry.
@ietse Is het een optie om je Itho vat op een ander contact aan te sluiten misschien?
het punt dat deze bij DHW aangesloten is is dat de interne fan begint te draaien zodra de pomp aan slaat.
als deze dus altijd "aan" staat is de fan dus ook aan.
ik weet zo niet of er een andere geschikte power bron is voor het vat.
@Stoker zijn jullie hier al in gedoken?
Misschien je Itho aansluiten op een Homewizard stekker die alleen aan gaat als het verbruik van de binnenunit boven een bepaalde drempelwaarde komt?ietse schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:41:
[...]
Geen idee,
het punt dat deze bij DHW aangesloten is is dat de interne fan begint te draaien zodra de pomp aan slaat.
Maar dan moet je wel eea ombouwen en automatiseren (bijv via Home Assistant).
Er is ook een AUX aansluiting voor een pomp aanwezig in de binnenunit, maar die schakelt standaard alleen in als de CV pomp begint te draaien.
Misschien kan Weheat dit softwarematig wel aanpassen voor jouw situatie, dat de AUX dus aan gaat bij de DHW pomp.
Je hoeft daarvoor HA niet eens te gebruiken - gewoon een tweede HW stekker die het verbruik van de binnenunit meet.Kirvis schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:50:
[...]
Misschien je Itho aansluiten op een Homewizard stekker die alleen aan gaat als het verbruik van de binnenunit boven een bepaalde drempelwaarde komt?
Zo had ik het opgelost voor de pomp van mijn vvw verdeler.
HA staat op het lijstjeKirvis schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:50:
[...]
Misschien je Itho aansluiten op een Homewizard stekker die alleen aan gaat als het verbruik van de binnenunit boven een bepaalde drempelwaarde komt?
Er is ook een AUX aansluiting voor een pomp aanwezig in de binnenunit, maar die schakelt standaard alleen in als de CV pomp begint te draaien.
Misschien kan Weheat dit softwarematig wel aanpassen voor jouw situatie, dat de AUX dus aan gaat bij de DHW pomp.
De aux is nu leeg en het zou zeker een oplossing zijn mochten ze dit software matig aan passen.
Ik zal ook eens kijken naar de HW optie.
mooiste zou zijn als weheat met een oplossing komt.
Het is niet zo dat mijn systeem niet meer werkt dus heb hier wel wat geduld voor
Bedankt voor het mee kijken!
Ik zie hier geen reden waarom de BB in standby zou moeten gaan noch waarom het signaal wegvalt van de thermostaat. Ik heb afgelopen maanden vaker temp -1 gehad en simpel de stekker eruit en erin lost het op alleen is het wel erg onwenselijk zeker met de korte standby wat nieuw gedrag is.
Nu blijkt dus (volgens mij) dat de BB de veroorzaker is. Overigens is exact dit gedrag gisteravond rond 11 uur ook gebeurd.
ik had gisteren avond dat de Blackbird net na 11 uur uit ging en toen om 1 uur vannacht weer aan ging.rijmer schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:13:
Ik zie opeens ook wat raar gedrag van de warmtepomp. Ik draai op stooklijn en gebruik de T6R.
Ik zie hier geen reden waarom de BB in standby zou moeten gaan noch waarom het signaal wegvalt van de thermostaat. Ik heb afgelopen maanden vaker temp -1 gehad en simpel de stekker eruit en erin lost het op alleen is het wel erg onwenselijk zeker met de korte standby wat nieuw gedrag is.
Nu blijkt dus (volgens mij) dat de BB de veroorzaker is. Overigens is exact dit gedrag gisteravond rond 11 uur ook gebeurd.
[Afbeelding]
We draaien op stooklijn (Opentherm nog steeds niet aan de praat)
De stookljn die we hanteren met deze temperaturen is prima om de woonkamer temperatuur tussen de 20.5 en 21.5 te houden en de kou uit de slaapkamers te krijgen (met zoneregeling)
Er is dus altijd flow wanneer de Blackbird aan het draaien is.
Aanvoer en retour temperatuur waren ook steady op dat moment dus wist niet waarom die ermee stopt.
Resulteerde wel dat op de bovenste verdieping de kamers wel snel afkoelde waar normaal de temperatuur met 0.5 graad verschil van doeltemperatuur altijd op dezelfde temperatuur zijn.
EDIT:
Zie hieronder wat er gebeurde gisteren avond.
[ Voor 12% gewijzigd door Kevin1990 op 27-02-2025 11:53 ]
Ik heb het al zo lang dat ik er niet eens meer naar kijk.rijmer schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:13:
Ik zie opeens ook wat raar gedrag van de warmtepomp. Ik draai op stooklijn en gebruik de T6R.
Bllijkbaar dropt mijn Remeha eTwist RF regelmatig.
In de Weheat Portal :
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wxLF1DrDNe80uDBGSodYJqyI.jpg?f=user_large)
En als ik in Homey de OTGW uitlees :
:strip_exif()/f/image/oPY5jXG0wz6bH3YINSuvk4jC.jpg?f=fotoalbum_large)
Exact hetzelfde...
Maar in de Remeha App (Android) en in de Remeha in Homey weer niet...
Het is geen verbindingsprobleem, als ik de thermostaat in de berging naast de gateway zet doet hij exact hetzelfde...
Het heeft verder geen invloed dus ik geloof het wel...
Bij ons aan het begin iets vergelijkbaars gehad. Had te maken met vuil dat in de terugslagklep gekomen was waardoor er ook water door het vvw systeem stroomde wanneer dat niet moest. Monteur heeft de terugslagklep schoongemaakt en sindsdien nooit meer problemen gehad.MrBlueEyes schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:29:
Sinds gisteravond lijkt de Blackbird raar te doen. Hij geeft aan dat hij SWW verwarmd maar hij verwarmd alleen de vloerverwarming. Die blijft maar stijgen terwijl de gevraagde temperatuur daarvoor lager staat. SWW koelt alleen maar af. Ik heb gisteravond al even de stroom eraf gehaald. Daarna bleef hij in standby. Nu zie ik dat de SWW temperatuur weer lager is. SWW verwarmen staat weer actief, maar weer stijgt de temperatuur van de vloer. Hoe kan dit mogelijk zijn? Er is niets veranderd.
@MrBlueEyes voor de duidelijkheid: de terugslagkleppen zitten op jouw foto onder je pompen. Als er vuil in de terugslagklep zit kan die niet sluiten en kan er stroming verkeerd om door het systeem lopen. In jouw geval lijkt het er dus op dat er vuil in de terugslagklep van de vloerverwarming zit. Dan kan er heet water 'achteruit' stromen door het vloerverwarmingscircuit en je huis opwarmen.
[ Voor 18% gewijzigd door Martijn264 op 27-02-2025 12:05 ]
Ik heb even in de portal gekeken bij een Weheat met Itho vat (daar gaat het toch om?)ietse schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:41:
[...]
Geen idee,
Daar zie ik dit:
/f/image/rWpxnPRFu3Odrwg8qEhX29m4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rXAlnDN3OVd1aRRHoDbu8PGc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QZLFjJ6bjgEARwPzbj42OcT5.png?f=fotoalbum_large)
Begrijp ik goed dat jullie waterpompen in onder het wpv vat draaien als de dhw pomp uit staat?
Dit is denk ik ergens in de ochtend weer aangepast. zag de pomp even stand-by staan en naderhand stond de DHW pomp weer op gedeactiveerd ipv stand-by (2%).Stoker schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:02:
[...]
Ik heb even in de portal gekeken bij een Weheat met Itho vat (daar gaat het toch om?)
Daar zie ik dit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Begrijp ik goed dat jullie waterpompen in onder het wpv vat draaien als de dhw pomp uit staat?
Probleem nu verholpen maar als ik het stukje op github lees waar @Barryvdh en @Kirvis op actief zijn is dit blijkbaar niet wenselijk volgens wilo.
We gaan het zien wat de toekomst ons brengt.
Dat was dus bij mij even geleden ook het geval (sparrow) dus denk dat er een update gepushed word omtrent de DHW pomp.Kevin1990 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:08:
De Blackbird is weer even gaan rusten zo te zien.
Echter zou die nu toch aan de gang moeten als ik naar de retour temperatuur kijk?![]()
[Afbeelding]
[ Voor 19% gewijzigd door ietse op 27-02-2025 12:16 ]
Waarom heeft het geen invloed? Bij jou gaat de warmtepomp toch ook in standby?Jpiek schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:35:
[...]
Ik heb het al zo lang dat ik er niet eens meer naar kijk.
Bllijkbaar dropt mijn Remeha eTwist RF regelmatig.
In de Weheat Portal :
[Afbeelding]
En als ik in Homey de OTGW uitlees :
[Afbeelding]
Exact hetzelfde...
Maar in de Remeha App (Android) en in de Remeha in Homey weer niet...
Het is geen verbindingsprobleem, als ik de thermostaat in de berging naast de gateway zet doet hij exact hetzelfde...
Het heeft verder geen invloed dus ik geloof het wel...
ja, maar helemaal los van de dipjes in de kamertemperatuur... Die gaan elk uur even in en dip, wat ik ook doe of hoe de BB ook ingesteld staat..rijmer schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:19:
[...]
Waarom heeft het geen invloed? Bij jou gaat de warmtepomp toch ook in standby?
Ik heb ook gewoon runs van meerdere uren...
Bij ons is de aanvoerbuis vanf de cv 20 mm. Zo ook die ene verwarmingbuis naar de grote woonkamer en keuken. Daar lopen nu eigenlijk maar 2 radiatoren op.. De andere ruimtes in huis worden niet op 20 graden verwarmd omdat dat doorloopruimtes/slaapkamer/etc zijn. Dus de 1000 liter moet dan door die 2 radiatoren.. ! Iets minder dan 500 liter per radiator dan.. Zeg 900 liter door 1 buis van 20 mm.. Delta T ?MrDenna schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:31:
[...]
Daarom is ook het advies bij een warmtepomp zoveel mogelijk flow te creëren en daarbij dus niet 15 van de 17 radiatoren in huis volledig dicht te gaan knijpen. Mede ook de reden automatische zonering of überhaupt zonering afgeraden word.
Mede door deze hoge flow is het vooral van belang dat aanvoer en retour leiding behoorlijk fors zijn van binnendiameter.
Heel herkenbaar bij mijn Sparrow welke precies 1 maand oud is. Thermostaat op aanbeveling installateur: Honeywell T6 (bedraad). 1 tot 2 x per dag gaat de gevraagde en gemeten temperatuur van de WP op -1 (betekent geen communicatie). De thermostaat meldt geen problemen. Slechte kabelverbinding 100% uitgesloten.rijmer schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:13:
[Afbeelding]
Ik regel de radiatoren op kamertemperatuur. Geen vloerverwarming. . Gelukkig ging de WP niet helemaal uit maar draaide verder op een laag pitje. Ik vermoed dat hij dan als fallback de basislijn gebruikt, die ik niet eens had ingesteld. Dat was dan nog wel fijn in de winter.
Iedere nacht kon ik er uit op te resetten. Resetten WP hielp niet, spanningsloos maken thermostaat (mits bij de aansluitplaat met voeding) hielp wel. M.i. is de T6 OK. Heeft op mijn oude CV en bij een andere CV jaren goed gewerkt. Ik denk dat het bij de BlackBox van de WP mis gaat, maar mijn installateur heeft na een maand ng geen oordeel om te checken of het de WP of de thermostaat is die faalt
Op voorstel van WeHeat heb ik de Remeha CV even van OT op aan/uit schakeling aangesloten, maar dat maakte niet uit.
WeHeat meldde mij later dat er wel eens beïnvloeding kan zijn tussen OT communicatie naar de CV ketel en die naar de Lyric T6. Ze zouden werken aan een firmwareupdate.
NB de door mijn installateur afgewezen Remeha iSense thermostaat werkt wel super, als je de PI parameters wat aanpast.
Gisteren een Remeha iSense geïnstalleerd (luxer, in te stellen op regelgedrag kost maar 10 euro). Werkt ook nog steeds prima.
O ja, ik zie veel mensen zwoegen met stooklijnen en zie soms de wens om het te combineren met kamertemp regeling. De i-Sense biedt ook combinaties van deze twee. Stooklijnen zijn (nog?) niet zo mijn ding, maar voor wie stooklijn met kamertemp thermostaat wil combineren is dat misschien wel een hele mooie optie...
Waarom zou je een T6 willen hebben als het advies toch een constante temperatuur is? Geofencing hoeft ook niet echt bij een WP.
[ Voor 6% gewijzigd door Fresnel op 27-02-2025 13:37 ]
Ik heb de volledige binnenunit met 2 pompen, maar ik zie geen debiet in het portal.Weheat schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:47:
Klopt dat?
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Dat vraag ik me sowieso af. Zeker als je vloerverwarming hebt is een simpele Honeywell Round Modulation die opentherm ondersteund toch voldoende? 1x in oktober zet je hem op 19,5/20 graden en dan ergens in april op 17 graden. Gewoon lekker constant houden en niet teveel nadenken. Werkt hier sinds begin januari prima icm Sparrow (FE).Fresnel schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:44:
[...]Waarom zou je een T6 willen hebben als het advies toch een constante temperatuur is? Geofencing hoeft ook niet echt bij een WP.
Uit interesse: wat voor temperaturen vraagt de Honeywell Round van de warmtepomp? Ben wel benieuwd hoe agressief deze is in vergelijking met onze Toon bijvoorbeeld.Vince_ schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:07:
[...]
Dat vraag ik me sowieso af. Zeker als je vloerverwarming hebt is een simpele Honeywell Round Modulation die opentherm ondersteund toch voldoende? 1x in oktober zet je hem op 19,5/20 graden en dan ergens in april op 17 graden. Gewoon lekker constant houden en niet teveel nadenken. Werkt hier sinds begin januari prima icm Sparrow (FE).
Heb je dit open geklapt:Tijgerkracht schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:06:
[...]
Ik heb de volledige binnenunit met 2 pompen, maar ik zie geen debiet in het portal.
Klopt dat?
Mijn vriendin heeft de waterpomp een tijd van de stroom gehaald. Daarna heeft hij wel het SWW weer kunnen verwarmen zonder de woning te verwarmen. Ik laat nog wel naar het systeem kijken of alles wel goed is aangesloten.Martijn264 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:54:
[...]
Bij ons aan het begin iets vergelijkbaars gehad. Had te maken met vuil dat in de terugslagklep gekomen was waardoor er ook water door het vvw systeem stroomde wanneer dat niet moest. Monteur heeft de terugslagklep schoongemaakt en sindsdien nooit meer problemen gehad.
@MrBlueEyes voor de duidelijkheid: de terugslagkleppen zitten op jouw foto onder je pompen. Als er vuil in de terugslagklep zit kan die niet sluiten en kan er stroming verkeerd om door het systeem lopen. In jouw geval lijkt het er dus op dat er vuil in de terugslagklep van de vloerverwarming zit. Dan kan er heet water 'achteruit' stromen door het vloerverwarmingscircuit en je huis opwarmen.
Aangezien deze als een van de betere in samenwerking met weheat werd aangeraden en ik pas sinds 2 weken op stooklijn draai. Heb 'm dus en vindt temperatuur in Weheat portal erbij wel handig.Fresnel schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:44:
[...]
Heel herkenbaar bij mijn Sparrow welke precies 1 maand oud is. Thermostaat op aanbeveling installateur: Honeywell T6 (bedraad). 1 tot 2 x per dag gaat de gevraagde en gemeten temperatuur van de WP op -1 (betekent geen communicatie). De thermostaat meldt geen problemen. Slechte kabelverbinding 100% uitgesloten.
Ik regel de radiatoren op kamertemperatuur. Geen vloerverwarming. . Gelukkig ging de WP niet helemaal uit maar draaide verder op een laag pitje. Ik vermoed dat hij dan als fallback de basislijn gebruikt, die ik niet eens had ingesteld. Dat was dan nog wel fijn in de winter.
Iedere nacht kon ik er uit op te resetten. Resetten WP hielp niet, spanningsloos maken thermostaat (mits bij de aansluitplaat met voeding) hielp wel. M.i. is de T6 OK. Heeft op mijn oude CV en bij een andere CV jaren goed gewerkt. Ik denk dat het bij de BlackBox van de WP mis gaat, maar mijn installateur heeft na een maand ng geen oordeel om te checken of het de WP of de thermostaat is die faalt![]()
Op voorstel van WeHeat heb ik de Remeha CV even van OT op aan/uit schakeling aangesloten, maar dat maakte niet uit.
WeHeat meldde mij later dat er wel eens beïnvloeding kan zijn tussen OT communicatie naar de CV ketel en die naar de Lyric T6. Ze zouden werken aan een firmwareupdate.
NB de door mijn installateur afgewezen Remeha iSense thermostaat werkt wel super, als je de PI parameters wat aanpast.
Gisteren een Remeha iSense geïnstalleerd (luxer, in te stellen op regelgedrag kost maar 10 euro). Werkt ook nog steeds prima.
O ja, ik zie veel mensen zwoegen met stooklijnen en zie soms de wens om het te combineren met kamertemp regeling. De i-Sense biedt ook combinaties van deze twee. Stooklijnen zijn (nog?) niet zo mijn ding, maar voor wie stooklijn met kamertemp thermostaat wil combineren is dat misschien wel een hele mooie optie...
Waarom zou je een T6 willen hebben als het advies toch een constante temperatuur is? Geofencing hoeft ook niet echt bij een WP.
Ik kan bevestigen dat dit heel behoorlijk werkt met de iSense. Ruimte temperatuur regeling met een limiet van een stooklijn in de thermostaat (=OTC). Daarmee wordt de OT thermostaat voldoende "tam" om goed met de warmtepomp overweg te kunnen. En je kunt nog steeds met de klokfunctie nachtverlaging regelen. Als het kouder dan 10 gr is mag de pomp er bij mij de hele dag over doen om van 18 naar 19 te stoken, 1 run per dag dan. 's nachts naar 17 en dan blijft ie de hele nacht uit. Wel SWW's er tussendoor natuurlijk maar dat schakelt ook goed inmiddels. En ik hoef er niet meer aan te komen bij seizoenswissels etc. Hooguit permanent nacht bij op vakantie gaan.Fresnel schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:44:
[...]
In jou specifieke geval kan ik niet zien of dit lekker gaat werken of niet. Ligt aan of je een buffervat hebt , hoe deze gemonteerd is, hoeveel flow je nu in je systeem hebt, etcetera, etcetera. Persoonlijk gezien zou ik dit niet op deze manier inregelen. Wellicht heb je wat meer info? Door te weinig flow krijg je erg snel pendelgedrag, wat redelijk funest is voor een efficiënt CV systeem icm een warmtepomp.belmonde schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:38:
[...]
Bij ons is de aanvoerbuis vanf de cv 20 mm. Zo ook die ene verwarmingbuis naar de grote woonkamer en keuken. Daar lopen nu eigenlijk maar 2 radiatoren op.. De andere ruimtes in huis worden niet op 20 graden verwarmd omdat dat doorloopruimtes/slaapkamer/etc zijn. Dus de 1000 liter moet dan door die 2 radiatoren.. ! Iets minder dan 500 liter per radiator dan.. Zeg 900 liter door 1 buis van 20 mm.. Delta T ?
Dan kies je ervoor om momenteel boven te koud te hebben. Daar is ook niet mis mee...Jpiek schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:41:
[...]
Ik ga niet mijn stooklijn nog verder verhogen, die is al tamelijk hoog. Zorgen voor voldoende afgifte bij LTV is wat je hoort te doen.
En dat heb ik nog niet gedaan omdat ik eerst wou kijken wat de huidige radiatoren zouden doen. En die doen wat ik eigenlijk al verwachtte; net te weinig...
...
Voor de duidelijkheid: je probleem was toch dat je beneden te warm hand en boven te koud?
Walter
Dus komende tijd in balans brengen en daarna ws de stooklijn finetunen
je bedoelt boven de radiators aanpassen?Dus komende tijd in balans brengen en daarna ws de stooklijn finetunen
Dat zou ik voor langere tijd moeten monitoren, maar staat momenteel met 19.5 graden ingesteld op een aanvraag watertemperatuur van 26.0.Kirvis schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:41:
[...]
Uit interesse: wat voor temperaturen vraagt de Honeywell Round van de warmtepomp? Ben wel benieuwd hoe agressief deze is in vergelijking met onze Toon bijvoorbeeld.
Ik heb sinds eind januari de Flint P40 en de planning is om later dit jaar de hele benedenverdieping aan te pakken waaronder dan ook gelijk vloerverwarming aan te laten leggen. Nu zit ik alleen met wat voor een verdeler er voor de vloerverwarming geplaatst moet worden.
Wat ik al wel heb gelezen is dat een gesloten verdeler de beste optie is qua efficiëntie. Ik weet alleen niet zeker of dit ook ideaal is met een hybride systeem als de mogelijke kans is dat er hogere temperaturen gevraagd gaan worden dan dat de vloer aankan.
De andere optie die mij het meest veilig lijkt is een speciale hybride verdeler die alleen water bijmengt wanneer deze te hoog is en anders gewoon de temperatuur die de warmtepomp aanmaakt direct de vloer in stuurt.
Als iemand hier goede tips en of adviezen heeft van waarom de ene optie over de andere kiezen zou ik dat graag willen horen.
Open verdeler. Groepen niet groter dan 80/90 meter.Torbs schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:48:
Hoi,
Ik heb sinds eind januari de Flint P40 en de planning is om later dit jaar de hele benedenverdieping aan te pakken waaronder dan ook gelijk vloerverwarming aan te laten leggen. Nu zit ik alleen met wat voor een verdeler er voor de vloerverwarming geplaatst moet worden.
Wat ik al wel heb gelezen is dat een gesloten verdeler de beste optie is qua efficiëntie. Ik weet alleen niet zeker of dit ook ideaal is met een hybride systeem als de mogelijke kans is dat er hogere temperaturen gevraagd gaan worden dan dat de vloer aankan.
De andere optie die mij het meest veilig lijkt is een speciale hybride verdeler die alleen water bijmengt wanneer deze te hoog is en anders gewoon de temperatuur die de warmtepomp aanmaakt direct de vloer in stuurt.
Als iemand hier goede tips en of adviezen heeft van waarom de ene optie over de andere kiezen zou ik dat graag willen horen.
Wise enough to play the fool
Bij mij lukt het om in de badkamer nog net voldoende warmte uit de handdoek radiator te krijgen zodat ze droog worden. In de enkele slaapkamer / studeerkamer / kantoortje zou je een fancoil kunnen hangen. Die verdien je op termijn terug doordat je geen cv onderhoud meer hebt.
Ik vond het ook spannend en heb een (vrij groot) huis uit 1992, maar ook daarmee lukt het met een blackbird P80. Ik verwachte dat ik met mijn water temperaturen flink omhoog moest maar dat valt best mee met op het koudste moment nog onder de 40 graden. (Defrosts verzieken dan de boel)
Je moet wel goed nadenken over je SWW, ik los dat op met boilers, maar dat is niet voor iedereen de beste oplossing. (Misschien zelfs voor mij niet na afschaffen salderen)
Het beste van twee werelden de hybride verdeler. Let wel op voldoende flow in hybride stand. Of de tip van @teacher mits 38-40 graden voldoende is om jouw huis te verwarmen. Voordeel hiervan is geen stroomverbruik 2e pomp.Torbs schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:48:
Hoi,
https://therminon.nl/prod...ie/verdelers/hybrid-line/
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 28-02-2025 13:05 ]
Kan deze verdeler alleen maar aanbevelen! Heb mijn gesloten verdeler (1 jaar oud, kuch..) vervangen voor een hybride verdeler van dit merk.Carboy54 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:57:
[...]
Het beste van twee werelden de hybride verdeler. Let wel op voldoende flow in hybride stand. Of de tip van @teacher mits 38-40 graden voldoende is om jouw huis te verwarmen.
https://therminon.nl/prod...ie/verdelers/hybrid-line/
Als de Ta <ingestelde temp is dan werkt hij exact hetzelfde als een open verdeler. Pomp kun je aan/uit schakelen zo je wilt (via pomp schakelaar die aangaat op basis van temp, of middels wat automation gekoppeld aan de Weheat binnenunit).
Ik schommel tussen beide manieren, ik merk toch dat als de pomp mee loopt met de Weheat binnenunit de warmte beter verdeeld wordt over de vloer (gemeten met een infrarood thermometer). Flow blijft het zelfde (1m3 /h).
Verschil bij een hybride verdeler is de automatische temperatuur gestuurde klep en de twee venturies die tot 4x zoveel flow kunnen verwerken.jelleeelco schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:07:
[...]
Kan deze verdeler alleen maar aanbevelen! Heb mijn gesloten verdeler (1 jaar oud, kuch..) vervangen voor een hybride verdeler van dit merk.
Als de Ta <ingestelde temp is dan werkt hij exact hetzelfde als een open verdeler. Pomp kun je aan/uit schakelen zo je wilt (via pomp schakelaar die aangaat op basis van temp, of middels wat automation gekoppeld aan de Weheat binnenunit).
Ik schommel tussen beide manieren, ik merk toch dat als de pomp mee loopt met de Weheat binnenunit de warmte beter verdeeld wordt over de vloer (gemeten met een infrarood thermometer). Flow blijft het zelfde (1m3 /h).
Oh die snap ik niet... bedoel je dat een hybride verdeler meer flow kan verwerken dan een normale open verdeler?Carboy54 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:15:
[...]
Verschil bij een hybride verdeler is de automatische temperatuur gestuurde klep en de twee venturies die tot 4x zoveel flow kunnen verwerken.
#googled 'venturies' ondertussen#
Vooral ook goed om te weten dat deze dan als er geen menging nodig is werkt als een gesloten verdeler. Ik waarborg toch de zekerheid dat er niet te warm water in mijn vloer gaat komen. Afgelopen dagen had mijn Flint wat kuren waardoor deze ineens 60 graden water ging vragen. Dat is dan niet fijn voor zo'n vloer lijkt mij.
Deze verdeler kan veel meer flow aan dan een normale pomp houdende verdeler.jelleeelco schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:16:
[...]
Oh die snap ik niet... bedoel je dat een hybride verdeler meer flow kan verwerken dan een normale open verdeler?
#googled 'venturies' ondertussen#
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:strip_exif()/f/image/6ECUU7LdalVkXn0BpM0m3ggW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZAo8BP5UDS6ALUM4Q2Zu1Lkn.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ToIs1EjxmiSxc9zbEH9GqDHW.png?f=fotoalbum_large)