Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harminator87
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07:31
Carboy54 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:23:
[...]

Deze verdeler kan veel meer flow aan dan een normale pomp houdende verdeler.
Dus dergelijke verdelers zorgen ook voor een hogere flow, zoals tegenwoordig wordt gerapporteerd in de WeHeat-app?
Ik heb eenvoudige 16mm vloerverwarmingsbuizen, krijg ik het verwarmde water wel goed verdeeld over het vloerverwarmingsoppervlak zonder pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmPeters69
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:32
Harminator87 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:28:
[...]

Dus dergelijke verdelers zorgen ook voor een hogere flow, zoals tegenwoordig wordt gerapporteerd in de WeHeat-app?
Ik heb eenvoudige 16mm vloerverwarmingsbuizen, krijg ik het verwarmde water wel goed verdeeld over het vloerverwarmingsoppervlak zonder pomp?
Heb deze Therminon hybride verdeler geplaatst deze week en volgens de handleiding dient de ingebouwde VVW pomp direct aan het net gekoppeld te worden. Natuurlijk is het mogelijk een pompschakelaar te plaatsen of de pomp aan te sturen door de Weheat binnenunit in het geval de warmtevraag 0 is. Mijn indruk is dat deze verdeler niet ontworpen is voor een pomploze configuratie. De flow stort dan in, in ons geval vijf groepen (16mm slang, per groep ongeveer 15L inhoud)
De bijgeleverde controller, die eruitziet als een pompschakelaar, dient voor de aansturing van de mengklep (servomotor) en zal vrijwel nooit actief zijn in onze situatie (extreme koude daargelaten of storing Blackbrird).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:40

Carboy54

Duurzaamheid coach

Harminator87 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:28:
[...]

Indien nodig kunnen ze door de grotere venturies wel 300 liter per groep verplaatsen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

HarmPeters69 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:38:
[...]

Heb deze Therminon hybride verdeler geplaatst deze week en volgens de handleiding dient de ingebouwde VVW pomp direct aan het net gekoppeld te worden. Natuurlijk is het mogelijk een pompschakelaar te plaatsen of de pomp aan te sturen door de Weheat binnenunit in het geval de warmtevraag 0 is. Mijn indruk is dat deze verdeler niet ontworpen is voor een pomploze configuratie. De flow stort dan in, in ons geval vijf groepen (16mm slang, per groep ongeveer 15L inhoud)
De bijgeleverde controller, die eruitziet als een pompschakelaar, dient voor de aansturing van de mengklep (servomotor) en zal vrijwel nooit actief zijn in onze situatie (extreme koude daargelaten of storing Blackbrird).
Omdat een hybride moet kunnen mengen bij hogere temperaturen zit er een pomp in.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-10 17:42
HarmPeters69 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:38:
[...]

In mijn geval werd een dubbele pompschakelaar meegeleverd. Indien daarop aangesloten gaat hij alleen aan als de Ta te hoog wordt en moet worden bijgemengd. En 1x per 24 uur.

In mijn geval wordt de warmte beter over de vloer verdeeld als ik hem mee laat lopen met de binnenunit van de Weheat.

Trouwens iets raars.. vanwege de toch wat zonnige dagen heb ik de stooklijn nu net overgezet naar OT. MIjn vermoeden was dat de WP uit zou gaan, maar ipv daarvan ging hij 60 graden warmte vragen! EN dat bij een kamertemp van 20.9 en gewenste temp van 21. Echt onbegrijpelijk hoe dit werkt...

[ Voor 11% gewijzigd door jelleeelco op 28-02-2025 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:14
walter_321 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:02:
[...]

je bedoelt boven de radiators aanpassen?
Yep, daar komen grotere/meer inhoud/meer vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torbs
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07:04
jelleeelco schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:10:
[...]

In mijn geval werd een dubbele pompschakelaar meegeleverd. Indien daarop aangesloten gaat hij alleen aan als de Ta te hoog wordt en moet worden bijgemengd. En 1x per 24 uur.

In mijn geval wordt de warmte beter over de vloer verdeeld als ik hem mee laat lopen met de binnenunit van de Weheat.

Trouwens iets raars.. vanwege de toch wat zonnige dagen heb ik de stooklijn nu net overgezet naar OT. MIjn vermoeden was dat de WP uit zou gaan, maar ipv daarvan ging hij 60 graden warmte vragen! EN dat bij een kamertemp van 20.9 en gewenste temp van 21. Echt onbegrijpelijk hoe dit werkt...
Ik had dat gisteren en eergisteren ook dat er ineens 60 graden gevraagd werd zonder aanleiding. Gisteren gebeurde dit op het moment dat deze 0.1 graden onder de gewenste temp zat. Vandaag nog niet gezien. Ergens lijkt er iets niet goed te zitten in de aansturing vanuit de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-10 19:09
Ja dat is het mooie van WeHeat.
En ook de ota updates die ze doen.
Bij andere merken kan het dus zijn dat je wp via een installateur of zelf moet updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:38
201WD schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:20:
Ja dat is het mooie van WeHeat.
En ook de ota updates die ze doen.
Bij andere merken kan het dus zijn dat je wp via een installateur of zelf moet updaten.
Iedere update is ook een risico op nieuwe problemen, en dat zonder aankondiging, laat staan een changelist. Wat mij betreft zou ik updates uit willen kunnen zetten. Het systeem werkt nu goed en ik wil geen veranderingen, zelfs niet als de pomp daar stiller van zou worden. Ik wil wel kunnen blijven monitoren. Tja..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-10 12:31
Zoals ik eerder opmerkte: testen voor uitbrengen update. En dan natuurlijk ECHT testen. Niet op de markt (Tweakers) brengen om het te laten proberen met gevolgen, opeens 60 graden...., tja..
Dan begrijp ik goed dat @Weheat hier meeleest.

[ Voor 16% gewijzigd door Maarten58 op 01-03-2025 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:25
@Stoker @Carboy54 even een vraagje - heb met veel genoegen een BB P80 bij ons huis - alles werkt naar behoren - heb alleen om de week/1,5 week een storing - status is SWW verwarmen maar huis koelt af en de BB staat in stand-by en vermogen staat op 0.

Onze installateur hoef ik maar te appen en wordt onze BB gereset en alles draait weer… tot de volgende storing bij SWW warmen over een paar dagen…

Herkennen jullie een dergelijke storing?

Wat mij opvalt, al eerder gemeld op het forum en weet niet of dat ermee te maken heeft, dat als wij warm water gebruiken (hoofdzakelijk douchen - boiler ook van WeHeat 200l) dat de temperatuur in het boilervat aan de bovenzijde eerst / meest afkoelt - ik meen bij andere op het forum te lezen dat eigenlijk altijd onderzijde boiler een lagere temperatuur laat zien / krijgt bij gebruik warm water…

Bedankt alvast voor jullie hulp/meedenken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:42
Nee herkennen wij niet.

Resetten of spanningsloos kán een oplossing zijn. -incidenteel- maar niet structureel.

Kan je eens foto’s van de installatie sturen?

Kunnen wij meekijken of het vat verkeerd is aangesloten, dat het een kwestie van sensoren wisselen is of toch iets anders.

Overigens: bij ons komt het koude water van onderen en zakt eerst de sensor onder bij een Weheat vat;)

[ Voor 15% gewijzigd door Stoker op 01-03-2025 09:25 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Laatst online: 06:42
Wat ik trouwens nieuw zie ik de installateursportal: je kan daarin aangeven HOE de sww pomp zn sturing krijgt. Voorheen was het alleen extra pomp of 3weg klep. Nu kan je ook kiezen tussen pwm pomp, aan/uit of 3 weg.

Waarschijnlijk hebben ze dit ingebouwd ahv de Wilo melding.

Heb wat foto’s.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pn-358giJruyMOlOIDupnZIXy_k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VxZ9MdyyOm5dTCR9H8UfIxNj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZuBU4aj8cPJZvxLDqUAomjbRd0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PXa4etQj2DWKIAFmNBHgcLkP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQag8BCkjfgTuEecKC1O38yTS_4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UlMHm5XBHAk8spRkve1mCXgR.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrOiykai-Cn8yWhQkhQPG106mIU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mpsYhAUGqnamJarMzuIqf7HO.png?f=fotoalbum_tile

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Maarten58 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:24:
Niet op de markt (Tweakers) brengen om het te laten proberen met gevolgen, opeens 60 graden...., tja..
Dan begrijp ik goed dat @Weheat hier meeleest.
Of erger, ineens < 15 terwijl het buiten -5 is.
Een systeem wat te warm is zet je desnoods af en toe ff spanningsloos. Een systeem wat je huis niet verwarmd vindt ik persoonlijk veel erger (lees : chronisch zieke thuis)...

Ik beloof @Weheat dat ze dan echt een probleem hebben als dat door een slordige update komt...

Overigens mede reden dat ik nog wat koud watervrees (pun intended) heb voor All-electric. Nu kan ik worst-case met 2 stekkers en 1 thermostaat aansluiting aanpassen nog terug naar All-gas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandabeer35
Stoker schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:24:
Nee herkennen wij niet.

Resetten of spanningsloos kán een oplossing zijn. -incidenteel- maar niet structureel.

Kan je eens foto’s van de installatie sturen?

Kunnen wij meekijken of het vat verkeerd is aangesloten, dat het een kwestie van sensoren wisselen is of toch iets anders.

Overigens: bij ons komt het koude water van onderen en zakt eerst de sensor onder bij een Weheat vat;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/147BQ2UkOc8u_udqBkzUnE6vrEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UKhskw0YPfjmknTJMSAQDIrr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4mwH_E1_b-KIZLf3Xa8Cti_ge4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wE522RNuPljoijGO9pzXpu4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyoHWw-MpJtdyiriLy7q2WusBgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mw236xJ8Ao9306FpKijtbeCl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNpeSRiA3WHSEzQ0QOIxkLJPZkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FApoqefwO3ad5bKcVIpiHPmm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Pandabeer35 op 01-03-2025 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pandabeer35 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:55:
@Stoker @Carboy54 even een vraagje - heb met veel genoegen een BB P80 bij ons huis - alles werkt naar behoren - heb alleen om de week/1,5 week een storing - status is SWW verwarmen maar huis koelt af en de BB staat in stand-by en vermogen staat op 0.

Onze installateur hoef ik maar te appen en wordt onze BB gereset en alles draait weer… tot de volgende storing bij SWW warmen over een paar dagen…

Herkennen jullie een dergelijke storing?

Wat mij opvalt, al eerder gemeld op het forum en weet niet of dat ermee te maken heeft, dat als wij warm water gebruiken (hoofdzakelijk douchen - boiler ook van WeHeat 200l) dat de temperatuur in het boilervat aan de bovenzijde eerst / meest afkoelt - ik meen bij andere op het forum te lezen dat eigenlijk altijd onderzijde boiler een lagere temperatuur laat zien / krijgt bij gebruik warm water…

Bedankt alvast voor jullie hulp/meedenken
Zijn de sensoren soms verkeerd om aangesloten? Onderin wordt het koude water gevuld en warm water stijgt. Dat heet gelaagdheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandabeer35
Carboy54 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:04:
[...]

Zijn de sensoren soms verkeerd om aangesloten? Onderin wordt het koude water gevuld en warm water stijgt. Dat heet gelaagdheid.
Dacht ik ook aan - zit natuurlijk in de binnenunit - installateur komt volgende week langs om even als langs te lopen … zie ook foto’s hierboven - ik als leek kan niets vreemds ontdekken 🫣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluimvee
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 24-10 08:54
Zijn er ook anderen die met de flow/toerental van de circulatiepomp hebben gespeeld?

Met de huidige temperaturen heeft mijn WP (P80) teveel vermogen en schiet boven zijn Setpoint. Na verloop gaat hij daardoor wel uit maar na een uur weer aan, en dan weer uit, en dat enkele keren per dag.

Om dit te voorkomen heb ik de waterflow verlaagd, zodat delta T hoger wordt (van 2 naar 4 graden verschil), en de pomp op zijn laagste modulatie (20%) door kan pruttelen. En dat werkt perfect (en maakt veel minder geluid)
Constatering 1: Bij overshoot/teveel vermogen de waterflow verlagen zodat WP rustiger blijft draaien

Omdat Tr (van 28 naar 26) nu lager is, en daardoor de gemiddelde T van het afgiftesysteem (van 29 naar 28), en heb ik mijn stooklijn iets moeten verhogen.
Constatering 2: stooklijn factor is afhankelijk van gemiddelde Ta en Tr

Theoretisch draait de WP nu minder efficiënt, immers
- iets hogere Ta
- langer aanstaan van de WP, op de minimale modulatie

Daarentegen
- minder geluid
- geen pendelen

Wat is jullie advies/mening/ervaring?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pandabeer35 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:07:
[...]

Dacht ik ook aan - zit natuurlijk in de binnenunit - installateur komt volgende week langs om even als langs te lopen … zie ook foto’s hierboven - ik als leek kan niets vreemds ontdekken 🫣
Controleer de aansluitingen eens en volg de draden naar de boiler of ze verkeerd zijn aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4MhepTWuTv_VZypuaYxTTuct-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/exCUq0smQgo5j2Rv9Q2FgRcr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hee, bekende verdeler!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ec7Z2hm53WGGNP9rsyN04HSPJJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzudOMfO0wgCZ068vJXSqQIr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0h25-A3tt1QP0eyRiOq_YDc7WY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ctrowNavF1hjE4VjojiMQO5G.jpg?f=fotoalbum_large

Mn oude trouwe jk verdeler is naar het oud ijzer gegaan en er is een mooie frisse open verdeler voor teruggekomen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-10 15:48
Pluimvee schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:18:
Zijn er ook anderen die met de flow/toerental van de circulatiepomp hebben gespeeld?

Met de huidige temperaturen heeft mijn WP (P80) teveel vermogen en schiet boven zijn Setpoint. Na verloop gaat hij daardoor wel uit maar na een uur weer aan, en dan weer uit, en dat enkele keren per dag.

Om dit te voorkomen heb ik de waterflow verlaagd, zodat delta T hoger wordt (van 2 naar 4 graden verschil), en de pomp op zijn laagste modulatie (20%) door kan pruttelen. En dat werkt perfect (en maakt veel minder geluid)
Constatering 1: Bij overshoot/teveel vermogen de waterflow verlagen zodat WP rustiger blijft draaien

Omdat Tr (van 28 naar 26) nu lager is, en daardoor de gemiddelde T van het afgiftesysteem (van 29 naar 28), en heb ik mijn stooklijn iets moeten verhogen.

- iets hogere Ta

Daarentegen
- minder geluid
- geen pendelen

Hoe heb je de flow aangepast? Heb jij een installateurs account van Weheat?

Het gewone plebs kan dit namelijk niet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
Kirvis schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:55:
[...]

Hoe heb je de flow aangepast? Heb jij een installateurs account van Weheat?

Het gewone plebs kan dit namelijk niet aanpassen.
Dat kan helaas niet via de portal, ook de installateur niet. Maar wel door een PWM controller op de pomp aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-10 10:21
WeHeat geeft zelf in hun folder aan dat je warmtepomp efficiënter werkt als je de temperatuur van het tapwatervat geleidelijk lager instelt. Nu ben ik benieuwd op hoeveel graden de meeste hun sanitair warm water temperatuur hebben staan. Standaard staat het op 55 graden (en dan bij legionella automatisch naar 60). Kan ik deze gerust op 50 (of zelf 45) zetten bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-10 11:48
Vince_ schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:35:
WeHeat geeft zelf in hun folder aan dat je warmtepomp efficiënter werkt als je de temperatuur van het tapwatervat geleidelijk lager instelt. Nu ben ik benieuwd op hoeveel graden de meeste hun sanitair warm water temperatuur hebben staan. Standaard staat het op 55 graden (en dan bij legionella automatisch naar 60). Kan ik deze gerust op 50 (of zelf 45) zetten bijvoorbeeld?
Legionella discussies niet in beschouwing genomen kan dat zeker.
Had hem zelf op 45 staan maar de vrouw begon te klagen dat het te fris was onder de douche dus toen op 53 gezet. Helemaal prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
ietse schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:38:
[...]

Had hem zelf op 45 staan maar de vrouw begon te klagen dat het te fris was onder de douche dus toen op 53 gezet. Helemaal prima zo.
Eens, die legionella discussie hoeft ook niet opnieuw gevoerd te worden. Zijn die 2 graden verschil voor het verbruik nu echt de moeite? dus van 55 naar 53?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
Vince_ schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:41:
[...]

Eens, die legionella discussie hoeft ook niet opnieuw gevoerd te worden. Zijn die 2 graden verschil voor het verbruik nu echt de moeite? dus van 55 naar 53?
Geen idee, schoof de slider een stukje naar rechts en bleef daar op staan;) dacht, zal wel prima zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik had hem op 55, en test nu even met 50.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:44
[...]

Ben gezakt van 55 naar 43 en geindigd op 50. Inderdaad, was niet warm genoeg 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTSS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:10
Ik heb hem op 45 graden staan, voor ons prima. Zelfs warm genoeg voor de vrouw die dagelijks in bad gaat.

[ Voor 39% gewijzigd door TTSS op 01-03-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Pluimvee schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:06:
[...]

Dat kan helaas niet via de portal, ook de installateur niet. Maar wel door een PWM controller op de pomp aan te sluiten.
Ah interessant! Doe je dat met een ESP board oid?

En dan koppel je de PWM kabel dus wel los van de binnenunit neem ik aan? Dus dan zie je de waarden niet meer in de portal terug, omdat de WP denkt dat het een aan/uit pomp is geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Hier staat het SWW al sinds tijden op 47 graden (300 liter Weheat vat).

Dat bevalt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
Interessant om die getallen te horen. Ga nu zelf ook eens testen of ik met 50 graden uit de voeten kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vince_ schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:41:
[...]

Daar is een aparte topic voor op Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Voor de mensen die een wp op een dakkapel hebben staan of willen plaatsen.
Ik zag een artikel in het vakblad warmtepompen.
Ook voor de bereikbaarheid van een wp op een dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
Kirvis schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:33:
[...]
Ah interessant! Doe je dat met een ESP board oid?

En dan koppel je de PWM kabel dus wel los van de binnenunit neem ik aan? Dus dan zie je de waarden niet meer in de portal terug, omdat de WP denkt dat het een aan/uit pomp is geworden?
Mogelijk ga ik dat met een ESP doen om de flow aan te passen via mijn DIY thermostaat, maar vooralsnog met een losse (4 eur) controllertje om dit snel uit te proberen. Idd de bruine draad losgehaald van de binnenunit, die stuurt de pomp verder toch niet slim aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijmer
  • Laatst online: 23-10 21:07
Pluimvee schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:16:
[...]

Mogelijk ga ik dat met een ESP doen om de flow aan te passen via mijn DIY thermostaat, maar vooralsnog met een losse (4 eur) controllertje om dit snel uit te proberen. Idd de bruine draad losgehaald van de binnenunit, die stuurt de pomp verder toch niet slim aan.
Klinkt als iets wat Weheat potentieel wel kan doen of is hun pcb hier niet op ingericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
  • Laatst online: 24-10 14:00
Carboy54 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:23:
[...]

Deze verdeler kan veel meer flow aan dan een normale pomp houdende verdeler.
Is niet alleen de flow door de WP relevant voor je rendement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
Pluimvee schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:18:

- iets hogere Ta

Daarentegen
- minder geluid
- geen pendelen

Interessante observatie. Alsof Weheat niet weet hoe de WP op een laag vermogen te laten draaien.
Heb je thermostaten in je afgifte systeem?

Op zich zou het wel onzin moeten zijn: hogere debiet en lagere delta T, is hetzelfde vermogen dan lager debiet en hogere delta T; dus je systeem zou zich 2 maal hetzelfde moeten gedragen. En zou het enige verschil mogen zijn dat je rendement iets lager ligt zoals je zelf aangeeft. Tenzij de thermostaten in huis de sturing beïnvloeden.

Ik vermoed een systeem met enkel vloerverwarming?

Heb je de energie afgiftes in beide modi (hoog versus laag debiet)?
Wat veroorzaakt eigenlijk het extra lawaai dat je beschrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
[...]

je vrouw doucht toch niet aan 45 graden? Ik zou zeggen dat het enkel voor scheren relevant is (waarmee ik verder niet wil zeggen). Of zakt de afgifte snel onder 40°C?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ietse
walter_321 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:26:
[...]

je vrouw doucht toch niet aan 45 graden? Ik zou zeggen dat het enkel voor scheren relevant is (waarmee ik verder niet wil zeggen). Of zakt de afgifte snel onder 40°C?
~25m van vat naar douche. Deels door de grond deels via een koof en plafond naar de badkamer wat warmte verlies geeft. Daarna mengt het warm water zich natuurlijk met koud waardoor het rustig aan wat minder warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan de Jong2
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-10 10:54
WeHeat geeft aan dat de flow door de Sparrow 1 m3 per uur moet zijn. Het toerental van de pomp 1 wordt hier op geregeld door de regelunit dmv een PWM signaal naar de pomp en toerental terug koppeling van de pomp naar de regelunit ( derde draad).
Deze flow van 1 m3 wordt ook weergegeven in de WP gegevens op de computer onder circulatiepomp CV.
Nu kun je de flow door de warmtepomp ook uitrekenen met de delta t over de warmtepomp en het toegevoegde vermogen en de warmtecapaciteit van water ( warmtepomp afgifte WP = delta t x warmte capaciteit water x flow)
Als ik deze berekening uitvoer kom ik steeds op een flow van ca 1.5 m3 / uur uit. Zowel bij vollast als bij deellast van de WP.
Dit is een behoorlijk verschil met de door WeHeat weergegeven flow van 1 m3 / uur.
Welke waarde klopt nu niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmPeters69
jelleeelco schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:10:
[...]

@jelleeelco VVW pomp dus aanschakelen bij warmtevraag zoals de handleiding aangeeft.
Maar op welke snelheid (natuurlijk VVW modus)? Ik heb de centrale Wilo distripomp op stand 2 (domestic modus) waar WeHeat aangaf stand 3. Ik heb de VVW pomp ook op stand 2 (lijkt hetzelfde type Wilo pomp). Dat lijkt mij niet goed want ik heb naast de VVW nog 2 parallele circuits (begane grond rad/conv, boven rad). Ik heb in deze 2 parallele branches een Watt flowmeter/regelaar geplaatst, dus ik kan de individueele flows tunen.
Leidraad is delta T bij de Blackbird, deze is meestal 4-5 gr, best goed denk ik. Huis wordt ook overal warm.
Mijn niet gevoel zegt dat de VVW pomp, op de hybride verdeler, een stand lager hoort te staan. Hoe staan jouw pompen ingesteld? En wat is jouw verschil in aanvoer/retour temp VVW verdeler? Thanks!

Note: ik heb 5 relatief lange VVW groepen, ca. 15L per groep.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-10 21:05
Jan de Jong2 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:01:
WeHeat geeft aan dat de flow door de Sparrow 1 m3 per uur moet zijn. Het toerental van de pomp 1 wordt hier op geregeld door de regelunit dmv een PWM signaal naar de pomp en toerental terug koppeling van de pomp naar de regelunit ( derde draad).
Deze flow van 1 m3 wordt ook weergegeven in de WP gegevens op de computer onder circulatiepomp CV.
Nu kun je de flow door de warmtepomp ook uitrekenen met de delta t over de warmtepomp en het toegevoegde vermogen en de warmtecapaciteit van water ( warmtepomp afgifte WP = delta t x warmte capaciteit water x flow)
Als ik deze berekening uitvoer kom ik steeds op een flow van ca 1.5 m3 / uur uit. Zowel bij vollast als bij deellast van de WP.
Dit is een behoorlijk verschil met de door WeHeat weergegeven flow van 1 m3 / uur.
Bij mij klopt het aardig. Ik zie dat ik sinds kort meer cijfers achter de komma heb,
dT=1.59
P = 4186*1.59/3.6= 1849

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LW3TtQDxwaWeQSRSL2DSAtd3gkg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b4jQ9fkF5E46SWn9fZTDL6Lo.png?f=fotoalbum_large[/URL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-10 21:05
-

[ Voor 199% gewijzigd door thomk op 01-03-2025 23:40 . Reden: dubbel na error ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
Pluimvee schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:06:
[...]

Ik weet nou niet of dat een goed idee is...
De binnen unit regelt de pomp zelf al qua vermogen en toerental. Nu beïnvloed je dat zelf ook.

Ik weet trouwens niet waarom maar sinds gisteren de instellingen weg dus gisteren warm in de woonkamer en stond niet meer op stand 5.
Merkte al dat de Blackbird net wat meer aan vermogen vroeg.
Vanavond weer alles terug gezet. Temperatueen bij stooklijn was ik niet zeker van dus dat even aankijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
Mooi weer nu en gratis huis verwarmen. Nu net onder vriespunt .
Zon schijnt lekker en stroomprijs zakt nu van 9 eurocent naar 0 eurocent vanmiddag 14 uur.(kale stroomprijzen)
Flint draait op standje 4 en binnen is het 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
rijmer schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:22:
[...]
Klinkt als iets wat Weheat potentieel wel kan doen of is hun pcb hier niet op ingericht?
Dit kan hun pcb prima zelf doen, maar dat doen ze nu niet. Hun pcb stuurt op dit moment de circulatiepomp altijd naar ern flow van 1.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-10 17:42
HarmPeters69 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:31:
[...]

@jelleeelco VVW pomp dus aanschakelen bij warmtevraag zoals de handleiding aangeeft.
Maar op welke snelheid (natuurlijk VVW modus)? Ik heb de centrale Wilo distripomp op stand 2 (domestic modus) waar WeHeat aangaf stand 3. Ik heb de VVW pomp ook op stand 2 (lijkt hetzelfde type Wilo pomp). Dat lijkt mij niet goed want ik heb naast de VVW nog 2 parallele circuits (begane grond rad/conv, boven rad). Ik heb in deze 2 parallele branches een Watt flowmeter/regelaar geplaatst, dus ik kan de individueele flows tunen.
Leidraad is delta T bij de Blackbird, deze is meestal 4-5 gr, best goed denk ik. Huis wordt ook overal warm.
Mijn niet gevoel zegt dat de VVW pomp, op de hybride verdeler, een stand lager hoort te staan. Hoe staan jouw pompen ingesteld? En wat is jouw verschil in aanvoer/retour temp VVW verdeler? Thanks!

Note: ik heb 5 relatief lange VVW groepen, ca. 15L per groep.
Uhhhh ik heb geen idee hoe die pomp staat. Op de pomp brand het lampje bij het horizontale lampje en dan daarboven branden nog 2 lampjes. Geen idee welke modus dat is. Normaal zit de dT zo rond de 3-5 graden. Met het warmere weer nu zo rond de 1-3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluimvee
walter_321 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:24:
[...]

Heb je thermostaten in je afgifte systeem?

Op zich zou het wel onzin moeten zijn: hogere debiet en lagere delta T, is hetzelfde vermogen dan lager debiet en hogere delta T; dus je systeem zou zich 2 maal hetzelfde moeten gedragen. En zou het enige verschil mogen zijn dat je rendement iets lager ligt zoals je zelf aangeeft. Tenzij de thermostaten in huis de sturing beïnvloeden.

Ik vermoed een systeem met enkel vloerverwarming?

Heb je de energie afgiftes in beide modi (hoog versus laag debiet)?
Wat veroorzaakt eigenlijk het extra lawaai dat je beschrijft?
Ik heb geen thermostaten in het afgiftesysteem, en het gaat idd hoofdzakelijk over vloerverwarming.
Het geluid (zachte hoge toon) is het 'gefluit' of 'geruis' in de leidingen. Moeilijk te omschrijven geluid wat op de achtergrond zit, maar wel irritant. Deze is nu - met lagere toerental - weg.

Hoe het ook zij, idd is het afgegeven vermogen hetzelfde maar de gemiddelde temperatuur in het afgiftesysteem systeem (bij dezelfde stooklijn) wel lager. Hierdoor moet de stooklijn iets hoger hetgeen theoretisch minder efficiënt zou zijn. Masr omdat de WP rustiger draait is dit weer efficiënter dus mogelijk toch beter.

Dit toerental wil je dynamisch sturen. Bij defrost wil je (denk ik) de pomp zo snel mogelijk draaien zodat de temperatuur zo min mogelijk zakt. Dit zou ik met een ESP zelf kunnen regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluimvee
Kevin1990 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:29:
[...]
Ik weet nou niet of dat een goed idee is...
De binnen unit regelt de pomp zelf al qua vermogen en toerental. Nu beïnvloed je dat zelf ook.
Ik heb de PWM kabel van de pcb overgezet naar een losse PWN controller waardoor de binnenuit de pomp alleen nog maar in en uitschakeld. Het toerental komt nu van de losse controller. Er is verder ook geen risico met het stukgaan van de controller want zonder PWM signaal gaat de pomp automatisch op maximale snelheid draaien.
Verder heb ik de binnenunit geen enkele keer het toerental zelf zien aanpassen, dus ik vermoed dat deze hem altijd naar de 1.3 flow stuurt en verder geen slimmigheden heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluimvee

De waardes in de portal zijn idd niet consistent met elkaar, dit heb ik ook bij ze neergelegd. Zo ook dat het afgegegeven vermogen (en de COP) tijdens defrost positief blijven, is ook incorrect.
Menigeen heeft daarom een aparte warmtemeter geplaatst (Kamstrup). Ik heb deze klaar liggen maar ga hem pas in de zomer plaatsten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• I.p.
  • Laatst online: 21:05
1 nacht weer net onder het vriespunt en de voorpoot van de BB weer vastgevroren vanochtend met een zware brom in huis. Gelukkig kom ik er snel bij via het raam. Maar hier moeten ze toch snel eens met een oplossing voor komen. Gewoon een ontwerpfout.

[ Voor 12% gewijzigd door I.p. op 02-03-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmPeters69
jelleeelco schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:35:
[...]

Uhhhh ik heb geen idee hoe die pomp staat. Op de pomp brand het lampje bij het horizontale lampje en dan daarboven branden nog 2 lampjes. Geen idee welke modus dat is. Normaal zit de dT zo rond de 3-5 graden. Met het warmere weer nu zo rond de 1-3.
Dit zijn default instellingen, VVW modus (goed) en snelheid midden (kan: lasg/middel/hoog). Ik zie flowmeters op de verdeler veranderen afhankelijk van setting. Mijn verdeler retour temp is ca. 7 gr lager dan aanvoer. Ik zal eens stand 3 gaan proberen vd verdeler pomp... De centrale Wilo pomp kan best op stand 3 zoals WeHeat aangeeft, deze stond op middel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-10 10:00
I.p. schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:24:
1 nacht weer net onder het vriespunt en de voorpoot van de BB weer vastgevroren vanochtend met een zware brom in huis. Gelukkig kom ik er snel bij via het raam. Maar hier moeten ze toch snel eens met een oplossing voor komen. Gewoon een ontwerpfout.
Staat de bb waterpas?
Zou het helpen hem net niet waterpas te zetten?
Dan loopt het water net elders heen? (Andere poot >:) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Last
  • Laatst online: 22:33
I.p. schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:24:
Ik had dit pootprobleem via mijn installateur ook bij Weheat gemeld. Gisteren werd het volgende teruggemeld:

“ Ik kom net terug uit de Weheat fabriek en heb het probleem met de voet nogmaals besproken. Wat ik begrijp is dat ze in de komende productielijn hier wel aanpassingen op gaan doen, maar dat dit op korte termijn niet opgelost is.
Wat mogelijk zou kunnen helpen, volgens de supportafdeling, is de rubberen tegels beter niet onder de verdamper geplaatst kunnen worden.
Ik begrijp dat hiermee het probleem niet volledig is opgelost, maar alle beetjes helpen.”

Niet heel bevredigend natuurlijk, en het is natuurlijk de vraag of de komende aanpassing waaraan Weheat refereert ook beschikbaar komt voor reeds geïnstalleerde Blackbirds. We wachten af…

Intussen vanwege de kans op bevriezen maar weer nachtverlaging geprobeerd om een overmaat aan defrosts te voorkomen. Desondanks vannacht toch nog 7 defrosts. Maar gelukkig geen vastgevroren poot met extra herrie deze keer. Vanochtend wel een graad kouder in huis.
Opwarmen daarna ging langzamer dan gewenst, want natuurlijk weer onderbroken door een SWW run en defrost direct na de ochtenddouche… zo stompzinnig!
Wanneer kunnen we nu eens zelf een gunstiger moment daarvoor kiezen? Vanmiddag schijnt de zon volop en hebben we ruim stroom over voor verwarmen van het boilervat. Maar tegen die tijd staat de boel weer op standby.

Komop, zo moeilijk kan het toch niet zijn om dit wat slimmer te maken? Met bijvoorbeeld een knopje “Alleen SWW verwarmen tussen 14:00 en 17:00 uur” zijn veel mensen al heel blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
Degast schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:15:
[...]

Staat de bb waterpas?
Zou het helpen hem net niet waterpas te zetten?
Dan loopt het water net elders heen? (Andere poot >:) )
Hij staat nu waterpas ja (gisteren me eens even aan gegeven want stond hij niet). Hij stond eerst met de voorpoot lager dus dacht inderdaad ook dat het nu beter moest worden, maar ook waterpas doet hij het dus. Wat jij voorstelt gaat aan de achterkant weer voor meer water zorgen. Toen het laatst langer vroor ontstonden daar ook ijspegels tussen de BB en betontegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I.p.
Last schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:17:
[...]

Ik had dit pootprobleem via mijn installateur ook bij Weheat gemeld. Gisteren werd het volgende teruggemeld:

“ Ik kom net terug uit de Weheat fabriek en heb het probleem met de voet nogmaals besproken. Wat ik begrijp is dat ze in de komende productielijn hier wel aanpassingen op gaan doen, maar dat dit op korte termijn niet opgelost is.
Wat mogelijk zou kunnen helpen, volgens de supportafdeling, is de rubberen tegels beter niet onder de verdamper geplaatst kunnen worden.
Ik begrijp dat hiermee het probleem niet volledig is opgelost, maar alle beetjes helpen.”

Niet heel bevredigend natuurlijk, en het is natuurlijk de vraag of de komende aanpassing waaraan Weheat refereert ook beschikbaar komt voor reeds geïnstalleerde Blackbirds. We wachten af…

Intussen vanwege de kans op bevriezen maar weer nachtverlaging geprobeerd om een overmaat aan defrosts te voorkomen. Desondanks vannacht toch nog 7 defrosts. Maar gelukkig geen vastgevroren poot met extra herrie deze keer. Vanochtend wel een graad kouder in huis.
Opwarmen daarna ging langzamer dan gewenst, want natuurlijk weer onderbroken door een SWW run en defrost direct na de ochtenddouche… zo stompzinnig!
Wanneer kunnen we nu eens zelf een gunstiger moment daarvoor kiezen? Vanmiddag schijnt de zon volop en hebben we ruim stroom over voor verwarmen van het boilervat. Maar tegen die tijd staat de boel weer op standby.

Komop, zo moeilijk kan het toch niet zijn om dit wat slimmer te maken? Met bijvoorbeeld een knopje “Alleen SWW verwarmen tussen 14:00 en 17:00 uur” zijn veel mensen al heel blij.
Nou dat wordt dan nog vaak het dak op…

Helemaal mee eens. SWW in koude nachten warmen is alleen een goed idee als je een WP hebt die flink vermogen over heeft merk ik hier. Als hij zijn power hard nodig heeft voor het huis warm te houden dan wil je dit gewoon niet. En het puntje zonnestroom is daar zeker een goed aanvullend argument bij. De optie om een window in te kunnen stellen zou prioriteit mogen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-10 10:00
Ik vind geen duidelijke plaatjes van de onderkant van de BB. Om te zien hoe het water nu precies langs die poten wegloopt.
Lijkt er op dat veel water nu juist die kant op loopt inderdaad.

Misschien is het toch mogelijk eea te verbeteren met het plaatsen van een paar tactische druipranden. Zodat het water valt vooral het via de poot weg loopt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:46
Voor mensen (@Degast , @I.p., @Last ) met het waterpootprobleem (3 x woordwaarde) - stuur me even een PB, dan stuur ik je een ring met weldorpel die je op de voorpoot kan plaatsen. Dit lijkt bij mij goed te helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvA-PZJj7GLjafhEBg4QadWy_BE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rycFMC71WkTHxuoKq7coPiLi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Last
  • Laatst online: 22:33
Satefan schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:13:
Voor mensen (@Degast , @I.p., @Last ) met het waterpootprobleem (3 x woordwaarde) - stuur me even een PB, dan stuur ik je een ring met weldorpel die je op de voorpoot kan plaatsen. Dit lijkt bij mij goed te helpen.
Thanks! Net PB gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Pluimvee schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:51:
[...]

Ik heb de PWM kabel van de pcb overgezet naar een losse PWN controller waardoor de binnenuit de pomp alleen nog maar in en uitschakeld. Het toerental komt nu van de losse controller. Er is verder ook geen risico met het stukgaan van de controller want zonder PWM signaal gaat de pomp automatisch op maximale snelheid draaien.
Verder heb ik de binnenunit geen enkele keer het toerental zelf zien aanpassen, dus ik vermoed dat deze hem altijd naar de 1.3 flow stuurt en verder geen slimmigheden heeft.
Heb je beide draden van de PWM aansturing op je eigen controller aangesloten?

Krijgt de binnenunit nog wel het inkomende iPWM signaal binnen, of vaart je nu volledig blind? Want dan klopt je vermogen uit parameter ook niet meer als ie dat niet meer goed binnen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
Kirvis schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:04:
[...]
Heb je beide draden van de PWM aansturing op je eigen controller aangesloten?
Krijgt de binnenunit nog wel het inkomende iPWM signaal binnen, of vaart je nu volledig blind? Want dan klopt je vermogen uit parameter ook niet meer als ie dat niet meer goed binnen krijgt.
Het iPWM signaal hangt vooralsnog los. Ik kan deze wel aansluiten maar de binnenunit doet daar verder niets mee dus waarom zou ik.
Vermogen uit is hetzelfde als daarvoor dus de flow doet de binnenuit niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
ietse schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:05:
[...]

...Daarna mengt het warm water zich natuurlijk met koud waardoor het rustig aan wat minder warm wordt.
als het water zich nog mengt met koud water, lijkt het me een probleem met de thermostatische kraan van de douche. Of mis ik iets?

En je warm water door grond sturen lijkt niet hebt best. Idd interessant probleem: hoe warm is het water nog na 25m...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Pluimvee schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:53:
[...]

Het iPWM signaal hangt vooralsnog los. Ik kan deze wel aansluiten maar de binnenunit doet daar verder niets mee dus waarom zou ik.
Als je die aangesloten laat op de binnenunit (als dat kan qua kabellengte) dan zou ie het debiet in de portal nog wel moeten weergeven lijkt me.
Vermogen uit is hetzelfde als daarvoor dus de flow doet de binnenuit niets mee.
Ha! Dat is interessant!! Want dat betekent dus dat Weheat er voor de berekening van het uitgaand vermogen vanuit gaat dat de flow dus altijd constant is: 1000 liter per uur voor de Flint en Sparrow, en 1300 liter per uur voor de BB.

Althans, dat is de enige conclusie die ik hier uit kan trekken.

Edit: tenzij de delta T dusdanig is aangepast dat met de nieuwe flow het uitgaand vermogen toch exact hetzelfde is. Maar dat zou je moeten kunnen zien in het portal. En dat zal niet meteen zo zijn, het systeem moet eerst weer een evenwicht bereiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Kirvis op 02-03-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
...
volgens mij is het een cirkelredering: de WP zal het warmtepomp-afgifte-vermogen bereken door de delta T te vermenigvuldigen met het water debiet. Het afgegeven vermogen is immers niet rechtstreeks te meten.
Als jij nu de omgekeerde berekening doet en je niet bij het 'juiste' debiet uitkomt, zou er iets mis moeten zijn met je berekening.
Tenzij je nog een extra vermogen/energie meter in je afgifte systeem hebt (die ook weer debiet en delta T zal meten en daaruit het afgegeven vermogen zal berekenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
Pluimvee schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:43:
[...]

Ik heb geen thermostaten in het afgiftesysteem, en het gaat idd hoofdzakelijk over vloerverwarming.
Het geluid (zachte hoge toon) is het 'gefluit' of 'geruis' in de leidingen. Moeilijk te omschrijven geluid wat op de achtergrond zit, maar wel irritant. Deze is nu - met lagere toerental - weg.

Hoe het ook zij, idd is het afgegeven vermogen hetzelfde maar de gemiddelde temperatuur in het afgiftesysteem systeem (bij dezelfde stooklijn) wel lager. Hierdoor moet de stooklijn iets hoger hetgeen theoretisch minder efficiënt zou zijn. Masr omdat de WP rustiger draait is dit weer efficiënter dus mogelijk toch beter.

Dit toerental wil je dynamisch sturen. Bij defrost wil je (denk ik) de pomp zo snel mogelijk draaien zodat de temperatuur zo min mogelijk zakt. Dit zou ik met een ESP zelf kunnen regelen.
ok duidelijk: ik verwachte dat je met geluid bedoelde geluid van de buiten-unit.
Geluid in de leidingen door waterpomp/waterstroom: wat opties:
- Of er zit nog best wat lucht in je systeem en moet je ontluchten.
- de pomp veroorzaakt trillingen in heel het systeem: kijken of een dempend materiaal bij muurbevestigingen het probleem kan opvangen. Eventueel veroorzaakt een vernauwing ook iets van trilling.
Eventueel eens wat kringen uitzetten om te zien of een bepaalde resonantie in de leidingen bij sommige configuraties weg gaat.

Maar het blijft bizar dat je WP zelf 'rustiger' draait: heb je daar cijfers over? Dat klinkt op zich bizar. Je maakt je WP efficienter (de instelling met hoger debiet) en met zowat zelfde vermogen en toch pendelt ze dan.
Heb je hiervan concrete cijfers die dat ondersteunen. Heb je de COP in bij beide instellingen bij zowat gelijke water temperatuur?
Merk op dat 1 uur draaien/ 1 uur uit op een moment dat het laagste vermogen van de WP hoger is dan je warmteverlies van je huis nu niet echt een probleem lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
Kirvis schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:38:
[...]
Ha! Dat is interessant!! Want dat betekent dus dat Weheat er voor de berekening van het uitgaand vermogen vanuit gaat dat de flow dus altijd constant is: 1000 liter per uur voor de Flint en Sparrow, en 1300 liter per uur voor de BB.
Het uitgaande vermogen (en dus ook COP) is niet afhankelijk van de flow meting. Als je de iPWM los haalt wordt het uitgaande vermogen prima 'vastgesteld'. Ik neem aan dat vanuit interne tabellen komt uit het lab.

Immers is al eerder vastgesteld dat de metingen in het dashboard (Ta-Tr)*flow*4.19 niet overeenkomen met het getoonde vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
Pluimvee schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:42:
[...]

Het uitgaande vermogen (en dus ook COP) is niet afhankelijk van de flow meting. Als je de iPWM los haalt wordt het uitgaande vermogen prima 'vastgesteld'. Ik neem aan dat vanuit interne tabellen komt uit het lab.

Immers is al eerder vastgesteld dat de metingen in het dashboard (Ta-Tr)*flow*4.19 niet overeenkomen met het getoonde vermogen.
dan is het getoonde vermogen dus gewoon onzin...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluimvee
walter_321 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:50:
[...]

Maar het blijft bizar dat je WP zelf 'rustiger' draait: heb je daar cijfers over? Dat klinkt op zich bizar. Je maakt je WP efficienter (de instelling met hoger debiet) en met zowat zelfde vermogen en toch pendelt ze dan.
Heb je hiervan concrete cijfers die dat ondersteunen. Heb je de COP in bij beide instellingen bij zowat gelijke water temperatuur?
Merk op dat 1 uur draaien/ 1 uur uit op een moment dat het laagste vermogen van de WP hoger is dan je warmteverlies van je huis nu niet echt een probleem lijkt.
Ik denk dat ik je vraag niet helemaal begrijp.
Maar de COP/vermogenswaardes in het dashboard zijn artificial en daarmee niet representatief. De Kamstrup warmtemeter heb ik nog niet geïnstalleerd.

Echter:
De formule is aan bron en afgifte kant gelijk P=(Ta-Tr)*debiet*4.19.
Met een lagere debiet wordt daarmee deltaT aan afgifte en bronzijde hoger maar het vermogen veranderd niet met het veranderen van de flow.

Echter: ik draai op stooklijn, hetgeen betekent dat de WP uitgaat waneer Tset onder Tr komt. Als er warmtevraag is dan zal Ta nabij Tset zitten. Als de warmtevraag dan daalt, door hogere Tbuiten of zoninstraling, dan daalt Tset, en als deze dan onder Tr komt dan gaat de WP uit. Als er dan weer wamtevraag komt, en Tset weer boven Tr, dan gaat hij weer aan, etc.
Dus een kleinere delta T geeft een kleiner gebied waarbinnen Tset kan bewegen zonder de WP te laten pendelen.

Met een lagere debiet is er een hogere delta T en kan Tset meer variëren zonder dat de WP aan/uit gaat.

Oftewel:
Lagere flow
Minder geluid
Gelijke vermogen overdracht
Hogere delta T
Groter gebied voor variatie van Tset zonder dat de WP daarop aan/uit schakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
Pluimvee schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:32:
[...]

I...

Echter: ik draai op stooklijn, hetgeen betekent dat de WP uitgaat waneer Tset onder Tr komt. Als er warmtevraag is dan zal Ta nabij Tset zitten. Als de warmtevraag dan daalt, door hogere Tbuiten of zoninstraling, dan daalt Tset, en als deze dan onder Tr komt dan gaat de WP uit. Als er dan weer wamtevraag komt, en Tset weer boven Tr, dan gaat hij weer aan, etc.
Dus een kleinere delta T geeft een kleiner gebied waarbinnen Tset kan bewegen zonder de WP te laten pendelen.

Met een lagere debiet is er een hogere delta T en kan Tset meer variëren zonder dat de WP aan/uit gaat.

Oftewel:
Lagere flow
Minder geluid
Gelijke vermogen overdracht
Hogere delta T
Groter gebied voor variatie van Tset zonder dat de WP daarop aan/uit schakeld
Bedankt voor de verduidelijking.
Je verhaal ivm kleinere delta en sneller uitgaan is me nu beter duidelijk.
Maar: uiteindelijk vraagt je huis een bepaald vermogen over tijd. Dat wijzigt niet. Het effect van langer blijven draaien moet dan zijn dat je overshoot krijgt van de binnentemperatuur. En dat is ook voor niets goed. En dan nadiien langer uitblijven.
Als je in het gebied komt waarbij je tegen het minimale vermogen van de WP loopt zal ze ooit moeten uitgaan. Danwel krijg je binnen te warm. Of ook: je kan de langere tijden ook forceren door bv de WP minstens bv 1 uur te laten uit zijn wanneer ze uit gaat. De hysteresis zorgt daar ook zelf voor. In het regime van kleine delta T, zou je dat zo kunnen forceren (of door te forceren dat ze minimaal een bepaalde tijd moet draaien, maar ik dank dat je beter minimaal x-tijd uit laat). En als je warmteverlies laag is, is 2 uur geen verwarming nauwelijk merkbaar.
Volgens mij speel je beter met geforceerd langer uit blijven dan de watermpomp te verlagen.

Walter
edit: ik verstuurde mijn bericht eerste zonder inhoud...

[ Voor 38% gewijzigd door walter_321 op 02-03-2025 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Vannacht was het toch fris buiten. -3.3 graden hier in de flevopolder. Toen ik vanmorgen beneden kwam was het wat frisser dan normaal. De stilte-setting stond op stand 2 (van links). Deze blijkt toch onvoldoende vermogen te leveren voor deze koude temperaturen. Op zich logisch, want nu zijn er 7 modi in de nachtlimiet.

Zo te zien is de documentatie nog niet geupdate (daar worden 5 modi omschreven). Zou goed zijn als @Weheat beschrijft wat de verschillende modi betekenen (aangezien het niet lijkt te gaan om eenvoudige % instellingen van de compressor).

Satefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
Satefan schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:15:
Vannacht was het toch fris buiten. -3.3 graden hier in de flevopolder. Toen ik vanmorgen beneden kwam was het wat frisser dan normaal. De stilte-setting stond op stand 2 (van links). Deze blijkt toch onvoldoende vermogen te leveren voor deze koude temperaturen. Op zich logisch, want nu zijn er 7 modi in de nachtlimiet.

Zo te zien is de documentatie nog niet geupdate (daar worden 5 modi omschreven). Zou goed zijn als @Weheat beschrijft wat de verschillende modi betekenen (aangezien het niet lijkt te gaan om eenvoudige % instellingen van de compressor).

Satefan
Wat benoemd je als frisser?
Hier heeft we WP een nachtje niet gedraaid en het is nog +21°C in huis. Weet je welke vermogens de WP had moeten leveren?
En heeft ze dan heel de nacht op vol vermogen proberen te draaien? Het kan ook een probleem zijn met de sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
thomk schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:25:
[...]

Bij mij klopt het aardig. Ik zie dat ik sinds kort meer cijfers achter de komma heb,
dT=1.59
P = 4186*1.59/3.6= 1849

[Afbeelding][/URL]
Is dat niet een lage cop; buiten 3.6°C? 25 graden water en maar COP 3.7; zou dat niet boven COP 4 moeten zijn?

Mooi dat je met die lage temperatuur kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
Satefan schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:13:

[Afbeelding]
Het probleem is hier vooral dat er een ijspegel ontstaat tussen BB en tegel die zo sterk is dat hij niet meer vrij kan bewegen. Heb je hier met deze ring geen last meer van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakersuser
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-10 16:48
Mijn Flint P40 warmtepomp draait nu al geruime tijd. Helaas heeft weheat totaal geen service want het verbruik van de warmtepomp is niet zichtbaar in hun app of via de API koppeling.
Ik kan de warmtepomp niet onderbreken, deze zit met een rechtstreekse kabel naar de meterkast. Wel zit er een verdeelblokje extra op deze groep bij de warmtepomp en daarin zit de elektronica van de warmtepomp en ook de circulatie pomp. Ik heb een powermeter op de circulatie pomp gezet, dan kan ik nog 'iets' meten. Het valt mij enorm tegen: de circulatie pomp gebruikt elke dag 1 kWh. Dus gemiddeld 30 kWh per maand. En dat nemen ze niet mee in de COP natuurlijk, maar ja, ook die kan ik niet zien. Op de portal is wel 'wat' te zien, echter die gegevens kan ik niet exporteren of zo.
Nee, ik ben erg ontevreden over de service van WeHeat, je denkt dat je een systeem krijgt met werkzame power meting embedded, en dan werkt het niet. Ik weet nog steeds niet of ik beter op gas had kunnen blijven verwarmen.
Voor mij is de COP die zij op papier beloven waardeloos achteraf. Er zijn geen betrouwbare meetgegevens (en nee, ik ga geen elektricien een power monitor laten inbouwen, dat is erg duur vandaag de dag en tevens waarom zou ik het dubbel moeten uitvoeren als WeHeat het al moet leveren).

Wat kan ik eigenlijk in de zomer verwachten van die (circulatie) pomp? Ook elke dag 1 kWh? Terwijl alles standby staat? Of kan ik dit instellen 'ergens'? (ik zou niet weten waar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
tweakersuser schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:01:
Mijn Flint P40 warmtepomp draait nu al geruime tijd. Helaas heeft weheat totaal geen service want het verbruik van de warmtepomp is niet zichtbaar in hun app of via de API koppeling.
Ik kan de warmtepomp niet onderbreken, deze zit met een rechtstreekse kabel naar de meterkast. Wel zit er een verdeelblokje extra op deze groep bij de warmtepomp en daarin zit de elektronica van de warmtepomp en ook de circulatie pomp. Ik heb een powermeter op de circulatie pomp gezet, dan kan ik nog 'iets' meten. Het valt mij enorm tegen: de circulatie pomp gebruikt elke dag 1 kWh. Dus gemiddeld 30 kWh per maand. En dat nemen ze niet mee in de COP natuurlijk, maar ja, ook die kan ik niet zien. Op de portal is wel 'wat' te zien, echter die gegevens kan ik niet exporteren of zo.
Nee, ik ben erg ontevreden over de service van WeHeat, je denkt dat je een systeem krijgt met werkzame power meting embedded, en dan werkt het niet. Ik weet nog steeds niet of ik beter op gas had kunnen blijven verwarmen.
Voor mij is de COP die zij op papier beloven waardeloos achteraf. Er zijn geen betrouwbare meetgegevens (en nee, ik ga geen elektricien een power monitor laten inbouwen, dat is erg duur vandaag de dag en tevens waarom zou ik het dubbel moeten uitvoeren als WeHeat het al moet leveren).

Wat kan ik eigenlijk in de zomer verwachten van die (circulatie) pomp? Ook elke dag 1 kWh? Terwijl alles standby staat? Of kan ik dit instellen 'ergens'? (ik zou niet weten waar).
heb je toegang tot de portal? Daar vind je toch de verbruikgegevens?

Ivm de omlooppomp: ieder ander verwarmingsssyteem heeft ook een omlooppomp. Er is daarom iets voor te zeggen dat die niet meetelt. Al draait een WP omlooppomp veelal wat extra uren en moet die veelal meer volume water verplaatsen -al zouden klassieke systemen ook meer efficient werken als ze met meer debiet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
na de vorige reactie: heeft iemand een 'filmpje' met wat de portal aanbiedt? Zelf vind ik hierover geen handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Kan je eens een screenshotje doen van de app en portal? Want je kan echt veel zien qua data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:32
@teacher @tweakersuser

Ik denk dat TweakerUser het aantal historische kWh bedoelt. Je kunt nu bijvoorbeeld niet terugkijken wat vorige week, of vorige maand gebruikt is.

Je kunt alleen in dezelfde week de data van die week zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

ja, dat zou fijn zijn idd. Ik wil best per jaar weten wat de installatie (dus met pompen, etc) verbruikt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
I.p. schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:51:
[...]

Het probleem is hier vooral dat er een ijspegel ontstaat tussen BB en tegel die zo sterk is dat hij niet meer vrij kan bewegen. Heb je hier met deze ring geen last meer van?
Op welke plek ontstaat die ijspegel precies? Bij mij loopt water de veerpoot weer in. Met de ring wordt dat voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Verbruiksmeters zijn vaak niet standaard of niet nauwkeurig in warmtepompen land. En is dus zeker niet standaard in de budget Flint. Met de geboden software kan je aanzienlijk meer dan bij vaak veel duurdere concurrenten. Voor een paar euro koop je bij Ali een verbruiksmeter met sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c18DwsqIfXdHmRXMs2JLUrhMtug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2siF7s9kJI8zL1773QWipgi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYY0N4i8oPexR8WyKLFpcCu7EY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VrSnffUS2W3o1dTrCCkY4nH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Carboy54 op 03-03-2025 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
(en nee, ik ga geen elektricien een power monitor laten inbouwen, dat is erg duur vandaag de dag en tevens waarom zou ik het dubbel moeten uitvoeren als WeHeat het al moet leveren).
Of Weheat dat 'moet' leveren is de vraag. Feit is dat als je een aparte groep (wordt aangeraden) voor de WP aan (laat) leggen het toevoegen van een SDM120 Modbus je nog geen 5 tientjes kost..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:03

Die pomp is alleen aan als het nodig is. Dus in de zomer heel weinig. Overigens heeft een cv ketel ook een pomp maar die heb je waarschijnlijk ook nooit gemeten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:24
Ik ben inmiddels nog steeds aan het irriteren dat je de SWW run niet aan kan passen naar een later moment,
Vanmorgen kwam hij uit een defrost, kids gaat douchen en WP slaat aan voor SWW, defrost en weer verder met SWW. En dat in een tijdbestel van nog geen 2uur. Heb de SWW uit ergernis maar weer op 40c gezet en handmatig de WP op max gezet want kamer temp. was weer eens gezakt naar 19.7c ipv ons geliefde 21c.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdHN_WcDIKlM2U-N2AiQ0wMNKaw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/i3YQyuMx5cuR0EFP3F2PoAJ8.png?f=user_large

Inmiddels staat de de WP weer door het lekkere zonnetje (bijna, 250w) op standby en heeft hij niets meer te doen.... Uhmmm wacht... Niets doen? O-) Ik heb nu PV overschot!!!
Hoop dat @Weheat hier echt zsm was eens aan gaat doen want dit wij vinden dit echt niet leuk meer. :'(

PVoutput---->7335wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 25-10 19:46

De Flint staat nu standby en de binnenunit en circulatiepomp ook. Geen verbruik dus. Heb op allebei een home wizard meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sg_Q4aplANqCzCKoK8XNkFTdECI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJgEuGHnbJog19qtlBeNXhOl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03:05
Carboy54 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:48:
[...]

Verbruiksmeters zijn vaak niet standaard of niet nauwkeurig in warmtepompen land. En is dus zeker niet standaard in de budget Flint. Met de geboden software kan je aanzienlijk meer dan bij vaak veel duurdere concurrenten. Voor een paar euro koop je bij Ali een verbruiksmeter met sensor.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In de Flint zit toch dezelfde printplaat Made by Weheat als in de BB en de Sparrow? En de binnenunit is ook identiek. Verbruik zou even nauwkeurig meetbaar moeten zijn als bij de andere warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
CyberFR schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:18:
Ik ben inmiddels nog steeds aan het irriteren dat je de SWW run niet aan kan passen naar een later moment,
...
wat kan je eigenlijk instellen ivm sanitair warm water? Kan je die 'forceren' om warm water te maken, een tijd geven waarbinnnen wel/of niet warm water mag gemaakt worden? Afhankelijk van het moment een doeltemperatuur instellen...?

Walter
...iemand die overweegt een weheat wp te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dat zit er (nog?) niet in, maar is wel een verzoek wat vaker terugkomt. Op dit moment stel je de temperatuur in, en that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
teacher schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:26:
Dat zit er (nog?) niet in, maar is wel een verzoek wat vaker terugkomt. Op dit moment stel je de temperatuur in, en that's it.
auch: zelfs de WPBoiler die ik 25 jaar geleden had deed beter ;-). Zeker in de zomer met zonne-opbrengst en vooral hogere temperaturen overdag is dat toch wel onzinnig... Ik denk dat ik net een reden heb gevonden dit product nog niet matuur te vinden en te schrappen van mijn mogelijke opties als Lucht-water WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:15
Zeker nu er weer wat meer zon is zou het toch best wel fijn zijn als ik het SWW opwarmmoment een beetje in de hand kan hebben.
Het voelt logischer om dit op een warmer moment (betere COP) van de dag terwijl de zonnepanelen hun werk doen plaats te laten vinden, en niet als de zon net aan het onder aan het gaan is en meteen de halve batterijcapaciteit er doorheen gaat.

Ik kan in mijn thermostaat een warmwater beschikbaarheid aangeven, het zou fijn zijn als ik dit kan gebruiken om de warmtepomp te sturen. Van mij mag de temperatuur dan nog wel genegeerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walter_321
ivm bv opwarmtijden voor SWW: heeft weheat een schedule voor nieuwe functionaliteiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 25-10 16:19
Ik lees hier heel vaak dat er met een FE WP met SWW nog veel gedoe is.
Ik blijf nog maar voorlopig Hybride draaien en wij douchen met m'n Atag ketel in ECO mode. Geen stilstand verlies en kost nog geen 10m3 per maand.

Kan iemand uitrekenen hoeveel stroom je verbruikt voor alleen SWW installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
RNacoustics schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:07:
Ik blijf nog maar voorlopig Hybride draaien en wij douchen met m'n Atag ketel in ECO mode. Geen stilstand verlies en kost nog geen 10m3 per maand.

Eén kuub gas is ongeveer 10 kWh (/ COP). Uitgaande van de COP van 2 zit je dan op 5 kWh in plaats van een kuub gas. De SWW gaat op hoge (55 graden) temperatuur wat enigzins onverdelig is voor de COP dus een factor 2 is met deze (nacht) temperaturen niet vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.

Het verbruik voor SWW valt mij hier aardig mee. Met een 300l boiler in (nog) onverwarmde en matig geïsoleerde garage zit het verbruik, 3 personen met 'luxe' douchegedrag, op zo'n 3-5 kWh per dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:03

Die 10 kuub per maand komt nog vastrecht etc bij van zo'n 275 euro per jaar. Daardoor kan het al snel uit om FE te gaan en gas weg te doen.
Wij hebben een Flint (sinds december) met een atlantic explorer v4 200l boiler erbij. Voorheen zo'n 6-8 kuub per maand aan SWW en nu 30-36 kwh per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
walter_321 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:29:
[...]

auch: zelfs de WPBoiler die ik 25 jaar geleden had deed beter ;-). Zeker in de zomer met zonne-opbrengst en vooral hogere temperaturen overdag is dat toch wel onzinnig... Ik denk dat ik net een reden heb gevonden dit product nog niet matuur te vinden en te schrappen van mijn mogelijke opties als Lucht-water WP.
Als je een reden zoekt is er altijd wel wat te vinden.
Ik vind de BB het iig als verwarming goed doen, en ik was toch alvan plan om verwarming en SWW van elkaar te scheiden.

Wat door het forse vermogen van een GAS-CV ketel niet opvalt: zonder boiler zit je als medebewoner ook gewoon een half uur in de kou als zoon/dochterlief zolang staat de douchen. De CV verwqrmt óf SWW of het CV water...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feico.de.boer
reiniero schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:47:
[...]

Die 10 kuub per maand komt nog vastrecht etc bij van zo'n 275 euro per jaar. ...
Of anders gezegd, van het gas af levert je zo'n 3 kWh 'gratis' aan stroom per dag op, wat je anders aan vastrecht kwijt was. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

feico.de.boer schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:08:
[...]

Of anders gezegd, van het gas af levert je zo'n 3 kWh 'gratis' aan stroom per dag op, wat je anders aan vastrecht kwijt was. ;)
Vergeet onder de nieuwe gaswet ook niet de gestegen onderhoudskosten van de ketel. Incl. vastrecht krijg ik daar de helft van.mijn totale kWh's aan verwarmen en sww voor terug 🤗 en de rest doen mijn panelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Carboy54 op 03-03-2025 15:13 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 123 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.