Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 25-10 16:19
reiniero schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:47:
[...]

Die 10 kuub per maand komt nog vastrecht etc bij van zo'n 275 euro per jaar. Daardoor kan het al snel uit om FE te gaan en gas weg te doen.
Wij hebben een Flint (sinds december) met een atlantic explorer v4 200l boiler erbij. Voorheen zo'n 6-8 kuub per maand aan SWW en nu 30-36 kwh per maand.
Dat ziet er netjes uit. Met een Weheat kom je al gauw voor SWW op 150kWh/maand uit (ik lees hier zo'n 5kWh per dag). Plus al die extra defrost die je om je oren krijgt. En een investering van zo'n 4K extra. Gezien de klachten, lijkt mij, om voor 2 aparte (elektrisch) systemen te kiezen. Uiteindelijk wil ik t.z.t. wel volledig van het gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-10 23:15
Vuistregel, een standaard electrische boiler heeft een COP van 1 voor wie wil rekenen ten opzichte van een WP systeem.

De twee grootste bezwaren die ik tegen de WeHeat heb en het niet kunnen beïnvloeden van de SWW periode is dat ik zo niet gebruik kan maken van goedkope stroom (bv. dyn. contracten) of een overvloed aan zonnestroom (mijn batterijen zitten nu vol en ik kan niet even opstoken). Daarnaast kan bij koude er een temperatuurdip in huis komen omdat de capaciteit voor SWW nodig is. Nu zou de Blackbird bij moeten kunnen verwarmen met een extra 16 ampere lijn die er ligt, maar dat heb ik in de grafieken nog niet terug zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 25-10 21:05
feico.de.boer schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:25:
Vuistregel, een standaard electrische boiler heeft een COP van 1 voor wie wil rekenen ten opzichte van een WP systeem.

De twee grootste bezwaren die ik tegen de WeHeat heb en het niet kunnen beïnvloeden van de SWW periode is dat ik zo niet gebruik kan maken van goedkope stroom (bv. dyn. contracten) of een overvloed aan zonnestroom (mijn batterijen zitten nu vol en ik kan niet even opstoken). Daarnaast kan bij koude er een temperatuurdip in huis komen omdat de capaciteit voor SWW nodig is. Nu zou de Blackbird bij moeten kunnen verwarmen met een extra 16 ampere lijn die er ligt, maar dat heb ik in de grafieken nog niet terug zien komen.
De werking van de BUH blijft voor mij ook een raadsel. Volgens de installateur werkt die alleen in noodgevallen (wanneer is iets een noodgeval?), volgens het filmpje van de rondleiding bij Weheat ook als booster. Maar wanneer dan als booster?

In de handleiding is alleen iets terug te vinden als na een x aantal pogingen legionellarun niet gelukt is dat de BUH dit overneemt.

Liefst zou je dit hier ook zelf iets aan kunnen instellen. Zou het zelf geen probleem vinden als hij bij -5 of kouder eens bijspringt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
feico.de.boer schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:25:

En dat zie ik nu als een grote nadeel bij Weheat SWW oplossing. Als de WP SWW + Legionella run en verwarmen moet, dan moet de WP op z'n volle capaciteit draaien en kom je COP waarde al gauw onder de 2 uit. Met een dedicated SWW oplossing heb je die nadelen niet. Plus heb je zelf er meer vat op, om op gunstige tijden (de zon schijnt, laag tarief) je SWW weer te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
RNacoustics schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:43:
[...]

En dat zie ik nu als een grote nadeel bij Weheat SWW oplossing. Als de WP SWW + Legionella run en verwarmen moet, dan moet de WP op z'n volle capaciteit draaien en kom je COP waarde al gauw onder de 2 uit. Met een dedicated SWW oplossing heb je die nadelen niet. Plus heb je zelf er meer vat op, om op gunstige tijden (de zon schijnt, laag tarief) je SWW weer te verwarmen.
In mijn geval zou ik het middaguur meestal prima kunnen gebruiken. Warm water wordt alleen 's ochtends gebruikt voor de badkamer (quooker in de keuken). Bovendien, indien aanwezig, warmt de zon op dat moment de kamer wel op en is er daarna voldoende tijd om voor de avond de vloer weer warm te maken.

Maar natuurlijk zal dit patroon niet voor iedereen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 24-10 14:00
Jpiek schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:50:
[...]

Als je een reden zoekt is er altijd wel wat te vinden.
Ik vind de BB het iig als verwarming goed doen, en ik was toch alvan plan om verwarming en SWW van elkaar te scheiden.

Wat door het forse vermogen van een GAS-CV ketel niet opvalt: zonder boiler zit je als medebewoner ook gewoon een half uur in de kou als zoon/dochterlief zolang staat de douchen. De CV verwqrmt óf SWW of het CV water...
Mijn woning kan een nachtje zonder verwarming zonder dat het opvalt ;-).
Maar je hebt gelijk. Er is wel altijd iets ;-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lennartb
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-10 17:35
tweakersuser schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:01:

Nee, ik ben erg ontevreden over de service van WeHeat, je denkt dat je een systeem krijgt met werkzame power meting embedded, en dan werkt het niet. Ik weet nog steeds niet of ik beter op gas had kunnen blijven verwarmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYo7veSrxze9PjRBi6UhwCoo7UU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GHtB6Pz6pn44huRFLFTIkmhG.png?f=fotoalbum_large

Ik heb er een losse (shelly) pm tussen gezet. Ja er zit uiteraard verschil tussen maar het is slechts een paar % hoor. Het is niet dat de hele COP op lucht gebaseerd is (die uitgangswaarde is ook berekend..). De waardes van de sparrow zijn trouwens om de 2min ivm die waardeloze api.

De 2 dips zijn defrosts. (in standby verbruikt hij minder dan dat het apparaat aangeeft). Overigens is de waarde van weheat incl het zwarte doosje.. (45 als hij aanstaat, 2.5 uit, ook losse meter op)

[ Voor 9% gewijzigd door lennartb op 03-03-2025 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:19
walter_321 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:10:
[...]

Mijn woning kan een nachtje zonder verwarming zonder dat het opvalt ;-).
Maar je hebt gelijk. Er is wel altijd iets ;-).
Plus dat je hier alleen in het stookseizoen last van hebt natuurlijk. Bij deze temperaturen merk ik er helemaal niets van als de SWW cyclus draait. Geen verschil in de kamertemperatuur waarneembaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-10 19:23
@Kirvis Ik heb eerder jouw script uit de post van 14 januari gebruikt om de wp data uit te lezen. Dat werkte prima.
Echter nu wil ik de data van februari uitlezen maar dat lukt niet meer.
Ik krijg een ServiceException: (503), Service Unavailable melding.
Heeft dit te maken met de HA problemen zoals eerder besproken ?
Of moet er iets aangepast worden in het script ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:46
ietse schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:38:
[...]

Legionella discussies niet in beschouwing genomen kan dat zeker.
Had hem zelf op 45 staan maar de vrouw begon te klagen dat het te fris was onder de douche dus toen op 53 gezet. Helemaal prima zo.
300 liter op 43 graden

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:26
martinusv schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:09:
@Kirvis Ik heb eerder jouw script uit de post van 14 januari gebruikt om de wp data uit te lezen. Dat werkte prima.
Echter nu wil ik de data van februari uitlezen maar dat lukt niet meer.
Ik krijg een ServiceException: (503), Service Unavailable melding.
Heeft dit te maken met de HA problemen zoals eerder besproken ?
Of moet er iets aangepast worden in het script ?
Ze hebben een hele strikte rate limit op de API gezet, dus dat zal denk ik het probleem zijn.

Heb t zelf al een tijdje niet meer geprobeerd, dus weet niet of ie hier nog werkt.

Er zou op korte termijn een update moeten komen van de HA integratie, dus wellicht kan je daar wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03:05
Sinds de update toont Weheat hoeveel water er wordt rondgepompt. In het geval van de Flint is 1 m3 blijkbaar optimaal. Volgens de app wordt dat ook behaald, ondanks de gesloten verdeler (met eigen vvw-pomp dus). Is het dat dan nog nuttig/rendabel om een open verdeler te kopen? Want ook dan zal de Flint 1 m3 wensen en niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

nou... dat kan je niet zo 123 zeggen. De flint ziet niet dat er een gesloten verdeler aanhangt, die terugmengt.
Kijk, als je het prima warm krijgt dan is er niets aan de hand.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
Kirvis schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:26:
[...]

Ze hebben een hele strikte rate limit op de API gezet, dus dat zal denk ik het probleem zijn.

Heb t zelf al een tijdje niet meer geprobeerd, dus weet niet of ie hier nog werkt.

Er zou op korte termijn een update moeten komen van de HA integratie, dus wellicht kan je daar wat mee?
Dat is jammer. Het is een mooie manier om verbruiksoverzichten te maken. bv opdelen over CV en SWW verbruik. Ik hoop dat het binnenkort weer in de lucht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Last
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-10 22:33
feico.de.boer schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:50:
[...]

In mijn geval zou ik het middaguur meestal prima kunnen gebruiken. Warm water wordt alleen 's ochtends gebruikt voor de badkamer (quooker in de keuken). Bovendien, indien aanwezig, warmt de zon op dat moment de kamer wel op en is er daarna voldoende tijd om voor de avond de vloer weer warm te maken.

Maar natuurlijk zal dit patroon niet voor iedereen werken.
Ik zit me ook rot te ergeren aan het niet zelf kunnen bepalen wanneer de SWW-run start. Ik heb nu de volgende oplossing bedacht, die in mijn geval afdoende lijkt te werken. Ik heb een Blackbird met 200 liter boilervat (ruim voldoende voor 2 personen die kort douchen) met daarin een backup heater. Die heater is niet aangesloten op de Weheat binnenunit, maar zit gewoon met een stekker in het stopcontact (aparte groep/fase). Deze heater schakel ik nu tussen 14 en 16 uur in met een slimme stekker van de Action. Dan verwarmt hij het boilervat tot 55 graden. De tapwatertemperatuur in de instellingen van de warmtepomp heb ik op 40 graden gezet. De warmtepomp verwarmt nu geen tapwater meer, want dat is al op temperatuur gebracht door de heater. ‘s Ochtends is het water voor de ochtenddouche nog ruim 50 graden. Verbruik per dag volgens de slimme stekker ca. 2,5 tot 3 KWh.

Voordeel is dat nu een teveel aan zonnestroom direct wordt gebruikt, de warmtepomp hoeft niet te verwarmen op hoog vermogen, dus rustiger loop, en het scheelt hopelijk defrosten op een ongunstig tijdstip. Nadeel is de COP van 1. Maar ja, gratis stroom en de Action stekker kan ook rekenig houden met de zon, maar dat moet ik nog proberen.

Op deze manier blijft de warmtepomp overigens wel de wekelijkse legionellarun doen. Ik heb van een ander lid op dit forum begrepen dat je het moment dat die gaat lopen wel kunt beïnvloeden. Maak op het gewenste moment de Weheat binnenunit stroomloos en schakel even later weer in. Het systeem start dan op met een legionellarun en voert die vervolgens wekelijks uit rond datzelfde tijdstip. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik dit nog niet heb getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
Last schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:39:
[...]

Ik zit me ook rot te ergeren aan het niet zelf kunnen bepalen wanneer de SWW-run start. Ik heb nu de volgende oplossing bedacht, die in mijn geval afdoende lijkt te werken. Ik heb een Blackbird met 200 liter boilervat (ruim voldoende voor 2 personen die kort douchen) met daarin een backup heater. Die heater is niet aangesloten op de Weheat binnenunit, maar zit gewoon met een stekker in het stopcontact (aparte groep/fase). Deze heater schakel ik nu tussen 14 en 16 uur in met een slimme stekker van de Action. Dan verwarmt hij het boilervat tot 55 graden. De tapwatertemperatuur in de instellingen van de warmtepomp heb ik op 40 graden gezet. De warmtepomp verwarmt nu geen tapwater meer, want dat is al op temperatuur gebracht door de heater. ‘s Ochtends is het water voor de ochtenddouche nog ruim 50 graden. Verbruik per dag volgens de slimme stekker ca. 2,5 tot 3 KWh.

Voordeel is dat nu een teveel aan zonnestroom direct wordt gebruikt, de warmtepomp hoeft niet te verwarmen op hoog vermogen, dus rustiger loop, en het scheelt hopelijk defrosten op een ongunstig tijdstip. Nadeel is de COP van 1. Maar ja, gratis stroom en de Action stekker kan ook rekenig houden met de zon, maar dat moet ik nog proberen.

Op deze manier blijft de warmtepomp overigens wel de wekelijkse legionellarun doen. Ik heb van een ander lid op dit forum begrepen dat je het moment dat die gaat lopen wel kunt beïnvloeden. Maak op het gewenste moment de Weheat binnenunit stroomloos en schakel even later weer in. Het systeem start dan op met een legionellarun en voert die vervolgens wekelijks uit rond datzelfde tijdstip. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik dit nog niet heb getest.
Dat laatste kan ik bevestigen.

Die oplossing wat je aandraagt werkt mooi als de zon schijnt, maar is natuurlijk geen heel lekker alternatief voor grijze en koude weken. Er moet gewoon een instelbaar window komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feico.de.boer
Gisteren heb ik een SWW run afgedwongen door de SWW temperatuur van 55 -> 60 graden te zetten. De pomp sloeg daar op aan en vanochtend was de temperatuur nog 55-56 graden dus tussentijds verwarmen niet nodig.

Het nadeel is dat je handmatig de temperatuur heen en weer moet zetten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
feico.de.boer schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:25:
Gisteren heb ik een SWW run afgedwongen door de SWW temperatuur van 55 -> 60 graden te zetten. De pomp sloeg daar op aan en vanochtend was de temperatuur nog 55-56 graden dus tussentijds verwarmen niet nodig.

Dat is voor nu de enige oplossing om nachtverwarmen te omzeilen inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Last schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:39:
[...]

met een slimme stekker van de Action.
offtopic:
een beetje offtopic, maar toch; die goedkope slimme stekkers wil je niet langdurig veel vermogen doorheen laten gaan:
[Afbeelding]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
teacher schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:27:
[...]

offtopic:
een beetje offtopic, maar toch; die goedkope slimme stekkers wil je niet langdurig veel vermogen doorheen laten gaan:
[Afbeelding]
Zorg er tenminste voor dat je eentje gebruikt die de volle 16 ampere aan kan (3680 Watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:39
@Last ik zit ook aan zo'n soort oplossing te denken. Alleen dan liever een waarbij de BB 'passief' (dus zonder meting cq actieve sturing op de SWW temperatuur) warmte af kan geven aan een SWW vat. Om het SWW dan verder op de gewenste temperatuur te brengen een elektrische doorstroom verwarmer achter het vat, of verder opwarmen met een heater ín het vat.

Maar in het laatste geval krijg je dan volgens mij dat het warme SWW het water van de BB gaat verwarmen, handig bij een defrost, verder erg zonde van de COP 1.
Maar bij een doorstroom verwarmer achter het SWW vat heb je dan een vat wat een kweekbodem is voor legionella ?

De gedachte is dat ik dan bij buitentemp van 10-15C iig geen klapperende WP heb omdat ie de warmte aan het SWW vat kwijt kan.

maar goed, misschien praat ik nu wel nonsens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
feico.de.boer schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:25:
Ik heb Domotica en een OTGW, dus dat zou dan geautomatiseerd kunnen worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
Voor zover ik weet is de WeHeat API readonly, maar corrigeer me als ik het fout heb.

Edit: Maar via de website kan je wel instellingen aanpassen en die gaan via de API, hmm... Nou ja, even wachten tot de HA integratie het weer doet en dan kijken wat de mogelijkheden zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door feico.de.boer op 04-03-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
@feico.de.boer daarom had ik het ook over de OTGW :

SW=temperature
Setpoint Water — Set the domestic hot water setpoint. Return control of the hot water setpoint to the thermostat by specifying a temperature of 0. This command is only effective with boilers that support this function.
Examples: SW=60, SW=+40.0, SW=0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feico.de.boer
Jpiek schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:31:
@feico.de.boer daarom had ik het ook over de OTGW :

SW=temperature
Setpoint Water — Set the domestic hot water setpoint. Return control of the hot water setpoint to the thermostat by specifying a temperature of 0. This command is only effective with boilers that support this function.
Examples: SW=60, SW=+40.0, SW=0
Ik ga even uit van de WeHeat opties aangezien dit forum daar over gaat. De WeHeat negeert de SWW van de thermostaat, derhalve zou je direct via de WeHeat API iets moeten doen lijkt mij. Die laatste werkt op het moment niet in Home Assistant en aangezien ik het nog niet werkend heb gehad weet ik niet wat de mogelijkheden zijn.

Als WeHeat de SWW van de thermostaat als hint zou kunnen gebruiken is naar mijn inzien een nuttige aanvulling van de firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-10 18:09
Flintstone087 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:47:
Sinds de update toont Weheat hoeveel water er wordt rondgepompt. In het geval van de Flint is 1 m3 blijkbaar optimaal. Volgens de app wordt dat ook behaald, ondanks de gesloten verdeler (met eigen vvw-pomp dus). Is het dat dan nog nuttig/rendabel om een open verdeler te kopen? Want ook dan zal de Flint 1 m3 wensen en niet meer.
Maar misschien gaan de water temperaturen dan wel omlaag zodat de Flint efficiënter word...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-10 19:09
[quote]tweakersuser schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:01:
Mijn Flint P40 warmtepomp draait nu al geruime tijd. Helaas heeft weheat totaal geen service want het verbruik van de warmtepomp is niet zichtbaar in hun app of via de API koppeling.
Ik kan de warmtepomp niet onderbreken, deze zit met een rechtstreekse kabel naar de meterkast. Wel zit er een verdeelblokje extra op deze groep bij de warmtepomp en daarin zit de elektronica van de warmtepomp en ook de circulatie pomp. Ik heb een powermeter op de circulatie pomp gezet, dan kan ik nog 'iets' meten. Het valt mij enorm tegen: de circulatie pomp gebruikt elke dag 1 kWh. Dus gemiddeld 30 kWh per maand. En dat nemen ze niet mee in de COP natuurlijk, maar ja, ook die kan ik niet zien. Op de portal is wel 'wat' te zien, echter die gegevens kan ik niet exporteren of zo.
Nee, ik ben erg ontevreden over de service van WeHeat, je denkt dat je een systeem krijgt met werkzame power meting embedded, en dan werkt het niet. Ik weet nog steeds niet of ik beter op gas had kunnen blijven verwarmen.
Voor mij is de COP die zij op papier beloven waardeloos achteraf. Er zijn geen betrouwbare meetgegevens (en nee, ik ga geen elektricien een power monitor laten inbouwen, dat is erg duur vandaag de dag en tevens waarom zou ik het dubbel moeten uitvoeren als WeHeat het al moet leveren).

Wat kan ik eigenlijk in de zomer verwachten van die (circulatie) pomp? Ook elke dag 1 kWh? Terwijl alles standby staat? Of kan ik dit instellen 'ergens'? (ik zou niet weten waar).
[/quot

Heb je voor installatie je eigen wel goed ingelezen en informatie opgevraagd bij je installateur ?
Zodat je weet wat de opties zijn?
Heb hier ook Flint en die verwarmt mijn huis lekker warm en voordelig.
Nu zelfs "gratis" met de zon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:21
feico.de.boer schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:44:
[...]

Als WeHeat de SWW van de thermostaat als hint zou kunnen gebruiken is naar mijn inzien een nuttige aanvulling van de firmware.
Mee eens, dat zou een hele elegante oplossing zijn die echt iets toevoegt. Ik heb 'm ook al eerder voorgesteld..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flintstone087
DjAntoon schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:23:
[...]

Maar misschien gaan de water temperaturen dan wel omlaag zodat de Flint efficiënter word...
Misschien, maar zelfs tijdens een koude nacht komt de gevraagde temperatuur niet boven de 28 graden en nu het buiten 10 graden is niet meer dan 23 graden. Geen idee of het qua kosten veel scheelt als dat bijvoorbeeld twee graden lager wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:57
Hebben jullie de WP met dit weer uit- of standby staan? Voor mensen met VVW met name. Heb vorige 'warme' week een aantal dagen de WP langere tijd in 'standby' gehad. Daardoor daalde de temperatuur van de vvw te ver terug waardoor het behoorlijk wat energie heeft gekost om weer op gang te komen (1 tot 1,5 dag op 100%). Nu draait de BB op 20%. Helaas kan ik niet verder testen door de BB periode in de middag uit te laten gaan b.v. Daarvoor zijn de instellingen (nu nog) te beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w_binarytree
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01-07 20:41
CB heeft een paar weken geleden mijn warmtepomp geïnstalleerd, maar ik ben niet zeker of deze goed werkt. De flow van de circulatiepomp is slechts 0,8 m³/u, terwijl op de WeHeat-website staat dat dit meer dan 1 m³/u zou moeten zijn. De pomp draait al op 100%, en daardoor is het binnen in huis erg lawaaiig.

Ook blijft de warmtepomp de gasketel inschakelen, zelfs bij hoge buitentemperaturen (gisteren was het 9-10°C). Ik heb contact opgenomen met Coolblue, en zij stellen voor om een buffervat te installeren. Daar ben ik het mee eens, maar de installatiedatum is nog onbekend.

Ik heb vloerverwarming in het hele huis met zone-regeling. Vanwege dit probleem heb ik echter alle thermomotoren verwijderd, zodat het systeem nu volledig open staat.

Denken jullie dat een buffervat dit probleem zal oplossen, of zou er nog een andere oorzaak kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bshl9QW57oEoONhma2uOS7vxIOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yzAlhDMYY2fuPu4oAtoPvf9I.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
w_binarytree schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:55:
CB heeft een paar weken geleden mijn warmtepomp geïnstalleerd, maar ik ben niet zeker of deze goed werkt. De flow van de circulatiepomp is slechts 0,8 m³/u, terwijl op de WeHeat-website staat dat dit meer dan 1 m³/u zou moeten zijn. De pomp draait al op 100%, en daardoor is het binnen in huis erg lawaaiig.
...
Wat zijn de leidingdiameters naar de verdeelpunten?
Als de flow door een te krappe leiding moet kan dat aanzienlijk herrie geven.

Wat is de ingestelde aanvoertemperatuur?
Als de temperatuur te hoog is kan de WP deze mogelijk niet halen en zal deze de ketel bijschakelen.

Of een buffervat gaat helpen durf ik geen uitspraak over te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w_binarytree
feico.de.boer schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:01:
[...]

Wat zijn de leidingdiameters naar de verdeelpunten?
Als de flow door een te krappe leiding moet kan dat aanzienlijk herrie geven.

Wat is de ingestelde aanvoertemperatuur?
Als de temperatuur te hoog is kan de WP deze mogelijk niet halen en zal deze de ketel bijschakelen.

Of een buffervat gaat helpen durf ik geen uitspraak over te doen.
Ik heb een foto van de leiding toegevoegd. Ik heb op dit moment geen meetgereedschap bij de hand. Daarnaast zit de circulatiepomp tussen de warmtepomp-uitgang (warm water) en de gasketel. Is dat een normale opstelling? De ingestelde temperatuur is ongeveer 34 graden volgens de stooklijn. Dat zou aan de lage kant moeten zijn, toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvTgUOGQILwIhihpqoDbqJsElbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7L0zZhdvQ20zD5kuhos9dVI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
Wellicht dat iemand met meer ervaring hier commentaar op geven, ik heb zelf geen hybride installatie.
Die 34 graden zou geen probleem mogen zijn met de temperatuur van vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-10 17:42
STIMPPYYY schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:48:
Hebben jullie de WP met dit weer uit- of standby staan? Voor mensen met VVW met name. Heb vorige 'warme' week een aantal dagen de WP langere tijd in 'standby' gehad. Daardoor daalde de temperatuur van de vvw te ver terug waardoor het behoorlijk wat energie heeft gekost om weer op gang te komen (1 tot 1,5 dag op 100%). Nu draait de BB op 20%. Helaas kan ik niet verder testen door de BB periode in de middag uit te laten gaan b.v. Daarvoor zijn de instellingen (nu nog) te beperkt.
Ik draai met stooklijn en de Sparrow gaat automatisch op standby met dit warme weer. Zodra temperatuur buiten daalt, gaat hij weer zachtjes draaien.

Tot dusver nog geen issues gemerkt met een te koud afgekoelde vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-10 17:42

Ook blijft de warmtepomp de gasketel inschakelen, zelfs bij hoge buitentemperaturen (gisteren was het 9-10°C). Ik heb contact opgenomen met Coolblue, en zij stellen voor om een buffervat te installeren. Daar ben ik het mee eens, maar de installatiedatum is nog onbekend.

Ik heb vloerverwarming in het hele huis met zone-regeling. Vanwege dit probleem heb ik echter alle thermomotoren verwijderd, zodat het systeem nu volledig open staat.

Denken jullie dat een buffervat dit probleem zal oplossen, of zou er nog een andere oorzaak kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[Afbeelding]
Je draait op stooklijn? Je grafiek ziet er namelijk er "OT" achtig uit...

Geen idee of een buffervat (en bedoelden ze dan in serie of parallel?) gaat helpen. Wat voor verdelers heb je? Met pomp en bijmenging?

Ik vind 34 graden met deze buitentemperaturen wel behoorlijk hoog. In mijn stooklijn heb ik nu:
BuitenTemp: 9 graden --> Ta 25 graden
BuitenTemp: -20 graden --> Ta 38 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
[quote]STIMPPYYY schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:48:
[/qusote]
Hoi ik heb een Flint met huis met volledige vloerverwarming.
Hij staat hier 7x24 u op 22 graden.
Ik heb het met stooklijn gedaan maar afgelopen weken met opentherm.
Werkt goed hoor.
Als hij temperatuur bereikt heeft gaat hij op stand.
Als het vriest blijft de pomp draaien.
Bij hogere temperaturen stopt de pomp ook met draaien.
Warmtepomp springt vanzelf weer aan.
Ik laat hem met dit weer wel eens extra aanspringen Door thermostaat 1 graad hoger te zetten.
Ik doe dat momenteel als stroom erg laag is.
Dan wat extra warmte binnen.
Op het momenteel dat stroomprijs weer hoger wordt zet ik hem weer 1 graad lager.
Dan blijft hij de vvw hele avond en nacht op temperatuur houden.
Werkt hier prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roqme
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 06-08 09:10

[Afbeelding]
Hier ook afgelopen december door CB een Flint geïnstalleerd en weekend na de installatie veel gasverbruik. Bleek dat door de flow van de warmtepomp de gasketel aansprong. Schijnt dat bepaalde merken CV ketels hier last van hebben. Dit hebben ze snel kunnen verhelpen alleen ben even kwijt wat hier nu precies de oplossing was. Mogelijk helpt je dit op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
STIMPPYYY schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:48:
De BB gaat hier nu op stooklijn in de middag een paar uurtjes uit, precies goed genoeg om geen overshoot in kamertemperatuur te krijgen. Zodra de temperatuur begint te dalen/zon weg is start hij rustig op met 20% en bouwt dit op gedurende de avond. Hoeft dan niet extra bij te zetten om de vloer op te warmen. Is je vloer wel goed geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:57
I.p. schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:27:
[...]

De BB gaat hier nu op stooklijn in de middag een paar uurtjes uit, precies goed genoeg om geen overshoot in kamertemperatuur te krijgen. Zodra de temperatuur begint te dalen/zon weg is start hij rustig op met 20% en bouwt dit op gedurende de avond. Hoeft dan niet extra bij te zetten om de vloer op te warmen. Is je vloer wel goed geïsoleerd?
Zeker goed geisoleerd. BB zit inderdaad wel standaard boven de gevraagde watertemp, maar niet genoeg nog om in standby te gaan (2 tot 2.5gr).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-10 11:48
Goedemorgen, gok dat er weer een update is uitgerold aangezien de sww circulatie pomp weer stand-by aangeeft ipv gedeactiveerd. Wellicht beter voor de pomp, niet voor mijn setup;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
ietse schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 06:23:
Goedemorgen, gok dat er weer een update is uitgerold aangezien de sww circulatie pomp weer stand-by aangeeft ipv gedeactiveerd. Wellicht beter voor de pomp, niet voor mijn setup;)
Dit was gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MLUii_rWcSzCre2w5cwycWPOrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSWhDtcIJhc2aHFxG6O4awYw.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDBZ8Om5XRsryi0cLtaQ6iKybH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CltySMjF5YPZVu5cN4TQ9N1T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-10 12:31
4 x vooruitgang, of correcties op aanpassingen...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
Maarten58 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:12:
4 x vooruitgang, of correcties op aanpassingen...?
Nobody knows.

Heb nu wel een sensor in HA aangemaakt om de versie bij te houden vanaf nu.

(Dashboard geïnspireerd op wat @Barryvdh eerder heeft gemaakt. Nog wel echt work-in-progress, dus let niet op de fouten.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GRxTVLRB5h9bJfs45MBzU8uGNg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iO0OfvYgQ6XXSlX0PU1MwDo5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-10 11:28
Kirvis schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:17:
[...]

Nobody knows.

Heb nu wel een sensor in HA aangemaakt om de versie bij te houden vanaf nu.

(Dashboard geïnspireerd op wat @Barryvdh eerder heeft gemaakt. Nog wel echt work-in-progress, dus let niet op de fouten.)

[Afbeelding]
Over HomeAssistant gesproken, in de nieuwe beta werkt de integratie weer :)
EnergyLogs nog niet maar hopelijk activeren ze dat zodra de release officieel uit komt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-10 23:25
Nou, daar gaat ie dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEKp06PamITPHGVDbm7G8KZRWOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RC1n3eZhuLWV4vzbxbR5MCv2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
w_binarytree schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:25:
[...]

Ik heb een foto van de leiding toegevoegd. Ik heb op dit moment geen meetgereedschap bij de hand. Daarnaast zit de circulatiepomp tussen de warmtepomp-uitgang (warm water) en de gasketel. Is dat een normale opstelling? De ingestelde temperatuur is ongeveer 34 graden volgens de stooklijn. Dat zou aan de lage kant moeten zijn, toch?
[Afbeelding]
Buffervat met (veel) VVW? Waanzin. Als de leidingen het probleem zijn (als…) moet je dat aanpakken en geen pleister plakken die de situatie qua efficiëntie verslechterd!!

Zet je ketel eens in SWW only stand. Dan weet je of hij zonder kán. Als de WH de ketel te vroeg inschakelt oid dan moeten ze onderzoeken waarom dat is….

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 05-03-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
ietse schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 06:23:
Bij mij staat de CV circulatiepomp in standby ipv gedeactiveerd.
Scheelt volgens de home-wizard stekker 1 W in gebruik; bij pomp in stand-by was voorheen 2W, nu 3W.
Niet echt iets om van wakker te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w_binarytree
bbbrumbrum schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:01:
[...]

Buffervat met (veel) VVW? Waanzin. Als de leidingen het probleem zijn (als…) moet je dat aanpakken en geen pleister plakken die de situatie qua efficiëntie verslechterd!!

Zet je ketel eens in SWW only stand. Dan weet je of hij zonder kán. Als de WH de ketel te vroeg inschakelt oid dan moeten ze onderzoeken waarom dat is….
Ik heb in totaal ongeveer 110 m² vloeroppervlak met 6 groepen. Daarom wilde ik in eerste instantie geen buffervat laten installeren. Na de installatie van de warmtepomp zijn er echter veel problemen ontstaan (onvoldoende flow, circulatiepomp op hoge snelheid, gasketel die vaak inschakelt, etc.). Maar Coolblue biedt als enige oplossing het plaatsen van een buffervat. Erg jammer. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:10
w_binarytree schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:54:
[...]

Ik heb in totaal ongeveer 110 m² vloeroppervlak met 6 groepen. Daarom wilde ik in eerste instantie geen buffervat laten installeren. Na de installatie van de warmtepomp zijn er echter veel problemen ontstaan (onvoldoende flow, circulatiepomp op hoge snelheid, gasketel die vaak inschakelt, etc.). Maar Coolblue biedt als enige oplossing het plaatsen van een buffervat. Erg jammer. 8)7
Kan je die zoneregeling op proef even uitschakelen? Soms kan je de stelmotors op de verdeler van je vvw op manueel zetten, zet ze dan helemaal open. Of eventueel niet alles open maar alleen de groepen van je woonkamer, eetkamer en badkamer; slaapkamer bijv niet. Dikke kans dat je probleem dan is opgelost…

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:01
Barryvdh schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:26:
[...]

Over HomeAssistant gesproken, in de nieuwe beta werkt de integratie weer :)
EnergyLogs nog niet maar hopelijk activeren ze dat zodra de release officieel uit komt.
We gaan m proberen te activeren, thanks!
Update: is nog niet final dus je moet truuken om de beta te gebruiken. Ik laat het nog wel even op zn beloop dankzij de custom oplossing van @Fbosman

[ Voor 19% gewijzigd door DaCootMeister op 05-03-2025 16:50 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w_binarytree
SebastiaanPs schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:02:
[...]

Kan je die zoneregeling op proef even uitschakelen? Soms kan je de stelmotors op de verdeler van je vvw op manueel zetten, zet ze dan helemaal open. Of eventueel niet alles open maar alleen de groepen van je woonkamer, eetkamer en badkamer; slaapkamer bijv niet. Dikke kans dat je probleem dan is opgelost…
Ik heb de stelmotors er al helemaal afgehaald, dus het systeem staat nu in principe volledig open. Moet ik nog iets extra doen nadat ik ze heb verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koplopert
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 25-10 13:01
DaCootMeister schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:39:
[...]

We gaan m proberen te activeren, thanks!
Update: is nog niet final dus je moet truuken om de beta te gebruiken. Ik laat het nog wel even op zn beloop dankzij de custom oplossing van @Fbosman
De Maart-release voor HA staat gepland voor vandaag, maar ik heb 'm nog niet gezien. Hopelijk werkt het dan weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:10
w_binarytree schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:59:
[...]

Ik heb de stelmotors er al helemaal afgehaald, dus het systeem staat nu in principe volledig open. Moet ik nog iets extra doen nadat ik ze heb verwijderd?
Hoeveel thermostaten heb je?
In principe alle thermostaten op 15 graden zetten (= geen warmtevraag), behalve één (bijv je woonkamer). Dan is die ene thermostaat leidend en krijg je niet 8 kapiteins op het schip. Even voor tijdelijk om te testen.

Heel veel Tweakers hebben een warmtepomp direct op de vloerverwarming staan zonder andere componenten ertussen en zonder zoneregeling. Dat is KISS en werkt meestal juist het beste.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
w_binarytree schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:54:
[...]

Tja, het blijven dozen schuivers. Als ze maatwerk moeten leveren, dat wordt het te lastig, omdat ze daar geen verstand van hebben!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaCootMeister
Koplopert schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:04:
[...]

De Maart-release voor HA staat gepland voor vandaag, maar ik heb 'm nog niet gezien. Hopelijk werkt het dan weer!
heb net HA Core 2025.3.0 geinstalleerd en JA, het WeHeat component werkt weer (wel even je custom folder weggooien als je eerder de fix had toegepast)
De Sensoren Energieverbruik en Totale energieopbrengst zijn helaas niet (meer) aanwezig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuiqovG7dD2FEDYB4HGsiL0pDJM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BUI2MPTVGq06Mc9wRpnhtBvh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door DaCootMeister op 05-03-2025 23:19 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-08 17:37
Klopt dit? Omdat ik vandaag veel mensen verwacht en de temperatuur al snel oploopt in ons huis, heb ik de verwarming gisteravond uit gezet, geen warmtevraag dus. Toch zie ik dat de cv-pomp de hele,nacht is blijven doorlopen. Dat lijkt mij niet normaal, wat zou er mis kunnen zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxuDX_QywP90LQNHZMxX1MIUA6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qdjcEEC5TVIKTI82scz8THfP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
DaCootMeister schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:11:
[...]

heb net HA Core 2025.3.0 geinstalleerd en JA, het WeHeat component werkt weer (wel even je custom folder weggooien als je eerder de fix had toegepast)
De Sensoren Energieverbruik en Totale energieopbrengst zijn helaas niet (meer) aanwezig.
[Afbeelding]
Hier doet de HA integratie het ook weer, dus dat is fijn. Maar zo balen dat Power Used het (nog) niet doet. Die wil ik toch wel graag zien :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Als ik de HA intergratie zo zie mis ik toch wel wat in Homey...

Al zou ik maar de buitentemp. op een of andere manier uit de portal kunnen halen zou ik al blij zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ditbenik schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:02:
Klopt dit? Omdat ik vandaag veel mensen verwacht en de temperatuur al snel oploopt in ons huis, heb ik de verwarming gisteravond uit gezet, geen warmtevraag dus. Toch zie ik dat de cv-pomp de hele,nacht is blijven doorlopen. Dat lijkt mij niet normaal, wat zou er mis kunnen zijn?[Afbeelding]
Kan dit de vorstbeveiliging zijn? Het was toch zo dat de pomp draait beneden een bepaalde buitentemperatuur zodat eea niet bevriest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Satefan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:38:
[...]

Hier doet de HA integratie het ook weer, dus dat is fijn. Maar zo balen dat Power Used het (nog) niet doet. Die wil ik toch wel graag zien :-(
Eens, want dan kun je je dynamische prijscalculatie erop los laten en het verbruik in euro's meten.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-08 17:37
Tele schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:02:
[...]
Kan dit de vorstbeveiliging zijn? Het was toch zo dat de pomp draait beneden een bepaalde buitentemperatuur zodat eea niet bevriest?
Nee, dat denk ik niet. Ik heb ook over langere periodes terug gekeken, ook toen was de warmtepomp wel eens langdurig in standby, maar nog nooit was de pomp uit, behalve bij sww verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flintstone087
Klopt dit? Omdat ik vandaag veel mensen verwacht en de temperatuur al snel oploopt in ons huis, heb ik de verwarming gisteravond uit gezet, geen warmtevraag dus. Toch zie ik dat de cv-pomp de hele,nacht is blijven doorlopen. Dat lijkt mij niet normaal, wat zou er mis kunnen zijn?[Afbeelding]
Als de temperatuur beneden de 5 graden is blijft de pomp altijd draaien, discutabele vorstbeveiliging. Zou energiezuiniger zijn als dat bij 1 graad was. Scheelt elektriciteit van de pomp en je pompt ook niet langer je warme water door de koude warmtepomp waardoor het afkoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feico.de.boer
Satefan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:38:
[...]

In 'configuration.yaml' toevoegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
  - platform: integration
    source: sensor.blackbird_p80_heat_pump_vermogen_in
    name: blackbird_p80_heat_pump_energy_in
    unit_prefix: k
    round: 2
    max_sub_interval:
      minutes: 5

Het zou moeten werken, apparaat staat standby dus doet nu niets. Wat de nauwkeurigheid is weet ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCootMeister
feico.de.boer schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:12:
[...]

In 'configuration.yaml' toevoegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
  - platform: integration
    source: sensor.blackbird_p80_heat_pump_vermogen_in
    name: blackbird_p80_heat_pump_energy_in
    unit_prefix: k
    round: 2
    max_sub_interval:
      minutes: 5

Het zou moeten werken, apparaat staat standby dus doet nu niets. Wat de nauwkeurigheid is weet ik niet.
gaan we proberen, thanks voor de tip!
Update: werkt mooi!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5I24zQAYfIZvK4CHCnNAbvdkr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EWC1xI4F3QmEcqUZ6cQ7fPCn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door DaCootMeister op 06-03-2025 10:51 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
DaCootMeister schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:19:
[...]

Eventueel wel aanpassen aan de juiste sensor als je geen P80 hebt.

Referentie:
https://www.home-assistan...tions/integration/#energy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:04

Carboy54

Duurzaamheid coach

Flintstone087 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Als de temperatuur beneden de 5 graden is blijft de pomp altijd draaien, discutabele vorstbeveiliging. Zou energiezuiniger zijn als dat bij 1 graad was. Scheelt elektriciteit van de pomp en je pompt ook niet langer je warme water door de koude warmtepomp waardoor het afkoelt.
Niet alleen een vorstbeveiliging. Als je op stooklijn draait moet de warmtepomp weten wat de watertemperatuur is. Bij een stilstaande waterpomp kan hij dat niet meten. Wel uiteraard indien de warmtepomp is ingeschakeld.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Ik heb toch sterk het idee dat bij mij de circulatie pomp uitgaat, dat is dan wel boven 5 graden buitentemperstuur. (Bij 1 graad zou een risico zijn, want door wind en andere invloeden kan de temperatuur zomaar wat verschillen op andere plekken).

Ik zie in de grafiek tijdens standby dat de watertemperatuur huis in, precies om het uur snel wat oploopt en daarna afkoelt. Dit kan alleen volgens mij als de pomp effe aangaat en weer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvcxVy5HTX1tj6BxpD1SleafSPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A1EC6qrkhFvuUsRgSz2mwLcR.png?f=fotoalbum_large

Je zou denken dat hij gaat verwarmen, maar status is standby, vermogen in = 0

Dat de kamertemperatuur oploopt komt door de zon instraling, veel glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:21
DjAntoon schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:41:

Ik zie in de grafiek tijdens standby dat de watertemperatuur huis in, precies om het uur snel wat oploopt en daarna afkoelt. Dit kan alleen volgens mij als de pomp effe aangaat en weer uit.
Als gevraagde temperatuur >= 15 gr is dan start de circulatie pomp ieder uur om de huis in temperatuur te voelen. Is nergens beschreven voor zover ik weet maar komt uit informeel contact met Weheat. Het werkt bij mij in ieder geval wel zo. Bij mij staat de minimale vraag temperatuur op 14 gr in de iSense thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:17
Naar mijn weten wordt er elk kwartier een pomp gedaan wanneer de WP in stand-by is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09:40
precies schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:48:
[...]

Naar mijn weten wordt er elk kwartier een pomp gedaan wanneer de WP in stand-by is.
Hier om ongeveer om het uur een 2 tal minuten wanneer de warmtepomp niet draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdUQ-AMM2uSvmRU8xGCUTosI0kM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KaIoM3mMuFdrXuAFNGR0hBhj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feico.de.boer
DaCootMeister schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:19:
[...]

Update: werkt mooi!
[Afbeelding]
SWW run geforceerd, ik zie het ook terug in de grafieken. Het een en ander lijkt overeen te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_TbkPNcsXT874MYTV0aDhZXUEI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nxWSK28wrzlRBYobDXzdZTIM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcK9OZSXdpIkYDqU-i0WwGT2ciA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nLW0IngongumuEyj5SCQu0T5.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:09
Kevin1990 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:03:
[...]

Hier om ongeveer om het uur een 2 tal minuten wanneer de warmtepomp niet draait.

[Afbeelding]
Hier doet de circulatie pomp kleine piekjes van ongeveer 22 watt tijdens standby van de Flint. Voor de rest is de circulatiepomp ook in standby net als de pomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uI3oAUxC1Q4fToatIxfUNXDADY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGuQ1APCUrsa1jS9yxQPoaNx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFfaiU36NdVuyw4n6zJxO-UOLRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BqLn9TU7IjBQslEjw3vMnauG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
Kirvis schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:26:
[...]

Ook na de HA update blijft het uitlezen van de EnergyLogs middels het script een service exception error leveren.
Jammer. Het was zo'n mooie methode om het energie gebruik van CV en SWW te scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Hier in standby piekjes van 18,70naar 81,70W

Enerzijds wel leuk dat de pomp bij op de verbruiksmeter staat, want zelfde groep.
Ik overweeg wel om hem (en dus ook de binnenunit) op een andere groep en dan maar op een tussenstekker te zetten...

Kan dat zonder problemen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:09
Jpiek schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:08:
Hier in standby piekjes van 18,70naar 81,70W

Enerzijds wel leuk dat de pomp bij op de verbruiksmeter staat, want zelfde groep.
Ik overweeg wel om hem (en dus ook de binnenunit) op een andere groep en dan maar op een tussenstekker te zetten...

Kan dat zonder problemen ?
Ik heb bij de Flint de binnenunit en circulatie pomp op een andere groep zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
De waterpomp en warmtepomp horen op aparte groepen. Hiermee word het risico bij vorst beperkt. Als 1 van beiden nog stroom heeft dan zal er minder snel iets fout gaan, of dat de vorstbeveiliging in komt, en het water eruit gegooid word.

Als je 3 fase hebt, zelfs nog beter om het op aparte fases te hebben, als dat lukt...

[ Voor 15% gewijzigd door DjAntoon op 06-03-2025 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Ok, ga ik doen dan...

@DjAntoon BB zit op fase 2 en eigen alamat, waterpomp komt dan op fase 1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:07
jvlagsma schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:04:
[...]

Als gevraagde temperatuur >= 15 gr is dan start de circulatie pomp ieder uur om de huis in temperatuur te voelen. Is nergens beschreven voor zover ik weet maar komt uit informeel contact met Weheat. Het werkt bij mij in ieder geval wel zo. Bij mij staat de minimale vraag temperatuur op 14 gr in de iSense thermostaat.
Klopt, dit staat ook in de lijst met vragen en antwoorden van de Tweakersdag: https://pad.riseup.net/p/8B97xYbCGIzpijZ2pSd2-keep
12. Komt er een zomer regime waarbij de circulatiepomp niet 1 maal per uur draait, maar hooguit 1 maal per dag? Antwoord: Bij een OT thermostaat die minder dan 15C water vraagt draait de circulatie pomp 1 maal per dag. Bij 15+, of geen OT elk uur.

[ Voor 19% gewijzigd door gratiz op 06-03-2025 18:23 ]

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresnel
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:45
jvlagsma schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:04:
[...]

Bij mijn Sparrow niet. 28 febr bij afwezigheid met gevraagde kamertemp op 18 graden (thermostaatregeling met Remeha iSense) en gevraagde watertemp ca 8 graden, stond mijn pomp ca. 15 uur helemaal stil.

Op andere momenten (bijv 3 maart) elk uur 2 min. pomp aan (in rustperioden), maar soms ook pas na 2 uur. Er zit schijnbaar geen eenvoudige wetmatigheid achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-10 22:25
DaCootMeister schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:11:
[...]

[Afbeelding]
Op te lossen door binnen HA integral linker Riemann som over het vermogen te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Pandabeer35 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:45:
[...]

Op te lossen door binnen HA integral linker Riemann som over het vermogen te zetten
Right - en hoe doet men dat precies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-10 22:25
Satefan schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:55:
[...]

Right - en hoe doet men dat precies?
ADD on integral toevoegen aan HA

https://www.home-assistant.io/integrations/integration/

En dan onder helpers een nieuwe helper maken op basis van integral - de sensor actuele vermogen als source en kiezen voor Linker/Left Riemann

Succes

Onderstaande screenshot van mijn installatie sinds ik de custom integratie testte (werkt nu ook met de versie van gisteren zonder problemen)

Scheelt @Weheat weer wat APi calls 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0f7OBLzU11T_12UL8yRh2z2nJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMS2emJlO2LY8voIZgcwt8Et.jpg?f=fotoalbum_large

Ps - heb ook een helper voor het opgewekte vermogen natuurlijk

[ Voor 3% gewijzigd door Pandabeer35 op 07-03-2025 08:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MennodR
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-10 11:11
Ik heb verbruik uitgesplitst per status, zodat je kan zien hoeveel de warmtepomp verbruikt voor verwarming, sww+legionella en koelen. Hiervoor heb ik een template sensor aangemaakt per categorie die alleen het vermogen laat zien als de warmtepomp een bepaalde status heeft. Daarna inderdaad omzetten naar verbruik met Riemann som. Het werkt nog niet helemaal goed, soms krijg ik een te hoog verbruik te zien. Hoop dat dat opgelost is als ik het vermogen direct ga meten met een Shelly. Gebruik nu nog het vermogen van de Weheat integratie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8-OL5HxjNhc2MsgmCHhPCIBvQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgYJyXNgFtV0gJlnb7gexr1H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
MennodR schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:15:
Ik heb verbruik uitgesplitst per status, zodat je kan zien hoeveel de warmtepomp verbruikt voor verwarming, sww+legionella en koelen. Hiervoor heb ik een template sensor aangemaakt per categorie die alleen het vermogen laat zien als de warmtepomp een bepaalde status heeft. Daarna inderdaad omzetten naar verbruik met Riemann som. Het werkt nog niet helemaal goed, soms krijg ik een te hoog verbruik te zien. Hoop dat dat opgelost is als ik het vermogen direct ga meten met een Shelly. Gebruik nu nog het vermogen van de Weheat integratie.[Afbeelding]
Interessant, zou je hier de code voor willen delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barryvdh
feico.de.boer schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:32:
[...]

Interessant, zou je hier de code voor willen delen?
Je kan een Template Helper maken, bijv een nummer en dan checken wat de state is, anders 0 geven. En dan daarop de Integral helper toepassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xyh9t994eavYOTwYCdybVmK_-C8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G20ppqv5aswnv0ZnwPLdmZsN.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kirvis
OK, over de energy usage problematiek.

Ik heb een scriptje gemaakt in Python waarmee ik zeer nauwkeurig het energiegebruik kan bepalen van onze Sparrow. Ik maak hierbij gebruik van het endpoint dat in de portal wordt gebruikt om de grafieken te maken.

Het script werkt als volgt:
  • Authentication met username en wachtwoord
  • Warmtepomp ID ophalen
  • Logs ophalen met hoge resolutie (15 seconden), in verschillende iteraties van 4 uur ivm de rate limit (neemt steeds 120 seconden ertussen)
  • Logs aggregreren en met de Riemann functie het verbruik berekenen
  • Aggregreren in een tabel
  • Plot genereren
Dit werkt echt heel goed. Ik heb het nu getest voor 1 dag, en de plot komt exact overeen met wat ik in Homewizard zie. Het totale verbruik wijkt iets af, maar de afwijking is minimaal t.o.v. de readings in HW.

Je kunt dit dus ook gebruiken om voor een langere periode de historie op te halen. Het script heeft dan wel wat tijd nodig vanwege de rate limit.

Ik ga nog wat verder tweaken en kijk dan of ik het script kan delen ergens.

Response vanuit het script:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNfaeHs2KvE5l6rF_4fC6GnciDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IJDATAUNEuwIoCKQZ0EjOSuX.png?f=fotoalbum_large

En hier de grafiek vanuit HW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKcOy-Stog6q7AbZLZQK3Kxwh2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OFVQjygfw9DUAcvLNyzuCex.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
@kirvis, interessant!
Een mooi alternatief om de energylogs weer tot leven te brengen.

Betekent dit dat WeHeat het direct uitlezen van de integrale energie waardes middels de energylog api (EnergyLogApi(client).api_v1_energy_logs_heat_pump_id_get_with_http_info) niet meer ondersteunt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 04-10 13:33
Hi, mijn all-electric Sparrow wordt binnenkort geïnstalleerd. Tevens wil ik zonnepanelen aanschaffen. Ik heb een dak op het zuiden zonder schaduw. In de toekomst wil ik dat het zonnesysteem goed kan communiceren met o.a. de Sparrow. Waar moet ik rekening mee houden bij aanschaf van zonnepanelen?
Kostentechnisch wil ik liever een centrale omvormer. Maak het uit of het een micro of centrale omvormer is?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
martinusv schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:47:
@kirvis, interessant!

Betekent dit dat WeHeat het direct uitlezen van de integrale energie waardes middels de energylog api (EnergyLogApi(client).api_v1_energy_logs_heat_pump_id_get_with_http_info) niet meer ondersteunt ?
Ik zou wel een beeeeetje opletten met al die scripts ed. Ze hebben natuurlijk met een reden de rate limits ed toegevoegd, dus als iedereen nu zijn eigen integraties/scripts gaat loslaten is het volgende dat gelimiteerd wordt het ophalen van alle states...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Kirvis schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:24:
OK, over de energy usage problematiek.

Ik heb een scriptje gemaakt in Python waarmee ik zeer nauwkeurig het energiegebruik kan bepalen van onze Sparrow. Ik maak hierbij gebruik van het endpoint dat in de portal wordt gebruikt om de grafieken te maken.

Het script werkt als volgt:
  • Authentication met username en wachtwoord
  • Warmtepomp ID ophalen
  • Logs ophalen met hoge resolutie (15 seconden), in verschillende iteraties van 4 uur ivm de rate limit (neemt steeds 120 seconden ertussen)
  • Logs aggregreren en met de Riemann functie het verbruik berekenen
  • Aggregreren in een tabel
  • Plot genereren
Dit werkt echt heel goed. Ik heb het nu getest voor 1 dag, en de plot komt exact overeen met wat ik in Homewizard zie. Het totale verbruik wijkt iets af, maar de afwijking is minimaal t.o.v. de readings in HW.

Je kunt dit dus ook gebruiken om voor een langere periode de historie op te halen. Het script heeft dan wel wat tijd nodig vanwege de rate limit.

Ik ga nog wat verder tweaken en kijk dan of ik het script kan delen ergens.

Response vanuit het script:

[Afbeelding]

En hier de grafiek vanuit HW:

[Afbeelding]
Hoe lees je de gegevens van je Warmtepomp via Homewizard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
martinusv schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:47:
@kirvis, interessant!

Voor nu idd nog even niet geloof ik. Ik dacht dat ze er nog mee bezig zijn.

Maar sowieso bevat die data veel bugs omdat het niet op de juiste manier lijkt te worden geaggregeerd. Er is hier eerder op het forum al gerapporteerd over hele vreemde uitschieters in het gerapporteerde verbruik van soms wel >100 kWh op één dag.

Mijn idee is dat je dat omzeilt door zelf de brondata op de hoogste resolutie te gebruiken en dan zelf de aggregatie te doen.

Maar zal dit eens testen met een van die gekke dagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barryvdh
201WD schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:51:
[...]

Hoe lees je de gegevens van je Warmtepomp via Homewizard?
Dan moet je een kWH meter installeren in je meterkast; https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
Barryvdh schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:55:
[...]

Dan moet je een kWH meter installeren in je meterkast; https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/
Precies dit!

Ik heb dit voor zowel de buitenunit als de binnenunit gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Barryvdh schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:51:
[...]Ze hebben natuurlijk met een reden de rate limits ed toegevoegd, dus als iedereen nu zijn eigen integraties/scripts gaat loslaten is het volgende dat gelimiteerd wordt het ophalen van alle states...
Tijd voor lokale toegang dus.. Maar in een weheat firmware engineer vacature wordt ervaring met de ESP32 gevraagd, dus wie weet :) Laat die wifi maar komen, weg met de cloud ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
Tele schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:02:
[...]
Tijd voor lokale toegang dus.. Maar in een weheat firmware engineer vacature wordt ervaring met de ESP32 gevraagd, dus wie weet :) Laat die wifi maar komen, weg met de cloud ;)
Maargoed, ik snap dat we allemaal Tweakers zijn. Maar als je het praktisch bekijkt:

- Die Rieman integraal kan je toepassen voor een grof beeld van je verbruik. Zal niet precies zijn met resolutie van 120 sec ipv 15 sec, maar geeft een goede indicatie in je Energy dashboard van je verbruik
- Homewizard kWh meter in je meterkast geeft exact het verbruik. Evt 2de of een smart plug voor je binnen-unit (opletten met backup heater want kan zwaar zijn voor een plug).

Andere scripts met hogere resolutie zullen allicht iets nauwkeuriger zijn, maar het blijft ook vanuit die 15 sec states een benadering natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
[...]
En ter aanvulling, als je naast de kWh meter ook nog https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware gebruikt kan je binnen/buiten/water temperatuur en fan percentage enzo ook lokaal uitmeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
[...]
Ik betwijfel wel of die logs ook allemaal lokaal opgeslagen worden voor zo’n lange tijd. Dat is namelijk best een behoorlijke hoeveelheid data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Barryvdh schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:51:
[...]

Ik zou wel een beeeeetje opletten met al die scripts ed. Ze hebben natuurlijk met een reden de rate limits ed toegevoegd, dus als iedereen nu zijn eigen integraties/scripts gaat loslaten is het volgende dat gelimiteerd wordt het ophalen van alle states...
Terecht punt! Misschien toch maar niet al te breed delen dan dat script.

Ik ondervang dit overigens wel door steeds 120 seconden tussen de operaties te wachten.

Tevens heb ik mijn script in HA nu uit staan (die checkt ook alle 120 seconden) om dubbele load vanuit mijn account te voorkomen.

Edit: het zou mooi zijn als Weheat een knop op de portal zet waarmee je zelf de logs als csv kunt exporteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Kirvis op 07-03-2025 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-10 21:05
walter_321 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:04:
[...]

Is dat niet een lage cop; buiten 3.6°C? 25 graden water en maar COP 3.7; zou dat niet boven COP 4 moeten zijn?

Mooi dat je met die lage temperatuur kan werken.
De flint heeft een verwarmings lint (160Watt!!!) die inschakelt bij 4 graden of lager en uit bij 7 graden.
Ik vraag mij af of dat nodig is. Eigenlijk zou je alleen in willen schakelen tijdens de deforst.
Ik zag op een ander forum dat 10Watt voldoende was om te voorkomen dat gaten op de bodemplaat dicht vriezen

[ Voor 9% gewijzigd door thomk op 07-03-2025 13:19 ]

Pagina: 1 ... 69 ... 123 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.