Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:53

Carboy54

Duurzaamheid coach

thomk schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:18:
[...]

De flint heeft een verwarmings lint (160Watt!!!) die inschakelt bij 4 graden of lager en uit bij 7 graden.
Ik vraag mij af of dat nodig is. Eigenlijk zou je alleen in willen schakelen tijdens de deforst.
De Itho Amber uit dezelfde fabriek doet dat niet meer na een defrost. Defrost time +5 minuten.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:12
maxdevries13 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:50:
Hi, mijn all-electric Sparrow wordt binnenkort geïnstalleerd. Tevens wil ik zonnepanelen aanschaffen. Ik heb een dak op het zuiden zonder schaduw. In de toekomst wil ik dat het zonnesysteem goed kan communiceren met o.a. de Sparrow. Waar moet ik rekening mee houden bij aanschaf van zonnepanelen?
Kostentechnisch wil ik liever een centrale omvormer. Maak het uit of het een micro of centrale omvormer is?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Off topic:
Wij hebben voor de aanschaf van de Blackbird gekozen voor een systeem met micro omvormers. Ik wilde dus geen centrale omvormer hebben. Achteraf ben ik hier blij mee want nu konden we op et bestaande systeem nog 9 extra panelen bij laten leggen. Met 1 centrale omvormer moet je rekening houden dat mocht je in de toekomst extra panelen willen de omvormer nu al groter moet zijn als de panelen die je wilt leggen. Daarnaast vond ik een centrale omvormer in huis een doorn in het oog ondanks dat ze best wel netjes weg te werken zijn.

Micro omvormers zal duurder zijn maar ik denk dat die ook efficiënter werken.
Wij hebben gelijk een systeem wat is voorbereid op een thuisbatterij maar die zijn nu nog te duur en ga het eerst proberen met bi-directioneel laden. (thuisbatterij op wielen)

On topic:
Wij hebben een Blackbird alleen voor het CV gedeelte. Dat noemen ze volgens mij hybride maar we zijn wel gasloos. Ik ervaar dat de Blackbird overdag zeker met dit weer wat vaker op standby staat. Hoe dat werkt als er ook tapwater voorziening is via de WeHeat weet ik niet precies. Maar je wilt eigenlijk de panelen zo leggen dat je op de juiste momenten dus zonne energie opwerkt. Overdag als mensen niet thuis werken is het stroomverbruik denk ik erg laag dus als je de panelen kunt leggen zodat je wat meer in de ochtend en avond zonnestroom hebt is dat denk ik je 1e winst voor niet alleen je WeHeat te voorzien van groene stroom maar heel je huis.

Er zijn hier volgens mij ook Tweakers die ook de WeHeat beinvloeden met lage sttroomprijzen met een dynamisch contract. Ik heb een dynamisch contract maar ben (nog) niet handig met Home Assistent of iets dergelijks om dit te doen. Staat nog wel op een to do lijstje als ik mij een keer verveel in huis 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:50
Barryvdh schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:13:
[...]

En ter aanvulling, als je naast de kWh meter ook nog https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware gebruikt kan je binnen/buiten/water temperatuur en fan percentage enzo ook lokaal uitmeten :)
Buitentemp ? Vertel, dat krijg ik niet voor elkaar...

Die wil ik wel graag hebben voor mijn OTGW/Homey dynamische stooklijn. Buitentemp uitlezen met de KNMI app heeft ook zo zijn beperkingen... Liever de gemeten buiten temp hier bij huis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
DjAntoon schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:31:
De waterpomp en warmtepomp horen op aparte groepen. Hiermee word het risico bij vorst beperkt. Als 1 van beiden nog stroom heeft dan zal er minder snel iets fout gaan, of dat de vorstbeveiliging in komt, en het water eruit gegooid word.
Toch ff nieuwschierig, blijft de binnenunit dan de waterpomp gewoon aansturen ? Ook als er geen signaal meer van de thermostaat komt ?

Of moet ik de OTGW en en de RF gateway van de Remeha dan ook op diezelfde groep zetten ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jpiek
@maxdevries13 @Kevin1990

Hier een plot van 12 x 410wp Oost-West gelegd en het verbruik van de Weheat (nb. mijn warmtepomp systeem is niet de meest voordelige in het land overigens)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lw204FuAUeNaVJrzLUMjmw5cesQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HlznAKQ0KDuRHmO5iNoVHsf.jpg?f=fotoalbum_large

Opwek bleef bv gisteren tot zeker 18:00 hoger dan mijn verbruik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:26
Jpiek schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:50:
[...]

Die wil ik wel graag hebben voor mijn OTGW/Homey dynamische stooklijn. Buitentemp uitlezen met de KNMI app heeft ook zo zijn beperkingen... Liever de gemeten buiten temp hier bij huis..
Dan gebruik je toch gewoon een goedkope Aqara temperatuur en vochtigheidssensor? Die is makkelijk te koppelen met Homey, plak je ergens buiten onder een richeltje (op het noorden) en dan heb je je buitentemperatuur in Homey zitten.

Ik heb een paar van die dingen liggen en dat bevalt prima (ook in Homey).

Kosten 2 tientjes op Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:12
Jpiek schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:09:
@maxdevries13 @Kevin1990

Hier een plot van 12 x 410wp Oost-West gelegd en het verbruik van de Weheat (nb. mijn warmtepomp systeem is niet de meest voordelige in het land overigens)

[Afbeelding]

Opwek bleef bv gisteren tot zeker 18:00 hoger dan mijn verbruik..
Kijk mooi om te zien die grafiek dat bedoelde ik inderdaad met het juist leggen van de zonnepanelen zodat je zo lang mogelijk gebruik kan maken van zonne energie. Niet alleen voor de warmtepomp maar voor alles in huis wat elektrisch is natuurlijk en flink vermogen trekt.

Wij ons doet de WeHeat nog minder aan stroom verbruik omdat we alleen CV verwarmen en geen tapwater.
De boiler is een dom ding die ik tussen 10.00-17.00 laat verwarmen er vanuitgaande dat er dan wat overschot is in met energie en dan de boiler kan opwarmen.
De uitdaging zit natuurlijk met energie in de avonden en nachten waar het afkoelt en juist dan een CV systeem wilt gaan werken. Ik hoop op korte termijn de eerder genoemde oplossing voor te hebben en daarmee nog minder stroom af te moeten nemen van een energie leverancier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
@Kirvis Die gedachte had ik ook, heb er 1 in de badkamer. Die gaf alleen geen batterij status aan...
Dus ik dacht 'verwijderen en en opnieuw koppelen' en nu geeft 'ie helemaal niks meer aan..

Ben ik ff klaar mee, schijnt een bug te zijn..

Heb nu een Sonoff SNZB-02D in bestelling voor de badkamer en idd een SONOFF SNZB-02P voor de Weheat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-10 11:28
Jpiek schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:50:
[...]

Sowieso heeft WeHeat dit standaard in zijn HomeAssistant koppeling zitten toch?

Maar OTGW heeft dit bij mij ook aan, dus moet hij doorgeven via OpenTherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QN7nO6_5-7N1LROuYvOW5nMlWhU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uVIY7YNOyEQ9b3JspKM5lwkE.png?f=user_large

(De doel van 10 graden is volgens mij als ie niet aan het koelen is)

Edit: Of de buiten temp moet van Resideo komen via OpenTherm aan de andere kant.. Maar lijkt me via de Blackbird, want daar doet ie ook zijn stooklijn op toch.

[ Voor 13% gewijzigd door Barryvdh op 07-03-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
@Barryvdh Nee, helaas. Bij mij in de Homey app staat hij er niet tussen..

Misschien eens op de webportal kijken, als hij daar wel staat maar eens een verzoekje indienen bij de ontwikkelaar van de app...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-10 19:23
Edit: het zou mooi zijn als Weheat een knop op de portal zet waarmee je zelf de logs als csv kunt exporteren.
Dat zou natuurlijk de beste oplossing zijn.
Net als in de Homewizard app; kies de periode en resolutie en dump naar csv bestand via email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nottofret
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-10 08:45
Weet iemand iets over de eta van de update om de weheat blackbird aan te sturen op zon?
Op mijn all electric systeem heb ik voor de sww boiler (tapwater) geen andere aansturing dan de weheat. Ik moet nou voor mezelf een wekkertje zetten om op zonnige dagen om 12 uur de max temperatuur op 60 te zetten. 's-Middags om 5 uur nog een wekkertje om hem terug te zetten naar 40. Dan kan de boiler over de nacht 20 graden verliezen. Maar dit moet toch te automatiseren zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-10 18:09
Dat gaat ook zeker nog wel gebeuren is al aangekondigd dat het op de todo lijst staat, enkel hebben ze nu nog andere prioriteiten. Dit is pas het begin van de reis, eerst moet de basis goed staan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MennodR
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:25
feico.de.boer schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:32:
[...]

Interessant, zou je hier de code voor willen delen?
Ik heb via de configuration.yaml de sensoren toegevoegd. De "sensor.warmtepomp_power_2" is de naam van mijn Vermogen In sensor van Weheat. En "sensor.warmtepomp" is de status sensor. De warmtepomp energie sensoren kan je dan aan je energie dashboard toevoegen om het opgesplitste gebruik in te zien.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
sensor:
  - platform: integration
    source: sensor.warmtepomp_power_2
    name: Warmtepomp energie totaal
    unit_prefix: k
    round: 2
    method: trapezoidal

source: sensor.warmtepomp_vermogen_verwarmen
    name: Warmtepomp energie verwarmen

source: sensor.warmtepomp_vermogen_sww
    name: Warmtepomp energie SWW

source: sensor.warmtepomp_vermogen_koelen
    name: Warmtepomp energie koelen

source: sensor.warmtepomp_vermogen_overig
    name: Warmtepomp energie overig

template:
  - sensor:
      - name: "Warmtepomp vermogen verwarmen"
        unit_of_measurement: "W"
        state: >
          {% if is_state('sensor.warmtepomp', 'heating') %}
            {{ states('sensor.warmtepomp_power_2') | float(0) }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

- name: "Warmtepomp vermogen SWW"
          {% if is_state('sensor.warmtepomp', 'dhw') or is_state('sensor.warmtepomp', 'legionella_prevention') %}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

- name: "Warmtepomp vermogen koelen"
          {% if is_state('sensor.warmtepomp', 'cooling') %}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

- name: "Warmtepomp vermogen overig"
          {% if is_state('sensor.warmtepomp', 'standby') or
                is_state('sensor.warmtepomp', 'water_check') or
                is_state('sensor.warmtepomp', 'defrosting') or
                is_state('sensor.warmtepomp', 'self_test') or
                is_state('sensor.warmtepomp', 'manual_control') %}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13:16
MennodR schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:04:
[...]

Ik heb via de configuration.yaml de sensoren toegevoegd. De "sensor.warmtepomp_power_2" is de naam van mijn Vermogen In sensor van Weheat. De warmtepomp energie sensoren kan je dan aan je energie dashboard toevoegen om het opgesplitste gebruik in te zien.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
sensor:
    source: sensor.warmtepomp_power_2
    name: Warmtepomp energie totaal

source: sensor.warmtepomp_vermogen_verwarmen
    name: Warmtepomp energie verwarmen

source: sensor.warmtepomp_vermogen_sww
    name: Warmtepomp energie SWW

source: sensor.warmtepomp_vermogen_koelen
    name: Warmtepomp energie koelen

source: sensor.warmtepomp_vermogen_overig
    name: Warmtepomp energie overig

template:
  - sensor:
      - name: "Warmtepomp vermogen verwarmen"
          {% if is_state('sensor.warmtepomp', 'heating') %}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

- name: "Warmtepomp vermogen SWW"
          {% if is_state('sensor.warmtepomp', 'dhw') or is_state('sensor.warmtepomp', 'legionella_prevention') %}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

- name: "Warmtepomp vermogen koelen"
          {% if is_state('sensor.warmtepomp', 'cooling') %}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

- name: "Warmtepomp vermogen overig"
          {% if is_state('sensor.warmtepomp', 'standby') or
                is_state('sensor.warmtepomp', 'water_check') or
                is_state('sensor.warmtepomp', 'defrosting') or
                is_state('sensor.warmtepomp', 'self_test') or
                is_state('sensor.warmtepomp', 'manual_control') %}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
Dank voor het delen van de code _/-\o_
Maar hoe kom ik binnen HA bij configuration.yaml? Ik draai met core 2025.3.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
RNacoustics schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:20:
[...]

Dank voor het delen van de code _/-\o_
Maar hoe kom ik binnen HA bij configuration.yaml? Ik draai met core 2025.3.0
Dat ligt een beetje aan hoe en waar je HA draait.

Als je de Add on store ziet staan bij settings dan is het makkelijkst om de Visual Studio Code server add in te installeren. Dan kan je rechtstreeks in de UI bij de files.

Alternatief is om via Putty (command line) of via WinSCP verbinding te maken met het IP adres waar je HA instance op draait en dan het bestand te downloaden om te editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Kirvis schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:27:
[...]

Dat ligt een beetje aan hoe en waar je HA draait.

Als je de Add on store ziet staan bij settings dan is het makkelijkst om de Visual Studio Code server add in te installeren. Dan kan je rechtstreeks in de UI bij de files.

Alternatief is om via Putty (command line) of via WinSCP verbinding te maken met het IP adres waar je HA instance op draait en dan het bestand te downloaden om te editen.
Oké thanks, Ik heb HA geïnstalleerd op een Raspberry PI. Ik ga ermee aan de slag.

Edit: ik zie ook in add-on een file editor voor HA staan. Kan ik die ook gebruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door RNacoustics op 08-03-2025 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennodR
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:25
RNacoustics schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:36:
[...]

Oké thanks, Ik heb HA geïnstalleerd op een Raspberry PI. Ik ga ermee aan de slag.

Edit: ik zie ook in add-on een file editor voor HA staan. Kan ik die ook gebruiken?
Ja, ik gebruik zelf ook de file editor. Je moet wel home assistant herstarten na het opslaan voordat je de sensoren ziet.

[ Voor 11% gewijzigd door MennodR op 08-03-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-10 11:28
RNacoustics schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:36:
[...]

Ja kan, maar je kan ook via Helpers de sensors toevoegen via de UI, met zelfde template e.d.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erik Geurts
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-07 11:46
Zelfs onder 20 centimeter sneeuw hield onze Weheat warmtepomp ons huis vorige maand heerlijk warm! En dat terwijl we ook nog eens energie en kosten besparen. Ik ben superblij met deze betrouwbare en efficiënte warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEHXzHd25D315y0I17E3b-8a-S4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfTbpEODC66iv3r5gHEqknZS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 08-03-2025 19:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Erik Geurts schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:31:
Zelfs onder 20 centimeter sneeuw hield onze Weheat warmtepomp ons huis vorige maand heerlijk warm! En dat terwijl we ook nog eens energie en kosten besparen. Ik ben superblij met deze betrouwbare en efficiënte warmtepomp.

[Afbeelding]
Sneeuw isoleert.

[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 08-03-2025 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-10 21:05
EDIT: Gevonden. Ik miste nog een 3.3 volt voor de input

Heeft iemand de diyless opentherm werkend. Ik zie wel dat er een signaal wordt gezet op de OT. maar krijg een error melding dat er niets binnen komt. (Als ik meet op de input zie ik ook niets)
Als ik signaal meet met een honeywell round.
Dan ziet dat er zo uit. Het eerste stuk is het signaal van de thermostaat dat varieert tussen 16 en 6 volt. Het tweede deel tussen de 6 en 6.4 volt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0gTmHQxCOVmk36yJ8pOxg1PctE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tQcYqnwGOXqNRljU8c9eu9TD.png?f=fotoalbum_large

Als ik meet met de diyLess opentherm dan zie ik dit. Het signaal van weheat is een stuk zwakker ongeveer 0.15 volt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ruy5sdNXjTRJMJPbfYXWYSaQVpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/djbZfxdNtx181dU5Gk92woOB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-10 18:59
Is er iemand die een WeHeat warmtepomp gecombineerd heeft met een zonneboiler? Ik heb een zonneboiler met CV en ben van plan de CV door een BB P60 te vervangen en dan FE te gaan. Maar de zonneboiler wegdoen gaat me aan het hart.

Even snel rekenen: Jaaropbrengst zonnboiler gemeten: ~2600 kWh. Als ik die energie met een COP van ~3 moet opwekken kost me dat ~870 kWh elektrische energie. Tuurlijk, in de zomer zal dat hopelijk van de zonnepanelen komen en de pomp van de zonneboiler vraagt ook energie, maar die COP loopt makkelijk richting de 100! Dus energetisch is het beter om de zonneboiler te laten staan.

Het grote probleem zit hem denk ik in de regeling. En gaat de warmtepomp de zonneboiler dan niet tegenwerken?

Wie heeft dit al eens gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Nu nog de energieverbruik van de BB eraan toevoegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYk7frzO3kbeiBr6SPqRUTYwCPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBeBDTpuPjePm6sFgeIhmQG7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Sir Bacon schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:46:
Is er iemand die een WeHeat warmtepomp gecombineerd heeft met een zonneboiler? Ik heb een zonneboiler met CV en ben van plan de CV door een BB P60 te vervangen en dan FE te gaan. Maar de zonneboiler wegdoen gaat me aan het hart.

Even snel rekenen: Jaaropbrengst zonnboiler gemeten: ~2600 kWh. Als ik die energie met een COP van ~3 moet opwekken kost me dat ~870 kWh elektrische energie. Tuurlijk, in de zomer zal dat hopelijk van de zonnepanelen komen en de pomp van de zonneboiler vraagt ook energie, maar die COP loopt makkelijk richting de 100! Dus energetisch is het beter om de zonneboiler te laten staan.

Het grote probleem zit hem denk ik in de regeling. En gaat de warmtepomp de zonneboiler dan niet tegenwerken?
Als is 'Zonneboiler met heatpipes' ? Meeste opwarming met de zonneboiler en de rest door de CV naar + 50C ofzo ?

Of doet de CV nu helemaal niet mee ? In dat laatste geval de BB er gewoon naast zetten, het ene systeem voor de SWW de andere voor de verwarming.

Ik draai hybride met BB en een CV, waarbij de CV 99,999% alleen maar SWW doet (of was het 99,9999 8) )
Ik overweeg sterk om SWW en verwarmng geheel separaat te laten werken. imho kunnen ze elkaar alleen maar in de weg zitten als ze allebei tegelijk warmte nodig hebben...

Ok, nu met temperaturen tussen de 10 en 15 graden gaat de BB soms uit omdat hij niet lager kan moduleren, hij zou zachtjes door kunnen pruttelen en het teveel in de boiler kunnen stoppen. dat het enige voordeel wat ik zie.

Maar in principe heb ik een aparte WPB al verworpen, met nog geen 200m3 aan gas voor SWW heb ik die er zelfs nog niet in 13 jaar uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-10 18:59
Jpiek schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:52:
[...]
Als is 'Zonneboiler met heatpipes' ? Meeste opwarming met de zonneboiler en de rest door de CV naar + 50C ofzo ?

Of doet de CV nu helemaal niet mee ? In dat laatste geval de BB er gewoon naast zetten, het ene systeem voor de SWW de andere voor de verwarming.
Zonneboiler inderdaad met heatpipes. Het vat is 300 liter waar SWW water inzit. Dat wordt indien nodig door de CV verder naar 60 °C verwarmt. In het vat zit nog een 2e spiraal voor verwarmingondersteuning. Als het vat warmer is dan de CV retour gaat het CV water eerst door die spiraal voor het door de CV gaat. De CV staat afgesteld op maximaal 40 °C voor verwarming, we hebben vvw (beneden).

Als we een warmtepomp nemen moeten we sowieso een andere boiler nemen. Ik zat naar deze te kijken: https://tankware.nl/core-line-csw/. In het schema in de download staat zowel een zonneboiler als een warmtepomp. Nog maar eens verder onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:50
Sir Bacon schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:06:
[...]

Zonneboiler inderdaad met heatpipes. Het vat is 300 liter waar SWW water inzit. Dat wordt indien nodig door de CV verder naar 60 °C verwarmt. In het vat zit nog een 2e spiraal voor verwarmingondersteuning. Als het vat warmer is dan de CV retour gaat het CV water eerst door die spiraal voor het door de CV gaat. De CV staat afgesteld op maximaal 40 °C voor verwarming, we hebben vvw (beneden).

Als we een warmtepomp nemen moeten we sowieso een andere boiler nemen. Ik zat naar deze te kijken: https://tankware.nl/core-line-csw/. In het schema in de download staat zowel een zonneboiler als een warmtepomp. Nog maar eens verder onderzoeken.
  • Als die tweede spiraal genoeg oppervlakte heeft (meer dan 2 á 3 m²) kan de warmtepomp de boiler daarmee opwarmen (en vergeet je verder de verwarmingsondersteuning door de zon).
  • Als dat niet het geval is kun je een elektrisch verwarmingselement in je boiler schroeven en de warmtepomp alleen voor verwarming inzetten.
  • Andere oplossingen vereisen een vervanging van je boilervat of iets foutgevoeligs met pompen en platenwarmtewisselaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
basfromasd schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:50:
[...]

[Als die tweede spiraal genoeg oppervlakte heeft (meer dan 2 á 3 m²) kan de warmtepomp de boiler daarmee opwarmen (en vergeet je verder de verwarmingsondersteuning door de zon).
Aan zoiets dacht ik ook, maar dan wél met enige opwarming door de zon, en de rest laten doen door de BB
]Als dat niet het geval is kun je een elektrisch verwarmingselement in je boiler schroeven en de warmtepomp alleen voor verwarming inzetten
Dus opwarming door de zon en de rest met COP1, onder de streep kom je dan nog steeds goedkoper uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkWP
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 25-10 21:32
Is het bij jullie mogelijk om de gewenste kamertemperatuur via de WeHeat-app te wijzigen? Tijdens de verkoop is mij verteld dat dit zou kunnen. Maar ik zie nergens een dergelijke optie (wel sww-temperatuur, nachtmodus, e.d. via de instellingen). Voor vakanties zou ik het handig vinden om de gewenste kamertemperatuur enige tijd voor thuiskomst te kunnen verhogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
MarkWP schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:56:
Is het bij jullie mogelijk om de gewenste kamertemperatuur via de WeHeat-app te wijzigen? Tijdens de verkoop is mij verteld dat dit zou kunnen. Maar ik zie nergens een dergelijke optie (wel sww-temperatuur, nachtmodus, e.d. via de instellingen). Voor vakanties zou ik het handig vinden om de gewenste kamertemperatuur enige tijd voor thuiskomst te kunnen verhogen.
Nee, dat kan niet. Dat kan alleen via een thermostaat.

Als je dat op afstand wilt doen heb je dus een thermostaat nodig met een app oid.

Edit:

Je kunt natuurlijk wel op de stooklijn modus overstappen en die verlagen voor je vakantie. Die kan je dan wel weer terug zetten voordat je terug komt.

Je hebt dan echter geen directe invloed op de gewenste kamertemperatuur, dus dat is een kwestie van trial en error.

[ Voor 18% gewijzigd door Kirvis op 09-03-2025 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Edit, zie vorige post.

[ Voor 91% gewijzigd door Kirvis op 09-03-2025 06:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-10 12:15
Jpiek schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:52:
[...]
Maar in principe heb ik een aparte WPB al verworpen, met nog geen 200m3 aan gas voor SWW heb ik die er zelfs nog niet in 13 jaar uit...
Als je nou helemaal van het gas af gaat, heb je het er wel snel uit. Scheelde mij ca 330 euro aan vaste kosten per jaar. En nog ca 150 euro aan onderhoudscontract voor de cv ketel. Die 200 m³ moet je duur betalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomk
Mijn flint circualtie pomp gaat niet meer uit. Ik heb deze al even de stekker er uit gehaald. (reset) Maar nog steed bllijft hij draaien. De warmtepomp zelf staat al bijna een week uit. ( op 7 watt na).
Weet iemand hoe ik die weer uit krijg. Voorheen ging die ieder uur draaien als de buiten temp hoog genoeg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-10 19:09
thomk schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:36:
Mijn flint circualtie pomp gaat niet meer uit. Ik heb deze al even de stekker er uit gehaald. (reset) Maar nog steed bllijft hij draaien. De warmtepomp zelf staat al bijna een week uit. ( op 7 watt na).
Weet iemand hoe ik die weer uit krijg. Voorheen ging die ieder uur draaien als de buiten temp hoog genoeg was.
Beiden eens uitzetten, je warmtepomp en binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
RFIDguru schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:12:
[...]

Als je nou helemaal van het gas af gaat, heb je het er wel snel uit. Scheelde mij ca 330 euro aan vaste kosten per jaar. En nog ca 150 euro aan onderhoudscontract voor de cv ketel. Die 200 m³ moet je duur betalen!
Ik weet het, maar met elektrisch ben je ook van het gas af. WPB versus electrische boiler scheelt te weinig om de investering in een WPB te rechtvaardigen.

ff uit de losse pols

200m3 gas a 1,20 = 240,=

200*8/3 = 534kWh a 0,27 = 144,=

Dat is 96,= per jaar bij een prijsverschil van 1000-1200 eur tov een WPB

ok, 10 tot 12 jaar voor ik goedkoper uit ben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
Jpiek schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:10:
[...]

Ik weet het, maar met elektrisch ben je ook van het gas af. WPB versus electrische boiler scheelt te weinig om de investering in een WPB te rechtvaardigen.

ff uit de losse pols

200m3 gas a 1,20 = 240,=

200*8/3 = 534kWh a 0,27 = 144,=

Dat is 96,= per jaar bij een prijsverschil van 1000-1200 eur tov een WPB

ok, 10 tot 12 jaar voor ik goedkoper uit ben
Dan hoop ik maar voor je dat gas over 5 jaar nog 1.20 kost. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Begrijp me niet verkeerd, ik ga zeker van het gas af...
De vraag is hoe ik SWW ga regelen..

M'n berekening is helemaal fout, das gas versus WPB. Het ging me om WPB versus elektrisch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Das voor een ander topic, maar vergelijk het maar met een goedkope printer met dure inkt. :)

Wat maakt dat je de BB geen SWW laat doen?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Waarbij de printer met goedkope inkt zoveel duurder is dat je het nooit terugverdient.

Als je 60c SWW wilt maken haal je geen COP van 3...

Geen SWW met de BB ? Lees de berichten hierover. Plus warmte die naar SWW gaat kan niet naar verwarming en omgekeerd...

K zal de rekensom nog wel eens maken. Heeft hier al eens gestaan maar is weggemodereerd met nog andere berichten.

Dus dat is dan lastig antwoord geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomk
Jpiek schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:24:
Waarbij de printer met goedkope inkt zoveel duurder is dat je het nooit terugverdient.

Geen SWW met de BB ? Lees de berichten hierover. Plus warmte die naar SWW gaat kan niet naar verwarming en omgekeerd...

K zal de rekensom nog wel eens maken. Heeft hier al eens gestaan maar is weggemodereerd met nog andere berichten.

Dat is ook de reden dat ik een Flint heb gekocht. De scop voor warm water mag dan wel redelijk zijn. Maar het gaat om de winter.
Als je zonnepanelen en een batterij hebt dan heb je meer dan genoeg energie. Met een cop van 2 in de winter helpt het niet heel veel. (is duurder dan gas).

Overigens is mijn gas boiler heel inefficient met 140 watt aan standbij verliezen. Dus die ga ik ook vervangen.

Jammer genoeg heeft We-Heat nog geen WPBoilers. De lucht die ik onder mijn dakpannen haal (wtw) is overdag vaak 5 tot 10 graden warmen dan de buitenlucht. En dan kom ik waarschijnlijk wel aan een scop boven de 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Jpiek schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:24:

Hier erg blij met de Sparrow en een 300L vat van Weheat. Gasaansluiting is er al uit.

Wij hebben (met vloerverwarming) geen last gehad met het warm houden van de woning tijdens SWW bedrijf of defrosts.

Net voorschot van Zonneplan voor april gekregen: tientje voor de hele maand!

Bij deze dus een positief verhaal over de combinatie inclusief SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
thomk schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:14:
[...]

Dat is ook de reden dat ik een Flint heb gekocht. De scop voor warm water mag dan wel redelijk zijn. Maar het gaat om de winter.
Als je zonnepanelen en een batterij hebt dan heb je meer dan genoeg energie. Met een cop van 2 in de winter helpt het niet heel veel. (is duurder dan gas).

Overigens is mijn gas boiler heel inefficient met 140 watt aan standbij verliezen. Dus die ga ik ook vervangen.

Jammer genoeg heeft We-Heat nog geen WPBoilers. De lucht die ik onder mijn dakpannen haal (wtw) is overdag vaak 5 tot 10 graden warmen dan de buitenlucht. En dan kom ik waarschijnlijk wel aan een scop boven de 3
Hoe kom je bij een COP van 2 voor SWW?

Een grote warmtepomp met buitenunit is op de lange termijn altijd zuiniger dan een kleine warmtepomp die in een warmtepompboiler zit volgens mij.

Ik zal binnenkort onze SCOP voor SWW eens uitrekenen van afgelopen winter, maar ben er vrij zeker van dat die absoluut boven de 3 ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomk
Jan Treur schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:59:
[...]

Ja, de constructie van die carport was en is van hout. De balken zijn vervangen door stevigere.

Er zijn binnen totaal geen trillingen van de warmtepomp te horen. Hij is ook vrijwel continu erg rustig.

Wat binnen wel geluid maakt, dat zijn de twee circulatiepompen. Daar is later nog extra isolatiemateriaal aangebracht in de doorgangen van de leidingen richting huis. Nu is er bij stand 2 van die pompen niets te horen in het huis zelf. Als je ze op stand 3 zet, krijg je wel een hoge pieptoon tot in de woonkamer en de slaapkamer. Om die reden houd ik stand 2, plus de COP is ook bij die stand heel goed. Stand 1 geeft wel een slechte COP, onder de 2 zelfs.

Beter zou zijn zachte stukken leiding in de metalen leidingen gebruiken die het huis ingaan, dan wordt de voortplanting in het metaal onderbroken. Dat zou een aandachtspunt kunnen zijn bij nieuwe installaties, dan zou ook stand 3 moeten kunnen. Maar als gezegd, bij mij werkt stand 2 ook naar tevredenheid.
Hier bijvoorbeeld. Moet zeggen zelf heb ik nooit gechecked maar het verbaast me niet. Het ligt ook heel erg hoe je water verbruik is.
Daarnaast natuurlijk wat je instelt als temp.
Ben heel blij met de Flint maar de COP die de flint zou moeten leveren bij bepaalde temperaturen haal ik gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je een eerlijk vergelijk wil maken tussen gasketel sww en warmtepomp sww, neem dan in acht dat een gasketel op sanitair warmwater een rendement van net boven de 70% heeft.

En voor @Jpiek er kan in het weheat boilervat ook een los elektrisch element geschroefd worden; dat zou je zelfs buiten de weheat unit om kunnen schakelen.
Hier staat het sww vat op 50 graden en dat is (qua cop) prima te handelen. Die cop gaat richting de 2 tijdens de legionella run van 65 graden.

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 09-03-2025 23:28 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Jpiek schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:52:
Begrijp me niet verkeerd, ik ga zeker van het gas af...
De vraag is hoe ik SWW ga regelen..

M'n berekening is helemaal fout, das gas versus WPB. Het ging me om WPB versus elektrisch...
Goedkope boiler, werkt prima en stroomverbruik valt ook mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:13
thomk schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:43:
[...]
Ben heel blij met de Flint maar de COP die de flint zou moeten leveren bij bepaalde temperaturen haal ik gewoon niet.
Zal voor een (groot?) deel komen door het verwarmingslint. Dat zie je bij ons ook, een COP van 3,6 en als dat lint eindelijk uitschakelt schiet de cop naar 6. Hopelijk komt er een update voor die de instellingen van het lint wat beter afstelt @Weheat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:11
reiniero schreef op maandag 10 maart 2025 @ 07:44:
[...]

Zal voor een (groot?) deel komen door het verwarmingslint. Dat zie je bij ons ook, een COP van 3,6 en als dat lint eindelijk uitschakelt schiet de cop naar 6. Hopelijk komt er een update voor die de instellingen van het lint wat beter afstelt @Weheat?
Eens!
@Weheat, nu 5.5 graden hier, luchtvochtigheid van 75%, er gaat nu echt niks bevriezen... Maar verwarmingslint staat gewoon aan :/ Zonde van alle stroom die daar op dat soort momenten heen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koplopert
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 25-10 13:01
Razer schreef op maandag 10 maart 2025 @ 07:59:
[...]

Eens!
@Weheat, nu 5.5 graden hier, luchtvochtigheid van 75%, er gaat nu echt niks bevriezen... Maar verwarmingslint staat gewoon aan :/ Zonde van alle stroom die daar op dat soort momenten heen gaat.
Een slimmere inzet van het warmtelint bij de Flint is voor mij ook feature request #1! @Weheat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
teacher schreef op zondag 9 maart 2025 @ 23:10:
En voor @Jpiek er kan in het weheat boilervat ook een los elektrisch element geschroefd worden; dat zou je zelfs buiten de weheat unit om kunnen schakelen.
Hier staat het sww vat op 50 graden en dat is (qua cop) prima te handelen. Die cop gaat richting de 2 tijdens de legionella run van 65 graden.
Ok, opnieuw mijn rekensom, Elektrisch versus WPB :

200m3 = 200*8= ca 1600 kWh
Elektrisch : 1600 * 0,27 = 432,=
WPB: 1600/2* 0,27 = 216,=

Verschil is dan 216,= per jaar, tegen meerkosten van zo'n 1500,= dat is 7,5 jaar

Nadeel is dat je SWW niet of nauwelijks kan sturen.
Met ca 4 kWh verbruik per dag kan je die 4 kWh mooi van de panelen snoepen. Zoals het er nu uitzoet krijg je voor teruglevering na 2027 0,25 cent .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Jpiek schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:49:
[...]

Nadeel is dat je SWW niet of nauwelijks kan sturen.
Nog niet, maar Weheat heeft al wel aangegeven daar mee bezig te zijn, en als je ziet hoe vaak er hier op het forum over gesproken wordt dan ga ik er wel van uit dat ze dit op de agenda hebben staan (ze lezen mee namelijk).

Het zou imho zonde zijn om een keuze te maken voor de komende 20 jaar op basis van nog niet bestaande functionaliteit in de aansturing, waarvan ze al gezegd hebben dat die er komt.

Over een jaar of twee jaar zal de software en de aansturing van het systeem alweer een stuk slimmer zijn verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Kirvis schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:12:
[...]
Het zou imho zonde zijn om een keuze te maken voor de komende 20 jaar op basis van nog niet bestaande functionaliteit in de aansturing, waarvan ze al gezegd hebben dat die er komt.

Over een jaar of twee jaar zal de software en de aansturing van het systeem alweer een stuk slimmer zijn verwacht ik.
Het is ook zonde om een keuze te maken op een vermoeden dat het er wel komt.

Maar afgezien daarvan zie ik ook voordelen in een gescheiden verwarming en SWW voorziening. Dat je gewoon 2 systemen hebt die niet uit dezelfde bron putten. Het is gewoon een stuk flexibeler.

En ik verwacht toch dat ik met een apart SWW systeem meer mogelijkheden heb om een teveel aan opwek ergens in te kunnen stoppen (al zou ik dat nog veel liever in een accu doen).

Maar goed, met de huidige planning wordt SWW vervangen toch ergens halverwege 2026 denk ik..
Ik heb belooft eerst 2 winters te kijken hoe de/een warmtepomp in ons huis presteert voor we van het gas afgaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 24-10 14:00
thomk schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:43:
[...]

...
is dat niet de eerste vereiste om over een product tevreden te zijn dat het zijn specificiaties haalt?
Ik zou niet tevreden in jouw geval. Je lijkt me het soort klant dat bedrijven zoeken ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Jpiek schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:29:
[...]

Maar afgezien daarvan zie ik ook voordelen in een gescheiden verwarming en SWW voorziening. Dat je gewoon 2 systemen hebt die niet uit dezelfde bron putten. Het is gewoon een stuk flexibeler.

En ik verwacht toch dat ik met een apart SWW systeem meer mogelijkheden heb om een teveel aan opwek ergens in te kunnen stoppen (al zou ik dat nog veel liever in een accu doen).

Maar goed, met de huidige planning wordt SWW vervangen toch ergens halverwege 2026 denk ik..
Ik heb belooft eerst 2 winters te kijken hoe de/een warmtepomp in ons huis presteert voor we van het gas afgaan...
En zo zit ik er ook in. vanaf 2027 gaat er met name met stroomvoorziening e.e.a. veranderen. Wellicht koop ik dan een EV die ik ook als thuisbatterij kan gebruiken en dan definitief van het gas af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kirvis
Something is cooking in the Weheat kitchen... O-)

Als ik kijk naar wat de API aan settings terug geeft in de portal, staat er ineens iets van een Cloud Thermostat bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnwkfRARb8r--DPIzCD77MMff3E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6FF8TWtv2wzJlJNsMat4hM2A.png?f=user_large

Deze Y waarden plotten op de standaard range van -20 tot 25 graden geeft het volgende resultaat, wat mij doet geloven dat de X waarden goed zijn gekozen (die staan niet in de output dus moest ik gokken).

Nog wat aan de hoge kant voor een warmtepomp, maar wie weet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vk5LEt2i9ijnq5pCPCmbGp4AqzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UZvIm3G0EoH0CzqtAT9G0BlV.png?f=fotoalbum_large

Is Weheat zelf een cloud-based thermostaat aan het bouwen?

Ik ben heel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
FYI: je kunt als je raw data van de settings in de portal bekijkt ook de volgende gegevens zien:
  • Op welk tijdstip de legionellarun mag starten
  • Wat de maximale "water huis in" temperatuur is die is ingesteld
Beide parameters zijn tijdens de ingebruikname door je installateur ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2LCz3dg-FO--_N4-VOYWqyIjVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hax2GMqy1qm2QsP3orm9sZY8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:17
Ik zag een video over installatie en ervaring met we heat sparrow
YouTube: naar full electric in een woning uit 1928

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:27
Misschien dat iemand het hier weet.

Situatie: Flint P40, Remeha CV, Tado thermostaat.

Badkamer was aan het opwarmen op de Flint.

Bij wijze van experiment ook warmtevraag in de woonkamer veroorzaakt. Dat is een vrij grote groep in mijn huis.

Dus de systeem temperatuur stort behoorlijk in. WeHeat schakelt de CV er dus bij aan.

Maar hoe lang blijft ded CV dan actief? Wat is de logica als dit gebeurt? Moet de doel temperatuur aangetikt worden?

De afbeelding is mijn circuit aanvoer en retour. Je ziet duidelijk wat ik veroorzaakt heb in de circuit temperatuur. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwku-X14ZQQn-sYWXDbWQN2rlHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0psbgdh37e4XRHaH06KNa5mO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
belmonde schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:45:
Leuke video. Mooie SWW oplossing. Bijzondere keuze voor buffervat oplossing 2x 50 liter in serie? Geluidsoverlast blijft in sommige situaties toch een dingetje.

[ Voor 7% gewijzigd door RNacoustics op 10-03-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
belmonde schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:45:
Lachen dat die monteurs aan het woord komen.

Wel een afwijkende installatie, op maat voor de situatie denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-10 22:25
Kirvis schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:25:
FYI: je kunt als je raw data van de settings in de portal bekijkt ook de volgende gegevens zien:
  • Op welk tijdstip de legionellarun mag starten
  • Wat de maximale "water huis in" temperatuur is die is ingesteld
Beide parameters zijn tijdens de ingebruikname door je installateur ingesteld.

[Afbeelding]
Inderdaad, bij mij Legionella run om 13 uur eens per week... netjes door installateur zo ingesteld, als de zon schijnt helemaal prima.... 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
Kirvis schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:09:
Something is cooking in the Weheat kitchen... O-)

Als ik kijk naar wat de API aan settings terug geeft in de portal, staat er ineens iets van een Cloud Thermostat bij:

[Afbeelding]

Deze Y waarden plotten op de standaard range van -20 tot 25 graden geeft het volgende resultaat, wat mij doet geloven dat de X waarden goed zijn gekozen (die staan niet in de output dus moest ik gokken).

Nog wat aan de hoge kant voor een warmtepomp, maar wie weet.

[Afbeelding]

Is Weheat zelf een cloud-based thermostaat aan het bouwen?

Ik ben heel benieuwd!
Hier nog eens over nagedacht, en eigenlijk is dit heel logisch.

Het is natuurlijk vrij achterhaald dat een thermostaat per se een fysiek kastje aan de muur moet zijn tegenwoordig. Zeker voor een warmtepomp die alleen maar via een app is aan te sturen.

Als fabrikant Weheat ben je met al die verschillende thermostaten ook nog afhankelijk van zaken waar je geen invloed op hebt, bijvoorbeeld in hoe de aansturing werkt.

Kijk maar eens naar hoeveel mensen in dit forum alleen al zijn overgestapt naar de stooklijn omdat het toch allemaal niet zo lekker werkte.

In plaats van zelf een kastje te maken, zorg je gewoon dat de slimmigheid (de PID regeling) in de cloud zit. Het enige dat je nodig hebt is een temperatuursensor in de woonkamer. Daar kan je de bestaande thermostaat met OT communicatie voor gebruiken, of je maakt zelf een simpel apparaatje dat, met een ESP32 chip via Wifi, de temperatuur doorgeeft aan de warmtepomp. Kost niet meer dan een paar tientjes.

De buitentemperatuur sensor hebt je al in de WP zitten, dus dan kan je theoretisch gezien ideaal gaan aansturen: thermostaat regeling op basis van binnentemperatuur mét weersafhankelijke regeling obv de buitentemperatuur.

En uiteraard helemaal gefinetuned op de karakteristieken van je eigen warmtepomp.

Heel slim!

@Weheat Benieuwd naar de uitwerking! Nu nog koppelen met de Solcast API om ook de instraling van de zon mee te nemen in de weersafhankelijke aansturing. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
Kirvis schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:57:
[...]
dus dan kan je theoretisch gezien ideaal gaan aansturen: thermostaat regeling op basis van binnentemperatuur mét weersafhankelijke regeling obv de buitentemperatuur.

En uiteraard helemaal gefinetuned op de karakteristieken van je eigen warmtepomp.
Idd. Dan kan mijn hele Homey flow zo de prullenbak in ! Want die doet precies dat, alleen nooit zo sophisticated als dat de fabrikant dat kan, hoop ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
The - DDD schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:53:
Moet de doel temperatuur aangetikt worden?
Die paar keer dat ik de CV heb zien bijspringrn was op thermostaat aansturing en idd tot de ingestelde temp bereikt was. Met een overshoot als gevolg.

Maw je zit eerst te bibberen en daarna in t-shirt en korte broek in huis...

Daarna dus over naar stooklijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-10 12:15
Kirvis schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:57:
[...]
De buitentemperatuur sensor hebt je al in de WP zitten, dus dan kan je theoretisch gezien ideaal gaan aansturen: thermostaat regeling op basis van binnentemperatuur mét weersafhankelijke regeling obv de buitentemperatuur.
Die buitentemperatuursensor is nogal afhankelijk van de werking van de warmtepomp zelf. Als die volop koude lucht staat te blazen daalt de temperatuur. Evenzo, als de zon flink schijnt op de buitenunit, stijgt de temperatuur. Niet echt betrouwbare meetwaarden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
RFIDguru schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:02:
[...]

Die buitentemperatuursensor is nogal afhankelijk van de werking van de warmtepomp zelf. Als die volop koude lucht staat te blazen daalt de temperatuur. Evenzo, als de zon flink schijnt op de buitenunit, stijgt de temperatuur. Niet echt betrouwbare meetwaarden...
Helemaal mee eens. Die meting kan wat afwijken ja.

Als ze toch gaan kijken naar de mogelijkheid om een sensor voor de binnentemperatuur te koppelen met de warmtepomp, dan zouden ze ook de mogelijkheid kunnen bieden om een (optionele) buitentemperatuursensor te koppelen.

Best een goed idee denk ik.

Trouwens, de waarden voor de Cloud Thermostat zijn alweer aangepast zie ik net. Zijn nu (vrijwel) lineair, met 3 graden dalend per 5 graden buitentemp (behalve tussen 15 en 20 graden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obVerx0lMqn2JsL1k0AbwqD_kSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2loAfUxltyzIPcIScK2ptUKs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Nu mijn panelen weer echt leuk aan het opwekken zijn, en dus de zon ook lekker op onze serre staat...
Wat garant staat voor een behoorlijke verwarming van ons huis, dit maar eens even in een grafiek bekeken...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lgRuV30pTkW69_6rHQjrP6pHhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2yD1o6WGUTfy26EOPf7Mc2ht.png?f=fotoalbum_large

Geinig om te zien dat buiten (=rekentemperatuur) maar vooral opwek hun werking hebben op de (verhoogde) temperatuur binnen... Dus stookflow voorzichtig aangepast.

Rekentemp verhoog ik met 1 C voor elke 1kW... waardoor de doeltemp van de BB daalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Jpiek schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:49:
Nu mijn panelen weer echt leuk aan het opwekken zijn, en dus de zon ook lekker op onze serre staat...
Wat garant staat voor een behoorlijke verwarming van ons huis, dit maar eens even in een grafiek bekeken...
[Afbeelding]

Geinig om te zien dat buiten (=rekentemperatuur) maar vooral opwek hun werking hebben op de (verhoogde) temperatuur binnen... Dus stookflow voorzichtig aangepast.

Rekentemp verhoog ik met 1 C voor elke 1kW... waardoor de doeltemp van de BB daalt...
Vandaag ? Hier totaal geen zon in het zuiden. Afgelopen 10 dagen wel elke dag prima opbrengst maar vandaag niet veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
@201WD onderaan de grafiek zie je dat dit over de afgelopen 7 dagen gaat..

De clou is dat als de PV opbrengst stijgt, de temperatuur binnenshuis dit ook doet, wat ik dus moet compenseren...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RNacoustics
Weheat HA intergratie lig er weer uit. Ik ben er een beetje klaar mee :(
Ik ga een energiemeter in de groepenkast plaatsen, zodat ik lokaal de verbruikte energie van de BB buiten unit groep apart kan registreren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBel6S0rN7sd9R3t_VYextigclA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vvL3GZr3durCXcWpann6RsNZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Jpiek schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:22:
@201WD onderaan de grafiek zie je dat dit over de afgelopen 7 dagen gaat..

De clou is dat als de PV opbrengst stijgt, de temperatuur binnenshuis dit ook doet, wat ik dus moet compenseren...
Als je maar niet met thuisbatterij cowboys in zee gaat, want dan ga je geknipt en geschoren _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:04
Jpiek schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:29:
[...]

Ik heb binnenkort een installatie live waar ik met een BB een SWW vat van Weheat heb omgedraaid: CV water in het vat en tapwater in de spiraal. Het tapwater wordt voorverwarmd en gaat daarna nog door een doorstromer (COP1) voor de laatste boost. Geen legionellacycli, altijd je warmtepomp beschikbaar voor CV, maar wel COP1 op je naverwarming van je water en 300L (geïsoleerd) warm CV water toegevoegd op een plek waar geen stookbehoefte is. De naverwarmer zal ook wel harder moeten werken in de zomer als er minder stook is natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:43
RNacoustics schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:43:
Ik ga een energiemeter in de groepenkast plaatsen, zodat ik lokaal de verbruikte energie van de BB buiten unit groep apart kan registreren.
[Afbeelding]
Toen wij aan het oriënteren waren op een warmtepomp werd ons tijdens de rondleiding door de fabriek voorgeschoteld dat er een Matter verbinding met de WeHeat pompen zou komen. Zigbee wilden ze niet bouwen want Matter zou de toekomst zijn. Later bleek er helemaal geen Matter verbinding te komen maar alleen maar datacollectie via de eigen WeHeat servers. En dat is nu precies wat niet werkt voor datacollectie naar je eigen omgeving.
Want het doel (mijn doel) is om zelf duidelijk inzicht te hebben in het verbruik. Dat lukt nu niet voldoende. Dus ik denk dat ik ook ga kijken naar een eigen meter.
(wat ik zo hoor is dat de Daikin integratie wel goed werkt. Maar daar heb ik nu niks meer aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
@drboneym over zoiets zat ik ook te denken, of iets van tank-in-tank. Een doorstroomer heeft afaik nogal wat vermogen nodig.

Dus liever een tank met SWW.

Of een zonneboiler aan de BB, passief opwarmen door de WP en verder elektrisch.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Andere Leon
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08-07 00:38
Filmpje van onze Blackbird installatie. Tot nu toe erg tevreden mee d:)b

https://youtu.be/ez6ZRLlZKac?si=ZX15XKbR-5b6lAEO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:46
de integratie en het portal werken niet meer, het lijkt erop dat het ssl-certificaat verlopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-10 23:15
Fbosman schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:36:
de integratie en het portal werken niet meer, het lijkt erop dat het ssl-certificaat verlopen is.
Laat dat 'lijkt' maar weg ... portal geeft SSL fout in de browser en app wil niet inloggen zonder verdere melding.
Ik heb al een mail naar 'contact' gestuurd, kon zo snel geen andere mailbox vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikhui
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-10 23:01
Knullig wel 😳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:22
drboneym schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:57:
[...]

Ik heb binnenkort een installatie live waar ik met een BB een SWW vat van Weheat heb omgedraaid: CV water in het vat en tapwater in de spiraal. Het tapwater wordt voorverwarmd en gaat daarna nog door een doorstromer (COP1) voor de laatste boost. Geen legionellacycli, altijd je warmtepomp beschikbaar voor CV, maar wel COP1 op je naverwarming van je water en 300L (geïsoleerd) warm CV water toegevoegd op een plek waar geen stookbehoefte is. De naverwarmer zal ook wel harder moeten werken in de zomer als er minder stook is natuurlijk.
Dat lijkt dan wel een beetje op wat ze bij HeatGeak in de UK doen met de mini store.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 25-10 21:05
RNacoustics schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:43:
[Afbeelding]
Wel of geen integratie, sowieso goed om deze ertussen te hebben. Heb deze tussen zowel de WP als de binnenuni/BUH. Het werkelijk verbruik t.o.v. het verbruik in het portal ligt verrassend genoeg ca. 10% lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:41
Vorige maand werd ik gebeld door WeHeat. Ze wilden graag langskomen om een sensor toe te voegen aan mijn Blackbird binnenunit omdat ze hadden gezien dat de bijverwarming in de binnenunit niet goed bijsprong.
De afspraak die ze voorstelden ging niet omdat ik niet thuis was in die week. Ze zouden contact gaan opnemen voor een ander moment (nog niet gebeurd)

Hebben ze misschien ook bij iemand in de groep een dergelijke aanpassing gedaan? Enig idee wat ze precies willen aanpassen? Flow meter, thermometer, iets anders?
Ik had thuis geen gebreken gemerkt, maar de booster heat is inderdaad sinds installatie vorig jaar nooit aan geweest voor zover ik weet.

Blackbird all electric met SWW vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhADkiJfVY1zEguF-3cYBLWLM5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqTpooB8aHtWxrAn8vW7x2sh.jpg?f=fotoalbum_large
Zijn ze gehackt door de ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
Verlopen certificaat, lijkt weer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:46
yep, het werkt weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
feico.de.boer schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:20:
[...]

Verlopen certificaat, lijkt weer opgelost.
I know, was een grapje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Ik hoorde laatst iemand hier (kan bericht zo niet meer vinden) over het isoleren van de 'Huis in' sensor op de leiding.

De mijne zit ook gewoon open en bloot op de leiding, in een ruimte die al snel 10C kouder is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xD5Rfi6nkCehd8O6DVSMXmx0RYY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BBhqWjpNFB0fkcmsb8WzDCoJ.png?f=user_large

Hoe isoleer je zo'n ding ? Heb wel een restantje isolatie (zilverfolie met wat isolatie https://www.isolatiemater...l-2-gecoat-120x25m1-30-m2) maar geen glaswol oid...
Om hier glaswol voor te kopen is ook een beetje overkill. Doek er omheen en dan evt een strook alu eromheen tapen ?

M'n watertemp loopt constant een paar tiende te jutteren :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3c7qfnrztQ9or-VCKXACHV6-FkY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vdcGPTjrbOym3rbM3DpktRXk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-10 19:23
duinsel schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:08:
Vorige maand werd ik gebeld door WeHeat. Ze wilden graag langskomen om een sensor toe te voegen aan mijn Blackbird binnenunit omdat ze hadden gezien dat de bijverwarming in de binnenunit niet goed bijsprong.
De afspraak die ze voorstelden ging niet omdat ik niet thuis was in die week. Ze zouden contact gaan opnemen voor een ander moment (nog niet gebeurd)

Hebben ze misschien ook bij iemand in de groep een dergelijke aanpassing gedaan? Enig idee wat ze precies willen aanpassen? Flow meter, thermometer, iets anders?
Ik had thuis geen gebreken gemerkt, maar de booster heat is inderdaad sinds installatie vorig jaar nooit aan geweest voor zover ik weet.

Blackbird all electric met SWW vat.
Ja, dat hebben ze bij mij vorige week gedaan. Ik heb een Sparrow all-electric met compacte binnenunit. De monteur heeft een sensor op de BUH in de binnenunit geplaatst en aangesloten op de elektronica. Dit zou een correcte werking van de BUH in noodzakelijke gevallen borgen. Hij vertelde dat ze dit bij alle binnenunits met BUH moeten aanpassen.
Maar idd, ook in mijn geval heeft de BUH tot dusverre niet hoeven bijspringen.
Hij staat zo ingesteld dat hij alleen in geval van nood (uitval buitenunit) aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:01
Jpiek schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:37:
Ik hoorde laatst iemand hier (kan bericht zo niet meer vinden) over het isoleren van de 'Huis in' sensor op de leiding.

De mijne zit ook gewoon open en bloot op de leiding, in een ruimte die al snel 10C kouder is.

[Afbeelding]

Hoe isoleer je zo'n ding ? Heb wel een restantje isolatie (zilverfolie met wat isolatie https://www.isolatiemater...l-2-gecoat-120x25m1-30-m2) maar geen glaswol oid...
Om hier glaswol voor te kopen is ook een beetje overkill. Doek er omheen en dan evt een strook alu eromheen tapen ?

M'n watertemp loopt constant een paar tiende te jutteren :

[Afbeelding]
Ik heb een stuk buis isolatie er omheen gedaan. Klein gaatje erin maken zodat je de koppel stukjes er doorheen kan friemelen en daarna weer vast geklemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
martinusv schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Ja, dat hebben ze bij mij vorige week gedaan. Ik heb een Sparrow all-electric met compacte binnenunit. De monteur heeft een sensor op de BUH in de binnenunit geplaatst en aangesloten op de elektronica. Dit zou een correcte werking van de BUH in noodzakelijke gevallen borgen. Hij vertelde dat ze dit bij alle binnenunits met BUH moeten aanpassen.
Maar idd, ook in mijn geval heeft de BUH tot dusverre niet hoeven bijspringen.
Hij staat zo ingesteld dat hij alleen in geval van nood (uitval buitenunit) aan gaat.
In mijn geval bleek de binnenunit al de juiste hardware te hebben en is het bij een update van de control bridge firmware gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
ietse schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:43:
[...]

Ik heb een stuk buis isolatie er omheen gedaan. Klein gaatje erin maken zodat je de koppel stukjes er doorheen kan friemelen en daarna weer vast geklemt.
ik zal ff kijken maar denk niet dat ik dat nog heb liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:01
Jpiek schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:34:
[...]

ik zal ff kijken maar denk niet dat ik dat nog heb liggen...
eurotje bij de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
ietse schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:48:
[...]

eurotje bij de bouwmarkt.
Kan ook, maar heel wellicht heb ik nog wat over van het isoleren van mijn CV leidingen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:24
Vraagje; hoeveel mensen hebben al problemen gehad met de terugslagkleppen?

Vorige week een installatie opgeleverd. Bij oplevering uitleg gegeven over de filter dat het belangrijk is dit aan het begin regelmatig te doen.

De nacht na oplevering checkte ik even de warmtepomp (ja das een tik), nooooogsteeds bezig met dhw run?! dat kan niet goed zijn. Met een beetje redeneren moet dit wel een vastzittende/niet sluitende klep zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9VhScObugFxzv1VURzjoG38Yjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vF8r5IM4hJE2UqSn7PSh1oaZ.jpg?f=fotoalbum_large

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tisssmartijn
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-10 18:26
Stoker schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:28:
Vraagje; hoeveel mensen hebben al problemen gehad met de terugslagkleppen?
Ik! Beide kleppen een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:14
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je de vuilafscheider schoonmaakt. Kan er niets over vinden in de installatiehandleiding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:11
STIMPPYYY schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:24:
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je de vuilafscheider schoonmaakt. Kan er niets over vinden in de installatiehandleiding.
YouTube: Hoe reinig ik een Spirotech magneetfilter..

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• The - DDD
Hartstikke leuk die video van John Visser, maar hij vergeet 1 cruciaal onderdeel van het legen van een vuilafscheider. Je moet eerst de circulatie stoppen, dan even wachten tot het water echt stil staat.

En dan pas de magneet er af trekken. Doe je dat niet, dan gaat er een enorme lading troep direct je circuit in zodra je de magneet er af trekt.

En het staat gewoon in de quick reference guide die online bij SpiroTech is in te zien. Zie het eerste en laatste paneel in deze schematische handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nJ7MLd1IQM-zJ-JzuhWUfF4Mqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZozvQhIBoOcnynnLZs0VFibj.png?f=fotoalbum_large

Even voor de duidelijkheid, je verkort de levensduur drastisch als je de vuilafscheider leegt zoals John in die video laat zien.

[ Voor 47% gewijzigd door The - DDD op 12-03-2025 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:19
Bij mij nog niet. Moet ik iets bijzonders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
@Satefan in principe niet, wellicht ff je cache legen vd browser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:19
Jpiek schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:22:
@Satefan in principe niet, wellicht ff je cache legen vd browser?
Hmmm...allemaal gedaan...ook even ingelogged via een andere browser...helpt helemaal niets.

Edit: Update van HA draaien en re-authentication....and Bob's your Uncle :P

[ Voor 12% gewijzigd door Satefan op 12-03-2025 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-10 12:31
Die instabiliteit geeft me geen goed gevoel.
Pagina: 1 ... 70 ... 123 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.