Bij mij ook uitgevoerd. Ik wist niet dat het om een sensor voor het bij verwarmen ging. Volgens mij is die bij mij ook nog niet nodig geweest.duinsel schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:08:
Vorige maand werd ik gebeld door WeHeat. Ze wilden graag langskomen om een sensor toe te voegen aan mijn Blackbird binnenunit omdat ze hadden gezien dat de bijverwarming in de binnenunit niet goed bijsprong.
De afspraak die ze voorstelden ging niet omdat ik niet thuis was in die week. Ze zouden contact gaan opnemen voor een ander moment (nog niet gebeurd)
Hebben ze misschien ook bij iemand in de groep een dergelijke aanpassing gedaan? Enig idee wat ze precies willen aanpassen? Flow meter, thermometer, iets anders?
Ik had thuis geen gebreken gemerkt, maar de booster heat is inderdaad sinds installatie vorig jaar nooit aan geweest voor zover ik weet.
Blackbird all electric met SWW vat.
De HA-integratie is een cadeautje hè. Die hebben ze je nergens beloofd. Ik vind het juist wel een mooie bonus.Maarten58 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:44:
Die instabiliteit geeft me geen goed gevoel.
Sja, zo lukt ik er ook nog wel een paar (zou mijn Oma zeggen). Er staat nergens (voor zover ik zo snel kan zien) dat het product 'as is' of 'gebruik op eigen risico' etc aangeboden wordt en/of dat beschikbaarheid op basis van 'best effort is': https://www.home-assistant.io/integrations/weheat/Koplopert schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:28:
[...]
De HA-integratie is een cadeautje hè. Die hebben ze je nergens beloofd. Ik vind het juist wel een mooie bonus.
Dat het niet beloofd is, neemt niet weg dat het wel bestaat en door WeHeat wordt aangeboden.
Als ze een zinnetje opnemen waar iets staat over dat het nog in ontwikkeling is, of dat de service niet 24/7 beschikbaar kan zijn, dan is dat natuurlijk prima (maar ook een beetje jammer).
Daarbij… de app en het portal zijn matig te noemen ( en dan zeg ik het netjes). Informatie is er nauwelijks te krijgen. Voor inzicht zijn we aangewezen op de ha-integratie. Iets meer professionaliteit bij de app, portal en integratie zou Weheat goed doen. Nu komt het nogal amateuristisch over.Satefan schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:41:
[...]
Sja, zo lukt ik er ook nog wel een paar (zou mijn Oma zeggen). Er staat nergens (voor zover ik zo snel kan zien) dat het product 'as is' of 'gebruik op eigen risico' etc aangeboden wordt en/of dat beschikbaarheid op basis van 'best effort is': https://www.home-assistant.io/integrations/weheat/
Dat het niet beloofd is, neemt niet weg dat het wel bestaat en door WeHeat wordt aangeboden.
Als ze een zinnetje opnemen waar iets staat over dat het nog in ontwikkeling is, of dat de service niet 24/7 beschikbaar kan zijn, dan is dat natuurlijk prima (maar ook een beetje jammer).
De HA-integratie heeft niet meer informatie als de app/portal. Hooguit historische data mis je in de app/portal. Maar een stabiele API zou inderdaad wel handig zijn.Fbosman schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:15:
[...]
Daarbij… de app en het portal zijn matig te noemen ( en dan zeg ik het netjes). Informatie is er nauwelijks te krijgen. Voor inzicht zijn we aangewezen op de ha-integratie. Iets meer professionaliteit bij de app, portal en integratie zou Weheat goed doen. Nu komt het nogal amateuristisch over.
Deels waar.... heb gemerkt dat als ik op stooklijn draai, ik nu mijn actuele temperatuur kwijt ben in de app (en in de portal).Barryvdh schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:44:
[...]
De HA-integratie heeft niet meer informatie als de app/portal. Hooguit historische data mis je in de app/portal. Maar een stabiele API zou inderdaad wel handig zijn.
In HA was het nog steeds zichtbaar...(of ik zie iets over het hoofd in de app/portal)
Dat is ... correct zie ik nu. Al komt die temperatuur in principe niet van WeHeat maar van je eigen thermostaat natuurlijk.jelleeelco schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:32:
[...]
Deels waar.... heb gemerkt dat als ik op stooklijn draai, ik nu mijn actuele temperatuur kwijt ben in de app (en in de portal).
In HA was het nog steeds zichtbaar...(of ik zie iets over het hoofd in de app/portal)
Klopt, maar Weheat krijgt de temp in decimalen (bv 21.3) terwijl de thermostaat op 21.0 blijft hangen als de temp tussen de 20.5 en 21.5 is (honeywell T6)Barryvdh schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:38:
[...]
Dat is ... correct zie ik nu. Al komt die temperatuur in principe niet van WeHeat maar van je eigen thermostaat natuurlijk.
Waarom zitten die plastic-fantastic klepjes er sowieso in?Stoker schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:28:
Vraagje; hoeveel mensen hebben al problemen gehad met de terugslagkleppen?
Vorige week een installatie opgeleverd. Bij oplevering uitleg gegeven over de filter dat het belangrijk is dit aan het begin regelmatig te doen.
De nacht na oplevering checkte ik even de warmtepomp (ja das een tik), nooooogsteeds bezig met dhw run?! dat kan niet goed zijn. Met een beetje redeneren moet dit wel een vastzittende/niet sluitende klep zijn.
[Afbeelding]
Is een flinke drukval en kan kapot cq vastzitten.
Kun je ze er niet beter bij voorbaat uithalen en als een terugslagklep nodig is er een echte goede inzetten?
Of was dit nou zo’n zogenaamde propaan beveiliging, tegen het naar binnen stromen?
Andere propaan pompen hebben een propaan afscheider in het buitendeel.
Weheat heeft geen propaanontluchter in het buitendeel. Deze kleppen zijn nodig om geen retourwater van je tapwater te hebben over het cv-circuit.
Wij hebben dit punt ook al een keer besproken met Weheat en daarop gehoord dat zo alles volgens voorschriften is.
Wij hebben dit punt ook al een keer besproken met Weheat en daarop gehoord dat zo alles volgens voorschriften is.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Die kleppen zitten in elke binnenunit met pompen ?Stoker schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:02:
Weheat heeft geen propaanontluchter in het buitendeel. Deze kleppen zijn nodig om geen retourwater van je tapwater te hebben over het cv-circuit.
En hoe weet je of die problemen geven ?
Wanneer de SWW runs erg lang duren. Of zijn er nog andere symptomen ?
‘Innovatieve en duurzame warmtepomp’ wint De Nationale Ondernemersprijs
https://www.ad.nl/economi...ndernemersprijs~a23d4e94/
Vandaag via de installateur getracht de max doel temp van 50c terug op 60c te laten zetten. Kon niet met OT aansturing? Maar de 65c van tijdens installatie kon wel naar max 50c destijds. Aanpassing veilige temp resulteerde in 45c max.
Terug laten zetten en Weheat gebeld, kies voor 'consument' en je komt in een 'afpoeier' menu. 2de keer 'installateur' gekozen en na wat twijfel prima geholpen. Vroeg hoe ik aan een stooklijn kwam met OT en wat voor thermostaat ik gebruikte.
Wat over de OTGW gesproken en hoorde 'daar komen we misschien nog op terug'
Ben later terugebeld idd en over de aansturing met mijn fomule en doel/stooklijn gesproken. Vonden ze interessant ivm hun cloudthermostaat die ze aan het ontwikkelen zijn...
Al met al leuk gesprek geweest !
Terug laten zetten en Weheat gebeld, kies voor 'consument' en je komt in een 'afpoeier' menu. 2de keer 'installateur' gekozen en na wat twijfel prima geholpen. Vroeg hoe ik aan een stooklijn kwam met OT en wat voor thermostaat ik gebruikte.
Ben later terugebeld idd en over de aansturing met mijn fomule en doel/stooklijn gesproken. Vonden ze interessant ivm hun cloudthermostaat die ze aan het ontwikkelen zijn...
Ik heb een offerte gekregen voor een Blackbird, een 200 liter sww en een 100 liter buffervat.
Installatie is niet heel spannend omdat alles dicht bij elkaar staat.
Is een totaalprijs van 15500 euro incl. btw en zonder subsidie reëel?
@Sjapy Vien ik was zonder SWW een 3000 goedkoper uit voor hybride naast bestaande CV. Was nóg minder spannend qua installatie eigenlijk. Leidingen door garagedak, BB erboven, binnenunit naast de CV, leidingen aansluiten en gaan...
Ja precies, en volgens de site van Weheat is een hybride 2650 goedkoper en de SWW is 1750, bij elkaar is dat al 4400 goedkoper. En ook geen buffervat zeker van 500 euro?Jpiek schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:12:
@Sjapy Vien ik was zonder SWW een 3000 goedkoper uit voor hybride naast bestaande CV. Was nóg minder spannend qua installatie eigenlijk. Leidingen door garagedak, BB erboven, binnenunit naast de CV, leidingen aansluiten en gaan...
Waarom een buffervat en serieel of parallel?Sjapy Vien schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:58:
Ik heb een offerte gekregen voor een Blackbird, een 200 liter sww en een 100 liter buffervat.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Omdat mijn huis nu niet de beste prijs krijgt voor wat betreft de isolatie, is de kans groot dat de Blackbird vaak aan en afslag momenten zal hebben. Door dat buffervat, wordt dat sterk verminderd en draait hij rustiger.Carboy54 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:55:
[...]
Waarom een buffervat en serieel of parallel?
Serieel of parallel? Dat zou ik niet weten…
"Niet heel spannend" zegt natuurlijk niet zo heel veel. Wat moet er exact gebeuren?Sjapy Vien schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:58:
En elke muurbeugel, leiding, perskoppeling of ontluchter kost natuurlijk geld.
Wise enough to play the fool
In dit geval deed de sww er meer dan 10u over en werd de woning warm.martinusv schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:13:
[...]
Die kleppen zitten in elke binnenunit met pompen ?
En hoe weet je of die problemen geven ?
Wanneer de SWW runs erg lang duren. Of zijn er nog andere symptomen ?
Een andere x verloor het tapwatervat zoveel warmte dat hij 2x per dag moest gaan opwarmen zonder dat er gedoucht was.
Aan het begin kan je hier de maximale temperatuur instellen, als dit gedaan is, dan zoekt de warmtepomp idd de beste temperatuur om jou woning te verwarmen. Zoals ik het zie : de laagste watertemperatuur met de langste runs.Jpiek schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:29:
Vandaag via de installateur getracht de max doel temp van 50c terug op 60c te laten zetten. Kon niet met OT aansturing? Maar de 65c van tijdens installatie kon wel naar max 50c destijds. Aanpassing veilige temp resulteerde in 45c max.
Is dit een cv monteur?Sjapy Vien schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:31:
[...]
Omdat mijn huis nu niet de beste prijs krijgt voor wat betreft de isolatie, is de kans groot dat de Blackbird vaak aan en afslag momenten zal hebben. Door dat buffervat, wordt dat sterk verminderd en draait hij rustiger.
Als jij voldoende systeeminhoud hebt, dan moet dit geen probleem zijn.
In jou geval zou ik naar een warmtepomp kijken die ook goed past als je woning wel “de beste prijs krijgt voor isolatie”. En in dit geval je cvketel er tussen knopen. Persoonlijk zou ik m dan niet aansluiten op de Weheat print, maar zelf de controle hebben met bv een 2e thermostaat. Dan ben je zelf in controle en weetje wanneer de Wp het niet meer trekt.
[ Voor 4% gewijzigd door Stoker op 14-03-2025 06:52 ]
Maandje terug stuurde je wat foto’s, draaitie al van jou?teacher schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 23:07:
[...]
"Niet heel spannend" zegt natuurlijk niet zo heel veel. Wat moet er exact gebeuren?
Wel een buffervat, en aanpassing van alle leidingen. Na 3 monteurs en evenveel verschillende CV ketels leek het Chernobyl wel..Sjapy Vien schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:52:
[...] En ook geen buffervat zeker van 500 euro?
Met mijn tado V3 kan ik wel de maximale aanvoertemperatuur instellen. Ik zie in de grafiek dat de warmtepomp dat overneemt. Het kan dus wel via OT.Jpiek schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:29:
Vandaag via de installateur getracht de max doel temp van 50c terug op 60c te laten zetten. Kon niet met OT aansturing?
Je kan zo via het platte dak naar binnen, de units staan dus eigenlijk naast elkaar en de badkamer is er ook weer meteen naast. Alles dus binnen 5 meter.teacher schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 23:07:
[...]
"Niet heel spannend" zegt natuurlijk niet zo heel veel. Wat moet er exact gebeuren?
Met “niet spannend” bedoel ik dat bij ons niet de SWW in de kelder komt, de BB met een kraan ergens op een platje gezet moet worden en dat de badkamer dan ook nog aan de andere kant van het pand zit.
Ja, daar heb ik wel aan zitten denken. Maar ik heb de laatste maanden de CV op 10kw en het water op 50 graden. Dit was prima te doen om het huis te verwarmen en ook constant op 18 graden te houden.Stoker schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 06:51:
[...]
Is dit een cv monteur?
Als jij voldoende systeeminhoud hebt, dan moet dit geen probleem zijn.
In jou geval zou ik naar een warmtepomp kijken die ook goed past als je woning wel “de beste prijs krijgt voor isolatie”. En in dit geval je cvketel er tussen knopen. Persoonlijk zou ik m dan niet aansluiten op de Weheat print, maar zelf de controle hebben met bv een 2e thermostaat. Dan ben je zelf in controle en weetje wanneer de Wp het niet meer trekt.
De BB kan zelfs tot 70 graden, maar of je dat continu wilt…
Verder komt er later nog wel vloer en spouwisolatie, de BB moet dat dan met gemak kunnen draaien. En als het echt koud wordt, dan gooien we de open haard aan.
De bedoeling is om volledig van het gas af te gaan.
Ja maar die 70 is meer een marketingverhaal. Ja de warmtepomp kan het, nee je krijgt nooit 70*C water door je radiatoren, tenzij je pakweg 1,5 het benodigde vermogen zou nemen.
Die 70graden is nuttig omdat je dan je legionella kan draaien zonder buh.
Als je 50graden gaat vragen van de warmtepomp, dan is hij naar verwachting ook een groot deel van de dag aan het knallen, je Cop gaat door het putje, dus een hoog verbruik, maar ik denk dat jullie en jullie buren ook niet blij worden van het geproduceerde geluid.
Is er niet een manier waardoor je met bijvoorbeeld 40-45 graden af kan tijdens vorst? (Dak isoleren, kieren dichten, afgifte vergroten? )
Als je 50graden gaat vragen van de warmtepomp, dan is hij naar verwachting ook een groot deel van de dag aan het knallen, je Cop gaat door het putje, dus een hoog verbruik, maar ik denk dat jullie en jullie buren ook niet blij worden van het geproduceerde geluid.
Is er niet een manier waardoor je met bijvoorbeeld 40-45 graden af kan tijdens vorst? (Dak isoleren, kieren dichten, afgifte vergroten? )
Ja maximaal, dus als jij 30 instelt, dan blijft de warmtepomp onder de 30. Vul jij 80 in, dan zorgt de software van de warmtepomp voor de maximale temperatuur.MennodR schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 07:40:
[...]
Met mijn tado V3 kan ik wel de maximale aanvoertemperatuur instellen. Ik zie in de grafiek dat de warmtepomp dat overneemt. Het kan dus wel via OT.
De Blackbird heeft dat geïsoleerde vat in no time op temperatuur en slaat dan ook af. Waterinhoud is het belangrijkste en afgiftesysteem om pendelen te voorkomen naast de juiste afstelling.Sjapy Vien schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:31:
[...]
Omdat mijn huis nu niet de beste prijs krijgt voor wat betreft de isolatie, is de kans groot dat de Blackbird vaak aan en afslag momenten zal hebben. Door dat buffervat, wordt dat sterk verminderd en draait hij rustiger.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Hij is afgeleverd met een Remeha eTwist met identiteitscrisis, die reageerde alsof ie een aan/uit themostaat was. Gevolg 5 min draaien op vol vermogen en 60C water, dan weer uit vervolgens weer aan op vol vermogen, dan weer uit. In de koudste periode en 50kWh per dag. Niet leuk.Stoker schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 06:47:
[...]
Aan het begin kan je hier de maximale temperatuur instellen, als dit gedaan is, dan zoekt de warmtepomp idd de beste temperatuur om jou woning te verwarmen. Zoals ik het zie : de laagste watertemperatuur met de langste runs.
Vervolgens heeft de installateur de max temp beperkt tot 50C.
Ik ben daarna me gaan verdiepen in het instellen met een stooklijn. dat kreeg ik met de setings in de BB niet lekker. Dus weer terug op thermostaat.
Vervolgens een OTGW tussen eTwist en BB gezet en met een formule zelf de doeltemp aan gaan sturen. Ben geen dag meer boven de 25kWh uitgekomen...
Idd, lagere temp. en langere runs...
Kiek, das mooi:)
Op sww wel, kwam nog wat dingen tegen in mn afgiftesysteem (en ben in de "als ik hier nu toch bezig ben kan ik meteen ff xxxx doen" val getrapt).Stoker schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 06:53:
[...]
Maandje terug stuurde je wat foto’s, draaitie al van jou?
Dat is de maximale aanvoertemperatuur. Ik zie geregeld een lagere gevraagde aanvoertemperatuur afhankelijk van de delta met de gewenste ingestelde en gemeten temperatuur.MennodR schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 07:40:
[...]
Met mijn tado V3 kan ik wel de maximale aanvoertemperatuur instellen. Ik zie in de grafiek dat de warmtepomp dat overneemt. Het kan dus wel via OT.
Ik moet zeggen 'zag' ... plotseling zag de BB mijn Tado slimme thermostaat niet meer nadat deze offline was gegaan door lege batterijen. Nu terug naar een oude Remeha qSense en die lijkt inderdaad alleen maar aan/uit tussen de max aanvoer temperatuur te doen.
De thermostaat die je kiest lijkt derhalve veel uit te maken.
Wat uitmaakt is de versterking in die thermostaat. Hoge versterking ziet er uit als aan/uit. Lagere versterking gaat moduleren. Te kleine versterking dan doet ie niks meer.feico.de.boer schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:47:
[...]
De thermostaat die je kiest lijkt derhalve veel uit te maken.
Een WP heeft een lagere versterking nodig dan een gasketel en de meeste thermostaten zijn gemaakt voor gasketels.
Kun je de P waarde instellen? (=versterking, = Proportionele band)
🎉 Weheat wint De Nationale Ondernemersprijs! 🎉
Dankzij jullie enthousiasme en steun hebben wij gisteren deze prachtige prijs gewonnen! Dit is een enorme mijlpaal, mede mogelijk gemaakt door de geweldige Tweakers-community.
Jullie kritische feedback en vertrouwen helpen ons om steeds beter te worden. Onze missie blijft onveranderd: de allerbeste ervaring bieden aan onze klanten – en speciaal voor jullie.
Om onze dankbaarheid te tonen en dit samen te vieren:
📅 Tweakersdag 2025 vindt plaats op zaterdag 3 mei! Zet hem alvast in je agenda voor een dag vol innovatie, techniek en gezelligheid.
Nogmaals enorm bedankt namens het hele Weheat-team. We kijken uit naar nog vele mooie stappen samen!
Tot 3 mei!
Het Weheat-team 🚀
Dankzij jullie enthousiasme en steun hebben wij gisteren deze prachtige prijs gewonnen! Dit is een enorme mijlpaal, mede mogelijk gemaakt door de geweldige Tweakers-community.
Jullie kritische feedback en vertrouwen helpen ons om steeds beter te worden. Onze missie blijft onveranderd: de allerbeste ervaring bieden aan onze klanten – en speciaal voor jullie.
📅 Tweakersdag 2025 vindt plaats op zaterdag 3 mei! Zet hem alvast in je agenda voor een dag vol innovatie, techniek en gezelligheid.
Nogmaals enorm bedankt namens het hele Weheat-team. We kijken uit naar nog vele mooie stappen samen!
Tot 3 mei!
Het Weheat-team 🚀
www.weheat.nl
In de qSense heb ik voor zover ik kan zien alleen de 'Opwarmsnelheid (CV)' van -3 (extra langzaam) tot 2 (snelst). De handleiding beschrijft niet wat het effect is. Daarnaast is er nog de 'afkoelsnelheid (woning) van -2 (langzaam) tot 2 (snelst).jvlagsma schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:51:
[...]
Wat uitmaakt is de versterking in die thermostaat. Hoge versterking ziet er uit als aan/uit. Lagere versterking gaat moduleren. Te kleine versterking dan doet ie niks meer.
Een WP heeft een lagere versterking nodig dan een gasketel en de meeste thermostaten zijn gemaakt voor gasketels.
Kun je de P waarde instellen? (=versterking, = Proportionele band)
Gefeliciteerd!Weheat schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:54:
🎉 Weheat wint De Nationale Ondernemersprijs! 🎉
Tot 3 mei!
Het Weheat-team 🚀

Heeft iemand hier recent een warmtepomp bij Coolblue gekocht? Hoeveel weken zaten er bij jullie tussen de betaling en het terugkrijgen van de subsidie?
Bij mij 6 weken. CB stuurt altijd de eerste van de maand van de afgelopen geïnstalleerde WP's de aanvragen door. De doorlooptijd lig voornamelijk bij RVO.ArmouredSPony schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:08:
Heeft iemand hier recent een warmtepomp bij Coolblue gekocht? Hoeveel weken zaten er bij jullie tussen de betaling en het terugkrijgen van de subsidie?
Niet bij Coolblue, zelf de subsidieaanvraag ingediend bij RVO 23-2-2025.ArmouredSPony schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:08:
Afgelopen maandag (10-3-2025) bericht gehad dat het was toegekend, vandaag op de rekening gestort.
Bij de bevestigingsmail voor de aanvraag:
"U heeft op 23-02-2025 17:48 uur een aanvraag ingediend voor de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE). Wij hebben uw aanvraag in behandeling.
Wij doen ons best uw aanvraag binnen 8 weken af te handelen. Lukt dat niet, dan ontvangt u na ongeveer 7 weken een brief waarin staat dat de afhandeltermijn verlengd wordt. Bijvoorbeeld in het geval van het ontbreken van informatie."
[ Voor 33% gewijzigd door feico.de.boer op 14-03-2025 12:24 ]
Flint Warmtepomp 6 december geïnstalleerd door Coolblue.ArmouredSPony schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:08:
20 december betaald, 5 februari subsidie gekregen.
[ Voor 6% gewijzigd door Ronnie27 op 14-03-2025 13:24 ]
22 november subsidie aangevraagd, vorige week ontvangen. Duurde veel langer dan ik had verwacht/gehoopt maar het is nu wel rond.ArmouredSPony schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:08:
Opwarmsnelheid (CV) lijkt me P waarde, zo laag mogelijk kiezen voor een WP.feico.de.boer schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:55:
[...]
In de qSense heb ik voor zover ik kan zien alleen de 'Opwarmsnelheid (CV)' van -3 (extra langzaam) tot 2 (snelst). De handleiding beschrijft niet wat het effect is. Daarnaast is er nog de 'afkoelsnelheid (woning) van -2 (langzaam) tot 2 (snelst).
Afkoelsnelheid (woning) lijkt me een I waarde (Integrerende actie) en bepaalt hoe agressief de offset van de P waarde wordt weg geregeld. Goed geisoleerd huis koelt langzaam af en kun je "tam" regelen met grote I tijd. Slecht geisoleerd huis heeft een agressievere I waarde nodig, dus kleinere I tijd. qSense geeft er helaas weer marktetingtermen aan, verwarrend.
Dit is een beetje gokken en aannames. Je kunt het resultaat terug zien aan de gevraagde watertemperatuur na een stapverstoring bijv wanneer je de gewenste kamertemperatuur met een graad verhoogt. Verweg het belangrijkste is de P waarde, de I tijd is finetuning.
Ik zie hier allerlei Thermostaatsettings voorbij komen die ik helemaal niet heb in mij eTwist. Had Weheat toch gelijk denk ik dat het niet de meest geschikte thermostaat is.
Niet dat het mij nu nog uitmaakt. Hij is verworden tot een bedieningsdisplay met temperatuursensor. Oh wacht, veel meer deed 'ie al niet...
Niet dat het mij nu nog uitmaakt. Hij is verworden tot een bedieningsdisplay met temperatuursensor. Oh wacht, veel meer deed 'ie al niet...
Less is more. Er kan maar 1 kapitein op het schip zijnJpiek schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:31:
Ik zie hier allerlei Thermostaatsettings voorbij komen die ik helemaal niet heb in mij eTwist. Had Weheat toch gelijk denk ik dat het niet de meest geschikte thermostaat is.
Ja, we gaan nog vloerisolatie, spouwisolatie en Gaja radiatoren plaatsen. Maar dat komt van de zomer wel weer, dan kunnen we de volgende winter er tegenaan😬Stoker schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 07:53:
Ja maar die 70 is meer een marketingverhaal. Ja de warmtepomp kan het, nee je krijgt nooit 70*C water door je radiatoren, tenzij je pakweg 1,5 het benodigde vermogen zou nemen.
In regel termen kun je best meerdere masters hebben.. maar er is altijd maar 1 slave die het werk doet en dat is de warmtepompolafmol schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:40:
[...]
Less is more. Er kan maar 1 kapitein op het schip zijn
(sorry, cultureel vervelende terminologie maar dit is nou eenmaal hoe het technisch werkt)
17 januari geïnstalleerd, gisteren subsidie ontvangenArmouredSPony schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:08:
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Subsidie kun je makkelijk en veel sneller zelf aanvragen.reiniero schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:36:
[...]
22 november subsidie aangevraagd, vorige week ontvangen. Duurde veel langer dan ik had verwacht/gehoopt maar het is nu wel rond.
Dan is het in 14 dagen afgerond.
Stelt niks voor.
Let wel op dat je rechtstreeks bij het RVO aanvraagt en niet per ongeluk via een tussenpersoon.201WD schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:35:
[...]
Subsidie kun je makkelijk en veel sneller zelf aanvragen.
Hit 1 op Internet:
https://subsidie-loket.nl
Dit kost je iets van 80 euro...
Idd, ik heb 1 maart aangevraagd en gisteren is het toegekend.201WD schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:35:
[...]
Stelt niks voor.
[ Voor 66% gewijzigd door teacher op 14-03-2025 21:47 ]
Dat had ik ook gedaan. Schijnt dat een bepaald percentage handmatig gecontroleerd word en dan duurt het dus veel langer. Duurde bijna 16 weken hier, terwijl bij de meesten het veel sneller gaat.201WD schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:35:
[...]
Stelt niks voor.
Weer een storing op het portaal en de app zo lijkt.
Werkt weer naar 10 minuten weird
Nog niet stabiel….
Werkt weer naar 10 minuten weird
Nog niet stabiel….
[ Voor 38% gewijzigd door bulletje op 15-03-2025 08:16 ]
Ook wanneer CB aangeeft dat zij dit voor je gaan doen?201WD schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:35:
[...]
Stelt niks voor.
Je eigen keuze.ArmouredSPony schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:21:
[...]
Ook wanneer CB aangeeft dat zij dit voor je gaan doen?
Ik zou het zelf doen.
Zoals gezegd snel gedaan.
En je kunt online de status zien van je aanvraag .
Zorgen dat je factuur en offerte bij de hand hebt alsmede de meldcode van de warmtepomp.
Staat allemaal op de site.
Goedemiddag, in mei wordt een Sparrow bij mij geplaatst. De Sparrow komt met de achterzijde voor een muur te staan. De installatie handleiding schrijft een afstand van 38 cm tussen de achterzijde en de muur voor om voldoende luchtaanvoer te kunnen garanderen. Deze 38 cm lijkt mij veel. Ik heb een prima functionerende airco op 6 cm van een muur staan. Daarnaast laat de handleiding ook een voorbeeld van een installatie op beugels aan de muur zien, dan blijft er 17 cm over tussen de Sparrow en de muur. Graag jullie reactie hoe het bij jullie gerealiseerd is met goede resultaten.
Minimaal toch wel 25 - 30 cm. Bovendien heeft de Sparrow geen open zijkant zoals andere units. Zet hem ook op Big Foots dan voor voldoende aanzuiging via onderzijde.ajsmit1 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:54:
Goedemiddag, in mei wordt een Sparrow bij mij geplaatst. De Sparrow komt met de achterzijde voor een muur te staan. De installatie handleiding schrijft een afstand van 38 cm tussen de achterzijde en de muur voor om voldoende luchtaanvoer te kunnen garanderen. Deze 38 cm lijkt mij veel. Ik heb een prima functionerende airco op 6 cm van een muur staan. Daarnaast laat de handleiding ook een voorbeeld van een installatie op beugels aan de muur zien, dan blijft er 17 cm over tussen de Sparrow en de muur. Graag jullie reactie hoe het bij jullie gerealiseerd is met goede resultaten.
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 15-03-2025 16:03 ]
Alles gevuld en ontlucht en.... hij draait in cv bedrijf. 
:strip_exif()/f/image/5HpuQucPJyN2A4MVundCt5DU.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/NrEGhEpCYJRT0NFwRUHCLLSB.png?f=fotoalbum_large)
Mezelf helemaal suf geluisterd; ik kan de buitenunit echt, echt niet horen.

:strip_exif()/f/image/5HpuQucPJyN2A4MVundCt5DU.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/NrEGhEpCYJRT0NFwRUHCLLSB.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 15-03-2025 17:45 ]
Bijna 7 graden verschil tussen de uitgaande temperatuur en ‘water huis in’. Waar komt dat enorme verschil vandaan??teacher schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:35:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De "huis in" sensor zit na het buffervat, die is nog best koud.
Je ziet op het buffervat een ontluchter zitten, daarnaast zie je de sensor zitten op de buis naar de secundaire circulatiepomp (grundfoss alpha).
Je ziet op het buffervat een ontluchter zitten, daarnaast zie je de sensor zitten op de buis naar de secundaire circulatiepomp (grundfoss alpha).
[ Voor 53% gewijzigd door teacher op 15-03-2025 18:53 ]
Netjes afgewerkt. Leuk leermoment zeker? Aan en afvoer geïsoleerd? Ik moet mijn best doen wat op te merken 😫teacher schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:35:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 15-03-2025 18:54 ]
En je zit in het installateurs menuteacher schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:35:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie setup!
Op basis van eerdere discussies op dit forum heb ik de stilstandsverliezen van mijn warmwaterboiler nader geanalyseerd. Hierbij viel mij op dat de temperatuur aan de onderkant van de boiler (bottom sensor) aanzienlijk sneller daalt dan die aan de bovenkant (top sensor).Tijgerkracht schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:05:
[...]
Die zelfs sifonage in die tekening is op de waterleidingen.
Maar hoe zit dat met de leidingen die op de spiraal aangesloten zijn?
Hier is de bovenste vrijwel horizontaal over de eerste meter vanaf de boiler.
En de onderste loopt schuin omhoog vanaf de boiler.
Zeker na een legionalla run blijft de bovenste leiding (midden van het vat) erg warm.
Installateur vind het wel prima zo
[Afbeelding]
In de onderstaande grafiek is een meting te zien na een legionella-run, waarbij gedurende 30 uur geen warm water is gebruikt. Na ongeveer 13 uur is het temperatuurverschil tussen de top- en bottom-sensor al opgelopen tot 1°C. Verder blijkt dat in die 13 uur:
• De toptemperatuur met 3,5°C is gedaald
• De bottomtemperatuur met 4,5°C is gedaald
Deze verschillen zijn misschien gezien de relatief hoge water temperaturen wel te verwachten, maar het verschil tussen top en bottom wekt vooral mijn interesse.
/f/image/3T06nlCq3ocNv5jlSovyrcvd.png?f=fotoalbum_large)
Volgens de installatiehandleiding zou de warmwateraftakking een thermosifon moeten vormen om ongewenste warmteverliezen te beperken (referentie). Toch lijkt er een versnelde afkoeling aan de onderkant van de boiler plaats te vinden, wat niet direct verklaarbaar is. Misschien nog goed om te noemen is dat het hier om een 300L boilervat van WeHeat gaat en dat ik in mijn installatie een 3-weg klep gebruik om te wisselen tussen SWW en CV en dat er verder geen terugslag kleppen in de installatie zitten.
Mijn vraag aan de experts hier:
• Zijn deze stilstandsverliezen binnen de verwachte marges?
• En zo nee: kan er een probleem zijn met de installatie die dit veroorzaakt?
:strip_exif()/f/image/ZdtXIFTBXvhYhtr4uQfDTGLl.jpg?f=fotoalbum_large)
En voor het complete plaatje:
:strip_exif()/f/image/YMMe4P5LIiOWgY17XpUAWzyt.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een vergelijkbaar beeld. Onze boiler staat onder een schuin dak, waarbij het bovenin de ruimte beduidend warmer is dan bij de vloer. Ik vermoed dat dit effect heeft op het sneller afkoelen aan de onderzijde, maar of dit het verschil volledig verklaart weet ik ook niet zeker. Wat ik nog ben het analyseren is of de afkoeling onder sneller plaatsvindt tijdens CV bedrijf, in dat geval is mogelijk de keerklep niet helemaal afgesloten en ontrekt het CV systeem warmte uit de boiler. Zie ook eerdere posts hierover.Nooky12345 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:22:
[...]
Op basis van eerdere discussies op dit forum heb ik de stilstandsverliezen van mijn warmwaterboiler nader geanalyseerd. Hierbij viel mij op dat de temperatuur aan de onderkant van de boiler (bottom sensor) aanzienlijk sneller daalt dan die aan de bovenkant (top sensor).
In de onderstaande grafiek is een meting te zien na een legionella-run, waarbij gedurende 30 uur geen warm water is gebruikt. Na ongeveer 13 uur is het temperatuurverschil tussen de top- en bottom-sensor al opgelopen tot 1°C. Verder blijkt dat in die 13 uur:
Deze verschillen zijn misschien gezien de relatief hoge water temperaturen wel te verwachten, maar het verschil tussen top en bottom wekt vooral mijn interesse.
[Afbeelding]
Volgens de installatiehandleiding zou de warmwateraftakking een thermosifon moeten vormen om ongewenste warmteverliezen te beperken (referentie). Toch lijkt er een versnelde afkoeling aan de onderkant van de boiler plaats te vinden, wat niet direct verklaarbaar is. Misschien nog goed om te noemen is dat het hier om een 300L boilervat van WeHeat gaat en dat ik in mijn installatie een 3-weg klep gebruik om te wisselen tussen SWW en CV en dat er verder geen terugslag kleppen in de installatie zitten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door I.p. op 17-03-2025 12:34 ]
Verschillende temperaturen worden mede veroorzaakt door de gelaagdheid.I.p. schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:31:
[...]
Hier een vergelijkbaar beeld. Onze boiler staat onder een schuin dak, waarbij het bovenin de ruimte beduidend warmer is dan bij de vloer. Ik vermoed dat dit effect heeft op het sneller afkoelen aan de onderzijde, maar of dit het verschil volledig verklaart weet ik ook niet zeker. Wat ik nog ben het analyseren is of de afkoeling onder sneller plaatsvindt tijdens CV bedrijf, in dat geval is mogelijk de keerklep niet helemaal afgesloten en ontrekt het CV systeem warmte uit de boiler. Zie ook eerdere posts hierover.
Tip voor potentiele kopers: Blackbird stookt 300l boilervat zo snel warm dat 200l vat hier met 5p ook prima had gekund. Scheelt aanzienlijk veel ruimte. Ook had dan horizontale versie veel beter gepast hier
Hoe snel? En ook als het -10 is? Bad vullen en daarna 2 personen douchen lukt met 200 liter?wbdj schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:51:
Tip voor potentiele kopers: Blackbird stookt 300l boilervat zo snel warm dat 200l vat hier met 5p ook prima had gekund. Scheelt aanzienlijk veel ruimte. Ook had dan horizontale versie veel beter gepast hier
In mijn installatie met een 200 liter Weheat boiler lopen de temperaturen onder en boven parallel, met een klein verschil. Pas als er warm water wordt gebruikt, daalt de onderste temperatuur waarna ze weer parallel verder blijven lopen.Nooky12345 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:22:
p basis van eerdere discussies op dit forum heb ik de stilstandsverliezen van mijn warmwaterboiler nader geanalyseerd. Hierbij viel mij op dat de temperatuur aan de onderkant van de boiler (bottom sensor) aanzienlijk sneller daalt dan die aan de bovenkant (top sensor).
/f/image/6s4y6anrTsgBgOV4zvJELGUK.png?f=fotoalbum_large)
Overigens is de koudwateraanvoer bloedheet nu de anti-legionellarun bezig is. Komt dat door de turbulentie tijdens het opwarmen? En zou daar een thermosifon in de leiding moeten?
[/URL]
Hier ben ik ook benieuwd naar! Ik heb een aanvraag lopen via CB voor een BB met 2x200 liter voor 6 personen, maar als dat bijvoorbeeld ook gewoon één 300liter vat kan zijn dan is dat uiteraard beter.wbdj schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:51:
Ik heb ook (nog) geen vloerverwarming of LTV radiatoren, maar wil met een beetje slimmigheid de huidige radiatoren met wat ventilatoren (kopen of zelfbouw) een upgrade geven zodat de convectie beter/voldoende is. Mocht iemand daar al ervaring mee hebben, dan hoor ik het uiteraard graag!
Wij hebben in de serre in de convectorputten 2 joekels van Canal Pro's liggen. dat werkt heel behoorlijk.
Aan de zithoekzijde hebben we 3x een Smartfan onder de radiator zitten, het helpt wel wat maar ik vindt het erg wennen, je voelt een luchtstroom die niet altijd comfortabel is. Zeker niet met laagwatertemp.
'gelukkig' blijkt de %$#@ loodgieter de radiator verkeerd om aan gesloten te hebben
, dus na correctie valt er nog heel veel te winnen aan warmteafgifte
Waarschijnlijk gaan de fan's er dan weer af...
De luchtstroom is tevens de reden om op de bovenetage niet te gaan voor fancoils, maar overbemeten radiatoren...
Aan de zithoekzijde hebben we 3x een Smartfan onder de radiator zitten, het helpt wel wat maar ik vindt het erg wennen, je voelt een luchtstroom die niet altijd comfortabel is. Zeker niet met laagwatertemp.
'gelukkig' blijkt de %$#@ loodgieter de radiator verkeerd om aan gesloten te hebben

Waarschijnlijk gaan de fan's er dan weer af...
De luchtstroom is tevens de reden om op de bovenetage niet te gaan voor fancoils, maar overbemeten radiatoren...
Bij -10C waarschijnlijk niet nee. Ook als iedereen direct achter elkaar doucht niet nee. Als dat belangrijk is beter 300l kiezen. Hier wat ochtend en avond douchers. Had ook met 200l gekund kom ik nu achter, dus als 300l obstakel is voor mensen is 200l overwegen waard.GoEV6 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:57:
[...]
Hoe snel? En ook als het -10 is? Bad vullen en daarna 2 personen douchen lukt met 200 liter?
Hier zelfde beeld. Lijkt mij normaal? Onder koelt sneller af dan boven?Nooky12345 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:22:
[...]
Op basis van eerdere discussies op dit forum heb ik de stilstandsverliezen van mijn warmwaterboiler nader geanalyseerd. Hierbij viel mij op dat de temperatuur aan de onderkant van de boiler (bottom sensor) aanzienlijk sneller daalt dan die aan de bovenkant (top sensor).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee, stratificatie.STIMPPYYY schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:16:
[...]
Hier zelfde beeld. Lijkt mij normaal? Onder koelt sneller af dan boven?
Wij hier ook. Vrijwel exact dezelfde manier van monteren als in het voorbeeld van eerder vandaag. Vermoed dezelfde monteur.STIMPPYYY schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:16:
[...]
Hier zelfde beeld. Lijkt mij normaal? Onder koelt sneller af dan boven?
Maar wij zien ook dat de temperatuur onder sneller daalt dan boven. Naar mijn idee is dat logisch omdat warm water naar boven ‘drijft’, maar volgens mij denken andere mensen hier daar anders over?
De installatie door Coolblue is bij mij niet goed gegaan. Ze hebben de uitgang van het boilervat laten uitkomen op het buffervat. Zie deze post: MarkWP in "Weheat warmtepompen"
Ze komen dit volgende week herstellen. Helaas krijg ik niet duidelijk van ze hoe de nieuwe opstelling eruit komt te zien. Maar omdat het eerder al fout ging, wil ik ditmaal een oogje in het zeil houden.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ES3zVPIBmLQ89tuRSZNVZX8b.jpg?f=user_large)
Ik kan nergens een installatieschema vinden voor een all electric opstelling (dus met boilervat) en en serieel buffervat. Zie bovenstaande plaatje voor hoe ik - als totale leek - zou verwachten dat het aangesloten moet worden. Kunnen jullie meedenken op de volgende twee vragen:
1. Is het aansluitschema op mijn tekening correct?
2. Zou er op punt "A" een driewegklep moeten komen? De reden voor mijn vraag is dat ik vermoed dat er zonder driewegklep bij een defrost-cyclus ook warm water uit het boilervat wordt onttrokken. En dus het sww-water afkoelt. Maar misschien is dit een onterechte zorg? Of wordt dit op een andere manier voorkomen (bijvoorbeeld plaatsing van terugslagkleppen)?
Andere tips/aandachtspunten zijn natuurlijk ook welkom!
Ze komen dit volgende week herstellen. Helaas krijg ik niet duidelijk van ze hoe de nieuwe opstelling eruit komt te zien. Maar omdat het eerder al fout ging, wil ik ditmaal een oogje in het zeil houden.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ES3zVPIBmLQ89tuRSZNVZX8b.jpg?f=user_large)
Ik kan nergens een installatieschema vinden voor een all electric opstelling (dus met boilervat) en en serieel buffervat. Zie bovenstaande plaatje voor hoe ik - als totale leek - zou verwachten dat het aangesloten moet worden. Kunnen jullie meedenken op de volgende twee vragen:
2. Zou er op punt "A" een driewegklep moeten komen? De reden voor mijn vraag is dat ik vermoed dat er zonder driewegklep bij een defrost-cyclus ook warm water uit het boilervat wordt onttrokken. En dus het sww-water afkoelt. Maar misschien is dit een onterechte zorg? Of wordt dit op een andere manier voorkomen (bijvoorbeeld plaatsing van terugslagkleppen)?
Warme lucht stijgt op. Maar ben benieuwd idd.Kirvis schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:37:
[...]
Wij hier ook. Vrijwel exact dezelfde manier van monteren als in het voorbeeld van eerder vandaag. Vermoed dezelfde monteur.
Maar wij zien ook dat de temperatuur onder sneller daalt dan boven. Naar mijn idee is dat logisch omdat warm water naar boven ‘drijft’, maar volgens mij denken andere mensen hier daar anders over?
warm water heeft een lagere dichtheid en drijft dus als het ware op het koude water. Maar zoals eerder vermeld, ik zie nauwelijks dat het koude deel harder afkoelt. Je zou eerder verwachten dat het warmste deel harder afkoelt en dat het koude deel langzaam opwarmt.STIMPPYYY schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:58:
[...]
Warme lucht stijgt op. Maar ben benieuwd idd.
:strip_exif()/f/image/7tXJAt2iMpBPSbo1BtOd7GJg.jpg?f=fotoalbum_large)
Het valt mij vandaag op dat mijn sparrow op papier ongeveer 20% onzuiniger is geworden. Haal een veel lagere cop dan voorheen en de vermogen (behalve vermogen in) is lager geworden.... Weheat heeft zo te zien wat aangepast in de metingen. (Zien er nu realistischer uit).
Iemand met dezelfde conclusie? Of moet ik toch eens kijken of er iets mis is in mij. Installatie, waar niets is in gewijzigd is. 😉
Ja, bij mijn Sparrow P60 ook gisteren iets na 13u tijdens de legionella run zie je een sprong omlaag in het geleverde vermogen en de COP. Pout van 4,35 naar 3,43 kW, COP van 4,5 naar 3,5. Terwijl het opgenomen vermogen en alle andere data niet veranderen. Dus duidelijk een update van de berekening van Pout en COP.CyberFR schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:49:
[Afbeelding]
Het valt mij vandaag op dat mijn sparrow op papier ongeveer 20% onzuiniger is geworden. Haal een veel lagere cop dan voorheen en de vermogen (behalve vermogen in) is lager geworden.... Weheat heeft zo te zien wat aangepast in de metingen. (Zien er nu realistischer uit).
Iemand met dezelfde conclusie? Of moet ik toch eens kijken of er iets mis is in mij. Installatie, waar niets is in gewijzigd is. 😉
Het is nu obv van deltaT en flow (=1m3/u) een stuk realistischer maar nog steeds ongeveer 10% te hoog.
/f/image/CCb8J8relfbXolrQqrMJg3rT.png?f=fotoalbum_large)
https://youtu.be/Bm7L-2J52GU?feature=sharedKirvis schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:37:
[...]
Wij hier ook. Vrijwel exact dezelfde manier van monteren als in het voorbeeld van eerder vandaag. Vermoed dezelfde monteur.
In die video zie je uitgelegd hoe zo'n 'twee zone' boiler werkt.
Maar samengevat: Koud water heeft een grotere dichtheid dan warm water en zal naar de bodem zakken. Dit is ook waar voor afgekoeld water van de bovenzijde, bijvoorbeeld de wanden. Daardoor is het niet onlogisch dat over tijd de onderzijde iets kouder zal zijn dan boven. Als er iets lekt, dan is het warmte.
[ Voor 21% gewijzigd door feico.de.boer op 18-03-2025 10:03 ]
Je hebt geen vermogen in of uit, dus ook geen COP toch? Ik heb wel gewoon COP (want die van mij staat niet in standby)DaCootMeister schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:52:
De WeHeat integratie in HA wordt steeds kariger. Verviel eerst de sensor Energieverbruik en Totale Energieopbrengst, is het nu de COP die sneuvelt.
Ik gok dat iedereen dat heeft, het opnieuw laden van de integratie helpt niet.
Ik zal maar weer op Github gaan grasduinen om te bezien wat de reden is.
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Barryvdh op 18-03-2025 11:23 ]
Klopt, maar voorheen rapporteerde de sensor dan gewoon 0.Barryvdh schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:22:
[...]
Je hebt geen vermogen in of uit, dus ook geen COP toch? Ik heb wel gewoon COP (want die van mij staat niet in standby)
Nu is hij/lijkt hij 'stuk' te gaan afgelopen 24 uur.
Misschien is het tijdelijk/glitch... meestal moet je het weer ergens melden
Update: gedaan: https://github.com/wefabricate/ha-weheat/issues/11
:strip_exif()/f/image/FReyhBPx8SA62U3fjnNDrai8.png?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door DaCootMeister op 18-03-2025 13:43 ]
bij mijn sparrow all electric met 200 l boiler en 50 l buffervat (in serie) merk ik dat de ondertemperatuur in de boiler zeer snel afkoelt ( 20 gr in een hal uur roze lijn in de grafiek) waardoor de SWW weer aangaat. op die manier is de SWW zeker 70 % van de tijd actief. iemand een idee waar dat aan kan liggen? De setup is met twee gescheiden pompen met terugslagklep voor cv en SWW.
/f/image/JGNemRdo716H7AnkTRT1HFu0.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door jostbr op 18-03-2025 12:33 ]
Bingo nummer??? Op de website van Weheat kan je de nodige info vinden. Jouw tekening is in de basis ok.MarkWP schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:33:
De installatie door Coolblue is bij mij niet goed gegaan. Ze hebben de uitgang van het boilervat laten uitkomen op het buffervat. Zie deze post: MarkWP in "Weheat warmtepompen"
[Afbeelding]
Als de delta tussen 'watertemperatuur huis in' en 'gevraagde watertemperatuur' groter is dan 3 graden, dan zou de warmtepomp toch moeten afschakelen (of uitschakelen)? Ik stook op stooklijn.
Of ben ik nu in de war met iets anders?
Als ik terugkijk is deze delta er al voor ca. 2 uur en nog steeds is ie aan t verwarmen.
Of ben ik nu in de war met iets anders?
Als ik terugkijk is deze delta er al voor ca. 2 uur en nog steeds is ie aan t verwarmen.
/f/image/rDBlN5Attww0OGI40lkf6Pq8.png?f=fotoalbum_large)
Er is iets mis in je installatie. De terugval van de ondertemperatuur valt samen met een statusverandering (lichtgele lijn), wellicht geeft dat een aanwijzing? Lijkt alsof je boiler snel leeg loopt.jostbr schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:51:
bij mijn sparrow all electric met 200 l boiler en 50 l buffervat (in serie) merk ik dat de ondertemperatuur in de boiler zeer snel afkoelt ( 20 gr in een hal uur roze lijn in de grafiek) waardoor de SWW weer aangaat. op die manier is de SWW zeker 70 % van de tijd actief. iemand een idee waar dat aan kan liggen? De setup is met twee gescheiden pompen met terugslagklep voor cv en SWW. [Afbeelding]
Oei, bij mij moeten ze nog komen dus ik moet ik er blijkbaar strak opzitten en de installatie instructies uit m’n hoofd gaan leren.MarkWP schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:33:
[Afbeelding]
Ik hoop dat er toch mensen zijn die wel een positieve ervaring bij CB hebben..?
Ik ben zeer tevreden over CB. Hebben bij mij 2 weken geleden een Sparrow in hybride opstelling geplaatst. Alles keurig volgens afspraak gegaan. Ze hebben netjes gewerkt en ook op verzoek nog een HomeWizard 1-fase meter geplaatst.
Op zich wel, maar ik heb een eenvoudige hybride BB p80 installatie. Ook mijn afgifte systeem met alleen radiatoren is betrekkelijk eenvoudig. Ik lees hier toch vaak dat vooral met een All-electric systeem inclusief SWW, nog een hoop gedoe is. En ja, je moet bij CB zelf er boven op zitten. Dus bereid je goed voor.Gies123 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:43:
[...]
Oei, bij mij moeten ze nog komen dus ik moet ik er blijkbaar strak opzitten en de installatie instructies uit m’n hoofd gaan leren.
De lichtgele lijn geeft idd aan dat sww gaat verwarmen. Dat klopt ook wel want die is te ver afgekoeld. De boiler loopt zeker niet leeg. Er is in die periode totaal geen warm water gebruikt. Het lijkt wel of het water van de retour in de boiler stroomt en heRFIDguru schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:05:
[...]
Er is iets mis in je installatie. De terugval van de ondertemperatuur valt samen met een statusverandering (lichtgele lijn), wellicht geeft dat een aanwijzing? Lijkt alsof je boiler snel leeg loopt.

Ze hebben bij mij een Flint geïnstalleerd en ben erg tevreden.Gies123 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:43:
[...]
Oei, bij mij moeten ze nog komen dus ik moet ik er blijkbaar strak opzitten en de installatie instructies uit m’n hoofd gaan leren.
Mwa, vond het hier tegenvallen. Ze wisten niet wat de bedoeling was, wilden hybride installeren ipv full electric, hadden niet de juiste boor mee, vonden het niet leuk dat er water in kruipruimte stond terwijl dit volgens de schouwmeneer niet erg was etc etc.Gies123 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:43:
[...]
Ik had persoonlijk verwacht dat hun kennis en service iets beter zou zijn gezien de cb filosofie.
Ik sta voor de keuze om een installateur te kiezen voor een Weheat Sparrow warmtepomp.
Het gaat om een hybride opstelling want de cv ketel is uit 2024 en gaat er nog niet uit.
Wat zij de ervaringen t.a.v. doorlooptijd en kwaliteit van de installatie ?
ik ben m.n. geïnteresseerd in Coolblue en A.A,G. Techniek. (in de buurt van Assen, Drenthe)
Het gaat om een hybride opstelling want de cv ketel is uit 2024 en gaat er nog niet uit.
ik ben m.n. geïnteresseerd in Coolblue en A.A,G. Techniek. (in de buurt van Assen, Drenthe)
Canon 5dMkIV
Ik vind de Sparrow momenteel een van de betere warmtepompen. Hoog modulatiebereik en ook bij lage temperaturen houden ze het vermogen goed vast. Ik heb een Panasonic maar als ik weer moest dan zou het zomaar de Sparrow kunnen zijn.gazzzman61 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:40:
Ik sta voor de keuze om een installateur te kiezen voor een Weheat Sparrow warmtepomp.
Als ik de ervaringen met Coolblue hier zo lees dan lijkt het wat wisselend. Maar net welke installateur ze jou sturen. Ik zou installateur kiezen met duidelijke visie op warmtepomptechniek. Volgens mij doet Warmtepomponline ook Weheat. Die zitten hier ook op Tweakers. @Stoker
Ik zou los van de prijs ook meenemen in je keus hoe de bereikbaarheid van de installateur is bij problemen en een storing.gazzzman61 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:40:
Ik weet niet of daar verschil in zit, dus kan daar niks over zeggen. Verder zie in een nette sifon zitten, maar ik zie geen isolatie? Dus eerst isoleren en dan vergelijken. Geef je warmwater aan de bovenkant ook voor een paar cm isolatie. Niet over het geheel vanwege legionella.Nooky12345 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:22:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder vraag mij af of je een 3weg op de kop moet monteren. (Installatiesschema wel heel letterlijk genomen;))
Hier ook: nogsteeds prima overigens 👍CyberFR schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:49:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Lbo5BulxrASYIVqUhTL5JQTU.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.