1. Nee, je mist de buitenunit in je tekening wat het onduidelijk maakt. De retour gaat niet via de binnenunit, maar om de binnenunit heen terug naar de buitenunit.MarkWP schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:33:
De installatie door Coolblue is bij mij niet goed gegaan. Ze hebben de uitgang van het boilervat laten uitkomen op het buffervat. Zie deze post: MarkWP in "Weheat warmtepompen"
Ze komen dit volgende week herstellen. Helaas krijg ik niet duidelijk van ze hoe de nieuwe opstelling eruit komt te zien. Maar omdat het eerder al fout ging, wil ik ditmaal een oogje in het zeil houden.
[Afbeelding]
Ik kan nergens een installatieschema vinden voor een all electric opstelling (dus met boilervat) en en serieel buffervat. Zie bovenstaande plaatje voor hoe ik - als totale leek - zou verwachten dat het aangesloten moet worden. Kunnen jullie meedenken op de volgende twee vragen:
1. Is het aansluitschema op mijn tekening correct?
2. Zou er op punt "A" een driewegklep moeten komen? De reden voor mijn vraag is dat ik vermoed dat er zonder driewegklep bij een defrost-cyclus ook warm water uit het boilervat wordt onttrokken. En dus het sww-water afkoelt. Maar misschien is dit een onterechte zorg? Of wordt dit op een andere manier voorkomen (bijvoorbeeld plaatsing van terugslagkleppen)?
Andere tips/aandachtspunten zijn natuurlijk ook welkom!
2. Nee, je hebt de complete binnenunit waarbij deze als werkt als driewegklep. Mogelijk heb je wel een terugslagklep nodig, daar verschillen de meningen en metingen over. Ik heb geen terugslagklep (zelfde setup als jouw) en heb geen (of minimaal) last van warmteverlies via retour.