Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:04
MarkWP schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:33:
De installatie door Coolblue is bij mij niet goed gegaan. Ze hebben de uitgang van het boilervat laten uitkomen op het buffervat. Zie deze post: MarkWP in "Weheat warmtepompen"

Ze komen dit volgende week herstellen. Helaas krijg ik niet duidelijk van ze hoe de nieuwe opstelling eruit komt te zien. Maar omdat het eerder al fout ging, wil ik ditmaal een oogje in het zeil houden.

[Afbeelding]

Ik kan nergens een installatieschema vinden voor een all electric opstelling (dus met boilervat) en en serieel buffervat. Zie bovenstaande plaatje voor hoe ik - als totale leek - zou verwachten dat het aangesloten moet worden. Kunnen jullie meedenken op de volgende twee vragen:

1. Is het aansluitschema op mijn tekening correct?
2. Zou er op punt "A" een driewegklep moeten komen? De reden voor mijn vraag is dat ik vermoed dat er zonder driewegklep bij een defrost-cyclus ook warm water uit het boilervat wordt onttrokken. En dus het sww-water afkoelt. Maar misschien is dit een onterechte zorg? Of wordt dit op een andere manier voorkomen (bijvoorbeeld plaatsing van terugslagkleppen)?

Andere tips/aandachtspunten zijn natuurlijk ook welkom!
1. Nee, je mist de buitenunit in je tekening wat het onduidelijk maakt. De retour gaat niet via de binnenunit, maar om de binnenunit heen terug naar de buitenunit.
2. Nee, je hebt de complete binnenunit waarbij deze als werkt als driewegklep. Mogelijk heb je wel een terugslagklep nodig, daar verschillen de meningen en metingen over. Ik heb geen terugslagklep (zelfde setup als jouw) en heb geen (of minimaal) last van warmteverlies via retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:05
M'n app is nog immer helemaal over de flos, ik kijk er niet eens meer in :

Volgens gegevens onder de grafiek :
15,9 kWh in
58,7 kWh out

Volgens het hoofdscherm:
992 kW vermogen in
4,12 kW vermogen (out ?) valt buiten scherm

Dat laatste klopt dan weer wel volgens 'meer data'...

Ik hou het wel op de webpagina :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-09 22:08
COP is niet meer beschikbaar in Home Assistant. Dat is niet zo handig. Weet iemand of dat tijdelijk is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_a7CpqiBjoGI4wQ58p6ZX-aXWaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/31OJXUCOr8Dnuf7OwodNzVWp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Swatfireglide schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:31:
[...]

1. Nee, je mist de buitenunit in je tekening wat het onduidelijk maakt. De retour gaat niet via de binnenunit, maar om de binnenunit heen terug naar de buitenunit.
2. Nee, je hebt de complete binnenunit waarbij deze als werkt als driewegklep. Mogelijk heb je wel een terugslagklep nodig, daar verschillen de meningen en metingen over. Ik heb geen terugslagklep (zelfde setup als jouw) en heb geen (of minimaal) last van warmteverlies via retour.
No 1 klopt
No 2 de 2 pompen cv en sww van de binnenunit zijn beide standaard voorzien van een terugslag klep.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan de Jong2
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-09 13:02
CyberFR schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:49:
[Afbeelding]

Het valt mij vandaag op dat mijn sparrow op papier ongeveer 20% onzuiniger is geworden. Haal een veel lagere cop dan voorheen en de vermogen (behalve vermogen in) is lager geworden.... Weheat heeft zo te zien wat aangepast in de metingen. (Zien er nu realistischer uit).
Iemand met dezelfde conclusie? Of moet ik toch eens kijken of er iets mis is in mij. Installatie, waar niets is in gewijzigd is. 😉
Klopt de temperatuur water temperatuur uit ( uit warmtepomp) is nu vrijwel gelijk aan de temperatuur huis in. Dat scheelde eerst meerdere graden.
De berekening van flow met behulp van de delta t warmtepomp en het vermogen klopt nu ook.
Eerst werd berekend iets van 1.5 m3/uur en de circulatie pomp gaf aan 1 m3/ uur.
Nu komt uit de berekening 1 m3/ uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:30
Jimmie5887 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:47:
COP is niet meer beschikbaar in Home Assistant. Dat is niet zo handig. Weet iemand of dat tijdelijk is?

[Afbeelding]
zie mijn zelfde bevinding en melding: https://github.com/wefabricate/ha-weheat/issues/11

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:19
Portal, app en api liggen er weer eens uit.
@Weheat kom op, dat kan toch wel professioneler. We betaalden de hoofdprijs voor jullie spullen…

Trouwens de historische data werken nog steeds niet in de integratie…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stephan 1975
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 09:22
Sjouke Jacobsen schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:45:
[...]

Ik vind de Sparrow momenteel een van de betere warmtepompen. Hoog modulatiebereik en ook bij lage temperaturen houden ze het vermogen goed vast. Ik heb een Panasonic maar als ik weer moest dan zou het zomaar de Sparrow kunnen zijn.

Als ik de ervaringen met Coolblue hier zo lees dan lijkt het wat wisselend. Maar net welke installateur ze jou sturen. Ik zou installateur kiezen met duidelijke visie op warmtepomptechniek. Volgens mij doet Warmtepomponline ook Weheat. Die zitten hier ook op Tweakers. @Stoker
Bij mij draait nu een weekje de Sparrow als CV, ik ben er dik tevreden over. Stuk stiller dan de airco die we gebruiken om onze kamers te verwarmen als we thuis werken. Zelf installatie gedaan en ondersteuning + IBS van warmtepomponline. Tegenwoordig bieden ze ook de optie om installatie te laten doen door hunzelf. Afhankelijk van je gasverbruik zou ik de CV er direct uitknikkeren. Met vaste lasten gas (onderhoud ketel + vastrecht) kan ik op 100 euro na de gehele stroomrekening betalen van de WP (zonder rekening te houden met zonnepanelen, voor SWW had ik al een WPB). Er zijn ook mensen die het prettig vinden om de CV aan te houden - en kiezen daarom voor hybride, voor bv als de stroom er uit ligt. Als dat op treedt draait je pomp van je CV ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-09 10:22
@Stephan 1975 Ook de CV-ketel heeft stroom nodig, anders werkt ie niet, of je moet een heel oude kleine bedoelen. Mensen houden de CV erin om nog niet een WPB of boilervat van WeHeat te hoeven nemen om SVW te hebben bij erge koude of wanneer de WP het even niet aan kan.

[ Voor 40% gewijzigd door Maarten58 op 19-03-2025 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-09 20:54
Maarten58 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:25:
@Stephan 1975 Ook de CV-ketel heeft stroom nodig, anders werkt ie niet, of je moet een heel oude kleine bedoelen. Mensen houden de CV erin om nog niet een WPB of boilervat van WeHeat te hoeven nemen om SVW te hebben bij erge koude of wanneer de WP het even niet aan kan.
Wij hebben er om die reden voor gekozen om eerst een normale boiler aan te schaffen en te kijken of da werkt en voldoet aan de wens van het warm tapwater. In de keuken een aparte Quooker alleen aangesloten op koud water. Er loopt nog een nieuwe warmwater leiding maar die is tot nu nog niet gebruikt. De boiler is een stuk minder efficiënt dan een warmtepompboiler of de WeHeat het tapwater te laten voorzien. Maar ik ben liever niet afhankelijk van 1 systeem en daarom dingen gescheiden. En ja de boiler kan ook een gebrek krijgen maar hoe minder erop zit hoe minder er kapot aan kan gaan.
Voor het verbruik zoek ik nog een oplossing om te werken met wat meer zonneenergie overschot dat die dan aan de gang gaat. Nu doet die op een simpele tijdschakelaar van de boiler zelf verwarmen of niet en onder een bepaalde water temperatuur zoals na het douchen.

Overigens is het formaat van een boiler een stuk compacter ten opzichte van een warmtepomp boiler of WeHeat. Bij hebben een 150l boiler die voldoende inhoud heeft voor een 2 persoonsbad en een goede douche met een flinke regendouche.

De Blackbird P80 werkt overigens ook steeds prettiger. Nog niet helemaal klaar met fine tunen van alles. Ik wil nog de SDR heatbooster controllers maar eventjes de zomer door zonder aanpassingen en in het najaar experimenteren met het 1 en ander. En de Opentherm proberen te geruiken. In het begin op aan/uit en nu met stooklijn aan het werken. Zou wat mij betreft nog wel een instelling erbij mogen komen om de cirulatie pomp vermogen te regelen wat je nu ook met de buitenunit kan doen. Dit zal ervoor zorgen dat er iets minder vaak suizen in leidingen wordt ervaren.

Als iemand wilt kijken of de WeHeat iets is en volledig van het gas af te gaan zou ik eerst gaan voor een boiler en het tapwater niet door de gas CV-ketel te laten verwarmen. Verlaag de tempeartuur voor het CV water in de ketel naar 50 of zelfs 45 graden en kijk of er in een koudere periode voldoende afgifte is en ook voldoende tapwater beschikbaar is voor het huishouden.
En ja we gaan nu een periode in met betere tempraturen. Ideale moment om te kijken om ouderwetse plaat radioren te vervangen voor wat betere afgifte systemen zoals convectoren. Dit heb ik vooraf ook gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan 1975
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 09:22
Kevin1990 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:20:
[...]

Wij hebben er om die reden voor gekozen om eerst een normale boiler aan te schaffen en te kijken of da werkt en voldoet aan de wens van het warm tapwater. In de keuken een aparte Quooker alleen aangesloten op koud water. Er loopt nog een nieuwe warmwater leiding maar die is tot nu nog niet gebruikt. De boiler is een stuk minder efficiënt dan een warmtepompboiler of de WeHeat het tapwater te laten voorzien. Maar ik ben liever niet afhankelijk van 1 systeem en daarom dingen gescheiden. En ja de boiler kan ook een gebrek krijgen maar hoe minder erop zit hoe minder er kapot aan kan gaan.
Voor het verbruik zoek ik nog een oplossing om te werken met wat meer zonneenergie overschot dat die dan aan de gang gaat. Nu doet die op een simpele tijdschakelaar van de boiler zelf verwarmen of niet en onder een bepaalde water temperatuur zoals na het douchen.

Overigens is het formaat van een boiler een stuk compacter ten opzichte van een warmtepomp boiler of WeHeat. Bij hebben een 150l boiler die voldoende inhoud heeft voor een 2 persoonsbad en een goede douche met een flinke regendouche.

De Blackbird P80 werkt overigens ook steeds prettiger. Nog niet helemaal klaar met fine tunen van alles. Ik wil nog de SDR heatbooster controllers maar eventjes de zomer door zonder aanpassingen en in het najaar experimenteren met het 1 en ander. En de Opentherm proberen te geruiken. In het begin op aan/uit en nu met stooklijn aan het werken. Zou wat mij betreft nog wel een instelling erbij mogen komen om de cirulatie pomp vermogen te regelen wat je nu ook met de buitenunit kan doen. Dit zal ervoor zorgen dat er iets minder vaak suizen in leidingen wordt ervaren.

Als iemand wilt kijken of de WeHeat iets is en volledig van het gas af te gaan zou ik eerst gaan voor een boiler en het tapwater niet door de gas CV-ketel te laten verwarmen. Verlaag de tempeartuur voor het CV water in de ketel naar 50 of zelfs 45 graden en kijk of er in een koudere periode voldoende afgifte is en ook voldoende tapwater beschikbaar is voor het huishouden.
En ja we gaan nu een periode in met betere tempraturen. Ideale moment om te kijken om ouderwetse plaat radioren te vervangen voor wat betere afgifte systemen zoals convectoren. Dit heb ik vooraf ook gedaan
@Kevin1990 , helemaal eens met betrekking op laatste paragraaf. Bijna dezelfde route heb ik ook gevolgd. Het punt dat ik aanstipte kwam voort uit mensen die ik sprak en aangeven hybride te willen blijven. dit voor een stukje zekerheid - backup etc etc. En dan is stap voor stap aanpakken goede methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Over backup gesproken...

Heeft er al iemand anders nagedacht over backup bij stroomuitval ?
Een thuisbatterij en dan de Weheat erachter ? Geen idee of dat kan. een plugin levert max 800W wat imho te weinig zal zijn om een BB in de lucht te houden.

En ik heb geen idee of een BB uberhaubt wel achter een accu te plaatsen is ? Hij zit nu immers vast aan het stroomnetwerk... 't is niet dat je ff de stekker om kunt prikken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
Stephan 1975 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:16:
[...]

@Kevin1990 , helemaal eens met betrekking op laatste paragraaf. Bijna dezelfde route heb ik ook gevolgd. Het punt dat ik aanstipte kwam voort uit mensen die ik sprak en aangeven hybride te willen blijven. dit voor een stukje zekerheid - backup etc etc. En dan is stap voor stap aanpakken goede methode.
Ik ben het met je eens. Een gas gestookte ketel is alleen een back up mocht een warmtepomp het niet meer aankunnen. Wij hebben daarvoor een elektrisch verwarmingselement in het systeem zitten en ik ben nog voornemens om elke kamer te voorzien van airco. Nu hebben we dat in 2 kamers. Nog 4 te gaan (inclusief woonkamer)

Voor het stukje onafhankelijk te worden is het op dit moment alleen mogelijk om dit te realiseren door een thuisbatterij. Hier ben ik zelf mee bezig met onze elektrische auto die met normaal gebruik 1 tot anderhalve dag off-grid zou moeten kunnen doen. Moet je wel een beetje zuinig omgaan met de elektriciteit overigens dus niet uitgebreid douchen, koken, oven gebruiken en veel afwassen :P

Helaas is het helemaal onafhankelijk worden in de winterperiode niet mogelijk over er moet een enorme overschot liggen aan zonnepanelen in combinatie met de thuisbatterijen.

Maar iedereen die twijfelt aan een warmtepomp waaronder ook ik bij de aanschaf.
Ik vond het spannend om van het gas af te gaan want krijg je het huis wel warm en aangenaam genoeg? Wij wel. En ieder huis heeft een andere warmtevraag en energiebehoefte natuurlijk.

Ik denk dat veel huizen die normaal tot goed geïsoleerd zijn van het gas afkunnen als er ruimte is voor een boiler/warmtepomp boiler en de ruimte buiten het zij een plat dak of in een tuin. Wel met enige aanpassing in afgifte systemen of leidingwerk.
Het was even wennen maar ik ben tevreden over de Blackbird op nog wat kleine aandachtspuntjes na maar die gaan we stapsgewijs aanpakken en WeHeat blijft ook leren en verbeteren natuurlijk. Soms een stapje terug maar ik denk over het algemeen genomen dat het beter wordt 8) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Jpiek schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:29:
Over backup gesproken...

Een thuisbatterij en dan de Weheat erachter ? Geen idee of dat kan. een plugin levert max 800W wat imho te weinig zal zijn om een BB in de lucht te houden.

En ik heb geen idee of een BB uberhaubt wel achter een accu te plaatsen is ? Hij zit nu immers vast aan het stroomnetwerk... 't is niet dat je ff de stekker om kunt prikken...
Beetje off-topic maar goed ;)

Ja een elektrische auto die gebruikt kan worden als thuisbatterij.
En anders normale thuisbatterijen maar je zit met de wintermaanden waar de energievraag van een huis stijgt als de WeHeat en ook andere apparaten vaker of langer aangaan en weinig zon uren.
Er zijn thuisbatterijen die veel meer vermogen kunnen leveren maar die zijn wel een stuk duurder als de max 800W die je beschrijft. Zelf had ik mijn pijlen gericht op een (dure) Enphase maar toch een andere weg gekozen. Die thuisbatterij kan trouwens wel een heel stuk meer leveren.

Dus een thuisbatterij is denk ik op dit moment de enige (dure) optie of het geluk hebben dat je aan een elektrische auto kan komen met nog veel moeilijker een lader die dit mogelijk maakt...

Let wel dat als de stroom uitvalt je alle onnodige grote verbruikers niet moet gebruiken. Dus even geen warm water tappen, oven aanzetten voor een pizza. Even een boterham met kaas smeren en bewust omgaan met de beschikbare energie wat we denk ik te weinig doen omdat het normaal is dat er stroom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:17
Over backup gesproken...

Met een plug-in battery zal het lastig zijn, die vallen uit als het net wegvalt. Dan moet je al naar een plugin met een backup-stopcontact (bv zoals de Marstek), of een veel complexere setup waarbij je je huis in eiland-modus kan draaien. En wat moet je allemaal van stroom voorzien? Alleen een pomp circuleren bij vrieskou? De groep van je warmtepomp? Extra vloerverwarmingspompen nog aanwezig? Radiatorfans? Hele backupheater zelfs? Het wordt al gauw een risico vs investering en misschien is een dikke trui voor alle gezinsleden een pragmatischere backup :P

Ik lurk al een tijdje mee in dit topic, maar sinds vorige week heb ik akkoord gegeven op een offerte voor een full electric opstelling met de Sparrow. De gasketel als backup houden heb ik eigenlijk niet overwogen, vooral omdat ik liever de hele setup in één keer laat plaatsen incl verwijderen gas-cv om gelijk de ideale opstelling te maken. Ik heb niet een enorme technische ruimte dus met de CV van de muur af kan de boiler/binnenunit/leidingwerk gelijk optimaal worden geplaatst, ipv stoelendans-spaghetti over meerdere etappes van aanpassingen.

(Ook een van de redenen dat Quatt afviel: verplicht eerst hybride ipv direct full electric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Kevin1990 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:36:
[...]
Maar iedereen die twijfelt aan een warmtepomp waaronder ook ik bij de aanschaf.
Ik vond het spannend om van het gas af te gaan want krijg je het huis wel warm en aangenaam genoeg? Wij wel. En ieder huis heeft een andere warmtevraag en energiebehoefte natuurlijk.
Idd. wij moesten 1600m3 aan gas zien af tevangen, dus er kwam volgens berekening een BB 8kW
Die staat nu met een mooi ingestelde stooklijn uit z'n neus te vreten... 650-1600 W..

Best zonde, helemaal omdat ik hem niet tot onder die 650W kan moduleren...

Boven de 12C buitentemp staat hij net zo vaak aan als uit (45min on/off) , waar ik eigenlijk niet heel blij mee ben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
Jpiek schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:55:
[...]

Idd. wij moesten 1600m3 aan gas zien af tevangen, dus er kwam volgens berekening een BB 8kW
Die staat nu met een mooi ingestelde stooklijn uit z'n neus te vreten... 650-1600 W..

Boven de 12C buitentemp staat hij net zo vaak aan als uit (45min on/off) , waar ik eigenlijk niet heel blij mee ben..
Wij hebben overigens ook de Blackbird P80. Alleen voor de CV dus die hoeft ook niet echt zijn best te doen in 99% van de tijd. De backup verwarminngselementging alleen aan toen we nog met aan/uit signaal werkte en na de defrost even een zetje kreeg omhoog qua temperatuur. Nu we op stooklijn draaien niet 1x aan geweest. Dus ook in ons geval had de P80 denk ik niet gehoeven. Maar mochten we nog een keer een koude winter krijgen zitten we er warmpjes bij :P

Probeer eens met de stooklijn qua temperatuur iets omlaag te gaan.
Wat ik ervaar is als alleen de vloerverwarming mee draait (staat altijd open) en hij laag percentage draait het ingaand vermogen iets hoger is alsof die niet lekker draait omdat er maar 1 groep open staat. Als ik een andere kamer ook warmte laat vragen gaat die inog iets rustiger draaien.

Overigens niet heel veel te klagen met hoever die terug moduleert bij ons
Gisteren ging die aan om 22.00 en vanmorgen om 08.45 uit en vroeg ongeveer tussen de 510W en 550W. Soms iets verder omlaag tot 490W maar dat is heel eventjes geweest.
En ach ook al doet die 600W gemiddeld over 10 uur in plaats van 450W. Scheelt 1.5kW over bijna een halve dag. Met een gemiddelde stroomprijs op dit moment van €0,27 bij ons contract heeft die dan €0,40 meer aan stroom verbruikt. Dat halen we wel weer in met het zonnige weer 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Kevin1990 op 19-03-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
phYzar schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:46:
[...]
Met een plug-in battery zal het lastig zijn, die vallen uit als het net wegvalt. Dan moet je al naar een plugin met een backup-stopcontact (bv zoals de Marstek), of een veel complexere setup waarbij je je huis in eiland-modus kan draaien.

En wat moet je allemaal van stroom voorzien? Alleen een pomp circuleren bij vrieskou? De groep van je warmtepomp? Extra vloerverwarmingspompen nog aanwezig? Radiatorfans? Hele backupheater zelfs? Het wordt al gauw een risico vs investering en misschien is een dikke trui voor alle gezinsleden een pragmatischere backup :P
Dat laatste lijkt me overkill, langste stoomstoring ooit gehad was 1,5 uur...
Toen zakte de huis temp wel wat, maar niet dramatisch. Dat is echter bij -5 wel anders...

Hier de BB naast de CV vanwege wat koudwatervrees. en de kostenspreiding. Qua ruimte kan straks gewoon de CV ketel weg en op dezelfde plek een boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:05
Jpiek schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:24:
[...]

Dat laatste lijkt me overkill, langste stoomstoring ooit gehad was 1,5 uur...
Toen zakte de huis temp wel wat, maar niet dramatisch. Dat is echter bij -5 wel anders...

Hier de BB naast de CV vanwege wat koudwatervrees. en de kostenspreiding. Qua ruimte kan straks gewoon de CV ketel weg en op dezelfde plek een boiler.
In geval van koudwatervrees moet je juist gelijk helemaal om. Met een boiler heb je zelfs bij stroomuitval nog een voorraadje warm water in je boiler zitten :)

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:53
Over backup gesproken...

Ik heb inmiddels een thuisbatterij (de Homevolt van Tibber) maar volgens mij is het in NL verboden om een accu in 'island mode' te laten draaien. Dus als ik straks ook een FE BB (of Sparrow?) heb en er is stroomuitval, dan zal de accu het niet overnemen. Best jammer want technisch moet het kunnen.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
[...]

Vraagje: denk je dat je ipv de BB ook met de Sparrow je huis warm had gekregen? Wij hebben namelijk hetzelfde gasverbruik en willen ook voor de BB gaan (op een dakkapel), maar de Sparrow is ook nog een optie. Wel met 6 personen thuis, dus 2x200L boilers. Weet niet of die Spreeuw dat trekt :)
(a.s. maandag de schouw door CB)

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-09 11:18
[...]

Gek, onze BB gaat terug tot 20% / 370W op de homewizzard meter. Ook met een eerder gasverbruik van ca. 1600m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
I.p. schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:54:
[...]

Gek, onze BB gaat terug tot 20% / 370W op de homewizzard meter. Ook met een eerder gasverbruik van ca. 1600m3.
Top, goed om te weten, thanks! ;)

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I.p.
Gies123 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:53:
[...]

Vraagje: denk je dat je ipv de BB ook met de Sparrow je huis warm had gekregen? Wij hebben namelijk hetzelfde gasverbruik en willen ook voor de BB gaan (op een dakkapel), maar de Sparrow is ook nog een optie. Wel met 6 personen thuis, dus 2x200L boilers. Weet niet of die Spreeuw dat trekt :)
Wij komen ook van 1600m3 gasverbruik. Mijn ervaring is dat de BB bij nachten -5 tot -7 en tot 10 defrosts op een nacht toch wel de handen vol had eraan. Het ging nét. Lager zou ik zeker niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Kevin1990 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:08:
[...]
Probeer eens met de stooklijn qua temperatuur iets omlaag te gaan.
Wat ik ervaar is als alleen de vloerverwarming mee draait (staat altijd open) en hij laag percentage draait het ingaand vermogen iets hoger is alsof die niet lekker draait omdat er maar 1 groep open staat. Als ik een andere kamer ook warmte laat vragen gaat die inog iets rustiger draaien.
Ik heb een stooklijn die ik aanstuur met Opentherm en Homey.. als ik de doeltemp lager zet gaat 'ie op een gegeven moment gewoon uit...
Overigens niet heel veel te klagen met hoever die terug moduleert bij ons
Gisteren ging die aan om 22.00 en vanmorgen om 08.45 uit en vroeg ongeveer tussen de 510W en 550W. Soms iets verder omlaag tot 490W maar dat is heel eventjes geweest.
En ach ook al doet die 600W gemiddeld over 10 uur in plaats van 450W. Scheelt 1.5kW over bijna een halve dag. Met een gemiddelde stroomprijs op dit moment van €0,27 bij ons contract heeft die dan €0,40 meer aan stroom verbruikt. Dat halen we wel weer in met het zonnige weer 8)
't gaat ook niet zozeer om de kosten, maar om de temperatuur, als ik hem door laat draaien wordt het zeker een graad warmer in huis...

Ik hoop straks met nieuwe en grotere radiatoren boven wat meer warmteafgifte daar te hebben zodat e.e.a wat meer in balans is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Mjier schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:35:
[...]

In geval van koudwatervrees moet je juist gelijk helemaal om. Met een boiler heb je zelfs bij stroomuitval nog een voorraadje warm water in je boiler zitten :)
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Gies123 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:50:
[...]
Ik heb inmiddels een thuisbatterij (de Homevolt van Tibber) maar volgens mij is het in NL verboden om een accu in 'island mode' te laten draaien. Dus als ik straks ook een FE BB (of Sparrow?) heb en er is stroomuitval, dan zal de accu het niet overnemen. Best jammer want technisch moet het kunnen.
Die Plugin accu's zijn daar nu juist weer op gebouwd met een stroomafname aansluiting achterop. die levert dus geen stroom terug op een uitgevallen netwerk, maar via een ander circuit, als een soort hybride UPS dus...

Als je die dan uitbreid zodat er 4-6-8 kWh inkan, kom je een heel eind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
[...]

Wil je jouw grafiek delen met de gewenste watertemperaturen met buitentempearturen want dat is wel heel erg weinig! wel fijn natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
[...]

da's idd gek :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5o1GP9L-i1LN7mo3r806y9Bpgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPabaSF17WK76gOOhgQaJOPP.jpg?f=fotoalbum_large
Verbruikscurve sinds 9:00 vanochtend..

ik kom niet lager dan ca 26% Modulatie... 20% zou te gek zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
[...]

Bijzonder want met bepaalde laadpalen in combinatie met specifieke elektrische auto's heb je ook de mogelijkheid om V2H te kiezen en zal dus niks afgeven aan het net. Alleen wat het huis vraagt. Nadeel is dat de auto altijd net wat later reageert en niet stabiel om kan gaan met weinig stroomvraag (onder de 800W uit mijn hoofd heb ik ergens gelezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Jpiek schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:09:
[...]

da's idd gek :

[Afbeelding]
Verbruikscurve sinds 9:00 vanochtend..

ik kom niet lager dan ca 26% Modulatie... 20% zou te gek zijn..
Ik zou toch proberen om te kijken wat je kunt als je op stooklijn stuurt. Het duurbe bij ons ook best een tijd om alles goed waterzijidig in te regelen en er valt nog wel iets winst te behalen maar daardoor resulteert dat wel dat die minder hard steeds aan de bak gaat.

Wel ben ik van mening dat alles wel samenhangt met de temperaturen die worden ingesteld als de stooklijn gekozen wordt met de gewenste watertemperatuur en buiten temperatuur.
En ja dat kost echt wel even wat tijd en kan niet in een paar uur allemaal geregeld worden.

Ik keek het 2 of 3 dagen aan met soort gelijk weer en temperaturen en ging daarna weer wat verder regelen met de grafieken en ook waterzijdig. Niet tegelijk maar om en om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
[...]

Vraagje: denk je dat je ipv de BB ook met de Sparrow je huis warm had gekregen?
Waarschijnlijk wel, maar bij ons doet 'ie geen SWW.. 1600m3 gas is ook zonder SWW. Ons totale verbruik was 1800m3...

Nu nog 0,3-1m3 per dag,,,
2pp huishouden, 1 de hele dag thuis. Thermostaat wel op standje 'sauna'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Kevin1990 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:13:
[...]
Ik zou toch proberen om te kijken wat je kunt als je op stooklijn stuurt.
ik stuur ook op stooklijn, alleen die wordt ingesteld vai Opentherm en niet door de BB.
Het duurbe bij ons ook best een tijd om alles goed waterzijidig in te regelen en er valt nog wel iets winst te behalen maar daardoor resulteert dat wel dat die minder hard steeds aan de bak gaat.
Ben al sinds eind januari bezig..

Clou is gewoon dat ie op een gegeven moment uit gaat als hij niet lager kan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I.p.
Kevin1990 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:07:
[...]

Wil je jouw grafiek delen met de gewenste watertemperaturen met buitentempearturen want dat is wel heel erg weinig! wel fijn natuurlijk :)
Je bedoelt de stooklijn neem ik aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Np2HBmX8Fi0XZQw8V-LnmOP0xJ8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kW2kVyHTsY2vF0T344ybUUay.png?f=user_large

Hiermee houden we het beneden prima tussen de 19.7 en 20.5 graden met vloerverwarming. Hadden ook nog radiatoren beneden maar die heb ik dicht gezet. Alles over de vloer via de nieuwe pomploze verdeler. Boven is het net aan genoeg om bij koude 17 graden te houden, maar daar zit nog rek in met optimalisatie. Onze woning is overigens zeker niet uitmuntend geïsoleerd.

Overigens denk ik niet dat dit de reden is dat onze BB zo ver kan terug moduleren en die van jullie niet. Ook bij hogere vraag komt er een moment dat hij in het randbereik komt, dan zou hij gewoon terug moeten gaan naar 20%. Ik haal vanavond nog even wat grafiekjes uit HA over de compressor en verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
I.p. schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:23:
[...]

Je bedoelt de stooklijn neem ik aan:

[Afbeelding]

Hiermee houden we het beneden prima tussen de 19.7 en 20.5 graden met vloerverwarming. Hadden ook nog radiatoren beneden maar die heb ik dicht gezet. Alles over de vloer via de nieuwe pomploze verdeler. Boven is het net aan genoeg om bij koude 17 graden te houden, maar daar zit nog rek in met optimalisatie. Onze woning is overigens zeker niet uitmuntend geïsoleerd.

Overigens denk ik niet dat dit de reden is dat onze BB zo ver kan terug moduleren en die van jullie niet. Ook bij hogere vraag komt er een moment dat hij in het randbereik komt, dan zou hij gewoon terug moeten gaan naar 20%. Ik haal vanavond nog even wat grafiekjes uit HA over de compressor en verbruik.
Ik denk dat het toch te maken heeft met je afgifte systeem/leidingwerk.
Want als ik kijk komen onze grafieken niet helemaal overeen maar de 9 graden wel en alles wat daarna komt ontloopt elkaar niet heel erg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2FiZUHmysPMmwpH2vhYA0fjgE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKFYlKyloZalQ6Cm6jeVaohP.jpg?f=fotoalbum_large

Wij beneden ook soort gelijk tussen de 20 en 21.5graden. Boven over het algemeen overal 17.5 en soms wat meer warmtevraag.
Beneden ga ik de groepen niet verder knijpen want het minimale debiet als alleen de vloerverwarming werkt is 0,9. Gaan er meer convectoren mee lopen loopt dat op van 1.0 tot 1.3.
Misschien toch de watertemperaturen nog ietsje lager zetten als het wat kouder wordt en kijken of het boven de gewenste temperaturen worden bereikt. Hier kan ik nog iets meer winst behalen door de ventilatoren in de convectoren slimmer te laten werken met meerdere temperatuursensoren en een SDR heatbooster unit.

Bij ons draait de Blackbird wel rond de 20% van vermogen alleen het ingaand vermogen gaat bijna nooit onder de 500W. Vind het wel interessant wat de reden is. Overigens maak ik mij om het stukje energie niet heel erg druk alleen wil de machine wel lekker efficiënt laten draaien dus dan toch wel weer wat het mij uitmaakt en interesseert.

Hoe staan je instellingen van het vermogen van de warmtepomp? Stilteniveau heet dat tegenwoordig.
Bij ons staat die maximaal dus op het spaarvarkentje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
dit is overigens mijn stooklijn (groen) afgezet tegen de stooklijn zoals door de installateur voorgesteld.

In Excel, aangezien ik de mijne niet vanuit de BB portal kan tonen natuurlijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6euH3qhUYYXBWR0Lx-T3a8qzG2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnbVU4VOXTi46RY4LehfSM9N.jpg?f=fotoalbum_large

vanaf 20c en hoger moet ik nog proefondervindelijk aanpassen overigens, zo warm is het nog niet geweest...

[ Voor 9% gewijzigd door Jpiek op 19-03-2025 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Jpiek schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:19:
[...]

ik stuur ook op stooklijn, alleen die wordt ingesteld vai Opentherm en niet door de BB.

[...]

Ben al sinds eind januari bezig..

Clou is gewoon dat ie op een gegeven moment uit gaat als hij niet lager kan...
En als je hem nou wel door de watertempraturen nou wel door de Blackbird laat bepalen en niet via de Opentherm? Bij ons ging de machine een heel stuk rustiger draaien toen we gingen van aan/uit naar stooklijn. De installateur kreeg het niet voor elkaar om onze Tado op Opentherm te krijgen. Tado heeft dit op afstand wel weten te fixen. Overigens nog niet op Opentherm geprobeerd.
Volgend stookseizoen maar even kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Kevin1990 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:37:
[...]
En als je hem nou wel door de watertempraturen nou wel door de Blackbird laat bepalen en niet via de Opentherm?
dan wordt het of te warm of niet warm genoeg, bovendien mis ik dan de invloed van een ingstelde kamertemperatuur, die ik nu wel heb in de Homey flow.
Bij ons ging de machine een heel stuk rustiger draaien toen we gingen van aan/uit naar stooklijn. De installateur kreeg het niet voor elkaar om onze Tado op Opentherm te krijgen. T
Draaien op thermostaat (= niet hetzelfde als Opentherm) resulteerde in aan/uit gedrag en 50kWh verbruiik bij -5C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Jpiek schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:35:
dit is overigens mijn stooklijn (groen) afgezet tegen de stooklijn zoals door de installateur voorgesteld.

In Excel, aangezien ik de mijne niet vanuit de BB portal kan tonen natuurlijk
[Afbeelding]

vanaf 20c en hoger moet ik nog proefondervindelijk aanpassen overigens, zo warm is het nog niet geweest...
Het enige wat ik mij kan bedenken als ik naar je grafiek kijk is dat je geraagde watertemperatuur een stuk hoger ligt als wat ik vraag bij bepaalde temperaturen en dat een verklaring kan zijn dat de Blackbird niet zo ver terug moduleert. Als je kijkt naar de stooklijn die ik net deelde zijn de gevraagde watertemperaturen bij bepaalde buitentemperaturen een stuk lager. Verder zou ik em niet iets anders kunnen bedenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
Kevin1990 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:34:
[...]

Ik denk dat het toch te maken heeft met je afgifte systeem/leidingwerk.
Want als ik kijk komen onze grafieken niet helemaal overeen maar de 9 graden wel en alles wat daarna komt ontloopt elkaar niet heel erg.

[Afbeelding]

Wij beneden ook soort gelijk tussen de 20 en 21.5graden. Boven over het algemeen overal 17.5 en soms wat meer warmtevraag.
Beneden ga ik de groepen niet verder knijpen want het minimale debiet als alleen de vloerverwarming werkt is 0,9. Gaan er meer convectoren mee lopen loopt dat op van 1.0 tot 1.3.
Misschien toch de watertemperaturen nog ietsje lager zetten als het wat kouder wordt en kijken of het boven de gewenste temperaturen worden bereikt. Hier kan ik nog iets meer winst behalen door de ventilatoren in de convectoren slimmer te laten werken met meerdere temperatuursensoren en een SDR heatbooster unit.

Bij ons draait de Blackbird wel rond de 20% van vermogen alleen het ingaand vermogen gaat bijna nooit onder de 500W. Vind het wel interessant wat de reden is. Overigens maak ik mij om het stukje energie niet heel erg druk alleen wil de machine wel lekker efficiënt laten draaien dus dan toch wel weer wat het mij uitmaakt en interesseert.

Hoe staan je instellingen van het vermogen van de warmtepomp? Stilteniveau heet dat tegenwoordig.
Bij ons staat die maximaal dus op het spaarvarkentje.
Instelling staat ook op maximaal. Wellicht dat het toch wat te maken heeft met oppervlakte VVW, verhouding radiatoren, flow VVW etc. Jij kan met 32 graden water bij -20 uit, dus in potentie zou die nog veel rustiger moeten kunnen draaien dan bij ons zou je denken.

[ Voor 3% gewijzigd door I.p. op 19-03-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Jpiek schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:40:
[...]

dan wordt het of te warm of niet warm genoeg, bovendien mis ik dan de invloed van een ingstelde kamertemperatuur, die ik nu wel heb in de Homey flow.

[...]

Draaien op thermostaat (= niet hetzelfde als Opentherm) resulteerde in aan/uit gedrag en 50kWh verbruiik bij -5C
Eens over de kamertemperatuur. Echter als je in de woonkamer het zo inregelt dat deze stabiel blijft (in ons geval tussen de 20.5 en 21.5 graden, even spelen met wat ventilatie roosters) en boven met zones werkt kun je boven nog wel regelen. Zo hebben wij dat dus nu.
Die paar keer dat het te warm is in de woonkamer door het koken of iets dergelijks gaat er een roostertje extra open bij de ramen. Is het iets te koud wat eigenlijk niet voorkomt dan zou eventueel een dekentje voor op de bank volstaan. Boven nog wel alles te regelen.

Alleen volgens mij vond een warmtepomp het fijn niet teveel schommelingen te krijgen met temperaturen. Daarom boven in alle kamers steady 1 tempeartuur waarbij de radiatorknop open gaat met iets te koud en dicht gaat bij de gewenste temperatuur. 1 kamer nog een schema waarbij het 1 dag de temperatuur wordt verhoogd met 1.5-2 graden omdat er dan thuis gewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Kevin1990 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:42:
[...]
Het enige wat ik mij kan bedenken als ik naar je grafiek kijk is dat je geraagde watertemperatuur een stuk hoger ligt als wat ik vraag bij bepaalde temperaturen en dat een verklaring kan zijn dat de Blackbird niet zo ver terug moduleert. Als je kijkt naar de stooklijn die ik net deelde zijn de gevraagde watertemperaturen bij bepaalde buitentemperaturen een stuk lager. Verder zou ik em niet iets anders kunnen bedenken...
Het is wel wat ons huis (alleen maar radiatoren en 2 convectorputten) nodig heeft. (ja ook met fan's)...

maar als wat je zegt klopt, zou hij als ik een lagere doeltemp instel hij toch wél verder terug moeten moduleren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
I.p. schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:47:
[...]

Instelling staat ook op maximaal. Wellicht dat het toch wat te maken heeft met oppervlakte VVW, verhouding radiatoren, flow VVW etc. Jij kan met 32 graden water bij -20 uit, dus in potentie zou die nog veel rustiger moeten kunnen draaien dan bij ons zou je denken.
die 32 graden bij -20 heb ik vrij recent ingegevfen omdat ik het te warm vond in de woonkamer.
En inderdaad denk ik dat het het afgifte systeem is maar ook denk ik ligging van het huis waar wij een hoekhuis hebben waar aan de kant waar wij geen buren hebben er in een straal van ±35m ook geen andere woning of iets aanwezig is. Het kan dus zijn dat hierdoor wat kou in de winter bij het huis komt waardoor de Blackbird op de 1 of andere manier toch wat meer ingaand vermogen nodig heeft.

Ach we gaan het zien volgend stookseizoen. Nu pas 1 seizoen gehad en al aardig wat gewonnen maar het kan nog iets verder met de ventilatoren aansturing en daardoor vermoed ik ook de stooklijn nog iets beter ingeregeld worden.

Toch wel tevreden over de installatie en op het gemak verder kijken wat we kunnen doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:55
[...]

Dit is helemaal niet verboden. Er is wel een eis dat als je in eilandmode gaat bij een stroomuitval, je infrastructuur thuis fysiek gescheiden is van het net. De reden is dat als de stroom uitvalt en ze gaan in de straat aan de kasten werken, en jij levert vrolijk terug met je zonnepanelen, dan gaat dat niet goed.

Zowel Solaredge als Sigenstore hebben hier oplossingen voor door een kast tussen je slimme meter en je meterkast te zetten. Bij een stroomuitval schakelt die kast dan het externe net af, en gaat het over op de batterij/zonnepanelen. ALs de stroom weer ingeschakeld wordt, zal die kast de frequentie van de fasen weer gelijk trekken met het net en dan weer omschakelen.

Solaredge heeft daar paar seconden voor nodig (<3 volgens specs), de Sigenstore (of Haier Energy cube, is dezelfde) doet het naadloos - je merkt niet eens dat er een stroom uitval is. Mooi spul hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Jpiek schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:52:
[...]

Het is wel wat ons huis (alleen maar radiatoren en 2 convectorputten) nodig heeft. (ja ook met fan's)...

maar als wat je zegt klopt, zou hij als ik een lagere doeltemp instel hij toch wél verder terug moeten moduleren ?
Dan zou hij inderdaad verder terug moeten gaan moduleren. Of dat gelijk bij de 1e keer draaien na wijzigen van instellingen is weet ik niet. Dan wel tenminste 2 punten lager zetten waar de buitentemperaturen nu beetje tussen zitten maar misschien de volledige stooklijn?

En ik dacht niet dat het zoveel verschil maakte maar vloerverwarming beneden is top maar ik begrijp dat het niet in elk bestaand huis waar ook gewoon wordt te realiseren is.
Convectoren is wel relatief makkelijk te realiseren en dat scheelde bij ons al een hoop. En zeker na eht gebruiken van de ventilatoren bij de convectoren. Ik had niet verwacht dat het vervangen van oude radiatoren zoveel scheelde maar dat doet het wel! Heb ik wel vrij forse convectoren opgehangen waarbij er zelfs nog 1 op de nominatie staat om vervangen te worden omdat die in die kamer net wel net niet de gewenste temperatuur geeft. Dat is ook de kamer waar dus 1 dag per week gewerkt wordt...
Op het gemak marktplaats in de gaten houden tot ik de gewenste convector vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Kevin1990 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:50:
[...]
Eens over de kamertemperatuur. Echter als je in de woonkamer het zo inregelt dat deze stabiel blijft (in ons geval tussen de 20.5 en 21.5 graden, even spelen met wat ventilatie roosters) en boven met zones werkt kun je boven nog wel regelen.
Boven zitetn nog te kleine, oude ("59) radiatoren zondet voetventiel en alleen een open/dicht knop.
daar koemn 2x zo grote radiatoren (=meet afgifte) met slimme dynamische thermostaatkranen/knoppen.

Het zou zo heel de zaak kunnen veranderen (meer afgifte boven, minder beneden, meer in balans en overal lekker comfortabel warm).

Tot die tijd is het 'proberen zo goed mogelijk te regelen). Die nieuwe radiatoren komen er dit voorjaar/zomer..
Alleen volgens mij vond een warmtepomp het fijn niet teveel schommelingen te krijgen met temperaturen.
wat versta je onder 'niet fijn' ? water op lage temperatuur kan gewoon minder snel inspringen op plotselinge wijziging van temperatuur of gewenste temperatuur. wat bij hogere temperatuur makkelijker gaat, in die zin is het voor ons een voordeel.

Maar we hebben ons ook niet blind lopen staren op 'het móet op lage temperatuur'. Onze wens was van de hoge gasrekening afkomen, en dat gaat zo ook heel goed, zelfs met ca 35-40C watertemp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 14:10
[...]

Ik had 1800m3 gas maar bij mij had de BB 8kW het toch best zwaar met -5..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Jpiek schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:01:
[...]

Boven zitetn nog te kleine, oude ("59) radiatoren zondet voetventiel en alleen een open/dicht knop.
daar koemn 2x zo grote radiatoren (=meet afgifte) met slimme dynamische thermostaatkranen/knoppen.

Het zou zo heel de zaak kunnen veranderen (meer afgifte boven, minder beneden, meer in balans en overal lekker comfortabel warm).

Tot die tijd is het 'proberen zo goed mogelijk te regelen). Die nieuwe radiatoren komen er dit voorjaar/zomer..

[...]

wat versta je onder 'niet fijn' ? water op lage temperatuur kan gewoon minder snel inspringen op plotselinge wijziging van temperatuur of gewenste temperatuur. wat bij hogere temperatuur makkelijker gaat, in die zin is het voor ons een voordeel.

Maar we hebben ons ook niet blind lopen staren op 'het móet op lage temperatuur'. Onze wens was van de hoge gasrekening afkomen, en dat gaat zo ook heel goed, zelfs met ca 35-40C watertemp.
Wat ik daarmee bedoel is dat een warmtepomp graag langere runs wilt maken op een constante temperatuur. Als je iedere dag om 07.00 in de de temperatuur verhoogd met 2 a 3 graden dan moet die harder werken omdat die de temperatuur wilt bereiken die gevraagd wordt. Als dit een aantal keer gebeurd in een periode zal de warmtepomp dus een onrustig beeld geven met ingaand vermogen en ook de andere waardes. Dat ga je dus terug zien in je grafieken dat rond dat tijdstp iets gebeurd waardoor de warmtepomp moet reageren.

Overigens heb ik dit ergens gelezen of gezien en komt niet uit mijn eigen koker. Dus mocht ik iets mis hebben hoor ik het graag ;)

En fijn dat je je van de hoge gasrekening af komt. Ik probeer ook niet je te wijzen op eventuele fouten maar meer wat in onze situatie werkt maar dat is natuurlijk overal anders. Als je zelf maar tevreden bent 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Barryvdh schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:04:
[...]

Ik had 1800m3 gas maar bij mij had de BB 8kW het toch best zwaar met -5..
Hier ook, maar vnl omdat hij op thermostaat draaide, knap onzuinig ook.
18-2 met -3,3 hier deed de BB 2300kWh op z'n hoogste...was toen nog niet zo mooi afgeregeld als nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Kevin1990 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:09:
[...]
Wat ik daarmee bedoel is dat een warmtepomp graag langere runs wilt maken op een constante temperatuur. Als je iedere dag om 07.00 in de de temperatuur verhoogd met 2 a 3 graden dan moet die harder werken omdat die de temperatuur wilt bereiken die gevraagd wordt.
Klopt, maar als bij de conventionele stookljn de buitentemp inzakt moet ie ook reageren met warmer water maken. Die die zin is er geen verschil.
En fijn dat je je van de hoge gasrekening af komt. Ik probeer ook niet je te wijzen op eventuele fouten maar meer wat in onze situatie werkt maar dat is natuurlijk overal anders. Als je zelf maar tevreden bent 8)
Ook absoluut niet verkeerd opgevat. Ik ben hier ook alleen maar om wijzer te worden, ook van hoe anderen bepaalde dingen oplossen en doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Jpiek schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:18:
[...]

Klopt, maar als bij de conventionele stookljn de buitentemp inzakt moet ie ook reageren met warmer water maken. Die die zin is er geen verschil.
Klopt maar, buitentemperatuur zakt wat geleidelijker met 1 decimaal waarop de warmtepomp iets beter op kan reageren in plaats van hele graden stijging.
Het systeem is een stuk trager als een gas gestookte ketel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Mee eens vele graden verschil moet je ook niet willen qua thermostaatinstellingen. Normaliter is dat bij ons ook 24/7 dezelfde temp. we doen niet aan nachtverlaging of verlaging bij (korte afwezigheid)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
[...]
Correctie, zonder de pomp op dezelfde kWh meter en met wat finetuning gaat hij inmiddels tot iets boven de 500...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XPS15
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 23:33
Wij hebben nu 2 partijen over de vloer gehad voor een weheat sparrow in all electric opstelling.

Verschillen tussen de 2 offertes:
Partij a
- wel een 50 liter buffervat
- nieuwe thermostaat (honeywell round modulation)
- verdeler van vloerverwarming aanpassen naar open verdeler

Partij b
- geen buffervat
- geen nieuwe thermostaat
- geen aanpassing aan de gesloten verdeler vloerverwarming

Nu hebben wij een Nefit easy thermostaat door partij b werd gezegd dat deze dus wel te gebruiken is met de sparrow. Klopt dat?
De aanpassing aan de verdeler leek mij wel aan te raden maar weet dit ook niet zeker.
Ons huis is op de benedenverdieping voorzien van vloerverwarming 70/75 m2. 1ste verdieping is voorzien van plaatradiatoren (type 10), die eigenlijk nooit openstaan. In de badkamer een designradiator en aanvoer gelust onder de vloer als soort van vloerverwarming. Deze staat wel altijd open. Zolder geen radiatoren alleen een airco.
Is er op basis van deze info wat te zeggen over het nut van een buffervat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fbosman
XPS15 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:21:
Wij hebben nu 2 partijen over de vloer gehad voor een weheat sparrow in all electric opstelling.

Verschillen tussen de 2 offertes:
Partij a
- wel een 50 liter buffervat
- nieuwe thermostaat (honeywell round modulation)
- verdeler van vloerverwarming aanpassen naar open verdeler

Partij b
- geen buffervat
- geen nieuwe thermostaat
- geen aanpassing aan de gesloten verdeler vloerverwarming

Nu hebben wij een Nefit easy thermostaat door partij b werd gezegd dat deze dus wel te gebruiken is met de sparrow. Klopt dat?
De aanpassing aan de verdeler leek mij wel aan te raden maar weet dit ook niet zeker.
Ons huis is op de benedenverdieping voorzien van vloerverwarming 70/75 m2. 1ste verdieping is voorzien van plaatradiatoren (type 10), die eigenlijk nooit openstaan. In de badkamer een designradiator en aanvoer gelust onder de vloer als soort van vloerverwarming. Deze staat wel altijd open. Zolder geen radiatoren alleen een oairco.
Is er op basis van deze info wat te zeggen over het nut van een buffervat?
Wij hebben een nefit EasyControl met een Blackbird. Die draait op de stooklijn van de EasyControl zodat ook de kamertemperatuur een rol speelt. Draait prima.
Er was wel een opentherm adapter nodig van Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:40
Allebei maar een beetje een mwa mwa advies als je het mij vraagt.

Ligt jou vvw in beton?

Ik heb 45m2/ 5 groepen met een Sparrow (eind december geplaatst), geen defrost of flow problemen gehad. Wel een pomploze verdeler.

Thermostaat --> eerst proberen, werkt het niet, dan heb je zo een andere geplaatst.
Verdeler --> niet gaan ombouwen, maar een pomploze plaatsten.
buffervat --> niet nodig met deze vvw MITS in beton. Als het droogbouw is (dus in fermacell bv) dan zou ik m serieel willen plaatsen.

[ Voor 38% gewijzigd door Stoker op 19-03-2025 20:27 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-09 15:44
Old skool vloerverwarming of wat recenter aangelegd? Hoeveel groepen?
Wij hebben op de badkamer ook een design radiator, en die doet het goed genoeg om de handdoeken te drogen. Zelfs met 25 a 30 graden aanvoer.
Dat is op een Blackbird.

Of je een aanbieder die geen open (pomploze) aanbied voor all electric serieus moet nemen vraag ik me af.
Ik ben heel blij dat ik een pomploze verdeler aangelegd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XPS15
Fbosman schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:25:
[...]

Wij hebben een nefit EasyControl met een Blackbird. Die draait op de stooklijn van de EasyControl zodat ook de kamertemperatuur een rol speelt. Draait prima.
Dat kan ik dan eventueel nog aangeven bij deze partij. Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XPS15
Stoker schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:26:
Allebei maar een beetje een mwa mwa advies als je het mij vraagt.

Ligt jou vvw in beton?

Ik heb 45m2/ 5 groepen met een Sparrow (eind december geplaatst), geen defrost of flow problemen gehad. Wel een pomploze verdeler.

Thermostaat --> eerst proberen, werkt het niet, dan heb je zo een andere geplaatst.
Verdeler --> niet gaan ombouwen, maar een pomploze plaatsten.
buffervat --> niet nodig met deze vvw MITS in beton. Als het droogbouw is (dus in fermacell bv) dan zou ik m serieel willen plaatsen.
Vloerverwarming ligt in beton idd. Is recent aangelegd. Keuken aantal jaar geleden en de woonkamer afgelopen jaar. In totaal 6 groepen. 2 keuken en 4 woonkamer. Ligt een serieuze dekvloer op, ik meen 10 a 12 cm.
Buffervat lijkt me dan overbodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fbosman
De cop is weer beschikbaar in de ha integratie.
Ik denk dat er idd wat nieuwe instellingen zijn door Weheat op onze Blackbird.
Hij draait nu op 20% met een input van 420w en een cop van 7.2.
Dat zijn mooie cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-09 20:31
Aantal dagen geleden is bij mij de Blackbird P80 geplaatst. Omdat het huis nog in de steigers staat, is de thermostaat nu in de technische ruimte geplaatst, bij de binnenunit, SWW vat en seriele buffer.

Maar, idealiter wil ik dat ding helemaal niet in de woonkamer hebben hangen; we hebben alleen een vloerverwarming en willen een constante temperatuur (langere vakanties wellicht uitgezonderd). En de technische ruimte gaat niet representatief zijn voor de rest van het huis.

Dat klinkt als een ideale oplossing voor een stooklijn, dacht ik. Maar vandaag (zonnige dag) schiet de gemeten buitentemperatuur op de Blackbird zelf richting de 30 graden, en zo warm was het toch echt niet. Die ervaring lees ik ook uit eerdere berichten (en een afwijking naar beneden als de BB flink staat te werken, door koude lucht langs de sensor)

Is die sensor wel goed genoeg om met een stooklijn te werken? Zodat de thermostaat netjes kan blijven hangen in de technische ruimte (of zelfs helemaal los te koppelen). Ik lees genoeg positieve berichten over werken met een stooklijn, maar weet niet of andere dezelfde ervaring met de sensor voor buitentemperatuur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
XPS15 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:48:
[...]

Dat kan ik dan eventueel nog aangeven bij deze partij. Bedankt
Even een kleine correctie: wij hebben een Bosch EasyControl, de opvolger van de nefit easy.
Ik weet niet wat de verschillen zijn. Je moet eens bij je huidige easy kijken of je die op stooklijn kunt instellen, dat kan alleen via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijmer
  • Laatst online: 12:29
Fbosman schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:57:
De cop is weer beschikbaar in de ha integratie.
Ik denk dat er idd wat nieuwe instellingen zijn door Weheat op onze Blackbird.
Hij draait nu op 20% met een input van 420w en een cop van 7.2.
Dat zijn mooie cijfers.
Bij mij was de laagste input rond de 550w. Nu sinds een paar dagen valt me op dat het terugloopt naar 450w. Uiteraard zijn de buitentemperaturen nu wat hoger, maar het lijkt er ook op dat de pomp een flow aanhoudt van 1,1. Waar ik meen dat het voorheen 1,3 was. Is er een update geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
rijmer schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:27:
[...]

Bij mij was de laagste input rond de 550w. Nu sinds een paar dagen valt me op dat het terugloopt naar 450w. Uiteraard zijn de buitentemperaturen nu wat hoger, maar het lijkt er ook op dat de pomp een flow aanhoudt van 1,1. Waar ik meen dat het voorheen 1,3 was. Is er een update geweest?
Hij draait hier nog gewoon op 1,3.

M.b.t. ingaand vermogen: ik merkte altijd dat de homewizzard meter ca. 10% minder aangaf. Dit komt nu op 10W nauwkeurig overeen. Dus vermoed dat dit inderdaad gecorrigeerd is. Dit zorgt vanzelf dan weer voor een betere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
aloft schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 00:26:
Aantal dagen geleden is bij mij de Blackbird P80 geplaatst. Omdat het huis nog in de steigers staat, is de thermostaat nu in de technische ruimte geplaatst, bij de binnenunit, SWW vat en seriele buffer.

Maar, idealiter wil ik dat ding helemaal niet in de woonkamer hebben hangen; we hebben alleen een vloerverwarming en willen een constante temperatuur (langere vakanties wellicht uitgezonderd). En de technische ruimte gaat niet representatief zijn voor de rest van het huis.

Dat klinkt als een ideale oplossing voor een stooklijn, dacht ik. Maar vandaag (zonnige dag) schiet de gemeten buitentemperatuur op de Blackbird zelf richting de 30 graden, en zo warm was het toch echt niet. Die ervaring lees ik ook uit eerdere berichten (en een afwijking naar beneden als de BB flink staat te werken, door koude lucht langs de sensor)

Is die sensor wel goed genoeg om met een stooklijn te werken? Zodat de thermostaat netjes kan blijven hangen in de technische ruimte (of zelfs helemaal los te koppelen). Ik lees genoeg positieve berichten over werken met een stooklijn, maar weet niet of andere dezelfde ervaring met de sensor voor buitentemperatuur hebben.
Of de buitensensor van de BB voor jou goed werkt om op stooklijn te sturen hangt volledig af waar hij staat. Hier werkt het perfect, maar hij staat dan ook tot de middag in de schaduw. Zodra de zon erop komt in de middag gaat hij op standby, wat precies zorgt dat er geen overshoot in kamertemp komt. Zou hij om 08:00 al de volle zon hebben dan slaat hij waarschijnlijk te vroeg uit en moet je de stooklijn gaan verhogen. Probleem daarvan is dat als er geen zon is en wel wat hogere temperaturen het al snel te warm wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Niet bewust, maar ik kreeg de stooklijn via de portal/app gewoon niet goed, te warm, te koud...

Dus zelf een stooklijn gemaakt via een OTGW en Homey, en dus de buitentemp van elders (KNMI app) gehaald, er komt nog een temp.sensor gekoppeld aan de Homey.

Nu je dit zegt valt bij mij het kwartje, wellicht is niet de tooklijn, maar de sensor van de Weheat wel de oorzaak van het falen van de stooklijn.

Idee voor Weheat om misschien een externe, elders te plaatsen, temp. te kunnen koppelen aan de warmtepomp of wellicht aan de binnenunit. Bedraad of draadloos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Jpiek schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:10:
[...]

Niet bewust, maar ik kreeg de stooklijn via de portal/app gewoon niet goed, te warm, te koud...

Dus zelf een stooklijn gemaakt via een OTGW en Homey, en dus de buitentemp van elders (KNMI app) gehaald, er komt nog een temp.sensor gekoppeld aan de Homey.

Nu je dit zegt valt bij mij het kwartje, wellicht is niet de tooklijn, maar de sensor van de Weheat wel de oorzaak van het falen van de stooklijn.

Idee voor Weheat om misschien een externe, elders te plaatsen, temp. te kunnen koppelen aan de warmtepomp of wellicht aan de binnenunit. Bedraad of draadloos...
Dat zou inderdaad beter zijn. Bij ons staat die ook op een plat dak in de zon dus ik zie ook een vertekend beeld met wat de WeHeat aangeeft als buitentemperatuur of daadwerkelijk.
En ik denk dat het niet eens een sensor hoeft te zijn. WeHeat weet immers waar een warmtepomp geplaatst is dus informatie over het weer ophalen lijkt mij niet zo ingewikkeld toch? Dat kun je ook op een telefoon zien op de locatie waar de telefoon zich bevind.

Hier is het temperatuurverschil volgens mijn telefoon (weer app van Android) en de WeHeat portal bijna 4 graden. De WeHeat vindt het warmer als dat de telefoon 8) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
I.p. schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:51:
[...]

Of de buitensensor van de BB voor jou goed werkt om op stooklijn te sturen hangt volledig af waar hij staat. Hier werkt het perfect, maar hij staat dan ook tot de middag in de schaduw. Zodra de zon erop komt in de middag gaat hij op standby, wat precies zorgt dat er geen overshoot in kamertemp komt. Zou hij om 08:00 al de volle zon hebben dan slaat hij waarschijnlijk te vroeg uit en moet je de stooklijn gaan verhogen. Probleem daarvan is dat als er geen zon is en wel wat hogere temperaturen het al snel te warm wordt.
Als dat zo werkt, dan kan dat leuk worden met de BB op de dakkapel straks. Dat is op het zuiden, dus zodra de zon schijnt (zoals nu), gaat de BB uit want het zwarte dak wordt uiteraard snel warm (en de zwarte BB ook). De BB is ontworpen voor platte daken toch?

Met andere woorden: een warmtepomp zou op een plek gemonteerd moeten worden die permanent in de schaduw is om goed te functioneren (ofwel aan de noord kant).

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
Gies123 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:33:
[...]

Als dat zo werkt, dan kan dat leuk worden met de BB op de dakkapel straks. Dat is op het zuiden, dus zodra de zon schijnt (zoals nu), gaat de BB uit want het zwarte dak wordt uiteraard snel warm (en de zwarte BB ook). De BB is ontworpen voor platte daken toch?

Met andere woorden: een warmtepomp zou op een plek gemonteerd moeten worden die permanent in de schaduw is om goed te functioneren (ofwel aan de noord kant).
Ik denk dat het wel los loopt. Bij ons staat die ook op het platte dak en zoals net in de post aangegeven klopt de temperatuur die in de WeHeat portal staat niet. Dat weet ik zeker. Onze buitenunit staat op het bovenste platte dak die al vrij snel zon krijgt en ook bijna de gehele dag zon heeft omdat er geen andere obstakels zijn en wij het hoogste dak hebben. De zonnepanelen die in de buurt staan zullen ook wel wat warmte af geven vermoedd ik.

Maar je kunt best wel veel zelf instellen qua stoken en ieder huis is anders met warmte en energie vraag dus ik zou me niet laten afschrikken. Als je op Opentherm draait dan bepaalt sowieso de thermostaat wat de Blackbird moet gaan doen :)

En wij draaien op stooklijn en ik vind dat best wel prettig. Weinig ongemakken qua warmte of kou en dat laatste stukje ga ik nog aan werken om dat er ook uit te krijgen en de machine nog meer comfort te geven voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Kevin1990 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:33:
[...]
WeHeat weet immers waar een warmtepomp geplaatst is dus informatie over het weer ophalen lijkt mij niet zo ingewikkeld toch? Dat kun je ook op een telefoon zien op de locatie waar de telefoon zich bevind.
Kan, maar ik ga niet voor niets over van de KNMI app naar een paar strategisch geplaatste Zigbee temp senors...

Moet alleen nog een goede afscherming verzinnen (tegen regen, zon maar ook weer niet opgesloten in een doosje oid...

Soort kwart cirkel aan de muur en daaronder hangen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
Kevin1990 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:44:
[...]

Maar je kunt best wel veel zelf instellen qua stoken en ieder huis is anders met warmte en energie vraag dus ik zou me niet laten afschrikken. Als je op Opentherm draait dan bepaalt sowieso de thermostaat wat de Blackbird moet gaan doen :)

En wij draaien op stooklijn en ik vind dat best wel prettig. Weinig ongemakken qua warmte of kou en dat laatste stukje ga ik nog aan werken om dat er ook uit te krijgen en de machine nog meer comfort te geven voor ons.
Bij ons staat de BB ook flink in de zon, vandaar ook flinke verschillen met gemeten temperatuur en daadwerkelijke temperatuur. Mijn zorg is dat er een verschil in de gewenste stooklijn zit tussen de zeer zonnige dagen met relatief lage buitentemperatuur en de bewolkte dagen met relatief hoge buiten temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
Kevin1990 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:33:
[...]

Dat zou inderdaad beter zijn. Bij ons staat die ook op een plat dak in de zon dus ik zie ook een vertekend beeld met wat de WeHeat aangeeft als buitentemperatuur of daadwerkelijk.
En ik denk dat het niet eens een sensor hoeft te zijn. WeHeat weet immers waar een warmtepomp geplaatst is dus informatie over het weer ophalen lijkt mij niet zo ingewikkeld toch? Dat kun je ook op een telefoon zien op de locatie waar de telefoon zich bevind.

Hier is het temperatuurverschil volgens mijn telefoon (weer app van Android) en de WeHeat portal bijna 4 graden. De WeHeat vindt het warmer als dat de telefoon 8) :P
De temperatuur tussen een app en de werkelijkheid kan toch enorm verschillen. Afgelopen weken al met regelmaat ervaren dat de app +6 weergeeft en in werkelijkheid alles bevroren is buiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 14:10
aloft schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:33:
[...]

Bij ons staat de BB ook flink in de zon, vandaar ook flinke verschillen met gemeten temperatuur en daadwerkelijke temperatuur. Mijn zorg is dat er een verschil in de gewenste stooklijn zit tussen de zeer zonnige dagen met relatief lage buitentemperatuur en de bewolkte dagen met relatief hoge buiten temperatuur.
Andersom heeft natuurlijk de zon ook impact op je binnentemperatuur, dus als de BB in de schaduw staat maar je woonkamer in de zon, maakt dat ook verschil.

Aan de andere kant zou ik het gewoon even aankijken. Bij mij werkte stooklijn goed afgelopen winter. Wellicht dat je met meer afwisseling in zon beter gewoon op thermostaat kan draaien. Maar de watertemperatuur verschilt met hogere temperatuur niet zoveel meer van elkaar denk ik, en als het binnen warm is (en dus water temp ook hoger) dan stopt ie toch wel met verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:24
rijmer schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:27:
[...]

Buiten nu wel erg warm, maar we pompen de vloer nog even vol om de nacht door te komen ;-).
Inderdaad wel erg laag verbruik nu, zo heb ik hem nog niet gezien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3up2oNV3pEFiNPQJRIhnC4KKp4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cfIoMkcJyH29ybHjyHI5QeEo.png?f=user_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:45
Fbosman schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:25:
[...]

Mooi dat de EasyControl match met de BB. Ik wil volgend stookseizoen deze ook gaan inzetten, zodat ik de stooklijn via Opentherm kan regelen. Ik heb nu nog een Honeywell Round modulatie kamerthermostaat, maar vind deze te agressief werken, waardoor de gevraagde watertemperatuur een golvend beweging tussen de 30 en 45 graden laat zien. Hierdoor slaat ook af en toe de CV ketel aan, wat niet nodig is. In de afgelopen koude perioden heb ik op stooklijn van de BB gedraaid, wat een veel mooier en rustiger verloop laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Laatst online: 11-09 15:44

Ik ben er blij mee, aangezien we veel glas in huis hebben gaat bij wat zon de temperstuur in huis snel omhoog. De iets hogere temperatuur bij de blackbird helpt er dan aan mee dat de warmtepomp sneller uitgaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-09 23:48
De BB staat hier op het garagedak met naast de garage het huis van de buren (enigszins te zien op deze foto):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1qg5No97-D-M9gtttVGPmCWaKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqdsRwJhtvTEFKcqlE2iWVmP.jpg?f=fotoalbum_large

De BB staat dus in principe de meeste tijd in de schaduw. Als de zon in de zomer op z'n hoogst staat zal de BB in de zon staan, maar dan wordt er uberhaupt niet gestookt natuurlijk.

Het viel me vandaag ook op dat de input-power echt lager is dan ik tot nu toe heb gezien. Temperatuur is nu uiteraard hoger, dus een COP van tussen de 8 en de 10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kS1Ygs7Qdj2l2EOju7pL3LH1w_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KD2MioLUwpcpc1Bbf9xat88a.png?f=fotoalbum_large

Hier het verschil met de afgelopen dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsXr7l5LQ-QUaw2I51cOkgu4gwc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vNcQJZR51GOxjV258FU4zHte.png?f=user_large

Maar ik vermoed ook dat er iets is verandert waardoor de BB nu wel bijna 200 watt lager moduleert. Ben benieuwd of we daar vanuit @Weheat iets van kunnen horen.

Satefan

[ Voor 21% gewijzigd door Satefan op 20-03-2025 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aloft
Ik probeer nu op stooklijn te stoken, met een opstookprotocol, maar ik snap nog niet helemaal hoe de WeHeat reageert; ik heb een stooklijn van 20 graden ingesteld, maar ondanks dat zowel de ingaande als uitgaande temperatuur al ruim een uur onder de 20 graden zit, blijft de ketel op stand-by staan. Bij een opstookprotocol wil je juist zo accuraat mogelijk op de gewenste temperatuur blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3p04dq398gmFts3gIkVbSuK2AbM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZIg1GCmEHPvs03lSHdS7QrKP.png?f=user_large

Eerder op de dag schoot hij juist ruim door de 25 graden heen qua watertemperatuur, terwijl de gevraagde watertemperatuur toen ook op 20 graden stond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZD7y3kbLr1S3BOZ5-l5qv4bYGhw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yfCVAEPRgB2mXPHiAXT3vlhZ.png?f=user_large

Die stijgende lijn is in een tijdsbestek van +- 20 minuten. Compressor draaide op 20 % , lager kan hij volgens mij niet.

De warmtepomp lijkt ook vrij traag te reageren op handmatige verandering in de vraag, kan zo 10-15 minuten duren voordat hij van standby naar verwarmen gaat. Dat zou normaal zijn volgens de installateur. En in normale omstandigheden is dat ook geen bezwaar, maar nu met het opstookprotocol is een uur vertraging wel lang in mijn ogen.

Update: op het moment dat het water (water uit) 18 graden wordt, springt de Blackbird aan en blaast in bijna 25 minuten (compressor 20 % ) naar de 24.5 graad om daar te stoppen. Even kijken of hij dit gedrag herhaalt zodat het water weer 18 graden wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door aloft op 21-03-2025 00:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Je installeer moet even met Weheat bellen. Zij kunnen die delta T aanpassen. Nu heb je uit het hoofd een delta van 3 of zelfs 5graden.

In het verleden heb ik Weheat gevraagd de overshoot naar +1 te zetten, zodat je op een normale manier je protocol kan doorlopen.

Ander puntje; ja, als jou warmtepomp langer stil heeft gestaan, dan zal hij direct anticiperen op jou warmtevraag. Staat hij net 30seconden uit omdat jij de stooklijn heel laag hebt gezet en daarna weer naar heel hoog, dan kan de warmtepomp zomaar een kwartier wachten om te starten. Zal een beveiliging zijn vanuit Weheat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Stoker schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:02:
Je installeer moet even met Weheat bellen. Zij kunnen die delta T aanpassen. Nu heb je uit het hoofd een delta van 3 of zelfs 5graden.

In het verleden heb ik Weheat gevraagd de overshoot naar +1 te zetten, zodat je op een normale manier je protocol kan doorlopen.
Wil je dit eens toelichten over de delta T? Bij ons staat de Blackbird sinds mei. En soms zie ik dat die eventjes aan gaat en weer uit net zoals vannacht een erg korte run van minder dan 20min. Ik vermoed omdat dat is omdat die al snel gevraagde temperatuur bereikt vanwege de lage gevraagde watertemperatuur waar de Blackbird die temperatuur snel bereikt. De vloerverwarming staat beneden altijd open.

Zou het helpen om de delta T aan te passen? Als ik kijk wanneer de Blackbird aan het verwarmen is in een normale setting zoals vorige week is het verschil van de aanvoer en retour temperatuur vaak tussen de 2.0 graden tot maximaal 3.5 graden. Die laatste is als er naast de vloerverwarming die altijd mee draait veel convectoren in verschillende kamers op verschillende woonlagen warmtevraag hebben.
Vaak zit het verschil tussen aanvoer en retour tussen de 2.0 en 2.8 graden.

En weet je of WeHeat al bezig is om de circulatie pomp aan te kunnen passen qua percentage net zoals de compressor te beinvloeden is? Want die 1.3 haalt die alleen wanneer er in huis veel warmtevraag is maar met alleen de vloerverwarming aan doet die 0.9 kuub omdat we de vloerverwarming hebben geknepen anders krijgen we het te warm beneden. De stooklijn aanpassen resulteert in net te koude kamers boven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 12:12
Kan iemand uitleggen wanneer de Blackbird besluit om aan SWW te beginnen, ik heb tot zover nog geen logica kunnen ontdekken. De ene maal begint het apparaat bijna direct na het douchen bij een graad of 43 onder, en een andere keer wordt er uren gewacht ondanks dat het lage deel van de boiler 35,8 aangeeft.

Overigens ook voor de reactie op de thermostaat overigens, het mag duidelijk zijn dat er niet naar één parameter gekeken wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Kevin1990 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:34:
[...]

Wil je dit eens toelichten over de delta T? Bij ons staat de Blackbird sinds mei. En soms zie ik dat die eventjes aan gaat en weer uit net zoals vannacht een erg korte run van minder dan 20min. Ik vermoed omdat dat is omdat die al snel gevraagde temperatuur bereikt vanwege de lage gevraagde watertemperatuur waar de Blackbird die temperatuur snel bereikt. De vloerverwarming staat beneden altijd open.

Zou het helpen om de delta T aan te passen? Als ik kijk wanneer de Blackbird aan het verwarmen is in een normale setting zoals vorige week is het verschil van de aanvoer en retour temperatuur vaak tussen de 2.0 graden tot maximaal 3.5 graden. Die laatste is als er naast de vloerverwarming die altijd mee draait veel convectoren in verschillende kamers op verschillende woonlagen warmtevraag hebben.
Vaak zit het verschil tussen aanvoer en retour tussen de 2.0 en 2.8 graden.

En weet je of WeHeat al bezig is om de circulatie pomp aan te kunnen passen qua percentage net zoals de compressor te beinvloeden is? Want die 1.3 haalt die alleen wanneer er in huis veel warmtevraag is maar met alleen de vloerverwarming aan doet die 0.9 kuub omdat we de vloerverwarming hebben geknepen anders krijgen we het te warm beneden. De stooklijn aanpassen resulteert in net te koude kamers boven...
Stel je stelt je warmtepomp in op 30graden.

Bij een Itho Amber kan je de herstart en uitschakelen los van elkaar instellen, bij de Weheat kan dat niet; zo uit het hoofd is die setting 3 (of 5)graden

Dus je vraagt 30*C, dan gaat hij aan bij 30-3, dus onder de 27graden.

Hij gaat dan door door 30+3, dus boven de 33 graden gaat hij weer uit.

De Weheat warmtepompen kunnen heel ver terug moduleren tov andere merken, korte runs op basis van alleen de stooklijn zijn dus zeldzaam (tijdens het stookseizoen). Als jij dit wel zo hebt, dan kan je je afvragen waarom er dan zo snel weer warmte terug komt;
Staat er een bypass open?
Krijgen wel alle groepen warmte?
Etc.

Heb je hier wat aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
feico.de.boer schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:54:
Kan iemand uitleggen wanneer de Blackbird besluit om aan SWW te beginnen, ik heb tot zover nog geen logica kunnen ontdekken. De ene maal begint het apparaat bijna direct na het douchen bij een graad of 43 onder, en een andere keer wordt er uren gewacht ondanks dat het lage deel van de boiler 35,8 aangeeft.

Overigens ook voor de reactie op de thermostaat overigens, het mag duidelijk zijn dat er niet naar één parameter gekeken wordt.
Zoals ik het ervaar;
Onderste sensor onder laag: dan gaat hij verwarmen als dat kan.
Bovenste sensor onder laag: dan gaan verwarmen.

Al die informatie via de app is mooi, maar roept soms meer vragen op dan antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:52
Hopelijk kan/wil iemand iets zinnigs zeggen over het volgende: ik heb vanuit cb een Blackbird offerte a 14.790 excl. subsidie, cb geeft aan als ik uiterlijk volgende week reageer ze nog de subsidie van 2024 willen geven. Ik heb nog wel wat vraagtekens over de aangeboden opties: namelijk een 50L buffer, 3 kW bijverwarmer en een voorgemonteerde dubbele pomp. Het lijkt mij dus dat de buffer parallel wordt aangesloten in het voorstel. Ik heb zojuist 'even' gezocht in dit topic naar de ervaringen m.b.t. parallel/serieel buffervaten. Parallel gaat dus ten koste van cop lees ik, is duurder en meer stroomverbruik. Wel gunstig/noodzakelijk in geval van een zoenregeling lees ik + minder gevoel voor flowproblemen. Een zoneregeling zoals Evohome had ik eerder wel oren naar maar begin ik nu over te twijfelen gezien ik lees dat een parallel buffervat dan wel noodzakelijk is.

De situatie:

woonkamer 50 m2 5-groepsverdeler. Nu helaas nog slechts met 16 mm Uponor als aanvoer maar dat ga ik aanpassen naar 28 mm dunwandig. Op de 1e verdieping en zolder heb ik radiatoren maar die ga ik verwijderen en komt er ook op deze etages een verdeler. Alle 3 de verdelers zullen zonder pomp worden geïnstalleerd en dus voorzien van 28 mm dunwandig.

Vragen:

1. Het lijkt me dat ik voldoende systeem inhoud heb om überhaupt zonder buffervat te werken. Mijn idee is dan om dan maar met 1 ruimtethermostaat te werken (draadloos) en deze dan bijv. op zolder ergens te plaatsen waar het doorgaans kouder is. Hierdoor voorkom ik hopelijk de situatie dat als de thermostaat in de woonkamer zou hangen en het is op temperatuur dat het boven en op zolder niet meer warm wordt aangezien er geen warmtevraag meer is. De zolder is het minst geïsoleerd en komt mijn zoontje te slapen vandaar de gedachte om daar dus een draadloze thermostaat te plaatsen, slim idee?

2. cb heeft een 3 kW bijverwarmer geoffreerd. Ik heb zo'n 1200 m3 gasverbruik, tussenwoning A+ en verwacht deze niet nodig te hebben. Wat voor voedingen heeft de warmtepomp nodig? 1x 230 vrije groep naar het buitendeel + 1x 230 vrije groep naar het binnendeel + 1x 230 vrije groep naar de 200L boiler?

Ik zal maandag nog even bellen met cb maar ben vooral benieuwd naar jullie meningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:20
joeyke87 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 01:01:
Hopelijk kan/wil iemand iets zinnigs zeggen over het volgende: ik heb vanuit cb een Blackbird offerte a 14.790 excl. subsidie, cb geeft aan als ik uiterlijk volgende week reageer ze nog de subsidie van 2024 willen geven. Ik heb nog wel wat vraagtekens over de aangeboden opties: namelijk een 50L buffer, 3 kW bijverwarmer en een voorgemonteerde dubbele pomp. Het lijkt mij dus dat de buffer parallel wordt aangesloten in het voorstel. Ik heb zojuist 'even' gezocht in dit topic naar de ervaringen m.b.t. parallel/serieel buffervaten. Parallel gaat dus ten koste van cop lees ik, is duurder en meer stroomverbruik. Wel gunstig/noodzakelijk in geval van een zoenregeling lees ik + minder gevoel voor flowproblemen. Een zoneregeling zoals Evohome had ik eerder wel oren naar maar begin ik nu over te twijfelen gezien ik lees dat een parallel buffervat dan wel noodzakelijk is.

De situatie:

woonkamer 50 m2 5-groepsverdeler. Nu helaas nog slechts met 16 mm Uponor als aanvoer maar dat ga ik aanpassen naar 28 mm dunwandig. Op de 1e verdieping en zolder heb ik radiatoren maar die ga ik verwijderen en komt er ook op deze etages een verdeler. Alle 3 de verdelers zullen zonder pomp worden geïnstalleerd en dus voorzien van 28 mm dunwandig.

Vragen:

1. Het lijkt me dat ik voldoende systeem inhoud heb om überhaupt zonder buffervat te werken. Mijn idee is dan om dan maar met 1 ruimtethermostaat te werken (draadloos) en deze dan bijv. op zolder ergens te plaatsen waar het doorgaans kouder is. Hierdoor voorkom ik hopelijk de situatie dat als de thermostaat in de woonkamer zou hangen en het is op temperatuur dat het boven en op zolder niet meer warm wordt aangezien er geen warmtevraag meer is. De zolder is het minst geïsoleerd en komt mijn zoontje te slapen vandaar de gedachte om daar dus een draadloze thermostaat te plaatsen, slim idee?

2. cb heeft een 3 kW bijverwarmer geoffreerd. Ik heb zo'n 1200 m3 gasverbruik, tussenwoning A+ en verwacht deze niet nodig te hebben. Wat voor voedingen heeft de warmtepomp nodig? 1x 230 vrije groep naar het buitendeel + 1x 230 vrije groep naar het binnendeel + 1x 230 vrije groep naar de 200L boiler?

Ik zal maandag nog even bellen met cb maar ben vooral benieuwd naar jullie meningen.
Duur !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nooky12345
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 21:17
Stoker schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:52:
[...]

Ik weet niet of daar verschil in zit, dus kan daar niks over zeggen. Verder zie in een nette sifon zitten, maar ik zie geen isolatie? Dus eerst isoleren en dan vergelijken. Geef je warmwater aan de bovenkant ook voor een paar cm isolatie. Niet over het geheel vanwege legionella.

Verder vraag mij af of je een 3weg op de kop moet monteren. (Installatiesschema wel heel letterlijk genomen;))
Bedankt voor de tip! Ik heb gisterenavond het water even naar 60 graden laten opwarmen en vanochtend gevoeld waar er nog warmte ‘weglekte’. Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit op de volgende 7 plekken het geval is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kni5JNavlkggXCM3XF7YMp-oHZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJp3AocRo1s5m5UOHQwOCocC.jpg?f=fotoalbum_large

Buisisolatie bij 1, 2, 5 en 6 moet geen probleem zijn, maar heb je tips voor de aansluitingen van de buizen, BUH en de temperatuur sensoren? En wat te doen met het overstortventiel 3? En bij 1, waar het warm water wordt afgetapt heb je het over een paar cm, maar er lekt warmte over de gehele lengte voor hij naar beneden gaat. Kan ik dit veilig isoleren, of beter alleen de eerste paar centimeter en de rest accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Ja das lekker makkelijk, je hebt geen idee hoe de installatie eruit ziet..

Zit er de pre assembled binnenunit bij? Die zijn serieus aan de prijs.

Verder kan je experimenteren met de thermostaat, maar op deze manier niet echt gebruikelijk.

1x 16A naar de warmtepomp, en 1x 16A naar je binnenunit mits je de 3kW backup neemt.

Andere opmerking; kom je überhaupt wel weg met het geluid? Ik spreek genoeg mensen die een vergelijkbare opstelling willen hebben, maar simpelweg niet wegkomen met het geluid. Als installateur ben je verantwoordelijk, maar als woningeigenaar heb je geneuzel met je buren..

[ Voor 29% gewijzigd door Stoker op 22-03-2025 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Stoker schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:12:
[...]

Stel je stelt je warmtepomp in op 30graden.

Bij een Itho Amber kan je de herstart en uitschakelen los van elkaar instellen, bij de Weheat kan dat niet; zo uit het hoofd is die setting 3 (of 5)graden

Dus je vraagt 30*C, dan gaat hij aan bij 30-3, dus onder de 27graden.

Hij gaat dan door door 30+3, dus boven de 33 graden gaat hij weer uit.

De Weheat warmtepompen kunnen heel ver terug moduleren tov andere merken, korte runs op basis van alleen de stooklijn zijn dus zeldzaam (tijdens het stookseizoen). Als jij dit wel zo hebt, dan kan je je afvragen waarom er dan zo snel weer warmte terug komt;
Staat er een bypass open?
Krijgen wel alle groepen warmte?
Etc.

Heb je hier wat aan?
Zeker dankjewel!
Het is omdat wij al een lage delta T hebben geen zin om dit aan te laten passen door WeHeat via de installateur?

Ja we hebben een bypass maar die wil ik na het stookseizoen afsluiten met een kogelkraan.
Hij staat nu op de maximale druk ingesteld van -0.5bar. Het reultaat is dat wanneer alleen de vloerverwarming aan staat (die loopt altijd mee met de warmtepomp) soms de bypass iets hoorbaar is en dus mee loopt. Wanneer er meer zones open gaan boven (zoneregeling) is dit niet hoorbaar.
De reden van de bypass destijds was omdat ook beneden de vloerverwarming op een zone mee draaide maar ik ben hier vanaf gestapt en doe alleen boven nog zone regeling en beneden altijd mee laten lopen. We verwarmen voor 95% beneden en de laatste 5% boven.
Verder knijpen van de vloerverwarming resulteert dat de bypass vaker open gaat.

We hebben nu bijna de goede balans gevonden tussen stooklijn en waterzijdig inrgelen dat het overal comfortabel is. De korte runs vielen me op en wil kijken hoe ik hier vanaf kom. Buiten de bypass enig idee wat ik hier nog aan kan doen?

En is WeHeat al bezig om ook de circulatie pomp in te kunnen stellen met vermogens niveaus?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stoker
Nooky12345 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 07:50:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik heb gisterenavond het water even naar 60 graden laten opwarmen en vanochtend gevoeld waar er nog warmte ‘weglekte’. Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit op de volgende 7 plekken het geval is:

[Afbeelding]

Buisisolatie bij 1, 2, 5 en 6 moet geen probleem zijn, maar heb je tips voor de aansluitingen van de buizen, BUH en de temperatuur sensoren? En wat te doen met het overstortventiel 3? En bij 1, waar het warm water wordt afgetapt heb je het over een paar cm, maar er lekt warmte over de gehele lengte voor hij naar beneden gaat. Kan ik dit veilig isoleren, of beter alleen de eerste paar centimeter en de rest accepteren.
Pak eerst de grote verliezen aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1x93n5Ea3dFRi5ivZ5FeSj_gapg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qUFrvS3YLtYK3p2fC25mkVkB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Nooky12345 bij 1 zo snel mogelijk naar beneden.
Dat scheelt al de helft van het verlies en je hebt minder isolatie nodig.
Liefst bij 2 ook, maar dat is lastiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVjBGVB070Qfq5Uf7AkrJTssGFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jg38GWjeVO1bwow9Ozeutfj7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 22-03-2025 09:04 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
Om de een of andere reden stond mijn warmtepomp op koel-modus. Ik heb dat gisteravond uitgezet, maar ondanks dat er nu een groot temperatuurverschil (8 graden) zit tussen gevraagde temperatuur en daadwerkelijke temperatuur (stooklijn) wil de pomp maar niet verwarmen.

De circulatiepomp draait wel, elke paar uur een paar minuten op 1.1m3/h

Kan het zijn dat het bv 24 uur duurt voordat hij dan weer begint te verwarmen? Ik weet dat hij 24 uur niet mag verwarmen voordat hij kan koelen, maar wellicht is die restrictie er ook andersom.

Update: binnen- en buitenunit van de stroom gehaald. Daarna gaat hij wel weer verwarmen. Zie wel dat updates naar de portal nu trager gaan; normaal zag ik "laatst gesychroniseerd" zo'n beetje elke minuut veranderen, nu loopt dat regelmatig op naar 15 minuten

[ Voor 27% gewijzigd door aloft op 23-03-2025 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-09 23:23
Hier staat de,warmtepomp ook de hele dag op standby omdat het huis mooi op temperatuur blijft met dit weer .
Maart levert aardig wat zonne-energie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-09 16:01
aloft schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:39:
Kan het zijn dat het bv 24 uur duurt voordat hij dan weer begint te verwarmen? Ik weet dat hij 24 uur niet mag verwarmen voordat hij kan koelen, maar wellicht is die restrictie er ook andersom.
Logische functie toch bij normaal gebruik.... je wil geen constante omschakeling omdat er bijvoorbeeld wat zon in je huis komt of er even een luchtstroom langs je thermostaat loopt. Dus binnen 24uur wordt er bij de meeste installaties niet heen/weer geschakeld tussen verwarmen en koelen.

Als je zelf gaat wijzigen dan is even geduld hebben of een reset de optie :-).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Satefan
Zo af en toe springt de BB hier aan om de kamer op temperatuur te houden. Dat ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbaGZ0luGPoTsik5uQIswIIljmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dqw0bQdfpyaPggz9WMfUm5he.png?f=fotoalbum_large

Een COP van 8.1 is heel mooi. Erg goed zelfs. Maar ik heb het idee dat er iets anders is de laatste week. Ik heb dit soort cijfers nog nooit gezien. De BB draait met minder Input Power dan ooit. Ook lijkt het erop dat de Delta T tussen Doeltemperatuur en Kamertemperatuur nu veel kleiner is. Met .2 graden verschil springt de BB aan. Dit was 0.7.

Dit is natuurlijk geen klacht. Ik ben benieuwd of dit komt omdat de BB geleerd heeft hoe eea werkt, of is er door WeHeat iets aangepast? Of staat BB voor 'Black Box' ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aloft
Na een aantal uur stabiel op 44 % compressor (en bijna op zo'n gevraagde watertemperatuur) schiet de compressor ineens naar 80-95 % voor 10 minuten om daarna een defrost cyclus in te gaan; daardoor schiet hij wel de gevraagde watertemperatuur ruim voorbij.

Na de defrost blijft de compressor op 80-95 % draaien, je zou verwacht dat hij 'afremt' omdat de gevraagde watertemperatuur al bereikt is. Wellicht is het standaard onderdeel van de ontdooi ronde. Je mist als tweakende eindgebruiker toch wat logging om de redenering te snappen achter bepaalde acties van de BlackBird BlackBox.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cv7p7MxZQ2Ts-mli2PQGhUqvidw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OeMrsfZ04NbFjETgfkodiLyr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
aloft schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:31:
Na een aantal uur stabiel op 44 % compressor (en bijna op zo'n gevraagde watertemperatuur) schiet de compressor ineens naar 80-95 % voor 10 minuten om daarna een defrost cyclus in te gaan; daardoor schiet hij wel de gevraagde watertemperatuur ruim voorbij.

Na de defrost blijft de compressor op 80-95 % draaien, je zou verwacht dat hij 'afremt' omdat de gevraagde watertemperatuur al bereikt is. Wellicht is het standaard onderdeel van de ontdooi ronde. Je mist als tweakende eindgebruiker toch wat logging om de redenering te snappen achter bepaalde acties van de BlackBird BlackBox.

[Afbeelding]
Wat was de buitentemp op moment van defrost? Het is hier (Flevopolder) nagenoeg niet onder de 10 graden geweest vannacht, dus geen spoor van een defrost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
-

[ Voor 99% gewijzigd door Satefan op 24-03-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:33
aloft schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:31:

[Afbeelding]
De BB kijkt (volgens mij) naar de watertemp uit en watertemp in. Als die teveel van elkaar afwijkt blijft de BB (bij mij iig) door beuken en kan daardoor afwijken van de gevraagde watertemp todat het verschil klein(er) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwin.92
  • Laatst online: 12-09 11:45
Satefan schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:26:
Zo af en toe springt de BB hier aan om de kamer op temperatuur te houden. Dat ziet er nu zo uit:

[Afbeelding]

Een COP van 8.1 is heel mooi. Erg goed zelfs. Maar ik heb het idee dat er iets anders is de laatste week. Ik heb dit soort cijfers nog nooit gezien. De BB draait met minder Input Power dan ooit. Ook lijkt het erop dat de Delta T tussen Doeltemperatuur en Kamertemperatuur nu veel kleiner is. Met .2 graden verschil springt de BB aan. Dit was 0.7.

Dit is natuurlijk geen klacht. Ik ben benieuwd of dit komt omdat de BB geleerd heeft hoe eea werkt, of is er door WeHeat iets aangepast? Of staat BB voor 'Black Box' ;-)
Ik heb ook het idee dat de blackbird op papier efficiënter geworden is. Ook bij lage temperaturen zie ik een hogere COP dan voorheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vwoutbestaatal
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-09 20:04
Satefan schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:26:
Dit komt waarschijnlijk doordat de power consumptie meting is verbeterd in een recente firmware update, afgaande op dit ticket: https://github.com/home-assistant/core/issues/133465
Pagina: 1 ... 72 ... 107 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.