MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80
Warm water kraan open draaien.MrBlueEyes schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:05:
Hoe kan ik de weheat boilervat laten leeg lopen? Onderin kan ik een tuinslang aansluiten. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat er lucht bij komt?
Hmm, het komt met een heel mieserig straaltje uit de tuinslang. Klopt dat? Of komt dat omdat het een lange tuinslang is en de druk dan te weinig is ofzo?
MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80
Dit lijkt mij erg veel om condenswater te zijn...Hellup123 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:26:
Vraagje: Bij ons staat de Blackbird op het platte dak van de uitbouw. Het hele dak is droog, maar onder de BB ligt een grote plas. Zojuist even een filmpje gemaakt tijdens een SWW run. Het druppelt behoorlijk door. Daar komt bij dat ik de installatie iedere 2 weken moet bijvullen. Is dit condens of zit er ergens een lek? Hierbij het filmpje: https://photos.app.goo.gl/3MPkdLbdkmKmC3kq8
Vannacht was het best fris dus condens kan het zeker wel zijn.Razer schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:19:
[...]
Dit lijkt mij erg veel om condenswater te zijn...
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Zeker niks geks. Bij ons stroomde het water er ook vanaf vanochtend.Hellup123 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:26:
Vraagje: Bij ons staat de Blackbird op het platte dak van de uitbouw. Het hele dak is droog, maar onder de BB ligt een grote plas. Zojuist even een filmpje gemaakt tijdens een SWW run. Het druppelt behoorlijk door. Daar komt bij dat ik de installatie iedere 2 weken moet bijvullen. Is dit condens of zit er ergens een lek? Hierbij het filmpje: https://photos.app.goo.gl/3MPkdLbdkmKmC3kq8
Ik gebruik die laatste ook om mindergas.nl te updaten, dus fijn dat die weer terug is!
Je koopt er nu niets voor, maar ik heb een aftapkraan in de warmwaterleiding bovenop het vat zitten.MrBlueEyes schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:05:
Hoe kan ik de weheat boilervat laten leeg lopen? Onderin kan ik een tuinslang aansluiten. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat er lucht bij komt?
:strip_exif()/f/image/Fw3TzSjtTk3yakxlKk3P39HL.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat rode hendeltje helemaal bovenin.
Vullen ging ook lekker snel en mn dak daarboven droogde ook snel....
Wise enough to play the fool
Buitentemperaturen zijn aan het stijgen, je huis wordt door zonkracht alom verwarmd. Dat zal ongetwijfeld zorgen voor minder afkoeling in de nacht, de warmte zit in de stenen.Satefan schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:26:
Zo af en toe springt de BB hier aan om de kamer op temperatuur te houden. Dat ziet er nu zo uit:
[Afbeelding]
Een COP van 8.1 is heel mooi. Erg goed zelfs. Maar ik heb het idee dat er iets anders is de laatste week. Ik heb dit soort cijfers nog nooit gezien. De BB draait met minder Input Power dan ooit. Ook lijkt het erop dat de Delta T tussen Doeltemperatuur en Kamertemperatuur nu veel kleiner is. Met .2 graden verschil springt de BB aan. Dit was 0.7.
Dit is natuurlijk geen klacht. Ik ben benieuwd of dit komt omdat de BB geleerd heeft hoe eea werkt, of is er door WeHeat iets aangepast? Of staat BB voor 'Black Box' ;-)
Ik vind het zelf ook prima hoor, mijn verbruik is bijna 3/4 gedaald tov februari.
Die heb ik niet, maar wel een afsluiting die je los kan draaien. Heeft nu de monteur zelf gedaan om het vat leeg te laten lopen. Dus het is goed gekomen.teacher schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:58:
[...]
Je koopt er nu niets voor, maar ik heb een aftapkraan in de warmwaterleiding bovenop het vat zitten. [Afbeelding]
Dat rode hendeltje helemaal bovenin.
Vullen ging ook lekker snel en mn dak daarboven droogde ook snel....
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Je kan dit aanpassen door aan je installateur te vragen om op die dag handmatig de legionella run te pushen, dan wordt de legionella-klok gereset en heb je een nieuw wekelijks patroon.
Of je haalt de stroom op de gewenste dag voor 13.00 eraf. Dan reset hij hem ook naar de gewenste dag. Bij toeval ontdekt na stroomstoring.Stoker schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:55:
Klopt. Je kan bij de ibs aangeven hoelaat je dit wil hebben, maar geen dag.
Je kan dit aanpassen door aan je installateur te vragen om op die dag handmatig de legionella run te pushen, dan wordt de legionella-klok gereset en heb je een nieuw wekelijks patroon.
Dat is voor de dag alleen? Tijd kan alleen de installateur? (die heb ik niet, is namelijk failliet)Swatfireglide schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:16:
[...]
Of je haalt de stroom op de gewenste dag voor 13.00 eraf. Dan reset hij hem ook naar de gewenste dag. Bij toeval ontdekt na stroomstoring.
20% is bij mij in de weheat app 453,83W en via de Homewizard 522W. Dit was altijd gelijk maar nu dus niet meer. Die 522 was uit mijn hoofd in het verleden 545W. Dus iets lijkt er met de omzetting niet goed te zijn gegaan @Weheat
Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision
Het vermogen bij 20% is geen vast vermogen merk ik. Het hangt van diverse factoren af wat de inputpower bij 20% is. De grootste factoren die hier invloed op hebben zijn de gevraagde watertemperatuur en de aanwezige buffer/warmte in het systeem.Louis schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:20:
Zoals vele zeggen zien mensen de BB nu een lager vermogen draaien en hogere COP.
20% is bij mij in de weheat app 453,83W en via de Homewizard 522W. Dit was altijd gelijk maar nu dus niet meer. Die 522 was uit mijn hoofd in het verleden 545W. Dus iets lijkt er met de omzetting niet goed te zijn gegaan @Weheat
Hier overigens maar zeer kleine verschillen tussen de Weheat input power en de homewizzard meter sinds de aanpassing.
Laatst gesynchroniseerd op 26-3-2025, 08:45:29Razer schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:36:
Bij meer mensen momenteel de WP offline?
Gebeurd best vaak de laatste tijd.
Nu in ieder geval niet, maar het is ook al een uur later.Razer schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:36:
Nog niet meegemaaktRazer schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:36:
Ja, drie keer vandaag. 08:05, 09:25 en 11:03. Telkens ongeveer 30 minuten niet beschikbaar. Gisteren ook een paar keer.Razer schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:36:
Hier ook maar COP is weer terug sinds 17:20. Dat is mooi.EggyBurt schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:25:
[...]
Ja, drie keer vandaag. 08:05, 09:25 en 11:03. Telkens ongeveer 30 minuten niet beschikbaar. Gisteren ook een paar keer.
Zowel in het installatie als in de grafieken weergave.
Sluiten en opnieuw opstarten helpt niet.
In de app wordt 'Watertemperatuur huis in' nog wel weergegeven.
groet,
Satefan
Ik snap dat wel, water temperatuur uit en water temperatuur huis in, is voor velen verwarrend, ook is er er door meet onnauwkeurigheid een verschil wat niet altijd goed te praten valts. Bij mij is de temperatuur die binnen gemeten word hoger als die de warmtepomp verlaat. En daar zit dan 12 meter leiding tussen...martinusv schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:02:
Bij mij is in de WeHeat portal (sinds vandaag ?) de weergave 'Watertemperatuur huis in' verdwenen.
Zowel in het installatie als in de grafieken weergave.
Sluiten en opnieuw opstarten helpt niet.
In de app wordt 'Watertemperatuur huis in' nog wel weergegeven.
Bij mij is hij na een refresh ook weg.
Dus in de portal moet ik weer 'water temp uit' selecteren?
Bij mij scheelt het nauwelijks een meter overigens...
[ Voor 15% gewijzigd door Jpiek op 26-03-2025 19:56 ]
@Satefan Heeft iets moois gemaakt.H.Spuybroek schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:29:
Wat zijn jullie ervaringen met de bevroren pootjes bij de BlackBird? Is hiervoor nu een oplossing beschikbaar @Weheat ik dacht te gaan voor een weheat warmtepomp, maar nu twijfel ik. Ik heb geen zin in "issues" in de winter, zeker al dit zorgt voor meer geluid.
H.Spuybroek schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:29:
Wat zijn jullie ervaringen met de bevroren pootjes bij de BlackBird? Is hiervoor nu een oplossing beschikbaar @Weheat ik dacht te gaan voor een weheat warmtepomp, maar nu twijfel ik. Ik heb geen zin in "issues" in de winter, zeker al dit zorgt voor meer geluid.
:strip_exif()/f/image/rycFMC71WkTHxuoKq7coPiLi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door DjAntoon op 27-03-2025 12:16 ]
Ik heb ook een opentherm thermostaat.
[ Voor 21% gewijzigd door 201WD op 27-03-2025 13:04 ]
https://content.weheat.nl/User_manual_flint_NL
Versie 1.0 dus er klopt het nodige niet. Omkasting is niet van epp maar toch echt keihard staal. Maar er komt blijkbaar ook een nieuwe app:
/f/image/uVxbtZFot8TlnVQC4mzFrDqv.png?f=fotoalbum_large)
Hier is tot op heden niets verdwenen.DjAntoon schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:14:
Helaas is de binnentemperatuur komende van de open therm verbonden thermostaat in de woonkamer nu ook uit het lijstje verdwenen, jammer. Je kon mooi zien wat het verwarmen door de warmtepomp deed over de tijd met de binnentemperatuur. Of dat de binnen temperatuur omhoog ging, zonder dat het aan de warmtepomp lag, maar dan aan de zon instraling.
Is dit sneak preview van de vernieuwde app of ziet die er bij de gebruikers van de Flint er al zo langer uit? Ziet er flink anders uit dan bij de Sparrow.Flintstone087 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:18:
Het heeft even geduurd, maar er is een gebruiksaanwijzing voor de Flint gemaakt.
https://content.weheat.nl/User_manual_flint_NL
Versie 1.0 dus er klopt het nodige niet. Omkasting is niet van epp maar toch echt keihard staal. Maar er komt blijkbaar ook een nieuwe app:
[Afbeelding]
Edit ik moet leren lezen
Inderdaad ja, zie het. In de grafiek staat het nog wel bij mij, maar kan niets meer selecteren. Overigens is de info ook bij 'installatie' weggehaald. Ook hoeveel liter water er wordt rondgepompt (of het komt omdat hij in standby staat nu)
[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 27-03-2025 14:56 ]
Bij geeft de app wel de juiste informatie. Ingaand vermogen, uitgaand vermogen en COP zien er bij mij iets beter uit...Jpiek schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:18:
Ben ik nu de enige die niks aan zijn App heeft ? Beide opties voor een grafiek tonen dit :
[Afbeelding]
kan aan mij liggen. maar daar kan ik toch exact niks mee ? zeker in vergelijking met de portal :
[Afbeelding]
of doe ik nu iets verkeerd ?
Overigens heb ik dit soort waardes in het verleden wel vaker gezien ook bij mij in de app.
Op een later moment in die week is dit wel weer bijgetrokken.
Dus geen stress je warmtepomp zal niet heel onzuinig zijn vermoed ik
maar die in de app ?
Ook dacht ik dat 'vermogen in' en 'vermogen totaal' anders zou moeten zijn? Ik krijg gewoon twee keer dezelfde grafiek te zien..
'data' klopt ook wel....
Oh, gelukkig ben ik dus niet de enige die de app niet snapt, ik gebruik altijd de portal via de browser.Jpiek schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:18:
Ben ik nu de enige die niks aan zijn App heeft ? Beide opties voor een grafiek tonen dit :
of doe ik nu iets verkeerd ?
Afgezien van de COP haal ik.overigens alles uit de combi Homey-OTGW. Zelfs defrosts (flow berekeking voor gemaakt)
Nu nog zoiets voor de COP, al weet ik nog ff niet hoe die te berekenen. Ik heb geen 'opbrengst' ofzo in Homey...
Dankje! Nice! is hiermee het "probleem" van geluid / vastvriezen helemaal opgelost? is dit een nieuwe versie van je ring? hij ziet er anders uit dan je eerdere posts.
Dit is een andere dan de eerste versie. Onder de ring zit een weldorpel, waardoor druppels die langs de poot lopen niet de veerpoot bereiken.H.Spuybroek schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:03:
[...]
Dankje! Nice! is hiermee het "probleem" van geluid / vastvriezen helemaal opgelost? is dit een nieuwe versie van je ring? hij ziet er anders uit dan je eerdere posts.
Bij mij (en anderen die m gebruiken ook als het goed is) komt het vastvriezen van de veerpoot niet meer voor. Ik hoor de BB nooit. We slapen er recht onder, onder een betonnen dak weliswaar. Als de veerpoot vastgevroren zat kon ik de resonantie wel goed horen.
Voor een vergoeding van 7,50 euro het materiaal + verzendkosten stuur ik er 1 naar je op. De STL file kan ik ook naar je mailen als je zelf de mogelijkheid hebt om m te kunnen printen.
Groet,
Satefan
Is er maar eentje nodig, of 3?Satefan schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:51:
[...]
Dit is een andere dan de eerste versie. Onder de ring zit een weldorpel, waardoor druppels die langs de poot lopen niet de veerpoot bereiken.
Bij mij (en anderen die m gebruiken ook als het goed is) komt het vastvriezen van de veerpoot niet meer voor. Ik hoor de BB nooit. We slapen er recht onder, onder een betonnen dak weliswaar. Als de veerpoot vastgevroren zat kon ik de resonantie wel goed horen.
Voor een vergoeding van 7,50 euro het materiaal + verzendkosten stuur ik er 1 naar je op. De STL file kan ik ook naar je mailen als je zelf de mogelijkheid hebt om m te kunnen printen.
Groet,
Satefan
De warmtepomp is na 11 maanden kapot gegaan, de compressor is waarschijnlijk overleden, althans deze klonk ar een straaljager.
eerder zijn er vriespluggen vervangen omdat deze foutief waren en bij temperaturen ver boven 0 open gingen waardoor mijn systeem telkens leeg was.
over de service voor en tijdens het vervangen ben ik zeer tevreden, het is binnen 2 dagen geregeld, aftakelen en een nieuwe plaatsen.
Waar ik wel erg ontevreden over ben is dat ik al sinds December een antwoord probeer te krijgen op een aantal vragen met betrekking tot het vroegtijdig overlijden van mijn eerste systeem en daar na een aantal melen bellen en mailen gewoon geen antwoord op krijg.
Ik woon in een oud huis wat ik zover mogelijke verduurzaamd heb en ik vind dat als ik de opentherm instel er een pendelgedrag optreed, wat niet goed is voor de compressor.
Op het moment draai ik op een stooklijn maar omdat de circulatiepomp bij hogere temperaturen maar eens per uur gaat draaien kan het gebeuren dat het huis net te ver afkoelt, ik heb het idee dat dit ingesteld kan worden maar zoals gezegd nadat de Jong door nota bene Weheat zelf is overgenomen hoor ik niet meer terug op mijn vragen.
Wel kreeg ik 3 weken geleden en brief met een puzzelboekje van Weheat om me welkom te heten als klant.
Verder vind ik de constante aanpassingen aan de APP vrij irritant maar gelukkig zijn er Tweaker vele malen slimmer dan zodat ik HA kan gebruiken om mijn Fancoils aan te sturen, dank daarvoor.
Stoken met een stooklijn vereist een lange adem qua afstelling...
Na het vervangen van de WP Stond deze weer ingesteld als opentherm en heb ik deze verandert naar de stooklijn, dit heb ik onder controle, alleen op hogere buiten temperaturen wil de pomp uit gaan omdat er te weinig afname is en hij niet verder dan 900RPM terug kan moduleren maar dit is allemaal te overzien.
Heb dus geen vloerverwarming en de afname in het systeem is op hogere temperaturen dus misschien te weinig, of de WP is wat te groot maar in 2023 was alleen de P8 er nog maar.
Verder gewoon tevreden, hij staat op een nieuwe gebouwde dakkapel aan de voorzijde van mijn huis waarin ik mijn kantoor heb, mijn zoon slaapt in het dakkapel aan de achterzijde, de WP is in de nacht gelimiteerd op 900RPM en dan hoor je hem alleen als je je best doet in het kantoor op de kamer van mijn zoon hoor je hem niet.
En met de HA intregratie kan ik het toerental van de Fanoils aansturen zodat de 900RPM in de nacht voldoende is om de huiskamer 24/7 op 20C te houden.
Het is niet helemaal conventioneel maar ik hoor niemand klagen in het huis en dat is denk ik het belangrijkste.
ik laat met iets langer doorstoken en dan ca een uur uitgaan.
Ik draai een met OT aangestuurde stooklijn... (Homey ,met OTGW)...
Volgens mij heb je installatie-garantie en moet je bij de Jong zijn.arnodesmit schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:25:
In december 2023 is mijn all electric Blackbird P8 op mijn dakkapel geïnstalleerd door de Jong.
De warmtepomp is na 11 maanden kapot gegaan, de compressor is waarschijnlijk overleden, althans deze klonk ar een straaljager.
eerder zijn er vriespluggen vervangen omdat deze foutief waren en bij temperaturen ver boven 0 open gingen waardoor mijn systeem telkens leeg was.
over de service voor en tijdens het vervangen ben ik zeer tevreden, het is binnen 2 dagen geregeld, aftakelen en een nieuwe plaatsen.
Waar ik wel erg ontevreden over ben is dat ik al sinds December een antwoord probeer te krijgen op een aantal vragen met betrekking tot het vroegtijdig overlijden van mijn eerste systeem en daar na een aantal melen bellen en mailen gewoon geen antwoord op krijg.
Ik woon in een oud huis wat ik zover mogelijke verduurzaamd heb en ik vind dat als ik de opentherm instel er een pendelgedrag optreed, wat niet goed is voor de compressor.
Op het moment draai ik op een stooklijn maar omdat de circulatiepomp bij hogere temperaturen maar eens per uur gaat draaien kan het gebeuren dat het huis net te ver afkoelt, ik heb het idee dat dit ingesteld kan worden maar zoals gezegd nadat de Jong door nota bene Weheat zelf is overgenomen hoor ik niet meer terug op mijn vragen.
Wel kreeg ik 3 weken geleden en brief met een puzzelboekje van Weheat om me welkom te heten als klant.
Verder vind ik de constante aanpassingen aan de APP vrij irritant maar gelukkig zijn er Tweaker vele malen slimmer dan zodat ik HA kan gebruiken om mijn Fancoils aan te sturen, dank daarvoor.
Je hebt toch zijn gegevens.
Volgens mij doet de Jong de service voor We Heat.
Ga binnenkort ook maar een naar OTGW kijken via homeassistant om te kijken of ik bij hogere buitentemperaturen de lijn wat omhoog kan zetten, ik heb liever voor die 500watt verbruik mooie lange runs dan om de zoveel tijd opstarten op hoge toeren.
Op zich mee eens, maar je moet iets met die warmte. constant +24C in huis is ook wat overdreven...arnodesmit schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:48:
Ga binnenkort ook maar een naar OTGW kijken via homeassistant om te kijken of ik bij hogere buitentemperaturen de lijn wat omhoog kan zetten, ik heb liever voor die 500watt verbruik mooie lange runs dan om de zoveel tijd opstarten op hoge toeren.
Maar op stooklijn gaat de BB toch uit zodra gevraagde watertemp bij 20% +3gr meer uitspuugt? En pas weer aan zodra deze -3gr eronder komt. Daar hoef je verder toch niets aan te doen? Bij mij staat de BB dan echt wel even een tijd uit. Vaak toch wel 8 tot 12 uur of langer.Jpiek schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:42:
Herkenbaar, ik zit met hetzelfde probleem, BB moduleert tot max 20/25% terug en dat is net te veel bij +10C
ik laat met iets langer doorstoken en dan ca een uur uitgaan.
Ik draai een met OT aangestuurde stooklijn... (Homey ,met OTGW)...
[ Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 28-03-2025 14:01 ]
Dus het idee is dan om de stooklijn dynamisch te maken via HA en hem op hogere buitentemperatuur een hogere watertemperatuur te vragen, iets wat me met de stooklijn van de app niet lekker lukt.
Van mij hadden er nog wel punten tussen de 9 en de 15 en 25 en 20 mogen zitten.
Maar misschien vind ik kog een betere instelling.
En anders houd het me van de straat
Ik heb een aantal maanden geleden een opdracht gegeven aan een lokale installateur. Nu zouden ze al 2x zijn geweest om de WP te installeren echter is nu dus ook al 2x uitgesteld omdat de buitenunit niet geleverd was en de levering uitgesteld werd.
Heeft iemand enig idee of de Blackbird P60 al echt leverbaar is of wat er aan de hand is bij Weheat? Ik zie er namelijk ook op dit forum nog weinig over terug.
Dat zal dan het verschil zijn met een doeltemp sturen dmv OT ? Hier gata hij 45min tot een uur uit en dan weer aan... Dat bij +3C van de doeltemp tov de watertemp herken ik overigens wel..STIMPPYYY schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:01:
[...]
Maar op stooklijn gaat de BB toch uit zodra gevraagde watertemp bij 20% +3gr meer uitspuugt? En pas weer aan zodra deze -3gr eronder komt. Daar hoef je verder toch niets aan te doen? Bij mij staat de BB dan echt wel even een tijd uit. Vaak toch wel 8 tot 12 uur of langer.
Hier 1959 woning, vloer dik geisoleerd met eco-pur, dubbel cq HR++ glas, spouw ooit eens geisoleerd ("80) en een vers geisoleerd dak (10cm PIR).arnodesmit schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:13:
Dat klopt maar mijn huis is uit 1940 en ondanks dat ik alles behalve de vloer (beton op zand) nageisoleerd is en de interval van de circulatiepomp boven een bepaalde temperatuur een uur is wil mijn huis soms net te ver afkoelen, ook een nadeel van fancoils denk ik, weinig massa om de warmte in te houden zoals een vloer.
In 20 minuten bij BB uit zakt de watertemp bijna 6 C maar het huis koelt niet af..
Da's wt ik nu met een OTGW en een Homey doe...Dus het idee is dan om de stooklijn dynamisch te maken via HA en hem op hogere buitentemperatuur een hogere watertemperatuur te vragen, iets wat me met de stooklijn van de app niet lekker lukt.
Tamelijk complexe flow geworden met als-dit-dan-dat-tenzij.... Wel leuk maar soms wel koppijn van het denken
Dat is wel erg kort door de bocht. Ik gebruik een Honeywell T6 (bedraad) met Opentherm en ben daar zeer tevreden mee. De installatie draait stabiel en rustig en doet vrijwel geen dingen waarover ik me verbaas. Gaat gewoon uit als het door zoninstraling te warm wordt in huis en gaat weer aan als het te ver afgekoeld is. Ik zou niet weten wat een stooklijn beter doet.Jpiek schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:32:
Opentherm, of liever, op thermostaat draaien moet je eigenlijk niet willen. De meeste thermostaten zijn voor Cv''s en dus hoge temperatuur verwarming, met bijbehorend 'nerveus' stook cq aan/uit gedrag.
Stoken met een stooklijn vereist een lange adem qua afstelling...
ps. vloerverwarming.
Ons huis is vrijstaand uit 1907. Is redelijk na geïsoleerd (energieklasse C label) en HR++ glas. heb alleen ouderwetse gietijzeren radiatoren en gebruik geen fancoils. De radiatoren vormen een grote massa en koelen veel minder snel af dat plaat radiatoren. Van de winter kwam mijn gevraagde watertemperatuur niet boven de 34 graden en stookte met stooklijn. Nu het warmer is, doet de BB bijna niets. Overdag schijnt de zon, s'avond zetten we de houtkachel aan. Nu staat de WP op OpenTherm en slaat s'nachts af en toe aan. De thermostaat reageert te agressief. Deze ga ik in het najaar vervangen voor een OpenTerm thermostaat, waarbij je ook de stooklijn kan instellen. Denk aan een Bosch Easycontrol.arnodesmit schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:13:
Dat klopt maar mijn huis is uit 1940 en ondanks dat ik alles behalve de vloer (beton op zand) nageisoleerd is en de interval van de circulatiepomp boven een bepaalde temperatuur een uur is wil mijn huis soms net te ver afkoelen, ook een nadeel van fancoils denk ik, weinig massa om de warmte in te houden zoals een vloer.
Dus het idee is dan om de stooklijn dynamisch te maken via HA en hem op hogere buitentemperatuur een hogere watertemperatuur te vragen, iets wat me met de stooklijn van de app niet lekker lukt.
Maar misschien vind ik kog een betere instelling.
En anders houd het me van de straat
ik zei dan ook "De meeste thermostaten" en niet álle thermostaten...RFIDguru schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:09:
[...]
Dat is wel erg kort door de bocht. Ik gebruik een Honeywell T6 (bedraad) met Opentherm en ben daar zeer tevreden mee.
Maar de zomer begint dus dat wordt een herfst project dan
Ik 'moet' nog het een en ander veranderen in huis (grotere radiatoren boven, dus meer afgifte) kan dus daarna weer overnieuw beginnen...
Wise enough to play the fool
Geen idee, draait op stooklijn hier. De t6r doet niks met stooklijn. Die doet het opzich redelijk, maar gooit gewoon de gevraagde watertemp op 10 graden zodra deze bv x graden boven doeltemp komt.Jpiek schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:38:
[...]
Dat zal dan het verschil zijn met een doeltemp sturen dmv OT ? Hier gata hij 45min tot een uur uit en dan weer aan... Dat bij +3C van de doeltemp tov de watertemp herken ik overigens wel..
Daar ben ik persoonlijk weer redelijk snel vanaf gestapt omdat hiermee de vloer teveel afkoelt op den duur (blijft warm binnen met deze temperaturen). Stond toen bijna 3 dagen uit. Om de vloer weer wat warmer te krijgen moet de BB flink aan de bak wat dus resulteerde in meer verbruik. Nu draait de BB hoofdzakelijk op 20% en gaat bij 12+gr ergens op standby voor een langete periode en in de avond/nacht weer aan.
Ik woon samen met mijn vrouw en 2 kinderen (1 en 2) in een hoekwoning. Vorig jaar hebben wij 820 m3 gas verbruikt en het jaar daarvoor 850 m3. Ik heb berekend dat wij op jaarbasis ong. 180 m3 voor warm water gebruiken (zomermaanden als de verwarming uitstaat).
Ik heb berekend dat dus zo'n 640 m3 gas per jaar kan besparen en met de huidige prijzen zou dat op ongeveer 500 euro per jaar uitkomen.
Ik heb zowel bij Quatt als bij een lokale installateur die WeHeat voert offertes aangevraagd. Ik wil de warmtepomp op mijn dakkapel. Dan komt hij recht boven de CV ketel te staan dus korte leidingen.
Zowel bij Quatt als bij de lokele installateur heb ik aangeven dat ik all-electric ready wil zijn. Mijn CV ketel is 10 jaar nu en die vind ik nog te goed om direct te vervangen.
Quatt stelt dat 1 enkele unit voldoende zou moeten zijn. En heeft een voorstel gedaan voor ongeveer 6500 euro inclusief installatie (exc. subsidie is dat).
De lokale installateur biedt een WeHeat Sparrow aan (ivm eis met all electric ready) maar geeft aan dat de flint ook afdoende zou moeten zijn. Echter is het bij hun net iets meer dan 9500 inclusief installatie. (ex subsidie).
Subsidies meegerekend zit er bijna 3500 euro verschil tussen. Dus mijn vraag aan jullie. Is de WeHeat echt zoveel beter en het waard om 3500 euro (en dus 7 jaar extra terugverdientijd) meer te kosten?
1/ check je verbruik op koude dagen (begin feb?) en extrapoleer dat naar -10 en valideer dan de capaciteitmaxxie85 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:35:
Beste mede tweakers, ik ben even opzoek naar jullie ongezouten mening.
Ik woon samen met mijn vrouw en 2 kinderen (1 en 2) in een hoekwoning. Vorig jaar hebben wij 820 m3 gas verbruikt en het jaar daarvoor 850 m3. Ik heb berekend dat wij op jaarbasis ong. 180 m3 voor warm water gebruiken (zomermaanden als de verwarming uitstaat).
Ik heb berekend dat dus zo'n 640 m3 gas per jaar kan besparen en met de huidige prijzen zou dat op ongeveer 500 euro per jaar uitkomen.
Ik heb zowel bij Quatt als bij een lokale installateur die WeHeat voert offertes aangevraagd. Ik wil de warmtepomp op mijn dakkapel. Dan komt hij recht boven de CV ketel te staan dus korte leidingen.
Zowel bij Quatt als bij de lokele installateur heb ik aangeven dat ik all-electric ready wil zijn. Mijn CV ketel is 10 jaar nu en die vind ik nog te goed om direct te vervangen.
Quatt stelt dat 1 enkele unit voldoende zou moeten zijn. En heeft een voorstel gedaan voor ongeveer 6500 euro inclusief installatie (exc. subsidie is dat).
De lokale installateur biedt een WeHeat Sparrow aan (ivm eis met all electric ready) maar geeft aan dat de flint ook afdoende zou moeten zijn. Echter is het bij hun net iets meer dan 9500 inclusief installatie. (ex subsidie).
Subsidies meegerekend zit er bijna 3500 euro verschil tussen. Dus mijn vraag aan jullie. Is de WeHeat echt zoveel beter en het waard om 3500 euro (en dus 7 jaar extra terugverdientijd) meer te kosten?
2/ vraag ook wat de extentie naar full electric kost (wellicht bij quatt duurder)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@maxxie85 Sparrow heeft meer vermogen bij -7 dan de kleine Quatt en direct geschikt voor full electric. Met een behoorlijke boiler blijft er van het Quatt vermogen weinig over voor verwarmen. De optie bij Quatt om er dan 2 te plaatsen blijft een vreemde constructie. Let bij plaatsing op een dakkapel op geluid issues.BarryH schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:24:
[...]
1/ check je verbruik op koude dagen (begin feb?) en extrapoleer dat naar -10 en valideer dan de capaciteit
2/ vraag ook wat de extentie naar full electric kost (wellicht bij quatt duurder)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ja ik ben door ieder gewaarschuwd voor geluid door de warmtepomp op de dakkapel.Carboy54 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:30:
[...]
@maxxie85 Sparrow heeft meer vermogen bij -7 dan de kleine Quatt en direct geschikt voor full electric. Met een behoorlijke boiler blijft er van het Quatt vermogen weinig over voor verwarmen. De optie bij Quatt om er dan 2 te plaatsen blijft een vreemde constructie. Let bij plaatsing op een dakkapel op geluid issues.
Maar dat met geveerde poten en rubberen tegels het ook redelijk te voorkomen is.
Ik heb echter niet zoveel keuze. Of ik moet hem voor/naast het huis laten plaatsen den dan heb je zo 16m leiding werk te pakken. En daar wordt ik ook niet blij van.
:strip_exif()/f/image/sb6zAAkDxI1LK9y5wsoABTgA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 71% gewijzigd door Stoker op 29-03-2025 09:06 ]
Kies voor WeHeat,maxxie85 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:35:
En ga gelijk helemaal van het gas af.
Kan makkelijk.
Sparrow kan het icm een warmwaterboiler.
Flint is een ook mogelijkheid voor de verwarming echter moet je dan kijken wat je met je warm water wilt gaan doen.
Omdat dit het WeHeat topic is. Kan je je motivatie toelichten?
Ik ga dat nog even navragen wat dat doet met de kosten. Maar komt wss zo'n 3k bij voor het WW vat gok ik.En ga gelijk helemaal van het gas af.
Kan makkelijk.
Sparrow kan het icm een warmwaterboiler.
Flint is een ook mogelijkheid voor de verwarming echter moet je dan kijken wat je met je warm water wilt gaan doen.
De Sparrow is compleet; kan dus centrale verwarming en tapwater maken. Daarnaast kan de compressor van de Sparrow ook heel laag terug moduleren, gelijk of zelfs lager dan de compressor van de Flint. (<300W).
Laatste opmerking; de Sparrow is ligt van gewicht (<80kg) en heeft fabriek-af al veren onder het buitendeel, ook weer een voordeel tov een Quatt.
Ja Quatt is waarschijnlijk goedkoper; maar als je dit wil meenemen in je vergelijk, dan moet je eigenlijk dit doen met een Flint VS Quatt
[ Voor 25% gewijzigd door Stoker op 30-03-2025 12:13 ]
We hebben 3 jaar hybride gedraaid en hadden spijt niet all electric te zijn gegaanmaxxie85 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:46:
[...]
Omdat dit het WeHeat topic is. Kan je je motivatie toelichten?
[...]
Ik ga dat nog even navragen wat dat doet met de kosten. Maar komt wss zo'n 3k bij voor het WW vat gok ik.
Op zich goed want toen bestond Weheat nog niet
Draaien nu overdag de boiler warm via de BB op zonnestroom
Gasloos, dus geen contract meer, geen vastrecht kosten meer en tapwater rete goedkoop verwarmt
We gingen fan 1800 m3 gas naar minder dan 300 en betaalden er bijna 600 euro voor.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Van 1800m3 naar minder dan 300Tijgerkracht schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:32:
[...]
We hebben 3 jaar hybride gedraaid en hadden spijt niet all electric te zijn gegaan
Op zich goed want toen bestond Weheat nog niet
Draaien nu overdag de boiler warm via de BB op zonnestroom
Gasloos, dus geen contract meer, geen vastrecht kosten meer en tapwater rete goedkoop verwarmt
We gingen fan 1800 m3 gas naar minder dan 300 en betaalden er bijna 600 euro voor.
Je was toch gasloos? Je bedoelt iets anders denk ik, maar wat...
En @maxxie85 En wat ook heel belangrijk verschil is, de Quatt werkt nog met R32 Koudemiddel, wat vanaf 2027 niet meer verkocht mag worden. Weheat werkt met R290 (propaan) De sparrow kan zelfstandig een temperatuur bereiken tot 70 Graden, Voor douche water essentieel, vanwege legionella. De Quatt zal altijd de hulp moeten hebben van een extra verwarmingselement. (COP van 1) Ik zou het wel weten. Kies voor moderne techniek dus Weheat!Stoker schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:20:
Quatt en de Flint zijn nagenoeg gelijk (modellen komen uit dezelfde fabriek), worden alleen anders aangestuurd, zo heeft de Flint de fijne Weheat-saus eroverheen. Beide kunnen ze geen tapwater maken.
De Sparrow is compleet; kan dus centrale verwarming en tapwater maken. Daarnaast kan de compressor van de Sparrow ook heel laag terug moduleren, gelijk of zelfs lager dan de compressor van de Flint. (<300W).
Laatste opmerking; de Sparrow is ligt van gewicht (<80kg) en heeft fabriek-af al veren onder het buitendeel, ook weer een voordeel tov een Quatt.
Ja Quatt is waarschijnlijk goedkoper; maar als je dit wil meenemen in je vergelijk, dan moet je eigenlijk dit doen met een Flint VS Quatt
Goed visitekaartje voor het bedrijf, verbluffende groeicijfers.
/f/image/Pw6YIXGGGXKeg9zn5UKVuHsu.png?f=fotoalbum_large)
Als je beter leest zie je dat ze eerst nog 3 jaar hybride gedraaid hebben, dát kostte 600 euro voor 300m3...mj_smit schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:46:
[...]
Van 1800m3 naar minder dan 300![]()
Je was toch gasloos? Je bedoelt iets anders denk ik, maar wat...
Niet alleen aansturing is anders.Stoker schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:20:
Quatt en de Flint zijn nagenoeg gelijk (modellen komen uit dezelfde fabriek), worden alleen anders aangestuurd, zo heeft de Flint de fijne Weheat-saus eroverheen. Beide kunnen ze geen tapwater maken.
Quatt gebruikt R32 koudemiddel
Flint gebruikt R290.
Dit is volgens mij al regelmatig voorbij gekomen en hoort niet. Ontluchten kan sowieso geen kwaad. Volgens mij had het te maken met een keer klep die of ontbreekt of niet goed is aangesloten of defect is waardoor het warme water weer je systeem inloopt.precies schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:50:
Ik heb het eerder ook al eens gevraagd maar kreeg daar geen reactie op. Zie het wel vaker tijdens het verwarmen van het boilervat. Gebeurd dit ook bij anderen? Het lijkt mij zeer inefficient door steeds even te stoppen met het verwarmen om vervolgens weer op vol vermogen door te gaan met verwarmen. Het duurde ongeveer 6 uur om het vat van +-42.5 naar 60 graden te krijgen. Kan dit met lucht in het systeem te maken hebben? Ik hoor het namelijk behoorlijk pruttelen tijdens het verwarmen van het vat.
[Afbeelding]
Nee, omdat we allemaal aandelen hebbenmaxxie85 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:46:
Omdat dit het WeHeat topic is.
Nee dit hoort niet. Maar je hebt zoveel lijntjes door elkaar in de grafiek dat het bijna niet te gebruiken is.precies schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:50:
Ik heb het eerder ook al eens gevraagd maar kreeg daar geen reactie op. Zie het wel vaker tijdens het verwarmen van het boilervat. Gebeurd dit ook bij anderen? Het lijkt mij zeer inefficient door steeds even te stoppen met het verwarmen om vervolgens weer op vol vermogen door te gaan met verwarmen. Het duurde ongeveer 6 uur om het vat van +-42.5 naar 60 graden te krijgen. Kan dit met lucht in het systeem te maken hebben? Ik hoor het namelijk behoorlijk pruttelen tijdens het verwarmen van het vat.
[Afbeelding]
Ik zou wel eens willen weten wat deze waardes doen in die periode:
- Temperatuur in (buitenunit)
- Temperatuur uit (buitenunit)
- Temperatuur huis is (mag bijna niks doen, maar wil m wel zien)
- Status
- Sww sensoren
![]() | ![]() |
[ Voor 24% gewijzigd door Stoker op 30-03-2025 12:18 ]
Helaas is de 'watertemperatuur huis in' sensor weer eens niet te vinden bij de charts. Ik heb een screenshot bijgevoegd van de overige statistieken over de gehele periode en over een slice van een uur.Stoker schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:16:
[...]
Nee dit hoort niet. Maar je hebt zoveel lijntjes door elkaar in de grafiek dat het bijna niet te gebruiken is.
Ik zou wel eens willen weten wat deze waardes doen in die periode:Hieronder een voorbeeldje:
- Temperatuur in (buitenunit)
- Temperatuur uit (buitenunit)
- Temperatuur huis is (mag bijna niks doen, maar wil m wel zien)
- Status
- Sww sensoren
[Afbeelding] [Afbeelding]
/f/image/qhG8kBElgAxTiLCOVclCTH0l.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZnKEQBPPW1LuI6k4tfuyElU7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/d8XVCklFiGuRdyC7RtEG5Dho.png?f=fotoalbum_large)
Dit gedrag is er nog niet zolang (maand of 2?). Daarvoor heb ik dit niet gezien en maakte het SWW verwarmen ook minder geluid. Is het ontluchten van het SWW circuit iets wat ik zelf kan doen of is het het beste om de installateur hiervoor langs te laten komen? Het CV circuit heb ik meerdere keren ontlucht bij het aansluiten van de radiatoren en maakt ook weinig geluid.STIMPPYYY schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:39:
[...]
Dit is volgens mij al regelmatig voorbij gekomen en hoort niet. Ontluchten kan sowieso geen kwaad. Volgens mij had het te maken met een keer klep die of ontbreekt of niet goed is aangesloten of defect is waardoor het warme water weer je systeem inloopt.
Quatt is een in elkaar geknutselde warmtepomp.maxxie85 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:35:
De installatie wordt er in 1 dag in getrapt .
Kies voor We Heat en dan gelijk van het gas af .
Scheelt ook weer vastrecht van €420 .
Ik werk bij een bedrijf die We Heat installeert en dan alleen all-electric.
6 uur duurt veel te lang.precies schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:50:
[Afbeelding]
1 1/2 uur moet hij het wel redden .
Ik weet nietwelk type je hebt.
Gaat de in huis sensor ook omhoog tijdens ww bedrijf?
De ontluchting van de warmtepomp kan alleen de installateur. Tenminste, dat staat in de installatiehandleiding. Er zitten als het goed is wel ontluchters op het hoogste punt in je circuit (geïnstalleerd door je installateur) en op het buffervat.precies schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:42:
[...]
Dit gedrag is er nog niet zolang (maand of 2?). Daarvoor heb ik dit niet gezien en maakte het SWW verwarmen ook minder geluid. Is het ontluchten van het SWW circuit iets wat ik zelf kan doen of is het het beste om de installateur hiervoor langs te laten komen? Het CV circuit heb ik meerdere keren ontlucht bij het aansluiten van de radiatoren en maakt ook weinig geluid.
Vannacht is de warmtepomp in 7,5 uur tijd 10 keer aangesprongen. De pomp springt aan terwijl de temperatuur ‘watertemperatuur huis in’ goed is tov de gevraagde watertemperatuur en de kamertemperatuur ook correct is. Hij springt dan aan omdat de ‘watertemperatuur uit’ (dus bij de warmtepomp buiten) drie graden lager is dan de gevraagde temperatuur- maar die gaat op dat moment niet het huis in. (Bijvoorbeeld: watertemperatuur huis in 25, gevraagd 25,4, watertemperatuur warmtepomp uit 22,4) Dan draait hij een tijdje en schakelt weer uit. Dan begint het weer opnieuw: watertemperatuur ‘huis in’ goed, kamertemperatuur goed, maar het water in de pomp zelf koelt vrij snel af dus de pomp binnen de kortste keren weer aan. Ik zou verwachten dat de warmtepomp pas aangaat als de watertemperatuur ‘huis in’ te laag is tov de gevraagde temperatuur, maar dat is dus niet het geval, of als de watertemperatuur in de warmtepomp zo laag is dat deze moet draaien om vorst te voorkomen . Kan iemand mij wijzer maken?
[ Voor 5% gewijzigd door Omdatikhetzeg op 30-03-2025 19:42 ]
Ja hoor ik heb hem al staan half februari geleverd.siebke schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:30:
Heeft iemand van jullie reeds een Blackbird P60 draaien?
Ik heb een aantal maanden geleden een opdracht gegeven aan een lokale installateur. Nu zouden ze al 2x zijn geweest om de WP te installeren echter is nu dus ook al 2x uitgesteld omdat de buitenunit niet geleverd was en de levering uitgesteld werd.
Heeft iemand enig idee of de Blackbird P60 al echt leverbaar is of wat er aan de hand is bij Weheat? Ik zie er namelijk ook op dit forum nog weinig over terug.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.