Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:40
Hier hetzelfde gehad, levering is 1x uitgesteld, maar pomp heb ik vorige week geïnstalleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 30-03-2025 22:15 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
precies schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:39:
[...]

Helaas is de 'watertemperatuur huis in' sensor weer eens niet te vinden bij de charts. Ik heb een screenshot bijgevoegd van de overige statistieken over de gehele periode en over een slice van een uur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mmm, ik dacht misschien zit er een te groot verschil in je Delta T, maar das ook niet het geval. Kan je eens een foto sturen van je installatie? (en aangeven waar je Huis in zit?)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:16
Allen,

De .stl file voor de weldorpel / ring voor de WeHeat Blackbird is nu te downloaden op Thingiverse. Heb je geen mogelijkheden om 3D te printen, stuur me dan even een berichtje.

WeHeat Blackbird weldorpel

Ik print de ring op z'n kop, dan heb je geen supports.
Groet,

Satefan

[ Voor 14% gewijzigd door Satefan op 31-03-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:59
Omdatikhetzeg schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:36:
Sinds een paar weken hangt hier de Flint p40 met een buffervat 100 liter met 4 aansluitingen, twee naar de cv en twee naar de pomp buiten. Geen vloerverwarming maar radiatoren. Helaas gaf het installeren weinig vertrouwen en inmiddels vraag ik me ook af of hij goed draait, maar de installateur denkt van wel. Ik ben dus maar eens goed de grafieken gaan bestuderen en naar aanleiding daarvan heb ik een vraag.
Vannacht is de warmtepomp in 7,5 uur tijd 10 keer aangesprongen. De pomp springt aan terwijl de temperatuur ‘watertemperatuur huis in’ goed is tov de gevraagde watertemperatuur en de kamertemperatuur ook correct is. [[ .. ]] Kan iemand mij wijzer maken?
Heb je genoeg doorstroming in je systeem? Voel je warmte je radiatoren instromen?

Ik had iets soortgelijks na installatie en toen bleek dat iemand de vloerverwarming nagenoeg dicht had gedraaid waardoor eigenlijk al het warm water via de bypass ging.

De installateur kon dat op afstand constateren door bepaalde tests te draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• precies
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-08 08:06
Stoker schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:44:
[...]

Mmm, ik dacht misschien zit er een te groot verschil in je Delta T, maar das ook niet het geval. Kan je eens een foto sturen van je installatie? (en aangeven waar je Huis in zit?)
De 'watertemperatuur huis in' is er weer dus ook nog twee screenshots daarvan bijgevoegd aan het begin en eind van een SWW verwarm cyclus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnRsVgn-kKTolr_qj9MwKSD8i8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGhUBTBS7i2lqWILqHI1Rtxr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odnduI4WQduFqbwlhEwOfx-TvVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZoRYU9gYMndu0VIxyKQ1pPE.jpg?f=fotoalbum_large

De binneninstallatie zit op de begane grond en de buitenunit staat op het dak 2 verdiepingen hoger, +- 8 meter hoger, en de buizen gaan recht naar boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZCr2o0cFtQzsccoQ7t0gBpE0vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1c90AFcGbmrd8II6f7cxWpg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2JK5tejCv2XoSq9njpHKLJS6g0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zETVuedCKJEkRqjWDwmIYrE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kz8kM6l73Yw4MR-0B3lLbKRr508=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RErX45QXZHQ0iFfhlNrn8nYH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14:53
Omdatikhetzeg schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:36:
Sinds een paar weken hangt hier de Flint p40 met een buffervat 100 liter met 4 aansluitingen, twee naar de cv en twee naar de pomp buiten. Geen vloerverwarming maar radiatoren. Helaas gaf het installeren weinig vertrouwen en inmiddels vraag ik me ook af of hij goed draait, maar de installateur denkt van wel. Ik ben dus maar eens goed de grafieken gaan bestuderen en naar aanleiding daarvan heb ik een vraag.
Vannacht is de warmtepomp in 7,5 uur tijd 10 keer aangesprongen. De pomp springt aan terwijl de temperatuur ‘watertemperatuur huis in’ goed is tov de gevraagde watertemperatuur en de kamertemperatuur ook correct is. Hij springt dan aan omdat de ‘watertemperatuur uit’ (dus bij de warmtepomp buiten) drie graden lager is dan de gevraagde temperatuur- maar die gaat op dat moment niet het huis in. (Bijvoorbeeld: watertemperatuur huis in 25, gevraagd 25,4, watertemperatuur warmtepomp uit 22,4) Dan draait hij een tijdje en schakelt weer uit. Dan begint het weer opnieuw: watertemperatuur ‘huis in’ goed, kamertemperatuur goed, maar het water in de pomp zelf koelt vrij snel af dus de pomp binnen de kortste keren weer aan. Ik zou verwachten dat de warmtepomp pas aangaat als de watertemperatuur ‘huis in’ te laag is tov de gevraagde temperatuur, maar dat is dus niet het geval, of als de watertemperatuur in de warmtepomp zo laag is dat deze moet draaien om vorst te voorkomen . Kan iemand mij wijzer maken?
Ik heb ook een Flint met alleen radiatoren, heb je hem op open therm of op stooklijn staan? Ik was niet echt tevreden over open therm en heb de Flint op stooklijn staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omdatikhetzeg
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-08 23:37
aloft schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:21:
[...]

Dankjewel.

Heb je genoeg doorstroming in je systeem? Voel je warmte je radiatoren instromen?

Ik had iets soortgelijks na installatie en toen bleek dat iemand de vloerverwarming nagenoeg dicht had gedraaid waardoor eigenlijk al het warm water via de bypass ging.

De installateur kon dat op afstand constateren door bepaalde tests te draaien.
Ja, in huis gaat het prima. Maar hij blijft dus reageren op de watertemperatuur in de warmtepomp terwijl hij een tijdje vanuit het buffervat zou moeten werken, lijkt me? Omdat het water wat daaruit komt warm genoeg is en de kamertemperatuur ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omdatikhetzeg
Ronnie27 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:59:
[...]

Ik heb ook een Flint met alleen radiatoren, heb je hem op open therm of op stooklijn staan? Ik was niet echt tevreden over open therm en heb de Flint op stooklijn staan.
Dankjewel. Voorlopig nog open therm. Ik had me al wat verdiept in stooklijn, maar ik ben bang dat de zon een te grote invloed heeft. Ik hou het zeker in mijn achterhoofd. Maar ook dan zou hij toch een tijdje zelfstandig uit het buffervat moeten kunnen draaien na een opwarmcyclus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Kan het helaas niet zo goed zien, kan het leidingwerk niet volgen. Kan je die blauwe vulslang eens weghalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14:53
Omdatikhetzeg schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:00:
[...]

Dankjewel. Voorlopig nog open therm. Ik had me al wat verdiept in stooklijn, maar ik ben bang dat de zon een te grote invloed heeft. Ik hou het zeker in mijn achterhoofd. Maar ook dan zou hij toch een tijdje zelfstandig uit het buffervat moeten kunnen draaien na een opwarmcyclus?
Ben geen expert, maar vooral tijdens de koudere dagen liep de Flint heel mooi stabiel op de stooklijn. Dit zijn mijn instellingen, omdat ik nachtdiensten draai kon ik tijdens de koudste momenten een beetje bijsturen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTwWpeluMaUVodUBa2sl7pQ1Xjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7C5lKFudsyGNsAcoSJNg0kgu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• precies
Stoker schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:07:
Kan het helaas niet zo goed zien, kan het leidingwerk niet volgen. Kan je die blauwe vulslang eens weghalen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VC5x4mD3w4rvnHXBQR7zhhWkkYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6gk7z8DtlbbvBdyR3mlZEau.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Oke duidelijk, ik dacht aan een Bingo, maar je retourwater gaat niet door de seriele buffer, dus goed aangesloten. al ben ik niet zo kapot van alle verloopjes en knietjes;)

Kijk wel even of je vvw goed is aangesloten, lijkt erop dat de flowmeters op de retour zitten? Die wil je in de aanvoer hebben.

En ga isoleren, zo verlies je zo enorm veel warmte die je graag kwijt wil in je vloer en je vat! (zeker bij een Legionellarun)

Het zou aan je 3weg klep kunnen liggen, dat deze elke x minuten terug wil naar de 0-stand, je 'huis in' stijgt namelijk ook nadat hij gestopt is met verwarmen. Als je sinds de laatste tijd is, dan kan je ook vragen of je installateur de software opnieuw in bedrijf wil stellen, ik had laatst een vreemde situatie dat een cv-waterpomp volgas ging draaien toen we het PWM signaal van de dhw pomp uit de print haalde. Daarna opnieuw de IBS doorlopen en was het probleem verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• precies
Stoker schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:50:
Oke duidelijk, ik dacht aan een Bingo, maar je retourwater gaat niet door de seriele buffer, dus goed aangesloten. al ben ik niet zo kapot van alle overloopjes en knietjes;)

Kijk wel even of je vvw goed is aangesloten, lijkt erop dat de flowmeters op de retour zitten? Die wil je in de aanvoer hebben.

En ga isoleren, zo verlies je zo enorm veel warmte die je graag kwijt wil in je vloer en je vat! (zeker bij een Legionellarun)

Het zou aan je 3weg klep kunnen liggen, dat deze elke x minuten terug wil naar de 0-stand, je 'huis in' stijgt namelijk ook nadat hij gestopt is met verwarmen. Als je sinds de laatste tijd is, dan kan je ook vragen of je installateur de software opnieuw in bedrijf wil stellen, ik had laatst een vreemde situatie dat een cv-waterpomp volgas ging draaien toen we het PWM signaal van de dhw pomp uit de print haalde. Daarna opnieuw de IBS doorlopen en was het probleem verholpen.
Dat is in ieder geval fijn om te horen. Er was tijdens de installatie iets misgegaan, waardoor er op een later moment een verbinding tussen buffervat en boilervat is omgelegd. De vvw verdeler is op deze manier geleverd (andere partij), dus ik ga er vanuit dat dat goed zit.
Isoleren staat nog op mijn lijstje, net zoals 100 andere dingen :D.

Ik ga het even in de gaten houden, en wanneer het weer voorkomt met de installateur bespreken. Vanmiddag ging het verwarmen van het vat wel aan 1 stuk door. Wel viel het mij op dat de "Vermogen in" zoals in de Weheat portaal staat hoger dan 4.25kW lag, wat volgens mij niet juist kan zijn?

Dank voor je tijd en meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door precies op 31-03-2025 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:43
precies schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:50:
[...]

Dat is in ieder geval fijn om te horen. Er was tijdens de installatie iets misgegaan, waardoor er op een later moment een verbinding tussen buffervat en boilervat is omgelegd. De vvw verdeler is op deze manier geleverd (andere partij), dus ik ga er vanuit dat dat goed zit.
Isoleren staat nog op mijn lijstje, net zoals 100 andere dingen :D.

Ik ga het even in de gaten houden, en wanneer het weer voorkomt met de installateur bespreken. Vanmiddag ging het verwarmen van het vat wel aan 1 stuk door. Wel viel het mij op dat de "Vermogen in" zoals in de Weheat portaal staat hoger dan 4.25kW lag, wat volgens mij niet juist kan zijn?

Dank voor je tijd en meedenken!
Boost-modus en mss met elektrische backup erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik moet de leidingen ook nog isoleren, maar checken op lekkages is een stuk makkelijk zonder... :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:39
Ik krijg 23 april een Blackbird op mijn garagedak geplaatst. Lees hier veel over resonantie problemen.
Mijn dak bestaat uit houtwolcementplaten van 50 mm.
Moet de leverancier nog met extra zaken rekening houden?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:15
gazzzman61 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:42:
Ik krijg 23 april een Blackbird op mijn garagedak geplaatst. Lees hier veel over resonantie problemen.
Mijn dak bestaat uit houtwolcementplaten van 50 mm.
Moet de leverancier nog met extra zaken rekening houden?
Die van ons is ook geplaatst op houten garagedak. 3 dikke rubbertegels en 3 straattegels. Geen enkel geluid/resonantie waar te nemen van de BB. Echt nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:30
Nog geen progressie op het WeHeat HA integratie gebied vwb ontbrekende COP : https://github.com/home-assistant/core/issues/141304

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17:24
DaCootMeister schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:13:
Nog geen progressie op het WeHeat HA integratie gebied vwb ontbrekende COP : https://github.com/home-assistant/core/issues/141304
En energie verbruik + opbrengst hebben het weer even gedaan, maar ook alweer dagen down.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvGGFZe0I9pX8Z2x1Pu1K4OADwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iu3r5DLF4sDg4fGAZggsHvuU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-09 18:08
RNacoustics schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:51:
[...]

En energie verbruik + opbrengst hebben het weer even gedaan, maar ook alweer dagen down.

[Afbeelding]
Bij mij geen probleem met de COP in HA. Gewoon beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:43
RFIDguru schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:01:
[...]

Moet je wel een Reload van de Integratie doen.
Ik zie dat zodra de warmtepomp standby gaat, de COP na een tijdje verdwijnt en niet meer terugkomt,
moet de integratie weer Reloaded.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:40
Tijgerkracht schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:55:
[...]

Moet je wel een Reload van de Integratie doen.
Ik zie dat zodra de warmtepomp standby gaat, de COP na een tijdje verdwijnt en niet meer terugkomt,
moet de integratie weer Reloaded.
alleen als de WP actief is heb ik een COP waarde - ik reload de integratie hier niet voor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiBSKX1h4EyLK_Iqyih_oFrEw70=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JbP68a8bRr9SpF0sKb94IbgH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
RFIDguru schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:01:
[...]

Welke versie HA draai je ?
Ik de laatste, hier werkt het iig niet, alleen sporadisch als de BB in actie is

Core 2025.3.4
Supervisor 2025.03.4
Operating System 15.1
Frontend 20250306.0

WeHeat plugin zelfde als de core versie

[ Voor 6% gewijzigd door DaCootMeister op 01-04-2025 13:05 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandabeer35
DaCootMeister schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:04:
[...]

Welke versie HA draai je ?
Ik de laatste, hier werkt het iig niet, alleen sporadisch als de BB in actie is

Core 2025.3.4
Supervisor 2025.03.4
Operating System 15.1
Frontend 20250306.0

WeHeat plugin zelfde als de core versie
Zelfde ;)
Core
2025.3.4
Supervisor
2025.03.4
Operating System
15.1
Frontend
20250306.0

OOk de laatste core versie van WeHet - je ziet dat de COP ook bij mij grijs wordt als de WP in standby komt, zodra er SWW of Verwarming wordt gevraagd, wordt de COP weer gedisplayd - ik hoef de integratie niet te herstarten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pandabeer35
Net bezoekje gehad van WeHeat - ook hier bij de BB binnenunit wat sensoren aangepast en firmware geladen. Snelle en goede service! Leuk gesprekje met de engineer - helaas kan ik er 3 mei niet zijn in Duizel, wellicht dat er later nog een keer voor de Tweakers een momentje is bij @Weheat Ben benieuwd wat er nog komt aan functionaliteit - voor nu ben ik in ieder geval super tevreden over mijn BB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
Pandabeer35 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:27:
[...]
OOk de laatste core versie van WeHet - je ziet dat de COP ook bij mij grijs wordt als de WP in standby komt, zodra er SWW of Verwarming wordt gevraagd, wordt de COP weer gedisplayd - ik hoef de integratie niet te herstarten
Hij wordt bij mij niet "grijs", de sensor is onbeschikbaar. Rapporteer dan gewoon 0 bij Standby
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeFP-zwX9ucrTyXvxUCQo4Juceg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RQMmWRwQ9QD9w0kiucV1YyPX.png?f=user_large

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandabeer35
DaCootMeister schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:41:
[...]

Hij wordt bij mij niet "grijs", de sensor is onbeschikbaar. Rapporteer dan gewoon 0 bij Standby
[Afbeelding]
Bij mij is de COP vanuit de integratie er meer niet dan wel :( zie onderstaande entiteit vanuit de integratie over de afgelopen week:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yD_JsVks5Uk6qMR9XWnnYyiMbNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lXOAbU26phLjdMjpydXLhizl.png?f=fotoalbum_large

Net zoals vermogen in en vermogen uit omzetten naar verbruik in kWh heb ik hiervoor een template sensor gemaakt

actuele_cop:
friendly_name: "Actuele COP"
unit_of_measurement: ""
icon_template: "mdi:square-rounded-badge"
value_template: #bereken actuele cop op basis van vermogen in en vermogen uit blackbird
>-
{% set vermogen_uit = (states('sensor.blackbird_p80_heat_pump_vermogen') | float ) %}
{% set vermogen_in = states('sensor.blackbird_p80_heat_pump_vermogen_2') | float %}
{{ (vermogen_uit / vermogen_in) | round (1)}}

dit resulteert in een wat meer inzichtelijk cop (wanneer de WP draait natuurlijk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0Qtr2nWBIjK1ye0ymYdkb4FjPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t2DNFuxi7Q3S3mcAguwmS0lm.png?f=fotoalbum_large

kan natuurlijk nog de template verder herschrijven dat de waarde, indien geen vermogen gemeten dan 0 wordt ;) maar hier ben ik al blij mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omdatikhetzeg
De Flint draait nog steeds onrustig hier. Helaas had de installateur ook geen antwoord, dus ik probeer her hier nog eens. Na een opwarmronde neemt het buffervat het over en zou het afgiftesysteem een tijdje op het buffervat moeten kunnen draaien. Dat gebeurt ook, de pomp van het buffervat neemt het dan over, maar ondanks voldoende warm water in het buffervat, schakelt steeds de warmtepomp weer in omdat de temperatuur in de warmtepomp zakt (logisch, want die draait niet en buiten is het koud). Hij ‘negeert’ dus eigenlijk het feit dat het afgiftesysteem geen opwarming nodig heeft (want kamertemperatuur en temperatuur van het water dat het huis ingaat op orde). Dan mag de warmtepomp toch niet aangaan, tenzij deze moet ontdooien?
Op het screenshot zie je ook hoe de pomp herhaaldelijk aanschiet en er direct een sloot warm water door de pomp gaat, temperatuur ‘warmtepomp in’ stijgt soms wel 5 graden binnen twee minuten…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lF1uaaRS1EhQFiYmz7mjNS8rHHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T2wvFtvb9VbRqAaRIeIn6pnC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Omdatikhetzeg op 02-04-2025 00:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
Omdatikhetzeg schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:12:
De Flint draait nog steeds onrustig hier. Helaas had de installateur ook geen antwoord, dus ik probeer her hier nog eens. Na een opwarmronde neemt het buffervat het over en zou het afgiftesysteem een tijdje op het buffervat moeten kunnen draaien. Dat gebeurt ook, de pomp van het buffervat neemt het dan over, uur maar ondanks voldoende warm water in het buffervat, schakelt steeds de warmtepomp weer in omdat de temperatuur in de warmtepomp zakt (logisch, want die draait niet en buiten is het koud). Hij ‘negeert’ dus eigenlijk het feit dat het afgiftesysteem geen opwarming nodig heeft (want kamertemperatuur en temperatuur van het water dat het huis ingaat op orde). Dan mag de warmtepomp toch niet aangaan, tenzij deze moet ontdooien?
Op het screenshot zie je ook hoe de pomp herhaaldelijk aanschiet en er direct een sloot warm water door de pomp gaat, temperatuur ‘warmtepomp in’ stijgt soms wel 5 graden binnen twee minuten…[Afbeelding]
Als je de BB aanstuurt via OpenTherm (slimme thermostaat) zou je eens kunnen overwegen naar stookijn te schakelen.
Dit kun je doen mbv de Weheat portal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDpLo5lLKBWupltcwCE5RULSN0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1p8MxyYea86uHnZiMDCqyB1m.png?f=fotoalbum_large

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omdatikhetzeg
DaCootMeister schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:49:
[...]

Als je de BB aanstuurt via OpenTherm (slimme thermostaat) zou je eens kunnen overwegen naar stookijn te schakelen.
Dit kun je doen mbv de Weheat portal

[Afbeelding]
Dank voor je reactie. Ik begrijp nog steeds niet hoe dat het probleem zou oplossen, want die zit hem niet in ‘onrust’ in de temperatuur die de thermostaat vraagt. Op het moment dat de warmtepomp afslaat komt er eigenlijk een scheiding in het circuit: het afgiftesysteem draait dan zelfstandig vanuit het buffervat. Het opwekdeel, dus vanaf het buffervat tot de warmtepomp, staat dan stil. Logischerwijs koelt het daar snel af, want dat is buiten. Het zou geen probleem moeten zijn om in dit stilstaande stukje water van bijvoorbeeld 23 graden te hebben, als het afgiftesysteem ( buffervat en water in de radiatoren) nog ruim boven de gevraagde temperatuur zitten. De pomp zou pas aan moeten slaan als de temperatuur in het afgiftesysteem te laag is, of als het water in de warmtepomp zo koud wordt dat het voor de warmtepomp zelf noodzakelijk is. Ook met een stooklijn staat de warmtepomp niet continu aan toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-08 21:43
Ik heb sinds kort een Blackbird full electric.
Na wat gedoe omdat de radiatoren niet warm werden is de installateur gisteren weer langs geweest en heeft alles gefixt.

De BB is aangesloten aan een Google Nest v3, die werkt niet lekker met opentherm dus had hem op aan/uit staan (net als bij de cv ketel)
De pomp registreert wel dat er geen verwarming gevraagd wordt maar toch blijft ie warm water rond pompen.

Energieverbruik is ook aan de hoge kant. Iemand een idee waar dat aan kan liggen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhPfi_dlBBnz-xF5aSaKz0ca6Cs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFfTSwXax92yOB8D7DgZc90e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ehKXEOAomuOcmdfGIaEsoMYxhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bd4zHp2XppVeFZ33j5DbkeFY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Omdatikhetzeg schreef op woensdag 2 april 2025 @ 00:48:
[...]

Dank voor je reactie. Ik begrijp nog steeds niet hoe dat het probleem zou oplossen, want die zit hem niet in ‘onrust’ in de temperatuur die de thermostaat vraagt. Op het moment dat de warmtepomp afslaat komt er eigenlijk een scheiding in het circuit: het afgiftesysteem draait dan zelfstandig vanuit het buffervat. Het opwekdeel, dus vanaf het buffervat tot de warmtepomp, staat dan stil. Logischerwijs koelt het daar snel af, want dat is buiten. Het zou geen probleem moeten zijn om in dit stilstaande stukje water van bijvoorbeeld 23 graden te hebben, als het afgiftesysteem ( buffervat en water in de radiatoren) nog ruim boven de gevraagde temperatuur zitten. De pomp zou pas aan moeten slaan als de temperatuur in het afgiftesysteem te laag is, of als het water in de warmtepomp zo koud wordt dat het voor de warmtepomp zelf noodzakelijk is. Ook met een stooklijn staat de warmtepomp niet continu aan toch?
Tis wel een goeie tip hoor, proberen dingen uit te sluiten: als je gependeld nu weg is, hebben we een richting ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
HF5236 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:37:
Ik heb sinds kort een Blackbird full electric.
Na wat gedoe omdat de radiatoren niet warm werden is de installateur gisteren weer langs geweest en heeft alles gefixt.

De BB is aangesloten aan een Google Nest v3, die werkt niet lekker met opentherm dus had hem op aan/uit staan (net als bij de cv ketel)
De pomp registreert wel dat er geen verwarming gevraagd wordt maar toch blijft ie warm water rond pompen.

Energieverbruik is ook aan de hoge kant. Iemand een idee waar dat aan kan liggen?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja iets gaat er niet goed. Je gevraagde temperatuur wordt fors (teveel) overschreden, waardoor je verbruik ook hoog ligt.

Wil jij eens een foto van je installatie maken? Het zou kunnen zijn dat of je huis in sensor niet goed zit, maar ik vermoed een “bingo”; heb jij een buffervat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HF5236
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIU5DRdHoOzsYKAKMlNKL9cinVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLRUDucc7a6N4WefzqNhT1J3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6LNDV-91GAyGfI2DtlGvMSemJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9N4AlIg5i4TDk6HsbozofC1R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25IyWnIbd8y4vlhE-8V0Pl359CU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4tqSv8RL7KsWbDp8yubEQf9.jpg?f=fotoalbum_large

Het is nog wat rommelig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Ik kan het niet zo goed zien waar je aanvoer en retour vandaan komen op de foto's.

Het ziet er naar uit dat je geen vermenging krijgt door de retour van je tapwaterval.

Zou je eens willen voelen tijdens een sww run, of je verwarmingleiding (diegene waar je huis-in-sensor) op zit, warm wordt?

Persoonlijk had ik die wat verder geplaatst, ookal is dan 10cm. Wat tywraps, pvc buisjes en isolatie zou ook niet misstaan, krijg je direct n veel beter beeld.

Wij passen standaard de WEC 2 toe, de oplossing met 2 waterpompen ipv de 3weg klep + waterpomp, ik zie nu in een paar dagen daar juist twee fouten mee. (kan ook toeval zijn).

Je kan de zwarte kap even van de binnenunit halen, check dan dit eens: (DHW aansluiting zit rechtsonder. Haal wel even de spanning van het systeem:))
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XarP5d4Qe-ALproCCulnjtz64uk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m9V8F5bwP1MQITuKPYzrUYIE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Stoker op 02-04-2025 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 10:49
Sinds gisteren eigenaar van een Sparrow Full-electric. Vanochtend de eerste echt opwarm run gedaan op een OpenTherm Tado.

Maar vind hem niet mooi lopen. Sparrow volgt de OpenTherm gestuurde water temperatuur traag en gaat later onnodig volledig uit ipv het vermogen naar beneden te moduleren (zie onder) . Alleen de initiële opwarm run was mooi lang maar dat is puur vanwege het buffer vat waarvan ik betwijfel of die echt nodig is als hij gewoon mooi op tijd moduleert...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMiEtQW0Jo00Jcn_f85e_NPGQdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D9C7B5MogwCPU3m6p34fC8jk.png?f=fotoalbum_large

Iemand tips om dit op te lossen? Of is een mooi rustige loop alleen mogelijk op een Stooklijn?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Nee je moet m de tijd geven: dus hou je instellingen gelijk en geef hem 1-2 weken de tijd om zelf de temperatuur te vinden voor je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:58
Omdatikhetzeg schreef op woensdag 2 april 2025 @ 00:48:
[...]
Het zou geen probleem moeten zijn om in dit stilstaande stukje water van bijvoorbeeld 23 graden te hebben, als het afgiftesysteem ( buffervat en water in de radiatoren) nog ruim boven de gevraagde temperatuur zitten. De pomp zou pas aan moeten slaan als de temperatuur in het afgiftesysteem te laag is, of als het water in de warmtepomp zo koud wordt dat het voor de warmtepomp zelf noodzakelijk is. Ook met een stooklijn staat de warmtepomp niet continu aan toch?
Stuurt de BB op de Temperatuur uit' van de warmtepomp eigenlijk ? Of op de 'Tem[eratuur huis in' ?

In het laatste geval: zit die sensor op het circuit dat water uit het boilervat haalt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omdatikhetzeg
Stoker schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:59:
[...]

Tis wel een goeie tip hoor, proberen dingen uit te sluiten: als je gependeld nu weg is, hebben we een richting ;)
Dat is ook zo. Ik ga het nu proberen, ik heb de instellingen aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omdatikhetzeg
Jpiek schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:05:
[...]

Stuurt de BB op de Temperatuur uit' van de warmtepomp eigenlijk ? Of op de 'Tem[eratuur huis in' ?

In het laatste geval: zit die sensor op het circuit dat water uit het boilervat haalt ?
De sensor ‘huis in’ zit op de leiding die vanuit het buffervat het afgiftesysteem ingaat. De watertemperatuur uit zit in bij de warmtepomp (buiten)
Hij blijft zich baseren op de ‘temperatuur uit’ (springt aan als er een verschil van exact -3 graden met de gevraagde temperatuur is gemeten), terwijl de temperatuur van het water ‘huis in’ natuurlijk veel relevanter is. Die ligt regelmatig nog boven of op de gevraagde watertemperatuur … bv gevraagd 25, huis in 25,4, temperatuur warmtepomp uit 22- dan start de warmtepomp (terwijl ik een buffervat vol warm water heb😪). Dan draait ie door tot watertemperatuur 28 en stopt weer. Dan is het water huis in dus weer warmer, maar ja, de watertemperatuur uit koelt natuurlijk snel af in zo’n stilstaande pomp dus binnen de kortste keren begint het feest opnieuw.

[ Voor 7% gewijzigd door Omdatikhetzeg op 02-04-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Omdatikhetzeg schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:28:
[...]

De sensor ‘huis in’ zit op de leiding die vanuit het buffervat het afgiftesysteem ingaat. De watertemperatuur uit zit in bij de warmtepomp (buiten)
Hij blijft zich baseren op de ‘temperatuur uit’ (springt aan als er een verschil van exact -3 graden met de gevraagde temperatuur is gemeten), terwijl de temperatuur van het water ‘huis in’ natuurlijk veel relevanter is. Die ligt regelmatig nog boven of op de gevraagde watertemperatuur … bv gevraagd 25, huis in 25,4, temperatuur warmtepomp uit 22- dan start de warmtepomp (terwijl ik een buffervat vol warm water heb😪). Dan draait ie door tot watertemperatuur 28 en stopt weer. Dan is het water huis in dus weer warmer, maar ja, de watertemperatuur uit koelt natuurlijk snel af in zo’n stilstaande pomp dus binnen de kortste keren begint het feest opnieuw.
Heb je een parallel of serieel buffervat (excuus als ik deze info geb gemist).

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omdatikhetzeg
Tijgerkracht schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:35:
[...]

Heb je een parallel of serieel buffervat (excuus als ik deze info geb gemist).
Ik ben nog niet zo thuis in de termen (heb me de afgelopen dagen flink ingelezen) maar volgens mij parallel. 4 ingangen: twee leidingen van buffer naar pomp en twee naar het afgiftesysteem. Het afgiftesysteem heeft een aparte pomp die ook aanslaat als de warmtepomp stopt. Het afgiftesysteem draait dan dus wel onafhankelijk vanuit het buffervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:31

Carboy54

Duurzaamheid coach

Omdatikhetzeg schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:43:
[...]

Ik ben nog niet zo thuis in de termen (heb me de afgelopen dagen flink ingelezen) maar volgens mij parallel. 4 ingangen: twee leidingen van buffer naar pomp en twee naar het afgiftesysteem. Het afgiftesysteem heeft een aparte pomp die ook aanslaat als de warmtepomp stopt. Het afgiftesysteem draait dan dus wel onafhankelijk vanuit het buffervat.
Lees dit eens goed door:

Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Omdatikhetzeg schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:43:
[...]

Parallel is killing voor de performance, er zijn diverse documenten over dat dit niet goed is.
Ik had hier 3 installateurs waarvan er 2 het buffervat parallel wilden doen, terwijl we al 3 jaar goed draaiden met een serieel buffervat. Een warmtepomp heeft een 50L buffervat in een paar minuten op temperatuur...als de andere pomp dan niet draait gaat ie pendelen.

Zie o.a. SebastiaanPs in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"
en Stefannn in "Weheat warmtepompen"
en: MrScratch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omdatikhetzeg
Dank je, dat is interessante informatie. Ik was nogal een leek en de installateur zei dat ze standaard een buffervat plaatsten, omdat dat zuiniger zou zijn (wat dus niet zo is als het parallel geplaatst wordt begrijp ik). Anderzijds lees ik dat serieel niet zo’n negatieve invloed heeft op de prestaties en dat dat nodig kan zijn als het afgiftesysteen te weinig inhoud heeft. We hebben alleen radiatoren, dus dat zou wel zo kunnen zijn bij ons, maar als ik het goed begrijp zou je dan niet willen dat het geplaatst is zoals bij ons (dus met aparte pomp vanuit het buffervat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omdatikhetzeg
Tijgerkracht schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:17:
[...]

Parallel is killing voor de performance, er zijn diverse documenten over dat dit niet goed is.
Ik had hier 3 installateurs waarvan er 2 het buffervat parallel wilden doen, terwijl we al 3 jaar goed draaiden met een serieel buffervat. Een warmtepomp heeft een 50L buffervat in een paar minuten op temperatuur...als de andere pomp dan niet draait gaat ie pendelen.

Zie o.a. SebastiaanPs in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"
en Stefannn in "Weheat warmtepompen"
en: MrScratch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Dankjewel, ik ga het direct lezen. Misschien zit daar dan het probleem!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 22:52
Sinds 24 maar hebben we hier ook een FE Sparrow. Deze vervangt een hybride Itho Daalderop HP Cool Cube.

Dus van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIfJ-PhyDxPGFaahAHxvhXO05uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKcTKOHJbCdjsNyBir1gSpJM.jpg?f=fotoalbum_large

Naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzQq-b6-H465Hhxf0I113iHOF4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Oe8UDp7ORQ7GKVNYbmlyVLE.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZAOaXibymcD4NQ8ZQzeqDA6yzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MaFxTbnZxzH9sGuFDaOqJOUB.jpg?f=fotoalbum_large

Tot nu toe tevreden, we hebben warm water en het huis wordt ook weer warm. Verbruik is prima tot nu, al ben ik benieuwd hoe het werkt als het kouder winter weer is.

Installatie door Coolblue ging prima, prettige installateurs met voor het gevoel voldoende ervaring. Ze hebben geen knietjes oid gebruikt. Installatie was officieel 2 dagen, maar na 1 dag zat alles er al in en werkend.

Alleen tijdens de zelf testen geeft de installatie in de installateur portal een foutmelding aan dat het verkeerd om aangesloten is. De 2e dag hebben ze gebruikt om samen met WeHeat dit op te lossen, maar beide partijen zien dat het wel goed aangesloten is. Dus hier komen ze nog een keer voor terug. We merken zelf niks van deze foutmelding en alles werkt.

Helaas was de installateur vergeten na alle probleemoplossingen de vloerverwarming beneden weer open te draaien. Dus de volgende ochtend had de Sparrow lekker staan verwarmen en was het boven met radiatoren lekker warm. Alleen beneden warmde het niet op. Na het opendraaien van de verdeler was het zo klaar.

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Omdatikhetzeg
Bedankt allen! Dit maakt het probleem wel duidelijk. Ik heb direct gebeld naar mijn adviseur (hiervoor alleen de technische dienst gesproken) en die bevestigde dat de parallelle aansluiting hier het probleem is. Nu dus de opdracht deze om te zetten naar serieel. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omdatikhetzeg
Ik ben wel nog steeds verbaasd dat het systeem omgebouwd moet om het probleem op te lossen. Ik dacht echt dat het in de aansturing zat…. Het valt me tegen dat de hardware de twee systemen wel kan scheiden, maar de software niet. Door de temperatuur ‘huis in’ te laten leiden als de pomp niet draait zou het probleem ook opgelost worden, maar dat kan dus blijkbaar niet… dat valt me toch tegen qua ‘slimheid’ van de Flint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Omdatikhetzeg schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:33:
Ik ben wel nog steeds verbaasd dat het systeem omgebouwd moet om het probleem op te lossen. Ik dacht echt dat het in de aansturing zat…. Het valt me tegen dat de hardware de twee systemen wel kan scheiden, maar de software niet. Door de temperatuur ‘huis in’ te laten leiden als de pomp niet draait zou het probleem ook opgelost worden, maar dat kan dus blijkbaar niet… dat valt me toch tegen qua ‘slimheid’ van de Flint.
Gebruik je gewoon de aansluiting van de 1e waterpomp 🤗

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omdatikhetzeg
Carboy54 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:38:
[...]

Gebruik je gewoon de aansluiting van de 1e waterpomp 🤗
Ik heb er maar 1… ik bedoel dat het afgiftesysteem wel los kan draaien van het opweksysteem door het parallele buffervat, maar dat de software die systemen niet scheidt en blijft reageren op de temperatuur van het water in de warmtepomp😪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HF5236
Stoker schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:36:
Ik kan het niet zo goed zien waar je aanvoer en retour vandaan komen op de foto's.

Het ziet er naar uit dat je geen vermenging krijgt door de retour van je tapwaterval.

Zou je eens willen voelen tijdens een sww run, of je verwarmingleiding (diegene waar je huis-in-sensor) op zit, warm wordt?

Persoonlijk had ik die wat verder geplaatst, ookal is dan 10cm. Wat tywraps, pvc buisjes en isolatie zou ook niet misstaan, krijg je direct n veel beter beeld.

Wij passen standaard de WEC 2 toe, de oplossing met 2 waterpompen ipv de 3weg klep + waterpomp, ik zie nu in een paar dagen daar juist twee fouten mee. (kan ook toeval zijn).

Je kan de zwarte kap even van de binnenunit halen, check dan dit eens: (DHW aansluiting zit rechtsonder. Haal wel even de spanning van het systeem:))
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prJzbaJ4FMgmBtoPM_QV9PJLK4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Qaq8YsiFTEODniLHdp99p0h.jpg?f=fotoalbum_large
De driewegklep lijkt correct aangesloten.
Verder is de aansluiting als volgt:

Aanvoer koud water zit op coil inlet bij boiler en op cold water inlet bij Buffervat
Hot water outlet buffervat gaat via blauwe slang naar buitenunit
Rode slang buitenunit zit op de driewegklep en gaat naar warm water kachel en coil inlet op boilervat

Edit: nu ik dit net post merk ik opeens dat de radiatoren niet meer warm zijn. Wp staat ook in standby

[ Voor 13% gewijzigd door HF5236 op 02-04-2025 21:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Omdatikhetzeg schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:44:
[...]

Ik heb er maar 1… ik bedoel dat het afgiftesysteem wel los kan draaien van het opweksysteem door het parallele buffervat, maar dat de software die systemen niet scheidt en blijft reageren op de temperatuur van het water in de warmtepomp😪
Volume afname van waterpomp warmtepomp en afgiftesysteem moet synchroon zijn er dat is het probleem van parallelle buffervaten. @bommer heeft dat op het Amber forum met een alternatieve aansluiting perfect opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-08 13:30
precies schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:32:
[...]

De 'watertemperatuur huis in' is er weer dus ook nog twee screenshots daarvan bijgevoegd aan het begin en eind van een SWW verwarm cyclus.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De binneninstallatie zit op de begane grond en de buitenunit staat op het dak 2 verdiepingen hoger, +- 8 meter hoger, en de buizen gaan recht naar boven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie dat de warmwater leidingen ook omhoog gaan .
Is er wel een thermische sifon gemaakt ?
En ik hoop dat je voor de installatie niet al e veel hebt betaalt?
Als ik het zo maak kan ik alles in mijn eigen tijd netjes maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Je moet effe tegen je installateur zeggen dat hij de installatie handeling nog eens leest .
Er mogen geen AUTOMATISCHE ONTLUCHTERS icm een r 290 warmtepomp.
Dit wordt zoveel gedaan maar is niet toegestaan .
Ik had vorige week een Blackbird met propaan lekkage hierdoor zat al het propaan in de cv leidingen en bij automatische ontluchters is het boem .
En je huis is weg .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
HF5236 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:59:
[...]

[Afbeelding]
De driewegklep lijkt correct aangesloten.
Verder is de aansluiting als volgt:

Aanvoer koud water zit op coil inlet bij boiler en op cold water inlet bij Buffervat
Hot water outlet buffervat gaat via blauwe slang naar buitenunit
Rode slang buitenunit zit op de driewegklep en gaat naar warm water kachel en coil inlet op boilervat

Edit: nu ik dit net post merk ik opeens dat de radiatoren niet meer warm zijn. Wp staat ook in standby
Al je een 50 liter buffer hebt van We heat dan is links retour installatie en rechts gaat naar de warmtepomp toe .
En tussen de buffer en warmtepomp komt de retour van de boiler nog tussen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Warmtesifon is het mooiste, maar met twee waterpompen worden ook altijd 2 terugslagkleppen meegeleverd die de stroming tegengaan.

Wat betreft de ontluchters: Weheat heeft op de pre assembled een automatische ontluchter zitten, die stoop jij er denk ik ook niet vanaf? Bij de opstart gebruik van maken en bij de uitleg idd vermelden dat ze (zal er 1 of 2 max zijn?) daarna dichtgedraaid moeten worden. Dan heb je dezelfde situatie als een handontluchter.

De afwerking kan een keuze zijn van de gebruiker, isoleren of aanbrengen van pvc pijpjes kan je als installateur veel tijd kosten en dus in de papieren lopen. Wil je dit als klant zelf doen, dan kan dit een serieuze besparing zijn.— Tis een keuze die je in overleg maakt met de klant.

[ Voor 25% gewijzigd door Stoker op 02-04-2025 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:59
Herw76 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:20:
[...]

Je moet effe tegen je installateur zeggen dat hij de installatie handeling nog eens leest .
Ik had vorige week een Blackbird met propaan lekkage hierdoor zat al het propaan in de cv leidingen en bij automatische ontluchters is het boem .
En je huis is weg .
Misschien begrijp ik je (of de handleiding) niet goed, maar in de handleiding van de Blackbird staat juist wel dat er (automatische) ontluchters in het systeem moeten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIS9zybwTvKqbOVqybBnDXol438=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v2UsJ5v5JgDISSOp4M3HPwzK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Te vroeg gejuicht, hele nacht in stand legionella gestaan en weer 15kwh verbruikt tussen 00.00u en 7.00u. Radiatoren weer lekker warm wat ook bijzonder is want legionella gaat over tapwater toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
HF5236 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:00:
Te vroeg gejuicht, hele nacht in stand legionella gestaan en weer 15kwh verbruikt tussen 00.00u en 7.00u. Radiatoren weer lekker warm wat ook bijzonder is want legionella gaat over tapwater toch
Dan zit er echt iets niet goed in het leidingwerk.
Hier een legionella run in 1 uur 40 minuten....en CV leidingwerk blijft koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:10
Zoals Tijgerkracht zegt, iets niet goed in de leidingen. Warmwater voor het SWW wordt naar de radiateuren geduwd, mogelijk vuil in een terugslagklep bij de circulatiepomp. Paar keer vaker gezien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoker
Ik heb de foto's terug zitten kijken; jij hebt een 3weg klep, toch?

Ik heb dit 2x eerder gehad, toen zat er een terugslagklep vast/werd geblokkeerd.

Wat gebeurde er?
Tijdens het draaien van het tapwater liep het water via de vvw terug om dat de klep niet volledig sloot, dus het water uit te vloer kwam bij de warmtepomp terug, dus de warmtepomp was de hele nacht bezig om het tapwater boven de 40*C te krijgen.

Dit was het probleem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9VhScObugFxzv1VURzjoG38Yjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vF8r5IM4hJE2UqSn7PSh1oaZ.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste vraag; is het altijd zo geweest, of is het recent?
Ja, altijd zo geweest;
>> installateur vragen om leidingwerk te checken of de retour goed is aangesloten
>> Installateur de 3 weg klep laten checken op vuil of defect.

Nee, van de laatste dagen;
>> Installateur de 3 weg klep laten checken op vuil of defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-09 20:54
[...]

En je huis is weg .
Bij ons in de CV ruimte zit een Pirotech (volgens mij) vuilafscheider met ontluchter. Mag dit ook niet? :| |:(

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• LPieter
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 09:52
Na een klein jaartje meelezen op het forum om tot een mooie oplossing te komen, staat hier sinds een week de Blackbird P60 te draaien. Klein rondje langs de velden leidde me al snel naar Warmtepomponline (@Stoker , @Carboy54), de enige partij die serieus mee heeft meegedacht over wat ik wilde (geen leidinggoot buiten langs de muur om tot de CV-plaats te komen) in plaats van alleen een warmtepomp verkopen.

Situatie:
- Twee-onder-een-kap-woning van 180m2 uit 2009.
- Jaarlijks gasgebruik inclusief SWW was 1100m3.
- Radiatoren en 3 Jaga's (allen met HeatBoosters).
- Ventilatiesysteem C
- WTW voor de douche (meting vorige week leerde dat dit van 13 graden water 31 graden water maakt!).
- Waterontharder

Warmtepomp
- Blackbird P60, compacte binnenunit met losse pompen. Geen back-up heater.
- 200 liter I-WPV SWW vat.
- Honeywell Lyric T6R wifi
- 1 radiator vervangen door een redelijk grote T33 ipv buffervat.
- Op houten garagedak.
- Saharazand-bui

Reden voor de P60 was dat ik hoop dat deze net wat verder kan terug moduleren waar ik de overgangsmaanden 24/7 profijt van heb (minder benodigd vermogen en minder start-stops). Koude winter met legionella wordt wat spannender.. Hij is op het dak getild door een lokale hovenier (tip!).
De leidingen komen binnen in een koof waar zich ook de standleidingen met aftakkingen naar verdiepingen bevinden. Hier is gelijk op ingeprikt om niet helemaal naar de oude CV-locatie te hoeven.
SWW-vat staat boven de douche zodat bij de vulling gebruik kan worden gemaakt van de WTW en ontkalkt water.
Voor elektriciteit is de wasmachine-groep doorgeknipt in de koof en via de trapkast en de andere koof naar buiten geleid.

Een paar plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_-ie63xR__eLbbRrG8EwievqMk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eq8QROY37kllEnm3gPd2vpAG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiAe-VMLHbz_fMgXLj8LF3Go_qI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OTyajNkayTiNA5bFztHuKgDQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_c_H2GycP3zRN7fXRyUf6IU07E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuzuTrJFQFZfVepP8dMmIXMd.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jo3pzXayX3SsjP3b1PXu07WS7lw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/34TjlGnLPeBkQYBMYbPRPzWs.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXGrZeQmGrxnNRDuvzNjVFD996Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OoZZAbyY9h1GHh8f0WAKV2bd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vp7f8ewb-UglCqYs1VZrm0MrXRM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FnPxfMV0cWUkrGotbU8mghss.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38wKXK-SjOY7M7O6BPJaW2fCkVo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LRYR6GEI9E5BXTJNUzZsAEhz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKUmEzEhz_fsvLsgqs_p7L8Y4fI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8PdsBRSiADHtPDsjXIbxGkoG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00HYok-V-yfJuFW9DL9J-bL0feI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/H2UZmsYL0XWX8b8o2AApxW48.png?f=fotoalbum_tile

Isoleren ga ik nog doen, intussen zijn de buizen binnen (gevonden dankzij @Technician- in Technician- in "Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic"):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67TQuzTtpObIXA0Wa3C5V_ivLqI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kiTxj8EiEflJaHHgsgE7dtHw.png?f=fotoalbum_tile

Heel erg blij met de installatie, werking van de pomp en geen gebruik van gas meer! Geluid is in de garage zeker hoorbaar, maar daar heeft niemand last van. Binnen niets van te merken.
Begonnen met opentherm en lijkt hier prima te gaan. COP zit hoog in de 4 en 5 en hij moduleert terug tot 275~320 Watt.
Home Assistant laat ook mooie lange runs zien de afgelopen week (breed plaatje!):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEf6te1bI01L1Aty5uiptOohlU8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DMJxHvhDhtoSA6I2zLzLnQZn.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:54
LPieter schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:52:
Na een klein jaartje meelezen op het forum om tot een mooie oplossing te komen, staat hier sinds een week de Blackbird P60 te draaien. Klein rondje langs de velden leidde me al snel naar Warmtepomponline (@Stoker , @Carboy54), de enige partij die serieus mee heeft meegedacht over wat ik wilde (geen leidinggoot buiten langs de muur om tot de CV-plaats te komen) in plaats van alleen een warmtepomp verkopen.

Situatie:
- Ventilatiesysteem C
- WTW voor de douche (meting vorige week leerde dat dit van 13 graden water 31 graden water maakt!).
- Waterontharder

Warmtepomp
- Op houten garagedak.
- Saharazand-bui

Reden voor de P60 was dat ik hoop dat deze net wat verder kan terug moduleren waar ik de overgangsmaanden 24/7 profijt van heb (minder benodigd vermogen en minder start-stops). Koude winter met legionella wordt wat spannender.. Hij is op het dak getild door een lokale hovenier (tip!).
De leidingen komen binnen in een koof waar zich ook de standleidingen met aftakkingen naar verdiepingen bevinden. Hier is gelijk op ingeprikt om niet helemaal naar de oude CV-locatie te hoeven.
SWW-vat staat boven de douche zodat bij de vulling gebruik kan worden gemaakt van de WTW en ontkalkt water.
Voor elektriciteit is de wasmachine-groep doorgeknipt in de koof en via de trapkast en de andere koof naar buiten geleid.

Een paar plaatjes:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Isoleren ga ik nog doen, intussen zijn de buizen binnen (gevonden dankzij @Technician-:
[Afbeelding]

Heel erg blij met de installatie, werking van de pomp en geen gebruik van gas meer! Geluid is in de garage zeker hoorbaar, maar daar heeft niemand last van. Binnen niets van te merken.
Begonnen met opentherm en lijkt hier prima te gaan. COP zit hoog in de 4 en 5 en hij moduleert terug tot 275~320 Watt.
Home Assistant laat ook mooie lange runs zien de afgelopen week (breed plaatje!):
[Afbeelding]
Zijn ook aan het oriënteren voor WH
Ik wist niet dat de P60 blackbird er al was. Zie op de site alleen nog de P80 staan.

Wat is de reden voor 200 liter I-WPV SWW vat ipv een WeHeat vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Het staat er idd nog niet op zie ik....

Ze zijn dus leverbaar;)

Wat betreft het 200L vat; Hoogte van het schuine dak;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-09 15:44

Reden voor de P60 was dat ik hoop dat deze net wat verder kan terug moduleren waar ik de overgangsmaanden 24/7 profijt van heb (minder benodigd vermogen en minder start-stops). Koude winter met legionella wordt wat spannender..

Hier ook een blije gebruiker van de Blackbird maar dan P80. Ook via dezelfde party.
Met de laatste software wijzigingen laat deze ongeveer 440W zien als minimaal vermogen.
Dat is altijd nog bijna het dubbele van de 275W die jij ziet.
Ik denk dan ook dat voor heel veel mensen een P60 genoeg is, en ondanks dat ik een groot huis heb, had ik aan een P60 ook genoeg gehad. Zeker omdat ik ook nog met Airco en pelletkachel bij kan stoken op die paar echte koude dagen per jaar.

Ik heb mijn SWW wel los van de blackbird...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LPieter
d-vine schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:07:
[...]

Zijn ook aan het oriënteren voor WH
Ik wist niet dat de P60 blackbird er al was. Zie op de site alleen nog de P80 staan.

Wat is de reden voor 200 liter I-WPV SWW vat ipv een WeHeat vat?
Eerlijk: ooit gekeken naar een warmtepompboiler en Itho was een van de enige die een RVS-vat met wisselaar leverde waardoor de anode niet nodig was (waterontharder en de meeste gaven hier geen garantie op). En veel positieve reacties op Tweakers.
Nu: deze paste het beste in de beschikbare ruimte (300l van Weheat is te hoog), door de wisselaar heeft deze 200 liter beschikbaar ipv 200 - spiraal van Weheat) en geen gelaagdheid van temperatuur.
Warmhoudverlies is 37 watt tegenover 70 watt van Weheat (niet officieel: chatGPT op basis van 50 mm PU-isolatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
DjAntoon schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:46:
[...]

Hier ook een blije gebruiker van de Blackbird maar dan P80. Ook via dezelfde party.
Met de laatste software wijzigingen laat deze ongeveer 440W zien als minimaal vermogen.
Ik denk dan ook dat voor heel veel mensen een P60 genoeg is, en ondanks dat ik een groot huis heb, had ik aan een P60 ook genoeg gehad. Zeker omdat ik ook nog met Airco en pelletkachel bij kan stoken op die paar echte koude dagen per jaar.

Ik vind het toch behoorlijk laag, mijn oude Elga Ace 4kW kon ook niet veel lager....
(edited, ander plaatje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JtwKK5VHIc58ndPpovRUeImJf0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rsqzBnRGVXxXRdU9aAaFt7CJ.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Tijgerkracht op 03-04-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Mooi wark ;)

vwb het laatste plaatje met expantievat, daar komt nog een nette ombouw omheen vermoed ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
DjAntoon schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:46:
[...]

Idd. P80 blijkt hier ook overkill, kom echter niet lager dan ca 550-600w.
Wellicht dat het nog beter word als ik straks wat meer afgifte heb..
Reden dat ik overweeg om tóch maar iets te doen met SSW en de BB. Eventueel passief...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-09 15:44
Jpiek schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:56:
[...]

Idd. P80 blijkt hier ook overkill, kom echter niet lager dan ca 550-600w.
Wellicht dat het nog beter word als ik straks wat meer afgifte heb..
Reden dat ik overweeg om tóch maar iets te doen met SSW en de BB. Eventueel passief...
Wat voor aanvoer watertemperaturen zit je dan op? Hier 25 a 26 graden afgelopen nacht. Ik verwacht dat je dan wel wat hoger zit.
Waterzijdig inregelen maakte bij mij het verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tG62gxytiXxsbqYntlvDDsrO7aA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QK3FkIpOUnoQl1t9ERQ6pdAv.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door DjAntoon op 03-04-2025 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Minimale vermogens van Weheats' Sparrow en Blackbirds is ook echt laag! Ter vergelijking; het minimale OPGENOMEN vermogen van de BB P80 (ca. 11kw bij +7) heeft hetzelfde minimale vermogen van een Amber 65. (6,5kW bij +7)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
DjAntoon schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:00:
[...]
Wat voor aanvoer watertemperaturen zit je dan op? Hier 25 a 26 graden afgelopen nacht. Ik verwacht dat je dan wel wat hoger zit.
Waterzijdig inregelen maakte bij mij het verschil.
Afgelopen nacht rond de 37 graden. Wel met in verhouding hoge binnentemperaturen, 22-23...
Radiatoren boven zijn te krap, dik 60 jaar oud en niet ingeregeld.

Probleem is dat bij hogere buitentemperaturen zodra de doeltemp zakt de BB op een punt komt dat het watertemp meer dan 3 graden warmer wordt dan het doel en dan afslaat, dan ca 3 onder het doel weer aanslaat tot deze weer 6 graden stijgt. Bij een verbruik van rond de 550-600-650W

Maar goed, eerst eens nieuwe radiatoren, anders kan ik alles 2 keer af gaan lopen stellen...

Onder de streep ben ik echter zo'n 1600m3 aan gasverbruik kwijt, dus je zult me niet horen klagen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990

Situatie:
- Ventilatiesysteem C
- Waterontharder

Warmtepomp
- Honeywell Lyric T6R wifi
- Op houten garagedak.
- Saharazand-bui

Een paar plaatjes:

Isoleren ga ik nog doen, intussen zijn de buizen binnen (gevonden dankzij @Technician- in Technician- in "Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic"):
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf dat die tot zo ver terug kan moduleren! 8) :)

Ten tijde van het plaatsen van onze P80 was de P60 er nog niet helaas. Ik merk inderdaad soms wat kortere runs op. Wel een backup heater maar na het instellen en regelen van het systeem gaat die eigenlijk nooit aan maar ach mochten we nog een keer een hele koude winter krijgen of de warmtepomp heeft kuren kan ik dit wel opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LPieter
Jpiek schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:53:
[...]

Mooi wark ;)

vwb het laatste plaatje met expantievat, daar komt nog een nette ombouw omheen vermoed ik ?
Zeker, al is het expansievat (als extra service na het weghalen van de cv-ketel) ook gelijk zo hoog mogelijk gehangen en staat er nu een droger onder; dus de noodzaak is erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-09 09:57
[...]

En je huis is weg .
Zet me ook aan het denken, waarom staat de Caleffi automatische lucht en vuilafscheider dan op de prijslijst van een fabrikant met alleen maar propaantoestellen? Die kan ook niet open of dicht gezet zoals de automatische ontluchter op de voorgemonteerde binnenunit.

[ Voor 7% gewijzigd door drboneym op 03-04-2025 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Kan de installateur eigenlijk meer dan jijzelf via de wegeat portal of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:54
Ik zie hier op meerdere foto’s dat in het leiding werk van de CV 28mm staal, overal 90graden bochten worden toegepast.

Zou het voor de flow niet beter zijn om gebruik te maken van 2x 45graden bochten 28mm staal?

Ben zelf bezig met de aanleg en het valt me toch wel tegen hoeveel bochten er zich in het gehele traject bevinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoker
Xpress koppelingen gaan over de buis heen, je hebt dus geen vernauwing zoals je wel met meerlagenbuis hebt (koppelingen gaan hier ook in de buis). Ook gaan die bochten geleidelijk om de 90* hoek (zou niet weten hoe ik het anders moet zeggen), ze gaan dus niet met een scherpe bocht om de hoek zoals je wel bij veel knelkoppelingen ziet.

2x 45* zou ik dus alleen gebruiken als je niet wegkomt met 1x 90*.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoker op 03-04-2025 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Hmm, inmiddels 2x gezien dat de BB terugmoduleerde naar ~360-440W.

Wel net een update van Homey gehad, zou die al die tijd teveel hebben aangegeven dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:20
Stoker schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:04:
Minimale vermogens van Weheats' Sparrow en Blackbirds is ook echt laag! Ter vergelijking; het minimale OPGENOMEN vermogen van de BB P80 (ca. 11kw bij +7) heeft hetzelfde minimale vermogen van een Amber 65. (6,5kW bij +7)
En hoe kan dat. Waar zit hem dat in. Ik vraag dit omdat we hier een10 kw wp geadviseerd kregen maar die heeft een minimaal vermogen van 4.2 kw verwarmingsafgifte. Erg veel. Is overigens een Adlar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:55
belmonde schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:45:
[...]

En hoe kan dat. Waar zit hem dat in. Ik vraag dit omdat we hier een10 kw wp geadviseerd kregen maar die heeft een minimaal vermogen van 4.2 kw verwarmingsafgifte. Erg veel. Is overigens een Adlar
Minimaal vermogen is 4.2Kw AFGIFTE.. dat is iets anders dan opname. Als je COP bij hoge temperaturen 8 is bv dan is je opgenomen vermogen 4.2/8.

maar het is idd erg hoog. Mijn Sparrow gaat onwijs laag, ik heb opgenomen vermogen van 190 watt gezien (met COP van 7 of 8 ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-09 10:30
Well, this is a first…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-2tMC1ffUAR1CLa86kCk1u_Baw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/83vfJlXs002GrsBeAoNzzaG8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
belmonde schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:45:
[...]

Weheat laat weinig los over zijn warmtepompen en manier van aansturing. Wat ik weet van de Amber (hetzelfde voorbeeld) is dat deze kan moduleren van 90hz = 100% tot 36hz, dat zal dik 40% zijn. Hetzelfde met Panasonics, deze hebben als vuistregel; minimale vermogen = ca 30-40% van het maximale vermogen.

Weheat warmtepompen moduleren van 100 tot 19 of zelfs 16%..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Mijn BB P80 draait regelmatig op 20% met een vermogen tussen de 310 (laagste wat ik heb gezien) en 430 ongeveer. Het vreemde is dat ik lager dan 400 niet tegenkom in de grafieken bij histroische data (in de app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Vraagje: is het de bedoeling dat de ventilator draait in de koelmodus?

Dat doet ie namelijk niet nu.

Hij staat ingesteld op 18 graden, maar krijgt het niet kouder dan 20,8, wat naar mijn idee gewoon de temperatuur in de vloer is op dit moment.

Staat dus te stoken voor niks.

Zijn er anderen die al ervaring met de koelmodus hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Laatst online: 18:41
Kirvis schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:02:

Hij staat ingesteld op 18 graden, maar krijgt het niet kouder dan 20,8, wat naar mijn idee gewoon de temperatuur in de vloer is op dit moment.

Kunt de installateur nu nog onderscheppen aan t einde van de straat. ;-)

Maar ik vermoed dat een inhoudelijke reactie op dit forum inderdaad meer kans van slagen/oplossen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek

Staat toestemming om te mogen koelen aan in de app/portal ?
Da's volgens mij namelijk een eerste vereiste, en dan een thermostaattemp of stooklijn-doeltemp vragen die lager ligt dan de buirentemp gok ik.

Ik wou er toevallig ook binnenkort naar kijken.
Echt koelen zal wel niet lukken hier, maar een paar graden zou al fijn zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Degast schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:37:
[...]

Kunt de installateur nu nog onderscheppen aan t einde van de straat. ;-)

Maar ik vermoed dat een inhoudelijke reactie op dit forum inderdaad meer kans van slagen/oplossen geeft.
Is in november geïnstalleerd, dus die monteur is al lang vertrokken. ;)

Mijn post ging over dat ie voor het eerst aan het koelen is nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Jpiek schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:53:
[...]

Staat toestemming om te mogen koelen aan in de app/portal ?
Da's volgens mij namelijk een eerste vereiste, en dan een thermostaattemp of stooklijn-doeltemp vragen die lager ligt dan de buirentemp gok ik.

Ik wou er toevallig ook binnenkort naar kijken.
Echt koelen zal wel niet lukken hier, maar een paar graden zou al fijn zijn...
Zeker! Dat staat allemaal aan. De koellijn staat op 18 graden en ik heb het vinkje aangezet. Dus het zou gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Laatst online: 18:41
Kirvis schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:58:
[...]

Is in november geïnstalleerd, dus die monteur is al lang vertrokken. ;)
Ja, maar jouw installateur is nu dus vlakbij bezig. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:20
jelleeelco schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:50:
[...]

Minimaal vermogen is 4.2Kw AFGIFTE.. dat is iets anders dan opname. Als je COP bij hoge temperaturen 8 is bv dan is je opgenomen vermogen 4.2/8.

maar het is idd erg hoog. Mijn Sparrow gaat onwijs laag, ik heb opgenomen vermogen van 190 watt gezien (met COP van 7 of 8 ).
Ja, dat is ook weer zo.. De tabel van adlar geeft dus die 4.2 uitgaand vermogen.. Bij welke cop dat dan is ? bij een cop van 8 zou dat dan 525 watt opname zijn. Maar bij cop van 5 een 840 watt. Dus dat moet ik dan nog nader bekijken/beoordelen.
Eigenlijk gaat het mij dan meer om het uitgaande vermogen.. omdat ik er naar kijk vanwege mogelijk te verwachten teveel pendel gedrag. Dan is een efficiente wp (hoge cop) weer tegenwerkend.. bij een wp die wel laag kan in zijn opnmende vermogen kunnen draaiend.. Ik denk dat je ook te laag kunt gaan met een wp op lage frequentie laten draaien. Misschien niet goed voor de wp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Kirvis schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:59:
[...]
Zeker! Dat staat allemaal aan. De koellijn staat op 18 graden en ik heb het vinkje aangezet. Dus het zou gewoon moeten werken.
Er staat wel een hele trits aan eisen :

- koelen aangezet in de instellingen
- niet aan het verwarmen geweest in de afgelopen 24 uur
- buitentemperatuur hoger dan 22 geweest in de afgelopen 18 uur
- huidige watertemperatuur 1 graad hoger dan ingesteld in de koellijn

Volgens mij gaan we er in ons landje niet veel aan hebben tenzij er een hittegolf komt :|

Lees ik trouwens tussen de regels dat je het koelen dus niet aan kunt sturen met OpenTherm ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:37

Nee geen ervaring mee. Maar ik ga nu nog niet koelen, zeker nu er weer nachtvorst aan komt. Lekker 24x7 22 graden in de woning, behalve slp kmr. Wp staat bijna hele dag standby, in de nacht of de vroege ochtend wil hij wel eens verwarmen. Of ik laat hem met het zonnetje overdag als we niet thuis zijn verwarmen, dan is er veel stroomopbrengst en blijft de vloerverwarming lekker warm en springt hij 's avonds of 's-nachts niet aan. De maand maart was een prima maand met de zon-opbrengst, zeker met dynamische tarieven, huis verwarmen met wp , auto thuisladen en elektra voor het hele huis. En dan ook nog geld terug krijgen over die maand.

[ Voor 30% gewijzigd door 201WD op 04-04-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Telt sww en legionella mee in het getoonde energieverbuik?

Zit deze week gemiddeld op 6 tot 7kWh verbruik per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Kevin1990 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:26:
[...]

Bij ons in de CV ruimte zit een Pirotech (volgens mij) vuilafscheider met ontluchter. Mag dit ook niet? :| |:(
Er mogen binnen geen automatische ontluchters zitten .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
drboneym schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:28:
[...]

Zet me ook aan het denken, waarom staat de Caleffi automatische lucht en vuilafscheider dan op de prijslijst van een fabrikant met alleen maar propaantoestellen? Die kan ook niet open of dicht gezet zoals de automatische ontluchter op de voorgemonteerde binnenunit.
WeHeat zelf snapt ook niet alles .
We zijn al een paar keer naar Duizel geweest om te bespreken wat er veranderd moet worden aan hun producten waar wij tegen aan lopen met installatie en problemen.
In de voorgemonteerde binnenunit moet de ontluchter na ontluchten dicht gezet worden .
Wij plaatsen alleen handontluchters binnen .

https://oshbv.nl/veilighe...ropaan-r290-warmtepompen/

[ Voor 22% gewijzigd door Herw76 op 05-04-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Stoker schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:41:
Warmtesifon is het mooiste, maar met twee waterpompen worden ook altijd 2 terugslagkleppen meegeleverd die de stroming tegengaan.

Wat betreft de ontluchters: Weheat heeft op de pre assembled een automatische ontluchter zitten, die stoop jij er denk ik ook niet vanaf? Bij de opstart gebruik van maken en bij de uitleg idd vermelden dat ze (zal er 1 of 2 max zijn?) daarna dichtgedraaid moeten worden. Dan heb je dezelfde situatie als een handontluchter.

De afwerking kan een keuze zijn van de gebruiker, isoleren of aanbrengen van pvc pijpjes kan je als installateur veel tijd kosten en dus in de papieren lopen. Wil je dit als klant zelf doen, dan kan dit een serieuze besparing zijn.— Tis een keuze die je in overleg maakt met de klant.

Die halen wij er ook niet af maar wordt wel dicht gezet.
En dat is onze enige automatische ontluchter die binnen zit .
Bestaande worden verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
Herw76 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:26:
[...]

Er mogen binnen geen automatische ontluchters zitten .
Hmmmm oké ik snap het.
Kan je aan de hand van de foto's zien of er een automatische ontluchter op zit?
Volgens mij niet namelijk maar voor de zekerheid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HD3T8obP6GskYC5YqFfaup2Ds1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhtLj1hh7iILL5C8dPtIj1fv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iROztukAOyuvJM5zMwEWJ68SXaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2POWt8foSOeR7WPuWvxUpx1Q.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 74 ... 107 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.