Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Koelmodus is vrijdag aangesprongen. Er werd aan de voorwaarden voldaan om te gaan koelen (22 graden buiten, meer dan 24 uur niet verwarmd, etc.)
Helaas deed ie het niet echt goed:
- Ventilator draaide niet (geen idee of dat hoort)
- Hij kreeg te temperatuur van het water niet lager dan de aanvoer
- Bleef continu op 170-180 watt draaien (op 900 rpm, 16%)
- EN HIJ GING NIET UIT!!!
Ik heb net de stroom van de buitenunit moeten halen om hem te dwingen in Stand-by modus te gaan.
Heel bijzonder dit.
@Weheat, met het zomerseizoen in aantocht zou het toch heel fijn zijn als de koelmodus daar klaar voor is.
AANVULLING: ik zie net dat de temperatuur in het boilervat is gedaald tot 37 graden (ingesteld op 47). Het lijkt er op dat de koelmodus zo dominant is dat er zelfs geen SWW bedrijf meer start als dat nodig is.
Ga installateur contacteren met het verzoek dit bij Weheat neer te leggen. En uiteraard staat de koel functie weer uit.
[ Voor 17% gewijzigd door Kirvis op 06-04-2025 08:20 ]
Effect zou ws toch minimaal geweest zijn met radiatoren.
Geen SWW is (technisch) gezien wel logisch : de unit kan niet én koelen én tegelijkertijd verwarmen. Je kunt in een thermoskan ook geen koffie warm en ijs koel houden tegelijkertijd
Vanmorgen weer gevuld en we hebben de boosdoener. Het vorstventiel bij de pomp spuit het water uit.
Net weheat service gebeld. Morgen vroeg belt de planning mij.
Dit is al het 2de vorstventiel dat stuk gaat in 14 maanden. Niet fijn.
Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision
Ja duh, dat snap ik natuurlijk. Hij kan ook niet verwarmen en SWW maken tegelijkertijd.Jpiek schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:32:
Geen SWW is (technisch) gezien wel logisch : de unit kan niet én koelen én tegelijkertijd verwarmen. Je kunt in een thermoskan ook geen koffie warm en ijs koel houden tegelijkertijd
En toch heeft ie in de winter af en toe het verwarmen onderbroken om SWW te gaan maken.
Het verontrust mij dat ie dat gisteren en vandaag helemaal niet heeft gedaan: alsof koelen in de aansturing een hogere prioriteit heeft dan SWW.
Maar dat is wel allebei verwarmen.Kirvis schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:44:
[...]
Ja duh, dat snap ik natuurlijk. Hij kan ook niet verwarmen en SWW maken tegelijkertijd.
En toch heeft ie in de winter af en toe het verwarmen onderbroken om SWW te gaan maken.
Bij omschakelen van koelen, zeg watertemp van 10-15C, naar SWW, watertemp +40 of +50, moet hij wel heel erg aan de bak. En daarna weer terug het watertemp. van +40/50 weer koelen naar 10-15...
Geen idee hoe Weheat dat ingeregeld heeft. Persoonlijk denk ik dat zou het slimmer zijn om de SWW dan 's nachts te doen als de WP wellicht toch moet verwarmen, aleen doe de koeling het dan niet meer omdat er verwarmt is.
Ja. dat is wel vreemd. Al met al denk ik dat verwarmen/SWW en koelen door hetzelfde apparaat gewoon 2 te tegengestelde functies zijn. Tenminste, als het om een Lucht-water WP gaat. Lucht-lucht zal er veel minder moeite mee hebben...Het verontrust mij dat ie dat gisteren en vandaag helemaal niet heeft gedaan: alsof koelen in de aansturing een hogere prioriteit heeft dan SWW.
Wellicht dat het 'iets' doet als je geen SWW functie van de WP gebruikt.
Deze moet ook dicht gezet worden .Kevin1990 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:37:
[...]
Hmmmm oké ik snap het.
Kan je aan de hand van de foto's zien of er een automatische ontluchter op zit?
Volgens mij niet namelijk maar voor de zekerheid
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik snap niet dat veel installateur de regels niet aanhouden
Als het een keer fout gaat kan het slecht aflopen .
Kan ik dit zelf en zo ja hoe?Herw76 schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:25:
[...]
Deze moet ook dicht gezet worden .
Ik snap niet dat veel installateur de regels niet aanhouden
Als het een keer fout gaat kan het slecht aflopen .
Hoe is dit anders dan een defrost, waarin hij ook tijdelijk 'van richting wisselt'?Jpiek schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:14:
[...]
Maar dat is wel allebei verwarmen.
Bij omschakelen van koelen, zeg watertemp van 10-15C, naar SWW, watertemp +40 of +50, moet hij wel heel erg aan de bak. En daarna weer terug het watertemp. van +40/50 weer koelen naar 10-15...
Geen idee hoe Weheat dat ingeregeld heeft. Persoonlijk denk ik dat zou het slimmer zijn om de SWW dan 's nachts te doen als de WP wellicht toch moet verwarmen, aleen doe de koeling het dan niet meer omdat er verwarmt is.
[...]
Ja. dat is wel vreemd. Al met al denk ik dat verwarmen/SWW en koelen door hetzelfde apparaat gewoon 2 te tegengestelde functies zijn. Tenminste, als het om een Lucht-water WP gaat. Lucht-lucht zal er veel minder moeite mee hebben...
Bovenop dicht draaien.

Wise enough to play the fool
Hoezo hard aan de bak? dT tov bron is dan juist erg klein. SWW bij vorst is wat dat betreft de grootste stresser. En flink aan de bak? Hij hoeft alleen maar een paar liter in je systeem af te koelen 50>15grC , de thermische energie die daarin zit valt wel mee.Jpiek schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:14:
[...]
Maar dat is wel allebei verwarmen.
[...]
Ja. dat is wel vreemd. Al met al denk ik dat verwarmen/SWW en koelen door hetzelfde apparaat gewoon 2 te tegengestelde functies zijn. Tenminste, als het om een Lucht-water WP gaat. Lucht-lucht zal er veel minder moeite mee hebben...
Onzin dus.
Weet niet of er nou m3 of m4 in zit, misschien kan iemand dit even opmeten met een schuifmaat?
https://ijzerwarenwebshop...DIsJLV2BXLYhoCdrEQAvD_BwE
https://ijzerwarenwebshop...LDDMAWwffMNhoConAQAvD_BwE
[ Voor 68% gewijzigd door Stoker op 06-04-2025 20:15 ]
Dat er dan geen tig graden verschil in de temperatuur zit.phYzar schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:12:
[...]
Hoe is dit anders dan een defrost, waarin hij ook tijdelijk 'van richting wisselt'?
Bovendien is een defrost nog steeds verwarmen met het water in het systeem...
Ik had het over het weer verwarmen van het water, van 15c naar 50c om de SWW run te doen.bbbrumbrum schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:17:
[...]
Hoezo hard aan de bak? dT tov bron is dan juist erg klein. SWW bij vorst is wat dat betreft de grootste stresser. En flink aan de bak? Hij hoeft alleen maar een paar liter in je systeem af te koelen 50>15grC , de thermische energie die daarin zit valt wel mee.
Onzin dus.
Bedankt voor het delen!Stoker schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:59:
Zit een klein nylon boutje in bij levering, als je die losdraait, dan kan de lucht er langs, draai je m vast, dan is hij afgedopt
Weet niet of er nou m3 of m4 in zit, misschien kan iemand dit even opmeten met een schuifmaat?
Nog een aanvulling op de ontluchter zoekers:
Extra opletten bij de ontluchter in de gasketel bij een hybride installatie dus ook, die is ook vaak automatisch.
Plus
Investeer alleen in een dure microbelontluchter als je dus zelf deze kan ontluchten. Anders komt die alleen met een enkele servicebeurt misschien aan de beurt als die dichtgezet is.
Dan moet dst boutje in het haakse stukje bovenin de ontluchter van mijn foto neem ik aan?Stoker schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:59:
Zit een klein nylon boutje in bij levering, als je die losdraait, dan kan de lucht er langs, draai je m vast, dan is hij afgedopt
Ha nice! Ik ben donderdag aan de beurt. Laat nog even een fotootje achter als het klaar is. Altijd leuk!
Weet jij dit toevallig @Stoker ? dankje!
Satefan schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:51:
[...]
Dit is een andere dan de eerste versie. Onder de ring zit een weldorpel, waardoor druppels die langs de poot lopen niet de veerpoot bereiken.
Bij mij (en anderen die m gebruiken ook als het goed is) komt het vastvriezen van de veerpoot niet meer voor. Ik hoor de BB nooit. We slapen er recht onder, onder een betonnen dak weliswaar. Als de veerpoot vastgevroren zat kon ik de resonantie wel goed horen.
Voor een vergoeding van 7,50 euro het materiaal + verzendkosten stuur ik er 1 naar je op. De STL file kan ik ook naar je mailen als je zelf de mogelijkheid hebt om m te kunnen printen.
Groet,
Satefan
[ Voor 13% gewijzigd door H.Spuybroek op 08-04-2025 09:15 ]
>Aardige kerels, 3 man.
>Overleggen veel hoe&wat. Gaan soms wat teveel uit dat ik al precies weet hoe het werk ten hoe ik het wil hebben ook qua temperaturen.
>Krijgt de TADOV3+ niet aan internet verbonden. Nu simpele draaiknop thermostaat.
>stukje na-isoleren en opruimen is aan mij.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gsa0NUP44zBeuqsGbJg3twMu.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Z73wLeHswA0U5KrZ13bfpOTW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie aan die foto niet perse wat er mis is maar deStoker schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:12:
[...]
Ik heb de foto's terug zitten kijken; jij hebt een 3weg klep, toch?
Ik heb dit 2x eerder gehad, toen zat er een terugslagklep vast/werd geblokkeerd.
Wat gebeurde er?
Tijdens het draaien van het tapwater liep het water via de vvw terug om dat de klep niet volledig sloot, dus het water uit te vloer kwam bij de warmtepomp terug, dus de warmtepomp was de hele nacht bezig om het tapwater boven de 40*C te krijgen.
Dit was het probleem:
[Afbeelding]
De eerste vraag; is het altijd zo geweest, of is het recent?
Ja, altijd zo geweest;
>> installateur vragen om leidingwerk te checken of de retour goed is aangesloten
>> Installateur de 3 weg klep laten checken op vuil of defect.
Nee, van de laatste dagen;
>> Installateur de 3 weg klep laten checken op vuil of defect.
installateur is inmiddels langs geweest en heeft een nieuwe klep besteld.
Fijn dattie staat!the noise schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:04:
En geïnstalleerd.
>Aardige kerels, 3 man.
>Overleggen veel hoe&wat. Gaan soms wat teveel uit dat ik al precies weet hoe het werk ten hoe ik het wil hebben ook qua temperaturen.
>Krijgt de TADOV3+ niet aan internet verbonden. Nu simpele draaiknop thermostaat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aandachtspunt wat ik wel vaker terug zie komen, zie hier beneden. Ik denk dat de pomp geen axiaal lager heeft en daarom dus dat de as niet verticaal gemonteerd mag.
/f/image/y53I31M8AvelTTxKkaKFlhPc.png?f=fotoalbum_large)
Uit de installatievoorschriften van WILO
https://www.albrand.nl/up...p_Para_User_manual_NL.pdf
Ja, de jongens van CB werken vaak nog op basis van learning on the job. Maar ze worden steeds beter.the noise schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:04:
En geïnstalleerd.
>Aardige kerels, 3 man.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie een hybride installatie, dus nu ff wachten dat het weer winter wordt

[ Voor 5% gewijzigd door RNacoustics op 07-04-2025 16:50 ]
Klep blijft geopend door vuil in dit geval. Als de waterpomp uit staat, dan moet de klep volledig gesloten zijn, anders krijg je een va ge stroming.HF5236 schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:24:
[...]
Ik zie aan die foto niet perse wat er mis is maar de
installateur is inmiddels langs geweest en heeft een nieuwe klep besteld.
Dank je. Dat wist ik ook niet en zal ik als punt indienen.drboneym schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:31:
[...]
Fijn dattie staat!
Aandachtspunt wat ik wel vaker terug zie komen, zie hier beneden. Ik denk dat de pomp geen axiaal lager heeft en daarom dus dat de as niet verticaal gemonteerd mag.
[Afbeelding]
Uit de installatievoorschriften van WILO
https://www.albrand.nl/up...p_Para_User_manual_NL.pdf
Inderdaad hybride.RNacoustics schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:47:
[...]
Ja, de jongens van CB werken vaak nog op basis van learning on the job. Maar ze worden steeds beter.
Ik zie een hybride installatie, dus nu ff wachten dat het weer winter wordt
Je kan trouwens ook nog de pomp van je vloerverwarming verdeler de stekker verlengen en in de AUX ingang stoppen, wel ook even CB bellen dat ze die dan aanzetten als aanwezig in het systeem. Dan wordt die aan/uit gezet door je WeHeat op zinvolle momenten in plaats van dat die constant draait.the noise schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:25:
[...]
Dank je. Dat wist ik ook niet en zal ik als punt indienen.
[...]
Staat dat niet standaard aan? Ik heb dat ook zelf gedaan en werkte gewoon.drboneym schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:33:
[...]
Je kan trouwens ook nog de pomp van je vloerverwarming verdeler de stekker verlengen en in de AUX ingang stoppen, wel ook even CB bellen dat ze die dan aanzetten als aanwezig in het systeem. Dan wordt die aan/uit gezet door je WeHeat op zinvolle momenten in plaats van dat die constant draait.
Weet iemand of dat mogelijk is en of het een goed idee is?
Ik heb nog geen verschil gezien aan de poot?H.Spuybroek schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:09:
Dankje! Ik ben nog in het selectie traject, maar fijn om te horen! Ik had afgelopen vrijdag een gesprek met een installateur en die vertelde dat dit probleem inmiddels is opgelost door een aanpassing aan de veerpoot. Kan iemand bevestigen dat dit inderdaad is aangepast? cc @Weheat
Weet jij dit toevallig @Stoker ? dankje!
[...]
Ja zou kunnen, dan heb je minimaal 1 klep nog naar het vat (om de stroming te voorkomen) en dan 1 extra klep tussen de aanvoer en retour van en naar het vat die je dan open zet.Gies123 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:25:
Ik twijfel of een buffervat in onze situatie nodig is, dus vroeg ik me af of het mogelijk is om toch een 50L buffervat te installeren en te voorzien van een afsluiter. Mocht het niet nodig zijn het buffervat te gebruiken, dan kan je 'm dicht zetten (en daarmee de COP vergroten?).
Wat gemakkelijker;
MET vat:
bovenop het vat 2 kranen, die zet je open. 3e kraan tussen de aanvoer en retour van en naar het vat zet je dicht.
ZONDER vat:
bovenop het vat 2 kranen, die zet je dicht. 3e kraan tussen de aanvoer en retour van en naar het vat zet je open.
Hoeveel liter heb je in je systeem en welke warmtepomp wil je gaan plaatsen? Misschien kunnen we dan dit idee vergeten en direct een goeie keuze maken..
Ik denk tegen de tijd dat je de extra appendages hebt terugverdiend je aan de volgende wp toe bentGies123 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:25:
Ik twijfel of een buffervat in onze situatie nodig is, dus vroeg ik me af of het mogelijk is om toch een 50L buffervat te installeren en te voorzien van een afsluiter. Mocht het niet nodig zijn het buffervat te gebruiken, dan kan je 'm dicht zetten (en daarmee de COP vergroten?).
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Thanks @Stoker. De bedoeling is dat er een all electric BB P80 geplaatst gaat worden op de dakkapel (dus op ongeveer 2-3 meter afstand van de huidige CV ketel, lekker dichtbij). Het huis is van 2005 en goed geisoleerd (maar niet in verhouding met de huidige stand van zaken) en uitgerust met WTW systeem. De CV ketel staat al een paar jaar op 50 graden afgifte en dat werkt prima. Geen vloerverwarming maar gewone radiatoren, zie hieronder. Volgens mij zou ik zonder buffervat afkunnen (best veel water in het systeem), maar ik wil wel graag dat de BB rustig draait, want ik slaap eronderStoker schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:31:
[...]
Ja zou kunnen, dan heb je minimaal 1 klep nog naar het vat (om de stroming te voorkomen) en dan 1 extra klep tussen de aanvoer en retour van en naar het vat die je dan open zet.
Wat gemakkelijker;
MET vat:
bovenop het vat 2 kranen, die zet je open. 3e kraan tussen de aanvoer en retour van en naar het vat zet je dicht.
ZONDER vat:
bovenop het vat 2 kranen, die zet je dicht. 3e kraan tussen de aanvoer en retour van en naar het vat zet je open.
Hoeveel liter heb je in je systeem en welke warmtepomp wil je gaan plaatsen? Misschien kunnen we dan dit idee vergeten en direct een goeie keuze maken..
Tips zijn zeker welkom!
/f/image/GbmramhXjto7YelTzSMzJCTr.png?f=fotoalbum_large)
Die 50 of 100L extra maakt niets uit voor het rustige draaien, dat heeft een warmtepomp namelijk zo op temperatuur, en als de warmtepomp uit staat en je vraagt warmte, dan ben je ook de warmte uit dat bufffervat zo kwijt.Gies123 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:06:
[...]
Thanks @Stoker. De bedoeling is dat er een all electric BB P80 geplaatst gaat worden op de dakkapel (dus op ongeveer 2-3 meter afstand van de huidige CV ketel, lekker dichtbij). Het huis is van 2005 en goed geisoleerd (maar niet in verhouding met de huidige stand van zaken) en uitgerust met WTW systeem. De CV ketel staat al een paar jaar op 50 graden afgifte en dat werkt prima. Geen vloerverwarming maar gewone radiatoren, zie hieronder. Volgens mij zou ik zonder buffervat afkunnen (best veel water in het systeem), maar ik wil wel graag dat de BB rustig draait, want ik slaap eronder![]()
Tips zijn zeker welkom!
[Afbeelding]
In jou geval (je hebt het over 100+ L altijd open), zou ik jou geen buffervat adviseren.
Ik zou jou WEL adviseren om naar andere plekken te kijken dan alleen de dakkapel, elk dak geeft het geluid anders door; sommige warmtepompen hoor je niets- of juist bij alleen het minste vermogen of juist alleen volgas. Als jij de eerste nacht een beetje resonantie hoort, dan ben je de sjaak en ga je er op letten. (en de komende nachten ook horen).
Kan je dat ding niet kwijt op een garagedak, carport, lig iets waar je niet onder slaapt?
Goede adviezen @Stoker, thanks. Geen buffervat dus.Stoker schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:21:
[...]
Die 50 of 100L extra maakt niets uit voor het rustige draaien, dat heeft een warmtepomp namelijk zo op temperatuur, en als de warmtepomp uit staat en je vraagt warmte, dan ben je ook de warmte uit dat bufffervat zo kwijt.
In jou geval (je hebt het over 100+ L altijd open), zou ik jou geen buffervat adviseren.
Ik zou jou WEL adviseren om naar andere plekken te kijken dan alleen de dakkapel, elk dak geeft het geluid anders door; sommige warmtepompen hoor je niets- of juist bij alleen het minste vermogen of juist alleen volgas. Als jij de eerste nacht een beetje resonantie hoort, dan ben je de sjaak en ga je er op letten. (en de komende nachten ook horen).
Kan je dat ding niet kwijt op een garagedak, carport, lig iets waar je niet onder slaapt?
Ik kan hem ook wel op het garagedak leggen, maar dan worden de leidingen wel erg lang denk ik, met alle verliezen van dien (zie plaatje). Garagedak is ook oud en zou opnieuw gedaan moeten worden. De dakkapel heb ik 2 weken geleden gerenoveerd en daar extra hout op aangebracht zodat er bij elkaar bijna 40mm hout op ligt (aan elkaar geschroefd zodat het 1 zware plaat is) en dat is opnieuw beplakt. Naast de meegeleverde tegels wil ik er ook nog van die Wagner anti-tril matjes onder de pootjes leggen. Ik hoop dat dat toch een redelijk stillen setup wordt. Ik moet er idd niet aan denken dat ik niet meer kan slapen...
/f/image/ZhV3oc242wM8R3Tvv76wiVjY.png?f=fotoalbum_large)
(Ps. rechts van de garage kan hij niet liggen want daar zit een lichtstraat.)
Zet hem gewoon ergens naast het huis op de grond.
Ik heb besloten een Weheat Sparrow aan te schaffen maar ik twijfel nog tussen full electric of hybride.
Wellicht kunnen jullie me helpen in de overweging want ik zit met het volgende;
Momenteel zou ik graag een hybride versie willen. Moet daarbij al rekening gehouden worden met de binnenunit mocht ik bijvoorbeeld over een jaar of 2 (als mijn cv-ketel er mee ophoudt) willen overstappen naar full electric?
Of zijn ze in basis "universeel" aan te sluiten en hoeft er bij de toekomstige aansluiting naar Full Electric slechts een boilervat toegevoegd te worden?
Alvast dank voor de reacties!
De ketel wordt uiteraard vervangen, maar op dat punt zit wel het begin van je afgifte circuit, dus hoe dichter daarbij, hoe korter de leidingen, hoe minder verlies met een monobloc.paQ schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:23:
Maar, als je voor all electric gaat, waarom dan "dicht bij de CV ketel"? (of heb ik ergens iets gemist)
Zet hem gewoon ergens naast het huis op de grond.
[ Voor 4% gewijzigd door Gies123 op 08-04-2025 14:41 ]
Kan je niet direct naar beneden vanaf daar, dan via de kruipruimte naar je afgifte beneden? En dan de standleiding door naar de radiatoren boven.Gies123 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:09:
[...]
Goede adviezen @Stoker, thanks. Geen buffervat dus.
Ik kan hem ook wel op het garagedak leggen, maar dan worden de leidingen wel erg lang denk ik, met alle verliezen van dien (zie plaatje). Garagedak is ook oud en zou opnieuw gedaan moeten worden. De dakkapel heb ik 2 weken geleden gerenoveerd en daar extra hout op aangebracht zodat er bij elkaar bijna 40mm hout op ligt (aan elkaar geschroefd zodat het 1 zware plaat is) en dat is opnieuw beplakt. Naast de meegeleverde tegels wil ik er ook nog van die Wagner anti-tril matjes onder de pootjes leggen. Ik hoop dat dat toch een redelijk stillen setup wordt. Ik moet er idd niet aan denken dat ik niet meer kan slapen...
[Afbeelding]
TIs even omdenken...
Wat ik een paar maanden terug van Weheat heb gehoord;h 3 n k schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:40:
Dag allen,
Ik heb besloten een Weheat Sparrow aan te schaffen maar ik twijfel nog tussen full electric of hybride.
Wellicht kunnen jullie me helpen in de overweging want ik zit met het volgende;
Momenteel zou ik graag een hybride versie willen. Moet daarbij al rekening gehouden worden met de binnenunit mocht ik bijvoorbeeld over een jaar of 2 (als mijn cv-ketel er mee ophoudt) willen overstappen naar full electric?
Of zijn ze in basis "universeel" aan te sluiten en hoeft er bij de toekomstige aansluiting naar Full Electric slechts een boilervat toegevoegd te worden?
Alvast dank voor de reacties!
extra pomp
2 keerkleppen
+ software.
Pcb is identiek.
Platgeslagen: Je koopt nu hybride, ga je over X tijd over naar full electric, dan betaal je het verschil bij (tussen FE en HY) + leidingwerk + arbeid + boilervat.
over omdenken gesproken; je kan nu ook voor full electric gaan met je CV ketel ernaast en over een tijdje die ketel eruit trappen? Ook bij de inbedrijfsstelling van een full electric kan je aangeven of je een CV hebt.Stoker schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:52:
[...]
Wat ik een paar maanden terug van Weheat heb gehoord;
extra pomp
2 keerkleppen
+ software.
Pcb is identiek.
Platgeslagen: Je koopt nu hybride, ga je over X tijd over naar full electric, dan betaal je het verschil bij (tussen FE en HY) + leidingwerk + arbeid + boilervat.
Zou je dat iets meer willen toelichten? Zelf ben ik van plan full electric te gaan maar mijn cv-ketel is slechts 7 jaar oud. Welk profijt (als dat er al is) valt er te behalen bij het aangeven en gebruiken van de CV naast de full electric opstelling?teacher schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:56:
[...]
over omdenken gesproken; je kan nu ook voor full electric gaan met je CV ketel ernaast en over een tijdje die ketel eruit trappen? Ook bij de inbedrijfsstelling van een full electric kan je aangeven of je een CV hebt.
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Ik dacht dat je de wp altijd op de plek van de cv ketel moest aansluiten.. ik heb inderdaad standleidingen naar beneden maar die komen niet uit in de kruipruimte. Op de beganegrond gaan ze de cementdekvloer in en splitsen ze uit naar de radiatoren. Had wel een mooie oplossing geweest.Stoker schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:50:
[...]
Kan je niet direct naar beneden vanaf daar, dan via de kruipruimte naar je afgifte beneden? En dan de standleiding door naar de radiatoren boven.
TIs even omdenken...
Ik denk dat ik het toch maar moet proberen op de dakkapel dan. Er zijn er al meer die hem daar op hebben staan en volgens mij kunnen ze hem horen maar bijna niet. Blijft spannend tot ie geïnstalleerd is en daarna wordt het een drama -of niet. Lastig…
Als het echt een drama wordt, dan moet hij alsnog verhuizen naar het garagedak maar dat is natuurlijk een ingreep die weer serieus geld kost. Pffff… fingers crossed.
[ Voor 9% gewijzigd door Gies123 op 08-04-2025 15:14 ]
Je zou zelfs een tussenoplossing kunnen maken, je sluit tijdelijk een 2e thermostaat aan, je warmtepompthermostaat op 20*C, je cv op 19*C, als je warmtepomp het niet trekt, dan komt semi automatisch je cv erbij!
Ps: stekkertje hangt overal nog los;)
Waarom niet gewoon ergens vlakbij waar CV leidingen lopen ? Ik zou voor de garage gaan.Gies123 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:09:
[...]
Ik kan hem ook wel op het garagedak leggen, maar dan worden de leidingen wel erg lang denk ik, met alle verliezen van dien (zie plaatje).
Staat hij bij ons ook (al is die garage nu rommelhok/opberghok en logeerkamer geworden...)
Ik hoor hem daar overigens niet en dat dak is niet heel bijzonder geïsoleerd en is gewoon een 'garagedak' (hout met bitumen) met plafond tegen de balken geniet (op rachels) en glaswol ertussen..
Snap ik niet, heb nu ook Hybride en dat is gewoon BB op het dak, binnenunit binnen eronder en de CV parallel op de leidingen ernaast.Stoker schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:52:
[...]
Wat ik een paar maanden terug van Weheat heb gehoord;
extra pomp
2 keerkleppen
+ software.
Pcb is identiek.
Straks CV van de muur, en een boiler er voor in de plaats, Boiler op de SWW aansluiting en klaar ?
(Ik wil eigenlijk SWW gescheiden houden van de BB.)
Ok, ik heb geen electrische backup nu, maar of ik die nodig heb ?
Bivalent heet dat toch ? Ook overwogen, is er niet van gekomen. 'k zou wel iets meer dan 1C verschil aanhouden denk ik. met 1 C geloof ik niet dat de warmtepomp voldoende tijd heeft om op te schakelen...Stoker schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:14:
Je zou zelfs een tussenoplossing kunnen maken, je sluit tijdelijk een 2e thermostaat aan, je warmtepompthermostaat op 20*C, je cv op 19*C, als je warmtepomp het niet trekt, dan komt semi automatisch je cv erbij!
Hoeft natuurlijk per se daar als je elders een even dikke leiding hebt.Gies123 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:40:
[...]
De ketel wordt uiteraard vervangen, maar op dat punt zit wel het begin van je afgifte circuit, dus hoe dichter daarbij, hoe korter de leidingen, hoe minder verlies met een monobloc.
Het is meer ter voorkoming van een wp op een dakkapel plaatsen. De liggende unit is mooi als het niet anders kan of absoluut niet zichtbaar mag zijn van buiten af bijv.
Dat gezegd hebbende: ik zou hem liever niet boven mijn bed willen hebben en voor iets kiezen dat op de grond kan staan.
Vanwege geluid en vanwege onderhoud.
Hier wat voorbeelden ter overdenking van de Itho Amber maar dat maakt niet uit:paQ schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:05:
[...]
Hoeft natuurlijk per se daar als je elders een even dikke leiding hebt.
Het is meer ter voorkoming van een wp op een dakkapel plaatsen. De liggende unit is mooi als het niet anders kan of absoluut niet zichtbaar mag zijn van buiten af bijv.
Dat gezegd hebbende: ik zou hem liever niet boven mijn bed willen hebben en voor iets kiezen dat op de grond kan staan.
Vanwege geluid en vanwege onderhoud.
:strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Dank voor jullie input. Ik kan er nog 1 dag over nadenken en dan staat CB op de stoep...Carboy54 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:31:
[...]
Hier wat voorbeelden ter overdenking van de Itho Amber maar dat maakt niet uit:
[Afbeelding]
Maar dit gevolg:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Rik8yhMOnfyxkn4oONXAlsSb.jpg?f=user_large)
de Honeywel aangesloten.
Dan de Tado eraan:
:strip_exif()/f/image/6trYZIG7CRGleLY9RF4bl3j0.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan gaat ie continue verwarmen.
In mijn configuratie heb ik wel de thermostaat maar niet de ontvanger, ja die kleine die in de router zit.
:strip_exif()/f/image/jv5O5kgQ1pNuWxkLotN5L3zT.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan dit het zijn of zie ik iets over het hoofd?
Wel opentherm ja.Jpiek schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:06:
Doet die Tado wel OpenTherm? (En staat hij dus zo ingesteld en aangesloten?)
Hij regelt zichzelf verder in, volgens mij wel ja.
1 tip, zet een warmtepomp nooit op de dakkapel.Gies123 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:09:
[...]
Goede adviezen @Stoker, thanks. Geen buffervat dus.
[Afbeelding]
Heb je de bedrade versie of draadloos?the noise schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:09:
Ik probeer nu zelf de domme honeywel therostaat te vevangen voor de Tado V3+
Maar dit gevolg:
[Afbeelding]
de Honeywel aangesloten.
Dan de Tado eraan:
[Afbeelding]
En dan gaat ie continue verwarmen.
In mijn configuratie heb ik wel de thermostaat maar niet de ontvanger, ja die kleine die in de router zit.
[Afbeelding]
Kan dit het zijn of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb onderstaande (draadloos):
- draafloze thermostaat
- internet bridge
- draadloze ontvanger
Als je de bedrade versie hebt zal je een normale thermostaat hebben en de internet bridge. (Vermoed ik)
Ik heb de bedrade versie. En de internet bridge, dat smalle kleine kastje wat ik aan de router heb verbonden.Kevin1990 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:28:
[...]
Heb je de bedrade versie of draadloos?
Ik heb onderstaande (draadloos):
- draafloze thermostaat
- internet bridge
- draadloze ontvanger
Als je de bedrade versie hebt zal je een normale thermostaat hebben en de internet bridge. (Vermoed ik)
Je hebt dan geen draadloze ontvanger nodig als het goed is. Volgens mij is de draadloze ontvanger om de ketel/warmtepomp draadloos aan te sturen maar jij stuurt met de thermostaat die bedraad is.the noise schreef op woensdag 9 april 2025 @ 06:41:
[...]
Ik heb de bedrade versie. En de internet bridge, dat smalle kleine kastje wat ik aan de router heb verbonden.
De internet brigde is alleen om op afstand en via een app de thermostaat dan weer aan te sturen.
Mijn ervaring is dat de Tado standaard op relay aan/uit staat, je moet dus wel in het instellingenmenu configureren dat de thermostaat opentherm gaat praten.the noise schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:01:
[...]
Wel opentherm ja.
De temperatuur van -1 duidt er op dat de WH geen opentherm thermostaat ziet, in de WH app zal dat bevestigd worden bij instellingen -> aansturingsmethode.
Overigens had ik ook een bedrade slimme thermostaat van Tado (v3) maar plotseling deed deze geen opentherm meer. Ik ben er nog steeds niet achter hoe dat is gekomen en waarom. Daarom nu draadloos met ontvanger vlak bij de warmtepomp. Maar goed, dat staat waarschijnlijk los van dit probleem.
Inderdaad. buiten risico op geluidsoverlast, je om een of andere reden erbij moet, dan is dat een hoop gedoe.Technician- schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:06:
[...]
1 tip, zet een warmtepomp nooit op de dakkapel.
En vanwege veiligheidseisen, eist installateur meestal een steiger of hoogwerker, om er bij te kunnen.
Goed punt, maar als ik bij dezelfde installateur tegen een vaste prijs per maand een onderhoudscontract afsluit dan hoef ik me daar toch formeel niet druk om te maken? Daarnaast verwacht ik nagenoeg geen onderhoud behalve een keer schoonmaken (dat doe ik zelf wel want de dakkapel maak ik ook schoonRNacoustics schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:46:
[...]
Inderdaad. buiten risico op geluidsoverlast, je om een of andere reden erbij moet, dan is dat een hoop gedoe.
En vanwege veiligheidseisen, eist installateur meestal een steiger of hoogwerker, om er bij te kunnen.
Zal dan wel ff checken of CB dat aanbied. Mocht je een servicecontract kunnen krijgen, hou dan ook rekening mee voor eventueel optionele kosten (steiger)Gies123 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:51:
[...]
Goed punt, maar als ik bij dezelfde installateur tegen een vaste prijs per maand een onderhoudscontract afsluit dan hoef ik me daar toch formeel niet druk om te maken? Daarnaast verwacht ik nagenoeg geen onderhoud behalve een keer schoonmaken (dat doe ik zelf wel want de dakkapel maak ik ook schoon).
Wat @stoker al zei, onderzoek ook naar andere installatie mogelijkheden.
[ Voor 6% gewijzigd door RNacoustics op 09-04-2025 11:06 ]
[/quote]
Bij mij is sprake van een soortgelijke opstelling. Is de ontluchter tussen het rookgaskanaal en de ventilatiebox een automatische ontluchter en moet deze dus dichtgezet worden i.v.m. propaan (zoals ik lees in recente berichten)?
Dank!RNacoustics schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:03:
[...]
Zal dan wel ff checken of CB dat aanbied. Mocht je een servicecontract kunnen krijgen, hou dan ook rekening mee voor eventueel optionele kosten (steiger)
Wat @stoker al zei, onderzoek ook naar andere installatie mogelijkheden.
Een andere plek is er wel (garagedak), alleen is dat bijna aan vervanging toe. Kan je een garagedak opnieuw beplakken met bijvoorbeeld EPDM terwijl er een warmtepomp op staat? Iemand daar al ervaring mee? Als het geen probleem is, dan overweeg ik de BB op het garagedak te laten plaatsen, maar ik weet dat binnen nu en 3 jaar moet de dakbedekking vervangen worden. Nog dakdekkers in deze groep..?
Ik laat twee kranen extra monteren zodat de BB makkelijk gedemonteerd kan worden als het garage dak vervangen moet wordenGies123 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:21:
[...]
Dank!
Een andere plek is er wel (garagedak), alleen is dat bijna aan vervanging toe. Kan je een garagedak opnieuw beplakken met bijvoorbeeld EPDM terwijl er een warmtepomp op staat? Iemand daar al ervaring mee? Als het geen probleem is, dan overweeg ik de BB op het garagedak te laten plaatsen, maar ik weet dat binnen nu en 3 jaar moet de dakbedekking vervangen worden. Nog dakdekkers in deze groep..?
Canon 5dMkIV
Dag Gies, bij mij speelt eenzelfde afweging. Met dien verstande dat er niemand slaapt op de zolderkamer en dat het alternatief boven de woonkamer is. Ik verkies dan denk ik toch de dakkapel, maar ga eerst nog eens goed checken met de installateur.Gies123 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:21:
[...]
Dank!
Ik heb zowel met de PV's als bij de Weheat eerst het dak laten vernieuwen.gazzzman61 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:29:
[...]
Ik laat twee kranen extra monteren zodat de BB makkelijk gedemonteerd kan worden als het garage dak vervangen moet worden
Was bij voor PV's ook echt wel nodig, we bleken een Stramitplaat-dakopbouw te hebben.
Wat isoleren+bekleden moest worden eindigde in 'slopen tot op de balken en opnieuw opbouwen'..
Briljant, neem ik mee!gazzzman61 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:29:
[...]
Ik laat twee kranen extra monteren zodat de BB makkelijk gedemonteerd kan worden als het garage dak vervangen moet worden
heeft Peutz dan jullie geluidsvermogenniveaus bepaald conform EN 12102-1 en voor FE ook EN 12102-2? In de scope van hun accreditatie is deze norm namelijk niet vermeld. Kiwa daartegen is wel voor dit soort bepalingen gecertificeerd.Weheat schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:09:Beste Tweakers,
Wij willen graag onze nieuwe geluidsupdate onder jullie aandacht brengen. We hebben namelijk een nieuwe slider aan de instellingen toegevoegd, waarmee je kunt kiezen tussen Extra Besparing en Extra Stil. In onze vandaag gepubliceerde blogs en knowledgebase-artikelen vind je alle technische details over deze update:
• Blog - Update: Onze warmtepompen nu tot wel 21% stiller!
• Blog – Warmtepomp en geluid
• Support artikelTransparantie over geluidstestresultaten
Eerder zagen we veel vragen over testmethodes, geluidsdruk versus geluidsvermogen en het omgaan met geluidsdata (ook bij concurrenten). Omdat geluid bij warmtepompen een belangrijk thema is, hebben we ervoor gekozen dit grondig aan te pakken en maximale transparantie te bieden. Onze warmtepompen zijn opnieuw getest door gecertificeerde partijen (o.a. Peutz) en we zijn een samenwerking aangegaan met Geluidslabel.com. Zo kunnen installateurs en consumenten zelf eenvoudig berekeningen uitvoeren.
We delen nu de waarden voor geluidsdruk, geluidsvermogen én de Lwa(max)-waarde, zodat je exact weet wat je kunt verwachten.
ik mis helaas nog steeds de duidelijke geluidsvermogenswaarde LwAmax en LwAsilent van jullie warmtepompen, zo ver ik dit in het verleden kon nagaan stonden deze eerst wel op jullie site, nu kan ik ze helaas niet meer vinden. Nu is ook alleen de max waarde zichtbaar, wat in de huidige situatie tot een grenswaarde voor slechts 40 dB in alle situaties leid.
zolang jullie de slider instellingen niet laten narekenen/bepalen met nieuwe testen door een gecertificerde instelling kun je de instellingen van deze slider helaas ook niet in berekeningen qua geluidseisen opstelling gebruiken.Verbeteringen ‘onder de motorkap’
We willen technisch benadrukken dat de nieuwe slider meer is dan alleen een set ‘presets’ met vaste vermogensstapjes van 20%. Onze engineers zijn bijna driekwart jaar bezig geweest met verbeterde regelsystemen, waarin de interactie tussen de verschillende componenten (zoals fan en compressor) is geoptimaliseerd over het hele werkgebied van de warmtepomp. Het resultaat is een simpel in te stellen, maar technisch doorgerekende configuratie die de consument via de slider kan kiezen.
Feedback en communicatie
Als organisatie leren we nog dagelijks hoe we het beste kunnen communiceren én hoe we de consument kunnen ontzorgen, zonder in te leveren op comfort. Om jouw feedback te verzamelen, hebben we in de Weheat-app een ‘feedback’-knop toegevoegd, waarmee je input direct bij ons development team belandt. Specifiek voor Tweakers houden we ook het forum nauw in de gaten.
Naar aanleiding van recente feedback op dit forum voegen we binnenkort de volgende data toe:
• Warmtepomp - status
• CV-ketel - status
• Circulatiepompen – statusTweakers-dag bij Weheat?
We zijn benieuwd of er interesse is in een nieuwe Tweakers-dag bij ons op locatie. We vertellen dan meer over de laatste ontwikkelingen, geven een sneak peek van wat er komend jaar op stapel staat en horen graag jullie feedback. Als je interesse hebt, vul dan dit formulier in of laat het ons hier weten!Werken bij Weheat?
Ben je enthousiast over onze aanpak en heb je zin om ons ambitieuze ontwikkelteam te versterken? Neem dan eens een kijkje bij onze vacatures of stuur een open sollicitatie!
We zijn erg benieuwd naar jullie reacties en ideeën!
Team Weheat
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Als je een opentherm thermostaat aangesloten hebt kun je dat bij instellingen aangeven en dan kijkt de app of er een opentherm thermostaat gedetecteerd wordt.the noise schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:01:
[...]
Wel opentherm ja.
Zoja , dan onder het kopje Huis kijken en dan moet je kunnen zien dat hij gedetecteerd is en staat er een groen bolletje achter.
:strip_exif()/f/image/KDy7cpTuAbhShV2fzNbKIUHJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door 201WD op 09-04-2025 20:13 ]
Even de 2 slangen en voedingskabel los maken stelt weinig voor.Gies123 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:21:
[...]
Dank!
Top @MacD007 ! Heel nuttige bijdrage, @Weheat : lees dit ffMacD007 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:09:
[...]
heeft Peutz dan jullie geluidsvermogenniveaus bepaald conform EN 12102-1 en voor FE ook EN 12102-2? In de scope van hun accreditatie is deze norm namelijk niet vermeld. Kiwa daartegen is wel voor dit soort bepalingen gecertificeerd.
ik mis helaas nog steeds de duidelijke geluidsvermogenswaarde LwAmax en LwAsilent van jullie warmtepompen, zo ver ik dit in het verleden kon nagaan stonden deze eerst wel op jullie site, nu kan ik ze helaas niet meer vinden. Nu is ook alleen de max waarde zichtbaar, wat in de huidige situatie tot een grenswaarde voor slechts 40 dB in alle situaties leid.
[...]
zolang jullie de slider instellingen niet laten narekenen/bepalen met nieuwe testen door een gecertificerde instelling kun je de instellingen van deze slider helaas ook niet in berekeningen qua geluidseisen opstelling gebruiken.
[...]
De aansturing wordt heel onrustig. T is de Tado.
Met de Honeywel T87M er aan zie je juist een heel gedoseerd verloop.
Mij valt op dat de draden vanaf de thermostaat naar de CV ketel lopen en niet naar het weheat boxje. Ook geeft de ketel een storing op het display. (Nefit code 0U)
Iemand wellicht een tip/gedachte waarom met de Tado het gedrag zo raar wordt?
:strip_exif()/f/image/2Upbo6YlM9ZFGjkXPRYj9Qe4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door STIMPPYYY op 10-04-2025 10:12 ]
Lijkt me niet te klopppen, bij mij loopt er van de binnenunit een kabeltje naar de thermostaataansluiting van de CV, en van de thermostaat naar de binnenunit.the noise schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:00:
De Tado V3+ lijkt de Flint niet goed aan te sturen.
De aansturing wordt heel onrustig. T is de Tado.
Met de Honeywel T87M er aan zie je juist een heel gedoseerd verloop.
Mij valt op dat de draden vanaf de thermostaat naar de CV ketel lopen en niet naar het weheat boxje. Ook geeft de ketel een storing op het display. (Nefit code 0U)
Idee is dat de binnenunit de CV aanstuurt als de Weheat het qua verwarmen niet aan kan, lijkt me...
Daar ben ik het niet mee eens. De Blackbird staat hier op een plat dak, naast een dakterras, bij een legionella run horen we niets op dat terras (is wel een verdieping lager).STIMPPYYY schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:12:
Sliders en berekening allemaal leuk en aardig, maar de BB is zeker niet fluisterstil. Ook niet op 20%. Heb je er dan last van of zorgt het voor overlast? Nee dat niet. Dat is mijn bescheiden mening.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Klopt, ben ik het met je eens. Maar op hetzelfde niveau is de ventiator duidelijk hoorbaar. Ongeacht welke stand.Tijgerkracht schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:09:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. De Blackbird staat hier op een plat dak, naast een dakterras, bij een legionella run horen we niets op dat terras (is wel een verdieping lager).
Ik snap het. Maar bij een rijtjeshuis en een kleine voor en achtertuin is het wel een uitdagingRNacoustics schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:46:
[...]
Inderdaad. buiten risico op geluidsoverlast, je om een of andere reden erbij moet, dan is dat een hoop gedoe.
Dan ben je met een verticale idd beter af...knights16 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:05:
[...]
Ik snap het. Maar bij een rijtjeshuis en een kleine voor en achtertuin is het wel een uitdaging
En moeten de in- en uitgaande slangen niet extra geïsoleerd worden. Bij het eerste stuk lijkt namelijk de buitenmantel een behoorlijk stuk verwijderd te zijn. Of zie ik het verkeerd? Morgen komen ze terug om de installatie af te maken, dus wellicht kan ik nog wat punten doorgeven. Hoor het graag!
/f/image/g4t58wNccyBlL13xlWKR5WAI.png?f=fotoalbum_large)
Hoi @Louis heb je die extra trillingsmatjes van Wagner gewoon op de meegeleverde rubberen matjes van WeHeat gelegd, of zit er ook nog een stoeptegel tussen?Louis schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:58:
[...]
Hier 0,0 trillingen... Staat op de uitbouw. Rubbermat en de zelf nog extra trilunits van https://www.ventilatiesho...Lmh76I38r9bsaAptIEALw_wcB
Gaan we doen!Satefan schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:32:
Gezien de lastige bereikbaarheid zou ik er zegen tegels onder leggen als dat morgen nog kan.
En @Satefan: onder jouw BB zie ik een zwart rubberen matje en 2 stoeptegels, klopt dat? Is dat gedaan voor extra grondspeling vanwege het grind op het dakje of wilde je nog meer massa hebben om trillingen tegen te gaan?
[ Voor 33% gewijzigd door Gies123 op 10-04-2025 19:44 ]
Ik zou ook vragen of ze de onderste leiding bij de uitvoer naar je HWA 'hoger' kunnen leggen zodat je die toegang niet blokkeert. Die gaat ook geheid vastvriezen volgend jaar januari met defrostwater.Gies123 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:20:
Hij staat erop, maar ik vroeg me af: moeten er op die zwarte rubberen tegels waar de BB op staat ook niet nog gewone stoeptegels (meer massa)?
En moeten de in- en uitgaande slangen niet extra geïsoleerd worden. Bij het eerste stuk lijkt namelijk de buitenmantel een behoorlijk stuk verwijderd te zijn. Of zie ik het verkeerd? Morgen komen ze terug om de installatie af te maken, dus wellicht kan ik nog wat punten doorgeven. Hoor het graag!
[Afbeelding]
Dat ie zo op de daktrim hangt is ook niet heel lekker eigenlijk. Kon de doorvoer niet 1 of 2 pannen hoger?
(Had het eerste ook meteen verholpen)
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 10-04-2025 19:48 ]
We hebben het bestaande gat van het rookkanaal van de CV ketel gebruikt als doorvoer van de leidingen. Inderdaad hangt hij nu een beetje in het HWA putje. Ik denk dat we dat wel op kunnen lossen door de leidingen iets naar voren te halen zodat ze niet meer in het 'afvoerputje' hangen maar op de bredere rand. Goed punt, thanks!paQ schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:46:
[...]
Ik zou ook vragen of ze de onderste leiding bij de uitvoer naar je HWA 'hoger' kunnen leggen zodat je die toegang niet blokkeert. Die gaat ook geheid vastvriezen volgend jaar januari met defrostwater.
Dat ie zo op de daktrim hangt is ook niet heel lekker eigenlijk. Kon de doorvoer niet 1 of 2 pannen hoger?
(Had het eerste ook meteen verholpen)
Maar moeten er in- en uitgaande leidingen ook niet meer isolatie krijgen? Daar heb je de eerste verliezen. Het ziet er zo nogal kaal uit
[ Voor 8% gewijzigd door Gies123 op 10-04-2025 19:57 ]
En dus ook zeker meer massa toevoegen; dikke tegels.
/f/image/kHA0NknBtoltKubXNcHISBvD.png?f=fotoalbum_large)
Heb net de stroom er maar afgehaald want hij leek wel op hol geslagen.
[ Voor 100% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 12-04-2025 10:29 ]
Ik heb geen tegels maar schijnbaar goede uitbouw :-)Gies123 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:37:
[...]
Hoi @Louis heb je die extra trillingsmatjes van Wagner gewoon op de meegeleverde rubberen matjes van WeHeat gelegd, of zit er ook nog een stoeptegel tussen?
Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision
Nog wat plaatjes voor de liefhebbers 😊
:strip_exif()/f/image/rzhpvqYzCFoxrljSeWNDYA0t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G5MGgt2aZpAprBgeOY9TIyBE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RfNuqwaaFA8D6Wk5n2Hw6zRp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UARrVqtntjhOfueoE1J9jG9B.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu nog de leidingen binnen isoleren maar dat komt nog wel. Keurige jongens van CB en ze hebben volgens mij netjes gewerkt. Mochten jullie nog iets zien wat niet pluis is: laat maar weten 😉
:strip_exif()/f/image/yTnQRkIikZPnyidPE6h0na6Y.jpg?f=fotoalbum_large)
De meterkast uitgebreid met 2 kWh meters zodat we het verbruik mooi kunnen meten (en tweaken!)
Of zie ik die in de portal over het hoofd?
Deze? https://support.weheat.nl...integratie?language=nl_NLGies123 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:46:
Volgens mij is het mogelijk om de warmtepompen van WeHeat uit te lezen via de api, alleen hoe kom je aan de api key?
Of zie ik die in de portal over het hoofd?
Aanwezig we heat blackbird warmtepomp all electric aangesloten op de al aanwezige vloerverwarmings pomp.
Situatie 100m2 vloerverwarming en 1 badkamer radiator.
Vraag:
Kan je de oude reeds aanwezige vloerverwarmings pomp zonder problemen verwijderen zodat je alleen de we heat pompen overhoud?
:strip_exif()/f/image/QKo08m7qwryflLlzB7jf2KBr.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee gehele verdeler vervangen. De pomploze verdeler heeft tot 4x grotere venturies voor minder weerstand en geen thermostaat. Cv pomp doet 400 liter. Wp pomp 1600 liter.willemfarber schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:40:
Situatie:
Aanwezig we heat blackbird warmtepomp all electric aangesloten op de al aanwezige vloerverwarmings pomp.
Situatie 100m2 vloerverwarming en 1 badkamer radiator.
Vraag:
Kan je de oude reeds aanwezige vloerverwarmings pomp zonder problemen verwijderen zodat je alleen de we heat pompen overhoud?
[Afbeelding]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.