Maar mi moet je kijken naar de effectieve warmteoverdracht naar het boilervat.
Ik heb de efficiency van een legionelle SWW eens in detail bekeken.
Het 200l boilervat heeft 194l effectieve inhoud volgens de WeHeat spec.
Dat komt neer op een warmteinhoud (dQ=dT * m * c) van 0,226 kWh/grC.
Ik bereken de warmteinhoud van de boiler door de boven en onder temp te middelen. Dat zal niet exact nauwkeurig zijn maar een goede schatting.
De legionella cyclus heeft 2 delen (zie de bijgevoegde snapshot):
1. een opstartdeel, waarbij de boilertemp eerst zakt en de wp watertemp wordt opgehoogd
2. een stationair deel waarbij de boilertemp nagenoeg liniair met de tijd toeneemt.
Uit de curves kan ik de relevante parameters berekenen:
Qvat: de aan de boiler toegevoegde warmte in kWh
Qelek: de door de wp opgenomen elektrische energie,
Qwp: de door de wp geleverde warmte,
COPwp = Qwp/Qelek, dit is de COP zoals aangegeven in de app/portal,
COPeff = Qvat/Qelek, dit is de effectieve COP van elektrisch energie naar thermische inergie in het boilvervat.
Voor een elektrische boiler is deze 1. Voor een goede SWW boiler moet deze zo dicht mogelijk COPwp benaderen.
Dit levert de volgende resultaten:
opstartdeel: Qvat=1,07, Qelek=0,76, Qwp=2,7 => COPwp=3,6 COPeff=1,4 => meer dan de helft van de warmte gaat verloren
stationaire deel: Qvat=3,05, Qelek=1,61, Qwp=4,44 => COPwp=2,7 COPeff=1,9
totaal: Qvat=4,12, Qelek=2,37, Qwp=7,14 => COPwp=3,0, COPeff=1,7
Het warmteverlies is mi erg groot. Voor de totale run 7,1-4,1=3,0kWh.
Mn in het opstart deel gaat erg veel warmte verloren.
Een soortgelijke berekening voor een standaard SWW run levert vaak een COPeff rond de 1. Dus vergelijkbaar met een elektrische boiler. Dit komt omdat het opstart deel dan relatief langer duurt.
Het is dus zaak om het opstartdeel tov het stationaire deel relatief kort te houden. Dat betekent lange SWW runs draaien.
Dat is helaas met de automatische SWW instelling niet mogelijk en kan alleen handmatig geforceerd worden.
Hoe dit grote warmteverlies te verklaren. Ik kan alleen aan verliezen in het aanvoercircuit denken.
Ik vraag me af of dit een algemene eigenschap is van indirect verwarmde boiler systemen.
Een losse wp boiler zou daarmee dan veel efficienter moeten zijn omdat daar geen lang aanvoer circuit voor nodig is.