Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Swatfireglide schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:48:
[...]
Zie een foutje ja. Het is van 27 naar 55 dus 28grC.

(=dT*m*c=28*240*4190/1000/3600kWh) dus 7,8kW in 75 min. Dus 6,2 kWh. Grafiek zegt 5,5 kWh.
Hier draai je inderdaad kW en kWh om.
Consequent met eenheden:
28K * 240 kg * 4190 (Ws/(kg*K)) / 3600 sec/hour = 7821 Wh = 7.8 kWh

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:35
Proton_ schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:59:
[...]

Hier draai je inderdaad kW en kWh om.
Consequent met eenheden:
28K * 240 kg * 4190 (Ws/(kg*K)) / 3600 sec/hour = 7821 Wh = 7.8 kWh
Hmm zal mij nog eens verdiepen. Eind conclusie blijft wel hetzelfde, je moet niet teveel waarde hechten je sensor in je vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-06 09:08
Swatfireglide schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:48:
[...]

Zie een foutje ja. Het is van 27 naar 55 dus 28grC.

(=dT*m*c=28*240*4190/1000/3600kWh) dus 7,8kW in 75 min. Dus 6,2 kWh. Grafiek zegt 5,5 kWh.

Wat het dus nog gekker maakt. Denk dat mij sensor relatief laag hangt.
Hoe kun jij een SWW laten starten bij een boilertemp van 27grC ?
In de app kan ik de boilertemp niet lager dan 40grC instellen en dan begint de SWW run rond de 37grC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:30
Volgens mij is er iets veranderd aan de aansturing van het warmtelint van de Flint.

Het is hier momenteel onder de 6 graden, normaal was er onder de 7 graden altijd verbruik van het warmtelint. Maar deze lijkt nu niet aan te zijn (volgens verbruik van WeHeat app).

Mocht men inderdaad wijzigingen hebben toegepast zou dat mooi zijn 😁.

Flint draait nu op 343W, waar ik normaal onder de 7 graden rond de 470W zag (bij zelfde aanvoertemperatuur).

'Watertemperatuur huis in' dat veld is hier sinds gisteren ook weg uit de app. Deze was al eerder weg uit de web portal, nu ook uit de app. Sommige keuzes blijven raar, waarom zou men deze verwijderen.

[ Voor 18% gewijzigd door Razer op 17-04-2025 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:01
Razer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 07:40:
Volgens mij is er iets veranderd aan de aansturing van het warmtelint van de Flint.

Het is hier momenteel onder de 6 graden, normaal was er onder de 7 graden altijd verbruik van het warmtelint. Maar deze lijkt nu niet aan te zijn (volgens verbruik van WeHeat app).

Mocht men inderdaad wijzigingen hebben toegepast zou dat mooi zijn 😁.

Flint draait nu op 343W, waar ik normaal onder de 7 graden rond de 470W zag (bij zelfde aanvoertemperatuur).

'Watertemperatuur huis in' dat veld is hier sinds gisteren ook weg uit de app. Deze was al eerder weg uit de web portal, nu ook uit de app. Sommige keuzes blijven raar, waarom zou men deze verwijderen.
Zou leuk zijn, maar ik denk dat het niet onder de 4 graden is geweest dan. Het was altijd zo dat het lint aan ging onder de 4 graden en uit boven de 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:09
Omdatikhetzeg schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:41:
[...]

Daar heb ik al vele malencontact mee gehad, in eerste instantie ivm de onjuiste installatie en schade. Later ivm prestaties en eerder genoemd probleem. Werd eerst niet erkend, later wel, na enig aandringen. Maar wat nu wijsheid is is nog steeds niet duidelijk en de beloofde terugkoppeling komt ook niet. Dus ja, inmiddels hoor ik het graag van WeHeat zelf ipv van de ‘premium’ installateur…..
Dan denk ik je rechtsbijstand eens raadplegen wat die er van vinden en wat er mogelijk is richting de installateur.

Succes ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:55
Begin eens met een officiële brief met het verzoek om binnen 14 dagen de problemen op te lossen met de mededeling dat je ze na die tijd zonder verdere aankondiging in gebreke zult stellen.

Reageren ze niet binnen die 14 dagen , kan je rechtsbijstand meteen doorpakken, ze zijn dan immers meteen in gebreke.

Zonder officieel het bedrijf een redelijke termijn te geven en zonder ingebrekestelling kan een rechtsbijstand niets doen. behalve in jouw *naam* naar die brief schijven natuurlijk, en dan ben je weer 14 dagen verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:44
Omdatikhetzeg schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:41:
[...]

Daar heb ik al vele malencontact mee gehad, in eerste instantie ivm de onjuiste installatie en schade. Later ivm prestaties en eerder genoemd probleem. Werd eerst niet erkend, later wel, na enig aandringen. Maar wat nu wijsheid is is nog steeds niet duidelijk en de beloofde terugkoppeling komt ook niet. Dus ja, inmiddels hoor ik het graag van WeHeat zelf ipv van de ‘premium’ installateur…..
Wellicht bij de geschillencommissie raadplegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDragon
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Even een sanity check. Heb ik nou wel of geen buffervat nodig? Meningen lijken hierover verdeeld.

Inmiddels twee weken de Sparrow FE draaiende met een 300l boilervat en een 50l buffervat. Waarbij het buffervat in conclaaf is (details hiervan even buiten beschouwing)

Er wordt enkel met vloerverwarming verwarmd met 8 groepen, 75 a 80m2 vloeroppervlakte (geen idee hoe lang de lussen zijn) en de gemeten flow zit tussen de 1.0 en 1.3m3/h.

Volgens WH is een buffervat dan niet benodigd maar alsnog verstandig om te plaatsen vanwege ontdooi cycli. Daarbij lijkt het mij dat een extra 50L vat voor 90% van de tijd onbenodigd warm water opvangt ook niet goed voor de efficiëntie.. Hoe vaak komt dit daadwerkelijk voor en heeft het zo'n grote impact mbt verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:31

Carboy54

Duurzaamheid coach

DutchDragon schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:04:
Even een sanity check. Heb ik nou wel of geen buffervat nodig? Meningen lijken hierover verdeeld.

Inmiddels twee weken de Sparrow FE draaiende met een 300l boilervat en een 50l buffervat. Waarbij het buffervat in conclaaf is (details hiervan even buiten beschouwing)

Er wordt enkel met vloerverwarming verwarmd met 8 groepen, 75 a 80m2 vloeroppervlakte (geen idee hoe lang de lussen zijn) en de gemeten flow zit tussen de 1.0 en 1.3m3/h.

Volgens WH is een buffervat dan niet benodigd maar alsnog verstandig om te plaatsen vanwege ontdooi cycli. Daarbij lijkt het mij dat een extra 50L vat voor 90% van de tijd onbenodigd warm water opvangt ook niet goed voor de efficiëntie.. Hoe vaak komt dit daadwerkelijk voor en heeft het zo'n grote impact mbt verwarmen?
Ih het kort: de vloerverwarming bij jou is de beste buffer bij deze oppervlakte.

Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 17-04-2025 13:08 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:16
Ik ben wel benieuwd of er veel mensen zijn die hun warmtepomp met een stooklijn aansturen en of er veel verschil is in de werking van de wp (zou rustiger moeten draaien) en of het nog steeds even comfortabel warm binnen is. Wat zeggen jullie: Kamerthermostaat of Stooklijn?

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-06 12:19
Stooklijn, geen twijfel hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jpiek
Stooklijn dmv aansturing via Opentherm. het beste van twee werelden imho...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RNacoustics
Gies123 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:53:
Ik ben wel benieuwd of er veel mensen zijn die hun warmtepomp met een stooklijn aansturen en of er veel verschil is in de werking van de wp (zou rustiger moeten draaien) en of het nog steeds even comfortabel warm binnen is. Wat zeggen jullie: Kamerthermostaat of Stooklijn?
Van de winter heb ik op stooklijn gedraaid, maar nu regelmatig de zon schijnt, is het van nature warm genoeg in huis. En als het dan buiten nog relatief koud is, staat de WP evengoed voor joker het huis te verwarmen, terwijl het al warm genoeg is. Vanaf maart regel ik het weer zelf met OpenTherm thermostaat. In april is de WP amper actief geweest. Ik wil nog de kamerthermostaat vervangen voor eentje, waarbij je ook de watertemperatuur kan aangeven. Zeg maar stooklijn via de thermostaat. Mijn huidige thermostaat vind ik te agressief regelen. Bij inschakelen vliegt de WP naar 85% en zakt dan weer af. Daarbij loopt de gevraagde watertemperatuur te hoog op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
@RNacoustics Dat is ook mijn ervaring, alsof je een aan/uit thermostaat hebt ipv OT/Moduleren

Verbruik was ook schrikbarend, tot wel 50kWh op een dag. Met stooklijn nog niet de helft.(toen het nog vroor..)
's avond en 'snachts en overdag gaat 'ie gewoon uit omdat de ingestelde kamertemp bereikt is (doeltemp naar 20 C)

Ik doe overigens niet aan nachtverlaging, ook niet met Opentherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Jpiek schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:20:
Dat zoek ik ook. Welke OT thermostaat gebruik jij? Volgens mij kan alleen de Bosch EasyControl dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Jpiek schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:20:
Ik ga je voorbeeld navolgen @Jpiek!

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
RNacoustics schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:13:
[...]

Dat zoek ik ook. Welke OT thermostaat gebruik jij? Volgens mij kan alleen de Bosch EasyControl dat.
Homey en een Openthermgateway. Oja, en een inmiddels tot monsterachtge proporties uitgegroeide flow >:)

Maar ik meen gelezen te hebben dat Weheat bezig is met een 'Cloudthermostaat' die iets soortgelijks doet..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:12
Jpiek schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:51:
[...]

Homey en een Openthermgateway. Oja, en een inmiddels tot monsterachtge proporties uitgegroeide flow >:)

Maar ik meen gelezen te hebben dat Weheat bezig is met een 'Cloudthermostaat' die iets soortgelijks doet..
Dat is helemaal correct, de cloudthermostaat staat op het punt gelanceerd te worden (waarschijnlijk eerst soft release natuurlijk). Je thermostaat binnen is dan enkel een sensor, de cloud thermostaat gaat je stooklijn bepalen en bijsturen op basis van al je sensoren en data van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-06 13:19
Ik zie in de app een niet wijzigbare grafiek met totaal verbruik per dag maar nergens anders met bijvoorbeeld deze data per maand. Ik zou dat graag willen monitoren. Kan ik dat ergens doen waar ik dit over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
drboneym schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:39:
[...]
Je thermostaat binnen is dan enkel een sensor, de cloud thermostaat gaat je stooklijn bepalen en bijsturen op basis van al je sensoren en data van de warmtepomp.
Ben benieuwd naar het hoe en wat van die sensoren. Aangezien het huis volhangt met Zigbee spul wat aan de Homey hangt.

Thermostaat is nu ook 90% sensor (ik stel nog wel een gewenste kamertemperatuur in, maar Homey stuurt alleen een iets hogere doeltemp naar de BB als dat niet gehaald wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:19
[...]

Dat is helemaal correct, de cloudthermostaat staat op het punt gelanceerd te worden (waarschijnlijk eerst soft release natuurlijk). Je thermostaat binnen is dan enkel een sensor, de cloud thermostaat gaat je stooklijn bepalen en bijsturen op basis van al je sensoren en data van de warmtepomp.
@weheat Ik mag toch hopen dat dit optioneel is want ik stel het niet op prijs dat mijn huidige goed werkende regeling zonder overleg wordt overgenomen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 201WD
jvlagsma schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:48:
[...]

@weheat Ik mag toch hopen dat dit optioneel is want ik stel het niet op prijs dat mijn huidige goed werkende regeling zonder overleg wordt overgenomen..
Wacht eerst eens even af wat er komt, mogelijk kun je dan ook weer een keuze maken zoals je nu al hebt, stooklijn en thermostaat/opentherm.
Ik ben blij dat ze bij WeHeat niet stil zitten en verder ontwikkelen.
Er zijn ook merken waar ze dat niet doen, wordt je warmtepomp geinstalleerd met de software die er op zit en dan is het klaar,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:52
jvlagsma schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:48:
[...]

Ik meen dat DeWarmte ook op afstand parameter gestuurd werkte met hun CiC, zolang ik dat forum draadje volgde was daar veel heibel over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvlagsma
201WD schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:56:
[...]

Wacht eerst eens even af wat er komt, mogelijk kun je dan ook weer een keuze maken zoals je nu al hebt, stooklijn en thermostaat/opentherm.
Ik ben blij dat ze bij WeHeat niet stil zitten en verder ontwikkelen.
Er zijn ook merken waar ze dat niet doen, wordt je warmtepomp geinstalleerd met de software die er op zit en dan is het klaar,,,
Voor mij is het ook klaar, ik wil geen verschlimbesserungen riskeren, voor mij mag de ontwikkeling nu stil staan, maar ik wil wel kunnen blijven monitoren. Het blijft voor mij een continue frustratie dat Weheat zonder mijn toestemming aan mijn warmtepomp sleutelt en daar niet transparant over is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
jvlagsma schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:11:
[...]

Voor mij is het ook klaar, ik wil geen verschlimbesserungen riskeren, voor mij mag de ontwikkeling nu stil staan, maar ik wil wel kunnen blijven monitoren. Het blijft voor mij een continue frustratie dat Weheat zonder mijn toestemming aan mijn warmtepomp sleutelt en daar niet transparant over is.
Volgens mij kies je daar voor als je dit product koopt, maar je kunt natuurlijk ook je 4g antenne verwijderen, krijg je denk ik niks meer binnen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Razer
jvlagsma schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:11:
[...]

Dan heb je toch echt het verkeerde merk gekozen en je vooraf niet goed ingelezen. Overal was te lezen dat WeHeat sterk op ontwikkelingen ging inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Razer schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:44:
[...]

Dan heb je toch echt het verkeerde merk gekozen en je vooraf niet goed ingelezen. Overal was te lezen dat WeHeat sterk op ontwikkelingen ging inzetten.
Maar inzetten op ontwikkelingen kun je op verschillende manieren uitvoeren natuurlijk. Dat de blackbird veelal ook een blackbox is, is inmiddels wel duidelijk. Maar iets meer inzicht in hoe het apparaat werkt en welke beslissingen er worden genomen zou goed zijn. Ook meer invloed op onder welke omstandigheden je bepaalde acties wel of niet laat uitvoeren (defrost, SWW verwarmen, hogere SWW temp als de zon schijnt etc) zou geweldig zijn.

Voor t werk moest ik van de week een offerte maken waarbij een van de vragen uit het programma van wensen en eisen van de klant was "Geef een lijst van alle releases (inclusief release-notes) van de afgelopen 3 jaar en een gedetailleerde roadmap voor de komende 24 maanden.

Nu hoeft dat nu ook weer niet, maar een beetje inzicht mag best.

Satefan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvlagsma
Razer schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:44:
[...]

Inderdaad.. en toen?
Ontwikkelingen kunnen ook de goede kant op, maar dat zie ik ook niet: Ondermaatse support, traag in alles, conceptuele integeriteit van het product laat te wensen over. Ze gaan niet eens begrijpen wat ik hier zeg, dat is het trieste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
[...]

En dan maar hopen, dat Weheat niet in de toekomst voor dit soort cloud service, een vorm van abonnement met maandelijkse kosten gaan vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
RNacoustics schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:02:
[...]

En dan maar hopen, dat Weheat niet in de toekomst voor dit soort cloud service, een vorm van abonnement met maandelijkse kosten gaan vragen.
Ik neem eigenlijk aan dat je gewoon de keuze blijft houden tussen Stooklijn, Eigen thermostaat en Cloud Thermostaat...

@drboneym ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Budweiser1234
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 30-05 08:56
Hallo, ik heb sinds een aantal maanden de Weheat flint.
Hij werkt op zich naar behoren en is inderdaad erg stil voor een warmtepomp.
Ik begrijp alleen niet altijd de logica hoe deze pomp werkt in combinatie met mijn CV ketel en de honeywell T6 thermostaat.
Volgens de instellingen in de weheat app heb ik geen verbinding via opentherm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOYGbT5g63zup0u44IBarUt0J8E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VyOSeGYx4wekAc3ZgBYeCJlc.png?f=user_large

Moet ik dan nog wat instellen op de thermostaat?
Het vreemde is dat vandaag 20.5 graden binnen is en de gevraagde binnen temp 19 is terwijl de WP gewoon op verwarmen staat , op de honeywell thermostaat is het vlammetje uit.
Ook al ik de thermostaat uit zet blijft de pomp verwarmen , buiten is het 8 graden dus ik denk dat het hier wat mee te maken heeft. Het lijkt wel of de pomp niet communiceert met de thermostaat. Of zie ik dat verkeerd.

Reacties zie ik graag tegemoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-05 14:43
Blackbird blijft hier in standby staan. Zowel binnenunit als buitenunit gereset. Start geen SWW of verwarming. Iemand nog suggesties buiten de installateur bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Budweiser1234 schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:16:
Ik begrijp alleen niet altijd de logica hoe deze pomp werkt in combinatie met mijn CV ketel en de honeywell T6 thermostaat.

[Afbeelding]

Het vreemde is dat vandaag 20.5 graden binnen is en de gevraagde binnen temp 19 is terwijl de WP gewoon op verwarmen staat , op de honeywell thermostaat is het vlammetje uit.
Ook al ik de thermostaat uit zet blijft de pomp verwarmen , buiten is het 8 graden dus ik denk dat het hier wat mee te maken heeft. Het lijkt wel of de pomp niet communiceert met de thermostaat. Of zie ik dat verkeerd.

Je connectie tussen T6 en Flint is vastgelopen. Ik heb dit ook paar keer gezien. Haal je connectie module van de T6 minuut van de stroom.

Hierna heb je weer OT connectie en is je probleem voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:50

[Afbeelding]

Nee moet gewoon werken.

Stuur even een foto van je printplaat en stuur even een foto van je relais, dan komen we er wel uit.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD

[Afbeelding]

Ik heb hier ook een Flint met T6, (bedraad).
Werkt prima met opentherm en ook met stooklijn.
Mogelijk je bedrading in de binnenunit even na lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Hoop dat er iemand online is die me advies kan geven.

De installatie heeft zo ongeveer al z'n water gedumpt rond 9:50 ik zag in Homey ineens de retourtemp naar 52 C stijgen terwijl doeltemp en watertemp ca 27-28 aangaven.

In de berging trof ik dit aan :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEJXYTN_MKmnsnskH5owSIWNq8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMW1WRcnVHPt29eLVCKEzgUS.jpg?f=fotoalbum_large

Een de vuilscheider (?) lekt en lijkt alle water gedumpte te hebben :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFp2Eacz8mtEoF3ctuwXDCuWbfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X61lFvdApsoGllhb03sNaJt9.jpg?f=fotoalbum_large

Alles zo goed als mogelijk drooggemaakt lekt de vuilafscheider nog seteds...
Resterende waterdruk is 0,2 bar

Heb het syseem voor nu maar even stroomloos gezet...

HELP!

@Stoker ; Als installateur, enig idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Jpiek schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:55:

De installatie heeft zo ongeveer al z'n water gedumpt rond 9:50 ik zag in Homey ineens de retourtemp naar 52 C stijgen terwijl doeltemp en watertemp ca 27-28 aangaven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

HELP!

Even goed kijken waar het water vandaan komt. Wellicht dat de aftap van vuilafscheider niet goed is dichtgedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Hij lekt bij het 'nippeltje'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IpKYr0n_UMZqF7fjUHJb_CC7tA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RrtEjoIm9BG4wYQpfCcXn3zq.jpg?f=user_large

Maar dat kan dan zo ineens gebeuren ? En wat moet ik dan dichtdraaien, deze ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STBIK-ebhE4j4TZvF3jzxccOfQE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4vaKrsSFSPBMmusKGmmrUS6P.jpg?f=user_large

vanaf ca 9:10 lijkt hij leeg te zijn gaan open gok ik : 'temperatuur huis in' daalt geleidelijk, 'water temperatuur in' ook, vana 9:35 stijgt die laatste weer iets om dan rond 9:50 enorm te stijgen (geen water meer ? )...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwA_EgWsOo-0HeUuXypCW6fAemo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vIFSFcIvQV1Jksw24AU44Rsx.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Jpiek schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:15:
Hij lekt bij het 'nippeltje'

[Afbeelding]

Maar dat kan dan zo ineens gebeuren ? En wat moet ik dan dichtdraaien, deze ?
[Afbeelding]

vanaf ca 9:10 lijkt hij leeg te zijn gaan open gok ik : 'temperatuur huis in' daalt geleidelijk, 'water temperatuur in' ook, vana 9:35 stijgt die laatste weer iets om dan rond 9:50 enorm te stijgen (geen water meer ? )...

[Afbeelding]
Met de afdicht dop wat aan de onderkant van de vuilafscheider zit, kan je als sleuteltje gebruiken om de nippel (kraantje) open en dicht te draaien. Als je hem niet goed dicht krijgt en blijft lekken, zal de vuilafscheider vervangen moeten worden. Ik snap niet hoe dat ineens kan gaan lekken. Ben je met de vuilafscheider aan de gang geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Nee, ik heb niets aan het systeem gedaan. Leidingwerk enzo blijf ik vanaf, ieder zijn vak... 8)

Ok, heb ff het kraantje open en weer dicht gedraait. Het blijft lekken,maar niet uit de afsluiter maar er langs.

Heb het euvel gevonden denk ik :

Afscheider drooggemaakt :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_HIPnkcoaQR_ggUOO1Ia1rfD0U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vWnYfJDWVLBuC7P7aW2GnwYv.jpg?f=user_large

et voila :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVshCsA_xFiWCOmV2S8kVMdXVBk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8ArLHTC4AFSlqEWXDMvilFy.jpg?f=user_large

Ik gok dat ik het restant water wat er nog in zit weg moet laten lopen, de vuilafscheider moet openen (onderste helft eraf), wellicht schoonmaken en die weer dicht moet maken...

Zit daar nog iets van een pakking of rubber tussen ? Kan van dit model niks vinden op Internet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramthegreat
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13:04
Zou het mogelijk zijn om een weheat sparrow te gebruiken icm dit boiler en buffervat in een: https://eco2all.nl/thermics-buffer-boiler-vat.html? Ik heb namelijk geen ruimte voor een buffer en boiler naast en elkaar en de weheat boiler en buffer zijn te hoog samen om boven elkaar te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Jpiek schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:51:
Nee, ik heb niets aan het systeem gedaan. Leidingwerk enzo blijf ik vanaf, ieder zijn vak... 8)

Ok, heb ff het kraantje open en weer dicht gedraait. Het blijft lekken,maar niet uit de afsluiter maar er langs.

Heb het euvel gevonden denk ik :

Afscheider drooggemaakt :

[Afbeelding]

et voila :

[Afbeelding]

Ik gok dat ik het restant water wat er nog in zit weg moet laten lopen, de vuilafscheider moet openen (onderste helft eraf), wellicht schoonmaken en die weer dicht moet maken...

Zit daar nog iets van een pakking of rubber tussen ? Kan van dit model niks vinden op Internet...
Geen idee. Ik ken dit merk niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
RNacoustics schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:10:
[...]
Geen idee. Ik ken dit merk niet.
Erger kon ik het toch niet maken. Blijkbaar is het ook de manier om hem te reinigen, het filter zit hierin..

ter lering en vermaak :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkRZ7jeayjrQnD9lAHug_mLagQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMXtBfEAOwNvONAgDlhub0qb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRi4lzyUbhnAi0K9fuh0usMVzCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qoYIJWgrgRZWudFXkuSIN3Ci.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2aU_WzPK8Zn2wrifNtPh5ytLXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvsRcA8IaoggE6C1garZVCe6.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij zit dat rubbertje niet goed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YI3h6vh8scIrUUa5yVd7hU9E6Xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQX7tQypUGMDNdnxGCGFdf2V.jpg?f=fotoalbum_large

Die is niet rond meer en krijg ik er ook niet meer goed in.
Balen op 1ste Paasdag. Weinig kans dat er ergens een winkel open is die zoiets heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Jpiek schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:45:
[...]

Erger kon ik het toch niet maken. Blijkbaar is het ook de manier om hem te reinigen, het filter zit hierin..

ter lering en vermaak :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij zit dat rubbertje niet goed

[Afbeelding]

Die is niet rond meer en krijg ik er ook niet meer goed in.
Balen op 1ste Paasdag. Weinig kans dat er ergens een winkel open is die zoiets heeft...
Dat is balen. Is de vuilafscheider tegelijk met je WP geïnstalleerd? Dan onder garantie door installateur laten vervangen. Of anders zelf een nieuwe plaatsen. Ik zou dan voor een Spirotrap gaan. Succes met herstel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
RNacoustics schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:09:
[...]

Dat is balen. Is de vuilafscheider tegelijk met je WP geïnstalleerd? Dan onder garantie door installateur laten vervangen. Of anders zelf een nieuwe plaatsen. Ik zou dan voor een Spirotrap gaan. Succes met herstel!
Ja, net met enige moeite toezegging gekregen dat men dinsdag iemand kan sturen.

vandaag geen sucess bij de 'Hobby' DHZ zaken, mogen nog eens proberen, wellicht een installateur of anders Hornbach...

voor 1 euro voor ee ringetjes ga ik niet nog een dag zonder zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Carboy54 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:24:
[...]

Dan wil ik wel eens zien hoe dat er uit ziet 😏
Beetje late reactie, maar vandaag eens gekeken, maar zo dus. Tussen pomp en warmtewisselaar zit de antivorstbeveiliging.
(gaat dus over Quatt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSKJj-bhpqR5yfUB7fmttFVQlZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHbZdGtpynTLTq5GWd3aIlI4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 08:53
Jpiek schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:11:
[...]

Ja, net met enige moeite toezegging gekregen dat men dinsdag iemand kan sturen.

vandaag geen sucess bij de 'Hobby' DHZ zaken, mogen nog eens proberen, wellicht een installateur of anders Hornbach...

voor 1 euro vor ene ringetjes ga ik niet nog een dag zonder zitten
Je zou tijdelijk wat teflon op de schroefdraad kunnen draaien om het af te dichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Daar zeg je zomaar wat ! Ptfe tape, zou dat echt de klus kunnen klaren ?

Eens kijken of ik dat nog heb liggen (ik doe zelden wat met leidingwerk) anders morgen ff kopen als ik niet laag voor de O-ring...

Thanks !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ingelogd schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:49:
[...]

Je zou tijdelijk wat teflon op de schroefdraad kunnen draaien om het af te dichten.
Ik herken daar geen mechanische vorstbeveiliging in en zie een 600V kabeltje. Op basis waarvan zou dit een mechanische vorstbeveiliging zijn?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Carboy54 schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:09:
[...]

Ik herken daar geen mechanische vorstbeveiliging in en zie een 600V kabeltje. Op basis waarvan zou dit een mechanische vorstbeveiliging zijn?
Is een Samee QS, zit onder de isolatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6PhKChUxuBsiYO2G3Ch1XAKuok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w09WXaM37Cv8dyPdegCmgFIo.jpg?f=fotoalbum_large

Die kabel gaat naar de temperatuursensor voor ingaande water. Zit stukje kabel bescherming omheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

[Afbeelding]

[Afbeelding]

HELP!

Ai das vervelend;
Wat is de reden dat hij 52*C heeft gemaakt? en waar heeft hij gelekt? En waarom heeft hij daar gelekt?

Wij gebruiken de vuilafscheiders van Caleffi, daar mag je die bovenste krans niet loshalen, mogelijk ook doordat je die ring niet of lastig weer in positie krijgt. (Nooit geprobeerd)

Eerste vraag; waarom maakt hij 52*C? (Welke modus, tapwater of cv?)

Tweede en derde vraag; waar heeft hij gelekt en waarom heeft hij daar gelekt? — bij de meeste systemen heb je overdrukventiel (3bar) waar hij over z’n emmer gaat. Maar mogelijk zit deze er niet in of werkt deze niet en lekt hij over de zwakste schakel.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoker op 20-04-2025 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
jj85 schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:20:
[...]

Beetje late reactie, maar vandaag eens gekeken, maar zo dus. Tussen pomp en warmtewisselaar zit de antivorstbeveiliging.
(gaat dus over Quart)
[Afbeelding]
Is dit een Quatt? (Begrijp ik dat goed?)

Twee dingen:
1. Als je 1 vorstbeveiliging in je systeem hebt (ook geen extra beluchter of iets, dan trekt je systeem vacuüm en loopt er niks uit.
2. Zit er nog een tweede in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Stoker schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:51:
[...]

Is dit een Quatt? (Begrijp ik dat goed?)
Correct
Twee dingen:
1. Als je 1 vorstbeveiliging in je systeem hebt (ook geen extra beluchter of iets, dan trekt je systeem vacuüm en loopt er niks uit.
Zit een automatische beluchter in het uitgaande water
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zw-AH8DnekpMT1v5Fjs3zzxdR-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QmSxgXpIRXFHJljugr5Gwij.jpg?f=fotoalbum_large
2. Zit er nog een tweede in?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
jj85 schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:01:
[...]

Correct

[...]

[Afbeelding]

[...]

Nee
Die beluchter snap ik dat er 1 in zit. Maar een tweede vorstbeveiling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jj85 schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:01:
[...]

Correct

[...]

[Afbeelding]

[...]

Nee
Dat is niet volgens voorschrift fabrikant Samee net als bij de Caleffi's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axc9z3ck_idA2qrCF_eEkEMyHgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WiNZsO0xVByyETQsYjW8VDeI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Carboy54 schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:14:
[...]

Dat is niet volgens voorschrift fabrikant Samee net als bij de Caleffi's:

[Afbeelding]
ok. Waarom heb je er, natuurkundig gezien, twee nodig? Om het vacuüm te breken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Stoker schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:43:
[...]
Eerste vraag; waarom maakt hij 52*C? (Welke modus, tapwater of cv?)
Blijkt spookmelding te zijn van de Homey OTGW app.

Deed hij dus ook toen binneunit uit stond een de OTGW niet. Ga ik zeker melden bij de appbouwer..
Tweede en derde vraag; waar heeft hij gelekt en waarom heeft hij daar gelekt?
Zie foto's... Al eens een kleine lekkage daar gehad, 'opgelost' door installateur door deze wat strakker aan te draaien...
Rubber O-ring zat af fabriek ws al verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ingelogd schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:49:
Goede tip geweest, lijkt vooralsnog z'n werk goed te doen ! _/-\o_

WAF is weer positief :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:42
Blijft de oude ring met bijvoorbeeld beetje vaseline wel op zn plek?

Misschien helpt oude ring even in kokend water om zn vorm terug te krijgen.

Tape ook optie inderdaad. Zou dat niet zo laten, emmer er onder, en druk niet hoog. Bij bouwmarkten hebben ze (hb in ieder geval wel) ook groene iets dikkere "vezel" tape.

Met pakkingen is het zo dat je ook niet té vast moet draaien want dan draai je ze ook stuk.

Bijzonder dat het nu opeens is gaan lekken. Mijn verbeelding: filter wat vuiler geworden, warmtepomp gaat aan en door beperktere flow dus hogere lokale druk krijgt rubber laatste tikje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:42
Oh, sorry las niet dat t al opgelost was. Gelukkig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
Voorlopig gefixed, heeft het ook vannacht zonder 1 drupje gehouden.

De 29ste gaan ze een radiator vervangen (en aanvoer en retour omwisselen*. Foutje bedankt.). Mogen ze meteen de ring vervangen (en 1reserve meebrengen), systeem moet dan toch (weer) leeg...

* Leuk man, halve winter voor bijna niks bezig geweest de stooklijn af te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:04
[...]

Hier ben ik wel benieuwd naar; ik wil de standaard thermostaat eigenlijk niet in huis hebben (heb in schakelaars in de muur al temperatuurmetingen zitten), dus idealiter stuur ik zelf de huidige temperatuur naar die cloud thermostaat, die dan op basis daarvan kan bijsturen. Dat scheelt weer een niet-al-te-fraai apparaat aan de muur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I.p.
Vannacht heeft de BB hier even op een inputpower van 350W (homewizzard meter) gedraaid met een COP rond 10. Buitentemperatuur 11 graden. De cijfers worden toch steeds beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Vraagje over berekenen COP en SCOP (bij benadering) :

Aangezien ik de COP zoals deze in de Weheatportal staat niet in Homey tevoorschijn kan halen heb ik ChatGPT gevaagd of ik met de wél beschikbare gegevens van de sensoren een globale berekening kan maken van de COP, de SCOP en een gewogen gemiddelde van de COP over een dag (Noem ik DCOP in Homey.

Ondanks dat ik de DCOP elke dag terug op 0 zet, komt de DCOP en SCOP steeds op hetzelfde uit.
Kan het zijn dat ChatGPT toch niet zo'n goede formule heeft bedacht ?

De formules zijn respectievelijk

COP : 0.333 * 4.18 * DeltaT / Verbruik (Geschat Debiet, soortelijke warmtecapaciteit v/h water, DeltaT, Verbruik)
SCOP 0.2 * COP + 0.8 * Oude SCOP
DCOP 0.2 * COP + 0.8 * Oude DCOP (maar dan elke dag om 00:00 DCOP terug naar 0)

SCOP en DCOP komen ondanks wat verschillende grafieken gewoon bij uit op 5 na een paar uur :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q36byheOCT--fdTZ7beqnGoBYMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sBEn9oqoxKt4zB3loRXefuc2.png?f=fotoalbum_large

Klopt dit of gaat er iets fout ?

Heel spannend is het niet als de berekeningen er iets naast zitten, het gaat mij vnl om weergave van de globale prestaties en wat ik (DCOP) op een dag ongeveer bespaar aan Gas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:19
Probeer al 25 minuten te verwarmen. Pomp van de binnenunit draait wel, maar 0 vermogen. Iemand een idee of installateur bellen?

We hadden de thermostaat op aan gezet en precies op dat moment ging de Blackbird DHW opwarmen.
Toen dat klaar was ging de Blackbird naar Standby en daar komt ie niet meer uit.
Heb de thermostaat al een keer uit en weer aangezet.
(we draaien op stooklijn met aan/uit thermostaat).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9ldK7TmgvIJFcdxdvqfZsfBiYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BHKFHTqLQhjHonZawBrhlj0C.png?f=fotoalbum_large

Edit:
Dat is apart, ik zie status koelen....maar dat is nu helemaal nergens voor nodig.
Ook wel apart dat de Target temperatuur > 29 graden staat,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMowTfjnW-NSCg8XCcHRGn6CV0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ba259x8wGpTXc0FKXwUv7yar.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Tijgerkracht op 23-04-2025 14:31 ]

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
Wat staat er in je stooklijn qua temperatuur bij deze buitentemperatuur

Volgens mij was het zo dat als hij een tijdje gekoeld heeft, dat hij dan 24 uur sowieso niet verwarmt. Dus dat kan wellicht verklaren waarom hij standby blijft staan, ondanks een groot verschil tussen gevraagde temperatuur en werkelijke temperatuur.

Dat kan je resetten door de binnenunit van de stroom te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
aloft schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:38:
Wat staat er in je stooklijn qua temperatuur bij deze buitentemperatuur

Volgens mij was het zo dat als hij een tijdje gekoeld heeft, dat hij dan 24 uur sowieso niet verwarmt. Dus dat kan wellicht verklaren waarom hij standby blijft staan, ondanks een groot verschil tussen gevraagde temperatuur en werkelijke temperatuur.

Dat kan je resetten door de binnenunit van de stroom te halen.
Stooklijn gaf 29,5 aan, nu 30, buitentemperatuur is gisteren en vandaag niet boven de 20 graden gekomen.
Heel apart dat ie toch in de koelmodus terecht is gekomen met daarbij een vraagtemperatuur van 29.5.
Ik heb het vermoeden dat het bijna gelijktijdig zetten van de thermostaat op aan en de automatische DHW iets hebben getriggered in de Blackbird. Hierbij een plaatje uit Home Assistant.

Heb om 14:40 met de installateur (Coolblue) gebeld, mij benieuwen wanneer ze met een antwoord of oplossing komen. Laat alles even in deze toestand staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1k_kbTpI3pIIPV7R4k2VfIqnVUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ASiyZat58jNLqZ8Fe3ulTnVf.png?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Gewoon wp even uitschakelen en de binnununit een keer uitschakelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Daar gaat de subsidie op warmtepompen weer 🤗

https://www.ad.nl/politie...er-voor-diesels~a95af0c3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:18
Had je net je hele bedrijf met sabatical gestuurd... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Tijgerkracht schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:15:
[...]

Stooklijn gaf 29,5 aan, nu 30, buitentemperatuur is gisteren en vandaag niet boven de 20 graden gekomen.
Heel apart dat ie toch in de koelmodus terecht is gekomen met daarbij een vraagtemperatuur van 29.5.
Ik heb het vermoeden dat het bijna gelijktijdig zetten van de thermostaat op aan en de automatische DHW iets hebben getriggered in de Blackbird. Hierbij een plaatje uit Home Assistant.

Heb om 14:40 met de installateur (Coolblue) gebeld, mij benieuwen wanneer ze met een antwoord of oplossing komen. Laat alles even in deze toestand staan.

[Afbeelding]
Ben even niet zo blij. Nog steeds niets gehoord van Coolblue. En ook een bericht aan support van Weheat levert niets op. Heb vanmorgen de stroom van zowel de binnen als de buiten unit afgehaald en er na een minuut weer opgezet. Helaas heeft dit niet geholpen.

Thermostaat staat aan
Target is 29.5
CV pomp draait (1 m3/h)
Blackbird blijft in Standby staan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuGzqt8ZKxiQSoSMG4BvgyF8SvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bh9qk1uewe05zyblpy4Ut5Vo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aloft
Tijgerkracht schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:55:
[...]

Thermostaat staat aan
Target is 29.5
CV pomp draait (1 m3/h)

[Afbeelding]
Wat is de watertemperatuur? Want er moet een bepaalde delta zijn tussen Target en watertemperatuur wil hij aanspringen.

Ter vergelijking, dit is op dit moment bij mij de stand. De gevraagde temperatuur is hoger dan de 'water uit' temperatuur, maar pas bij een aantal graden verschil springt de boel aan , om continu pendelen te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2p6Dxmgv4xi9FkRCfP_oOJqCew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZT9V8hW3ZYiGw3lzmD7IkZUi.png?f=fotoalbum_large

En zijn je instellingen nu op aan/uit of stooklijn? Kan je daar ook nog een screenshot van maken?

[ Voor 30% gewijzigd door aloft op 24-04-2025 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
aloft schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:59:
[...]

Wat is de watertemperatuur? Want er moet een bepaalde delta zijn tussen Target en watertemperatuur wil hij aanspringen.

En zijn je instellingen nu op aan/uit of stooklijn? Kan je daar ook nog een screenshot van maken?
CV water is rond de 20-21 graden en hij staat ingesteld op Aan/Uit met Stooklijn (ja die combinatie werkt prima, als sinds januari).

Maar....wat schetst mijn verbazing...meer geduld hebben, hij is aan het verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnuHR34pbmUY6t5ePEsp2R0JcSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VSS9w5dwAKlMO1piilH3NpH0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r82wESjaEJm_eW-45ckepBwzSDU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jNpOSXWiYWNvV2Qafsg4FNAN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_s5pDmaLZh1MGSuIm00Q0C_YAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j4w2DmCWen7H7Ov2r8Rkfybh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
De Overheid blijft maar zwalkend beleid hanteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Algemene vraag hier: ik zie dat mijn BB vannacht redelijk stabiel heeft verwarmd, maar op 3 momenten is hij toch uitgegaan (20-25 minuten) en daarna weer aan (zie de geel omlijnde stukken). Komt dat omdat de thermostaat op dat moment een knikje naar beneden maakte (zie witte pijlen)? Het zou mooi zijn als de thermostaat dat niet deed (of minder) zodat de BB rustig door kan gaan. Nu zie je na iedere stop dat hij weer volle bak aan gaat (blauwe lijn) om de achterstand in te lopen.

Is dit te voorkomen? Ligt het aan de TaDo thermostaat?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eu49BTxm0M6xQO7MFavSNWOTtWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SnMj6fBmrfhsXkTpeDsAQxjp.png?f=fotoalbum_large

Alvast dank!

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
Gies123 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:23:
Is dit te voorkomen? Ligt het aan de TaDo thermostaat?[Afbeelding]

Alvast dank!
Tado is een waardeloze thermostaat voor warmtepompen, in verschillende andere warmtepomp topics komen problemen met Tado voorbij, omdat deze best een grillig verloop hanteert voor de watertemperatuur die deze vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Razer schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:11:
[...]

Tado is een waardeloze thermostaat voor warmtepompen, in verschillende andere warmtepomp topics komen problemen met Tado voorbij, omdat deze best een grillig verloop hanteert voor de watertemperatuur die deze vraagt.
Dat idee kreeg ik ook en dus vervangen denk ik. Alleen: doet bijv. een honeywell dit beter? Heeft iemand al uitgezocht wat "de beste" is? :*)

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:46
Wij draaien op stooklijn en gebruik de Tado V3 alleen voor de zoneregeling.
1 zone (de woonkamer) doet altijd mee.
Dus wij gebruiken Tado alleen om te temperaturen te meten in de kamers en de radiator knoppen open te zetten.
Werkt over het algemeen best wel goed. Soms iets wat fris zoals vanmorgen in de woonnkamer net geen 19 graden maar ach we stappen de deur uit naar het werk en lekker laten zo.

De Blackbird heeft ook niet verwarmd nog vandaag en is wat mij betreft ook niet odig.
Deze wordt alleen gebruikt voor het CV systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
Tijgerkracht schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:55:
[...]

Ben even niet zo blij. Nog steeds niets gehoord van Coolblue. En ook een bericht aan support van Weheat levert niets op. Heb vanmorgen de stroom van zowel de binnen als de buiten unit afgehaald en er na een minuut weer opgezet. Helaas heeft dit niet geholpen.

Thermostaat staat aan
Target is 29.5
CV pomp draait (1 m3/h)

[Afbeelding]
Zondag hier precies het zelfde. Welke thermostaat heb je? Stroom van de WP en binnenunit werkte niet, batterijen uit de draadloze ontvanger van de Tado V3+ werkte niet. Uiteindelijk werkte het om de stekker van de tado ontvanger aan de Weheat los te halen. Toen startte hij SWW. Stekker weer ingestoken en na de SWW ging hij wel weer warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I.p.
Gies123 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:23:
Algemene vraag hier: ik zie dat mijn BB vannacht redelijk stabiel heeft verwarmd, maar op 3 momenten is hij toch uitgegaan (20-25 minuten) en daarna weer aan (zie de geel omlijnde stukken). Komt dat omdat de thermostaat op dat moment een knikje naar beneden maakte (zie witte pijlen)? Het zou mooi zijn als de thermostaat dat niet deed (of minder) zodat de BB rustig door kan gaan. Nu zie je na iedere stop dat hij weer volle bak aan gaat (blauwe lijn) om de achterstand in te lopen.

Is dit te voorkomen? Ligt het aan de TaDo thermostaat?[Afbeelding]

Alvast dank!
Om dit soort onnodige pieken te voorkomen stuur ik hem hier zo aan:
Koude perioden (november-feb/maart) op stooklijn. Zodra de WP het op zijn sloffen aankan en met de stooklijn vaak te warm wordt overschakelen op opentherm. Vervolgens knijp ik de WP in het portal op 20% en de maximaal gevraagde watertemperatuur in de Tado app op 35 graden. En sinds we sinds kort ook terugleverkosten moeten betalen pas ik ook nog een nachtverlaging toe om maximaal eigen zonnestroom te verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
I.p. schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:04:
[...]

Om dit soort onnodige pieken te voorkomen stuur ik hem hier zo aan:
Koude perioden (november-feb/maart) op stooklijn. Zodra de WP het op zijn sloffen aankan en met de stooklijn vaak te warm wordt overschakelen op opentherm. Vervolgens knijp ik de WP in het portal op 20% en de maximaal gevraagde watertemperatuur in de Tado app op 35 graden. En sinds we sinds kort ook terugleverkosten moeten betalen pas ik ook nog een nachtverlaging toe om maximaal eigen zonnestroom te verbruiken.
Als die het op zijn sloffen doet kun je de temperaturen in je stooklijn in een bepaald gebied ook aapassen toch? Wij vragen heel erg lage temperaturen (vind ik).
Nu is ieder huis en huisouden anders met wearmtevraag en afgifte natuurlijk.
Ik laat hem lekker op stooklijn staan tot het echt onaangenaam wordt. Doordeweeks overdag bijna nooit iemand thuis op 1 thuyiswerkdag na. En in die kamer hangt een airco. Als iemand het te koud heeft omdat de Blackbird uit staat kunnen ze mooi en gericht verwarmen door de airco in alleen die kamer.

En in Tado moet wel ook alles goed staan om ervoor te zorgen dat de WeHeat en Tado goed informatie delen denk ik. Een hele lange tijd kon ik de Opentherm aansturing van de WeHeat niet gebruiken. Tado heeft op afstand mij hierin geholpen door aanpassingen te doen en toen werkte het wel. Als verwarmingsbron aangegeven dat ik een WeHeat Sparrow heb. (Binnenunit is toch hetzelfde)

Nu gebrukiken we de Opentherm alsnog niet maar als de functie erop zit moet die werken.
In de Tado app heb ik in het menu Aanvoertemperatuur Optimalisatie de maximale temperatuur op 30 graden gezet. Ik weet niet of hier door de WeHeat uberhaupt naar gekeken wordt omdat we op stooklijn draaien maar als ik overschakel op Opentherm wel sowieso vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
Kevin1990 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:13:
[...]

Als die het op zijn sloffen doet kun je de temperaturen in je stooklijn in een bepaald gebied ook aapassen toch? Wij vragen heel erg lage temperaturen (vind ik).
Nu is ieder huis en huisouden anders met wearmtevraag en afgifte natuurlijk.
Ik laat hem lekker op stooklijn staan tot het echt onaangenaam wordt. Doordeweeks overdag bijna nooit iemand thuis op 1 thuyiswerkdag na. En in die kamer hangt een airco. Als iemand het te koud heeft omdat de Blackbird uit staat kunnen ze mooi en gericht verwarmen door de airco in alleen die kamer.

En in Tado moet wel ook alles goed staan om ervoor te zorgen dat de WeHeat en Tado goed informatie delen denk ik. Een hele lange tijd kon ik de Opentherm aansturing van de WeHeat niet gebruiken. Tado heeft op afstand mij hierin geholpen door aanpassingen te doen en toen werkte het wel. Als verwarmingsbron aangegeven dat ik een WeHeat Sparrow heb. (Binnenunit is toch hetzelfde)

Nu gebrukiken we de Opentherm alsnog niet maar als de functie erop zit moet die werken.
In de Tado app heb ik in het menu Aanvoertemperatuur Optimalisatie de maximale temperatuur op 30 graden gezet. Ik weet niet of hier door de WeHeat uberhaupt naar gekeken wordt omdat we op stooklijn draaien maar als ik overschakel op Opentherm wel sowieso vermoed ik.
Ik vond hier dat op stooklijn de warmtepomp vanaf de lente te vaak draaide terwijl het niet nodig was. Daarbij met de sterker wordende zon teveel schommelingen tussen wel en geen zon + ik wilde kunnen spelen om meer stroom overdag te gebruiken. Op de stooklijn draaide hij vooral snachts. Elke KWh die ik rechtstreeks gebruik scheelt €0,12 terugleverkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
I.p. schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:18:
[...]

Ik vond hier dat op stooklijn de warmtepomp vanaf de lente te vaak draaide terwijl het niet nodig was. Daarbij met de sterker wordende zon teveel schommelingen tussen wel en geen zon + ik wilde kunnen spelen om meer stroom overdag te gebruiken. Op de stooklijn draaide hij vooral snachts. Elke KWh die ik rechtstreeks gebruik scheelt €0,12 terugleverkosten.
Snap ik. Soms vind ik die van ons ook niet helemaal ideaal draaien. Vaak in de late avonden/nachten en dan ook niet lang om weer uit te scakelen dus dan is een andere aansturing inderdaad wel wenselijk.
En over die terugleverkosten. Wij zijn overgestapt op een dynamisch contract sinds december 2024 en geen moment spijt van tot dusver. Beetje off topic maar met de opbrengst van onze panelen, laden van hybride en laden en ontladen van onze EV zitten we voor een gunstig tarief sinds maart.

Alles elektrisch met sommige dagen toch wel flink verbruik gaan we de negatieve cijfers al in qua geld. En dan bedoel ik in ons voordeel 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-05 15:21
Razer schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:11:
[...]

Mijn ervaring is dat de Tado te voorzichtig is in het begin van het verwarmen, er dan te laat achter komt dat er bijgezet moet worden waardoor de gevraagde temperatuur ineens omhoog schiet. Mijn ervaring is ook dat de Tado bij lagere buitentemperaturen minder goed de binnentemperatuur regelt. Uit het gedrag af te leiden maak ik dan ook op dat de algoritmen vooral op CV met radiatoren zijn afgestemd.

Voor vloerverwarming met lage aanvoer temperatuur kon het wel eens niet de beste keuze zijn ... maar ja, het zit er nu al in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
feico.de.boer schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:59:
Voor vloerverwarming met lage aanvoer temperatuur kon het wel eens niet de beste keuze zijn ... maar ja, het zit er nu al in.
Mja, zo zat ik er met de Remeha eTwist ook in voor ik de OTGW route opging.

Aan de andere kant: is die paar honderd euro (helemaal afgezet tegen de kosten van je warmtepomp) het gebrek aan comfort waard ?

Die Tado ben je ws. op marktplaats ook zo weer kwijt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
Ik moet even terugkomen op mijn vorige bericht. Kreeg net een appje dat er iemand naar huiis ging en even de verwarming in de woonkamer had aangezet via Tado. Uhm oké maar dat werkt niet want we draaien op stooklijn en die zone loopt altijd mee maar die warmtepomp blijft uit staan.
Toch maar eventjes op Opentherm gezet hiervoor. Ik kan de temperatuur in Tado niet lager zetten dan 30 graden wat dus niet ideal is want dan gaat de Blackbird op wat meer vermogen draaien wat zonde is want alles was waterzijdig zo ingeregeld dat bij lagere buitentempreaturen er een bepaalde temperatuur van water gegeven werd en het in bijna heel het huis (op 1 kamer na) altijd goed warm werd...

ZUCHT! Niet ideaal dus en ben benieuwd hoe mensen dit omzeilen.
Het moet eficient zijn maar als ik niet onder de 30 graden water kan vragen door Tado is dit niet het meest efficiente.

Zie hieronder de gegevens van het net aangaan en ook op welke temperaturen we normaal stoken met stooklijn.

Hij is tijdens het typen van dit bericht al iets verder gezakt in vermogen naar 31% maar ik zie hem toch liever helemaal onderin draaien maar ik denk dus niet mogelijk door de gevraagde watertemperatuur van Tado?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNS6nQoekvKH4HE-OGdFNQWQHEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1PKQMRnjOH8bZEoOtMyYCfk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8mUyszJKJXttbgBWZxbxuOQ5sE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Te7bXddOuGROqnUoMaGNe7q9.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT:

Ik ben hem nu life aan het monitoren en ik zie dat het vermogen weer naar 20% gaat maar het ingaand vermogen echt wel heel laag is. IS het dan niet beter om op Opentherm te gaan draaien?
Zie hieronder de actuele data uit de portal.
Ik wil sowieso de vloer behouden als zijnde open zone denk ik? Of toch de bypass weer meer gaan gebruiken en de zone actief aansturen? Nu staat de bypass op maximaal waardoor hij sporadisch open gaat of net ietsje mee loopt wanneer de vloerverwarming net wat te weinig doorlaat.
Die had ik geknep om ervoor te zorgen dat op stooklijn met de temperaturen het aangenaam genoeg werd met de koudere periode.

Niet te warm niet te koud.
Iemand advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbBVL9vbm0pNMieid8ODFCmE9to=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOUCsJVPjoYfB6KMSNuZxbb9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Kevin1990 op 24-04-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
Kevin1990 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:41:
Ik moet even terugkomen op mijn vorige bericht. Kreeg net een appje dat er iemand naar huiis ging en even de verwarming in de woonkamer had aangezet via Tado. Uhm oké maar dat werkt niet want we draaien op stooklijn en die zone loopt altijd mee maar die warmtepomp blijft uit staan.
Toch maar eventjes op Opentherm gezet hiervoor. Ik kan de temperatuur in Tado niet lager zetten dan 30 graden wat dus niet ideal is want dan gaat de Blackbird op wat meer vermogen draaien wat zonde is want alles was waterzijdig zo ingeregeld dat bij lagere buitentempreaturen er een bepaalde temperatuur van water gegeven werd en het in bijna heel het huis (op 1 kamer na) altijd goed warm werd...
...

Niet te warm niet te koud.
Iemand advies?

...
Ik zie meer dan een graad verschil tussen werkelijk en gevraagd kwa temperatuur, de Tado zal in dit geval direct 100% gaan stoken, dat komt voor de WH overeen met de maximale watertemperatuur (in jouw geval 30 graden). Als het verschil tussen gemeten en ingesteld kleiner is zal de Tado een lagere temperatuur gaan vragen.

Bij Tado's is het dan ook niet handig om grote temperatuurverschillen proberen te regelen, hun algoritme (in elk geval de oudere) kunnen daar niet goed mee overweg.

Edit: De Tado X versie zou volgens hun eigen zeggen beter geschikt zijn voor warmtepomp en/of vloerverwarming, maar daar heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 5% gewijzigd door feico.de.boer op 24-04-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
feico.de.boer schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:35:
[...]

Ik zie meer dan een graad verschil tussen werkelijk en gevraagd kwa temperatuur, de Tado zal in dit geval direct 100% gaan stoken, dat komt voor de WH overeen met de maximale watertemperatuur (in jouw geval 30 graden). Als het verschil tussen gemeten en ingesteld kleiner is zal de Tado een lagere temperatuur gaan vragen.

Bij Tado's is het dan ook niet handig om grote temperatuurverschillen proberen te regelen, hun algoritme (in elk geval de oudere) kunnen daar niet goed mee overweg.

Edit: De Tado X versie zou volgens hun eigen zeggen beter geschikt zijn voor warmtepomp en/of vloerverwarming, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Het zou in onze situatie beter zijn om de temperatuur nog wat lager in te kunnen stellen of de WeHeat die rekening houd met bepaalde signalen die die ontvangt van de thermostaat eigenlijk dus.
Nadeel nu is dat als de woonkamer temperatuur goed en we willen in een andere kamer de temperatuur verhogen dat de vloerverwarming mee gaat lopen waardoor dus ook de temperatuur stijgt en de warmte niet in alleen in de kamer wordt afgegeven waar dit gewenst is maar ook in de woonkamer.

Zou het dan toch beter zijn om de druk van de bypass te verlagen en de vloerverwarming weer een gesloten zone te geven die gestuurd wordt door de thermostaat?

De temperaturen in de kamers is eigenlijk voor 99% altijd hetzelfde ingesteld op 1 dag na waar de temperatuur in 1 kamer wordt verhoogd met 1.5 graden vanwege het thuiswerken.

Woonkamer centrale vloerverwarming. Andere kamers allemaal JAga convectoren met heat boosters (zelfbouw)

[ Voor 9% gewijzigd door Kevin1990 op 24-04-2025 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feico.de.boer
Kevin1990 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:11:
[...]

Het zou in onze situatie beter zijn om de temperatuur nog wat lager in te kunnen stellen of de WeHeat die rekening houd met bepaalde signalen die die ontvangt van de thermostaat eigenlijk dus.
Nadeel nu is dat als de woonkamer temperatuur goed en we willen in een andere kamer de temperatuur verhogen dat de vloerverwarming mee gaat lopen waardoor dus ook de temperatuur stijgt en de warmte niet in alleen in de kamer wordt afgegeven waar dit gewenst is maar ook in de woonkamer.

Zou het dan toch beter zijn om de druk van de bypass te verlagen en de vloerverwarming weer een gesloten zone te geven die gestuurd wordt door de thermostaat?
Ik ben geen installateur dus ik gan geen technische details geven.
Maar als je ruimtes onafhankelijk van elkaar wil regelen zal je toch iets met zones moeten gaan doen ben ik bang. Ik kan zelf het circuit van de vloerverwarming dichtzetten bijvoorbeeld zodat deze niet meeverwarmt als een van de andere thermostaten wel warmte gaat vragen. Feitelijk dus wat je beschrijft ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
feico.de.boer schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:17:
[...]

Maar als je ruimtes onafhankelijk van elkaar wil regelen zal je toch iets met zones moeten gaan doen ben ik bang. Ik kan zelf het circuit van de vloerverwarming dichtzetten bijvoorbeeld zodat deze niet meeverwarmt als een van de andere thermostaten wel warmte gaat vragen. Feitelijk dus wat je beschrijft ...
En hoe doe jij dat dan als er geen warmte gevraagd wordt? Dan staan neem ik al jou zones diht of heb je geen zoneregeling? Want de circulatie pomp draait sowieso om de zoveel tijd eventjes. Als die tegen allemaa dichte afsluiters staat te duwen is natuurlijk niet echt bevordelijk op een lange termijn. Vandaar dat ik een bypass erin had laten plaatsen om dat te voorkomen. Ik kwam er alleen achter dat de bypass vaak mee liep waardoor het systeem minder efficiënt werd.

Daarom ervoor gekozen om stooklijn aan te houden, de vloerverwarming altijd mee te laten draaien en waterzijdig af te stellen.

Alleen in de instelling die ik u heb gedaan gaat die dus continu meer water vragen en warmt de woonkamer op.

Als jij of iemand hier suggesties in heeft laat ik mij graag adviiseren hoe andere dit hebben aangepakt met een soort gelijke opstelling 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

feico.de.boer schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:17:
[...]

@Kevin1990 dat kan met een thermostatische regelaar in de vvw of een speciale hybride verdeler met een max temperatuur sturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LLupus
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11-06 10:54
Hier een zone regeling waarbij een deel van de vvw groepen altijd open staan (geen motorklep) en een deel dat wordt nageregeld via de ruimte thermostaten. Door voldoende open groepen heb ik ook buffering in de vloer en dus geen buffervat. Verder combinatie van stooklijn en ruimte invloed via de iSense thermostaat, werkt als een zonnetje met de Sparrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Carboy54 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:48:
[...]

@Kevin1990 dat kan met een thermostatische regelaar in de vvw of een speciale hybride verdeler met een max temperatuur sturing.
Bedoel je met de thermostatische regelaar een thermostaatknop met een ijzerdraad en een temperatuurvoeler die je in de verdeler steekt? Zo was onze verdeler in 1e instantie geleverd maar ik gebruikte die toen niet omdat ik met de CV ketel en Tado de zones had gemaakt wat opzich prima werkte op de CV. Alleen met de warmtepomp iets minder goed.

De max temperatuur aansturing doe ik al met Tado toch max 30 graden water waarbij hij communiceert met de WeHeat wat er afgegeven wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
LLupus schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:52:
Hier een zone regeling waarbij een deel van de vvw groepen altijd open staan (geen motorklep) en een deel dat wordt nageregeld via de ruimte thermostaten. Door voldoende open groepen heb ik ook buffering in de vloer en dus geen buffervat. Verder combinatie van stooklijn en ruimte invloed via de iSense thermostaat, werkt als een zonnetje met de Sparrow.
Oké maar als er dan geen warmtevraag is omdat de temperatuur in de woonkamer al aangenaam genoeg is en in een andere ruimte in huis wel warmt de woonkamer daardoor op toch?
Ik ben even wat opties aan het bekijken wat zou kunnen werken.

Als de oplossing nu is door over te stappen op Opentherm tot het echte stookseizoen weer begint is dat ook goed of een ander efficiëntere oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
Bij meer mensen de warmtepomp momenteel offline in de portal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Razer schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:07:
Bij meer mensen de warmtepomp momenteel offline in de portal?
Portal is offline idd (nog maar net)

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 201WD
Gies123 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:09:
[...]

Portal is offline idd (nog maar net)
Het werkt weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Was inderdaad maar heel kort offline

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/229Gv-nWoZwIRQ7iH9vNFkeYhtg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AYNZ8OSrn4hLykofubFxSzLK.png?f=user_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-06 12:19
Recentelijk geinstalleerd hier in de buurt.
Dan had ik toch een Sparrow gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dufkPN3kVHN-SicZhcTiYXb1cGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hyCk3WUXjdJWtMAcEn72e3ZK.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ur5MGAewbrPNs-XYucp3ApyHMgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2Sc2xZDPxp029z1frVo3Qmf.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 77 ... 88 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.