Nee een hybride vloerverdeler heeft een regelbare inregel ventiel en ventielen met 4x zoveel capaciteit als een normale verdeler en werkt als een verdeler zonder pomp tot het moment dat de maximaal ingestelde temperatuur is bereikt en pas dan gaat mengen:Kevin1990 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:56:
[...]
Bedoel je met de thermostatische regelaar een thermostaatknop met een ijzerdraad en een temperatuurvoeler die je in de verdeler steekt? Zo was onze verdeler in 1e instantie geleverd maar ik gebruikte die toen niet omdat ik met de CV ketel en Tado de zones had gemaakt wat opzich prima werkte op de CV. Alleen met de warmtepomp iets minder goed.
De max temperatuur aansturing doe ik al met Tado toch max 30 graden water waarbij hij communiceert met de WeHeat wat er afgegeven wordt?
Robot introduceert daarom: de Hybride verdeler. Deze variant op onze reeds bekende LTVC verdeler is een composiet verdeler met pomp waarbij de temperatuur op het aanvoerventiel gemeten wordt. Op basis van de aanvoertemperatuur wordt het inregelventiel in de verdeler automatisch aangepast naar de juiste mengverhouding.
Wanneer er sprake is van een lage aanvoertemperatuur zal er geen menging plaatsvinden in de verdeler. Loopt de temperatuur op? Dan zal het inregelventiel automatisch worden geopend en zal de temperatuur terug worden gemengd naar een geschikt niveau.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Verschrikkelijk, dit verzin je toch niet...?DjAntoon schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:03:
Recentelijk geinstalleerd hier in de buurt.
Dan had ik toch een Sparrow gekocht.
[Afbeelding][Afbeelding]

U wou een BB en heb geen geschik dak ?
Ik heb een best groot buffervat om te beginnen, daarnaast gebruik ik de optie de andere kamers te verwarmen eigenlijk niet. De radiatoren die er hangen kunnen hooguit een beetje handwarm worden of ik moet al een veel hogere aanvoertemperatuur instellen. Dat laatste vind de BB niet echt lekker en bovendien werkt het ook niet lekker samen met de vloerverwarming. Maar eventueel kan ik een beetje bijverwarmen met de radiatoren en mocht dat het geval zijn dan gooi in in Home Assistant de vloerverwarming zone dicht als er geen warmtevraag vanuit de kamer (vloerverwarming) is. Er blijft dan meer flow over om door de radiatoren te duwen.Kevin1990 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:41:
[...]
En hoe doe jij dat dan als er geen warmte gevraagd wordt? Dan staan neem ik al jou zones diht of heb je geen zoneregeling? Want de circulatie pomp draait sowieso om de zoveel tijd eventjes. Als die tegen allemaa dichte afsluiters staat te duwen is natuurlijk niet echt bevordelijk op een lange termijn. Vandaar dat ik een bypass erin had laten plaatsen om dat te voorkomen. Ik kwam er alleen achter dat de bypass vaak mee liep waardoor het systeem minder efficiënt werd.
Daarom ervoor gekozen om stooklijn aan te houden, de vloerverwarming altijd mee te laten draaien en waterzijdig af te stellen.
Alleen in de instelling die ik u heb gedaan gaat die dus continu meer water vragen en warmt de woonkamer op.
Als jij of iemand hier suggesties in heeft laat ik mij graag adviiseren hoe andere dit hebben aangepakt met een soort gelijke opstelling
Ideaal is het echter niet, maar voorlopig voldoet de situatie.
Ik zit die verdeler te bekijken op internet. En volgens mij heb ik deze verdeler. Echter is deze wel pomploos gemaakt door de installateur.Carboy54 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:55:
[...]
Nee een hybride vloerverdeler heeft een regelbare inregel ventiel en ventielen met 4x zoveel capaciteit als een normale verdeler en werkt als een verdeler zonder pomp tot het moment dat de maximaal ingestelde temperatuur is bereikt en pas dan gaat mengen:
Robot introduceert daarom: de Hybride verdeler. Deze variant op onze reeds bekende LTVC verdeler is een composiet verdeler met pomp waarbij de temperatuur op het aanvoerventiel gemeten wordt. Op basis van de aanvoertemperatuur wordt het inregelventiel in de verdeler automatisch aangepast naar de juiste mengverhouding.
Wanneer er sprake is van een lage aanvoertemperatuur zal er geen menging plaatsvinden in de verdeler. Loopt de temperatuur op? Dan zal het inregelventiel automatisch worden geopend en zal de temperatuur terug worden gemengd naar een geschikt niveau.
Ik denk dat ik hiermee het voordeel van de verdeler weg heb gehaald?

Landingsplatform for the BB, hij staat nu nog brandstof te tanken, maar daarna....BlackBirds are Goooooo!DjAntoon schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:03:
Recentelijk geinstalleerd hier in de buurt.
Dan had ik toch een Sparrow gekocht.
[Afbeelding][Afbeelding]
[ Voor 75% gewijzigd door Satefan op 25-04-2025 08:36 ]
Wat zijn de ervaringen hier mbt geluidsniveau van de BB?
Op onze opbouw met houten dak constructie hoor ik hem wel iets in de kamer waar die precies op staat maar het is acceptabel en ik kan er ook gewoon mee slapen als ik sporadisch daar slaap.Leon23 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:55:
Ik ben de aanschaf van een BB aan het overwegen. Deze zou dan op de garage komen te liggen. Waar ik echter een beetje bang voor ben: gaat de (houten) dakconstructie van de garage niet resoneren met de trillingen van de BB, en als een klankkast fungeren?
Als je er erg op let hoor ik wel iets. Maar de boiler (normale boiler niet van WeHeat) hoor ik het verwarmingselement ook van. Ligt maar net aan hoe gevoelig je bent voor geluiden.
En tja de ene dakconstructie is de andere niet...
Ik ben bang van niet. Is vrij recent op de markt gekomen en te herkennen aan de verstelbare plunjer aan de zijkant met el. motortje.Kevin1990 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:20:
[...]
Ik zit die verdeler te bekijken op internet. En volgens mij heb ik deze verdeler. Echter is deze wel pomploos gemaakt door de installateur.
Ik denk dat ik hiermee het voordeel van de verdeler weg heb gehaald?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ah oke. Ons systeem is uit 2023 dus dat zal dan wel niet inderdaad.Carboy54 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:19:
[...]
Ik ben bang van niet. Is vrij recent op de markt gekomen en te herkennen aan de verstelbare plunjer aan de zijkant met el. motortje.
wel jammer om zulke recente delen weer te verwijderen en weg te gooien met oog op het milieu.
Even aankijken wat de opties zijn en dan toch maar et systeem aanpassen.
Thanks voor de tip in ieder geval!
Ik liep met dezelfde vraag. Twee weken geleden is de BB bij ons op de dakkapel geplaatst waar ik zelf onder slaap (en ik slaap helaas erg licht) dus was het spannend. Tot nu toe hoor ik echt he-le-maal niets. De WTW unit die naast de binnenunit hangt en eigenlijk 27x7 de lucht ververst hoor ik meer door het lucht geruis. Uiteraard heb ik nog geen winter meegemaakt maar met een Legionella run (compressor op 85%) hoor ik nog niets.Leon23 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:55:
Ik ben de aanschaf van een BB aan het overwegen. Deze zou dan op de garage komen te liggen. Waar ik echter een beetje bang voor ben: gaat de (houten) dakconstructie van de garage niet resoneren met de trillingen van de BB, en als een klankkast fungeren?
De dakkapel heb ik wel laten renoveren en voorzien van een extra laag hout zodat het dakbeschot nu bestaat uit 40mm dik hout. Dat geeft al een aardige massa. Toen de 4 meegeleverde rubberen matjes erop, op de matjes 4 stoeptegels (10 Kg/stuk) en daarop de BB (die van zichzelf al verende/dempende pootjes heeft). Voor ons werkt het perfect. Complete stilte (ja we slapen ook met het raam open). Het blijft afwachten wat het ding in de winter doet maar tot zo ver dikke prima.
Kortom: garagedak lijkt me echt geen probleem (je slaapt er niet onder denk ik). Wellicht verstandig om de dakbedekking eerst te vernieuwen en dan kan je gelijk wat extra versterkingen aanbrengen mocht dat nodig zijn. Succes..!
Wij hebben deze.Carboy54 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:19:
[...]
Ik ben bang van niet. Is vrij recent op de markt gekomen en te herkennen aan de verstelbare plunjer aan de zijkant met el. motortje.
https://www.warmteservice...Y0ubzGshNPBYaAvICEALw_wcB
Pomp is er wel uit gehaald. Advies van de installateur om dit pomploos te maken
Helaas het inregel ventiel ontbreekt. Dit is geen hybride LTV verdeler. Wellicht kan hij worden omgebouwd. Dit is het verschil:Kevin1990 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:31:
[...]
Wij hebben deze.
https://www.warmteservice...Y0ubzGshNPBYaAvICEALw_wcB
Pomp is er wel uit gehaald. Advies van de installateur om dit pomploos te maken
https://www.technim.nl/ve...SsUsHctWcCgQaAuOEEALw_wcB
[ Voor 19% gewijzigd door Carboy54 op 25-04-2025 12:48 ]
BB staat hier middenop (wel bij de wand) van een later aangebouwde garage (woning 1961, garage ergen jaren 80).Leon23 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:55:
Van de garage hebben we een rommelhok/logeerkamer gemaakt. Dwz deur naar de serre en glaswol tussen de balken daar rachels tegenaan en vervolgens plafondplaten. Niet bepaald heel fancy.
We komen er een paar keer per dag en zijn al helemaal vergeten dat de BB daar op het dak staat.
Voor de goede orde, we hebben nog geen logees gehad sinds afgelopen september (plaatsing BB)..
YouTube: [UPDATE] Weheat Flint warmtepomp
[ Voor 9% gewijzigd door Ronnie27 op 26-04-2025 15:41 ]
Op de tweakers dagen zullen ze er best wel meer over kunnen vertellen.
Ik heb hem hier ook zelfstandig draaien echter zonder sanitairwater.
Alles valt of staat met de capaciteit van de WP. De Flint heeft minder capaciteit dan de Sparrow en de Blackbird. Maar kwa techniek zijn ze verder eigenlijk gelijk. Als je in een goed geïsoleerd huis woont en af en toe een douche neemt, dan zou een FE oplossing met een Flint moeten kunnen. Ik zou dat wel eerst tijdens een (strenge) winter het in de praktijk uit testen, (Trial-and-error), voordat ik helemaal van het gas af zou gaan.201WD schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:09:
Ben benieuwd.
Op de tweakers dagen zullen ze er best wel meer over kunnen vertellen.
Ik heb hem hier ook zelfstandig draaien echter zonder sanitairwater.
:strip_exif()/f/image/QFHerdgdaPohGgi7aGrudXY0.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie trouwens ook niet altijd hetzelfde in de web omgeving qua input grafieken. Gisteren kon ik de status van de 3wegklep en legionella nog bekijken maar vandaag niet meer
[ Voor 13% gewijzigd door HF5236 op 26-04-2025 20:51 ]
Nu, 48 uur later, is de temepratuur onder 50,2 en boven 53,1. Vraag mij nog steeds af of dit wel conform is. In de handleiding staat (volgens mij) dat er 5 graden per 24 uur verloren zou moeten gaan.
Doorgaans is dit verlies niet zo heel erg omdat we dagelijks douchen op verschillende tijden.
[ Voor 12% gewijzigd door STIMPPYYY op 27-04-2025 13:32 ]
Woon in een goed geïsoleerd rijtjeshuis met radiatoren en ook nog 10 zonnepanelen.
Heb op dit moment, met hoofdzakelijk verwarmen met airco (alleen als het echt “koud” is gaat de CV nog aan) een verbruik van 680m3 gas.
Is het dan interessant om (naast de arco’s voor koelen) een Flint te laten plaatsen voor het verwarmen? Ben in de gelukkige omstandigheid dat ik in de CAO van mijn werkgever een “belastingvrije bedrage” van zo’n € 2.000,00 heb voor “vergroening”.
Nog wat extra info: 2 persoons huishouden.
Hoeveel gas zou je nog overhouden voor alleen warm water en douchen?
[ Voor 10% gewijzigd door robtelecom1960 op 27-04-2025 14:37 . Reden: Aanvulling ]
Ik verwarmde ook eerst met een airco en als het echt koud was ging de cv aan. Nu ik een Flint heb, gebruik ik de airco even als ik het snel iets warmer wil hebben. De cv gebruik ik alleen nog voor tapwater. Comfort is echt stukken beter geworden. De Flint kan het bij mij alleen af en is de cv niet nodig. Vind 680 m3 gas nog best aan de hoge kant...robtelecom1960 schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:00:
Ik heb 4 jaar terug airco’s laten plaatsen en ben in principe heel tevreden en kosten zijn er inmiddels uit. Alleen is de warmte van een airco toch wel iets anders als van een CV.
Woon in een goed geïsoleerd rijtjeshuis met radiatoren en ook nog 10 zonnepanelen.
Heb op dit moment, met hoofdzakelijk verwarmen met airco (alleen als het echt “koud” is gaat de CV nog aan) een verbruik van 680m3 gas.
Is het dan interessant om (naast de arco’s voor koelen) een Flint te laten plaatsen voor het verwarmen? Ben in de gelukkige omstandigheid dat ik in de CAO van mijn werkgever een “belastingvrije bedrage” van zo’n € 2.000,00 heb voor “vergroening”.
Verwarmen met een warmtepomp geeft veel meer comfort dan met je lucht/airco.robtelecom1960 schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:00:
Ik heb 4 jaar terug airco’s laten plaatsen en ben in principe heel tevreden en kosten zijn er inmiddels uit. Alleen is de warmte van een airco toch wel iets anders als van een CV.
Als je de mogelijkheid hebt,
Gas de deur uit en een warmtepomp.
Vraag eens wat offertes op en kijk eens wat er mogelijk is en wat je wensen zijn.
Temp drop van 5 a 6gr per dag is denk ik normaal. Jij hebt een 300l vat ?STIMPPYYY schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:32:
Wij zijn op vakantie en 48 uur geleden heeft de legionella run gedraaid. De sww boven en onder wordt daarmee tot 64,5gr verwarmt.
Nu, 48 uur later, is de temepratuur onder 50,2 en boven 53,1. Vraag mij nog steeds af of dit wel conform is. In de handleiding staat (volgens mij) dat er 5 graden per 24 uur verloren zou moeten gaan.
Doorgaans is dit verlies niet zo heel erg omdat we dagelijks douchen op verschillende tijden.
Wat ik vreemd vind is het grote verschil in boven en onder. Heb je een goede thermische sifon in je opstelling ?
Ik heb een 200l vat en bij mijn is de temp afname na een legionella over 2 dagen ongeveer 12gr. Dus ongeveer 6gr per dag. Het temp verschil boven vs onder blijft beperkt tot minder dan 0,5gr na 4 dagen.
Wij draaien qua vewarming volledig op de weheat.robtelecom1960 schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:00:
Gas is aleen voor SWW, 2 personenm omde twee dagen douchen is net geen 1m3 gas.
Met vastrecht, gasprijs en onderhoud CV zijn dat wel heel dure kuubjes geworden.
Maar bij ons was het alleen koudwatervrees (Pun intended
Vraag is nu alleen nog ff : SWW via de BB, met en aparte WPB of echt electrisch...
In jouw schoenen : geen Flint maar een Sparrow met SWW vat, verwarmen met de Sparrow en als die het 's winters niet trekt met de SWW erbij heb je de airco toch nog..
Hier Blackbird en ik overweeg de uitbreiding voor SWW, maar naast boilervat, extra pomp, een andere compacte binnenunit. Of de voorgemonteerde binnenunit (met 2 pompen), gaat snel richting 4k denk ik totaal. Groot vraagteken is of een (dure) backup heater nodig is, weet niet hoe dit te bepalen?Jpiek schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:44:
[...]
Wij draaien qua vewarming volledig op de weheat.
Gas is aleen voor SWW, 2 personenm omde twee dagen douchen is net geen 1m3 gas.
Met vastrecht, gasprijs en onderhoud CV zijn dat wel heel dure kuubjes geworden.
Maar bij ons was het alleen koudwatervrees (Pun intended) dat we niet meteen naar All-electric over zijn gegaan.
Vraag is nu alleen nog ff : SWW via de BB, met en aparte WPB of echt electrisch...
In jouw schoenen : geen Flint maar een Sparrow met SWW vat, verwarmen met de Sparrow en als die het 's winters niet trekt met de SWW erbij heb je de airco toch nog..
Herinner mij nog de vele ontdooicycles eerder dit jaar, vraag mij af of de Blackbird wel legionella runs en de SWW runs erbij kan nemen tijdens koude periodes.
Overweeg daarom ook een offerte voor een 2e bron dedicated voor SWW een warmtepompboiler dus, ik heb ruimte zat.
Als je voldoende capaciteit hebt is een BUH niet noodzakelijk.HarmPeters69 schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:04:
[...]
Hier Blackbird en ik overweeg de uitbreiding voor SWW, maar naast boilervat, extra pomp, een andere compacte binnenunit. Of de voorgemonteerde binnenunit (met 2 pompen), gaat snel richting 4k denk ik totaal. Groot vraagteken is of een (dure) backup heater nodig is, weet niet hoe dit te bepalen?
Herinner mij nog de vele ontdooicycles eerder dit jaar, vraag mij af of de Blackbird wel legionella runs en de SWW runs erbij kan nemen tijdens koude periodes.
Overweeg daarom ook een offerte voor een 2e bron dedicated voor SWW een warmtepompboiler dus, ik heb ruimte zat.
@Carboy54 , stel de Blackbird gaat in storing, met de BUH verkom je bevriezing van WP en buiten leidingwerk met alle schade van dien?Carboy54 schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:13:
[...]
Als je voldoende capaciteit hebt is een BUH niet noodzakelijk.
Booster, dus helpen, maar nogsteeds alleen wanneer nodig.
Backup, wanneer de warmtepomp het niet meer doet dan of in storing is.
Heb je een elektrische storing, dan moet je vertrouwen op je vorstbeveiliging;)
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Nee dat staat er gewoon voor, niemand anders hier last van?Maarten58 schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:39:
http:// ervoor zetten?
dwz
1 een boilervat met SWW, elektrisch verwarmt en de warmtewisselaar aangesloten op de BB verwarmingsleiding (passief meeverwarmen SWW).
Voordeel (denk ik) : de BB kan wat van zijn 'teveel' aan capaciteit kwijt aan het SWW. Ik kan teveel opgewekt stroom kwijt in het SWW, en als de BB uitvalt wordt het leidingwater via de warmtewisselaar net warm genoeg gehouden om niet te bevriezen (klopt dat ?). Of werkt elkaar dat juist tegen ?
2 een boilervat als buffervat en het SWW door de warmetwisselaar laten lopen, dus voorverwarmen en het laatste duwtje met een electriche doorstromer. Ik las een dergelijke oplossing hier. nadeel is dan wel dat je waarschijnlijk je SWW juist op de slechtste momenten tegen COP1 aan het verwarmen bent (als je geen PV opwek hebt)
3 'gewoon'een electrische boiler, maar slim aansturen dus ipv terugleveren stroom het SWW in
4 een WPB (die heeft Weheat niet, toch ?)
Ik zit even met een vraag v.w.b. de vloerverwarming. De situatie is als volgt;
De woonkeuken heeft reeds 3 bestaand groepen vloerverwarming van 2 x 100 meter en 1 x 70 meter. De huidige verdeler wordt vervangen door een pomploze composiet verdeler met flowmeters.
In de woonkamer wordt binnenkort vloerverwaring ingefreesd. Wat is wijsheid met het oog op de lengte van de bestaande groepen. Liever 6 x 60 meter per groep? of 5 x ±80meter?
Ik sta voor dezelfde dilemma. Zelf denk ik aan optie 3. Kan ik zelf installeren en is het minst ingewikkeld. Een Weheat SWW boiler past net niet in mijn CV ruimte.Jpiek schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:50:
Ik overweeg nog steeds een creatieve oplossing met een boilervat met warmtewiselaar.
dwz
1 een boilervat met SWW, elektrisch verwarmt en de warmtewisselaar aangesloten op de BB verwarmingsleiding (passief meeverwarmen SWW).
Voordeel (denk ik) : de BB kan wat van zijn 'teveel' aan capaciteit kwijt aan het SWW. Ik kan teveel opgewekt stroom kwijt in het SWW, en als de BB uitvalt wordt het leidingwater via de warmtewisselaar net warm genoeg gehouden om niet te bevriezen (klopt dat ?). Of werkt elkaar dat juist tegen ?
2 een boilervat als buffervat en het SWW door de warmetwisselaar laten lopen, dus voorverwarmen en het laatste duwtje met een electriche doorstromer. Ik las een dergelijke oplossing hier. nadeel is dan wel dat je waarschijnlijk je SWW juist op de slechtste momenten tegen COP1 aan het verwarmen bent (als je geen PV opwek hebt)
3 'gewoon'een electrische boiler, maar slim aansturen dus ipv terugleveren stroom het SWW in
Ik zou dan kiezen voor 6x60 ipv 5x80. Meer lussen parallel en ook nog eens minder weerstand per lus, dat geeft veel minder weerstand voor de warmtepomp. En het geeft je een betere afregelmogelijkheid.Zandhaas82 schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:23:
Dag allemaal. Ik lees al een behoorlijke tijd mee in dit topic en heb ook de stap gezet om een blackbird P80 te laten installeren.
Ik zit even met een vraag v.w.b. de vloerverwarming. De situatie is als volgt;
De woonkeuken heeft reeds 3 bestaand groepen vloerverwarming van 2 x 100 meter en 1 x 70 meter. De huidige verdeler wordt vervangen door een pomploze composiet verdeler met flowmeters.
In de woonkamer wordt binnenkort vloerverwaring ingefreesd. Wat is wijsheid met het oog op de lengte van de bestaande groepen. Liever 6 x 60 meter per groep? of 5 x ±80meter?
Ik vind bijna 1800 euro voor het 200L WeHeat boilervat vrij veel al is er wat voor te zeggen een WeHwat integrated oplossing te nemen. Over optie 1, las net over Auer EDEL EAU 200L, water-water warmtepompboiler, deze wordt aangsloten op retour van de VVW, wellicht is dat een mogelijkheid, zit rond 2800euro, maar nauwelijk installatie complexiteit. Leuk concept maar ook realistisch en betrouwbaar?RNacoustics schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:45:
[...]
Ik sta voor dezelfde dilemma. Zelf denk ik aan optie 3. Kan ik zelf installeren en is het minst ingewikkeld. Een Weheat SWW boiler past net niet in mijn CV ruimte.
COncept
/f/image/juFr3qFnXi4oRYd7jG10iAeu.png?f=fotoalbum_large)
Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is tov de warmtewisselaar, dat ie nog meer warmte onttrekt aan het water van de WP ?HarmPeters69 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:23:
[...]
Ik vind bijna 1800 euro voor het 200L WeHeat boilervat vrij veel al is er wat voor te zeggen een WeHwat integrated oplossing te nemen. Over optie 1, las net over Auer EDEL EAU 200L, water-water warmtepompboiler, deze wordt aangsloten op retour van de VVW, wellicht is dat een mogelijkheid, zit rond 2800euro, maar nauwelijk installatie complexiteit. Leuk concept maar ook realistisch en betrouwbaar?
dat wil ik juist niet, ik wil dat hij passief te veel aan warmte van de BB in het SWW stopt. Dus 'duwen' ipv 'trekken' zeg maar.
Deze oplossing heb ik, maar dan met een andere soort COP-1 na-verwarmer die geen 3 fase aansluiting nodig heeft. Ik ben nu met 3p huishouden/dagelijks douchen ongeveer 3 kWh per dag kwijt voor SWW.2 een boilervat als buffervat en het SWW door de warmetwisselaar laten lopen, dus voorverwarmen en het laatste duwtje met een electriche doorstromer. Ik las een dergelijke oplossing hier. nadeel is dan wel dat je waarschijnlijk je SWW juist op de slechtste momenten tegen COP1 aan het verwarmen bent (als je geen PV opwek hebt)
Kun je, rekeninghoudend met stilstandsverlies, het dagelijks verbruik en wekelijks legionella programma goedkoper met een warmtepomp verwarmen? Vast wel. Bij mij speelden andere overwegingen een rol.
Nieuwe app, nieuwe warmtepomp en nieuwe naam en/of logo?TTSS schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:50:
Vanuit de nieuwsbrief:
De komende tijd staat in het teken van vernieuwing. Met trots introduceren we niet alleen een frisse look en een gloednieuwe app, maar ook een uitbreiding van ons productportfolio. We nemen je graag mee in alles wat eraan komt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vooral een aankondiging voor het aankondigen van nieuwe dingen.
[ Voor 3% gewijzigd door MrBlueEyes op 28-04-2025 13:09 ]
MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80
Ik zie bij meerdere (afgaande op screenshots) dat onder en boven van elkaar aflopen. Het verschil bij mij is 3 graden. Zal eens kijken naar thermische sifon. Bedankt.martinusv schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:51:
[...]
Temp drop van 5 a 6gr per dag is denk ik normaal. Jij hebt een 300l vat ?
Wat ik vreemd vind is het grote verschil in boven en onder. Heb je een goede thermische sifon in je opstelling ?
Ik heb een 200l vat en bij mijn is de temp afname na een legionella over 2 dagen ongeveer 12gr. Dus ongeveer 6gr per dag. Het temp verschil boven vs onder blijft beperkt tot minder dan 0,5gr na 4 dagen.
Ik heb er ook last van, ook nog geen oplossing gevonden helaas...HF5236 schreef op maandag 28 april 2025 @ 07:37:
[...]
Nee dat staat er gewoon voor, niemand anders hier last van?
What a fine day for Science! | Specs
Niet zeker of dit forum de huiste plek is, omdat mijn vraag niet specifiek over de blackbird gaat, maar bear with me
Standaard rijtjeshuis uit 2016, dus goed geisoleerd en nu ook al verwarmd met lage temperatuur.
Alleen op de benedenverdieping (+/- 50m2/140m3 inclusief gang en toilet enzo) vloerverwarming, boven 5 kamers met radiatoren
Nu geeft de installateur aan dat de leidingen naar mijn vloerverwarming eigenlijk vergroot moeten worden van 20mm naar 28mm om genoeg vermogen te kunnen leveren voor koelen.
Ik was op zoek naar een tooltje/formule waar ik het koelvermogen mee kan berekenen, maar kan ik niet zo snel vinden.
Weet iemand hoe je dat kan berekenen/wat de consequenties zijn als het gevraagde vermogen niet geleverd kan worden? (ook aan de installateur gevraagd, maar toch even checken bij deze onafhankelijke bron zonder winstoogmerk
Daarnaast zitten we nu ook inees te praten over jaga radiatoren voor 8k, ik dacht zelf om eerst eens een paar zomers te proberen met climateboosters voor het koelen. Enig idee of dat afdoende zal zijn?
We willen prima iets minder hitte in huis in de zomer, maar het hoeft geen 18 (of 20) graden te zijn, 24/25 in plaats van 27/28 in de zomer is al een stuk aangenamer..
Ik wilde koelen via radiatoren overwegen maar zie voor een paar graden verschil de lol met een WP niet in.
Als je huis zo goed geïsoleerd is: hou zomers de ramen en deuren dicht en de zon buiten...
Wil niet van die lelijke units (smaak) aan de muur, en ramen en deuren houden we meestal wel gesloten, maar achtergevel met redelijk wat glas op zuid, dus wordt toch wel warm binnen als het een weekje heet is buiten.Jpiek schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:26:
Imho : als je wilt koelen moet je airco's nemen. Kost je ws minder dan die 8k voor die kamers.
Ik wilde koelen via radiatoren overwegen maar zie voor een paar graden verschil de lol met een WP niet in.
Als je huis zo goed geïsoleerd is: hou zomers de ramen en deuren dicht en de zon buiten...
En ik heb ook liever geen 8k aan radiatoren hangen, vind het rijkelijk veel geld voor weinig use, maar aan de andere kant; als we nu toch een bak geld uitgeven beter in een keer goed..
Voor een huishouden van vier personen is een boiler van circa 300 liter geadviseerd. Een bevriend constructeur heeft aangegeven dat het plaatsen van een dergelijk vat op de houten balken te veel piekbelasting veroorzaakt. Zelf met het toepassen van zwaluwstaartvloer is dit minder geschikt is voor deze belasting.
Zijn er mensen met soortgelijke situaties (houten verdiepingsvloeren) die kunnen delen hoe zij dit hebben opgelost?
Mee eens hoor, en voor 8k zou ik ook iets zoeken wat wel fraai is, desnoods aan de buitengevele en binnen alleen roosters, 8k is een beste smak geld.Mcniver schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:43:
[...]
Wil niet van die lelijke units (smaak) aan de muur
We hebben een serre compleet van glas, een tuinder zou er jaloers op zijn.n ramen en deuren houden we meestal wel gesloten, maar achtergevel met redelijk wat glas op zuid, dus wordt toch wel warm binnen als het een weekje heet is buiten.
+30 is hier soms geen uitzondering. Voordeel, we hoeven nu overdag al niet meer te stoken als het buiten =12 C is.
Mja,ik twijfel sterk aan dat 'goed'....En ik heb ook liever geen 8k aan radiatoren hangen, vind het rijkelijk veel geld voor weinig use, maar aan de andere kant; als we nu toch een bak geld uitgeven beter in een keer goed..
@Mcniver Onze zon instraling hebben we opgelost door een pergola met een opvouwbaar dak van waterdoorlatend doek (buren hebben aluminium lamellen).Jpiek schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:51:
[...]
Mee eens hoor, en voor 8k zou ik ook iets zoeken wat wel fraai is, desnoods aan de buitengevele en binnen alleen roosters, 8k is een beste smak geld.
[...]
We hebben een serre compleet van glas, een tuinder zou er jaloers op zijn.
+30 is hier soms geen uitzondering. Voordeel, we hoeven nu overdag al niet meer te stoken als het buiten =12 C is.
[...]
Mja,ik twijfel sterk aan dat 'goed'....
Wij hadden al een elektrische boiler staan dus geen warmtepomp boiler of via de Blackbird. Sowieso kan ik het boilervat van de Blackbird niet kwijt in verband met het gewicht dus hebben een boiler van 150l staan. Hij kan zelfleverend zijn maar dat heb ik uit gezet. Hij werkt van tussen 10.00-17.00.Jpiek schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:50:
Ik overweeg nog steeds een creatieve oplossing met een boilervat met warmtewiselaar.
dwz
En inderdaad COP van 1 en dat is wat minder en hik ik nog wat tegenaan. Maar aan de andere kant wilde ik niet afhankelijk zijn van 1 apparaat dus daarom het CV en warm water gescheiden.
Als buiten het bopvengenoemde tijdlok de temperatuur in de boiler lager wordt dan uit mijn hoofd 55 graden dan verwarmd die tot de 55 graden ongeveer. We hebben hem ingesteld op 80 graden.
Ik heb al een concept offerte voor een all-e Flint opstelling binnen, prijs valt me nog tegen:Ronnie27 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:29:
Volgens ketelklets gaat de Flint all electric worden. Interessant
YouTube: [UPDATE] Weheat Flint warmtepomp
Omschrijving Aantal Bedrag ex. btw Btw Totaal ex. btw
Weheat Flint P40 1 € 2.399,00 21% € 2.399,00
Binnenunit Compact All-Electric + 2 circulaepompen 1 € 1.158,00 21% € 1.158,00
Weheat buffervat 50L (85cmx47cm) 1 € 409,00 21% € 409,00
Weheat boiler 300L (tapwater) (161cmx60cm) 1 € 1.672,00 21% € 1.672,00
Aansluitmaterialen 1 € 1.550,00 21% € 1.550,00
Montage van de warmtepompinstallae 1 € 1.920,00 21% € 1.920,00
Huur materieel / boren van gaten 1 € 150,00 21% € 150,00
Inbedrijfstelling 1 € 250,00 21% € 250,00
Subtotaal € 9.508,00
Totaal btw 21% € 1.996,68
Totaal incl. btw € 11.504,68
Subsidie gaat er nog vanaf, -2125,- kom je op netto € 9380,-
Ik verbruik nog maar 400m3 gas, want we verwarmen al met airco units. Nu betaal ik € 750 per jaar, maar als mijn gascontract afloopt, wordt dit iets van € 1000,- per jaar (100% groen gas bij Pure-energie).
Als het zonder buffervat kan en ik neem een kleinere boiler dan zijn de kosten 800 euro lager. En het is nog een concept offerte. Afhankelijk waar de WP geplaatst wordt, komt er nog geld bij, omdat er dan dikke leidingen (32mm) helemaal door het huis naar zolder moeten. Als de WP aan de bestaande 22mm verwarmingsbuizen geinstalleerd kan worden, gaat er mogelijk nog wat geld af.
Wat vinden jullie van deze offerte?
Ik heb zo mijn twijfel voor deze aanbieding. Vraag mij af, of de Flint het allemaal kan trekken. Vooral in de wintermaanden gaat een All-electric WP vaak in defrost en als dan ook even een legionella run, verwarmen, + warmwater tegelijk moet plaatsvinden lijkt mij een uitdaging.famkleinkoster schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:17:
[...]
Ik heb al een concept offerte voor een all-e Flint opstelling binnen, prijs valt me nog tegen:
Subtotaal € 9.508,00
Ik verbruik nog maar 400m3 gas, want we verwarmen al met airco units. Nu betaal ik € 750 per jaar, maar als mijn gascontract afloopt, wordt dit iets van € 1000,- per jaar (100% groen gas bij Pure-energie).
Als het zonder buffervat kan en ik neem een kleinere boiler dan zijn de kosten 800 euro lager. En het is nog een concept offerte. Afhankelijk waar de WP geplaatst wordt, komt er nog geld bij, omdat er dan dikke leidingen (32mm) helemaal door het huis naar zolder moeten. Als de WP aan de bestaande 22mm verwarmingsbuizen geinstalleerd kan worden, gaat er mogelijk nog wat geld af.
Vind ook de prijs hoog. Een All-electric oplossing maakt het extra duur. Goedkoper is een losse boiler te nemen en de Flint alleen maar voor verwarmen gebruiken. Als je zonnepanelen hebt, kan je de boiler slim aansturen en valt de stroomprijs wel mee. Je huis moet wel een lage warmteverlies hebben, want de Flint heeft een capaciteit van 4kWh
Je moet zorgen dat de oude Weheat intergratie echt verwijderd is en dan opnieuw de intergratie configureren.Harmsen schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:46:
[...]
Ik heb er ook last van, ook nog geen oplossing gevonden helaas...
De laatste tijd zijn er maar 16 entiteiten actief, dat waren er 19
:strip_exif()/f/image/pO8jW5KVO9afDn8UcYgXHFYV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had voor 1000,= mee een BB staan, danwel zonder boilervat maar weer met meerwerk ivm regorganiseren leidingwerk in de berging/CV ruimte.famkleinkoster schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:17:
[...]
en ik kreeg 3750,= subsidie volgens mij...
Ik was 13k kwijt voor een Blackbird zonder subsidie, dus onder de 10k met subsidie.famkleinkoster schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:17:
[...]
Ik heb al een concept offerte voor een all-e Flint opstelling binnen, prijs valt me nog tegen:
Subtotaal € 9.508,00
Heb alleen geen buffervat (die had ik al), maar er moest wel een hybridge warmtepomp ook gedemonteerd worden.
Vind hem dus best prijzig.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
- waterdruk
en op de OTGW
- waterdruk
- Brander startups (53185 ?)
- Brander uren (11411 uur)
- Tapwater brander (376 uur)
53185 startups zou in 8 maanden (8*30 = 240), ik heb de BB sinds septermber, zo'n 220 starts per dag moeten zijn, da's 9 per uur.
Daar geloof ik helemaal niks van
11411 brander uren komt neer op 47,5 branduren per 24 uur
ga ff navragen bij de OTGW bueren...
Waar zie je de waterdruk staan?Jpiek schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:40:
Vandaag is de BB ff uit geweest (nieuwe radiator geplaatst) en ineens heb ik zowel op mijn thermostaat-app als in de OTGW App in Homey allerlei extra informatie die ik eerst niet had :
- waterdruk
en op de OTGW
- waterdruk
53185 startups zou in 8 maanden (8*30 = 240), ik heb de BB sinds septermber, zo'n 220 starts per dag moeten zijn, da's 9 per uur.
11411 brander uren komt neer op 47,5 branduren per 24 uur![]()
En is dit alleen met een draaiende warmtepomp? Ik zie hem zo snel niet in de app of portal...
Da's wel bijzonder inderdaad want bij mij staan al die dingen nog op 0 of -. Ik ben benieuwd wat de oorzaak is en of we deze getallen anders moeten interpreteren zodat het wel iets zegt.Jpiek schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:40:
Vandaag is de BB ff uit geweest (nieuwe radiator geplaatst) en ineens heb ik zowel op mijn thermostaat-app als in de OTGW App in Homey allerlei extra informatie die ik eerst niet had :
- waterdruk
en op de OTGW
- waterdruk
11411 brander uren komt neer op 47,5 branduren per 24 uur![]()
Voor een klein oppervlak 50m2 zit ik ook aan een P40 te denken en doe sww reeds met calypso, maar wanneer ik een hybrid opstelling doe en haal daarna de CV weg met alleen vvw en een pomp op de verdeler. Dan is die binnen unit toch helemaal niet nodig ?.famkleinkoster schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:17:
[...]
Subtotaal € 9.508,00
S
Ik heb niks aan die 3kw heater die zal nooit gebruikt worden lijkt mij, met 3m3 gas heb ik de ruimte warm bij - temperaturen.
De WP aanschaf is alleen om van het gas af te gaan tegen zo min mogelijke kosten.
[ Voor 3% gewijzigd door DigitalDutch op 29-04-2025 19:48 ]
Met een verschil van €1.552 vastrecht per jaar zou ik voor de 3x25A kiezen. Meer dan voldoende, indien je alles ook netjes over de fases verdeeld.DigitalDutch schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:48:
Welke stroomaansluiting raden jullie aan voor een BB 11 kW, een inductieplaat en de mogelijke aanschaf van een elektrische auto in de toekomst? Ik twijfel tussen een 3×25A en een 3×35A aansluiting.
Zoals @jeroendh hierboven al aangeeft zou ik proberen het bij een 3x25A te houden. Dat is nu nog behoorlijk goedkoper en stel dat we hier in Nederland ook op afgenomen piekvermogen worden afgerekend ga je met 3 x 35A ook niet blij worden.
Voor laden electrische auto's zijn er slimme oplossingen die kijken naar het overige verbruik in je woning en de laadstroom voor de auto dan tijdelijk terugregelen.
3 x 25A zou in meeste gevallen echt voldoende moeten zijn. Ook in All-electric situatie. Vaste lasten van 3 x 35A zijn substantieel hoger. Dat loont niet. Je kunt altijd later nog om laten zetten, mocht het echt niet passen.DigitalDutch schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:48:
Welke stroomaansluiting raden jullie aan voor een BB 11 kW, een inductieplaat en de mogelijke aanschaf van een elektrische auto in de toekomst? Ik twijfel tussen een 3×25A en een 3×35A aansluiting.
JorisS
Idd. want deze getallen heb je niks aan.Gies123 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:25:
[...]
Da's wel bijzonder inderdaad want bij mij staan al die dingen nog op 0 of -. Ik ben benieuwd wat de oorzaak is en of we deze getallen anders moeten interpreteren zodat het wel iets zegt.
Waterdruk is volgens OTGW 2,3. Volgens m'n CV 1,7...
Tapwater brander heb ik vanmiddag gerest, ff kijken wat die gaat doen...
Anders zet ik ze uit in OTGW als dat gaat...
je gaat failliet op een 3x35A dus de enige logische keuze is gewoon 3x25A doen. Verschil is ruim 1500 euro per jaar, elk jaar langDigitalDutch schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:48:

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 29-04-2025 21:10 ]
Heb een EV, inductieplaat, Blackbird, jacuzzi (in de zomer) vaatwasser, wasmachine, Quooker.DigitalDutch schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:48:
Alles sinds kort op 3x25A. Hiervoor 1x35A.
Zorg wel voor een laadpaal met goede loadbalancer
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Dat kan makkelijk met 3x25A.DigitalDutch schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:48:
Warmtepomp moet op een aparte groep maar stroomverbruik is niet hoog .
Wij hebben geen gas meer alles is electrisch.
Als alles netjes aangesloten is en mooi verdeeld over de diverse groepen dan kan dat prima.
[ Voor 23% gewijzigd door 201WD op 30-04-2025 00:04 ]
Ik twijfelde bij ons ook of 3x25 voldoende ging zijn met een BB, 3KW BUH, 17KW warmtepomp voor zwembadDigitalDutch schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:48:
+ pomp, inductiekookplaat, 2 ovens, vaatwasser (levert aardige pieken tegen de 2,5KWh), wasmachine, droger etc.
Theoretisch zit ik op meer dan 50-60A per fase. In praktijk gaat het tot nu toe zonder problemen. Dit weekend draaide beide warmtepompen, wasmachine, droger, vaatwasser en stond de kookplaat aan. Door de zonnepanelen was de afname van het net over de zekeringen echter maar 1,5Kwh. Verder is het ook afhankelijk welke zekeringen je hebt. De 'oude' zekeringen kunnen echt wel even een hogere piek dan 25A hebben. Een automaat zal er sneller uitklappen.
Daarbij: dat piekverbruik heb je écht niet dagelijks en 24u. I.c.m. load balance op de laadpaal moet het toch écht gek lopen als je niet genoeg hebt aan 3x25A. Veel aparte groepen en een goede verdeling over de fasen is wel aan te raden
Stroomverbruik BB niet hoog hangt van de situatie af. Ik heb hem hier toch al ruim boven de 3KWh gezien.201WD schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:55:
[...]
Dat kan makkelijk met 3x25A.
Warmtepomp moet op een aparte groep maar stroomverbruik is niet hoog .
Wij hebben geen gas meer alles is electrisch.
Als alles netjes aangesloten is en mooi verdeeld over de diverse groepen dan kan dat prima.
Maar je moet natuurlijk wel goed dimensioneren en vooral blijven nadenken
Als je alles op hetzelfde moment op vol vermogen zet kom je wellicht aan de grens, maar in de praktijk is dat eigenlijk nooit zo.
Wel een slimme laadpaal ( bij mij staat een Zappi van Myenergi) want die regelt het allemaal netjes voor je.
Ofwel het huis krijgt voorrang op de auto en zorgt ervoor dat de hoofdzekering er niet uit gaat
Komt goed
Harry
Blijkbaar is de OTGW gek gaan doen na een hele tijd stroomloos te hebben gestaan, de retour temp werd ook niet meer geupdate dus moets ik met het commando AA=28 weer aanzetten...Gies123 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:25:
[...]
Da's wel bijzonder inderdaad want bij mij staan al die dingen nog op 0 of -. Ik ben benieuwd wat de oorzaak is en of we deze getallen anders moeten interpreteren zodat het wel iets zegt.
En deze :
- waterdruk
bleven ok gewoon op deze waardes staan. Blijkbaar op onverklaarbare wijze is daat 'iets'aan waarde in terecht gekomen. Heb ze allemaal gereset.
Alleen die waterdruk raak ik niet kwijt...
Precies, toen ik nog 1x35A had en de loadbalancer van de laadpaal het niet deed trokken we gedurende een kwartier meer dan 12kW, dat was dus meer dan 50A...uiteindelijk moest Stedin wel even langskomen want de zekering lag er toen wel echt uit...en 150 euri armer.HBconsult schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:03:
3x25A is echt wel voldoende.
Maar je moet natuurlijk wel goed dimensioneren en vooral blijven nadenken
Als je alles op hetzelfde moment op vol vermogen zet kom je wellicht aan de grens, maar in de praktijk is dat eigenlijk nooit zo.
Wel een slimme laadpaal ( bij mij staat een Zappi van Myenergi) want die regelt het allemaal netjes voor je.
Ofwel het huis krijgt voorrang op de auto en zorgt ervoor dat de hoofdzekering er niet uit gaat
Komt goed
Auw! Je kunt de zekeringen laten vervangen voor switches...weet niet hoeveel dat kost. Maar dan ben je bij overbelasting niet meer afhankelijk van Stedin.Tijgerkracht schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:46:
[...]
Precies, toen ik nog 1x35A had en de loadbalancer van de laadpaal het niet deed trokken we gedurende een kwartier meer dan 12kW, dat was dus meer dan 50A...uiteindelijk moest Stedin wel even langskomen want de zekering lag er toen wel echt uit...en 150 euri armer.
Nu geen last meer van met 3x25A, en ik heb een andere laadpaal (Ratio Solar) met een veel betere loadbalancer die ook alleen zonoverschot kan doen enzo.jelleeelco schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:37:
[...]
Auw! Je kunt de zekeringen laten vervangen voor switches...weet niet hoeveel dat kost. Maar dan ben je bij overbelasting niet meer afhankelijk van Stedin.
Hier hetzelfde volgens mij, zag het laatste keer niet werken… en bleef toen ook vasthangen tot ik de stroom eraf haalde.Biker_007 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:13:
Wie heeft er koelen met sparrow zien werken na de software update?
Hier gaat de sparrow verwarmen ipv koelen en lijkt daarna vastgelopen want krijg het alleen weer uit met stroomonderbreking.
[Afbeelding]
Nu net thuis en zal weer een poging wagen
/f/image/1Tz2wcTYoasyjCRMoK0B3FyW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HLdBv7odaJLbokcMy0QFw0jy.png?f=fotoalbum_large)
Doet niks idd en het water wordt zelfs enigsinds warmer. Iemand zijn installateur of WeHeat hier al over gesproken?
[ Voor 37% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 30-04-2025 19:16 ]
De monteur wist te vertellen dat dit dan dus vaker gaat gebeuren, teveel teruglevering (Ik doe ook goed mijn best) toen ik begon waren er nog niet zoveel panelen, nu liggen vele daken vol.
Het was ook vooral op 1 fase, de andere 2 fases waren geen probleem vertelde de monteur, dus niet goed verdeeld. Hij vertelde ook dat in nieuwe woonwijken met prefab huizen met een 3 fase aansluiting het probleem nog groter is, aangezien door de prefab, bij al die huizen de zonnepanelen (vaak 1 fase omvormer) allemaal op de dezelfde fase (want prefab) aangesloten zijn. Eigenlijk zou het om en om verdeeld moeten worden, maar wie gaat dat doen, en betaald de kosten?
Dan kun je 3x 35A hebben, maar blijft het probleem hetzelfde.
Schijnt dat als iedereen zijn zonnepaneel installatie aanmeld het probleem onderkent kan worden.
Persoonlijk verwacht ik niet dat er preventief iets zal gebeuren...
Ik ga mijn belangrijkste verbruikers, maar verhuizen naar een andere fase, dan valt dat hopelijk de volgende keer niet uit.
[ Voor 14% gewijzigd door DjAntoon op 30-04-2025 22:08 ]
Mijne zitten overigens op 3 fasen...
Op 1 van de andere fases, maar voor mij niet van belang ik heb ook een 3 fase omvormer. Als er een aantal 1 fase omvormers verhuist worden zal het beter worden...Jpiek schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:17:
En heb je ook nog die monteur gevraagd op welke fase je je panelen het beste kunt zetten ?
Mijne zitten overigens op 3 fasen...
Niemand anders hier in het topic die de koelmodus van de warmtepomp gebruikt?
Ik vermoed dat niemand nog écht koeling nodig gehad heeft hier tot nu toe. Laat maar eens een paar dagen 30+ komen, dan zullen vast en zeker meer mensen deze modus gaan proberen.AlphaBlack_NL schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 06:05:
Ik dacht dat dit het warmtepomp topic was?
Nee, nog niet. al ljkt hij passief wel iets aan koeling te doen,overdag komt het water warmer de BB in als dat het eruit komt...AlphaBlack_NL schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 06:05:
Met radiatoren vraag ik me af of aanzetten veel zin heeft, te hoog zetten gaat igg niet ivm de kans op condensvorming...
Ben wel benieuwd hoe het werkt, het lijkt op via stooklijn maar dan omgekeerd. dus dan moet de BB van Opentherm/thermostaat af...
Afgelopen 24-48 uur probeerde hij het 10x, maar sloeg vrijwel direct weer af. Het lijkt er in de grafiekjes op dat hij water van 18 graden vraagt, de warmtepomp eigenlijk instant water levert onder de 18 graden en de koelmodus dan uitspringt.
/f/image/JTLt1jrGH4MOJsP6LEhLKQTE.png?f=fotoalbum_large)
Vannacht wel 1x een half uurtje volgehouden voordat de watertemperatuur uit onder de 18 graden kwam.
/f/image/9hUJCYPUkrZf4O5NTijq25SY.png?f=fotoalbum_large)
Wat alleen minder handig is: de thermostaat stond ingesteld op 18 graden, zet ik net de buitendeuren/ramen open waarna de temperatuur in de kamer terugliep naar rond de 18 graden en de warmtepomp in verwarm-modus is gesprongen. Door de (koel)voorwaarde "Er in de afgelopen 24 uur niet is verwarmd." gaat 'ie nu de komende 24 uur ook niet meer proberen te koelen...
Staat omschreven bij de instellingen, hij heeft een eigen koellijn die je kunt instellen. De Opentherm zit bij mij nog gewoon gekoppeld en overruled hij. Zie je ook terug in bovenstaande grafiekjes: Opentherm vraagt volgens mij 10 graden, als 'ie op 18 graden gevraagde watertemperatuur springt lijkt de Flint de thermostaat te overrulen.Jpiek schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:21:
[...]Ben wel benieuwd hoe het werkt, het lijkt op via stooklijn maar dan omgekeerd. dus dan moet de BB van Opentherm/thermostaat af...
Uw warmtepomp zal beginnen met koelen als:
- Koelen is aangezet in de instellingen.
- Er in de afgelopen 24 uur niet is verwarmd.
- De buitentemperatuur 22°C of hoger is geweest in de afgelopen 18 uur.
- De huidige watertemperatuur 1 graad hoger is dan de watertemperatuur ingesteld in de koellijn.
[ Voor 25% gewijzigd door Mbps op 01-05-2025 09:20 ]
Da's mooi, zou ik eens moeten testen wat hij dan met mijn OT gateway signalen/doeltemp gaat doen als ik die bv op 10C zet...Mbps schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:39:
Staat omschreven bij de instellingen, hij heeft een eigen koellijn die je kunt instellen. De Opentherm zit bij mij nog gewoon gekoppeld en overruled hij. Zie je ook terug in bovenstaande grafiekjes: Opentherm vraagt volgens mij 10 graden, als 'ie op 18 graden gevraagde watertemperatuur springt lijkt de Flint de thermostaat te overrulen.
maar ik kan iig als ik wil koelen mijn OTGW doeltemp op inactief zetten...
Mijn hybride BB staat al weken in standby stand (zomerslaap) Gebruik koelmode niet. kamerthermostaat staat op 16graden, maar het wordt niet koeler dan 19 graden in huis.Jpiek schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:21:
[...]
Nee, nog niet. al ljkt hij passief wel iets aan koeling te doen,overdag komt het water warmer de BB in als dat het eruit komt...
Met radiatoren vraag ik me af of aanzetten veel zin heeft, te hoog zetten gaat igg niet ivm de kans op condensvorming...
Ben wel benieuwd hoe het werkt, het lijkt op via stooklijn maar dan omgekeerd. dus dan moet de BB van Opentherm/thermostaat af...
Is er weer een lijstje ergens online waarin we vragen kunnen opschrijven die gesteld kunnen worden aanstaande zaterdag?
Ik heb nog wel wat vragen waar ik heel graag antwoord op krijg.
Ik ga er zaterdag heen... als je wat vragen hebt, gooi maar in de DM. Weet niet of het lukt overal antwoord op te krijgen maar ik kan het proberen.Kirvis schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:21:
Nog een andere vraag: ik kan helaas niet bij de Tweakersdagen zijn (en ze zitten vol).
Is er weer een lijstje ergens online waarin we vragen kunnen opschrijven die gesteld kunnen worden aanstaande zaterdag?
Ik heb nog wel wat vragen waar ik heel graag antwoord op krijg.
Dit is mijn vragenlijstje voor de Weheat Tweakersdag:
1. Wat is het netto rendement van een Weheat SWW systeem? Daarmee Warmteverlies, Legionella run, Defros, COP en opgenomen vermogen in meenemen.
2. Wanneer kan d.m.v. /API (HA en Homey) ook settings naar entiteiten gestuurd worden?
3. Wat is de meest ideale kamerthermostaat waarin je ook via OpenTherm op stooklijn kan draaien?
[ Voor 5% gewijzigd door RNacoustics op 01-05-2025 12:36 ]
Na xx defecte Edel Auers ben ik er na 3 mnd mee gestopt. Ik wist niet wat DOA betekende: dead on arrival maar nu dus wel. Een indirecte boiler via de WP van RVS is veel betrouwbaarder en onderhoudsvrij. Gaat veel langer mee ook.HarmPeters69 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:23:
[...]
Ik vind bijna 1800 euro voor het 200L WeHeat boilervat vrij veel al is er wat voor te zeggen een WeHwat integrated oplossing te nemen. Over optie 1, las net over Auer EDEL EAU 200L, water-water warmtepompboiler, deze wordt aangsloten op retour van de VVW, wellicht is dat een mogelijkheid, zit rond 2800euro, maar nauwelijk installatie complexiteit. Leuk concept maar ook realistisch en betrouwbaar?
COncept[Afbeelding]
Je bedoelde DBA (dead before arrival?)Carboy54 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:11:
[...]
Na xx defecte Edel Auers ben ik er na 3 mnd mee gestopt. Ik wist niet wat DOA betekende: dead on arrival maar nu dus wel. Een indirecte boiler via de WP van RVS is veel betrouwbaarder en onderhoudsvrij. Gaat veel langer mee ook.
Probeer al een paar dagen te koelen, maar blijft aangeven dat ie watertemperatuur van 25 graden wil maken.AlphaBlack_NL schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 06:05:
Ik dacht dat dit het warmtepomp topic was?
Zou mooi zijn als er een geforceerde koelmodus is, want nu blijft de BB denken dat ie moet verwarmen.
CV pomp gaat wel draaien, maar voor de rest blijft ie in Standby staan.
/f/image/j3EZsB3BQpMwefn6VCrcP4Fi.png?f=fotoalbum_large)
Kun je hier /API van maken, er zijn meer smaken dan alleen HARNacoustics schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:58:
@Weheat
2. Wanneer kan binnen HA ook settings gestuurd worden?
Als het in de API zit kan en HA en Homey er iets mee denk ik... (als ooit nog eens iemand een Homey App gaat bakken)
Ik ben er wel zaterdag en heb een wensenlijstjeRNacoustics schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:58:
@Weheat
1. Wat is het netto rendement van een Weheat SWW systeem? Daarmee Warmteverlies, Legionella run, Defros, COP en opgenomen vermogen in meenemen.
2. Wanneer kan binnen HA ook settings gestuurd worden?
3. Wat is de meest ideale kamerthermostaat waarin je ook via OpenTherm op stooklijn kan draaien?
1. SWW pas verwarmen als zonnepanelen veel doen, of juist dan 5 graden warmer tapwater maken.
2. Blokkeren van SWW tijdens de dure elek uren (e.g. 6:00-8:00 en 17:00-21:00)
Nu heel vaak, als we net allemaal hebben gedouched, bovenin het vat nog +42 graden, gaat ie om 7:30 tapwater verwarmen....mag van mij dan best veel later na 11:00.
3. Mijn binnenunit doet altijd 50 watt, de pomp moduleert niet, ook niet bij SWW, doet max 1.1 m3/u
is de installatie niet goed? 22 mm buis te klein voor de BB (3 meter buis van buiten naar binnen unit)
4. Geforceerde koelmodus, of modus keuze Auto, Verwarmen, Koelen.
Vul hier vooral al je vragen op aan, dan houden we het centraal: https://pad.riseup.net/p/TeOANCCqjO55J1-NUqNG-keep
Ter referentie, hier is de Pad van de vorige Tweakersdag in September 2024: https://pad.riseup.net/p/8B97xYbCGIzpijZ2pSd2-keep
Het zou leuk zijn als iemand die wel naar de Tweakersdag gaat de vragen kan beantwoorden in het document.
Ik had hier vorig jaar ook moeite mee. Maar op gegeven moment ging hij het wel beter doen. Denk omdat hij te snel aan zijn temperatuur zit en niet onder de 18 graden wil komen.Mbps schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:39:
Hier ook issues met koelen met een Flint.
Afgelopen 24-48 uur probeerde hij het 10x, maar sloeg vrijwel direct weer af. Het lijkt er in de grafiekjes op dat hij water van 18 graden vraagt, de warmtepomp eigenlijk instant water levert onder de 18 graden en de koelmodus dan uitspringt.
[Afbeelding]
Vannacht wel 1x een half uurtje volgehouden voordat de watertemperatuur uit onder de 18 graden kwam.
[Afbeelding]
Wat alleen minder handig is: de thermostaat stond ingesteld op 18 graden, zet ik net de buitendeuren/ramen open waarna de temperatuur in de kamer terugliep naar rond de 18 graden en de warmtepomp in verwarm-modus is gesprongen. Door de (koel)voorwaarde "Er in de afgelopen 24 uur niet is verwarmd." gaat 'ie nu de komende 24 uur ook niet meer proberen te koelen...
[...]
Staat omschreven bij de instellingen, hij heeft een eigen koellijn die je kunt instellen. De Opentherm zit bij mij nog gewoon gekoppeld en overruled hij. Zie je ook terug in bovenstaande grafiekjes: Opentherm vraagt volgens mij 10 graden, als 'ie op 18 graden gevraagde watertemperatuur springt lijkt de Flint de thermostaat te overrulen.
[...]
[...]
Vorige keer ging het beter toen het iets warmer was. Bij mij koelt ie nu zo'n 30 min, vannacht iets korter.
Koeling aangezet maar denk niet dat het veel doet... vreemd genoeg is de 'gevraagde watertemperatuur' is 10 graden, terwijl de stooklijn 20 vraagt.Barryvdh schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:20:
[...]
Ik had hier vorig jaar ook moeite mee. Maar op gegeven moment ging hij het wel beter doen. Denk omdat hij te snel aan zijn temperatuur zit en niet onder de 18 graden wil komen.
Vorige keer ging het beter toen het iets warmer was. Bij mij koelt ie nu zo'n 30 min, vannacht iets korter.
Watertemp uit is ook hoger dan watertemp, dus de WP koelt op dit moment nog helemaal niets. zie screenshot:
/f/image/6Bz0scuwbxHecd7oiprOxVEy.png?f=fotoalbum_large)
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.