WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Met de Franse slag gemaaktCarboy54 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:08:
[...]
Nee je komt er pas achter wanneer dat zware kreng twee trappen hoog op zolder staat en is aangesloten. Dus on arrival en dan zonder R290. Gewoon leeg. 😡

Ehm weet niet precies maar volgens mij was dat toen ik op Thermostaat regelde ook. Die 10 graden was als hij overruled werd door stooklijn van koelen, maar niet wat je echt deed.jelleeelco schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:05:
[...]
Koeling aangezet maar denk niet dat het veel doet... vreemd genoeg is de 'gevraagde watertemperatuur' is 10 graden, terwijl de stooklijn 20 vraagt.
Watertemp uit is ook hoger dan watertemp, dus de WP koelt op dit moment nog helemaal niets. zie screenshot:
[Afbeelding]
Overigens dit hier ook. Blijft koelen - ook al heb ik het nu uitgeschakeld in de instellingen.Biker_007 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:13:
Wie heeft er koelen met sparrow zien werken na de software update?
Hier gaat de sparrow verwarmen ipv koelen en lijkt daarna vastgelopen want krijg het alleen weer uit met stroomonderbreking.
[Afbeelding]
Wat betreft het wel willen koelen maar na een paar minuten al afslaan omdat de ‘temperatuur water uit’ onder de 18 graden schiet: is het een heel dom idee om koelen snachts uit te zetten (want: omgevingstemperatuur te koud en warmtepomp koelt dus te hard en slaat af) en tijdens warmste moment op dag te laten koelen?
Want met een half uurtje koelen sla je nog geen deuk in een pak boter. In m’n vorige huis hadden we een water-water wp en die koelde dagenlang. (Wat fantastisch was) Ik begrijp dat passief koelen met water-water wp anders is dan actief koelen, maar na een paar minuten stoppen met koelen omdat ‘water uit’ te laag wordt is toch een giller?
Maar waar ik vooral benieuwd naar ben, zet het koelen nog wat zoden aan de dijk, en werkt dat goed genoeg?
Dan ga je voor de 6kw BB ipv 8kw.Freezerator schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:22:
Zelf hik ik nog heel erg tegen het bestellen van een Blackbird. In de winter maximaal 11kuub gas per dag, dus eigenlijk de BB zou volgens mij over gedimensioneerd zijn. Maar de voorkeur gaat er wel naar uit vanwege een plat dak waar deze op zou moeten komen (de zolder, waar ook slaapkamers zijn).
Maar waar ik vooral benieuwd naar ben, zet het koelen nog wat zoden aan de dijk, en werkt dat goed genoeg?
Mijn (meerlaags kunststof) leidingen zijn in huis lang niet overal geisoleerd (langs houten plafond balken etc). Vanwege kans op condensatie op onvoorziene plekken durf ik koelmodus nog niet te gebruikenMaar waar ik vooral benieuwd naar ben, zet het koelen nog wat zoden aan de dijk, en werkt dat goed genoeg?
Mijn ervaringen met koelen met een andere warmtepomp / woning waren goed. Mits leidingen zoveel mogelijk geïsoleerd, en overal vloerverwarming is. Het zorgt ervoor dat de warmte niet/veel minder in je huis gaan zitten. (mensen die binnen kwamen zeiden altijd "Zo hee, hebben jullie airco") In ons huidige huis is het zo dat wanneer we 's avonds de ramen/deuren sluiten het weer opwarmt in huis omdat de warmte gewoon in de muren/vloeren/dak zit. Dat willen/wilden we met de Flint wegnemen, maar dan moet 'ie het wel doen.Freezerator schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:22: Maar waar ik vooral benieuwd naar ben, zet het koelen nog wat zoden aan de dijk, en werkt dat goed genoeg?
De ervaringen met de Flint en koelen zijn nu nog stroef omdat deze direct weer afslaat omdat de 'watertemperatuur uit' vrijwel direct onder de 18 graden schiet. Ik ga wat spelen met de tijden waarop we koelen en met geluidsmodus op minimaal. (overdag op hete momenten en zo min mogelijk vermogen, zodat pomp niet afslaat omdat die met teveel vermogen gaat koelen)
Maar dat staat volgens mij in de stooklijn ingesteld? Die 18 graden...daar wil je in principe ook niet onder ivm condensatie (althans, zo heb ik het begrepen).Mbps schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:50:
[...]
Mijn ervaringen met koelen met een andere warmtepomp / woning waren goed. Mits leidingen zoveel mogelijk geïsoleerd, en overal vloerverwarming is. Het zorgt ervoor dat de warmte niet/veel minder in je huis gaan zitten. (mensen die binnen kwamen zeiden altijd "Zo hee, hebben jullie airco") In ons huidige huis is het zo dat wanneer we 's avonds de ramen/deuren sluiten het weer opwarmt in huis omdat de warmte gewoon in de muren/vloeren/dak zit. Dat willen/wilden we met de Flint wegnemen, maar dan moet 'ie het wel doen.
De ervaringen met de Flint en koelen zijn nu nog stroef omdat deze direct weer afslaat omdat de 'watertemperatuur uit' vrijwel direct onder de 18 graden schiet. Ik ga wat spelen met de tijden waarop we koelen en met geluidsmodus op minimaal. (overdag op hete momenten en zo min mogelijk vermogen, zodat pomp niet afslaat omdat die met teveel vermogen gaat koelen)
Ik heb gisteren de koelmodus van de Sparrow aangezet. Watertemp in/uit dropte van ongeveer 30 graden (zal wel warm water in de Sparrow zijn omdat dat ding in de volle zon staat) naar 22/23 graden. Maar koelen deed hij niet: 22 in, 22.9 uit en 22.8 huis in. Lekker dan met een vloer die 21 graden was... die werd warmer en huis warmde juist op!
Dus na een uur of 5 de koeling uitgezet. Dat deed echter niets... pas na de stroom van de Sparrow afgehaald te hebben voor 5min ging hij weer in standby.
Wat mij betreft werkt het nog niet.
Humor - mijn huis koelt niet meer af nu...201WD schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:00:
Laat de verwarming maar aan staan, komende nachten wordt het weer kouder...
Ja, dat klopt. De watertemperatuur in is rond de 21 graden, dus moet de warmtepomp zorgen dat hij niet onder de 18 graden gaat i.p.v. afschakelen.jelleeelco schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:05:
[...]Maar dat staat volgens mij in de stooklijn ingesteld? Die 18 graden...daar wil je in principe ook niet onder ivm condensatie (althans, zo heb ik het begrepen).
Heb 'm net om 12:00 uur aangezet met koelen met laagste stilte niveau om vermogen te beperken (24 graden buiten). Dan lijkt hij het nu een uur vol te houden voordat hij onder de 18 graden komt. Nog steeds niet bijzonder handig. Wellicht dat ze de pompsnelheid o.i.d. nog kunnen verhogen zodat het wat minder koel wordt?
Zou al blij zijn dat het 18 graden wordt! Na uren gedraaid te hebben werd het niet lager dan 22.8 graden huis-in.Mbps schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:10:
[...]
Ja, dat klopt. De watertemperatuur in is rond de 21 graden, dus moet de warmtepomp zorgen dat hij niet onder de 18 graden gaat i.p.v. afschakelen.
Heb 'm net om 12:00 uur aangezet met koelen met laagste stilte niveau om vermogen te beperken (24 graden buiten). Dan lijkt hij het nu een uur vol te houden voordat hij onder de 18 graden komt. Nog steeds niet bijzonder handig. Wellicht dat ze de pompsnelheid o.i.d. nog kunnen verhogen zodat het wat minder koel wordt?
En idd...waarom niet gewoon consequent temp van 19 graden maken?
Hierbij grafiekje waar hij het een uur volhield (midden op de dag, laagste geluidsstand).
/f/image/supsZzP9ljHS5pCw0WKlqOgA.png?f=fotoalbum_large)
Water in daalde van 22,2 graden (helemaal in het begin is het 23 graden, maar dat is gewoon stilstaand water dat in de wp/leiding is opgewarmd) naar 21,1 graden in dat uur tijd, dat is wel winst.
[ Voor 7% gewijzigd door Mbps op 02-05-2025 13:30 ]
Kan op de nieuwe site niet meer de support pagina en documentaties terugvinden.Razer schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:38:
Flint nu all-electric, en WeHeat in de nieuwe branding.
[Afbeelding]
Ik had exact hetzelfde!!jelleeelco schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:12:
[...]
Zou al blij zijn dat het 18 graden wordt! Na uren gedraaid te hebben werd het niet lager dan 22.8 graden huis-in.
En idd...waarom niet gewoon consequent temp van 19 graden maken?
Wat er gebeurt met onze Sparrow:
- Alleen de compressor lijkt te draaien (je hoort hem een beetje)
- Ventilator draait niet
- CV pomp draait wel
- Vermogen in is 170 watt
- Temp water uit is 0.2 graden hoger dan temp water in.
- De temp water in is gelijk aan de temperatuur van de vloer
- Er vindt dus geen koeling plaats
- Qua prioriteit lijkt het alle andere modi te overtreffen: onze wekelijkse legionellarun begon gisteren pas om 17 uur ipv om 13 uur (zoals ingesteld), en laatst was het water in het boilervat tot ver onder de ingestelde waarde afgekoeld.
- Uit de koelmodus krijgen lukt alleen door een harde reset te doen door de stroom er vanaf te halen, ook als de koelmodus uitgeschakeld wordt in de app.
Ik heb geen SWW via de Sparrow maar verder exact dezelfde bevindingen. Ik zal dit morgen gaan vragen!Kirvis schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:09:
[...]
Ik had exact hetzelfde!!
Wat er gebeurt met onze Sparrow:Ik heb de vragen in de Pad aangevuld voor de Tweakersdag morgen en hoop dat daar toch wel wat antwoorden op kunnen komen (ben er helaas zelf niet bij).
- Ventilator draait niet
- CV pomp draait wel
- Qua prioriteit lijkt het alle andere modi te overtreffen: onze wekelijkse legionellarun begon gisteren pas om 17 uur ipv om 13 uur (zoals ingesteld), en laatst was het water in het boilervat tot ver onder de ingestelde waarde afgekoeld.
- Uit de koelmodus krijgen lukt alleen door een harde reset te doen door de stroom er vanaf te halen, ook als de koelmodus uitgeschakeld wordt in de app.
Die staan hier: https://support.weheat.nl/s/?language=nl_NLRNacoustics schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:44:
[...]
Kan op de nieuwe site niet meer de support pagina en documentaties terugvinden.
Ik ben er morgen wel en zal dit inderdaad aankaarten.Kirvis schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:09:
[...]
Ik had exact hetzelfde!!
Wat er gebeurt met onze Sparrow:Ik heb de vragen in de Pad aangevuld voor de Tweakersdag morgen en hoop dat daar toch wel wat antwoorden op kunnen komen (ben er helaas zelf niet bij).
- Ventilator draait niet
- CV pomp draait wel
Heb rond 14:00 de binnen en buiten unit uitgezet (even wachten) en weer aan.
Toen de aan/uit thermostaat aan...en inderdaad begon te koelen, voor 10 min, toen DHW run
en nu al een half uur in Standby, CV pomp draait wel, Maar koelmodus niet actief.
Overigens leek in HomeAssistant de koelmodus als 'Unknown' te zien te zijn; ook puntje van aandacht.
Edit: Dat leek niet zo, koelmodus toont zich als Unknown in HA.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
De ventilator draaide ook, en dat is nieuw.
Echter is ie nu weer uit, al staat ie nog wel op Koelen volgens de app. Maar het lijkt erop alsof ie gewoon op Stand-By staat met 11 watt verbruik.
/f/image/JgiRtctWVm2Upsfa5kOLut1V.png?f=fotoalbum_large)
Had al pull request gemaakt maar nog even afwachten. https://github.com/wefabricate/wh-python/pull/36Tijgerkracht schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:22:
[...]
Ik ben er morgen wel en zal dit inderdaad aankaarten.
Heb rond 14:00 de binnen en buiten unit uitgezet (even wachten) en weer aan.
Toen de aan/uit thermostaat aan...en inderdaad begon te koelen, voor 10 min, toen DHW run
en nu al een half uur in Standby, CV pomp draait wel, Maar koelmodus niet actief.
Overigens leek in HomeAssistant de koelmodus als 'Unknown' te zien te zijn; ook puntje van aandacht.
Edit: Dat leek niet zo, koelmodus toont zich als Unknown in HA.
Ik heb zelf al een warmtepomp boiler en zit erover na te denken om de cv te vervangen voor de weheat flint, iemand enig idee hoe duur dit is? Ik heb hier in het forum een paar offertes voorbij zien komen en schrik wel een beetje van de materiaal en installatiekosten. Ik heb zelf een bedrag van 5000 euro in gedachten, is dat realistisch?
Buitentemperatuur 17 graden volgens je printje.Kirvis schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:13:
Ok, vandaag heeft de koelmodus het opeens wel even gedaan. Hij gebruikte ongeveer 300 watt en het uitgaande water was echt kouder dan het inkomende water.
De ventilator draaide ook, en dat is nieuw.
Echter is ie nu weer uit, al staat ie nog wel op Koelen volgens de app. Maar het lijkt erop alsof ie gewoon op Stand-By staat met 11 watt verbruik.
[Afbeelding]
Volgens mij moet het minimaal 22 graden zijn buiten.
Hoezo bij mij was het ook 17 graden rond 11 uur vanochtend. Nu is het 19,6 maar hij is niet veel hoger dan 21.6 geweest vandaag. Hangt ook vanaf of hij in de zon of schaduw staat.201WD schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:29:
[...]
Buitentemperatuur 17 graden volgens je printje.
Als ie in de afgelopen 24 uur 22 graden is geweest. Dus dat klopt wel.201WD schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:29:
[...]
Buitentemperatuur 17 graden volgens je printje.
Wat er niet klopt is het gedrag nu.
Ik heb gisteren de Stooklijn modus ingeschakeld (stond op OT). En nu opeens gaat ie wel actief koelen.
Maar hij doet het steeds maar heel kort. Vraagt even 300/200/180 watt en koelt dan actief. Maar gaat daarna weer in wat op stand-by lijkt, maar wel met als status koelen.
Als ik mijn Homewizard grafiek bekijk dan zieniknhet volgende.
/f/image/jN6F4c88Nm9t5E8aoNQKh7yJ.png?f=fotoalbum_large)
De resolutie van deze grafiek is 5 minuten, dus hij gaat steeds een paar minuten aan en dan weer terug in het gevraagde vermogen. De ventilatie gaat dan ook uit en hij gebruikt hetzelfde vermogen als tijden stand-by.
Heel vreemd!
Zijn er nog mooie inzichten uit de Tweakersdag gekomen vandaag? Ben heel benieuwd.
Update
Inmiddels euvel verholpen. De gateway van de Honeywell t6r aan en uit gedaan. Temperatuur kwam goed door maar vervolgens toch vastzitten in stook modus.
:strip_exif()/f/image/La7sliSmVkityIzbSDMoqfR2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Xan op 03-05-2025 23:13 ]
https://pad.riseup.net/p/TeOANCCqjO55J1-NUqNG-keep
Enthousiast team en veel interessante ontwikkelingen.
Oa aan een eigen WeHeat LT radiator mn ook geschikt voor koelen.
Dankje! Is er bekend wanneer de Cloud Thermostaat beschikbaar komt? Ik heb nu een Tado V3, maar als ik het zo lees dan werkt dit niet altijd lekker met de Weheat. Ik dacht daarom een Honeywell Lyric T6(R) te kopen. Wellicht even de Tado blijven gebruiken en dan over te gaan naar de Cloud Thermostaat is misschien een betere optie..martinusv schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:28:
Ik heb wat opmerkingen nav de tweakersdag toegevoegd aan het document:
Ik heb een T6R die de blackbird aanstuurt met opentherm. Ik ben daar toch niet heel tevreden over. De gevraagde watertemperatuur is bij inschakelen altijd relatief hoog waardoor de BB gelijk flink gaat werken. Ook zou ik (bijvoorbeeld) op een halve graad willen schakelen. Dat is nu meer dan 1 graad. Afgelopen winter heb ik grotendeels op de stooklijn gedraaid.H.Spuybroek schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:57:
[...]
Dankje! Is er bekend wanneer de Cloud Thermostaat beschikbaar komt? Ik heb nu een Tado V3, maar als ik het zo lees dan werkt dit niet altijd lekker met de Weheat. Ik dacht daarom een Honeywell Lyric T6(R) te kopen. Wellicht even de Tado blijven gebruiken en dan over te gaan naar de Cloud Thermostaat is misschien een betere optie..
Nu heb ik nog wel wat isolatie te doen. Komende winter zou het beter moeten gaan omdat ik dan minder warmteverlies zou moeten hebben.
Ik ben ook benieuwd naar de cloud-thermostaat. Vandaag werd duidelijk aangegeven dat dit de richting is voor WeHeat - het is bijna geen doen om alle themostaten op een manier te ondersteunen die past bij wat een WP nodig heeft. De meeste thermostaten worden nog steeds ontwikkeld met een CV-ketel als uitgangspunt.
groet,
Satefan
Dankjewel @Satefan ik wacht wel evenSatefan schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:12:
[...]
Ik heb een T6R die de blackbird aanstuurt met opentherm. Ik ben daar toch niet heel tevreden over. De gevraagde watertemperatuur is bij inschakelen altijd relatief hoog waardoor de BB gelijk flink gaat werken. Ook zou ik (bijvoorbeeld) op een halve graad willen schakelen. Dat is nu meer dan 1 graad. Afgelopen winter heb ik grotendeels op de stooklijn gedraaid.
Nu heb ik nog wel wat isolatie te doen. Komende winter zou het beter moeten gaan omdat ik dan minder warmteverlies zou moeten hebben.
Ik ben ook benieuwd naar de cloud-thermostaat. Vandaag werd duidelijk aangegeven dat dit de richting is voor WeHeat - het is bijna geen doen om alle themostaten op een manier te ondersteunen die past bij wat een WP nodig heeft. De meeste thermostaten worden nog steeds ontwikkeld met een CV-ketel als uitgangspunt.
groet,
Satefan
Ik heb ook die Lyric T6R maar draai nu op stooklijn, dus zonder thermostaat. Werkt ook prima..H.Spuybroek schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:57:
[...]
Dankje! Is er bekend wanneer de Cloud Thermostaat beschikbaar komt? Ik heb nu een Tado V3, maar als ik het zo lees dan werkt dit niet altijd lekker met de Weheat. Ik dacht daarom een Honeywell Lyric T6(R) te kopen. Wellicht even de Tado blijven gebruiken en dan over te gaan naar de Cloud Thermostaat is misschien een betere optie..
Ja, bevalt goed. Ik heb echter wel een goed geïsoleerd huis. Wilde eerst hybride aansluiten, maar de aansluiting op de CV maken liep niet helemaal lekker. Het werkte allemaal zo goed, zelfs in een vrij koude week, dat ik dat maar gelaten heb. Binnenkort dus twee keerkleppen op V&Aobed112 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:21:
Heeft iemand hier de weheat flint in stand alone modes draaien in combinatie met radiotoren en hoe bevalt dit?
Ik heb zelf al een warmtepomp boiler en zit erover na te denken om de cv te vervangen voor de weheat flint, iemand enig idee hoe duur dit is? Ik heb hier in het forum een paar offertes voorbij zien komen en schrik wel een beetje van de materiaal en installatiekosten. Ik heb zelf een bedrag van 5000 euro in gedachten, is dat realistisch?
Qua installatie kosten; als je veel zelf voorbereid dan kun veel geld besparen. Als je vrijwel alles zelf wil doen; weet wel dat het heel project wordt en ondanks alle goede tips het voor een beginner het verrekte veel tijd kost, zowel om uit te zoeken, als het werk zelf. Ga we maar van uit dat niets in één keer goed gaat, en verdraait wat zijn we veel stappen. Als je die tijd hebt, prima. Een beetje hulp er bij kan ook geen kwaad.
De materiaalkosten zijn me flink tegengevallen, ik durf nog steeds niet helemaal de optelling te doen. Heeft natuurlijk ook wel iets te maken met wanneer je tevreden bent en hoeveel je op marktplaats wil regelen. Het telt echter wel lekker op is mijn ervaring. Daarnaast; precies bestellen wat je veronderstelt nodig te hebben, pakt duur uit (want last minute lokaal duur kopen), maar te veel bestellen en niet op tijd retourneren soms nog duurder. Je moet accepteren dat dat je gaat gebeuren als non-professional.
Iig kan ik nu alvast zeggen dat ik wederom heel blij ben dat ik voor een weheat heb gekozen. Er komt heel veel aan qua ontwikkeling. Super enthousiast team, vol met ideeën en de mogelijkheid om het uit te voeren.
Tevens heb ik met Vincent gesproken, de ontwikkelaar van de koelmodus. Hij vertelde dat ze gisteren een update hebben gepushed die het rare gedrag wat we zagen moet oplossen (licht gaan verwarmen ipv koelen en niet meer uit koelmodus komen).
CB heeft hier een Flint geïnstalleerd voor net geen €6000. Daar ging de subsidie nog af. Had al wel zelf stroom aangelegd en tegels waar hij op kon staan. Grotendeels vloerverwarming dus zonder buffervat en zonder BUH.obed112 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:21:
Heeft iemand hier de weheat flint in stand alone modes draaien in combinatie met radiotoren en hoe bevalt dit?
Bijvullen werkt niet. Zodra ik de kraan dichtdraai zakt de waterdruk weer.
Een blik naar buiten en ik zie de oorzaak: er stroomt water uit de regenpijp van het dak waar de BB op staat. Voorzichtige conclusie : de BB dumpt meteen al z'n water.
Antivries mechanisme op hol geslagen of iets anders ?
Advies wordt zeer gewaardeerd !
Ik zou even het dak op gaan (als dat mogelijk is) en iemand vragen de vulkraan te bedienen. Kun je gelijk zien of het uit de BB komt of uit een leiding.Jpiek schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:52:
Pfff, vanochtend weer geen werkende BB vanwege lage druk.
Bijvullen werkt niet. Zodra ik de kraan dichtdraai zakt de waterdruk weer.
Een blik naar buiten en ik zie de oorzaak: er stroomt water uit de regenpijp van het dak waar de BB op staat. Voorzichtige conclusie : de BB dumpt meteen al z'n water.
Antivries mechanisme op hol geslagen of iets anders ?
Advies wordt zeer gewaardeerd !
En uiteraard met spoed je installateur bellen.
Straks idd ff het dak op.
Iemand een idee hoe die vorstklep eruit ziet ?
Het moet allemaal uit het geheugen, we mochten (uiteraard) geen foto's maken. Maar het is nog redelijk vers en ik laat me graag aanvullen/corrigeren door anderen die er waren. Qua verhaal houd ik het even beperkt tot de feitelijkheden en niet hoe leuk het bezoek was, want dan wordt dit veel te lang: het was super leuk en perfect georganiseerd door Weheat.
Ik sla de achtergrond van Weheat even over. Daar is al veel over bekend. Wat wel goed was om te zien is dat Wefabricate (de eigenlijke fabriek) voor veel bedrijven produceert. De Weheat is hun 'interne' klant. Maar bv alle PCBs die ze maken voor de warmtepompen (ze doen veel meer, zoals injection molding, metaal bewerkingen etc) worden in 3-4 dagen gemaakt (per maand). De rest van de tijd draait de lijn voor andere klanten: Apple, Roche, Pfizer, BMW, FrieslandCampina (er werd gezegd dat 1 daarbij niet op de slide mocht staan dus sorry @Weheat als ik een verkeerde genoemd heb, dan haal ik hem graag weg). Niet de minste klanten (ik werk zelf in de farma industrie en als je voor Pfizer/Roche mag produceren dan heb je je zaken echt op orde).
Samenvatting van de presentatie. Jeetje waar te beginnen...Maar even met bullet points:
- Cloud Thermostaat zoals we hier 'besproken' is wat anders. Ze komen met een fysieke thermostaat die via Zigbee de temp doorgeeft aan WP. In de WP komt dan de logica om het huis aan te sturen. Dit gebeurt lokaal.
- Wat wel in de cloud komt is 'Weheat Intelligence'. Dit omvat veel meer: op basis van historische data van je WP weten ze wat het warmteverlies is en kunnen ze zeer nauwkeurig je WP aansturen. Bijvoorbeeld door de woning aan te sturen op basis van dynamische energie-tarieven en/of PV (Martijn, de CEO gaf daarbij wel als kanttekening aan dat ze binnen de ISO normen blijven, dus bv max 2 graden extra opwarmen): je huis als thermische batterij. De vraag werd gesteld of hier kosten aan verbonden zouden zijn, maar dat denken ze van niet. Ze zijn in overleg met verschillende energie leveranciers (van dynamische tarieven). Energiemaatschappijen hebben er geld voor over om de vraag naar energie te beperken / te verhogen om de onbalans te verminderen. Weheat kan met haar platform 'Weheat Intelligence' warmtepompen aansturen om die onbalans te helpen verminderen. Ik meen zelfs begrepen te hebben dat er dan ook lagere tarieven voor de klanten in zit.
Weheat intelligence deed me denken aan het SolarEdge One systeem, dat op basis van je energieverbruik, PV opwek en dynamische tarieven je accu laadt/ontlaadt. Maar dan met een warmtepomp en je woning als accu.
Maar ook: meer eigen controle met DHW schema's / legionella runs. Ook aan te sturen met dynamische tarieven. Kan ik zelf weinig over vertellen (ik heb DHW nog via gas) behalve dat dat wat ik hoorde wel aansloot bij veel wensen hier (er was een beta tester aanwezig die momenteel DHW zelf test, maar mag daar niets over zeggen - het is in de praktijk behoorlijk lastig om goede schema's te bouwen).
Verwachting met hun Weheat Intelligence platform icm dynamische tarieven (en ev PV in de zomer) is dat DHW 'gratis' wordt en de verwarmingskosten zakken met 50%. Let wel - uiteraard afhankelijk van de tarieven etc. Maar, er is echt veel mogelijk.
- Radiatoren lijn. Ze komen met hun eigen radiatoren lijn, uiteraard LTV. Aansturing met WiFi en koppeling met home domotica. Denk aan Jaga Strada's maar dan meer geschikt/verbeterd voor het koelen en (vermoed ik) betere samenwerking met de warmtepomp. Prijspunt zal onder de Jaga's liggen, al heb ik ze hier wel aangegeven of dat dan de adviesprijs betreft (die niemand betaald omdat iedere online radiator boer ze veel goedkoper heeft) of de 'werkelijke' prijs. Voor mij iig reden nog even te wachten met vervangen van al mijn radiatoren voor Jaga's (stond voor deze zomer gepland).
- De App. Er komt een totaal nieuwe app. We hebben screenshots en korte demo gezien, en het is erg mooi geworden. Voor diegene die er bekend mee zijn, denk aan Sigenergy app of de Tesla Powerwall app. Mooi, modern, 'besparingsinzicht' (t.o.v. gasverbruik).
- Ze blijven werken aan kleine verbeteringen. In de toekomst staan BB 2.0 en Sparrow 2.0 op de planning, dat zullen ook voor de consumenten 'andere' apparaten worden (nieuwere versies).
Ze gaven geen tijdlijn in de presentatie, maar hun streven is wel om bovenstaande in 2025 te realiseren (ik denk m.u.v. BB/Sparrow 2.0). App zou binnen enkele weken moeten komen. Radiatoren (durven ze niets over te committeren, begrijpelijkerwijze, maar voor het nieuwe stookseizoen!)
Over openstellen / maken van een API om via HA zelf de WP aan te sturen. Dit is iets waar ze niet happig op zijn. Met de firmware engineer (Tim) hierover gehad. Hij gaf (terecht) aan dat wij (tweakers) misschien 3% van de totale klantenbase zijn. En het openstellen van een API zodat je zelf je WP kan aansturen kan ook je WP kapot maken. Zoals iemand zei, als ik het koud krijg: mijn fout. Maar als de WP kapot gaat... Zij moeten ervoor zorgen dat alles wat de fabriek verlaat, voor IEDERE klant werkt.
Verder kan ik een ieder aanraden volgend jaar te gaan: naast de presentatie een overzicht van de PCB productie, de brace-lijn, assemblage, testen en de test-opstellingen gezien. Super leuk, jong en enthausiast team. Helaas duurde de presentatie voor mijn zoontje wat te lang
Ik denk dat ik namens alle tweakers spreek als ik @Weheat enorm bedank voor de mooie dag en de vele informatie.
Mijn installateur op zich wel (maar ik heb geen contract), maar als het water uit mijn systeem loopt dan valt dat gewoon onder garantie en komen ze langs!Jpiek schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:28:
M'n installateur heeft geen storingsdienst![]()
Straks idd ff het dak op.
Iemand een idee hoe die vorstklep eruit ziet ?
Ik zou eerst gewoon kijken waar het water uit komt... alles kan kapot gaan, maar het heeft niet gevroren...
@jelleeelco Dank voor de heldere samenvattingjelleeelco schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:58:
Weheat Tweakersdag
Het moet allemaal uit het geheugen, we mochten (uiteraard) geen foto's maken. Maar het is nog redelijk vers en ik laat me graag aanvullen/corrigeren door anderen die er waren. Qua verhaal houd ik het even beperkt tot de feitelijkheden en niet hoe leuk het bezoek was, want dan wordt dit veel te lang: het was super leuk en perfect georganiseerd door Weheat.
Ik sla de achtergrond van Weheat even over. Daar is al veel over bekend. Wat wel goed was om te zien is dat Wefabricate (de eigenlijke fabriek) voor veel bedrijven produceert. De Weheat is hun 'interne' klant. Maar bv alle PCBs die ze maken voor de warmtepompen (ze doen veel meer, zoals injection molding, metaal bewerkingen etc) worden in 3-4 dagen gemaakt (per maand). De rest van de tijd draait de lijn voor andere klanten: Apple, Roche, Pfizer, BMW, FrieslandCampina (er werd gezegd dat 1 daarbij niet op de slide mocht staan dus sorry @Weheat als ik een verkeerde genoemd heb, dan haal ik hem graag weg). Niet de minste klanten (ik werk zelf in de farma industrie en als je voor Pfizer/Roche mag produceren dan heb je je zaken echt op orde).
Samenvatting van de presentatie. Jeetje waar te beginnen...Maar even met bullet points:
- Cloud Thermostaat zoals we hier 'besproken' is wat anders. Ze komen met een fysieke thermostaat die via Zigbee de temp doorgeeft aan WP. In de WP komt dan de logica om het huis aan te sturen. Dit gebeurt lokaal.
- Wat wel in de cloud komt is 'Weheat Intelligence'. Dit omvat veel meer: op basis van historische data van je WP weten ze wat het warmteverlies is en kunnen ze zeer nauwkeurig je WP aansturen. Bijvoorbeeld door de woning aan te sturen op basis van dynamische energie-tarieven en/of PV (Martijn, de CEO gaf daarbij wel als kanttekening aan dat ze binnen de ISO normen blijven, dus bv max 2 graden extra opwarmen): je huis als thermische batterij. De vraag werd gesteld of hier kosten aan verbonden zouden zijn, maar dat denken ze van niet. Ze zijn in overleg met verschillende energie leveranciers (van dynamische tarieven). Energiemaatschappijen hebben er geld voor over om de vraag naar energie te beperken / te verhogen om de onbalans te verminderen. Weheat kan met haar platform 'Weheat Intelligence' warmtepompen aansturen om die onbalans te helpen verminderen. Ik meen zelfs begrepen te hebben dat er dan ook lagere tarieven voor de klanten in zit.
Weheat intelligence deed me denken aan het SolarEdge One systeem, dat op basis van je energieverbruik, PV opwek en dynamische tarieven je accu laadt/ontlaadt. Maar dan met een warmtepomp en je woning als accu.
Maar ook: meer eigen controle met DHW schema's / legionella runs. Ook aan te sturen met dynamische tarieven. Kan ik zelf weinig over vertellen (ik heb DHW nog via gas) behalve dat dat wat ik hoorde wel aansloot bij veel wensen hier (er was een beta tester aanwezig die momenteel DHW zelf test, maar mag daar niets over zeggen - het is in de praktijk behoorlijk lastig om goede schema's te bouwen).
Verwachting met hun Weheat Intelligence platform icm dynamische tarieven (en ev PV in de zomer) is dat DHW 'gratis' wordt en de verwarmingskosten zakken met 50%. Let wel - uiteraard afhankelijk van de tarieven etc. Maar, er is echt veel mogelijk.
- Radiatoren lijn. Ze komen met hun eigen radiatoren lijn, uiteraard LTV. Aansturing met WiFi en koppeling met home domotica. Denk aan Jaga Strada's maar dan meer geschikt/verbeterd voor het koelen en (vermoed ik) betere samenwerking met de warmtepomp. Prijspunt zal onder de Jaga's liggen, al heb ik ze hier wel aangegeven of dat dan de adviesprijs betreft (die niemand betaald omdat iedere online radiator boer ze veel goedkoper heeft) of de 'werkelijke' prijs. Voor mij iig reden nog even te wachten met vervangen van al mijn radiatoren voor Jaga's (stond voor deze zomer gepland).
- De App. Er komt een totaal nieuwe app. We hebben screenshots en korte demo gezien, en het is erg mooi geworden. Voor diegene die er bekend mee zijn, denk aan Sigenergy app of de Tesla Powerwall app. Mooi, modern, 'besparingsinzicht' (t.o.v. gasverbruik).
- Ze blijven werken aan kleine verbeteringen. In de toekomst staan BB 2.0 en Sparrow 2.0 op de planning, dat zullen ook voor de consumenten 'andere' apparaten worden (nieuwere versies).
Ze gaven geen tijdlijn in de presentatie, maar hun streven is wel om bovenstaande in 2025 te realiseren (ik denk m.u.v. BB/Sparrow 2.0). App zou binnen enkele weken moeten komen. Radiatoren (durven ze niets over te committeren, begrijpelijkerwijze, maar voor het nieuwe stookseizoen!)
Over openstellen / maken van een API om via HA zelf de WP aan te sturen. Dit is iets waar ze niet happig op zijn. Met de firmware engineer (Tim) hierover gehad. Hij gaf (terecht) aan dat wij (tweakers) misschien 3% van de totale klantenbase zijn. En het openstellen van een API zodat je zelf je WP kan aansturen kan ook je WP kapot maken. Zoals iemand zei, als ik het koud krijg: mijn fout. Maar als de WP kapot gaat... Zij moeten ervoor zorgen dat alles wat de fabriek verlaat, voor IEDERE klant werkt.
Verder kan ik een ieder aanraden volgend jaar te gaan: naast de presentatie een overzicht van de PCB productie, de brace-lijn, assemblage, testen en de test-opstellingen gezien. Super leuk, jong en enthausiast team. Helaas duurde de presentatie voor mijn zoontje wat te langmaar de tour van de productie lijnen maakte een hoop goed.
Ik denk dat ik namens alle tweakers spreek als ik @Weheat enorm bedank voor de mooie dag en de vele informatie.
Voor wat kamerthermostaat betreft, zijn ze bezig met een kamer temperatuur sensor, die via de optionele opsteek (wifi)module op de binnenunit gaat communiceren. Weheat gaf gisteren ook wel toe, dat de meeste kamerthermostaten (Tado, Honeywell) voor wp minder geschikt zijn. Omdat ze gemaakt zijn voor de CV-ketel.
Ja dat bedoelde ik ook, ik had echter begrepen dat ze met Zigbee zouden gaan werken?RNacoustics schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:10:
[...]
@jelleeelco Dank voor de heldere samenvatting![]()
Voor wat kamerthermostaat betreft, zijn ze bezig met een kamer temperatuur sensor, die via de optionele opsteek (wifi)module op de binnenunit gaat communiceren. Weheat gaf gisteren ook wel toe, dat de meeste kamerthermostaten (Tado, Honeywell) voor wp minder geschikt zijn. Omdat ze gemaakt zijn voor de CV-ketel.
Verder inderdaad... die Opentherm standaard is helemaal geen echte standaard
Ik begreep dat binnen hun systeem nog een bug is, waardoor de entiteiten voor COP, energie verbruik en opbrengst tijdelijk niet beschikbaar zijn. De bedoeling is, dat deze t.z.t. weer voor HA geactiveerd wordt. Overig is ook hun eigen App daarmee nauw mee verbonden. (draait op dezelfde platform) Settings sturen naar entiteiten vanuit HA, gaat niet gebeuren. Homey wordt niet ondersteund, gaan ze ook niet doen.
Was inderdaad een zeer interessante dag, achteraf spijt dat ik het T-shirt niet direct aan heb gedaan, was leuk geweest als we dat allemaal hadden gedaan, misschien dat men dat op 24 mei wel kan doen, geeft extra sfeer. Ik was en ben behoorlijk onder de indruk van ideeën, kan me allemaal niet snel genoeg gaan, maar geduld. Hoop op termijn mijn eigen aansturing vanuit Home Assistant zo goed mogelijk te kunnen vervangen door hun eigen thermostaat en servo's voor de vloerverwarming op de eerste (slaapkamer) etage zodat EvoHome de deur uit kan. Dan wordt aansturen koel/verwarmingsmodus allemaal in een systeem ondergebracht.jelleeelco schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:58:
Weheat Tweakersdag
Nu doe ik zelf (via Home Assistant) in de winter warmte bufferen in de begane grond vloer en worden dure elektriciteits uren geblokt (stooklijn met aan/uit thermostaat).
Kan niet wachten op de nieuwe mogelijkheden voor SWW, het verhaal klonk goed.
In eerste instant komt de App in een nieuw jasje, nog geen nieuwe mogelijkheden maar straks wel meer statistieken via de App (dag, maand, etc). Kreeg een beetje SolarEdge gevoel.
Weheat gaat ook Portal meer in lijn brengen met de App (althans dat begreep ik).
Ben ook benieuwd naar hun LTV radiator, waarmee je ook zou kunnen koelen, voor ons zou dat een vervanger in de hal kunnen worden.
Wat me tot slot nog opviel is de professionaliteit die de productie uitstraalt. Op elk stuk in de productie zitten controles en waar mogelijk worden testen uitgevoerd.
Voor lokale communicatie kijken ze naar Wifi, Zigbee en Thread/matter, waarbij de voorkeur nu uitging naar Zigbee. Klinkt goed, maar vraag me even af of het een gesloten Zigbee mesh wordt of dat je dit zou kunnen integreren in je eigen Zigbee netwerk, maar dat is dus afwachten.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Hier was was ik ook serieus van onder de indruk. Vooral het apparaat dat volledig geautomatiseerd een zojuist (ook automatisch) bestukte PCB kon doormeten/controleren zag er zeer indrukwekkend uit. Denk hierbij aan hoe je misschien zelf met je multimeter en 2 pennetjes iets controleert op een print. Dit apparaat had heel veel van die pennetjes en kan dit autonoom en knijtersnel. Helaas draaide de productie niet, anders was het zeker nog indrukwekkender geweest.Tijgerkracht schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:13:
[...]
Wat me tot slot nog opviel is de professionaliteit die de productie uitstraalt. Op elk stuk in de productie zitten controles en waar mogelijk worden testen uitgevoerd.
Hier heb ik van de week ook over na zitten denken. Eigenlijk wordt het hoog tijd voor een (echte) standaard mbt de status van je huis. Een soort universeel model dat temperatuur, vochtigheid, verbruik, PV opbrengst, SWW verbruik etc etc in 1 object steekt dat andere apparaten kunnen vullen en uitlezen.Tijgerkracht schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:01:
Nog één opmerking over het slimmer maken van de warmtepompen. We heat wil hiervoor de P1 uitgang van de slimme meter gaan gebruiken. Dat wordt een hele uitdaging want ik heb hier nu al EV, Zonneplan en Home Assistant op de slimme meter zitten. Daar komt ook nog een kleine batterij bij, dus hier moet wel iets echt slims voor verzonnen worden. Als die apparaten willen de P1 uitlezen en doen dat allemaal zonder iets van elkaar te weten. Dus een centraal systeem die alles aan kan sturen is wel wenselijk.
Maar daar zal vast al iemand eens aan gedacht hebben?
Op het dak geconstateerd dat idd de vorstbeveiliging in geschakeld was, of tenminste, het lekte water :
:strip_exif()/f/image/ssEKyKPLKyaofkIfDzhYZXXQ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/pXuL3rlnKIpAwe4JTzPEpD2q.png?f=user_large)
Maar hoort hij niet onderaan het water te dumpen en is dit den vacuumklep die nu lekt ?
:strip_exif()/f/image/UWeNE1QIKFLsHNkRF7hwPSMD.png?f=user_large)
Hiermee naar Hornbach geweest, maar die konden me hier niet aan helpen..
Nu lijkt me de kans dat het én gaat vriezen én de installatie uitvalt in de komende dagen near-zero dus nu maar even zo opgelost :
/f/image/mFIb4ZuoHM6A8Gom6VKV5KpV.png?f=fotoalbum_large)
En nu ga ik ff een gepeperde mail sturen aan xxx want dit is het derde weekend dat ik voor de installatie de hort op moet ipv van mijn weekend te kunnen genieten.
Achteraf gezien had ik moeten checken of ze een storingsdienst hebben.
Had zelf een ticket bij WeHeat aangemaakt maar die verwezen mij door naar de installateur. Maar goed om te horen dat WeHeat hier toch bevestigd dat er iets in de SW mis zit.jelleeelco schreef op zondag 4 mei 2025 @ 00:26:
Vandaag op de tweaker dag geweest. Nu pas thuis, maar zal proberen morgen wat key elementen op te pennen die me zijn bijgebleven.
Iig kan ik nu alvast zeggen dat ik wederom heel blij ben dat ik voor een weheat heb gekozen. Er komt heel veel aan qua ontwikkeling. Super enthousiast team, vol met ideeën en de mogelijkheid om het uit te voeren.
Tevens heb ik met Vincent gesproken, de ontwikkelaar van de koelmodus. Hij vertelde dat ze gisteren een update hebben gepushed die het rare gedrag wat we zagen moet oplossen (licht gaan verwarmen ipv koelen en niet meer uit koelmodus komen).
Ben benieuwd of volgende keer wel foutloos werkt.
Balen zeg! Wellicht een fabricagefout van de vorstbeveiligingsnippel?Jpiek schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:39:
We hebben de BB weer ge-Mcgyvert![]()
Op het dak geconstateerd dat idd de vorstbeveiliging in geschakeld was, of tenminste, het lekte water :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar hoort hij niet onderaan het water te dumpen en is dit den vacuumklep die nu lekt ?
[Afbeelding]
Hiermee naar Hornbach geweest, maar die konden me hier niet aan helpen..
Nu lijkt me de kans dat het én gaat vriezen én de installatie uitvalt in de komende dagen near-zero dus nu maar even zo opgelost :
[Afbeelding]
En nu ga ik ff een gepeperde mail sturen aan xxx want dit is het derde weekend dat ik voor de installatie de hort op moet ipv van mijn weekend te kunnen genieten.
Achteraf gezien had ik moeten checken of ze een storingsdienst hebben.
Hopen dat ik nu ermee klaar ben.
Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision
Uitbreiding bestaande Blackbird 80 hybride opstelling:
1) Compacte binnenunit vervangen door geïntegreerde binnenunit (dwz met 2 pompen, 1 pomp CV, andere pomp voor SWW). Geïntegreerde binnenunit staat (nog) niet op nieuwe website.
2) Wel of geen backup heater. BUH is kennelijk een optie bij geïntegreerde binnenunit. BUH lijkt niet verplicht voor CV circuit.
3) Alternatief voor punt 1 en 2: andere printplaat compacte binnenunit en de diverse HW toevoegen (SWW circuit, evt BUH).
4) Inpasbaar in de beschikbare ruimte. Geen issue bij ons ivm ruime garage.
5) Prijs of prijs-kwaliteitsverhouding.
6) Efficiency van het boilervat. Ik lees goede ervaringen over Itho I-WPV vanwege zijn thermische gelaagdheid. @Carboy54 , bedankt voor de tip.
7) Boilervat met elektrisch verwarmingselement geschakeld door PV contact. Mogelijkheid om zonnestroom te gebruiken ipv warmtepomp. En eventueel backup voor onvoorziene omstandigheden (aka de nieuwe ijstijd). Dit pleit voor een WeHeat achtig boilervat.
9) Grootste punt van zorg: software functionaliteit - SWW: keuzevrijheid, timing van de legionella run, timing van de SWW runs, gebruik van PV. Staat al ruim 1 jaar op de roadmap.- Conflicten tussen SWW en CV, met name tijdens periodes met frequente defrosts. Eerder dit jaar 1 defrost/uur.
Gescheiden systeem dmw een warmtepompboiler (WPB):
10) Voordeel is dat SWW zijn eigen dedicated opstelling heeft en er geen conflicten zijn met de CV warmtepomp. Ieder volgt zijn eigen temperatuur regime en control dynamiek.
11 ) WPB hebben vaak een (te) kleine embedded WP en hebben daardoor een korte levensduur of zijn zelfs DOA (via: @Carboy54 en @Stoker ). Atlantic Explorer V4 lijkt een positieve uitzondering.
12) Kan de WeHeat geconfigureerd worden dat er geen WeHeat SWW circuit aanwezig is en ook geen CV ketel en zelfs geen BUH.
13) Plaatsing configuratie: Kan deels de aanvoer komen van Itho box (type C Mech. Vent.) gezien mogelijk vochtige lucht, Wellicht niet voldoende debiet. Voor onze garage kan aanvoer uit ruimte komen. Afvoer, koude lucht, lozen naar boven via achtergebleven rookafvoerkanaal (van CV).
14) Lange opwarmtijd vanwege het kleine vermogen van de wp. Is toch als snel een factor 4a5 minder dan de Blackbird.
15) Geluidsoverlast, achter garage bevindt zich de hoofd badkamer, daarachter de hoofdslaapkamer. Overlast zal meevalllen bij ons, opwarmen zal sowieso overdag gestuurd worden.
Ik ga 2 partijen uitnodigen voor een advies en voorstel. Helaas bestaat de Jong installaties niet meer en WeHeat doet geen uitbreidingen.
Hoe rottig voor jou ook, ik ben toch wel een beetje blij dat het blijkbaar vaker voorkomt.Louis schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:33:
Ik denk dat laatste. Ik heb ook al 2x ze moeten laten vervangen. Eerste keer was de slechte badge van eind 2023/begin 2024. Daarna het bovenste ventiel en 2 weken geleden weer het onderste ventiel.
Hopen dat ik nu ermee klaar ben.

Bijzonder slecht voor de WAF dit soort dingen...

Ik neig steeds meer naar deze optie, of all-electric Boiler (ja ik weet, COP=1 maar met nog geen 1m3 SWW duurt dat wel ff voor je het verschil terugverdient hebt. Zeker met weggooit-teruglevering straks)HarmPeters69 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:39:
Gescheiden systeem dmw een warmtepompboiler (WPB):
10) Voordeel is dat SWW zijn eigen dedicated opstelling heeft en er geen conflicten zijn met de CV warmtepomp. Ieder volgt zijn eigen temperatuur regime en control dynamiek.
11 ) WPB hebben vaak een (te) kleine embedded WP en hebben daardoor een korte levensduur of zijn zelfs DOA (via: @Carboy54 en @Stoker ). Atlantic Explorer V4 lijkt een positieve uitzondering.
Het zou me hogelijk verbazen als dat niet zo is.12) Kan de WeHeat geconfigureerd worden dat er geen WeHeat SWW circuit aanwezig is en ook geen CV ketel en zelfs geen BUH.
Ik zou toe- en afvoer van de oude CV willen gebruiken, dus lucht van buiten en koude lucht ook terug naar buiten. Vermist 1 niet de koude lucht van 2 opzuigt tenminste..13) Plaatsing configuratie: Kan deels de aanvoer komen van Itho box (type C Mech. Vent.) gezien mogelijk vochtige lucht, Wellicht niet voldoende debiet. Voor onze garage kan aanvoer uit ruimte komen. Afvoer, koude lucht, lozen naar boven via achtergebleven rookafvoerkanaal (van CV).
Er zat en bug in de koelmodus, maar die deze week nog opgelost. Wel is koelmodus een best wel lastige functie omdat er een beperking zit op hoe ver de temperatuur mag zakken. Je wil voorkomen dat er condens gaat ontstaan (dauwpunt). De warmtepomp heeft al heel snel dit niveau bereikt en mag dan niet verder koelen. Het is uiteraard erg afhankelijk van je afgiftesysteem of beter gezegd bij koeling, warmte-ontrekkingssysteem. Vloerverwarming gaat natuurlijk veel beter dan radiatoren, die heb je in no time koud. Een vloer duurt veel langer.Kirvis schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:14:
[...]
Als ie in de afgelopen 24 uur 22 graden is geweest. Dus dat klopt wel.
Wat er niet klopt is het gedrag nu.
Ik heb gisteren de Stooklijn modus ingeschakeld (stond op OT). En nu opeens gaat ie wel actief koelen.
Maar hij doet het steeds maar heel kort. Vraagt even 300/200/180 watt en koelt dan actief. Maar gaat daarna weer in wat op stand-by lijkt, maar wel met als status koelen.
Als ik mijn Homewizard grafiek bekijk dan zieniknhet volgende.
[Afbeelding]
De resolutie van deze grafiek is 5 minuten, dus hij gaat steeds een paar minuten aan en dan weer terug in het gevraagde vermogen. De ventilatie gaat dan ook uit en hij gebruikt hetzelfde vermogen als tijden stand-by.
Heel vreemd!
Zijn er nog mooie inzichten uit de Tweakersdag gekomen vandaag? Ben heel benieuwd.
Ik weet niet hoe ze het dauwpunt gaan bepalen, dat is immers afhankelijk van temperatuur en relatieve luchtvochtigheid, zie bijvoorbeeld de calculator op https://www.weerschip.nl/calc_Td.php.
Ik heb ze gevraagd hoe ze de koelmodus in gedachten hadden. In principe zet je hem in koelmodus en laat je hem de hele zomer daarop staan (zover ik begreep). De WP regelt zelf of, en hoeveel er gekoeld kan/mag worden a.d.h. van allerlei parameters (hoe lang het al x-graden is, afgelopen x-uur/dagen niet verwarmd, dat soort parameters) en dan bepaald de WP middels de stooklijn de gewenste watertemperatuur voor het koelen. Die gaat nooit lager dan 18 graden om condensvorming tegen te gaan.RFIDguru schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:26:
[...]
Er zat en bug in de koelmodus, maar die deze week nog opgelost. Wel is koelmodus een best wel lastige functie omdat er een beperking zit op hoe ver de temperatuur mag zakken. Je wil voorkomen dat er condens gaat ontstaan (dauwpunt). De warmtepomp heeft al heel snel dit niveau bereikt en mag dan niet verder koelen. Het is uiteraard erg afhankelijk van je afgiftesysteem of beter gezegd bij koeling, warmte-ontrekkingssysteem. Vloerverwarming gaat natuurlijk veel beter dan radiatoren, die heb je in no time koud. Een vloer duurt veel langer.
Ik weet niet hoe ze het dauwpunt gaan bepalen, dat is immers afhankelijk van temperatuur en relatieve luchtvochtigheid, zie bijvoorbeeld de calculator op https://www.weerschip.nl/calc_Td.php.
De grootste problemen die ze voor zich zagen is bv een leiding in een badkamer achter een houten koof. Als je daar (in een relatief vochtige omgeving) te koud water doorheen jaagt , kun je schimmel en/of rottend hout krijgen.
Ik denk niet dat ze met luchtvochtigheid werken (immers hoe meet de WP dat in het huis) - die 18 graden kun je dacht ik niet aanpassen.
[ Voor 5% gewijzigd door jelleeelco op 04-05-2025 17:52 ]
Overigens had ik de vloerverwarming boven wat geknepen zodat de meeste warmte in winter naar benedenverdieping zou gaan. Die heb ik weer helemaal opengedraaid, in portal was de na die aanpassing gestegen van 0,8 naar 1 (wat weheat ook adviseert voor een Flint). Dat samen met overdag koelen ipv ‘s nachts zorgde ervoor dat hij uiteindelijk toch nog een uur of 5 gekoeld heeft. Langste run was 1 uur en 50 minuten. Na iedere run, die duurde tot water onder 18 graden kwam, wachtte de Flint een uur voordat hij opnieuw ging koelen. De circulatiepomp bleef dan tussendoor wel aan.
@Weheatjelleeelco schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:58:
Weheat Tweakersdag
1) Waarom kunnen andere fabrikanten dan wel een API openstellen?
2) De organisatie waarvoor ik werk heeft ook met zoiets te maken gehad. In dat geval ging het om nieuwe werknemers die embedded moesten (leren) programmeren de kans te geven met echte apparatuur te oefenen zonder die te kunnen beschadigen. Ik kan de naam van de betreffende fabrikant en het type apparatuur hier niet noemen en daarom geef ik maar het voorbeeld van een wasmachine.
Om te voorkomen dat de nieuwe programmeur de boel kon opblazen door bijvoorbeeld het toerental bij centrifugeren te hoog op laten lopen is er toen een tussenlaagje gebouwd die dit soort dingen voorkwam (IF toerental > 1600 THEN error(x) en SHUTDOWN)
Uit mijn eigen ervaring met het programmeren van industriële procescontrollers weet ik dat mijn docenten dat soort checks eisten en er in geramd hebben, en dat was ruim voor het voorbeeld met de wasmachine hierboven. Dit moest je gewoon altijd doen, zelfs toen er nog geen sprake van API's was. Ik voel me opeens heel oud
En Tweakers kunnen dan wel slechts 3% van de userbase zijn, veel fabrikanten maken maar wat graag gebruik van die 3%. Die Tweakers zijn vaak Early Adopters en vangen wat bugs op, ze werken als gratis reclame (jij weet daar toch veel van af, wat raad jij aan?), leveren vaak probleempjes aan met relevante data wanneer dat probleem zich voor doet ipv alleen "hij doet het niet", komen met interessante suggesties of work-arounds etc etc. Dat WeHeat zich hier van bewust is blijkt bijvoorbeeld uit het organiseren van de Tweakers Dag.
Daarnaast weet ik dat WeHeat ook wel eens in bijzondere omstandigheden een uitzondering heeft gemaakt en dingen vrijgegeven voor een Tweaker die nog niet vrijgegeven waren. Gezien mijn werk ben ik bekend met NBA's en kan ik hier uiteraard niet verder op in gaan.
De nuance die hier gemaakt moet worden (zo werd het gister ook gebracht), is dat het economisch niet rendabel is om voor deze specifieke doelgroep specifieke functionaliteit te ontwikkelen.rud schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:25:
En Tweakers kunnen dan wel slechts 3% van de userbase zijn, veel fabrikanten maken maar wat graag gebruik van die 3%. Die Tweakers zijn vaak Early Adopters en vangen wat bugs op, ze werken als gratis reclame (jij weet daar toch veel van af, wat raad jij aan?), leveren vaak probleempjes aan met relevante data wanneer dat probleem zich voor doet ipv alleen "hij doet het niet", komen met interessante suggesties of work-arounds etc etc. Dat WeHeat zich hier van bewust is blijkt bijvoorbeeld uit het organiseren van de Tweakers Dag.
Waarom is het dan voor andere fabrikanten van warmtepompen wel rendabel?Satefan schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:37:
[...]
De nuance die hier gemaakt moet worden (zo werd het gister ook gebracht), is dat het economisch niet rendabel is om voor deze specifieke doelgroep specifieke functionaliteit te ontwikkelen.
Dat is de vraag, of dat zo is. Wellicht nemen ze deze kosten voor lief, hebben ze voldoende ontwikkel-capaciteit etc. De tweaker community is zeker interessant voor WeHeat, maar ze zullen altijd bekijken of een functie/feature algemeen toepasbaar is. Prima voedingsbodem voor product-ontwikkeling in het algemeen, maar (vooralsnog) niet om iets te maken en onderhouden voor 3% van de customer-base.rud schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:38:
[...]
Waarom is het dan voor andere fabrikanten van warmtepompen wel rendabel?
Er zijn nauwelijks andere merken te vinden die zich überhaupt inspannen voor de wensen van tweakers rendabel of niet. Weheat is een van de weinige uitzonderingen!rud schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:38:
[...]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Het issue is niet OpenTherm maar het totaal ander regiment van aansturen (op gas, snelle reactie, hoge temperatuur water)...jelleeelco schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:12:
[...]
Verder inderdaad... die Opentherm standaard is helemaal geen echte standaard
Je kunt ook zo'n slimme P1 lezer zoals https://smart-stuff.nl/ eraan hangen en alle waarden naar een mqtt server sturen (klinkt ingewikkeld, maar is best wel te doen). Zij hebben ook P1-splitters indien je meerdere apparaten eraan wilt hangen.Tijgerkracht schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:01:
Nog één opmerking over het slimmer maken van de warmtepompen. We heat wil hiervoor de P1 uitgang van de slimme meter gaan gebruiken. Dat wordt een hele uitdaging want ik heb hier nu al EV, Zonneplan en Home Assistant op de slimme meter zitten. Daar komt ook nog een kleine batterij bij, dus hier moet wel iets echt slims voor verzonnen worden. Als die apparaten willen de P1 uitlezen en doen dat allemaal zonder iets van elkaar te weten. Dus een centraal systeem die alles aan kan sturen is wel wenselijk.
Issue is wel degelijk (ook) OT. Dat gaven ze zelf specifiek aan.Jpiek schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:29:
[...]
Het issue is niet OpenTherm maar het totaal ander regiment van aansturen (op gas, snelle reactie, hoge temperatuur water)...
Ik heb al een splitter voor 3 stuks en alles gaat ook al naar een mqtt server.kerkers schreef op maandag 5 mei 2025 @ 02:40:
[...]
Je kunt ook zo'n slimme P1 lezer zoals https://smart-stuff.nl/ eraan hangen en alle waarden naar een mqtt server sturen (klinkt ingewikkeld, maar is best wel te doen). Zij hebben ook P1-splitters indien je meerdere apparaten eraan wilt hangen.
Voor ons tweakers prima te doen, maar voor de rest van NL en mijn 80 jarige moeder niet.
Ze gaven ook bewust geen tijdlijn bij hun roadmap, dat snap ik wel.aloft schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:32:
Interview met WeHeat over WeHeat Intelligence: https://archive.ph/fL5Mk . Wordt geen woord gerept over wanneer de oplossing breed uitgerold wordt.
Maar hun streven was 2025.
Thanks! Ik heb ook mijn bevindingen toegevoegd aan het werkdocumentmartinusv schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:28:
Ik heb wat opmerkingen nav de tweakersdag toegevoegd aan het document:
Overigens Dank @Weheat voor het organiseren! Ik vond het een inspirerende, gezellige middag waarbij ik al mijn vragen en nieuwsgierigheid heb kunnen uiten. Prachtig (Nederlands!) product, kwaliteit en visie. Geeft mij veel vertrouwen voor een stabiele toekomst met nog meer innovatie en professionalisering
:strip_exif()/f/image/dN2mC4Hok9unPvtO5d1b050z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door DaCootMeister op 05-05-2025 10:02 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ege7k32jQ0dwMOI4QyzsRyNY.jpg?f=user_large)
Zo kijk ik er ook naar, hoe zien jullie dat?„Een warmtepomp kan warmte of koude brengen”, vertelt Martijn van de Ven, directeur van Weheat. „Die warmte of koude kun je opslaan in beton. Vergelijk het met een pizzaoven van steen: die blijft nog uren heet nadat het vuur uit is. Betonvloeren werken als een omgekeerde pizzaoven: je laadt ze met goedkope zonnestroom en ze geven de warmte de hele avond langzaam terug.”
Dit kan echter alleen met de slimme software die Weheat in zijn warmtepompen installeert, benadrukt Van de Ven. „Die moet kunnen voorspellen wat er gaat gebeuren. Niet alleen met het weer en de temperatuur buiten, er moet ook rekening gehouden worden met het huishouden zelf. Wanneer zijn de bewoners thuis? Wanneer gebruiken ze doorgaans warm water?”
Maar mijn verlichting, TV, inductieplaat en dergelijke gaan daar niet op kunnen draaien...
Dus dat 'vergeet de accu' is een beetje overtrokken...
Voor mij gaat dat niet op. Ik heb namelijk houten vloeren en alleen radiatoren (oud huis uit 1907) Als in voor en najaar de zon schijnt, komt er al aardig warmte het huis binnen en leveren de zonnepanelen al veel energie. Juist dan wil ik de energie opslaan en dan s'avonds gebruiken. Ik zie twee mogelijkheden:the noise schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:40:
https://www.gelderlander....s-een-pizzaoven~a7aa3eda/
[Afbeelding]
[...]
Zo kijk ik er ook naar, hoe zien jullie dat?
1. energie opslag d.m.v. een flinke slimme boiler, maar moet ik zelf kunnen beheren
2. Een thuisbatterij of EV met Verhicle to load mogelijkheid (heb eigen oprit)
Uiteraard kijk ik dan ook naar de kosten baten analyse (TCO)
De afgelopen dagen was in onze situatie (300 liter boiler, gezin van 4, instel temperatuur boiler 55 graden) hier tussen de 2 en 4 kWh mee gemoeid. De boiler wordt momenteel op tijden verwarmd die niet optimaal zijn met dynamische tarieven of qua gebruik zonnepanelen. Onze panelen brengen op zonnige dagen tussen de 30 en 40kwh op.
Mogelijkheden om meer eigen opgewekte stroom te gebruiken zijn; slimmer opwarmen van de boiler qua tijden, hogere temperatuur en vooral langer douchen zodat er een langere run nodig is om de boiler te verwarmen.
Kortom, opslag van zonne energie m.b.v. een boiler klinkt interessant maar draagt slechts beperkt bij is mijn conclusie.
Nog altijd meer dan het mantra "Zet om 12:00 je wasmachine en vaatwasser aan"GtB030 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:19:
Kortom, opslag van zonne energie m.b.v. een boiler klinkt interessant maar draagt slechts beperkt bij is mijn conclusie.
Dat is met geluk een halve kWh, 2-4kWh is een paar duizend euro aan Thuisaccu's...
Als ik dan toch een boiler ga ophangen hou ik met bovenstaande rekening, dan nog het water van de BB opwarmen voor de zon onder gaat en een thuisaccu van, zeg, 4 kWh....
't gaat me niet lukken om alle opgewekte zonnestroom op te slaan, ben wel blij als ik zoveel kan 'bewaren' dat ik de avond/nacht doorkom, dat is nl stroom die ik niet in hoef te kopen...
Hier ook houten voeren ed. Maar toen 's avonds de BB besloot helemala leeg te lopen was het nog 23C in huis, 's morgens toch nog 21,5 C Was toch energie die in huis vastgehouden is..RNacoustics schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:41:
[...]
Voor mij gaat dat niet op. Ik heb namelijk houten vloeren en alleen radiatoren (oud huis uit 1907) Als in voor en najaar de zon schijnt, komt er al aardig warmte het huis binnen en leveren de zonnepanelen al veel energie. Juist dan wil ik de energie opslaan en dan s'avonds gebruiken. Ik zie twee mogelijkheden:
1. energie opslag d.m.v. een flinke slimme boiler, maar moet ik zelf kunnen beheren
2. Een thuisbatterij of EV met Verhicle to load mogelijkheid (heb eigen oprit)
Bij 2 bedoel je denk ik V2G (vecicle2Grid) dus terug het huis in ? Zou voor mij een no-brainer zijn, scheelt je de aanschaf van een accu, capaciteit is veel groter, je kunt er ook mee autorijden en om de x jaar heb je een verse accu
Zo zit ik er ook in. De vloer als warmtebuffer gebruiken zodat je s'avonds als er geen PV opbrengst meer is kunt (na)genieten van de warmte is prima natuurlijk. Maar een batterij zie ik nog steeds als nuttige toevoeging.Jpiek schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:55:
Leuk verhaal, en natuurlijk correct als het je alleen om het opslaan van energie tbv warmte gaat...
Maar mijn verlichting, TV, inductieplaat en dergelijke gaan daar niet op kunnen draaien...
Dus dat 'vergeet de accu' is een beetje overtrokken...
Zo zit ik er in. Om je WP optimaal te benutten, heb je over een heel jaar te maken met 4 seizoenen.Satefan schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:56:
[...]
Zo zit ik er ook in. De vloer als warmtebuffer gebruiken zodat je s'avonds als er geen PV opbrengst meer is kunt (na)genieten van de warmte is prima natuurlijk. Maar een batterij zie ik nog steeds als nuttige toevoeging.
3 maanden winterperioden van november t/m januari. Zijn de koudste maanden, je hebt dan geen opbrengst uit zonne-energie. In deze perioden verbruik je wp het meeste energie en er is geen energiebuffer in de vorm van zon, accu beschikbaar. Het beste kan je in deze perioden qua efficiëntie je wp op stooklijn laten draaien. Deze perioden vergt qua energiekosten een grote uitdaging.
3 maanden lenteperioden van februari t/m april. In deze perioden kun je de WP bijna al op zonne-energie laten draaien. Vanaf maart heb je overdag relatief veel zon die je huis warm houdt, waardoor je wp op stooklijn daar niet goed op anticipeert. Het beste kan je nu beter overschakelen op handmatig bediening. Je EV/thuisaccu van minimaal 10kWh capaciteit kan je dan wel vol laden. s’avonds en s’nachts verbruik je de energie uit je accu systeem, om het huis warm te houden. De laatste maand krijg je al te maken met overschot aan zonne-energie, die je niet zomaar kan opslaan. De WP hoeft buiten warmwatervoorziening, steeds minder te werken.
3 maanden zomerperioden van mei t/m juli zijn de warmste dagen. Je hebt nu een overschot aan zonne-energie die je niet kwijt kan. Mits je afgifte systeem geschikt is, kan je de WP je huis laten koelen, maar je verbruikt lang niet alles wat je aan energie opwekt. Ook deze perioden vergt een uitdaging om al je opgewekte energie (teruglever kosten) zelf te gebruiken.
3 maanden herfstperioden van augustus t/m oktober. In deze perioden kun je ook de WP bijna op zonne-energie laten draaien. Vanaf augustus neemt de zonne-energie wel af, maar het is nog wel warm, maar kun je overdag je EV/thuisaccu nog vol laden. Vanaf september verbruik je s’avonds en s’nachts weer de energie uit je accu systeem, om het huis warm te houden.
De winter en de zomermaanden zijn de lastigste periodes. In de wintermaanden draait de WP op vollast en in de zomermaanden heeft de wp weinig te doen. Thermische energie opslag in je woning heeft in mijn optiek over het gehele jaar maar een zeer beperkte invloed.
Tja, dat is nu, maar in de winter wordt je er echt niet vrolijk van.Jpiek schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:46:
[...]
Hier ook houten voeren ed. Maar toen 's avonds de BB besloot helemala leeg te lopen was het nog 23C in huis, 's morgens toch nog 21,5 C Was toch energie die in huis vastgehouden is..
Dit is echt onzin, in de zomermaanden hou ik 2500 kwh over en die kom ik in de winter tekort. Geen betonnen vloer die dat voor me kan oplossen. Koelen in de zomer doe ik door ochtends vroeg de ramen open te zetten. Een accu kan er voor zorgen dat ik in de zomermaanden iets minder stroom over houd door het naar het juiste moment te verplaatsen, daar is een warmtepomp niet voor geschikt.the noise schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:40:
https://www.gelderlander....s-een-pizzaoven~a7aa3eda/
[Afbeelding]
[...]
Zo kijk ik er ook naar, hoe zien jullie dat?
Vanuit het artikel "Al is het voor die laatste groep wel een goede mogelijkheid om de eigen opgewekte energie te gebruiken voor het verwarmen en koelen van het huis.obed112 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:08:
[...]
Dit is echt onzin, in de zomermaanden hou ik 2500 kwh over en die kom ik in de winter tekort. Geen betonnen vloer die dat voor me kan oplossen. Koelen in de zomer doe ik door ochtends vroeg de ramen open te zetten. Een accu kan er voor zorgen dat ik in de zomermaanden iets minder stroom over houd door het naar het juiste moment te verplaatsen, daar is een warmtepomp niet voor geschikt.
„Daar heb je dus geen thuisaccu voor nodig”, vertelt Van de Ven." Het gaat er denk ik om dat een thuisaccu niet nodig is al je hem alleen zou willen gebruiken voor verwarmen en koelen van het huis. Voor andere scenario's zegt hij niet dat een thuisaccu niet nodig is.
Als een dynamisch energiecontract hebt, kan je ook een kleiner vat nemen van bijvoorbeeld 150 liter. Die dan met een verwarmingselement op bijvoorbeeld de 5 goedkoopste uren van de dag laten inschakelen met behulp van een HomeWizard stekker.Melfmeister schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 00:00:
Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op de mogelijkheden voor een warmtepomp, met een sterke voorkeur om volledig over te stappen naar all-electric. De woning is voorzien van HR++ of triple glas, vloerverwarming, dakisolatie en spouwmuurisolatie. Het betreft echter een woning uit 1969, wat betekent dat de verdiepingsvloeren van hout zijn.
Voor een huishouden van vier personen is een boiler van circa 300 liter geadviseerd. Een bevriend constructeur heeft aangegeven dat het plaatsen van een dergelijk vat op de houten balken te veel piekbelasting veroorzaakt. Zelf met het toepassen van zwaluwstaartvloer is dit minder geschikt is voor deze belasting.
Zijn er mensen met soortgelijke situaties (houten verdiepingsvloeren) die kunnen delen hoe zij dit hebben opgelost?
Inzoverre dat de isolatie gewoon goed op orde is...RNacoustics schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:30:
[...]
Tja, dat is nu, maar in de winter wordt je er echt niet vrolijk van.
Overigens :
Daarom heb ik een stooklijn die via OT gestuurd word. Doeltemp=doeltemp - PV-opwerk in kWhwaardoor je wp op stooklijn daar niet goed op anticipeert.
Works like a charm...
Andere merken doen niets, je warmtepomp wordt geinstalleerd en dat is het.rud schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:38:
[...]
Geen software update's etc en geen bezoek aan de fabriek .
Het verhaal van Weheat is vooral ook gebaseerd op een dynamisch energiecontract. Het overgrote deel van je totale energierekening gaat naar verwarming van je huis. Als je in de goedkope uren je thermische accu (huis en boiler) kunt opladen, kun je de dure uren skippen. Volgens Weheat is je huis een thermische batterij die vergelijkbaar is met een accu van tot wel 40 kWh. Om hetzelfde trucje met een elektrische accu te doen heb je een forse en dus dure accu nodig. De besparing die je met een kleine accu haalt is veel kleiner. En die thermische accu heb je al. Dit is een mooie besparing die tientallen procenten van je stroomrekening kan halen. Je eigen PV-stroom wordt zo ook ingezet in de uren dat die stroom beschikbaar is. Uiteraard heb je daar in de zomer minder aan, maar je kunt hetzelfde doen voor koelen en je boiler.RNacoustics schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:21:
[...]
De winter en de zomermaanden zijn de lastigste periodes. In de wintermaanden draait de WP op vollast en in de zomermaanden heeft de wp weinig te doen. Thermische energie opslag in je woning heeft in mijn optiek over het gehele jaar maar een zeer beperkte invloed.
Daarnaast zijn energiemaatschappijen en netbeheerders ook zeer geïnteresseerd in afvlakking van de stroompieken (die vaak samenvallen met dure tarieven).
?201WD schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:51:
[...]
Andere merken doen niets, je warmtepomp wordt geinstalleerd en dat is het.
Geen software update's etc en geen bezoek aan de fabriek .
Mitsubishi en Daikin hebben volgens mij API's voor de meeste van hun warmtepompen. En er zijn er vast meer. Dat is niets?
Ik hoef helemaal geen bezoek aan de fabriek. Dat is leuk en, in het geval van WeHeat, positief omdat we zien dat ze gedegen bezig zijn en een grotendeels lokaal geproduceerd product op de markt zetten. Een product dat ook nog eens innovatief is zoals de BB. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat ik behoorlijk wat opstartprobleempjes lees in dit forum.
Afgezien daarvan is een API in de huidige maatschappij bijna standaard aan het worden. Een gesloten eco systeem is niet goed, daar zijn voorbeelden genoeg van.
(Ik hoop dit zien als opbouwende kritiek. Ik krijg nu een beetje het gevoel dat ik niet moet zeuren).
Je kan je afvragen hoeveel procent van de warmtepomp gebruikers in NL zit te wachten op API toepassingen. Het blijft een massa product.rud schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:41:
[...]
?
Mitsubishi en Daikin hebben volgens mij API's voor de meeste van hun warmtepompen. En er zijn er vast meer. Dat is niets?
Ik hoef helemaal geen bezoek aan de fabriek. Dat is leuk en, in het geval van WeHeat, positief omdat we zien dat ze gedegen bezig zijn en een grotendeels lokaal geproduceerd product op de markt zetten. Een product dat ook nog eens innovatief is zoals de BB. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat ik behoorlijk wat opstartprobleempjes lees in dit forum.
Afgezien daarvan is een API in de huidige maatschappij bijna standaard aan het worden. Een gesloten eco systeem is niet goed, daar zijn voorbeelden genoeg van.
(Ik hoop dit zien als opbouwende kritiek. Ik krijg nu een beetje het gevoel dat ik niet moet zeuren).
Hier ergens op het forum stond al dat meerdere apparaten toegang tot de P1 poort van de meter nodig hebben. Het zal best zo zijn dat NU het grootste deel van de klanten er nog geen behoefte aan heeft. Maar de ontwikkelingen gaan snel. Ik voorzie dat straks apparaten die niet voorzien zijn van een manier om samen te werken, bijvoorbeeld met dynamische contracten én met een thuisaccu van een ander merk automatisch op een achterstand staan. En in het geval van WeHeat zou ik dat heel jammer vinden.Carboy54 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:48:
[...]
Je kan je afvragen hoeveel procent van de warmtepomp gebruikers in NL zit te wachten op API toepassingen. Het blijft een massa product.
In eerste instantie met een boiler die we zelf al hebben. Ik zit alleen met het vermogen.
Blackbird is 11kW (8+3) dus 3 fasen en 1 fase, ik kan het nergens vinden?
Komt nog bij: koken 11kW (3 fasen)
Laadpaal max 18kW (3 fasen)
Boiler 3kW op 1 fase (ga ik denk ik terug schroeven naar 2 kW)
Zonnepanelen 7.67kWp op 1 fase inverter (niet ideaal maar niet mijn keuze, installatie van vorige bewoners).
Alles op een 3x25A meterkast.
Nu gaat dat vast niet allemaal tegelijk aan, maar ik vroeg me af of die Blackbird net als de laadpaal, kijkt naar de p1 meter om zn vermogen te regelen? Ik kan dat nergens terug vinden. En is ie dan ook zo slim om op specifieke fases meer vermogen te kunnen vragen?
Het uitgangsvermogen van de BB is 8 tot 12kW. De BB zelf verbruikt maximaal 16A op 1 fase = 3680W. De Backup heater van 3kW is niet verplicht maar als die geinstalleerd wordt is dat nogmaals 16A op een andere fase.beefstick schreef op maandag 5 mei 2025 @ 23:07:
Ik ben ook geinteresseerd in een Blackbird.
In eerste instantie met een boiler die we zelf al hebben. Ik zit alleen met het vermogen.
(...)
Alles op een 3x25A meterkast.
Nu gaat dat vast niet allemaal tegelijk aan, maar ik vroeg me af of die Blackbird net als de laadpaal, kijkt naar de p1 meter om zn vermogen te regelen? Ik kan dat nergens terug vinden. En is ie dan ook zo slim om op specifieke fases meer vermogen te kunnen vragen?
Koken is meestal 2 fasen. Check wat u nu heeft of wat u wilt. Het kan zelfs met 1 fase.
Laadpaal 18kW lijkt me sterk. U heeft namelijk met 3 x 25A max zo ongeveer 17kW. Meestal is de laadpaal 11kW, 3 fasen ieder 16A = 3 x 3680W. Bovendien zijn veel laadpalen uitgerust met een load balancer. Die kijkt wat u elders in huis verbruikt en stelt het restant ter beschikking van de auto.
Zonnepanelen 7.67kWp op 1 fase lijkt me opnieuw sterk. 7.67kW is ongeveer 33A. U gaf aan dat u een meterkast heeft 3 x 25A. Of de meterkast is 3 x 35A en daar betaalt u nu (te) veel voor, of de inverter van de zonnepanelen levert op 2 of 3 fasen terug.
Op dit moment is de BB niet gekoppeld met de P1 en houdt daar dus geen rekening mee. Dat hoeft ook niet omdat het maar een kleine gebruiker is vergeleken met elektrisch koken en vooral met het laden van een auto. Die autolader is een veel betere mogelijkheid om het maximaal af te nemen vermogen te regelen.
[ Voor 9% gewijzigd door rud op 06-05-2025 00:25 ]
Mijn situatie sinds sept 2024 (installatie BB)
3 fase, indeling;
- L1: Woonkamer, berging met CV (hybride) en Inductieplaten (op1 fase Perilex, 8kWh max )
- L2 : Slaapkamer, 2 PC kamers (incl dus mijn Tweaker kamer met PC's, switches NAS, UPS, name it), en de groep met de BB
- L3 ; Spare berging (voor boiler tzt), Keuken (magnetron, waterkoker), Vaatwasser/Wasmachine, Serre
PV op 3 fase aangesloten
Bovenste grafiek is totaalbelasting, onderste de BB specifiek (eigen groep, eigen kWh meter)
:strip_exif()/f/image/oamCXqdhCv97vufs1MiESOzk.jpg?f=fotoalbum_large)
Belasting per Fase, L1, L2 en L3 :
:strip_exif()/f/image/Ec0T6fpvsSxrBwS0nhFgxQo0.jpg?f=fotoalbum_large)
Enige moment dat bij mij een groep eruit vloog was toen ik nog geen BB en geen PV had, alels op 1 fase 35A zat, en Keuken (excl Inductie), Serre, Berging, Vaatwasser/Wasmachine en CV op 1 groep zat.
Huis uit "61 en had toen maar 3 groepen, nu 8...
Overshoot, al stopt de BB met verwarmen er zit nog warm water in het systeem...gazzzman61 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:03:
Is het normaal dat mijn onlangs geïnstalleerde Blackbird aangaat als de kamertemperatuur gezakt is tot asn de setpoint en vervolgens door verwarmt tot 20 graden?
0,4 C is peanuts...
Watertemperatuur in : watertemp die de BB ingaat (dus retour uit het huis)En waarom zie ik de retour temperatuur van de ketel niet?
Watertemperatuur uit : watertemp die de BB uitkomt (dus het huis in)
Je weet wel: Links, voor de kijkers rechts...
Ik snap wat je bedoelt met doorschieten omdat er nog warmte zit in de leidingen. Maar waarom is de status van de BB dan nog steeds verwarmen en schakelt deze pas op standbye als 20,0 bereikt is?Jpiek schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:14:
@rud :
Mijn situatie sinds sept 2024 (installatie BB)
3 fase, indeling;
- L1: Woonkamer, berging met CV (hybride) en Inductieplaten (op1 fase Perilex, 8kWh max )
- L2 : Slaapkamer, 2 PC kamers (incl dus mijn Tweaker kamer met PC's, switches NAS, UPS, name it), en de groep met de BB
- L3 ; Spare berging (voor boiler tzt), Keuken (magnetron, waterkoker), Vaatwasser/Wasmachine, Serre
PV op 3 fase aangesloten
Bovenste grafiek is totaalbelasting, onderste de BB specifiek (eigen groep, eigen kWh meter)
[Afbeelding]
Belasting per Fase, L1, L2 en L3 :
[Afbeelding]
Enige moment dat bij mij een groep eruit vloog was toen ik nog geen BB en geen PV had, alels op 1 fase 35A zat, en Keuken (excl Inductie), Serre, Berging, Vaatwasser/Wasmachine en CV op 1 groep zat.
Huis uit "61 en had toen maar 3 groepen, nu 8...
die opentherm retourtemp van de ketel hoort toch via OT naar de BB binnenunit gekomen? zou er een sensor in de cv ketel stuk zijn?
verkeerde quote, sorry....
[ Voor 0% gewijzigd door gazzzman61 op 06-05-2025 09:43 . Reden: verkeerde quote, sorry.... ]
Canon 5dMkIV
Nee via een aparte temp sensor die normaal op de leiding 'geklikt' zit en verbonden is met de binnenunit van de WP.gazzzman61 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:42:
[...]
die opentherm retourtemp van de ketel hoort toch via OT naar de BB binnenunit gekomen? zou er een sensor in de cv ketel stuk zijn?
Is dit vergeten door de installateur of niet noodzakelijk?Razer schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:18:
[...]
Nee via een aparte temp sensor die normaal op de leiding 'geklikt' zit en verbonden is met de binnenunit van de WP.
Canon 5dMkIV
Hoezo ? Je hebt toch gewoon een "Watertemperatuur in" = Retour temp ?gazzzman61 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:54:
[...]
Is dit vergeten door de installateur of niet noodzakelijk?
En ja, de BB 'ijlt' altijd nog f na, schakelt pas uit als het verschil groter is dan 'x' en ook pas aan als het verschil groter is dan 'x'.
Als hij bij 0,1 al uit of aan zou gaan staat hij gaan pendelen :
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Oqd6gANWBzOQ83wy8wjnbivy.jpg?f=user_large)
[ Voor 45% gewijzigd door Jpiek op 06-05-2025 11:12 ]
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.