Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:20
Jpiek schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:46:
[...]

Hier ook houten voeren ed. Maar toen 's avonds de BB besloot helemala leeg te lopen was het nog 23C in huis, 's morgens toch nog 21,5 C Was toch energie die in huis vastgehouden is..

Bij 2 bedoel je denk ik V2G (vecicle2Grid) dus terug het huis in ? Zou voor mij een no-brainer zijn, scheelt je de aanschaf van een accu, capaciteit is veel groter, je kunt er ook mee autorijden en om de x jaar heb je een verse accu 8)
V2G = Vehicle to grid dus ook aan het net leveren
V2H = Vehicle to home is alleen de vraag van het huis

Ik heb een auto die bovenstaande kan en gebruik hem als V2G. Meer oim te handelen met een dynamisch energie contract. V2H is voor onze siutatie niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:37
Mooie discussie over thuisaccu's, thermische accu, winter/zomer etc. Wat Weheat ons vertelde was (zoals hier ook al aangegeven) meer om bij het aansturen van de WP ook de dynamische tarieven mee te nemen.

Ze weten je warmteverlies. Adv de weersvoorspelling/hoe koud het dus wordt kunnen ze uitrekenen hoe lang /op welk vermogen de WP moet draaien om het verlies te compenseren. Als ze de dynamische tarieven van de volgende dag krijgen (13:00 of 15:00) dan kunnen ze een plan maken voor de WP om tegen zo laag mogelijke kosten dit vermogen te leveren aan de woning.

Uiteraard werkt dit niet / anders in de zomer, als er ipv verwarmd gekoeld moet worden en als er PV opbrengst is. DAT zit denk ik wat verder weg in de roadmap omdat ze daar de P1 data voor nodig hebben.

M.i. gaat dit in de winter wel werken, al gooit de aanpassing naar tarieven van 15min wat roet in het eten. Een WP ieder uur laten wisselen in vermogen (of zelfs aan/uit) is denk ik prima te doen, maar als het per 15min gaat? Daar zie ik juist meer kansen voor een thuisaccu met groot laad/ontlaad vermogen.

En het hoeft echt niet zoveel meer te kosten als je beetje handig bent. Een SolarEdge systeem is erg duur bij de installateur, maar op de verschillende websites heb je al een 4.7kWh accu voor 1300e. OK, dan moet je wel al een geschikte omvormer hebben, maar zelfs als je die niet hebt zijn de wat oudere modellen (zonder backup functie) al voor 600-700 te krijgen.

Probleem met de SolarEdge is het wat lage vermogen van 5000watt (laden /ontladen), dan doe je in een kwartier niet heel veel. Maar een thuisaccu kan wel heel snel schakelen, itt een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
RNacoustics schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:41:
[...]

Voor mij gaat dat niet op. Ik heb namelijk houten vloeren en alleen radiatoren (oud huis uit 1907) Als in voor en najaar de zon schijnt, komt er al aardig warmte het huis binnen en leveren de zonnepanelen al veel energie. Juist dan wil ik de energie opslaan en dan s'avonds gebruiken. Ik zie twee mogelijkheden:

1. energie opslag d.m.v. een flinke slimme boiler, maar moet ik zelf kunnen beheren
2. Een thuisbatterij of EV met Verhicle to load mogelijkheid (heb eigen oprit)

Uiteraard kijk ik dan ook naar de kosten baten analyse (TCO)
EV met V2H of V2G heb je nodig. V2L is het laden van een andere EV met je eigen EV.
Er zijn op dit moment geen laders te koop die V2G of V2J doen volgens mij.
Komen er wel aan bij in ieder geval het merk Wallbox. Of deze functie bij auto's al is vrijgegeven is een 2e...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:01
Kevin1990 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:44:
[...]

V2G = Vehicle to grid dus ook aan het net leveren
V2H = Vehicle to home is alleen de vraag van het huis

Ik heb een auto die bovenstaande kan en gebruik hem als V2G. Meer oim te handelen met een dynamisch energie contract. V2H is voor onze siutatie niet interessant.
Klopt, maar V2L (Vehicle 2 Load) is meer een stekkeraansluiting voor apparaten, due niet om je huis van stroom te voorzien. Dus er zijn eigenlijk 3 smaken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
jelleeelco schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:44:
Uiteraard werkt dit niet / anders in de zomer, als er ipv verwarmd gekoeld moet worden en als er PV opbrengst is. DAT zit denk ik wat verder weg in de roadmap omdat ze daar de P1 data voor nodig hebben.
Ik doe zoiets nu als met OTGW en mijn Homey flow :

's middags wordt er niet of nauwelijks verwarmt en staat de doeltemp van het water op 20 C (watertemperatuur zakt dan naar ca 22 C).

Ongeveer 1,5 uur voor de zon ondergaat laat ik de doeltemp eerst op 30C en een half uurtje later op 35 C zetten, mits er tenminste 600W opgewekt wordt.

M.a.w. de laatste zonnestralen gaan mijn warmtepomp in. Scheelt toch weer met pas opwarmen als de zon al onder is..

Flow is nog steeds (en zal het nog wel ff zijn) 'under contruction"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Jpiek schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:49:
[...]

Klopt, maar V2L (Vehicle 2 Load) is meer een stekkeraansluiting voor apparaten, due niet om je huis van stroom te voorzien. Dus er zijn eigenlijk 3 smaken...
Probleem bij de auto's die het nu kunen als ook mijn auto is dat het 1 fase is die geladen en ontladen wordt. Deze staat nu op fase 3 waar er weinig grootverbruikers staan maar als er grootverbruikers zijn op fase 1 en 2 en je gebruikt V2L of V2H zal de auto die grootverbruiker niet detecteren.

Beste is dan dus een zware 1 fase aansluiting. Er komen wel systemen aan van merken die 3 fase kunnen laden en ontladen.

Daaroim gebruik ik hem als batterij die handelt met dynamische prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10:10
@Weheat Ik kom op het volgende idee. Als ik de wp op stooklijn zet, dan zie ik nog steeds de kamertemperatuur in de App staan. Dus er is nog data omtrent kamertemperatuur binnen de wp software aanwezig. Is het mogelijk om die data te gebruiken bovenop de ingestelde gevraagde watertemperatuur?
Helemaal mooi zou het zijn, dat je binnen de App je gewenste kamertemperatuur kan instellen, waarmee de software binnen de wp de gevraagde watertemperatuur softwarematig kan aanpassen. Dus geen setpoint vanuit de kamerthermostaat! Met de kamerthermostaat regelt je dan niet meer, maar is eigelijk alleen nog een temperatuur sensor, die via OpenTherm koppeling de informatie doorzet naar de wp. Als dit in de software te bouwen is, hoef je niet meer een optionele wifi of zigbee module te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ondanks dat de WP op stooklijn staat ontvangt hij idd nog gegevens via OT van de thermostaat lijkt me.
't is niet dat de OT ingang van de binnenunit ineens 'doof' is geworden...

En dan voldoet denk ik elke thermostaat aangezien je alleen Kamertemperatuur en bijvoorbeeld gewenste kamertemperatuur hoeft te ontvangen van de thermostaat.

Kamertemperatuur kun je wel instellen via de/en app, maar waarom niet ook gewoon via de thermostaat ? Is als 'interface' bekender voor mensen dan een app...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Jpiek schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:56:
Ondanks dat de WP op stooklijn staat ontvangt hij idd nog gegevens via OT van de thermostaat lijkt me.
't is niet dat de OT ingang van de binnenunit ineens 'doof' is geworden...

En dan voldoet denk ik elke thermostaat aangezien je alleen Kamertemperatuur en bijvoorbeeld gewenste kamertemperatuur hoeft te ontvangen van de thermostaat.

Kamertemperatuur kun je wel instellen via de/en app, maar waarom niet ook gewoon via de thermostaat ? Is als 'interface' bekender voor mensen dan een app...
De kamertemperatuur kan je niet instellen via de app/software van de wp!
De thermostaat regelt niet zo goed als via stooklijn. De meeste thermostaten zijn voor de CV-wereld ontworpen en werken te nerveus voor een wp. Dat geeft Weheat ook toe. Vandaar mijn idee, gewoon via stooklijn verwarmen, maar maak ook gebruik van data informatie uit kamertemperatuur. Dus i.p.v. alleen regelen op buitentemperatuur, ook op binnentemperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door RNacoustics op 06-05-2025 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
RNacoustics schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:10:
[...]

De kamertemperatuur kan je niet instellen via de app/software van de wp!
De thermostaat regelt niet zo goed als via stooklijn. De meeste thermostaten zijn voor de CV-wereld ontworpen en werken te nerveus voor een wp. Dat geeft Weheat ook toe. Vandaar mijn idee, gewoon via stooklijn verwarmen, maar maak ook gebruik van data informatie uit kamertemperatuur. Dus i.p.v. alleen regelen op buitentemperatuur, ook op binnentemperatuur.
Ik doelde op de thermostaat alleen maar als insteldevice, niet om de temperatuur te regelen.

Mijn OTGW flow leest de kamertemperatuur uit uit een Zigbee sensor, maar voorheen gewoon van de thermostaat. Diezelfde flow leest ook wat de Gewenste kamertemperatuur is en berekend op basis daarvan én van de buitentemperatuur (en nog wat dingen als zoninval enzo) de doeltemperatuur voor het water van de BB uit...

De thermostaat 'doet' verder helemaal niks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:34
Deze vraag heb ik eerder vandaag in een apart topic gesteld maar op advies van @Jan2023 plaats ik de vraag nu hier:

Goedemiddag,

Vandaag is Coolblue langs geweest als voorbereiding op de installatie van mijn WeHeat warmtepomp.
Toen hij vroeg welke thermostaat ik momenteel heb heb ik aangegeven dat ik er momenteel geen een heb (de gene uit 1996 heb ik vorige week van de muur gehaald) maar dat ik een Tado X klaar heb liggen.

Hierbij gaf de Coolblue man aan dat de Tado X thermostaat momenteel niet samenwerkt met de WeHeat warmtepompen. Dit klopt ook met de lijst op de website van WeHeat.

So far so good, kwestie van een nieuwe thermostaat kopen. Echter heb ik deze al maanden geleden (voordat ik überhaupt de sleutel had) gekocht tijdens een goede aanbieding. Daarnaast heb ik in een andere aanbieding ook al 4 Tado X radiatorknoppen gekocht. Beide kunnen dus niet retour.

Mijn vragen:
- Wat betekend 'niet werken met'? Mis ik bepaalde functies of gaat de warmtepomp gewoon niet verwarmen?
- Kan ik de radiatorknoppen gebruiken in combinatie met een andere thermostaat? (Is Matter hierin de heilige graal?) Zo ja, Welke? Dan hoef ik alleen de thermostaat te vervangen.

Ik ben benieuwd naar jullie kennis, meningen en ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTSS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:13
spork schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:28:

Mijn vragen:
- Wat betekend 'niet werken met'? Mis ik bepaalde functies of gaat de warmtepomp gewoon niet verwarmen?

Ik ben benieuwd naar jullie kennis, meningen en ervaringen!
Zelf maak ik gebruik van de Tado X (draadloos verbonden), en deze functioneert prima. Het enige dat niet klopt, is de weergave van de huidige- en setpointtemperatuur in de Weheat-app — beide blijven daar altijd op 20 graden staan. Weheat lijkt uit te gaat van de temperaturen in de Tado app. Verder werkt alles naar behoren, en de warmtepomp verwarmt op een logische en zuinige manier. Ik maak gebruik van OpenTherm, heb geen radiatorknoppen in gebruik en mis geen functies.

[ Voor 4% gewijzigd door TTSS op 06-05-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Thermostaat Model
Tado Slimme Thermostaat X

Gevraagde watertemperatuur(Cruciaal) X
Kamer Temp (Optioneel, Voorkeur) -
Kamer Temp Setpoint (Optioneel) X
Compatibiliteit met OpenTherm Ja
Ervaring met Weheat Ja
Conclusie : Momenteel nog niet ondersteund

Ik zie het probleem niet zo, ik zou het gewoon proberen, voorkeur is sowieso een stooklijn en dan doet de thermostaat niet heel veel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:42
Heb tegen mijn (beoogde) installateur gezegd: doe maar een offerte incl. thermostaat die jullie aanraden. Op een 10k+ FE installatie gekibbel krijgen over een <200euro thermostaat als er iets niet goed gaat heb ik weinig trek in. Op deze manier is de hele installatie hun verantwoordelijkheid, alleen de afgifte (vvw/radiatoren) de mijne, en dat is wel lekker duidelijk. De oude zet ik wel op marktplaats (samen met de mengverdelers die ik heb vervangen), mooie schone lei.

//edit: zelfde trouwens voor het expansievat: hoeveel verkopers daar wel niet over begonnen of die wel of niet nog goed genoeg was. Hop, bij de minste twijfel vervangen dat ding, kost 3x niks, en al helemaal verwaarloosbaar wanneer de hele installatie overhoop moet. Maar misschien zijn er veel klanten gehecht aan hun bestaande expansievat :P

[ Voor 26% gewijzigd door phYzar op 06-05-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:45
Ik heb het voornemen om mijn cv ketel te vervangen voor de weheat flint in stand alone modus aangezien ik al een warmtepomp boiler heb. Wat ik erg ingewikkeld vind is het buffervat, het bedrijf wat vandaag over de vloer is geweest raad aan om het wel te doen. Gek genoeg met als argument dat het energie zou besparen en het systeem er stabieler van wordt. Dezelfde redenen heb ik ook gehoord om het juist niet te doen, het niet plaatsen van een buffervat zou energie besparen en wat er niet op zit kan ook niet stuk gaan dus het systeem is stabieler zolang je maar genoeg water in je systeem hebt zitten.

De meerkosten van 600 euro vind ik zelf niet heel spannend maar wil gewoon graag een stabiel en energiezuinig systeem, wat zouden jullie mij adviseren en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:28
obed112 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:01:
Ik heb het voornemen om mijn cv ketel te vervangen voor de weheat flint in stand alone modus aangezien ik al een warmtepomp boiler heb. Wat ik erg ingewikkeld vind is het buffervat, het bedrijf wat vandaag over de vloer is geweest raad aan om het wel te doen. Gek genoeg met als argument dat het energie zou besparen en het systeem er stabieler van wordt. Dezelfde redenen heb ik ook gehoord om het juist niet te doen, het niet plaatsen van een buffervat zou energie besparen en wat er niet op zit kan ook niet stuk gaan dus het systeem is stabieler zolang je maar genoeg water in je systeem hebt zitten.

De meerkosten van 600 euro vind ik zelf niet heel spannend maar wil gewoon graag een stabiel en energiezuinig systeem, wat zouden jullie mij adviseren en waarom?
Hangt helemaal af van hoeveel systeeminhoud je hebt.
Staat alles altijd open of heb je kranen die dicht gaan

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:51

Carboy54

Duurzaamheid coach

Van belang is of het om een seriële of parallele variant gaat.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco

Als ze lullen over 'stabieler systeem' en is het wss een parallel buffervat. Helemaal niet energie besparend maar kan rust brengen als je je afgifte systeem wil scheiden van je warmtepomp.

Bv als je een uitgebreide zone regeling hebt en die wilt behouden. Anders zou ik nooit voor een parallel buffervat gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:28
jelleeelco schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:49:
[...]

Als ze lullen over 'stabieler systeem' en is het wss een parallel buffervat. Helemaal niet energie besparend maar kan rust brengen als je je afgifte systeem wil scheiden van je warmtepomp.

Bv als je een uitgebreide zone regeling hebt en die wilt behouden. Anders zou ik nooit voor een parallel buffervat gaan.
Heb deze al eerder gepost

https://renewableheatingh...properly-and-efficiently/

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
Tijgerkracht schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:10:
[...]

Hangt helemaal af van hoeveel systeeminhoud je hebt.
Staat alles altijd open of heb je kranen die dicht gaan
Het gaat om een groot rijtjes huis met 3 verdiepingen, de 3 radiotoren beneden staand altijd open. Boven zijn 4 slaapkamers en een badkamer, die staan niet altijd open, op zolder zijn 2 verwarmde kamers, daar staan de radiotoren ook niet altijd open. Boven en op zolder wordt alleen verwarmd tijdens het leren van de kinderen en een paar keer per jaar wanneer het buiten echt erg koud is waardoor de temperatuur beneden de 12 graden komt. Het huis is zo goed geïsoleerd met overal trippel glas, spouwmuur, vloer en dakisolatie dat dit vrijwel niet voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-05 21:49
Het lukt mij nog steeds niet om de weheat integratie werkend te krijgen. Kan iemand mij hier mee helpen?
Ik vul als Your instance URL: http://192.168.5.6:8123

Dit is de ip van de NAS waar home assistant op draait (incl port nummer)

Krijg onderstaande foutmelding:
Instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd: (503) Reason: Service Unavailable HTTP response headers: HTTPHeaderDict({'Server': 'nginx/1.18.0 (Ubuntu)', 'Date': 'Tue, 06 May 2025 19:42:12 GMT', 'Content-Type': 'application/json; charset=utf-8', 'Transfer-Encoding': 'chunked', 'Connection': 'keep-alive', 'api-supported-versions': '1.0'}) HTTP response body: "Because of technical issues the service is temporarily unavailable"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
obed112 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:29:
[...]

Het gaat om een groot rijtjes huis met 3 verdiepingen, de 3 radiotoren beneden staand altijd open. Boven zijn 4 slaapkamers en een badkamer, die staan niet altijd open, op zolder zijn 2 verwarmde kamers, daar staan de radiotoren ook niet altijd open. Boven en op zolder wordt alleen verwarmd tijdens het leren van de kinderen en een paar keer per jaar wanneer het buiten echt erg koud is waardoor de temperatuur beneden de 12 graden komt. Het huis is zo goed geïsoleerd met overal trippel glas, spouwmuur, vloer en dakisolatie dat dit vrijwel niet voorkomt.
Ik zou voor een seriële buffervat gaan. Dan heb je altijd voldoende water volume. Wel moet je zorgen dat er altijd een deel van de radiatoren open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
HF5236 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:43:
Het lukt mij nog steeds niet om de weheat integratie werkend te krijgen. Kan iemand mij hier mee helpen?

[...]
Laat je firewall het wel toe. Je kan in je firewall kijken of er iets geblokkeerd wordt. 192.168.0.0 is een lokaal netwerk. deze moet wel naar buiten kunnen.

Edit: interne hostname = homeassistant.local:8123/ Kan je wel andere externe intergraties uitlezen?

[ Voor 8% gewijzigd door RNacoustics op 07-05-2025 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:20
Zojuist CB offerte gekregen voor upgrade Flint naar Full electric, komt op 4562 euro inclusief:
- Afkoppelen/afvoeren CV
- Boilervat 200L incl montage
- Wissel binnenunit
- Dubbele pomp + 3kW bijverwarmer
- Appendages en koppels

Wat vinden jullie hiervan? Op zich heb ik dan voor 7,5K een Full electric systeem gekregen verdeeld over 2 installaties, prima deal lijkt me.
Wel vind ik deze upgrade an sich best prijzig. Ik betaal momenteel ca 144 aan gasverbruik en 288,36 aan vaste kosten, samen 432,36. Zou neerkomen op terugverdientijd van ca 10 jaar. Stijgende gaskosten + minder onderhoudskosten (CV eruit) verkorten dit wel.

Dan nog een praktisch vraagje: Wij hebben onze hele kruipruimte volgestort (behalve luik voor watermeter), gasleiding ligt grotendeels in het beton. Stel, we gaan van het gas af, hoe wordt hiermee omgegaan door een netbeheerder? Kunnen ze het ergens anders afsluiten, zodat die leiding daar kan blijven liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:29
JurjenS7 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:05:
Zojuist CB offerte gekregen voor upgrade Flint naar Full electric, komt op 4562 euro inclusief:
- Afkoppelen/afvoeren CV
- Wissel binnenunit
- Appendages en koppels

Wat vinden jullie hiervan? Op zich heb ik dan voor 7,5K een Full electric systeem gekregen verdeeld over 2 installaties, prima deal lijkt me.
Wel vind ik deze upgrade an sich best prijzig. Ik betaal momenteel ca 144 aan gasverbruik en 288,36 aan vaste kosten, samen 432,36. Zou neerkomen op terugverdientijd van ca 10 jaar. Stijgende gaskosten + minder onderhoudskosten (CV eruit) verkorten dit wel.

Dan nog een praktisch vraagje: Wij hebben onze hele kruipruimte volgestort (behalve luik voor watermeter), gasleiding ligt grotendeels in het beton. Stel, we gaan van het gas af, hoe wordt hiermee omgegaan door een netbeheerder? Kunnen ze het ergens anders afsluiten, zodat die leiding daar kan blijven liggen?
Hoeveel onderhoud denk je dat een CV nog nodig heeft, waarvan de brander nog 0,00001% van de tijd aanspringt in verhouding met een systeem op alleen gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Razer schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:14:
[...]

Hoeveel onderhoud denk je dat een CV nog nodig heeft, waarvan de brander nog 0,00001% van de tijd aanspringt in verhouding met een systeem op alleen gas.
In de praktijk vaak meer onderhoud omdat de brander volledig vervuild en corrodeert omdat hij dan niet meer goed op temperatuur komt. 2 jaarlijks onderhoud onder de nieuwe gaswet is ook niet meer voor de poes.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
- Afkoppelen/afvoeren CV
- Wissel binnenunit
- Appendages en koppels

Ik vraag ik mij af, of de Flint in jullie situatie het allemaal aan kan? Dat is een beste investering en dat alleen voor warm water. daar kun je met je huidige CV ketel heel wat jaartjes mee douchen.
Volgens mij betaal je minder vaste kosten bij minder dan 500M3 gas verbruik per/jaar, dus zo'n 180 euro en niet 288,36 euro. dus je totale kosten zijn dan zo'n 330,- euro per jaar.

Als je zonnepanelen hebt, kan je ook aan een losse boiler denken die je slim aanstuurt. Ben je voor de helft klaar.

Als de netbeheerder jou van het gas afhaalt, dan wordt de externe gasleidingen plus gasmeter weggehaald.
Je binnen leidingen zijn dan loos en kan verder geen kwaad.

[ Voor 3% gewijzigd door RNacoustics op 07-05-2025 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
RNacoustics schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:38:
[...]

Ik vraag ik mij af, of de Flint in jullie situatie het allemaal aan kan? Dat is een beste investering en dat alleen voor warm water. daar kun je met je huidige CV ketel heel wat jaartjes mee douchen.
Volgens mij betaal je minder vaste kosten bij minder dan 500M3 gas verbruik per/jaar, dus zo'n 180 euro en niet 288,36 euro. dus je totale kosten zijn dan zo'n 330,- euro per jaar.

Als je zonnepanelen hebt, kan je ook aan een losse boiler denken die je slim aanstuurt, denken. Ben je voor de helft klaar.

Als de netbeheerder jou van het gas afhaalt, dan wordt de externe gasleidingen plus gasmeter weggehaald.
Je binnen leidingen zijn dan loos en kan verder geen kwaad.
Helder thanks voor de info over leidingen.

Ja hier zit ik dus ook mee. Was eerder inderdaad al aan het kijken voor elektrische boiler. Daarnaast is minimale boiler van weheat 200L, wij hebben dat niet nodig (2 persoons huishouden, en gaan bad eruit doen met badkamer verbouwing). Vaak sochtends veel overproductie zonnepanelen dus zou een elektrische boiler goedkoop kunnen opwarmen.
Alternatief is nog warmtepomp boiler waar ook nog subsidie opzit, ben alleen beetje bang voor geluid en denk dat het overkill is voor ons gebruik (verbruiken nu 8 kuub gas per maand voor douchen). Voordeel van deze opties is dat warmtepomp gewoon volledig ingezet wordt voor verwarming huis

Verder zitten wij al in laagste bakje qua vaste kosten (200 SJV), moet hier nog even induiken hoe mijn vaste kosten zijn opgebouwd momenteel.

Onze flint is in november geinstalleerd. Wij hebben na enkele weken CV uitgeschakeld voor verwarmen en hebben het niet koud gehad deze winter (wel vinden we 19 graden ook gewoon prima, doen we gewoon een trui aan). Verder gaan we de zolder nog verder isoleren deze zomer + tocht verminderen rond voordeur/achterdeuren, dus wordt nog beter
Zie hieronder de koudste dag dat we thuis waren (januari deels op vakantie toen het kouder was) en dit is dus vrijwel zonder dakisolatie en een voordeur zo lek als een mandje (en geen tussendeur)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/427oBWEko_1ToHOIRmB8GBDGNCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ffTlZJBqgYNbLZ4CeOLHNDyv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door JurjenS7 op 07-05-2025 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

JurjenS7 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:53:
[...]

Helder thanks voor de info over leidingen.

Ja hier zit ik dus ook mee. Was eerder inderdaad al aan het kijken voor elektrische boiler. Daarnaast is minimale boiler van weheat 200L, wij hebben dat niet nodig (2 persoons huishouden, en gaan bad eruit doen met badkamer verbouwing). Vaak sochtends veel overproductie zonnepanelen dus zou een elektrische boiler goedkoop kunnen opwarmen.
Alternatief is nog warmtepomp boiler waar ook nog subsidie opzit, ben alleen beetje bang voor geluid en denk dat het overkill is voor ons gebruik (verbruiken nu 8 kuub gas per maand voor douchen). Voordeel van deze opties is dat warmtepomp gewoon volledig ingezet wordt voor verwarming huis

Verder zitten wij al in laagste bakje qua vaste kosten (200 SJV), moet hier nog even induiken hoe mijn vaste kosten zijn opgebouwd momenteel.

Onze flint is in november geinstalleerd. Wij hebben na enkele weken CV uitgeschakeld voor verwarmen en hebben het niet koud gehad deze winter (wel vinden we 19 graden ook gewoon prima, doen we gewoon een trui aan). Verder gaan we de zolder nog verder isoleren deze zomer + tocht verminderen rond voordeur/achterdeuren, dus wordt nog beter
Zie hieronder de koudste dag dat we thuis waren (januari deels op vakantie toen het kouder was) en dit is dus vrijwel zonder dakisolatie en een voordeur zo lek als een mandje (en geen tussendeur)
[Afbeelding]
Neem je eventueel een kleinere150 liter en ook stillere warmtepomp boiler van Atlantic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:13
- Afkoppelen/afvoeren CV
- Wissel binnenunit
- Appendages en koppels

Interessant. Mijn offerte van CB om FE te gaan met de Flint was ruim 600 euro duurder. Voor exact hetzelfde.
Terugverdientijd van plus 11 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-05 19:47
RNacoustics schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:38:
[...]
Laat mensen nu niet de verkeerde rekensom maken. Je vergeet te vermelden wat er allemaal nog aankomt de komende jaren;
a) de landelijke netbeheerder mag in de komende jaren het gasnetwerk versneld afschrijven, met als gevolg een forse stijgingen in transportkosten. Dat zit nu verwerkt in je leveringsprijs, bij dynamische tarieven specifiek in je opslag.
b) de regionale netbeheerders zien steeds minder gebruikers bij gas. Er is geen kruissubsubsidie toegestaan tussen elektriciteit en gas vanuit Europese wetgeving, dus verwacht maar niet dat de kosten laag gehouden worden om congestie te voorkomen. Het is uiteindelijk domweg; kosten (waaronder afschrijving) gedeeld door gebruikers. Waarbij ACM waarschijnlijk ook bij de regionale netbeheerders versnelde afschrijvingen toestaat of stimuleert, want als je te lang wacht, is er 'niemand' meer waar je de afschrijving kan halen.
c) komende verplichte bijmenging groen gas; dat klinkt lief, mooi, en groen, maar betekent op korte termijn voornamelijk dat leveranciers nog duurder uit zijn voor de inkoop van hun gas, en dat ga je terugzien in de tarieven. Voordeel is wel, als dit tot groot succes leidt, dat het gasnetwerk wellicht wat minder snel afgeschreven hoeft te worden.
d) ETS-2 heffing; als afnemer mag je ook gewoon jouw deel van het CO2 heffingen gaan betalen. Een eerste berekening op basis van futures leert dat je zo weer 16ct per m3 (incl btw) extra gaat betalen. Ja, je gaat voor elektriciteit ook ETS-2 heffing betalen, maar niet over het deel dat duurzaam is opgewerkt.
e) Verhoging energiebelasting, als deel van de strategie om die voor gas en elekriciteit meer gelijk te trekken (qua energieinhoud).

Focus zou het beste kunnen liggen hoe je zo betaalbaar mogelijk helemaal van het gas af gaat. Natuurlijk moet je wel rekening houden met het feit dat de nettarieven van elektriciteit ook gaan wijzigen, maar indien de boiler slim wordt aangestuurd, dan gaat dat in het niets vallen ten opzichte van de kosten voor gas.

[ Voor 4% gewijzigd door ntram op 08-05-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
- Afkoppelen/afvoeren CV
- Wissel binnenunit
- Appendages en koppels
Wissel van binnenunit lijkt me niet nodig, want die is universeel voor alle modellen (inclusief wat al all-electric kon). Of mis ik wat @Carboy54
Ja, daar zijn oplossingen voor, sterker nog, het hele punt is dat alleen afsluiten bij de meter niet genoeg is en dat de netbeheerder vindt dat qua veiligheid deze dichter bij de hoofdleiding afgesloten moet worden. Of het laatste stukje in het beton lijkt me niet bijzonder relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
De volgende offerte heb ik ontvangen voor de weheat flint: Gaat om een installatie van de flint in stand alone modes

WARMTEPOMP INSTALLATIE FLINT:
A: B: het verwijderen en afvoeren van de bestaande Intergas combiketel.
het leveren en plaatsen van een WeHeat Flint P40 monoblock warmtepomp
buitenunit.
C: D: E: F: het leveren en plaatsen van een wandbeugel met trillingdempers T.B.V. de buitenunit.
de Weheat Flint buitenunit wordt aan de gevel aan achterzijde van de woning geplaatst.
het leveren en plaatsen van een WeHeat appendage set.
het leveren en plaatsen van een WeHeat binnenuit en systeempomp, deze geplaatst in
de ruimte van de voormalige combiketel.
H: I: het leveren en plaatsen van geïsoleerde leidingen tussen de binnenunit en buitenunit.
de geïsoleerde leidingen worden langs de muur omhoog via het knieschot de technische
ruimte ingebracht.
J: K: L: M: N: O: P: Q: R: S: de WeHeat warmtepompinstallatie aansluiten op het CV-systeem.
het leveren en plaatsen van een expansievat en overstortventiel.
de leidingen voorzien van buisisolatie.
het leveren en plaatsen van de benodigde bekabeling.
de warmtepompinstallatie aangesloten op de aanwezige ruimtethermostaat.
de warmtepomp aangesloten op een aparte groep in de meterkast.
het leveren en plaatsen van een werkschakelaar.
de nodige leidingen voorzien van buisisolatie.
De installatie vullen en ontluchten.
De installatie in bedrijf stellen en inregelen volgens de richtlijnen van de fabrikant.

De prijs voor het leveren en plaatsen van de WeHeat Flint P40 warmtepompinstallatie bedraagt:
€ 5.846,56 + 21% B.T.W. = € 7.074,34
Op de warmtepomp zit in 2025 een ISDE subsidie regeling geldig van € 2.125,00 Incl. B.T.W.

De meerprijs voor het leveren en plaatsen van een Weheat 50L buffervat bedraagt:
€ 490,00 + 21% B.T.W. = € 592,90

Van het bedrijf heb ik op zich een hele positieve indruk maar mijn gevoel zegt me dat de prijs veel te hoog is, hoe kijken jullie hier tegenaan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
ntram schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:04:
[...]

Laat mensen nu niet de verkeerde rekensom maken. Je vergeet te vermelden wat er allemaal nog aankomt de komende jaren;
a) de landelijke netbeheerder mag in de komende jaren het gasnetwerk versnelt afschrijven, met als gevolg een forse stijgingen in transportkosten. Dat zit nu verwerkt in je leveringsprijs, bij dynamische tarieven specifiek in je opslag.
b) de regionale netbeheerders zien steeds minder gebruikers bij gas. Er is geen kruissubsubsidie toegestaan tussen elektriciteit en gas vanuit Europese wetgeving, dus verwacht maar niet dat de kosten laag gehouden worden om congestie te voorkomen. Het is uiteindelijk domweg; kosten (waaronder afschrijving) gedeeld door gebruikers, waarbij ACM waarschijnlijk ook bij de regionale netbeheerders versnelde afschrijvingen toestaat of stimuleert, want als je te lang wacht, is er 'niemand' meer waar je de afschrijving kan halen.
c) komende verplichte bijmenging groen gas; dat klinkt lief, mooi, en groen, maar betekent op korte termijn voornamelijk dat leveranciers nog duurder uit zijn voor de inkoop van hun gas, en dat ga je terugzien in de tarieven. Voordeel is wel, als dit tot groot succes leidt, dat het gasnetwerk wellicht wat minder snel afgeschreven hoeft te worden.
d) ETS-2 heffing; als afnemer mag je ook gewoon jouw deel van het CO2 heffingen gaan betalen. Een eerste berekening op basis van futures leert dat je zo weer 16ct per m3 (incl btw) extra gaat betalen. Ja, je gaat voor elektriciteit ook ETS-2 heffing betalen, maar niet over het deel dat duurzaam is opgewerkt.
e) Verhoging energiebelasting, als deel van de strategie om die voor gas en elekriciteit meer gelijk te trekken (qua energieinhoud).

Focus zou het beste kunnen liggen hoe je zo betaalbaar mogelijk helemaal van het gas af gaat. Natuurlijk moet je wel rekening houden met het feit dat de nettarieven van elektriciteit ook gaan wijzigen, maar indien de boiler slim wordt aangestuurd, dan gaat dat in het niets vallen ten opzichte van de kosten voor gas.
Tja, voor consumenten wordt gebruik van energie steeds ingewikkelder. Ik word er niet vrolijker op. Het liefs zoek ik naar een oplossing om volledig onafhankelijk te zijn van die energie cowboys. Maar ja, dat is een utopie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
RNacoustics schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:23:
[...]

Laat je firewall het wel toe. Je kan in je firewall kijken of er iets geblokkeerd wordt. 192.168.0.0 is een lokaal netwerk. deze moet wel naar buiten kunnen.

Edit: interne hostname = homeassistant.local:8123/ Kan je wel andere externe intergraties uitlezen?
Ja gebruik ook de buienradar en google nest integratie die werken gewoon zoals het hoort en halen hun data ook op van externe bronnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-05 22:08
Kevin1990 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:59:
[...]

Probleem bij de auto's die het nu kunen als ook mijn auto is dat het 1 fase is die geladen en ontladen wordt. Deze staat nu op fase 3 waar er weinig grootverbruikers staan maar als er grootverbruikers zijn op fase 1 en 2 en je gebruikt V2L of V2H zal de auto die grootverbruiker niet detecteren.

Beste is dan dus een zware 1 fase aansluiting. Er komen wel systemen aan van merken die 3 fase kunnen laden en ontladen.

Daaroim gebruik ik hem als batterij die handelt met dynamische prijzen.
De Sygenergy DC lader kan het volgens mij, als de EV het toestaat. Persoonlijk vond ik de DC lader vorig jaar te duur en heb zodoende gekozen voor de AC lader. Ik beschouw een auto en een thuisbatterij toch nog als 2 verschillende dingen in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-05 22:41
Iemand met kennis van de nieuwe WeHeat app of het verbruiksinzicht beter wordt? Het is nu wel heel magertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 23:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srmqOemtnRg7vt-IlXSXWanXCoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1CiIkRnWEkOJirvu9iZ2LTF.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn BB staat op de bijkeuken, Als hij aan gaat is er een flinke trilling/brom die je hoort /voelt. Het is in mijn bijkeuken/kantoor, dus heel veel last heb ik er niet van. Toch ben ik wel benieuwd of hier nog wat tegen te doen is?

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX3080 10G, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold6 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-05 21:36
MrBlueEyes schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:16:
[Afbeelding]

Mijn BB staat op de bijkeuken, Als hij aan gaat is er een flinke trilling/brom die je hoort /voelt. Het is in mijn bijkeuken/kantoor, dus heel veel last heb ik er niet van. Toch ben ik wel benieuwd of hier nog wat tegen te doen is?
Wagner trilmatjes op de huidige matjes leggen. Verder kan het schelen om hem eens 10cm te verplaatsen zodat hij net wel of net niet op een balk komt te staan o.i.d. Hier veel winst mee gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
I.p. schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:36:
[...]

Wagner trilmatjes op de huidige matjes leggen. Verder kan het schelen om hem eens 10cm te verplaatsen zodat hij net wel of net niet op een balk komt te staan o.i.d. Hier veel winst mee gehaald.
Onder de tegels dus?

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX3080 10G, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold6 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[Afbeelding]

De trilling experts zijn hier te vinden:
Trillingen warmtepomp dempen

Als het echt belangrijk is (bijv je slaapkamer eronder) dan maak je een H frame met veren.

Met een Blackbird ziet het er dan zo uit:
netevolutions in "Weheat warmtepompen"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
- Afkoppelen/afvoeren CV
- Wissel binnenunit
- Appendages en koppels

Vraag me echt af waar hier de kosten in zitten. Ik lees vooral "weghalen van..." en dus wat arbeid. Maar dik 4k om een bestaande installatie FE te maken??

Ik zou hier niet aan beginnen. Wil je perse naar gasloos, neem dan een losse WPBoiler. Zit ook nog subsidie op. En alle ramp verhalen over de "enorme kosten" van gas vermijdt je dan ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[Afbeelding]

Hier een dubbele opstelling zonder geluiden met beton tegels en rubber tegels. Tegels van rubber bij Hornbach te koop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSgKsuzbSCtc4H0AlmBB8gKZSd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDi1xKeckijGGsYWZWp1vbbh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:50
Carboy54 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:40:
[...]

Hier een dubbele opstelling zonder geluiden met beton tegels en rubber tegels. Tegels van rubber bij Hornbach te koop.

[Afbeelding]
Gewoon ter info, hoe is dit binnen aangesloten? zijn daar ook plaatjes van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
HF5236 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:12:
[...]

Ja gebruik ook de buienradar en google nest integratie die werken gewoon zoals het hoort en halen hun data ook op van externe bronnen
Zorg dat dat de Weheat intergratie uit HA verwijderd is en installeer van begin af aan opnieuw de intergratie.
Dus eerst Weheat opzoeken en dan de Weheat inlog gegevens invoeren
https://support.weheat.nl/s/article/Is-er-een-officiële-Home-Assistant-integratie?language=nl_NL
en daarna koppelen met je Weheat (portal) account.
Als stap een wordt overgeslagen, dan zit onderwater de intergratie nog in HA. deze eerst verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:16
HF5236 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:43:

[...]
Heb je wel de goede keys ingevuld?
https://support.weheat.nl...integratie?language=nl_NL
Client ID: HomeAssistantAPI
Client Secret: TqpNpiJDKbGXF8jaL9D1Y8yzl1pI1Fly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Ik had nog niet eerder een foto van onze BB buitenunit geplaatst.

Deze staat op het houten dak van onze garage, en de garage is door ons bereikbaar gemaakt vanuit de serre en is logeerkamer/rommelhok en wasrek-droogplaats geworden.

Het is een jaren 80 garage, met een bitumen dak op houten planken, enige glaswolisolatie tussen de balken en daar rachelwerk en plafond tegenaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VItKE2_uGNiWtd859DgmOIHZWzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTOujPegxQKSD4ZJLLltyGsU.jpg?f=fotoalbum_large
(let even niet op het water op het dak)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAS2AZp40cP20tVYQSWyMVsmBzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luqxh0uNvsozf5CXkVT7eHcY.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xgq7J6jgD-nopl4L23XME2zK32E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpsuqP7wPch9Bq3vWEqJixdq.jpg?f=fotoalbum_large

Geen centje pijn vwb geluid of trillingen, gewoon mazzel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ietse schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:41:
[...]

Gewoon ter info, hoe is dit binnen aangesloten? zijn daar ook plaatjes van?
Dat hebben wij gescheiden gemonteerd. Dus 1 voor beneden met vvw en thermostaat en 1 voor boven met met vvw en thermostaat + sww met BUH. Op zolder een horizontaal 270 liter WPV-H Itho vat. Niet in cascade. Soms is KISS zo slecht nog niet. 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
Veel installaties worden uitgevoerd met een buffervat van 50 liter, gebruikt zo’n buffervat het hele jaar door energie en hebben jullie een idee over het verbruik van het systeem op een dag waar er geen warmtevraag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Jpiek schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:02:
Ik had nog niet eerder een foto van onze BB buitenunit geplaatst.

Deze staat op het houten dak van onze garage, en de garage is door ons bereikbaar gemaakt vanuit de serre en is logeerkamer/rommelhok en wasrek-droogplaats geworden.

Het is een jaren 80 garage, met een bitumen dak op houten planken, enige glaswolisolatie tussen de balken en daar rachelwerk en plafond tegenaan.
[Afbeelding]
(let even niet op het water op het dak)

[Afbeelding]

Binnen :

[Afbeelding]

Geen centje pijn vwb geluid of trillingen, gewoon mazzel ?
Mooi afgewerkt, maar staat de BB niet te dicht bij de muur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

obed112 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:07:
Veel installaties worden uitgevoerd met een buffervat van 50 liter, gebruikt zo’n buffervat het hele jaar door energie en hebben jullie een idee over het verbruik van het systeem op een dag waar er geen warmtevraag is?
Seriële buffervaten monteer je uitsluitend bij te weinig actieve waterinhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
RNacoustics schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:07:
[...]

Mooi afgewerkt, maar staat de BB niet te dicht bij de muur?
Vind die van Carboy mooier 8)

Maar mag hij niet zo dicht bij een muur dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jpiek schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Bevordert niet de lucht afvoer bij grote volumes. En jouw installatie partner gebruikt flexibele leidingen wat niet optimaal is. Grote stappen snel thuis materiaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 08-05-2025 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-05 19:22
obed112 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:07:
Zo'n buffervat werkt alleen als de verwarming ook werkt. En met de verliezen valt het ook reuze mee, het vat is geisoleerd en er zit geen heet water in, gewoon hetzelfde als in je vloerverwarming of radiatoren. Dus hooguit een graad of 40. Het verschil met de omgevingstemperatuur bepaalt het verlies. Bij mij op zolder een graad of 15 en water van 30-35 graden, dan hebben we het over hooguit 20 graden verschil.
Daarnaast houdt het mijn zolder ook nog een beetje op temperatuur zodat de was er kan drogen. En het helpt om de rest van het huis warmer te houden zodat ik in de andere ruimtes minder hoef te stoken. Netto negatief effect van een buffervat is heel beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
jelleeelco schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:25:
[...]

Vraag me echt af waar hier de kosten in zitten. Ik lees vooral "weghalen van..." en dus wat arbeid. Maar dik 4k om een bestaande installatie FE te maken??

Ik zou hier niet aan beginnen. Wil je perse naar gasloos, neem dan een losse WPBoiler. Zit ook nog subsidie op. En alle ramp verhalen over de "enorme kosten" van gas vermijdt je dan ook.
snap ik ook niet idd. Staat allemaal niet heel duidelijk gespecificeerd.. Meer marge dan initiele installatie denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
mj_smit schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:10:
[...]

De Sygenergy DC lader kan het volgens mij, als de EV het toestaat. Persoonlijk vond ik de DC lader vorig jaar te duur en heb zodoende gekozen voor de AC lader. Ik beschouw een auto en een thuisbatterij toch nog als 2 verschillende dingen in de praktijk.
Een bi-directionele lader is sowieso een duur apparaat. En de Auto moet het ook nog toestaan. Ik weet niet of er al software voor andere auto's dit toelaten. Alleen de Mitsubishi Outlander en Eclipse Cross en Nissan Leaf weet ik dat wel met een ChaDeMo stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Carboy54 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:21:
[...]

Neem je eventueel een kleinere150 liter en ook stillere warmtepomp boiler van Atlantic.
Deze lijkt mij ook interessant voor 2 persoons douchen. ATAG Ariston Lydos Hybrid 100 liter warmtepompboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RNacoustics schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:50:
[...]

Deze lijkt mij ook interessant voor 2 persoons douchen. ATAG Ariston Lydos Hybrid 100 liter warmtepompboiler
Te klein betekent vaak hogere temperaturen en lagere cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
AlphaBlack_NL schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:52:
Iemand met kennis van de nieuwe WeHeat app of het verbruiksinzicht beter wordt? Het is nu wel heel magertjes.
Wat ik tijdens de tweakersdag zag was een overzicht per maand...dus niet alleen van vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-05 23:37
Weet iemand hier of de blackbird ook op 3 fasen aangesloten kan worden. Ik hoor van coolblue dat het kan, maar vanuit andere installateurs dat weheat er mee bezig is maar dat het nog niet geleverd wordt.
Enig idee of het er al is en zo nee, wanneer dan wel?

[ Voor 44% gewijzigd door beefstick op 08-05-2025 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 15:38
Ik bemerk dat de COP weer terug is in de HA WehEat integratie.
https://github.com/home-a...4#issuecomment-2826850141

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:16
Ik snap nog steeds niet helemaal het issue. Ze waren toch niet weg? Alleen Unavailable als ie in stand-by staat. Zodra die actief is, had ie een waarde. Het enige wat nu aangepast is, is dat hij in stand-by 0 is ook.

En als het goed is toont koelmodus nu ook weer goed als status :)

[ Voor 6% gewijzigd door Barryvdh op 08-05-2025 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:26
jelleeelco schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:25:
[...]

het grootste gedeelte is hardware; de bestaande pomp die je nu hebt draaien in de hybride opstelling, die wordt vervangen voor een pre -assembled. dit omdat de Flint niet in alle omstandigheden zelfstandig de legionellarun kan draaien. (dus dan pakt hij er het elektrische element bij).

Dus reken op dik 2K van die pre-assembled buitenunit, + er komt een tapwatervat bij, ook weer 1,5-2K en dan er nog tussen zetten. CB kennende doen ze dit met een uittrekslangetje dus vallen die kosten wel mee. Mogelijk krijg je ook nog iets terug voor de Wilo pomp die niet meer herbruikt wordt.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:26
beefstick schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:21:
Weet iemand hier of de blackbird ook op 3 fasen aangesloten kan worden. Ik hoor van coolblue dat het kan, maar vanuit andere installateurs dat weheat er mee bezig is maar dat het nog niet geleverd wordt.
Waarom zou je dat willen?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
Stoker schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:55:
[...]

Waarom zou je dat willen?
Ik heb bijvoorbeeld een laadpaal (13.8kW geeft het scherm aan), een fornuis op het oog op 3 fasen, aansluitwaarde 10.800W en er is een boiler van 3kW 1 fase. Ik heb zonnepanelen op 1 fase gelimiteerd op 6kW = 25A met een 32A alamat, dat had door de vorige bewoners beter op 3 fasen gedaan kunnen worden maar dat is nu eenmaal wat het is.

De laadpaal is het probleem niet, die moduleerd terug.
Maar de kookplaat die gaat gewoon op iedere fase even veel stroom vragen.
Stel hij vraagt maximaal dan is er niet veel voor nodig op 1 fase om de boel te laten klappen, zelfs een fohn is al voldoende. (met 3 vrouwen in huis staat zo'n ding vaak aan)
Dan zou ik de warmtepomp op de zelfde fase kunnen zetten als de zonnepanelen. Maar de boiler kan er dus niet bij. Omgekeerd kan ook.

De dingen die ik niet kan controleren zijn in principe de warmtepomp, als het warm moet zijn dan moet het warm zijn. Als die op 3 fasen zou draaien is er geen issue, op 1 fase betekend gewoon dat ik niet kan koken op het moment dat het heel koud zou zijn. Of als ik t om draai, ik kan mn boiler niet opwarmen op het moment dat de kookplaat aan staat, daar is misschien uit te komen, maar liever dus gewoon alles op 3 fasen om risico te mijden.
Zonnepanelen naar 3 fasen staat op de lijst, boiler kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

beefstick schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:21:
3 fase betekent ook hoger minimum vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
beefstick schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:11:
[...]

Ik heb bijvoorbeeld een laadpaal (13.8kW geeft het scherm aan), een fornuis op het oog op 3 fasen, aansluitwaarde 10.800W en er is een boiler van 3kW 1 fase. Ik heb zonnepanelen op 1 fase gelimiteerd op 6kW = 25A met een 32A alamat, dat had door de vorige bewoners beter op 3 fasen gedaan kunnen worden maar dat is nu eenmaal wat het is.

Stel hij vraagt maximaal dan is er niet veel voor nodig op 1 fase om de boel te laten klappen, zelfs een fohn is al voldoende. (met 3 vrouwen in huis staat zo'n ding vaak aan)
Dan zou ik de warmtepomp op de zelfde fase kunnen zetten als de zonnepanelen. Maar de boiler kan er dus niet bij. Omgekeerd kan ook.

De dingen die ik niet kan controleren zijn in principe de warmtepomp, als het warm moet zijn dan moet het warm zijn. Als die op 3 fasen zou draaien is er geen issue, op 1 fase betekend gewoon dat ik niet kan koken op het moment dat het heel koud zou zijn. Of als ik t om draai, ik kan mn boiler niet opwarmen op het moment dat de kookplaat aan staat, daar is misschien uit te komen, maar liever dus gewoon alles op 3 fasen om risico te mijden.
Je kunt de boiler instellen op een bepaalde tijd verwarmen en alleen bijverwarmen als die onder een bepaalde tempeartuur komt misschien?
Als je de WeHeat even weg denkt heb je toch ook dezelfde situatie als je een oven, magnetron/combi, airfryer of een andere grootverbruiker erbij zet denk ik?

En een 3 fase zonnepanelen systeem is ideaal en zou ik eerder werk van maken. Weet wel dat in de winter de opbrengst van zonnepanelen vele malen lager is en juist dan wil je verwarmen, koken en douchen op een aangename temperatuur tegelijk. In de zomer zal dat meevallen door korter douchen of op minder hoge temperatuur.

Hier doen we alles elektrisch. Ook een badkamer radiator, boiiler, ovens, combi. quooker, elektrische auto en een hybride, 2 persoonsbubbelbad met heater, sunshower en WeHeat met backup heater voor het CV systeem. Wordt in de winter wel wat spannender maar op dit moment hoef ik me sowieso geen zorgen te maken over te veel vermogen.

3x25A aansluiting en ook de panelen 3 fase.
Maar ik denk dat als je niet alles tegelijk aanzet dat het best goed moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:26
Barryvdh schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:42:
[...]

Ik snap nog steeds niet helemaal het issue. Ze waren toch niet weg? Alleen Unavailable als ie in stand-by staat. Zodra die actief is, had ie een waarde. Het enige wat nu aangepast is, is dat hij in stand-by 0 is ook.

En als het goed is toont koelmodus nu ook weer goed als status :)
Bij mij was de COP ook bij in gebruik van de BB niet zichtbaar in HA - vandaag opeens weer wel. Vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:38
- Afkoppelen/afvoeren CV
- Wissel binnenunit
- Appendages en koppels

Gasleiding wordt buiten de woning afgesloten. Meter wordt verwijderd.
In onze situatie , woning uit 2018 met flexibele gele gasleiding, werd deze vervolgens vanuit de straat uit de woning getrokken. Dus helemaal geen gasleiding meer in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Ik zie nu weer 18 entiteiten waaronder de COP i.p.v. 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
Kevin1990 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:44:
[...]

Je kunt de boiler instellen op een bepaalde tijd verwarmen en alleen bijverwarmen als die onder een bepaalde tempeartuur komt misschien?
Als je de WeHeat even weg denkt heb je toch ook dezelfde situatie als je een oven, magnetron/combi, airfryer of een andere grootverbruiker erbij zet denk ik?

En een 3 fase zonnepanelen systeem is ideaal en zou ik eerder werk van maken. Weet wel dat in de winter de opbrengst van zonnepanelen vele malen lager is en juist dan wil je verwarmen, koken en douchen op een aangename temperatuur tegelijk. In de zomer zal dat meevallen door korter douchen of op minder hoge temperatuur.

Hier doen we alles elektrisch. Ook een badkamer radiator, boiiler, ovens, combi. quooker, elektrische auto en een hybride, 2 persoonsbubbelbad met heater, sunshower en WeHeat met backup heater voor het CV systeem. Wordt in de winter wel wat spannender maar op dit moment hoef ik me sowieso geen zorgen te maken over te veel vermogen.

3x25A aansluiting en ook de panelen 3 fase.
Maar ik denk dat als je niet alles tegelijk aanzet dat het best goed moet komen.
Ik hoor die opmerking heel vaak, en ik denk dat het ook best mee valt hoor, maar als ik ergens iets op 3 fasen kan krijgen dan hoop ik dat te doen.
Probleem is 3 fasen naar de inverter is wat lastig. Dat moet allemaal door domme flexbuis (huis uit 2010) en dat blijft bijna zeker steken. Of ik moet dus buiten het huis om dingen aan gaan leggen.
Ik sprak net een collega die in duitsland woont en zelf al zijn electra aangelegd heeft en die keek me heel raar aan. 3x63A is daar de standaard blijkbaar.
Carboy54 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:22:
[...]

3 fase betekent ook hoger minimum vermogen.
Is daar een reden voor, lijkt me stug dat als We-Heat het levert (dat is mijn vraag), dat de modulatie veranderd.

[ Voor 7% gewijzigd door beefstick op 08-05-2025 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
Stoker schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:54:
[...]

het grootste gedeelte is hardware; de bestaande pomp die je nu hebt draaien in de hybride opstelling, die wordt vervangen voor een pre -assembled. dit omdat de Flint niet in alle omstandigheden zelfstandig de legionellarun kan draaien. (dus dan pakt hij er het elektrische element bij).
De aansluiting voor het elektrisch element zit toch ook op de compact unit? Zou je ook gewoon een ander merk boilervat kunnen nemen, waarbij het element er in geschroefd wordt een dat kunnen aansluiten op de compact? Ik begrijp dat een partij als CB dat niet gaat doen, maar voor anderen is dat wellicht wel een betaalbaarder optie? Temperatuurmeters boilervat kunnen toch ook op de compact worden aangesloten? Zijn die universeel?

Of blokkeert WeHeat dat soort oplossingen bij het activeren, indien er geen spul van hen is gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
beefstick schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:11:
[...]

Ik zou eerst maar eens met een P1 meter kijken naar de echte pieken die je hebt. Want die kookplaat gaat echt niet heel lang veel vermogen vragen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doror101
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-05 21:59
Binnenkort wordt bij mij de Weheat Blackbird warmtepomp geplaatst in hybride opstelling.
Ik wil hiermee ook graag actief gaan koelen via de bestaande radiatoren.

Huidige situatie:
• Radiatoren met thermostatische kranen + Tado V3+ radiatorknoppen
• Tado thermostaat stuurt de cv aan

Vraag:
Is Tado geschikt om koeling aan te sturen, inclusief de radiatorknoppen in koelmodus?
Of is dit systeem daar niet geschikt voor en is er een beter alternatief qua merk of aansturing?

Alle input en ervaringen zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
BarryH schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:10:
[...]

Ik zou eerst maar eens met een P1 meter kijken naar de echte pieken die je hebt. Want die kookplaat gaat echt niet heel lang veel vermogen vragen.
U vraagt wij draaien. Ik heb t huis sinds December.
Zonnepanelen zitten op L1.
Boiler en beide huidige ovens op L2 (vandaar de piek naar 32A).
Ik kan de warmtepomp op L3 plaatsen daar gebeurd t minste. En een van de huidige ovens op L2 valt weg en wordt vervangen door een fornuis met kookplaten en oven op 3 fasen.
Dan de boiler naar L1 en dan is t hopelijk genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6bnq0khXMphN0VhQFfGlvHi_4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EzonR30LMfKlym1JCye96fB5.png?f=fotoalbum_large

Let wel, hier komt dus binnenkort een electrische auto, warmtepomp en fornuis bij, en er gaat 1 oven weg.

[ Voor 5% gewijzigd door beefstick op 08-05-2025 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
beefstick schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:42:
[...]

U vraagt wij draaien. Ik heb t huis sinds December.
Zonnepanelen zitten op L1.
Boiler en beide huidige ovens op L2 (vandaar de piek naar 32A).
Ik kan de warmtepomp op L3 plaatsen daar gebeurd t minste. En een van de huidige ovens op L2 valt weg en wordt vervangen door een fornuis met kookplaten en oven op 3 fasen.
Dan de boiler naar L1 en dan is t hopelijk genoeg.

[Afbeelding]
Lijkt me prima. Wellicht de boiler door de nieuwe wp laten verwarmen of vervangen door een WPB? Dat scheelt flink wat stroom en stroompieken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Vandaag ben ik benaderd door Coolblue. Zij bieden mij een service contract aan voor 10 Euro per/maand. Ga ik zeker doen. De komende jaren kan ik bij vragen en storingen dan in ieder geval terugvallen op hun support. geef mij ook voor de toekomst wat zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

beefstick schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:13:
[...]

Ik hoor die opmerking heel vaak, en ik denk dat het ook best mee valt hoor, maar als ik ergens iets op 3 fasen kan krijgen dan hoop ik dat te doen.
Probleem is 3 fasen naar de inverter is wat lastig. Dat moet allemaal door domme flexbuis (huis uit 2010) en dat blijft bijna zeker steken. Of ik moet dus buiten het huis om dingen aan gaan leggen.
Ik sprak net een collega die in duitsland woont en zelf al zijn electra aangelegd heeft en die keek me heel raar aan. 3x63A is daar de standaard blijkbaar.

[...]

Is daar een reden voor, lijkt me stug dat als We-Heat het levert (dat is mijn vraag), dat de modulatie veranderd.
Alle mij bekende 3 fase warmtepompen hebben een aanzienlijk hoger minimum vermogen dan dezelfde uitvoering en kW met 1 fase. Bij Panasonic zelfs het dubbele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Carboy54 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:40:
[...]

[Afbeelding]
Zijn dat deze? https://www.hornbach.nl/p...art-50x50x4-5-cm/7011220/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmPeters69
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:26
[...]

Dus reken op dik 2K van die pre-assembled buitenunit, + er komt een tapwatervat bij, ook weer 1,5-2K en dan er nog tussen zetten. CB kennende doen ze dit met een uittrekslangetje dus vallen die kosten wel mee. Mogelijk krijg je ook nog iets terug voor de Wilo pomp die niet meer herbruikt wordt.
@Stoker dat is schrikken deze dure geintegreerde binnenunit. Stel men neemt een warmtepompboiler in de plaats. Hoe lastig is het, in ons geval een Blackbird, de SW aan te passen dat er geen CV als backup meer is. En hoe belangrijk is het in de praktijk om een backup element te hebben voor CV? Er lijkt sowieso een WeHeat installateur nodig te zijn😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Ga daar wel van uit omdat ik het weheat inlogvenster te zien krijg.

Als ik de integratie verwijder hoef ik overigens deze gegevens niet meer in te voeren. Hoe kan ik dit uit het geheugen van HA verwijderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:12:
Vandaag ben ik benaderd door Coolblue. Zij bieden mij een service contract aan voor 10 Euro per/maand. Ga ik zeker doen. De komende jaren kan ik bij vragen en storingen dan in ieder geval terugvallen op hun support. geef mij ook voor de toekomst wat zekerheid.
Service contract? Als in een 24/7 storingsdienst dus. Want onderhoud heeft de WP niet nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

Nou, dan wordt de BC voor een aparte WP boiler wel heel makkelijk? Mijn zwager heeft net eentje neergezet, ik meen 280L oid voor 1000e inc de subsidie.

Plus je hebt geen WP die met zijn SWW je verwarming stoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
HarmPeters69 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:02:
[...]
Hoe lastig is het, in ons geval een Blackbird, de SW aan te passen dat er geen CV als backup meer is. En hoe belangrijk is het in de praktijk om een backup element te hebben voor CV? Er lijkt sowieso een WeHeat installateur nodig te zijn
Zou best bijzonder zijn, een verplichte Weheat monteur voor 2 leidingen loskoppelen, 2 draadjes en ergens een vinkje zetten. Mag hopen dat dat niet zo is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Ik neem aan dat het 10 euro/maand voor het eerste jaar is en daarna 15 euro/maand? Zoiets stond namelijk in mijn voorstel, maar ik twijfel nog want een WP heeft in principe geen onderhoud nodig anders dan een schoonmaakbeurtje.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:49
Gies123 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:41:
[...]

Ik neem aan dat het 10 euro/maand voor het eerste jaar is en daarna 15 euro/maand? Zoiets stond namelijk in mijn voorstel, maar ik twijfel nog want een WP heeft in principe geen onderhoud nodig anders dan een schoonmaakbeurtje.
Ik vind dat ergens nog best prijzig eerlijk gezegd. De eerste 2 jaar heb je sowieso garantie en betaal je dus voor niks? En daarna betaal je per maand voor als er misschien ooit een monteur nodig is? 120 of zelfs 180 per jaar vind ik nog best veel voor zoiets voor bijvoorbeeld een Flint zonder moeilijke dingen, 3 weg kleppen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 19:14

Xan

Het verschilt erg per leverancier wat ze bieden.

Bij Coolblue stoppen ze het standaard in je aanbod. Je "koopt" het voor het eerste jaar af en daarna gaat het omhoog naar 15 euro. Dus wat houd dat onderhoudscontract in? Die vraag heb ik aan ze gesteld, ik zou er terugkoppeling op krijgen want degene wist het niet. Uiteindelijk niets meer gehoord. Tsja...

Bij een andere leverancier kreeg ik het servicecontract er "gratis" bij voor 5 jaar (en garantie op WP EN op de montage van alles). Storingsdienst en om het jaar even een check. De offerte was nog goedkoper ook dan Coolblue... keuze snel gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:18
Ook al heb je een servicecontract, dan nog moet je bijbetalen voor een onderhoud. Prijzig hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sOGJHppNScdCcwtFn8bC5YFMuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyPy2023AqNddbxhipqWQa6b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
Vond t ook een wassen neus voor een nieuwe warmtepomp idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ronnie27 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:48:
[...]

Ook al heb je een servicecontract, dan nog moet je bijbetalen voor een onderhoud. Prijzig hoor.

[Afbeelding]
Wow, dat is duurder dan mijn huidige (€14/pm) onderhoudscontract op mijn CV-ketel. En dat is inclusief alles., dus geen extra kosten voor onderhoudsbeurten, storingen, materiaal, etc.

Wat maakt het Coolblue contract dan zo duur? Warmtepompen horen toch juist minder storingsgevoelig en dus minder onderhoud behoevend te zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 09-05-2025 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Caayn schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:59:
[...]
Wow, dat is duurder dan mijn huidige (€14/pm) onderhoudscontract op mijn CV-ketel. En dat is inclusief alles., dus geen extra kosten voor onderhoudsbeurten, storingen, materiaal, etc.

Wat maakt het Coolblue contract dan zo duur? Warmtepompen horen toch juist minder storingsgevoelig en dus minder onderhoud behoevend te zijn?
Gewoon. Nieuw verdienmodel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-05 15:48
Voor onderhoud heb ik deze gekocht: https://www.amazon.nl/dp/B0CNLVZMQZ.

Kost 9 euro op Amazon en daarmee kan je alles wat er in de omschrijving van Coolblue staat zelf uitvoeren.

Geldklopperij dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Gies123 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:41:
[...]

Onderhoud zit er niet eens bij. Dat schoonmaken en vuilfilter doe ik zelf wel. Ik kan er heel makkelijk bij.
Waar het mij vooral om gaat is, dat ik na de standaard 2 jaar garantie termijn, nog ondersteuning heb en een beroep kan blijven doen, mocht er onverhoopt iets stuk gaan, dan kan ik hun bellen om het te laten repareren. Ik heb hier al meerdere keren gelezen dat de wp uitviel door lekkage o.i.d. Denk er ook aan, als er een onderdeel binnen de wp stuk gaat. Bij wie kan je dan terecht?

Ja, het is misschien voor CB een verdien model, maar ik koop voor 5 jaar ook een stukje zekerheid af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
beefstick schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:13:
[...]

[...]

3x63A is wel heel erg veel!
Het heeft weinig zin om dingen allemaal op 3 fase aan te sluiten want stel je hebt 3 apparaten die ieder 3000W verbruiken op 3 fase aansluit heb je hetzelfde resultaat als ieder apparaat op een eigen fase aan te sluiten. De belasting op je hoofdzekering blijft hetzelfde.

En vergeet je laadpaal. Ik weet niet of je al een laadpaal hebt maar als je er 1 hebt met load balancer en wat meer opties dan heb je daar geen omkijken naar.
Onze Wallbox Quasar 1 voor bi-directioneel laden is een dom ding wat nergens naar kijkt. Wallbox krijgt het niet voor elkaar om de kWh meter (load balancer) van ook het merk Wallbox goed werkend te krijgen. Deze staat bij ons dus op de minst belaste fase en laad met een max van 20A.
De andere laadpaal is van Easee met load balancer waar je wel veel kunt instellen. Ook alleen laden met overschot van panelen of beperkt net gebruik. Dit is terug te regelen tot 6A. Ik laad vaak met alleen overschot omdat ik een hybride heb met een erg kleine accu en ook 1 fase laden.
De ene keer gaat die laden op fase 1 en de andere keer op fase 2. Zet ik de oven of iets aan waardoor die ziet dat de piek te hoog wordt verlaagd die het vermogen wat naar de auto gaat.

Even on topic. De WeHeat gaat dus op 1 fase. Dat is ook wat makkelijker te verkopen want ook mensen met een 1 fase aansluiting kunnen daardoor gebruik maken van de WeHeat. 3 fase apparaten zoals je fornuis en laadpaal zijn er in 3 fase omdat ze dus teveel kunnen trekken voor 1 fase. Als het niet leverbaar is in 3 fase is het dus een apparaat die niet zoveel vermogen vraagt zoals de WeHeat. Wees blij dat betekent dat het een zuinige machine is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Doror101 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:11:
Binnenkort wordt bij mij de Weheat Blackbird warmtepomp geplaatst in hybride opstelling.
Ik wil hiermee ook graag actief gaan koelen via de bestaande radiatoren.

Huidige situatie:
• Radiatoren met thermostatische kranen + Tado V3+ radiatorknoppen
• Tado thermostaat stuurt de cv aan

Vraag:
Is Tado geschikt om koeling aan te sturen, inclusief de radiatorknoppen in koelmodus?
Of is dit systeem daar niet geschikt voor en is er een beter alternatief qua merk of aansturing?

Alle input en ervaringen zijn welkom!
Nee Tado V3 kent niet de functie om te koelen. Thermostaten zijn vaak ontwikkelt alleen om aansturing te geven voor verwarmen en niet om te koelen. Dan moet het eigenlijk precies dezelfde kant opwerken.
Ik heb zelf een Blackbird alleen voor eht CV systeem zonder gasketel. Duurde even voordat Opentherm functie eindelijk werkte. Wat ik me wel kan voorstellen is als je op stooklijn laat sturen en in de Tado app maximale warmtevraag vraagt dus op 25 graden. De thermostaatknoppen zullen dan open gaan en als de koelmodus aan staat zal dus de WeHeat koud water door de radiatoren pompen.

Echter weet ik niet hoe dit gaat in combinatie met een gasketel (hybride opstelling)

Zelf gebruik ik de koelfunctie niet in ons systeem. Toen het wat kouder werd gebruikte ik aa/uit aansturing wat resulteerde in een zenuwachtigge Blackbird. Steeds aan en uit enzo. Daarna op advies van dit topic over gegaan op stooklijn en waterzijdige proberen te regelen wat een stuk rustiger gedrag liet zien en aangenamer was in huis. Toen we wat warmere periode ingingen heb ik hem op Opentherm gezet. De reden iervoor is dat overdag het huis opwarmde en de warmte blijft hangen. In de nachten koelt het toch wel lekker af en denkt de Blackbird met stooklijn dat die wat moet gaan doen en het huis daardoor ging verwarmen -> onnodig want beetje afkoelen is wel lekker en de dag erna toch weer zon.

Hij staat nu op Opentherm maar ik denk dat ik wanneer we later dit jaar weer wat kouder gaan krijgen weer schakel op stooklijn.

Advies is niet teveel schommelingen in temperatuur te krijgen. Dus niet te grote nachtverlagingen.

Hoop dat je wat kunt met bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:29
Jpiek schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:44:
[...]

WeHeat is bij mij langs geweest en bij mij stond deze exact hetzeflde. Wel iets verder van de muur (volgens handleiding moet dat dacht ik minimaal 30cm zijn), maar alsnog gaf de monteur aan 'm te draaien. Dus staan nu niet horizontaal zoals bij jou tegen de muur, maar gedraaid verticaal. Kan je zelf met 2 man wel vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:29
RNacoustics schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:07:
[...]

Onderhoud zit er niet eens bij. Dat schoonmaken en vuilfilter doe ik zelf wel. Ik kan er heel makkelijk bij.
Waar het mij vooral om gaat is, dat ik na de standaard 2 jaar garantie termijn, nog ondersteuning heb en een beroep kan blijven doen, mocht er onverhoopt iets stuk gaan, dan kan ik hun bellen om het te laten repareren. Ik heb hier al meerdere keren gelezen dat de wp uitviel door lekkage o.i.d. Denk er ook aan, als er een onderdeel binnen de wp stuk gaat. Bij wie kan je dan terecht?

Ja, het is misschien voor CB een verdien model, maar ik koop voor 5 jaar ook een stukje zekerheid af.
Maar er staat ook dat je onderhoud kan laten uitvoeren voor 250 euro. Wel raar dat ze ook tot 250 euro aan kleinmateriaal vergoeden...

Enige zal dan mogelijk zijn dat je wat langer moet wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:38
Gewoon zelf dat geld apart zetten.
Dat is denk ik goedkoper dan die service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
STIMPPYYY schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:13:
[...]

WeHeat is bij mij langs geweest en bij mij stond deze exact hetzeflde. Wel iets verder van de muur (volgens handleiding moet dat dacht ik minimaal 30cm zijn), maar alsnog gaf de monteur aan 'm te draaien. Dus staan nu niet horizontaal zoals bij jou tegen de muur, maar gedraaid verticaal. Kan je zelf met 2 man wel vermoed ik.
Mja, aan de ander kant, hij draait, staat al met twee vingers uit z'n neus te vreten en ik heb op mijn houten dak géén last van trillingen..

Dus ja,waarom ?

wat kan er serieus fout gaan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
201WD schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Gewoon zelf dat geld apart zetten.
Dat is denk ik goedkoper dan die service.
Denk niet dat het om het geld gaat, maar om de zekerheid dat je op iemand teug kunt vallen... Iets met schreeuwend tekort aan technici enzo....
Pagina: 1 ... 80 ... 82 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.