Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13:11
HF5236 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:22:
[...]

Ga daar wel van uit omdat ik het weheat inlogvenster te zien krijg.

Als ik de integratie verwijder hoef ik overigens deze gegevens niet meer in te voeren. Hoe kan ik dit uit het geheugen van HA verwijderen?
Ga naar instellingen en dan naar apparaten en diensten en dan rechts boven menu (3 puntjes), toepassingsreferenties aanklikken. daar zie je Weheat staan. deze verwijderen en alles opnieuw installeren.
Succes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgPWLQDO1JS0qXBdMkoZvOZJShc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nm53p8YFY5j3quqezEMq1GiP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:11
STIMPPYYY schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:13:
[...]

WeHeat is bij mij langs geweest en bij mij stond deze exact hetzeflde. Wel iets verder van de muur (volgens handleiding moet dat dacht ik minimaal 30cm zijn), maar alsnog gaf de monteur aan 'm te draaien. Dus staan nu niet horizontaal zoals bij jou tegen de muur, maar gedraaid verticaal. Kan je zelf met 2 man wel vermoed ik.
Hij moet dus haaks op de muur staan? Of waarom hebben ze hem gedraaid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3QUbjWylPZ2Q2q7svB0VghAYIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/410vFnvhIGsAStmJq5LhoC2O.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij staat ie iig ook haaks, maar geen idee of er verschil in zit. Dacht namelijk zelf hem wellicht te draaien ivm leunen op 2 ipv 1 balk, maar denk dat het niet zo veel uitmaakt.

Ik hoor hem overigens wel lichtjes in de ruimte eronder soms, niet perse storend maar tis maar een speelkamer, geen slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:35
Barryvdh schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:28:
[...]

[Afbeelding]

Bij mij staat ie iig ook haaks, maar geen idee of er verschil in zit. Dacht namelijk zelf hem wellicht te draaien ivm leunen op 2 ipv 1 balk, maar denk dat het niet zo veel uitmaakt.

Ik hoor hem overigens wel lichtjes in de ruimte eronder soms, niet perse storend maar tis maar een speelkamer, geen slaapkamer.
Barryvdh schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:28:
[...]

[Afbeelding]

Zoals dit inderdaad, zo staat hij nu bij mij ook. Zo hoort hij volgens WeHeat te staan (monteur tenminste :) ).

Vanwege koudeval en betere luchtverplaatsing begreep ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:17
jelleeelco schreef op zondag 4 mei 2025 @ 00:26:
Vandaag op de tweaker dag geweest. Nu pas thuis, maar zal proberen morgen wat key elementen op te pennen die me zijn bijgebleven.

Iig kan ik nu alvast zeggen dat ik wederom heel blij ben dat ik voor een weheat heb gekozen. Er komt heel veel aan qua ontwikkeling. Super enthousiast team, vol met ideeën en de mogelijkheid om het uit te voeren.

Tevens heb ik met Vincent gesproken, de ontwikkelaar van de koelmodus. Hij vertelde dat ze gisteren een update hebben gepushed die het rare gedrag wat we zagen moet oplossen (licht gaan verwarmen ipv koelen en niet meer uit koelmodus komen).
Koelen lijkt bij mij nu correct te werken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFBMiudxwAdke_DO6KhQ9oeTUsI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qQZAAeS0MZIgdQwKbMkcNLEZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-06 21:16
AlphaBlack_NL schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:30:
[...]

[Afbeelding]
Oh tof zeg! Heb het nog niet nodig gehad maar ga het zeker testen zodra het warmer is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:30
Ronnie27 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:48:
[...]

Ook al heb je een servicecontract, dan nog moet je bijbetalen voor een onderhoud. Prijzig hoor.

[Afbeelding]
Mits het met zorg is geinstalleerd en jouw installateur is ingericht om ook service te verlenen kan je met wassen en 1x per jaar magneet filter reinigen volstaan.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
Lennards klusje van deze week met Blackbird P80 incl BUH

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggLm3FeWGY1EB8zotSgmP4IG_gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SGpXdUKdfwKwaUgy1kqLwBRO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ct-FywBYQzs2JJXnGcDMXZEDyuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5dIyCYj6mwPIq5o9mlzfKLK.jpg?f=fotoalbum_large

Geen flow 2024 met 20 mm Henco met pomp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eN_SAkpuW8pFS-SnSx3MHIKYLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWDWG4ht5i24dU7KJsxZBMzJ.jpg?f=fotoalbum_large

Max flow 2025 met 32mm Henco en 28 mm staal zonder pomp.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 09-05-2025 20:41 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:24
Carboy54 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:22:
Klusje van deze week met Blackbird P80

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geen flow 2024 met 20 mm Henco met pomp

[Afbeelding]

Max flow 2025 met 32mm Henco en 28 mm staal zonder pomp.
Wow, kom hier aan max 1100 liter per uur
Ziet er netjes uit
Kan ik je een dag inhuren?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:51
Weer knap werk van Lennard! Ziet er goed uit!!

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13:25
Ik meld mij ook in dit topic. Ik was al even bezig om het topic bij te lezen en dingen lijken nu wat in een stroomversnelling te gaan komen. De gemeente biedt sinds kort namelijk een aanvullende subsidie (500 tot 1000 euro) en vanuit mijn nieuwe werkgever heb ik ook ~1125 budget. Dit naast de ISDE subsidie.

Kort onze situatie:
  • Vrijstaande woning
  • Bouwjaar 1956
  • 127 m2 oppervlakte
  • ~1200m3 gas? Schatting
  • Deels vloerverwarming (in aangebouwde keuken van 25m2). Verder overal radiatoren
  • HR++ glas door het hele huis
  • Nieuw dak + isolatie, 5 jaar oud
  • Spouwmuurisolatie (EPS parels)
  • Nog geen vloerisolatie (behalve in de aangebouwde keuken) maar ik ga zelf ~14cm glaswol aanbrengen
  • Natuurlijke ventilatie
  • Ik moet nog op kierenjacht :)
Ik neig zelf naar een Sparrow als standalone warmtepomp, dus alleen voor verwarmen woning en niet voor SWW. SWW kan dan later met een warmtepompboiler, gebruikmakend van de dakdoorvoeren van de CV die dan weggaat.
Ik zou de Sparrow in eerste instantie nog wel willen combineren met de CV (CV dus als backup). Ik weet namelijk nog niet of de Sparrow het goed gaat trekken in de winter met ons huidige afgiftesysteem, aangezien we hier nog geen jaar wonen.

Redenen waarom ik zelf aan deze oplossing denk:
  1. We koken nog op gas en hebben een nogal duur fornuis (Falcon). Dat vervangen door een inductie variant kost ook zo “ff” 5k+. Gaan we niet direct doen met de andere plannen die we ook nog hebben.
  2. We willen stap voor stap de woning én het afgiftesysteem verder verbeteren maar wel al profiteren van een aanzienlijk lager gasverbruik én toch ook voorsorteren op gasloos.
  3. De Sparrow heeft een laag minimum vermogen dus kan bij verdere verbetering van de woning ook nog efficiënt draaien.
  4. Ik ben er zelf met mijn beperkte kennis van overtuigd dat 2 gescheiden systemen (voor verwarming en SWW) mogelijk efficiënter is. En “veiliger”: als 1 van de 2 stuk is, kun je of nog warm douchen of je hebt nog een warm huis. Uiteraard laat ik mij graag overtuigen indien ik het mis heb.
Misschien niet helemaal de juiste volgorde om eerst de WP te plaatsen en daarna het huis nog verder te verbeteren. Maar gezien de beschikbare subsidies nu wel financieel interessant.

Volgende week hopelijk een afspraak met 2 installateurs en dan weet ik meer. Tot die tijd ga ik dit topic nog verder bijlezen maar is feedback altijd welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenVerweij op 10-05-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:02
@JeroenVerweij

Ik stond er het afgelopen jaar ongeveer hetzelfde in, woning is redelijk vergelijkbaar ("61, aleen radiatoren, HR++ glas, glazen serre, dakisolatie, spouwmuurisolatie, wel vloerisolatie, allen radiatoren en 2 convectorputten in de serre). Wij zaten op ca 1800m3 gas incl SWW en hebben daarom voor de BB p80 gekozen, achteraf was een Sparrow of BB p60 ook wel voldoende geweest.

We hebben een tijdje op 50C CV gedraait en dat ging prima. Nu op ene dynamische stooklijn tussen de 35-en 44 C (tja, vnl vanwege de afgifte = radiator denk ik). Maar al met al toch een hele besparing in vergelijking met gas.

Helaas in de koude maanden nog op thermostaat gedraaid en dat heeft qua verbruik het beeld wel flink vertekend. Heel veel aan/uit en hoog verbruik. Da's bijkans gehalveerd door op ene stooklijn over te stappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmPeters69
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:58
Als voorbereiding op gesprek met installateur. Er is bij mij verwarring of mijn compacte binnenunit geschikt is voor uitbreiding naar full electric. Ik vind namelijk de geintegreerde binnenunit, die gepromoot lijkt te worden, erg duur.
Ik zie op print enkele pomp en sensor aansluitingen maar geen relais voor het aansturen vd (SWW) BUH in WeHeat boilervat, zit het relais in boilervat misschien?
Als ik andere binnenunit moet nemen zal ik waarschijnlijk voor een warmtepompboiler gaan.
Is bijgevoegde binnenunit geschikt voor full-electric?
Fijn weekend verder!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzqzDnhXiwrWXlNwDve5rvRBfBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwOkltpMYzoi3N3ixjfaZccj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
HarmPeters69 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:31:
Als voorbereiding op gesprek met installateur. Er is bij mij verwarring of mijn compacte binnenunit geschikt is voor uitbreiding naar full electric. Ik vind namelijk de geintegreerde binnenunit, die gepromoot lijkt te worden, erg duur.
Ik zie op print enkele pomp en sensor aansluitingen maar geen relais voor het aansturen vd (SWW) BUH in WeHeat boilervat, zit het relais in boilervat misschien?
Als ik andere binnenunit moet nemen zal ik waarschijnlijk voor een warmtepompboiler gaan.
Fijn weekend verder!
[Afbeelding]
Welk voordeel biedt SWW via de WP ten opzichte van een aparte WP boiler?

Als ik de verhalen hier zo lees dan zou ik zelf nooit voor SWW via de WP gaan. Mss dat het wat efficiënter is qua verbruik, maar een losse WP geeft ook veel voordelen: zelf bepalen wanneer water warm wordt gemaakt, geen conflict met je WP, en gescheiden systeem (als 1 kapot gaat heb je de ander nog).

Oh...naast dat het echt vele malen goedkoper is en je nog subsidie krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:17
jelleeelco schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Als ik de verhalen hier zo lees dan zou ik zelf nooit voor SWW via de WP gaan. Mss dat het wat efficiënter is qua verbruik, maar een losse WP geeft ook veel voordelen: zelf bepalen wanneer water warm wordt gemaakt, geen conflict met je WP, en gescheiden systeem (als 1 kapot gaat heb je de ander nog).

Dat alles maar precies andersom.
Het is duurder, onbetrouwbaarder, lawaaiiger, en een zorg erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13:25
Jpiek schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:11:
@JeroenVerweij

Ik stond er het afgelopen jaar ongeveer hetzelfde in, woning is redelijk vergelijkbaar ("61, aleen radiatoren, HR++ glas, glazen serre, dakisolatie, spouwmuurisolatie, wel vloerisolatie, allen radiatoren en 2 convectorputten in de serre). Wij zaten op ca 1800m3 gas incl SWW en hebben daarom voor de BB p80 gekozen, achteraf was een Sparrow of BB p60 ook wel voldoende geweest.

We hebben een tijdje op 50C CV gedraait en dat ging prima. Nu op ene dynamische stooklijn tussen de 35-en 44 C (tja, vnl vanwege de afgifte = radiator denk ik). Maar al met al toch een hele besparing in vergelijking met gas.

Helaas in de koude maanden nog op thermostaat gedraaid en dat heeft qua verbruik het beeld wel flink vertekend. Heel veel aan/uit en hoog verbruik. Da's bijkans gehalveerd door op ene stooklijn over te stappen.
Leuk dat je je ervaring deelt zeg, dankjewel! Goed om te horen hoe t jou is bevallen. Begrijp ik goed dat je weer dezelfde keuze zou maken, mocht je opnieuw kiezen? En dan wel op het begin vanaf stooklijn natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Technician- schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:08:
[...]

Duurder?? Aanpassen van Flint naar FE kostte iemand hier ruim 4k. Een aparte WP boiler heb je staan voor 1000e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Spuybroek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:01
jelleeelco schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:12:
[...]

Duurder?? Aanpassen van Flint naar FE kostte iemand hier ruim 4k. Een aparte WP boiler heb je staan voor 1000e.
Zou een aparte WP boiler misschien minder werken met Weheat Intelligence? Ik kan mijn voorstellen dat alles geïntegreerd binnen het Weheat systeem beter met elkaar samenwerkt voor Weheat Intelligence ...Maar ik ben een leek;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmPeters69
jelleeelco schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:44:
[...]

@jelleeelco
Warmtepompboilers hebben maar een klein vermogen en dit leidt tot lange opwarmtijden en wat ik begreep betrouwbaarheidsproblemen. Daarnaast kunnen er uitdagingen zijn qua plaatsing en installatie ivm geluidsproductie en aan/afvoer lucht binnenshuis.
Ik heb een installateur gevonden die zowel weheat spullen als wpb levert, let's see...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
Technician- schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:08:
[...]

bedankt voor de onderbouwing ook :

1] Duurder ? Voor WP + SWW heb je meer vermogen/capaciteit nodig dan apart, lengte of breedte denk ik
bovendien krijg je 2x subsidie voor 2 goedkopere oplossing ipv 1x voor 1 dure,

2] Onbetrouwbaarder ? want ?

3] Lawaaiiger ? want ?

4] Zorg erbij want ? want *2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
HarmPeters69 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:46:
[...]
@jelleeelco
Warmtepompboilers hebben maar een klein vermogen en dit leidt tot lange opwarmtijden en wat ik begreep betrouwbaarheidsproblemen. Daarnaast kunnen er uitdagingen zijn qua plaatsing en installatie ivm geluidsproductie en aan/afvoer lucht binnenshuis.
Ik heb een installateur gevonden die zowel weheat spullen als wpb levert, let's see...
Opwarmtijd is langer idd. Betrouwbaarheidsproblemen hangt denk ik van merk af?

Voordeel dat je bv zelf kan beslissen dat hij opwarmt tussen 1200-1600.

Weheat Intelligence is er nog niet...wat ik zo zag op de tweakersdag wordt dan SWW Idd een stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
JeroenVerweij schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:11:
[...]

Leuk dat je je ervaring deelt zeg, dankjewel! Goed om te horen hoe t jou is bevallen. Begrijp ik goed dat je weer dezelfde keuze zou maken, mocht je opnieuw kiezen? En dan wel op het begin vanaf stooklijn natuurlijk :)
Ja en nee. Ik zou ws voor een iets minder zware WP gegaan zijn. Niet zozeer vanwege max. capaciteit, maar juist vanwege het minimum aan vermogen wat de WP kan draaien. Als hij niet lager kan gata hij uit, en weer aan, en weer uit ipv op een lager pitje kunnen draaien (kom nu niet lager dan ca 550-600W en dat is bij 10-15 C buitentemp net te veel)

én ik zou (in mijn geval) meteen SWW (maar dan apart) meegenomen hebben, helemaal van het gas af dus. Wt ik stapsgewijs al op aanstuurde (heb al inductie) maar niet durfde. ik stook nu nog maar 0,5-1 m3 gas per dag...

Maar da's achteraf, nu ik weet dat het makkelijk had gekund, wat je pas weet als je het geprobeerd hebt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
H.Spuybroek schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:20:
[...]

Zou een aparte WP boiler misschien minder werken met Weheat Intelligence? Ik kan mijn voorstellen dat alles geïntegreerd binnen het Weheat systeem beter met elkaar samenwerkt voor Weheat Intelligence ...Maar ik ben een leek;)
Met een Weheat voor verwarming en een geheel losstaand systeem voor SWW hóeft er toch niets samen te werken ? het kunnen twee volledig apart draaiende systemen zijn. Sterker, dat zou mijn voorkeur hebben...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:25
Jpiek schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:00:
[...]

1] Duurder ? Voor WP + SWW heb je meer vermogen/capaciteit nodig dan apart, lengte of breedte denk ik

3] Lawaaiiger ? want ?

Vergeet niet dat wij hobbyisten zijn, maar dat ervaren installateurs zoals @Technician- en @Carboy54 al jarenlang honderden van dit soort apparaten bij mensen thuis installeren en moesten komen opdraven als er een defect was.
Verder natuurlijk helemaal prima om om uitleg te vragen.

Kijk eens naar deze posts, over warmtepompboiler versus indirect gestookt SWW vat van RVS:
Carboy54 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Carboy54 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
SebastiaanPs in "Weheat warmtepompen"
Technician- in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:17
[...]

3] Lawaaiiger ? want ?

Ik hang veel warmtepompen met binnenunits.
Dan is uitbreiden naar sanitair water niets meer dan een paar slangen aansluiten op de koppelingen van de binnenunit en een RVS tank plaatsen. Die tank is zeer onderhoudsvrij en gaat lang mee.

Warmtepomp boilers gaan niet langer dan 5 tot 7 jaar mee en dan zijn ze afgeschreven, soms eerder. En dan is het een heel gesjouw want ze zijn bijna zonder uitzondering loeizwaar.

Paar jaar geleden keek ik er ook anders naar, puur kijken naar geld en subsidie kan het iets goedkoper zijn, maar daarvan ben ik op een gegeven moment afgestapt.

Verder zet ik altijd een stekker aan het booster element van de boiler. Als alles plat ligt stekker erin en mensen hebben altijd warmwater.

Dan kijk eens naar topics van warmtepompboilers met problemen, er zijn mensen die in 5 jaar al aan de 2e of 3e boiler zitten (vaak wel door de fabrikant nieuwe aangeboden) maar je zit er wel steeds mee te trekken.

En mijn mensen kregen het ervan in de rug die loeizware krengen.
Terwijl een RVS boiler 300L slechts 60 of 70kg weegt.

[ Voor 27% gewijzigd door Technician- op 10-05-2025 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:25
Nou ja “moesten”… ze deden het denk ik wel :)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
[...]

3] Lawaaiiger ? want ?

Aparte groep, luchtafvoer door dak etc. Onderaan de streep na subsidie ben je net zoveel kwijt met hogere cop en langere levensduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmPeters69
HarmPeters69 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:31:
Fijn weekend verder!
[Afbeelding]
OK, na het gewaardeerde WPB intermezzo😉, even terug naar mijn oorspronkelijke vraag. Kan deze compacte binnenunit gebruikt worden als controller voor een full electric?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:10
De omstandigheden zijn goed, nieuwe poging om het koelen te testen na de update.

De sparrow loopt niet meer vast en koelt eventjes, maar het zijn korte runs met vreemd gedrag aan het einde.

Er is vooruitgang maar echt goed functioneert het hier zeker niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4Vllk-WXN3fXhA7Y1jchGUqtVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lZ1JIZJFnGoqk99entaHgCPQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvhooft
  • Laatst online: 15:51
Is het mogelijk om de legionella run naar een andere dag te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
AlphaBlack_NL schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:30:
[...]

[Afbeelding]
Nu ben ik erg benieuwd hoe het koel gedrag was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:59
[edit]

[ Voor 96% gewijzigd door HF5236 op 10-05-2025 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
RNacoustics schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:54:
[...]

Ga naar instellingen en dan naar apparaten en diensten en dan rechts boven menu (3 puntjes), toepassingsreferenties aanklikken. daar zie je Weheat staan. deze verwijderen en alles opnieuw installeren.
Succes.

[Afbeelding]
Helaas werkt ook niet, blijft dezelfde foutmelding terugkrijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HF5236
Vind het ook een beetje vervelend worden dat ik afhankelijk ben van het grillige gedrag van de WP. Giseren begon hij uit het niets te meerdere malen te verwarmen terwijl de aan/uit thermostaat op uit stond en ook liet hij het SWW met rust, gisteravond pas laat begonnen met weer verwarmen en vandaag ook de hele dag met een lauw vat gezeten (niks van gemerkt verder maar toch raar). Pas nu de kinderen in bad zitten en het warme water op begon te raken begint hij pas te verwarmen.

Kan ik hier zelf wat aan doen of ben ik afhankelijk van de installateur Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQ76ZzKZFKSTs-3Lxg5voJTZ_TQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a9ee3PKvlF8Ys9ajjQftddOZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
  • Laatst online: 16:17
Biker_007 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:30:
[...]

Nu ben ik erg benieuwd hoe het koel gedrag was?
Draait rustig, maar je moet er geen wonderen van verwachten (het is geen airco). Heb zelf radiatoren en met mijn radiator boosters koelt hij redelijk continu 2kW weg(200-300w stroomverbruik) en komt er een koel briesje van de radiatoren. Het dempt de opwarming van het huis wel enigszins.

Ben benieuwd hoe het bij mensen gaat met vloerverwarming of je dan boven de 2kW uitkomt, als het goed is zou je vloer in iedergeval makkelijk <20c moeten blijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biker_007
AlphaBlack_NL schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:40:
[...]

Draait rustig, maar je moet er geen wonderen van verwachten (het is geen airco). Heb zelf radiatoren en met mijn radiator boosters koelt hij redelijk continu 2kW weg(200-300w stroomverbruik) en komt er een koel briesje van de radiatoren. Het dempt de opwarming van het huis wel enigszins.

Ben benieuwd hoe het bij mensen gaat met vloerverwarming of je dan boven de 2kW uitkomt, als het goed is zou je vloer in iedergeval makkelijk <20c moeten blijven
Hier hebben we +-150m2 vloerverwarming met open verdelers. Het blijven korte runs (+-10 min) met koelen a 2kw met 200w opname. Daarna valt warmtepomp weer weg. We gaan weer eens bellen van de week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-06 16:36
Biker_007 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:04:
[...]

Hier hebben we +-150m2 vloerverwarming met open verdelers. Het blijven korte runs (+-10 min) met koelen a 2kw met 200w opname. Daarna valt warmtepomp weer weg. We gaan weer eens bellen van de week.
Je kunt naar de watertemperatuur kijken die de WP uit gaat. Als die te koud wordt, schakelt de WP uit om condensproblemen te voorkomen. Dit betekent vaak een korte run. Ik geloof dat de afschakellimiet op ca 18 graden ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
Technician- schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:02:
[...]

Ik hang veel warmtepompen met binnenunits.
Dan is uitbreiden naar sanitair water niets meer dan een paar slangen aansluiten op de koppelingen van de binnenunit en een RVS tank plaatsen. Die tank is zeer onderhoudsvrij en gaat lang mee.
Alsnog dank voor de onderbouwing, wordt gewaardeerd.

Maar vwb dat alleen naar aansluiten... Dat us in schrik contrast met die 4k offerte een stukje terug...

Persoonlijk ben ik er nog steeds niet uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14
Technician- schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:02:
[...]

Verder zet ik altijd een stekker aan het booster element van de boiler. Als alles plat ligt stekker erin en mensen hebben altijd warmwater.
Kan dat ook eenvoudig aan de Weheat boilervat? Dit is precies wat ik eigenlijk zoek als soort backup mocht de wartmepomp kuren hebben, ik toch warm water kan tappen. Zeker met 2 kleine kinderen thuis is het prettig om wat meer zekerheid te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, er kan een los/extra element ingedraaid worden.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EEBB
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-05 16:23
Bij wie werkt het koelen wel goed?? Mijn BB gaat na iedere SWW run even verwarmen. Hierdoor voldoet hij nooit aan de voorwaarde dat er 24u niet verwarmd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyZS0DuenM8A2Wy-caNDjpaXQpY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aSv004WnMX4jU5GmMWGU8zd0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
RFIDguru schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:29:
[...]

Je kunt naar de watertemperatuur kijken die de WP uit gaat. Als die te koud wordt, schakelt de WP uit om condensproblemen te voorkomen. Dit betekent vaak een korte run. Ik geloof dat de afschakellimiet op ca 18 graden ligt.
De watertemperatuur in lag boven 21 graden, terwijl de doel temperatuur op 18 graden stond.

Vandaag weer nieuwe poging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
HarmPeters69 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:03:
[...]

OK, na het gewaardeerde WPB intermezzo😉, even terug naar mijn oorspronkelijke vraag. Kan deze compacte binnenunit gebruikt worden als controller voor een full electric?
WPM intermezzo is relevant als een andere binnenunit net zoveel kost als een WPB :P

Maar idd, afgezien van BUH, is een andere unit echt nodig ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
SebastiaanPs schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:00:
[...]

Vergeet niet dat wij hobbyisten zijn, maar dat ervaren installateurs zoals @Technician- en @Carboy54 al jarenlang honderden van dit soort apparaten bij mensen thuis installeren en moesten komen opdraven als er een defect was.
Verder natuurlijk helemaal prima om om uitleg te vragen.
[/message]
Het doet me nóg meer neigen naar een 'passief' warmgestookt vat met spiraal op de BB leidingen en daar met electra overschot het lastste duwtje geven. Of gewoon een electrische boiler.

Op COP1 kost SWW me ongeveer 300 euro als ik dat tegen 28 cent van het net trek (130-135 m3 gas). Dat geeft weinig ruimte tot fors investeren. Ik laat het wegvallen van de vaste lasten van de gasaansluiting buiten beschouwing, die heb je bij alle keuzes...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RNacoustics
Ik heb een TCO tabel gemaakt voor uitbreiding naar All-electric.
Graag hoor ik of ik zaken vergeten ben, waar je ook rekening mee moet houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-AaB-OEVhT3o7tpd2wxaC9SPVtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBpy7uZxs7ovhNenExeFYeI8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ik heb zo'n vermoeden dat je de aanschaf van een electrische boiler te hoog inschat.
Een Tessy 120L heb je voor 605,=
https://www.boilergarant....ect-gestookt-2-wisselaars
en een Ariston 200L al voor 700,=
https://electraboiler.nl/...che-boiler-ariston-initio

En je gaat bij de WPB uit van 10 jaar, mij is net verteld dat je met jaar zonder defecten al blij mag zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 23:40
Ik heb een viertal vragen nadat afgelopen vrijdag onze installateur een aantal aanpassingen heeft gedaan aan de BB installatie.
OA is de CV ketel nu paralel aangesloten ipv eerst in serie met de warmtepomp.
Er is een AVDO geplaatst, die zat er niet in.
Het serie buffervat is vergroot (50 --> 100L), omdat in de winter bij elke defrost de temperatuur huis in enorm daalde.
De circulatiepomp is gewisseld naar de Grundfoss pomp (zelfregulerend) (ipv de standaard Wilo). Wat ik nu in die paar dagen kan zien is dat deze veel zuiniger en stiller is. Vanwege het laatste is de aanpassing gedaan, we werden gek van het suizen over de radiatorleidingen in de slaapkamer.
Tevens is de verdeler van de vloerverwarming aangepast van mengverdeler met pomp naar een open verdeler.

Nu vallen me de volgende dingen op, hopelijk hebben jullie het antwoord:

- Temperatuur huis in in de portal en app zijn verwdwenen. in Home Assistant nog wel zichtbaar en wordt ook geupdate. Meer mensen die dat ervaren? Is dat een (installateurs) instelling / kan het gerelateerd zijn aan de werkzaamheden?

- Ik zie in de portal en app nu staan: " SWW-vat: Geen". Dat klopt, maar kan me niet herinneren dat het er eerst ook stond. CV ketel wordt herkend. Staan de instellingen dan wel juist op Hybride? Kan me herinneren dat er eerst letterlijk " Hybride " werd genoemd namelijk. Maar kan ook een software aanpassing zijn. Wie kan het bevestigen?

- De warmtepomp ging na de werkzaamheden op een aantal momenten verwarmen voor een kwartiertje, terwijl daar imo niet echt een aanleiding toe was. Vanochtend om 10.00 uur, terwijl het alweer warm was buiten. WP staat op stooklijn en koelen staan ingeschakeld. De aangesloten OT thermostaat stond op 15 graden, actuele kamertemperatuur zat daar een paar graden boven. Waarom dan?

- Toen we vanochtend gingen douchen, ging op precies hetzelfde moment de temperatuur huis in omhoog naar tegen de 50 graden aan, dat is de keteltemperatuur. WP stond toen op standby. Zou er iets vekeerd zijn aangesloten nu of gaat er in de ketel iets niet goed? We twijfelden er eerder aan of er een driewegklep in de ketel kapot zou zijn (@jelleeelco wist dit toen vrij zeker), maar daar hebben we uiteindelijk niets meer mee gedaan. Zie hier de huidige installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXxHpevuEFBjjGqSURrVlhvSZKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCPIox5QbKsEdfqOAxMGV0yt.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKCVaoLfbWNEb8E7Vv8SzMIWzSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GCEFJQ9QIQ6bjPfr4xURbah.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5fIGcynp7kouEmYy0jC-L8YQQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16r7AxJ5QlcOfIyO5ROut27B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Jpiek schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:00:
Ik heb zo'n vermoeden dat je de aanschaf van een electrische boiler te hoog inschat.

En je gaat bij de WPB uit van 10 jaar, mij is net verteld dat je met jaar zonder defecten al blij mag zijn :P
Ik ben voor kwaliteit (Daalderop) gegaan en niet voor oostblok/Italiaans.
150 liter vind ik minimaal.

Edit: had een Tesy keuken close-in boiler. ging na 4 jaar al kapot (lekken)

[ Voor 5% gewijzigd door RNacoustics op 11-05-2025 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmPeters69
RNacoustics schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:31:
Ik heb een TCO tabel gemaakt voor uitbreiding naar All-electric.
Graag hoor ik of ik zaken vergeten ben, waar je ook rekening mee moet houden.
[Afbeelding]
Goede start. Echter ik zou het boilervat volume gelijk houden, waarom 300L voor de Weheat en 150L voor de andere boiler opties? Zou juist andersom moeten zijn. Een Blackbird heeft vat binnen een uurtje opgewarmd, de WPB heeft hier 8-10 uur voor nodig. In het laatste geval met geluidsoverlast. WPB installatiekosten optimistisch, tenzij je het zelf instaleert. Ik ben er zelf nog niet uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
HarmPeters69 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:25:
[...]

Goede start. Echter ik zou het boilervat volume gelijk houden, waarom 300L voor de Weheat en 150L voor de andere boiler opties? Zou juist andersom moeten zijn. Een Blackbird heeft vat binnen een uurtje opgewarmd, de WPB heeft hier 8-10 uur voor nodig. In het laatste geval met geluidsoverlast. WPB installatiekosten optimistisch, tenzij je het zelf instaleert. Ik ben er zelf nog niet uit...
Als je een losse boiler neemt van meer dan 150 liter (zijn die te krijgen?) Dan duurt het alleen maar langer voordat je boiler op temperatuur is. Of je moet voor een 3 fase versie gaan, Gaat voor mij te ver en hebben wij met alleen douchen niet nodig. Ik zou ook voor een Weheat van 200 liter kunnen gaan. Scheelt iets in de investeringskosten. Grote WPB past bij mij niet in onze stookhok.

BTW. Ik durf die Franse WPB's niet aan te schaffen. De Remeha WPB van 200 liter is helaas te groot.

Edit: voorlopige voorkeur:

1. Weheat migreren naar All-electric
2. Losse electro boiler
3. WPB Liever niet!

[ Voor 5% gewijzigd door RNacoustics op 11-05-2025 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmPeters69
RNacoustics schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:38:
[...]

Als je een losse boiler neemt van meer dan 150 liter (zijn die te krijgen?) Dan duurt het alleen maar langer voordat je boiler op temperatuur is. Of je moet voor een 3 fase versie gaan, Gaat voor mij te ver en hebben wij met alleen douchen niet nodig. Ik zou ook voor een Weheat van 200 liter kunnen gaan. Scheelt iets in de investeringskosten. Grote WPB past bij mij niet in onze stookhok.

BTW. Ik durf die Franse WPB's niet aan te schaffen. De Remeha WPB van 200 liter is helaas te groot.

Edit: voorlopige keuze:

1. Weheat migreren naar All-electric
2. Losse electro boiler
3. WPB Liever niet!
OK, hier kan WPB in ruime garage staan (waar nu CV hangt). Aan andere kant vd binnenmuur is hoofdbadkamer. Ik wil juist geen COP=1. Zo zie je maar, elke case is anders. Ik laat 2 installateurs komen, die zowel WeHeat als WPB leveren. Krijg ik een minder biased advies dan op diverse forums (hoop ik). 150L is krap gezien de opwarmtijden voor WPB. Ik hoop op een mooie deal voor WeHeat oplossing😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
HarmPeters69 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:07:
[...]

OK, hier kan WPB in ruime garage staan (waar nu CV hangt). Aan andere kant vd binnenmuur is hoofdbadkamer. Ik wil juist geen COP=1. Zo zie je maar, elke case is anders. Ik laat 2 installateurs komen, die zowel WeHeat als WPB leveren. Krijg ik een minder biased advies dan op diverse forums (hoop ik). 150L is krap gezien de opwarmtijden voor WPB. Ik hoop op een mooie deal voor WeHeat oplossing😉
Tussen maart en oktober kan ik die COP=1 met mijn zonnepanelen wel opvangen. De wintermaanden blijft een issue, maar dat geldt ook min of meer voor de WP ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan de Jong2
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-06 21:05
Ik heb naast mijn hybride Sparrow warmtepomp en warmwater via de cv ketel ( slechts 100 m3 gas voor warmwater) nu toch een simpele elektrische boiler geplaatst van Quality Heating van 100 liter die kan worden opgewarmd met 800, 1200 of 2000 watt.
Hij wordt aangestuurd door een Homewizard stekker. Als er stroom overschot is wordt de boiler opgewarmd. Of als de stroomprijs het laagst is.
Als bij te weinig zon de temperatuur boven in de boiler zakt beneden bijvoorbeeld 40 graden wordt een driewegklep omgezet (automatisch) en wordt het water van de boiler naverwarmd door de cv ketel. Uiteraard nu bij veel zon geen naverwarming nodig.
Om genoeg buffercapaciteit te hebben staat de boiler temperatuur op 75 graden. Er is een thermostatische mengkraan na de boiler geplaatst om de watertemperatuur in de keuken constant te houden.
Om de watertemperatuur boven in de boiler te kunnen meten heb ik de boiler aangepast door een langere buis in de boiler te plaatsen.
Het systeem draait nu een week, ik ben benieuwd hoe het gaat werken over het gehele jaar.
Investering 280 Euro voor de boiler en 200 Euro aan pijpen kleppen en een regelaar

[ Voor 26% gewijzigd door Jan de Jong2 op 12-05-2025 07:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:44
jelleeelco schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:52:
[...]

Service contract? Als in een 24/7 storingsdienst dus. Want onderhoud heeft de WP niet nodig.
Net hun warmtepomp nummer gebeld om 6:40 om te checken, maar 24/7 storingsdienst is dit zeker niet. 088 54 54 111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:47
Jpiek schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:00:

Sorry maar dit is onzin bepaalde WPB met R290 hebben problemen inderdaad, maar hier draait al 3 jaar een Daikin WPB nog niet 1 storing of wat dan ook gehad. en mijn Zus en Ouders hebben de zelfde boiler iets korte 2 - 2,5 jaar ook nog niet 1 storing of wat dan ook. dus ik weet niet waar je die informatie vandaan haalt maar ik denk dat vooral komt door de R290 warmtepompen die gewoon een ontwerpfout hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Cherdium schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:42:
[...]

Sorry maar dit is onzin bepaalde WPB met R290 hebben problemen inderdaad, maar hier draait al 3 jaar een Daikin WPB nog niet 1 storing of wat dan ook gehad. en mijn Zus en Ouders hebben de zelfde boiler iets korte 2 - 2,5 jaar ook nog niet 1 storing of wat dan ook. dus ik weet niet waar je die informatie vandaan haalt maar ik denk dat vooral komt door de R290 warmtepompen die gewoon een ontwerpfout hebben.
Erm, don't shoot the messenger... Zie reactie's hierboven dat WPB blijkbaar/schijnbaar minder betrouwbaar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
drboneym schreef op maandag 12 mei 2025 @ 06:41:
[...]

Net hun warmtepomp nummer gebeld om 6:40 om te checken, maar 24/7 storingsdienst is dit zeker niet. 088 54 54 111
Nou, dan helemaal de vraag: wat is de waarde van zo'n "service contract" van Coolblue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Jan de Jong2 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:48:
Ik heb naast mijn hybride Sparrow warmtepomp en warmwater via de cv ketel ( slechts 100 m3 gas voor warmwater) nu toch een simpele elektrische boiler geplaatst van Quality Heating van 100 liter die kan worden opgewarmd met 800, 1200 of 2000 watt.
Hij wordt aangestuurd door een Homewizard stekker. Als er stroom overschot is wordt de boiler opgewarmd. Of als de stroomprijs het laagst is.
Als bij te weinig zon de temperatuur boven in de boiler zakt beneden bijvoorbeeld 40 graden wordt een driewegklep omgezet (automatisch) en wordt het water van de boiler naverwarmd door de cv ketel. Uiteraard nu bij veel zon geen naverwarming nodig.
Om genoeg buffercapaciteit te hebben staat de boiler temperatuur op 75 graden. Er is een thermostatische mengkraan na de boiler geplaatst om de watertemperatuur in de keuken constant te houden.
Om de watertemperatuur boven in de boiler te kunnen meten heb ik de boiler aangepast door een langere buis in de boiler te plaatsen.
Het systeem draait nu een week, ik ben benieuwd hoe het gaat werken over het gehele jaar.
Investering 280 Euro voor de boiler en 200 Euro aan pijpen kleppen en een regelaar
Soms is dit gewoon de beste oplossing. KISS... dan kun je wel gaan praten over vastrecht, maar beneden de 500m3 is dat maar de helft. En Sparrow FE maken kost wss ook iets van 4K.

Gewoon hele slimme oplossing als je klein huishouden hebt! Hybride WP en hybride SWW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:53
Net voor het eerst de koelmodus van mijn Sparrow geprobeerd, maar helaas de Sparrow doet helemaal niks. Ventilator gaat niet draaien, geen verbruik en wilde ook niet uit koelmodus. Stroom eraf en weer op stand-by.

Meer mensen waarbij de koelmodus nog niet werkt?

[edit]Na deze reset werkt het plots wel. Helaas te weinig afgifte (en temperatuurverschil) om er goed gebruik van te maken. Nog eens proberen zodra het echt 30+ is buiten.

[ Voor 24% gewijzigd door Swatfireglide op 12-05-2025 11:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:34
Over een paar weken wordt hier de Sparrow buiten in de tuin geplaatst. Ik wil de ondergrond gaan voorbereiden voor plaatsing. Ik meen me te herinneren dat er voorbeelden zijn gegeven over het type grind (en de diepte), maar kan dat niet meer terug vinden in het forum. Iemand suggesties wat ik het beste kan aanhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Spuybroek
STIMPPYYY schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:34:
[...]

[...]

Zoals dit inderdaad, zo staat hij nu bij mij ook. Zo hoort hij volgens WeHeat te staan (monteur tenminste :) ).

Vanwege koudeval en betere luchtverplaatsing begreep ik.
@Stoker @Carboy54 Klopt het dat de BB dus haaks moet staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

H.Spuybroek schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:19:
[...]

Ik zou hem zeker niet dicht tegen een muur aanzetten, en helemaal niet met de lange zijde dichtbij de fan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:10
jelleeelco schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:38:
[...]

Soms is dit gewoon de beste oplossing. KISS... dan kun je wel gaan praten over vastrecht, maar beneden de 500m3 is dat maar de helft. En Sparrow FE maken kost wss ook iets van 4K.

Gewoon hele slimme oplossing als je klein huishouden hebt! Hybride WP en hybride SWW!
Of gewoon volledig van gas af.
Wp stand-alone voor verwarming van je huis en een kleine electrische boiler voor sww.
Werkt super en geen problemen.
Koelen doe ik met airco’s die er al hingen.
Mocht wp uitvallen kan ik eventueel verwarmen met airco.
Hier 2 persoons huishouden met 50 liter Bosch boiler.
We hebben geen bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Iedereen maakt daar zelf een keuze in: hybride of FE, en dat is ook prima.
Ja, je maakt extra kosten om daarna alsnog naar FE te gaan, maar die peace of mind is soms ook wat waard.

* teacher heeft zijn gasketel eruit getrapt, terwijl zijn afgiftesysteem nog niet op orde is... yolo! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
teacher schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:28:
Iedereen maakt daar zelf een keuze in: hybride of FE, en dat is ook prima.
Ja, je maakt extra kosten om daarna alsnog naar FE te gaan, maar die peace of mind is soms ook wat waard.

* teacher heeft zijn gasketel eruit getrapt, terwijl zijn afgiftesysteem nog niet op orde is... yolo! :)
het is YOFO in jouw geval en niet YOLO...

You Only Freeze Once :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Laatst online: 20:51
H.Spuybroek schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:19:
[...]

Om eerlijk te zijn heb Ik heb daar nooit iets over gehoord.

Het klopt dat de warmtepomp aan de achterkant minder open is dan aan de zijkant, dus er zou iets in kunnen zitten (maar dan praat je over aanzuigen, niet over wegblazen), maar ik denk eerder dat ze het bij deze voorbeelden gedaan hebben vanwege de balken.

Als er al een verschil is, dan is het minimaal, zou er dus geen probleem van maken.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Spuybroek
Stoker schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:31:
[...]

Om eerlijk te zijn heb Ik heb daar nooit iets over gehoord.

Het klopt dat de warmtepomp aan de achterkant minder open is dan aan de zijkant, dus er zou iets in kunnen zitten (maar dan praat je over aanzuigen, niet over wegblazen), maar ik denk eerder dat ze het bij deze voorbeelden gedaan hebben vanwege de balken.

Als er al een verschil is, dan is het minimaal, zou er dus geen probleem van maken.
Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21:56
201WD schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:19:
[...]

Of gewoon volledig van gas af.
Wp stand-alone voor verwarming van je huis en een kleine electrische boiler voor sww.
Werkt super en geen problemen.
Koelen doe ik met airco’s die er al hingen.
Mocht wp uitvallen kan ik eventueel verwarmen met airco.
Hier 2 persoons huishouden met 50 liter Bosch boiler.
We hebben geen bad.
Hoelang kan je daar mee douchen en wat is je stroomverbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Ronnie27 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:09:
[...]

Duurzaam verwarmen met een warmtepomp en een elektrische boiler met een cop van slechts 1??

Geen fraaie combinatie en niet mijn voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:56:
[...]

Duurzaam verwarmen met een warmtepomp en een elektrische boiler met een cop van slechts 1??

Alles hangt van de kosten af natuurlijk...

Boiler: hele lage investering, hogere variabele kosten
WP: hele hoge investering, lagere variabele kosten

Dus daar ligt ergens een kantelpunt waarop de boiler interessanter wordt. Helemaal als je veel zonnepanelen hebt en je gratis kan verwarmen gedurende de zonnige maanden. Dan in de winter met dynamisch tarieven spelen om de (fors hogere) kosten te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
COP1: 135m3 *9 *0.28 = 340,20
WPB COP3 : 135m3 *9 / 3 *0.28 = 113.40

Verschil 226,80

Lijkt me een uitdaging om met dat verschil een WPB finacieel efficneter te laten zijn dan een Elektrische boiler.

Ben overigens nog steeds op zoek naar een model dat zowel met een wisselaar (via BB) als elektrisch kan verwarmen. Alles wat de BB kan doen scheelt natuurlijk wel. Maar ik kom toch steeds bij Tessy-achtige stalen vaten met email coating uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFIDguru
Jpiek schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:44:

Verschil 226,80

Lijkt me een uitdaging om met dat verschil een WPB finacieel efficneter te laten zijn dan een Elektrische boiler.

Ben overigens nog steeds op zoek naar een model dat zowel met een wisselaar (via BB) als elektrisch kan verwarmen. Alles wat de BB kan doen scheelt natuurlijk wel. Maar ik kom toch steeds bij Tessy-achtige stalen vaten met email coating uit.
De Weahet boilers hebben ook een elektrisch element als backup heater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Maar dan 'moet' die aangesloten en aangestuurd worden door de Weheat binnenunit, en dat wil ik nu juist niet.

Plan is om het water van de BB ook door de warmtewisselaar van de boiler te sturen zonder bemoeienis van de binnenunit. Dus dat het water in de boiler 'passief' mee wordt verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
[...]

Wij zijn met een 2 persoon huishouden en douchen altijd kort. Mijn gasverbruik sinds de Flint is nu 11 m3 gas per maand. (Tapwater en koken)Is een kleine boiler dan niet goedkoper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco

Verschil 226,80

Plus dat je in de zomer al die kosten niet hebt (voor beide niet)...of zat dat al in je 135m3 aanname?

Ik bedoelde eigenlijk de vergelijking tussen een elektrische boiler en de WP FE maken...dat verschil is NOG groter (financieel gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Ronnie27 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:20:
[...]

Wij zijn met een 2 persoon huishouden en douchen altijd kort. Mijn gasverbruik sinds de Flint is nu 11 m3 gas per maand. (Tapwater en koken)Is een kleine boiler dan niet goedkoper
Lijkt me vele malen goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
jelleeelco schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:12:
[...]

Alles hangt van de kosten af natuurlijk...

Boiler: hele lage investering, hogere variabele kosten
WP: hele hoge investering, lagere variabele kosten

Dus daar ligt ergens een kantelpunt waarop de boiler interessanter wordt. Helemaal als je veel zonnepanelen hebt en je gratis kan verwarmen gedurende de zonnige maanden. Dan in de winter met dynamisch tarieven spelen om de (fors hogere) kosten te drukken.
Verduurzamen is een doel op zich en hangt niet alleen af van de pecunia 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netevolutions
  • Niet online
Jpiek schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:09:
Plan is om het water van de BB ook door de warmtewisselaar van de boiler te sturen zonder bemoeienis van de binnenunit. Dus dat het water in de boiler 'passief' mee wordt verwarmt.
Dit lijkt me niet handig. Watertemperatuur van de WP is normaliter lager dan boiler. Daarmee verwarm je je boilerwater niet, maar onttrek je juist warmte uit de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:47:
[...]

Verduurzamen is een doel op zich en hangt niet alleen af van de pecunia 😁
Op zich mee eens. Maar als je de stroom grotendeels zelf kan opwekken maakt het qua verduurzaming ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 23:40
Dropsen schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:10:
Ik heb een viertal vragen nadat afgelopen vrijdag onze installateur een aantal aanpassingen heeft gedaan aan de BB installatie.
OA is de CV ketel nu paralel aangesloten ipv eerst in serie met de warmtepomp.
Er is een AVDO geplaatst, die zat er niet in.
Het serie buffervat is vergroot (50 --> 100L), omdat in de winter bij elke defrost de temperatuur huis in enorm daalde.
De circulatiepomp is gewisseld naar de Grundfoss pomp (zelfregulerend) (ipv de standaard Wilo). Wat ik nu in die paar dagen kan zien is dat deze veel zuiniger en stiller is. Vanwege het laatste is de aanpassing gedaan, we werden gek van het suizen over de radiatorleidingen in de slaapkamer.
Tevens is de verdeler van de vloerverwarming aangepast van mengverdeler met pomp naar een open verdeler.

Nu vallen me de volgende dingen op, hopelijk hebben jullie het antwoord:

- Temperatuur huis in in de portal en app zijn verwdwenen. in Home Assistant nog wel zichtbaar en wordt ook geupdate. Meer mensen die dat ervaren? Is dat een (installateurs) instelling / kan het gerelateerd zijn aan de werkzaamheden?

- Ik zie in de portal en app nu staan: " SWW-vat: Geen". Dat klopt, maar kan me niet herinneren dat het er eerst ook stond. CV ketel wordt herkend. Staan de instellingen dan wel juist op Hybride? Kan me herinneren dat er eerst letterlijk " Hybride " werd genoemd namelijk. Maar kan ook een software aanpassing zijn. Wie kan het bevestigen?

- De warmtepomp ging na de werkzaamheden op een aantal momenten verwarmen voor een kwartiertje, terwijl daar imo niet echt een aanleiding toe was. Vanochtend om 10.00 uur, terwijl het alweer warm was buiten. WP staat op stooklijn en koelen staan ingeschakeld. De aangesloten OT thermostaat stond op 15 graden, actuele kamertemperatuur zat daar een paar graden boven. Waarom dan?

- Toen we vanochtend gingen douchen, ging op precies hetzelfde moment de temperatuur huis in omhoog naar tegen de 50 graden aan, dat is de keteltemperatuur. WP stond toen op standby. Zou er iets vekeerd zijn aangesloten nu of gaat er in de ketel iets niet goed? We twijfelden er eerder aan of er een driewegklep in de ketel kapot zou zijn (@jelleeelco wist dit toen vrij zeker), maar daar hebben we uiteindelijk niets meer mee gedaan. Zie hier de huidige installatie:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik breng deze nog een keer onder de aandacht🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFIDguru
Jpiek schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:09:
Maar dan 'moet' die aangesloten en aangestuurd worden door de Weheat binnenunit, en dat wil ik nu juist niet.

Volgens mij "moet" er niks worden aangesloten op de binnenuit, maar kun je die zelf ook best aansturen. Ik weet alleen niet tot welke temperatuur je het boilervat zou mogen verwarmen. Kokend heet lijkt me niet goed ivm toenemende druk in het vat. Maar de temperatuur kun je natuurlijk zelf ook opvragen via de API

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-06 10:41

Verschil 226,80

Ik heb zelf een auer edel air WPB met 850kWh verbruik per jaar waarbij deze bijna dagelijks leeg gaat.
Overigens Adlar bied nu de auer intuis edel eau aan bij zijn warmte pompen ~2500 euro incl sub en aansluiten.
De Atlantic calipso zijn kleinere WPB modellen maar ook vaak duurder.

Zelf vind ik het ook een flinke meer prijs tov. en heb ook de keuze gemaakt voor een losse boiler ipv FE .
Als bv de Itho Daalderop Green Energy Smartboiler 150L ook niet goedkoop.

Ik hoor graag welke keuze jij gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
rob2011 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:21:
[...]

Ik heb zelf een auer edel air WPB met 850kWh verbruik per jaar waarbij deze bijna dagelijks leeg gaat.
Overigens Adlar bied nu de auer intuis edel eau aan bij zijn warmte pompen ~2500 euro incl sub en aansluiten.
De Atlantic calipso zijn kleinere WPB modellen maar ook vaak duurder.

Zelf vind ik het ook een flinke meer prijs tov. en heb ook de keuze gemaakt voor een losse boiler ipv FE .
Als bv de Itho Daalderop Green Energy Smartboiler 150L ook niet goedkoop.

Ik hoor graag welke keuze jij gaat maken.
Van Edel Auer ver weg blijven. Gaan te vaak defect met compressor en lekkage issues. Als er al een wp boiler geplaatst moet worden is de Atlantic de betere. Het beste blijft een indirecte boiler via de warmtepomp. Probleemloos en veel langere levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
jelleeelco schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:37:
Plus dat je in de zomer al die kosten niet hebt (voor beide niet)...of zat dat al in je 135m3 aanname?
135m3 is gewoon gasverbruik voor SWW, das zomers niet anders toch ?

Voordeel is zomers bij elektrische boiler wel weer groter idd. Dat lost gewoon op in de opwek...

Zag overigens een Haier WPB 120L voor netto nog geen 1000 euro en dat zet alles wel weer op z'n kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Dit lijkt me niet handig. Watertemperatuur van de WP is normaliter lager dan boiler. Daarmee verwarm je je boilerwater niet, maar onttrek je juist warmte uit de boiler.
Ja dat is een dingetje, tenzij je de wisselaar onderop hebt en het electrische element bovenin.

WP water is 30-35 bij ons..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Carboy54 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:33:
[...]
Het beste blijft een indirecte boiler via de warmtepomp. Probleemloos en veel langere levensduur.
Puur technisch gezien wellicht. Als Weheat snel komt met een oplossing mbt de aansturing van SWW en dan met name timing van de SWW en legionella run ga ik misschien om...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
[...]

Klopt maar ik heb genoeg stroom opbrengst en we hebben maar weinig sww nodig met 2 personen.
Ik vind het zonde van zo'n groot duur vat met zoveel sww inhoud omdat de hele dag op temperatuur te houden.
Die 50 liter verbruikt maar weinig stroom is snel opgewarmd, kost ook niet veel in aanschaf .
En met dynamische tarieven valt het helemaal mee.
Soms krijg je er dan nog geld als jij stroom verbruikt.
Anders is het natuurlijk met een groter gezin waar mee vraag is naar sww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
201WD schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:15:
[...]

Klopt maar ik heb genoeg stroom opbrengst en we hebben maar weinig sww nodig met 2 personen.
Ik vind het zonde van zo'n groot duur vat met zoveel sww inhoud omdat de hele dag op temperatuur te houden.
Die 50 liter verbruikt maar weinig stroom is snel opgewarmd, kost ook niet veel in aanschaf .
En met dynamische tarieven valt het helemaal mee.
Soms krijg je er dan nog geld als jij stroom verbruikt.
Anders is het natuurlijk met een groter gezin waar mee vraag is naar sww.
150 liter boiler betekent lagere temperatuur en dus efficiënter en comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Jpiek schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:53:
[...]

Puur technisch gezien wellicht. Als Weheat snel komt met een oplossing mbt de aansturing van SWW en dan met name timing van de SWW en legionella run ga ik misschien om...
Dat staat op de wensenlijst bij Weheat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Ronnie27 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:09:
[...]

Ongeveer 10-15 minuten ?
Ligt er natuurlijk ook aan wat voor een douchekop je hebt en hoe warm je het water uit de mengkraan laat komen.
Stroomverbruik iets van 35 kwh per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Carboy54 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:19:
[...]
Dat weet ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:19:
[...]

Sterker nog, ze gaven aan er in 2025 mee te zullen komen en hebben al beta testers in het veld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Vraagje aan @Weheat of anderen die hetzelfde mss zien...Mijn vrouw had opgemerkt dat de leidingen tikken, alsof het winter is. Als ik naar stroomverbruik van de binnenunit kijk, zie ik dat er sinds 11 mei s'avonds iets veranderd is. Eerst draaide de pomp (binnenunit) 1x per 24uur heel even. Nu is het meerdere keren per dag, 1-2x per uur. Iemand anders ook opgevallen? Koeling stond niet aan...

Hier een dag als voorheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWVKUcGC-_LuU4C53TSgE0_hHTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UzQFnKGct05IZVcyqGfDwgKQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dan begon het zondagavond opeens vaker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVaLQSUuYNqcZNvkVpAH1vRr4T0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1FLgbw2988obp8ieHubOVrq.jpg?f=fotoalbum_large

En dit was gisteren (ik had wel om 17:00 de koeling aangezet, maar dat is voor het eerst sinds paar weken. De piekjes daarvoor komen daar niet van):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h46hoCe-STQE8WKwkteO8ZE-Atk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkXwtjuXFcERBahh53s4FgLr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:03
jelleeelco schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:36:
Vraagje aan @Weheat of anderen die hetzelfde mss zien...Mijn vrouw had opgemerkt dat de leidingen tikken, alsof het winter is. Als ik naar stroomverbruik van de binnenunit kijk, zie ik dat er sinds 11 mei s'avonds iets veranderd is. Eerst draaide de pomp (binnenunit) 1x per 24uur heel even. Nu is het meerdere keren per dag, 1-2x per uur. Iemand anders ook opgevallen? Koeling stond niet aan...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dit was gisteren (ik had wel om 17:00 de koeling aangezet, maar dat is voor het eerst sinds paar weken. De piekjes daarvoor komen daar niet van):
[Afbeelding]
Hier draait de pomp van de binnen unit altijd 1x per uur al de WP niet aan staat, is eigenlijk al vanaf het begin zo, nog geen ander gedrag gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Razer schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:39:
[...]

Hier draait de pomp van de binnen unit altijd 1x per uur al de WP niet aan staat, is eigenlijk al vanaf het begin zo, nog geen ander gedrag gezien.
Apart....draai je op stooklijk of OT (ik in winter stooklijn, nu OT). Stooklijn zou ik snappen, dan meet hij de watertemperatuur ieder uur.

Heb je ook SWW? (Ik niet)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:03
jelleeelco schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:05:
[...]

Apart....draai je op stooklijk of OT (ik in winter stooklijn, nu OT). Stooklijn zou ik snappen, dan meet hij de watertemperatuur ieder uur.

Heb je ook SWW? (Ik niet)...
Nee op OT-thermostaat regeling, thermostaat al weekje op 8 graden staan, want inmiddels is het al ruim een week niet meer onder de 20 graden geweest in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6euv6vJ0l8LNPNt0xwiM12p2hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fVOFpA4cPdAp8YEMTKutWIaf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:24
Jpiek schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:53:
[...]

Legionella run gaat hier altijd op zondag om 13:00, afgelopen zondag tegen -28 cent per kWh

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Tijgerkracht schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:18:
[...]

Legionella run gaat hier altijd op zondag om 13:00, afgelopen zondag tegen -28 cent per kWh
En die kun je echt plannen of heb je die geforceerd op een tijdstip door een herstart/stroomloos zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:28
Ik ben erg fan van een Blackbird maar krijg geen boilervat weggewerkt in mijn huis. Zit nu naar de Flamco Ecotherm (PCM accu) te kijken maarja, de COP is 1 en kost gauw 4500 euro incl. installatie. Ik zie wel dat er mogelijkheden om met vrijwel alleen PV de Flamco dagelijks te laden. Maar er is ook een mogelijkheid om hem te laden door er water heen te sturen dat minimaal 65 graden is.

Vraag:
- Kan je de BB instellen qua temperatuur dat hij het boilervat moet opwarmen ? Hoe weet de BB eigenlijk dat het kan stoppen met de SWW cycle om het boilervat op te warmen eigenlijk?

[ Voor 15% gewijzigd door knights16 op 13-05-2025 10:20 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:58
jelleeelco schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:36:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier springt de binnenunit elk uur even aan terwijl de buitenunit eigenlijk niets doet (behalve bij SWW). Hier een 300L WeHeat boiler en stooklijn in gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SWXHzMsKOe4l8-R40hx-urrOOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ZemM3GK2nRGZFDU2M9px53m.png?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronnie27
201WD schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:24:
[...]

Ongeveer 10-15 minuten ?
Ligt er natuurlijk ook aan wat voor een douchekop je hebt en hoe warm je het water uit de mengkraan laat komen.
Stroomverbruik iets van 35 kwh per maand.
Ok, voor ons ruim voldoende en in de zomer kunnen de zonnepanelen dat ruim opvangen. Dan ga ik geen 4000 euro in een dure oplossing investeren.
Pagina: 1 ... 81 ... 87 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.