Ik heb een viertal vragen nadat afgelopen vrijdag onze installateur een aantal aanpassingen heeft gedaan aan de BB installatie.
OA is de CV ketel nu paralel aangesloten ipv eerst in serie met de warmtepomp.
Er is een AVDO geplaatst, die zat er niet in.
Het serie buffervat is vergroot (50 --> 100L), omdat in de winter bij elke defrost de temperatuur huis in enorm daalde.
De circulatiepomp is gewisseld naar de Grundfoss pomp (zelfregulerend) (ipv de standaard Wilo). Wat ik nu in die paar dagen kan zien is dat deze veel zuiniger en stiller is. Vanwege het laatste is de aanpassing gedaan, we werden gek van het suizen over de radiatorleidingen in de slaapkamer.
Tevens is de verdeler van de vloerverwarming aangepast van mengverdeler met pomp naar een open verdeler.
Nu vallen me de volgende dingen op, hopelijk hebben jullie het antwoord:
- Temperatuur huis in in de portal en app zijn verwdwenen. in Home Assistant nog wel zichtbaar en wordt ook geupdate. Meer mensen die dat ervaren? Is dat een (installateurs) instelling / kan het gerelateerd zijn aan de werkzaamheden?
- Ik zie in de portal en app nu staan: " SWW-vat: Geen". Dat klopt, maar kan me niet herinneren dat het er eerst ook stond. CV ketel wordt herkend. Staan de instellingen dan wel juist op Hybride? Kan me herinneren dat er eerst letterlijk " Hybride " werd genoemd namelijk. Maar kan ook een software aanpassing zijn. Wie kan het bevestigen?
- De warmtepomp ging na de werkzaamheden op een aantal momenten verwarmen voor een kwartiertje, terwijl daar imo niet echt een aanleiding toe was. Vanochtend om 10.00 uur, terwijl het alweer warm was buiten. WP staat op stooklijn en koelen staan ingeschakeld. De aangesloten OT thermostaat stond op 15 graden, actuele kamertemperatuur zat daar een paar graden boven. Waarom dan?
- Toen we vanochtend gingen douchen, ging op precies hetzelfde moment de temperatuur huis in omhoog naar tegen de 50 graden aan, dat is de keteltemperatuur. WP stond toen op standby. Zou er iets vekeerd zijn aangesloten nu of gaat er in de ketel iets niet goed? We twijfelden er eerder aan of er een driewegklep in de ketel kapot zou zijn (@
jelleeelco wist dit toen vrij zeker), maar daar hebben we uiteindelijk niets meer mee gedaan. Zie hier de huidige installatie: