Ik ben dit forum al een tijd het volgen. Dus nu is het ook eens tijd om iets te posten.
Hiero ook de Flint warmtepomp als stand alone draaien vanaf begin december 2024.
Ik had in eerste instantie, met de oorlog en dus hoge gas prijzen, gekozen voor een 3.5KW airco warmtepomp. Hier een aantal winters voornamelijk op gedraaid. Dit geeft echter niet de comfort die je gewend bent. Voornamelijk het defrosten is zeer vervelend.
Woning uit 1972 met redelijke isolatie, zonder vloerverwarming en nog oude radiatoren. Mijn CV-ketel kwam uit 1999 dus was echt aan vervangen toe. De keuze uit een nieuwe CV-ketel (en hoge kosten voor het rookkanaal, dankzij nieuwe regels) of een warmtepomp. Gekozen voor de Weheat Flint warmtepomp.
Waarom de Weheat Flint P40 en niet bijvoorbeeld de Quatt?:
- Vergelijkbare prijs
- Hogere capaciteit
- Stand alone installatie mogelijk
- Koelen mogelijk
- Nieuwe standaard R290 gas
- Lokale betrouwbare installateur mogelijk
- Mogelijkheid tot max afvoer watertemperatuur instelling. Hierdoor is een open verdeler toepasbaar bij een vloerverwarming.
Totale netto kosten inclusief installatie €1800,- (mede door alle subsidies en refferal acties @
reiniero nogmaals bedankt

).
Deze maand een elektrische boiler van Itho geïnstalleerd voor €600,- (uitverkoop). Hierdoor all-electric kunnen gaan voor nog geen 2500 euro.
Tijdens de hele koude winter nachten laat ik de warmtepomp niet op volle toeren draaien. Dat geluid is toch wel aanwezig in de nacht. En dan heeft die het toch wel wat lastiger de kamer op 19/20°C te houden wat natuurlijk volledig normaal is met zo’n oude woning en de afwezigheid van vloerverwarming. Dit geeft totaal geen issues omdat ik altijd nog een airco warmtepomp als backup heb van 3.5KW.
In mijn ogen zijn er nog wel een aantal puntje die geoptimaliseerd kunnen worden. Dit zijn voornamelijk softwarematige puntjes. Mijn verwachting is dat dit grotendeels wordt aangepast in de toekomst.
- Het het minimum modulatie bereik is met 30% aan de hoge kant, vooral rond maart/april. Hierdoor gaat de warmtepomp redelijk vaak pendelen (ook omdat ik natuurlijk nog geen vloerverwarming heb).
- De manier van aansturing gaat nog niet helemaal lekker. Met de stooklijn wordt geen rekening gehouden met de zon etc, waardoor de temperatuur soms toch wel wat afwijkt van de gewenste temperatuur. En met een Tado thermostaat schakelt de warmtepomp regelmatig aan en uit, doordat die vrij agressief reageert en te hoge aanvoertemperaturen vraagt.
- Wamtelint van ~150W die onnodig veel stroom verbruikt. Deze springt aan <4°C en springt pas weer uit >7°C en is voornamelijk noodzakelijk bij de defrosting, heb ik op dit forum vernomen. Laat hem dan aanspringen tijdens/na defrosten zou ik zeggen.
- De app kan een update gebruiken. Alle gegenereerde data zijn kortdurig en beperkt zichtbaar. Hoeveel stroom ik vorige week heb verbruikt, kan in nu al nergens terugvinden. Update staat gelukkig om de hoek.
- De afgegeven COP’s komen toch echt niet overeen met de werkelijkheid en wijken wel heel erg negatief af.
Verder draait de warmtepomp als een zonnetje. Dus een tevreden gebruiken van de Weheat Flint.
* zie topicwarning
Hierbij nog een aantal foto's van de installatie.
[
Voor 2% gewijzigd door
Proton_ op 15-05-2025 10:12
]