Ja. Ze geven het op hun site ook aan, dat de data nog wel beschikbaar is op de portal. Het wordt langzaam aan beschikbaar gemaakt in de app.STIMPPYYY schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:32:
Is de web portal nog wel voorzien met alle info zoals gewend? Dan prima. Heb nu de updates stopgezet tijdelijk.
Ik heb een SWW vat van 500 liter. Dus dat zal door de installateur dan ergens ingegeven moeten zijn. In de vorige versie van de app was dat niet zichtbaar, nu dus wel.AlphaBlack_NL schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:07:
[...]
Hoeveel liter heb je dan? Want volgens mij is dat gewoon preprogrammed toch?
Omdat komende week bij mij een Sparrow wordt geplaatst wilde ik ook een grindbed maken. Ik heb de gewenste afmetingen nagevraagd bij mijn installateur (Atlas) en die gaf voor de Sparrow het volgende antwoord: (mijn geplande situatie: Sparrow komt op de grond voor de voorgevel te staan)Eriklu schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:06:
Over een paar weken wordt hier de Sparrow buiten in de tuin geplaatst. Ik wil de ondergrond gaan voorbereiden voor plaatsing. Ik meen me te herinneren dat er voorbeelden zijn gegeven over het type grind (en de diepte), maar kan dat niet meer terug vinden in het forum. Iemand suggesties wat ik het beste kan aanhouden?
//edit: type grind niet nagevraagd, maar heb zelf deze gekozen ("tuin- en dakgrind") met de redenatie dat als ik voor dakplaatsing had gekozen dit grind er had gelegen, dus zal het wel geschikt zijn om de buitenunit met z'n voeten op te plaatsen:Aanbevolen afmetingen voor het grindbed
Om een stabiele en efficiënte werking van de warmtepomp te garanderen, is het belangrijk om voldoende ruimte rondom de unit te voorzien:
- Breedte: minimaal 120 cm
- Diepte (vanaf de muur naar voren): minimaal 100 cm
- Hoogte grindlaag: ongeveer 15–20 cm
Deze afmetingen bieden voldoende ruimte voor luchtcirculatie en onderhoud.
https://www.hornbach.nl/p...d-15-30-mm-25-kg/4504230/
[ Voor 13% gewijzigd door phYzar op 16-05-2025 13:47 ]
Mooie plaatjes, dat moet ik toegeven, maar bijna alle date is verdwenen.
Ik hoef niet te zien dat mijn boiler 300l is, dat veranderd nooit.
Ik zou wel oa de actuele temperaturen van de boiler willen zien, en ook de ingaande en uitgaande watertemperaturen. Ook de vermogens
Gaat Weheat binnenkort de web portal ook om zeep helpen?
Wat gebeurt er in de inteligence stand?
Wat gaat er gebeuren als de koppeling met zonnepanelen gaat werken? Welke omvormers kan je straks koppelen.
Wanneer kunnen we een apart schema gaan instellen voor de Boiler?
Kortom een BlackBox
Het is hier al eerder gezegd, en ook op de site van Weheat aangegeven: de data in de portal staat er nog en blijft er ook. Data in de app wordt langzamerhand uitgebreid.EEBB schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:23:
Met deze update van de app is mijn BlackBird veranderd in een BlackBox.
Ik zou wel oa de actuele temperaturen van de boiler willen zien, en ook de ingaande en uitgaande watertemperaturen. Ook de vermogens
Wat gaat er gebeuren als de koppeling met zonnepanelen gaat werken? Welke omvormers kan je straks koppelen.
Kortom een BlackBox
Heb je al buiten gekeken of dat je Blackbird er nog staat ?EEBB schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:23:
Kortom een BlackBox
Zoals reeds gemeld het wordt nog aangevuld en uitgebreid.
Dan doen ze hun naam eer aan, het zijn namelijk ook echt letterlijk zwarte dozenEEBB schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:23:
Kortom een BlackBox
Sorry...
/f/image/BwVqbH1BYqQGUuV5zzZumSOF.png?f=fotoalbum_large)
Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl
This last update... Was a mess.
Are you also having issues with the connectivity and data refresh on the portal?
Before it was updating super fast but since the app update it has been slow, even reporting the heatpump as offline, yesterday it was heating up the water tank and on the mobile app it was showing as "Standby"
I have it connected to HA and this is going to mess up my calculations for the kwH usage of the heatpump.
I also have a FE and for some reason on the app its showing a Gas Boiler lol
App een keer verwijderen en dan opnieuw installerengratiz schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:11:
Gelukkig is het geen winter. Mijn nieuwe app komt al 2 dagen niet verder dan dit. Verversen werkt niet....iemand enig idee om verder te komen?
[Afbeelding]
Hier zelfde probleem en dit lost het niet op. Geïnstalleerd op een andere telefoon waar de App nooit op heeft gestaan geeft zelfde melding. Helaas, wachten tot weheat fix uitbrengt.201WD schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:37:
[...]
App een keer verwijderen en dan opnieuw installeren
Helemaal schone reset en herinstallatie werkt niet.
Gisteravond update aangeboden gekregen, en nu idd de 'ververs.pagina
Het portaal werkt gelukkig nog wel.
Hier laat WeHeat toch wel een steekje vallen.
Komt mij enigszins amateuristisch over.
Myleez doet het vaker niet dan wel..
Easypark (dikke doei inmiddels) die maar bleef draaien bij afmelden..
etc etc
ja hier ookgratiz schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:11:
Gelukkig is het geen winter. Mijn nieuwe app komt al 2 dagen niet verder dan dit. Verversen werkt niet....iemand enig idee om verder te komen?
[Afbeelding]
Al een keertje de App eraf gehaald telefoon opnieuw opgestart en weer opnieuw ( Samsung Android)
Dit scherm is inderdaad het enige wat te zien is
En je kunt op de knop "verversen"" blijven drukken............
Harry
:strip_exif()/f/image/PkFa7iyR79ttzQ2XEEtF6i22.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 80% gewijzigd door 201WD op 18-05-2025 10:57 ]
Idd gelikte plaatjes maar zaken als gedetailleerde data, zoals SWW en wp temperaturen, lijken verdwenen ?
Gelukkig nog wel een instellingen tab om SWW handmatig te regelen.
Ik zie geen beschrijving over wat de 'WeHeat Intelligence' mode voor SWW en wp nu inhoudt ?
Nou, de installateur is geweest. Goed gesprek gehad.Hendrik Keizer schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:57:
[...]
Hier idem wachtend op een V2 afspraak en offerte alsook idem voor een Weheat. Onze Nefit Multiline veldtest unit mag na 12 jaar tijd als losgekoppelde unit met eigen buitentemp regeling wel met pensioen.
Blackbird P60 lijkt een goede kans te maken op ons garage dak.
Woninglayout gelijk aan die van 201WD en Gies123 :-)
Ik denk dat ik de Quatt afspraak maar cancel.
Nu maar wachten op een mooie aanbieding en wellicht nog een cashback actie.
De Multiline kan dan bij Nefit Bosch in het museum.
[ Voor 3% gewijzigd door Hendrik Keizer op 18-05-2025 15:29 ]
Wat bedoel je met de cash back actie? 😀Hendrik Keizer schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:25:
[...]
Nou, de installateur is geweest. Goed gesprek gehad.
Blackbird P60 lijkt een goede kans te maken op ons garage dak.
Woninglayout gelijk aan die van 201WD en Gies123 :-)
Ik denk dat ik de Quatt afspraak maar cancel.
Nu maar wachten op een mooie aanbieding en wellicht nog een cashback actie.
De Multiline kan dan bij Nefit Bosch in het museum.
Niet de, een. Doen andere verwarmings bedrijven ook wel es in het laagseizoen.
Ze waren wel "weg"-unavailable, en hierdoor waren mijn grafieken in paniek. Nu ziet eea er weer christelijk uitBarryvdh schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:42:
[...]
Ik snap nog steeds niet helemaal het issue. Ze waren toch niet weg? Alleen Unavailable als ie in stand-by staat. Zodra die actief is, had ie een waarde. Het enige wat nu aangepast is, is dat hij in stand-by 0 is ook.
En als het goed is toont koelmodus nu ook weer goed als status
/f/image/p6rFEpgdLQMXe1ln7X8Cv4iT.png?f=fotoalbum_large)
De mijne (app) doet het weer. Vanzelf.gratiz schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:11:
[Afbeelding]
Installateurs die hun werk op dit gebied serieus nemen kennen geen laag seizoen.Hendrik Keizer schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:37:
[...]
Niet de, een. Doen andere verwarmings bedrijven ook wel es in het laagseizoen.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ziet er prima uit
Ik ga ervan uit dat de data, vooral energieverbruik straks beter zichtbaar zijn.
De oude gegevens waren niet heel bruikbaar
Mooi gedaan, nu de rest nog
Harry
Fabrikanten wel.Carboy54 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 22:53:
[...]
Installateurs die hun werk op dit gebied serieus nemen kennen geen laag seizoen.
Mooi dat het nu warm wordt,.. maar ik denk dan ook direct...phYzar schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:24:
Vanmiddag is de installatie van m'n Sparrow afgerond. Ik vroeg de monteur of we vanavond konden douchen: "ja, hoor, geen probleem, tegen die tijd is het vat wel warm". 2 uur later en de SWW Temperatuur Boven stond nog maar op 21 graden, paar korte piekjes in de grafiek, verder flatline. Was bang dat er iets mis was. Op zolder gaan kijken en de hele opstelling klonk als een stoomtrein van 100 jaar geleden: superveel lucht erin dus. Druk weer bijgevult van 1.1 naar 2. De automatische ontluchter was flink "scheten aan het laten" en de handmatige van cv-leiding/expansievat/buffervat heb ik nagelopen. Dat heeft goed geholpen, want sindsdien klimt de temperatuur van het boilervat lekker omhoog en blijft hij ook constant draaien ipv korte piekjes. Eens kijken hoe vlot hij de eindtemperatuur aantikt en hoelang het duurt voordat de flatulentie over is
Je gaat vullen, ontluchten, draaien en dan pas afmonteren (kabels & isolatie) op die manier ben je zeker nog een paar uur bij de installatie om eventuele druppels, lucht of andere problemen te verhelpen.
Verder tevreden met de installatie?
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
foute quoteStoker schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:37:
[...]
Mooi dat het nu warm wordt,.. maar ik denk dan ook direct...
Je gaat vullen, ontluchten, draaien en dan pas afmonteren (kabels & isolatie) op die manier ben je zeker nog een paar uur bij de installatie om eventuele druppels, lucht of andere problemen te verhelpen.
[ Voor 9% gewijzigd door gazzzman61 op 20-05-2025 20:47 ]
Canon 5dMkIV
Ik heb hier gelezen dat een automatische ontluchter niet mag?phYzar schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:24:
Vanmiddag is de installatie van m'n Sparrow afgerond. Ik vroeg de monteur of we vanavond konden douchen: "ja, hoor, geen probleem, tegen die tijd is het vat wel warm". 2 uur later en de SWW Temperatuur Boven stond nog maar op 21 graden, paar korte piekjes in de grafiek, verder flatline. Was bang dat er iets mis was. Op zolder gaan kijken en de hele opstelling klonk als een stoomtrein van 100 jaar geleden: superveel lucht erin dus. Druk weer bijgevult van 1.1 naar 2. De automatische ontluchter was flink "scheten aan het laten" en de handmatige van cv-leiding/expansievat/buffervat heb ik nagelopen. Dat heeft goed geholpen, want sindsdien klimt de temperatuur van het boilervat lekker omhoog en blijft hij ook constant draaien ipv korte piekjes. Eens kijken hoe vlot hij de eindtemperatuur aantikt en hoelang het duurt voordat de flatulentie over is
Zou gevaarlijk zijn met propaan.
Canon 5dMkIV
Wisselend: tevreden over de opstelling, leidingloop, vriendelijke monteur die niet te beroerd was om ook dingen uit te leggen (ik ben natuurlijk nieuwsgierig en zou het liefst hem de hele dag achtervolgen als een peuter), hij leek ervaren en heeft waarschijnlijk dit al vaak gedaan, de boel lijkt lekvrij, en uiteindelijk lijkt het te werken (Tis voorlopig veel te warm in huis om het verwarmingsdeel fatsoenlijk te testen.Stoker schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:37:
[...]
Mooi dat het nu warm wordt,.. maar ik denk dan ook direct...
Maar daarnaast wat slordigheden (of ik ben een pietje precies): leidingisolatie bij buitenunit vind ik niet mooi aansluiten, binnen een bundel kabels (hij zij dat hij ze niet mocht inkorten vanwege effect op besturing/sensor data(?)) maar dat zweeft daar dan met wat tiewraps en een paar 'blote' wago's die de kabel van de backup-spiraal in het boilervat koppelen. Het gevoel van slordigheid werd wat versterkt doordat mijn hele garagepad en zolder eruit zagen of er een werkbus was ontploft, overal lag gereedschap en materiaal. En dan 2 Emat aardlekautomaten, die meuk vervang ik zelf wel voor Hager, wilde er toch nog een Homewizard kWh-meter tussen zetten.
Niks wat ik zelf niet kan rechtbreien denk ik, kabels blijf ik af, maar wat isolatie en de meterkast komt wel goed. Vergeleken met de eerdere zonnepanelenboer en loodgieter van de vloerverwarming heb ik hierover een stuk beter gevoel, maar persoonlijk hou ik misschien graag een nog iets hogere standaard aan.
Die kabels korten wij idd ook niet in. De sensoren werken met een weerstand. Maar moet toegeven dat ik ook nooit een sensor ingekort heb en vergeleken heb. Zal ik de volgende x eens doen, heb nog wel wat sensoren over.
Wat betreft die automatische ontluchter; prima bij opstart, daarna dichtdraaien! @Vince_
[ Voor 15% gewijzigd door Stoker op 20-05-2025 22:34 ]
Dat klinkt als waterslag (zonder n). Zitten je leidingen goed vast? Je hebt ook speciale expansievatjes voor het tapwater.Vince_ schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:42:
Ik merk de laatste tijd tikkende leidingen als het SWW wordt verwarmd. Ook heb ik beneden bij mijn keukenkraan een flinke tik/klap als ik de kraan na warmwater gebruik dicht draai. Bij koud water nergens last van. Zou dit komen omdat er lucht in de warmwaterleidingen is gekomen? Hoe kun je zoiets het beste ontluchten icm die binnen unit van WeHeat?
phYzar schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:12:
[...]
Wisselend: tevreden over de opstelling, leidingloop, vriendelijke monteur die niet te beroerd was om ook dingen uit te leggen (ik ben natuurlijk nieuwsgierig en zou het liefst hem de hele dag achtervolgen als een peuter), hij leek ervaren en heeft waarschijnlijk dit al vaak gedaan, de boel lijkt lekvrij, en uiteindelijk lijkt het te werken (Tis voorlopig veel te warm in huis om het verwarmingsdeel fatsoenlijk te testen.
Maar daarnaast wat slordigheden (of ik ben een pietje precies): leidingisolatie bij buitenunit vind ik niet mooi aansluiten, binnen een bundel kabels (hij zij dat hij ze niet mocht inkorten vanwege effect op besturing/sensor data(?)) maar dat zweeft daar dan met wat tiewraps en een paar 'blote' wago's die de kabel van de backup-spiraal in het boilervat koppelen. Het gevoel van slordigheid werd wat versterkt doordat mijn hele garagepad en zolder eruit zagen of er een werkbus was ontploft, overal lag gereedschap en materiaal. En dan 2 Emat aardlekautomaten, die meuk vervang ik zelf wel voor Hager, wilde er toch nog een Homewizard kWh-meter tussen zetten.
Niks wat ik zelf niet kan rechtbreien denk ik, kabels blijf ik af, maar wat isolatie en de meterkast komt wel goed. Vergeleken met de eerdere zonnepanelenboer en loodgieter van de vloerverwarming heb ik hierover een stuk beter gevoel, maar persoonlijk hou ik misschien graag een nog iets hogere standaard aan.
Heb ik dus mooi een nieuwtje om te delen. Gister een weheat monteur over de vloer gehad voor het aanpassen van de buh sensor in de voor gemonteerde unit. Met de vraag, zal ik deze inkorten? ( Sensor home in) Uhh ja hoor, als dat geen problemen geeft..Stoker schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:21:
Oké, nou goed te horen dat het gevoel overall goed is!
Die kabels korten wij idd ook niet in. De sensoren werken met een weerstand. Maar moet toegeven dat ik ook nooit een sensor ingekort heb en vergeleken heb. Zal ik de volgende x eens doen, heb nog wel wat sensoren over.
nee dat gaat geen problemen geven. Heb er navraag over gedaan bij de lui die hierover gaan en die zeiden dat dit geen problemen gaat geven..
Nou helemaal prima dan.
Meteen even mee gekeken hoe mijn flow in het systeem is en dat was optimaal zei hij. Bij inschakelen systeem knalt de flow naar 1,8m3h waarna hij terug moduleert naar 1,1 m3h (sparrow FE) met de pomp naar draaiend op zo’n 55%. Hij ziet meer systemen waar die 80 of hoger is met dus meer verbruik en geluid van de pomp. Klop ik mij toch even op de schouder voor mijn zelf geïnstalleerd systeem.
Idem hier, incl bufervat CV ketel en de BB op het garagedak (niet haaks !201WD schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:31:
Ja mooi he.
Goed gedaan van WeHeat.
Ook de juiste afbeelding van warmtepomp en bij mij hebben ze ook de juiste plaats weergegeven op het garagedak. Knap hoor. 😉
[Afbeelding]
Is het niet mogelijk dat de warmtepomp zelf interne drukpieken kan veroorzaken bij SWW-productie? Dat deze niet goed is afgesteld? Of zit er bij de Sparrow geen drukreducer oid ingebouwd die in te stellen is?Stoker schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:32:
[...]
Dat klinkt als waterslag (zonder n). Zitten je leidingen goed vast? Je hebt ook speciale expansievatjes voor het tapwater.
Als je met een warmtepomp warm water gaat maken, dan wordt de druk (in je tapwatervat) hoger in je systeem, veel systemen hebben een maximale druk van 8 of 10 bar, om weg te blijven van deze grens plaats een inlaatcombinatie. Heb je een inlaatcombinatie van 8 bar (meest voorkomende, niet mijn voorkeur, leg ik hieronder uit), dan wordt er water geloosd boven 8bar. Dus je kan dan zeggen dat er 8bar in je vat en waterleidingen zit. Als je de kraan opent dan knalt het eruit de eerste seconden, daarna is de druk nagenoeg gelijk aan het koude water.Vince_ schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:52:
[...]
Is het niet mogelijk dat de warmtepomp zelf interne drukpieken kan veroorzaken bij SWW-productie? Dat deze niet goed is afgesteld? Of zit er bij de Sparrow geen drukreducer oid ingebouwd die in te stellen is?
Een inlaatcombinatie van 8bar werkt ROND de 8bar, meestal iets eronder. Maar door de kwaliteit van het water kan deze grens iets minder nauwkeurig worden en kan het zo zijn dat er net iets meer dan 8 bar in je systeem zit.
Wij plaatsen altijd 6 bar. Dan is die verdruk al minder, maar je hebt ook minder druk op het vat en de leidingen. Je blijft dus verder weg van die grens.
Overigens zijn beide goed. Mand
[ Voor 31% gewijzigd door Stoker op 21-05-2025 07:09 ]
Blote Wago's (met 230V?) zijn ook gewoon niet zoals het hoort. Dat ligt niet aan jou. Eigenlijk hoort alles met netspanning of een geaarde behuizing te hebben, of dubbel geïsoleerd te zijn. De Wago vormt zelf de eerste isolatielaag, maar daar moet dus nog een tweede isolatielaag omheen. Een lasdoosje dus.phYzar schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:12:
[...]
Maar daarnaast wat slordigheden (of ik ben een pietje precies): leidingisolatie bij buitenunit vind ik niet mooi aansluiten, binnen een bundel kabels (hij zij dat hij ze niet mocht inkorten vanwege effect op besturing/sensor data(?)) maar dat zweeft daar dan met wat tiewraps en een paar 'blote' wago's die de kabel van de backup-spiraal in het boilervat koppelen.
Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon kwetsbaar. Veel mensen zetten een stofzuiger of wat dan ook naast zo'n boilervat. Als je een keer met een stofzuiger zo'n Wagootje aan tik, heb je kans dat er een draad los komt.
[ Voor 12% gewijzigd door marcop23 op 21-05-2025 07:42 ]
Nou jammer weer. BIj mij klopt er niets van!Jpiek schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:40:
[...]
Idem hier, incl bufervat CV ketel en de BB op het garagedak (niet haaks !)
Wel een andere observatie tav het koelen.
Op het moment dat de Flint wil gaan koelen gaat de circulatiepomp uit; deze pomp draait normaal bijna de hele dag en da's prima. Ik heb ivm droogbouwvloerverwarming op houten constructievloer een 100 liter buffervat, deze buffer wordt zonder circulatie toch nooit gekoeld? Waarom blijft de pomp niet aan zodat de temperatuur van de buffer ook kan dalen en de flint niet na 5 minuten meteen uitslaat omdat WP out richting 16 graden gaat. De Flint staat in de nacht uit omdat ie anders probeert te koelen voordat ik wakker ben.
10x zo'n poging en dan is het koelen voor die dag weer voorbij....
Kan iemand mij uitleggen waarom de pomp uitgaat?
PS: Flint is alleen verwarming en alleen via vloerverwarming; geen radiatoren of cv aanwezig.
/f/image/oRzWTsKCDMe1aZmj5W27nPXB.png?f=fotoalbum_large)
Inmiddels meerdere offertes binnen, en nu ook bij CB de weheat.
Ik dacht zelf aan de Sparrow, maar CB gaf aan die niet te nemen omdat deze maar 6kw (9 bij 7 en 6 bij -10) is en voor de Blackbird te gaan omdat die 11kw (11 bij 7 en 8 bij -10) is.
Andere leveranciers hebben een Daikin Altherma 3R 8kw of Vaillant AroTHERM 11kw aangeboden.
Hoe weet ik nu precies wat een logische krachtbron is, 11kw klinkt heel erg zwaar.
Enkel VVW over een 140m2 , gasverbruik geschat op 1750m3.
Ook wilde CB de BlackBird op de grond zetten. Dan zit hij zo verstopt in blaadjes. En de offerte werd 16k!!! Is de Sparrow dan geen optie?
Water-Escape
Waren hier tussen de 1800 en 2000 m3 kwijt per jaar en heb de BB80 met 300L vat, alles vloerverwarming.water_escape schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:38:
Druk aan het rondkijken voor een FE WP.
Ik dacht zelf aan de Sparrow, maar CB gaf aan die niet te nemen omdat deze maar 6kw (9 bij 7 en 6 bij -10) is en voor de Blackbird te gaan omdat die 11kw (11 bij 7 en 8 bij -10) is.
Andere leveranciers hebben een Daikin Altherma 3R 8kw of Vaillant AroTHERM 11kw aangeboden.
Hoe weet ik nu precies wat een logische krachtbron is, 11kw klinkt heel erg zwaar.
Ook wilde CB de BlackBird op de grond zetten. Dan zit hij zo verstopt in blaadjes. En de offerte werd 16k!!! Is de Sparrow dan geen optie?
Maar was netto net boven de 10k kwijt (afgelopen januari).
Krijg van diverse bronnen het idee dat de prijzen wel echt de pan uitreizen, vooral de installatie kosten.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
We hebben hier een BB p80 (11kW) en die staat toch grotendeels uit z'n neus te eten, en irritanter, hij kan onder de ca 650W niet verder terug moduleren. Ons gasverbruik was rond de 1800m3... We waren bang dat we te weinig vermogen zouden hebben, maar het is eigenlijk dus te veel..water_escape schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:38:
Overweeg ook eens de Blackbird p60..
Wij hadden ook ca 1800m3 maar afgelopen winter toch wel het idee dat hij op zijn max zat, dus weet niet of een lichtere variant genoeg was geweest. Al zit er natuurlijk een backup-heater bij, maar het was ook nog niet extreem koud.Jpiek schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:57:
[..]
We hebben hier een BB p80 (11kW) en die staat toch grotendeels uit z'n neus te eten, en irritanter, hij kan onder de ca 650W niet verder terug moduleren. Ons gasverbruik was rond de 1800m3... We waren bang dat we te weinig vermogen zouden hebben, maar het is eigenlijk dus te veel..
Gek volgens mijn offerte is standbyverbruik 280w?Jpiek schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:57:
[quote]water_escape schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:38:
/quote]
We hebben hier een BB p80 (11kW) en die staat toch grotendeels uit z'n neus te eten, en irritanter, hij kan onder de ca 650W niet verder terug moduleren. Ons gasverbruik was rond de 1800m3... We waren bang dat we te weinig vermogen zouden hebben, maar het is eigenlijk dus te veel..
EDIT: oh nee dit is 28 watt, jij zal wel bedoelen dat zodra die aanspringt het minimale vermogen 650 watt is?
:strip_exif()/f/image/gfoFHpTn3gDCzH5Enn3QP3k0.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door alikebab1 op 22-05-2025 15:22 ]
Achteraf zou ik liever een enkele dag met BUH op COP1 draaien dan het halve voorjaar die pomp laten pendelen...Barryvdh schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:18:
[...]
Wij hadden ook ca 1800m3 maar afgelopen winter toch wel het idee dat hij op zijn max zat, dus weet niet of een lichtere variant genoeg was geweest. Al zit er natuurlijk een backup-heater bij, maar het was ook nog niet extreem koud.
Ben nog wel beter aan het afregelen maar het houd ergens op natuurlijk. teveel afgifte zorgt voor nog vaker uitslaan.
Hopelijk straks een goede SWW regeling van Weheat en dan kan de restwarmte wellicht de Boiler in...
Ja idd, standby is pomp en binnenunit. Laagste verwarmingsstand is ca 650w (hangt ook van de ingestelde temp af schijnt), nog lager en hij gaat uit.alikebab1 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:21:
[...]
Gek volgens mijn offerte is standbyverbruik 280w?
EDIT: oh nee dit is 28 watt, jij zal wel bedoelen dat zodra die aanspringt het minimale vermogen 650 watt is?
[Afbeelding]
Ik probeer nu de periodes aan en uit zo veel mogelijk te rekken, iets overshoot qua temp en run en dan weer wat langer uit...
Houdt rekening met het feit dat moderne R290 warmtepompen bij -10 in de regel 20% capaciteit verliezen. Gezien jouw gasverbruik heb je 9 kW netto nodig. Een Sparrow is aan de lichte kant. Een BB is niet voor op de grond in de tuin gemaakt. Je kan de Sparrow voorzien van de binnenunit met 3 kW back up heater of een 3.5 airco erbij in de woning. Maar ja -10 DAG gemiddelde hoe vaak komt dat nog voor. Daarnaast is vvw een uitstekende warmtebuffer voor koude nachten. Hanteer voor het vermogen de koevlaas formule.water_escape schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:38:
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Dan kan ik dus ook de Sparrow nemen.Jpiek schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:57:
[...]
Ik heb liever een kast ergens in de tuin dan een BB op het dak ivm trillingen of geluid.
Maar het vermogen is dus twijfelachtig.
Water-Escape
Sorry, de inrichting is inclusief SWW (badkamer)Jpiek schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:36:
[...]
Achteraf zou ik liever een enkele dag met BUH op COP1 draaien dan het halve voorjaar die pomp laten pendelen...
Ben nog wel beter aan het afregelen maar het houd ergens op natuurlijk. teveel afgifte zorgt voor nog vaker uitslaan.
Hopelijk straks een goede SWW regeling van Weheat en dan kan de restwarmte wellicht de Boiler in...
Water-Escape
Ze proberen het gewoon te vragen heb ik het idee, terwijl de mark aan het afzwakken is.Tijgerkracht schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:47:
[...]
Waren hier tussen de 1800 en 2000 m3 kwijt per jaar en heb de BB80 met 300L vat, alles vloerverwarming.
Maar was netto net boven de 10k kwijt (afgelopen januari).
Krijg van diverse bronnen het idee dat de prijzen wel echt de pan uitreizen, vooral de installatie kosten.
Water-Escape
klopt!Carboy54 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:57:
[...]
Houdt rekening met het feit dat moderne R290 warmtepompen bij -10 in de regel 20% capaciteit verliezen. Gezien jouw gasverbruik heb je 9 kW netto nodig. Een Sparrow is aan de lichte kant. Een BB is niet voor op de grond in de tuin gemaakt. Je kan de Sparrow voorzien van de binnenunit met 3 kW back up heater of een 3.5 airco erbij in de woning. Maar ja -10 DAG gemiddelde hoe vaak komt dat nog voor. Daarnaast is vvw een uitstekende warmtebuffer voor koude nachten. Hanteer voor het vermogen de koevlaas formule.
BB is niet voor op de grond, ik vond het meteen een raar voorstel. Ik heb een overkapping waar hij op kan, maar dan zit het bij een slaapkamer. Vandaar liever een kast op de grond in de tuin. Met koevlaas kwam ik op 8-9 uit idd. (is dit dan wat je bij -10 moet hebben? want dan kan je sparrow met 6kw idd niet @Carboy54 )
Er hangen ook Airco's overal. Maar zou zonde zijn als die moeten bijspringen natuurlijk. (woonkamer 6kw airco en keuken 3,5kw airco)
[ Voor 4% gewijzigd door water_escape op 22-05-2025 16:04 ]
Water-Escape
Als ik jou was zou ik de Sparrow doen.water_escape schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:03:
[...]
klopt!
BB is niet voor op de grond, ik vond het meteen een raar voorstel. Ik heb een overkapping waar hij op kan, maar dan zit het bij een slaapkamer. Vandaar liever een kast op de grond in de tuin. Met koevlaas kwam ik op 8-9 uit idd.
Er hangen ook Airco's overal. Maar zou zonde zijn als die moeten bijspringen natuurlijk. (woonkamer 6kw airco en keuken 3,5kw airco)
Mag ik ook vragen waarom? Maar het is ook zorgelijk dat die ook naar de 16k gaat.
Over 2 weken komt nog een bedrijf langs, initial schatting is 13k bij hun. (Daikin Altherma 3R R32 8kw)
Ik heb een partij gehad die ook de Weheat doet, maar die hebben een Vaillant AroTHERM 9kw in de offerte gezet.
[ Voor 13% gewijzigd door water_escape op 22-05-2025 16:14 ]
Water-Escape
Retorische vraag, poging tot echte antwoord:Carboy54 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:57:
Maar ja -10 DAG gemiddelde hoe vaak komt dat nog voor.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/daggegevens
Als ik de Bilt pak: 111x sinds het begin van de meting in 1901, met de recenste keren 1 dag in 2012 en daarvoor 2 dagen in 1997
Ik krijg straks de sleutel van een jaren 30 huis (140m2) welke nog in bijzonder originele staat is, kortom veel ouwe zooi maar een prachtig huis in potentie. We gaan grondig renoveren van kruipruimte tot zolderbalk. Er komt spouwmuur isolatie, alle kozijnen worden vervangen met HR++ glas, er komt een betonvloer ~65 m2 met vvw beneden en airco’s boven. De zolder wordt geïsoleerd. Ik wil geen radiatoren terug laten komen op miss 1 jaga in de hal. De eigenaresse was op leeftijd en is al even overleden dus ik heb geen relevant gasverbruik waar ik mee kan berekenen. Ik wil graag de Remeha ketel vervangen door een FE WP, ik heb een mooie plek in de kelder maar ik heb 2 opties. Optie1 direct vervangen tijdens de verbouwing of optie 2, de ketel laten hangen en pas vervangen als ik een halve winter en voorjaar heb gedraaid zodat ik een indicatie van m’n gasverbruik heb en net iets makkelijker kan bepalen welk vermogen WeHeat ik nodig heb. Kan ik met een kleine Flint of beter toch een Sparrow. Iemand die een goed advies heeft hoe in te schatten wat nodig is bij optie 1?
ik overweeg een Blackbird P80 - 11KW dus.
Woning is 250m2 woonoppervlak. Ik woon er pas een jaar en het gasverbruik was zo'n 1500 - 1600m3. Als ik de koevlaas formule toepas is dat: 1500 * 8 / 1650 = 7.3KW.
Nu moet ik er wel bij zeggen: om kosten te besparen heb ik de verwarming kouder gezet dan ik zou willen afgelopen winter. Dus hij stond op 19 waar ik deze liever op 20.5 heb. Ook heb ik boven verwarmd met Airco i.p.v. radiator.
Ik kan moeilijk uitrekenen hoeveel meer gas ik had verbruikt o.b.v. die 1.5 graad meer.
De vraag: die 11KW LIJKT overkill, maar is dat ook echt zo?
Ik wil terug naar bijna geen gasverbruik, behalve voor warm water.
Er staan al heel wat Blackbirds p60 in het veld
Bij zo'n verbouwing zou ik direct de cv ketel eruit doen en van het gas af gaan.Lager schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:53:
Ik ben al een tijdje aan het meelezen op dit (en een aantal andere) WP topics maar ik neig naar een WeHeat. Maar ik heb een beetje een uitdaging qua config.
Ik krijg straks de sleutel van een jaren 30 huis (140m2) welke nog in bijzonder originele staat is, kortom veel ouwe zooi maar een prachtig huis in potentie. We gaan grondig renoveren van kruipruimte tot zolderbalk. Er komt spouwmuur isolatie, alle kozijnen worden vervangen met HR++ glas, er komt een betonvloer ~65 m2 met vvw beneden en airco’s boven. De zolder wordt geïsoleerd. Ik wil geen radiatoren terug laten komen op miss 1 jaga in de hal. De eigenaresse was op leeftijd en is al even overleden dus ik heb geen relevant gasverbruik waar ik mee kan berekenen. Ik wil graag de Remeha ketel vervangen door een FE WP, ik heb een mooie plek in de kelder maar ik heb 2 opties. Optie1 direct vervangen tijdens de verbouwing of optie 2, de ketel laten hangen en pas vervangen als ik een halve winter en voorjaar heb gedraaid zodat ik een indicatie van m’n gasverbruik heb en net iets makkelijker kan bepalen welk vermogen WeHeat ik nodig heb. Kan ik met een kleine Flint of beter toch een Sparrow. Iemand die een goed advies heeft hoe in te schatten wat nodig is bij optie 1?
Dat was ik ook van plan maar op basis van wat bepaal ik dan de grote van de WeHeat? Ik wil een beetje voorkomen dat de installateur van de aannemer aankomt met de WP met voor hem de beste marge en de opmerking: het is een groot huis en uit 1935 dus je hebt wel een 11kW nodig terwijl ik denk dat een kleinere ook kan. En dan heb ik liever een goede onderbouwing waarom ik dat denk.201WD schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:06:
[...]
Bij zo'n verbouwing zou ik direct de cv ketel eruit doen en van het gas af gaan.
Andere installateurs wel, Coolblue zelf nog niet, en kon ook nog geen duidelijkheid geven wanneer wel. In elk geval heb ik via een andere partij nu wel een offerte voor een P60, en binnenkort een schouw dus ben benieuwdStoker schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:51:
Is volgens CB de P60 niet te leveren? Of leveren zij die nog niet?
Er staan al heel wat Blackbirds p60 in het veld
Blackbird P80 is een 8kw warmtepomp, die 11kw levert hij alleen als het buiten warm is.Lager schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:22:
[...]
Dat was ik ook van plan maar op basis van wat bepaal ik dan de grote van de WeHeat? Ik wil een beetje voorkomen dat de installateur van de aannemer aankomt met de WP met voor hem de beste marge en de opmerking: het is een groot huis en uit 1935 dus je hebt wel een 11kW nodig terwijl ik denk dat een kleinere ook kan. En dan heb ik liever een goede onderbouwing waarom ik dat denk.
Ik vind het gasverbruik best meevallen voor het woonoppervlak watje beschijft ondanks dat je lager hebt gestookt. Ik denk dat een Blackbird P80 prima zou gaan in jouw huis. Even afhankelijk natuurlijk wat de isolatie van de woning is en warmte afgifte systeem.alikebab1 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:03:
Ik heb nog een vraag t.a.v. de capaciteitsberekening van de WeHeat.
ik overweeg een Blackbird P80 - 11KW dus.
Woning is 250m2 woonoppervlak. Ik woon er pas een jaar en het gasverbruik was zo'n 1500 - 1600m3. Als ik de koevlaas formule toepas is dat: 1500 * 8 / 1650 = 7.3KW.
Nu moet ik er wel bij zeggen: om kosten te besparen heb ik de verwarming kouder gezet dan ik zou willen afgelopen winter. Dus hij stond op 19 waar ik deze liever op 20.5 heb. Ook heb ik boven verwarmd met Airco i.p.v. radiator.
Ik kan moeilijk uitrekenen hoeveel meer gas ik had verbruikt o.b.v. die 1.5 graad meer.
De vraag: die 11KW LIJKT overkill, maar is dat ook echt zo?
Ik wil terug naar bijna geen gasverbruik, behalve voor warm water.
Zeker de afgifte is denk ik een erg belangrijke. Wij hebben beneden vloerverwarming en boven allemaal Jaga's hangen met ventilatoren.
Wij hebben een Blackbird staan alleen voor het CV gedeelte en heb vind ik de watertempearatuur vrij laag staan. Hij draait nu op Opentherm omdat die soms ging verwarmen omdat het in de nachten afkoelde. Binnen was het nog goed op temperatuur dus zonde dat de warmtepomp dan aangaat.
Op stooklijn kan de Blackbird terug moduleren naar 20%, andere modellen nog net iets verder.
Onze opstelling in huis:
WeHeat Blackbird P80 voor CV systeem
Losse back up heater 2.5kW (Alleen voor als er storing is of de Blackbird het echt niet trekt, nog niet voor gekomen. een paar keer na ee defrost maar de instelling is gewijzigd en geoptimaliseerd)
Losse normale boiler voor tapwater.
Als je de CV ketel alleen wilt gebruiken voor je warm water en je CV systeem volledig wilt draaien op een warmtepomp zou ik een boiler nemen. Ik weet niet of ik dat in combinatie zou doen met een warmtepomp in 1 systeem. Ik lees wisselende reacties...
Verduurzamen met een warmtepomp en dan een stroom vretende el. boiler. 😡. Doe het dan goed een indirecte via de warmtepomp of een warmtepompboiler indien de installatie daarom vraagt.Kevin1990 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:00:
[...]
Ik vind het gasverbruik best meevallen voor het woonoppervlak watje beschijft ondanks dat je lager hebt gestookt. Ik denk dat een Blackbird P80 prima zou gaan in jouw huis. Even afhankelijk natuurlijk wat de isolatie van de woning is en warmte afgifte systeem.
Zeker de afgifte is denk ik een erg belangrijke. Wij hebben beneden vloerverwarming en boven allemaal Jaga's hangen met ventilatoren.
Wij hebben een Blackbird staan alleen voor het CV gedeelte en heb vind ik de watertempearatuur vrij laag staan. Hij draait nu op Opentherm omdat die soms ging verwarmen omdat het in de nachten afkoelde. Binnen was het nog goed op temperatuur dus zonde dat de warmtepomp dan aangaat.
Op stooklijn kan de Blackbird terug moduleren naar 20%, andere modellen nog net iets verder.
Onze opstelling in huis:
WeHeat Blackbird P80 voor CV systeem
Losse back up heater 2.5kW (Alleen voor als er storing is of de Blackbird het echt niet trekt, nog niet voor gekomen. een paar keer na ee defrost maar de instelling is gewijzigd en geoptimaliseerd)
Losse normale boiler voor tapwater.
Als je de CV ketel alleen wilt gebruiken voor je warm water en je CV systeem volledig wilt draaien op een warmtepomp zou ik een boiler nemen. Ik weet niet of ik dat in combinatie zou doen met een warmtepomp in 1 systeem. Ik lees wisselende reacties...
Interessante casus, herkenbaar ook qua vertrekpunt. Heb je overwogen om de buitenmuur te isoleren? Ik heb de spouwmuur ook geïsoleerd maar dat is bij deze bouwjaren maar een minimaal effect. En een controle vraag: er zijn meerdere discussies op tweakers over warmtepompen. Daarin stel je ook deze vraag over het bepalen van het vermogen?Lager schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:53:
Ik ben al een tijdje aan het meelezen op dit (en een aantal andere) WP topics maar ik neig naar een WeHeat. Maar ik heb een beetje een uitdaging qua config.
Je kunt je afvragen hoe vaak het echt zo koud wordt. Ja je gasverbruik zou een argument zijn voor BB, maar zoals @Tijgerkracht heeft gezegd, de BB kan niet heel laag moduleren. De Sparrow zie ik tot 190watt teruggaan.water_escape schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:57:
[...]
Dan kan ik dus ook de Sparrow nemen.
Ik heb liever een kast ergens in de tuin dan een BB op het dak ivm trillingen of geluid.
Maar het vermogen is dus twijfelachtig.
En als ik de keuze had tussen een sparrow in de tuin of een BB op een dak (met geluidsoverlast vanwege de resonantie), dan wist ik het wel.
Ik zie meerdere BB 80 op 400 watt draaien dus ook dat is best laag en ook afhankelijk van afgiftesysteem.jelleeelco schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:12:
[...]
Je kunt je afvragen hoe vaak het echt zo koud wordt. Ja je gasverbruik zou een argument zijn voor BB, maar zoals @Tijgerkracht heeft gezegd, de BB kan niet heel laag moduleren. De Sparrow zie ik tot 190watt teruggaan.
En als ik de keuze had tussen een sparrow in de tuin of een BB op een dak (met geluidsoverlast vanwege de resonantie), dan wist ik het wel.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 23-05-2025 12:02 ]
Deels eens. Echter wil ik niet altijd afhankelijk zijn van de warmtepomp en/of warntepomp boiler.Carboy54 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:16:
[...]
Verduurzamen met een warmtepomp en dan een stroom vretende el. boiler. 😡. Doe het dan goed een indirecte via de warmtepomp of een warmtepompboiler indien de installatie daarom vraagt.
En ja wat is verduurzamen. Het produceren van zonnepanelen, accu's en andere elektrische machines is ook niet heel duurzaam waar er grondstoffen gewonnen worden die niet heel milieu vriendelijk zijn of onderdelen vanuit heel de wereld naar 1 fabriek moeten met vliegtuigen of schepen toch?
Zelf hebben we gekozen voor een gunstigere geprijsde boiler die inderdaad veel meer stroom vreet maar in combinatie met zonnepanelen, een thuisbatterij op wielen en binnenkort een plugin batterij ga ik ervan uit dat ik van april tot en met september voor 95% mijn eigen energie opwek en daarmee kan gebruiken of in huis of in de avonden kan terug leveren als er energie vraag is in het land
De boiler staat ingesteld dat die tussen 10.00-17.00 opwarmt met een temperatuur van 80 graden en hem daar op houd in dat tijdsvak. Daarna stookt die alleen bij als die onder de grens komt van 55 graden buiten dat tijdsvak. Als het een normale dag is zoals gisteren met wat wolken en zon doen de panelen meer dan 40kW op 1 dag. Op dit moment is er 17kW opgewekt met wat buien in de ochtend.
Onze Blackbird P80 moduleert ook rond de 400W terug. Soms zelfs daaronder. Laagste wat ik heb behaald is ±360W. Informatie uit de portal van WeHeat.Carboy54 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:02:
[...]
Ik zie meerdere BB 80 op 400 watt draaien dus ook dat is best laag en ook afhankelijk van afgiftesysteem.
Van het afgiftesystem of het daaraan inherent andere watertemp ?Carboy54 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:02:
[...]
Ik zie meerdere BB 80 op 400 watt draaien dus ook dat is best laag en ook afhankelijk van afgiftesysteem.
Hier radiatoren en een paar convectorputten en probeer onder die 620-650W te komen, watertemp die ik nodig lijk te hebben is echter 30-40C ongeveer...
M.a.w. kan de BB nog verder omlaag moduleren als ik een lagere watertemp weet te realiseren ?
Het is een combinatie van temperatuur en flow. Door onze aanpak zien wij vaak dat de waterpomp niet boven de 60% hoeft te komen voor de gewenste flow. Wanneer die maximaal is is er bij juiste afgifte / kleine Delta en moduleert hij maximaal terug. Weheat ziet veel pompen die hoger dan 80% draaien.Jpiek schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:07:
[...]
Van het afgiftesystem of het daaraan inherent andere watertemp ?
Hier radiatoren en een paar convectorputten en probeer onder die 620-650W te komen, watertemp die ik nodig lijk te hebben is echter 30-40C ongeveer...
M.a.w. kan de BB nog verder omlaag moduleren als ik een lagere watertemp weet te realiseren ?
Jpiek schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:07:
[...]
Van het afgiftesystem of het daaraan inherent andere watertemp ?
/f/image/Zr15clwXF3Aave3DuuUZGkuO.png?f=fotoalbum_large)
Als ik nu random dag in Maart pak, zit ie best veel tussen de 450-540 ingangsvermogen. Wel met lage gevraagd temperatuur (25 graden).
ik heb begrepen dat dit 2 aparte groepen moeten zijn achter een aardlek, dus 4 sectors
-1x 16A voor de warmtepomp
-1x 16A voor de Full electric unit
-1x aardlek
klopt dit?
kan het echter nergens zien, niet in de portal en niet in de app.
Weet niet of je voor de BUH een aparte groep nodig hebt (ik dacht het wel) en dan idd twee groepen. Maar waarom niet aardlekautomaat? die heb je tegenwoordig in enkele uitvoering, dus net zo breed als een normale automaat.Mjans19 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:49:
Hoeveel ruimte heb ik nodig in de meterkast voor een Blackbird all electric
ik heb begrepen dat dit 2 aparte groepen moeten zijn achter een aardlek, dus 4 sectors
-1x 16A voor de warmtepomp
-1x 16A voor de Full electric unit
-1x aardlek
klopt dit?
https://www.elektramat.nl...2QD3wmIkbuvMaAlH9EALw_wcB
Ja ook mailtje gehad. Plaatje lijkt te wijzen op de app, dus wellicht dat er vandaag/morgen een update in de appstore staat dan.jelleeelco schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:30:
Net een mailtje van Weheat gekregen dat de extra data nu beschibaar is onder "Data for diehards".
kan het echter nergens zien, niet in de portal en niet in de app.
Alle ruwe data voor de echte diehards
Wil je tot op de graad nauwkeurig weten wat je warmtepomp doet?
Vanaf nu zie je in Data for diehards o.a.:
-Temperaturen van bron, cv-water en buitenlucht
- Statussen (compressor, pomp, ontdooicyclus)
- Vermogens en COP-waarden in real-time
Duik erin en ontdek hoe elke instelling impact heeft op je verbruik.
BUH is toch 300 3000W ? zou ik op een aparte groep willen idd. en dan beide een alamat, valt je verwarming niet uit als er elders in huis iets loos is, of omgekeerd...jelleeelco schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:38:
[...]
Weet niet of je voor de BUH een aparte groep nodig hebt (ik dacht het wel) en dan idd twee groepen. Maar waarom niet aardlekautomaat? die heb je tegenwoordig in enkele uitvoering, dus net zo breed als een normale automaat.
https://www.elektramat.nl...2QD3wmIkbuvMaAlH9EALw_wcB
[edit: typo]
Ja...maar stuur een mail nadat het er is. Niet ervoor... of schrijf dan in de mail dat het er binnenkort aankomt oid.Barryvdh schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:47:
[...]
Ja ook mailtje gehad. Plaatje lijkt te wijzen op de app, dus wellicht dat er vandaag/morgen een update in de appstore staat dan.
[...]
300watt voor de BUH? Ik dacht 3000 watt.... Voor 300watt heb je geen aparte groep nodig.Jpiek schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:56:
[...]
BUH is toch 300W ? zou ik op een aparte groep willen idd. en dan beide een alamat, valt je verwarming niet uit als er elders in huis iets loos is, of omgekeerd...
Men raadt wel aan om de binnenunit (om het even of die een BUH heeft of niet) op een aparte groep aan te sluiten, precies om de reden die je meldt.
Typo, bedoelde idd 3000 W. aangepast....jelleeelco schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:58:
[...]
300watt voor de BUH? Ik dacht 3000 watt.... Voor 300watt heb je geen aparte groep nodig.
Men raadt wel aan om de binnenunit (om het even of die een BUH heeft of niet) op een aparte groep aan te sluiten, precies om de reden die je meldt.
Buitenmuur isoleren is geen optie vanwege het feit dat de woning een 2 onder 1 kap is en onderdeel uitmaakt van een kleine serie van 2 kappers.Jailhouse schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:25:
[...]
Interessante casus, herkenbaar ook qua vertrekpunt. Heb je overwogen om de buitenmuur te isoleren? Ik heb de spouwmuur ook geïsoleerd maar dat is bij deze bouwjaren maar een minimaal effect. En een controle vraag: er zijn meerdere discussies op tweakers over warmtepompen. Daarin stel je ook deze vraag over het bepalen van het vermogen?
Ik heb de vraag (nog) niet in een ander draadje gesteld. Meer omdat ik al wel een aantal draadjes had gelezen maar vooral bij WeHeat was blijven hangen omdat ik het WeHeat concept/merk aantrekkelijk vind. Als je een suggestie hebt welk draadje een meer algemene vraag beter kan beantwoorden hou ik me natuurlijk ook van harte aanbevolen.
Uitdaging Traditionele aanpak Onze oplossing
Legionella-risico Vast programma dat je zelf moet instellen Volautomatische, slimme legionella-cyclus
Dacht dat we juist wél zelf de Legionella run wilden kunnen plannen ?
Intelligence klinkt goed, maar niet al ik er geen vat op heb.
Ik zou zeggen, probeer het...mss dat de AI van Weheat het beter kan dan je eigen keuze.Jpiek schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:10:
Mail van Weheat mbt SWW :
Legionella-risico Vast programma dat je zelf moet instellen Volautomatische, slimme legionella-cyclus
Intelligence klinkt goed, maar niet al ik er geen vat op heb.
Ha!Jpiek schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:10:
Mail van Weheat mbt SWW :
Intelligence klinkt goed, maar niet al ik er geenvat
op heb.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.