Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-05 11:32
Heb een Sparrow full-electric met voorgemonteerde binnenunit en 200L WeHeat boilervat op 50grC draaien.
Kamertemp op 19,5 constant met Tado V3 en dan draait de wp mooi op constant vermogen.
Bij deze buitentemp is de watertemp rond de 33grC
Echter tijdens een SWW run zakt de kampertemp met paar tienden en gaat de vraagtemp omhoog van 34 naar 40grC met als gevolg dat na de run een (te) hoog vermogen wordt gevraagd. Met als gevolg overshoot in vermogen en watertemp en verlaagde COP.
Het regelalgoritme is hier bepaald niet op geoptimaliseerd .....

Gebeurt dit ook bij andere thermostaten ? bv de Honeywell T6 ?
Of is dit weer een typisch Tado V3 probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9Hw9Bu8TyhwVNA9sJ7N8gFTuUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J16BtEMWkU4Sy5OjAzs00xWp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 16:39
jelleeelco schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:35:
[...]

Ik ben er even van uit gegaan dat de meesten met een Flint niet een backup heater hebben, maar de CV als backup hebben...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKxofqp_zqRdtKHfOhesvtOjYSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cXZUO28KDhypRgNYXn75npU.jpg?f=fotoalbum_large Deze als backup heater naast de Flint, maar dan met het Logo van WeHeat er op ;) Hè verdorie, die blijkt naast LPG/propaan ook nog 220V nodig te hebben, dus dat lost bij uitval ook weinig op.

In de serieuze mode; Kan de Flint een backup heater aansturen? Of is dat beperkt tot Sparrow en BB?

[ Voor 9% gewijzigd door ntram op 12-12-2024 17:58 ]

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:42
ntram schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:53:
[...]

[Afbeelding] Deze als backup heater naast de Flint, maar dan met het Logo van WeHeat er op ;) Hè verdorie, die blijkt naast LPG/propaan ook nog 220V nodig te hebben, dus dat lost bij uitval ook weinig op.

In de serieuze mode; Kan de Flint een backup heater aansturen? Of is dat beperkt tot Sparrow en BB?
De binnenunit is hetzelfde dus in theorie kan het, maar dat is uitgezet in de software begreep ik. Dus in de praktijk kan het niet.

• reiniero
jelleeelco schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:00:
Vraagje, om wat referentie te hebben... bij mensen met WP zonder SWW, wat is jullie COP zo deze dagen?
Vanmorgen zat ie rond de 5. Daarna is ie nog niet weer aan geweest. Warmte blijft lang in de vloer hier vanwege goede isolatie.
Zal met stooklijn misschien beter werken maar dat beviel niet toen ik dat probeerde. Dat werd te warm en als de zon naar binnen schijnt nog warmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:23
reiniero schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:07:
[...]

De binnenunit is hetzelfde dus in theorie kan het, maar dat is uitgezet in de software begreep ik. Dus in de praktijk kan het niet.
De Flint kan geen SWW doen, dat is software matig uitgeschakeld. Een backup heater kan volgens mij wel.

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:26
Tijgerkracht schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:10:
[...]

Als tie komt wordt het Januari, denk ik, CB doet moeilijk over de installatie.
Vanaf eerste contact gezegd dat we al hybride zijn en nu moeilijk doen over weghalen Elga.
Anyway, vandaag goed gesprek gehad, maar vonden ze ook EvoHome met kleppen niet lekker en wilde het daar op afketsen (let wel ik had al 500 aanbetaald). Heb gezegd dat 80m2 vloer altijd open staat, alsook radiator in hal en badkamer en de fancoil in de werkkamer.....oh, maar dan kan het wel.
Woensdag beslissen we definitief.
Ik ben wel benieuwd naar welke weheat je wilt gaan en waarom? Zelf zijn we aan het kijken naar een Elga ace all in one of een flint in hybride setup. Maar twijfelen nog tussen de twee aangezien onze cv al oud is

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:43
Vraagje, om wat referentie te hebben... bij mensen met WP zonder SWW, wat is jullie COP zo deze dagen?
Deze week op 5 met een Flint. En jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:42
Desembrood schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:51:
Ook hier even de vraag voor de gebruikers van een Itho Daalderop I-WPV tapwaterboiler. De verticale meer warmtewisselaar en pomp onder het vat.

Net als gesteld in het Itho topic
Desembrood in "Itho Daalderop Amber"

Hoe bevalt jullie deze boiler na langer gebruik qua betrouwbaarheid, eventuele problemen, en last van kalkaanslag?
Werkt helemaal prima. Kan natuurlijk niet vertellen dat het hetzelfde/minder/beter werkt dan een ander vat aangezien ik die niet aangesloten heb maar ben er tevreden over. Handig aan te sluiten en past mooi in een hoekje.

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-05 22:50
jelleeelco schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:46:
[...]

Potverdikkie, je hebt gelijk! Ik had de entiteiten toegevoegd en niet het apparaat... OMG wat een beginnersfout!

Dank!!

Nu kan ik mijn automatisering testen....als op zonnige winterdagen de teruglevering van zonnenenergie > 500watt voor mininaal een uur, zet thermostaat danvoor 3 uur 1 graad hoger

of zoiets...dan gebruik ik de vloer als thermische batterij
Je zou ook de OpenWeathermap kunnen gebruiken. Dan kun je op basis van de status van de forecast schakelen. Misschien is dat handiger dan afwachten of je minimaal 500 watt hebt gehaald in het afgelopen uur.

Ik kwam dit stukje code tegen in dit draadje:

{% set sunH = namespace(value=0) %}
{% set nextDuskE = as_timestamp(state_attr("sun.sun", "next_dusk")) * 1000 %}
{% for h_forecast in state_attr("weather.owm_one_hourly", "forecast") %}
{% if h_forecast.condition == "sunny" and h_forecast.datetime < nextDuskE %}
{% set sunH.value = sunH.value + 1 %}
{% endif %}
{% endfor %}
{{ sunH.value }}

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-05 11:23
jelleeelco schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:09:
[...]

afgegeven vermogen gedeeld door opgenomen vermogen...

Afgegeven vermogen kan ik alleen aflezen uit de Weheat. Maar opgenomen vermogen kan ik met een fase1 meter in de groepenkast meten.
Als je de WP koppelt aan Home Assistant dan kan je de data van de afgelopen twee weken downloaden als CSV.

Dan heb je elke 30 seconden data over de status en alle sensoren die in HA zichtbaar zijn, dus ook het uitgegeven vermogen.

Je kunt daarmee het opgenomen vermogen en het totaal uitgegeven vermogen berekenen (bij benadering).

Vervolgens kan je dan best aardig de SCOP per tijdsperiode berekenen.

• Desembrood
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
ietse schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:59:
[...]

Werkt helemaal prima. Kan natuurlijk niet vertellen dat het hetzelfde/minder/beter werkt dan een ander vat aangezien ik die niet aangesloten heb maar ben er tevreden over. Handig aan te sluiten en past mooi in een hoekje.
Dank je, goed om te horen. Samen met andere reacties van 0 problemen geeft het meer vertrouwen voor het maken vd keuze 🙂

• jelleeelco
Flintstone087 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:53:
[...]

Deze week op 5 met een Flint. En jij?
5.5-6.2 met een Sparrow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Satefan schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:02:
[...]

Je zou ook de OpenWeathermap kunnen gebruiken. Dan kun je op basis van de status van de forecast schakelen. Misschien is dat handiger dan afwachten of je minimaal 500 watt hebt gehaald in het afgelopen uur.

Ik kwam dit stukje code tegen in dit draadje:

{% set sunH = namespace(value=0) %}
{% set nextDuskE = as_timestamp(state_attr("sun.sun", "next_dusk")) * 1000 %}
{% for h_forecast in state_attr("weather.owm_one_hourly", "forecast") %}
{% if h_forecast.condition == "sunny" and h_forecast.datetime < nextDuskE %}
{% set sunH.value = sunH.value + 1 %}
{% endif %}
{% endfor %}
{{ sunH.value }}
Oh goed zeg, dank je wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:27
MrBlueEyes schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:06:
Ik zou een Tado X installatie krijgen, maar ik krijg net van mijn installeur te horen dat deze door Weheat niet meer/ nog niet ondersteund wordt.

https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL

Welke thermostaten zijn dan slim om te nemen?

Ik heb 2 vloerverdelers 1 voor beneden en 1 voor boven. Ik zou graag de vloerverwarming per etage willen kunnen instellen, zodat het boven minder warm wordt dan beneden.
Ik heb voor de Tado V3+ gekozen om deze reden.

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:37
the noise schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:51:
[...]

Ik heb voor de Tado V3+ gekozen om deze reden.
Hmm dat is misschien dan een optie ja. Ik had op advies 3 tado x starter kits gekocht bij Tado. Die moeten sowieso eerst weer terug.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX3080 10G, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold6 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-05 21:31
jelleeelco schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:41:
[...]

Over de Amber kan ik je niets vertellen...ik ben vrij snel uitgekomen op Weheat vanwege de stille units. De Sparrow is op papier mss minder stil dan de Flint, maar de unit is heel anti-resonerend opgebouwd. Buitenkant is van soort EPS (of is EPS). Hij staat bij mij op het platte gedeelte van een zadeldak (houten dak constructie, bouwjaar 78) en zelfs op vol vermogen hoor ik NIETS als ik er pal ondersta. Mss geeft het beetje geluid, maar dat wordt al overstemd door het (hele zachte) gebrom van de ventillatie unit die in het berghok hangt.

Wat is het prijs verschil (totaal, inc installatie) tussen een Amber en een Sparrow?
weheat is met voorgemonteerde binnenunit 7355 and de itho 4775, maar daar komt dan nog een driewegklep en een extra circulatie pomp bij. denk dat het verschil zo'n 2000 euro is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:56
Wij hebben recent thuis (2 onder 1 kap uit 1972, redelijk geïsoleerd) een Blackbird laten installeren, in hybride opstelling naast onze (oude) Remeha ketel. We koken nog op gas en hebben momenteel geen ruimte voor een boilervat, dus voorlopig in deze opstelling. Wellicht over een tijdje full electric, maar dan moeten we eerst de zolder gaan verbouwen.

We hebben meerdere traditionele radiatoren en vloerverwarming in de keuken/garage. Woonkamer (nog) niet. Honeywell Round Modulation in de woonkamer, de WP opentherm aangestuurd.

Alle radiatoren hebben naregeling (knoppen met losse sensor) en speedcomfort ventilatoren. Beneden staan alle radiatoren op 17 graden, alle radiatoren boven op 15 graden. Comfortverwarming in de woonkamer doen we met airco of houtkachel. Boven verwarmen we enkel in de werkkamer hoger dan 15 graden, ook met airco.

Dit lijkt voorlopig (eerste indrukken) allemaal prima te werken. Waar ik nu benieuwd naar ben is wanneer de Blackbird ondersteuning gaat vragen van de ketel. De afgelopen dagen met lagere temperaturen zie je dat de Blackbird regelmatig flink moet werken, maar geen ondersteuning van de ketel heeft gevraagd. Die slaat tot nu toe alleen aan voor SWW.

Wordt in de Weheat algoritmes de ketel überhaupt wel aangesproken voor de CV of is dat een verkeerde verwachting? En zo ja, wanneer dan? In welke situatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 31-05 08:53
Ik heb de Flint sinds afgelopen vrijdag. Alleen radiatoren in huis. Bouwjaar 2008. Hoekwoning Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMRV7120-4aATEA_tV2udxxvPxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuIMTAnQexz2SsvPpD2WAr2c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-05 22:44
GoEV6 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:30:
[...]

Verschil is temp is maar 1,3 graden en is toch juist top als hij slechts op 20% door pruttelt?
Voor nu is dat mooi, maar zou hij met warmer weer dan niet vaker afslaan? (Heb zelf nog 0 ervaring met de warmtepomp. Misschien zit ik wel helemaal fout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roqme
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 24-05 09:47
Vorige week vrijdag hebben wij een Flint laten installeren maar deze werkt nog niet naar behoren. Installateur en Weheat weten hiervan maar hebben nog geen oplossing gevonden dus daarom jullie hulp gevraagd.

Situatie
Warmtepomp: Weheat Flint (zonder buffervat)
CV Ketel: Vaillant Ecotec Plus VHL NL 25-30/5-5L R6 (2020)
Thermostaat: Tado V3, bedraad
Afgiftesysteem: begane grond 45m2 vloerverwarming 4 groepen met therminon vloerverwarmingsverdeler (met pomp), boven reguliere radiatoren maar deze staan nooit aan. Alleen de radiator in de badkamer staat altijd open.

Wat is er aan de hand?
De CV ketel draait nog het grootste deel van de tijd en het gasverbruik is niet afgenomen t.o.v. voor de installatie van de warmtepomp. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Het lijkt wel alsof bij een warmtevraag eerst de gasketel aan gaat en dat de warmtepomp daarna (soms) pas bijspringt.

Wat is mij al opgevallen?
- In het Weheat portal is de status van de CV ketel af te lezen en deze heeft altijd op gedeactiveerd gestaan. Zie ook screenshots
- De CV ketel springt wel aan. Dit blijkt zowel uit het Weheat portal (watertemperatuur huis in loopt op terwijl COP 0 is en warmtepomp dus uit staat) als de P1 meter. Zie screenshots
- De CV ketel blijft branden ook al is de ingestelde temperatuur op de thermostaat al (lang) bereikt. 2 nachten geleden liep de temperatuur in de woonkamer zelfs op tot 20,5 graden terwijl de tado was ingesteld op 18 graden. Als noodmaatregel heb ik daarom de maximale temperatuur op de CV teruggezet naar 35 graden en ook in de tado app de maximale aanvoertemperatuur op 35 graden ingesteld.
- Gisterenmiddag/avond heeft de warmtepomp het wel een aantal uur goed gedaan. Maar dit is een uitzondering op afgelopen week.
- In het Weheat portal zie ik Staat aan/ uit-thermostaat op enkele (willekeurige?) momenten op aan springen. Ik kan zo niet zien dat deze status ergens effect op heeft. Deze status is trouwens alleen maar te zien als ik een periode van 3 uur selecteer. In andere overzichten valt deze status weg. Zie screenshot.

Vragen
- Heeft iemand de gouden tip?
- Enig idee in welke hoek we het moeten zoeken? Software, hardware, aansluiting, instellingen tado...

Hierbij enkele screenshots
- Gasverbruik per dag (6 december installatie warmtepomp)
- Screenshot Weheat portal afgelopen nacht
- Gasverbruik afgelopen nacht
- Screenshot status aan/uit thermostaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpRd__r4VEEiTwCvXRmDCdrxH4I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k4JO6lupJXQica4YjOpGWCVD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kR9hXg9Ms-MbrxrvgTA6g-gAAjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hm7R81Ek1uVDiMgJ8NTz9Mzk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GF2G6x4FP_xdp_nBBYEcsBvtQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xaSEQRrYuPKFMBTioEpPqy0L.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBl6UqFpK6jUWh5OVK3CthQ_2yY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QfIruVp0JSEq7EzBAOd0SM5z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door roqme op 13-12-2024 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
Nog even over het stroomverbruik wat vaak voor geen meter klopt. Als ik over een week kijken dan komt het toch aardig overeen. Terwijl het bij een momentopname zo 150 watt scheelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSItA4p7jIcEFjkxyK5o5boYRwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bQEg644UyBHvpUzaXpU6DIws.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpwgFjv3VyGnRPHaWEltRPsx8Uk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M7zmNSDUAdOqpR3BTpmXnw73.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
reiniero schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:13:
Nog even over het stroomverbruik wat vaak voor geen meter klopt. Als ik over een week kijken dan komt het toch aardig overeen. Terwijl het bij een momentopname zo 150 watt scheelt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oh dat is fijn te horen! Ik was even bevreesd dat de COP die ik nu haal een foutieve inschatting van de Sparrow was. Maar die 5.5-6.2 lijkt dan toch te kloppen.

Velen malen beter dan verwacht moet ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
roqme schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:04:
Vorige week vrijdag hebben wij een Flint laten installeren maar deze werkt nog niet naar behoren. Installateur en Weheat weten hiervan maar hebben nog geen oplossing gevonden dus daarom jullie hulp gevraagd.

Situatie
Warmtepomp: Weheat Flint (zonder buffervat)
CV Ketel: Vaillant Ecotec Plus VHL NL 25-30/5-5L R6 (2020)
Thermostaat: Tado V3, bedraad
Afgiftesysteem: begane grond 45m2 vloerverwarming 4 groepen met therminon vloerverwarmingsverdeler (met pomp), boven reguliere radiatoren maar deze staan nooit aan. Alleen de radiator in de badkamer staat altijd open.

Wat is er aan de hand?
De CV ketel draait nog het grootste deel van de tijd en het gasverbruik is niet afgenomen t.o.v. voor de installatie van de warmtepomp. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Het lijkt wel alsof bij een warmtevraag eerst de gasketel aan gaat en dat de warmtepomp daarna (soms) pas bijspringt.

Wat is mij al opgevallen?
- In het Weheat portal is de status van de CV ketel af te lezen en deze heeft altijd op gedeactiveerd gestaan. Zie ook screenshots
- De CV ketel springt wel aan. Dit blijkt zowel uit het Weheat portal (watertemperatuur huis in loopt op terwijl COP 0 is en warmtepomp dus uit staat) als de P1 meter. Zie screenshots
- De CV ketel blijft branden ook al is de ingestelde temperatuur op de thermostaat al (lang) bereikt. 2 nachten geleden liep de temperatuur in de woonkamer zelfs op tot 20,5 graden terwijl de tado was ingesteld op 18 graden. Als noodmaatregel heb ik daarom de maximale temperatuur op de CV teruggezet naar 35 graden en ook in de tado app de maximale aanvoertemperatuur op 35 graden ingesteld.
- Gisterenmiddag/avond heeft de warmtepomp het wel een aantal uur goed gedaan. Maar dit is een uitzondering op afgelopen week.

Vragen
- Heeft iemand de gouden tip?
- Enig idee in welke hoek we het moeten zoeken? Software, hardware, aansluiting, instellingen tado...

Hierbij enkele screenshots
- Gasverbruik per dag (6 december installatie warmtepomp)
- Screenshot Weheat portal afgelopen nacht
- Gasverbruik afgelopen nacht

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hmmm... Gezien de wijze waarop je gasverbruik verloopt zou ik zeggen dat je ketel aan/uit gestuurd wordt?

Ik zou het eerst gaan zoeken in de installatie. Is de thermostaat aangesloten op de Weheat? Wat voor thermostaat is het, is die goed aangesloten? En is vervolgens de Weheat aangesloten op de ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roqme
jelleeelco schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:14:
[...]

Hmmm... Gezien de wijze waarop je gasverbruik verloopt zou ik zeggen dat je ketel aan/uit gestuurd wordt?

Ik zou het eerst gaan zoeken in de installatie. Is de thermostaat aangesloten op de Weheat? Wat voor thermostaat is het, is die goed aangesloten? En is vervolgens de Weheat aangesloten op de ketel?
Het betreft een Tado V3 thermostaat. Hij is door Weheat ingesteld op D01 (opentherm). In de CV ketel zien de aansluitingen er nu als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZzgtzV6QfCL7-vwLu3KBYmgzpE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/c5qy3thK8uSzCUVqFZq1vB2Z.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
roqme schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:22:
[...]

Het betreft een Tado V3 thermostaat. Hij is door Weheat ingesteld op D01 (opentherm). In de CV ketel zien de aansluitingen er nu als volgt uit:

[Afbeelding]
Dan zit er daar sowieso iets mis: want je Weheat rapporteert "Status aan/uit thermostaat"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diekgait
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-06 15:14
reiniero schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:13:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit een Flint? Ik denk een correlatie te hebben gevonden. Ik zag namelijk een tijd lang geen verschil en nu weer wel.
Zie hier de de grafiek verschil tussen HW meter en Weheat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgLWb7ljaCEv7Nd9A6XqnMbrt5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YmWrDywgzl3homnRn031nNc3.png?f=fotoalbum_large
En zie hier de buitentemperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5S3UkZlG1KNlEVEta83rmcr4cE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3l1jR9s2AaebNeBijd3xKgpW.png?f=fotoalbum_large

Het stuk gisteren tussen 8:00 en 13:00 en 15:00 en 21:00 moet je negeren want toen had ik hem vanwege de hoge prijzen uitgezet.

Als je daar door heen kijkt en alle piekjes(meetverschillen door tijd) negeert dan kun je duidelijk zien dat de afwijking in gerapporteerd verbruik begint onder de 4 graden. Zou misschien dat verwarmingslint dat er onderin ligt zit standaard worden aangezet onder de 4 graden? Dat is wel desastreus voor de COP bij laag vermogen. Want het verschil is redelijk statisch(+- 140 wat).
@Weheat zouden jullie aan kunnen geven waar dit extra verbruik vandaan komt en waarom de Flint dit extra verbruik niet rapporteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:37
Welke thermostaat hebben jullie? En eventueel ook met meerdere vloerverdelers?

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX3080 10G, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold6 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MarkM
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-12-2024
Ook ik wel graag mijn ervaringen delen over mijn installatie van een Weheat Blackbird. Deze is afgelopen juli als hybride warmte pomp geïnstalleerd op het dak van de keuken, want kleine uitbouw van het huis is.
Als je in de keuken staat hoor je, als het stil is een lichte zoem, maar verder hoor de BB eigenlijk niet. Ook niet in de slaapkamer waar die precies onder het raam staat.

Qua verwarmen valt het mij tot nu tot erg mee. We hebben een matig geisoleerd huis met wel vloer isolatie en een goed geisoleerde 2e verdiepen (opbouw) met vloer verwarming. Onze voor en achter gevel zijn enkelsteens zonder isolatie. Wel overal HR+(+) glas.
De woonkamer waar de thermostaat hangt (honeywell T6) wordt verwarmd met een radiator aan de ene kant en een convectorput aan de andere kant.

We verwarmen nu tussen 7:00u en 21u op 19.5 graden en in de nacht 18,5 graden. Daarmee is het comfortabel warm. Ik ben aan het kijken of ik ook naar 19 graden kan, maar dan is het is het zodra temperatuur buiten onder de 5 graden komt toch iets minder comfortabel.

Hier enkele foto's van de installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qm7OvIVPE2kTEcj9nAzSTgbHHUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CtcgXBi6j9OGPIsFwfxc40P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcy89a1IKStIlZKi7brzHUlyY7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8KAcGSn3NL7ZcrhQQVxH9eV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nPs0aY5O9sliGM97dyWHx1VIbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvUVpWYsgLSs1Xy2OEbaFmQZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcc2DceD2yM4EYgDtjCrYQLGxMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZoKF6OMszcKcmKSq4OaKo2Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WDuOpCljX8sqnBSKd8YKoRiEB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtJuzD4bVTVUgRXMedZkWg0x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEDyx9P5E66scUuJM2CoMebWbrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fE9AxkkNKIxT7Td2dvTsoOS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Fg3G9xIFJtKjYJvQ2wWH6BU_kk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DbxCFuWFhVzE2iMdO9jzqnL.jpg?f=fotoalbum_large

Nu was ik ook naar de grafieken in de Weheat portal aan het kijken en het viel mij op dat deze best onrustig zijn. Verder heb ik eigenlijk nog heel weinig zelf aan gepast of bij gehouden. Maar ik was nu toc wel benieuwd of dit acceptabel is of dat het verstandig is dit wat aan te passen. Hopelijk kunnen jullie hier enig advies in geven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7rQI_17ZrBwmMDqMVkzLi6Q9dU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aIEkIZVwsMl7Aqa7BsTrO9Us.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmX1g1yeF0_Q1aBtURu-ELXcK1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hQbrKyH37HOE2oppQYYsowHd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcAug7yy0PwGDpW8sMWehvJV9uU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/52fGQP5zwmha3hoP93wqU2FU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
diekgait schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:42:
[...]

Is dit een Flint? Ik denk een correlatie te hebben gevonden. Ik zag namelijk een tijd lang geen verschil en nu weer wel.
Zie hier de de grafiek verschil tussen HW meter en Weheat:
[Afbeelding]
En zie hier de buitentemperatuur:
[Afbeelding]

Het stuk gisteren tussen 8:00 en 13:00 en 15:00 en 21:00 moet je negeren want toen had ik hem vanwege de hoge prijzen uitgezet.

Als je daar door heen kijkt en alle piekjes(meetverschillen door tijd) negeert dan kun je duidelijk zien dat de afwijking in gerapporteerd verbruik begint onder de 4 graden. Zou misschien dat verwarmingslint dat er onderin ligt zit standaard worden aangezet onder de 4 graden? Dat is wel desastreus voor de COP bij laag vermogen. Want het verschil is redelijk statisch(+- 140 wat).
@Weheat zouden jullie aan kunnen geven waar dit extra verbruik vandaan komt en waarom de Flint dit extra verbruik niet rapporteert.
Ja dit is een flint.
MrBlueEyes schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:24:
Welke thermostaat hebben jullie? En eventueel ook met meerdere vloerverdelers?
Hier een tado v3 met een 6 groep verdeler met pomp. Boven radiatoren die nog niet eens lauw worden met de lage temperatuur van de flint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
reiniero schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:26:
[...]

Hier een tado v3 met een 6 groep verdeler met pomp. Boven radiatoren die nog niet eens lauw worden met de lage temperatuur van de flint.
Zelfde 'probleem' op twee slaapkamers op zolder: oude T11 en T22 die niet voldoende capaciteit hebben om warm te worden met 28-30 graden Ta...

Ik ga snel Jagas ophangen (jammer van die 3 weken levertijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amiroo
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-02 09:58
roqme schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:22:
[...]
[Afbeelding]
Controleer je OT-verbinding. Voor zover ik weet, zou de OT-uitgang van CV naar WeHeat uit deze rode cirkel moeten gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYuusXjZsSjAcLnTLBwu5pBTf5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pltk6ndRJ8HaGfSB2jDJAqEa.jpg?f=fotoalbum_large

Hoekhuis 60s 140m2 | WeHeat Sparrow + buffervat50L + Vaillant CV + T6 OT | 3x Jaga Tempo + 7 oude boven | 11x430 Wp Panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
amiroo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:47:
[...]

Controleer je OT-verbinding. Voor zover ik weet, zou de OT-uitgang van CV naar WeHeat uit deze rode cirkel moeten gaan:

[Afbeelding]
wat voor kastje is dit eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roqme
jelleeelco schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:50:
[...]

wat voor kastje is dit eigenlijk...
Dit is de printplaat van mijn CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
roqme schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:52:
[...]

Dit is de printplaat van mijn CV ketel.
Ah ok, ziet er zo op de foto uit als een los kastje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roqme
[...]

[Afbeelding]
Oke dank. Ik heb dit zo doorgezet naar de installateur. Het lijkt inderdaad of er is aangesloten (E?)Bus (de rode stekker rechtsmidden op de printplaat). Hier een foto in een hogere kwaliteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OIjDgtUo4iAcVj6vzbCTTl76_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYJjL7wgPVM55nJFSNEOMBTO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

[Afbeelding]
Lijkt erop dat je gelijk hebt... thermostaat is dus verkeerd aangesloten, hieronder het schema uit de installatiehandleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHGI37o5QIGMt-MYSn7zDmmHTkQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1WHMLDPrrRCWN8cai4RuTps0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiroo
roqme schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:01:
[...]
Oke dank. Ik heb dit zo doorgezet naar de installateur. Het lijkt inderdaad of er is aangesloten (E?)Bus (de rode stekker rechtsmidden op de printplaat). Hier een foto in een hogere kwaliteit.
[Afbeelding]
Oh, ik zie net dat de verbinding met het moederbord (4 pinnen) ook niet is aangesloten!
Dan gebruik je nu zeker aan/uit en niet OT.
Kijk eens in de handleiding van Vaillant OT, de verbindingen zijn vrij eenvoudig. Ik heb het zelf gedaan en alles werkt perfect.

Hoekhuis 60s 140m2 | WeHeat Sparrow + buffervat50L + Vaillant CV + T6 OT | 3x Jaga Tempo + 7 oude boven | 11x430 Wp Panelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-04 12:15
Hoi, na dankbaar gebruik te hebben gemaakt van jullie expertise in in het beantwoorden van enkele technische vragen, zijn wij aangekomen aan het sluitstuk van onze vragen ronde. Keuze is gevallen op een WeHeat Flint of Sparrow in (afhaneklijk van prijsverschil) in een hybride opstelling.

Onze laatste vraag gaat over de locatie van de buitenunit. Voor zover wij kunnen inschatten, is er eigenlijk maar één geschikte plek. Op een houten dak van onze bijkeuken. De plek waar de buitenunit kan komen te staan is wat dicht bij ons slaapkamerraam en wij vragen ons af of dit niet te veel overlast gaat geven. Ik deel daarom wat foto's van ons idee en hopen dat jullie ervaringen ons het laatste zetje kunnen geven. Bij voorbaat dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hPse7CSWUkLSGHxqQQv9FSKJ9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T8rMkyALaXwbnXx2ODcQFcCd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isoztHOAcUT13d2T8s3KG4dBQ-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xSV1uvhCijjCZ77ijwzuNAWA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVSy-CEFaSXaoNYi4Ma_WJ4OSE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WfLkrDLbgK17Mp0qf7fes2P1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yn3S_dG16fUfKhTKKFvxhBqlS50=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QJE4quU4V45wr1IVCBCeE9mF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zMlAf0pKtrhuO7u47QM03D7CIM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2IPDUdDpHX8OcZiKV9BL9qnY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGUT5RflkEsTpV2NqwCQ0189wyw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TtrMmgdE8XG83Ub17cEWAlnm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVy0JxNjbe1vEBnEcq1GsaGLzxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GRv1SofWnCe4fbWDZhhrUdHr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door robmoh op 13-12-2024 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
robmoh schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:14:

Onze laatste vraag gaat over de locatie van de buitenunit. Voor zover wij kunnen inschatten, is er eigenlijk maar één geschikte plek. Op een houten dak van onze bijkeuken. De plek waar de buitenunit kan komen te staan is wat dicht bij ons slaapkamerraam en wij vragen ons af of dit niet te veel overlast gaat geven. Ik deel daarom wat foto's van ons idee en hopen dat jullie ervaringen ons het laatste zetje kunnen geven. Bij voorbaat dank!
Wat een mooi dak voor een blackbird 6kW ;) Je hebt het over gasleidingen in je fotos maar ik denk dat je cv leidingen bedoelt. Bij een blackbird zou je de unit zover mogelijk richting de rand kunnen zetten. Dat is een stuk minder opzichtig. Afbeeldingslocatie: https://cdn.prod.website-files.com/64c2827dd68e72865c792fba/65eaee4845e41ad2476ffd4e_DCR54030-bewerkt.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Tele op 13-12-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roqme
amiroo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:05:
[...]

Oh, ik zie net dat de verbinding met het moederbord (4 pinnen) ook niet is aangesloten!
Dan gebruik je nu zeker aan/uit en niet OT.
Kijk eens in de handleiding van Vaillant OT, de verbindingen zijn vrij eenvoudig. Ik heb het zelf gedaan en alles werkt perfect.
Die verbinding met het moederbord was ik van op de hoogte. Dat heb ik 2 jaar geleden zelf gedaan toen wij hier kwamen wonen en ik de thermostaat voor een tado heb vervangen. Dit heeft het altijd goed gedaan en mijn aanname was dat als dit aangesloten moest worden voor de warmtepomp dat de installateur dit wel zou opvallen. Deze zal ik dus in ieder geval weer aansluiten.

Kijk eens in de handleiding van Vaillant OT, de verbindingen zijn vrij eenvoudig. Bedoel je hiermee de handleiding van de CV ketel? Als ik het goed begrijp dan zou de aansluiting verplaatst moeten worden van BUS naar de aansluiting die OT uitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmoh
Tele schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:22:
[...]

Wat een mooi dak voor een blackbird 6kW ;) Je hebt het over gasleidingen in je fotos maar ik denk dat je cv leidingen bedoelt. Bij een blackbird zou je de unit zover mogelijk richting de rand kunnen zetten. Dat is een stuk minder opzichtig. [Afbeelding]
Je hebt helemaal gelijk :? stom schrijf foutje...

Ben het met je eens dat een BB prima kan op ons dak. En dat het esthetisch mooier is. Maar is het qua vermogen niet wat 'overkill' voor ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiroo
roqme schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:23:
[...]
Die verbinding met het moederbord was ik van op de hoogte. Dat heb ik 2 jaar geleden zelf gedaan toen wij hier kwamen wonen en ik de thermostaat voor een tado heb vervangen. Dit heeft het altijd goed gedaan en mijn aanname was dat als dit aangesloten moest worden voor de warmtepomp dat de installateur dit wel zou opvallen. Deze zal ik dus in ieder geval weer aansluiten.

Kijk eens in de handleiding van Vaillant OT, de verbindingen zijn vrij eenvoudig. Bedoel je hiermee de handleiding van de CV ketel? Als ik het goed begrijp dan zou de aansluiting verplaatst moeten worden van BUS naar de aansluiting die OT uitgang?
Ik bedoelde de handleiding van de VR33 openTherm (OT) module zoals @jelleeelco hierboven zei.
Misschien is de installateur vergeten de VR33 module aan te sluiten.
Ja, de verbinding moet van BUS naar OT. Maar controleer eerst de handleiding om het duidelijk te maken. (en zoals je zeker weet, koppel de ketelvoeding van tevoren los)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
robmoh schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:29:
[...]

Ben het met je eens dat een BB prima kan op ons dak. En dat het esthetisch mooier is. Maar is het qua vermogen niet wat 'overkill' voor ons?
Er komt naast de 8kW blackbird ook een 6kW blackbird uit, is qua vermogen gelijk aan de sparrow P60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:54
[...]

De BB p60 heeft dezelfde capaciteit als de Sparrow. Ik weet niet precies wanneer de BB P60 geleverd wordt, maar staat bij RVO wel al op de subsidie lijst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roqme
amiroo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:30:
[...]

Ik bedoelde de handleiding van de VR33 openTherm (OT) module zoals @jelleeelco hierboven zei.
Ja, de verbinding moet van BUS naar OT. Maar controleer eerst de handleiding om het duidelijk te maken. (en zoals je zeker weet, koppel de ketelvoeding van tevoren los)
Handleiding gevonden! Hiermee moet het wel lukken denk ik. Dank voor jullie hulp so far.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• amiroo
Hoi, na dankbaar gebruik te hebben gemaakt van jullie expertise in in het beantwoorden van enkele technische vragen, zijn wij aangekomen aan het sluitstuk van onze vragen ronde. Keuze is gevallen op een WeHeat Flint of Sparrow in (afhaneklijk van prijsverschil) in een hybride opstelling.
Misschien helpt dit:
Ik had een soortgelijke twijfel tussen Flint en Sparrow (met 1200 m3 jaarlijks verbruik). Uiteindelijk kwam ik uit bij de prachtige Sparrow op onze keukenuitbouw met houten dak.
De onderstaande foto is genomen vanuit het raam van onze slaapkamer. In huis horen we niets, zelfs niet als Sparrow op 109% vermogen werkt.
In de keukenuitbouwkamer horen we een licht zoemend geluid. Maar dat zullen we niet storen omdat we daar niet veel tijd doorbrengen. Zoals anderen hier suggereerden, kun je dat zoemende geluid verminderen door extra tegels onder je WP te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p208UGVamKMT3n-iHUbfEqzAiNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3JB8eHpRUjmFWxwun78vSKa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMUzTm3_xEDuLOdnA3F2-o4h5-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jyTjnEq97igMJO6lZ7ujTtb3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmoh
Tele schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:32:
[...]

Er komt naast de 8kW blackbird ook een 6kW blackbird uit, is qua vermogen gelijk aan de sparrow P60.
Is er al bekend wat deze gaat kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
robmoh schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:37:
[...]

Is er al bekend wat deze gaat kosten?
Als ik even google zie ik ~500 euro verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
amiroo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:37:
[...]

Misschien helpt dit:
Ik had een soortgelijke twijfel tussen Flint en Sparrow (met 1200 m3 jaarlijks verbruik). Uiteindelijk kwam ik uit bij de prachtige Sparrow op onze keukenuitbouw met houten dak.
De onderstaande foto is genomen vanuit het raam van onze slaapkamer. In huis horen we niets, zelfs niet als Sparrow op 109% vermogen werkt.
In de keukenuitbouwkamer horen we een licht zoemend geluid. Maar dat zullen we niet storen omdat we daar niet veel tijd doorbrengen. Zoals anderen hier suggereerden, kun je dat zoemende geluid verminderen door extra tegels onder je WP te plaatsen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die open achterkant van de Sparrow lijkt mij toch erg kwetsbaar. Bij de BB zie je dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sparrow was in mijn geval iets van 2300e duurder dan de Flint, maar ik ben blij dat ik voor een Sparrow ben gegaan. Ik weet niet of het toeval / te weinig data is, maar het lijkt me zo dat de Sparrow een betere COP heeft dan de Flint.

Je moet wel opletten waar je hem neerzet. Ik meen dat naast een deur of raam dat open kan niet mag, ivm dat er propaan in zit en dat is zwaarder dan lucht, zou naar binnen kunnen stromen in het geval van een lek.

Met de Sparrow kun je met grotere zekerheid al je gasverbruik voor verwarming vervangen, mogelijkheid ook tot later SWW. Flint kan dat wss niet (en SWW nu nog zeker niet).

Even off-topic: kreeg net een offerte van Quatt in de bus. 12kW (Quatt Duo) voor (na subsidie) 3.899... hoe kan dat toch (ik weet dat de subsidie veel hoger is, maar bruto was het 9.449 incl installatie versus mijn Sparrow die 9200 was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmoh
amiroo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:37:
[...]

Misschien helpt dit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze opstelling spreekt mij persoonlijk ook wel aan. Alleen de leidingen aan de zijkant van de gevel vind ik wel wat minder :| Maar dank voor het delen van je foto's!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amiroo
RNacoustics schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:42:
[...]
Die open achterkant van de Sparrow lijkt mij toch erg kwetsbaar. Bij de BB zie je dat niet.
Ja, verschillende ontwerpen. Ik vind het fijner om de warmtepomp te zien in plaats van te proberen hem te verbergen.
Ik heb hem expres zo neergezet om een ​​heldere luchtstroom te hebben. Hij kan 90 graden naar de muur worden gedraaid, zodat je de kwetsbare blauwe achterkant niet ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amiroo
robmoh schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:46:
[...]

Deze opstelling spreekt mij persoonlijk ook wel aan. Alleen de leidingen aan de zijkant van de gevel vind ik wel wat minder :| Maar dank voor het delen van je foto's!
Ik vind die witte lijnen ook niet mooi. Installateurs bij CB hebben ongeveer 2 uur besteed aan het zoeken naar een andere manier om de leidingen door het gebouw te leiden. Ik vond het erg fijn dat ze de tijd en moeite namen om aan mijn wens te voldoen. Maar uiteindelijk vonden we geen "goede" oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roqme
amiroo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:30:
[...]

Het enige dat ik niet kan handleiding kan terugvinden is welke draad (+ of - in de BUS aansluiting) naar de OT aansluiting moet. Ik lees wel dat dit uitmaakt dus mocht iemand hier uitsluitsel over kunnen geven dan graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fvlEpHXiDg-COjmEPllucaKJbQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Nd8j8vJRAbpubYf36UYr6Cyf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSUbYzyD1Fr-VrhsEwGG64lpg5g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DgTZ9WVM5BCMuOEkaKyF20cH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiroo
roqme schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:50:
[...]

Het enige dat ik niet kan handleiding kan terugvinden is welke draad (+ of - in de BUS aansluiting) naar de OT aansluiting moet. Ik lees wel dat dit uitmaakt dus mocht iemand hier uitsluitsel over kunnen geven dan graag.
Voor zover ik weet, maakt de volgorde van de lijnen bij OT-verbindingen niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roqme
amiroo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:52:
[...]

Voor zover ik weet, maakt de volgorde van de lijnen bij OT-verbindingen niet uit.
Oké. Omdat in de handleiding staat: Let op de poling van de aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

Hangt van je huidig verbruik af... ik zat op +/- 1250 (totaal) per jaar, en heb toch de Sparrow genomen. Blij toe... CV is alleen de eerste dag even aangegaan nadat het systeem was bijgevuld. Daarna niet meer. En COP van tussen de 5.5 en 6.2 tot nu toe. Met lage uitschieters naar 4.5, vooral na een defrost.

Over geluid - zie onderstaande fotos... dit is een zadeldak, houten constructie. Als ik er pal onder sta moet ik echt mijn best doen IETS te horen, maar dan hoor je een hele licht brom ver weg. Wordt overstemd door de standby stand van de ventilatiebox in de ruimte ernaast (rechts op de foto, die muur is afscheiding van CV hok). In de kamers links/rechts van de trap hoor je helemaal niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0midyFyRISbcJKjJJotAB-HMxXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIidmGrT0WNFNVHNudrQX1vC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yufHxgof--owaDQTsFQc5qj57T0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w59SOhU8tfk1fhoO5ycqWE2R.jpg?f=fotoalbum_large

De Sparrow is op mijn verzoek wel heel goed trillingsvrij gemonteerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uT2O9UD5bG3esILjtwQ-cRcIhHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nu5DvGV7r4oWLttUaiYJMnQ7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
roqme schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:54:
[...]

Oké. Omdat in de handleiding staat: Let op de poling van de aansluitingen.
Dit verbaasde mij ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
amiroo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:47:
[...]

Ja, verschillende ontwerpen. Ik vind het fijner om de warmtepomp te zien in plaats van te proberen hem te verbergen.
Ik heb hem expres zo neergezet om een ​​heldere luchtstroom te hebben. Hij kan 90 graden naar de muur worden gedraaid, zodat je de kwetsbare blauwe achterkant niet ziet.
Er fietst ook niemand langs dus met die kwetsbaarheid zal het wel meevallen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmPeters69
  • Laatst online: 21:36
Onderstaande is met stooklijn, nog steeds een grote berg vermogen vlak na defrost, Ta is 19gr bij verlaten defrost en gevraagde watertemp, via stooklijn, is 32 graden (bij +2gr). Effect is dat Blackbird vol gas gaat om zo snel mogelijk? de gewenste Ta te realiseren. Uiteindelijk lukt dit met een overshoot en dan daalt het vermogen langzaam naar de volgende defrost.
WeHeat melde mij dat men een plan heeft om uiteindelijk 2 modes te hebben, vrij vertaald ¨comfort¨ en ¨ECO¨, in het laatste geval wordt de regeling wat trager om energie te sparen; echter geen planning afgegeven.
Wat ik niet begrijp is de kleine (blokvormige) vermogens-modulatie, ik dacht dat dit kwam van T6/OpenTherm maar met stooklijn nog steeds aanwezig.

Wat ik mis met de stooklijn is de dimensie tijd. Bijv. tijdens stille uren de Ta kunnen verlagen met X graden, of 2 stooklijnen.
Maar voor ons aangifte systeem (beneden: VVW en convectorputten, boven plaat radiators) heeft kennelijk de stooklijn geen of weinig voordelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-hAcPNcLpDjjOO8_bByYjtX5kA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uRZNqGQwaiGQN8qGOOC5mDtH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncartel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-04 17:08
Kan iemand adviseren? We denken aan een BB warmtepomp. We worstelen alleen met de ideale indeling en plaatsing van tapwatervat en buffervat. Heeft iemand voorbeelden en/of ervaringen met staande tapwatervaten en buffervaten in 1 unit? Dus boven elkaar? Dat zou ruimte technisch voor ons vermoedelijk het beste uitkomen.

Of wellicht los van elkaar? Dus dat je het buffervat op het tapwatervat zet of het buffervat aan het plafond (kanaalplaat) bevestigt.

Plafondhoogte is 243cm.

Hoor graag ook tips met Merk + types + andere ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijmer
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-05 10:22
Weet iemand hoe de instructies zijn als ik wat moet aanpassen aan mijn verwarmingen? Ik moet dan natuurlijk het water uit de leidingen laten weglopen, maar moet ik buiten en binnen unit spanningsvrij maken? Met welke temperaturen mag dit? Hoe snel moet de warmtepomp weer gevuld worden ivm bevriezen? Ik weet namelijk niet hoeveel water er in de pomp achterblijft en of dit nog risico's oplevert.

@Weheat Hoewel dit misschien in te vullen is door de gebruiker is het in mijn ogen iets wat in de manual hoort. Al kan ik er natuurlijk overheen gelezen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmoh
jelleeelco schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:57:
[...]

Hangt van je huidig verbruik af... ik zat op +/- 1250 (totaal) per jaar, en heb toch de Sparrow genomen. Blij toe... CV is alleen de eerste dag even aangegaan nadat het systeem was bijgevuld. Daarna niet meer. En COP van tussen de 5.5 en 6.2 tot nu toe. Met lage uitschieters naar 4.5, vooral na een defrost.

Over geluid - zie onderstaande fotos... dit is een zadeldak, houten constructie. Als ik er pal onder sta moet ik echt mijn best doen IETS te horen, maar dan hoor je een hele licht brom ver weg. Wordt overstemd door de standby stand van de ventilatiebox in de ruimte ernaast (rechts op de foto, die muur is afscheiding van CV hok). In de kamers links/rechts van de trap hoor je helemaal niets.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De Sparrow is op mijn verzoek wel heel goed trillingsvrij gemonteerd:

[Afbeelding]
Dank voor de toelichting en foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
HarmPeters69 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:22:
Onderstaande is met stooklijn, nog steeds een grote berg vermogen vlak na defrost, Ta is 19gr bij verlaten defrost en gevraagde watertemp, via stooklijn, is 32 graden (bij +2gr). Effect is dat Blackbird vol gas gaat om zo snel mogelijk? de gewenste Ta te realiseren. Uiteindelijk lukt dit met een overshoot en dan daalt het vermogen langzaam naar de volgende defrost.
WeHeat melde mij dat men een plan heeft om uiteindelijk 2 modes te hebben, vrij vertaald ¨comfort¨ en ¨ECO¨, in het laatste geval wordt de regeling wat trager om energie te sparen; echter geen planning afgegeven.
Wat ik niet begrijp is de kleine (blokvormige) vermogens-modulatie, ik dacht dat dit kwam van T6/OpenTherm maar met stooklijn nog steeds aanwezig.

Wat ik mis met de stooklijn is de dimensie tijd. Bijv. tijdens stille uren de Ta kunnen verlagen met X graden, of 2 stooklijnen.
Maar voor ons aangifte systeem (beneden: VVW en convectorputten, boven plaat radiators) heeft kennelijk de stooklijn geen of weinig voordelen.
[Afbeelding]
Nou is het bij mij 1 graad warmer buiten,maar ik zie veel BBs en Flints met COPs zo rond de 3. Is dat normaal? Kan me niet voorstellen dat een Sparrow zoveel efficienter is, dus waar zou dit aan kunnen liggen? Ik zit tussen de 4,7 en 6 nu met de huidige buiten temperaturen (1-2 graden boven nul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijmer
  • Laatst online: 30-05 10:22
Carboy54 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:38:
Er is hier al veel geschreven over het wel of niet aanpassen van een vloerverdeler en of ombouw ook het gewenste resultaat oplevert. Zie hier het onbevredigende resultaat ook na ombouw. Dus bij installatie van een warmtepomp is vervanging van de verdeler dringend gewenst. ( Bij hoofdverwarming ) Beter bewijs is er niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je toelichten wat hier te zien is en hoe ik moet aflezen dat ombouwen van verdeler naar pomploos niet voldoende oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-05 11:32
jelleeelco schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:03:
[...]

Nou is het bij mij 1 graad warmer buiten,maar ik zie veel BBs en Flints met COPs zo rond de 3. Is dat normaal? Kan me niet voorstellen dat een Sparrow zoveel efficienter is, dus waar zou dit aan kunnen liggen? Ik zit tussen de 4,7 en 6 nu met de huidige buiten temperaturen (1-2 graden boven nul).
Ik heb sterk het idee dat de Sparrow het geleverde vermogen (en daarmee de COP) behoorlijk overschat.

Is er iemand die een echte warmtemeter in een Sparrow based systeem heeft hangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:07
rijmer schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:35:
[...]

Kan je toelichten wat hier te zien is en hoe ik moet aflezen dat ombouwen van verdeler naar pomploos niet voldoende oplevert?
Een warmtepomp werkt met Delta van 3-5 graden. Hier ze je veel te weinig flow met een veel te grote tot zelfs bijna geen Delta. De vloer blijft dus te koud en de warmtepomp gaat pendelen omdat deze de geproduceerde warmte niet kwijt kan.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:17
martinusv schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:04:
[...]

Ik heb sterk het idee dat de Sparrow het geleverde vermogen (en daarmee de COP) behoorlijk overschat.

Is er iemand die een echte warmtemeter in een Sparrow based systeem heeft hangen ?
Nee helaas, maar herken het gevoel wel dat het geleverde vermogen hoger is dan verwacht. Als ik terugreken naar gas dan lijkt het geleverde vermogen een stuk hoger bij dezelfde temperatuur.

Zit overigens op een COP van 4,87 over de afgelopen dagen met enkel radiatoren. Aanvoertemp tussen de 32-35 graden (opentherm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-05 09:13
Carboy54 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:17:
[...]

Een warmtepomp werkt met Delta van 3-5 graden. Hier ze je veel te weinig flow met een veel te grote tot zelfs bijna geen Delta. De vloer blijft dus te koud en de warmtepomp gaat pendelen omdat deze de geproduceerde warmte niet kwijt kan.
Ik heb eerder het idee dat op die FLIR beelden een verdeler te zien is die de mengkamer niet (volledig) gesloten heeft middels de mengschroef op de zijkant.

Daardoor kan (een deel van) de aanvoer direct doorstromen naar de retourleiding die op dezelfde retourbalk zit. Dit zorgt ervoor dat er (te) weinig flow de vloer in gaat, en er meteen al warm water retour komt die de WP laat pendelen.

Een hele snelle en simpele oplossing zou in eerste instantie zijn om die mengschroef aan de zijkant van de verdeler helemaal dicht te zetten, zodat er geen water in die mengkamer gemengd wordt, en de warme aanvoer alleen maar de vloer in kan, en niet (deels) weer direct de retourleiding in.

Echter, als het een verdeler is die helemaal geen mengkamer met een instelbare mengschroef aan de zijkant heeft om de menging te regelen, dan is dit gewoon he-le-maal verkeerd aangesloten en moet inderdaad zo snel mogelijk aangepa(k/s)t worden ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics

[Afbeelding]
Bij mij zelfde situatie. Nu het kouder wordt, wordt het gedrag grilliger. Ene keer staat wp op 80% en als temperatuur bereikt is zakt ie naar 20% en soms zelfs standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desembrood
  • Niet online
jelleeelco schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:44:
[...]

(...)

Je moet wel opletten waar je hem neerzet. Ik meen dat naast een deur of raam dat open kan niet mag, ivm dat er propaan in zit en dat is zwaarder dan lucht, zou naar binnen kunnen stromen in het geval van een lek.

(...)

Even off-topic: kreeg net een offerte van Quatt in de bus. 12kW (Quatt Duo) voor (na subsidie) 3.899... hoe kan dat toch (ik weet dat de subsidie veel hoger is, maar bruto was het 9.449 incl installatie versus mijn Sparrow die 9200 was).
Off-topic over de Quatt Duo:
Die hoge subsidie komt doordat er twee warmtepompen in parallel worden neergezet, daarom 2x ISDE-subsidie. Eigenlijk een beetje vreemd dat dit mag maar soit.

On-topic:

Wat denken jullie over 40-50cm ruimte boven de buitenunit tot aan een raam erboven, is dat wel of niet toegestaan?

[ Voor 26% gewijzigd door RobIII op 24-01-2025 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Swatfireglide schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:41:
[...]

Nee helaas, maar herken het gevoel wel dat het geleverde vermogen hoger is dan verwacht. Als ik terugreken naar gas dan lijkt het geleverde vermogen een stuk hoger bij dezelfde temperatuur.

Zit overigens op een COP van 4,87 over de afgelopen dagen met enkel radiatoren. Aanvoertemp tussen de 32-35 graden (opentherm).
Hmm, als ik terugreken naar gas dan klopt het juist wel redelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Satefan
Op 23/11 is mijn aanvraag voor subsidie op de BB ingediend via subsidie-loket.nl. Vandaag is deze uitbetaald. Dat is toch sneller dan verwacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:27
Satefan schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:09:
Op 23/11 is mijn aanvraag voor subsidie op de BB ingediend via subsidie-loket.nl. Vandaag is deze uitbetaald. Dat is toch sneller dan verwacht!
Waarom niet rechtstreeks bij rvo? Scheelt weer 80 euro ofzo en is echt niet moeilijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
Biker_007 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:14:
[...]

Waarom niet rechtstreeks bij rvo? Scheelt weer 80 euro ofzo en is echt niet moeilijker.
Had ik me later ook bedacht, maar toen had ik het al ingediend. Moster na de maaltijd nu. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

Oh ik dacht al, heb ik het verkeerd gedaan... heb direct bij RVO ingediend (10 december). Wist niet dat er weer een commerciele partij tussen was gaan zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco

[Afbeelding]
Ik zie dezelfde piek in vermogen, al zie ik niet die blokvormige vermogens-modulatie als bij jouw. Op zich vind ik de piek niet heel vreemd, dat heeft ook met comfort te maken en mss dat het anders te lang duurt om weer op te warmen? Zou idd mooi zijn als Weheat die 'comfort' en 'eco' stand kan invoeren, dat hij gewoon met een wat hogere COP weer op temperatuur komt (al weet ik niet of dat gaat werken als er veel defrosts zijn bij echt koud weer).

Bij mij zie ik ook de COP dalen, maar minimum dat ik zie is 4.4 na een defrost. Ik weet niet of de Sparrow dat 'expres' omhoog krikt, lijkt me dat die vermogens-bepaling die ze doen toch aan bepaalde voorwaarden moet voldoen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oSUCrIZUG5XEsJWr127o2GVjg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uddLuiu8hNGvWRCPKqSJXSi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Gameboy schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:42:
[...]

Ik heb eerder het idee dat op die FLIR beelden een verdeler te zien is die de mengkamer niet (volledig) gesloten heeft middels de mengschroef op de zijkant.

Daardoor kan (een deel van) de aanvoer direct doorstromen naar de retourleiding die op dezelfde retourbalk zit. Dit zorgt ervoor dat er (te) weinig flow de vloer in gaat, en er meteen al warm water retour komt die de WP laat pendelen.

Een hele snelle en simpele oplossing zou in eerste instantie zijn om die mengschroef aan de zijkant van de verdeler helemaal dicht te zetten, zodat er geen water in die mengkamer gemengd wordt, en de warme aanvoer alleen maar de vloer in kan, en niet (deels) weer direct de retourleiding in.

Echter, als het een verdeler is die helemaal geen mengkamer met een instelbare mengschroef aan de zijkant heeft om de menging te regelen, dan is dit gewoon he-le-maal verkeerd aangesloten en moet inderdaad zo snel mogelijk aangepa(k/s)t worden ;)
Dat laatst was het geval en nu een tevreden gebruiker 🤗

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Desembrood schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:54:
[...]

Off-topic over de Quatt Duo:
Die hoge subsidie komt doordat er twee warmtepompen in parallel worden neergezet, daarom 2x ISDE-subsidie. Eigenlijk een beetje vreemd dat dit mag maar soit.

On-topic:

Wat denken jullie over 40-50cm ruimte boven de buitenunit tot aan een raam erboven, is dat wel of niet toegestaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leymsRrchSZOu0lL6TOH-H2NljQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c11jJq4bI12DfholQq1Auuz5.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door RobIII op 24-01-2025 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desembrood
  • Niet online
Dank je. Bedoel je hiermee dat het met 40-50cm onder het raam goed zit? Oa. dit plaatje bedoel ik vanuit de handleiding, in de huidige versie met afmetingen erbij. Bij deze 'beschermingszone' lijkt het ze vooral om de ruimte links en rechts te gaan, maar ook een klein stuk erboven waarbij geen afmeting staat vermeld. Elders staat die 60cm dan weer. Vandaar mijn twijfel over wat aangehouden "moet" worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djJ_qcODoplAzAoOaLEmtWqhYZY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eAnE0bDjEjEFMTMP6DYX4RcT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIN103RnQeiLBiYrqWZNVjH6msk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BeLtQqODZQe5i6oYoV3Y5ZuB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Desembrood schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:31:
[...]

Dank je. Bedoel je hiermee dat het met 40-50cm onder het raam goed zit? Oa. dit plaatje bedoel ik vanuit de handleiding, in de huidige versie met afmetingen erbij. Bij deze 'beschermingszone' lijkt het ze vooral om de ruimte links en rechts te gaan, maar ook een klein stuk erboven waarbij geen afmeting staat vermeld. Elders staat die 60cm dan weer. Vandaar mijn twijfel over wat aangehouden "moet" worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Propaan is zwaarder dan lucht en zakt. 30 cm is 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Laatst online: 01-06 10:52
Zijn er meer mensen die last hebben van het geluid als de buitenunit aanvriest? Het gaat dus niet om de defrost zelf, maar vooral de periode ervoor. Mijn Sparrow klinkt dan echt alsof ie opstijgt, niveautje 'dit is niet cool voor mijn buren'. Ik hoor het heel duidelijk door mijn triple glas heen. Terwijl het ventilatorgeluid normaal prima acceptabel is.

Het duurt ook behoorlijk lang. Mijn gevoel zegt dat de defrost veel eerder zou moeten starten.

Iemand die dit herkent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:27
janzuilhof schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:51:
Zijn er meer mensen die last hebben van het geluid als de buitenunit aanvriest? Het gaat dus niet om de defrost zelf, maar vooral de periode ervoor. Mijn Sparrow klinkt dan echt alsof ie opstijgt, niveautje 'dit is niet cool voor mijn buren'. Ik hoor het heel duidelijk door mijn triple glas heen. Terwijl het ventilatorgeluid normaal prima acceptabel is.

Het duurt ook behoorlijk lang. Mijn gevoel zegt dat de defrost veel eerder zou moeten starten.

Iemand die dit herkent?
Hier hetzelfde, maar wij en de buren hebben geen last van het geluid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carboy54
Geen plaats voor de Weheat boiler? Dan maak je plaats met een Itho WPV - H boiler met wisselaar in de trapkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y47YIBtzBBBCS0dbKwJHUqWHO_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dU85lfO7zLnMtlqnbmrAuOvA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
[...]

Bij Coolblue was het "gratis" via de centrale. Zal wel gedisconteerd zijn in de aanschafprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Biker_007 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:37:
[...]

Hier hetzelfde, maar wij en de buren hebben geen last van het geluid.
Bij mij met de BB niet opgevallen. Hij heeft vannacht 2 keer een defrost run gedaan. Het was dan ook onder de 2 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-05 09:36
Ik snap niet waarom er een business model bestaat uberhaupt voor die isde aanvragen..
Had er een ochtend voor vrijgemaakt en was binnen halfuur klaar voor warmtepomp, vloerisolatie, spouw isolatie. En is inmiddels goedgekeurd na 3.5 week

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphoogeveen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-03 22:16
op verzoek ik heb eindelijk de isloatieshell ontvangen voor de pomp en deze eromheen geschoven.

qua geluidsisolatie moet ik zeggen dat ik eigenlijk geen verschil hoor. qua warmte zal het een beetje schelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sINV1U3fkGQ6YoUTW7t3TckmCMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMMcTbB5yTQwELoyxHN4n3fW.jpg?f=fotoalbum_large

Groet Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-06 11:02
Bij ons wordt begin januari de WeHeat Sparrow geïnstalleerd Onze keuze viel op de Sparrow omdat de Blackbird P60 bij onze leverancier (CB) nog niet leverbaar is en de P80 qua vermogen echt te zwaar is voor ons, wat pendelrisico met zich meebrengt. Dus, de Sparrow lijkt voor ons de beste optie.

Nu twijfelen we over de locatie:

1. Op het garagedak
2. Op de oprit (begane grond, buiten)

Qua ruimte maakt het voor ons niet veel uit; de oprit is groot genoeg. Maar ik ben benieuwd of er redenen zijn om het een boven het ander te verkiezen.

Bijvoorbeeld:
- Heeft de plaatsing op de begane grond voordelen voor het onderhoud of de werking? Vangt minder wind bijv.?
- Op het garagedak zitten we niet in de weg, maar het zou eventueel onhandig kunnen zijn als we het dak ooit vervangen.

Ik hoor graag van mensen met ervaring of technische kennis wat jullie zouden adviseren. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Werkt bij jullie de app vandaag? Vandaag is de elektricien geweest en hebben we de WP op een eigen groep aangesloten met Homewizard meter er tussen. Was nog even spannend, want de binnenunit kwam niet meer online. Bleek dat de nul van de voeding niet goed erin zat en los contact maakte....gelukkig gelijk gevonden en gefixed.

Daarna kwam alles mooi online, installateur heeft op afstand ook nog even meegekeken totdat alles werkte. Maar nu zie ik dat alles in de app 'normaal' is, behalve het opgenomen/afgegeven vermogen (0) en COP van 0, en compressor op -0%.

Beide (binnenunit en buitenunit) verbruiken wel stroom (37 watt en 600 watt) dus er gebeurt wel wat, maar de bovengenoemde waarden komen dus niet door in de portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:41:
Werkt bij jullie de app vandaag? Vandaag is de elektricien geweest en hebben we de WP op een eigen groep aangesloten met Homewizard meter er tussen. Was nog even spannend, want de binnenunit kwam niet meer online. Bleek dat de nul van de voeding niet goed erin zat en los contact maakte....gelukkig gelijk gevonden en gefixed.

Daarna kwam alles mooi online, installateur heeft op afstand ook nog even meegekeken totdat alles werkte. Maar nu zie ik dat alles in de app 'normaal' is, behalve het opgenomen/afgegeven vermogen (0) en COP van 0, en compressor op -0%.

Beide (binnenunit en buitenunit) verbruiken wel stroom (37 watt en 600 watt) dus er gebeurt wel wat, maar de bovengenoemde waarden komen dus niet door in de portal.
Hier werkt alles normaal. Wellicht WP resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:54:
[...]

Hier werkt alles normaal. Wellicht WP resetten?
Hoe doe je dat, stroom eraf en er weer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:55:
[...]

Hoe doe je dat, stroom eraf en er weer op?
Probeer eerst de binnen unit. stroom even eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:59:
[...]

Probeer eerst de binnen unit. stroom even eraf.
Helaas, maakt niets uit. Dan de buitenunit maar?

Gevraagde watertemperatuur blijft ook langzaam oplopen, maar water wordt niet warmer (ook niet kouder). Alsof binnenunit niet correct met buitenunit communiceert en de buitenunit nog steeds 'werkt' op basis van oude info...

[ Voor 33% gewijzigd door jelleeelco op 14-12-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:07:
[...]

Helaas, maakt niets uit. Dan de buitenunit maar?

Gevraagde watertemperatuur blijft ook langzaam oplopen, maar water wordt niet warmer (ook niet kouder). Alsof binnenunit niet correct met buitenunit communiceert en de buitenunit nog steeds 'werkt' op basis van oude info...
Kan je leverancier meekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Ja maar reageren even niet...

Ik heb de buitenunit van stroom afgehaald en er weer opgezet. Krijg nu wel verbruik door, dus lijkt te werken. Staat nu nog op stand-by terwijl gevraagde watertemperatuur echt hoger is dan actuele, maar ik neem aan dat het even duurt voordat hij aangaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:59
jelleeelco schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:25:
[...]

Ik heb de buitenunit van stroom afgehaald en er weer opgezet. Krijg nu wel verbruik door, dus lijkt te werken. Staat nu nog op stand-by terwijl gevraagde watertemperatuur echt hoger is dan actuele, maar ik neem aan dat het even duurt voordat hij aangaat?
Ja... Hier laatst volledige power-cycle van zowel binnen al buiten unit gedaan, duurde minuutje of 30 voordat alles weer helemaal up and running was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Razer schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:27:
[...]

Ja... Hier laatst volledige power-cycle van zowel binnen al buiten unit gedaan, duurde minuutje of 30 voordat alles weer helemaal up and running was.
Oh echt kan dat zo lang duren joh! Dan moet ik maar even rustig wachten.

EDIT - draait allemaal weer...

Ik vind die trek-ontlasting in die binnenunit maar niets, eerlijk gezegd.

[ Voor 13% gewijzigd door jelleeelco op 14-12-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:25:
[...]

lijkt dus, dat als de binnenunit spanningsloos is geweest, je daarna ook de buitenunit weer moet herstarten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:47:
[...]

lijkt dus, dat als de binnenunit spanningsloos is geweest, je daarna ook de buitenunit weer moet herstarten.
Ja dat kon weleens de issue zijn..

Volgens de kW-meter van Homewizard waar de WP op staat is het opgegeven vermogen van de Weheat behoorlijk hetzelfde als in de app...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtrUdx0bNdYt1yYOL9JdF1MDvXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9W1Q1EYjk8FCENIfwzzyXH3q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door jelleeelco op 14-12-2024 15:02 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 85 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.