Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:19
Pierr schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:08:
Bij mij is de temperatuur ‘huis in’ zelf hoger dan de temperatuur ‘warmtepomp uit’.
Ik gok dat er een sensor niet helemaal lekker werkt.

[Afbeelding]
Oeps, dat is het omgekeerde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:12
void1 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:49:
Wat is jullie advies met betrekking tot de systeemwaterinhoud voor een BB P80?

Aangezien het een modulerende warmtepomp is, zou een systeemgrootte van 70 liter voldoende zijn om pendelen te voorkomen bij hogere temperaturen (A7/W55)? In mij geval denk ik aan een 50 liter buffervat met 20 liter die altijd beschikbaar is in de radiatoren.
Pendelen moet je niet willen oplossen met een buffer, het is hooguit een lapmiddel, als het al werkt. Pendelen los je op door afgifte vermogen in balans te brengen met opwek vermogen en vooral het minimale opwek vermogen. Meestal betekent dat meer afgifte regelen. Rustiger aansturen met een Opentherm thermostaat is vaak ook een goede optie.
Systeem waterinhoud is vooral (alleen?) capaciteit voor de defrosts in een installatie met radiatoren. 50 liter serieel werkt bij mij prima. Voor het regelen is een buffer slecht want voegt looptijd toe in de regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:56
Kirvis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:49:
[...]

Ik zie ook een heel groot verschil, meestal in meedere graden. Komt bij ons door het feit dat de binnenleidingen (nog) niet geisoleerd zijn en dat er meerlaagsbuis is gebruikt. Dat geleidt de warmte veel minder goed waardoor de meting onbetrouwbaar wordt.

Weet iemand hoe deze parameter gebruikt wordt in de aansturing trouwens? Ben wel benieuwd of de WP hier ook op acteert als er bij zo veel mensen zo'n groot verschil in zit.

[...]

Kan je uitleggen wat precies het bewijs is in deze foto's? Ik zie een warme aanvoer en een koude retour.

Twijfel er niet aan, maar ben vooral even benieuwd waar het hem precies in zit. Ook omdat ik zelf nog met dit vraagstuk zit.
Ik heb deze foto’s vandaag geschoten. Wij hebben geen foto’s van met pomp.

Onze klant hebben wij van te voren hierover gesproken, maar toch de keuze gemaakt om hem om te bouwen met een setje.

Ja er komt warm water in de aanvoer en koud water in de retour. Maar belangrijker; je ziet dat de retourleiding warmer is dan de retour van de groepen; hij “lekt” dus warm water door, hierdoor komt er snel water naar de retour bij de warmtepomp waardoor hij gaat terugmoduleren

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:28

Carboy54

Duurzaamheid coach

void1 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:49:
Wat is jullie advies met betrekking tot de systeemwaterinhoud voor een BB P80?

Aangezien het een modulerende warmtepomp is, zou een systeemgrootte van 70 liter voldoende zijn om pendelen te voorkomen bij hogere temperaturen (A7/W55)? In mij geval denk ik aan een 50 liter buffervat met 20 liter die altijd beschikbaar is in de radiatoren.
Volume heb je nodig voor een defrost. Een te klein volume kan ook betekenen dat de warmtepomp eerder gaat pendelen. Daarom zie ik liever een radiator extra want die heeft tenminste nog afgifte om pendelen tegen te gaan. Ook maakt het uit of je vvw hebt of radiatoren. vvw is de beste buffer. Het minimum beschikbare volume zou ik uit ervaring voor de P80 houden op 70 liter.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmaarten
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13:57
Stoker schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:32:
[...]

Ik heb deze foto’s vandaag geschoten. Wij hebben geen foto’s van met pomp.

Onze klant hebben wij van te voren hierover gesproken, maar toch de keuze gemaakt om hem om te bouwen met een setje.

Ja er komt warm water in de aanvoer en koud water in de retour. Maar belangrijker; je ziet dat de retourleiding warmer is dan de retour van de groepen; hij “lekt” dus warm water door, hierdoor komt er snel water naar de retour bij de warmtepomp waardoor hij gaat terugmoduleren
Vraagje: hoe kan het precies dat er nog warm water doorlekt naar de retour?
Is dit ook het geval met het LTV ventiel helemaal open / dicht?

(Heb zelf ook zo'n verdeler die ombouwbaar is, vandaar. Maar op dit moment nog gevoed door een CV.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Ik heb geen idee, eerlijk gezegd. Hij is omgebouwd met handleiding.

Hij is waterdicht en zou zo moeten werken.

De Sparrow maakt nu 35 graden water, krijgt er 33 retour, de retour bij de verdeler is nét van het koude af.

Vervang dat ding maar gewoon en neem die kosten. Dit is een gedonder van niets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:32
Hier inmiddels weekje met de Sparrow. Heeft iemand last van de volgende bug?
In de app geeft hij de dinsdag bij de maandag weer, de woensdag bij de dinsdag enz enz. Gisteren was er dus bij week helemaal niks te zien.

Onderstaande plaatje is vandaag waarbij de Sparrow een legionella run probeerde te doen. Uiteindelijk 3 runs nodig, simpelweg omdat hij slechts 40% vermogen gebruikte. Niet erg efficiënt en zeker als het straks kouder wordt niet wenselijk. Is dit iets wat systeem zichzelf nog gaat aanleren of valt hier iets aan installateurs kant aan te passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgZKV2ct4Xo9jMwMSNMu4nQiQqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cYP1LmEvT9GPNI5AMJEAOL3L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:46
Dat heb ik ook!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0b6_GpggWMIW0HBJb-TqDtOHfD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zz0I2C0hwJHQ0ZloDdBFbdfe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmoh
  • Laatst online: 04-04 12:15
Beste forumleden,

Na langdurig meelezen en overwegen zijn wij er uit. Wij gaan voor een hybride oplossing met een Weheat Flint. Ik heb echter nog twee technische vragen waar ik hoop antwoord op te krijgen. Misschien dat een Flint eigenaar ons kan helpen.

1. Onze aanbieder geeft aan dat de Wilo pomp bij onze verdeler van de vloerverwarming niet verwijderd hoeft te worden. Klopt dit?

2. De mooiste plek zou bij ons aan de gevel zijn, aan de zijkant van het huis. De aanbieder geeft echter aan dat de Flint behoorlijk wat condenswater produceert en dat je dit gaat zien langs de gevel. Volgens aanbieder heeft Weheat (nog) geen mooie oplossing om dat lekwater af te voeren. Klopt dit?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smart-
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 24-10 09:51
robmoh schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:25:
Beste forumleden,

Na langdurig meelezen en overwegen zijn wij er uit. Wij gaan voor een hybride oplossing met een Weheat Flint. Ik heb echter nog twee technische vragen waar ik hoop antwoord op te krijgen. Misschien dat een Flint eigenaar ons kan helpen.

1. Onze aanbieder geeft aan dat de Wilo pomp bij onze verdeler van de vloerverwarming niet verwijderd hoeft te worden. Klopt dit?

2. De mooiste plek zou bij ons aan de gevel zijn, aan de zijkant van het huis. De aanbieder geeft echter aan dat de Flint behoorlijk wat condenswater produceert en dat je dit gaat zien langs de gevel. Volgens aanbieder heeft Weheat (nog) geen mooie oplossing om dat lekwater af te voeren. Klopt dit?

Bij voorbaat dank!
Wat voor type verdeler is het?

Condenswater vind ik meevallen bij mijn Flint, maar als het inderdaad langs de gevel af gaat stromen zou dat zeker niet mijn voorkeur hebben. Gevel zou ik zelf ook nooit voor kiezen vanwege eventuele geluids doorslag en voor service zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmoh
smart- schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:40:
[...]

Wat voor type verdeler is het?

Condenswater vind ik meevallen bij mijn Flint, maar als het inderdaad langs de gevel af gaat stromen zou dat zeker niet mijn voorkeur hebben. Gevel zou ik zelf ook nooit voor kiezen vanwege eventuele geluids doorslag en voor service zaken.
Het is deze verdeler https://qualifloor.nl/solid-composiet-pompsectie/ voorzien van Wilo Para HU 25/6-43/SCU pomp https://www.robotclimate.com/wilo-para-hu-25-6-43-scu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smart-
Mooie verdeler. En tevens heel goed voorbereid op een WP doordat het pompgedeelte eraf gehaald kan worden.

Wil je lage temperatuur gaan verwarmen? heb je alleen vloerverwarming of heb je ook nog radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmoh
smart- schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:58:
[...]

Mooie verdeler. En tevens heel goed voorbereid op een WP doordat het pompgedeelte eraf gehaald kan worden.

Wil je lage temperatuur gaan verwarmen? heb je alleen vloerverwarming of heb je ook nog radiatoren?
Wij hebben pas verbouwd en de beneden verdieping is voorzien van vloerverwarming. In totaal circa 56 M2.
Op het toilet en de badkamer hebben we een radiator. Die staan eigenlijk altijd open. Studeerkamer incidenteel, maar daar verwarm ik meestal elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-10 17:42
Kirvis schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:21:
[...]

Deze begrijp ik even niet. De AUX in de binnenunit heeft drie uitgangen: N (neutraal/blauw), PE (aarde) en SW (switch?/fase/bruin neem ik aan).

Waar kom dan de zwarte draad van de AUX vandaan in jouw uitleg? En waar de bruine?

Kan ik niet gewoon alleen vanuit de AUX aansluiten door de N op de N te doen, PE op de aarde (als de Shelly die heeft) en de SW met een bruine draad op de SW?

Dan staat de Shelly niet altijd aan, maar gaat ie aan zodra de pomp aan gaat en kan ie dan meteen een signaal doorgeven.

Het lijkt me wat dubieus om twee keer een L op de Shelly aan de sluiten vanuit verschillende bronnen.

[...]

Ja dit doe ik al: ik heb Homey draaien met een Klik Aan Klik Uit stekker bij beide verdelers, dus zo wil ik dit nu weer opzetten. Wil dus alleen het bronsignaal voor de schakeling aanpassen naar de AUX.
Ik heb de Shelly i4 binnen maar nog geen tijd gehad om hem aan te sluiten. Maar ik bedacht dat dat mss helemaal niet nodig is.

Immers, in Home Assistent zie je de status van de Weheat. Ik kan een automatisering aan maken die, zodra de Sparrow status op."Verwarmen" staat, een slimme stekker aanzet waar de VV pomp op staat. En zodra de status wijzigt naar "Standy", schakelt HA de slimme stekker weer uit.

Geen gekloot met shellys nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:48
smart- schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:58:
[...]

Composiet verdelers van Robot kan je niet ombouwen met een eigen setje. Ik heb hier Robot zelf uitgebreid over gesproken twee weken geleden.

Zie mijn laatste post hier.

Er zijn wel tussenstukken te krijgen online die zouden moeten passen, maar dat is dus niet officieel ondersteund. Je bent dan je garantie meteen kwijt.

Heb nu in ieder geval de thermostaatkraan zo ver mogelijk open staan. Met flowmetwrs gekeken hoe de flow is met de pomp uit, en in verschillende standen, en nu toch gekozen voor de hoogste stand. Dan kom ik op een flow van tussen de 1 en 1,5 L per minuut uit per groep.

Tevens is de vraag of je als je naar hybride gaat dit wel wilt: slanke CV ketel onverhoopt toch water van 70 maakt wil je niet dat dat ongemengd je vloer in gaat.

Ook geldt dat als je ergens nog traditionele radiatoren hebt deze weinig meer doen bij een aanvoertemperatuur van max 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmoh
Kirvis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:29:
[...]

Composiet verdelers van Robot kan je niet ombouwen met een eigen setje. Ik heb hier Robot zelf uitgebreid over gesproken twee weken geleden.

Er zijn wel tussenstukken te krijgen online die zouden moeten passen, maar dat is dus niet officieel ondersteund. Je bent dan je garantie meteen kwijt.

Heb nu in ieder geval de thermostaatkraan zo ver mogelijk open staan. Met flowmetwrs gekeken hoe de flow is met de pomp uit, en in verschillende standen, en nu toch gekozen voor de hoogste stand. Dan kom ik op een flow van tussen de 1 en 1,5 L per minuut uit per groep.

Tevens is de vraag of je als je naar hybride gaat dit wel wilt: slanke CV ketel onverhoopt toch water van 70 maakt wil je niet dat dat ongemengd je vloer in gaat.

Ook geldt dat als je ergens nog traditionele radiatoren hebt deze weinig meer doen bij een aanvoertemperatuur van max 35 graden.
Wat bedoel je met 'ombouwen met een eigen setje'? De leverancier van onze vloerverwarming geeft aan dat de pomp verwijderd kan worden als we over stappen op een hybride warmtepomp. De leverancier van de warmtepomp geeft aan dat deze gewoon kan blijven zitten. Wat is het correcte antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smart-
Kirvis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:29:
[...]

Het getoonde type kun je gewoon de hele pomp-zijde afhalen en er gewoon 1 inch koppelingen op draaien voor zover ik kan lezen.

Maar zoals je zegt, je wil geen 70 graden door je vloer heen jagen. Je zult het systeem mieten laten instellen op max 49 graden en de radiatoren zullen dan middels speedcomforts oid geboost moeten worden om ze warmte te laten afgeven.(of nog beter: vervangen door jaga's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
robmoh schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:38:
[...]

Wat bedoel je met 'ombouwen met een eigen setje'? De leverancier van onze vloerverwarming geeft aan dat de pomp verwijderd kan worden als we over stappen op een hybride warmtepomp. De leverancier van de warmtepomp geeft aan dat deze gewoon kan blijven zitten. Wat is het correcte antwoord?
Je post eerder hier een link naar een composiet verdeler van Robot. Die hebben wij ook en kan je niet ombouwen naar pomploos met een door de fabrikant goedgekeurde set. Lees mijn andere post hierover.

Het passtuk van VTE van 130 mm past niet omdat de aansluitmaat anders is (1” VTE, 1.5” Robot).

Ik heb wel andere passtukken gevonden van 130 mm die zouden moeten passen (met 1.5” aansluiting, van metaal), maar de fabrikant waarschuwde me expliciet dat het kunststof kwetsbaar is en dat er haarscheurtjes kunnen ontstaan als je er zelf mee gaat klooien en je doet het niet goed.

Zo, goed lezen/kijken is soms lastig. Het lijkt er op dat je bij deze verdeler de pompsectie wél helemaal kunt verwijderen.

Of dat handig is met een hybride setup weet ik eigenlijk niet. Het verschil in flow blijft lijkt me.

[ Voor 10% gewijzigd door Kirvis op 10-12-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
jelleeelco schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:22:
[...]

Ik heb de Shelly i4 binnen maar nog geen tijd gehad om hem aan te sluiten. Maar ik bedacht dat dat mss helemaal niet nodig is.

Immers, in Home Assistent zie je de status van de Weheat. Ik kan een automatisering aan maken die, zodra de Sparrow status op."Verwarmen" staat, een slimme stekker aanzet waar de VV pomp op staat. En zodra de status wijzigt naar "Standy", schakelt HA de slimme stekker weer uit.

Geen gekloot met shellys nodig!
Fair point!

In mijn geval kan dat helaas niet: ik heb geen Zigbee of Z-wave ontvangers op mijn HA zitten omdat ik Homey al gebruik.

Helaas kan ik de WP status in Homey niet gebruiken als trigger voor een flow. Hij komt wel binnen maar zie m niet staan bij het bouwen van een flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Kirvis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:24:
[...]

Fair point!

In mijn geval kan dat helaas niet: ik heb geen Zigbee of Z-wave ontvangers op mijn HA zitten omdat ik Homey al gebruik.

Helaas kan ik de WP status in Homey niet gebruiken als trigger voor een flow. Hij komt wel binnen maar zie m niet staan bij het bouwen van een flow.
Dan maak je toch een HA met een raspberry pi, en regel je dat stukje in HA? Je hebt verder niets nodig, geen zwave of zigbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Stoker schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:59:
Ik zou hem direct vervangen als de druk eraf is.

Je krijgt een grotere doorlaat en hebt geen geneuzel met je afgifte systeem
[Afbeelding]
Zijn dit ook dingen die jullie doen? Ik bedoel, als bedrijf, vervangen van verdelers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:36
Ik kwam bij toeval langs dit nieuwe kennisartikel (4/12) over vorstbeveiliging bij de Flint op de site van WeHeat. Staat hier met veel woorden eigenlijk; als de stroom lang uitvalt en het hard vriest, dan vriest je Flint stuk? De eventueel aangeschafte vorstbeveiligers beschermen hoogstens de leidingen naar de Flint, niet de Flint zelf lijkt het. Wel een beetje teleurstellend.

"Vraag: Zijn er vorstbeveiligingskleppen vereist bij een installatie van de Flint P40?

Antwoord
Ten eerste, al onze warmtepompen hebben ingebouwde maatregelen om vorstschade te beperken.

Bij een buitentemperatuur onder 5°C zal de circulatiepomp zorgen dat het water in de leidingen en de warmtepomp tijdig ververst wordt. Hierdoor zal het water nooit kunnen bevriezen.

Wat gebeurt er bij stroomuitval?
Er zijn drie mogelijke situaties bij stroomuitval:

1. Stroomuitval bij de binnenunit
De circulatie stopt, maar de warmtepomp blijft zichzelf warm houden door regelmatig de compressor in te schakelen.
2. Stroomuitval bij de buitenunit
De binnenunit blijft circuleren waardoor de warmte van de woning gebruikt wordt om het water vorst vrij te houden.
Indien nodig en aanwezig warmt de CV-ketel het water op tot de ingestelde temperatuur (volgens de thermostaat).
3. Stroomuitval bij beide units
Geen circulatie en geen warmtetoevoer.
Water in de condensor kan bevriezen, met mogelijke schade tot gevolg.

Alleen in de 3de situatie zou een vorstbeveiliging dus van toegevoegde waarde zijn omdat de condensor dan leeg kan lopen.

Bijzondere situatie met Flint-systemen
Bij Flint warmtepompen werkt een vorstbeveiliging anders dan bij onze Blackbird- en Sparrow-modellen. Dit komt door de terugslagklep in de Flint-warmtepomp, die voorkomt dat de condensor leegloopt. Hierdoor beschermt een vorstbeveiliging alleen de leidingen waar deze is geïnstalleerd, en niet de condensor zelf.

Bij Blackbird- en Sparrow-systemen werkt de vorstbeveiliging wel volledig en kan de condensor leeglopen om schade te voorkomen.

Advies om schade te voorkomen
Om schade in geval van stroomuitval (vooral situatie 3) te vermijden, adviseren wij:
[list]
• Binnen- en buitenunit op verschillende zekeringen aan te sluiten.
• Bij voorkeur gebruik te maken van verschillende fasen in het stroomnet.
[/list]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
jelleeelco schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:07:
[...]

Dan maak je toch een HA met een raspberry pi, en regel je dat stukje in HA? Je hebt verder niets nodig, geen zwave of zigbee.
Ik heb al HA draaien op een Pi. Maar om de pomp op de verdeler aan te zetten heb ik wel een zender nodig om een stekker aan te sturen (zigbee or klik aan klik uit bv).

En dus kan ik het signaal van een HA flow niet doorgeven aan de verdelers helaas.

[ Voor 9% gewijzigd door Kirvis op 10-12-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Kirvis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:35:
[...]

Ik heb al HA draaien op een Pi. Maar om de pomp op de verdeler aan te zetten heb ik wel een zender nodig om een stekker aan te sturen (zigbee or klik aan klik uit bv).

En dus kan ik het signaal van een HA flow niet doorgeven aan de verdelers helaas.
Wifi stekker??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
jelleeelco schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:08:
[...]

Zijn dit ook dingen die jullie doen? Ik bedoel, als bedrijf, vervangen van verdelers?
Ja icm de installatie van een pomp is dit essentieel voor de werking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Kirvis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:35:
[...]

Ik heb nu een test setup draaien via HA. Als Sparrow status 'Verwarmen' krijgt, schakelt HA een HomeWizard stekker (wifi) aan. Als de status van de Sparrow wijzigt naar 'Standby', schakelt HA de HomeWizard stekker uit.

Dit werkt prima. Helaas heeft de API niet de entiteiten 'Circulatiepomp CV (1)' en 'Circulatiepomp CV (2)'. Want als de Sparrow in standby staat, zal hij toch 1x per 24 uur de pomp laten draaien dacht ik.

Nu is dit in HA met beetje slimmigheid wel op te lossen (iets in de trend van "als WiFi stekker UIT is voor 24uur, dan 15min aan zetten") maar liever dat het via de Sparrow zelf gaat.

Zaterdag komt elektricien om de aparte groep voor de Sparrow aan te leggen. Dan gaat de stroom er toch af en zal ik de Shelly aansluiten, kijken of dat werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amiroo
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-02 09:58
reiniero schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:14:
Bij ons heb ik de sensor ingepakt met buisisolatie. Eerst een laag over de buis en deels de sensor, een tweede laag om de sensor heen.
Ook heb ik de buizen (extra) geisoleerd. Hierdoor is het verschil tussen warmtepomp uit en huis in van 1 graad naar 0,3-0,4 gegaan.
Het bleek een sensor-uitleesfout te zijn. Zoals je suggereerde, heb ik de sensor bedekt met wat overgebleven PIF-isolatie die ik had en het temperatuurverschil is nu teruggebracht tot 1,0 - 0,5 graden.

Hoekhuis 60s 140m2 | WeHeat Sparrow + buffervat50L + Vaillant CV + T6 OT | 3x Jaga Tempo + 7 oude boven | 11x430 Wp Panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Stoker schreef op woensdag 11 december 2024 @ 06:44:
[...]

Ja icm de installatie van een pomp is dit essentieel voor de werking.
Ik bedoel of jullie dit ook doen als er al een WP staat... dus niet icm een WP installatie.

Daarnaast, als er een hybride setup is, adviseren jullie dan een hybride verdeler? Wat ik begreep van de Robot hybride verdelers is dat ze laag-temp water gewoon doorlaten, maar als er hoge temp binnenkomt, wordt er bijgemengd.

Ik zie het namelijk wel als een risico dat mocht de Sparrow het een keer niet trekken (of om wat voor andere reden dan ook de CV wordt gebruikt), er opeens te heet water in de vloer komt. Nu is het wel in de CV te begrenzen, maar ik heb gemerkt dat als die zijn vermogen niet kwijt kan de Ta alsnog hoger wordt dan de maximale ingestelde temperatuur. Vandaar dat een hybride verdeler mij wel aantrekt.

Aan de andere kant - tot nu toe lijk ik niet veel last te hebben van de huidige verdeler. De WP draait met Ta 30 en Tretour van 28. Verwarming staat continue op 20.5 en de Wp draait rustig met 300-600 watt. Sinds hij is geinstaleerd is hij maar 2x op standby gegaan, beide keren voor 15min.

COP zit tussen de 6 en 6.3 wat me toch erg netjes lijkt, al heb ik mijn twijfels bij de powermeting van de Sparrow. Als hij op zijn eigen groep staat met een HomeWizard meter ertussen zal ik een betere inschatting van de COP hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-10 10:04
Allen,

Ik ben op dit moment een weheat of itho warmtepomp aan het overwegen.
Is de weheat de meerprijs waard tenopzichte van itho?
En welke binnenunit kan ik het beste pakken?
Het prijsverschil tussen de compact de de normale is vrij fors en beide bevatten een drieweg klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jelleeelco schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:16:
[...]

Ik bedoel of jullie dit ook doen als er al een WP staat... dus niet icm een WP installatie.

Daarnaast, als er een hybride setup is, adviseren jullie dan een hybride verdeler? Wat ik begreep van de Robot hybride verdelers is dat ze laag-temp water gewoon doorlaten, maar als er hoge temp binnenkomt, wordt er bijgemengd.

Ik zie het namelijk wel als een risico dat mocht de Sparrow het een keer niet trekken (of om wat voor andere reden dan ook de CV wordt gebruikt), er opeens te heet water in de vloer komt. Nu is het wel in de CV te begrenzen, maar ik heb gemerkt dat als die zijn vermogen niet kwijt kan de Ta alsnog hoger wordt dan de maximale ingestelde temperatuur. Vandaar dat een hybride verdeler mij wel aantrekt.

Aan de andere kant - tot nu toe lijk ik niet veel last te hebben van de huidige verdeler. De WP draait met Ta 30 en Tretour van 28. Verwarming staat continue op 20.5 en de Wp draait rustig met 300-600 watt. Sinds hij is geinstaleerd is hij maar 2x op standby gegaan, beide keren voor 15min.

COP zit tussen de 6 en 6.3 wat me toch erg netjes lijkt, al heb ik mijn twijfels bij de powermeting van de Sparrow. Als hij op zijn eigen groep staat met een HomeWizard meter ertussen zal ik een betere inschatting van de COP hebben.
2gr dT is wel weinig.

Hybride verdeler, leuk verzonnen maar is investeren in het verleden.

De enige juiste weg is pomploos, en als daarvoor je CV weg moet is dat de oplossing.
Die €500 voor die onzinnige verdeler is ook al de helft van een WPB en dus gasloze oplossing.

En als het nu acceptabel draait, dat is fijn. Maar het draait nóg goedkoper met een pomploze verdeler.

Komende maanden ga je erachter komen of je zonder CV kunt. Dan kan ‘ie daarna op SWW only stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:24
jelleeelco schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:19:
[...]

Ik heb nu een test setup draaien via HA. Als Sparrow status 'Verwarmen' krijgt, schakelt HA een HomeWizard stekker (wifi) aan. Als de status van de Sparrow wijzigt naar 'Standby', schakelt HA de HomeWizard stekker uit.

Dit werkt prima. Helaas heeft de API niet de entiteiten 'Circulatiepomp CV (1)' en 'Circulatiepomp CV (2)'. Want als de Sparrow in standby staat, zal hij toch 1x per 24 uur de pomp laten draaien dacht ik.

Nu is dit in HA met beetje slimmigheid wel op te lossen (iets in de trend van "als WiFi stekker UIT is voor 24uur, dan 15min aan zetten") maar liever dat het via de Sparrow zelf gaat.

Zaterdag komt elektricien om de aparte groep voor de Sparrow aan te leggen. Dan gaat de stroom er toch af en zal ik de Shelly aansluiten, kijken of dat werkt.
Waarom niet gewoon zon Eco Pump Switch erop?
https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping

Iets duurder dan een Shelly (denk ik), maar schakelt op aanvoer temperatuur met sensor op de leiding en doet dacht ik ook automatisch elke 24 uur even de pomp aan.
Ik heb deze al een paar jaar op de vloerverwarming verdeler.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmoh
Kirvis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:08:
[...]

Je post eerder hier een link naar een composiet verdeler van Robot. Die hebben wij ook en kan je niet ombouwen naar pomploos met een door de fabrikant goedgekeurde set. Lees mijn andere post hierover.

Het passtuk van VTE van 130 mm past niet omdat de aansluitmaat anders is (1” VTE, 1.5” Robot).

Ik heb wel andere passtukken gevonden van 130 mm die zouden moeten passen (met 1.5” aansluiting, van metaal), maar de fabrikant waarschuwde me expliciet dat het kunststof kwetsbaar is en dat er haarscheurtjes kunnen ontstaan als je er zelf mee gaat klooien en je doet het niet goed.

Zo, goed lezen/kijken is soms lastig. Het lijkt er op dat je bij deze verdeler de pompsectie wél helemaal kunt verwijderen.

Of dat handig is met een hybride setup weet ik eigenlijk niet. Het verschil in flow blijft lijkt me.
Inmiddels contact gehad met mijn leverancier van de vloerverwarming. Zij geven aan dat in een hybride opstelling de pomp op de verdeler niet verwijderd hoeft te worden. Deze kan dus gewoon blijven zitten. Inclusief de thermostaatkraan waardoor we geen problemen ondervinden met te heet water wat de vloerverwarming in gaat. Dit is in lijn met wat de leverancier van de warmtepomp aangeeft.

Enige waar ik nog mee zit is de plaatsing van de buitenunit. Aan de gevel aan de zijkant van het huis is geen optie in verband met lekwater en zicht. Mooiste zou zijn op het platte dak van de bijkeuken die grenst aan de garage. De buitenunit staat dan wel onder een gesloten raam van mijn studeerkamer en op circa 2 meter van mijn slaapkamerraam. Gaan we hier iets van merken qua geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
bbbrumbrum schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:27:
[...]

2gr dT is wel weinig.

Hybride verdeler, leuk verzonnen maar is investeren in het verleden.

De enige juiste weg is pomploos, en als daarvoor je CV weg moet is dat de oplossing.
Die €500 voor die onzinnige verdeler is ook al de helft van een WPB en dus gasloze oplossing.

En als het nu acceptabel draait, dat is fijn. Maar het draait nóg goedkoper met een pomploze verdeler.

Komende maanden ga je erachter komen of je zonder CV kunt. Dan kan ‘ie daarna op SWW only stand.
Oh dat is ook een goede zeg... ik kan natuurlijk de CV op 'Verwarming NEE' zetten, dan doet hij niets meer voor CV. Of de draadjes loskoppelen van de CV ketel (of een shelly er tussen.... ik ben nogal gek op shelly's). En je hebt gelijk, de komende maanden zal uitwijzen of het zonder CV kan.

Maar je zegt dat dT van 2 te weinig is? Ik dacht dat dat juist goed was...installateur zei dat een dT van 2 ideaal zou zijn dus ik was al blij :) Hoeveel zou het moeten zijn? En is de reden dat de dT zo laag is dat het water te warm terug komt, m.a.w. zijn warmte niet kwijt kan? Ik zou dan pendelen verwachten maar dat zie ik absoluut niet. Wel zijn de kamers waar nog oude radiatoren hangen moeilijk warm te krijgen. Ik heb nu onder een T22 in de studeerkamer fans gebouwd, en daarmee krijg ik het op 19 graden (met Ta van 28-30) maar veel kouder moet het buiten niet worden. Denk dat ik toch zsm daar jaga's moet ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Tijgerkracht schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:28:
[...]

Waarom niet gewoon zon Eco Pump Switch erop?
https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping

Iets duurder dan een Shelly (denk ik), maar schakelt op aanvoer temperatuur met sensor op de leiding en doet dacht ik ook automatisch elke 24 uur even de pomp aan.
Ik heb deze al een paar jaar op de vloerverwarming verdeler.
Ja dat was een andere oplossing. Ik heb er nu een pompschakelaar tussen, maar daar kan ik de temperatuur niet inschakelen. En met een Ta van 28-29 gaat hij nog niet aan. Mss dat deze dat kan verhelpen. Ik heb er nu al een heatbooster op zitten (uiteraard geen fans, maar alleen voor testen van Ta en Tr), die zou ik ook kunnen gebruiken om een slimme stekker te laten schakelen.

Maar ik had begrepen dat het voor de warmte-afgifte beter was dat als de WP stopt met circuleren, dat dan ook direct de VV pomp stopt met circuleren. Het water wat dan in de leidingen zit wordt niet meer gemengd met koud(er) retourwater. Maar ik weet niet of dit waar is en of het heel veel effect heeft.

En volgens mij draait het mooi, maar ik kan me vergissen....zie plaatje van de laatste 24 uur hieronder. Die enorme piek is even 2x een kwartier dat hij op standby is gegaan, verder draait hij continue.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wauGQJCJ0IaVWIhAiLUW0BmbnnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M1iYcVJTbKeag1zwuot3qOee.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door jelleeelco op 11-12-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
robmoh schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:38:
[...]

Inmiddels contact gehad met mijn leverancier van de vloerverwarming. Zij geven aan dat in een hybride opstelling de pomp op de verdeler niet verwijderd hoeft te worden. Deze kan dus gewoon blijven zitten. Inclusief de thermostaatkraan waardoor we geen problemen ondervinden met te heet water wat de vloerverwarming in gaat. Dit is in lijn met wat de leverancier van de warmtepomp aangeeft.
Jij bent degene die voor de hogere verbruiks kosten en lager comfort opdraait.
Maar het “hoeft” inderdaad niet.

Beter gewoon ineens goed doen, dat moet uiteindelijk toch.

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-12-2024 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmoh
bbbrumbrum schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:26:
[...]

Jij bent degene die voor de hogere verbruiks kosten en lager comfort opdraait.
Maar het “hoeft” inderdaad niet.

Beter gewoon ineens goed doen, dat moet uiteindelijk toch.
Kun je uitleggen waarom mijn verbruik omhoog gaat en we een lager comfort krijgen als de pomp op de verdeler blijft zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-10 17:23
Kirvis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:32:
Vraag aan de installateurs onder ons (@Carboy54, @Stoker): is de flow die de pomp levert (aangestuurd vanuit de binnenunit) zichtbaar in jullie dashboard?

Ik zou heel graag een parameter in het dashboard of Home Assistant hebben over de flow, omdat je dan veel nauwkeuriger berekeningen kan doen over de geleverde vermogens enzo.

Ben sowieso ook wel benieuwd of de flow actief word aangepast op het moment dat het output vermogen verandert.
Ik heb sinds medio oktober een Sparrow all-electric met een voorgemonteerde binnenunit draaien.
De binnenunit hangt op een Homewizard stekker en ik kan dus het vermogen van de circulatiepomp uitlezen.
Vlak na installatie draaide deze op 53W (zowel CV als SWW) en na een tijdje ging dat naar 37W voor CV en 46W voor SWW. Standby vermogen is 2W.
Ik heb de indruk dat WeHeat eea monitort en aanpast. Hoe en waarom is mij niet duidelijk. Maar de flow lijkt dus constant en varieert niet met het gevraagde thermische vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
martinusv schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:56:
[...]

Ik heb sinds medio oktober een Sparrow all-electric met een voorgemonteerde binnenunit draaien.
De binnenunit hangt op een Homewizard stekker en ik kan dus het vermogen van de circulatiepomp uitlezen.
Vlak na installatie draaide deze op 53W (zowel CV als SWW) en na een tijdje ging dat naar 37W voor CV en 46W voor SWW. Standby vermogen is 2W.
Ik heb de indruk dat WeHeat eea monitort en aanpast. Hoe en waarom is mij niet duidelijk. Maar de flow lijkt dus constant en varieert niet met het gevraagde thermische vermogen.
Vraagje, hoe kan je zien dat de pomp draait voor CV dan wel voor SWW via je Homewizard stekker? Of importeer je het ergens (HA) en combineer je het met de status-gegevens van de Sparrow?

Want ik zie nu NOG een mogelijkheid om de vloerverwarmingspomp aan te sturen zonder kabel... namelijk het energiegebruik van de binnenunit meten en aan de hand daarvan de VV pomp aan zetten. Helemaal niet aan gedacht..

Die Shelly i4 kan wel terug denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
jelleeelco schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:06:
[...]

Vraagje, hoe kan je zien dat de pomp draait voor CV dan wel voor SWW via je Homewizard stekker? Of importeer je het ergens (HA) en combineer je het met de status-gegevens van de Sparrow?

Want ik zie nu NOG een mogelijkheid om de vloerverwarmingspomp aan te sturen zonder kabel... namelijk het energiegebruik van de binnenunit meten en aan de hand daarvan de VV pomp aan zetten. Helemaal niet aan gedacht..

Die Shelly i4 kan wel terug denk ik.
Dat gaat m niet worden als je all-electric hebt overigens. Door alleen het verbruik te meten maak je geen onderscheid tussen CV of SWW, tenzij je natuurlijk zeker weet dat daar altijd verschil tussen zit qua wattage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Kirvis schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:55:
[...]

Dat gaat m niet worden als je all-electric hebt overigens. Door alleen het verbruik te meten maak je geen onderscheid tussen CV of SWW, tenzij je natuurlijk zeker weet dat daar altijd verschil tussen zit qua wattage.
Ja of als je het koppelt aan de status van de Sparrow in HA...

Ik heb geen FE, maar hybride...dus bij mij zou het wel kunnen werken... Ik doe het dan liever met HomeWizard stekkers dan via HA ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
robmoh schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:31:
[...]

Kun je uitleggen waarom mijn verbruik omhoog gaat en we een lager comfort krijgen als de pomp op de verdeler blijft zitten?
Het eerste component is simpel, je hebt 1650hr per jaar een extra pomp draaien.
Tweede component is dat doordat je bijmengt, je een hogere aanvoer temperatuur nodig hebt. Hogere temp = lagere COP = hoger verbruik.
Daarnaast kan de warmtepomp ook niet de afgifte sturen door de flow over de vloer te regelen, wat ook weer efficiëntie kost.

En qua comfort: je hebt meer pieken en dalen in je vloer temperatuur. Moet wel toegeven dat dit laatste argument afhankelijk is van meerdere factoren, het kán zijn dat in specifieke gevallen het comfortverlies wel meevalt. Je komt ook van een CV-ketel, die heeft natuurlijk hetzelfde “probleem”. Comfortwinst van WP zit erin dat je op lagere temperatuur een veel constantere vloertemp aanhoud dmv 24/7 verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmoh
bbbrumbrum schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:01:
[...]

Het eerste component is simpel, je hebt 1650hr per jaar een extra pomp draaien.
Tweede component is dat doordat je bijmengt, je een hogere aanvoer temperatuur nodig hebt. Hogere temp = lagere COP = hoger verbruik.
Daarnaast kan de warmtepomp ook niet de afgifte sturen door de flow over de vloer te regelen, wat ook weer efficiëntie kost.

En qua comfort: je hebt meer pieken en dalen in je vloer temperatuur. Moet wel toegeven dat dit laatste argument afhankelijk is van meerdere factoren, het kán zijn dat in specifieke gevallen het comfortverlies wel meevalt. Je komt ook van een CV-ketel, die heeft natuurlijk hetzelfde “probleem”. Comfortwinst van WP zit erin dat je op lagere temperatuur een veel constantere vloertemp aanhoud dmv 24/7 verwarmen.
Dank voor je toelichting. Dat klinkt heel aannemelijk.

Waar ik wel mee zit is dat als ik de pomp bij de verdeler verwijder, ik ook geen thermostaatkraan meer op de verdeler heb. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar ik wil niet het risico lopen dat er 'per ongeluk' te heet water door mijn vloerverwarming heen wordt gedrukt. Is dit op een andere manier op te lossen? Bijvoorbeeld door de installatie zo te maken zodat de WP alleen wordt gebruikt voor het verwarmen en mijn CV alleen voor het douchen? Vraag die ik dan wel heb: wat als de WP het even niet aankan? Dan kan de CV niet meer bijspringen.

En daarnaast ben ik verplicht om de radiatoren die ik nog gebruik (toilet, badkamer) te vervangen voor jaga's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:11
robmoh schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:26:
[...]

Dank voor je toelichting. Dat klinkt heel aannemelijk.

Waar ik wel mee zit is dat als ik de pomp bij de verdeler verwijder, ik ook geen thermostaatkraan meer op de verdeler heb. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar ik wil niet het risico lopen dat er 'per ongeluk' te heet water door mijn vloerverwarming heen wordt gedrukt. Is dit op een andere manier op te lossen? Bijvoorbeeld door de installatie zo te maken zodat de WP alleen wordt gebruikt voor het verwarmen en mijn CV alleen voor het douchen? Vraag die dan wel reist is: wat als de WP het even niet aankan? Dan kan die niet meer bijspringen.

En daarnaast ben ik verplicht om de radiatoren die ik nog gebruik (toilet, badkamer) te vervangen voor jaga's?
Alleen je CV gebruiken voor douchen zou kunnen, maar als de WP het niet meer aankan zit je in de kou. Je zou dan eigenlijk naar FE over moeten gaan.

Om je vloer te beschermen moet je nog steeds een maximaal beveiliging toepassen. Waarom kan die thermostaat kraan niet meer als de pomp weg is ?

Overigens zou je de CV ketel temperatuur ook flink moeten terug schroeven zodat het LTV wordt.
Je moet inderdaad wel voorkomen dat er 80° water of nog heter je vloer in gaat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-10 23:25
Even een vraagje, voor als je een hybride opstelling hebt.

Morgen zijn de stroom prijzen flink hoog met een dynamisch contract.

Kiest een WeHeat in Hybride dan slim of ie dan beter op gas kan gaan stoken?

Het zal een functie zijn van de effectieve COP, stroom prijs en gasprijs. Is het geheel zo slim? Ik kan het nergend vinden op de WeHeat site.

Zo ja, wat moet je er voor instellen?
Zo nee, hoe kan je de hybride opstelling gas laten stoken ipv, op stroom voor een bepaalde duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmoh
hvwees schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:33:
[...]

Alleen je CV gebruiken voor douchen zou kunnen, maar als de WP het niet meer aankan zit je in de kou. Je zou dan eigenlijk naar FE over moeten gaan.

Om je vloer te beschermen moet je nog steeds een maximaal beveiliging toepassen. Waarom kan die thermostaat kraan niet meer als de pomp weg is ?

Overigens zou je de CV ketel temperatuur ook flink moeten terug schroeven zodat het LTV wordt.
Je moet inderdaad wel voorkomen dat er 80° water of nog heter je vloer in gaat....
De kraan zit aan het deel van de verdeler waar ook de pomp aan bevestigd zit. Als dat deel wordt verwijderd, ben je ook de thermostaatkraan kwijt. Toch ook nog even met mijn leverancier van de vloerverwarming gebeld. Hij geeft aan dat het vrij normaal is dat de pomp blijft zitten in een hybride opstelling. Eigenlijk veranderd er niet veel zei hij. Je CV heeft namelijk ook een pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Nou dat is even een tegenvaller. Krijg net bericht van CB dat mijn installatie voor de BB80 niet doorgaat.
Reden is dat ze de bestaande Elga Ace 4kW niet willen verwijderen.
Heb aangegeven daar best wat extra voor willen te betalen, maar nee, zulk soort installaties doen ze niet.
Krijg de 500 euro aanbetaling retour.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
robmoh schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:53:
[...]

De kraan zit aan het deel van de verdeler waar ook de pomp aan bevestigd zit. Als dat deel wordt verwijderd, ben je ook de thermostaatkraan kwijt. Toch ook nog even met mijn leverancier van de vloerverwarming gebeld. Hij geeft aan dat het vrij normaal is dat de pomp blijft zitten in een hybride opstelling. Eigenlijk veranderd er niet veel zei hij. Je CV heeft namelijk ook een pomp.
Verschil is dat met een CV je veel lagere flow met hogere temp hebt. Met een WP een veel hogere flow met lage temperatuur. Je zou verwachten dat met een verdeler met pomp je flow lager wordt dan dat de WP eigenlijk wil.
Ook is door het mengen met koud retourwater de aanvoer hoger dan nodig. In mijn geval, is de aanvoer vanuit de warmtepomp 27-31 graden (als buitendeur open heeft gestaan en het is even flink afgekoeld, stijgt hij heel kort naar 32). Maar water in de vv zal rond de 23-25 liggen. Dus theoretisch, als er geen pomp/klep/thermostaat tussen zit zou de WP water kunnen aanvoeren met 26 graden (even beetje verlies van de leidingen in ogenschouw nemen).

In mijn geval krijg ik dan mijn radiatoren echt niet meer warm, dus ik kijk het nog even aan met mijn verdeler met pomp. Als boven alle radiatoren vervangen zijn voor Jaga Strada met (DIY) boosters, dan kan de verdeler ook vervangen worden.

Overigens werkt het hier wel heel erg goed; de Sparrow maakt runs van 24uur op 300-600watt met een COP van 6-6.2. Temp is nu buiten wel weer paar graden gedaald en nu is die COP gezakt naar 5.6 (verbruik rond de 900watt). Maar op zulke dagen zat ik ook op 10m2 aan gas, dus het is nog altijd veel voordeliger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K04TpoVDMxdSTBB8efaU0XhuCzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6SmpyJwEyeIEPD8jQwAhxvoH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door jelleeelco op 11-12-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:10
The - DDD schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:37:

Het zal een functie zijn van de effectieve COP, stroom prijs en gasprijs. Is het geheel zo slim? Ik kan het nergend vinden op de WeHeat site.

Zo nee, hoe kan je de hybride opstelling gas laten stoken ipv, op stroom voor een bepaalde duur?
Nee, die functionalitiet is er niet. Nog niet, schijnt. Weheat zou plannen hebben om dynamische prijzen te integreren in de software voor degenen die dat willen. Maar wanneer? Dus morgen thermostaat laag zetten en trui aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Flintstone087 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:09:
[...]

Nee, die functionalitiet is er niet. Nog niet, schijnt. Weheat zou plannen hebben om dynamische prijzen te integreren in de software voor degenen die dat willen. Maar wanneer? Dus morgen thermostaat laag zetten en trui aan ;)
Of als je vloerverwarming hebt, zelf het 'dynamisch tarief' nabootsen en je temp een aantal graden hoger zetten tijdens de goedkope uren. Dan sla je energie op in je vloer en die kan het dan tijdens de dure uren teruggeven (en zet je je thermostaat een paar graden lager)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:11
robmoh schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:53:
[...]

De kraan zit aan het deel van de verdeler waar ook de pomp aan bevestigd zit. Als dat deel wordt verwijderd, ben je ook de thermostaatkraan kwijt.
Maar Dan zet je die thermostaat kraan toch gewoon in de aanvoerleiding?
Of is dat te krap ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-10 12:31
@robmoh "ik wil niet het risico lopen dat er 'per ongeluk' te heet water door mijn vloerverwarming heen wordt gedrukt. Is dit op een andere manier op te lossen?"

Als je jouw cvketel voor cv op max 45 graden zet, dan met buitensensor, dan maakt ie er 40 van en dat kan gewoon je vloer in, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-10 12:15
jelleeelco schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:43:
[...]

Of als je vloerverwarming hebt, zelf het 'dynamisch tarief' nabootsen en je temp een aantal graden hoger zetten tijdens de goedkope uren. Dan sla je energie op in je vloer en die kan het dan tijdens de duren uren teruggeven (en zet je je thermostaat een paar graden lager)
Er zit wel een addertje onder het gras: een hogere temperatuur betekent ook dat de COP verslechtert en je dus meer stroom gaat gebruiken. Zeker bij kleine prijsverschillen is het maar de vraag of het zinvol is. Ook na de dure-stroomperiode moet de WP waarschijnlijk weer flink aan de bak om op temperatuur te komen, ook weer duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinusv
  • Laatst online: 24-10 17:23
jelleeelco schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:06:
[...]

Dat kan idd niet automatisch maar concludeer ik door de WeHeat portal info naast die van de Homewizard te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
The - DDD schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:37:

Als je het vermogenslimiet van de WP zeg 20%, laag zet, dat blijft de kamer thermostaat vragen. De warmtepomp schakelt dan via Opentherm de CV bij. Dus draai je op dat moment op gas. Helemaal uit gaat niet lukken.

Edit: Een dynamisch contract met WP lijkt mij helemaal niet handig. Een WP draait immers constant.

[ Voor 7% gewijzigd door RNacoustics op 11-12-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-10 23:25
RNacoustics schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:03:
[...]

Edit: Een dynamisch contract met WP lijkt mij helemaal niet handig. Een WP draait immers constant.
EV laden, daar zit de winst voor dynamisch contract bij ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
The - DDD schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:23:
[...]

EV laden, daar zit de winst voor dynamisch contract bij ons.
2e stroomaansluiting nemen. Dan kun je 2 verschillende energiecontracten afsluiten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:10
RNacoustics schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:03:
[...]

Klopt, maar als je de WP nu in de goedkope uren het huis iets warmer laat stoken en in de dure uren op minimaal vermogen om het temperatuurverlies minimaal te houden dan kan het nog steeds besparen? Het prijsverschil is aanzienlijk 12 ct of 51 ct per kwh. En morgen helemaal als de prijs op 1,05 euro piekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTfq24CTdEXEmLuABmv4OljZAxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7s40fZkOXmHjkRSRoUC9ype.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZfhpu7LDlCHOzdSKh1OG6uwc7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnAGKteqYcvhhWmuAnboaVKV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Flintstone087 op 11-12-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Flintstone087 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:29:
[...]

Klopt, maar als je de WP nu in de goedkope uren het huis iets warmer laat stoken en in de dure uren op minimaal vermogen om het temperatuurverlies minimaal te houden dan kan het nog steeds besparen? Het prijsverschil is aanzienlijk 12 ct of 51 ct per kwh.

[Afbeelding]
Dit bedoelde ik ook...tijdens de goedkope uren thermostaat 2 graden hoger, tijdens dure uren 2 graden lager. Die opgewarmde vloer zal mss die 2 graden daling wel overleven tijdens de dure uren en kun je na de dure periode weer normaal stoken.

Zou mooi zijn als het helemaal in Weheat verwerkt zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
[...]

Klopt, maar als je de WP nu in de goedkope uren het huis iets warmer laat stoken en in de dure uren op minimaal vermogen om het temperatuurverlies minimaal te houden dan kan het nog steeds besparen? Het prijsverschil is aanzienlijk 12 ct of 51 ct per kwh. En morgen helemaal als de prijs op 1,05 euro piekt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat werkt misschien met VV en optimaal geïsoleerd huis, maar met radiatoren gaat dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Of je stookt tijdens dure uren met een houtkachel bij. 8)7

Edit: voorlopig stook ik door de saldering nog voor niks :)

[ Voor 3% gewijzigd door RNacoustics op 11-12-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
vraagje: nu het weer kouder wordt, heb ik een extra radiator opengezet. Ik had verwacht dat door de extra water massa de algehele wp temperatuur naar beneden gaat en de COP hoger. Echter zie ik het omgekeerde.
Als de kamer thermostaat weer gaat vragen, dan gaat de WP nu naar zijn maximum vermogen. Immers, hij moet meer water massa opwarmen. Ik zie ook dat de delta T een stuk groter is. Het vervelende is nu, als de temperatuur bereikt is, de kamertemperatuur een halve graad hoger doorschiet en de WP in standby stand komt. Dit lijkt dat dan dat er teveel radiator overcapaciteit is en teveel water in afgifte systeem is.
Als ik één van de radiatoren dicht gooit, wordt het geheel weer constanter. Ik vermoed dat de 50 liter buffervat, teveel van het goede is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
Ik heb de boel buiten toch maar even extra geïsoleerd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TW6Xj3Bd9ZHUgL4WGB5c-VWKJEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1sqCvApbMa3bBTtRIj14E4W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSFIOyQeMbUCZ3pgAo1NEb2NnTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35YpQiDTpVYPkLuaccEmBDxS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10:54
ietse schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:28:
[...]

Krijgt hij de tado niet gevonden als je bij instellingen “ opentherm” aan klikt?
Neen. Dit heb ik al geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-10 11:48
Kevin1990 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:26:
[...]

Neen. Dit heb ik al geprobeerd.
Kijk een aantal Posts verder dan zie je als het goed is de werkwijze om hem juist in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10:54
reiniero schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:44:
[...]

Zo is ie aangesloten:
[Afbeelding]
Deze kabel gaat rechtstreeks naar het bijbehorende contact op de binnenunit. Uit je vraag begrijp ik dat jij een draadloze tado hebt, dat heb ik dus niet. Maar dat zou verder weinig verschil moeten maken lijkt me?
Op dit moment heb ik geen foto van de binnenunit, daar kan ik slecht bij omdat ie onder de trap zit en net vanmorgen alles al weg gehaald en terug gezet om de pomp van de verdeler aan te sluiten op de binnenunit, wat overigens goed lijkt te werken.

Heb je al eens een factory reset geprobeerd van de Tado? Wat ik me kan herinneren kan je bij het installeren van de tado aangeven wat voor ketel je hebt. Bij mijn ketel werkte dat destijds niet goed en heb ik hem op standaard gelaten, toen werkte het wel goed. Kan het zijn dat hij op een specifieke ketel staat ingesteld?
Bij mij zit het op dezelfde manier aan de kant van de Taro. Ik denk ook dat dit niet uit zou mogen maken bedraad of draadloos.

Werkte het na de reset gelijk?
Tado gaf aan geen aansluit schemas te hebben voor de Weheat warmtepomp.
WeHeat zelf stuurt me naar de installateur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:22:
Ik heb de boel buiten toch maar even extra geïsoleerd.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat heb je tussen het duktape en de slangen gedaan...isolerend materiaal? Ik zou ook het duktape even weer omwikkelen met UV- en vogelbestendige tape...dat duktape valt na een half jaar uit elkaar.

[ Voor 8% gewijzigd door jelleeelco op 11-12-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
RNacoustics schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:07:
vraagje: nu het weer kouder wordt, heb ik een extra radiator opengezet. Ik had verwacht dat door de extra water massa de algehele wp temperatuur naar beneden gaat en de COP hoger. Echter zie ik het omgekeerde.
Als de kamer thermostaat weer gaat vragen, dan gaat de WP nu naar zijn maximum vermogen. Immers, hij moet meer water massa opwarmen. Ik zie ook dat de delta T een stuk groter is. Het vervelende is nu, als de temperatuur bereikt is, de kamertemperatuur een halve graad hoger doorschiet en de WP in standby stand komt. Dit lijkt dat dan dat er teveel radiator overcapaciteit is en teveel water in afgifte systeem is.
Als ik één van de radiatoren dicht gooit, wordt het geheel weer constanter. Ik vermoed dat de 50 liter buffervat, teveel van het goede is?
Van meer afgifte gaat je temperatuur niet omlaag, de WP regelt immers op Ta (aanvoer). Hoogstens kan je dT toenemen, maar dat kan de WP ook compenseren door de flow te verhogen.

Je haalt er heel veel dingen bij en trekt conclusies die IMHO ongefundeerd zijn obv je beperkte en niet aangetoonde observaties.

Is die radiator bv ingeregeld?
Wat is de dT over die en je andere radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:31
Kevin1990 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:34:
[...]

Bij mij zit het op dezelfde manier aan de kant van de Taro. Ik denk ook dat dit niet uit zou mogen maken bedraad of draadloos.

Werkte het na de reset gelijk?
Tado gaf aan geen aansluit schemas te hebben voor de Weheat warmtepomp.
WeHeat zelf stuurt me naar de installateur.
Die van ons heb ik niet gereset. Volgens mij staat ie gewoon op de standaard instellingen van Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-10 11:48
ietse schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:57:
Gok dat het met een instelling te maken heeft.
Ik heb de sparrow volledig zelf geïnstalleerd maar bij de inbedrijfstelling vond hij geen thermostaat.
Na wat zoekwerk gevonden wat het probleem was.
In de handleiding voor installateurs staat een kopje “configuratie”.
Volg die stappen en zet bij stap E(bedraad) of stap I(draadloos) de config op D01.
Safe de hele bende, wacht een tijdje en probeer dan in de portal de opentherm functie.
Dit was de oplossing bij mij dus mij lijkt dat dit voor andere ook moet werken.[Afbeelding]
mphoogeveen schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:03:
[...]

hier full electric met tado V3+ bedraad, werkt prima.

hier een link hoe je hem kan instellen op opentherm. misschien helpt dat?
https://www.google.com/ur...Vaw04qFlC31zDs--LwFR-7hhe
@Kevin1990 bekijk dit even. Zoals al eerder vermeld lijkt het gewoon een instelling fout te zijn. Doorloop de stapjes en even later zou weheat het moeten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 17:18
Maarten58 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:47:
@robmoh "ik wil niet het risico lopen dat er 'per ongeluk' te heet water door mijn vloerverwarming heen wordt gedrukt. Is dit op een andere manier op te lossen?"

Als je jouw cvketel voor cv op max 45 graden zet, dan met buitensensor, dan maakt ie er 40 van en dat kan gewoon je vloer in, dacht ik.
@robmoh
Cv op Max 45 werkt niet perse.
Een cv kan terug moduleren maar slechts tot een bepaald minimum.
Mijn Vaillant 28kW kan slechts tot 30%, dus ongeveer 9kW. Als je dan maar een paar radiatoren of vv open hebt loopt de temperatuur gewoon op.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havoc764

Het prijsverschil tussen de compact de de normale is vrij fors en beide bevatten een drieweg klep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-06 16:41
Dag,

Ik heb een blackbird p80 full electric, woning uit 2010, enkel radiatoren 110m2. Nu draait de blackbird erg onregelmatig als ik hem via de opentherm thermostaat laat werken. (Honeywell modulation) via de stooklijn loopt die mooi rustig. Nu heeft de compressor bijna een continu vermogen van 20% maar is de geleverde water temperatuur altijd hoger dan de gevraagde watertemperatuur. Vraagt om 28c levert 30c.
Is de bb toch te groot voor mijn woning? Temperatuur blijft wel redelijk constant

Alvast bedankt voor de reacties!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXaG0iToZRd9eMmqfuSaA_7BsKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaxgevD64qiJjRIKzn3dZckj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door slem op 11-12-2024 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
havoc764 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:44:

Ik zou niet weten hoe iemand deze vragen kan beantwoorden... Welke Weheat, welke Itho. Wat is je situatie, wil je FE of Hybride. Binnenunit hangt daar dacht ik nogal vanaf...

Ik wist niet eens dat een Weheat duur(der) was t.o.v. andere merken... begon met een Flint, na schouw toch het advies een Sparrow te nemen (eigenlijk gaf dat advies @Stoker ook al).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Laatst online: 17:02
Maarten58 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:47:

In mijn situatie heb ik mijn CV-ketel ook rechtstreeks op de pomploze verdeler van de vloerverwarming aangesloten. Mijn CV-ketel heb ik ingesteld op een maximale temperatuur van 35 graden. Om te voorkomen dat hij bij een storing te warm water mijn vloer in pompt heb ik een alarm gebouwd met een temperatuursensor met een Shelly op de leiding, en in Home assistant een automatisering die een alarm op mijn telefoon geeft bij een watertemperatuur boven de 35 graden. Overigens kan ik ook op afstand met een nefit easy thermostaat de temperatuur dan lager zetten mocht dit nodig zijn. Voor mij werkt dit prima, in ieder geval tot zomer 2025 wanneer ik over ga op een Sparrow (denk ik).

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-10 23:26
jelleeelco schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:33:
[...]

Dit bedoelde ik ook...tijdens de goedkope uren thermostaat 2 graden hoger, tijdens dure uren 2 graden lager. Die opgewarmde vloer zal mss die 2 graden daling wel overleven tijdens de dure uren en kun je na de dure periode weer normaal stoken.

Zou mooi zijn als het helemaal in Weheat verwerkt zit...
Idd, vvw en sww boiler zijn prima thermische batterij bij stroomprijs 1,21 /kWh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmoh
Stefannn schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:01:
[...]

@robmoh
Cv op Max 45 werkt niet perse.
Een cv kan terug moduleren maar slechts tot een bepaald minimum.
Mijn Vaillant 28kW kan slechts tot 30%, dus ongeveer 9kW. Als je dan maar een paar radiatoren of vv open hebt loopt de temperatuur gewoon op.
Dat heb ik ook altijd zo begrepen. Op dit moment staat mijn CV op 70 graden maar het vermogen is teruggeschroefd. Doordat de ketel moduleert wordt de aanvoertemperatuur automatisch aangepast.

Ik denk dat wij gewoon voor de hybride oplossing gaan en het installatie schema van de installateur volgen. De twee radiatoren die ik nog gebruik ga ik vervangen voor jara's. Dan eerst naar eens kijken hoe dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
robmoh schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:12:
[...]

Dat heb ik ook altijd zo begrepen. Op dit moment staat mijn CV op 70 graden maar het vermogen is teruggeschroefd. Doordat de ketel moduleert wordt de aanvoertemperatuur automatisch aangepast.

Ik denk dat wij gewoon voor de hybride oplossing gaan en het installatie schema van de installateur volgen. De twee radiatoren die ik nog gebruik ga ik vervangen voor jara's. Dan eerst naar eens kijken hoe dat bevalt.
Vermogen heeft in principe niets met aanvoer temperatuur te maken.

Waarom zou je in hemelsnaam je CV op 70gr laten staan? Lager = zuiniger geldt ook voor een CV!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmoh
bbbrumbrum schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:14:
[...]

Vermogen heeft in principe niets met aanvoer temperatuur te maken.

Waarom zou je in hemelsnaam je CV op 70gr laten staan? Lager = zuiniger geldt ook voor een CV!
Wat ik begrepen heb is de retour temperatuur belangrijker is dan de aanvoertemperatuur. (Ivm rendement) Ik wil het liefst een retour temperatuur hebben van 20 graden. Dat bereik je door je pomp snelheid te verlagen. Daardoor pomp je minder water door je systeem en zakt je retour temperatuur bij de ketel.

Het verschil tussen aanvoer en retour temperatuur is bij de meeste CV ketels 25 graden. Dus is mijn retour temperatuur bijvoorbeeld 20 graden, dan is mijn aanvoertemperatuur maximaal 40/45 graden.

Als ik mijn aanvoertemperatuur te laag zet, schiet hij vaker over de 55 graden waardoor de ketel gaat pendelen. Afhankelijk van de warmtevraag van de thermostaat bepaald de ketel zelf een setpoint.

Maar goed, zo is mijn ketel nu ingesteld. Ik weet niet of dat ik dat straks moet veranderen als ik er een hybride warmtepomp naast heb hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
@robmoh "Cv op Max 45 werkt niet perse.
Een cv kan terug moduleren maar slechts tot een bepaald minimum."

Dan heb ik geluk met Intergas Compact HRE, met buitensensor en thermostaat ernaast. Heel vreemde opstelling, maar de kabel kon niet door ons huis uit 1872, 15 jaar geleden.
Het zorgde echter wel voor een goede 19,5 in de hele benedenwoning met de cvketel op 45, resulterend in 40.
We hebben wel ons best gedaan om te isoleren en HR++ overal te hebben. Ook zeer fijne Speedcomforts.
Nu op weg naar de Flint, krijgen een offerte.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:23
slem schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:48:
Dag,

Ik heb een blackbird p80 full electric, woning uit 2010, enkel radiatoren 110m2. Nu draait de blackbird erg onregelmatig als ik hem via de opentherm thermostaat laat werken. (Honeywell modulation) via de stooklijn loopt die mooi rustig. Nu heeft de compressor bijna een continu vermogen van 20% maar is de geleverde water temperatuur altijd hoger dan de gevraagde watertemperatuur. Vraagt om 28c levert 30c.
Is de bb toch te groot voor mijn woning? Temperatuur blijft wel redelijk constant

Alvast bedankt voor de reacties![Afbeelding]
Verschil is temp is maar 1,3 graden en is toch juist top als hij slechts op 20% door pruttelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Mjier schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:05:
[...]

In mijn situatie heb ik mijn CV-ketel ook rechtstreeks op de pomploze verdeler van de vloerverwarming aangesloten. Mijn CV-ketel heb ik ingesteld op een maximale temperatuur van 35 graden. Om te voorkomen dat hij bij een storing te warm water mijn vloer in pompt heb ik een alarm gebouwd met een temperatuursensor met een Shelly op de leiding, en in Home assistant een automatisering die een alarm op mijn telefoon geeft bij een watertemperatuur boven de 35 graden. Overigens kan ik ook op afstand met een nefit easy thermostaat de temperatuur dan lager zetten mocht dit nodig zijn. Voor mij werkt dit prima, in ieder geval tot zomer 2025 wanneer ik over ga op een Sparrow (denk ik).
Mooie oplossing hoor! Je zou zelfs HA automatisch je temperatuur kunnen laten verlagen zodra de watertemperatuur 45 graden wordt. Moet de thermostaat dat wel ondersteunen.

Vind ik wel jammer aan de Honeywell T6. Ik kan alles uitlezen in HA, maar ik kan de thermostaat niet via HA bedienen. Althans, mij niet gelukt. Als iemand weet hoe dat moet dan hoor ik het graag!! Met mijn Evohome werkte dat perfect.

Ook even een vraag mbt grafieken van de Weheat. Als ik de grafiek open, staat hij standaard op 'laatste 3 uur'. Zodra ik een ander tijdvak kies, bv 24 uur, dan verdwijnt de 'status' van de WP. Ik kan dus niet zien over de afgelopen 24 uur hoe vaak hij een defrost heeft gedaan. Iemand anders die hetzelfde heeft en is daar een oplossing voor?

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:50

AirX

Tweak Guru

jelleeelco schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:30:
[...]

Mooie oplossing hoor! Je zou zelfs HA automatisch je temperatuur kunnen laten verlagen zodra de watertemperatuur 45 graden wordt. Moet de thermostaat dat wel ondersteunen.

Vind ik wel jammer aan de Honeywell T6. Ik kan alles uitlezen in HA, maar ik kan de thermostaat niet via HA bedienen. Althans, mij niet gelukt. Als iemand weet hoe dat moet dan hoor ik het graag!! Met mijn Evohome werkte dat perfect.

Ook even een vraag mbt grafieken van de Weheat. Als ik de grafiek open, staat hij standaard op 'laatste 3 uur'. Zodra ik een ander tijdvak kies, bv 24 uur, dan verdwijnt de 'status' van de WP. Ik kan dus niet zien over de afgelopen 24 uur hoe vaak hij een defrost heeft gedaan. Iemand anders die hetzelfde heeft en is daar een oplossing voor?
Aansturen heb je denk ik OTGW voor nodig.

• AirX

AirX

Tweak Guru

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het zou mooi zijn als Weheat een algoritme ontwikkelt dat voor ieder huis berekent wat de optimale strategie is, gezien buitentemperatuur, warmteverlies, benodigd vermogen (ook later om te compenseren), gewenst comfort, impact op COP, verwachte defrostmomenten (als je WP een uurtje uit kan bij >0 graden voorkomt dat mogelijk een defrost) en elektriciteitsprijs. En dan lekker automatisch de WP zijn werk laten doen.

[ Voor 6% gewijzigd door AirX op 12-12-2024 11:06 ]

• jelleeelco
AirX schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:44:
[...]

Aansturen heb je denk ik OTGW voor nodig.
Huh....Er zit nu een kastje tussen de T6 en de Weheat, dat is een opentherm cq aan/uit module. Bedoel je dat er nog een kastje bij moet om te kunnen bedienen in HA?

EDIT: Ik zie wat je bedoeld, die OT-'sniffer' die gebouwd is.

Die evohome kon het direct....

EDIT: Mss moet ik proberen de T6 via de HomeKit integratie in HA te zetten ipv via de Residio integratie.

[ Voor 19% gewijzigd door jelleeelco op 12-12-2024 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
jelleeelco schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:30:
[...]

Ik heb een T6R en daar kan ik via HA de temperatuur ook instellen. Ik heb dus de T6R als device in HA (moet via een developer account bij Honeywell). Als je daarna de standaard HA thermostaat widget toevoegd aan een dashboard, neemt hij automatisch de T6R als gekoppelde device. Tenminste, tot mijn positieve verbazing werkte het gelijk op die manier.

groet,

Satefan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Satefan schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:33:
[...]

Ik heb een T6R en daar kan ik via HA de temperatuur ook instellen. Ik heb dus de T6R als device in HA (moet via een developer account bij Honeywell). Als je daarna de standaard HA thermostaat widget toevoegd aan een dashboard, neemt hij automatisch de T6R als gekoppelde device. Tenminste, tot mijn positieve verbazing werkte het gelijk op die manier.

groet,

Satefan
Potverdikkie, je hebt gelijk! Ik had de entiteiten toegevoegd en niet het apparaat... OMG wat een beginnersfout!

Dank!!

Nu kan ik mijn automatisering testen....als op zonnige winterdagen de teruglevering van zonnenenergie > 500watt voor mininaal een uur, zet thermostaat danvoor 3 uur 1 graad hoger

of zoiets...dan gebruik ik de vloer als thermische batterij

[ Voor 16% gewijzigd door jelleeelco op 12-12-2024 11:48 ]

• havoc764
jelleeelco schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:48:
[...]

Ik zou niet weten hoe iemand deze vragen kan beantwoorden... Welke Weheat, welke Itho. Wat is je situatie, wil je FE of Hybride. Binnenunit hangt daar dacht ik nogal vanaf...

Ik wist niet eens dat een Weheat duur(der) was t.o.v. andere merken... begon met een Flint, na schouw toch het advies een Sparrow te nemen (eigenlijk gaf dat advies @Stoker ook al).
Mijn excuses.

Het zou gaan om een weheat sparrow of een itho amber 9.5k.
Ik will FE gaan.
Vloerverwarming beneden 45m2 dus ongeveer 4.5kw en een radiator in de badkamer.

Voor warm water:
PAWT-200H XL-LE1 of WPV-H 240L 3G .
(itho moet ik dan wel extra module kopen)

De PAWT is een stuk goedkoper en volgens mij geschikt. Ik zou zelfs voor het 300l model kunnen gaan en nog goedkoper uitzijn dan met de itho voorraadvaten. (warmtewisselaar is 20m met 28mm diameter, dat geeft oppervlakte van 3.56m2 dacht ik)

Woning is 1974 met inmiddels tonzon vloerisolatie, spouwisolatie en dakisolatie. (dak zit op nieuwbouwaardes)
Warmtelast berekening kom ik net boven de 4.5kw aan bij -10 en dat red de flint dan net niet.

Bijverwarming in de vorm van airco op alle kamers.

Weheat is idd duurder, maar heeft wel weer een stillere buitenunit en een groter modulerend bereik. geluid is alleen lastig te verglijken en info over de verschillende tussen fabriekanten is lastig te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
havoc764 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:06:
[...]

Mijn excuses.

Het zou gaan om een weheat sparrow of een itho amber 9.5k.
Ik will FE gaan.
Vloerverwarming beneden 45m2 dus ongeveer 4.5kw en een radiator in de badkamer.

Voor warm water:
PAWT-200H XL-LE1 of WPV-H 240L 3G .
(itho moet ik dan wel extra module kopen)

De PAWT is een stuk goedkoper en volgens mij geschikt. Ik zou zelfs voor het 300l model kunnen gaan en nog goedkoper uitzijn dan met de itho voorraadvaten. (warmtewisselaar is 20m met 28mm diameter, dat geeft oppervlakte van 3.56m2 dacht ik)

Woning is 1974 met inmiddels tonzon vloerisolatie, spouwisolatie en dakisolatie. (dak zit op nieuwbouwaardes)
Warmtelast berekening kom ik net boven de 4.5kw aan bij -10 en dat red de flint dan net niet.

Bijverwarming in de vorm van airco op alle kamers.

Weheat is idd duurder, maar heeft wel weer een stillere buitenunit en een groter modulerend bereik. geluid is alleen lastig te verglijken en info over de verschillende tussen fabriekanten is lastig te vinden.
Over de Amber kan ik je niets vertellen...ik ben vrij snel uitgekomen op Weheat vanwege de stille units. De Sparrow is op papier mss minder stil dan de Flint, maar de unit is heel anti-resonerend opgebouwd. Buitenkant is van soort EPS (of is EPS). Hij staat bij mij op het platte gedeelte van een zadeldak (houten dak constructie, bouwjaar 78) en zelfs op vol vermogen hoor ik NIETS als ik er pal ondersta. Mss geeft het beetje geluid, maar dat wordt al overstemd door het (hele zachte) gebrom van de ventillatie unit die in het berghok hangt.

Wat is het prijs verschil (totaal, inc installatie) tussen een Amber en een Sparrow?

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:53
Ik zou een Tado X installatie krijgen, maar ik krijg net van mijn installeur te horen dat deze door Weheat niet meer/ nog niet ondersteund wordt.

https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL

Welke thermostaten zijn dan slim om te nemen?

Ik heb 2 vloerverdelers 1 voor beneden en 1 voor boven. Ik zou graag de vloerverwarming per etage willen kunnen instellen, zodat het boven minder warm wordt dan beneden.

[ Voor 29% gewijzigd door MrBlueEyes op 12-12-2024 13:10 ]

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
ntram schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:16:
Ik kwam bij toeval langs dit nieuwe kennisartikel (4/12) over vorstbeveiliging bij de Flint op de site van WeHeat. Staat hier met veel woorden eigenlijk; als de stroom lang uitvalt en het hard vriest, dan vriest je Flint stuk? De eventueel aangeschafte vorstbeveiligers beschermen hoogstens de leidingen naar de Flint, niet de Flint zelf lijkt het. Wel een beetje teleurstellend.

"Vraag: Zijn er vorstbeveiligingskleppen vereist bij een installatie van de Flint P40?

Antwoord
Ten eerste, al onze warmtepompen hebben ingebouwde maatregelen om vorstschade te beperken.

Bij een buitentemperatuur onder 5°C zal de circulatiepomp zorgen dat het water in de leidingen en de warmtepomp tijdig ververst wordt. Hierdoor zal het water nooit kunnen bevriezen.

Wat gebeurt er bij stroomuitval?
Er zijn drie mogelijke situaties bij stroomuitval:

1. Stroomuitval bij de binnenunit
De circulatie stopt, maar de warmtepomp blijft zichzelf warm houden door regelmatig de compressor in te schakelen.
2. Stroomuitval bij de buitenunit
De binnenunit blijft circuleren waardoor de warmte van de woning gebruikt wordt om het water vorst vrij te houden.
Indien nodig en aanwezig warmt de CV-ketel het water op tot de ingestelde temperatuur (volgens de thermostaat).
3. Stroomuitval bij beide units
Geen circulatie en geen warmtetoevoer.
Water in de condensor kan bevriezen, met mogelijke schade tot gevolg.

Alleen in de 3de situatie zou een vorstbeveiliging dus van toegevoegde waarde zijn omdat de condensor dan leeg kan lopen.

Bijzondere situatie met Flint-systemen
Bij Flint warmtepompen werkt een vorstbeveiliging anders dan bij onze Blackbird- en Sparrow-modellen. Dit komt door de terugslagklep in de Flint-warmtepomp, die voorkomt dat de condensor leegloopt. Hierdoor beschermt een vorstbeveiliging alleen de leidingen waar deze is geïnstalleerd, en niet de condensor zelf.

Bij Blackbird- en Sparrow-systemen werkt de vorstbeveiliging wel volledig en kan de condensor leeglopen om schade te voorkomen.

Advies om schade te voorkomen
Om schade in geval van stroomuitval (vooral situatie 3) te vermijden, adviseren wij:
  • Binnen- en buitenunit op verschillende zekeringen aan te sluiten.
  • Bij voorkeur gebruik te maken van verschillende fasen in het stroomnet.
Hier nog even over zitten nadenken. Als ik het goed begrijp, zorgt het draaien van de pomp (via de binnenunit) ervoor dat het water net kan bevriezen (stromend water kan niet bevriezen - althans niet onder normale omstandigheden) en de warmte van het water houdt de Flint 'warm'.

Dus een goede beveiliging van de Flint zou al zijn om de binnenunit draaiende te houden. Dit zou kunnen met een UPS, waar je wss zo 2-4 uur afhankelijk van de capaciteit) zou moeten kunnen overbruggen. Of zie ik iets over het hoofd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

jelleeelco schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:51:
[...]

Hier nog even over zitten nadenken. Als ik het goed begrijp, zorgt het draaien van de pomp (via de binnenunit) ervoor dat het water net kan bevriezen (stromend water kan niet bevriezen - althans niet onder normale omstandigheden) en de warmte van het water houdt de Flint 'warm'.

Dus een goede beveiliging van de Flint zou al zijn om de binnenunit draaiende te houden. Dit zou kunnen met een UPS, waar je wss zo 2-4 uur afhankelijk van de capaciteit) zou moeten kunnen overbruggen. Of zie ik iets over het hoofd...
Wel even opletten dat je geen backup-heater hebt die aan gaat. Is je UPS snel leeg ;)

• jelleeelco
AirX schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:23:
[...]

Wel even opletten dat je geen backup-heater hebt die aan gaat. Is je UPS snel leeg ;)
Ik ben er even van uit gegaan dat de meesten met een Flint niet een backup heater hebben, maar de CV als backup hebben...

Aan de andere kant, heb je bezwaar tegen een zeecontainer aan accu's in je achtertuin?? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desembrood
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ook hier even de vraag voor de gebruikers van een Itho Daalderop I-WPV tapwaterboiler. De verticale meer warmtewisselaar en pomp onder het vat.

Net als gesteld in het Itho topic
Desembrood in "Itho Daalderop Amber"

Hoe bevalt jullie deze boiler na langer gebruik qua betrouwbaarheid, eventuele problemen, en last van kalkaanslag?

• jelleeelco
Vraagje, om wat referentie te hebben... bij mensen met WP zonder SWW, wat is jullie COP zo deze dagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
jelleeelco schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:00:
Vraagje, om wat referentie te hebben... bij mensen met WP zonder SWW, wat is jullie COP zo deze dagen?
In de hybride mode van de Elga 4kW, de momenten dat de CV niet meedoet, rond de 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Ik heb nog, wellicht een hele domme, vraag.

Dat hele ontdooingsproces. Is het nou zo dat die aluminium lamellen aan de achterkant van de WP vol zitten met ijs oid, en dat het ontdooingsproces nodig is om dat weg te halen?

En dan een hele domme opmerking wellicht: wat als ik aan de schoorsteen die achter de WP staat een (voor buiten geschikt) infrarood paneel ophang, dat automatisch aangaat zodra de WP de status ontdooien krijgt. Zou dat het process helpen of is het echt complete onzin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Tijgerkracht schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:03:
[...]

In de hybride mode van de Elga 4kW, de momenten dat de CV niet meedoet, rond de 4.
Oh jij had nog geen Weheat, dat is waar ook. Wanneer kwam die?

Ik zit zo tussen de 5.5 - 6.2 te schommelen. Maar ik vind het lastig om echt te beoordelen, ik weet niet of de Weheat het elektragebruik goed inschat. Zaterdag is er een meter tussen, dan weet ik het veel nauwkeuriger.

• Maarten58
@jelleeelco Hoe reken je COP ook al weer uit met een energiemeter?

• jelleeelco
Maarten58 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:08:
@jelleeelco Hoe reken je COP ook al weer uit met een energiemeter?
afgegeven vermogen gedeeld door opgenomen vermogen...

Afgegeven vermogen kan ik alleen aflezen uit de Weheat. Maar opgenomen vermogen kan ik met een fase1 meter in de groepenkast meten.

• Tijgerkracht
jelleeelco schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:06:
[...]

Oh jij had nog geen Weheat, dat is waar ook. Wanneer kwam die?

Ik zit zo tussen de 5.5 - 6.2 te schommelen. Maar ik vind het lastig om echt te beoordelen, ik weet niet of de Weheat het elektragebruik goed inschat. Zaterdag is er een meter tussen, dan weet ik het veel nauwkeuriger.
Als tie komt wordt het Januari, denk ik, CB doet moeilijk over de installatie.
Vanaf eerste contact gezegd dat we al hybride zijn en nu moeilijk doen over weghalen Elga.
Anyway, vandaag goed gesprek gehad, maar vonden ze ook EvoHome met kleppen niet lekker en wilde het daar op afketsen (let wel ik had al 500 aanbetaald). Heb gezegd dat 80m2 vloer altijd open staat, alsook radiator in hal en badkamer en de fancoil in de werkkamer.....oh, maar dan kan het wel.
Woensdag beslissen we definitief.

Pagina: 1 ... 35 ... 122 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.