Zeer bedankt voor je reactie! Deze praktijkinfo is heel fijn om te lezen. Daar kan ik wat mee!RFIDguru schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:42:
[...]
Ik heb een Sparrow en een Weheat 200L boilervat. We wonen hier met 2, soms 3 personen. Ook voor een langere douchebeurt of een bad meer dan genoeg water. Staat op 50 graden ingesteld. En afhankelijk van het verbruik een à twee keer per dag wordt het weer opgewarmd. Ook een tijdje 45 graden gehad, maar dat is net te laag. Het afwaswater is dan soms te lauw. En als je een keer veel douchetijd nodig hebt, kun je altijd nog de temperatuur flink verhogen, dan wordt er in de douche meer koud water bijgemengd. Zoals jij het beschrijft zou je met een kleiner vat ook wel uit de voeten kunnen.
@herrolll
Hoe komt het grote verschil tussen watertemperatuur uit en watertemperatuur huis in ?
Als je hier twee graden verliest en je in totaal een krappe 3 graden opwarmt in je warmte pomp dan heb je wel veel verlies
Hoe komt het grote verschil tussen watertemperatuur uit en watertemperatuur huis in ?
Als je hier twee graden verliest en je in totaal een krappe 3 graden opwarmt in je warmte pomp dan heb je wel veel verlies
De leidingen gaan een meter of vijf buitenlangs omhoog naar de zolder waar de opstelling staat. Zou dat het zijn?Derpie1234 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:18:
@herrolll
Je maakt een rock solid gevraagde watertemperatuur en toch is/wordt het systeem niet stabiel. Dat zal met een andere thermostaat dan ook niet gebeuren. Probleem moet in de installatie liggen.heroIII schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:45:
Situatie is een vrijstaand huis met 170m2 vloerverwarming totaal maar ongeveer 100m2 effectief omdat de verwarming boven meestal uit staat. Redelijk geisoleerd huis met energielabel B (voor de warmtepomp). Voorheen ongeveer 3.200m3 gasverbruik en daarom besloten om 2 x een BB te nemen in cascade opstelling. Bij de installatie heeft de instalateur uiteindelijk voor een andere optie gekozen waarbij 1 BB het SWW aanstuurt en de andere de verwarming (master-slave?). Wel zal de eerste BB bijspringen als de tweede het niet trekt. Ook hebben we een 300L boilervat van WeHeat en een 100L buffervat van Valliant.
Mijn bevinding is dat de warmtepomp hele korte runs maakt en (bijna) nooit de doel temperatuur haalt. Ook vind ik het verbuik tegenvallen, de afgelopen dagen ongeveer 50kwh (voor verwarming) verbruikt terwijl het niet heel koud was. Ik heb hem nu op een stooklijn ingesteld aangezien het met de thermostaat nog onrustiger werd. De installateur gaat zeer binnenkort nieuwe Open Therm thermostaten plaatsen en denkt daarmee het probleem op te lossen. Heeft iemand met meer kennis enig idee of dit waarschijnlijk is?
Je run is zo te zien wel lang maar je temperaturen varieren tijdens de run te veel. Nieuwe installatie dus ik zou eerst heel goed kijken of er geen onbedoelde fout in geslopen is. Vooral de 2 BB's lijkt me extra complex.
Probeer verder eens om meer afgifte bij te schakelen boven en bekijken of het systeem daarmee stabieler wordt.
Zit er ergens een AVDO, of een badkamer radiator die een waterzijdige kortsluiting vormt? Wordt de vloerverwarming wel warm?
[ Voor 3% gewijzigd door jvlagsma op 07-12-2024 14:14 ]
?
[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 07-12-2024 14:20 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
laat conculega's met rust svp
[ Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 07-12-2024 14:50 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Wat is je voorgespiegeld voor een verbruik van deze installatie?heroIII schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:45:
...Voorheen ongeveer 3.200m3 gasverbruik en daarom besloten om 2 x een BB te nemen in cascade opstelling....
...Ook vind ik het verbuik tegenvallen, de afgelopen dagen ongeveer 50kwh (voor verwarming)...
Even realiteitscheck:
3200m3 gas is ongeveer 28000kWh aan warmte. Je warmteverlies ca. 17kWatt bij -10c
Dus twee 8kWatt warmtepompen heb je dan wel nodig, dat is goed ingeschat lijkt mij zo.
Nu, bij een daggemiddelde van 7c buiten, zit je dan op verlies van 8,5kWatt. Dat is ca. 204kWh warmte per dag.
Bij een elektra verbruik van 50kWh heb je dan een COP van 5. Dat is gewoon een prima verbruik en ligt in lijn met de verwachting. Ondanks dat de installatie misschien nog niet helemaal top lijkt te werken. En er van uitgaande dat de temperatuur in huis wordt gehaald.
Op een echt koude dag kun je zo 100kWh elektra 'wegstoken'.
Op jaarbasis zal deze installatie zo'n 6 á 7000kWh elektra verbruiken alleen voor CV.
[ Voor 6% gewijzigd door Fullpower op 07-12-2024 15:28 ]
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Hallo allen,
Hieronder eens staatje van het verbruik van mijn WP de eerste drie weken na installatie. te zien het verbruik per dag gemeten met daarbij de temperaturen van die dag opgehaald online (meetstation De Bilt, woon in die regio).
Ben erg benieuwd wat de meningen zijn van het verbruik. is het hoog of gemiddeld of laag. (ik ben op zoek naar balans tussen comfort en minimaal verbruik) Uiteraard zijn er veel invloedsfactoren. Daarom een situatie schets;
-2 persoons huishouden
-Hoekwoning 1972
-Kleine 120 m2
-3 bouwlagen
- BGG open keuken woonkamer hal (20 graden) geheel vloer verwarming (gesloten verder)
- 1e verd.;
1 slaapkamer (17 graden), (originele type 10 radiator met Speedcomfort fans)
1 badmaker (18 graden), (handdoek radiator)
1 werkkamer (19 graden), (originele type 10 radiator met Speedcomfort fans)
1 inloopkast/kamer (17 graden) (originele type 10 radiator met Speedcomfort fans)
- 2e verd. (zolder); 1 werkkamer (19 graden) (type 33 radiator met Speedcomfort fans)
-Isolatie;
-spouwmuur isolatie gehelewoning (EPS parels) 2021
-vloer isolatie (8 cm schuimtegen onderkant vloer) 2021
-dak isolatie (12 cm steenwol) 2021
-HR++ glas gehele woning (2022)
-Zoneregeling per kamer via Tado systeem. Alle kamers op constante temperatuur.
-Alle verwarmingssysteem hydraulisch ingeregeld met delta van 5 graden.
-Weheat all-alectric opstelling Sparrow met 50L buffer en 200L SWW boiler met voorgemonteerde binnenunit met 3kw BUH
-maximale aanvoer temperatuur van 40 graden.
-SWW boiler krijgt "hotfill" door aanwezig zonneboiler.
voorheen gebruikten we zo'n 950m3 gas per jaar voor CV en SWW
In de eerste 2 weken nog wel wat gespeeld met nachtverlagingen in sommige ruimten op 1e en 2e, maar inmiddels alles op een constante temperatuur staan. Ook maximale aanvoer temperatuur van 35 naar 40 graden gezet zo'n 1,5 week terug. tevens paar dagen terug SWW van 55 naar 50 gezet.
Hieronder eens staatje van het verbruik van mijn WP de eerste drie weken na installatie. te zien het verbruik per dag gemeten met daarbij de temperaturen van die dag opgehaald online (meetstation De Bilt, woon in die regio).
Ben erg benieuwd wat de meningen zijn van het verbruik. is het hoog of gemiddeld of laag. (ik ben op zoek naar balans tussen comfort en minimaal verbruik) Uiteraard zijn er veel invloedsfactoren. Daarom een situatie schets;
-2 persoons huishouden
-Hoekwoning 1972
-Kleine 120 m2
-3 bouwlagen
- BGG open keuken woonkamer hal (20 graden) geheel vloer verwarming (gesloten verder)
- 1e verd.;
1 inloopkast/kamer (17 graden) (originele type 10 radiator met Speedcomfort fans)
- 2e verd. (zolder); 1 werkkamer (19 graden) (type 33 radiator met Speedcomfort fans)
-Isolatie;
-Weheat all-alectric opstelling Sparrow met 50L buffer en 200L SWW boiler met voorgemonteerde binnenunit met 3kw BUH
In de eerste 2 weken nog wel wat gespeeld met nachtverlagingen in sommige ruimten op 1e en 2e, maar inmiddels alles op een constante temperatuur staan. Ook maximale aanvoer temperatuur van 35 naar 40 graden gezet zo'n 1,5 week terug. tevens paar dagen terug SWW van 55 naar 50 gezet.
/f/image/HgOQwDn6THGFA6YwQuCsdR4m.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door mphoogeveen op 07-12-2024 17:48 ]
Groet Martijn
Vraag aan mensen met VV...
Ik krijg maandag de WP geïnstalleerd. Om wat te kunnen vergelijken heb nu een kleine week temp sensoren op de aanvoer en retour van de VV gezet. De aanvoer komt niet hoger dan 40 graden (ketel moduleert zelf terug, max Ta staat op 80), en retour schommelt. Max deltaT die ik zie is 14-15 graden, wat ideaal is voor een CV maar natuurlijk niet voor een WP.
Hoe wordt die retour eigenlijk bepaald. Is het afgifteverlies de grootste 'boosdoener', of kan het ook te maken hebben met het feit dat het een open verdeler is met pomp en er dus altijd koud water wordt bij gemengd (thermostaat op vv staat op 45 graden, dus Ta is sowieso al lager)?
Met andere woorden, wat is het meest efficiënt om zsm te doen: vloer aan onderkant isoleren of verdeler vervangen voor een gesloten verdeler? (Ik weet dat beide moeten gebeuren)
Wat de vloer betreft: uitbouw (2.5m) is zeer goed geïsoleerd. Rest van de benedenverdieping is een Kwaaitaal vloer, die reeds onder handen is genomen qua draagkracht (stalen constructie onder geplaatst). Bij plaatsen uitbouw is tot en met de dekvloer verwijderd. Daaroverheen speciale folie van 5mm dik, dan vloerverwarming en vervolgens een nieuwe dekvloer van 10cm.
Ik krijg maandag de WP geïnstalleerd. Om wat te kunnen vergelijken heb nu een kleine week temp sensoren op de aanvoer en retour van de VV gezet. De aanvoer komt niet hoger dan 40 graden (ketel moduleert zelf terug, max Ta staat op 80), en retour schommelt. Max deltaT die ik zie is 14-15 graden, wat ideaal is voor een CV maar natuurlijk niet voor een WP.
Hoe wordt die retour eigenlijk bepaald. Is het afgifteverlies de grootste 'boosdoener', of kan het ook te maken hebben met het feit dat het een open verdeler is met pomp en er dus altijd koud water wordt bij gemengd (thermostaat op vv staat op 45 graden, dus Ta is sowieso al lager)?
Met andere woorden, wat is het meest efficiënt om zsm te doen: vloer aan onderkant isoleren of verdeler vervangen voor een gesloten verdeler? (Ik weet dat beide moeten gebeuren)
Wat de vloer betreft: uitbouw (2.5m) is zeer goed geïsoleerd. Rest van de benedenverdieping is een Kwaaitaal vloer, die reeds onder handen is genomen qua draagkracht (stalen constructie onder geplaatst). Bij plaatsen uitbouw is tot en met de dekvloer verwijderd. Daaroverheen speciale folie van 5mm dik, dan vloerverwarming en vervolgens een nieuwe dekvloer van 10cm.
Ik neem aan dat je een verdeler hebt met eigen circulatiepomp?jelleeelco schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:12:
Vraag aan mensen met VV...
Die pompt het water dan op iets van 25 in, 15 uit.
Het cv water wordt daar maar “een beetje” bij gemengt.
Beste is dat te vervangen door een lage temperatuur verdeler met drukventiel. Daarmee pomp je bij de lagere temperaturen zonder mengen.
Als je nooit met cv verwarmt kan je de hele interne circulatie weglaten en warmtepomp direct op in en uitgang aansluiten. Maar dan moet er. Niet per ongeluk de hoge temperatuur van de cv op komen.
Warmtepomp geeft ook hogere flow. Meer flow = lagere delta T.
2x meer flow = 2x lagere delta T voor zelfde vermogen en dus kan de aanvoer dan naar lagere temperatuur bij zelfde gemiddelde flow. Dus betere cop.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Hi Stefann, dank voor je snelle reactie. Ik heb nu inderdaad een open verdeler met eigen pomp. Het water wat er nu ingaat is tussen de 35 en 40 graden, uiteraard niet continue maar met fases.Stefannn schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:52:
[...]
Ik neem aan dat je een verdeler hebt met eigen circulatiepomp?
Die pompt het water dan op iets van 25 in, 15 uit.
Het cv water wordt daar maar “een beetje” bij gemengt.
Beste is dat te vervangen door een lage temperatuur verdeler met drukventiel. Daarmee pomp je bij de lagere temperaturen zonder mengen.
Als je nooit met cv verwarmt kan je de hele interne circulatie weglaten en warmtepomp direct op in en uitgang aansluiten. Maar dan moet er. Niet per ongeluk de hoge temperatuur van de cv op komen.
Warmtepomp geeft ook hogere flow. Meer flow = lagere delta T.
2x meer flow = 2x lagere delta T voor zelfde vermogen en dus kan de aanvoer dan naar lagere temperatuur bij zelfde gemiddelde flow. Dus betere cop.
Op zich ga ik wel naar een hybride oplossing (5maanden oude CV met CW6, en speciaal uitgekozen om aan potentieel grote sww vraag te kunnen voldoen). Ik wil sowieso de Weheat de ketel met aan/uit laten sturen, en dan met een schakelaar er tussen...m.a.w. ik wil het fysiek onmogelijk maken dat de CV aangaat.
Maar stel dat de CV wel aan kan gaan, en ik beperk de watertemperatuur van de cv op 35 graden, dan loop ik toch geen risico?
Ik heb een 200l vat, gebruik dat voor de badkamer met 4 personen. Spaardouche (ik heb m gemeten op 4,5l per minuut) en regendouche (8 a 11 liter per minuut). In de keuken hebben we een Quooker, dus geen warm water uit de boiler daar. We hebben ook een bad, dat hebben we nog niet geprobeerd. we gebruiken hem amper, maar OK, 200l op 45 graden, dat moet passen.Maarten58 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:27:
Hoi Tweakers,
Hier komt maandag a.s. zoals eerder gemeld de Groene Generatie de kijkoperatie doen voor de plaatsing van de Sparrow (zo hebben we nu besloten). Genoeg vermogen voor de koudste dagen, dat hopen we en gaan we dan zien.
Maar ik zou huidige bezitters willen vragen of het goed bevalt met het warmtevat van WeHeat; hoe goed en consequent is het douchen (5min, 1 persoon, want wij douchen niet zo vaak)? En warm SWW uit de kraan?
Want dat zou echt een opsteker zijn om de Sparrow te doen.
Groeten, Maarten58
Het douchen gaat prima. Meestal op de spaardouche en soms een keer regendouche. De vattemperatuur is 45 graden. Met de spaardouche zouden we daar bijna een uur mee kunnen douchen.
1x per week de legionellarun, dus dan staat het vat even op 60 graden, dan kun je zelfs nog langer douchen als je wilt.
Kijk goed naar de aanvoertemperatuur die je nodig hebt.HF5236 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:13:
Ik heb een offerte van CB gekregen en er is onlangs ook iemand van de Groene generatie langsgekomen op locatie. Mijn huidige gasverbruik ligt op 1000m3. We hebben geen vloerverwarming en verwarmen bijna alleen de benedenverdieping. Dit zal de komende jaren misschien wel wat toenemen als de kinderen vaker op hun kamer willen zitten/spelen maar verwacht niet dat het verbruik opeens verdubbeld.
We kijken naar een FE oplossing en ons huis heeft een oppervlak van 169m2
Bij CB raden ze een Sparrow aan en bij GG een blackbird.
De Blackbird zou wel mooi zijn op het dak (wat wrs de meest logische plek is) maar is de Sparrow niet een beetje overkill in mijn situatie? Bij CB wordt deze aangeraden bij een verbruik van 2000m3 of hoger
Ik zat op 900 a 950m3 gas en heb een Sparrow, maar verwarm met vloerverwarming.
De afweging voor mij was : bij koude dagen moet de Sparrow hard werken en zit sneller op hogere toerentallen. Daarentegen kun je doordat het minimale vermogen lager is dan de BB langere runs maken bij wat hogere buitentemperaturen, wat voor mij het grootste deel van het stookseizoen het geval is (noord holland noord). Bij echt extreme kou heb ik nog en de back up heater in het systeem.
Met een BB had de pomp op lagere toeren kunnen draaien (rustiger qua geluid, hoewel het me nu niet stoort hoor) en bij lagere buitentemperaturen meer vermogen leveren. Daarentegen dus bij gematigde kou eerder pendelgedrag.
Kijk dus goed naar waar je woont: kust noord holland is warmer dan achterhoek in de winter.
Zonder je situatie verder goed te kunnen beoordelen denk ik dat een BB op zich geen slechte keuze is omdat je van plan bent in de toekomst meer te gaan verwarmen en je afgiftesysteem om een hogere temperatuur vraagt, wat een lagere COP en dus meer vermogen vraagt. (de Sparrow kan trouwens ook gewoon hogere temp leveren).
Wat ik zelf nog heb gedaan is mijn gasverbruik per uur bekijken. Ik heb de CV naar beneden getuned tot 37 graden aanvoer, wat voor mij nog net werkte, en het gasverbruik kwam niet boven 0,6 kuub per uur uit, dus dacht ik dat 6 kW wel redelijk zou zijn. De Sparrow levert 6kW zelfs bij -10 en alleen maar meer daarboven.
Verder heb ik een warmteverliesberekening gemaakt en kwam uit op 7.5kW bij -10 (dus ik heb te weinig vermogen in de Sparrow, maar dat zeldzame geval vang ik op met de backup, het is hier in 5 jaar niet meer onder de -5 geweest)
Maar ik merk dus wel dat vorige week bij 2 graden de pomp lekker hard staat te werken (ik heb wel de kamertemperatuur l omhoog gegooid, en stook nu constant 20 graden, heerlijk) en nu dus wel af en toe meer dan de 6kW vraagt. Ik laat het lekker aan het inleeralgorithme over en zie wel.
Dat is eerlijk gezegd een afweging die je zelf moet maken danwel met andere adviezen moet wegen.jelleeelco schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:30:
[...]
Hi Stefann, dank voor je snelle reactie. Ik heb nu inderdaad een open verdeler met eigen pomp. Het water wat er nu ingaat is tussen de 35 en 40 graden, uiteraard niet continue maar met fases.
Op zich ga ik wel naar een hybride oplossing (5maanden oude CV met CW6, en speciaal uitgekozen om aan potentieel grote sww vraag te kunnen voldoen). Ik wil sowieso de Weheat de ketel met aan/uit laten sturen, en dan met een schakelaar er tussen...m.a.w. ik wil het fysiek onmogelijk maken dat de CV aangaat.
Maar stel dat de CV wel aan kan gaan, en ik beperk de watertemperatuur van de cv op 35 graden, dan loop ik toch geen risico?
Het “tweaker nivo” van mensen op dit forum is nogal verschillend en daar horen verschillende adviezen bij.
Waar de een een advies als suggestie ziet en zelf perfectioneert neemt een ander dat linearecta over.
Dat gezegd hebbende…
Ik heb zelf alles helemaal zelf gemaakt (dus eerste soort tweaker).
In heb de cv-verdeler “gesloopt”, pomp er tussenuit gehaald zodat het water enkel nog 100% direct van warmtepomp door de vloer loopt.
Energetisch is dat het beste.
Elke vorm van “mengen” vereist een hogere ingangs temperatuur (is slechtere cop) bij dezelfde vloer temperatuur.
Ik gebruik mijn vloer ook enkel op warmtepomp. Als bij extreme koude de gasketel moet bijspringen gaat die op de radiatoren en krijgt de vloer 100% van de warmtepomp. Dat vind ik slim want op koude dagen hebben radiatoren meer dan de vloerverwarming hoge temperatuur nodig dus het is het het meest efficiënt dat met de gasketel te doen en het volle warmtepomp vermogen op de vloer te zetten.
Maar goed… “iets minder tweak”…
Inderdaad… als de gasketel laag genoeg staat gaat die de vloer niet stuk maken.
Maar let wel op…. Een gasketel heeft een “minimum modulatie nivo”. Mijn 28kW Vaillant gasketel kan maximaal tot 30% terugregelen. Dat betekent dat die zelfs op minimum stand nog 8kW geeeft.
Voor ik aan warmtepomp begon, en huis flink geïsoleerd was zodat ik veel minder radiatoren gebruikte dan dat de boel voor ontworpen was heb ik de radiatoren op lagere temperatuur getest. Dat ging prima… helemaal terug tot 25 graden. En toen kwam ik er achter dat je wel 25 kan instellen maar dat dat 8kW minimum nivo er uit komt en als je radiatoren dat niet kunnen wegwerken de temperatuur gewoon oploopt, ik kreeg de gasketel niet lager dan 50.
Voor een vloer (dus als alle warmte naar je vloer gaat en niks naar de radiatoren)……..
Water heeft warmtecapaciteit van 4186J/kgK.
Opwarming is dan power (W) / (flow l/uur x ( 4189J/kgK / 3600s/uur ) )
Dus voor 8000W en 200l/uur: 33 graden opwarming.
Als de vloer op 25 graden staat en het uitgaande water dus terug koelt naar 25 graden zal de ingangstemperatuur oplopen tot 25+33=58 graden.
Maar… is het minimale van jouw gasketel wellicht lager? Mijn Vaillant is erg oud. Nieuwere ketels gaan lager.
En wat wordt de flow? Kan die hoger?
Met zelfde sommetje bij 4000W en 400l/uur is de opwarming nog maar 8 graden.
In dat geval loopt bij een vloer temperatuur van 25 graden de ingangstemperatuur nog slechts op tot 33 graden en dat gaat prima.
Als je het gaat doen zou ik ter beveiliging een thermostaat kraan met externe voeler op de ingang zetten, externe voeler zet je dan achter de thermostaatkraan op de verdeler. Dan sluit hij de boel af als het te warm wordt.
En dan zorgen dat er “ergens in het cv circuit” een kortsluit leiding met overdruk ventiel zit om de flow in stand te houden als de vloer wordt afgekoppeld. Zo’n overdruk is voor gasketels min of meer standaard dus 90% kans dat die er al ergens zit (meestal aan eind van keten, meestal moeilijk vindbaar, iemand anders hier op tweakers vond hem pas na 3 x zoeken).
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Zo’n thermostaatkraan voor je verdeler knijpt toch weer flink je flow? Zelfs als deze open staat?Stefannn schreef op zondag 8 december 2024 @ 07:17:
[...]
Dat is eerlijk gezegd een afweging die je zelf moet maken danwel met andere adviezen moet wegen.
Het “tweaker nivo” van mensen op dit forum is nogal verschillend en daar horen verschillende adviezen bij.
Waar de een een advies als suggestie ziet en zelf perfectioneert neemt een ander dat linearecta over.
Dat gezegd hebbende…
Ik heb zelf alles helemaal zelf gemaakt (dus eerste soort tweaker).
In heb de cv-verdeler “gesloopt”, pomp er tussenuit gehaald zodat het water enkel nog 100% direct van warmtepomp door de vloer loopt.
Energetisch is dat het beste.
Elke vorm van “mengen” vereist een hogere ingangs temperatuur (is slechtere cop) bij dezelfde vloer temperatuur.
Ik gebruik mijn vloer ook enkel op warmtepomp. Als bij extreme koude de gasketel moet bijspringen gaat die op de radiatoren en krijgt de vloer 100% van de warmtepomp. Dat vind ik slim want op koude dagen hebben radiatoren meer dan de vloerverwarming hoge temperatuur nodig dus het is het het meest efficiënt dat met de gasketel te doen en het volle warmtepomp vermogen op de vloer te zetten.
Maar goed… “iets minder tweak”…
Inderdaad… als de gasketel laag genoeg staat gaat die de vloer niet stuk maken.
Maar let wel op…. Een gasketel heeft een “minimum modulatie nivo”. Mijn 28kW Vaillant gasketel kan maximaal tot 30% terugregelen. Dat betekent dat die zelfs op minimum stand nog 8kW geeeft.
Voor ik aan warmtepomp begon, en huis flink geïsoleerd was zodat ik veel minder radiatoren gebruikte dan dat de boel voor ontworpen was heb ik de radiatoren op lagere temperatuur getest. Dat ging prima… helemaal terug tot 25 graden. En toen kwam ik er achter dat je wel 25 kan instellen maar dat dat 8kW minimum nivo er uit komt en als je radiatoren dat niet kunnen wegwerken de temperatuur gewoon oploopt, ik kreeg de gasketel niet lager dan 50.
Voor een vloer (dus als alle warmte naar je vloer gaat en niks naar de radiatoren)……..
Water heeft warmtecapaciteit van 4186J/kgK.
Opwarming is dan power (W) / (flow l/uur x ( 4189J/kgK / 3600s/uur ) )
Dus voor 8000W en 200l/uur: 33 graden opwarming.
Als de vloer op 25 graden staat en het uitgaande water dus terug koelt naar 25 graden zal de ingangstemperatuur oplopen tot 25+33=58 graden.
Maar… is het minimale van jouw gasketel wellicht lager? Mijn Vaillant is erg oud. Nieuwere ketels gaan lager.
En wat wordt de flow? Kan die hoger?
Met zelfde sommetje bij 4000W en 400l/uur is de opwarming nog maar 8 graden.
In dat geval loopt bij een vloer temperatuur van 25 graden de ingangstemperatuur nog slechts op tot 33 graden en dat gaat prima.
Als je het gaat doen zou ik ter beveiliging een thermostaat kraan met externe voeler op de ingang zetten, externe voeler zet je dan achter de thermostaatkraan op de verdeler. Dan sluit hij de boel af als het te warm wordt.
En dan zorgen dat er “ergens in het cv circuit” een kortsluit leiding met overdruk ventiel zit om de flow in stand te houden als de vloer wordt afgekoppeld. Zo’n overdruk is voor gasketels min of meer standaard dus 90% kans dat die er al ergens zit (meestal aan eind van keten, meestal moeilijk vindbaar, iemand anders hier op tweakers vond hem pas na 3 x zoeken).
Klopt. Die moet je ook meer zien als “overtemperatuur beveiliging”AirX schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:18:
[...]
Zo’n thermostaatkraan voor je verdeler knijpt toch weer flink je flow? Zelfs als deze open staat?
En daarom ook met externe voeler die op de ingang van de verdeler zit.
Zonder externe voeler reageert die op kamer temperatuur en dat is niet de bedoeling.
Met voeler op ingang van verdeler kan je de ingaande temperatuur beperken.
Ik zou hem instellen op “de max waar je je nog happy bij voelt”. Ik zou 40 graden aandurven maar dat moet iedereen zelf maar beslissen.
Daarom moet je dus ook een kortsluit leiding met drukventiel in het systeem hebben. Als de thermostaatkraan dicht gaat moet de flow wel kunnen blijven lopen. Die zit er waaarschijnlijk ergens al want dat is wel standaard voor een gasketel systeem met thermostaatkranen.
Een verdeler met circulatiepomp mengt bij en kan dus met hogere temperaturen werken.
Dat is kwa “veiligheid” prettig maar vernaggelt de cop in geval van warmtepomp.
Als je warmtepomp in 90% van de gevallen genoeg is dan bespaar je een hoop energie door geen circulatie pomp te nemen. Je hebt dan hogere cop (scheelt gauw 1 op de cop) en spaart 40..60W energie uit van de circulatiepomp.
Als het dan een keer har vriest kan je in de problemen komen als de cv bijspringt. Als je dan “alles op de vloer” zet dan gaat de thermostaatkraan dicht en wordt het niet meer warm. Als je dan echter alle radiatoren open zet dan adsorberen die het gros van de warmte van de cv wel en houd je de temperatuur toch bescheiden.
Klopt wel… als de radiatoren bij die kou op 50 graden moeten draaien dan gaat de thermostaatkraan dicht.
Dus dat is “wel een ding”.
Daarom begin ik mijn post ook met “er zijn verschillende soorten tweakers”….
Of anders gezegd…
“Met tweaken valt een hoop aan energie efficiency te winnen”
“Maar je moet dan wel goed weten wat je doet”
Zo dank zeg voor je uitgebreide uitleg! Ik begrijp nu ook waarom de watertemperatuur van de ketel toch 40 graden werd, terwijl die was ingesteld op 35 graden... het is een gloednieuwe (5maanden) Nefit Trendline 2, die kan terug tot max 6.9Kw.Stefannn schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:37:
[...]
Klopt. Die moet je ook meer zien als “overtemperatuur beveiliging”
En daarom ook met externe voeler die op de ingang van de verdeler zit.
Zonder externe voeler reageert die op kamer temperatuur en dat is niet de bedoeling.
Met voeler op ingang van verdeler kan je de ingaande temperatuur beperken.
Ik zou hem instellen op “de max waar je je nog happy bij voelt”. Ik zou 40 graden aandurven maar dat moet iedereen zelf maar beslissen.
Daarom moet je dus ook een kortsluit leiding met drukventiel in het systeem hebben. Als de thermostaatkraan dicht gaat moet de flow wel kunnen blijven lopen. Die zit er waaarschijnlijk ergens al want dat is wel standaard voor een gasketel systeem met thermostaatkranen.
Een verdeler met circulatiepomp mengt bij en kan dus met hogere temperaturen werken.
Dat is kwa “veiligheid” prettig maar vernaggelt de cop in geval van warmtepomp.
Als je warmtepomp in 90% van de gevallen genoeg is dan bespaar je een hoop energie door geen circulatie pomp te nemen. Je hebt dan hogere cop (scheelt gauw 1 op de cop) en spaart 40..60W energie uit van de circulatiepomp.
Als het dan een keer har vriest kan je in de problemen komen als de cv bijspringt. Als je dan “alles op de vloer” zet dan gaat de thermostaatkraan dicht en wordt het niet meer warm. Als je dan echter alle radiatoren open zet dan adsorberen die het gros van de warmte van de cv wel en houd je de temperatuur toch bescheiden.
Klopt wel… als de radiatoren bij die kou op 50 graden moeten draaien dan gaat de thermostaatkraan dicht.
Dus dat is “wel een ding”.
Daarom begin ik mijn post ook met “er zijn verschillende soorten tweakers”….
Of anders gezegd…
“Met tweaken valt een hoop aan energie efficiency te winnen”
“Maar je moet dan wel goed weten wat je doet”
Maar je hele verhaal in ogenschouw nemende, is dan niet een hybride verdeler een optie? Robot heeft zo één ontwikkeld. Water tot bv 40 graden gaat direct de vloer in, als het hoger wordt, wordt er bij gemengd.
Voor mijn gevoel is dit hoog verbruik. Zou je even moeten rekenen wat je in normale nov/dec aan gas zou verbruiken en dat vergelijken met je huidige verbruik. Zou ong op 1m3 = 2kwh uit moeten komen.mphoogeveen schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:18:
Hallo allen,
-2 persoons huishouden
-Hoekwoning 1972
-Kleine 120 m2
-3 bouwlagen
- 1e verd.;
-Isolatie;
[Afbeelding]
Vraagje; verwarm je opentherm? En kan elke ruimte zelfstandig de warmtepomp aanzwengelen? Zoja, je zou kunnen overwegen dat alleen de huiskamer dat kan en dat vervolgens de kamers boven mee worden verwarmd tot de gewenste temperatuur daar. Dat is vrij eenvoudig in te stellen. Je zou ook nog kunnen experimenteren met stooklijn. Wat is de reden dat je van 35 naar 40 graden bent gegaan voor aanvoer? Je afgifte klinkt alsof het voldoende zou moeten hebben aan 35. Heb je een grafiekje van weheat portal?
Dit wil ik ook doen vanuit de AUX. Ik heb al twee Klik-aan, Klik-uit stekkers op onze verdelers zitten, maar die gaan nu aan als de thermostaat om verwarming vraagt (via Homey). Ik wil ze eigenlijk op het signaal van de AUX laten schakelen.jelleeelco schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:27:
[...]
Andere vraag aan @Carboy54 of @Stoker ... De AUX uitgang van de binnenunit, is dat gewoon een Aan/uit signaal? En staat er spanning op (en zo ja, hoeveel)? Ik wil de pomp van de vloerverwarming erop aansluiten maar kan geen draad trekken. Ik wil dit opvangen dmv twee Shelly1 die potentiaal vrij kunnen schakelen. Als de ene een AAN ontvangt van de AUX, stuurt hij een AAN naar de tweede Shelly waar de pomp van de VV op aangesloten staat.
Maar hoe werkt dit? Welke Shelly heb ik dan nodig en hoe sluit ik die aan? Ik kom er met de vele opties en de handleiding niet uit.
Ik heb geen energiemeter nodig in de Shelly, aangezien ik er maar één nodig heb die ik op de AUX aansluit en die het signaal dan door geeft.
(En ja, op termijn verdelers aanpassen of vervangen maar voor nu nog even niet ivm nieuwe verdelers en hoge kosten)
Je hebt 2 Shellys nodig van het type Shelly 1 Plus.Kirvis schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:56:
[...]
Dit wil ik ook doen vanuit de AUX. Ik heb al twee Klik-aan, Klik-uit stekkers op onze verdelers zitten, maar die gaan nu aan als de thermostaat om verwarming vraagt (via Homey). Ik wil ze eigenlijk op het signaal van de AUX laten schakelen.
Maar hoe werkt dit? Welke Shelly heb ik dan nodig en hoe sluit ik die aan? Ik kom er met de vele opties en de handleiding niet uit.
Ik heb geen energiemeter nodig in de Shelly, aangezien ik er maar één nodig heb die ik op de AUX aansluit en die het signaal dan door geeft.
(En ja, op termijn verdelers aanpassen of vervangen maar voor nu nog even niet ivm nieuwe verdelers en hoge kosten)
Ik ga ervan uit dat de AUX van de Weheat met 220v schakelt!
De Shelly bij de weheat
Shelly heeft voeding nodig. Blauwe nul draad op de N en de bruine L draad op de L.
Dan de verbindt je de AUX met de Shelly door de zwarte draad met de SW van de Shelly te verbinden en de bruine draad van de AUX met de L van de Shelly. Volgens mij maakt het niet heel veel uit eigenlijk, als de AUX maar met deze twee verbindt.
De I en O van de Shelly bij de Weheat gebruik je niet.
De Shelly bij de pomp
Ook deze heeft voeding nodig, dus weer blauwe nul draad op N en bruine draad op L.
Bij deze Shelly heb je juist de I en O nodig, en de SW niet. Bruine draad moet ook op de I. De zwarte draad gaat naar de pomp, alsmede een blauwe N draad (dus een lasdoosje gebruiken om de stekker van de pomp aan te sluiten).
War je vervolgens doet is in de Shelly bij de weheat aangeven dat als hij een switch herkent naar AAN, hij een instructie geeft aan de Shelly bij de pomp om ook aan te gaan. En vice versa. Dit gaat in de app van Shelly.
Overigens, en mss makkelijker: als je al HomeAssistent (of, zoals in jouw geval Homey) hebt kun je natuurlijk ook bij de pomp een slimme stekker gebruiken om te schakelen. Dan hoef je daar niet te hannesen met lasdoosje of stekker van de pomp afknippen. Dan laat je Homey registreren dat de Shelly1 geschakeld werd en geef je instructie aan een slimme stekker om ook te schakelen.
[ Voor 3% gewijzigd door jelleeelco op 08-12-2024 10:52 ]
Wat is eigenlijk de officiële procedure van WeHeat m.b.t tot het ontluchten van hele systeem, als de installatie voor een groot gedeelte leeg wordt gelaten ivm vervangen van afgifte systemen?
Bij andere merken wordt van bijvoorbeeld alleen de buitenunit op stroom gezet waardoor er gepompt en ontlucht wordt, nog voordat binnen unit aangezet dient te worden.
Volgens mij zit het 'ontluchtingsprogramma' alleen in de installateur versie van de app. Lijkt me toch een basis optie ook gewoon voor de gebruiker aanwezig zou moeten zijn.
Bij andere merken wordt van bijvoorbeeld alleen de buitenunit op stroom gezet waardoor er gepompt en ontlucht wordt, nog voordat binnen unit aangezet dient te worden.
Volgens mij zit het 'ontluchtingsprogramma' alleen in de installateur versie van de app. Lijkt me toch een basis optie ook gewoon voor de gebruiker aanwezig zou moeten zijn.
Zeer zeker!jelleeelco schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:20:
[...]
Maar je hele verhaal in ogenschouw nemende, is dan niet een hybride verdeler een optie? Robot heeft zo één ontwikkeld. Water tot bv 40 graden gaat direct de vloer in, als het hoger wordt, wordt er bij gemengd.
Daarom gaf ik aan dat het er een beetje van afhangt "wat voor soort tweaker je bent" (en beiden zijn super welkom hier)
- ik heb eigenhandig de pomp uit de bestaande verdeler gesloopt. Vervolgens kostte het een paar koppelingen maar was dus bijna gratis. Maar ik stuur er dus ook nooit gasketel water door.
- een hybride verdeler is technisch gezien een betere optie als je de gasketel wil kunnen blijven gebruiken. Maar die kost dus een paar 100euro.
Gister heb ik de T6R thermostaat die de BB aanstuurt weer in de woonkamer gezet. Deze stond in de hal, omdat we het daar toch te fris vonden, en de BB uitgeschakeld wordt als de woonkamer op temperatuur is. Het gaat om een hal van 4.5 a 5 meter hoog met open trap naar boven, dus de warmte gaat daar sneller naar boven.
Ik kwam er gister ook achter dat er behoorlijk wat tocht/koude lucht van buiten door de afzuigkap komt als de wind aan de voorkant van het huis staat (simpel door een waxine-lichtje op het aanrecht te plaatsen). Hierdoor ontstaat een vervelende trek in de woonkamer (open keuken aan de woonkamer). Hier ga ik nu als eerste iets aan doen nu. Ik plaats van de week een vlinderklep in het kanaal, dat lijkt me de meest effectieve oplossing.
Omdat de woonkamer an sich goed warmte vasthoud (zie grafiek) slaat de BB nu natuurlijk veel minder aan (logisch), erg gunstig voor het stroomverbruik natuurlijk! Het blijft hier prima boven de 22 graden (vrijdag wel de vloerverwarming aan gehad). De T6R staat nu net pas op 21 graden ingesteld, eens kijken wanneer deze aangetikt wordt.
.
Gister en vandaag heeft de BB alleen gedraaid voor de DHW/Legionella runs:
/f/image/RlJ1dMH9DKHigfT7kNuGywmx.png?f=fotoalbum_large)
De vloer voelt wel wat kouder aan nu, maar met pantoffels aan geen probleem. Ik overweeg om in de kruipruimte nog bodemisolatie toe te passen (Tonzon oid). Mooi project voor in de zomer.
groet,
Satefan
Ik kwam er gister ook achter dat er behoorlijk wat tocht/koude lucht van buiten door de afzuigkap komt als de wind aan de voorkant van het huis staat (simpel door een waxine-lichtje op het aanrecht te plaatsen). Hierdoor ontstaat een vervelende trek in de woonkamer (open keuken aan de woonkamer). Hier ga ik nu als eerste iets aan doen nu. Ik plaats van de week een vlinderklep in het kanaal, dat lijkt me de meest effectieve oplossing.
Omdat de woonkamer an sich goed warmte vasthoud (zie grafiek) slaat de BB nu natuurlijk veel minder aan (logisch), erg gunstig voor het stroomverbruik natuurlijk! Het blijft hier prima boven de 22 graden (vrijdag wel de vloerverwarming aan gehad). De T6R staat nu net pas op 21 graden ingesteld, eens kijken wanneer deze aangetikt wordt.
.
/f/image/RlJ1dMH9DKHigfT7kNuGywmx.png?f=fotoalbum_large)
De vloer voelt wel wat kouder aan nu, maar met pantoffels aan geen probleem. Ik overweeg om in de kruipruimte nog bodemisolatie toe te passen (Tonzon oid). Mooi project voor in de zomer.
groet,
Satefan
dank voor je reactie en tips.JurjenS7 schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:49:
[...]
Voor mijn gevoel is dit hoog verbruik. Zou je even moeten rekenen wat je in normale nov/dec aan gas zou verbruiken en dat vergelijken met je huidige verbruik. Zou ong op 1m3 = 2kwh uit moeten komen.
Vraagje; verwarm je opentherm? En kan elke ruimte zelfstandig de warmtepomp aanzwengelen? Zoja, je zou kunnen overwegen dat alleen de huiskamer dat kan en dat vervolgens de kamers boven mee worden verwarmd tot de gewenste temperatuur daar. Dat is vrij eenvoudig in te stellen. Je zou ook nog kunnen experimenteren met stooklijn. Wat is de reden dat je van 35 naar 40 graden bent gegaan voor aanvoer? Je afgifte klinkt alsof het voldoende zou moeten hebben aan 35. Heb je een grafiekje van weheat portal?
ik heb een tabelletje gemaakt met daarin ok het gasverbruik op dezelfde data in 2023 (en daarbij toen de gemiddelde temp.)
ik verwarm inderdaad opentherm. elke ruimte kan zelfstandig de WP aansturen inderdaad. weet dat het ook anders kan zoals je omschrijft (maar dacht probeer eerst de optie waar het meeste comfort wordt gehaald). ik ben van 35 naar 40 gegaan omdat ik direct in het begin paar koude nachten had en het boven niet warm kreeg. vervolgens heb ik later fan's toegevoegd aan de radiatoren. Wellicht zou hij nu weer paar graden omlaag kunnen als maximale temperatuur, maar de Tado vraagt via opentherm een bepaalde temperatuur en is iedergeval afgelopen week niet boven 36 graden geweest. (in de Tado app staat hij op max 38 graden aanvoer temperatuur)
zeker heb ik een grafiekje, welk tijdsbestek en welke lijnen wil je graag zien?
UPDATE 9-12-24 er zat formule fout in de afbeelding deze aangepast.
/f/image/g5SnoOX0WcZGJRYJhB3hMuMn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door mphoogeveen op 09-12-2024 20:57 ]
Groet Martijn
Dat is flink aan de prijs. Ik was all-in zo'n 9k kwijt en gaat subsidie van 3375,- er nog vanaf.pieswa schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:10:
[Afbeelding] ik heb een vraag of de kosten van de WeHeat blackbird kloppen? Ik zie online verschillende prijzen. We willen hybride dus met onze cv ketel.De installatie kosten snap ik dat dat voor ieder huis anders is.
Ik overweeg stooklijn (ipv Lyric T6 control) en heb me hier ingelezen, bedankt voor alle info!
Ik zie 2 motivaties: voorkomen van oscillatie/ruis in opgenomen vermogen maar vooral het voorkomen van vermogenspieken (duur 30 min) na elke defrost.
Ik vind het zonde (qua verbruik) om s'nachts, als het op zijn koudst is, de hoogste watertemperatuur te vragen, en mis de dimensie tijd in de stooklijn. Nu, via OpenTherm, pas ik 1 graad nachtverlaging toe en wellicht bereik ik iets soortgelijks door de combinatie van stooklijn en stille uren feature (knijpen vermogen s'nachts). Ik verwacht een wat rustiger gedrag van de Blackbird met uitzondering bij verlaten stille modus (1/dag).
Ervaringen met stooklijn icm stille uren, en waar dien ik op te letten? 🙏
Ik zie 2 motivaties: voorkomen van oscillatie/ruis in opgenomen vermogen maar vooral het voorkomen van vermogenspieken (duur 30 min) na elke defrost.
Ik vind het zonde (qua verbruik) om s'nachts, als het op zijn koudst is, de hoogste watertemperatuur te vragen, en mis de dimensie tijd in de stooklijn. Nu, via OpenTherm, pas ik 1 graad nachtverlaging toe en wellicht bereik ik iets soortgelijks door de combinatie van stooklijn en stille uren feature (knijpen vermogen s'nachts). Ik verwacht een wat rustiger gedrag van de Blackbird met uitzondering bij verlaten stille modus (1/dag).
Op vergelijkbare koude dagen lijk je behoorlijk meer energie in het huis te stoppen nu tov 2023mphoogeveen schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:38:
[...]
dank voor je reactie en tips.
ik heb een tabelletje gemaakt met daarin ok het gasverbruik op dezelfde data in 2023 (en daarbij toen de gemiddelde temp.)
ik verwarm inderdaad opentherm. elke ruimte kan zelfstandig de WP aansturen inderdaad. weet dat het ook anders kan zoals je omschrijft (maar dacht probeer eerst de optie waar het meeste comfort wordt gehaald). ik ben van 35 naar 40 gegaan omdat ik direct in het begin paar koude nachten had en het boven niet warm kreeg. vervolgens heb ik later fan's toegevoegd aan de radiatoren. Wellicht zou hij nu weer paar graden omlaag kunnen als maximale temperatuur, maar de Tado vraagt via opentherm een bepaalde temperatuur en is iedergeval afgelopen week niet boven 36 graden geweest. (in de Tado app staat hij op max 38 graden aanvoer temperatuur)
zeker heb ik een grafiekje, welk tijdsbestek en welke lijnen wil je graag zien?
[Afbeelding]
Denk je dat je het koud krijgt als je hele dag door non stop 27/28 graden door je systeem laat gaan (hoger als het buiten kouder is)? Heb zelf ook tado en mijn ervaring is dat je veel start/stops en defrosts hebt bij opentherm, omdat hij behoorlijk dicht tegen de max gaat vragen steeds
Ben wel benieuwd naar een grafiek van een dag (24 uur) waar de gem temperatuur rond de 0 was en een grafiek waar de gem temperatuur rond de 5 was
Zelf met de flint nu ingesteld: -20:35, 9:26, 15:23. Tot nu toe in 4 weken 3x de stooklijn uitgezet, met name op dagen dat de zon naar binnenschijnt . Heb het nog niet te koud gehad, moet vooral te warm in de gaten houden.HarmPeters69 schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:50:
Ik overweeg stooklijn (ipv Lyric T6 control) en heb me hier ingelezen, bedankt voor alle info!
Voor de afzuigkap kan ik een naber thermobox aanraden. Is geïsoleerde keerklep.Satefan schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:57:
Gister heb ik de T6R thermostaat die de BB aanstuurt weer in de woonkamer gezet. Deze stond in de hal, omdat we het daar toch te fris vonden, en de BB uitgeschakeld wordt als de woonkamer op temperatuur is. Het gaat om een hal van 4.5 a 5 meter hoog met open trap naar boven, dus de warmte gaat daar sneller naar boven.
.
[Afbeelding]
groet,
Satefan
Ik heb ook met vaste stooklijn getest. Nadeel is, dat er dan niet met externe invloeden zoals zon die in de kamer schijnt, rekening gehouden wordt. Ondanks dat mijn thermostaat te hoge temperatuur aangaf, blijft de WP lekker doorkachelen.JurjenS7 schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:17:
[...]
Zelf met de flint nu ingesteld: -20:35, 9:26, 15:23. Tot nu toe in 4 weken 3x de stooklijn uitgezet, met name op dagen dat de zon naar binnenschijnt . Heb het nog niet te koud gehad, moet vooral te warm in de gaten houden.
kortom, de WP overruled dan de kamer thermostaat. Ik draai nu via Opentherm en dat bevalt prima.
Ik denk ook dat het met soort afgifte systeem te maken heeft. VV is wat constanter (meer massa) dan radiatoren.
Deze begrijp ik even niet. De AUX in de binnenunit heeft drie uitgangen: N (neutraal/blauw), PE (aarde) en SW (switch?/fase/bruin neem ik aan).jelleeelco schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:22:
[...]
Je hebt 2 Shellys nodig van het type Shelly 1 Plus.
Ik ga ervan uit dat de AUX van de Weheat met 220v schakelt!
De Shelly bij de weheat
Shelly heeft voeding nodig. Blauwe nul draad op de N en de bruine L draad op de L.
Dan de verbindt je de AUX met de Shelly door de zwarte draad met de SW van de Shelly te verbinden en de bruine draad van de AUX met de L van de Shelly. Volgens mij maakt het niet heel veel uit eigenlijk, als de AUX maar met deze twee verbindt.
De I en O van de Shelly bij de Weheat gebruik je niet.
Waar kom dan de zwarte draad van de AUX vandaan in jouw uitleg? En waar de bruine?
Kan ik niet gewoon alleen vanuit de AUX aansluiten door de N op de N te doen, PE op de aarde (als de Shelly die heeft) en de SW met een bruine draad op de SW?
Dan staat de Shelly niet altijd aan, maar gaat ie aan zodra de pomp aan gaat en kan ie dan meteen een signaal doorgeven.
Het lijkt me wat dubieus om twee keer een L op de Shelly aan de sluiten vanuit verschillende bronnen.
Ja dit doe ik al: ik heb Homey draaien met een Klik Aan Klik Uit stekker bij beide verdelers, dus zo wil ik dit nu weer opzetten. Wil dus alleen het bronsignaal voor de schakeling aanpassen naar de AUX.Overigens, en mss makkelijker: als je al HomeAssistent (of, zoals in jouw geval Homey) hebt kun je natuurlijk ook bij de pomp een slimme stekker gebruiken om te schakelen. Dan hoef je daar niet te hannesen met lasdoosje of stekker van de pomp afknippen. Dan laat je Homey registreren dat de Shelly1 geschakeld werd en geef je instructie aan een slimme stekker om ook te schakelen.
Dit is met OpenTherm regeling? Deze werkt waarschijnlijk in tegen de WP regeling. Dit kan een motivatie zijn een stooklijn te gebruiken.RNacoustics schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:55:
Weet iemand waar dit grillig gedrag vandaan komt.
[Afbeelding]
Met stooklijn loop ik tegen andere bezwaren aan. In mijn situatie verkies ik toch voor de OpenThem.HarmPeters69 schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:24:
[...]
Dit is met OpenTherm regeling? Deze werkt waarschijnlijk in tegen de WP regeling. Dit kan een motivatie zijn een stooklijn te gebruiken.
Volgens mij moet Weheat gewoon zorgen dat de watertemperatuur regeling stabiel is wanneer aangestuurd door Opentherm. De pomp moet gewoon doen wat de thermostaat vraagt: master-slave regeling.HarmPeters69 schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:24:
[...]
Dit is met OpenTherm regeling? Deze werkt waarschijnlijk in tegen de WP regeling. Dit kan een motivatie zijn een stooklijn te gebruiken.
Bruin gaat op L (dus je hebt inderdaad 2x L.... wat ze dan doen is twee draden in een lasklem en 1 draad naar de Shelly L-ingang) en zwart gaat in SW.Kirvis schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:21:
[...]
Deze begrijp ik even niet. De AUX in de binnenunit heeft drie uitgangen: N (neutraal/blauw), PE (aarde) en SW (switch?/fase/bruin neem ik aan).
Waar kom dan de zwarte draad van de AUX vandaan in jouw uitleg? En waar de bruine?
Kan ik niet gewoon alleen vanuit de AUX aansluiten door de N op de N te doen, PE op de aarde (als de Shelly die heeft) en de SW met een bruine draad op de SW?
Dan staat de Shelly niet altijd aan, maar gaat ie aan zodra de pomp aan gaat en kan ie dan meteen een signaal doorgeven.
Het lijkt me wat dubieus om twee keer een L op de Shelly aan de sluiten vanuit verschillende bronnen.
[...]
Ja dit doe ik al: ik heb Homey draaien met een Klik Aan Klik Uit stekker bij beide verdelers, dus zo wil ik dit nu weer opzetten. Wil dus alleen het bronsignaal voor de schakeling aanpassen naar de AUX.
Twee keer de L aansluiten is juist nodig in dit geval. Het enige waar je op moet letten is dat ze allebei dezelfde fase en voltage hebben. Kijk de aansluitschema's er anders op na. Ook op youtube genoeg filmpjes te zien hoe het werkt.
Wat jij wil werkt niet... de Shelly moet permanent aan zijn, zodat het een IP adres krijgt, te zien is in de app, en schakelingen kan bijhouden. Als je de shelly aan laat zetten door de AUX uitgang van de Weheat, dan zie je in Homey alleen maar (na een tijdje) dat de Shelly online is gekomen. Als je vervolgens daarmee wil schakelen, tja zou ook kunnen werken maar lijkt mij voor een Shelly niet goed om continue aan/uit te worden gezet. Is het apparaat niet op gebouwd en is ook niet de bedoeling van het apparaat.
Ik lees dit nu goed; ik weet niet wat voor uitgang die AUX is. Als het een normale 220v aansluiting is die voeding geeft fungeert hij dus niet als een normale switch. Het is dus een voeding die aan/uit gaat en geen switch. Nou weet ik het ook even niet. Morgen wordt bij mij de Sparrow geinstalleerd en ik heb deze optie doorgesproken met de installateur. Als ik meer weet laat ik het je weten.Kirvis schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:21:
[...]
Deze begrijp ik even niet. De AUX in de binnenunit heeft drie uitgangen: N (neutraal/blauw), PE (aarde) en SW (switch?/fase/bruin neem ik aan).
De AUX komt gewoon 230V op als de andere pomp ook aan staat. De werking werd hier een week geleden oid uitgelegd. Ik heb toen de pomp van de vloerverwarming verdeler op de AUX poort gemaakt en dat werkt mooi. Word het warme vloer water ook niet meer door de flint buiten gejaagd als die uit staat dus koelt het ook minder af.jelleeelco schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:22:
[...]
Ik lees dit nu goed; ik weet niet wat voor uitgang die AUX is. Als het een normale 220v aansluiting is die voeding geeft fungeert hij dus niet als een normale switch. Het is dus een voeding die aan/uit gaat en geen switch. Nou weet ik het ook even niet. Morgen wordt bij mij de Sparrow geinstalleerd en ik heb deze optie doorgesproken met de installateur. Als ik meer weet laat ik het je weten.
Heb je dat met een kabel gedaan? Want dat is dus helaas hier geen optie, vandaar de wens om dat op afstand te regelen.reiniero schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:50:
[...]
De AUX komt gewoon 230V op als de andere pomp ook aan staat. De werking werd hier een week geleden oid uitgelegd. Ik heb toen de pomp van de vloerverwarming verdeler op de AUX poort gemaakt en dat werkt mooi. Word het warme vloer water ook niet meer door de flint buiten gejaagd als die uit staat dus koelt het ook minder af.
Nou, die slave doet hier al sinds de installatie alle behalve wat de master zegt. Zie hieronder: de WP reageert pas als Toon om een watertemperatuur van 40 graden vraagt. Eerder doet ie gewoon niets.jvlagsma schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:03:
[...]
Volgens mij moet Weheat gewoon zorgen dat de watertemperatuur regeling stabiel is wanneer aangestuurd door Opentherm. De pomp moet gewoon doen wat de thermostaat vraagt: master-slave regeling.
/f/image/PIPfMRwK8yZpmkUwJPeMyCQ2.png?f=fotoalbum_large)
Vervolgens blijft ie 90% van de tijd steken op een delta T van 3 graden, en dus een aanvoer van ongeveer 23 graden. Wel goed voor de COP, maar alles behalve wat de thermostaat vraagt. Hij zit er altijd onder.
1 dag met stooklijn geprobeerd, en toen zat ie juist weer altijd ruim boven de gevraagde temperatuur, dus ik snap er op dit moment even helemaal niets meer van.
Iemand enig idee waarom de WP nooit doet wat gevraagd wordt?
[ Voor 53% gewijzigd door Kirvis op 08-12-2024 20:24 ]
Ja, kon hier gewoon met de kabel.Kirvis schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:18:
[...]
Heb je dat met een kabel gedaan? Want dat is dus helaas hier geen optie, vandaar de wens om dat op afstand te regelen.
Dat klopt wel ongeveer met wat ik betaald heb voor all-electric. Ik heb ook een 300 l buffervat voor het tapwater. Dat kwam er voor mij nog bij.pieswa schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:10:
[Afbeelding] ik heb een vraag of de kosten van de WeHeat blackbird kloppen? Ik zie online verschillende prijzen. We willen hybride dus met onze cv ketel.De installatie kosten snap ik dat dat voor ieder huis anders is.
Subsidie is 3375 voor een blackbird (in 2024)
Al eens een andere thermostaat geprobeerd? Lijkt me de moeite wel waard.Kirvis schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:18:
[...]
Heb je dat met een kabel gedaan? Want dat is dus helaas hier geen optie, vandaar de wens om dat op afstand te regelen.
[...]
Nou, die slave doet hier al sinds de installatie alle behalve wat de master zegt. Zie hieronder: de WP reageert pas als Toon om een watertemperatuur van 40 graden vraagt. Eerder doet ie gewoon niets.
[Afbeelding]
Vervolgens blijft ie 90% van de tijd steken op een delta T van 3 graden, en dus een aanvoer van ongeveer 23 graden. Wel goed voor de COP, maar alles behalve wat de thermostaat vraagt. Hij zit er altijd onder.
1 dag met stooklijn geprobeerd, en toen zat ie juist weer altijd ruim boven de gevraagde temperatuur, dus ik snap er op dit moment even helemaal niets meer van.
Iemand enig idee waarom de WP nooit doet wat gevraagd wordt?
Nee, nog niet. Wel al zitten kijken naar de Honeywell Round modulerend op MP. Kost paar tientjes, dus makkelijk testen.Razer schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:43:
[...]
Al eens een andere thermostaat geprobeerd? Lijkt me de moeite wel waard.
Op zich heb ik door de lage delta T voor heating wel een hele mooie SCOP nu: van 27 november t/m vandaag een SCOP van 6.5 voor verwarmen:
/f/image/cvbxINApZS6Z0B2IYaA9CET0.png?f=fotoalbum_large)
En gelukkig is het wel gewoon lekker warm binnen.
NB: deze SCOP is een kleine overschatting. Ik heb de data uit Home Assistant gebruikt om de kWh input en kWh output te berekenen dmv extrapolatie. Op het totale verbruik sinds de installatie mis ik 20 kWh op 200 kWh die ik (nog) niet kan plaatsen. De dagwaarden kloppen soms perfect met Homewizard data, en soms zit er een afwijking in. Moet er nog verder induiken om te kijken waar hem dat in zit.
Wel cool om te kunnen zien wat per status ongeveer de SCOP is zo.
Ah ok. Dan moet ik even nakijken hoe en welke Shelly hier het beste voor is. Maar op zich moet het te regelen zijn dat een Shelly ziet dat er stroom wordt aangeschakeld. Desnoods neem ik een andere shelly die de stroomsterkte meet.reiniero schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:50:
[...]
De AUX komt gewoon 230V op als de andere pomp ook aan staat. De werking werd hier een week geleden oid uitgelegd. Ik heb toen de pomp van de vloerverwarming verdeler op de AUX poort gemaakt en dat werkt mooi. Word het warme vloer water ook niet meer door de flint buiten gejaagd als die uit staat dus koelt het ook minder af.
Wat vervelend dat @weheat de cv-status uit de app en de portal heeft gehaald. Waarom? Wie heeft daar last van? (Buiten de installateurs en @weheat die vragen krijgen waarom de cv bijspringt?) Het is juist handig en energiebewust om te zien of je de thermostaat niet te veel bijstelt waardoor besturing van de warmtepomp de cv-ketel aanzet. Lijkt me zinvoller omdat op de site duidelijk uit te leggen dan nóg meer informatie weg te halen. Zet die cv-status s.v.p. terug @Weheat
Flintstone087 schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:06:
Wat vervelend dat @weheat de cv-status uit de app en de portal heeft gehaald. Waarom? Wie heeft daar last van? (Buiten de installateurs en @weheat die vragen krijgen waarom de cv bijspringt?) Het is juist handig en energiebewust om te zien of je de thermostaat niet te veel bijstelt waardoor besturing van de warmtepomp de cv-ketel aanzet. Lijkt me zinvoller omdat op de site duidelijk uit te leggen dan nóg meer informatie weg te halen. Zet die cv-status s.v.p. terug @Weheat
/f/image/IjmRsyYVMHmiMpRCjOMnYpg4.png?f=fotoalbum_large)
Zit er nog gewoon in?
Bedankt voor de reactie, zal er nog eens op aandringen om de installatie goed na te lopen. De vloerverwarming werkt wel en haalt de 20 graden die we het in huis willen hebben. Hoe kom ik erachter of er een waterzijdige kortsluiting in het systeem zit? We hebben we een badkamer radiator inderdaad en het was me eerder opgevallen dat de badkamer beter verwarmt dan de rest van het huis.jvlagsma schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:08:
[...]
Je maakt een rock solid gevraagde watertemperatuur en toch is/wordt het systeem niet stabiel. Dat zal met een andere thermostaat dan ook niet gebeuren. Probleem moet in de installatie liggen.
Je run is zo te zien wel lang maar je temperaturen varieren tijdens de run te veel. Nieuwe installatie dus ik zou eerst heel goed kijken of er geen onbedoelde fout in geslopen is. Vooral de 2 BB's lijkt me extra complex.
Probeer verder eens om meer afgifte bij te schakelen boven en bekijken of het systeem daarmee stabieler wordt.
Zit er ergens een AVDO, of een badkamer radiator die een waterzijdige kortsluiting vormt? Wordt de vloerverwarming wel warm?
Bedankt voor de uitleg, inmiddels ook iemand over de vloer gehad die er verstand van had ipv een accountmanager en die kwam met een vergelijkbare uitleg. Ik denk dat ik voor de BB gamabori schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:23:
[...]
Kijk goed naar de aanvoertemperatuur die je nodig hebt.
Ik zat op 900 a 950m3 gas en heb een Sparrow, maar verwarm met vloerverwarming.
De afweging voor mij was : bij koude dagen moet de Sparrow hard werken en zit sneller op hogere toerentallen. Daarentegen kun je doordat het minimale vermogen lager is dan de BB langere runs maken bij wat hogere buitentemperaturen, wat voor mij het grootste deel van het stookseizoen het geval is (noord holland noord). Bij echt extreme kou heb ik nog en de back up heater in het systeem.
Met een BB had de pomp op lagere toeren kunnen draaien (rustiger qua geluid, hoewel het me nu niet stoort hoor) en bij lagere buitentemperaturen meer vermogen leveren. Daarentegen dus bij gematigde kou eerder pendelgedrag.
Kijk dus goed naar waar je woont: kust noord holland is warmer dan achterhoek in de winter.
Zonder je situatie verder goed te kunnen beoordelen denk ik dat een BB op zich geen slechte keuze is omdat je van plan bent in de toekomst meer te gaan verwarmen en je afgiftesysteem om een hogere temperatuur vraagt, wat een lagere COP en dus meer vermogen vraagt. (de Sparrow kan trouwens ook gewoon hogere temp leveren).
Wat ik zelf nog heb gedaan is mijn gasverbruik per uur bekijken. Ik heb de CV naar beneden getuned tot 37 graden aanvoer, wat voor mij nog net werkte, en het gasverbruik kwam niet boven 0,6 kuub per uur uit, dus dacht ik dat 6 kW wel redelijk zou zijn. De Sparrow levert 6kW zelfs bij -10 en alleen maar meer daarboven.
Verder heb ik een warmteverliesberekening gemaakt en kwam uit op 7.5kW bij -10 (dus ik heb te weinig vermogen in de Sparrow, maar dat zeldzame geval vang ik op met de backup, het is hier in 5 jaar niet meer onder de -5 geweest)
Maar ik merk dus wel dat vorige week bij 2 graden de pomp lekker hard staat te werken (ik heb wel de kamertemperatuur l omhoog gegooid, en stook nu constant 20 graden, heerlijk) en nu dus wel af en toe meer dan de 6kW vraagt. Ik laat het lekker aan het inleeralgorithme over en zie wel.
Gewoon even boven kijken...mss heeft Sinterklaas hem meegenomenFlintstone087 schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:38:
[...]
[Afbeelding]
Mijn ketel is foetsie. 🤪 @Weheat
Ook als je op 'huis' klikt?Flintstone087 schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:38:
[...]
[Afbeelding]
Mijn ketel is foetsie. 🤪 @Weheat
Had ik ook gemerkt. Ik kan nog wel via Plugwise het gasverbruik monitoren.Flintstone087 schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:06:
Edit: ik zie dat hij vandaag weer terug is.
[ Voor 3% gewijzigd door RNacoustics op 09-12-2024 10:30 ]
Zo, vandaag akkoord gegeven op de Sparrow Full Electric met een 300L boilervat erbij. Plaatsing in februari, eerst de vloerverwarming in (laten) frezen in alle verdiepingen. Ben heel erg benieuwd!
@jelleeelco Succes vandaag met de installatie.
Probeer eens om de badkamer radiator te knijpen of helemaal dicht te draaien, wordt dan het beeld stabieler? Dan heb je mogelijk de oorzaak. Vervolgens waterzijdig inregelen voor een definitieve oplossingheroIII schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:19:
[...]
Bedankt voor de reactie, zal er nog eens op aandringen om de installatie goed na te lopen. De vloerverwarming werkt wel en haalt de 20 graden die we het in huis willen hebben. Hoe kom ik erachter of er een waterzijdige kortsluiting in het systeem zit? We hebben we een badkamer radiator inderdaad en het was me eerder opgevallen dat de badkamer beter verwarmt dan de rest van het huis.
Thanks! Ben nadat ze de Sparrow op het dak hebben gezet even boven gaan kijken, ziet er indrukwekkend uit!RNacoustics schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:31:
@jelleeelco Succes vandaag met de installatie.
:strip_exif()/f/image/HV6oFBv5StEm0N78fllI0NUU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rd5lojBHK1WUwj1dghS1auJY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HoWacWQ0lTLRZMBER8AsRzoZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb Robbshop gevraagd hoe we dit kunnen doen. Hij stelde voor een Shelly i4 Gen 3. Vanuit een lasdoos de L/N verbinden met de L/N van de Shelly (of via een stekker...als de Shelly maar power krijgt). Vervolgens ALLEEN de bruine draad uit de AUX van de Weheat verbinden met de SW1 van de Shelly.Kirvis schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:21:
[...]
[...]
Ja dit doe ik al: ik heb Homey draaien met een Klik Aan Klik Uit stekker bij beide verdelers, dus zo wil ik dit nu weer opzetten. Wil dus alleen het bronsignaal voor de schakeling aanpassen naar de AUX.
De Shelly ziet dan als er spanning op de SW1 komt en schakelt die. Vervolgens kun je dit gebruiken om een Shelly1 Plus bij de pomp te schakelen.
Heb je deze al binnen?mphoogeveen schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:16:
[...]
ik heb zo'n isolatie shell link besteld, tbv thermishce isolatie, maar zal denk ik ook wat geluid wegnemen.
heb hem nog niet binnen, als ik ervaring heb zal ik het laten weten.
Hier heb ik een stukje EPDM tussen de beugels gezet, het geluid is nu veel minder geworden en niet meer echt storend.
Dit klinkt op zich aannemelijk, op één ding na: een stroomkring heet niet voor niets “kring”, dus ik denk dat we dan ook de N vanuit de AUX moeten aansluiten op de Shelly. Anders is de kring niet rond en schakelt ie alsnog niet.jelleeelco schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:59:
[...]
Ik heb Robbshop gevraagd hoe we dit kunnen doen. Hij stelde voor een Shelly i4 Gen 3. Vanuit een lasdoos de L/N verbinden met de L/N van de Shelly (of via een stekker...als de Shelly maar power krijgt). Vervolgens ALLEEN de bruine draad uit de AUX van de Weheat verbinden met de SW1 van de Shelly.
De Shelly ziet dan als er spanning op de SW1 komt en schakelt die. Vervolgens kun je dit gebruiken om een Shelly1 Plus bij de pomp te schakelen.
Je sluit de dus zowel de neutraal van de voeding voor de Shelly als de neutraal vanuit de AUX aan met een lasklem.
Dit was ook mijn veronderstelling... ik heb het nog gevraagd en was niet nodig, maar ik heb ook mijn twijfels.Kirvis schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:44:
[...]
Dit klinkt op zich aannemelijk, op één ding na: een stroomkring heet niet voor niets “kring”, dus ik denk dat we dan ook de N vanuit de AUX moeten aansluiten op de Shelly. Anders is de kring niet rond en schakelt ie alsnog niet.
Je sluit de dus zowel de neutraal van de voeding voor de Shelly als de neutraal vanuit de AUX aan met een lasklem.
Ik krijg morgen zo'n Shelly binnen, ik ga het wel eerst testen voordat ik het op de weheat aansluit.
Ben je niet bang dat ie zo van het dak waait? De Sparrow weegt 'maar' 70 KG en heeft zo best een oppervlak op je dak. Flinke winterstorm en hij ligt er af.jelleeelco schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:56:
[...]
Thanks! Ben nadat ze de Sparrow op het dak hebben gezet even boven gaan kijken, ziet er indrukwekkend uit!
[Afbeelding]
dat is niet waar hij komt te staan... maar waar hij door de kraan is neergezet. Ik had ook wat zorgen, maar tenzij de verende poten afbreken waarmee hij aan de bigfoots zit, gaat het echt nergens heen.Kirvis schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:55:
[...]
Ben je niet bang dat ie zo van het dak waait? De Sparrow weegt 'maar' 70 KG en heeft zo best een oppervlak op je dak. Flinke winterstorm en hij ligt er af.
Hier wat foto's hoe hij nu is komen te staan.
:strip_exif()/f/image/w59SOhU8tfk1fhoO5ycqWE2R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nu5DvGV7r4oWLttUaiYJMnQ7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OHZx7ftgXuKfVKBizVIgVX9c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VHIwZZhMFIZorHbixRMY7ydD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EMjEpYQupL6JZPtnzx5t8AOt.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 71% gewijzigd door jelleeelco op 09-12-2024 14:07 ]
Mijn offerte voor BB+300ltr SWW vat, zonder buffervat (ik neem aan dat je dat ook bedoelt) van CB zat rond de 10500 (subsidie er al vanaf).Jimmie5887 schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:37:
[...]
Dat klopt wel ongeveer met wat ik betaald heb voor all-electric. Ik heb ook een 300 l buffervat voor het tapwater. Dat kwam er voor mij nog bij.
Subsidie is 3375 voor een blackbird (in 2024)
Ze hebben een hele eenvoudige offerte waar je zo kan zien wat eventuele extra kosten zijn (groepen aanleggen, extra lang leidingwerk etc,)
nog niet binnen levertijd duurt wat langer dan ze voorspeld hebben.... helaas. zodra ik hem heb laat ik het weten.reiniero schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:39:
[...]
Heb je deze al binnen?
Hier heb ik een stukje EPDM tussen de beugels gezet, het geluid is nu veel minder geworden en niet meer echt storend.
Groet Martijn
hierbij 2 grafieken rond de 5 graden en rond de 0 gradenJurjenS7 schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:12:
[...]
Op vergelijkbare koude dagen lijk je behoorlijk meer energie in het huis te stoppen nu tov 2023
Denk je dat je het koud krijgt als je hele dag door non stop 27/28 graden door je systeem laat gaan (hoger als het buiten kouder is)? Heb zelf ook tado en mijn ervaring is dat je veel start/stops en defrosts hebt bij opentherm, omdat hij behoorlijk dicht tegen de max gaat vragen steeds
Ben wel benieuwd naar een grafiek van een dag (24 uur) waar de gem temperatuur rond de 0 was en een grafiek waar de gem temperatuur rond de 5 was
gem. 5
/f/image/XKW5pRyrtpl1wf9KrSBuSQVN.png?f=fotoalbum_large)
gem. 0
/f/image/BJgK6zaftqXRGBMN1KVMkCBY.png?f=fotoalbum_large)
Voor de test nu maar eens op stooklijn gezet.
Tado systeem wel gewoon in takt gelaten, met de gedachte dat hij dan waar nodig de zones open en dicht stuurt.
/f/image/qyd2rOAl2hxNIdZfWujTf49p.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door mphoogeveen op 09-12-2024 16:57 ]
Groet Martijn
Afgelopen vrijdag is bij ons een Flint warmtepomp geplaatst. Vandaag heeft onze CV een (reguliere) onderhoudsbeurt gehad. Na de onderhoudsbeurt moest de monteur een meting doen bij de rookgasafvoer. Dit kon alleen door de leidingen van en naar de warmtepomp met enige kracht (en wat afkeurende woorden) weg te drukken. De plaats van deze leidingen vond ik (als leek) er vrijdag zelf al vreemd uitzien dus ik heb de installateur gevraagd of dit mag/ veilig is en dit werd bevestigd. Hoe beoordelen jullie deze installatie (mag het maar verdient het wellicht niet de schoonheidsprijs)? Ik heb overigens het opleverrapport nog niet gezien (en dus niet ondertekend) dus ik kan hier nog een melding over maken mocht dit nodig zijn.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YGxsBzdiZkNStFG3MMHOXSP9.jpg?f=user_large)
[ Voor 1% gewijzigd door roqme op 10-12-2024 07:41 . Reden: datum aangepast ]
De Sparrow draait lekker zeg... toen ze de het allemaal aanzette was de temperatuur in huis gedaald naar 19 graden (door de deuren die vaak open stonden naar buiten en dus geen verwarming). Water in de leidingen was uiteraard goed koud, en door de te hoge deltaT schakelde de Sparrow de CV in om bij te verwarmen. Zelfs de CV ketel vond de delta te hoog en ging in wachtstand.
De Sparrow draaide op bijna vol vermogen (82%) en ik kon hem binnen, pal eronder, nauwelijks horen. Heel in de verte een zacht gezoem, maar het was minder dan wat de CV ketel daarvoor maakte. Zeer tevreden dus over de manier waarop ze hem geinstalleerd hebben qua geluidsreductie!
Hij draait nu solo, kamer komt op temperatuur en de gevraagde watertemp daalt nu ook. COP bungelt zo tussen de 5 en de 5.1 wat me best netjes lijkt.
Aanstaande zaterdag komt de elektricien langs om de Sparrow op zijn eigen groep af te monteren in de meterkast, samen met een Homewizard 1-fase meter.
Zeer tevreden over installatiebedrijf (Climaflux in Zoetermeer): erg professionele en nauwkeurig werkende installateurs. Ze hebben de leidingen heel mooi achter de CV weggewerkt, en ook in het huis de isolatie nog door laten lopen. Was krap werken voor ze maar dit vonden ze ook het netste resultaat geven. Zie foto's van binnen hieronder:
:strip_exif()/f/image/50IJW5TeNLG2D7LMrhmKs28S.jpg?f=fotoalbum_large)
Draden die netjes zijn gebundeld zijn van de Weheat, de overige hingen er al...
:strip_exif()/f/image/aOMBgy4QVucUvb86IjH35nJi.jpg?f=fotoalbum_large)
De Sparrow draaide op bijna vol vermogen (82%) en ik kon hem binnen, pal eronder, nauwelijks horen. Heel in de verte een zacht gezoem, maar het was minder dan wat de CV ketel daarvoor maakte. Zeer tevreden dus over de manier waarop ze hem geinstalleerd hebben qua geluidsreductie!
Hij draait nu solo, kamer komt op temperatuur en de gevraagde watertemp daalt nu ook. COP bungelt zo tussen de 5 en de 5.1 wat me best netjes lijkt.
Aanstaande zaterdag komt de elektricien langs om de Sparrow op zijn eigen groep af te monteren in de meterkast, samen met een Homewizard 1-fase meter.
Zeer tevreden over installatiebedrijf (Climaflux in Zoetermeer): erg professionele en nauwkeurig werkende installateurs. Ze hebben de leidingen heel mooi achter de CV weggewerkt, en ook in het huis de isolatie nog door laten lopen. Was krap werken voor ze maar dit vonden ze ook het netste resultaat geven. Zie foto's van binnen hieronder:
:strip_exif()/f/image/50IJW5TeNLG2D7LMrhmKs28S.jpg?f=fotoalbum_large)
Draden die netjes zijn gebundeld zijn van de Weheat, de overige hingen er al...
:strip_exif()/f/image/aOMBgy4QVucUvb86IjH35nJi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DXFXcISR2nkN9lj1c6wnhIH9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door jelleeelco op 09-12-2024 19:44 ]
@mphoogeveen , ik ben heel erg benieuwd wat het effect van de stooklijn is. Met name de 0gr situatie met al zijn defrosts, met telkens de vermogenspieken na ontdooicycli. Pas je ook stille uren toe icm stooklijn?mphoogeveen schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:45:
[...]
hierbij 2 grafieken rond de 5 graden en rond de 0 graden
gem. 5
[Afbeelding]
gem. 0
[Afbeelding]
Voor de test nu maar eens op stooklijn gezet.
Tado systeem wel gewoon in takt gelaten, met de gedachte dat hij dan waar nodig de zones open en dicht stuurt.
[Afbeelding]
@HarmPeters69 ik heb stille uren wel aan staan. maar op minimaal verschil met normaal.HarmPeters69 schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:54:
[...]
@mphoogeveen , ik ben heel erg benieuwd wat het effect van de stooklijn is. Met name de 0gr situatie met al zijn defrosts, met telkens de vermogenspieken na ontdooicycli. Pas je ook stille uren toe icm stooklijn?
90% normaal en 80% stille uren (hij staat bij ons zo opgesteld dat niemand er last van heeft, althans nog geen vragen/klachten gehad tot op heden, vandaar ook minimale verlaging ingesteld)
[ Voor 14% gewijzigd door mphoogeveen op 09-12-2024 20:39 ]
Groet Martijn
Eerste nacht met de Sparrow. Wij passen (nog) geen nachtverlaging toe, maar een constante temp van 20.5 graden. Hieronder plaatje van de eerste 24uur, ik vind het er heel mooi uit zien. Zo hoort het toch te zijn?
/f/image/D1RMjQcKJSONFTinBRPS7IQa.png?f=fotoalbum_large)
De machine zelf is echt nauwelijks te horen. Heel in de verte hoor je een gezoem als je pal onder het dak staat waar hij staat. In ieder geval is het minder 'hard' dan dat de CV ketel was, en die was al heel stil. Ook doordat het water nu een constante temperatuur heeft, zetten de leidingen niet meer iedere 15 minuten uit (wat met CV en aan/uit regeling wel het geval was). Tikken is voorbij...voor nu.
Nadeel - mijn vrouw hoort de leidingen veel meer suizen... ik heb daar eigenlijk geen last van, maar ik heb dus wel de opdracht hier wat aan te doen
Tips zijn welkom. Ik begin vandaag eerst maar eens met alles goed te ontluchten!
/f/image/D1RMjQcKJSONFTinBRPS7IQa.png?f=fotoalbum_large)
De machine zelf is echt nauwelijks te horen. Heel in de verte hoor je een gezoem als je pal onder het dak staat waar hij staat. In ieder geval is het minder 'hard' dan dat de CV ketel was, en die was al heel stil. Ook doordat het water nu een constante temperatuur heeft, zetten de leidingen niet meer iedere 15 minuten uit (wat met CV en aan/uit regeling wel het geval was). Tikken is voorbij...voor nu.
Nadeel - mijn vrouw hoort de leidingen veel meer suizen... ik heb daar eigenlijk geen last van, maar ik heb dus wel de opdracht hier wat aan te doen
@jelleeelco suizen heeft ontluchten niet zoveel van doen, de flow is gewoon hoger.
Ja daar was ik al beetje bang voor. Maar cv-leidingen suizen wel meer als er lucht in zit. Althans, dat is mijn ervaring.SpikeHome schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:39:
@jelleeelco suizen heeft ontluchten niet zoveel van doen, de flow is gewoon hoger.
Zou het vervangen van de stalen buizen met Uponor leidingen helpen? Of juist niet...
Grotere diameter leidingen helpt natuurlijk. Ook zo weinig mogelijk knietjes. En misschien help het om ergens een radiator extra (hopelijk op een zinvolle plek) open te zetten voor meer flow?jelleeelco schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:51:
[...]
Ja daar was ik al beetje bang voor. Maar cv-leidingen suizen wel meer als er lucht in zit. Althans, dat is mijn ervaring.
Zou het vervangen van de stalen buizen met Uponor leidingen helpen? Of juist niet...
Alle radiatoren (behalve 1 op een slaapkamer waar niet zit) staan volledig open....AirX schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:53:
[...]
Grotere diameter leidingen helpt natuurlijk. Ook zo weinig mogelijk knietjes. En misschien help het om ergens een radiator extra (hopelijk op een zinvolle plek) open te zetten voor meer flow?
Nu is het wel zo dat op de kamer waar de overlast wordt ervaart, er slechts een T11 hangt van 150cmx65cm. Mss is dat gewoon te weinig. Ik wil die op termijn vervangen voor een Jaga Strada, maar die hebben al helemaal weinig water nodig dacht ik.
Wat ik wel merkte is dat de Ta nu zo laag is, dat de pomp van de vv niet eens aanslaat (zit een pomp schakelaar tussen). Die is om 04:00 uitgegaan, terwijl de sparrow nog rustig doorkachelde met 290watt.. Maar mijn vrouw klaagde om 23:00 dus daar kan het ook niet aan liggen.
Nu zit er 27mm (uitwendig) dubbel-wandige stalen leidingen uit de jaren 70, ik meen dat is 22 inwendig.
Als echt niets helpt, mss overdag de kachel 0.5 graad hoger zetten (21 ipv 20.5) en dan s'nachts op 20 zetten? Dat de Sparrow s'nachts nauwelijks draait?
[ Voor 7% gewijzigd door jelleeelco op 10-12-2024 09:00 ]
Herkenbaar.jelleeelco schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:59:
[...]
Alle radiatoren (behalve 1 op een slaapkamer waar niet zit) staan volledig open....
Nu is het wel zo dat op de kamer waar de overlast wordt ervaart, er slechts een T11 hangt van 150cmx65cm. Mss is dat gewoon te weinig. Ik wil die op termijn vervangen voor een Jaga Strada, maar die hebben al helemaal weinig water nodig dacht ik.
Wat ik wel merkte is dat de Ta nu zo laag is, dat de pomp van de vv niet eens aanslaat (zit een pomp schakelaar tussen). Die is om 04:00 uitgegaan, terwijl de sparrow nog rustig doorkachelde met 290watt.. Maar mijn vrouw klaagde om 23:00 dus daar kan het ook niet aan liggen.
Nu zit er 27mm (uitwendig) dubbel-wandige stalen leidingen uit de jaren 70, ik meen dat is 22 inwendig.
Als echt niets helpt, mss overdag de kachel 0.5 graad hoger zetten (21 ipv 20.5) en dan s'nachts op 20 zetten? Dat de Sparrow s'nachts nauwelijks draait?
Bij mij was het doorstroomgeluid volledig weg na het vervangen van de vvw verdeler met pomp. nieuwe 6 groep rvs gesloten verdeler zonder pomp op MP gescoord voor 50euro. (zie mijn verslag eerder in dit topic)
Ja, dat staat idd op het lijstje om volgend jaar aan te pakken.smart- schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:09:
[...]
Herkenbaar.
Bij mij was het doorstroomgeluid volledig weg na het vervangen van de vvw verdeler met pomp. nieuwe 6 groep rvs gesloten verdeler zonder pomp op MP gescoord voor 50euro. (zie mijn verslag eerder in dit topic)
Ik heb nu de radiatoren ontlucht en het is wat minder geworden. Maar wat ik vooral merk: als ik de radiator in die kamer helemaal dicht draai, is het stromingsgeluid helemaal weg. Het zit dus echt in die radiator en niet in de leidingen.
Dus, overdag lekker open laten staan en na 22:00 dichtdraaien, dan is het al een stuk minder.
Vraag aan de installateurs onder ons (@Carboy54, @Stoker): is de flow die de pomp levert (aangestuurd vanuit de binnenunit) zichtbaar in jullie dashboard?
Ik zou heel graag een parameter in het dashboard of Home Assistant hebben over de flow, omdat je dan veel nauwkeuriger berekeningen kan doen over de geleverde vermogens enzo.
Ben sowieso ook wel benieuwd of de flow actief word aangepast op het moment dat het output vermogen verandert.
Ik zou heel graag een parameter in het dashboard of Home Assistant hebben over de flow, omdat je dan veel nauwkeuriger berekeningen kan doen over de geleverde vermogens enzo.
Ben sowieso ook wel benieuwd of de flow actief word aangepast op het moment dat het output vermogen verandert.
De installateur gisteren vertelde mij dat de pomp modulerend wordt aangestuurd... dus ik neem aan dat bij hoger geleverd vermogen, de pomp ook harder gaat draaien?Kirvis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:32:
Jazeker de flow van de PWM pomp is modulerend en zichtbaar voor ons in% en litersKirvis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:32:
Vraag aan de installateurs onder ons (@Carboy54, @Stoker): is de flow die de pomp levert (aangestuurd vanuit de binnenunit) zichtbaar in jullie dashboard?
Ik zou heel graag een parameter in het dashboard of Home Assistant hebben over de flow, omdat je dan veel nauwkeuriger berekeningen kan doen over de geleverder vermogens enzo.
:strip_exif()/f/image/JRBrzPpcwgJa7BKhBb4R6axR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Carboy54 op 10-12-2024 12:41 ]
Maar niet alle installaties hebben een modulerende pomp. Zie je bij een aan/uit pomp ook de flow?Carboy54 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:29:
[...]
Jazeker de flow van de PWM pomp is modulerend en zichtbaar voor ons in% en liters
Het gaat hier specifiek om de Weheat pompen.jvlagsma schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:44:
[...]
Maar niet alle installaties hebben een modulerende pomp. Zie je bij een aan/uit pomp ook de flow?
Ik denk ook dat er nieuwere versies van het control board in omloop zijn. De printplaat van mijn binnenunit (april 2024) ziet er anders uit dan de afbeelding die nu op de support pagina van WeHeat staat. Deze heeft ook ander revisie nummer. Geen PWM aansluitpunten, dus aan/uit pomp.jvlagsma schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:44:
[...]
Maar niet alle installaties hebben een modulerende pomp. Zie je bij een aan/uit pomp ook de flow?
Dat is een nee dus? Dan meet de BB niet zelf de echte flow maar berekent die vanuit het stuursignaal neem ik aan. Jammer want had bruikbare info kunnen zijn.Carboy54 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:01:
[...]
Het gaat hier specifiek om de Weheat pompen.
Zowel PWM als aan/uit circulatiepompen zijn Wilo's voor wat ik gezien heb, maar wel andere types. De aan/uit Wilo heeft een drukker en led's voor de 3 modes en 3 snelheden. De PWM Wilo heeft dat niet.
Ah, heel interessant!Carboy54 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:29:
[...]
Jazeker de flow van de PWM pomp is modulerend en zichtbaar voor ons in% en liters
[Afbeelding]
@Weheat, kan dit voor eindgebruikers ook beschikbaar komen? Deze informatie is heel nuttig voor het beter en efficienter inregelen van het CV systeem mbt waterzijdigheid en de gewenste flow per groep etc.
in een constante run van Sparrow, merkte ik een verschil van 2,2 graden op tussen de temperatuur van het water uit de warmtepomp en de temperatuur van het water naar het huis. Dit temperatuurverschil is er bijna altijd.
Komt dit door slechte isolatie van de waterleidingen van de warmtepomp naar het huis?
Ervaren jullie ook een soortgelijke temperatuurdaling?
Edit: Ik weet niet zeker hoe het met de andere sensoren zit, maar de temperatuursensor van het water in huis zit vastgeklemd aan de stalen buis.
Komt dit door slechte isolatie van de waterleidingen van de warmtepomp naar het huis?
Edit: Ik weet niet zeker hoe het met de andere sensoren zit, maar de temperatuursensor van het water in huis zit vastgeklemd aan de stalen buis.
:strip_exif()/f/image/WYcBNiiZ5iIIXVYLaxai29K1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door amiroo op 10-12-2024 14:28 ]
Hoekhuis 60s 140m2 | WeHeat Sparrow + buffervat50L + Vaillant CV + T6 OT | 3x Jaga Tempo + 7 oude boven | 11x430 Wp Panelen
Over dit probleem had ik eerder ook vragen over gesteld. Kan 3 oorzaken zijn: of het is een afwijking in de temperatuur sensor, of maakt slecht contact met de leiding of temperatuurverlies in de leidingen.amiroo schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:46:
in een constante run van Sparrow, merkte ik een verschil van 2,2 graden op tussen de temperatuur van het water uit de warmtepomp en de temperatuur van het water naar het huis. Dit temperatuurverschil is er bijna altijd.
[Afbeelding]
Er is hier al veel geschreven over het wel of niet aanpassen van een vloerverdeler en of ombouw ook het gewenste resultaat oplevert. Zie hier het onbevredigende resultaat ook na ombouw. Dus bij installatie van een warmtepomp is vervanging van de verdeler dringend gewenst. ( Bij hoofdverwarming ) Beter bewijs is er niet.
:strip_exif()/f/image/m5GR6yl43kZMNs8KImT49sDN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KkpDVaDZSgUPNn5BgO6DkeUl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m5GR6yl43kZMNs8KImT49sDN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KkpDVaDZSgUPNn5BgO6DkeUl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T7SE7wR01ImbeNDECQvv2H96.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie foto’s 😉
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Ik heb het met een andere temp sensor gemeten (op de aanvoer en de retour), en dan is het verschil een stuk kleiner. De Weheat geeft bij mij een verschil van 1 graad aan (WP uit, huis in). Neem ik de IN van de temp sensor van mijzelf, dan is het verschil 0.5 graadamiroo schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:46:
[Afbeelding]
Ik zie ook een heel groot verschil, meestal in meedere graden. Komt bij ons door het feit dat de binnenleidingen (nog) niet geisoleerd zijn en dat er meerlaagsbuis is gebruikt. Dat geleidt de warmte veel minder goed waardoor de meting onbetrouwbaar wordt.amiroo schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:46:
[Afbeelding]
Weet iemand hoe deze parameter gebruikt wordt in de aansturing trouwens? Ben wel benieuwd of de WP hier ook op acteert als er bij zo veel mensen zo'n groot verschil in zit.
Kan je uitleggen wat precies het bewijs is in deze foto's? Ik zie een warme aanvoer en een koude retour.Carboy54 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:38:
Er is hier al veel geschreven over het wel of niet aanpassen van een vloerverdeler en of ombouw ook het gewenste resultaat oplevert. Zie hier het onbevredigende resultaat ook na ombouw. Dus bij installatie van een warmtepomp is vervanging van de verdeler dringend gewenst. ( Bij hoofdverwarming ) Beter bewijs is er niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Twijfel er niet aan, maar ben vooral even benieuwd waar het hem precies in zit. Ook omdat ik zelf nog met dit vraagstuk zit.
[ Voor 34% gewijzigd door Kirvis op 10-12-2024 14:52 ]
Ja zeker, als je de sensor los haalt, dan gaat de WP aan de haal en schiet zo naar zijn max ingestelde vermogen toe. Ik heb het idee, dat bij temperatuur verschil tussen wp uit en huis in, de WP onnodig harder gaat werken.Kirvis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:49:
[...]
Ik zie ook een heel groot verschil, meestal in meedere graden. Komt bij ons door het feit dat de binnenleidingen (nog) niet geisoleerd zijn en dat er meerlaagsbuis is gebruikt. Dat geleidt de warmte veel minder goed waardoor de meting onbetrouwbaar wordt.
Weet iemand hoe deze parameter gebruikt wordt in de aansturing trouwens? Ben wel benieuwd of de WP hier ook op acteert als er bij zo veel mensen zo'n groot verschil in zit.
Mss typefoutje, maar ik snap de "zie hier onbevredigende resultaat OOK NA ombouw" even niet... betekent dat de ombouw geen bevredigend resultaat had? En welke foto's zijn van voor en van na de ombouw, of is het allemaal van voor de ombouw?Carboy54 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:38:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb geprobeerd de sensor los te maken van de stalen pijp en hoe meer de temperatuur daalde, hoe harder WP moest werken. Ik weet niet zeker of het verschil tussen twee temperaturen van belang is voor het algoritme, maar alleen de temperatuur van het water in huis.Kirvis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:49:
[...]
[...]
Ik hoop dat het vooral een sensorfout is, en geen warmteverlies.
Hoekhuis 60s 140m2 | WeHeat Sparrow + buffervat50L + Vaillant CV + T6 OT | 3x Jaga Tempo + 7 oude boven | 11x430 Wp Panelen
Bij ons heb ik de sensor ingepakt met buisisolatie. Eerst een laag over de buis en deels de sensor, een tweede laag om de sensor heen.
Ook heb ik de buizen (extra) geisoleerd. Hierdoor is het verschil tussen warmtepomp uit en huis in van 1 graad naar 0,3-0,4 gegaan.
Ook heb ik de buizen (extra) geisoleerd. Hierdoor is het verschil tussen warmtepomp uit en huis in van 1 graad naar 0,3-0,4 gegaan.
Wat is jullie advies met betrekking tot de systeemwaterinhoud voor een BB P80?
Aangezien het een modulerende warmtepomp is, zou een systeemgrootte van 70 liter voldoende zijn om pendelen te voorkomen bij hogere temperaturen (A7/W55)? In mij geval denk ik aan een 50 liter buffervat met 20 liter die altijd beschikbaar is in de radiatoren.
Aangezien het een modulerende warmtepomp is, zou een systeemgrootte van 70 liter voldoende zijn om pendelen te voorkomen bij hogere temperaturen (A7/W55)? In mij geval denk ik aan een 50 liter buffervat met 20 liter die altijd beschikbaar is in de radiatoren.
De vraag is natuurlijk of de meting nu betrouwbaarder is, of dat je ook daadwerkelijk zo veel minder verlies in watertemperatuur hebt.reiniero schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:14:
Bij ons heb ik de sensor ingepakt met buisisolatie. Eerst een laag over de buis en deels de sensor, een tweede laag om de sensor heen.
Te weinig flow. Een cv ketel doet 400 liter en een warmtepomp 1200 liter per uur met een veel kleinere Delta.Kirvis schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:49:
[...]
Ik zie ook een heel groot verschil, meestal in meedere graden. Komt bij ons door het feit dat de binnenleidingen (nog) niet geisoleerd zijn en dat er meerlaagsbuis is gebruikt. Dat geleidt de warmte veel minder goed waardoor de meting onbetrouwbaar wordt.
[...]
Kan je uitleggen wat precies het bewijs is in deze foto's? Ik zie een warme aanvoer en een koude retour.
Twijfel er niet aan, maar ben vooral even benieuwd waar het hem precies in zit. Ook omdat ik zelf nog met dit vraagstuk zit.
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.