Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:53
201WD schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:27:
[...]

Is dat een monoblock airco/warmtepomp?
https://www.itecluchtrein...itenunit?sqr=innova%202.0

Dit is de monoblock airco.

De hele lijn van INNOVA zier er hetzelfde uit. Hier er daar een dikkere unit maar hetzelfde uiterlijk. Er is echter ook een versie die zelf een W/L- WP is. Die wordt gevoed met een temp tot 30 graden. Volgens mij ook bij het koelen. Alleen is de retour dan ook erg warm. De wp zal de warmte dan uit het water moeten onttrekken en weer op max 30 naar de unit terug sturen. Mooiste is natuurlijk om een koudere temp richting de unit te sturen. Met een beetje fantasie en ruimte is dit met een buffervat te koppelen en is voorbereiding tbv SWW mogelijk.

https://www.itecluchtrein...er-doseerklep-aansluitkit

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
jelleeelco schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:18:
[...]

Ahhh je bedoelt inc de vaste kosten zoals vast recht en vaste leveringskosten.. ik snap je.

Heb je natuurlijk niets aan als je alsnog hybride gaat, maar goed om dat duidelijk te hebben.
Precies, ik ben hybride en verbruik nog 350 m3 per jaar, maar dat kost me bijna 600 euro incl. vast recht enzo.
Dat is dus 1.70 per m3 gas.
Vandaar dat ik toch na 4 jaar hybride heb besloten full electric te gaan, is wel weer een investering, maar scheelt me, bij de huidige gasprijs 6000 euro over 10 jaar.
Daarnaast kan in de zomer de Blackbird prima tapwater maken op stroom van de zonnepanelen, waardoor we minder terugleveren. Ook belangrijk als in 2027 de salderingsregeling eraf gaat (als tie eraf gaat).

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-06 14:49
Carboy54 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:46:
Leuke info als het gaat om ROI (return on investment) wat regelmatig voorbij komt op het forum. De werkelijke gasprijs is meer dan 1.60.

[Afbeelding]
Het is voor mij ook de grootste wens om uiteindelijk volledig van het gas af te gaan. Voor mij is niet zozeer de investering een issue, maar het aandurven om nu all naar all-electric te gaan.
Ik kijk de komende 2 jaar het met de BB hybride opstelling eerst even zo aan. Ik wil eerst weten of in ons situatie de BB, een "strenge" winter periode wel aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
RNacoustics schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:34:
[...]

Het is voor mij ook de grootste wens om uiteindelijk volledig van het gas af te gaan. Voor mij is niet zozeer de investering een issue, maar het aandurven om nu all naar all-electric te gaan.
Ik kijk de komende 2 jaar het met de BB hybride opstelling eerst even zo aan. Ik wil eerst weten of in ons situatie de BB, een "strenge" winter periode wel aan kan.
Dan heb je met de BB een goede keus gedaan.
Hier bleek een 4kW hybride onvoldoende te zijn

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Tijgerkracht schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:36:
[...]

Dan heb je met de BB een goede keus gedaan.
Hier bleek een 4kW hybride onvoldoende te zijn
Klopt, dat had ik ook al uitgerekend en keek ook naar de toekomst.
De hybride opstelling, zie ik dan ook als tussenfase. Zeg maar een PoC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
[...]

Verstandig , dan kan je komende winters gebruiken om de pijn punten in je systeem te ontdekken en dit stap voor stap verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:13
[...]

Wat is de kans dat we een strenge winter krijgen en dat het dan niet warm wordt in je huis? Als je woning constant bv 20 graden is dan hoeft hij toch bijna geen vermogen leveren om die 20 graden te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
GoEV6 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:27:
[...]

Wat is de kans dat we een strenge winter krijgen en dat het dan niet warm wordt in je huis? Als je woning constant bv 20 graden is dan hoeft hij toch bijna geen vermogen leveren om die 20 graden te houden?
Misschien kun je ergens nog nakijken, als je een slimme meter hebt wat je gasverbruik was bij kou.
12-18 December 2022 was vrij koud in Nederland (hier -10 als minimum)
We hadden toen ongeveer 130 kW aan warmte nodig, per dag (gemeten mbv. Kamstrup)
Wat in mijn hybride opstelling grofweg neerkwam op 8-10 m3 gas en de rest hybride 4W warmtepomp.
130 kW warmte is dus 16 uur vol vermogen voor de Blackbird 8kW (bij -10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Tijgerkracht schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:34:
[...]

Misschien kun je ergens nog nakijken, als je een slimme meter hebt wat je gasverbruik was bij kou.
12-18 December 2022 was vrij koud in Nederland (hier -10 als minimum)
We hadden toen 130 kW aan warmte nodig (gemeten mbv. Kamstrup)
Wat in mijn hybride opstelling grofweg neerkwam op 8-10 m3 gas en de rest hybride 4W warmtepomp.
130 kW warmte is dus 16 uur vol vermogen voor de Blackbird 8kW (bij -10).
Mijn piek verbruik was op 13 feb 2021 20m3 gas per dag = 200kWh. Als ik dat deel door 24 uur, dan kom ik op 8,33 kWh. In theorie zou dan de BB 24 uur op max vermogen moeten draaien. Echter krijg je ook te maken met defrost standen. Gelukkig is dit een uitzondering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:17

Carboy54

Duurzaamheid coach

RNacoustics schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:10:
[...]

Mijn piek verbruik was op 13 feb 2021 20m3 gas per dag = 200kWh. Als ik dat deel door 24 uur, dan kom ik op 8,33 kWh. In theorie zou dan de BB 24 uur op max vermogen moeten draaien. Echter krijg je ook te maken met defrost standen. Gelukkig is dit een uitzondering.
Voor die enkele uitzonderingen neem je de binnenunit met een 3 kW BUH. Dan zit je safe.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
RNacoustics schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:10:
[...]

Dat had ik vroeger ook, met een oude Nefit ketel, maar na overstap hybride met nieuwe CV en wat tripel glas her en der, andere schuifpui (met tripel glas) en isolerende voordeur (8 cm dik), zijn we behoorlijk gedaald.
Dus wat extra isolatie maatregelen nemen kan je verbruik ook weer drukken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:18:
[...]

Ahhh je bedoelt inc de vaste kosten zoals vast recht en vaste leveringskosten.. ik snap je.

Heb je natuurlijk niets aan als je alsnog hybride gaat, maar goed om dat duidelijk te hebben.
Hybride is een hobby van onze overheid bij gebrek aan kennis van zaken 🙃 Als het enigszins kan ga je FE. Met dit soort totaal prijzen en een stijgende gasprijs wordt het steeds interessanter. Stroom kan je niet zonder dus de vaste kosten zijn al betaald en tel daar ook nog even het onderhoud bij van de cv ketel onder de nieuwe gaswet.
Mooier kunnen wij het niet maken toch?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:22
Wel makkelijker

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemfarber
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-04 19:34
We zijn van plan om een all electric heat sparrow te bestellen maar wat is de beste plek om deze neer te zetten om hem optimaal te laten presteren?
Denk bv. aan geluid, bereikbaarheid onderhoud, wind, sneeuw etc.

Heb 2 opties voor onze patio tussen woning met een betonnen platdak ( geen verdieping dus), ook alle patiowoningen van de buren hebben een betonnen plat dak.
De huidige cv installatie van 19 jaar oud die dus eruit gaat bevindt zich in het midden van het dak.

a) Plaatsing midden op het platte dak van 8,5 m breed en 13 meter lang
b) Plaatsen midden voor het huis aan de straatkant ( gemeente is akkoord) op de grond tegen de voormuur aan, de woning van de buren bevindt zich dan aan elke zijde 4 meter van de buiten unit.

Zie graag jullie adviezen tegemoet.

Met vr.gr,
Willem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwpHuYHUZWA5hPFgM7VHkPqJ_5k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JidrvjHIlxKu7Ns7lRxsRW9X.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7C4W4icjW2C63q-MjhvXcRsY70=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DlqAXGcERlKiJKSCZcWUDL7U.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door willemfarber op 04-12-2024 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:55
willemfarber schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:43:
We zijn van plan om een all electric heat sparrow te bestellen maar wat is de beste plek om deze neer te zetten om hem optimaal te laten presteren?

Heb 2 opties voor onze patio tussen woning met platdak ( geen verdieping dus), ook alle patiowoningen van de buren hebben een plat dak.

b) Plaatsen midden voor het huis aan de straatkant ( gemeente is akkoord) op de grond tegen de voormuur aan, de woning van de buren bevindt zich dan aan elke zijde 4 meter van de buiten unit.

Met vr.gr,
Willem
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Technisch gezien het liefst zo dicht mogelijk opstellen bij de CV ruimte om leidingverliezen te beperken en niet te gekke toeren uit te hoeven halen om van de buitenunit naar binnen te komen.

Geluidstechnisch gezien ligt het eraan of je een geïsoleerd betonplaten dak hebt als ene uiterste of ongeïsoleerd houten dak als andere uiterste. In bijna alle gevallen van houten daken zou ik opstelling op de grond zeker verkiezen door het contactgeluid dat naar binnen gaat (en aan je huis te zien staat hij dan ook boven woonruimte).

Als het vóór het huis toevallig ook goed uitkomt met bovenste punt dan heeft dat mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGMO
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:38
RNacoustics schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:16:
[...]

Welke aanbieder was dat? CB vraagt namelijk geen aanbetaling voor de schouw en ook geen bedrag voor eerste offerte. of ze moeten de regeltjes veranderd hebben?
Ik was gestart via een actie bij de Consumentenbond. Vervolgens kwam ik bij Homeqgo terecht (vragenlijst gevolgd door warmtepomp keuze advies en 1e voorlopige offerte van homeqgo). Coolblue Energie is de installateur bij deze "constructie". De Coolblue medewerker aan de telefoon vertelde dat er een misverstand/miscommunicatie was tussen Homeqgo en Coolblue mbt betaling van 29 € en de schouw op locatie. Voor dat laatste moest er nu volgens de medewerker eerst 500 euro op basis van de 2e voorlopige offerte (dit keer van Coolblue) overgemaakt worden. De door mij al betaalde 29 € zou ik weer terug krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:59
willemfarber schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:43:
Denk bv. aan geluid, bereikbaarheid onderhoud, wind, sneeuw etc.

Heb 2 opties voor onze patio tussen woning met een betonnen platdak ( geen verdieping dus), ook alle patiowoningen van de buren hebben een betonnen plat dak.
De huidige cv installatie van 19 jaar oud die dus eruit gaat bevindt zich in het midden van het dak.

Met vr.gr,
Willem
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier staat de sparrow 60 voor het huis.
Je hoort m niet, leidingen gelijk naar de vloerverwarming verdeler en naar boven.
Warm water door aparte warm water ventilatie warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:45
Satefan schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:14:
[...]

Welke thermostaat wordt hier gebruikt? De grafiek lijkt aan te geven dat de BB alleen aan/uit wordt geschakeld (dus niet netjes moduleert) en dan op een behoorlijk vermogen draait (en dus ook meer geluid maakt). Als je op een stooklijn draait, of een OpenTherm thermostaat die door de BB goed ondersteund wordt (dat zijn niet alle Opentherm thermostaten!) dan zou je een veel rustiger gedrag moeten zien, en ook minder geluid moeten ervaren.

Voorbeeld van mijn grafiek:
[Afbeelding]

Wat voor dak gaat het om? Bij mij staat de BB op het garagedak, maar dat is wel van dik beton en 30cm isolatie bovenop het hele dak. Hierop liggen 2 lagen betontegels en daarop 2 lagen rubbertegels. Daarop dan de BB uiteraard.
@Satefan Ik heb een Honeywell T6 thermostaat en dat zou wel goed moeten zijn. Mijn grafiek over een kortere periode, bijvoorbeeld 3 of 6 uur ziet er vergelijkbaar uit met de jouwe.

Het dak is wel anders. Ik heb een plat dak, dat bestaat uit balken met daarop houten platen en isolatie. Draagvermogen genoeg want er is ook mogelijkheid voor een dakterras. De WP staat op een rubberen tegel van 2,5 cm met daarop een stoeptegel. Totaal drie rubberen tegels en drie stoeptegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie5887
jvlagsma schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:18:
[...]

Dank voor het delen van je verhaal. Veel punten voor mij erg herkenbaar ook na een vol jaar draaien met een BB, een aantal correcties in de installatie en veel feedback leveren aan Weheat. Het is nog steeds niet wat ik had verwacht hoewel het heeel langzaam beter wordt.
Ik hoop ook dat het beter wordt. De software kan in de loop van de tijd verder ontwikkeld worden en op afstand geïnstalleerd worden. Ik verwacht ook wel dat dat beter zal worden gezien de ambities die WeHeat heeft. Dat is een kwestie van voldoende feedback geven en hopen dat ze dat oppakken.
De trillingen is een ander verhaal maar hopelijk wordt dat ook opgelost want dat is nu gewoon niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-06 12:30

AirX

Tweak Guru

Jimmie5887 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:37:
[...]

Ik hoop ook dat het beter wordt. De software kan in de loop van de tijd verder ontwikkeld worden en op afstand geïnstalleerd worden. Ik verwacht ook wel dat dat beter zal worden gezien de ambities die WeHeat heeft. Dat is een kwestie van voldoende feedback geven en hopen dat ze dat oppakken.
De trillingen is een ander verhaal maar hopelijk wordt dat ook opgelost want dat is nu gewoon niet goed.
Eerder zag ik een tip voorbij komen over wagner matjes: Louis in "Weheat warmtepompen"

Misschien overdreven, maar je zou de volgende constructie kunnen maken: warmtepomp, matje onder poot, 30x30 betontegel, 4 matjes onder de hoeken van de tegel, dak. Dan heb je demping door de verende poot, demping door een matje, demping door de tegel (massa) en weer demping van de overgebleven trillingen door de vier matjes. Dan zou het toch weg moeten zijn lijkt me….

[ Voor 22% gewijzigd door AirX op 04-12-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie5887
HarmPeters69 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:46:
[...]

Hier staat de blackbird bovenop dak slaapkamer, maar dit dak is van beton. WP plaatsen op houten dak wordt afgeraden. Is het rammelen een resonantie van het dak of een blikken geluid van de warmtepomp zelf?

HA integratie is inderdaad niet stabiel, ik ben hier (nog) niet verder ingedoken.

Ik had een paar voorstellen gedaan voor verbeteringen in de app en aansturing aan Weheat maar gezien de kwaliteit van de reacties heeft het geen prioriteit of er is gebrek aan manpower. Erg jammer, ik had verwacht dat een startup juist openstaat voor suggesties en wij gezamenlijk verbeteringen doorvoeren.

Voor ons grootste probleem is dat wij bandbreedte nodig hebben van de installateur (de Jong) maar deze heeft geen tijd, er is geen monteur beschikbaar (optimalisatie leidingwerk en verhelpen leiding suizen 1e verdieping). Nu is sinds 1 dec de Jong opgegaan in WeHeat zelf, en de claim is dat dezelfde kwaliteit verwacht kan worden na de overgang. -)
Ik heb dus wel een houten dak maar daar is nooit met een woord over gesproken of dat wel of niet verstandig zou zijn. De demo-opstelling bij WeHeat is ook een houten dak en daar hoor je niks. Ik heb het vooraf wel uitgebreid ver het geluid gehad. De verkoper van destijds leek goed te snappen waar het om gaat. Maar die is helaas vertrokken bij het bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:23
Carboy54 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:23:
[...]

Hybride is een hobby van onze overheid bij gebrek aan kennis van zaken 🙃 Als het enigszins kan ga je FE. Met dit soort totaal prijzen en een stijgende gasprijs wordt het steeds interessanter. Stroom kan je niet zonder dus de vaste kosten zijn al betaald en tel daar ook nog even het onderhoud bij van de cv ketel onder de nieuwe gaswet.
Mooier kunnen wij het niet maken toch?
Tja, het ligt eraan wat je prettig vindt. Ik houd ervan om opties te hebben. Gasprijs blijft wss stijgen, al is ook dat niet een gegeven. Maar om volledig afhankelijk te zijn van stroom vind ik ook geen fijn idee. Stroomnet wordt alsmaar meer en meer belast, en niemand weet of we op termijn geen uitval gaan krijgen. Als het een keer ijskoud wordt en stroom valt uit, dan kan ik tenminste met gas het huis warm krijgen.

Dus ja....ga je voor puur financiële afweging en verwacht je dat de prijs van gas blijft stijgen, dan is FE een goede keuze. Ik betaal liever om opties te hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@jelleeelco helaas, je gasketel doet het ook niet zonder stroom. Weg optie. :)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
SebastiaanPs schreef op donderdag 5 december 2024 @ 06:28:
@jelleeelco helaas, je gasketel doet het ook niet zonder stroom. Weg optie. :)
Nee hoor. Gasketel heeft maar weinig stroom nodig en kan op een noodbatterij draaien als het moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jelleeelco schreef op donderdag 5 december 2024 @ 06:53:
[...]

Nee hoor. Gasketel heeft maar weinig stroom nodig en kan op een noodbatterij draaien als het moet.
En wat zit er in die batterij? Juist.

Mijn WP doet het ook nog wel even op de thuisbatterij, en met zon overdag kan ik het lang volhouden.

Maar lijkt me dat je die €200-300 vastrecht dan beter kan investeren in andere dingen.

Uitval door overbelasting is nu nog totaal niet aan de orde. “Vol” betekend vol bij volle belasting en denk zelfs nog wat reserve capaciteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
bbbrumbrum schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:17:
[...]

En wat zit er in die batterij? Juist.

Mijn WP doet het ook nog wel even op de thuisbatterij, en met zon overdag kan ik het lang volhouden.

Maar lijkt me dat je die €200-300 vastrecht dan beter kan investeren in andere dingen.

Uitval door overbelasting is nu nog totaal niet aan de orde. “Vol” betekend vol bij volle belasting en denk zelfs nog wat reserve capaciteit.
CV kan wel paar dagen draaien op een redelijk size UPS.

Maar je opmerking dat die €200-300 aan vast recht beter ergens anders in geïnvesteerd kan worden was precies mijn punt: het hangt er van af wat je belangrijk vindt en wat je verwachtingen zijn van de toekomst. Inderdaad, nu is uitval nog niet echt aan de orde. Maar zoals @Carboy54 al zei, weinig kennis of vooruitziende blik bij de overheid. Wat vandaag werkt kan morgen niet meer werken. We denken allemaal dat dat hier niet zal gebeuren, maar dat is wensdenken.

Gascentrales die sluiten omdat de stand-by vergoeding gewoon te laag is, tegenvallende wind- en zonopbrengsten, etc. Ik heb geen enkel vertrouwen in overheid dat ze hier over nadenken voor de lange termijn. Als ik zie wat ze in steden als Amsterdam doen, namelijk het willen verbieden van diesel en benzine busjes uit de stad, zonder na te denken wat dat betekent. Succes met het vinden van een stukadoor, loodgieter, elektricien etc als ze met hun werkbus de stad niet meer in mogen.

Vandaar....ik heb liever opties en wil me niet afhankelijk maken van 1 bron.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmPeters69
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-06 21:04
jelleeelco schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:25:
[...]

Maar je opmerking dat die €200-300 aan vast recht beter ergens anders in geïnvesteerd kan worden was precies mijn punt: het hangt er van af wat je belangrijk vindt en wat je verwachtingen zijn van de toekomst. Inderdaad, nu is uitval nog niet echt aan de orde. Maar zoals @Carboy54 al zei, weinig kennis of vooruitziende blik bij de overheid. Wat vandaag werkt kan morgen niet meer werken. We denken allemaal dat dat hier niet zal gebeuren, maar dat is wensdenken.

Gascentrales die sluiten omdat de stand-by vergoeding gewoon te laag is, tegenvallende wind- en zonopbrengsten, etc. Ik heb geen enkel vertrouwen in overheid dat ze hier over nadenken voor de lange termijn. Als ik zie wat ze in steden als Amsterdam doen, namelijk het willen verbieden van diesel en benzine busjes uit de stad, zonder na te denken wat dat betekent. Succes met het vinden van een stukadoor, loodgieter, elektricien etc als ze met hun werkbus de stad niet meer in mogen.

Precies dit. Verder halveert het gas vastrecht bij <500m^3, bij onze netbeheerder (Enexis). Wat overblijft aan vastrecht is een redelijke verzekeringspremie. Ik vind de meerprijs van e-ready naar full erg hoog, en in ons geval wij hebben nog een vrij nwe CV.
Iedereen maakt zijn eigen overwegingen, fijn dat dit (nog) kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:19
HarmPeters69 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:24:
[...]

Precies dit. Verder halveert het gas vastrecht bij <500m^3, bij onze netbeheerder (Enexis). Wat overblijft aan vastrecht is een redelijke verzekeringspremie. Ik vind de meerprijs van e-ready naar full erg hoog, en in ons geval wij hebben nog een vrij nwe CV.
Wilde precies dit typen. Wordt vaak gerekend met huidige vast recht, maar vast recht gaat flink naar beneden bij laag verbruik. Ik maak graag andere investeringen dan 6-7k extra over de balk smijten met een terugverdientijd van ca 10 jaar

[ Voor 9% gewijzigd door JurjenS7 op 05-12-2024 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:36
HarmPeters69 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:24:
[...]

Bij Liander is het zeker niet halveren. Onder de 500 kuub gaat er slechts €75,- vanaf.

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JurjenS7 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:52:
[...]
Ik maak graag andere investeringen dan 6-7k extra over de balk smijten met een terugverdientijd van ca 10 jaar
Grappig ik zou daar direct voor tekenen.
7000 euro terugverdienen in 10 jaar tijd staat gelijk aan 7% rente per jaar gedurende 10 jaar. Dat is een prima investering toch?

En dan hebben we het nog niet eens gehad over (1) reductie CO2 emissie, (2) waardeverhoging huis en (3) eventuele effecten op hypotheekrente (afhankelijk van bank).

Volgens onderzoek NVM heeft duurzaamheid een grote invloed op de verkoopprijs, grofweg 3% hogere verkoopprijs per energielabel omhoog, zie https://www.nvm.nl/nieuws...woningen-presteren-beter/
Met een full electric L/W warmtepomp gaat je energielabel typisch 1-2 stappen omhoog.
+ 3% op je verkoopprijs is een enorm bedrag!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:25:
[...]

Precies, dat heet risicospreiding. Ik heb als backup altijd nog de houtkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-06 23:22
SebastiaanPs schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:22:
[...]

7000 euro terugverdienen in 10 jaar tijd staat gelijk aan 7% rente per jaar gedurende 10 jaar. Dat is een prima investering toch?

En dan hebben we het nog niet eens gehad over (1) reductie CO2 emissie, (2) waardeverhoging huis en (3) eventuele effecten op hypotheekrente (afhankelijk van bank).

Volgens onderzoek NVM heeft duurzaamheid een grote invloed op de verkoopprijs, grofweg 3% hogere verkoopprijs per energielabel omhoog, zie https://www.nvm.nl/nieuws...woningen-presteren-beter/
Met een full electric L/W warmtepomp gaat je energielabel typisch 1-2 stappen omhoog.
Ik zit er net zo in. Zeker nu de rentes op spaarrekeningen/depositos weer aan het zakken zijn wordt aan die kant de businesscase weer wat sterker gemaakt. Ik kon de 10K voor de WP op de bank laten staan, of er iets zinnigs mee doen, waar ook een businesscase aan zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
Satefan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:51:
[...]

Ik zit er net zo in. Zeker nu de rentes op spaarrekeningen/depositos weer aan het zakken zijn wordt aan die kant de businesscase weer wat sterker gemaakt. Ik kon de 10K voor de WP op de bank laten staan, of er iets zinnigs mee doen, waar ook een businesscase aan zit.
Dat was deels ook mijn overweging, daarnaast bleef het knagen dat ik voor 350 m3 dus bijna 600 euro moet betalen vanwege vastrecht kosten aan Stedin, maar ook de vaste kosten 6 to 9 euro aan je energie leverancier.
Daarbij speelde bij mij ook mee dat ik het gewoon zonde vind dat in de zomer een douche op gas gaat, terwijl even later de zonnepanelen staan te knallen op het dak en ik daar vanaf 2027 bijna niks meer voor ga krijgen als het aan dit kabinet ligt.

Ik zeg daarom altijd: Eigen stroom eerst ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurjenS7
[...]

Als je onbeperkt geld hebt, is het altijd een goede investering, helaas heeft niet iedereen die luxe en zet ik nu niet 6-7k vast voor 10 jaar als ik ook nog mijn badkamer wil vernieuwen asap of bijvoorbeeld nog grotere reizen wil maken voordat ik aan kinderen begin. Dan is max 3 jaar terugverdientijd voor mijn Flint investering veel aantrekkelijker (dit is berekend inclusief mijn overproductie van zonnepanelen die ik anders niet zou gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-06 13:19
Ik heb een offerte van CB gekregen en er is onlangs ook iemand van de Groene generatie langsgekomen op locatie. Mijn huidige gasverbruik ligt op 1000m3. We hebben geen vloerverwarming en verwarmen bijna alleen de benedenverdieping. Dit zal de komende jaren misschien wel wat toenemen als de kinderen vaker op hun kamer willen zitten/spelen maar verwacht niet dat het verbruik opeens verdubbeld.

We kijken naar een FE oplossing en ons huis heeft een oppervlak van 169m2

Bij CB raden ze een Sparrow aan en bij GG een blackbird.
De Blackbird zou wel mooi zijn op het dak (wat wrs de meest logische plek is) maar is de Sparrow niet een beetje overkill in mijn situatie? Bij CB wordt deze aangeraden bij een verbruik van 2000m3 of hoger

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

Een denkfout die veel gemaakt wordt... het is totaal niet te vergelijken. Financieel gezien is het wegzetten van geld in aandelen of spaarrekening tegen 7% iets heel anders dan een apparaat kopen dat over 10 jaar is terugverdiend.

Met een spaarrekening heb je na 10 jaar de initiele inleg van 7k plus de rente-op-rente over 10 jaar. Met een WP heb je over 10 jaar NUL euro op de bank, maar wel een WP die vanaf dan geld begint te verdienen. Immers, je hebt dan pas je initiele investering terug (in de vorm van lagere energiekosten - en dat is niet te voorspellen). Dus je hebt na 10 jaar een apparaat dat al 10 jaar oud is, zwaar afgeschreven en waarvan de 'winst' nog moet komen: van 10 jaar tot einde looptijd.

Als je een WP koopt doe je dat om je cashflow te verlagen en minder afhankelijk te worden van gas, danwel klimaattechnische redenen (als je van mening bent dat dat helpt). Maar financieel gezien is een investering met een break-even-point van 10 jaar totaal niet rendabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
HF5236 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:13:
Ik heb een offerte van CB gekregen en er is onlangs ook iemand van de Groene generatie langsgekomen op locatie. Mijn huidige gasverbruik ligt op 1000m3. We hebben geen vloerverwarming en verwarmen bijna alleen de benedenverdieping. Dit zal de komende jaren misschien wel wat toenemen als de kinderen vaker op hun kamer willen zitten/spelen maar verwacht niet dat het verbruik opeens verdubbeld.

We kijken naar een FE oplossing en ons huis heeft een oppervlak van 169m2

Bij CB raden ze een Sparrow aan en bij GG een blackbird.
De Blackbird zou wel mooi zijn op het dak (wat wrs de meest logische plek is) maar is de Sparrow niet een beetje overkill in mijn situatie? Bij CB wordt deze aangeraden bij een verbruik van 2000m3 of hoger
ik denk dat je met overkill de BB bedoelt. Is je afgifte systeem geschikt? Krijg je je huis met aanvoer temperatuur van 45 graden, warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
De BB inderdaad excuus. Ik krijg het huis met 45 graden redelijk op temperatuur. Het gaat wat minder snel allemaal maar t lukt wel. Denk dat als ik nog wat extra ventilatoren onder de radiatoren zet het wel goed komt.

De verkoper van GG had het er over dat de BB een temperatuur van 70 graden kon leveren. Dat leek mij wel heel hoog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
HF5236 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:26:
De BB inderdaad excuus. Ik krijg het huis met 45 graden redelijk op temperatuur. Het gaat wat minder snel allemaal maar t lukt wel. Denk dat als ik nog wat extra ventilatoren onder de radiatoren zet het wel goed komt.

De verkoper van GG had het er over dat de BB een temperatuur van 70 graden kon leveren. Dat leek mij wel heel hoog
Dat kan misschien wel, maar dat wil je echt niet, de COP gaat dan hard achteruit.
Je wilt juist op een zo laag mogelijk temperatuur en continu stoken (hier op max 31 graden met vloerverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Vloerverwarming is helaas geen optie. Er lig een houten vloer ingelijmd die nog hartstikke mooi is. Zou echt zonde zijn om er uit te slopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
HF5236 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:43:
Vloerverwarming is helaas geen optie. Er lig een houten vloer ingelijmd die nog hartstikke mooi is. Zou echt zonde zijn om er uit te slopen
Fancoils een optie als vervanging van radiatoren?
Heb een Innova SL600 in mijn werkkamer en dat werkt ook prima met 31 graden max;
sterker, door de stooklijn hebben we nu slechts 29 graden aanvoer en het is hier 20.5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
HF5236 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:43:
Hier zelfde situatie. Ik stook met grote gietijzeren radiatoren (oud huis) met deze buiten temperaturen kom ik niet boven de 40 graden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Kan een Weheat Flint ook standalone werken voor het verwarmen van CV water? Ik blijf het lastig vinden om te begrijpen wat precies met 'hybride' wordt bedoeld.

Als ik SWW apart via een aparte WPB doe, en alleen LTV nodig heb, zou de flint dan zijn werk kunnen doen zonder gekoppeld te zijn aan een gasketel of een ander apparaat dat voor/na verwarmd? Is er dan nog wel of niet een aparte pomp nodig en/of andere apparatuur?

Het zal vooral als verwarming voor twee slaapkamers en een grote hobby hal zijn, 4kw is zat (ook bij -10) omdat ik de woonkamer/keuken al met een goede airco verwarm. Ik zoek vooral bijverwarming voor de koudste dagen dat ik toch die slaapkamers iets wil verwarmen als ik straks van het gas af ben, terwijl het ook energielabel technisch goed uitkomt (een simpel elektrisch kacheltje is economisch de beste uitkomst).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:34
svenk91 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:18:
Kan een Weheat Flint ook standalone werken voor het verwarmen van CV water? Ik blijf het lastig vinden om te begrijpen wat precies met 'hybride' wordt bedoeld.

Als ik SWW apart via een aparte WPB doe, en alleen LTV nodig heb, zou de flint dan zijn werk kunnen doen zonder gekoppeld te zijn aan een gasketel of een ander apparaat dat voor/na verwarmd? Is er dan nog wel of niet een aparte pomp nodig en/of andere apparatuur?

Het zal vooral als verwarming voor twee slaapkamers en een grote hobby hal zijn, 4kw is zat (ook bij -10) omdat ik de woonkamer/keuken al met een goede airco verwarm. Ik zoek vooral bijverwarming voor de koudste dagen dat ik toch die slaapkamers iets wil verwarmen als ik straks van het gas af ben, terwijl het ook energielabel technisch goed uitkomt (een simpel elektrisch kacheltje is economisch de beste uitkomst).
Ja dat kan, hebben wij ook. Flint doet de verwarming en op zolder een wp boiler. De cv ketel is helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
reiniero schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:34:
[...]

Ja dat kan, hebben wij ook. Flint doet de verwarming en op zolder een wp boiler. De cv ketel is helemaal weg.
Zijn er daarvoor nog aanpassingen nodig geweest in de installatie? Of is de hybride binnen constructie gewoon intact gebleven en simpelweg de cv losgekoppeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:34
manmetdehamer schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:44:
[...]

Zijn er daarvoor nog aanpassingen nodig geweest in de installatie? Of is de hybride binnen constructie gewoon intact gebleven en simpelweg de cv losgekoppeld?
Nee er is vrij (te?) weinig aangepast. De flint staat buiten en is met een T stuk verbonden met de oorspronkelijke hoofdleiding, vlakbij de vloerverwarming verdeler. Daar is ook de binnenunit geplaatst. De cv ketel is gewoon afgekoppeld en op die plek zijn de aanvoer en retour leidingen aan elkaar gemaakt. Vrij simpel dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Wat bij mij opvalt is dat de temperatuur en vermogen nogal schommelt. En vind de COP met gemiddeld 3,5 met deze buitentemperaturen nogal tegenvallen. Ik maak nu nog gebruik van een Honeywell T87m Round Modulation thermostaat en stuur de BB met Opentherm aan. Daar kan je niets in aanpassen. Kan ik bijvoorbeeld met een Tado de gevraagde watertemperatuur wel instellen. Ik streef naar een wat constantere temperatuur verloop. Of heeft de buffervat die in serie staat, hier nog een rol in?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPGnKangjXZ4OVHqGc2tQAua8-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5KultmW4W5Kt8bIgqK3o3Bi.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ik heb het ook al met stooklijn geprobeerd, dan is het wel constant, maar de kamer thermostaat doet dan niets meer.

[ Voor 6% gewijzigd door RNacoustics op 05-12-2024 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
RNacoustics schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:52:
Wat bij mij opvalt is dat de temperatuur en vermogen nogal schommelt. En vind de COP met gemiddeld 3,5 met deze buitentemperaturen nogal tegenvallen. Ik maak nu nog gebruik van een Honeywell T87m Round Modulation thermostaat en stuur de BB met Opentherm aan. Daar kan je niets in aanpassen. Kan ik bijvoorbeeld met een Tado de gevraagde kamertemperatuur wel instellen. Ik streef naar een wat constantere temperatuur verloop. Of heeft de buffervat die in serie staat, hier nog een rol in?
[Afbeelding]

Edit: ik heb het ook al met stooklijn geprobeerd, dan is het wel constant, maar de kamer thermostaat doet dan niets meer.
Verlies je nu al 2 graden van warmtepomp uit naar huis in?
Ik draai hier, nog met de Elga 4kW wat lagere temperatuur, maar wel hogere COP.
Het is hier 6.5 graden buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tSpqcFdEY0U-sKHWJQ_1pVn184=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lzczijTpDz8XK7WLRyDqwW72.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacco74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-05 07:09
tonyjans schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:56:
Dag allen,

2. 3 fase t.o.v. 1 fase. Ik heb 3 fase in huis waarbij 1 fase echt zwaar ondergebruikt is t.o.v de rest en 1 echt redelijk flink zijn best doet. Vanuit mijn beperkte logica lijkt het me dan zelfs slimmer om voor 1 fase te gaan op die rustige fase die drukke fase extra voor 1/3e deel te belasten. Uiteraard volledig afhankelijk van de rest van verbruik en apparaten maar toch.
WeHeat verkoopt alleen 1-fase pompen. Een BB kan tot 3,5kw =~14,5 A aan stroom trekken. Als je later electrisch zou gaan rijden en dan thuis wil laden (tot 11 kw 3fase = 16A) ga je snel aan de grenzen op een fase komen (normaal 25 A) . Ik zou als je meer dan 8kw verwarming nodig hebt ook eens naar een 3-fase WP kijken , of ieder geval een slimme laadpaal nemen die de stroom reduceert bij te hoge stroom op de fase (load balancing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Tijgerkracht schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:56:
[...]

Verlies je nu al 2 graden van warmtepomp uit naar huis in?
Ik draai hier, nog met de Elga 4kW wat lagere temperatuur, maar wel hogere COP.
Het is hier 6.5 graden buiten.

[Afbeelding]
Daar lijkt het wel op, wellicht de huis in temperatuursensor? Kan deze nog verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:09
jelleeelco schreef op donderdag 5 december 2024 @ 06:16:
[...]

Tja, het ligt eraan wat je prettig vindt. Ik houd ervan om opties te hebben. Gasprijs blijft wss stijgen, al is ook dat niet een gegeven. Maar om volledig afhankelijk te zijn van stroom vind ik ook geen fijn idee. Stroomnet wordt alsmaar meer en meer belast, en niemand weet of we op termijn geen uitval gaan krijgen. Als het een keer ijskoud wordt en stroom valt uit, dan kan ik tenminste met gas het huis warm krijgen.

Als de,stroom uitvalt valt jou cv ketel ook uit ...dus ook in de kou.

Dus ja....ga je voor puur financiële afweging en verwacht je dat de prijs van gas blijft stijgen, dan is FE een goede keuze. Ik betaal liever om opties te hebben.
Valt de stroom uit, dan valt je cv ook uit, dus ook kou net als warmtepomp.

[ Voor 4% gewijzigd door 201WD op 05-12-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:04:
[...]

Daar lijkt het wel op, wellicht de huis in temperatuursensor? Kan deze nog verplaatsen.
Hoeveel meter heb je aan buitenleiding? En hoe is deze geisoleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
201WD schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:16:
[...]

Valt de stroom uit, dan valt je cv ook uit, dus ook kou net als warmtepomp.
Even boven lezen... dat hoeft helemaal niet. Een CV ketel verbruikt erg weinig stroom en een redelijk sized UPS kan een CV ketel zeker een paar dagen laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Laatst online: 15-06 21:35
RNacoustics schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:52:
Wat bij mij opvalt is dat de temperatuur en vermogen nogal schommelt. En vind de COP met gemiddeld 3,5 met deze buitentemperaturen nogal tegenvallen. Ik maak nu nog gebruik van een Honeywell T87m Round Modulation thermostaat en stuur de BB met Opentherm aan. Daar kan je niets in aanpassen. Kan ik bijvoorbeeld met een Tado de gevraagde watertemperatuur wel instellen. Ik streef naar een wat constantere temperatuur verloop. Of heeft de buffervat die in serie staat, hier nog een rol in?
[Afbeelding]

Die COP valt zeker tegen. Bij mijn Sparrow op hetzelfde tijdstip 6.6 bij 29 graden. 0.3 graden verlies tussen warmtepomp uit en huis in. Maar ik weet niet wat de meetnauwkeurigheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:39:
[...]

Hoeveel meter heb je aan buitenleiding? En hoe is deze geisoleerd?
ongeveer 5 meter en is goed geïsoleerd. Ik denk niet dat dit het probleem is, maar de vraag naar watertemperatuur door de thermostaat. Als de thermostaat gaat vragen, dan werkt de WP eigelijk iets te hard en daardoor loopt de temperatuur te hoog op. Waarna de WP het weer rustiger aan doet en de temperatuur weer zakt. Ik streef naar een constantere temperatuur verloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@RNacoustics kan je de circulatiepomp los aanzetten (ontluchtingsprogramma oid)? Dan moeten alledrie de sensoren hetzelfde aangeven.
Als de ene sensor in een dompelbuis zit en de andere erop geklemd dan geeft dat ook een vertekend beeld.

Elke thermische vermogensmeting staat of valt met een correcte temperatuurmeting. Mogelijk is de werkelijke COP dus hoger dan voorgespiegeld.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Proton_ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:05:
@RNacoustics kan je de circulatiepomp los aanzetten (ontluchtingsprogramma oid)? Dan moeten alledrie de sensoren hetzelfde aangeven.
Als de ene sensor in een dompelbuis zit en de andere erop geklemd dan geeft dat ook een vertekend beeld.

Elke thermische vermogensmeting staat of valt met een correcte temperatuurmeting. Mogelijk is de werkelijke COP dus hoger dan voorgespiegeld.
Thanks, ik ga e.e.a. verder onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
jelleeelco schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:40:
[...]

Even boven lezen... dat hoeft helemaal niet. Een CV ketel verbruikt erg weinig stroom en een redelijk sized UPS kan een CV ketel zeker een paar dagen laten draaien.
Met die investering in een ups kan je ook een petroleumkacheltje halen voor die zeldzame keer dat de stroom uitvalt, heb je echt helemaal geen stroom nodig en kan je het ook een langere tijd uithouden. Dat heb je met 1 jaar besparen op gas vastrecht ook weer terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
svenk91 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:19:
[...]

Met die investering in een ups kan je ook een petroleumkacheltje halen voor die zeldzame keer dat de stroom uitvalt, heb je echt helemaal geen stroom nodig en kan je het ook een langere tijd uithouden. Dat heb je met 1 jaar besparen op gas vastrecht ook weer terugverdiend.
Ik heb al UPS machientjes....:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
RNacoustics schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:58:
[...]

ongeveer 5 meter en is goed geïsoleerd. Ik denk niet dat dit het probleem is, maar de vraag naar watertemperatuur door de thermostaat. Als de thermostaat gaat vragen, dan werkt de WP eigelijk iets te hard en daardoor loopt de temperatuur te hoog op. Waarna de WP het weer rustiger aan doet en de temperatuur weer zakt. Ik streef naar een constantere temperatuur verloop.
Vraag je installateur de max water temperatuur te begrenzen op wat je redelijk lijkt.
Of misschien is via de thermostaat een stooklijn instelling mogelijk?
Ik zie inderdaad dat het vermogen van 900 watt naar 2500 watt gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Tijgerkracht schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:20:
[...]

Vraag je installateur de max water temperatuur te begrenzen op wat je redelijk lijkt.
Of misschien is via de thermostaat een stooklijn instelling mogelijk?
Ik zie inderdaad dat het vermogen van 900 watt naar 2500 watt gaat.
De max temperatuur staat nu afgesteld op 50 graden. Ik wil niet lager gaan. Ben anders bang dat bij echt koud weer, de radiatoren niet warm genoeg worden. Eerst maar de winter afwachten. De honeywell thermostaat is een redelijk dom apparaat. Kan je bijna niks in afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:09
jelleeelco schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:40:
[...]

Dat klopt, maar dat had je in je eerdere post niet vermeld dat je een backup hebt.
Dat kan ook met warmtepomp zoals hier al gemeld.
Bi-directioneel laden of met een thuisaccu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koplopert
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-06 11:26
6 Januari komt CB hier de Flint plaatsen.

De WP wordt in de achterttuin geplaatst en aangesloten op de verdeler van de vvw op de begane grond, dus in een parallel-opstelling met de CV-ketel, die op zolder hangt.

Als ik naar het bijbehorende schema kijk in de installatiehandleiding, dan zie ik 3 keerkleppen: één achter de circulatiepomp van de wp, en twee tussen het circuit en de CV, op de aanvoer én de retour (B1 en B2). Dat laatste begrijp ik niet. Als de je zorgt dat de flow op de aanvoer niet omgedraaid kan worden, dan is dat toch op de retour automatisch ook zo, en andersom? Weet iemand hoe dit zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RV5eRvMnU_KbBdzeqMs_gkAB9to=/800x/filters:strip_exif()/f/image/deicda12k4ORNpxJKAL57DpE.png?f=fotoalbum_large

Schema: https://content.weheat.nl/Installation_manual_flint_EN, blz 43.

Daarnaast, ik heb een draadloze T6R thermostaat, die nu draadloos communiceert met de CV-ketel op zolder. Er ligt geen signaalkabel van beneden naar de ketel, ook geen loze leiding. In de nieuwe situatie communiceert de T6R met het regelkastje van WeHEAT dat beneden hangt. Hoe laat ik het regelkastje met mijn ketel communiceren?

De ketel en de T6R praten allebei OpenTherm. Een gedachte is om dat los te laten en het regelkastje on/off te laten communiceren met de ketel en dat het signaal wordt overgebracht met twee Shelly's. Heeft iemand daar ervaring mee?

Of zijn er andere mogelijkheden? Bestaat er draadloze OpenTherm communicatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
201WD schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:55:
[...]

Dat klopt, maar dat had je in je eerdere post niet vermeld dat je een backup hebt.
Dat kan ook met warmtepomp zoals hier al gemeld.
Bi-directioneel laden of met een thuisaccu.
Niet te vergelijken...een backup voor een wp of een UPS van 100e om een cv draaiend te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Koplopert schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:05:
6 Januari komt CB hier de Flint plaatsen.

De WP wordt in de achterttuin geplaatst en aangesloten op de verdeler van de vvw op de begane grond, dus in een parallel-opstelling met de CV-ketel, die op zolder hangt.

Als ik naar het bijbehorende schema kijk in de installatiehandleiding, dan zie ik 3 keerkleppen: één achter de circulatiepomp van de wp, en twee tussen het circuit en de CV, op de aanvoer én de retour (B1 en B2). Dat laatste begrijp ik niet. Als de je zorgt dat de flow op de aanvoer niet omgedraaid kan worden, dan is dat toch op de retour automatisch ook zo, en andersom? Weet iemand hoe dit zit?

[Afbeelding]

Schema: https://content.weheat.nl/Installation_manual_flint_EN, blz 43.

Daarnaast, ik heb een draadloze T6R thermostaat, die nu draadloos communiceert met de CV-ketel op zolder. Er ligt geen signaalkabel van beneden naar de ketel, ook geen loze leiding. In de nieuwe situatie communiceert de T6R met het regelkastje van WeHEAT dat beneden hangt. Hoe laat ik het regelkastje met mijn ketel communiceren?

De ketel en de T6R praten allebei OpenTherm. Een gedachte is om dat los te laten en het regelkastje on/off te laten communiceren met de ketel en dat het signaal wordt overgebracht met twee Shelly's. Heeft iemand daar ervaring mee?

Of zijn er andere mogelijkheden? Bestaat er draadloze OpenTherm communicatie?
Met die shellys heb ik wel ervaring, al meerdere keren toegepast om een aan/uit signaal over te brengen zonder een kabel. Met CV/WP niet, maar met installateur over gehad en dat was zeker mogelijk.

Is makkelijk te configureren en kost paar tientjes (2 x Shelly 1 plus)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ubo3103
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07-06 15:47
In het kader van delen van ervaringen, voeg ik die van ons hierbij. N.B., ik ben geen techneut, probeer er alleen het beste van te maken...

Wonen nu ruim 1 jaar in deze vrijstaande woning, bouwjaar 1992. Werd verwarmd door cv van ongeveer 12 jaar oud. Benedenverdieping zo'n 110 m2, boven zo'n 100 m2. Wonen soms met 4, soms met 3 maar meestal met z'n 2'en in deze ruime woning.
Er waren geen betrouwbare gegevens over het energieverbruik. (Toen we eind september 2023 hier kwamen kijken, met prachtig weer, stond de cv lustig te verwarmen...).

Onze wens was om volledig elektrisch te verwarmen en douche-tapwater te verzorgen. Daarom in winterseizoen 23/24 meteen de cv-ketel watertemp naar beneden bijgesteld, in stappen, naar maximaal zo'n 35 á 40 graden. En thermostaat op 19 á 20 graden. Dat bleek te werken.

Stappenplan was om eerst alle oude dubbele beglazing te vervangen door HR++. De T33 radiatoren (idd., geen vloerverwarming) in keuken en kamer voorzien van ventilatoren, met daarbij de sensor van de ventilator te vervangen waardoor die bij lagere temperaturen al zou gaan werken. En hier en daar nog wat extra te isoleren (bovenlichten).

De garage heeft een plat dak, waar ruimte is voor een warmtepomp. Om zo weinig mogelijk de warmtepomp in het zicht te hebben kwam de Blackbird in beeld ;-) Omdat ik gecharmeerd ben van het kiss-principe (keep it stupid simple..) ontstond het idee om verwarming en tapwater voor de douche qua apparatuur te scheiden. (In de keuken hadden we inmiddels een close-in boiler van 10 liter staan.)

Overleg met de installateur leverde een plaatje op van de Blackbird P80, en een Atlanta Calypso VM 150 op, een warmtepompboiler. We hebben de risico's ingeschat, de perspectieven bekeken en vervolgens de knoop doorgehakt: De cv gaat eruit.

In juli zijn de Blackbird en de Calypso in (ong.) twee dagen geïnstalleerd, en de cv eruit. Alleen de draadjes van de thermostaat leverden eerst nog enig probleempje, maar met behulp van WeHeat werd dat de volgende dag ook opgelost.

Als thermostaat hebben we een Honeywell Round, wireless, modulerend, opentherm. Tot nu toe zijn onze ervaringen positief. Na eerst enig proberen, variëren van de temp 's nacht en overdag, laten we nu de thermostaat continu op 20 graden staan, waardoor de warmtepomp rustiger draait, langere runs.

We hebben in 't geheel geen last van 't geluid. Ook degene die dichtbij de warmtepomp slaap heeft geen last van het geluid noch van resonantie of trilling. Zowel niet boven als beneden. De Blackbird staat op rubber tegels en daarop een trottoirtegel. Hieronder nog enige foto's van de installatie, ook van de onderzijde van het dak waar de warmtepomp bovenop staat.

Groet, en dank voor alles wat iedereen hier deelt! Ben er wijzer van geworden ;-)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7B5x3G6XfoY_QWXA1R8AZbP8xFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2n0wN8yqG8Ohe8NwG1mO7Lnu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47ebMn3E-jllCVGt7dyxG8w10NY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IV43zdcdzMGmDMpvhL7s7nEQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xJO9tLOs_JoKigSZVG3Ti4KgZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ymx7qE4FVQ7aYebaILn6ZknT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6V4VeZVEfxTJolJRY7K_5LLSypk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWaVLo5CYjd8PeYY3fiRVeef.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlFmdiOJMeCFvunZ1kV07moQWEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QAVlJw4zU2fCfoKokuIH3thv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yX25T3oOL_FAReO0lHSBQ7apE0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmNdP3FhUzbOTSIecF5hYa4R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Heove9ATN58BTaM1Pq3xZu99cSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9A5deqIW43baSSNXsglsxLn.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCTT_NbpdQSqK23t_XIf03z84y0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLp1dNeyQiXXKJlmg6qi8jmo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door ubo3103 op 05-12-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
ubo3103 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:30:
In het kader van delen van ervaringen, voeg ik die van ons hierbij. N.B., ik ben geen techneut, probeer er alleen het beste van te maken...

Wonen nu ruim 1 jaar in deze vrijstaande woning, bouwjaar 1992. Werd verwarmd door cv van ongeveer 12 jaar oud. Benedenverdieping zo'n 110 m2, boven zo'n 100 m2. Wonen soms met 4, soms met 3 maar meestal met z'n 2'en in deze ruime woning.
Er waren geen betrouwbare gegevens over het energieverbruik. (Toen we eind september 2023 hier kwamen kijken, met prachtig weer, stond de cv lustig te verwarmen...).

Onze wens was om volledig elektrisch te verwarmen en douche-tapwater te verzorgen. Daarom in winterseizoen 23/24 meteen de cv-ketel watertemp naar beneden bijgesteld, in stappen, naar maximaal zo'n 35 á 40 graden. En thermostaat op 19 á 20 graden. Dat bleek te werken.

Stappenplan was om eerst alle oude dubbele beglazing te vervangen door HR++. De T33 radiatoren (idd., geen vloerverwarming) in keuken en kamer voorzien van ventilatoren, met daarbij de sensor van de ventilator te vervangen waardoor die bij lagere temperaturen al zou gaan werken. En hier en daar nog wat extra te isoleren (bovenlichten).

De garage heeft een plat dak, waar ruimte is voor een warmtepomp. Om zo weinig mogelijk de warmtepomp in het zicht te hebben kwam de Blackbird in beeld ;-) Omdat ik gecharmeerd ben van het kiss-principe (keep it stupid simple..) ontstond het idee om verwarming en tapwater voor de douche qua apparatuur te scheiden. (In de keuken hadden we inmiddels een close-in boiler van 10 liter staan.)

Overleg met de installateur leverde een plaatje op van de Blackbird P80, en een Atlanta Calypso VM 150 op, een warmtepompboiler. We hebben de risico's ingeschat, de perspectieven bekeken en vervolgens de knoop doorgehakt: De cv gaat eruit.

In juli zijn de Blackbird en de Calypso in (ong.) twee dagen geïnstalleerd, en de cv eruit. Alleen de draadjes van de thermostaat leverden eerst nog enig probleempje, maar met behulp van WeHeat werd dat de volgende dag ook opgelost.

Als thermostaat hebben we een Honeywell Round, wireless, modulerend, opentherm. Tot nu toe zijn onze ervaringen positief. Na eerst enig proberen, variëren van de temp 's nacht en overdag, laten we nu de thermostaat continu op 20 graden staan, waardoor de warmtepomp rustiger draait, langere runs.

We hebben in 't geheel geen last van 't geluid. Ook degene die dichtbij de warmtepomp slaap heeft geen last van het geluid noch van resonantie of trilling. Zowel niet boven als beneden. De Blackbird staat op rubber tegels en daarop een trottoirtegel. Hieronder nog enige foto's van de installatie, ook van de onderzijde van het dak waar de warmtepomp bovenop staat.

Groet, en dank voor alles wat iedereen hier deelt! Ben er wijzer van geworden ;-)[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Netjes! En leuk om weer wat foto's van een BB installatie te zien!

Ga je de leidingen nog isoleren? En wat kun je zeggen over het stroomverbruik over de maanden heen?

groet,

Satefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:19
jelleeelco schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:20:
[...]

Ik heb al UPS machientjes....:)
Heb je het ook al eens getest? Sommige cv ketels geraken van slag als de voedingsspanning wat raar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Proefdraaien van 2 x 11 kW Blackbirds op houtskeletbouw met isolatie van rubber tegels en beton tegels. Geluid in woonkamer op 50% vermogen niet waarneembaar in deze goed geïsoleerde nieuwbouw. Met voldoende voorbereidingen is het dus zeker mogelijk. Vanwege ongewilde reclame op dit You Tube kanaal heb ik het filmpje weer verwijderd

[ Voor 53% gewijzigd door Carboy54 op 05-12-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Carboy54 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:02:
Proefdraaien van 2 x 11 kW Blackbirds op houtskeletbouw met isolatie van rubber tegels en beton tegels. Geluid in woonkamer op 50% vermogen niet waarneembaar in deze goed geïsoleerde nieuwbouw. Met voldoende voorbereidingen is het dus zeker mogelijk. https://youtu.be/qWQg1a9_Wwn
De YouTube link wil niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

mavical schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:14:
[...]

De YouTube link wil niet werken.
Vreemd probeer het nogmaals nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:13
Carboy54 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:18:
[...]

Vreemd probeer het nogmaals nu
Werkt hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:36
Ik zie ook "Deze video is niet meer beschikbaar"

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ubo3103
Satefan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:52:
[...]

Ga je de leidingen nog isoleren? En wat kun je zeggen over het stroomverbruik over de maanden heen?

groet,

Satefan
Zal idd. de leidingen nog isoleren. Was verkeerde aanname van mij dat deze stukjes leiding beter niet geïsoleerd konden worden, dus staat op de planning.

Zal eens kijken of ik een informatief overzichtje kan produceren van het energieverbruik ;-)

[ Voor 16% gewijzigd door ubo3103 op 06-12-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Proton_ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:05:

Thanks, ik ga e.e.a. verder onderzoeken.

Ik heb de temperatuur huis in sensor op andere plekken gezet. temperatuur verschil blijft 2 graden.
Wat me overig opviel, zodra ik de sensor los haalt, gaat de WP naar volvermogen. Dus als temperatuur te laag wordt aangegeven, gaat de WP harder draaien.
Ik heb ook de sensor vlak onder de CV ketel geplaatst. Vannacht heeft de CV ketel even meegedraaid
De opentherm ketel temperatuur stond op 40 gr. En ja hoor, de sensor gaf 38 graden aan. Dat kan nooit een warmteverlies zijn, want de afstand van CV ketel en sensor was maar 30 cm.

Vraagje: zijn er afwijkingen met temperatuur sensoren die op een leiding geklikt zitten?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:29
Nieuwe Sparrow gebruiker hier met Itho 240L boilervat en 50L buffervat. Afgelopen maandag en dinsdag geïnstalleerd, nogmaals dank @Stoker.

Huis uit 1905, 107m2 oppervlakte en 442m3 inhoud. Gasgebruik ergens tussen de 800m3 a 900m3 na installatie van nieuw HR++/HR+++ glas en decentrale ventilatie WTW vorig jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eF0IOBEviqRY-uj4vOMjhK9x6KI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72WqYtxUgT07HTlXuli3Tg5l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGnTkK5M4_3tBGQWvGy0YigdOfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9gGZ1I62v2pgll50cqUqvFy.jpg?f=fotoalbum_large

nb. ik ben nog bezig met aanbrengen isolatie op de leidingen zoals je kan zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

RNacoustics schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:36:
[...]
Vraagje: zijn er afwijkingen met temperatuur sensoren die op een leiding geklikt zitten?
Ja, de pijp verliest warmte aan de lucht en is dus kouder dan zijn medium (helemaal bij kunststof buis).
Ook is de warmtegeleiding van pijp naar sensor niet perfect dus de sensor zal kouder zijn dan de pijp.
Beide verbeter je flink door er een stuk pijpisolatie of desnoods bubbeltjesfolie van 10-20 cm breed overheen te zetten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Flint bestelling zojuist gedaan.
Geen buffervat, want een lap vloerverwarming. Hybide opstelling want ik kan komende jaren toch niet van propaan af.
Kost me nu onderaan de streep 2700,- en dat was ook m'n plan, kijken of ik zelf het subsidiebedrag kan bijleggen en dan het gefixt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ubo3103
Satefan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:52:
[...]

groet,

Satefan
Het lukt me niet om exacte gegevens v.w.b. het energieverbruik op te hoesten. Had gehoopt via de logging van WeHeat iets te kunnen doen maar voor zover ik heb gezien lukt dat (nu nog?) niet...

Maar toch een (dubieuze) poging: totaal energiegebruik voor oktober en november is 979 Kwh. Als ik daarvan ongeveer een vijfde deel reserveer voor overig elektrisch en 4/5 deel voor de warmtepomp, dan zou de Blackbird zo'n 783 Kwh hebben gesoupeerd. Over 61 dagen is dat dan een kleine 13 Kwh per dag.

We verwarmen overigens niet alle (slaap)kamers boven, tenzij er iemand werkt.

Groet!

Ubo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Swatfireglide schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:05:
Nieuwe Sparrow gebruiker hier met Itho 240L boilervat en 50L buffervat. Afgelopen maandag en dinsdag geïnstalleerd, nogmaals dank @Stoker.

Huis uit 1905, 107m2 oppervlakte en 442m3 inhoud. Gasgebruik ergens tussen de 800m3 a 900m3 na installatie van nieuw HR++/HR+++ glas en decentrale ventilatie WTW vorig jaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

nb. ik ben nog bezig met aanbrengen isolatie op de leidingen zoals je kan zien.
Mooie machinekamer met Watts grondleiding en Itho I-WPV boiler 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-06 15:16
Is er iets bekend over moduleren op het vermogen van je zonnepanelen zoals bijvoorbeeld bij de warmtepompen van ovum mogelijk is ?

Ik bedoel hier mee dat je warmtepomp dan draaid op het vermogen wat je anders zou terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Derpie1234 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:17:
Is er iets bekend over moduleren op het vermogen van je zonnepanelen zoals bijvoorbeeld bij de warmtepompen van ovum mogelijk is ?

Ik bedoel hier mee dat je warmtepomp dan draaid op het vermogen wat je anders zou terugleveren.
Leuk voor koelen in de zomer. In de winter van weinig toegevoegde waarde. Dynamische tarieven zijn zinvoller en is in ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-06 15:16
Ik dacht in de zomer mischien interessant om je boiler door te verwarmen voor douche water zonde om dit met een element te doen met cop 1. En in het voor en na seizoen natuurlijk ook voor de cv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• void1
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-06 16:18
Ik heb een offerte ontvangen van Combine Energy uit Obdam/Schagen voor een WeHeat-warmtepomp. Heeft iemand ervaring over hun installatie en service?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:41
Carboy54 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:01:
[...]

Mooie machinekamer met Watts grondleiding en Itho I-WPV boiler 😊
De itho is dus geen WPB maar het warme CV water loopt door de I-WPV als je stookt met 30 graden hoe wordt dan die 200L water warm op 60 graden en als de overige 30 graden elektrisch worden verwarmd is een Atlantic WPB veel zuiniger lijkt mij. En als de WP met doorstromen de itho opstookt naar 60 graden waar blijft de rest warmte in de vloer lijkt mij, maar als er geen warmte vraag is ?
Ik heb 60m2 vloer in een bijhuis maar gebruik nu zelden warm water daar, en dik overschot aan zonnestroom, gas wordt gebruikt voor 2x per maand sww. lijkt een mooie oplossing waar de atlantic gebrom in huis geeft tijdens het opwarmen maar lijkt veel zuiniger toch ? snap nl niet hoe het sww 60 graden wordt wellicht wat uitleg voor een leek _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

rob2011 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:41:
[...]

De itho is dus geen WPB maar het warme CV water loopt door de I-WPV als je stookt met 30 graden hoe wordt dan die 200L water warm op 60 graden en als de overige 30 graden elektrisch worden verwarmd is een Atlantic WPB veel zuiniger lijkt mij. En als de WP met doorstromen de itho opstookt naar 60 graden waar blijft de rest warmte in de vloer lijkt mij, maar als er geen warmte vraag is ?
Ik heb 60m2 vloer in een bijhuis maar gebruik nu zelden warm water daar, en dik overschot aan zonnestroom, gas wordt gebruikt voor 2x per maand sww. lijkt een mooie oplossing waar de atlantic gebrom in huis geeft tijdens het opwarmen maar lijkt veel zuiniger toch ? snap nl niet hoe het sww 60 graden wordt wellicht wat uitleg voor een leek _/-\o_
De WEC 2 binnen unit van Weheat kiest een van de twee pompen ( dus een van de twee net als een driewegklep ) met de daarbij behorende temperatuur voor CV of SWW. Deze boiler heeft een pomp met warmtewisselaar waardoor de gelaagdheid veel kleiner is dan bij een spiraalboiler en een betere legionella run doordat de hele boiler boven de 60 graden wordt gehouden door de interne pomp. Een Atlantic heeft een lagere COP dan deze indirecte combinatie en de levensduur is aanzienlijk langer dan een WPB. Het opwarmen van de boiler duurt afhankelijk van de grote en het vermogen van de warmtepomp ongeveer 1 uur. Bij een Atlantic meerdere uren en dus geluid in huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9olLsXEV7Oyn88ExCxPwE6zR-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FosxVO7PWN0kfqsk6aPlwK0F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DSign
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17-03 04:34
Ik weet niet of er al ergens een feature request/wensenlijstje voor de app bestaat, en Sinterklaas is net weer terug naar Spanje, maar hierbij mijn suggesties voor @Weheat :

- Ik wil graag de legionellarun van het SWW boilervat zelf kunnen uitstellen als het huis de warmte van de warmtepomp nodig heeft om sneller op te warmen (na de nacht of afwezigheid).
- Ik wil graag het opwarmen van het SWW boilervat kunnen uitstellen als het huis de warmte van de warmtepomp nodig heeft om sneller op te warmen (na de nacht of afwezigheid).
- Ik wil graag een knop in de app om de 3kW SWW naverwarmer zelf aan of uit te kunnen zetten. Het gedrag is nu onvoorspelbaar.
- Waarom kun je geen dag(en) terugkijken op het energy usage dashboard in de app?
- Waarom staan er geen totals in het web dashboard maar wel in de app (energy usage)?
- waarom is de status van de SWW driewegklep niet meer zichtbaar in de app? En waarom is de status hiervan niet zichtbaar in de grafieken op de website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSign
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17-03 04:34
En nog een vraagje:
Ik overweeg om de mengverdeler van mijn vloerverwarming met pomp en thermostaatknop te vervangen door een open verdeler.
Er zijn nu 7 groepen aangesloten (geen idee hoe lang de leidingen zijn).
Hoeveel vloerverwarming groepen en met welke leiding lengte/m2 kun je maximaal aansluiten op een WeHeat Blackbird systeem met 2 pompen en een 3-wegklep? Ik neem aan dat de capaciteit van de pomp niet oneindig is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DSign schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:25:
En nog een vraagje:
Ik overweeg om de mengverdeler van mijn vloerverwarming met pomp en thermostaatknop te vervangen door een open verdeler.
Hoeveel vloerverwarming groepen en met welke leiding lengte/m2 kun je maximaal aansluiten op een WeHeat Blackbird systeem met 2 pompen en een 3-wegklep? Ik neem aan dat de capaciteit van de pomp niet oneindig is...
Je bedoeld een gesloten verdeler, maar pomploos is duidelijker.

Ik principe is de capaciteit wel oneindig, met meer groepen heb je ook minder flow per groep nodig. Zelfde vermogen over groter vloeroppervlak is qua weerstand ook gunstig.
En anders kun je altijd een vergelijkbare pomp plaatsen met groter vermogen, maar dat zal in een woonhuis niet snel nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
FYI: Coolblue stuurt elke begin van de maand, de subsidie aanvragen door naar de Centrale, van de geïnstalleerde warmtepompen van de vorige maand.
Van de Centrale krijg je dan een mailtje, met verzoek om aanvullende gegevens te verstrekken voor de RVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
RNacoustics schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:58:
FYI: Coolblue stuurt elke begin van de maand, de subsidie aanvragen door naar de Centrale, van de geïnstalleerde warmtepompen van de vorige maand.
Van de Centrale krijg je dan een mailtje, met verzoek om aanvullende gegevens te verstrekken voor de RVO.
Aha, ik heb gewoon zelf aanvraag gedaan, ook niks gehoord van de centrale overigens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
Meer mensen die geen data meer zien in het WeHeat portal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qhKI__MkunYRVytkJs0BmoCzzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QwwpUQNtjOdSGZabxSe8eq1R.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

DSign schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:25:
En nog een vraagje:
Wij hebben gisteren 15 groepen over 175 m2 nieuwbouw aangesloten op de BB. Het is voor de sww of een pomp of een driewegklep naar keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierr
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:18
Ook hier geen data meer te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcJq8fiGYJvfWmhMe0e4mSmXs-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnJTVuGgHcazYi8oSnJNbPir.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFIDguru
Satefan schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:39:
Meer mensen die geen data meer zien in het WeHeat portal?

[Afbeelding]
Hier ook niks meer te zien. Home assistant geeft wel gewoon de data door, de database bij Weheat werkt dus nog gewoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Satefan
Hij doet het weer...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhP0MnrYETDjI4IkKcTSAH5Id1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4giqYK5PPbRW6Wo5vGDxo19h.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:30
Hoi Tweakers,

Hier komt maandag a.s. zoals eerder gemeld de Groene Generatie de kijkoperatie doen voor de plaatsing van de Sparrow (zo hebben we nu besloten). Genoeg vermogen voor de koudste dagen, dat hopen we en gaan we dan zien.
Maar ik zou huidige bezitters willen vragen of het goed bevalt met het warmtevat van WeHeat; hoe goed en consequent is het douchen (5min, 1 persoon, want wij douchen niet zo vaak)? En warm SWW uit de kraan?
Want dat zou echt een opsteker zijn om de Sparrow te doen.

Groeten, Maarten58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vkk
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-01 10:26

vkk

Hier sinds 4 weken BB80 geïnstalleerd. Zie nog steeds heel grillig patroon in de logging.
Vraag via Remeha iSense dag en nacht 20C. Gevraagde watertemp is nagenoeg constant maar toch is de BB steeds aan het op/af toeren. Ik had het idee dat de BB zichtzelf zou optimaliseren bij contant gevraagde watertemp en mee zou bewegen met de buitentemp.
De kamerthermostaat staat nu ingesteld op OTC+TR dus die kijkt ook naar de buiten temp.
Wat is de beste regelstrategie om op de kamerthermostaat in te stellen icm BB? Puur ruimte of ook buitentemp meenemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfikLZxYC-91Y3n8t_OaXlMJVYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeVWpH9DsR43E2RGBN1NJh6I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFIDguru
Maarten58 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:27:
Hoi Tweakers,

Hier komt maandag a.s. zoals eerder gemeld de Groene Generatie de kijkoperatie doen voor de plaatsing van de Sparrow (zo hebben we nu besloten). Genoeg vermogen voor de koudste dagen, dat hopen we en gaan we dan zien.
Maar ik zou huidige bezitters willen vragen of het goed bevalt met het warmtevat van WeHeat; hoe goed en consequent is het douchen (5min, 1 persoon, want wij douchen niet zo vaak)? En warm SWW uit de kraan?
Want dat zou echt een opsteker zijn om de Sparrow te doen.

Groeten, Maarten58
Ik heb een Sparrow en een Weheat 200L boilervat. We wonen hier met 2, soms 3 personen. Ook voor een langere douchebeurt of een bad meer dan genoeg water. Staat op 50 graden ingesteld. En afhankelijk van het verbruik een à twee keer per dag wordt het weer opgewarmd. Ook een tijdje 45 graden gehad, maar dat is net te laag. Het afwaswater is dan soms te lauw. En als je een keer veel douchetijd nodig hebt, kun je altijd nog de temperatuur flink verhogen, dan wordt er in de douche meer koud water bijgemengd. Zoals jij het beschrijft zou je met een kleiner vat ook wel uit de voeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heroIII
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-06 22:08
Bedankt voor alle info op dit forum, ben er een stuk wijzer door geworden. Uiteindelijk besloten om een WeHeat warmtepomp te laten installeren. Na drie weken heb ik het gevoel dat deze nog niet draait zoals het zou moeten (kunnen).

Situatie is een vrijstaand huis met 170m2 vloerverwarming totaal maar ongeveer 100m2 effectief omdat de verwarming boven meestal uit staat. Redelijk geisoleerd huis met energielabel B (voor de warmtepomp). Voorheen ongeveer 3.200m3 gasverbruik en daarom besloten om 2 x een BB te nemen in cascade opstelling. Bij de installatie heeft de instalateur uiteindelijk voor een andere optie gekozen waarbij 1 BB het SWW aanstuurt en de andere de verwarming (master-slave?). Wel zal de eerste BB bijspringen als de tweede het niet trekt. Ook hebben we een 300L boilervat van WeHeat en een 100L buffervat van Valliant.

Mijn bevinding is dat de warmtepomp hele korte runs maakt en (bijna) nooit de doel temperatuur haalt. Ook vind ik het verbuik tegenvallen, de afgelopen dagen ongeveer 50kwh (voor verwarming) verbruikt terwijl het niet heel koud was. Ik heb hem nu op een stooklijn ingesteld aangezien het met de thermostaat nog onrustiger werd. De installateur gaat zeer binnenkort nieuwe Open Therm thermostaten plaatsen en denkt daarmee het probleem op te lossen. Heeft iemand met meer kennis enig idee of dit waarschijnlijk is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZSsrt4k3oNqAbGJGgTGRYONsLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYRzEzGGtjlM0hMG6vwWSrCp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door heroIII op 07-12-2024 11:46 . Reden: info aangevuld ]

Pagina: 1 ... 33 ... 89 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.