Na een maandje verwarmen met een Blackbird P80 wilde ik hier even mijn ervaringen delen. De praktijk blijkt anders dan ik verwacht had, ook na uitgebreid advies en een rondleiding met demo, voor het te verwachten geluid, bij de fabriek van WeHeat. Laten we met het geluid beginnen.
Geluid
- De WP maakt veel lawaai door trillingen die via het platte dak binnen flink te horen zijn. 's Nachts staat hij daarom zo laag mogelijk of uit. Nadeel is dat het 's ochtends een hele tijd duurt voor het weer behaaglijk is in huis. Hij wordt hier thuis inmiddels de rammelkast genoemd. Ik vrees voor de winter want we hebben de keuze tussen het huis laten afkoelen of wel warm maar een beroerde nachtrust.
- Het geluid van de luchtstroom was te verwachten en is ook acceptabel volgens mij.
App en portal
- De grafieken in de webportal zijn onoverzichtelijk als je een langere periode kiest. Dan heb je gewoon een grote brei waar je niks mee kan.
- In de webportal staat soms een CV ketel en soms niet. Ik heb er geen dus dat is heel vreemd. Volgens de data staat hij soms ook aan, maar dat kan echt niet.
- Sommige grafieken kun je nooit uitzetten in de webportal. Vermogen in en uit staat er altijd, ook als je alles deselecteerd in het temperatuuroverzicht.
- De app laat geen geschiedenis zien. Je kun alleen vandaag of deze week selecteren. Deze week op zondag selecteren betekent een lege grafiek. Geen vergelijk met andere periodes. Ik denk dan aan vergelijk met buijvoorbeeld vorige week, weekgemiddelde, zelfde periode vorig jaar e.d. Niet allemaal zinvol maar enig vergelijk is wel wenselijk.
- Zelf de maximale temperatuur instellen is er niet bij. Dat moet via de installateur. Dit is echt een gemis want optimalisatie is dan minder makkelijk volgens mij. Wellicht is daar een goede reden voor, gedoe over het warm krijgen van het huis als hij te laag staat bijvoorbeeld, maar daar zijn ze niet open over.
- De Home Assistant integratie is instabiel en heeft regelmatig re-authenticatie nodig. Soms meerdere keren per week. Daardoor raak je dus hele stukken logging kwijt. Dat is jammer want ik wil zelf ook wat rekenen aan de performance, COP over langere tijd bijvoorbeeld.
- Domoticz-integratie (wat ik liever zou hebben dan HA maar dat is een ander onderwerp) bestaat niet en is ook niet gepland. Dat snap ik wel, dit kost ook weer tijd voor de sw ontwikkelaars en HA is toch wel een paar maten groter dan Domoticz. Misschien ga ik daar zelf een keer mee aan de slag, er is wel een API.
En dan
de installateur
- Als je ze telefonisch te pakken krijgt zijn ze vriendelijk en behulpzaam. Op email (het voorkeurscommunicatiemiddel volgend de website) reageren ze nagenoeg nooit. Zelfs geen auto-reply dat het een tijdje kan duren of dat ze binnen x werkdagen een reactie sturen. Gewoon niks. Dit is de ervaring met een installateur die hier regelmatig genoemd wordt en al lang met WeHeat zou samenwerken. Nogal vervelend gezien mijn eerste punt over het geluid.
- Afspraken over aanpassingen worden half uitgevoerd en dan komen ze ook nog op een dag/tijd die helemaal niet afgesproken is.
Maar is het erg dat die app en die portal slecht presteren? Misschien niet wat de verwarming doet het (behalve 's nachts vanwege het gerammel) en met de oude ketel had ik ook weinig logging, alleen gasverbruik via de slimme meter. Maar ik heb mede voor WeHeat gekozen vanwege de voorgestelde softwareontwikkelingen. En ik heb bewust voor een warmtepomp gekozen omdat ik mijn energieverbruik wil optimaliseren. Aan deze app en portal heb ik daardoor minder dan verwacht.
Zoals jullie kunnen lezen ben ik niet echt tevreden over mijn investering. Op dit moment kan ik het dan ook niet aanbevelen. Misschien is de software die de klant te zien krijgt allemaal nog niet af, dat kan natuurlijk maar dan is er nog best wat werk te verzetten. En dan had ik dat graag vooraf geweten.