Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:52
Stoker schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:36:
Hoeveel verdelers ga je vervangen voor dat geld?

Je hebt na het vervangen een hoger rendement en gaat daardoor minder geld uitgeven. Als je echt op de centen let; dan heb je ook geen pomp die stroom nodig heeft en je kan direct een verdeler kiezen met een grote doorlaat; bijvoorbeeld 1” ipv 1/2” zoals op de meeste mengverdelers.

Ik snap echt dat je geld probeert te besparen door gebruik te maken wat er al beschikbaar is, maar ik durf wel te stellen dat dit niet een handige keuze voor langere termijn.
Dat was grove offerte voor 1 verdeler. Ik heb alleen vv beneden, met een normale HT verdeler van 8 groepen. Ik snap je opmerking, het zou idd beter zijn om direct te vervangen.

En het is zeker niet voor de lange termijn. Ik wil in de zomer de verdeler gaan vervangen voor een LT of Hybride verdeler. Maar ik moet ook nog de radiatoren op een aantal kamers vervangen voor Jagas en helaas kan ik dat niet zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jelleeelco schreef op zondag 1 december 2024 @ 07:21:
[...]

Dat was grove offerte voor 1 verdeler. Ik heb alleen vv beneden, met een normale HT verdeler van 8 groepen. Ik snap je opmerking, het zou idd beter zijn om direct te vervangen.

En het is zeker niet voor de lange termijn. Ik wil in de zomer de verdeler gaan vervangen voor een LT of Hybride verdeler. Maar ik moet ook nog de radiatoren op een aantal kamers vervangen voor Jagas en helaas kan ik dat niet zelf.
Heel grof dan. Ik kom ‘t voor €500 doen! :9

Waarom “moet” je radiatoren vervangen? Zou eerst gewoon eens met fans proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoDo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:03
Wij hebben van de installateur het advies gekregen voor een Weheat warmtepomp..
Gezien de specificaties van onze woningen kunnen we het met een Sparrow prima doen.
Alleen hebben we in de tuin niet een mooie plek waar de Sparrow kan staan. Dus neigen we meer naar een Blackbird die bij ons op het dakje van de bijkeuken kan staan.
Dit betekend wel dat we een overcapaciteit hebben. Hoe kijken jullie hierna?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:32
Blackbird p60;)

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
bbbrumbrum schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:30:
[...]

Heel grof dan. Ik kom ‘t voor €500 doen! :9

Waarom “moet” je radiatoren vervangen? Zou eerst gewoon eens met fans proberen.
Haha mss houd ik je daar wel aan!

Op de ouderslaapkamer hebben we nu geen aangesloten radiator. Is nog een enkele plaat (T11?) uit de jaren 70. Studeerkamer een oude T22, dat kan met fans prima. Maar gastenkamer ook een oude T11 die het met 35 graden niet warm krijgt als het buiten koud is.

Daarnaast wil gewoon alles mooi updaten, zodat huis echt met 35 graden verwarmd kan worden. Met huidige buitentemperatuur gaat dat nog prima, maar als het kouder wordt zijn de gastenkamer en kinderkamer te koud (1 kamer hangt al een jaga en daar is het echt heerlijk warm met 35 graden aanvoer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Fancoils?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoDo
Inderdaad ik zie hem nu ook voorbijkomen toch nog maar even navragen waarom er dan voor de p80 is gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
Carboy54 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:15:
[...]

Het risico is inderdaad zeer klein.
Als ik het goed begrijp is het risico dat:
- de warmtewisselaar gaat lekken, en dat er zo propaan in het watercircuit komt;
- dat propaan kan vervolgens ontsnappen via een automatische ontluchter;
- op de plaats van ontsnappen zou zoveel gas moeten ophopen dat de concentratie boven de LEL komt;
- dan kan er een ontbranding plaatsvinden.
Wat is dan precies het voordeel van een handmatige ontluchting ten opzichte van automatisch? Bij handmatig vind de ophoping van gas in eerste instantie plaats in de leiding, en wordt tijdens ontluchten in 1x vrijgelaten (door een installateur met een peuk in de mondhoek stel ik mij dan voor :+ ). Dan is handmatig ontluchten toch juist een groter risico, of staat hier iets over in de onderhoudsinstructies? Bij een ander fabrikaat (volgens mij Bosch) heb ik wel een instructie gelezen hoe te handelen bij een foutcode waarbij de propaandruk wegvalt.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:26

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mjier schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:09:
[...]

Als ik het goed begrijp is het risico dat:
- de warmtewisselaar gaat lekken, en dat er zo propaan in het watercircuit komt;
- dat propaan kan vervolgens ontsnappen via een automatische ontluchter;
- op de plaats van ontsnappen zou zoveel gas moeten ophopen dat de concentratie boven de LEL komt;
- dan kan er een ontbranding plaatsvinden.
Wat is dan precies het voordeel van een handmatige ontluchting ten opzichte van automatisch? Bij handmatig vind de ophoping van gas in eerste instantie plaats in de leiding, en wordt tijdens ontluchten in 1x vrijgelaten (door een installateur met een peuk in de mondhoek stel ik mij dan voor :+ ). Dan is handmatig ontluchten toch juist een groter risico, of staat hier iets over in de onderhoudsinstructies? Bij een ander fabrikaat (volgens mij Bosch) heb ik wel een instructie gelezen hoe te handelen bij een foutcode waarbij de propaandruk wegvalt.
Die installateur gaat natuurlijk bij een geconstateerde propaan lekkage überhaupt niet ontluchten. En werkt zeker niet met een peuk in zijn mond aan een propaan machine. R290 wordt opgenomen in de F gassen verordening dit jaar.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mooi spul 🤗 nog even aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qr97PkJ57nfo8_qDyaC1vZBKUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkku4b0ccrTI8dqJQoPrz7J6.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Carboy54 schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:45:
[...]

[Afbeelding]
Ha! Die heb ik ook, komt echt een bak warmte vanaf.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Tijgerkracht schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:46:
[...]

Ha! Die heb ik ook, komt echt een bak warmte vanaf.
Is zo een fancoil aansluiten, kwestie van radiator verwijderen, fancoil op de leidingen, stekker in stopcontact en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
Razer schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:22:
[...]

Is zo een fancoil aansluiten, kwestie van radiator verwijderen, fancoil op de leidingen, stekker in stopcontact en klaar?
Dat ging hier vrij makkelijk ja, wel even kijken naar de aansluiting of het losse leidingen zijn of voetventiel.
Ik heb er twee losse, geïsoleerde aansluitleidingen bijgedaan indertijd

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Tijgerkracht schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:07:
[...]

Dat ging hier vrij makkelijk ja, wel even kijken naar de aansluiting of het losse leidingen zijn of voetventiel.
Ik heb er twee losse, geïsoleerde aansluitleidingen bijgedaan indertijd
En condensafvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Nee, jaga strada met heatbooster ingebouwd (diy niet die overpriced jaga variant).

Ik vind de jagas gewoon heel erg mooi om te zien, en als ze in de zomer ook een beetje kunnen koelen...mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
Tot nu toe geen last van condens water
In de zomer koelen we met 18 graden, niet kouder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Tijgerkracht schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:07:
[...]

Tot nu toe geen last van condens water
In de zomer koelen we met 18 graden, niet kouder
Dat is niet per definitie boven dauwpunt… Maar komt ook weer niet zo vaak voor… Bakje onder de afvoer is dan ook voldoende.
Pas als je met Ta6gr oid gaat koelen, dan heb je wel écht een afvoer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:41:
[...]

Dat is niet definitie boven dauwpunt… Maar komt ook weer niet zo vaak voor… Bakje onder de afvoer is dan ook voldoende.
Pas als je met Ta6gr oid gaat koelen, dan heb je wel écht een afvoer nodig.
Precies, ik wil ook geen plas water op de vloer vanwege te koude vloerverwarming.
Met 18, soms met 17 graden koelen gaat hier prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-10 15:17
Carboy54 schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:45:
[...]

[Afbeelding]
Is dat een monoblock airco/warmtepomp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

201WD schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:27:
[...]

Is dat een monoblock airco/warmtepomp?
Dat is een fancoil LTV voor gebruik met een warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yS4lbXyUYQrbbJdyOMxwva4vjsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1brzEw9iwCuZGZNS00e0tpN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:29:
[...]

Dat is een fancoil LTV voor gebruik met een warmtepomp.

[Afbeelding]
Zelfde principe als Jaga strada? Of niet te vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
jelleeelco schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:32:
[...]

Nee, de Briza is meer vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:32:
[...]

Een 1000 trekt bijna jouw hele warmtepomp leeg met 1.5 meter. 4.3 kW 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:35:
[...]

Een 1000 trekt bijna jouw hele warmtepomp leeg met 1.5 meter. 4.3 kW 🙃
Maar is dat dan verstandig? Ik snap die fancoils niet zo goed, wat ze doen in vergelijking met een convector als strada.

Als ik met een strada (grote, dat wel) een ruimte met 30/35 graden Ta warm kan houden, dan kan het met een fancoil dus met een veel kleinere unit? Is het dan een esthetische afweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoDo
Ik heb nog contact gehad met de installateur
De Weheat P60 is nog niet leverbaar aangezien ons ketel dagelijks storing geeft kunnen we niet te lang meer wachten...
Ook geeft hij aan dat de Weheat warmtepompen volledig modulerend zijn.
Daarmee kunnen ze nooit gaan pendelen wat bij andere fabrikanten wel het geval kan zijn.
8kW is zijn maximale vermogen, 1kW is zijn minimale vermogen.
Wat is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 13:24
jelleeelco schreef op maandag 2 december 2024 @ 05:08:
[...]

Maar is dat dan verstandig? Ik snap die fancoils niet zo goed, wat ze doen in vergelijking met een convector als strada.
Jazeker!
Want dat is bij genoemde watertemperatuur.
Dus als je maar de helft nodig hebt kan dat met lagere watertemperatuur = betere cop.

voor het begrip:
- het is niet zo dat een "stevige verwarming" jouw woonkamer "overstookt" en er een tropisch resort van maakt.
- de regelunits zorgen er voor dat de temperatuur gewoon "wordt wat je graag wilt".
- dus met een efficiëntere verwarming kan je "ofwel kiezen voor kleinere unit", "danwel efficiënter, met betere cop, met lager elektrisch verbruik" gebruiken.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
RoDo schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:04:
[...]

De Weheat P60 is nog niet leverbaar aangezien ons ketel dagelijks storing geeft kunnen we niet te lang meer wachten...
Daarmee kunnen ze nooit gaan pendelen wat bij andere fabrikanten wel het geval kan zijn.
Volgens de spec sheet is het bereik van de Blackbird 1.8 - 8 kW bij A-10W35.
Dus bij -10 graden doet ie minimaal 1.8 kW.
Dat zal bij +7 graden behoorlijk wat meer zijn, ik gok 3 kW

En elke warmtepomp kan gaan pendelen, zodra retour temperatuur gelijk wordt aan aanvoer zal het ding zich uitschakelen, want doel bereikt. Dit hangt volledig af van de vraag, het afgifte systeem, warmteverlies, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoDo
Tijgerkracht schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:03:
[...]

En elke warmtepomp kan gaan pendelen, zodra retour temperatuur gelijk wordt aan aanvoer zal het ding zich uitschakelen, want doel bereikt. Dit hangt volledig af van de vraag, het afgifte systeem, warmteverlies, etc.
Bedankt voor je reactie, zou het in dit geval erg zijn om voor een 8kw te kiezen inplaats van de 6kw? Je wilt natuurlijk wel het beste rendement behalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Tijgerkracht schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:03:
[...]

Het bereik is inderdaad 1.8 - 8kW. Dit staat los van de buitentemperatuur. Ook bij +7 graden zal het minimale vermogen 1.8 kunnen zijn.
De sparrow is 1.4 - 6kW. De Sparrow kan dus op een lager vermogen draaien (verder terug moduleren)

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoDo
gratiz schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:29:
[...]

Het bereik is inderdaad 1.8 - 8kW. Dit staat los van de buitentemperatuur. Ook bij +7 graden zal het minimale vermogen 1.8 kunnen zijn.
De sparrow is 1.4 - 6kW. De Sparrow kan dus op een lager vermogen draaien (verder terug moduleren)
Voor de Sparrow heb ik niet een geschikte plek voor in de tuin. Dit lukt wel met de blackbird op ons bijkeuken dak. Dus is het nu een overweging maken om te wachten dat de blackbird 6kw op de markt komt. Of gewoon de blackbird 8kw te installeren. Gezien ons 20 jarige cv ketel dagelijks gerest moeten worden is dat wel een grote gok...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:31
RoDo schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:04:
[...]

Ik zou de installateur nog een keer vragen contact te zoeken met WeHeat want dit kreeg ik als reactie op een eerdere vraag direct aan WeHeat.
Het is inmiddels mogelijk om de Blackbird P60 te bestellen bij uw installateur. Wanneer deze dit jaar nog besteld wordt, kunt u nog gebruik maken van de subsidieregeling van 2024.
Lijkt ook gewoon bestelbaar te zijn hier https://www.gewoongasvrij...voor-gemonteerde-set-6kw/

[ Voor 7% gewijzigd door Voogel op 02-12-2024 10:52 ]

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
RoDo schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:15:
[...]

Bedankt voor je reactie, zou het in dit geval erg zijn om voor een 8kw te kiezen inplaats van de 6kw? Je wilt natuurlijk wel het beste rendement behalen...
6kW of 8kW hangt helemaal af van je warmteverlies; soms is 4kW al voldoende.
Weet je je warmteverlies? Heb je grofweg Koevlaas methode toegepast?
Wat voor afgifte systeem heb je? Hoe groot is je woning? Vrijstaand of rijtjeshuis.

Bijeen gasketel hang je gewoon iets op, zie bij mensen soms 40kW hangen in een rijtjeshuis.
Heb hier ooit gekozen voor een 28kW in een vrijstaande woning, omdat het voldoende was en ook omdat die ver terug kon moduleren naar 5kW, waarbij die 40kW naar minimaal 9kW terug kon.
Voor een gasketel maakt dat weinig uit, dan draai je 3 minuten ipv 6 (overdreven gezegd).
Voor een wartepomp wil je lange runs (idealiter), niet elke kwartier/halfuur aan en dan weer uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:18

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

gratiz schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:29:
[...]
Dat zou vrij uniek zijn (maar is inderdaad niet uit te sluiten).
Als je vergelijkt met deze 8 kW R290 warmtepomp: die heeft A-7W35 een modulatiebereik van 2.5 kW-8kW.
Bij A+7W35 is dat 3.2 kW - 12.3 kW.
Maar bij +7 heb je geen 35 graden nodig, dus wordt A+7W25 van belang en dat is (bij die warmtepomp) ongeveer 4 kW. In de praktijk is de modulatie dus van 4 tot 8 kW.

Dat de WeHeat verder terugmoduleert (1.8 kW in plaats van 2.5 bij A-7) wil ik wel aannemen, maar dat hij dat over het hele temperatuurbereik doet niet.

Zie ook de vorige ronde van deze discussie:
mabori in "Weheat warmtepompen"
Insert12 in "Weheat warmtepompen"
hans_u in "Weheat warmtepompen"

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 02-12-2024 11:04 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Weet iemand of een WeHeat warmtepomp ook te combineren valt met een (horizontale) hygiëne boiler zoals deze https://www.gewoongasvrij...00l-1-xl-warmtewisselaar/? Ik weet dat een horizontale boiler minder efficiënt is maar dat zou mijn installatie een stuk makkelijker maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voogel schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:10:
Weet iemand of een WeHeat warmtepomp ook te combineren valt met een (horizontale) hygiëne boiler zoals deze https://www.gewoongasvrij...00l-1-xl-warmtewisselaar/? Ik weet dat een horizontale boiler minder efficiënt is maar dat zou mijn installatie een stuk makkelijker maken.
Ja hoor, met een vat van Itho is dit al eerder gedaan; Carboy54 in "Weheat warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
@Tele Hij gebruikt het in combinatie met een Amber, niet een WeHeat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoDo
Tijgerkracht schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:55:
[...]

6kW of 8kW hangt helemaal af van je warmteverlies; soms is 4kW al voldoende.
Weet je je warmteverlies? Heb je grofweg Koevlaas methode toegepast?
Wat voor afgifte systeem heb je? Hoe groot is je woning? Vrijstaand of rijtjeshuis.

Bijeen gasketel hang je gewoon iets op, zie bij mensen soms 40kW hangen in een rijtjeshuis.
Heb hier ooit gekozen voor een 28kW in een vrijstaande woning, omdat het voldoende was en ook omdat die ver terug kon moduleren naar 5kW, waarbij die 40kW naar minimaal 9kW terug kon.
Voor een gasketel maakt dat weinig uit, dan draai je 3 minuten ipv 6 (overdreven gezegd).
Voor een wartepomp wil je lange runs (idealiter), niet elke kwartier/halfuur aan en dan weer uit.
Er is geen warmteverlies berekening gedaan. Na de hand van een huisbezoek en specificaties van de woning is de sparrow in de eerste instantie geadviseerd. Omdat de beste plek bij ons op het bijkeuken dak is. Konden we er ook voor kiezen om voor de blackbird te gaan wat uiteindelijk ons voorrkeur heeft.

We hebben dit jaar de woning gekocht dus nog niet inzichtelijk wat het daadwerkelijke gas verbruik in een jaar is.

De 19 jarige ketel werkt na dagelijks resetten nog maar het houdt een keer op natuurlijk :( Daarom moeten we met enige spoed knopen door hakken om gewoon een nieuwe ketel er weer in te zetten. Of over gaan op full electric

Specificaties woning:
- Twee-onder-een-kapwoning
- Bouwjaar 2006
- energielabel A
- 140m2 vloeroppervlak
- Beganegrond compleet vloerverwarming 70M2
- boven normale radiatoren.
- bad en douche
- 4 persoonshuishouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoDo
Voogel schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:43:
[...]

Ik zou de installateur nog een keer vragen contact te zoeken met WeHeat want dit kreeg ik als reactie op een eerdere vraag direct aan WeHeat.

[...]

Lijkt ook gewoon bestelbaar te zijn hier https://www.gewoongasvrij...voor-gemonteerde-set-6kw/
Dat zijn inderdaad goede vooruitzichten. Alleen weet ik niet dat mijn huidige ketel het zolang nog kan vol houden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
RoDo schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:21:
[...]

Dat zijn inderdaad goede vooruitzichten. Alleen weet ik niet dat mijn huidige ketel het zolang nog kan vol houden
Misschien even een advies wat je niet wilt, hang tijdelijk een andere ketel op en neem de tijd voor je keuze.
Desnoods van marktplaats? eentje van iemand die ook net full electric is gegaan.
Het is best belangrijk om te weten wat je warmteverlies is.
Je woning is van 2006, dus die moet best goed geïsoleerd zijn, maar stook je ook de slaapkamers warm?
En zet die ketel dan op max 45 graden om te kijken of de woning goed warm wordt,

[ Voor 6% gewijzigd door Tijgerkracht op 02-12-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voogel schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:15:
Dat was voor de foto, zie voor de weheat wpv combinatie: zeekoe in "Weheat warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Voogel schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:10:
Waarom wil je een hygieneboiler? Dat dient wel een bewuste keus te zijn, maar hygiene icm horizontaal (geen stratificatie) lijkt me worst of both worlds.

Het Itho vat is voor horizontaal verreweg de beste optie.
En sowieso hebben ze bij mij een streepje voor want made in Holland, net als DJG.
Ook de Panasonic / OSO (made in EU).

@Voogel Mits je 'm bij CB oid besteld, zorg dan ook dat ze geen DN20 solar ribbelrietjes gebruiken als flow een van je argumenten is.

[ Voor 15% gewijzigd door bbbrumbrum op 02-12-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
@bbbrumbrum hygiene is geen vereiste, eigenlijk alleen het horizontale. overigens lijkt itho op papier alleen niet hoog genoeg doorstroom te hebben (1m3 ip 1,3m3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoDo
Tijgerkracht schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:24:
[...]

Misschien even een advies wat je niet wilt, hang tijdelijk een andere ketel op en neem de tijd voor je keuze.
Desnoods van marktplaats? eentje van iemand die ook net full electric is gegaan.
Het is best belangrijk om te weten wat je warmteverlies is.
Je woning is van 2006, dus die moet best goed geïsoleerd zijn, maar stook je ook de slaapkamers warm?
En zet die ketel dan op max 45 graden om te kijken of de woning goed warm wordt,
De slaapkamers worden niet standaard verwarmd alleen met hoge uitzondering. De badkamer heeft een handoekradiator met vloerverwarming via thermostaat te regelen.

Het klopt dat je met deze dingen niet overhaast een beslissing moet nemen en het in één keer goed moet doen.

Het blijft altijd lastig als leek wat nou de beste keuze is. Er zijn zoveel adviezen en vaak ook weer tegenstrijdig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
RoDo schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:53:
[...]

Het blijft altijd lastig als leek wat nou de beste keuze is. Er zijn zoveel adviezen en vaak ook weer tegenstrijdig
Vooral dat laatste; heb hier bijna 4 jaar hybride en me heel erg verdiept in de materie.
Veel ervaring opgedaan met parameter instellingen en nu het maximale eruit halen.
Heb 4 installateurs over de vloer gehad voor all-electric en die willen allemaal wat anders
(2x parallel buffervat, 1x serieel buffervat en 1x geen buffervat); die laatste heb ik gekozen.

Maar even wat anders, ik ga hier voor de Blackbird 8kW in een goed geisoleerde vrijstaande woning, met overal vloerverwarming (80m2 beneden, 60m2 boven). Voorheen 1800 m3 gas. Met hybride 4kW nog 350 m3 gas.
Ook 4 personen, maar op de studiekamers wordt wel gestookt (dochter houdt van 22 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
bbbrumbrum schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:41:
[...]

Het Itho vat is voor horizontaal verreweg de beste optie.
Nadeel van itho is wel dat je nog een laadmodule met pomp en extra aansturing nodig hebt omdat er geen spiraal in zit. Dan is dit toch de winnaar denk ik: https://www.klimaatshop.n...le-boilertank-200-li.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:07
Voogel schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:06:
[...]

Nadeel van itho is wel dat je nog een laadmodule met pomp en extra aansturing nodig hebt omdat er geen spiraal in zit. Dan is dit toch de winnaar denk ik: https://www.klimaatshop.n...le-boilertank-200-li.html
Ik heb een sparrow FE met Itho vat (staand model) en draait als een zonnetje zonder extra module.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
@ietse
Het voorraadvat wordt indirect via een in de vloersteun geïntegreerde warmtewisselaar door de warmtepomp verwarmd.
Dat hebben de liggende vaten dus niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Voogel op 02-12-2024 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Voogel schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:15:
Wij hebben er al meerderen gemonteerd naar volle tevredenheid in combinatie met de Weheat. De WPV -H is een horizontale boiler met een warmtewisselaar en pomp en heeft niet de nadelen van een horizontale spiraal boiler. Wel de sensor uitwisselen met die van de Weheat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:35
Voogel schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:06:
[...]

itho presenteert dat juist als voordeel. je hele tank wordt gelijkmatig warm tijdens de SWW run, en de ruimte die de spiraal zou innemen komt nu ten goede aan bruikbare hoeveelheid warm water. Itho claimt 20% meer water beschikbaar. Of 20% minder groot vat voor zelfde hoeveelheid water. Net hoe je het bekijkt.

Anderzijds zit er dan weer zo'n module bij met pompje en wisselaar wat ook weer ruimte inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:16
Ik ben al serieus bezig met WeHeat, offerte binnenkort. Maar kan iemand me uitleggen hoe bijv. de Sparrow een vat in 2 uur kan verwarmen waar nog koud geworden water in zit?
Hoe wordt dat koude water warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Maarten58 schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:37:
Ik ben al serieus bezig met WeHeat, offerte binnenkort. Maar kan iemand me uitleggen hoe bijv. de Sparrow een vat in 2 uur kan verwarmen waar nog koud geworden water in zit?
Binnenin het boilervat bevindt zich vaak een tweede warmtewisselaar (zoals een spiraalvormige buis) die de warmte van het water dat door de warmtepomp wordt geleverd, overdraagt aan het water in het vat. Hierdoor wordt het water in het boilervat geleidelijk verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Maarten58 schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:37:
Je bedoelt het vat voor warm water? Er loopt een spiraal door zo'n vat. Daarin stroomt het warme water wat je sparrow maakt. Die warmte wordt dan overgedragen aan het koude water in het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:49
Kan ik de WeHeat warmtepomp (Blackbird) ook tijdelijk alleen aansluiten op het boilervat? En het deel dat naar het verwarming gaat uitzetten?

We gaan verbouwen en dan is de vloerverwarming een tijd niet beschikbaar (en bevat ook geen water en moet ook afgekoppeld zijn), maar ik zou wel graag wel warm water hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
Bedankt @Razer en @Guido7619 voor jullie reacties!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ietse schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:10:
[...]

Ik heb een sparrow FE met Itho vat (staand model) en draait als een zonnetje zonder extra module.
Dan heb je de I-WPV werkt maar verre van ideaal voor de gelaagdheid en legionella run. De Horizontale WPV-H heeft een veel betere vulling door afwijkende techniek en made in Tiel 🤗

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3Sm3ZKyu0g9XSpO0hNLpwYwjJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deKm4gekOGvFVotHxadEgHVi.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hier het verschil met de I hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adBT1rw9OpZNQ7tUKAw5gIJJlF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZkEs4cspQSAm94RKIcGJd7c.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Carboy54 op 02-12-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Die hele module met pomp en wisselaar kan er toch ook vanaf en op een andere manier geinstalleerd worden?

Het vat zelf is ook vierkant, maar onder een schuin dak zou je er no voor kunne kiezen 1 hoek van de isolatie eraf te zagen.

Dat is dan wel 1 voordeel van het liggende van wat hierboven genoemd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ietse
Carboy54 schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:23:
[...]

Dan heb je de I-WPV werkt maar verre van ideaal voor de gelaagdheid en legionella run. De Horizontale WPV-H heeft een veel betere vulling door afwijkende techniek en made in Tiel 🤗

[Afbeelding]

Zie hier het verschil met de I hieronder

[Afbeelding]
Hij komt bij jullie vandaan. Had ik dan wellicht toch beter voor het weheat model kunnen gaan? <+:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Klopt, de P60 is wel te bestellen, maar dan wordt het pas ergens in Q1.

De BB p80 kan inderdaad heel ver terug moduleren en zal ook niet snel gaan pendelen (minimale opgenomen ca. 450W). De P60 kan naar verwachting terug moduleren naar ca. 350W.

Overigens moduleren de meeste merken terug. Daarmee is een buffervat is heel veel gevallen niet nodig (uitzonderingen daargelaten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
ietse schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:32:
[...]

Hij komt bij jullie vandaan. Had ik dan wellicht toch beter voor het weheat model kunnen gaan? <+:)
Jij hebt deze:)
03-00770 Boiler Itho I-WPV 3G 270L. Dat is een staand vat met een laadmodule geïntegreerd. (DHW Pomp + warmtewisselaar)

Wij hebben telefonisch nog samen gecheckt of de waterpomp aansloeg;) ^)

Heb je een liggend vat, dan heb je een losse laadmodule nodig.

[ Voor 29% gewijzigd door Stoker op 02-12-2024 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ietse
Stoker schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:52:
[...]

Jij hebt deze:)
03-00770 Boiler Itho I-WPV 3G 270L. Dat is een staand vat met een laadmodule geïntegreerd. (DHW Pomp + warmtewisselaar)

Wij hebben telefonisch nog samen gecheckt of de waterpomp aansloeg;) ^)

Heb je een liggend vat, dan heb je een losse laadmodule nodig.
Was ook niet bang voor een verkeerde keuze;) had het zelf verkeerd gelezen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:49
Stoker schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:34:
De BB p80 kan inderdaad heel ver terug moduleren en zal ook niet snel gaan pendelen (minimale opgenomen ca. 450W). De P60 kan naar verwachting terug moduleren naar ca. 350W.
Ik begreep dat WeHeat een truukje toepast om compressor stops/starts te voorkomen/verminderen; door de compressor ook bij "idle" heel langzaam te laten draaien.

Klopt dat? En is dat uberhaupt zinvol (draaiuren vs stop/starts) of is het vooral marketing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmoh
  • Laatst online: 04-04 12:15
Hoi beste Forum leden 🙋🏻

Ik lees al een poosje mee en ben dankbaar voor jullie kennis en kunde. Ik heb nu een persoonlijke vraag die ik graag aan jullie wil voorleggen.

Zoals jullie weten wordt per 1-1-25 de hoogte van de subsidie aangepast. Ik ben nu aan het overwegen om een warmtepomp aan te schaffen. De firma Atlas Power is inmiddels op bezoek geweest en heeft ons een Weheat Flint voorgesteld. Qua vermogen zou dit voldoende moeten zijn. Ter info: ons gasverbruik is circa 850/900 kub. Wij zijn met zijn tweeën.

Wij hebben pas verbouwd en de benedenverdieping is geheel voorzien van vloerverwarming. Boven hebben wij nog radiatoren die we nooit gebruiken. Op de studeerkamer verwarm ik electrisch.

Tijdens ons gesprek met Atlas hebben wij aangegeven dat wij een hybride oplossing wilde. Onze CV is bijna 9 jaar oud. Atlas heeft de Flint voorgesteld. Inclusief installatie een investering van 4000 euro. Via mijn werkgever kan ik een tegemoetkoming krijgen van 1500 euro voor verduurzaming eigen woning. De totale kosten voor een Flint kost mij per saldo 2500 euro. Op basis van ons gasverbruik is de verwachting dat ik de investering binnen 5 jaar heb terugverdiend.

Tot zover de achtergrond 😏

Na wat nadenken beginnen wij echter te twijfelen of wij niet beter voor all electric moeten gaan. Dus overwegen nu om een tweede offerte aan te vragen voor een Sparrow met boilervat. Er is echter ook nog een alternatief. We zouden ook voor de Fint kunnen gaan en over een poosje er een aparte warmtepomp boiler naast kunnen zetten. Qua kosten is dit misschien voordeliger? Alleen heb ik dan wel twee apparaten met ieder zijn eigen (dak) doorvoer.

Wat zie ik over het hoofd? Wat zouden argumenten kunnen zijn die voor het een of het ander pleiten? Hebben jullie een ander idee?

Dank je wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amiroo
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-02 09:58
robmoh schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:45:
...
Wat zie ik over het hoofd? Wat zouden argumenten kunnen zijn die voor het een of het ander pleiten? Hebben jullie een ander idee?
...
Er zijn hier veel deskundige mensen. Dit is mijn verhaal:
ik had een iets hoger gasverbruik, 1200 m3 (inclusief warm water) en had een soortgelijk dilemma: ga voor Flint (3500 met CB) of Sparrow hybride (5500 met CB).
mijn CV is pas 12 jaar oud en mijn huis is wat oud (uit de jaren zestig) met voldoende isolatie, dus ik wilde er zeker van zijn dat de warmtepomp hier geschikt voor is voordat ik full elektrisch ga.
Uiteindelijk koos ik voor Sparrow, met in gedachten dat ik wat extra warmtecapaciteit had voor het extra comfort en de mogelijkheid om over een paar jaar FE te gaan.
Na twee weken ben ik er tot nu toe erg blij mee. Bijvoorbeeld, vanmiddag, bij een buitentemperatuur van 10C verbruikte het 250W en verwarmde het het huis met 19,5C met een COP van 7.
Ik zou ook voor Flint kunnen gaan en later een aparte WP-ketel toevoegen (die FE wordt), maar dat klonk als veel gedoe voor mij.

Hoekhuis 60s 140m2 | WeHeat Sparrow + buffervat50L + Vaillant CV + T6 OT | 3x Jaga Tempo + 7 oude boven | 11x430 Wp Panelen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
robmoh schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:45:
Hoi beste Forum leden 🙋🏻

Ik lees al een poosje mee en ben dankbaar voor jullie kennis en kunde. Ik heb nu een persoonlijke vraag die ik graag aan jullie wil voorleggen.

Zoals jullie weten wordt per 1-1-25 de hoogte van de subsidie aangepast. Ik ben nu aan het overwegen om een warmtepomp aan te schaffen. De firma Atlas Power is inmiddels op bezoek geweest en heeft ons een Weheat Flint voorgesteld. Qua vermogen zou dit voldoende moeten zijn. Ter info: ons gasverbruik is circa 850/900 kub. Wij zijn met zijn tweeën.

Wij hebben pas verbouwd en de benedenverdieping is geheel voorzien van vloerverwarming. Boven hebben wij nog radiatoren die we nooit gebruiken. Op de studeerkamer verwarm ik electrisch.

Tijdens ons gesprek met Atlas hebben wij aangegeven dat wij een hybride oplossing wilde. Onze CV is bijna 9 jaar oud. Atlas heeft de Flint voorgesteld. Inclusief installatie een investering van 4000 euro. Via mijn werkgever kan ik een tegemoetkoming krijgen van 1500 euro voor verduurzaming eigen woning. De totale kosten voor een Flint kost mij per saldo 2500 euro. Op basis van ons gasverbruik is de verwachting dat ik de investering binnen 5 jaar heb terugverdiend.

Tot zover de achtergrond 😏

Na wat nadenken beginnen wij echter te twijfelen of wij niet beter voor all electric moeten gaan. Dus overwegen nu om een tweede offerte aan te vragen voor een Sparrow met boilervat. Er is echter ook nog een alternatief. We zouden ook voor de Fint kunnen gaan en over een poosje er een aparte warmtepomp boiler naast kunnen zetten. Qua kosten is dit misschien voordeliger? Alleen heb ik dan wel twee apparaten met ieder zijn eigen (dak) doorvoer.

Dank je wel
Ik heb 4 jaar geleden de stap gemaakt naar hybride
CV stond toen op instorten, toen snel zekerheid en keus voor hybride gemaakt.
Angst om in de kou te zitten met full electric
We gingen met 4kW Elga Ace van 1800 naar 350 m3
En maken nu dus de stap naar full electric
Weer investeren en de boel overhoop
Heb ik spijt?
Ja en nee
Nee, omdat ik in die 4 jaar erg veel heb geleerd over het verschil tussen een CV, even 28 kW je huis inknallen en een warmtepomp die dat met veel minder vermogen en dus meer tijd moet doen.
Nee, omdat er nu een Blackbird komt op het platte dak die niet te zien is vanaf de straat
Ja, omdat achteraf de angst om in de kou te zitten onterecht is gebleken.
Ja, omdat we nu nog een keer de boel overhoop halen.
Nee, omdat de Elga zich eigenlijk heeft terugverdiend in die 4 jaar met die hoge gasprijzen en de warmtepomp overdag toch vaak op de zonnepanelen zn rondjes stond te draaien.

Met de kennis die ik nu heb, over het warmteverlies van het huis en hoe een warmtepomp werkt, zou ik nu kiezen voor all electric. Je hoeft dan maar een keer te investeren.
Maar, laat je goed voorlichten, vraag meerdere offertes op, praat met anderen.

Suc6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-10 20:06
Carboy54 schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:23:
[...]

mmm. die snap ik niet.Gelaagdheid (koud water beneden, warm water boven) is toch juist beter met een warmtewisselaar ONDER in de boiler?
En afwijkende techniek tussen de I-WPV en de horizontale variant? Warmtewisselaar zit intern of extern, maar het basis idee is toch nog steeds hetzelfde? opwarmen alleen van 'onder' uit en niet met een spiraal die door de hele boiler loopt. Wat onvermijdelijk verstoring van de temperatuur boven in de boiler veroorzaakt.

Goede gelaagdheid betekent dat je een boiler (bijna) helemaal leeg kunt maken en nog steeds heet water van boven uit kunt tappen.
Met tussentijds opwarmen, hou je nog steeds warm water boven in en wordt eerst/vooral het koude water onderin opgewarmd.

Dit klinkt logisch (een warmtepomp komt i.t.t. een cv ketel niet meteen met water van 70 graden aanzetten) en is ook wat ik begrijp van ervaringen/tests door zeekoe.

Een verticale boiler zal dan wat beter werken dan een horizontale. kleiner oppervlak als scheiding tussen warm en koud.

De 300L boiler van weheat heeft ook alleen de spiraal in het onderste gedeelte.

Ik kijk zelf ook naar een daalderop.Ik kan de I-WPV net niet kwijt (beschikbare inbouwdiepte is net geen 60cm).
Als alternatief heb ik dan een los voorraadvat WPV 180L (50x50), maar dan heb ik wel de losse laadmodule nodig die ook bij het horizontale vat nodig is.
Mailtje naar Daalderop gestuurd : is dezelfde als de ingebouwde versie. Zelfde werking en rendement.
Is wel een relatief dure oplossing.

Er zijn ook 'gewone' A-klasse boilers van 56 cm doorsnee. Kan ik wèl kwijt.
Idealiter wil ik naar een situatie dat ik maar 1 keer per dag (als de zon schijnt) de boiler opwarm.
En dan zal het allemaal wel niet zo veel verschil maken...
Ik ben er nog niet uit.

Grateful for your expert views. :)

groeten, Hans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-10 20:57
Dag allen,

Ik heb de afgelopen weken ontzettend veel geleerd van de verschillende (merken) topics en zit tegen een keuzemoment aan. Na meerdere gesprekken, offertes en nieuwe inzichten sta ik voor de keuze tussen of:
Mitsubishi Electric set (met de PUZ-SWM100YAA) of een Blackbird P80. Beide opties met nagenoeg dezelfde opties erbij (BUH, toch kleine buffervat vanwege kleine naregeling, pomploos maken verdelers, vergroten diameters leidingwerk, zelfde omvang boiler vat (300l) etc). Alle overige offertes en opties zijn eigenlijk ondergeschikt en afgevallen.

Prijsverschil: Voor subsidie: Mitsubishi variant: Eur 18750,- en de Blackbird Eur 14500,-

Waar zitten mijn vraagtekens nog?

1. Benodigd vermogen bij -10. Ik heb jaarlijks een gasverbruik gehad van 2000m3 (elk jaar wel dalende trend). Hierdoor lijk ik eigenlijk 10KW nodig te hebben dus dan zou de Blackbird te weinig vermogen leveren. Ik heb echter overal ook nog gewoon airco's hangen waar ik zelf zou kunnen bij verwarmen. Maak ik daar een denkfout door te stellen dat voor de echt allerkoudste dagen ik dan bij kan verwarmen indien nodig?
2. 3 fase t.o.v. 1 fase. Ik heb 3 fase in huis waarbij 1 fase echt zwaar ondergebruikt is t.o.v de rest en 1 echt redelijk flink zijn best doet. Vanuit mijn beperkte logica lijkt het me dan zelfs slimmer om voor 1 fase te gaan op die rustige fase die drukke fase extra voor 1/3e deel te belasten. Uiteraard volledig afhankelijk van de rest van verbruik en apparaten maar toch.
3. Plaatsing op plat dak vs op de grond buiten. Ik verwacht niet super veel problemen ondanks houten OSB constructie omdat we er niet onder slapen (maar werken/sporten) en de CV ruimte nu al veel herrie maakt in die omgeving. De installateur let er op met extra tegels en rubber matten bij de Blackbird.
4. Prestaties/efficientie. Als ik de COP's vergelijk dan merk ik dat ze bij -7/35 nagenoeg gelijk presteren (als de PUZ op 8KW werkt) en bij +2/35 de Blackbird extreem veel beter scoort (4.6 COP vs 3.45). Dit lijkt me juist de temperatuur waar ik veel dagen op zal stoken ipv de ergste koude dagen?

Wellicht kunnen jullie me nog tips geven om de uiteindelijke keuze te maken? No strings attached natuurlijk haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:04
tonyjans schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:56:
Dag allen,

Ik heb de afgelopen weken ontzettend veel geleerd van de verschillende (merken) topics en zit tegen een keuzemoment aan. Na meerdere gesprekken, offertes en nieuwe inzichten sta ik voor de keuze tussen of:
Mitsubishi Electric set (met de PUZ-SWM100YAA) of een Blackbird P80. Beide opties met nagenoeg dezelfde opties erbij (BUH, toch kleine buffervat vanwege kleine naregeling, pomploos maken verdelers, vergroten diameters leidingwerk, zelfde omvang boiler vat (300l) etc). Alle overige offertes en opties zijn eigenlijk ondergeschikt en afgevallen.

Prijsverschil: Voor subsidie: Mitsubishi variant: Eur 18750,- en de Blackbird Eur 14500,-

Waar zitten mijn vraagtekens nog?

1. Benodigd vermogen bij -10. Ik heb jaarlijks een gasverbruik gehad van 2000m3 (elk jaar wel dalende trend). Hierdoor lijk ik eigenlijk 10KW nodig te hebben dus dan zou de Blackbird te weinig vermogen leveren. Ik heb echter overal ook nog gewoon airco's hangen waar ik zelf zou kunnen bij verwarmen. Maak ik daar een denkfout door te stellen dat voor de echt allerkoudste dagen ik dan bij kan verwarmen indien nodig?
2. 3 fase t.o.v. 1 fase. Ik heb 3 fase in huis waarbij 1 fase echt zwaar ondergebruikt is t.o.v de rest en 1 echt redelijk flink zijn best doet. Vanuit mijn beperkte logica lijkt het me dan zelfs slimmer om voor 1 fase te gaan op die rustige fase die drukke fase extra voor 1/3e deel te belasten. Uiteraard volledig afhankelijk van de rest van verbruik en apparaten maar toch.
3. Plaatsing op plat dak vs op de grond buiten. Ik verwacht niet super veel problemen ondanks houten OSB constructie omdat we er niet onder slapen (maar werken/sporten) en de CV ruimte nu al veel herrie maakt in die omgeving. De installateur let er op met extra tegels en rubber matten bij de Blackbird.
4. Prestaties/efficientie. Als ik de COP's vergelijk dan merk ik dat ze bij -7/35 nagenoeg gelijk presteren (als de PUZ op 8KW werkt) en bij +2/35 de Blackbird extreem veel beter scoort (4.6 COP vs 3.45). Dit lijkt me juist de temperatuur waar ik veel dagen op zal stoken ipv de ergste koude dagen?

Wellicht kunnen jullie me nog tips geven om de uiteindelijke keuze te maken? No strings attached natuurlijk haha
De Mitsubishi werkt met koudemiddel R32 en is een split systeem, de BB met R290 is monoblok. Is dat geen appels met peren vergelijken? R32 mag vanaf 2027 niet meer verkocht worden. Neem dat ook mee in je overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
RNacoustics schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:20:
[...]

De Mitsubishi werkt met koudemiddel R32 en is een split systeem, de BB met R290 is monoblok. Is dat geen appels met peren vergelijken? R32 mag vanaf 2027 niet meer verkocht worden. Neem dat ook mee in je overweging.
Ik denk niet dat hij nu aan het kijken is om de pomp pas over >1 jaar te kopen...

Verder heb je wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-10 20:57
Dit snap ik uiteraard, maar heeft in mijn optiek voor mijn keuze dit jaar weinig te maken. R32 is "eenvoudiger" te repareren maar in het zeer extreme geval dat het zou lekken is mijn voorkeur inderdaad R290 gezien mileu. Echter het verbod op verkoop in de toekomst maakt niet zo veel uit. Dank wel voor de headsup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
tonyjans schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:05:
Dit snap ik uiteraard, maar heeft in mijn optiek voor mijn keuze dit jaar weinig te maken. R32 is "eenvoudiger" te repareren maar in het zeer extreme geval dat het zou lekken is mijn voorkeur inderdaad R290 gezien mileu. Echter het verbod op verkoop in de toekomst maakt niet zo veel uit. Dank wel voor de headsup.
Ik persoonlijk houdt er wel rekening mee om niet meer in legacy systemen te investeren.
Ok, R32 zal nog wel een tijdje ondersteund worden, maar er zal geen verdere ontwikkeling meer plaatsvinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Conformiteitsverklaringen

Goed nieuws. Zoals beloofd zou ik Weheat aanspreken om deze verklaringen z.s.m. te verstrekken. Ik heb de originele verklaringen ontvangen en deze staan nu ook op de website van Weheat. @MacD007

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-10 16:52
Na een maandje verwarmen met een Blackbird P80 wilde ik hier even mijn ervaringen delen. De praktijk blijkt anders dan ik verwacht had, ook na uitgebreid advies en een rondleiding met demo, voor het te verwachten geluid, bij de fabriek van WeHeat. Laten we met het geluid beginnen.

Geluid
- De WP maakt veel lawaai door trillingen die via het platte dak binnen flink te horen zijn. 's Nachts staat hij daarom zo laag mogelijk of uit. Nadeel is dat het 's ochtends een hele tijd duurt voor het weer behaaglijk is in huis. Hij wordt hier thuis inmiddels de rammelkast genoemd. Ik vrees voor de winter want we hebben de keuze tussen het huis laten afkoelen of wel warm maar een beroerde nachtrust.
- Het geluid van de luchtstroom was te verwachten en is ook acceptabel volgens mij.

App en portal
- De grafieken in de webportal zijn onoverzichtelijk als je een langere periode kiest. Dan heb je gewoon een grote brei waar je niks mee kan.
- In de webportal staat soms een CV ketel en soms niet. Ik heb er geen dus dat is heel vreemd. Volgens de data staat hij soms ook aan, maar dat kan echt niet.
- Sommige grafieken kun je nooit uitzetten in de webportal. Vermogen in en uit staat er altijd, ook als je alles deselecteerd in het temperatuuroverzicht.
- De app laat geen geschiedenis zien. Je kun alleen vandaag of deze week selecteren. Deze week op zondag selecteren betekent een lege grafiek. Geen vergelijk met andere periodes. Ik denk dan aan vergelijk met buijvoorbeeld vorige week, weekgemiddelde, zelfde periode vorig jaar e.d. Niet allemaal zinvol maar enig vergelijk is wel wenselijk.

- Zelf de maximale temperatuur instellen is er niet bij. Dat moet via de installateur. Dit is echt een gemis want optimalisatie is dan minder makkelijk volgens mij. Wellicht is daar een goede reden voor, gedoe over het warm krijgen van het huis als hij te laag staat bijvoorbeeld, maar daar zijn ze niet open over.
- De Home Assistant integratie is instabiel en heeft regelmatig re-authenticatie nodig. Soms meerdere keren per week. Daardoor raak je dus hele stukken logging kwijt. Dat is jammer want ik wil zelf ook wat rekenen aan de performance, COP over langere tijd bijvoorbeeld.
- Domoticz-integratie (wat ik liever zou hebben dan HA maar dat is een ander onderwerp) bestaat niet en is ook niet gepland. Dat snap ik wel, dit kost ook weer tijd voor de sw ontwikkelaars en HA is toch wel een paar maten groter dan Domoticz. Misschien ga ik daar zelf een keer mee aan de slag, er is wel een API.

En dan de installateur
- Als je ze telefonisch te pakken krijgt zijn ze vriendelijk en behulpzaam. Op email (het voorkeurscommunicatiemiddel volgend de website) reageren ze nagenoeg nooit. Zelfs geen auto-reply dat het een tijdje kan duren of dat ze binnen x werkdagen een reactie sturen. Gewoon niks. Dit is de ervaring met een installateur die hier regelmatig genoemd wordt en al lang met WeHeat zou samenwerken. Nogal vervelend gezien mijn eerste punt over het geluid.
- Afspraken over aanpassingen worden half uitgevoerd en dan komen ze ook nog op een dag/tijd die helemaal niet afgesproken is.

Maar is het erg dat die app en die portal slecht presteren? Misschien niet wat de verwarming doet het (behalve 's nachts vanwege het gerammel) en met de oude ketel had ik ook weinig logging, alleen gasverbruik via de slimme meter. Maar ik heb mede voor WeHeat gekozen vanwege de voorgestelde softwareontwikkelingen. En ik heb bewust voor een warmtepomp gekozen omdat ik mijn energieverbruik wil optimaliseren. Aan deze app en portal heb ik daardoor minder dan verwacht.

Zoals jullie kunnen lezen ben ik niet echt tevreden over mijn investering. Op dit moment kan ik het dan ook niet aanbevelen. Misschien is de software die de klant te zien krijgt allemaal nog niet af, dat kan natuurlijk maar dan is er nog best wat werk te verzetten. En dan had ik dat graag vooraf geweten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLwaikKxg5HlnN97IfLQDRP6d3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uU0lrOlXCmA3mECTbQG0NhC8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGMO
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:48
Huidige situatie.
Vrijstaande woning (1979) met ca 150 m2 woonoppervlakte (en 27 zonnepanelen).
Isolatiewaardes waar mogelijk verbeterd (vloer ruim 6, dak/plafond 1e verdieping ruim 6, spouw ruim 2, bijna alle ramen vervangen door hr++).
Beneden ca 50 m2 vv verdeeld over 4 groepen (woonkamer/keuken). Verder nog enkele radiatoren in overige ruimtes. Bovenverdieping alleen radiatoren (staan altijd uit).
Cv instelling op max 45 C. Gasverbruik (cv + sww) ca 800 m3 per jaar (vorig jaar 750 m3).

Al geruime tijd op zoek naar warmtepomp (volledig electrisch) maar lokale installateurs blijken geen interesse te hebben.

Wat wil ik: FE warmtepomp, vervanging huidige vloerverwarmingverdeler, sww niet via warmtepomp (ik wil zelf ca 100 l electrische boiler plaatsen), aanpassing cv-leiding waar eventueel nodig (flow).

Dus heb ik besloten verder te kijken en kom zo via 2 verschillende routes bij weheat terecht. Na doorspitten van dit forum besloten om offertes op te vragen.

Route via de weheat site levert een lokale installateur op.
Na huisbezoek kreeg ik sterk de indruk dat dit bedrijf tot nog toe vooral zonnepanelen heeft geplaatst. Uiteindelijk krijg ik een zeer summiere offerte voor een BB met 200 l boiler. Geen details over bijvoorbeeld vervangen vloerverwarmingverdeler. Ik heb geen plat dak dus BB zou in de tuin komen te staan. Er zou nog geïnformeerd worden of plaatsing op de begane grond dit überhaupt een goede plek is. Niets meer over gehoord.
Offerte bedrag: ruim 14.2 k euro (excl subsidie)

Route via consumentenbond/homeqgo/coolblue.
Na invullen standaard vragenlijst ontvang ik een voorlopige offerte voor een BB met boiler: 13.4 k euro (excl subsidie). Vervolgens wordt me verteld dat als ik de voorlopige offerte accepteer (geen verdere verplichting) en 29 euro betaal er een afspraak voor een schouw wordt gemaakt waarin ik mijn wensen kenbaar kan maken. Pas daarna wordt er een definitieve offerte opgemaakt.
Na 29 euro overgemaakt te hebben wordt ik gebeld en krijg ik weer enkele vragen met betrekking tot wat ik wil en vervolgens wordt me een nieuwe offerte toegezegd maar krijg ik ook nog te horen dat ik 500 euro moet aanbetalen voordat er een schouw plaats gaat vinden.
Paar minuten later krijg ik de nieuwe offerte al binnen. Nu voor een sparrow en inderdaad zonder boiler - maar wel in een hybride opstelling 8)7 . Ik heb expliciet in telefoongesprek aangegeven dat ik volledig electrisch wil en cv ketel verwijderd moet worden.

Ik heb in beide offertes/bedrijven 0.0 vertrouwen (ze lijken niet te luisteren en/of hebben er nog minder kennis van dan ik). Voorlopig ben ik helemaal klaar met proberen een warmtepomp geïnstalleerd te krijgen. Tenzij iemand hier weet hoe het wel lukt (subsidie 2024 is voor mij geen voorwaarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:52
PGMO schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:10:
Huidige situatie.
Vrijstaande woning (1979) met ca 150 m2 woonoppervlakte (en 27 zonnepanelen).
Isolatiewaardes waar mogelijk verbeterd (vloer ruim 6, dak/plafond 1e verdieping ruim 6, spouw ruim 2, bijna alle ramen vervangen door hr++).
Beneden ca 50 m2 vv verdeeld over 4 groepen (woonkamer/keuken). Verder nog enkele radiatoren in overige ruimtes. Bovenverdieping alleen radiatoren (staan altijd uit).
Cv instelling op max 45 C. Gasverbruik (cv + sww) ca 800 m3 per jaar (vorig jaar 750 m3).

Al geruime tijd op zoek naar warmtepomp (volledig electrisch) maar lokale installateurs blijken geen interesse te hebben.

Wat wil ik: FE warmtepomp, vervanging huidige vloerverwarmingverdeler, sww niet via warmtepomp (ik wil zelf ca 100 l electrische boiler plaatsen), aanpassing cv-leiding waar eventueel nodig (flow).

Dus heb ik besloten verder te kijken en kom zo via 2 verschillende routes bij weheat terecht. Na doorspitten van dit forum besloten om offertes op te vragen.

Route via de weheat site levert een lokale installateur op.
Na huisbezoek kreeg ik sterk de indruk dat dit bedrijf tot nog toe vooral zonnepanelen heeft geplaatst. Uiteindelijk krijg ik een zeer summiere offerte voor een BB met 200 l boiler. Geen details over bijvoorbeeld vervangen vloerverwarmingverdeler. Ik heb geen plat dak dus BB zou in de tuin komen te staan. Er zou nog geïnformeerd worden of plaatsing op de begane grond dit überhaupt een goede plek is. Niets meer over gehoord.
Offerte bedrag: ruim 14.2 k euro (excl subsidie)

Na invullen standaard vragenlijst ontvang ik een voorlopige offerte voor een BB met boiler: 13.4 k euro (excl subsidie). Vervolgens wordt me verteld dat als ik de voorlopige offerte accepteer (geen verdere verplichting) en 29 euro betaal er een afspraak voor een schouw wordt gemaakt waarin ik mijn wensen kenbaar kan maken. Pas daarna wordt er een definitieve offerte opgemaakt.
Na 29 euro overgemaakt te hebben wordt ik gebeld en krijg ik weer enkele vragen met betrekking tot wat ik wil en vervolgens wordt me een nieuwe offerte toegezegd maar krijg ik ook nog te horen dat ik 500 euro moet aanbetalen voordat er een schouw plaats gaat vinden.
Paar minuten later krijg ik de nieuwe offerte al binnen. Nu voor een sparrow en inderdaad zonder boiler - maar wel in een hybride opstelling 8)7 . Ik heb expliciet in telefoongesprek aangegeven dat ik volledig electrisch wil en cv ketel verwijderd moet worden.

Ik heb in beide offertes/bedrijven 0.0 vertrouwen (ze lijken niet te luisteren en/of hebben er nog minder kennis van dan ik). Voorlopig ben ik helemaal klaar met proberen een warmtepomp geïnstalleerd te krijgen. Tenzij iemand hier weet hoe het wel lukt (subsidie 2024 is voor mij geen voorwaarde).
MKB installatiebedrijven hebben vaak de techneuten aan de achterkant zitten en vertegenwoordigers aan de telefoon of bij je aan de keukentafel. De echt kennis zit dus vaak niet bij je aan tafel, maar dat betekent niet altijd dat er geen kennis in het bedrijf zit.

Bij ons hebben de vertegenwoordigers genoeg kunde voor de eerste schouw en zetten ze het aan de technische mensen door als ze verdiepende vragen hebben over die casus. Verder vallen er tijdens montage nog ook best wat zaken op z'n plek door het oog van de monteurs, maar dan moet je bij een bedrijf wat z'n monteurs nog niet op kunde heeft maar geluk hebben dat je een goeie treft. Het moeilijke is dat je dat aan de voorkant niet zal zien aan de vertegenwoordiger, dat is toch een combinatie van propositie, gevoel en natuurlijk prijs/kwaliteit.

Mocht je in de buurt van Venlo zitten mag je me best een PM sturen, anders zou ik via WeHeat gewoon een 'nieuwe' vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:52
Over goeie montage gesproken, wordt er ook een u bocht geplaatst op de koude leidingen tegen het voorkomen van een thermisch sifon? Ik ging uit van alleen de warme, maar nu ik er nog eens dieper in duik zie ik ook voorbeelden van alle leidingen, dus zowel de koude als warme kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-10 20:06
Jimmie5887 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:07:
Na een maandje verwarmen met een Blackbird P80 wilde ik hier even mijn ervaringen delen. De praktijk blijkt anders dan ik verwacht had, ook na uitgebreid advies en een rondleiding met demo.
.........
Pfff. bepaald geen reclame. Ik moet me ineens achter m'n oren gaan krabben of een Blackbird wel zo'n goed idee is....
Software kan ik me wel iets bij voorstellen. Luisteren naar wat je gebruikers willen/nodig hebben blijkt soms lastig.
Liever een paar variabelen/parameters die je in kunt stellen/zichbaar maken en een stabiel systeem dan vanaf het begin ALLES in een grote, onstabiele brei verpakken.
"In der Beschränkung zeigt sich der Meister" .
Zal uiteindelijk wel goed komen, "goed werk heeft tijd van doen"

Trillingen is kwalijker. Zeker voor een apparaat dat bedoeld is om op een plat dak geplaatst te worden.
Hier moet iets qua installatie niet goed gegaan zijn.Of de BB zelf is niet lekker.
Bij mn bezoek in Duizel was de BB prima stil. En er is van alles aan te doen. Verzwaren met tegels, rubber matten en zo.....

Leest Weheat hier mee? Vast wel.
Jouw bevindingen schreeuwen om een reactie van Weheat.
Als je het nog niet gedaan hebt, stuur ze dan een mailtje, c.q. een verwijzing naar je post?

dank in elk geval voor het delen van je bevindingen,

groeten, Hans. (op het punt om mn oer-Elga te vervangen door een BB...)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pierr
  • Laatst online: 21-10 12:45
Een BB die zoveel herrie maakt en waarvan de software hapert is niet goed.
Ik ben zelf ook lang aan het zoeken geweest naar een voor mij geschikte warmtepomp. Uiteindelijk bleven er 2 over en dat waren de Amber en de BB. Ik heb bewust gekozen voor de BB vanwege het feit dat je die pomp als gebruiker niet tot in het oneindige kan tunen. Ik ben redelijk handig en als ik mij daarin vastbijt kom ik een eind maar hoe zit dat als je over een jaar of twee weer iets aan wilt passen? Dan moet je weer in de materie duiken om dan maar weer te hopen dat je alles nog snapt. Voor mij dus een bewuste keuze om te kiezen voor een eenvoudige WP wat de bediening betreft. Dat je daarbij niet alles in kunt stellen is zeker waar en soms onhandig maar het maakt mijn leven ook een stuk gemakkelijker. De keuze voor de BB is ook genomen vanwege het model omdat hij daarmee prima op mijn garagedak zou passen.

Ik had tevens besloten om de pomp zelf te installeren. Enerzijds omdat mij dat wel een leuke uitdaging leek en anderzijds omdat ik helaas weinig goede ervaringen heb met ‘vakmannen’ die er een potje van maken. In mijn voorbereiding heb ik contact gehad met @carboy en @stoker. Zij hebben mij goed uit kunnen leggen wat er allemaal bij komt kijken bij het juist installeren van een WP en welke valkuilen ik mogelijk tegen zou kunnen komen. Uiteindelijk heb ik bij hun de bestelling geplaatst en ben ik aan de slag gegaan.

Ik heb een vrijstaande woning bestaande uit een hal, wc, bijkeuken, woonkamer met open keuken, 2 slaapkamers, badkamer en een garage. Alles was al voorzien van vloerverwarming met een totale oppervlakte van 146 m2. De woning is volledig gelijkvloers met slechts een kleine zolder als technische ruimte.
Als eerste heb ik de verdeelunit van de vloerverwarming vervangen door een open verdeler zonder pomp. Vervolgens heb ik de pomp op het dak van mijn garage geplaatst en de leidingen onder mijn dakpannen door naar de technische ruimte gebracht. Na het plaatsen van de binnenunit (met twee losse pompen) en het zoveel mogelijk op maat maken van de stalen leidingen heb ik de oude cv losgekoppeld. Dat was even een spannend momentje omdat je dan enige tijd zonder SWW zit en je toch maar hoopt of alles straks goed gaat werken. Na een kleine week alles te hebben aangepast kon ik het systeem gaan vullen en de boel opstarten en tot mijn eigen verbazing werkte het eigenlijk prima. @stoker heeft op de achtergrond een aantal instellingen aangepast en vanaf dat moment heb ik even niets meer aan de installatie gedaan om te kijken hoe deze zich zou gedragen. Na een aantal weken viel mij op dat de temperatuur in het 200 liter boilervat snel terug liep. Dit bleek uiteindelijk een keerklep te zijn die open bleef staan door een stukje plastic wat klem zat. Na het verwijderen daarvan werte de boel weer prima.

Inmiddels staat de pomp vanaf begin oktober te draaien en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben. De software laat mij de meest essentiële dingen zien waardoor ik goed overzicht heb waar de pomp allemaal mee bezig is. Als ik in mijn garage onder de warmtepomp sta hoor ik deze heel licht zoemen maar zeker niet storend. Een rammelende BB herken ik dus totaal niet.

Als ik terugkijk op het hele traject van oriëntatie tot installatie dan ben ik zeer tevreden over de wijze waarop ik ben ondersteund met technische kennis en informatie. Het installeren zelf was eigenlijk prima te doen en als je een beetje handig bent kan ik het iedereen aanraden. Je leert direct je pomp kennen en begrijpt daarmee beter wat er allemaal voor nodig is om een beetje warmte in je huis te krijgen.

Waarom schrijf ik dit? Uit ervaring weet ik dat de verhalen van anderen die jou voor zijn gegaan net even dat zetje in je rug kan zijn om zelf aan de slag te gaan. Ik lees soms spookverhalen over geplaatste warmtepompen en ook van de BB maar zelf kan ik daar tot nu toe alleen maar positief over zijn. En nee……ik heb geen aandelen in Weheat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:11
Na een maandje verwarmen met een Blackbird P80 wilde ik hier even mijn ervaringen delen. De praktijk blijkt anders dan ik verwacht had, ook na uitgebreid advies en een rondleiding met demo, voor het te verwachten geluid, bij de fabriek van WeHeat. Laten we met het geluid beginnen.

Geluid
- De WP maakt veel lawaai door trillingen die via het platte dak binnen flink te horen zijn. 's Nachts staat hij daarom zo laag mogelijk of uit. Nadeel is dat het 's ochtends een hele tijd duurt voor het weer behaaglijk is in huis. Hij wordt hier thuis inmiddels de rammelkast genoemd. Ik vrees voor de winter want we hebben de keuze tussen het huis laten afkoelen of wel warm maar een beroerde nachtrust.
- Het geluid van de luchtstroom was te verwachten en is ook acceptabel volgens mij.

App en portal
- De grafieken in de webportal zijn onoverzichtelijk als je een langere periode kiest. Dan heb je gewoon een grote brei waar je niks mee kan.
- In de webportal staat soms een CV ketel en soms niet. Ik heb er geen dus dat is heel vreemd. Volgens de data staat hij soms ook aan, maar dat kan echt niet.
- Sommige grafieken kun je nooit uitzetten in de webportal. Vermogen in en uit staat er altijd, ook als je alles deselecteerd in het temperatuuroverzicht.
- De app laat geen geschiedenis zien. Je kun alleen vandaag of deze week selecteren. Deze week op zondag selecteren betekent een lege grafiek. Geen vergelijk met andere periodes. Ik denk dan aan vergelijk met buijvoorbeeld vorige week, weekgemiddelde, zelfde periode vorig jaar e.d. Niet allemaal zinvol maar enig vergelijk is wel wenselijk.

- Zelf de maximale temperatuur instellen is er niet bij. Dat moet via de installateur. Dit is echt een gemis want optimalisatie is dan minder makkelijk volgens mij. Wellicht is daar een goede reden voor, gedoe over het warm krijgen van het huis als hij te laag staat bijvoorbeeld, maar daar zijn ze niet open over.
- De Home Assistant integratie is instabiel en heeft regelmatig re-authenticatie nodig. Soms meerdere keren per week. Daardoor raak je dus hele stukken logging kwijt. Dat is jammer want ik wil zelf ook wat rekenen aan de performance, COP over langere tijd bijvoorbeeld.
- Domoticz-integratie (wat ik liever zou hebben dan HA maar dat is een ander onderwerp) bestaat niet en is ook niet gepland. Dat snap ik wel, dit kost ook weer tijd voor de sw ontwikkelaars en HA is toch wel een paar maten groter dan Domoticz. Misschien ga ik daar zelf een keer mee aan de slag, er is wel een API.

En dan de installateur
- Als je ze telefonisch te pakken krijgt zijn ze vriendelijk en behulpzaam. Op email (het voorkeurscommunicatiemiddel volgend de website) reageren ze nagenoeg nooit. Zelfs geen auto-reply dat het een tijdje kan duren of dat ze binnen x werkdagen een reactie sturen. Gewoon niks. Dit is de ervaring met een installateur die hier regelmatig genoemd wordt en al lang met WeHeat zou samenwerken. Nogal vervelend gezien mijn eerste punt over het geluid.
- Afspraken over aanpassingen worden half uitgevoerd en dan komen ze ook nog op een dag/tijd die helemaal niet afgesproken is.

Maar is het erg dat die app en die portal slecht presteren? Misschien niet wat de verwarming doet het (behalve 's nachts vanwege het gerammel) en met de oude ketel had ik ook weinig logging, alleen gasverbruik via de slimme meter. Maar ik heb mede voor WeHeat gekozen vanwege de voorgestelde softwareontwikkelingen. En ik heb bewust voor een warmtepomp gekozen omdat ik mijn energieverbruik wil optimaliseren. Aan deze app en portal heb ik daardoor minder dan verwacht.

Zoals jullie kunnen lezen ben ik niet echt tevreden over mijn investering. Op dit moment kan ik het dan ook niet aanbevelen. Misschien is de software die de klant te zien krijgt allemaal nog niet af, dat kan natuurlijk maar dan is er nog best wat werk te verzetten. En dan had ik dat graag vooraf geweten.

[Afbeelding]
Welke thermostaat wordt hier gebruikt? De grafiek lijkt aan te geven dat de BB alleen aan/uit wordt geschakeld (dus niet netjes moduleert) en dan op een behoorlijk vermogen draait (en dus ook meer geluid maakt). Als je op een stooklijn draait, of een OpenTherm thermostaat die door de BB goed ondersteund wordt (dat zijn niet alle Opentherm thermostaten!) dan zou je een veel rustiger gedrag moeten zien, en ook minder geluid moeten ervaren.

Voorbeeld van mijn grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/er0cgUGID9n6vc_uOAc1my1Rp6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IfCutpYGbWYispptqvw1lqtT.png?f=fotoalbum_large

Wat voor dak gaat het om? Bij mij staat de BB op het garagedak, maar dat is wel van dik beton en 30cm isolatie bovenop het hele dak. Hierop liggen 2 lagen betontegels en daarop 2 lagen rubbertegels. Daarop dan de BB uiteraard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:16
Zoals jullie kunnen lezen ben ik niet echt tevreden over mijn investering.
Dank voor het delen van je verhaal. Veel punten voor mij erg herkenbaar ook na een vol jaar draaien met een BB, een aantal correcties in de installatie en veel feedback leveren aan Weheat. Het is nog steeds niet wat ik had verwacht hoewel het heeel langzaam beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
Nog even terugkomend op de mogelijkheid om 2 uur met de Sparrow verwarmen van het vat voor SWW:

- Is de warmte in 2 uur vergelijkbaar met een losse warmtepompboiler of bijv. De Nestore van Newton?
- Genoeg voor douchen (5 min)?

Want het prijsverschil tussen de Flint en de Sparrow (min subsidie) is dusdanig dat Flint met boiler min-of-meer neerkomt op de Sparrow Full Electric, of zelfs voordeliger..
Heeft iemand die Sparrow FE al in gebruik? Hoe bevalt dat? Hoe is dat energieverbruik in vergelijking?

Ik sta op het punt dat ik moet kiezen tussen de Flint of de Sparrow...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Maarten58 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:19:
Nog even terugkomend op de mogelijkheid om 2 uur met de Sparrow verwarmen van het vat voor SWW:

- Is de warmte in 2 uur vergelijkbaar met een losse warmtepompboiler of bijv. De Nestore van Newton?
- Genoeg voor douchen (5 min)?

Want het prijsverschil tussen de Flint en de Sparrow (min subsidie) is dusdanig dat Flint met boiler min-of-meer neerkomt op de Sparrow Full Electric, of zelfs voordeliger..
Heeft iemand die Sparrow FE al in gebruik? Hoe bevalt dat? Hoe is dat energieverbruik in vergelijking?

Ik sta op het punt dat ik moet kiezen tussen de Flint of de Sparrow...
Je moet kijken wat je nodig hebt. Als je nu bvb >1000m3 gas verstookt nu is de Flint mss niet de juiste optie.

Flint kan niet FE (SWW maken), dus ik weet niet wat je bedoelt met “Flint+boiler”?

Qua efficiëntie zullen de 2 elkaar niet veel ontlopen, maar dat kun je zo opzoeken op de site van Weheat.

Simpel gezegd kan de Sparrow in 2u 2x6kW=12kWh leveren. Echter, Afhankelijk van je boilervolume en ingestelde hysterese voor SWW duurt een SWW run maar 30-60min.

Hier een aardige calculator waarmee je wat inzicht krijgt in vermogen, opslagcapaciteit en douche-tijd: https://www.econo.nl/berekening-boiler-douchetijd

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:01
Nog even over alle perikelen op platte daken en het dan kwalijk noemen "aangezien de p80 daar speciaal voor bedoeld is". Die zaken worden veroorzaakt omdat iedere constructie bij bepaalde frequenties meeresoneert. Die frequenties verschillen voor iedere constructie en zullen dus niet vanuit de warmtepomp opgelost kunnen worden, maar dienen vanuit de correcte installatie en nazorg te komen. Op voorhand met zekerheid uitsluiten is niet te doen en zal bij iedere warmtepomp voorkomen. Neemt niet weg dat het bijzonder kwalijk is dat juist de aftersales vaak slecht is (die ervaring heb ik zelf ook bij een ander warmtepomp merk, die nota bene alleen eigen installateurs gebruikt).

Aanvulling:

Een warmtepomp is geen drop in replacement van een cv en vereist na installatie een periode van afstemming en afstelling om tot het ideale resultaat te komen. Wat dat betreft is een slecht ingeregelde cv vooral onzuinig en zie je bij een WP een heel scala aan ongemakken ontstaan.

[ Voor 33% gewijzigd door PVPaneel op 04-12-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
PGMO schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:10:

Welke aanbieder was dat? CB vraagt namelijk geen aanbetaling voor de schouw en ook geen bedrag voor eerste offerte. of ze moeten de regeltjes veranderd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
RNacoustics schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:16:
[...]

Welke aanbieder was dat? CB vraagt namelijk geen aanbetaling voor de schouw en ook geen bedrag voor eerste offerte. of ze moeten de regeltjes veranderd hebben?
Ik heb wel 500 aan moeten betalen voor de schouw on site bij CB, maar dus na geven van de opdracht
Daarvoor zat een schouw met foto's, telefonisch enzo, die was inderdaad gratis.

[ Voor 4% gewijzigd door Tijgerkracht op 04-12-2024 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:29
Tijgerkracht schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:20:
[...]

Ik heb wel 500 aan moeten betalen voor de schouw on site bij CB, maar dus na geven van de opdracht
Daarvoor zat een schouw met foto's, telefonisch enzo, die was inderdaad gratis.
Wanneer was dat? Schouw met foto's telefoon etc heb ik niet gehad. Wel gratis op locatie

[ Voor 9% gewijzigd door JurjenS7 op 04-12-2024 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmPeters69
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13:20

Geluid

App en portal

En dan de installateur

[Afbeelding]
Hier staat de blackbird bovenop dak slaapkamer, maar dit dak is van beton. WP plaatsen op houten dak wordt afgeraden. Is het rammelen een resonantie van het dak of een blikken geluid van de warmtepomp zelf?

HA integratie is inderdaad niet stabiel, ik ben hier (nog) niet verder ingedoken.

Ik had een paar voorstellen gedaan voor verbeteringen in de app en aansturing aan Weheat maar gezien de kwaliteit van de reacties heeft het geen prioriteit of er is gebrek aan manpower. Erg jammer, ik had verwacht dat een startup juist openstaat voor suggesties en wij gezamenlijk verbeteringen doorvoeren.

Voor ons grootste probleem is dat wij bandbreedte nodig hebben van de installateur (de Jong) maar deze heeft geen tijd, er is geen monteur beschikbaar (optimalisatie leidingwerk en verhelpen leiding suizen 1e verdieping). Nu is sinds 1 dec de Jong opgegaan in WeHeat zelf, en de claim is dat dezelfde kwaliteit verwacht kan worden na de overgang. -)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
[quote]bbbrumbrum schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:04:
[...]

Je moet kijken wat je nodig hebt. Als je nu bvb >1000m3 gas verstookt nu is de Flint mss niet de juiste optie.

Flint kan niet FE (SWW maken), dus ik weet niet wat je bedoelt met “Flint+boiler”?

Qua efficiëntie zullen de 2 elkaar niet veel ontlopen, maar dat kun je zo opzoeken op de site van Weheat.

Simpel gezegd kan de Sparrow in 2u 2x6kW=12kWh leveren. Echter, Afhankelijk van je boilervolume en ingestelde hysterese voor SWW duurt een SWW run maar 30-60min.

Hier een aardige calculator waarmee je wat inzicht krijgt in vermogen, opslagcapaciteit en douche-tijd: https://www.econo.nl/berekening-boiler-douchetijd
[/quote

@bbbrumbrum , met Flint en boiler bedoel ik natuurlijk dat ik voorlopig de Flint hybride gebruik, samen met de CVketel. Maar later, als deze errors krijgt, dat ik dan een WPB of een Newton Nestore aansluit en dan weer SWW heb en dus ook FE ben, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
En we gebruiken idd rond de 1000 kuub gas, met CVketel op 40 graden en van 22u tot 6u op 4,5 graad, dus uit. En dat werkt prima. Waarom zou de Flint qua capaciteit dan niet de juiste oplossing zijn?
Al begrijp ik goed wat het verschil is tussen 4KW en 6KW (Flint/Sparrow).

[ Voor 26% gewijzigd door Maarten58 op 04-12-2024 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
HarmPeters69 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:46:
[...]
"WP plaatsen op houten dak wordt afgeraden..."
Ik hoop dat het bij mij goed gaat... Installateur komt 9 december een Sparrow plaatsen op een plat dak, houten dakconstructie (zadeldak). Ze hebben aangegeven volle vertrouwen te hebben dat de WP geen resonantie gaat veroorzaken, ze gaan tegels/ontkoppelingsmatten/100cm bigfoots gebruiken. En ze hebben aangegeven dat als er alsnog resonantie zou zijn, ze het komen verhelpen...

Tot nu toe zeer goed proces met deze partij, hebben veel kennis en zijn makkelijk bereikbaar voor hun klanten met vragen. Maar vrolijk word ik niet van verhalen over lawaai op een plat houten dak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
JurjenS7 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:29:
[...]

Wanneer was dat? Schouw met foto's telefoon etc heb ik niet gehad. Wel gratis op locatie
Vorige week, zodat ze planning kunnen maken voor de installatie (omgeving Rotterdam).
Overigens nog geen afspraak voor installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Maarten58 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:59:
En we gebruiken idd rond de 1000 kuub gas, met CVketel op 40 graden en van 22u tot 6u op 4,5 graad, dus uit. En dat werkt prima. Waarom zou de Flint qua capaciteit dan niet de juiste oplossing zijn?
Al begrijp ik goed wat het verschil is tussen 4KW en 6KW (Flint/Sparrow).
Koevlaas zegt iets boven de 5kW.

Is de 1000m3 met of zonder SWW?

Kan goed gaan, maar is wel krapjes.

Maar als je de Nestore overweegt lijkt budget geen probleem (wat kost dat ding wel niet?), dan zou ik sowieso voor de Sparrow gaan. En dan gewoon FE met boiler en niet zo'n exotisch knalduur (toch?) apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
ik snap je @bbbrumbrum

1000 is geen sww. maar gelet op stoken alleen overdag met 40 graden, zegt veel. Het is op het randje met Flint. Maar als de CVketel geen backup meer is, dan is de Sparrow veiliger!

[ Voor 79% gewijzigd door Maarten58 op 04-12-2024 11:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
hans_u schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 00:43:
[...]

mmm. die snap ik niet.Gelaagdheid (koud water beneden, warm water boven) is toch juist beter met een warmtewisselaar ONDER in de boiler?
En afwijkende techniek tussen de I-WPV en de horizontale variant? Warmtewisselaar zit intern of extern, maar het basis idee is toch nog steeds hetzelfde? opwarmen alleen van 'onder' uit en niet met een spiraal die door de hele boiler loopt. Wat onvermijdelijk verstoring van de temperatuur boven in de boiler veroorzaakt.

Goede gelaagdheid betekent dat je een boiler (bijna) helemaal leeg kunt maken en nog steeds heet water van boven uit kunt tappen.
Met tussentijds opwarmen, hou je nog steeds warm water boven in en wordt eerst/vooral het koude water onderin opgewarmd.

Dit klinkt logisch (een warmtepomp komt i.t.t. een cv ketel niet meteen met water van 70 graden aanzetten) en is ook wat ik begrijp van ervaringen/tests door zeekoe.

Een verticale boiler zal dan wat beter werken dan een horizontale. kleiner oppervlak als scheiding tussen warm en koud.

De 300L boiler van weheat heeft ook alleen de spiraal in het onderste gedeelte.

Ik kijk zelf ook naar een daalderop.Ik kan de I-WPV net niet kwijt (beschikbare inbouwdiepte is net geen 60cm).
Als alternatief heb ik dan een los voorraadvat WPV 180L (50x50), maar dan heb ik wel de losse laadmodule nodig die ook bij het horizontale vat nodig is.
Mailtje naar Daalderop gestuurd : is dezelfde als de ingebouwde versie. Zelfde werking en rendement.
Is wel een relatief dure oplossing.

Er zijn ook 'gewone' A-klasse boilers van 56 cm doorsnee. Kan ik wèl kwijt.
Idealiter wil ik naar een situatie dat ik maar 1 keer per dag (als de zon schijnt) de boiler opwarm.
En dan zal het allemaal wel niet zo veel verschil maken...
Ik ben er nog niet uit.

Grateful for your expert views. :)

groeten, Hans.
De wisselaar en DHW pomp zitten onder het verticale vat. De DHW pomp circuleert (zwarte parapluutje) het water in de onderste 20cm van het vat. Het warmte water gaat ' drijven'. op het koude gedeelte en zo wordt al het water daarboven dus warm. Het warme water wordt aangezogen vanuit de bovenkant van het vat.
(groene buis).

De sensor zit op 1/4 van het vat in die metalen buis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVHaoYan3wiF-UmOPsojYiRJhIU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7P2AHnOfVK1bxcemwq9SiYm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DD2shiGIg3sJVPNFHaaqHDPnjXc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dUrrVw5bM8B36alDX0KbqAW.jpg?f=fotoalbum_tile

De horizontale is een ander ding. Dat is een heel geneuzel geweest met de ontwikkeling. de binnenkant ziet er dan ook heel anders uit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0p3eWIiNZzQZVChy8jIZNTK4ms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGAj6HUs7pLqjTlS9GfqvkUG.jpg?f=fotoalbum_large

Je hebt hier dus een laadmodule voor nodig, hierin zit de wisselaar en de DHW pomp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vt-gcz5uBZoRWhebwfFAtHWtU9A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4uTM7a3XL0ApgDdlup54mVAt.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61vtFHlKpAZcI6Q9_BeB-qxMSos=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bv7ddH1CslSBLKI2Ik4dbhE5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1iAPaGdswShNX2JB2aqCK7K9WU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fY3iBGhSltTvMoLItIOfWWa0.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 20% gewijzigd door Stoker op 04-12-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Wij hebben ook goeie ervaringen met Nexus boilers, mar wat je zegt. Het rendement - vanwege de gelaagdheid- is minder dan zo'n boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Geluid

App en portal

En dan de installateur

[Afbeelding]
Heb je foto's van de opstelling van jou BB? Misschien kunnen wij nog helpen om het geluid te verminderen?

Wij hebben ook Blackbirds geïnstalleerd en passen dan altijd een zware buffer onder pootjes toe om 'puntbelasting' te voorkomen. Dus eerst een rubber tegel. dan 1 of zelfs 2 dikke betontegels en daarop pas de BB.

Wat betreft instellingen;
OT; 1x (of 2x) aanpassen in de portal de maximale temperatuur instellen (Ja oké, kan ik dan wel zelf...), daarna regelt hij het zelf de watertemperatuur. Ik vind dit persoonlijk wel de mooiste.

Maar:
Aan/UIt; kan ook, dan kan je als gebruiker zelf de stooklijn instellen.
Stooklijn; zie hierboven.

Ik ben benieuwd. (overigens neemt dit niet je andere punten weg;))

[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 04-12-2024 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Maarten58 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:53:
ik snap je @bbbrumbrum

1000 is geen sww. maar gelet op stoken alleen overdag met 40 graden, zegt veel. Het is op het randje met Flint. Maar als de CVketel geen backup meer is, dan is de Sparrow veiliger!
Je moet even vermogen en capaciteit niet door elkaar halen. Of je nu 4x een uur 20kW, of 24u lang 3,3kW in je huis stopt, de totale hoeveelheid energie is hetzelfde.

De 40gr is meer om te zien of je afgifte de warmte kan aanvoeren op een WP-vriendelijke temperatuur. Dit heeft vooral met efficiëntie te maken, je COP is veel hoger. Maar qua vermogen maakt het de WP niet uit of hij 30 of 50gr moet maken.
Dus dat je afgifte geschikt is, maakt nog niet dat je met een kleinere WP uit kan. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Leuke info als het gaat om ROI (return on investment) wat regelmatig voorbij komt op het forum. De werkelijke gasprijs is meer dan 1.60.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQNJBJLMrt2JiOn_ECbkHS-0C2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRwRr5D0XmxWODFqJNab2AMp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 04-12-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:46:
Leuke info als het gaat om ROI (return on investment) wat regelmatig voorbij komt op het forum. De werkelijke gasprijs is meer dan 1.60.

[Afbeelding]
Dat hangt natuurlijk van je contract af. Maar is het nu al >1.60 per m3? Ik heb net voor iemand afgesloten, 3 jaar vast voor 1.31...

Zelf nog tot april 2027 voor 1.26...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:49:
[...]

Dat hangt natuurlijk van je contract af. Maar is het nu al >1.60 per m3? Ik heb net voor iemand afgesloten, 3 jaar vast voor 1.31...

Zelf nog tot april 2027 voor 1.26...
Goed lezen. Die 1.60 incl. Kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:50:
[...]

Goed lezen. Die 1.60 incl. Kosten
Ahhh je bedoelt inc de vaste kosten zoals vast recht en vaste leveringskosten.. ik snap je.

Heb je natuurlijk niets aan als je alsnog hybride gaat, maar goed om dat duidelijk te hebben.
Pagina: 1 ... 32 ... 122 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.