Stefannn schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:53:
[...]
nee,
"hoeft" niet.
voorkeur om het wel te doen.
je moet het systeem in rust wel op 0.3 a 0.5bar hogere druk zetten dan je anders had gedaan (bijvoorbeeld rond de 2bar ipv 1.5bar)
bij expansievat in retour komt er op de output van de warmtepomp 0.3 a 0.5bar bij
bij expansievat op aanvoer gaat er op de input van de warmtepomp 0.3 a 0.5bar vanaf
(expansive heeft ongeveer constante druk; warmtepomp maakt 0.3 a 0.5 drukstap over de warmtepomp)
[...]
en er is een theoretisch danwel realistisch (meningen verschillen) risico dat het "expanderende vat op aanvoer" sneller slijt dan het "imploderende van op retour".
Maar goed.. als het eenmaal zit en geen probleem geeft (zoals bij 90% van de mensen) >> niks aan doen.
Kijk @
Stefannn , dat is nog eens uitleg waar ik iets aan heb. Helaas had Caleffi me op het verkeerde been gezet met
deze video over hun componenten. Zij plaatsen hem in die video de aanvoer. Met jouw uitleg vermoed ik dat ze daarmee meer van hun expansivaten willen verkopen

en je hebt kans dat bij extreme onderdruk aan input er een luchtbelletje via de automatische ontluchter wordt ingetrokken door de drukpas bij aanslaan.
Ik heb er gisteren voor gekozen om toch maar een
automatische ontluchter te kopen. Dat in kader van; het is overdreven, maar ik installeer maar een keer en dan doe ik het liever helemaal goed (en ja, duur). Caleffi zegt; zet hem in de aanvoer (c.q. warme kant). Bij mij zou hij dan direct na de circulatie pomp komen. Moet ik uit jouw verhaal @
Stefannn constateren dat dat wel of geen handige plek is (in combinatie met expansievat in retour, waar ik nu wel uit ben).
Zijn er mensen die ervaring hebben met de
Caleffi expansievathouder console ? Kunststof plus isolatie leek me wel handig omdat ik de toekomst ook wil koelen en niet nog een plek wil waar de boel gaat condenseren.
Qua
voordruk van het expansievat. Ik las ergens dat kelder en begane grond 1.0 bar aan te raden was en 1e en 2e verdieping 0,5 bar? Er was / is een goede black friday aanbieding voor een Flamco 18L 1,0 bar vat (google vond hem), welke bovendien zo smal was dat hij op de plek past waar ik hem wilde, dus die heb ik maar besteld. Als echter 0,5 bar toch beter is, dan gaat hij weer terug.
Trouwens, heeft Weheat al
installatieschema(s) gepubliceerd voor de Flint als je niet gebruik maakt van ondersteuning door een CV ketel (en SWW apart inregelt)?. Lijkt natuurlijk wel op schema 42.1 in de installatiehandleiding. Overigens, die installatiehanleiding lijkt, ondanks de datum van juni 2024 op het voorblad, wel daarna bijgewerkt te zijn. Volgens mij zat schema 42.1 er bijvoorbeeld eerder niet in (staat ook 21 augustus 2024 boven). Versiemanagement lijkt niet helemaal lekker te gaan.
[
Voor 35% gewijzigd door
ntram op 30-11-2024 00:02
]