• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 00:33
Diesje schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:32:
[...]

Volgens CB is de Flint minder geschikt als je jaarlijks verbruik meer dan 1000m3 is.
Ok, dan even een sanity check voor onze situatie. We hebben een split airco unit, 3,5 kW in de woonkamer.

Dankzij die airco gaan we dit jaar heel netjes onder de 1000 kuub gas uitkomen, dat is inclusief SWW van ongeveer 25 kuub per maand. Dus netto om en nabij 700 kuub gas voor verwarming.

Dan zou een Flint samen met de airco me aardig door het hele stookseizoen moeten kunnen krijgen toch?

Slechtste geval staat ie continu 4 kW te pompen als het extreem koud is. In dat geval heb ik ook nog de gas CV als backup omdat we die voorlopig nog voor SWW blijven gebruiken.

Dan kan ik over een paar jaar precies zien hoeveel verwarming ik tekort kom om full electric te kunnen gaan. Beste geval redden we het gewoon al om full electric te verwarmen. Afgifte systemen zijn redelijk op orde, er komt dankzij een verbouwing een stuk vloerverwarming bij.

Klopt deze redenering?

[ Voor 8% gewijzigd door The - DDD op 28-11-2024 15:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-06 14:49
The - DDD schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:44:
[...]

Ok, dan even een sanity check voor onze situatie. We hebben een split airco unit, 3,5 kW in de woonkamer.

Dankzij die airco gaan we dit jaar heel netjes onder de 1000 kuub gas uitkomen, dat is inclusief SWW van ongeveer 25 kuub per maand. Dus netto om en nabij 700 kuub gas voor verwarming.

Dan zou een Flint samen met de airco me aardig door het hele stookseizoen moeten kunnen krijgen toch?

Slechtste geval staat ie continu 4 kW te pompen als het extreem koud is. In dat geval heb ik ook nog de gas CV als backup omdat we die voorlopig nog voor SWW blijven gebruiken.

Dan kan ik over een paar jaar precies zien hoeveel verwarming ik tekort kom om full electric te kunnen gaan. Beste geval redden we het gewoon al om full electric te verwarmen. Afgifte systemen zijn redelijk op orde, er komt dankzij een verbouwing een stuk vloerverwarming bij.

Klopt deze redenering?
Ik zou eerst maar even testen, of je met je huidige CV afgifte systeem met lagere aanvoer temperatuur van tussen de 30 en 45 graden je huis nog behaaglijk kan verwarmen. De Flint kan wel tot 70 graden gaan, maar dan betaal je de hoofdprijs voor elektra.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:01
Flintstone087 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:29:
Ik weet dat een pomp op de verdeler eigenlijk niet zo'n goed idee is. Maar het functioneert prima bij me. De pomp, een 15 jaar oude Wilo, is met 80 Watt ook een stroomvretertje. Hij zit in het stopcontact en draait 24/7. De binnenunit van Weheat heeft ook de mogelijkheid om de warmtepomp van de vloerverwarming te schakelen via de AUX uitgang. In de app zie je ook steeds dat CV pomp 2 is geactiveerd. Dan draait de pomp alleen als de warmtepomp ook in bedrijf is. Dat bespaart natuurlijk best veel elektriciteit. Goed idee? Heeft iemand hier ervaring mee? [Afbeelding]

[Afbeelding]
De grundfoss pomp op mijn vloerverwarming verbruikt 7 watt in auto adapt stand.

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 00:33
RNacoustics schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:52:
[...]

Ik zou eerst maar even testen, of je met je huidige CV afgifte systeem met lagere aanvoer temperatuur van tussen de 30 en 45 graden je huis nog behaaglijk kan verwarmen. De Flint kan wel tot 70 graden gaan, maar dan betaal je de hoofdprijs voor elektra.
Goed punt. Ik draai dit stook seizoen al met max aanvoer van 55 graden en dan komt de warmte retour met ongeveer 45 graden. Nog lagere aanvoer heb ik geprobeerd, maar kan mijn CV zijn warmte helemaal niet meer kwijt.

De CV kan zijn warmte niet kwijt en gaat pendelen. Met het koude weer kon ik dan met een dikke nachtverlaging de badkamer en de woonkamer in ongeveer een uurtje op temperatuur krijgen. (De woonkamer staat 1 radiator open om voldoende flow te krijgen.)

Die paar hele koude dagen ging het ook meer dan prima en als dan de warmtepomp op moet voeren naar 55 graden aanvoer, dan vind ik dat acceptabel. 75 zal zeker een beetje te gek worden idd. :D Daarnaast, mocht het toch niet gaan, dan heb ik toch al een hele mooie besparing (en goedkopere hypotheek vanwege hogere woningwaarde en lagere rente staffel daardoor) buiten de echte ijs dagen.

Het grote vraagteken wat ik idd heb is inderdaad of bij strenge vorst een 4 Kw (effectief) afdoende zal zijn. Maar ik heb voorlopig een backup.

• amiroo
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-02 09:58
bbbrumbrum schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:08:
[...]

In de grafiek is toch te zien dat de watertemp wegloopt van target en dat hij dat in z’n (korte) run bijtrekt?
Het is wederom een gare grafiek zonder thermisch geleverd vermogen en schaalverdeling, maar wss zit hij al aan z’n onderste modulatiegrens en gaat hij dus uit

En hij gaat 3 keer uit in 1,5-2u tijd? Wat is dan het probleem precies??
dit is een plot van de WeHeat-gebruikersinterface. Ze moeten verschillende parameters in één plot zetten, daarom is er geen enkele schaal. Maar je kunt een idee krijgen van de schaal van elke parameter door naar de spotwaarden te kijken.
het thermische vermogen is een vermenigvuldiging van het ingangsvermogen (blauw) en COP (groen), dus overbodig.

Ik ben nieuw met WP, dus ik vroeg me af of dit aan/uit-gedrag normaal (en duurzaam) is. Ik dacht dat ik misschien iets kon aanpassen om het te verminderen. :?
Voor zover ik het begreep, is dit volgens jou normaal.

Hoekhuis 60s 140m2 | WeHeat Sparrow + buffervat50L + Vaillant CV + T6 OT | 3x Jaga Tempo + 7 oude boven | 11x430 Wp Panelen

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:49
Ik weet dat een pomp op de verdeler eigenlijk niet zo'n goed idee is. Maar het functioneert prima bij me. De pomp, een 15 jaar oude Wilo, is met 80 Watt ook een stroomvretertje. Hij zit in het stopcontact en draait 24/7. De binnenunit van Weheat heeft ook de mogelijkheid om de warmtepomp van de vloerverwarming te schakelen via de AUX uitgang. In de app zie je ook steeds dat CV pomp 2 is geactiveerd. Dan draait de pomp alleen als de warmtepomp ook in bedrijf is. Dat bespaart natuurlijk best veel elektriciteit. Goed idee? Heeft iemand hier ervaring mee? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb eenzelfde situatie. Werkt prima!

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:23

[Afbeelding]
Oh goed zeg! Ik dacht even, dat gaat bij mij niet want ik kan geen draad van de binnenunit naar de vv pomp krijgen. Maar toen dacht ik....het is natuurlijk gewoon een aan/uit signaal, dus dat is met 2 Shelly1s prima op te lossen!

De pompschakelaar die de vv installateur heeft geplaatst kan namelijk niet afgesteld worden en gaat bij 30 graden nog niet aan....

Gauw nog even 2 shellys met Blackfriday korting halen :)

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:13
gratiz schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:42:
[...]

Ik heb eenzelfde situatie. Werkt prima!
Ah, dus het kan echt. Perfect. Ga morgen de vv pomp aansluiten op de binnenunit. Nog aandachtspunten? Tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 07:22

zeekoe

zeekoe

amiroo schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:26:
[...]

Ik ben nieuw met WP, dus ik vroeg me af of dit aan/uit-gedrag normaal (en duurzaam) is. Ik dacht dat ik misschien iets kon aanpassen om het te verminderen. :?
Voor zover ik het begreep, is dit volgens jou normaal.
Ik zie een vermogen in van 270 W, hij zal inderdaad op de onderste modulatiegrens zitten zoals eerder gesuggereerd. Mijn P80 gaat niet lager dan zo'n 550 Watt. Daaronder zit er niets anders op dan even helemaal uitschakelen. Als het kouder wordt, dan zul je waarschijnlijk zien dat hij langere runs gaat maken.

Een voorbeeld van wat je niet wilt is zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpccDkPhRsvMDvORbuTbj_o_5AY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iPctiOLFcbaJhTNPufxzCXWo.png?f=user_large

Dit is bij mij vandaag; hij warmt te hard op en moet daarom noodgedwongen uitschakelen.
Sinds kort heb ik een Remeha iSense na het berichtje van @jvlagsma dat je daarmee stooklijn en ruimteregeling kunt combineren. Daarvoor was het een om elkaar heen dansen van regelingen. Nu is dat eindelijk op orde, maar is het dus nog steeds niet optimaal. Vraag ligt bij de installateur of de regeling van de Blackbird wat subtieler kan...

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gratiz
Flintstone087 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:19:
[...]

Ah, dus het kan echt. Perfect. Ga morgen de vv pomp aansluiten op de binnenunit. Nog aandachtspunten? Tips?
Ja, tuurlijk kan het. Zie installeurshandleiding.

De "AUX" aansluiting kan ook worden gebruikt om
een bestaande vloerverwarming of centrale verwarmingscirculatiepomp aan te sluiten; deze zal dan in- en
uitschakelen met de circulatiepomp van de warmtepomp.
Let op: Het nominale vermogen van de gebruikte circulatiepomp mag niet meer dan 100 Watt
bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-06 14:36
Hebben meer mensen dat afgelopen nacht en ochtend er al een aantal ontdooi momenten zijn geweest met de Blackbird 8kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-06 23:22
Kevin1990 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:28:
Hebben meer mensen dat afgelopen nacht en ochtend er al een aantal ontdooi momenten zijn geweest met de Blackbird 8kW?
Geen enkele defrost gehad vannacht/vanmorgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvxz5NI9RUdw4mrNbeG9iEmnntM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zfbJgqhIwWSkcQH7xsuWDUs2.png?f=fotoalbum_large
Ik sinds middernacht 10x ca 10-15 min per keer. (blauw = ontdooien)

Afgelopen 3 uur ook nog 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jPdeeDaGp4Zhd0a5hQH8gSD3zE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MfFIScCGln90Fbg5K5rnCQ89.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Bij mij ook. Sinds vannacht is het weer feest. Kamertemperatuur stabiel 19,5 graden. Niets veranderd. Tado X thermostaat met OpenTherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-WIys-zRh7HzIHp48Ymb0u7CRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAcc733DkwNfGPESO1wJp2M3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door iApp op 29-11-2024 09:47 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmPeters69
  • Laatst online: 15-06 21:04
Yep, temperatuur <5gr, vorst zelfs hier in het zuiden. Ik pas een kleine nachtverlaging toe via Lyric T6 voor mijn Blackbird. De vermogenspieken ontstaan bij het verlaten van de ontdooi-modus, en duren een halfuur, onnodig energie verbruik lijkt mij, gemeld bij Weheat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XWMX5LoQDsELEPIxhzhTtPcoRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pAG4K00A381CTtcpAjOBA1gJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphoogeveen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-03 22:16
Hier met de Sparrow geen enkel ontdooi momentje.

Dit terwijl het wel gevroren heeft, ijs op het dak van de schuur te zien.(regio Utrechtse Heuvelrug)

kamer temperatuur lijkt laag, maar dit komt door zoneregeling in huis, hierdoor krijgt hij steeds andere info door in de grafiek. maar woonkamer is constant 20.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVTt78gd7dLEAF8iBexSH0sLLiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nW8xWrbSA9ml6hVP3i0yRI9N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door mphoogeveen op 29-11-2024 10:48 ]

Groet Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:54
gratiz schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:25:
[...]

Ja, tuurlijk kan het. Zie installeurshandleiding.

De "AUX" aansluiting kan ook worden gebruikt om
een bestaande vloerverwarming of centrale verwarmingscirculatiepomp aan te sluiten; deze zal dan in- en
uitschakelen met de circulatiepomp van de warmtepomp.
Let op: Het nominale vermogen van de gebruikte circulatiepomp mag niet meer dan 100 Watt
bedragen.
Gaat hij dan ook bijvoorbeeld in de zomer 1x per dag even lopen zodat de pomp niet vast gaat zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmPeters69
mphoogeveen schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:26:
[...]

Hier met de Sparrow geen enkel ontdooi momentje.

Dit terwijl het wel gevroren heeft, ijs op het dak van de schuur te zien.(regio Utrechtse Heuvelrug)
Ontdooi cycli zijn er alleen als de WP draait (op basis van luchtvochtigheid en buiten temp), wellicht heeft u nachtverlaging toegepast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gratiz
reiniero schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:27:
[...]

Gaat hij dan ook bijvoorbeeld in de zomer 1x per dag even lopen zodat de pomp niet vast gaat zitten?
Uit de vragen die al een keer aan Weheat zijn gesteld:
Komt er een zomer regime waarbij de circulatiepomp niet 1 maal per uur draait, maar hooguit 1 maal per dag? Antwoord: Bij een OT thermostaat die minder dan 15C water vraagt draait de circulatie pomp 1 maal per dag. Bij 15+, of geen OT elk uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphoogeveen
HarmPeters69 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:31:
[...]

Ontdooi cycli zijn er alleen als de WP draait (op basis van luchtvochtigheid en buiten temp), wellicht heeft u nachtverlaging toegepast?
nee geen nachtverlaging, woonkamer staat 24/7 op 20 graden, andere kamers 18 graden 24/7 en slaapkamer 17 graden 24/7 (zie in de Tado app dat het keurig constant paar tienden rond de ingestelde temperatuur schommelt in alle ruimten)

element is ook niet bevroren (zojuist even bekeken) hij staat op een mooi beschut plekje onder een afdak. wellicht dus niet koud genoeg geweest in de omgevring van de buitenunit om in ontdooistant te schieten afgelopen nacht.

[ Voor 8% gewijzigd door mphoogeveen op 29-11-2024 10:42 ]

Groet Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:19
Hier 1 defrost (Flint) rond 08:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• void1
  • Laatst online: 05-06 16:18
Weet iemand of de WEP 2 All-electric indoor (voor-gemonteerde set) kan worden geïnstalleerd en gebruikt zonder een warmwaterboiler, met de bedoeling dat hij volledig elektrisch klaar is en dat er in de toekomst een boiler wordt toegevoegd?

Met een prijsverschil van ~600 euro lijkt het een interessante optie te zijn in plaats van meer te moeten knutselen met pompen in de toekomst, afhankelijk van de bereidheid van een toekomstige boilerinstallateur om hieraan deel te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mbps
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 16:32
Hier 9 defrosts sinds 05:45 (Flint) bij buitentemperatuur tussen de 4,8 en 2,3 graden. Hij staat op een uitbouw, dus vorst aan de grond kan het niet zijn. ;)

Is dat abnormaal gedrag of hoort dit erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
1 keer vanochtend vroeg, maar het was maar 1 graad buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

HarmPeters69 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:24:
[...]

Yep, temperatuur <5gr, vorst zelfs hier in het zuiden. Ik pas een kleine nachtverlaging toe via Lyric T6 voor mijn Blackbird. De vermogenspieken ontstaan bij het verlaten van de ontdooi-modus, en duren een halfuur, onnodig energie verbruik lijkt mij, gemeld bij Weheat.[Afbeelding]
Wat bedoel je met onnodig stroom verbruik na een defrost? De warmte wordt onttrokken uit jouw afgiftesysteem en dat moet weer worden ingehaald. Defrosts zijn met dit weer vaak niet te vermijden.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:11
iApp schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:45:
Bij mij ook. Sinds vannacht is het weer feest. Kamertemperatuur stabiel 19,5 graden. Niets veranderd. Tado X thermostaat met OpenTherm.

[Afbeelding]
Wat zijn de aanvoer retour en de actuele flow waardes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Ah oke ik ben dus zeker niet de enige die dit heeft. Dit zal er dan wel bijhoren ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HarmPeters69
Carboy54 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:40:
[...]

Wat bedoel je met onnodig stroom verbruik na een defrost? De warmte wordt onttrokken uit jouw afgiftesysteem en dat moet weer worden ingehaald. Defrosts zijn met dit weer vaak niet te vermijden.
@Carboy54 Voor de defrost opgenomen vermogen 1.5-2kW, na de defrost gaat Blackbird volle bak voor ongeveer een half uur. Na dit half uur zakt het vermogen dan eindelijk terug, vrij abrupt. Zie ook de kleine overshoot van temp-house-in, niet nodig volgens mij. Een tijdelijke OpenTherm override is welkom bij verlaten defrost mode. Bijvoorbeeld het vermogen op het moment van ontdooicycles gebruiken bij verlaten cycli voor zeg een kwartier, hierna weer terug naar OpenTherm communicatie. Oftewel dempen van de regeling in het geval van vloerverwarming (traag afgifte systeem). Ik schat dat vorige (koude) week elke defrost mij 0.5-0.8kWh kostte, ik had er ca. 15 per dag...

Detail van een defrost gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVu6LvmN-iN3RmUQZgpiyv0O2Io=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Md45XUzgvJYGNIsHcsI4x96o.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door HarmPeters69 op 01-12-2024 11:11 . Reden: Adresseer de vragensteller ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
Mbps schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:00:
Hier 9 defrosts sinds 05:45 (Flint) bij buitentemperatuur tussen de 4,8 en 2,3 graden. Hij staat op een uitbouw, dus vorst aan de grond kan het niet zijn. ;)

Is dat abnormaal gedrag of hoort dit erbij?
Kan je een grafiekje delen? Die van mij staat ook op uitbouw, bij mij was het 2.5 graden buiten tijdens de enige defrost. Ik vermoed dat die van mij minder defrosts heeft, omdat hij op lager vermogen draait (hele nacht rond de 400W gemiddeld gedraaid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
zeekoe schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:40:
[...]

Dit is bij mij vandaag; hij warmt te hard op en moet daarom noodgedwongen uitschakelen.
Sinds kort heb ik een Remeha iSense na het berichtje van @jvlagsma dat je daarmee stooklijn en ruimteregeling kunt combineren. Daarvoor was het een om elkaar heen dansen van regelingen. Nu is dat eindelijk op orde, maar is het dus nog steeds niet optimaal. Vraag ligt bij de installateur of de regeling van de Blackbird wat subtieler kan...
Heb je de stooklijn, voetpunt en klimaatpunt nog aangepast in de isense voor de blackbird? Zie p.14/15 https://tools.remeha.nl/w...ershandleiding_iSense.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amiroo
  • Laatst online: 17-02 09:58
HarmPeters69 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:23:
[...]

...Een tijdelijke OpenTherm override is welkom bij verlaten defrost mode. Bijvoorbeeld het vermogen op het moment van ontdooicycles gebruiken bij verlaten cycli voor zeg een kwartier, hierna weer terug naar OpenTherm communicatie...
daarnaast denk ik dat het handig zou zijn om een ​​"knop" in de WeHeat-app te hebben om het comfortniveau aan te passen.
Dan kunnen gebruikers aanpassen hoe snel/langzaam ze willen dat de WP reageert op OT.

Hoekhuis 60s 140m2 | WeHeat Sparrow + buffervat50L + Vaillant CV + T6 OT | 3x Jaga Tempo + 7 oude boven | 11x430 Wp Panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
HarmPeters69 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:23:
[...]

Voor de defrost opgenomen vermogen 1.5-2kW, na de defrost gaat Blackbird volle bak voor ongeveer een half uur. Na dit half uur zakt het vermogen dan eindelijk terug, vrij abrupt. Zie ook de kleine overshoot van temp-house-in, niet nodig volgens mij. Een tijdelijke OpenTherm override is welkom bij verlaten defrost mode. Bijvoorbeeld het vermogen op het moment van ontdooicycles gebruiken bij verlaten cycli voor zeg een kwartier, hierna weer terug naar OpenTherm communicatie. Oftewel dempen van de regeling in het geval van vloerverwarming (traag afgifte systeem). Ik schat dat vorige (koude) week elke defrost mij 0.5-0.8kWh kostte, ik had er ca. 15 per dag...

Detail van een defrost gisteren:
[Afbeelding]
Daarom vind ik het wel zo fijn dat af en toe dan de CV ketel bijspringt. Kost mij hooguit 0,2 m3 gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
RNacoustics schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:53:
[...]

Daarom vind ik het wel zo fijn dat af en toe dan de CV ketel bijspringt. Kost mij hooguit 0,2 m3 gas.
0.2 kuub gas per koude dag/nacht + onderhoud CV + vastrecht + stijgende gasprijs + stijgende belasting op gas + de CV ketel een keer moeten vervangen. Is dat wel een verstandige keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
GoEV6 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:02:
[...]

0.2 kuub gas per koude dag/nacht + onderhoud CV + vastrecht + stijgende gasprijs + stijgende belasting op gas + de CV ketel een keer moeten vervangen. Is dat wel een verstandige keus?
Tja, dat is een andere discussie. Met mijn oude huis durf ik nog niet all-electric te gaan. Ziet het eerst nog een paar winters aan. En migreren naar FE kost ook zo'n 4k extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mbps
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 16:32
JurjenS7 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:43:
[...]

Kan je een grafiekje delen? Die van mij staat ook op uitbouw, bij mij was het 2.5 graden buiten tijdens de enige defrost. Ik vermoed dat die van mij minder defrosts heeft, omdat hij op lager vermogen draait (hele nacht rond de 400W gemiddeld gedraaid).
Ik heb een beetje overdereven zie ik, het waren 6 defrosts. (verkeerd gekeken omdat wanneer je bij periode op pijltje terug klikt, de tijd blijkbaar halverwege de periode ervoor teruggaat i.p.v. hele de periode ervoor)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lZDE8wfTRbrLeDvFd_MtUEg5-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y3HXw2KTbWmvb6Yg2tLiviu0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trF1hcxmH37awppKqK8gszpA9iA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZjI1TLfDijBc7cxvejpiKfYp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnIuB-wM7Bh-0-U4k1Ly13ShsMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R6uIcI5Hzp3RI9zeWqxxn9sG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-06 22:21
Zojuist belde AtlasPower om zijn verhaal te doen.
Eerst de vergelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8jSWokuu3RszkVutg1_5Kaf6sI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DxSwhz395dUKJuRdH4MCEypH.jpg?f=user_large

Verschil:
Atlas zegt dat ze/Weheat met de Nefit 2050 thermostaat niet kunnen communiceren
Coolblue wil naar de meterkast; Atlas pakt bestaand wandcontact met stekker dus
Atlas vond eerst buffervat niet nodig. Nadat ik noemde enkele matige reacties te hebben gelezen en ik pas wil betalen als het systeem goed werkt was een buffervat toch wel beter. (ik gun lokaal graag een klus maar heb een hekel aan gezeur)

Mijn vraag: hoe kom ik er achter of Weheat echt niet met de Nefit 2050 kan ?
Nog andere opmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
the noise schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:51:

Nog andere opmerkingen?
Zie https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
de nefit 2050 staat er niet bij. Nefit gebruikt toch ook geen opentherm op z'n eigen thermostaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBconsult
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-06 15:25

HBconsult

Creatief spelen met energie

void1 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:57:
Weet iemand of de WEP 2 All-electric indoor (voor-gemonteerde set) kan worden geïnstalleerd en gebruikt zonder een warmwaterboiler, met de bedoeling dat hij volledig elektrisch klaar is en dat er in de toekomst een boiler wordt toegevoegd?

Met een prijsverschil van ~600 euro lijkt het een interessante optie te zijn in plaats van meer te moeten knutselen met pompen in de toekomst, afhankelijk van de bereidheid van een toekomstige boilerinstallateur om hieraan deel te nemen...
Ik heb ook een "bijna" all electric draaien met een binnenunit.
Daar zit nu maar 1 pomp in.
Mijn tapwater komt uit een 150L vat van de zonneboiler die vooral in de winter naverwarming krijgt van de CV ketel. In de zomer heb ik altijd gratis warm water
harry

Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
Tele schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:02:
[...]
Zie https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
de nefit 2050 staat er niet bij. Nefit gebruikt toch ook geen opentherm op z'n eigen thermostaten?
Dank je.

Buffervat; er is vloerverwarming (bijna hele huis) Atlas rekent in liters in de leiding.. en zegt dan dat een vat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-06 21:35
Eerst de vergelijking:
[Afbeelding]

Verschil:
Atlas vond eerst buffervat niet nodig. Nadat ik noemde enkele matige reacties te hebben gelezen en ik pas wil betalen als het systeem goed werkt was een buffervat toch wel beter. (ik gun lokaal graag een klus maar heb een hekel aan gezeur)

Nog andere opmerkingen?
Ik zie regelmatig gedoe met thermostaten voorbij komen op dit forum. De enige thermostaat zonder gedoe is blijkbaar de Honeywell (nu Resideo) T6. Toevallig heb ik die ook, bevalt meer dan prima. De eerste thermostaat in mijn leven die ik zonder handleiding begrijp.

Daarnaast vraag ik me af of een bestaand stopcontact probleemloos zou werken. Dat kan alleen als je er zeker van bent dat er geen zware gebruikers op zitten. Iemand die bijvoorbeeld even een 1500W stofzuiger aansluit kan er dan voor zorgen dat de beveiliging in werking komt en je dus de meterkast in moet duiken. Ik heb zelf twee nieuwe groepen aangelegd. Op de groep van de backup heater zit ook nog een PV installatie, maar wel via een PV verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Eerst de vergelijking:
[Afbeelding]

Verschil:

Nog andere opmerkingen?
Advies is dat de buitenunit op een eigen groep en ook via aardlek schakelaar is aangesloten. Mag dus niet op een stopcontact.
Als de Nefit thermostaat niet werkt, neem je toch een Honeywell Round Modulation thermostaat van 5 tientjes erbij? Je kan later altijd nog upgraden naar een Tado o.i.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JurjenS7
Mbps schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:39:
[...]

Ik heb een beetje overdereven zie ik, het waren 6 defrosts. (verkeerd gekeken omdat wanneer je bij periode op pijltje terug klikt, de tijd blijkbaar halverwege de periode ervoor teruggaat i.p.v. hele de periode ervoor)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je Flint staat eigenlijk hele tijd vol vermogen te buffelen, maar als je kijkt hoelang in het uur de warmte output hoog is, is dat maar heel kort.Lijkt ook alsof de CV bijschakelt na je defrosts in ieder geval

Ik zelf stook nu op stooklijn. Tenzij de zon het huis inschijnt ofzo dan zet ik hem op opentherm (= uit dus). Mijn target temperature was vannacht 27-28 graden. Als je afgifte goed genoeg is, zou ik hier ook mee gaan experimenten. Het is niet ideaal, aangezien je een slimme warmtepomp beloofd is die uiteindelijk gewoon blind volgt wat je thermostaat vraagt en je kan heel weinig tweaken, maar voor nu (helemaal met een Tado thermostaat zoals ik) de enige oplossing

Weet niet of je afgifte/isolatie etc toelaat om hier mee te experimenteren, maar je kan het proberen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUc2ogg6IUYv77vhdEmQ_QRBeH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PEYxh6KkEOXz12VGCJBPHE0q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door JurjenS7 op 29-11-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Ik vind het toch raar dat ik mensen hoor die tevreden zijn met Tado in combinatie met de WeHeat.
Zelf krijg ik het niet voor elkaar om hem op opentherm te zetten. We hebben een draadloze Tado V3 met zoneregeling.

Ik heb hiervoor contat op genomen met WeHeat die mijn verwijst naar de installateur. Deze heeft nog een ander issue die eerst opgelost moet worden.

Als ik tado benader voor het probleem geven ze aan dat de V3 niet compatabel is met warmtepompen als ik vraag om een asluit schema. Ik heb foto's van zijn Tado met posities gezien hoe dit is aangesloten en dit werkt bij hem wel. Bij mij niet. Mogelijk omdat die van ons zelfstandig het CV systeem doet zonder CV ketel maar met en back up heater.

Overigens zie ik in de portal dat de heater op de verkeerde posities is aangesloten want de CV ketel signaal zie ik soms wel alleen de heater niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
Eerst de vergelijking:
[Afbeelding]

Verschil:

Nog andere opmerkingen?
CB wil nog wat voor me doen; 100,- korting vandaag.
Genoemd liever een thermostaat ipv korting. (hun inkoop = voor hem interessanter)
Dus nu de TadoV3+ erbij voor hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
Kevin1990 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:37:
Ik vind het toch raar dat ik mensen hoor die tevreden zijn met Tado in combinatie met de WeHeat.
Zelf krijg ik het niet voor elkaar om hem op opentherm te zetten. We hebben een draadloze Tado V3 met zoneregeling.

Ik heb hiervoor contat op genomen met WeHeat die mijn verwijst naar de installateur. Deze heeft nog een ander issue die eerst opgelost moet worden.

Als ik tado benader voor het probleem geven ze aan dat de V3 niet compatabel is met warmtepompen als ik vraag om een asluit schema. Ik heb foto's van zijn Tado met posities gezien hoe dit is aangesloten en dit werkt bij hem wel. Bij mij niet. Mogelijk omdat die van ons zelfstandig het CV systeem doet zonder CV ketel maar met en back up heater.

Overigens zie ik in de portal dat de heater op de verkeerde posities is aangesloten want de CV ketel signaal zie ik soms wel alleen de heater niet...
Dat is inderdaad bijzonder. Hier werkt de tado v3 zonder problemen met de flint. Word ook gewoon als opentherm herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
reiniero schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:42:
[...]

Dat is inderdaad bijzonder. Hier werkt de tado v3 zonder problemen met de flint. Word ook gewoon als opentherm herkent.
Met een full electric en draadloze Tado V3?
Indien ja. Wil je delen hoe hij bij jou aangesloten zit voor zowel het witte kastje (draadloze ontvanger) als in de WeHeat binnen unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Mbps schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:39:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ook 6 defrosts vannacht, nog met de Elga 4kW, ondanks dat ie op 50% vermogen draaide
...kan niet wachten op de Blackbird :)
Vochtpercentage vannacht was rond de 90% dus dat wil dan ook wel aanvriezen.
Buitentemperatuur rond de 2 graden hier, maar Brabant was veel kouder vanmorgen

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-05 11:23
Carboy54 schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:32:
[...]

Picobello BV
Als de sparrow wat gaat zakken komt de warmtewisselaar onder spanning te staan met geluid en problemen of schade tot gevolg. Hier horen minimaal flex leidingen van RVS tussen.
Persbochtjes belemmeren flow gewoon zoveel mogelijk laten buigen. Volstrekt onnodig.
Bedrading een rommeltje.
Geen isolatie toegepast.
Vvw verdeler vervangen / aanpassen.
Expansievat moet in de retour naar de pomp
Retour boiler probleem
Standaard mee geleverde verplichte keerkleppen in de 2 pompen niet gemonteerd inderdaad @Stoker 😫
Etc etc. Wat nog niet zichtbaar is.
In 1 dag gemoteerd wellicht?

@Razer mee eens.
OK, installateur is woensdag langs geweest en heeft de volgende wijzigingen doorgevoerd:
  • Keerkleppen geinstalleerd
  • Flexibele leidingen van RVS geinstalleerd
  • Bedrading een stuk netter weggewerkt
Ik ben nu tevreden.

Isolatie van de leidingen binnen ga ik zelf nog een keer doen. Daar neem ik liever zelf de tijd voor zodat het goed gebeurt, en op zich is een iets verwarmde schuur nu ook wel lekker.

Problemen met het mengen van de circuits zijn nu opgelost en alles draait lekker nu. Nu lekker bezig met het tweaken van het systeem.

Nog wel een paar (technische) vragen die zijn blijven hangen:
  • De flexibele buizen zijn niet geisoleerd. Volgens de monteur was dat niet nodig "omdat ze dubbelwandig zijn". Ik voel echter wel warmte dus wil ze wel graag isoleren. Wat kan ik daar het beste voor gebruiken?
  • Is er een manier om de betrouwbaarheid van de sensor voor "Watertemperatuur huis in" te vergroten? De meerlaagsbuis die we nu hebben helpt niet om die betrouwbaar te krijgen en er zit dus een behoorlijk verschil tussen de water temp uit de WP en de temp huis in.
Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diekgait
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12-06 13:58
Sjoerd666 schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:03:
Blackbird draait nu zon 2 weken met een Honeywell T6 (bedraad) dat gaat dagen goed maar dan verliest hij de verbinding en schiet de instelwaarde naar -1. Aan het verbruik te zien blijft hij wel verwarmen. Dit zal wel op de stooklijn zijn.

Als ik de stekker van de honeywell uit het (230V) stopcontact haal en er weer in doe reboot de thermostaat en gaat het weer een tijdje goed. nog geen internet in het nieuwe huis dus ik weet niet of ik de juiste firmware heb.

iemand ervaring mee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde met Flint en de T6R. Heb je hier al een oplossing voor gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:10
Kevin1990 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:37:

Krijgt hij de tado niet gevonden als je bij instellingen “ opentherm” aan klikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
the noise schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:37:
[...]

CB wil nog wat voor me doen; 100,- korting vandaag.
Genoemd liever een thermostaat ipv korting. (hun inkoop = voor hem interessanter)
Dus nu de TadoV3+ erbij voor hetzelfde geld.
Verschil met Atlas is behoorlijk groot en ook over Atlas waren aardig wat klachten hier op het forum. Dan zou ik persoonlijk met CB in zee gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
Kevin1990 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:49:
[...]

Indien ja. Wil je delen hoe hij bij jou aangesloten zit voor zowel het witte kastje (draadloze ontvanger) als in de WeHeat binnen unit?
Zo is ie aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnwacQpihj2tgWUN2LucDC63GTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiQm4jg6OSgJqSn72WGioQzf.jpg?f=fotoalbum_large
Deze kabel gaat rechtstreeks naar het bijbehorende contact op de binnenunit. Uit je vraag begrijp ik dat jij een draadloze tado hebt, dat heb ik dus niet. Maar dat zou verder weinig verschil moeten maken lijkt me?
Op dit moment heb ik geen foto van de binnenunit, daar kan ik slecht bij omdat ie onder de trap zit en net vanmorgen alles al weg gehaald en terug gezet om de pomp van de verdeler aan te sluiten op de binnenunit, wat overigens goed lijkt te werken.

Heb je al eens een factory reset geprobeerd van de Tado? Wat ik me kan herinneren kan je bij het installeren van de tado aangeven wat voor ketel je hebt. Bij mijn ketel werkte dat destijds niet goed en heb ik hem op standaard gelaten, toen werkte het wel goed. Kan het zijn dat hij op een specifieke ketel staat ingesteld?

[ Voor 12% gewijzigd door reiniero op 29-11-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphoogeveen
Kirvis schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:05:
[...]

OK, installateur is woensdag langs geweest en heeft de volgende wijzigingen doorgevoerd:
Ik ben nu tevreden.

Isolatie van de leidingen binnen ga ik zelf nog een keer doen. Daar neem ik liever zelf de tijd voor zodat het goed gebeurt, en op zich is een iets verwarmde schuur nu ook wel lekker.

Problemen met het mengen van de circuits zijn nu opgelost en alles draait lekker nu. Nu lekker bezig met het tweaken van het systeem.

• De flexibele buizen zijn niet geisoleerd. Volgens de monteur was dat niet nodig "omdat ze dubbelwandig zijn". Ik voel echter wel warmte dus wil ze wel graag isoleren. Wat kan ik daar het beste voor gebruiken?
  • Is er een manier om de betrouwbaarheid van de sensor voor "Watertemperatuur huis in" te vergroten? De meerlaagsbuis die we nu hebben helpt niet om die betrouwbaar te krijgen en er zit dus een behoorlijk verschil tussen de water temp uit de WP en de temp huis in.
Ik ben benieuwd!
ik heb de laatste stukje flex buiten leiding geïsoleerd met armaflex. even op internet zoeken en bestellen. (buisisolatie armaflex) even juiste diamerter opmeten en bestellen maar...

als je overal meerlagenbuis hebt kun je ergens een stukje (10cm ofzo) dunwandig staal tussen (laten) zetten en daar de sensor op zetten dan meet hij wel goede waarde.)

Groet Martijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:10
Gok dat het met een instelling te maken heeft.
Ik heb de sparrow volledig zelf geïnstalleerd maar bij de inbedrijfstelling vond hij geen thermostaat.
Na wat zoekwerk gevonden wat het probleem was.
In de handleiding voor installateurs staat een kopje “configuratie”.
Volg die stappen en zet bij stap E(bedraad) of stap I(draadloos) de config op D01.
Safe de hele bende, wacht een tijdje en probeer dan in de portal de opentherm functie.
Dit was de oplossing bij mij dus mij lijkt dat dit voor andere ook moet werken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRvtYVNxM5ooc4wz226GnyRqFbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qrSsdjufC8fEpmsMFSOz72eM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphoogeveen
Kevin1990 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:49:
[...]

hier full electric met tado V3+ bedraad, werkt prima.

hier een link hoe je hem kan instellen op opentherm. misschien helpt dat?
https://www.google.com/ur...Vaw04qFlC31zDs--LwFR-7hhe

Groet Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
mphoogeveen schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:57:
[...]

als je overal meerlagenbuis hebt kun je ergens een stukje (10cm ofzo) dunwandig staal tussen (laten) zetten en daar de sensor op zetten dan meet hij wel goede waarde.)
Dat is wel een goeie. Kan ik alleen niet zelf dus moet ik iemand voor vragen.

In welke zin wordt die parameter gebruikt in het aansturen van de WP? Als het gaat om de gevraagde temperatuur door de thermostaat of stooklijn, gaat ie dan uit van de temp uit parameter van de WP, of van de temp huis in parameter?

Omdat daar nogal een verschil tussen zit wil ik dat graag beter begrijpen om het systeem uiteindelijk beter te kunnen inregelen.

Op dit moment zie ik nog een heel groot verschil tussen de gevraagde temperatuur en de geleverde temperatuur, zowel bij mijn OpenTherm thermostaat (Toon) als bij het gebuiken van een stooklijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Kirvis op 29-11-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Kirvis schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:05:
[...]

Ik ben nu tevreden.

Ik ben benieuwd!
Dan hoop ik wel voor je dat hij ook het expansievat op de voorgeschreven wijze nu wel heeft gemonteerd.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RNacoustics schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:53:
[...]

Maar wel 450 euro aan gasmeter en onderhoudskosten ketel. Daar koop je momenteel 1700 kWh voor in 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
Carboy54 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:29:
[...]

Maar wel 450 euro aan gasmeter en onderhoudskosten ketel. Daar koop je momenteel 1700 kWh voor in 😁
Zelfde als bij een EV, onderhoudskosten zijn veel lager dan bij brandstof auto (geen olie, geen filter, veel minder remmen, etc), ik neem aan dat een warmtepomp ook weinig onderhoud nodig heeft.
Geen controle gasdruk, geen pakkingen vervangen, ...

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Carboy54 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:27:
[...]

Dan hoop ik wel voor je dat hij ook het expansievat op de voorgeschreven wijze nu wel heeft gemonteerd.
Nee, hij gaf aan dat dit bij een warmtepomp niet nodig is omdat die standaard met lagere temperaturen werkt dan een CV ketel.

Ik was eigenlijk een beetje klaar met deze partij dus heb er toen geen punt meer van gemaakt.

Waarom moet het drukvat per se in de retour zitten dan?

Ik heb vijf jaar garantie op de gehele installatie, dus mocht er wat mis gaan dan wordt het de komende vijf jaar in ieder geval opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoDo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:51
Even een vraag aan jullie.
Vandaag een offerte ontvangen voor een Weheat Blackbird
Ik ben benieuwd of dit een schappelijke offerte is.

Specificaties woning:
- Twee-onder-een-kapwoning
- Bouwjaar 2006
- energielabel A
- 140m2 vloeroppervlak
- Beganegrond compleet vloerverwarming 70M2
- boven radiatoren
- bad en douche
- 4 persoonshuishouden

Dit jaar de woning gekocht dus nog niet inzichtelijk wat daadwerkelijk het gasverbruik jaarlijks is.
Gezien de ketel op omvallen staat. staan we voor een keuze of nieuwe cv-ketel of direct inverteren in een full-eletric warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2x3i1X7eAppGn64TND44MzlEtHU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XtyKbdqf7Xzs3dkMnJpWkjpF.png?f=user_large
-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-06 23:22
RoDo schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:57:

Specificaties woning:
- Bouwjaar 2006
- energielabel A
- 140m2 vloeroppervlak
- boven radiatoren
- bad en douche
- 4 persoonshuishouden

Dit jaar de woning gekocht dus nog niet inzichtelijk wat daadwerkelijk het gasverbruik jaarlijks is.
Gezien de ketel op omvallen staat. staan we voor een keuze of nieuwe cv-ketel of direct inverteren in een full-eletric warmtepomp.

[Afbeelding]
-
Dat komt heel goed overeen met mijn installatie, qua installatie en prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Specificaties woning:
- Bouwjaar 2006
- energielabel A
- 140m2 vloeroppervlak
- boven radiatoren
- bad en douche
- 4 persoonshuishouden

[Afbeelding]
-
Ik lees " leveren verwijderen bestaande CV" en verderop " aansluiten op bestaande CV ketel". Wat gaat het worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:04

- Bouwjaar 2006, - energielabel A, - 140m2 vloeroppervlak, - boven radiatoren
Direct full electric lijkt mij beter, dat kan die BB80. Misschien nog wat radiatorfans. Scherpe prijs ook. Mijn offerte was hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:10
Voor rond de €13.100 voor subsidie heb ik offertes liggen voor de sparrow met een 50L buffervat, 200L boilervat en dan zonder de BUH.
Jij hebt een Blackbird, 300L en BUH voor nog geen €900 meer. Dat lijkt mij echt een goede prijs.
Verschil tussen sparrow en blackbird is ca €1000 + €300 voor het boilervat + ca €900 voor de BUH. Dat zou een verschil in materiaal zijn van €2200. Dan zouden de offertes voor mijn setup richting de €11.000 zonder subsidie moeten kunnen gaan, of zie ik hier wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoDo
  • Laatst online: 15:51
@GoEV6 ik zie het inderdaad, De oude ketel gaat eruit en er komt geen nieuwe ketel. Het wordt direct full electric.

@jeroendh Ik doe de elektra zelf de groepenkast moet hiervoor ook worden uitgebreid en de kabels trek ik er naar toe. Misschien zit daar ook nog een klein beetje verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
  • Laatst online: 27-05 14:43

Specificaties woning:
- Bouwjaar 2006
- energielabel A
- 140m2 vloeroppervlak
- boven radiatoren
- bad en douche
- 4 persoonshuishouden

[Afbeelding]
-
Ik heb van CB de zelfde prijs, alleen nog zonder buffervat maar mét weghalen CV. Overigens ook offertes wat +3000,- hoger zitten :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Kirvis schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:54:
[...]

Nee, hij gaf aan dat dit bij een warmtepomp niet nodig is omdat die standaard met lagere temperaturen werkt dan een CV ketel.

Ik was eigenlijk een beetje klaar met deze partij dus heb er toen geen punt meer van gemaakt.

Ik heb vijf jaar garantie op de gehele installatie, dus mocht er wat mis gaan dan wordt het de komende vijf jaar in ieder geval opgelost.
Gewoon omdat het wordt voorgeschreven 😁
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8JhvmB0ec6uorZEcrap4ToFj0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WzYAB3Md6GwQBlFC5tYVajJq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 16:07
Kirvis schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:54:
[...]

nee, "hoeft" niet.
voorkeur om het wel te doen.

je moet het systeem in rust wel op 0.3 a 0.5bar hogere druk zetten dan je anders had gedaan (bijvoorbeeld rond de 2bar ipv 1.5bar)
bij expansievat in retour komt er op de output van de warmtepomp 0.3 a 0.5bar bij
bij expansievat op aanvoer gaat er op de input van de warmtepomp 0.3 a 0.5bar vanaf
(expansive heeft ongeveer constante druk; warmtepomp maakt 0.3 a 0.5 drukstap over de warmtepomp)

en je hebt kans dat bij extreme onderdruk aan input er een luchtbelletje via de automatische ontluchter wordt ingetrokken door de drukpas bij aanslaan.

en er is een theoretisch danwel realistisch (meningen verschillen) risico dat het "expanderende vat op aanvoer" sneller slijt dan het "imploderende van op retour".

Maar goed.. als het eenmaal zit en geen probleem geeft (zoals bij 90% van de mensen) >> niks aan doen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Stefannn schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:53:
[...]

nee, "hoeft" niet.

je moet het systeem in rust wel op 0.3 a 0.5bar hogere druk zetten dan je anders had gedaan (bijvoorbeeld rond de 2bar ipv 1.5bar)
bij expansievat in retour komt er op de output van de warmtepomp 0.3 a 0.5bar bij
bij expansievat op aanvoer gaat er op de input van de warmtepomp 0.3 a 0.5bar vanaf
(expansive heeft ongeveer constante druk; warmtepomp maakt 0.3 a 0.5 drukstap over de warmtepomp)

en je hebt kans dat bij extreme onderdruk aan input er een luchtbelletje via de automatische ontluchter wordt ingetrokken door de drukpas bij aanslaan.

en er is een theoretisch danwel realistisch (meningen verschillen) risico dat het "expanderende vat op aanvoer" sneller slijt dan het "imploderende van op retour".

Maar goed.. als het eenmaal zit en geen probleem geeft (zoals bij 90% van de mensen) >> niks aan doen.
Kleine moeite om het in een keer goed te doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:11
Carboy54 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:04:
[...]

Kleine moeite om het in een keer goed te doen!
Je vraagt je af of de desbetreffende monteur wel plezier in zijn werk heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
jeroendh schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:26:
Voor rond de €13.100 voor subsidie heb ik offertes liggen voor de sparrow met een 50L buffervat, 200L boilervat en dan zonder de BUH.
Jij hebt een Blackbird, 300L en BUH voor nog geen €900 meer. Dat lijkt mij echt een goede prijs.
Verschil tussen sparrow en blackbird is ca €1000 + €300 voor het boilervat + ca €900 voor de BUH. Dat zou een verschil in materiaal zijn van €2200. Dan zouden de offertes voor mijn setup richting de €11.000 zonder subsidie moeten kunnen gaan, of zie ik hier wat over het hoofd?
Heb hier 10.300 voor Blackbird 8kW met 300L SWW vat, geen buffer, voorgemonteerde binnen unit.
Hybride systeem gaat weg, is ruim 3 jaar oud, buffervat ook weg, blijkt niet nodig
Dit is netto, dus subsidie eraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:56
Stefannn schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:53:
[...]

nee, "hoeft" niet.

[...]

Kijk @Stefannn , dat is nog eens uitleg waar ik iets aan heb. Helaas had Caleffi me op het verkeerde been gezet met deze video over hun componenten. Zij plaatsen hem in die video de aanvoer. Met jouw uitleg vermoed ik dat ze daarmee meer van hun expansivaten willen verkopen >:)
Ik heb er gisteren voor gekozen om toch maar een automatische ontluchter te kopen. Dat in kader van; het is overdreven, maar ik installeer maar een keer en dan doe ik het liever helemaal goed (en ja, duur). Caleffi zegt; zet hem in de aanvoer (c.q. warme kant). Bij mij zou hij dan direct na de circulatie pomp komen. Moet ik uit jouw verhaal @Stefannn constateren dat dat wel of geen handige plek is (in combinatie met expansievat in retour, waar ik nu wel uit ben).

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Caleffi expansievathouder console ? Kunststof plus isolatie leek me wel handig omdat ik de toekomst ook wil koelen en niet nog een plek wil waar de boel gaat condenseren.

Qua voordruk van het expansievat. Ik las ergens dat kelder en begane grond 1.0 bar aan te raden was en 1e en 2e verdieping 0,5 bar? Er was / is een goede black friday aanbieding voor een Flamco 18L 1,0 bar vat (google vond hem), welke bovendien zo smal was dat hij op de plek past waar ik hem wilde, dus die heb ik maar besteld. Als echter 0,5 bar toch beter is, dan gaat hij weer terug.

Trouwens, heeft Weheat al installatieschema(s) gepubliceerd voor de Flint als je niet gebruik maakt van ondersteuning door een CV ketel (en SWW apart inregelt)?. Lijkt natuurlijk wel op schema 42.1 in de installatiehandleiding. Overigens, die installatiehanleiding lijkt, ondanks de datum van juni 2024 op het voorblad, wel daarna bijgewerkt te zijn. Volgens mij zat schema 42.1 er bijvoorbeeld eerder niet in (staat ook 21 augustus 2024 boven). Versiemanagement lijkt niet helemaal lekker te gaan.

[ Voor 35% gewijzigd door ntram op 30-11-2024 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
ntram schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:52:
[...]

Kijk @Stefannn , dat is nog eens uitleg waar ik iets aan heb. Helaas had Caleffi me op het verkeerde been gezet met deze video over hun componenten. Zij plaatsen hem in die video de aanvoer. Met jouw uitleg vermoed ik dat ze daarmee meer van hun expansivaten willen verkopen >:)

[...]

Ik heb er gisteren voor gekozen om toch maar een automatische ontluchter te kopen. Dat in kader van; het is overdreven, maar ik installeer maar een keer en dan doe ik het liever helemaal goed (en ja, duur). Caleffi zegt; zet hem in de aanvoer (c.q. warme kant). Bij mij zou hij dan direct na de circulatie pomp komen. Moet ik uit jouw verhaal @Stefannn constateren dat dat wel of geen handige plek is (in combinatie met expansievat in retour, waar ik nu wel uit ben).

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Caleffi expansievathouder console ? Kunststof plus isolatie leek me wel handig omdat ik de toekomst ook wil koelen en niet nog een plek wil waar de boel gaat condenseren.

Qua voordruk van het expansievat. Ik las ergens dat kelder en begane grond 1.0 bar aan te raden was en 1e en 2e verdieping 0,5 bar? Er was / is een goede black friday aanbieding voor een Flamco 18L 1,0 bar vat (google vond hem), welke bovendien zo smal was dat hij op de plek past waar ik hem wilde, dus die heb ik maar besteld. Als echter 0,5 bar toch beter is, dan gaat hij weer terug.

Trouwens, heeft Weheat al installatieschema(s) gepubliceerd voor de Flint als je niet gebruik maakt van ondersteuning door een CV ketel (en SWW apart inregelt)?. Lijkt natuurlijk wel op schema 42.1 in de installatiehandleiding. Overigens, die installatiehanleiding lijkt, ondanks de datum van juni 2024 op het voorblad, wel daarna bijgewerkt te zijn. Volgens mij zat schema 42.1 er bijvoorbeeld eerder niet in (staat ook 21 augustus 2024 boven). Versiemanagement lijkt niet helemaal lekker te gaan.
Expansievat heeft dus voorkeur in de retour, maar zoals ik in vorige post aangaf, mocht het in de aanvoer (warme kant) zitten en je hebt geen problemen (met name geen lucht aanzuiging) dan is er niet echt een reden om veel geld of moeite te steken in verplaatsen. Plaatje van @Carboy54 klopt precies.

Ik heb zelf geen weheat, ik zit hier uit interesse, ik heb een water/water warmtepomp en heb letterlijk alles zelf gedaan van loodgieterswerk tot electronica tot software dus ik heb vooral algemene warmtepomp ervaring.

Automatische ontluchter moet vooral op een hoge plaats zitten, een plek waar lucht ophoopt. Aanvoer (warme kant) of retour (koude kant) maakt ook weer niet veel uit.
Op de retour krijg je bij opstart van de pomp een onderdruk-puls omdat het water in de installatie “langzaam op gang komt”. Als die onderdruk puls groter is dan je vuldruk dan komt er negatieve druk ten opzichte van omgeving op de automatische ontluchter en dan trekt die een lucht belletje. Met drukvat op retour hoeft niet het hele verwarmings circuit op gang te komen maar kan de puls uit het expansievat worden opgevangen.
Maar goed… als je de installatie op wat hogere druk zet dan wordt dit ook wel erg onwaarschijnlijk. Een onderdruk puls van 1.5bar is wel heel extreem. En een klein luchtbelletje blijft gewoon in de ontluchter en verdwijnt een minuut later alweer.

Nut van automatische ontluchters is beperkt. Zit er geen automatische ontluchter in de weheat? Automatische ontluchters hebben nadeel dat ze nogal gemakkelijk gaan lekken omdat de afdichting een vlotter tegen een rubber ringetje is in plaats van een stevig dicht gedraaid kraantje. Persoonlijk zou ik er niet meer dan 1 in het circuit plaatsen (voor ontluchting over langere tijd van luchtbuis langzaam “ont-oplost”), dus als er al 1 in de weheat zit geen extra. Ingesloten lucht op hoge plekken kan je gemakkelijk met handmatige kraantjes weghalen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:46
Uitleg wel of geen buffervat:
YouTube: Warmtepomp buffervat is NIET nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Ahh je bent met net voor. Ik dacht laat ik deze hier even delen, maar te laat!

Goeie analyse van Intergas op basis van real life data, en ondersteund dat wat hier op forum al meerdere keren is gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco

Specificaties woning:
- Bouwjaar 2006
- energielabel A
- 140m2 vloeroppervlak
- boven radiatoren
- bad en douche
- 4 persoonshuishouden

[Afbeelding]
-
Goed kijken of je echt een buffervat nodig hebt...als die er nog vanaf kan, kan het nog lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Stefannn schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 06:58:
[...]

Expansievat heeft dus voorkeur in de retour, maar zoals ik in vorige post aangaf, mocht het in de aanvoer (warme kant) zitten en je hebt geen problemen (met name geen lucht aanzuiging) dan is er niet echt een reden om veel geld of moeite te steken in verplaatsen. Plaatje van @Carboy54 klopt precies.

Ik heb zelf geen weheat, ik zit hier uit interesse, ik heb een water/water warmtepomp en heb letterlijk alles zelf gedaan van loodgieterswerk tot electronica tot software dus ik heb vooral algemene warmtepomp ervaring.

Automatische ontluchter moet vooral op een hoge plaats zitten, een plek waar lucht ophoopt. Aanvoer (warme kant) of retour (koude kant) maakt ook weer niet veel uit.
Op de retour krijg je bij opstart van de pomp een onderdruk-puls omdat het water in de installatie “langzaam op gang komt”. Als die onderdruk puls groter is dan je vuldruk dan komt er negatieve druk ten opzichte van omgeving op de automatische ontluchter en dan trekt die een lucht belletje. Met drukvat op retour hoeft niet het hele verwarmings circuit op gang te komen maar kan de puls uit het expansievat worden opgevangen.
Maar goed… als je de installatie op wat hogere druk zet dan wordt dit ook wel erg onwaarschijnlijk. Een onderdruk puls van 1.5bar is wel heel extreem. En een klein luchtbelletje blijft gewoon in de ontluchter en verdwijnt een minuut later alweer.

Nut van automatische ontluchters is beperkt. Zit er geen automatische ontluchter in de weheat? Automatische ontluchters hebben nadeel dat ze nogal gemakkelijk gaan lekken omdat de afdichting een vlotter tegen een rubber ringetje is in plaats van een stevig dicht gedraaid kraantje. Persoonlijk zou ik er niet meer dan 1 in het circuit plaatsen (voor ontluchting over langere tijd van luchtbuis langzaam “ont-oplost”), dus als er al 1 in de weheat zit geen extra. Ingesloten lucht op hoge plekken kan je gemakkelijk met handmatige kraantjes weghalen.
Automatische ontluchters mogen vanwege propaan veiligheid niet in huis worden geplaatst! Of eventueel na ontluchten dicht zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Carboy54 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:42:
[...]

Automatische ontluchters mogen vanwege propaan veiligheid niet in huis worden geplaatst! Of eventueel na ontluchten dicht zetten.
???? snap ik niks van ???
weet je zeker dat je geen dingen door elkaar haalt?

Ik heb het over automatische ontluchter op het cv-water circuit.
dat heeft niks met propaan te maken.
Elke gas cv-ketel heeft die ingebouwd (en die staan dus doorgaans binnenshuis)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Stefannn schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:45:
[...]

???? snap ik niks van ???
weet je zeker dat je geen dingen door elkaar haalt?

Ik heb het over automatische ontluchter op het cv-water circuit.
dat heeft niks met propaan te maken.
Elke gas cv-ketel heeft die ingebouwd (en die staan dus doorgaans binnenshuis)
Of ik het zeker weet. Genoeg cursussen gevolgd en gemonteerd. De Weheat is gevuld met R290 propaan als gas. Stel dat de warmtewisselaar lek raakt dan komt er propaan in het water circuit. Vandaar dat aut. ontluchters niet zijn toegestaan. Behalve als je ze na ontluchten dicht zet. De kans is klein maar toch. Dat zijn de voorschriften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-06 20:46
Ik ben nu een tijdje dit topic aan volgen en zit er toch aan te denken om een offerte aan te vragen voor een Sparrow, waarschijnlijk via CB want mijn eigen installateur wilt enkel een Hybrid opstelling leveren van Remeha (hij is sowieso niet van de warmtepompen).

Nu twijfel ik of de Sparrow in mijn situatie voldoet.
  • Versprongen rijtjes woning
  • 120m2
  • Sanitair warmwater via Atlantic Explorer
  • Jaarlijks gasverbruik tussen de 800 en 1200 m3
  • Verwarming middels radiatoren.
  • Aanvoer temperatuur CV 60 graden (lager kan misschien maar dan pendelt de CV).
  • Bouwjaar 1974 (gevel/zolder opnieuw geïsoleerd en HR++ glas)
Doel is enkel om woning all-electric te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Carboy54 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:52:
[...]

Of ik het zeker weet. Genoeg cursussen gevolgd en gemonteerd. De Weheat is gevuld met R290 propaan als gas. Stel dat de warmtewisselaar lek raakt dan komt er propaan in het water circuit. Vandaar dat aut. ontluchters niet zijn toegestaan. Behalve als je ze na ontluchten dicht zet. De kans is klein maar toch. Dat zijn de voorschriften.
Ahh!....
NB, het was trouwens niet bedoeld als vervelende opmerking, ik zie nu dat dat eventueel wel zo over had kunnen komen. Het is meer dat de initiële post dermate "out of the blue" was dat ik me er niks bij kon voorstellen.

Dat impliceert me dan nog wel wat......
Op gas-cv installaties is het neem ik aan wel gewoon toegestaan want mijn Vaillant ketel heeft een ingebouwde automatische ontluchter.
Maar dat betekent dus dat ik die eigenlijk dicht moet zetten.
En... dat warmtepomp installateurs eigenlijk na installatie de hele keten moeten checken op eventuele automatische ontluchters.

Nou zal het in praktijk allemaal niet zo'n vaart lopen maar ik geloof niet goed (maar misschien heb ik het weer mis) dat dat altijd netjes gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Stefannn schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:09:
[...]

Ahh!....
NB, het was trouwens niet bedoeld als vervelende opmerking, ik zie nu dat dat eventueel wel zo over had kunnen komen. Het is meer dat de initiële post dermate "out of the blue" was dat ik me er niks bij kon voorstellen.

Dat impliceert me dan nog wel wat......
Op gas-cv installaties is het neem ik aan wel gewoon toegestaan want mijn Vaillant ketel heeft een ingebouwde automatische ontluchter.
Maar dat betekent dus dat ik die eigenlijk dicht moet zetten.
En... dat warmtepomp installateurs eigenlijk na installatie de hele keten moeten checken op eventuele automatische ontluchters.

Nou zal het in praktijk allemaal niet zo'n vaart lopen maar ik geloof niet goed (maar misschien heb ik het weer mis) dat dat altijd netjes gebeurt.
In CV ketels is dit risico er niet. Is er geen gas-water wisselaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:43

hnq

[...]

Wel opmerkelijk dat in de schema's van WeHeat er een automatische ontluchter in de binnenunit staat. Zou ik dan gewoon 'ontluchter' van maken.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmPeters69
[...]

@Carboy54 Zie foto, dit heeft mijn installateur geplaatst afgelopen april. Voor zover ik weet staan deze niet dicht. De bewuste leidingen zijn aan/afvoer Blackbird. Isolatie heb ik zelf geplaatst. Wat is je advies? Thanks!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guCz9cYjdf6EpMZCdF0jBDaUi_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TiipFJpFaQDBfeY50DAifqC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCp1L1aQAtQOP0EPxnEwIAj9hvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VoWVlmzXxtlsPDp9uXOBuDkO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bbbrumbrum schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:23:
[...]

In CV ketels is dit risico er niet. Is er geen gas-water wisselaar.
Maar wel in een hybride combinatie 🔥

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

HarmPeters69 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:41:
[...]

@Carboy54 Zie foto, dit heeft mijn installateur geplaatst afgelopen april. Voor zover ik weet staan deze niet dicht. De bewuste leidingen zijn aan/afvoer Blackbird. Isolatie heb ik zelf geplaatst. Wat is je advies? Thanks![Afbeelding]

[Afbeelding]
Gewoon dicht zetten en af en toe bij stilstaande installatie zonder klachten over afnemende prestaties even openen. Zo doe ik het thuis ook. Na een aantal keren zit er vaak geen lucht meer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Carboy54 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:58:
[...]

Gewoon dicht zetten en af en toe bij stilstaande installatie zonder klachten over afnemende prestaties even openen. Zo doe ik het thuis ook. Na een aantal keren zit er vaak geen lucht meer in.
Maar mijn automatische ontluchters hebben een plastic dopje. Als er serieus druk op komt druk je dat er gewoon af (weet ik zeker want hij is wel eens gaan lekken en toen hielp dicht draaien niet, heb ik moeten vervangen).

Affijn.....
Mooie regel.... maar ik gok zo dat daar in praktijk maar weinig van terecht komt.
(waarmee ik overigens onverminderd blij ben dat ik op dit punt wat bijgeleerd heb. Ik maak liever bewust een risico afweging dan onbewust. Tot nog toe had ik geen flauw idee op dit punt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Stefannn schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:37:
[...]

Maar mijn automatische ontluchters hebben een plastic dopje. Als er serieus druk op komt druk je dat er gewoon af (weet ik zeker want hij is wel eens gaan lekken en toen hielp dicht draaien niet, heb ik moeten vervangen).

Affijn.....
Mooie regel.... maar ik gok zo dat daar in praktijk maar weinig van terecht komt.
(waarmee ik overigens onverminderd blij ben dat ik op dit punt wat bijgeleerd heb. Ik maak liever bewust een risico afweging dan onbewust. Tot nog toe had ik geen flauw idee op dit punt).
Het risico is inderdaad zeer klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:56
Is er buiten het esthetische gedeelde nog een verschil tussen de Sparrow P60 en de Blackbird P60. Voor plaatsing en het zicht maakt het voor mij weinig uit, aangezien hij op de garage komt. Kan alleen op basis van de website van WeHeat geen noemenswaardige verschillen vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Vince_ schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:41:
Is er buiten het esthetische gedeelde nog een verschil tussen de Sparrow P60 en de Blackbird P60. Voor plaatsing en het zicht maakt het voor mij weinig uit, aangezien hij op de garage komt. Kan alleen op basis van de website van WeHeat geen noemenswaardige verschillen vinden?
BB P60 is 600ex BTW duurder als ik me niet vergis....had dezelfde overweging en BB P60 zou voor mij niets extra's brengen.

Andere vraag aan @Carboy54 of @Stoker ... De AUX uitgang van de binnenunit, is dat gewoon een Aan/uit signaal? En staat er spanning op (en zo ja, hoeveel)? Ik wil de pomp van de vloerverwarming erop aansluiten maar kan geen draad trekken. Ik wil dit opvangen dmv twee Shelly1 die potentiaal vrij kunnen schakelen. Als de ene een AAN ontvangt van de AUX, stuurt hij een AAN naar de tweede Shelly waar de pomp van de VV op aangesloten staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:13
jelleeelco schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:27:
[...]

Andere vraag aan @Carboy54 of @Stoker ... De AUX uitgang van de binnenunit, is dat gewoon een Aan/uit signaal? En staat er spanning op (en zo ja, hoeveel)? Ik wil de pomp van de vloerverwarming erop aansluiten maar kan geen draad trekken. Ik wil dit opvangen dmv twee Shelly1 die potentiaal vrij kunnen schakelen. Als de ene een AAN ontvangt van de AUX, stuurt hij een AAN naar de tweede Shelly waar de pomp van de VV op aangesloten staat.
Ik heb de pomp van mijn vloerverwarming aangesloten via die AUX. Is 230 volt, aan/uit, max 100 Watt. Werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-06 21:35
ngommers schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:56:
Ik ben nu een tijdje dit topic aan volgen en zit er toch aan te denken om een offerte aan te vragen voor een Sparrow, waarschijnlijk via CB want mijn eigen installateur wilt enkel een Hybrid opstelling leveren van Remeha (hij is sowieso niet van de warmtepompen).

Nu twijfel ik of de Sparrow in mijn situatie voldoet.
  • Versprongen rijtjes woning
  • 120m2
  • Sanitair warmwater via Atlantic Explorer
  • Jaarlijks gasverbruik tussen de 800 en 1200 m3
  • Verwarming middels radiatoren.
  • Aanvoer temperatuur CV 60 graden (lager kan misschien maar dan pendelt de CV).
  • Bouwjaar 1974 (gevel/zolder opnieuw geïsoleerd en HR++ glas)
Doel is enkel om woning all-electric te verwarmen.
Het zou in principe met een Sparrow moeten kunnen, maar als het op 60 graden moet zou ik me toch eens achter de oren krabben of je dat aan kunt passen. De COP gaat wel heel erg achteruit op 60 graden. Ik zou ook investeren in lagetemperatuur radiatoren of op zijn minst ventilatoren plaatsen onder de radiatoren. Beter is als je met pak 'm beet 35 of 40 graden uit de voeten kunt, ideaal is vloerverwarming met ca 30 graden. Ik schat dat je met 60 graden minimaal 2 x zo veel stroomverbruik hebt als met 35 graden. Ik weet niet of de Sparrow het nominale vermogen van 6 kW haalt bij -10 graden buiten en 60 graden water.
Qua isolatie lijkt je huis prima geschikt en zou een Sparrow zeker passend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Flintstone087 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:40:
[...]

Ik heb de pomp van mijn vloerverwarming aangesloten via die AUX. Is 230 volt, aan/uit, max 100 Watt. Werkt perfect.
Dank! Dat moet dan prima lukken met een Shelly1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RFIDguru schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:19:
[...]

Het zou in principe met een Sparrow moeten kunnen, maar als het op 60 graden moet zou ik me toch eens achter de oren krabben of je dat aan kunt passen. De COP gaat wel heel erg achteruit op 60 graden. Ik zou ook investeren in lagetemperatuur radiatoren of op zijn minst ventilatoren plaatsen onder de radiatoren. Beter is als je met pak 'm beet 35 of 40 graden uit de voeten kunt, ideaal is vloerverwarming met ca 30 graden. Ik schat dat je met 60 graden minimaal 2 x zo veel stroomverbruik hebt als met 35 graden. Ik weet niet of de Sparrow het nominale vermogen van 6 kW haalt bij -10 graden buiten en 60 graden water.
Qua isolatie lijkt je huis prima geschikt en zou een Sparrow zeker passend zijn.
Ik denk dat zijn huidige minimum temperatuur meer te maken heeft met een pendelende CV dan dat hij het huis niet warm zou krijgen, maar kan me vergissen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkHoef
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-01 16:35
Ik ben benieuwd!
[/quote]

Ik heb de volgens de monteur ‘geisoleerde buizen’ nageisoleerd met standaard grijze leidingisolatiebuizen. Vastgetaped met tape. Werkt prima. Scheelt bij mij 300W verlies.

Als je ergens een knelfitting van metaal hebt kun je daar de sensor opklikken. Dan krijg je een behoorlijk betrouwbare meting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-06 07:49
jelleeelco schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:27:
[...]

BB P60 is 600ex BTW duurder als ik me niet vergis....had dezelfde overweging en BB P60 zou voor mij niets extra's brengen.

Je AUX is voor een 3e pomp. Weet niet of deze geschakeld wordt.

Maar..

Waarom een pomp op je verdeler? Al dat gepiel kost toch meer tijd en Miss zelfs geld dan je verdeler te vervangen?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Stoker schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:43:
[...]

Je AUX is voor een 3e pomp. Weet niet of deze geschakeld wordt.

Maar..

Waarom een pomp op je verdeler? Al dat gepiel kost toch meer tijd en Miss zelfs geld dan je verdeler te vervangen?
Dat gepiel is gratis en shellys kosten bijna niets. Verdeler vervangen voor een LTV staat in de planning, maar alles kost geld....(ruwe schatting was 700-800e).

Ik probeer het hier eerst even mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-06 07:49
Hoeveel verdelers ga je vervangen voor dat geld?

Je hebt na het vervangen een hoger rendement en gaat daardoor minder geld uitgeven. Als je echt op de centen let; dan heb je ook geen pomp die stroom nodig heeft en je kan direct een verdeler kiezen met een grote doorlaat; bijvoorbeeld 1” ipv 1/2” zoals op de meeste mengverdelers.

Ik snap echt dat je geld probeert te besparen door gebruik te maken wat er al beschikbaar is, maar ik durf wel te stellen dat dit niet een handige keuze voor langere termijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Stoker op 30-11-2024 23:37 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

"Buy once, cry once" :Y

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 31 ... 89 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.