Oef, dat vind ik wel slecht van CB zeg. Heb je een apart nummer of aparte "warmtepompdesk" waar je terecht kan of ga je gewoon naar het algemene nummer/email adres en wordt er een scriptje voorgelezen?iApp schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:10:
[...]
Je geeft aan contact te hebben gehad met Weheat over dit probleem. Ik ervaar hetzelfde probleem met mijn BBP80. Heeft Weheat je kunnen helpen? Waren ze meedenkend?
De Coolblue klantenservice gaf - na 5 dagen - reactie op mijn probleem, namelijk: "Ik zie dat het nu warm is in je huis. Zo te zien is het probleem opgelost". Waarna ik antwoordde: "Dat is logisch. Het is vandaag (24-11) 15 graden buiten! Ik mail jullie wel weer als het vriest.".
Dit kan alleen de installateur zien geloof ik. Die krijgt meer data te zien dan de eindgebruiker zelf (helaas).mphoogeveen schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:09:
[...]
ik bedoel onderanderen de info bij de kopjes compressor en warmtepomp.
bijvoorbeeld bij compressor heb ik bv maar 1 data veld terwijl bij die ander er 8 data valeden staan.
is dit iets wat de installateur moet/kan open zetten of gaat dat via weheat? of hangt het er vanaf welk type je hebt?
@Carboy54 is (geloof ik) installateur, dus dat verklaart het verschil.
Dit is uit het installateurs account vandaar.Kirvis schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:21:
[...]
Dit kan alleen de installateur zien geloof ik. Die krijgt meer data te zien dan de eindgebruiker zelf (helaas).
@Carboy54 is (geloof ik) installateur, dus dat verklaart het verschil.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Heb je inmiddels een T6 hangen? Zo ja, wat zijn je bevindingen?Jaybow schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:02:
[...]
Net thuis en gechecked. De opentherm ketelmodule staat in storing (rood knipperend lampje). Niets helpt. Stroom er af en er weer op. Knopje ingedrukt houden. De module reageert nergens op.
Ik ben wel klaar met de evohome. Ik ga een andere thermostaat (T6?) kopen en laat de vloerverwarming-klep open. De HR92 radiatorknoppen gaan standalone werken.
Hallo,
Ik overweeg mij ook te voegen bij de WeHeat garde, met een 6kW Sparrow all electric (ready). De installatie zou ik zelf willen en kunnen doen.
Ik vraag me echter af richting de bezitters, wat het verschil in de binnenunits precies is. De hybride variant heeft 1 pomp, de all electric 2, en er zit een verwarmingselement a 3kw bij in?
Compact heeft een 3-weg klep ipv extra pomp voor - ik denk- parallel bedrijf?
Hoe ziet dat element eruit? Want voor 1000 euro extra zet ik die er samen met een extra pomp zelf wel bij in. De print en behuizing lijken verder allemaal hetzelfde.
Volgens mij zijn er 4 combinaties:
Hybride - compact
Hybride - voorgemonteerd
All Electric - compact
All Electric - voorgemonteerd
Iemand die een fotootje kan maken van dat element of kan uitleggen hoe het zit?
* edit:
even contact gezocht met een verkoper. Die gaf inderdaad aan dat het enige verschil tussen de All electric compact en voorgemonteerd de pomp en het verwarminsgelement zijn.
Ik overweeg mij ook te voegen bij de WeHeat garde, met een 6kW Sparrow all electric (ready). De installatie zou ik zelf willen en kunnen doen.
Ik vraag me echter af richting de bezitters, wat het verschil in de binnenunits precies is. De hybride variant heeft 1 pomp, de all electric 2, en er zit een verwarmingselement a 3kw bij in?
Hoe ziet dat element eruit? Want voor 1000 euro extra zet ik die er samen met een extra pomp zelf wel bij in. De print en behuizing lijken verder allemaal hetzelfde.
Hybride - compact
Hybride - voorgemonteerd
All Electric - compact
* edit:
even contact gezocht met een verkoper. Die gaf inderdaad aan dat het enige verschil tussen de All electric compact en voorgemonteerd de pomp en het verwarminsgelement zijn.
[ Voor 39% gewijzigd door woutrp op 27-11-2024 09:30 ]
Coolblue heeft een eigen nummer voor de warmtepomp afdeling. Volgens hun website tot 20 uur open, maar als je belt blijkt dat tot 17 uur te zijn.jelleeelco schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:15:
[...]
Oef, dat vind ik wel slecht van CB zeg. Heb je een apart nummer of aparte "warmtepompdesk" waar je terecht kan of ga je gewoon naar het algemene nummer/email adres en wordt er een scriptje voorgelezen?
Je kan ze ook mailen maar de reactietijd verschilt sterk per medewerker. De een doet er een paar uur over en de ander een aantal dagen.
Helder @bbbrumbrum en @jelleeelco, ga ik eerst de convectorput boosten en kijken wat dat oplevert
bbbrumbrum schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:55:
[...]
Inderdaad, eerst afgifte op orde brengen (fans in de put en onder radiatoren), kijken of je temperatuur omlaag kan krijgen naar ~40gr. Isoleren kan daarna(ast) ook nog.
Dat de CV relatief nieuw is, is geen reden. Uiteindelijk moet je toch de switch naar all-electric maken, dan maar beter zo vroeg mogelijk, elk jaar zonder gas is een besparing. En beter een nieuwere CV-ketel op marktplaats zetten, dan krijg je er ook nog wat voor terug.
woutrp schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:36:
Hallo,
Hybride - compact
Hybride - voorgemonteerd
All Electric - compact
* edit:
![]() | ![]() |
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Rond de laatste vraag heb ik dit gevonden op de site van WeHeat:void1 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:59:
[...]
Wat zorgt ervoor dat de WeHeat WP zijn vermogen kan moduleren? Is dit gebaseerd op de gedetecteerde retourwatertemperatuur en zo ja, is er ooit zin om dit te combineren met een modulerende Opentherm-thermostaat?
In een hybride setup, kan de WeHeat fungeren als een Opentherm-client, of is de WP-CV bediening alleen via aan/uit?
https://support.weheat.nl...enunit-2-3?language=nl_NL
Het is duidelijk dat de WeHeat de CV kan bedienen via Opentherm of aan/uit. Zou de Opentherm-optie beter zijn in dit geval?
Verleden week heeft CB bij mij de Sparrow geïnstalleerd met een 200L boilervat. De eerste dagen was het nog even zoeken naar een goede COP, mede doordat de backupheater met het opstarten aansloeg om (m.i.) onnodig hoge temperaturen te vragen. Nu ik de nachtmodus er vanaf heb gehaald, aanvoertemperatuur heb gecapped en alles standaard de limiet op 100% te zetten lijkt dat in orde te zijn en kom ik tussen de 4,5 en 5+. Dan gaat die prima modulerend aan het werk en lange tijd op lage capaciteit bezig. Heb opentherm via de Tado V3.
Enige rare nu is dat de warmtepomp niet aanslaat bij verandering in tijdschema's.
Afgelopen maandag duurde het ruim 3 uur voordat die aansloeg. Gisteren weer c.f. schema (zelfde als maandag). Nu deze ochtend doet hij niks ondanks dat de gevraagde watertemperatuur sinds 07:00 op 37 graden staat maar de Sparrow niet lijkt te reageren hierop. Ik heb deze vraag ook al uit staan bij CB maar wellicht dat iemand hier een idee heeft?
=========
Update 12:07
De sparrow lijkt zijn koffie op te hebben en is weer aan de slag gegaan. Ik wacht nog op reactie van CB waar dit mee te maken heeft.
Enige rare nu is dat de warmtepomp niet aanslaat bij verandering in tijdschema's.
Afgelopen maandag duurde het ruim 3 uur voordat die aansloeg. Gisteren weer c.f. schema (zelfde als maandag). Nu deze ochtend doet hij niks ondanks dat de gevraagde watertemperatuur sinds 07:00 op 37 graden staat maar de Sparrow niet lijkt te reageren hierop. Ik heb deze vraag ook al uit staan bij CB maar wellicht dat iemand hier een idee heeft?
=========
Update 12:07
De sparrow lijkt zijn koffie op te hebben en is weer aan de slag gegaan. Ik wacht nog op reactie van CB waar dit mee te maken heeft.
[ Voor 7% gewijzigd door reupert op 27-11-2024 12:08 ]
Ook dit is onderdeel van de energietransitie waar we met z'n allen in zitten: know-how, installatie-/ en support capaciteit in de markt nog niet op niveau van de plug&play cv-keteltjes. Veel WP installateurs uit zonnepaneel markt, electrische skills goed, hydraulisch nog in opbouw. Slingerkoers uit Den haag ook niet constructief. Meedenken/werken door tweakers zeker goed, ga zo door!reiniero schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:05:
[...]
Coolblue heeft een eigen nummer voor de warmtepomp afdeling. Volgens hun website tot 20 uur open, maar als je belt blijkt dat tot 17 uur te zijn.
Je kan ze ook mailen maar de reactietijd verschilt sterk per medewerker. De een doet er een paar uur over en de ander een aantal dagen.
Dat is goed te merken inderdaad, dat er bij CB nog ervaring opgedaan moet worden. Opzich niet erg, je kan niet ineens alles weten natuurlijk. Als ze in dit tempo doorgaan denk ik dat ze over een half jaar al heel wat ervaring hebben opgedaan en de manier van werken ook verbeterd zal zijn.wbdj schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:33:
[...]
Ook dit is onderdeel van de energietransitie waar we met z'n allen in zitten: know-how, installatie-/ en support capaciteit in de markt nog niet op niveau van de plug&play cv-keteltjes. Veel WP installateurs uit zonnepaneel markt, electrische skills goed, hydraulisch nog in opbouw. Slingerkoers uit Den haag ook niet constructief. Meedenken/werken door tweakers zeker goed, ga zo door!
Qua voorbereiding had ik inderdaad wel geholpen door vast een gat te graven, kabel te leggen, utp in kabelgoot van thermostaat naar de plek van de binnenunit etc. Scheelt hun weer werk en ik weet dat het op mijn manier gebeurd.
Al met al draait mn flint nu een week en ben ik er tevreden over. Niet zozeer over CB maar wel over weheat. Enige 2 puntjes zijn dat de buitenunit slecht contact maakt met 4g van Vodafone waardoor de warmtepomp soms een hele poos offline is. Hij werkt dan nog wel maar je kan geen data inzien of instellingen veranderen. Had mooi geweest als er ook een optie voor WIFI op zou zitten. CB overlegd nu met weheat of er een oplossing voor is, zoals een externe antenne oid.
Ander puntje is dat de pomp bij de binnenunit onder de trap best lawaai kan maken. De trap word dan een mooie versterker waardoor het geluid in heel het huis is te horen. Hier moet ik nog wat op verzinnen (geluidsisolatie oid) of gewoon accepteren.
Comfort is met de warmtepomp ook veel hoger dan met CV ketel. De ketel ging smorgens flink lopen stoken zodat de vloer lekker warm was, maar smiddags en savonds deed ie dan vaak niks meer omdat het warm genoeg was. Toch voelde het savonds dan niet warm aan. De flint stookt heel rustig wat bij als er warmtevraag is wat veel beter werkt.
Goed te horen dat het mooi werkt met de WP! En je ervaring met CV en vloerverwarming herken ik wel - ik ben net weer teruggegaan van aan/uit naar opentherm en dan koelt het te veel af. Met aan/uit stookte hij ieder uur wat bij, maar dat had weer hoog gasverbruik als gevolg.reiniero schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:31:
[...]
Dat is goed te merken inderdaad, dat er bij CB nog ervaring opgedaan moet worden. Opzich niet erg, je kan niet ineens alles weten natuurlijk. Als ze in dit tempo doorgaan denk ik dat ze over een half jaar al heel wat ervaring hebben opgedaan en de manier van werken ook verbeterd zal zijn.
Qua voorbereiding had ik inderdaad wel geholpen door vast een gat te graven, kabel te leggen, utp in kabelgoot van thermostaat naar de plek van de binnenunit etc. Scheelt hun weer werk en ik weet dat het op mijn manier gebeurd.
Al met al draait mn flint nu een week en ben ik er tevreden over. Niet zozeer over CB maar wel over weheat. Enige 2 puntjes zijn dat de buitenunit slecht contact maakt met 4g van Vodafone waardoor de warmtepomp soms een hele poos offline is. Hij werkt dan nog wel maar je kan geen data inzien of instellingen veranderen. Had mooi geweest als er ook een optie voor WIFI op zou zitten. CB overlegd nu met weheat of er een oplossing voor is, zoals een externe antenne oid.
Ander puntje is dat de pomp bij de binnenunit onder de trap best lawaai kan maken. De trap word dan een mooie versterker waardoor het geluid in heel het huis is te horen. Hier moet ik nog wat op verzinnen (geluidsisolatie oid) of gewoon accepteren.
Comfort is met de warmtepomp ook veel hoger dan met CV ketel. De ketel ging smorgens flink lopen stoken zodat de vloer lekker warm was, maar smiddags en savonds deed ie dan vaak niks meer omdat het warm genoeg was. Toch voelde het savonds dan niet warm aan. De flint stookt heel rustig wat bij als er warmtevraag is wat veel beter werkt.
Vraagje - je hebt het over een UTP kabel van je thermostaat naar de binnenunit van de Weheat? Ik ging er van uit dat dat gewoon de normale ouderwetse thermostaat draden zijn... Wat voor thermostaat heb je?
Hoe cap je de aanvoertemp?reupert schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:29:
Verleden week heeft CB bij mij de Sparrow geïnstalleerd met een 200L boilervat. De eerste dagen was het nog even zoeken naar een goede COP, mede doordat de backupheater met het opstarten aansloeg om (m.i.) onnodig hoge temperaturen te vragen. Nu ik de nachtmodus er vanaf heb gehaald, aanvoertemperatuur heb gecapped en alles standaard de limiet op 100% te zetten lijkt dat in orde te zijn en kom ik tussen de 4,5 en 5+. Dan gaat die prima modulerend aan het werk en lange tijd op lage capaciteit bezig. Heb opentherm via de Tado V3.
Tip: schaf de heatbooster van @Bazz0847 aan (zie topic hier op forum:Danielvanp schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:30:
Helder @bbbrumbrum en @jelleeelco, ga ik eerst de convectorput boosten en kijken wat dat oplevert
[...]
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic
Vele malen goedkoper en beter als je een beetje handig bent.
Dat kan ook met een thermostaat kabel, maar bij ons was bij de bouw al een utp kabel gebruikt. Die ging een hele andere kant op maar een utp kabel werkt dus wel gewoon. En die had ik in huis, een thermostaat kabel nietjelleeelco schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:43:
[...]
Goed te horen dat het mooi werkt met de WP! En je ervaring met CV en vloerverwarming herken ik wel - ik ben net weer teruggegaan van aan/uit naar opentherm en dan koelt het te veel af. Met aan/uit stookte hij ieder uur wat bij, maar dat had weer hoog gasverbruik als gevolg.
Vraagje - je hebt het over een UTP kabel van je thermostaat naar de binnenunit van de Weheat? Ik ging er van uit dat dat gewoon de normale ouderwetse thermostaat draden zijn... Wat voor thermostaat heb je?
Kleine nuance, het gaat om de ingestelde aanvoertemperatuur op de Tado thermostaat. Dat gaat onder ‘aanvoertemperatuur optimalisatie’ bij de instellingen. Die heb ik op 37 graden gezet, wat voor hier voldoende is voor de vloerverwarming én oudere radiatoren boven.
Alsnog verwarmt de sparrow wel boven deze temperatuur als ik bij ‘watertemperatuur uit’ kijk, maar hij vraagt in ieder geval geen 60 graden meer waar die zijn capaciteit op instelt.
Interessant. Bij de Honeywell T6 kun je volgens mij helemaal niets instellen wat Ta betreft. Alleen maar die x-schakelingen per uur, zelfde als bij Evohome.reupert schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:55:
[...]
Kleine nuance, het gaat om de ingestelde aanvoertemperatuur op de Tado thermostaat. Dat gaat onder ‘aanvoertemperatuur optimalisatie’ bij de instellingen. Die heb ik op 37 graden gezet, wat voor hier voldoende is voor de vloerverwarming én oudere radiatoren boven.
Alsnog verwarmt de sparrow wel boven deze temperatuur als ik bij ‘watertemperatuur uit’ kijk, maar hij vraagt in ieder geval geen 60 graden meer waar die zijn capaciteit op instelt.
Zou een Tado dan beter zijn met een Weheat WP?
Ik heb dezelfde ervaring met de pomp van de flint / compacte binnenunit, die is erg luidruchtig. Ik kan me voorstellen dat de voorgemonteerde binnenunits wat stiller zijn t.o.v. de compacte binnenunit omdat daar al een behuizing om de pomp(en) zit. Binnenkort worden bij ons de verdelers vervangen door lage temperatuur verdelers (zonder pomp), ik heb een hoopje dat het dan minder wordt qua geluid i.v.m. betere flow.reiniero schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:31:
[...]
Ben benieuwd of anderen hetzelfde ervaren en al wat gedaan hebben aan het pompgeluid?
Heeft iemand een oplossing voor het brommende geluid van de binnencirculatiepomp?reiniero schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:31:
[...]
in mijn geval heeft de hybride Sparrow mooie lange runs. maar het betekent ook dat ik de hele tijd het geluid van de circulatiepomp hoor (ongeacht het WP-vermogensniveau).
Hoekhuis 60s 140m2 | WeHeat Sparrow + buffervat50L + Vaillant CV + T6 OT | 3x Jaga Tempo + 7 oude boven | 11x430 Wp Panelen
Hoor je gebrom in de leidingen of echt bij het apparaat zelf? Wat voor pomp is het eigenlijk (een WILO dat weet ik, maar welk type)?amiroo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:16:
[...]
Heeft iemand een oplossing voor het brommende geluid van de binnencirculatiepomp?
in mijn geval heeft de hybride Sparrow mooie lange runs. maar het betekent ook dat ik de hele tijd het geluid van de circulatiepomp hoor (ongeacht het WP-vermogensniveau).
Hier lijkt toch echt e.a.a. niet lekker te draaien, BB staat zo te zien om max vermogen te draaien, en dat bij deze buiten temperaturen?iApp schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:53:
Vandaag ook weer zo'n dag dat ik denk, nou... de BBP80 heeft er moeite mee. Sinds vannacht al 18 kWh verbruikt voor een huistemperatuur van 19,5 graden. De aanvoertemperatuur komt niet boven de 32 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik heb zo'n isolatie shell link besteld, tbv thermishce isolatie, maar zal denk ik ook wat geluid wegnemen.Mbps schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:07:
[...]
Ik heb dezelfde ervaring met de pomp van de flint / compacte binnenunit, die is erg luidruchtig. Ik kan me voorstellen dat de voorgemonteerde binnenunits wat stiller zijn t.o.v. de compacte binnenunit omdat daar al een behuizing om de pomp(en) zit. Binnenkort worden bij ons de verdelers vervangen door lage temperatuur verdelers (zonder pomp), ik heb een hoopje dat het dan minder wordt qua geluid i.v.m. betere flow.
Ben benieuwd of anderen hetzelfde ervaren en al wat gedaan hebben aan het pompgeluid?
heb hem nog niet binnen, als ik ervaring heb zal ik het laten weten.
[ Voor 36% gewijzigd door mphoogeveen op 27-11-2024 13:19 ]
Groet Martijn
Die moet je er dan zelf tussen zetten? Ik bedoel, je moet de pomp demonteren voordat je die shell monteert, toch?mphoogeveen schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:16:
[...]
ik heb zo'n isolatie shell link besteld, tbv thermishce isolatie, maar zal denk ik ook wat geluid wegnemen.
Mijn installateur zegt dat hij de all-electric voorgemonteerd incl de 2 pompen kan leveren zonder de BUH. Bestaat deze ook of haalt hij deze gewoon eruit en rekent vervolgens de volledige prijs door?
Dan heb ik wel alles in 1 unit i.p.v. losse pompen en wat geluid isolatie, maar niet de kosten van de BUH.
er is een heel licht geluid in de leidingen, maar niet merkbaar.jelleeelco schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:31:
[...]
Hoor je gebrom in de leidingen of echt bij het apparaat zelf? Wat voor pomp is het eigenlijk (een WILO dat weet ik, maar welk type)?
het grootste geluid komt van de pomp zelf. om een idee te krijgen, het is als een koelkastgeluid: niet erg luid, maar kan vervelend zijn.
het is een Wilo Para pomp.
Hoekhuis 60s 140m2 | WeHeat Sparrow + buffervat50L + Vaillant CV + T6 OT | 3x Jaga Tempo + 7 oude boven | 11x430 Wp Panelen
Vraagje aan de experts, met name @Carboy54 en @Stoker .
De Sparrow wordt 9 december geinstalleerd. Situatie: plat dak (zadeldak). Sparrow komt 20-30cm van de schoorsteen te staan.
Nu heb ik de mogelijkheid om de BB P60 te nemen ipv de Sparrow. Volgens installateur voor het verwarmen geen verdere voordelen, alleen dat het geluid omhoog gaat ipv horizontaal. Sparrow is wat stiller, maar omdat geluid bij de BB omhoog gaat verwacht hij niet heel veel verschil in geluid tussen de twee.
Wat zouden nu de voordelen kunnen zijn om toch voor een BB te kiezen en niet voor de Sparrow? De Sparrow zal vanaf straatkant nauwelijks te zien zijn. Ruimte op het dak is al redelijk beperkt ivm vele zonnepanelen, en het kan wat krap worden met een BB erbij. Sparrow neemt minder oppervlakte in beslag. De Sparrrow zal qua hoogte onder de schoorsteen blijven, en alleen aan 1 kant ongeveer 40cm uitsteken (geen extra grote schaduwslag op de zonnepanelen)...
Hier het dak...is wat oudere foto, de antenne is weg en de dakkoepel is een 3-laags glazen koepel van Velux. Ruimte ertussen is ongeveer 150cm maar is de enige plek waar ik omhoog kan komen via een ladder aan de zijkant.
:strip_exif()/f/image/adBjjyBFqCRtPe55kIWY4RZn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kkFppujN7wsotgGWXGE3qxYx.jpg?f=fotoalbum_large)
BB is 600ex BTW duurder... Ik kan zo geen redenen bedenken om toch voor de BB P60 te gaan, maar ik hoor graag jullie mening!
De Sparrow wordt 9 december geinstalleerd. Situatie: plat dak (zadeldak). Sparrow komt 20-30cm van de schoorsteen te staan.
Nu heb ik de mogelijkheid om de BB P60 te nemen ipv de Sparrow. Volgens installateur voor het verwarmen geen verdere voordelen, alleen dat het geluid omhoog gaat ipv horizontaal. Sparrow is wat stiller, maar omdat geluid bij de BB omhoog gaat verwacht hij niet heel veel verschil in geluid tussen de twee.
Wat zouden nu de voordelen kunnen zijn om toch voor een BB te kiezen en niet voor de Sparrow? De Sparrow zal vanaf straatkant nauwelijks te zien zijn. Ruimte op het dak is al redelijk beperkt ivm vele zonnepanelen, en het kan wat krap worden met een BB erbij. Sparrow neemt minder oppervlakte in beslag. De Sparrrow zal qua hoogte onder de schoorsteen blijven, en alleen aan 1 kant ongeveer 40cm uitsteken (geen extra grote schaduwslag op de zonnepanelen)...
Hier het dak...is wat oudere foto, de antenne is weg en de dakkoepel is een 3-laags glazen koepel van Velux. Ruimte ertussen is ongeveer 150cm maar is de enige plek waar ik omhoog kan komen via een ladder aan de zijkant.
:strip_exif()/f/image/adBjjyBFqCRtPe55kIWY4RZn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kkFppujN7wsotgGWXGE3qxYx.jpg?f=fotoalbum_large)
BB is 600ex BTW duurder... Ik kan zo geen redenen bedenken om toch voor de BB P60 te gaan, maar ik hoor graag jullie mening!
[ Voor 30% gewijzigd door jelleeelco op 27-11-2024 13:41 ]
hij is in 2 helfden zover ik heb achterhaald, dus je kan hem er achteraf zo omheen schuiven.jelleeelco schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:26:
[...]
Die moet je er dan zelf tussen zetten? Ik bedoel, je moet de pomp demonteren voordat je die shell monteert, toch?
Groet Martijn
Hallo allemaal, ik ben aan het kijken naar de WeHeat Blackbird voor onze jaren 30 woning (zonder vvw). Met name omdat er geclaimd wordt dat de Blackbird speciaal voor platte daken met houten constructie is ontworpen. Wij hebben een dakkapel en een dakopbouw met plat dak, allebei zijn het houten constructies. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met de blackbird op zo'n houten constructie qua resonanties/trillingen en geluid. Zijn er hier mensen die daar iets over kunnen delen? bvd!
Enige voordeel wat ik kan bedenken is dat de BB minder wind gevoelig is, omdat hij plat lig. Het geluid naar boven, moet je niet teveel bij voorstellen hoor. Door de hoed, straalt het geluid alle kanten op.jelleeelco schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heeft de BBP60 dezelfde maten als de P80?
Wat zijn die 2 pieken in de grafiek?iApp schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:53:
Vandaag ook weer zo'n dag dat ik denk, nou... de BBP80 heeft er moeite mee. Sinds vannacht al 18 kWh verbruikt voor een huistemperatuur van 19,5 graden. De aanvoertemperatuur komt niet boven de 32 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als hij met deze temps al de hele dag vol vermogen loopt, is hij gewoon (veel) te klein gekozen.
Deze vraag is letterlijk al een aantal keer gesteld in dit topic. Even terugscrollen.olafmol schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:57:
Hallo allemaal, ik ben aan het kijken naar de WeHeat Blackbird voor onze jaren 30 woning (zonder vvw). Met name omdat er geclaimd wordt dat de Blackbird speciaal voor platte daken met houten constructie is ontworpen. Wij hebben een dakkapel en een dakopbouw met plat dak, allebei zijn het houten constructies. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met de blackbird op zo'n houten constructie qua resonanties/trillingen en geluid. Zijn er hier mensen die daar iets over kunnen delen? bvd!
[ Voor 27% gewijzigd door bbbrumbrum op 27-11-2024 14:47 ]
Ik zou nooit een WP op een dakkapel plaatsen. Je kan er later heel moeilijk bij. Een kennis van mij heeft ook een WP op dakkapel en kreeg een storing aan zijn WP. De monteur ging niet het dakkapel op. De eigenaar moest zelf maar zorgen voor een steiger. Een dakkapel gedraagt zich ook vaak als een klankkast.olafmol schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:57:
Heb je vooraf wel een test gedaan met je bestaande CV installatie, door met lage temperaturen (tussen de 30 en 45 graden aanvoer)te stoken. Kreeg je het dan nog warm?
Ik had dat ook gedaan. Heb een vrijstaande woning uit 1907 150m2 met grote gietijzeren radiatoren. Mijn BB houdt het huis makkelijk warm.
Ja de P60 heeft dezelfde maten als de P80.RNacoustics schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:10:
[...]
Enige voordeel wat ik kan bedenken is dat de BB minder wind gevoelig is, omdat hij plat lig. Het geluid naar boven, moet je niet teveel bij voorstellen hoor. Door de hoed, straalt het geluid alle kanten op.
Heeft de BBP60 dezelfde maten als de P80?
De Sparrow ikomt met zijn 'rug' tegen de schoorsteen te staan, wat de Sparrow behoorlijk zal afdekken tegen wind. Het zal met de meeste wind wel meevallen. Wordt ook op 100cm lange bigfoots gezet, dus omkieperen zie ik ook niet zo gauw gebeuren.
Ik verwacht ook niet iets van de Sparrow te horen mbt wind geluid. Die dakkoepel die we hebben heeft 3lagen glas en daarover heen weer een bolle glazen koepel. Regen / wind hoor je er helemaal niet door (tenzij ik hem open zet, maar hij gaat naar de andere kant open, en in de winter zet ik hem echt NOOIT open).
Zorg wel voor goede bescherming tussen de bigfoots en je bitumen dak. zie ook advies van @Stokerjelleeelco schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:30:
[...]
Ja de P60 heeft dezelfde maten als de P80.
De Sparrow ikomt met zijn 'rug' tegen de schoorsteen te staan, wat de Sparrow behoorlijk zal afdekken tegen wind. Het zal met de meeste wind wel meevallen. Wordt ook op 100cm lange bigfoots gezet, dus omkieperen zie ik ook niet zo gauw gebeuren.
Ik verwacht ook niet iets van de Sparrow te horen mbt wind geluid. Die dakkoepel die we hebben heeft 3lagen glas en daarover heen weer een bolle glazen koepel. Regen / wind hoor je er helemaal niet door (tenzij ik hem open zet, maar hij gaat naar de andere kant open, en in de winter zet ik hem echt NOOIT open).
De toegankelijkheid naar je dak, vind ik wel een dingetje.
Ontdooien? want die WP loopt gewoon op z'n tenen!bbbrumbrum schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:25:
[...]
Wat zijn die 2 pieken in de grafiek?
Als hij met deze temps al de hele dag vol vermogen loopt, is hij gewoon (veel) te klein gekozen.
Heb je een buffervat? en zo ja, hoe is deze aangesloten parellel of serieel.iApp schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Vraagje , heb je de Flint nu full electric, volgens mij had ik in de comments bij jou gelezen, dat je dat van plan was.reiniero schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:31:
[...]
Dat is goed te merken inderdaad, dat er bij CB nog ervaring opgedaan moet worden. Opzich niet erg, je kan niet ineens alles weten natuurlijk. Als ze in dit tempo doorgaan denk ik dat ze over een half jaar al heel wat ervaring hebben opgedaan en de manier van werken ook verbeterd zal zijn.
Wat was je gasverbruik voordat de warmtepomp werd geinstaleerd, en hoe ziet je afgifte systeem erui?iApp schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja klopt. De flint doet de verwarming en op zolder staat een atlantic explorer voor warm tapwater. De flint heeft geen BUH en zou genoeg capaciteit moeten hebben. Voormalig gasgebruik was zon 450-475 kuub per jaar.Ronnie27 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:55:
[...]
Vraagje , heb je de Flint nu full electric, volgens mij had ik in de comments bij jou gelezen, dat je dat van plan was.
Met deze buitentemperaturen? Dat lijkt me sterk. Tenminste hier in Oost Brabant is het >10gr. Edit: zie nu dat het rond de 7gr is, dat zou nog geen defrosts moeten opleveren.RNacoustics schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:48:
[...]
Ontdooien? want die WP loopt gewoon op z'n tenen!
@iAppKun je wellicht bij deze posts ook wat context bieden, zoals al vaker gevraagd?
Grafieken waarbij we onze glazen bol nodig hebben zijn over het algemeen niet zo bevorderend voor de analyse....
Is het vermogen bvb te zien in deze grafiek?
En "op z'n tenen lopen" is eigenlijk ook niets zeggend.
Hij loopt op maximaal vermogen, waar hij gewoon voor gemaakt is.
Verder ook benieuwd naar antwoord op de vragen van @Ramon_1984 hierboven.
Nope, dan kan hij geen vermogen leveren en zou de Ta target binnen mum van tijd behaald zijn.drboneym schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:12:
[...]
Wellicht een bypass die compleet open staat?
[ Voor 13% gewijzigd door bbbrumbrum op 27-11-2024 15:18 ]
Wellicht een bypass die compleet open staat?iApp schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het betreft wel de status grafiek. De twee pieken waar jij om vroeg, steken boven de status "verwarmen" uitbbbrumbrum schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:12:
[...]
Met deze buitentemperaturen? Dat lijkt me sterk. Tenminste hier in Oost Brabant is het >10gr. Edit: zie nu dat het rond de 7gr is, dat zou nog geen defrosts moeten opleveren.
[...]
Maar wachten op antwoorden van @iApp zelf?
Het op "z'n tenen lopen" doel ik, dat bij deze buiten temperaturen dit geen normaal gedrag is.
[ Voor 9% gewijzigd door RNacoustics op 27-11-2024 15:49 ]
Dankjewel voor het meedenken. Heb je mijn vraag ook gelezen?RNacoustics schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:28:
[...]
Ik zou nooit een WP op een dakkapel plaatsen. Je kan er later heel moeilijk bij. Een kennis van mij heeft ook een WP op dakkapel en kreeg een storing aan zijn WP. De monteur ging niet het dakkapel op. De eigenaar moest zelf maar zorgen voor een steiger. Een dakkapel gedraagt zich ook vaak als een klankkast.
Heb je vooraf wel een test gedaan met je bestaande CV installatie, door met lage temperaturen (tussen de 30 en 45 graden aanvoer)te stoken. Kreeg je het dan nog warm?
Ik had dat ook gedaan. Heb een vrijstaande woning uit 1907 150m2 met grote gietijzeren radiatoren. Mijn BB houdt het huis makkelijk warm.
Ik heb gezocht en kon niets vinden hierover specifiek, misschien kan je mij helpen waar ik moet kijken/hoe ik moet zoeken? Ik ben dus specifiek op zoek naar wat er in de Blackbird is ontwikkeld om resonanties op platte daken van hout te voorkomen, de dB's enzo snap ik allemaal wel.bbbrumbrum schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:25:
Deze vraag is letterlijk al een aantal keer gesteld in dit topic. Even terugscrollen.
Tnx, ik heb het gevonden.... blijkbaar niet helemaal de juiste zoektermen gebruikt..
[ Voor 8% gewijzigd door olafmol op 27-11-2024 17:14 ]
Ik heb geworsteld met de Evohome en uiteindelijk heb ik hem met Opentherm aan het moduleen gekregen. Na een dag is toen mij Opentherm module (ketelmoule) kapot gegaan. Dat zal vast niet gerelateerd ziijn aan de warmtepomp, maar het was voor mij de aanleiding om de Evohome er uit te doen en een T6 te monteren.Gameboy schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:41:
[...]
Wat is de reden geweest om OpenTherm eruit te doen, en weer terug te gaan naar Aan/Uit met je EvoHome?
Van wat ik ervan begrijp, kan EvoHome de warmtepomp ook met OpenTherm aansturen (met de R8810A1018 RF module). Echter, dan schijnt alleen de gewenste aanvoertemperatuur te worden doorgegeven, en niet de set-temperatuur en actuele temperatuur van de betreffende ruimte (hoofdverblijfsruimte). Klopt dat?
Ik ben me ook aan het orienteren op een warmtepomp, en heb nu Evohome in gebruik. Ik ben dus benieuwd wat er wel of niet goed werkt met die combinatie...
Als EvoHome de "juiste" aanvoertemperatuur vraagt die past bij de door EvoHome bepaalde warmtevraag, dan zou het toch geen groot probleem mogen zijn om alleen die gevraagde aanvoertemperatuur te realiseren met de Warmtepomp? Of mis ik dan iets belangrijks?
Daar ben ik helemaal blij van geworden. Lange runs op laag vermogen (tussen de 500 en 800 watt. Bij vrieskou om de 3,5 uur een ontdooicyclus en boven de 10 graden schakelt de WP af en toe een uurtje uit.
Ik heb overigens een Blackbird 8KW met 77 m2 vloerverwarming.
Edit: Ik heb de zoneklep nu permanent open gezet en ben me aan het orienteren op het vewijderen van de zonklep en het vervangen van de verdeler van de Vloerverwarming (nu nog een verdeler met pomp.
[ Voor 6% gewijzigd door Jaybow op 27-11-2024 15:55 ]
Oh dat is goed nieuws zeg. Ik ben die evohome ook wel zat. Zelfs met de ketel is het een raar gedrag. Net weer teruggewisseld naar opentherm, maar is gewoon niet fijn. Vloer koelt nu helemaal af, totdat woonkamer temp beneden de setpoint komt en gaat dan langzaam verwarmen. Met aan/uit vond ik het zo ontzettend vaak aan/uit gaan (ieder uur), maar vloer bleef op temperatuur en daardoor behagelijker.Jaybow schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:51:
[...]
Ik heb geworsteld met de Evohome en uiteindelijk heb ik hem met Opentherm aan het moduleen gekregen. Na een dag is toen mij Opentherm module (ketelmoule) kapot gegaan. Dat zal vast niet gerelateerd ziijn aan de warmtepomp, maar het was voor mij de aanleiding om de Evohome er uit te doen en een T6 te monteren.
Daar ben ik helemaal blij van geworden. Lange runs op laag vermogen (tussen de 500 en 800 watt. Bij vrieskou om de 3,5 uur een ontdooicyclus en boven de 10 graden schakelt de WP af en toe een uurtje uit.
M.a.w. ik ga maar weer terug naar aan/uit en voor dat de WP komt een T6 ophangen (was ook advies van de installateur, als ik niet tevreden was over de evohome).
Klinkt goed, maar heb je nog andere zones die je soms wel soms niet wilt verwarmen en zo ja, hoe ga je daar nu mee om?Jaybow schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:51:
[...]
Ik heb geworsteld met de Evohome en uiteindelijk heb ik hem met Opentherm aan het moduleen gekregen. Na een dag is toen mij Opentherm module (ketelmoule) kapot gegaan. Dat zal vast niet gerelateerd ziijn aan de warmtepomp, maar het was voor mij de aanleiding om de Evohome er uit te doen en een T6 te monteren.
Edit: Ik heb de zoneklep nu permanent open gezet en ben me aan het orienteren op het vewijderen van de zonklep en het vervangen van de verdeler van de Vloerverwarming (nu nog een verdeler met pomp.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Ok, dat ben ik ook voor verwarmen per jaar nodig. Heb vandaag de intake gesprek. Was wel van plan om het eerst hybride uit te proberen en mocht de Flint het zonder cv redden,was ik dit ook van plan om te doen. Hoe is dit technisch opgelost, werkt de Flint ook zonder aansluiten aan de cv?reiniero schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:12:
[...]
Ja klopt. De flint doet de verwarming en op zolder staat een atlantic explorer voor warm tapwater. De flint heeft geen BUH en zou genoeg capaciteit moeten hebben. Voormalig gasgebruik was zon 450-475 kuub per jaar.
Ik heb de radiatorkranen (HR92) die aan de Evohome gekoppeld waren laten zitten en stand-alone gemaakt. (dus niet meer verbonden met de Evohome regelunit) . Deze kranen gedragen zich dan gewoon als (dure) thermostaatkranen. Ze sturen alleen geen warmtevraag uit, dus als ik boven warmte wil, dan moet de benedenverdieping ook warmte vragen.Tijgerkracht schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:58:
[...]
Klinkt goed, maar heb je nog andere zones die je soms wel soms niet wilt verwarmen en zo ja, hoe ga je daar nu mee om?
Als de buitentemperatuur onder de 10 graden is pruttelt de warmtepomp vrijwel continu, dus als 1 van die radiatorkranen opengaat, dan wordt de slaapkamer (wel langzaam) verwarmd. En als de WP een plons koud water (uit de radiator) krijgt dan zet hij vanzelf even een tandje bij.
Het ziet er bij mij naar uit dat dit goed werkt.
Jazeker, hij is gewoon als stand alone aangesloten. De cv is al helemaal weg.Ronnie27 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:19:
[...]
Ok, dat ben ik ook voor verwarmen per jaar nodig. Heb vandaag de intake gesprek. Was wel van plan om het eerst hybride uit te proberen en mocht de Flint het zonder cv redden,was ik dit ook van plan om te doen. Hoe is dit technisch opgelost, werkt de Flint ook zonder aansluiten aan de cv?
Eigenlijk is het heel simpel opgelost: buitenunit is aangesloten op de hoofdleiding vlakbij de vvw verdeler. Daar is ook de binnenunit opgehangen.
Mooi man, mocht ik later nog vragen hebben, stuur ik je een bericht, Bedankt voor de inforeiniero schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:28:
[...]
Jazeker, hij is gewoon als stand alone aangesloten. De cv is al helemaal weg.
Eigenlijk is het heel simpel opgelost: buitenunit is aangesloten op de hoofdleiding vlakbij de vvw verdeler. Daar is ook de binnenunit opgehangen.
Mijn huis:iApp schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
180m2 vloerverwarming = 360 liter
Geen buffervat
Voorheen 1200 kuub gas gebruik per jaar
Huis 1999 met nieuwe dakisolatie (4,5 RD) en tochtstrips.
Edit:
2 verdiepingen (overal vloerverwarming)
4 kunststof verdelers zonder pomp; 28 groepen
Thermostaat is een Tado X. Gevraagde temperatuur is 26 tot 36 graden, afhankelijk van hoe lang het opwarmen duurt.
[ Voor 7% gewijzigd door iApp op 27-11-2024 18:27 ]
An a day keeps the doctor away.
Welk soort vloerverwarming verdeler heb je? met of zonder pomp?iApp schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:38:
[...]
Mijn huis:
Geen buffervat
Thermostaat is een Tado X. Gevraagde temperatuur is 26 tot 36 graden, afhankelijk van hoe lang het opwarmen duurt.
Hoeveel verdiepingen is het huis? of is de 180m2 vloerverwarming alleen beneden?
Wordt nog interessant met al die zelfbenoemde warmtepomp installateurs die zonder kennis broddelwerk afleveren en er later om hulp wordt gevraagd: https://www.installatie.n...pt-met-onderhouds-stress/
Die zijn straks niet thuis uiteraard.
Die zijn straks niet thuis uiteraard.
[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 27-11-2024 18:38 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Dit is de grafiek van de BlackBird van vandaag. (full electric met vloerverwarming, T6R thermostaat).
/f/image/FnFIrI5QMLQciug2qoDhMHmg.png?f=fotoalbum_large)
Er vallen me 2 zaken op:
De grafiek is grillig aan het begin van de dag. Dit heb ik niet eerder gezien. Het lijkt ook niet echt op pendelen. Iemand een idee?
Daarnaast is de run mooi lang, maar ook als de kamertemperatuur boven het setpoint komt (is maar 0.1 graad), dan blijft de BB nog in status 'Heating'. Ik snap dat dat misschien een vertraging heeft, maar dit is al een paar uurtjes zo. Zien anderen dit ook?
groet,
Satefan
/f/image/FnFIrI5QMLQciug2qoDhMHmg.png?f=fotoalbum_large)
Er vallen me 2 zaken op:
De grafiek is grillig aan het begin van de dag. Dit heb ik niet eerder gezien. Het lijkt ook niet echt op pendelen. Iemand een idee?
Daarnaast is de run mooi lang, maar ook als de kamertemperatuur boven het setpoint komt (is maar 0.1 graad), dan blijft de BB nog in status 'Heating'. Ik snap dat dat misschien een vertraging heeft, maar dit is al een paar uurtjes zo. Zien anderen dit ook?
groet,
Satefan
Dit gedrag heb ik vandaag ook gezien. Lijkt soms wat grillig. Voor de rest mooie lange run's en een gemiddelde COP van 4.Satefan schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:43:
Dit is de grafiek van de BlackBird van vandaag. (full electric met vloerverwarming).
[Afbeelding]
Er vallen me 2 zaken op:
groet,
Satefan
Stook je continu zelfde temperatuur?iApp schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:38:
[...]
Mijn huis:
Geen buffervat
Edit:
2 verdiepingen (overal vloerverwarming)
4 kunststof verdelers zonder pomp; 28 groepen
En kun je nog uitleggen wat we in de grafiek zien? Want ben wel benieuwd hoe lang hij eigenlijk vol gas loopt en wat er binnen die periode in het huis gebeurd qua temperatuur.
Vanavond hier aan de kust moest onze BB windstoten van 114 km/u trotseren.
Was voor mij voor de eerste keer, wel even spannend. Maar gelukkig geen probleem.
Was voor mij voor de eerste keer, wel even spannend. Maar gelukkig geen probleem.
EPS is goed in warmte isoleren, maar minder goed in geluid isoleren. Zo'n shell biedt wel een goede basis om verder te isoleren lijkt me.mphoogeveen schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:16:
[...]
ik heb zo'n isolatie shell link besteld, tbv thermishce isolatie, maar zal denk ik ook wat geluid wegnemen.
Hoe hebben jullie de (losse) pomp bevestigd overigens? Heel dicht bij de pomp de (meerlagen) buis gebeugeld? Ik ben erg bang voor contactgeluid (woning zonder spouwmuren tussen woningen c.q. tunnelbouw) dus overweeg alle stokschroeven waar de beugels aan zitten te voorzien van geluiddempende pluggen. Voor de rest van het traject qua buis natuurlijk ook niet een slecht idee lijkt me. Hoewel de beugel op zich natuurlijk ook een rubber inzet heeft.
Bedankt voor het meedenken!bbbrumbrum schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:07:
[...]
Stook je continu zelfde temperatuur?
En kun je nog uitleggen wat we in de grafiek zien? Want ben wel benieuwd hoe lang hij eigenlijk vol gas loopt en wat er binnen die periode in het huis gebeurd qua temperatuur.
Vanaf 12u heb ik "Aansturing: OpenTherm" ingesteld op "Aansturing:Aan/uit-thermostaat". Mijn onderbuik zegt dat de Tado X niet goed samenwerkt met de warmtepomp. Dat wordt met een kruisje bevestigd bij Weheat.
:strip_exif()/f/image/I8VLiAr0S9HnVWD6ElhZAhBV.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het aanpassen van de aansturing zie je in de grafiek dat de warmtepomp rustig werd. Gewenste kamertemperatuur is onveranderd 19,5 graden in het hele huis. De vloerverwarming is met een delta van 9 graden door het hele huis ingeregeld; dat wil zeggen: 32 graden in, 23 tot 24 graden terug.
:strip_exif()/f/image/VlPBSr1puW8bbg6klZzf2IzT.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was 22 november, toen er natte sneeuw lag. Het huis werd toen niet warmer da 18,5 graden. Vermogen stond op ~ 120%. Met ieder uur een ontdooicyclus.
:strip_exif()/f/image/g7bBuluJtEgqeroKjgbFz6Lk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door iApp op 27-11-2024 21:26 ]
@iApp Je vloerverwarming is ingereld met een veel te grote delta t, hiermee wordt je huis niet zo lekker warmiApp schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:22:
[...]
Bedankt voor het meedenken!
Vanaf 12u heb ik "Aansturing: OpenTherm" ingesteld op "Aansturing:Aan/uit-thermostaat". Mijn onderbuik zegt dat de Tado X niet goed samenwerkt met de warmtepomp. Dat wordt met een kruisje bevestigd bij Weheat.
[Afbeelding]
Na het aanpassen van de aansturing zie je in de grafiek dat de warmtepomp rustig werd. Gewenste kamertemperatuur is onveranderd 19,5 graden in het hele huis. De vloerverwarming is met een delta van 9 graden door het hele huis ingeregeld; dat wil zeggen: 32 graden in, 23 tot 24 graden terug.
[Afbeelding]
Dit was 22 november, toen er natte sneeuw lag. Het huis werd toen niet warmer da 18,5 graden. Vermogen stond op ~ 120%. Met ieder uur een ontdooicyclus.
[Afbeelding]
Mocht je nog een verdeler met pomp hebben dan kan je dat als eerste zelf of laten aanpassen.
Ja ik zou ook alleen het voordeel van het platte model dus de wind kunnen benoemen.jelleeelco schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder kan een BB alsnog remonstrantie veroorzaken.
Voelt de installateur nattigheid met deze storm?
COP van de BB60 weet ik niet, dus daar kan ik niks over zeggen, maar jij zal er qua comfort geen verschil ik merken.
Zijn pomploos, dat had ‘ie in een andere post al aangegeven.Ramon_1984 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:34:
[...]
@iApp Je vloerverwarming is ingereld met een veel te grote delta t, hiermee wordt je huis niet zo lekker warm
Mocht je nog een verdeler met pomp hebben dan kan je dat als eerste zelf of laten aanpassen.
Maar dT 9grC is veelste veel voor de WP, dat moet max 5 zijn.
Maar dan nog, is dit ingeregeld met de WP of gas-CV? En bij wat voor temperaturen?
Maw heb je momenteel ook Tr=Ta-9grC?
@iApp
Die optie staat niet in de standaard optie lijst van Weheat. (Miss heb ik een verouderde versie).jeroendh schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:28:
[...]
Mijn installateur zegt dat hij de all-electric voorgemonteerd incl de 2 pompen kan leveren zonder de BUH. Bestaat deze ook of haalt hij deze gewoon eruit en rekent vervolgens de volledige prijs door?
Dan heb ik wel alles in 1 unit i.p.v. losse pompen en wat geluid isolatie, maar niet de kosten van de BUH.
Je kan de pre-assembled gewoon monteren en dan tijdens de digitale IBS aangeven dat je gen BUH hebt, dan wordt hij ook nooit perongelijk gebruikt. Prijsverschil is overigens ca. 1000piek. Best een hoop geld voor alleen de shell en een uitgeschakelde BUH.
[ Voor 7% gewijzigd door Stoker op 27-11-2024 22:30 ]
Hey, tot nu ben ik een grote WeHeat fan. Zijn er ook minpunten? Iemand die niet tevreden is met met z'n Sparrow of Blackbird?
Ook wij zijn het kijken om over te gaan naar een full-electric oplossing ter vervanging van onze 20j oude cv ketel.
Vrijstaande woning uit 1986, benedenverdieping ca 100m2, boven 75m2. Vloer isolatie bg, spouw en dak isolatie naar standaard van die tijd. Verder is ca. 40m2 van de benedenverdieping een aanbouw uit 2006 en goed geïsoleerd. Hele huis voorzien van HR++. Beneden is ca. 80m2 voorzien van vloerverwarming en 3 grote radiatoren, boven vloerverwarming op de badkamer en overige kamers radiatoren. Jaarlijks gasverbruik afgelopen jaren 1500-1700m3.
Tot nu toe 3 firma’s voor offerte/advies gevraagd welke allen Weheat in het assortiment hebben. 2/3 zijn overtuigd dat een BB80 met 3kw backup heater icm 300l boilervat geen enkel probleem gaat zijn. 3e partij is van mening dat dit te weinig is en adviseert eerder een 12-14kw WP. Erg verwarrend en lastig om zo ver uiteenliggende adviezen te beoordelen. Ik hoor graag of er hier iemand is met de BB80 met een vergelijkbare woning/verbruik.
Gezien de WP op het platte dak moet komen zou ik bij voorkeur voor een BB willen gaan.
Waar ik ook nog geen duidelijk antwoord op heb gekregen is hoeveel de backup heater werkelijk oplevert. Is dit nog eens de volle 3kw boven op de 8kw, of zit dit toch iets anders in elkaar?
De aanbiedingen voor de BB80 verschillen overigens ruim 3000,- voor exact de zelfde producten…
Vrijstaande woning uit 1986, benedenverdieping ca 100m2, boven 75m2. Vloer isolatie bg, spouw en dak isolatie naar standaard van die tijd. Verder is ca. 40m2 van de benedenverdieping een aanbouw uit 2006 en goed geïsoleerd. Hele huis voorzien van HR++. Beneden is ca. 80m2 voorzien van vloerverwarming en 3 grote radiatoren, boven vloerverwarming op de badkamer en overige kamers radiatoren. Jaarlijks gasverbruik afgelopen jaren 1500-1700m3.
Tot nu toe 3 firma’s voor offerte/advies gevraagd welke allen Weheat in het assortiment hebben. 2/3 zijn overtuigd dat een BB80 met 3kw backup heater icm 300l boilervat geen enkel probleem gaat zijn. 3e partij is van mening dat dit te weinig is en adviseert eerder een 12-14kw WP. Erg verwarrend en lastig om zo ver uiteenliggende adviezen te beoordelen. Ik hoor graag of er hier iemand is met de BB80 met een vergelijkbare woning/verbruik.
Gezien de WP op het platte dak moet komen zou ik bij voorkeur voor een BB willen gaan.
Waar ik ook nog geen duidelijk antwoord op heb gekregen is hoeveel de backup heater werkelijk oplevert. Is dit nog eens de volle 3kw boven op de 8kw, of zit dit toch iets anders in elkaar?
De aanbiedingen voor de BB80 verschillen overigens ruim 3000,- voor exact de zelfde producten…
Gelijk aangepast in de woonkamer (de belangrijkste kamerbbbrumbrum schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:12:
[...]
Zijn pomploos, dat had ‘ie in een andere post al aangegeven.
Maar dT 9grC is veelste veel voor de WP, dat moet max 5 zijn.
Maar dan nog, is dit ingeregeld met de WP of gas-CV? En bij wat voor temperaturen?
Maw heb je momenteel ook Tr=Ta-9grC?
@iApp
:strip_exif()/f/image/38SO81wpfjlApaN8EiKI9kVb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VAX2awQWvwE2T67LnLPlyJ6M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bud5MBZrYYlVoeY8mP6F9ARW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3COopSWfdhODKoCQOBErEdeY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door iApp op 27-11-2024 23:08 ]
Klinkt bijna gelijk aan mijn woning. Heb nu 4 jaar een 4kW hybride en daar red de warmtepomp het net niet. Ga nu ook voor BB8kW, wordt binnenkort geïnstalleerd. Kan de CV eruit. Was voorheen 1800 m3 gas kwijt.I.p. schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:56:
Ook wij zijn het kijken om over te gaan naar een full-electric oplossing ter vervanging van onze 20j oude cv ketel.
Is besproken met installateur en wordt standaard geregeld. Tegels, matjes, etcRNacoustics schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:42:
[...]
Zorg wel voor goede bescherming tussen de bigfoots en je bitumen dak. zie ook advies van @Stoker
De toegankelijkheid naar je dak, vind ik wel een dingetje.
Met die elga was je alsnog 1800 m3 kwijt? Of gewoon voor de elga, dus enkel cv?Tijgerkracht schreef op woensdag 27 november 2024 @ 23:18:
[...]
Klinkt bijna gelijk aan mijn woning. Heb nu 4 jaar een 4kW hybride en daar red de warmtepomp het net niet. Ga nu ook voor BB8kW, wordt binnenkort geïnstalleerd. Kan de CV eruit. Was voorheen 1800 m3 gas kwijt.
Alleen CV, nu nog 350 m3, vnl. Douchen en beetje hulp voor de hybride in dec, jan, febjelleeelco schreef op donderdag 28 november 2024 @ 00:18:
[...]
Met die elga was je alsnog 1800 m3 kwijt? Of gewoon voor de elga, dus enkel cv?
Als we dit 4 jaar geleden hadden geweten, hadden we gelijk all electric gekozen,
Maar ja, toen bestond de Blackbird nog niet, is veel mooier op het platte dak
Elk nadeel heb ze voordeel zeg maar
Ondanks dat ons huis goed geïsoleerd is (Stoker noemde het steeds een 'bunker'), is er toch best wat warmteverlies zo nu en dan. De familieleden vinden het geen enkel probleem om boven ramen en deuren open te laten staan, en er is een achterdeur die flink krom is en niet heel goed sluit. Het huis is voorzien van mechanische ventilatie, daar ga ik ook nog eens goed naar kijken. Bij het douchen zetten we deze aan, maar dan wordt beneden ook gelijk warmte onttrokken aan het huis.
Dus zowel aan de 'opvoedende' kant als aan de isolerende kant is nog wat werk te doen, maar het gaat de goede kant op.
Hier de run van de blackbird van afgelopen nacht. Hier wordt ik erg vrolijk van:
/f/image/IfCutpYGbWYispptqvw1lqtT.png?f=fotoalbum_large)
Met tussenpozen wordt er een half uurtje bijgestookt s'nachts, met een cop van 4 (logisch, het is niet heel koud, graad of 8 ) waar de BB dan 500 watt aan vermogen trekt. De groene uitschieters zijn dus goed in dit geval. Voor de rest staat de boel in standby natuurlijk. In de ochtend zie je dat de run langer wordt omdat er dan deuren opengaan etc.
De aansluiting op de stadsverwarming is inmiddels ook (gratis) verwijderd en de aanvoeren van Vattenfall zijn verzegeld. Hiep hiep hoera moment natuurlijk. Alleen jammer dat je dan zelf aan Vattenfall nog moet vertellen dat ze ook je contract moeten stoppen.
Ik heb het nachtprogramma zo ingesteld dat de BB dan niet vol vermogen kan draaien (30%). Soms komt het voor dat de hele familie laat op de avond nog onder de douche door gaat. Met de 300L boiler gaat dat prima, maar als dan nog een DWH run moet gebeuren dan is er daarvoor dus ook geen vol vermogen beschikbaar en duurt het langer om de DHW run te doen.
Wat is jullie ervaring met het laatste?
groet,
Satefan
Vooralsnog happy met de BlackBird.
Dus zowel aan de 'opvoedende' kant als aan de isolerende kant is nog wat werk te doen, maar het gaat de goede kant op.
Hier de run van de blackbird van afgelopen nacht. Hier wordt ik erg vrolijk van:
/f/image/IfCutpYGbWYispptqvw1lqtT.png?f=fotoalbum_large)
Met tussenpozen wordt er een half uurtje bijgestookt s'nachts, met een cop van 4 (logisch, het is niet heel koud, graad of 8 ) waar de BB dan 500 watt aan vermogen trekt. De groene uitschieters zijn dus goed in dit geval. Voor de rest staat de boel in standby natuurlijk. In de ochtend zie je dat de run langer wordt omdat er dan deuren opengaan etc.
De aansluiting op de stadsverwarming is inmiddels ook (gratis) verwijderd en de aanvoeren van Vattenfall zijn verzegeld. Hiep hiep hoera moment natuurlijk. Alleen jammer dat je dan zelf aan Vattenfall nog moet vertellen dat ze ook je contract moeten stoppen.

Ik heb het nachtprogramma zo ingesteld dat de BB dan niet vol vermogen kan draaien (30%). Soms komt het voor dat de hele familie laat op de avond nog onder de douche door gaat. Met de 300L boiler gaat dat prima, maar als dan nog een DWH run moet gebeuren dan is er daarvoor dus ook geen vol vermogen beschikbaar en duurt het langer om de DHW run te doen.
groet,
Satefan
[ Voor 16% gewijzigd door Satefan op 28-11-2024 08:49 ]
Jammer dat er geen eenheden bij staan in de grafiekSatefan schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:37:
Welke COP daait ie mee? Zie ik 6 of 7 (aantal strepen geteld).
Het grootste minpunt van onze flint vind ik het slechte 4g bereik. Zoals nu, voor het laatst online geweest om 5.59, het is nu 8.43. Dan kan ik geen actuele data inzien of instellingen wijzigen.maxdevries13 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:46:
Hey, tot nu ben ik een grote WeHeat fan. Zijn er ook minpunten? Iemand die niet tevreden is met met z'n Sparrow of Blackbird?
Ander dingetje is toch dat ie veel meer stroom gebruikt dan dat ie zegt, zoals anderen hier ook weleens benoemd hebben. Ik heb ook nog bijna geen COP onder de 4 gezien, wat waarschijnlijk wel lager moet zijn omdat ie meer gebruikt dan dat ie aangeeft.
In de tekst er bij gezet COP, is steeds 4 of 4.5. De grafiek zonder eenheden is wel een dingetje inderdaad. Maar ze proppen zoveel verschillende dingen in 1 grafiek dat dit ook lastig is natuurlijk. Vermogen, COP, temperatuur etc.Tijgerkracht schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:40:
[...]
Jammer dat er geen eenheden bij staan in de grafiek
Welke COP daait ie mee? Zie ik 6 of 7 (aantal strepen geteld).
[ Voor 26% gewijzigd door Satefan op 28-11-2024 08:52 ]
Waarom zou je de WP zover knijpen ‘s nachts?Satefan schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:37:
Ondanks dat ons huis goed geïsoleerd is (Stoker noemde het steeds een 'bunker'), is er toch best wat warmteverlies zo nu en dan. De familieleden vinden het geen enkel probleem om boven ramen en deuren open te laten staan, en er is een achterdeur die flink krom is en niet heel goed sluit. Het huis is voorzien van mechanische ventilatie, daar ga ik ook nog eens goed naar kijken. Bij het douchen zetten we deze aan, maar dan wordt beneden ook gelijk warmte onttrokken aan het huis.
[Afbeelding]
De aansluiting op de stadsverwarming is inmiddels ook (gratis) verwijderd en de aanvoeren van Vattenfall zijn verzegeld. Hiep hiep hoera moment natuurlijk. Alleen jammer dat je dan zelf aan Vattenfall nog moet vertellen dat ze ook je contract moeten stoppen.![]()
groet,
Satefan
Snap eigenlijk niet dat Weheat dit aan klanten als instelling laat (met zo’n grote bandbreedte aan instellingsmogelijkheid) want hiermee kun je op koude dagen letterlijk in de kou komen zitten.
Of overruled hij dit automatisch als hij te ver van target komt?
Idee van een WP is wel dat je 24/7 verwarmt, als je hem ‘s nachts helemaal afknijpt kan het zijn dat je op koude dagen de toko niet meer warm krijgt, tenzij je een zwaar overkill aan vermogen hebt staan.
Boven de 4 bedoel je?reiniero schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:43:
[...]
Het grootste minpunt van onze flint vind ik het slechte 4g bereik. Zoals nu, voor het laatst online geweest om 5.59, het is nu 8.43. Dan kan ik geen actuele data inzien of instellingen wijzigen.
Ander dingetje is toch dat ie veel meer stroom gebruikt dan dat ie zegt, zoals anderen hier ook weleens benoemd hebben. Ik heb ook nog bijna geen COP onder de 4 gezien, wat waarschijnlijk wel lager moet zijn omdat ie meer gebruikt dan dat ie aangeeft.
Wellicht voor installaties waar het geproduceerde geluid toch een factor is. Maar als het echt eens koud wordt dan zal ik het daar niet mee redden denk ik. Vraag is wat het warmteverlies dan is uiteraard. Als het vriest stoken we de houthaard nog wel eens op. Daarna blijft het huis 2 dagen warm.bbbrumbrum schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:15:
[...]
Waarom zou je de WP zover knijpen ‘s nachts?
Snap eigenlijk niet dat Weheat dit aan klanten als instelling laat (met zo’n grote bandbreedte aan instellingsmogelijkheid) want hiermee kun je op koude dagen letterlijk in de kou komen zitten.
Of overruled hij dit automatisch als hij te ver van target komt?
Idee van een WP is wel dat je 24/7 verwarmt, als je hem ‘s nachts helemaal afknijpt kan het zijn dat je op koude dagen de toko niet meer warm krijgt, tenzij je een zwaar overkill aan vermogen hebt staan.
Herkenbaar bij mij, iedere dag. Gevraagde watertemperatuur uit de kamerthermostaat keurig stabiel, toch fluctueert het vermogen waarmee de WP wordt aangestuurd. Lijkt mij dat de watertemperatuur regeling in de BB instabiel is. Ik heb dat ook gemeld bij @Weheat maar nog geen reactie mogen zien. Ze zijn er ongetwijfeld nog mee bezig.Satefan schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:43:
Dit lijkt me hysteresis en is normaal cq gewenst. Het zorgt mede voor je lange run.Satefan schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:43:
goed bezig, merk je al verschil ?iApp schreef op woensdag 27 november 2024 @ 23:03:
[...]
Gelijk aangepast in de woonkamer (de belangrijkste kamer). Delta is nu 4 graden. De langste groep (30 meter) is voluit, de andere groepen licht afgeknepen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee onder de 4, zit meestal tussen 5 en 6.5. Maar hij gebruikt dus meer stroom dan dat hij "denkt" dus zal de cop ook niet helemaal kloppen.
ah oke, ik dacht dat je klaagde over hoge stroomverbruik, en dus ook lage cop had, maar dit klinkt beter inderdaadreiniero schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:36:
[...]
Nee onder de 4, zit meestal tussen 5 en 6.5. Maar hij gebruikt dus meer stroom dan dat hij "denkt" dus zal de cop ook niet helemaal kloppen.
Ik heb een BB 8kW sinds April en met de kennis van nu had ik waarschijnlijk een andere aanbieder gekozen, op zijn minst een andere installateur. Ik val in de categorie ¨installatie klaar binnen 1 dag¨. Mijn advies: betaal iets meer en zorg dat leidingwerk netjes aangelegd wordt zonder enge/knijpende bochtjes, deugdelijk materiaal en optimale routing.maxdevries13 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:46:
Twee maal terug geweest voor een lekkage te fixen is nog daar en toe, maar ik heb nog steeds enorm lawaai op 1e verdieping, zelfs als er geen warmtevraag is boven (alle 3 radiators dicht). De 1 jaar oude vloerverwarming pomp propageert door het leidingwerk naar boven. De (centrale) distri-pomp is al al verplaatst van aanvoer naar retour als een experiment. Verder is er geen (waterzijdige) inregeling uitgevoerd, ik heb hierover nog een vraag uitstaan. Ik heb aangegeven dat ik bereid ben extra te betalen voor updates aan leidingwerk (en evt inregelen). Zie foto met markups, aanvoer wordt afgesplitst naar 3 convectors/2 rad (begane grond), daarna een 180graden splitsing naar gesloten VVW verdeler en CV circuit bovenverdieping. De VVW heeft gelukkig een eigen pomp die hopelijk voldoende water aanvoert. Mogelijk (combinatie van) remedies: open verdeler (als CV temp limiet 50gr), demper/composiet in CV leidingen (naar boven), leidingwerk optimalisatie. De CV zou in de praktijk niet nodig zijn maar bij defrost springt deze soms bij.
Over de WeHeat warmtepomp zelf is het leuk te zien dat het product zich langzaam verbetert. Grootste punt van zorg momenteel zijn de kostbare periodes vlak na de ontdooicycli, zoals al eerder gemeld.
/f/image/rwOvHpeiRW02Sl9IuRPv54TL.png?f=fotoalbum_large)
De verdeler met pomp is een belemmering, geen pro.HarmPeters69 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:38:
[...]
Ik heb een BB 8kW sinds April en met de kennis van nu had ik waarschijnlijk een andere aanbieder gekozen, op zijn minst een andere installateur. Ik val in de categorie ¨installatie klaar binnen 1 dag¨. Mijn advies: betaal iets meer en zorg dat leidingwerk netjes aangelegd wordt zonder enge/knijpende bochtjes, deugdelijk materiaal en optimale routing.
Twee maal terug geweest voor een lekkage te fixen is nog daar en toe, maar ik heb nog steeds enorm lawaai op 1e verdieping, zelfs als er geen warmtevraag is boven (alle 3 radiators dicht). De 1 jaar oude vloerverwarming pomp propageert door het leidingwerk naar boven. De (centrale) distri-pomp is al al verplaatst van aanvoer naar retour als een experiment. Verder is er geen (waterzijdige) inregeling uitgevoerd, ik heb hierover nog een vraag uitstaan. Ik heb aangegeven dat ik bereid ben extra te betalen voor updates aan leidingwerk (en evt inregelen). Zie foto met markups, aanvoer wordt afgesplitst naar 3 convectors/2 rad (begane grond), daarna een 180graden splitsing naar gesloten VVW verdeler en CV circuit bovenverdieping. De VVW heeft gelukkig een eigen pomp die hopelijk voldoende water aanvoert. Mogelijk (combinatie van) remedies: open verdeler (als CV temp limiet 50gr), demper/composiet in CV leidingen (naar boven), leidingwerk optimalisatie. De CV zou in de praktijk niet nodig zijn maar bij defrost springt deze soms bij.
Over de WeHeat warmtepomp zelf is het leuk te zien dat het product zich langzaam verbetert. Grootste punt van zorg momenteel zijn de kostbare periodes vlak na de ontdooicycli, zoals al eerder gemeld.[Afbeelding]
Verder ziet het er toch niet zo slecht uit? Als alles minimaal 22mm staal is, that is. Maar daar lijkt het wel op.
Als je boven ruis hebt met al je radiatoren dicht dan zit daar dus ergens een (onbewuste) bypass. Wss moet je de radiatoren juist knijpen (met voetventiel) zodat je daar een fatsoenlijke dT over krijgt, maar de WP moet (de rest van) zijn flow dan wel kwijt kunenn in je 2 VVW verdelers, dus die pomp moet eraf.
Waarom hebben ze in hemelsnaam die pomp omgewisseld?? Zit de terugslagklep nog wel goed dan?
Wat is de waterflow momenteel in je systeem? Met welke dT (verschil aanvoer en retourtemperatuur) draait de WP?
Bedankt voor de feedback @bbbrumbrum, missichien maak ik mijn onnodig zorgen over de knelbochtjes dan. Zie fotos op dit en andere forums van fotogenieke installaties met flauwe bochten en dikkere leidingen.bbbrumbrum schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:56:
[...]
De verdeler met pomp is een belemmering, geen pro.
Verder ziet het er toch niet zo slecht uit? Als alles minimaal 22mm staal is, that is. Maar daar lijkt het wel op.
Als je boven ruis hebt met al je radiatoren dicht dan zit daar dus ergens een (onbewuste) bypass. Wss moet je de radiatoren juist knijpen (met voetventiel) zodat je daar een fatsoenlijke dT over krijgt, maar de WP moet (de rest van) zijn flow dan wel kwijt kunenn in je 2 VVW verdelers, dus die pomp moet eraf.
Waarom hebben ze in hemelsnaam die pomp omgewisseld?? Zit de terugslagklep nog wel goed dan?
Wat is de waterflow momenteel in je systeem? Met welke dT (verschil aanvoer en retourtemperatuur) draait de WP?
Ik kan niet al je vragen beantwoorden, wat ik wel kan zeggen is dat de deltaT van de WP 5 graden of minder is, dit is met beide pompen op stand 2 (dus niet max, vanwege brom). Verder zijn de 3 (plaat) radiatoren op de 1e verdieping niet voorzien van een voetventiel en er is geen bypass, VVW pomp geluid propageert vanuit garage. Als ik vloerverwarmingspomp uitzet is er een klein beetje ruis (prima). Als ik de distri-pomp uitzet en de VVW pomp aan is de herrie weer terug. De distri-pomp is dus niet het primare probleem. Voordat de WP geinstalleeerd was, was het issue niet aanwezig. Let wel de VVW pomp is nieuw, deze is 1 jaar geleden geplaatst samen met nwe CV ketel. (CV-ketel zou niet bij moeten springen, deze gebruik wij voor warm water en het halve gas-vastrecht wat wij betalen is een soort verzekering voor het geval de WP uitvalt of het echt niet bij kan benen in uitzonderlijke situaties.)
Haha nee hoor, ik begon er zelf over. Ze belde of ze een week eerder konden installeren en toen vroeg ik ze over de BB P60. Hij zag geen echte reden om de BB P60 te verkiezen boven de Sparrow (in mijn situatie).Stoker schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:09:
[...]
Ja ik zou ook alleen het voordeel van het platte model dus de wind kunnen benoemen.
Verder kan een BB alsnog remonstrantie veroorzaken.
Voelt de installateur nattigheid met deze storm?![]()
COP van de BB60 weet ik niet, dus daar kan ik niks over zeggen, maar jij zal er qua comfort geen verschil ik merken.
Sorry voor de late reactie.RNacoustics schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:27:
[...]
Mijn eerste vraag is: weet je wat de warmteverlies is van je woning, Heb je bijvoorbeeld al geprobeerd om met lage CV (tussen de 30 en 45 graden) temperatuur je huis comfortabel te verwarmen. Hoeveel kuub gas verstook je gemiddeld?
Ik vind 12K voor een hybride 5,5kW WP nogal prijzig.
Als een installateur al afgeeft op een bepaalt merk, krijg ik al de kriegel!
- Warmteverlies: nee, niet bekend.
- Lage cv temp: ja, sinds kort aan het testen met laagste CV temp. Kost nu uiteraard wel duidelijk wat meer tijd om het op temperatuur te krijgen maar met nacht/afwezig temperatuur naar 18 ipv 16 is het tot nu toe prima te doen. Het is natuurlijk nog niet echt koud geweest.
- Gas verbruik: 900 m3
Wat kostte jouw WP+installatie en is dat hybride of FE?
Als ik als installateur 12k voor een 5.5kW hybride warmtepomp kon vragen zou ik ook zeggen dat andere merken niet zo goed zijn... goeiedag zeg, wat een belachelijke prijs. De Sparrow wordt bij mij geinstalleerd als hybride, dat is een 6kW (bij -10...ik verwacht dat die 5.5kW bij -7 is?) en kost 6k. En dat is niet eens de goedkoopste optie (maar in mijn beleving wel de betere installateur).erikhui schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:25:
[...]
Sorry voor de late reactie.Ja, 12K is serieus geld idd...installateur zweert bij Vaillant en Panasonic omdat hij daar goede ervaringen mee heeft. Kan natuurlijk prima, maar wil niet zeggen dat een WeHeat er veel voor onder doet. Het is natuurlijk wel een relatief jong merk nog dus hoe dat na 3 of 5 jaar draaien is? Verder gaf hij nog aan dat meerdere WeHeats met de recente kou problemen hadden om uit de defrost te komen. Klopt dit?
- Lage cv temp: ja, sinds kort aan het testen met laagste CV temp. Kost nu uiteraard wel duidelijk wat meer tijd om het op temperatuur te krijgen maar met nacht/afwezig temperatuur naar 18 ipv 16 is het tot nu toe prima te doen. Het is natuurlijk nog niet echt koud geweest.
Ik heb op het forum wel gelezen dat bij een enkeling de unit niet uit de defrost kwam (en cv nodig had), maar dat had te maken met een beperking op de compressor als ik me goed herinner, en die is er van af gehaald. Maar mss dat mensen met echte ervaring hier meer over kunnen zeggen.
Kijk hier word ik blij van. Dit hoort bij een goed ingeregelde warmtepomp en dat kost tijd maar verdient zich snel terug. Ook dit waterzijdig inregelen gaat natuurlijk niet in 1 dag maar kan ook goed zelf worden uitgevoerd. Je hebt daar wisselende temperaturen voor nodig en daarom stellen wij altijd een warmtebeeld camera beschikbaar. Ook koop je voor een paar euro een simpele infrarood camera bij b.v. de Lidl en dat werkt ook best redelijk maar kost wat meer meetwerk.iApp schreef op woensdag 27 november 2024 @ 23:03:
[...]
Gelijk aangepast in de woonkamer (de belangrijkste kamer). Delta is nu 4 graden. De langste groep (30 meter) is voluit, de andere groepen licht afgeknepen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Lz2ni8jpI4XojM8j3J09nRwI.png?f=user_large)
Hoewel ik een opentherm thermostaat gebruik, zie ik soms dit aan/uit gedrag van mijn hybride Sparrow.
Ik had de indruk dat aan/uit niet goed is voor de warmtepomp en ook meer energie verbruikt. Ik vraag me af waarom het algoritme van WeHeat dit aan/uit gedrag toestaat, vooral als de kamertemperatuur en de doeltemperatuur zo dicht bij elkaar liggen (19-19.3).
Ook zie ik geen hoog elektriciteitsverbruik in deze aan/uit (behalve een kleine piek gedurende een paar minuten). Mis ik hier iets?
Ik had de indruk dat aan/uit niet goed is voor de warmtepomp en ook meer energie verbruikt. Ik vraag me af waarom het algoritme van WeHeat dit aan/uit gedrag toestaat, vooral als de kamertemperatuur en de doeltemperatuur zo dicht bij elkaar liggen (19-19.3).
Ook zie ik geen hoog elektriciteitsverbruik in deze aan/uit (behalve een kleine piek gedurende een paar minuten). Mis ik hier iets?
:strip_exif()/f/image/1tcdOQKJBaJeESQa0LIyuNcp.jpg?f=fotoalbum_large)
In de grafiek is toch te zien dat de watertemp wegloopt van target en dat hij dat in z’n (korte) run bijtrekt?amiroo schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:58:
Hoewel ik een opentherm thermostaat gebruik, zie ik soms dit aan/uit gedrag van mijn hybride Sparrow.
[Afbeelding]
Het is wederom een gare grafiek zonder thermisch geleverd vermogen en schaalverdeling, maar wss zit hij al aan z’n onderste modulatiegrens en gaat hij dus uit
En hij gaat 3 keer uit in 1,5-2u tijd? Wat is dan het probleem precies??
[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 28-11-2024 15:10 ]
Die 6K is is zeker inclusief subsidie van 3k, dus kom je ook bruto op 9K uit.jelleeelco schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:45:
[...]
Als ik als installateur 12k voor een 5.5kW hybride warmtepomp kon vragen zou ik ook zeggen dat andere merken niet zo goed zijn... goeiedag zeg, wat een belachelijke prijs. De Sparrow wordt bij mij geinstalleerd als hybride, dat is een 6kW (bij -10...ik verwacht dat die 5.5kW bij -7 is?) en kost 6k. En dat is niet eens de goedkoopste optie (maar in mijn beleving wel de betere installateur).
Ja, je hebt helemaal gelijk. Bij mij is de subsidie er al vanaf.RNacoustics schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:13:
[...]
Die 6K is is zeker inclusief subsidie van 3k, dus kom je ook bruto op 9K uit.
Dan nog... 12k voor een 5.5kW unit vind ik echt zwaar overdreven.
Vooralsnog heb ik geen defrost issue meegemaakt. Ik heb hem met koude dagen maar 2 keer in defrost status gezien.erikhui schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:25:
[...]
Sorry voor de late reactie.Ja, 12K is serieus geld idd...installateur zweert bij Vaillant en Panasonic omdat hij daar goede ervaringen mee heeft. Kan natuurlijk prima, maar wil niet zeggen dat een WeHeat er veel voor onder doet. Het is natuurlijk wel een relatief jong merk nog dus hoe dat na 3 of 5 jaar draaien is? Verder gaf hij nog aan dat meerdere WeHeats met de recente kou problemen hadden om uit de defrost te komen. Klopt dit?
Mijn installatie, BB P80 + buffervat, + thermostaat. was bruto 9740,- Netto -150,- korting en subsidie = 6215,-
oef jouw prijs is wel heel laag. Voorraad vat of buffervat?RNacoustics schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:22:
[...]
Vooralsnog heb ik geen defrost issue meegemaakt. Ik heb hem met koude dagen maar 2 keer in defrost status gezien.
Mijn installatie, BB P80 + voorraadvat, + thermostaat. was bruto 9740,- Netto -150,- korting en subsidie = 6215,-
Ik weet dat een pomp op de verdeler eigenlijk niet zo'n goed idee is. Maar het functioneert prima bij me. De pomp, een 15 jaar oude Wilo, is met 80 Watt ook een stroomvretertje. Hij zit in het stopcontact en draait 24/7. De binnenunit van Weheat heeft ook de mogelijkheid om de warmtepomp van de vloerverwarming te schakelen via de AUX uitgang. In de app zie je ook steeds dat CV pomp 2 is geactiveerd. Dan draait de pomp alleen als de warmtepomp ook in bedrijf is. Dat bespaart natuurlijk best veel elektriciteit. Goed idee? Heeft iemand hier ervaring mee? :strip_exif()/f/image/n9CNpIFYUZzqd16TMLo92yck.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n9CNpIFYUZzqd16TMLo92yck.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g0ENFj8pFQ9c7tVk9OD1Ntlc.png?f=user_large)
Excuus. buffervat 50L Na mijn offerte aanvraag, ging ook bij CB de prijs omhoog. Ik was er op tijd bij.jelleeelco schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:24:
[...]
oef jouw prijs is wel heel laag. Voorraad vat of buffervat?
[ Voor 16% gewijzigd door RNacoustics op 28-11-2024 15:31 ]
Heb hier geen ervaring mee, maar het lijkt een goed idee als dat zo werkt. Ik heb nog een pomp liggen hier (Evosta 2, stukken zuiniger dan de 20 jaar oude voorganger die er op zat). Mocht je daar interesse in hebben dan is dat wellicht een optie.Flintstone087 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:29:
Ik weet dat een pomp op de verdeler eigenlijk niet zo'n goed idee is. Maar het functioneert prima bij me. De pomp, een 15 jaar oude Wilo, is met 80 Watt ook een stroomvretertje. Hij zit in het stopcontact en draait 24/7. De binnenunit van Weheat heeft ook de mogelijkheid om de warmtepomp van de vloerverwarming te schakelen via de AUX uitgang. In de app zie je ook steeds dat CV pomp 2 is geactiveerd. Dan draait de pomp alleen als de warmtepomp ook in bedrijf is. Dat bespaart natuurlijk best veel elektriciteit. Goed idee? Heeft iemand hier ervaring mee? [Afbeelding]
[Afbeelding]
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.