Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:17
In deze post zie ik in een zelfbouw situatie een spiraal geïntegreed in het CV circuit, net zoals in een WHP voorgemonteerde hybride binnenunit. Super interessant omdat je zo al je componenten in line kan blijven zetten en dus flexibeler en krapper kan werken (waarschijnlijk toegepast in een all-electric toepassing omdat je dan een back up heater kan gebruiken, anders is je ketel natuurlijk je BUH in je CV circuit). Dus dat wil ik even verder doordenken:

Naast interessant is het natuurlijk ook best tricky: dat element moet voorzien worden van een onderbreking om koken van de inhoud te voorkomen lijkt me, anders bouw je een bom in je systeem wanneer hij het water aan de kook zal brengen bij geen of te weinig flow bijvoorbeeld.

Dat brengt me bij de WHP. Het verwarmingselement in een WHP heeft naast de voeding ook een signaaldraad op de controller ingeprikt. Deze ingangen staan niet beschreven in de handleidingen. Zou dat een thermostaat met breekcontact zijn? Iemand een idee waar die poort op die controller voor is?

Na wat speurwerk zie ik dat de pot met element in de voorgemonteerde binnenunits OEM gemaakt worden door JPCI / UltimHeat, voorzien van een 3kW coil element (gespiekt door de 1" buis), maar welke heb ik nog niet in de catalogi gevonden..

https://www.jpci.cn/en/ares/ares_content/2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6N3kWrwTAbbxJxTobDRQlGUGEvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4tU870mnyouxc8QqlBNxMzO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
AirX schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:24:
Nog een idee voor @Weheat : maak het mogelijk om bij (flink) negatieve elektriciteitsprijzen de back-upheater te gebruiken om je boilervat naar een hoge temperatuur te brengen. Scheelt weer draaiuren voor de compressor.
Ik denk dat zoiets wel al in de koker zit ja. Maar in het WeHeat ecosysteem heb je je BUH natuurlijk in je CV zitten, lijkt met wat lastig om stroom af te fakkelen in je boilervat via die indirecte verwarming. Misschien zal daar toch de tweede heater in je boilervat ingang op je controller voor gebruikt worden. En trouwens, als je een een buffervat in parallel hebt opgesteld zou je in theorie je CV systeemtemperatuur ook moeten kunnen opkrikken zonder warmte in het huis te stoppen (primaire pomp aan, secundaire pomp uit).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:49
drboneym schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:33:
[...]

Ik denk dat zoiets wel al in de koker zit ja. Maar in het WeHeat ecosysteem heb je je BUH natuurlijk in je CV zitten, lijkt met wat lastig om stroom af te fakkelen in je boilervat via die indirecte verwarming. Misschien zal daar toch de tweede heater in je boilervat ingang op je controller voor gebruikt worden. En trouwens, als je een een buffervat in parallel hebt opgesteld zou je in theorie je CV systeemtemperatuur ook moeten kunnen opkrikken zonder warmte in het huis te stoppen (primaire pomp aan, secundaire pomp uit).
Na de afschaffing van saldering heeft stroom affakkelen in een dynamisch contract alleen zin bij stroomprijzen onder de € -0,15 cent. Lijkt mij voor Weheat niet direct een hoge prioriteit. Dit lijkt mij gerommel in de marge.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 14:15

AirX

Tweak Guru

Mjier schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:53:
[...]

Na de afschaffing van saldering heeft stroom affakkelen in een dynamisch contract alleen zin bij stroomprijzen onder de € -0,15 cent. Lijkt mij voor Weheat niet direct een hoge prioriteit. Dit lijkt mij gerommel in de marge.
Plus vanaf €-0,01 cent stroomprijzen de stroom die je zonnepanelen opwekken. Die kun je dan ook gratis affakkelen. Anders moet je voor terugleveren betalen ivm negatieve prijs.

[ Voor 13% gewijzigd door AirX op 23-11-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Ja een P1 poort meter zou zowiezo op z´n plek zijn, anders wordt het een eilandje wat alleen stuurt op de EPEX prijzen en niet meer naar de woning/opwek kijkt.

Maar prioriteit of niet, lijkt me niet bijzonder moeilijk om te programmeren om bij lage prijs WP zijn werk te laten doen, en bij negatieve prijs via BUH, tot set point natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-06 15:32
Andere mensen bij wie de Electricity used sensor niet meer werkt sinds begin november? Hij ging toen op 1 dag begin november meer dan 100 Kw omhoog, de volgende dag hetzelfde eraf en daarna is er niks meer mee gebeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeoWoody
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-12-2024
the noise schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:42:
[...]

Ai. Volgende week heb ik een gesprek met iemand van Atlas Power. Hier schrik ik dan wel even van..
Wat bedoel je met matige installatie; het technisch aansluiten of iets anders?
Vooropgesteld: het was wellicht een lastigere installatie dan ze gewend zijn. Door omstandigheden werd een deel van de warmtepomp voor het plaatsen van de CV geplaats, en is Atlas na het plaatsen van de CV door een andere installateur teruggekomen om de boel af te maken. Maar er zijn naar mijn mening te veel fouten gemaakt. Hier een rijtje:

1. Een keerklep te veel geinstalleerd, waardoor de CV de druk niet correct kon meten.
2. Tijdens die fix kwam de installateur er ook achter dat zijn collega's de vorige keer de stroomvoorziening niet juist hadden aangelegd.
3. Thermostaat (Honeywel bedraad) kon geen verbinding met de warmtepomp. Het heeft Atlas bijna een maand geduurd voor ze tot de conclusie kwamen dat de bedrading waarschijnlijk niet meer naar behoren werkte. Draadloze Honeywell geïnstalleerd en dat was inderdaad de fix. Jammer dat dat een maand moest duren.
4. Momenteel zit ik met het probleem dat de warmtepomp de CV niet aanstuurt. En omdat de warmtepomp (volgens Atlas door een software bug bij WeHeat) niet altijd functioneert is het lastig het huis te verwarmen. Daarover gaven ze gister aan dat ze, nadat ze eerder door mij gestuurde fotos nog eens goed hadden bekeken, waarschijnlijk de bekabeling tussen de CV en de console van de WP zijn vergeten te installeren.

Daarnaast hebben ze echt een handje van beloven je terug te bellen maar dit niet doen. Alleen al afgelopen week ben ik 3 keer beloofd terug gebeld te worden door de technische afdeling en is dit 0 keer gebeurd.

Ik vind het jammer om dit zo te zeggen, want het is een, naar mijn optiek oprecht, vriendelijk bedrijf. De installateurs zijn vriendelijk en staan je graag te woord en beantwoord al je (domme) vragen. Wanneer je belt word er snel opgenomen en sta je niet 20 minuten te wachten. Maar door die eerder genoemde feiten (de vele installatie fouten en het feit dat er een hoop beloofd wordt maar er maar weinig waar van wordt gemaakt) zou ik Atlas Power niet aanraden.

Ik wil natuurlijk niet zeggen dat elke klant van Atlas deze ervaring heeft, wellicht heb ik gewoon pech. Als je toch besluit met hen in zee te gaan, zorg er in ieder geval dan voor dat de installateurs hun werk na afronding goed nalopen (en check ook op die keerklep, ik las online dat dit vaker gebeurd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:35
JurjenS7 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:27:
Andere mensen bij wie de Electricity used sensor niet meer werkt sinds begin november? Hij ging toen op 1 dag begin november meer dan 100 Kw omhoog, de volgende dag hetzelfde eraf en daarna is er niks meer mee gebeurd?
Yep. Same here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:20
LeoWoody schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:10:
Ik heb sinds een paar dagen een WeHeat Sparrow in een hybride opstelling. De installatie van de WP is gedaan door Atlas Power.

De opstart is helaas bij lange na niet makkelijk gegaan. Een hoop problemen, grotendeels veroorzaakt door de naar mijn mening matige installatie door Atlas Power. Momenteel zie ik vooral in de WeHeat app dat de warmtepomp regelmatig (minstens 1 keer per uur) schakeld tussen verwarmen > offline > ontdooien > verwarmen etc etc.

Elke keer dat ie ontdooit, gaat de temperatuur van het water omlaag, waardoor de temperatuur van de ruimte omlaag gaat. Dan moet ie dat tijdens de periode van verwarmen weer inhalen en dat herhaalt zich.

Nu kreeg ik vandaag te horen van Atlas dat WeHeat een software probleem gemeld heeft. Hierdoor gaat er iets mis tijdens het ontdooien. Hebben anderen hier ook last van?

Ik houd ook constant de COP in de gaten, en zie dat die schommelt tussen 2 en 4 (ik heb 'm niet lager dan 2 of hoger dan 5 gezien). Is dat een goede COP, of is daar verbetering nodig?

Ik hoor graag jullie mening/ideeën! Alvast dank :)

Edit: screenshots van de app toegevoegd[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik herken deze Cop niet eerlijk gezegd.

Heb meerdere Sparrows gedaan en ik verbaas mij altijd over de hoge Cop. Op dit moment draait een nieuwe sparrow z’n eerste run sww water op een Itho 270l vat. Huidige watertemperatuur 52graden, Cop van 3,6. Dus met deze buitentemperatuur en een hoge watertemperatuur.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
LeoWoody schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:24:
[...]

Op de begane grond ( ca 50 m2) heb ik recent twee Jaga Strada Hybrids geïnstalleerd. Op de twee boven verdiepingen hangen nog in totaal 4 oude radiatoren (vermoedelijk uit het bouwjaar 1982). Maar die heb ik niet open staan.

Overigens is er nog geen connectie tussen de CV (Remeha Tzerra Ace) en de WP. Installateur geeft aan daar een bekabeling te zijn vergeten, zucht. De problemen die we momenteel ervaren met de WP zijn momenteel dan ook extra vervelend, aangezien we dus compleet afhankelijk zijn van de WP voor warmte
Heb je beneden alleen twee Jaga s draaien? Of ook nog iets anders?

Verder ben ik nog wel benieuwd naar je installatie, heb je een buffervat, extra afgaande pomp. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:00
AirX schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:24:
Nog een idee voor @Weheat : maak het mogelijk om bij (flink) negatieve elektriciteitsprijzen de back-upheater te gebruiken om je boilervat naar een hoge temperatuur te brengen. Scheelt weer draaiuren voor de compressor.
Dit scheelt draaiuren, maar zorgt wel voor meer stops en starts.

Wat is eigenlijk belangrijker voor de levensduur? Mijn Sparrow draait nu 7 dagen ongebroken (0 stops, behalve defrosts). Ik kan er ook voor kiezen om de Sparrow op een hogere vermogen te laten draaien. Dus misschien 2 stops per dag en minder draaiuren. Zou dit de levensduur verlengen?

Efficiënter is het waarschijnlijk niet, want de Sparrow heeft altijd 20-30 minuten nodig om 'warm' te draaien na een stop en op hogere vermogens is de Sparrow ook minder efficiënt dan op lagere vermogens.

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 14:15

AirX

Tweak Guru

gratiz schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:06:
[...]

Wat is eigenlijk belangrijker voor de leevnsduur? Mijn Sparrow draait nu 7 dagen ongebroken (0 stops, behalve defrosts). Ik kan er ook voor kiezen om de Sparrow op een hogere vermogen te laten draaien. Dus misschien 2 stops per dag en minder draaiuren. Zou dit de levensduur verlengen?

Efficiënter is het waarschijnlijk niet, want de Sparrow heeft altijd 20-30 minuten nodig om 'warm' te draaien na een stop en op hogere vermogens is de Sparrow ook minder efficiënt dan op lagere vermogens.
Ik schreef draaiuren maar ik bedoel start/stops en draaiuren. Met de BUH hoeft de compressor en daarmee het warmtepompgedeelte niks te doen. Dat is het idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Laatst online: 17:49
drboneym schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:17:
Ja een P1 poort meter zou zowiezo op z´n plek zijn, anders wordt het een eilandje wat alleen stuurt op de EPEX prijzen en niet meer naar de woning/opwek kijkt.

Maar prioriteit of niet, lijkt me niet bijzonder moeilijk om te programmeren om bij lage prijs WP zijn werk te laten doen, en bij negatieve prijs via BUH, tot set point natuurlijk.
Het zal best te regelen zijn, maar het aantal variabelen loopt al snel op. Naast negatieve prijzen is ook een overschot eigen opwek van belang. Daarnaast zou je ook de BUH willen laten werken op variabel vermogen. Je wilt voorkomen dat je 500 watt over hebt, en de BUH ineens 3000 watt gaat slurpen. En wat is in deze situatie het voordeel van de BUH ten opzichte van simpelweg de WP laten draaien?
In mijn situatie draait een WPB overdag op het midden van de dag. Dan is over het algemeen de energieprijs het laagst en heb ik de meeste eigen opwek. Voor SWW gebruik ik zo gemiddeld 1,5 kWh per dag, 1 start/stop per dag.
Dit zou je ook zo kunnen regelen met een WP. Werktijden op midden van de dag instellen en klaar. Op zondagmiddag een legionellarun. Helemaal volgens KISS.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:40
gratiz schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:06:
[...]

Wat is eigenlijk belangrijker voor de levensduur? Mijn Sparrow draait nu 7 dagen ongebroken (0 stops, behalve defrosts). Ik kan er ook voor kiezen om de Sparrow op een hogere vermogen te laten draaien. Dus misschien 2 stops per dag en minder draaiuren. Zou dit de levensduur verlengen?

Mij is verteld dat draaien prima is, het is de start/stop van de compressor dat de levensduur verkort. Dus zulke lange runs als jij hebt lijken me juist heel goed voor de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:54
jelleeelco schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:18:
[...]

Mij is verteld dat draaien prima is, het is de start/stop van de compressor dat de levensduur verkort. Dus zulke lange runs als jij hebt lijken me juist heel goed voor de levensduur.
Yep, ik heb ook begrepen dat bij start/stop de olie voor de compressor eerst goed op gang moet komen en/of op temperatuur moet komen. Dus lange runs, op laag vermogen, zijn veel beter dan veel start/stops met hoog vermogen.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
LeoWoody schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:35:
[...]

Vooropgesteld: het was wellicht een lastigere installatie dan ze gewend zijn. Door omstandigheden...zou ik Atlas Power niet aanraden.

Ik wil natuurlijk niet zeggen dat elke klant van Atlas deze ervaring heeft, wellicht heb ik gewoon pech. Als je toch besluit met hen in zee te gaan, zorg er in ieder geval dan voor dat de installateurs hun werk na afronding goed nalopen (en check ook op die keerklep, ik las online dat dit vaker gebeurd)
Ok. Dank voor je toelichting. Als ze je installatie uiteindelijk maar opleveren zoals het moet: als je nu terug kijkt is het uiteindelijk naar je zin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-06 15:32
Makes sense.. hele dag al zelfde instellingen (verwarmen op stooklijn)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tp2h1gGQulD6DOf3z-N--0WyfV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjdweFRm0pZuP5GItdnNqwI3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door JurjenS7 op 23-11-2024 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkHoef
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-01 16:35
Ik heb sinds een paar weken een Sparrow in hybride opstelling. Nu is de machine al een 2 tal keer vastgelopen en volgens de installateur moet ik dan een harde reset doe. Inmiddels wordt het hiet niet warmer dan 18 graden terwijl 20 ingesteld is. Op de site van Weheat staat nagenoeg geen info. Ik zie dat de machine niet meer dan 300W vermogen opneemt en het niet meer hoger opwarmt. Maar de Sparrow zegt dat hij een oneindig vermogen opneemt. Wel een bijzonder hoog getal. Als je wilt lachen bekijk je deze grafiek:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CRpGxVYs8XWldxe7fe7k1PTVYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bOfQStJrmzzBUjmSQKpWsRrM.png?f=fotoalbum_large
3041472000000000000000000000W 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htLz-n1O8YFv4TAVNNcIloUQI-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QpQuh9CR7vj9YZrF3ENgklKb.png?f=fotoalbum_large
Wie weet wat hier aan de hand is?

[ Voor 17% gewijzigd door MarkHoef op 23-11-2024 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:57
MarkHoef schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:35:
Ik heb sinds een paar weken een Sparrow in hybride opstelling. Nu is de machine al een 2 tal keer vastgelopen en volgens de installateur moet ik dan een harde reset doe. Inmiddels wordt het hiet niet warmer dan 18 graden terwijl 20 ingesteld is. Op de site van Weheat staat nagenoeg geen info. Ik zie dat de machine niet meer dan 300W vermogen opneemt en het niet meer hoger opwarmt. Maar de Sparrow zegt dat hij een oneindig vermogen opneemt. Wel een bijzonder hoog getal. Als je wilt lachen bekijk je deze grafiek:[Afbeelding]
[Afbeelding]
En je CV ketel brandt ook? Zit de temperatuursensor wel op de goede buis geklikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntonVisser
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
Even een installatie vraagje, zijn er bepaalde normen voor wat betreft thermische trek van een boiler, op het web vond ik al iets over een U-bocht, hoogte moet 12x de buisdiameter zijn. In mijn geval plm 350mm bij 28mm buisdiameter. In het installatie schema van weheat wordt er ook een U-bocht in getekend deze gaat echter eerst omhoog.
Ik vond ook iets over direct een leiding naar beneden vanuit het vat maar dan kun je niet ontluchten. De leidinglengte van de binnenunit naar boiler is bij mij nu 125cm.

En geld het ook voor de retourleiding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSp7HXaQn05YFLyJc6Nu_dXBVNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Knu8jL8P92jOl8cUKPUPBoxR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uc45oYK7oVxz78yNJ2_-AL_oVXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65iMt9z2IXstlXEjyEvMSHt4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntonVisser
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik wou het eerst mooi strak doen tot dat ik me afvroeg waarom er bij mij een ontluchter zou moeten op komen terwijl de ontluchter ook al in de binnenunit zat. Iemand wees me toen op het feit dat er met de U-bocht thermische trek wordt voorkomen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GH-0fmKN7oIvSTvduyTLz0uZ92s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRkcCCN34tneTsAPPwL4pLnS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAMaTYEeQzC9l_KGyYpoiZfRQC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBOZQ7aRCRNpi5FE4g8khXna.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
MarkHoef schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:35:
Ik heb sinds een paar weken een Sparrow in hybride opstelling. Nu is de machine al een 2 tal keer vastgelopen en volgens de installateur moet ik dan een harde reset doe. Inmiddels wordt het hiet niet warmer dan 18 graden terwijl 20 ingesteld is. Op de site van Weheat staat nagenoeg geen info. Ik zie dat de machine niet meer dan 300W vermogen opneemt en het niet meer hoger opwarmt. Maar de Sparrow zegt dat hij een oneindig vermogen opneemt. Wel een bijzonder hoog getal. Als je wilt lachen bekijk je deze grafiek:[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je installateur naar weheat laten bellen. Die kunnen er nieuwe software opzetten. Weliswaar dezelfde, maar Miss is er iets mis gedaan met de update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHoef
Flintstone087 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:42:
[...]

En je CV ketel brandt ook? Zit de temperatuursensor wel op de goede buis geklikt?
De sensor zit op de warmwaterbuis die uit de warmtepomp zit, na de Wiha pomp. Lijkt de goede plek.

De CV gaat alleen aan als ik de schoorsteenfunctie aanzet. Wordt het water wel lekker warm mee.

Ik zie dat er een klein piekje is, maar dat de ketel een tikje aangaat en weer uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mabori
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 03-06 12:22
Ik heb inmiddels een Sparrow staan.

Oude situatie:
kwam van 950m3 gas, CV geoefend op 37 graden en dat ging meer dan een jaar goed, dus vertrouwen in. Maximale gasverbruik per uur was 0,6m3, dus ca 6kW. De Sparrow levert 6 kW bij -10, en meer bij hogere temperaturen, dus dat moet goed gaan.
Boilervat van 200l erbij voor het warme water en dan van het gas af.
Vloerverwarmingsverdeler met pomp, ca 137m2 vv, 2 radiatoren in slaapkamers en 1 in badkamer (voor de handdoeken alleen, er is ook v.v.)

Inbouw:
De inbouw door CB en iemand van Weheat ging erg vlot, maar had zo zijn uitdagingen en liep uiteindelijk toch wel een paar uur uit.
De jongens hadden vooral ervaring met zonnepanelen dus Weheat ging mee voor technische input. Dat was een prima combi.

Ik heb ervoor gekozen de Sparrow op het platte dak van de keuken te zetten. Dat geeft wat gebrom in de keuken wanneer de pomp draait op compressorstanden van meer dan 36% maar is niet storend. Ik wil nog proberen met accoustisch schuim wat op te lossen. In andere ruimtes in huis is niets te horen, en buiten hoor je ook niet veel, af en toe wat geruis maar dat is niet storend, het klinkt als wind geruis.

Installatie:
De CV ketel ging eruit, en op de plek van de ketel paste precies de boiler zodat er geen ruimte op zolder verloren is gegaan. Het is wel een krappe inbouw, en met de starre leidingen is er nu niet makkelijk meer bij de leidingen achter het vat te komen. Er zit toch wel meer leidingwerk dan ik als leek had verwacht.
De boiler staat nu wel mooi bovenop de centrale draagkolom in mijn huis, dus ondanks dat ik een houten vloer heb ben ik er niet bang voor.

De jongens van CB hebben de leidingen heel mooi tegen de dakrand weggewerkt, door de gevel geboord en binnenshuis op zolder langs de muur naar de binnenunit en boiler geleid.

Helaas merkte ik de volgende dag een beetje vochtigheid. Dat was misschien van de installatie, dus opgedweild en de volgende dag weer gekeken. Helaas lekt/drupt het aansluitpunt voor koud water op de boiler. (weet iemand toevallig of die een terugslagklep heeft?). De wartel is van RVS op een messing koppeling, dus wellicht een materiaalmatch probleem, maar misschien kwamen ze er bij installatie zelf ook niet goed bij. De wartel sluit niet helemaal en door de krappe installatie heb ik net niet genoeg slag om de moer nog aan te draaien. CB komt komende week voor een service om het op te lossen, dus geen zorgen hier en dagelijks een bakje water leegmaken tot die tijd.

Elektra:
Vanuit de meterkast is een loze leiding gebruikt om een kabel naar zolder te trekken voor de binnenunit (met backup element) en door de kruipruimte naar de achterkant van het huis een kabel voor de pomp. De kabel is netjes langs de gevel achter een regenpijp geleid en gaat dan naar de pomp op het platte dak.

Thermostaat:
Het systeem is ingesteld op Hoge temperatuur, hoewel ik heb geoefend met lage temperaturen en dat liever had, was het advies van de Weheat man om gewoon HT te doen en dat heeft hij ingesteld. Er zit een thermostaatknop op de vloerverwarming, dus ls de temp te hoog wordt, regelt die dat het goed komt. De AI lijkt dat ook al snel door te hebben en levert nu standaard niet meer dan 38 graden uit de pomp (maar doorgaans een lagere temp).

Ik had een Honeywell Chronotherm Modulation Touch, welke op de website van Weheat als goedgekeurde combi staat. Bij het aansluiten kwam er een 'Verbindingsfout' op het scherm. Het was een bedrade verbinding en wellicht was de draad ergens niet goed meer. Ik heb toen razendsnel een ombouw gekregen van Weheat/CB zodat de installatie toch afgemaakt kon worden naar een Lyric T6 en dat is echt wel een mooi ding, en makkelijk te bedienen met een app.

Ervaring:
Inmiddels wat koude dagen gehad en dat gaat prima. De pomp snort vrolijk en houdt het prima bij.
De eerste nacht begon meteen een legionella programma om de installatie en ketel te ontsmetten, en ik denk dat de AI is begonnen de boel in te leren. Al met al een keiharde 50kWh op de teller de volgende ochtend, maar goed, dat is een leerproces.

Vanaf toen is de pomp gewoon rustig gebleven, heeft zijn werk keurig gedaan en, meest belangrijke: de vrouw des huizes is erg content. De vloer is lekker warm, dat was door het oefenen met de CV ketel een stuk minder.
De nachtverlaging met 1 graad die we met de CV wel deden doe ik nu niet meer. Ik ben nog aan het testen, maar dat vraagt wel veel van het systeem. Het lijkt erop dat een constante temperatuur veel makkelijker is voor de pomp en daardoor ook minder energie vergt. Daarmee heb ik meteen weer punten gescoord bij de dames in huis die het chronisch koud hebben.

Erg tevreden dus. Wellicht zou met een BB08 het toerental en dus ook het geluid nog wat minder zijn, ik merk dat op de zonnige koude dagen het wel erg prettig is dat de Sparrow zo ver kan terugmoduleren. (16% heb ik als laagste gezien, en dan rond de 200W input vermogen). De BB08 leek op basis van de specs een veel hoger minimumvermogen te hebben en zou dus eerder afslaan/pendelen in mijn situatie. Vooralsnog erg blij met mijn keuze.
Ik zie ook bij constante temperatuur het verwarmingsvermogen ongeveer op 6kW staan, dus dat matcht met de ervaringen van 0,6m3 gas/uur. Met de hoge COP is dat dus al een forse energiebesparing. Ik zag vandaag pas in de online module dat ik een totaaloverzichtje van de energie kan krijgen, daar staat een tot nu toe gemiddelde COP van 4.88 in, dus ik ben tevreden.

Ik hoop dat ik binnenkort wat fotos kan plaatsen, dan komen die ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:30

Carboy54

Duurzaamheid coach

void1 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:10:
Hallo, ik twijfel in een keuze tussen de Sparrow en de Blackbird en zou graag jullie mening willen horen over een paar zaken. Mijn situatie is als volgt:

- Redelijk goed geïsoleerd hoekwoning/huis uit 1994. HR++ beglazing, vloerisolatie, muurisolatie en dakisolatie. Oppervlakte c.a. 185 m²
- Reguliere radiatoren met SpeedComfort ventilatoren in alle woonruimtes; 11 stuks waarvan 2 groot (2,4 m).
- Momenteel gebruik ik een 12 jaar oude Nefit TopLine CV-ketel, die uitstekend werkt en dankzij de terugroepactie feitelijk binnen nieuw is. Kan comfortabel verwarmen met 50°C als max radiator water temperatuur. Maar ik merk dat het opwarmen van de ruimtes aanzienlijk sneller gaat met 55C.
- Gasverbruik is nu ongeveer 800 m³ per jaar ( stoken + koken + warm water)
- Plan is om te beginnen met een CV+WP hybride systeem zonder water boiler, maar in een all-electric-ready opstelling.

De punten waar ik graag jullie feedback over zou willen krijgen:

- Nu, na het lezen van enkele berichten op dit en andere forums maak ik me wat zorgen over compatibiliteitsproblemen tussen de WP en de Nefit CV-ketel. Welke thermostaat zou ik moeten overwegen? Een adviseur zei dat ik mijn huidige Nefit thermostaat kan behouden, terwijl een ander adviseerde om over te stappen op een andere, enzovoort.
Er is ook een optie om de CV-ketel alleen voor warm water te gebruiken. Dat lijkt de minst ingewikkelde oplossing, maar dan ben ik volledig afhankelijk van de WP voor alle verwarming. Is dit wellicht de betrouwbaardere oplossing die problemen tussen de CV-ketel en WP voorkomt of toch is het de moeite waard om ze laten samenwerken? Wat zijn jullie ervaringen over hoe de WeHeat presteert in combinatie met een CV-ketel, bijv. een Nefit?

- Het advies dat ik heb gekregen is dat zowel de Sparrow (6 kW) als de Blackbird (8 kW) aan mijn kW behoeften zouden voldoen. Is er een verschil in efficiëntie als bij bijvoorbeeld de Blackbird op een lagere capaciteit is gebruikt? Ik heb gelezen dat het bij on/off-systemen beter is om niet te oversizen. Is het vermogen van de Sparrow en Blackbird modulerend of is het on/off?

- Ik wil de unit op een plat dak monteren dat blootgesteld is aan (soms) sterke wind - dit is een rede voor de Blackbird ipv de Sparrow. Moet ik me hier zorgen over maken?

- Eigenlijk is een expansievat nodig, en zo ja, hoe bepaal je de formaat? Een adviseur zei ja (50 liter), een ander zei "nee", bij nog een andere offerte (LG) werd zelfs een 100-liter vat voorgesteld. Snap niet de verschil... De adviseurs geven verschillende verhalen er over; "buffervat altijd nodig bij on/off systeem", "buffervat niet nodig want er is genoeg water in de radiatoren", "groot buffervat nodig vanwege de hoge kracht van de WP"...

Alvast bedankt
Moderne warmtepompenvan A merken kunnen allemaal moduleren en is een open therm thermostaat niet altijd gewenst. De stooklijn moet dan hoofdzakelijk het vermogen bepalen. Voor een plaatsing op een dak is de BB zeker de beste optie. Een buffervat heb je nodig bij externe regelingen of te weinig waterinhoud. Ga uit van 100 liter voor een BB P80. Een expansievat is ook afhankelijk van de waterinhoud maar gezien de lagere temperaturen die een warmtepomp bij voorkeur wil draaien met minder expansie is vaak 18 liter al voldoende.

Plaats een Sparrow nimmer op Noord-West dus met de ventilator op de volle wind.
Hier ook een voorbeeld hoe het mis kan gaan bij sterke wind en zonder kennis van zaken het plaatsen van een warmtepomp. De buurman is gewaarschuwd en is dus beter geadviseerd. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVLp1qO8D3GG9d1N1nVE5LUA8So=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1GLLjABMaTYdyOZMw9DT5m0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmL3ke641KUx8ArerEMHt2v-HFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaRAHd0Akj06NowjDsw3cpvu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 23-11-2024 18:04 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
MarkHoef schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:06:
[...]

De sensor zit op de warmwaterbuis die uit de warmtepomp zit, na de Wiha pomp. Lijkt de goede plek.

De CV gaat alleen aan als ik de schoorsteenfunctie aanzet. Wordt het water wel lekker warm mee.

Ik zie dat er een klein piekje is, maar dat de ketel een tikje aangaat en weer uit.
Zou even jouw installatieschema raadplegen. De sensor moet ook kunnen meten wat de cv het circuit instuurt dus bij hybride moet sensor na de T-koppeling zitten waar leidingen van warmtepomp en cv samen komen. Althans zo is het bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHoef
Stoker schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:53:
[...]

Je installateur naar weheat laten bellen. Die kunnen er nieuwe software opzetten. Weliswaar dezelfde, maar Miss is er iets mis gedaan met de update
Goed idee. Ik heb hem al geappt. Maar als weheat echt AI toepast hadden ze dit al gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18-06 15:53
drboneym schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:30:
[...]

In deze post zie ik in een zelfbouw situatie een spiraal geïntegreed in het CV circuit, net zoals in een WHP voorgemonteerde hybride binnenunit. Super interessant omdat je zo al je componenten in line kan blijven zetten en dus flexibeler en krapper kan werken (waarschijnlijk toegepast in een all-electric toepassing omdat je dan een back up heater kan gebruiken, anders is je ketel natuurlijk je BUH in je CV circuit). Dus dat wil ik even verder doordenken:

Naast interessant is het natuurlijk ook best tricky: dat element moet voorzien worden van een onderbreking om koken van de inhoud te voorkomen lijkt me, anders bouw je een bom in je systeem wanneer hij het water aan de kook zal brengen bij geen of te weinig flow bijvoorbeeld.

Dat brengt me bij de WHP. Het verwarmingselement in een WHP heeft naast de voeding ook een signaaldraad op de controller ingeprikt. Deze ingangen staan niet beschreven in de handleidingen. Zou dat een thermostaat met breekcontact zijn? Iemand een idee waar die poort op die controller voor is?

Na wat speurwerk zie ik dat de pot met element in de voorgemonteerde binnenunits OEM gemaakt worden door JPCI / UltimHeat, voorzien van een 3kW coil element (gespiekt door de 1" buis), maar welke heb ik nog niet in de catalogi gevonden..

https://www.jpci.cn/en/ares/ares_content/2

[Afbeelding]
De heater is inderdaad een back up heater voor de all Electric variant. We gebruiken de WeHeat alleen voor het CV gedeelte. De heater wordt aangestuurd door de binnen unit. Een relais word bekrachtigd waarna het element mee gaat doen.
Je kunt het vermogen bovenop handmatig instellen. Ik kijk best vaak in de app tijdens het verwarmen en de water temperdtuur komt niet boven de 40 graden. Gisteren op ee portal gekeken en dan zie je dat de heater kort aan gaat en weer uit gaat. In de portal staat die wel benoemd als CV ketel maar doe hebben we niet meer.
De heater doet niet gelijk mee alleen als de Weheat het na een X tijd niet de juiste temperatuur haalt. Ik dacht 1.5 uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
MarkHoef schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:53:
[...]

Goed idee. Ik heb hem al geappt. Maar als weheat echt AI toepast hadden ze dit al gezien.
Maar ze werken daar niet 7x24uur
En denk dat je in 1e instantie via je installateur zaken moet doen.
Die geeft toch installatie/garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoWoody
Stoker schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:02:
[...]

Heb je beneden alleen twee Jaga s draaien? Of ook nog iets anders?

Verder ben ik nog wel benieuwd naar je installatie, heb je een buffervat, extra afgaande pomp. Etc.
Beneden enkel twee jaga's. De installatie bestaat uit een buitenunit, binnenunit, buffervat en CV (Remeha Tzerra Ace Matic)

Wat voor COP's zie jij doorgaans bij Sparrows? Ik ben me dus echt nog aan het verdiepen in de mogelijkheden en op zoek naar manieren om mijn systeem te verbeteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
mabori schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:13:
Ik heb inmiddels een Sparrow staan.

Oude situatie:
kwam van 950m3 gas, CV geoefend op 37 graden en dat ging meer dan een jaar goed, dus vertrouwen in. Maximale gasverbruik per uur was 0,6m3, dus ca 6kW. De Sparrow levert 6 kW bij -10, en meer bij hogere temperaturen, dus dat moet goed gaan.
Boilervat van 200l erbij voor het warme water en dan van het gas af.
Vloerverwarmingsverdeler met pomp, ca 137m2 vv, 2 radiatoren in slaapkamers en 1 in badkamer (voor de handdoeken alleen, er is ook v.v.)

Inbouw:
De inbouw door CB en iemand van Weheat ging erg vlot, maar had zo zijn uitdagingen en liep uiteindelijk toch wel een paar uur uit.
De jongens hadden vooral ervaring met zonnepanelen dus Weheat ging mee voor technische input. Dat was een prima combi.

Ik heb ervoor gekozen de Sparrow op het platte dak van de keuken te zetten. Dat geeft wat gebrom in de keuken wanneer de pomp draait op compressorstanden van meer dan 36% maar is niet storend. Ik wil nog proberen met accoustisch schuim wat op te lossen. In andere ruimtes in huis is niets te horen, en buiten hoor je ook niet veel, af en toe wat geruis maar dat is niet storend, het klinkt als wind geruis.

Installatie:
De CV ketel ging eruit, en op de plek van de ketel paste precies de boiler zodat er geen ruimte op zolder verloren is gegaan. Het is wel een krappe inbouw, en met de starre leidingen is er nu niet makkelijk meer bij de leidingen achter het vat te komen. Er zit toch wel meer leidingwerk dan ik als leek had verwacht.
De boiler staat nu wel mooi bovenop de centrale draagkolom in mijn huis, dus ondanks dat ik een houten vloer heb ben ik er niet bang voor.

De jongens van CB hebben de leidingen heel mooi tegen de dakrand weggewerkt, door de gevel geboord en binnenshuis op zolder langs de muur naar de binnenunit en boiler geleid.

Helaas merkte ik de volgende dag een beetje vochtigheid. Dat was misschien van de installatie, dus opgedweild en de volgende dag weer gekeken. Helaas lekt/drupt het aansluitpunt voor koud water op de boiler. (weet iemand toevallig of die een terugslagklep heeft?). De wartel is van RVS op een messing koppeling, dus wellicht een materiaalmatch probleem, maar misschien kwamen ze er bij installatie zelf ook niet goed bij. De wartel sluit niet helemaal en door de krappe installatie heb ik net niet genoeg slag om de moer nog aan te draaien. CB komt komende week voor een service om het op te lossen, dus geen zorgen hier en dagelijks een bakje water leegmaken tot die tijd.

Elektra:
Vanuit de meterkast is een loze leiding gebruikt om een kabel naar zolder te trekken voor de binnenunit (met backup element) en door de kruipruimte naar de achterkant van het huis een kabel voor de pomp. De kabel is netjes langs de gevel achter een regenpijp geleid en gaat dan naar de pomp op het platte dak.

Thermostaat:
Het systeem is ingesteld op Hoge temperatuur, hoewel ik heb geoefend met lage temperaturen en dat liever had, was het advies van de Weheat man om gewoon HT te doen en dat heeft hij ingesteld. Er zit een thermostaatknop op de vloerverwarming, dus ls de temp te hoog wordt, regelt die dat het goed komt. De AI lijkt dat ook al snel door te hebben en levert nu standaard niet meer dan 38 graden uit de pomp (maar doorgaans een lagere temp).

Ik had een Honeywell Chronotherm Modulation Touch, welke op de website van Weheat als goedgekeurde combi staat. Bij het aansluiten kwam er een 'Verbindingsfout' op het scherm. Het was een bedrade verbinding en wellicht was de draad ergens niet goed meer. Ik heb toen razendsnel een ombouw gekregen van Weheat/CB zodat de installatie toch afgemaakt kon worden naar een Lyric T6 en dat is echt wel een mooi ding, en makkelijk te bedienen met een app.

Ervaring:
Inmiddels wat koude dagen gehad en dat gaat prima. De pomp snort vrolijk en houdt het prima bij.
De eerste nacht begon meteen een legionella programma om de installatie en ketel te ontsmetten, en ik denk dat de AI is begonnen de boel in te leren. Al met al een keiharde 50kWh op de teller de volgende ochtend, maar goed, dat is een leerproces.

Vanaf toen is de pomp gewoon rustig gebleven, heeft zijn werk keurig gedaan en, meest belangrijke: de vrouw des huizes is erg content. De vloer is lekker warm, dat was door het oefenen met de CV ketel een stuk minder.
De nachtverlaging met 1 graad die we met de CV wel deden doe ik nu niet meer. Ik ben nog aan het testen, maar dat vraagt wel veel van het systeem. Het lijkt erop dat een constante temperatuur veel makkelijker is voor de pomp en daardoor ook minder energie vergt. Daarmee heb ik meteen weer punten gescoord bij de dames in huis die het chronisch koud hebben.

Erg tevreden dus. Wellicht zou met een BB08 het toerental en dus ook het geluid nog wat minder zijn, ik merk dat op de zonnige koude dagen het wel erg prettig is dat de Sparrow zo ver kan terugmoduleren. (16% heb ik als laagste gezien, en dan rond de 200W input vermogen). De BB08 leek op basis van de specs een veel hoger minimumvermogen te hebben en zou dus eerder afslaan/pendelen in mijn situatie. Vooralsnog erg blij met mijn keuze.
Ik zie ook bij constante temperatuur het verwarmingsvermogen ongeveer op 6kW staan, dus dat matcht met de ervaringen van 0,6m3 gas/uur. Met de hoge COP is dat dus al een forse energiebesparing. Ik zag vandaag pas in de online module dat ik een totaaloverzichtje van de energie kan krijgen, daar staat een tot nu toe gemiddelde COP van 4.88 in, dus ik ben tevreden.

Ik hoop dat ik binnenkort wat fotos kan plaatsen, dan komen die ook.
Hoe is jouw Sparrow op het dak gezet, met rubberen big foots of is er nog iets van massa toegevoegd dmv tegels oid? En is het een houten dak?

Mijn installateur is ervan overtuigd de Sparrow zo te kunnen installeren op het dak dat er geen brom- of ander geluid in huis te horen zal zijn.... als ik nu lees dat je een brom hoort maak ik me toch beetje zorgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mabori
jelleeelco schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:54:
[...]

Hoe is jouw Sparrow op het dak gezet, met rubberen big foots of is er nog iets van massa toegevoegd dmv tegels oid? En is het een houten dak?

Mijn installateur is ervan overtuigd de Sparrow zo te kunnen installeren op het dak dat er geen brom- of ander geluid in huis te horen zal zijn.... als ik nu lees dat je een brom hoort maak ik me toch beetje zorgen.
Ik was er ook even bang voor, want we hebben een WTW installatie die in hoogste stand echt een naar lawaai geeft. Die staat op zolder, houten vloer en dat wilde ik niet herhalen. Optie 2 was de Sparrow op de grond te plaatsen naast de erker. Dan staat ie wel stabiel, maar zou de pomp boven de vensterbank uitsteken, en bovendien naast een muur komen, wat ook weer geluidsissues kan geven. Toen ik de pootjes zag met daarin een geveerde ophanging heb ik besloten gewoon op mijn gevoel af te gaan en het dak te doen.

De Sparrow staat inderdaad op twee rubber bigfoots, nu nog zonder extra massa of dempers. Onder de Sparrow zitten zoals gezegd geveerde pootjes die al een deel wegnemen.

Hij staat bij ons op een erker, die is aangebouwd aan een betonnen verdiepingsvloer. De erker heeft een houten dakopbouw met balken en plaat, isolatieplaten en 2 of 3 lagen dakbedekking (bitumen met leislag). Van binnen afgewerkt met geracheld plafond.

De eettafel staat recht onder het houten dak en daar hoor je vanaf 36% toerental een brommetje. Verder afhankelijk van het toerental wordt het wat luider of minder luid. Zo is het bijv. tussen 60 en 75% bijna weg en boven de 75% weer wat luider. Dat zijn dan net frequentiegebieden waarin mijn opbouw resoneert en dat zal voor ieder dak anders zijn.

Die brom hoor je buiten de keuken overigens nergens anders in huis. In de slaapkamer direct naast de Sparrow, waarvan de betonvloer dus buiten de gevel de houten aanbouw heeft hoor je helemaal niks!

Het heeft voor mij nu geen prioriteit meer want eigenlijk horen we het inmiddels al niet eens meer, maar als het vervelend gaat worden dan heb ik als experiment nog wat rubber en twee opsluitbanden liggen om eronder te leggen voor massa en dan schuimrubberblokjes om tussen de bigfoots en beton te leggen. Maar zoals gezegd, eigenlijk is er niemand in huis die zich eraan stoort.

Hier enkele fotos van de buitenunit, nog tijdens de installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k52OT4Cfh64WWjNqfto87mFJImE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ik71txD35v4KzPoE8W12nRDz.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZQllmyGwxPNKROsSZYlIoNb1mI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jl01PdN7ahvTLBUpgfilbQS4.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Px1Fsq2GxmzjnsbheOCm7c6lWLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0G7bK3rSDoPv9fgGA3fCYKEg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:35
mabori schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:47:
[...]

Hier enkele fotos van de buitenunit, nog tijdens de installatie:
Bij de BlackBird wordt een EPP-vorm meegeleverd om de aansluitingen op de WP zelf ook te isoleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltJnxnDzw5eK0UCsa5gGUISrwKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m4qyXkrRbNEsYlFZr7YHR2Rz.png?f=fotoalbum_large

Is dat bij de Sparrow niet het geval?

groet,

Satefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Satefan schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:26:
[...]

Bij de BlackBird wordt een EPP-vorm meegeleverd om de aansluitingen op de WP zelf ook te isoleren.

[Afbeelding]

groet,

Satefan
Vlgs mij liggen die nog op de grond naast de big foot 😁 en deze staan zonder extra bescherming op het mastiek van het dak.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 24-11-2024 10:32 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
jelleeelco schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:54:
[...]

Dan zelf initiatief nemen. Regel een paar betontegels bij de plaatselijke bouwmarkt en leg die op het dak met de instructie naar de installateur; deze er graag onder de bigfoots plaatsen.

Is een paar cm hoger, kost niks en geeft geen problemen. Kan alleen maar problemen voorkomen.

Lang verhaal kort; zelf aanschaffen en neerleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Stoker schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:22:
[...]

Dan zelf initiatief nemen. Regel een paar betontegels bij de plaatselijke bouwmarkt en leg die op het dak met de instructie naar de installateur; deze er graag onder de bigfoots plaatsen.

Is een paar cm hoger, kost niks en geeft geen problemen. Kan alleen maar problemen voorkomen.

Lang verhaal kort; zelf aanschaffen en neerleggen
Installateur neemt dat allemaal mee: betontegels, ontkoppelende matten, etc.

Trouwens vanmorgen in trapgat naar CV geluisterd en (simpel met telefoon app) gemeten: ook 33dB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mabori
Satefan schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:26:
[...]

[Afbeelding]

Op
groet,

Satefan
Jawel hoor, dit is nog tijdens installatie. Er zit een EPP deksel omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
Carboy54 schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:31:
[...]

Vlgs mij liggen die nog op de grond naast de big foot 😁 en deze staan zonder extra bescherming op het mastiek van het dak.
Zou er wel iets van bescherming tussen moeten? En wat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

mabori schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:51:
[...]

Zou er wel iets van bescherming tussen moeten? En wat dan?
Eerst bescherming folie of rubber tegel dan beton tegel en daarna de big foots. Dat is de meest toegepaste oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 24-11-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Kevin1990 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:28:
[...]

De heater is inderdaad een back up heater voor de all Electric variant. We gebruiken de WeHeat alleen voor het CV gedeelte. De heater wordt aangestuurd door de binnen unit. Een relais word bekrachtigd waarna het element mee gaat doen.
Je kunt het vermogen bovenop handmatig instellen. Ik kijk best vaak in de app tijdens het verwarmen en de water temperdtuur komt niet boven de 40 graden. Gisteren op ee portal gekeken en dan zie je dat de heater kort aan gaat en weer uit gaat. In de portal staat die wel benoemd als CV ketel maar doe hebben we niet meer.
De heater doet niet gelijk mee alleen als de Weheat het na een X tijd niet de juiste temperatuur haalt. Ik dacht 1.5 uur...
Ah dank voor je reactie. Interessant, dan heeft je installateur denk ik de voeding van het verwarmingselement gekoppeld aan de CV ketel aan/uit uitgang op de controller (volgens mij heeft dat model wat ik zie zelf geen NO/NC draadje dat hem aanstuurt namelijk), en de veiligheidsfunctie tegen oververhitting van het water of stoken tijdens droogloop zitten dan in het element zelf.

Wel creatieve oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
bbbrumbrum schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:36:

Het ergste soort.... :+

Even teruglezen, @Stefannn heeft dit een tijdje terug al toegelicht.
Hier nog even op terugkomend.

Ik zie juist de voordelen wel van een parallel opgesteld buffervat in de doorsnee typische Nederlandse woning: de matig geïsoleerde bestaande bouw met radiatoren en soms kleine delen vloerverwarming. Naast het beschikbare systeemvolume (hoewel die natuurlijk in die woonsituatie al best wat liters beschikbaar heeft door de radiatoren) zie ik als voordelen:
  • Minder geluidsoverlast door ruis in je vaak dunne hoofdleidingen doordat de tweede pomp op lagere flow draait (met mijn voorkeur voor grundfos Alpha2 door auto-adapt om adaptieve drukgestuurde regeling omdat de openheid van het systeem verschilt door de vaak deels aanwezige thermostaatkranen)
  • De primaire pomp en de buitenunit kunnen in opstelling buffervat parallel zich mooi met één ding bezig houden, het opdrijven van de watertemperatuur in het systeem. Je secundaire pomp krijgt dan de taak om deze gegenereerde warmte op de gevraagde plek te krijgen.

Stel de gevraagde watertemperatuur is bereikt maar de gevraagde kamertemperatuur nog niet dan blijft je systeem de beschikbare warmte in je systeem via de secundaire pomp circuleren totdat je gevraagde kamertemperatuur is bereikt.

Op die manier heb je ten eerste nog flow in je radiatoren, nodig voor een betere afgifte van je lagere watertemperaturen in radiatoren, en ten tweede doe je tenminste nog iets met de gebufferde warmte in je buffervat want alleen door dat water te circuleren kun je een deze warmte af gaan geven aan je woning.
  • Wat er bovendien lijkt te gebeuren, en dat is misschien nog wel erger, met een buffervat in serie: je pomp start op als de gevraagde watertemperatuur 3° hoger is dan de gemeten systeemtemperatuur bij je leidingsensor. Maar als je pomp opstart krijgt hij meteen een bel water dat veel warmer is dan die voorheen gemeten systeemtemperatuur bij je sensor omdat hij in zijn retour kanaal direct uit het buffervat put. De nieuwe gevraagde watertemperatuur wordt zo veel sneller gehaald, wat leidt tot kortere runs, omdat zijn trigger om aan de slag te gaan gebaseerd is op een meetpunt dat niet de systeemtemperatuur goed vertegenwoordigd omdat er stiekem warmte zich ophoud in het buffervat wat nergens afgegeven wordt en dus op temperatuur blijft.
Ik begrjip uiteraard het argument dat een warmtelekkende buffer in een technische ruimte zonder warmtevraag (die ook nog eens een extra pomp nodig heeft) niet het aantal opgenomen watts per se optimaliseerd, en ik ben helemaal voor een open afgiftesysteem zonder buffervat als dat kan natuurlijk, maar ik heb veel te maken met jaren 60 tot 90s bestaande bouw en daar zie ik toch heil in het bovenstaande idee.

Ik hoor graag wat jullie denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoWoody
the noise schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:04:
[...]

Ok. Dank voor je toelichting. Als ze je installatie uiteindelijk maar opleveren zoals het moet: als je nu terug kijkt is het uiteindelijk naar je zin?
Nog niet, dus. Zoals gezegd moeten ze nog terugkomen om te zorgen dat de warmtepomp de CV aanstuurt, dat is (omdat ze dus bekabeling zijn vergeten) nog niet gebeurd.

Daarnaast is het beloven dat je teruggebeld wordt en dat nooit gebeurd iets wat dus al maanden voorkomt en daarmee dus een structureel probleem.

Als ze terugkomen en de boel fixen en alles werkt, prima. Maar ik zou ze dan nog niet aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:55
drboneym schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:42:
[...]

Ik zie juist de voordelen wel van een parallel opgesteld buffervat in de doorsnee typische Nederlandse woning: de matig geïsoleerde bestaande bouw met radiatoren en soms kleine delen vloerverwarming. Naast het beschikbare systeemvolume (hoewel die natuurlijk in die woonsituatie al best wat liters beschikbaar heeft door de radiatoren) zie ik als voordelen:
  • Minder geluidsoverlast door ruis in je vaak dunne hoofdleidingen doordat de tweede pomp op lagere flow draait (met mijn voorkeur voor grundfos Alpha2 door auto-adapt om adaptieve drukgestuurde regeling omdat de openheid van het systeem verschilt door de vaak deels aanwezige thermostaatkranen)
  • De primaire pomp en de buitenunit kunnen in opstelling buffervat parallel zich mooi met één ding bezig houden, het opdrijven van de watertemperatuur in het systeem. Je secundaire pomp krijgt dan de taak om deze gegenereerde warmte op de gevraagde plek te krijgen.

Stel de gevraagde watertemperatuur is bereikt maar de gevraagde kamertemperatuur nog niet dan blijft je systeem de beschikbare warmte in je systeem via de secundaire pomp circuleren totdat je gevraagde kamertemperatuur is bereikt.

Op die manier heb je ten eerste nog flow in je radiatoren, nodig voor een betere afgifte van je lagere watertemperaturen in radiatoren, en ten tweede doe je tenminste nog iets met de gebufferde warmte in je buffervat want alleen door dat water te circuleren kun je een deze warmte af gaan geven aan je woning.
  • Wat er bovendien lijkt te gebeuren, en dat is misschien nog wel erger, met een buffervat in serie: je pomp start op als de gevraagde watertemperatuur 3° hoger is dan de gemeten systeemtemperatuur bij je leidingsensor. Maar als je pomp opstart krijgt hij meteen een bel water dat veel warmer is dan die voorheen gemeten systeemtemperatuur bij je sensor omdat hij in zijn retour kanaal direct uit het buffervat put. De nieuwe gevraagde watertemperatuur wordt zo veel sneller gehaald, wat leidt tot kortere runs, omdat zijn trigger om aan de slag te gaan gebaseerd is op een meetpunt dat niet de systeemtemperatuur goed vertegenwoordigd omdat er stiekem warmte zich ophoud in het buffervat wat nergens afgegeven wordt en dus op temperatuur blijft.
Ik begrjip uiteraard het argument dat een warmtelekkende buffer in een technische ruimte zonder warmtevraag (die ook nog eens een extra pomp nodig heeft) niet het aantal opgenomen watts per se optimaliseerd, en ik ben helemaal voor een open afgiftesysteem zonder buffervat als dat kan natuurlijk, maar ik heb veel te maken met jaren 60 tot 90s bestaande bouw en daar zie ik toch heil in het bovenstaande idee.

Als warmtepomp de warmte er met een hoge pomp snelheid in stopt en tweede pomp het met lage pomp snelheid verdeelt dan haalt de tweede pomp minder warmte uit de buffer dan dat de warmtepomp er in stopt.
(Immers… energie is temperatuur_sprong x flow).
Kortom… buffervat stijgt in temperatuur.
Als dat buffervat 1000 liter of meer is blijft dat wellicht beperkt tot 1 graad of zo, maar met een 50 liter vat praat je gauw over 10 graden of meer.
Yep… stabiliseert… stomweg omdat de temperatuur zo ver oploopt dat de cop van je warmtepomp (de efficiency) om zeep is geholpen.

In geval van vloerverwarming is dat ook niet nodig. Bufferwerking van vloer is 100x hoger dan buffervat. Daar kan je heel wat energie in stoppen voordat die met 0.1 graad oploopt.

Wat in geval van radiatoren dan stomweg veel slimmer is:
Temperatuur van de kamers regelen met grotere delta T. Dus in plaats van op 0.1 graad nauwkeurig regelen op 0.5 of 1 graad.

Nou… het kan zijn dat je dat niet prettig vindt… en in dat geval heb je gelijk dat je met het buffervat, ten koste van efficiency, de kamertemperatuur nauwkeurig op 0.1 graad stabiel kan houden.

Echter,… Veelal wil je juist bewust een temperatuur profiel over de dag.
Persoonlijk heb ik bedacht….
- waarom zou ik in hemelsnaam op 0.1 graad nauwkeurig willen regelen als ik perfect happy ben met een temperatuur profiel van meerdere graden over de loop van een dag?

Nb…
Voor de beeldvorming…
Ik heb geen we-heat maar een w/w warmtepomp die niet moduleert maar aan/uit schakelt. Ik heb een regeling zelf gebouwd die hem maximaal 1 run oer dag laat doen. Zonder buffervat. Wel met vloerverwarming.
Dat is wat extreem. Met 2 runs per dag zou ik wat minder schommeling hebben, maar ik vind dit gewoon leuk.

Wat ik in principe doe:
1 run, 2/3 van de run VOOR 19:00, 1/3 NA 19:00.
Daarmee haal ik ‘s ochtends 7:00 18 graden. Daarna wordt het vanzelf warmer (terwijl de warmtepomp dan juist vaak uit staat) simpelweg omdat het dag wordt.
Op een gegeven moment gaat de warmtepomp aan en heb ik Savonds bij de tv 20 graden.
(Nb, lengte van de run wordt door een uitgekiend zelf lerend systeem bepaald)

Dit is extreem…
Maar aangezien ik dit met een aan/uit warmtepomp die niet moduleert voor elkaar heb ben ik wel 100% overtuigd van het onnut van een buffervat.
Met de kanttekening dat ik wel een tweaker ben die de regeling volledig zelf in beheer heeft.
Ik begrjip uiteraard het argument dat een warmtelekkende buffer in een technische ruimte zonder warmtevraag (die ook nog eens een extra pomp nodig heeft) niet het aantal opgenomen watts per se optimaliseerd,
Eerlijk is eerlijk… eigenlijk zei ik dat hierboven…
Het geeft inderdaad “gemak”
Maar ten koste van efficiency

Dus het is ook maar “wat je wilt”

[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 24-11-2024 21:29 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:03
@Stoker @Carboy54

Ben erg benieuwd hoe jullie over het volgende denken en hoe dit bij jullie installatie's / voorschriften van WeHeat zit.

Ik lees in het Quatt topic hier op Tweakers (VindiGoosh in "Ervaringen met Quatt Deel 2") hele discussies over de plaatsing van het expansievat.

Bij veel mensen zit deze op de retour van de CV, daar waar hij blijkbaar op de retour van de WP zou moeten zitten in de nieuwe situatie met een WP. Schijnbaar kan dit problemen opleveren als dit niet het geval is.

Echter dacht ik diezelfde situatie ook hier voorbij hebben zien komen, zo ver het te zien was.

Als ik naar het installatie schema kijk staat het daar wel goed bij WeHeat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOfO8coKkMhOWFsL9GrZPPXwLvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j2QckhQu0qbjRfkUVxHpcseZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Razer schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:47:
@Stoker @Carboy54

Ben erg benieuwd hoe jullie over het volgende denken en hoe dit bij jullie installatie's / voorschriften van WeHeat zit.

Ik lees in het Quatt topic hier op Tweakers (VindiGoosh in "Ervaringen met Quatt Deel 2") hele discussies over de plaatsing van het expansievat.

Bij veel mensen zit deze op de retour van de CV, daar waar hij blijkbaar op de retour van de WP zou moeten zitten in de nieuwe situatie met een WP. Schijnbaar kan dit problemen opleveren als dit niet het geval is.

Echter dacht ik diezelfde situatie ook hier voorbij hebben zien komen, zo ver het te zien was.

Als ik naar het installatie schema kijk staat het daar wel goed bij WeHeat.

[Afbeelding]
Als je een warmtepomp kan plaatsen in 1 dag, dan moet je blijkbaar dingen laten. In dit geval dus ook het verplaatsen van je expansievat. Het kan wel, maar:

1. Als je een expansievat in de aanvoer (of dicht bij de pomp van je plaatst, dan staat je pomp continu in het membraan (rubber in je expansievat), die druk wil je door je systeem hebben. (Heb daar ergens een plaatje van, kan m niet zo vinden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGk7B8bVF8vDNMRW6ZkieOMzvZI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M22DCPL7MKUTugEMPvaAEtgn.jpg?f=user_large

2. Zorg ervoor dat je expansievat altijd in je systeem zit! Ikzelf heb een keer de fout gemaakt om hem voor een keerklep te plaatsen, hij deed het prima bij de cv, maar met sww ging de druk omhoog en liet hij water. Met als je gevolg drukverlies.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoker op 25-11-2024 06:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:55
[...]

Na een nachtje slapen wil ik mezelf toch wat nuanceren…

Het ligt denk ik namelijk ook aan perspectief, “wat voor tweaker ben je”… en ik ben nogal een “heftige tweaker”.

Meer genuanceerd:

Energetisch / thermisch gezien is een buffervat van 50liter absolute onzin.

Het buffert 100x minder dan een gemiddelde vloer dus met vloerverwarming is er echt geen zinnig plus-argument.

In “continue bedrijf” waarbij je het als “flow conversie gebruikt”, waarbij je de radiatoren op lagere flow zet (bijvoorbeeld 200l/uur) en de warmtepomp op hoge flow (bijvoorbeeld 800l/uur) het buffervat bedient gaat de delta T aan de radiatorkranen dan ook met een factor 4 omhoog. Immers: gemiddeld gezien gaat er net zoveel energie in als er uit gaat dus als de flow 4x kleiner is zal de delta T 4x groter zijn.
De radiatoren werken dan dus met een 4x hogere delta T dan gekund had. Aangezien de gemiddelde temperatuur de energiestroom bepaalt zal de ingangstemperatuur, en daarmee de temperatuur die de warmtepomp levert hoger liggen. Dat zal een graad of 5 a 10 zijn en kost je dus ongeveer 1 op je cop.

In “aan/uit bedrijf”, aan voor/na seizoen waar de warmtepomp zelfs op minimum teveel vermogen heeft en hij bijvoorbeeld 50% aan/uit moet draaien kan een buffervat zorgen voor langere tijd tussen aan & uit.
Echter… 50liter is veel te weinig…
Bij 800l/uur is het 50 liter vat in minder dan 4 minuten vol. Op 50% gaat het systeem dan dus pendelen op 4min aan, 4min uit. Je zal iets van minimaal 200liter nodig hebben om naar runs van 15min aan, 15min uit te gaan.
De toegevoegde waarde van een 50litervat is significant als je radiator/leiding netwerk een inhoud heeft die veel lager is dan 50liter (anders pendelt het immers nog meer) maar 50 liter is wel ongeveer de inhoud van een normaal systeem.
Kortom… “als je al wil stabiliseren”… “doe het dan met een buffervat dat flink groter is dan je installatie”, ik gok zo minimaal 200liter.

Kortom… energetisch / thermisch gezien is het een onding. En zoals eerder aangegeven, en zoals ik zelf ook voor elkaar heb,… een goed regelalgorithme is heel erg goed in staat om de boel stabiel te krijgen zonder een buffervat.

Echter…
En nu komt de nuance….
Dat zeg ik dan van energetisch / thermisch perspectief.
Als “tweaker” die er de hand niet voor omdraait om betreffend regelalgorithme ook daadwerkelijk te maken (en dat heb ik ook gedaan).

Echter…..
Een gemiddelde gebruiker zal dat niet maken.
Ik heb geen Weheat, ik heb geen verstand van de “out of the box instelmogelijkheden” van een weheat.
Dus ik kan me ook voorstellen dat die met een buffervat rustiger draaien.

Dat gaat dan compleet tegen mijn “energetisch tweaker hart” in. Het kan je 1 op je cop kosten. Maar ik realiseer me ook dat “niet iedereen een uber tweaker is”.

Ik hoop dat ik hiermee de nuance heb kunnen neerleggen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
  • Laatst online: 29-05 11:23
Onze Sparrow is afgelopen donderdag geinstalleerd in een all-electric opstelling.

Specs installatie:
  • Weheat Sparrow
  • 300L Weheat boilervat
  • Binnenunit compact met twee pompen
  • Geen buffervat
  • VVW met composieten verdelers (met pomp helaas)
Nu heeft de installateur verzuimd om keerkleppen te plaatsen en hebben we het volgende probleem: zodra het SWW circuit gaat lopen 'lekt' er heel veel warmte weg richting de retour van ons CV systeem. Bij de verdelers zie ik dan dat de temperatuur bij de retour oploopt tot >40 graden, terwijl de aanvoer op 20 graden blijft staan.

Dat betekent dat op dit moment het in de woonkamer 22 graden is, en wij de eerste verdieping niet warm krijgen omdat het verwarmingsbedrijf vrijwel niet aan gaat.

Op het moment dat het verwarmingsbedrijf wél aan gaat dan trekt ie binnen no time bijna alle warmte uit het boilervat, zie screenshot hieronde. Je ziet dat de DHW bottom temp drastisch omlaag schiet als het verwarmingsbedrijf aan gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Md4Cuir0liKMSo6cr_WnT9kHow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x8VytwqcMJlFVn8HfoYWChIN.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag

De installateur komt volgende week keerkleppen plaatsen, maar ik heb hier nog wel een vraag over:

In het installatieschema van Weheat staat dat er net onder beide pompen een keerklep geinstalleerd dient te worden. Ik heb nu besproken met de installateur dat er in de retour twee keerkleppen komen, om te voorkomen dat de ene pomp het retourwater in de retour van het andere circuit duwt.

Maar is het niet raadzaam om in totaal 4 keerkleppen te monteren? Dus 2 in elke retour, en 2 net onder de pompen?

Redenatie:
  • Keerklep in aanvoer: voorkomt dat je trek uit het CV circuit krijgt als je SWW circuit pomp aan gaat en vice-versa
  • Keerklep in retour: voorkomt dat je retourwater van het SWW circuit in de retour van het CV circuit pompt als de SWW pomp aan staat en vv.
Benieuwd wat jullie visie is hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Nu online
LeoWoody schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:54:
[...]

Nog niet, dus. Zoals gezegd moeten ze nog terugkomen om te zorgen dat de warmtepomp de CV aanstuurt, dat is (omdat ze dus bekabeling zijn vergeten) nog niet gebeurd.

Daarnaast is het beloven dat je teruggebeld wordt en dat nooit gebeurd iets wat dus al maanden voorkomt en daarmee dus een structureel probleem.

Als ze terugkomen en de boel fixen en alles werkt, prima. Maar ik zou ze dan nog niet aanraden.
Ja, als je naderhand je fout oplost dan kun je nor ergens over praten. Als dat ook niet lukt dan is het wel vrij kansloos ja.
Dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kirvis schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:24:
Onze Sparrow is afgelopen donderdag geinstalleerd in een all-electric opstelling.

Specs installatie:
  • Weheat Sparrow
  • 300L Weheat boilervat
  • Geen buffervat
Nu heeft de installateur verzuimd om keerkleppen te plaatsen en hebben we het volgende probleem: zodra het SWW circuit gaat lopen 'lekt' er heel veel warmte weg richting de retour van ons CV systeem. Bij de verdelers zie ik dan dat de temperatuur bij de retour oploopt tot >40 graden, terwijl de aanvoer op 20 graden blijft staan.

Dat betekent dat op dit moment het in de woonkamer 22 graden is, en wij de eerste verdieping niet warm krijgen omdat het verwarmingsbedrijf vrijwel niet aan gaat.

Op het moment dat het verwarmingsbedrijf wél aan gaat dan trekt ie binnen no time bijna alle warmte uit het boilervat, zie screenshot hieronde. Je ziet dat de DHW bottom temp drastisch omlaag schiet als het verwarmingsbedrijf aan gaat.

[Afbeelding]

Mijn vraag

De installateur komt volgende week keerkleppen plaatsen, maar ik heb hier nog wel een vraag over:

In het installatieschema van Weheat staat dat er net onder beide pompen een keerklep geinstalleerd dient te worden. Ik heb nu besproken met de installateur dat er in de retour twee keerkleppen komen, om te voorkomen dat de ene pomp het retourwater in de retour van het andere circuit duwt.

Maar is het niet raadzaam om in totaal 4 keerkleppen te monteren? Dus 2 in elke retour, en 2 net onder de pompen?

Redenatie:
  • Keerklep in aanvoer: voorkomt dat je trek uit het CV circuit krijgt als je SWW circuit pomp aan gaat en vice-versa
  • Keerklep in retour: voorkomt dat je retourwater van het SWW circuit in de retour van het CV circuit pompt als de SWW pomp aan staat en vv.
Heb je fotos? Welk installatieschema is toegepast, of zou toegepast moeten zijn? 10.5?

Ben sowieso wel benieuwd waarom @Weheat voor de oplossing met 2 pompen heeft gekozen, en niet een 3-weg klep zoals "normaal" gedaan word.
Een voordeel zou kunnen zijn dat je parralel SWW en CV doet, maar dat gaat omwille van de aanvoertemperatuur weer niet...

IMHO voegen de 2 extra keerkleppen niets toe, alleen weerstand.
Dat de installateur daarin mee gaat betekend dat ze het of niet snappen, of al weten dat ze het verkeerd geinstalleerd hebben en zich er zo makkelijk vanaf willen maken.

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-11-2024 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bbbrumbrum schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:48:
[...]

Heb je fotos? Welk installatieschema is toegepast, of zou toegepast moeten zijn? 10.5?

Ben sowieso wel benieuwd waarom @Weheat voor de oplossing met 2 pompen heeft gekozen, en niet een 3-weg klep zoals "normaal" gedaan word.
Een voordeel zou kunnen zijn dat je parralel SWW en CV doet, maar dat gaat omwille van de aanvoertemperatuur weer niet...

Weheat ziet bij voorkeur 2 pompen omdat zij die dan ook kunnen monitoren. De retour van de boiler moet na alle retouren worden geplaatst. Is dat niet het geval duwt hij warmte over de retour van de vvw.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 25-11-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikhui
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:33
Paar vragen aan Sparrow of Blackbird bezitters, met name zij die hem (nog) in hybride opstelling hebben.
Zijn jullie tevreden? Wat mag ik verwachten aan totale netto kosten voor een (redelijk) simpele installatie + goed inregelen?

Situatie: jaren 50 tussenwoning, goed geïsoleerd, geen vloerverwarming, plat dak, 15jr oude ketel die binnen 2 jr weg gaat om FE te gaan, evt met laag temperatuur convectoren.

Kunnen jullie een goede installateur in omgeving Amsterdam aanraden? Mijn eerste verzoek op de WeHeat website voor een adviesgesprek heeft (nog) niets opgeleverd.

Ik heb een offerte liggen voor een Vaillant monoblock propaan 5,5 kW Arotherm Plus 55/6 van een goede/betrouwbare installateur maar die wil helaas geen Sparrow offreren/leveren, is niet overtuigd van de bouw kwaliteit. Kosten incl btw ex subsidie ruim 12k, zonder boiler dus nog...

Mij lijkt de Sparrow op het eerste gezicht goed genoeg en ws. een stuk goedkoper. Verder spreekt me aan dat ze veel inzetten op de app/API/slimme functies zoals toekomstig gebruik dynamische tarieven en anticiperen op weersverwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19:05
erikhui schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:05:
Paar vragen aan Sparrow of Blackbird bezitters, met name zij die hem (nog) in hybride opstelling hebben.
Zijn jullie tevreden? Wat mag ik verwachten aan totale netto kosten voor een (redelijk) simpele installatie + goed inregelen?

Situatie: jaren 50 tussenwoning, goed geïsoleerd, geen vloerverwarming, plat dak, 15jr oude ketel die binnen 2 jr weg gaat om FE te gaan, evt met laag temperatuur convectoren.

Kunnen jullie een goede installateur in omgeving Amsterdam aanraden? Mijn eerste verzoek op de WeHeat website voor een adviesgesprek heeft (nog) niets opgeleverd.

Ik heb een offerte liggen voor een Vaillant monoblock propaan 5,5 kW Arotherm Plus 55/6 van een goede/betrouwbare installateur maar die wil helaas geen Sparrow offreren/leveren, is niet overtuigd van de bouw kwaliteit. Kosten incl btw ex subsidie ruim 12k, zonder boiler dus nog...

Mij lijkt de Sparrow op het eerste gezicht goed genoeg en ws. een stuk goedkoper. Verder spreekt me aan dat ze veel inzetten op de app/API/slimme functies zoals toekomstig gebruik dynamische tarieven en anticiperen op weersverwachting.
Mijn eerste vraag is: weet je wat de warmteverlies is van je woning, Heb je bijvoorbeeld al geprobeerd om met lage CV (tussen de 30 en 45 graden) temperatuur je huis comfortabel te verwarmen. Hoeveel kuub gas verstook je gemiddeld?
Ik vind 12K voor een hybride 5,5kW WP nogal prijzig.
Als een installateur al afgeeft op een bepaalt merk, krijg ik al de kriegel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
bbbrumbrum schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:48:
[...]

Dat de installateur daarin mee gaat betekend dat ze het of niet snappen, of al weten dat ze het verkeerd geinstalleerd hebben en zich er zo makkelijk vanaf willen maken.
Zie foto's hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_ILe0sTOuGsYh4sZTRHBST4WOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/reeWOXnI1R9UOgkP4FaX78fc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MJkOsW9aQpVcyf6hFmcApNwCqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZTuJgOYbXdmSecCbGyL8aTH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toF_H5HCaOlYbRdYQodewZwGTbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8wMrF9TOK9pqVTGkxylbaDGI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNbnHmW57C7TwyCA2SYLoHZBxqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjZRqjc0cYLwma8jpN1SOukH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WNh-pjr-dBrjx2UFVWROzMqYQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQlOMi9Iyz17yeIFoRUUVkmE.jpg?f=fotoalbum_large

Het schema is idd 10.5 en dan de tweede pagina (blz 58). Ze hebben nu dus helemaal geen keerkleppen geplaatst, dus die moeten nog. De vraag is: moeten die in de aanvoer of in de retour komen?
Carboy54 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:15:
[...]

Weheat ziet bij voorkeur 2 pompen omdat zij die dan ook kunnen monitoren. De retour van de boiler moet na alle retouren worden geplaatst. Is dat niet het geval duwt hij warmte over de retour van de vvw.
Ik heb specifiek gevraagd om twee pompen omdat ik hier begreep dat dat beter was (en minder storingsgevoelig) dan een driewegklep.

De SWW afvoer zit voor de CV afvoer. Moet ik dat laten omdraaien?

Aanvullende punten:
  • Het drukvat zit in de aanvoer naar de SWW en niet in de retour. Aan laten passen of zo laten?
  • Er is geen flexibele buis gebruikt voor het aansluiten van de warmtepomp. Naar gevraagd en de monteur zei dat hij altijd direct zo aansluit omdat flexibele buis kan gaan scheuren. Moet ik hier een punt van maken? De warmtepomp leunt een beetje voorover en er staat nu zichtbaar spanning op het systeem. (Je ziet dit bij de aansluiting van het bovenste en onderste deel van het EPP, hij vervormt daar een beetje)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Kirvis schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:27:
[...]

Zie foto's hieronder:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het schema is idd 10.5 en dan de tweede pagina (blz 58). Ze hebben nu dus helemaal geen keerkleppen geplaatst, dus die moeten nog. De vraag is: moeten die in de aanvoer of in de retour komen?

[...]

Ik heb specifiek gevraagd om twee pompen omdat ik hier begreep dat dat beter was (en minder storingsgevoelig) dan een driewegklep.

Aanvullende punten:
  • Het drukvat zit in de aanvoer naar de SWW en niet in de retour. Aan laten passen of zo laten?
  • Er is geen flexibele buis gebruikt voor het aansluiten van de warmtepomp. Naar gevraagd en de monteur zei dat hij altijd direct zo aansluit omdat flexibele buis kan gaan scheuren. Moet ik hier een punt van maken? De warmtepomp leunt een beetje voorover en er staat nu zichtbaar spanning op het systeem. (Je ziet dit bij de aansluiting van het bovenste en onderste deel van het EPP, hij vervormt daar een beetje)
Picobello BV
Als de sparrow wat gaat zakken komt de warmtewisselaar onder spanning te staan met geluid en problemen of schade tot gevolg. Hier horen minimaal flex leidingen van RVS tussen.
Persbochtjes belemmeren flow gewoon zoveel mogelijk laten buigen. Volstrekt onnodig.
Bedrading een rommeltje.
Geen isolatie toegepast.
Vvw verdeler vervangen / aanpassen.
Expansievat moet in de retour naar de pomp
Retour boiler probleem
Standaard mee geleverde verplichte keerkleppen in de 2 pompen niet gemonteerd inderdaad @Stoker 😫
Etc etc. Wat nog niet zichtbaar is.
In 1 dag gemoteerd wellicht?

@Razer mee eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Stefannn schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:23:
[...]

Nb…
Voor de beeldvorming…
Ik heb geen we-heat maar een w/w warmtepomp die niet moduleert maar aan/uit schakelt. Ik heb een regeling zelf gebouwd die hem maximaal 1 run oer dag laat doen. Zonder buffervat. Wel met vloerverwarming.
Dat is wat extreem. Met 2 runs per dag zou ik wat minder schommeling hebben, maar ik vind dit gewoon leuk.

Wat ik in principe doe:
1 run, 2/3 van de run VOOR 19:00, 1/3 NA 19:00.
Daarmee haal ik ‘s ochtends 7:00 18 graden. Daarna wordt het vanzelf warmer (terwijl de warmtepomp dan juist vaak uit staat) simpelweg omdat het dag wordt.
Op een gegeven moment gaat de warmtepomp aan en heb ik Savonds bij de tv 20 graden.
(Nb, lengte van de run wordt door een uitgekiend zelf lerend systeem bepaald)
Ha! Dat doe ik nu ook.
Ik tap de state van EvoHome voor warmtevraag af middels een Shelly.
En stuur met een andere Shelly de warmtepomp aan.
Afhankelijk van de buitentemperatuur worden dat korte runs van 4 uur, of langere runs van 8 uur.
Heb nog geen WeHeat, maar een Elga hybride en dat werkt hier prima met vloerverwarming (dat buffert als een gek).

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:03
[...]

Zie foto's hieronder:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Aanvullende punten:
Wat is dit.... :? 8)7
Ook mooie plek voor vuilafscheider ;) verkeerd gekeken, door al het leidingwerk
Van mijn mochten ze die hele installatie opnieuw doen en netjes fatsoeneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Kirvis schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:24:

Specs installatie:
  • Weheat Sparrow
  • 300L Weheat boilervat
  • Geen buffervat

[Afbeelding]

Mijn vraag

Redenatie:
Wordt standaard meegeleverd bij Weheat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8r2Pp5LWTVON9GoUoJf0TPk2ZM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQ9VwEKIVrqxM5ca4i94FChm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56ZqH29MoY3btOq37Eer3GIyuTo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6e6L2irKBWGyyflgnwCiRepr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0jgVpBxtWfbPQ66TrKz5PaZQx0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnpKeDwGzG3aPbMV5sB2Rsw7.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Razer schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:45:
[...]

Wat is dit.... :? 8)7
Ook mooie plek voor vuilafscheider ;) Van mijn mochten ze die hele installatie opnieuw doen.
Waarom zit de vuilafscheider hier niet op de juiste plek? Die zit net voordat de retour naar buiten gaat richting WP. Dat lijkt me wel correct toch?

En idd: dit is in minder dan een dag geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Kirvis schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:59:
[...]

Waarom zit de vuilafscheider hier niet op de juiste plek? Die zit net voordat de retour naar buiten gaat richting WP. Dat lijkt me wel correct toch?

En idd: dit is in minder dan een dag geïnstalleerd.
Filter wat bij betreft geen probleem. In 1 dag installeren moet je niet willen. Doodzonde voor een installatie waar je jarenlang plezier van wilt hebben. Voor 500 euro meer heb je vakwerk als....je geluk hebt in deze nog onvolwassen branche en dat verdient zich zeker terug.

[ Voor 19% gewijzigd door Carboy54 op 25-11-2024 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the noise
  • Nu online
Een offertevoorstel van CB ontvangen.
Hierin: -Hybridewens, bij vorst gewoon CV aan -60m2 vloerverwarming -houtkachel -isolatie 2010 zoals kap en spouw -zelf kabels trekken.
CB buitenunit plaatsen en aansluiten electra en leidingwerk. Buitenunit komt recht boven de binneninstallatie.
(daarnaast: 5000kwh stroom 'over' en een draaischijfmeter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnffSBt_9KqZDJDVMRiDfqnLR7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCf2vhADQ8O37VwKTkL4GYR7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QcdAEb9Ajdy8GAeequR4J95iDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFE586aBkWWHzcuQ3yWTekhG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUo51bFcdHnjViDOWXQbgk1-5PI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbkCxgDJQ4LMDlxLBKh7wHqC.jpg?f=fotoalbum_large

1: Aansluiten in groepenkast is denk ik meerwerk, geen vakje vrij meer.
2: Er hangt nu een Nefit 2050 thermostaat. Simpel ding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLDF1__MBOc0dpc69R_Zqth_X74=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FHn734yjxgxbPZ561XFXBRHP.png?f=user_large

Zonder buffervat; want de 60m2 vloer is voldoende volgens hem. Daarbij is mijn idee om 1 continue temperatuur in te stellen en vervolgens er vanaf te blijven. Kan dat?
Is deze thermostaat eigenlijk geschikt, hoe kom ik daar achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:36
the noise schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:56:
Een offertevoorstel van CB ontvangen.
Hierin: -Hybridewens, bij vorst gewoon CV aan -60m2 vloerverwarming -houtkachel -isolatie 2010 zoals kap en spouw -zelf kabels trekken.
CB buitenunit plaatsen en aansluiten electra en leidingwerk. Buitenunit komt recht boven de binneninstallatie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

1: Aansluiten in groepenkast is denk ik meerwerk, geen vakje vrij meer.
2: Er hangt nu een Nefit 2050 thermostaat. Simpel ding.
[Afbeelding]

Zonder buffervat; want de 60m2 vloer is voldoende volgens hem. Daarbij is mijn idee om 1 continue temperatuur in te stellen en vervolgens er vanaf te blijven. Kan dat?
Is deze thermostaat eigenlijk geschikt, hoe kom ik daar achter?
Wat is de reden voor de hybride wens ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Nu online
Ramon_1984 schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:08:
[...]

Wat is de reden voor de hybride wens ?
- Ik heb hier in het buitengebied propaan en zal dat (zakelijk) blijven gebruiken. Dus geen vaste maandlasten aardgas aansluiting maar propaantank.
- bij vorst is COP zo laag dat ik daar geen enorme warmtepomp voor neerleg want hoe vaak is het écht koud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Tijgerkracht schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:35:
[...]

Ha! Dat doe ik nu ook.
Ik tap de state van EvoHome voor warmtevraag af middels een Shelly.
En stuur met een andere Shelly de warmtepomp aan.
Afhankelijk van de buitentemperatuur worden dat korte runs van 4 uur, of langere runs van 8 uur.
Heb nog geen WeHeat, maar een Elga hybride en dat werkt hier prima met vloerverwarming (dat buffert als een gek).
Ik ben heel benieuwd hoe je dat hebt gedaan met een Shelly, welke gebruik je en hoe lees je de waarden van een Evohome af? Of heb je de BDR91T van de Evohome (die normaal naar een ketel gaat) aangesloten op een Shelly1 en lees je alleen de aan/uit af?

Ik heb een shelly1 tussen de BDR91T van de zoneklep van de vv zitten om het continue aan/uit van die klep te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
OK, heel slordig dus dat ze die niet meteen hebben geinstalleerd.

En dan laten installeren volgens het schema van Weheat, dus in de aanvoer, of toch twee kleppen in de retour laten zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
jelleeelco schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:53:
[...]

Ik ben heel benieuwd hoe je dat hebt gedaan met een Shelly, welke gebruik je en hoe lees je de waarden van een Evohome af? Of heb je de BDR91T van de Evohome (die normaal naar een ketel gaat) aangesloten op een Shelly1 en lees je alleen de aan/uit af?

Ik heb een shelly1 tussen de BDR91T van de zoneklep van de vv zitten om het continue aan/uit van die klep te beperken.
Yep, de BDR91T van EvoHome aangesloten op de Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Tijgerkracht schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:04:
[...]

Yep, de BDR91T van EvoHome aangesloten op de Shelly.
Wat is verder je setup? Je hebt Evohome als Aan/uit (via een shelly) aangesloten op de warmtepomp (middels een andere Shelly). Dus Shelly op BDR91T stuurt de Shelly op de WP aan?

En heb je zones ingesteld in je Evohome systeem, of alles op 1 zone?

Ik ben heel benieuwd hoe je dan de WP aanstuurt... .je ondervangt hiermee pendelen, of wat is het doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-06 20:05
Ik heb van CB een offerte gekregen (Sparrow) met een voor de plaatsing van een WH warmtepomp.
In de offerte staat een COP van 4,8. Hoe betrouwbaar is dit getal en is dit naast afhankelijk van de warmtepomp ook afhankelijk van mijn huis?

Tevens vroeg ik me af wat het energieverbruik van een warmtepomp ongeveer gaat zijn. Ik heb de formule gasverbruik * 10 / COP waarde gevonden en dan kom ik uit op 950m3*10/4,8 = 1927 kwh.

Dat lijkt me nogal weinig of is dat realistisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
@HF5236 gasverbruik * 2 = 1.900 kWh dus jou 1927 zit er niet veel naast. Lijkt mij vrij realistisch.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
jelleeelco schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:37:
[...]

Wat is verder je setup? Je hebt Evohome als Aan/uit (via een shelly) aangesloten op de warmtepomp (middels een andere Shelly). Dus Shelly op BDR91T stuurt de Shelly op de WP aan?

En heb je zones ingesteld in je Evohome systeem, of alles op 1 zone?

Ik ben heel benieuwd hoe je dan de WP aanstuurt... .je ondervangt hiermee pendelen, of wat is het doel?
Eerste reden was dat EvoHome, ondanks warmtepomp instelling en de nieuwste BDR91T de aan/uit aanstuurt met half uur aan, half uur uit. Vrij consequent over de dag. Hiermee kreeg ik het huis gewoon niet warm.
Voordat het CV water een beetje op temperatuur was, ging het ding al weer uit.

Dus doel 1 was, langere runs. Dit had ik ook met een vertragingsrelais kunnen doen.

Tweede reden was omgaan met dynamisch energie contract.
Warmtepomp niet aan tussen 6-8 and 18-20 uur, als in het algemeen de tarieven hoog zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwpiUST9MJ8nGU6JurABxu19LWA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Y8JuAbpkHtZOVY90VSkhh8sn.png?f=user_large

In het kort mag de warmtepomp 2 runs doen op een dag.
De eerste start op 10:00 's morgens en loopt tot 17:00
De tweede mag starten om 21:00 of 0:10 of 01:00, afhankelijk van de buitentemperatuur en stopt om 6:00.

Dit werkt nu goed met de 4kW hybride opstelling en zal waarschijnlijk aangepast worden als straks de 8Kw full electric is geplaatst.

[Edit]: Ja we hebben zones, beneden 1 vloerverwarming, maar die staat eigenlijk altijd open.
Boven 3 zones voor slaapkamers, regeling per vertrek, kunnen open of dicht staan.
Verder grote radiator in de gang, fancoil in werkkamer en Jaga in de badkamer,

[ Voor 7% gewijzigd door Tijgerkracht op 26-11-2024 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Tijgerkracht schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:16:
[...]

Eerste reden was dat EvoHome, ondanks warmtepomp instelling en de nieuwste BDR91T de aan/uit aanstuurt met half uur aan, half uur uit. Vrij consequent over de dag. Hiermee kreeg ik het huis gewoon niet warm.
Voordat het CV water een beetje op temperatuur was, ging het ding al weer uit.

Dus doel 1 was, langere runs. Dit had ik ook met een vertragingsrelais kunnen doen.

Tweede reden was omgaan met dynamisch energie contract.
Warmtepomp niet aan tussen 6-8 and 18-20 uur, als in het algemeen de tarieven hoog zijn.

[Afbeelding]

In het kort mag de warmtepomp 2 runs doen op een dag.
De eerste start op 10:00 's morgens en loopt tot 17:00
De tweede mag starten om 21:00 of 0:10 of 01:00, afhankelijk van de buitentemperatuur en stopt om 6:00.

Dit werkt nu goed met de 4kW hybride opstelling en zal waarschijnlijk aangepast worden als straks de 8Kw full electric is geplaatst.

[Edit]: Ja we hebben zones, beneden 1 vloerverwarming, maar die staat eigenlijk altijd open.
Boven 3 zones voor slaapkamers, regeling per vertrek, kunnen open of dicht staan.
Verder grote radiator in de gang, fancoil in werkkamer en Jaga in de badkamer,
Interessant... ik heb mijn evohome omgezet van Opentherm naar Aan/Uit middels een nieuwe BDR91T. Ook ingesteld als WP module, met 1x per uur aan en min 0 min uit. Idd, maakt niet uit, hij gaat ieder half uur aan, dan een half uur uit, etc. Als dit met een warmtepomp ook zo gaat wordt het helemaal niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGJs0vxeiEQaDCjg5in9ceo4NpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DJuHtT1dLqAf7LjQtiCXUxa.jpg?f=fotoalbum_large

Dus eigenlijk is jouw Shelly de thermostaat, klopt dat? Mijn idee was om een T6 op te hangen (opentherm of aan/uit, weet ik nog niet) voor de VV beneden en de evohome als 'slave/dummy' mee te laten draaien. M.a.w. de evohome alleen gebruiken om de radiatorknoppen te bedienen (maar genereert geen warmtevraag). Door ook die ruimtes op continue 20graden te houden hoop ik hiermee een hoop gependel te vermijden, dan loopt de WP continue op een zacht vermogen.

[ Voor 7% gewijzigd door jelleeelco op 26-11-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:24
jelleeelco schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:30:
[...]

Interessant... ik heb mijn evohome omgezet van Opentherm naar Aan/Uit middels een nieuwe BDR91T. Ook ingesteld als WP module, met 1x per uur aan en min 0 min uit. Idd, maakt niet uit, hij gaat ieder half uur aan, dan een half uur uit, etc. Als dit met een warmtepomp ook zo gaat wordt het helemaal niets.
Wat is de reden geweest om OpenTherm eruit te doen, en weer terug te gaan naar Aan/Uit met je EvoHome?

Van wat ik ervan begrijp, kan EvoHome de warmtepomp ook met OpenTherm aansturen (met de R8810A1018 RF module). Echter, dan schijnt alleen de gewenste aanvoertemperatuur te worden doorgegeven, en niet de set-temperatuur en actuele temperatuur van de betreffende ruimte (hoofdverblijfsruimte). Klopt dat?

Ik ben me ook aan het orienteren op een warmtepomp, en heb nu Evohome in gebruik. Ik ben dus benieuwd wat er wel of niet goed werkt met die combinatie...

Als EvoHome de "juiste" aanvoertemperatuur vraagt die past bij de door EvoHome bepaalde warmtevraag, dan zou het toch geen groot probleem mogen zijn om alleen die gevraagde aanvoertemperatuur te realiseren met de Warmtepomp? Of mis ik dan iets belangrijks?

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Gameboy schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:41:
[...]

Wat is de reden geweest om OpenTherm eruit te doen, en weer terug te gaan naar Aan/Uit met je EvoHome?

Van wat ik ervan begrijp, kan EvoHome de warmtepomp ook met OpenTherm aansturen (met de R8810A1018 RF module). Echter, dan schijnt alleen de gewenste aanvoertemperatuur te worden doorgegeven, en niet de set-temperatuur en actuele temperatuur van de betreffende ruimte (hoofdverblijfsruimte). Klopt dat?

Ik ben me ook aan het orienteren op een warmtepomp, en heb nu Evohome in gebruik. Ik ben dus benieuwd wat er wel of niet goed werkt met die combinatie...

Als EvoHome de "juiste" aanvoertemperatuur vraagt die past bij de door EvoHome bepaalde warmtevraag, dan zou het toch geen groot probleem mogen zijn om alleen die gevraagde aanvoertemperatuur te realiseren met de Warmtepomp? Of mis ik dan iets belangrijks?
Ik heb nog geen WP (pas 9 december wordt die geinstalleerd), dus de reden om naar Aan/uit te gaan had niets met een WP te maken. Ik heb pas sinds kort vloerverwarming na een grondige verbouwing, en dit is egienlijk de eerste winter dat we er volledig mee draaien. Ik zag dat met Opentherm de cv ketel continue aan het branden was en ik kon geen logische verklaring vinden (warmtevraag oid). Ook de klep van de VV pendelde aan 1 stuk door (open, dicht, open, dicht, etc). Als de warmtevraag in Evohome 10% was, ging de klep per 10min voor 1 minuut open. Kachel brandde dan wel, kon zijn warmte niet kwijt (want klep is dicht) en kachel stopte met verwarmen (retour > gevraagde temp).

Puur om te testen een BDR91T aangeschaft en daarmee gaan kijken hoe de ketel zich gedraagd. Nou, ook daarmee dus continue aan/uit en dus eigenlijk zelfde patroon.

En ja, de Evohome stuurt geen set/actuele temp naar de Warmtepomp, dat klopt. Vandaar dat ik wss een T6 ga aansluiten en Evohome als slave (wel radiatoren aansturen, geen warmtevraag naar WP). Nadeel is dat als het beneden warm genoeg is zodat WP helemaal niet aan hoeft te gaan, en ik boven warmte wil krijgen, dat dus niet gaat... Het zal experimenteren worden wat het beste uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
jelleeelco schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:47:
[...]

Ik heb nog geen WP (pas 9 december wordt die geinstalleerd), dus de reden om naar Aan/uit te gaan had niets met een WP te maken. Ik heb pas sinds kort vloerverwarming na een grondige verbouwing, en dit is egienlijk de eerste winter dat we er volledig mee draaien. Ik zag dat met Opentherm de cv ketel continue aan het branden was en ik kon geen logische verklaring vinden (warmtevraag oid). Ook de klep van de VV pendelde aan 1 stuk door (open, dicht, open, dicht, etc). Als de warmtevraag in Evohome 10% was, ging de klep per 10min voor 1 minuut open. Kachel brandde dan wel, kon zijn warmte niet kwijt (want klep is dicht) en kachel stopte met verwarmen (retour > gevraagde temp).

Puur om te testen een BDR91T aangeschaft en daarmee gaan kijken hoe de ketel zich gedraagd. Nou, ook daarmee dus continue aan/uit en dus eigenlijk zelfde patroon.

En ja, de Evohome stuurt geen set/actuele temp naar de Warmtepomp, dat klopt. Vandaar dat ik wss een T6 ga aansluiten en Evohome als slave (wel radiatoren aansturen, geen warmtevraag naar WP). Nadeel is dat als het beneden warm genoeg is zodat WP helemaal niet aan hoeft te gaan, en ik boven warmte wil krijgen, dat dus niet gaat... Het zal experimenteren worden wat het beste uitpakt.
Ah, dank voor je toelichting! Je hebt dus nu nog een CV ketel, en een VV verdeler met een zoneklep ervoor?

In dat geval gaat de ketel meestal pendelen, want 10% warmtevraag in EvoHome betekent inderdaad elke 10 minuten een periode van 1 minuut aan, en 9 minuten uit (bij het default aantal schakelingen per uur van 6).

Je zou eens kunnen kijken wat het doet als je de "Systeem-parameters" aanpast naar 3 schakelingen per uur, en 5 minuten als minimale aan-tijd. Dan blijft de zoneklep langer open, en minder vaak dan nu.

Als je overgaat naar een warmtepomp, dan kan (moet?) de zoneklep er helemaal uit, en de VV verdeler omgebouwd naar eentje zonder pomp, zodat de flow door de vloer flink omhoog gaat.

Met een verdeler zonder pomp, en zonder zoneklep zou OpenTherm wellicht wel goed werken met EvoHome, en daar ben ik dan wel benieuwd naar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Gameboy schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:53:
[...]

Ah, dank voor je toelichting! Je hebt dus nu nog een CV ketel, en een VV verdeler met een zoneklep ervoor?

In dat geval gaat de ketel meestal pendelen, want 10% warmtevraag in EvoHome betekent inderdaad elke 10 minuten een periode van 1 minuut aan, en 9 minuten uit (bij het default aantal schakelingen per uur van 6).

Je zou eens kunnen kijken wat het doet als je de "Systeem-parameters" aanpast naar 3 schakelingen per uur, en 5 minuten als minimale aan-tijd. Dan blijft de zoneklep langer open, en minder vaak dan nu.

Als je overgaat naar een warmtepomp, dan kan (moet?) de zoneklep er helemaal uit, en de VV verdeler omgebouwd naar eentje zonder pomp, zodat de flow door de vloer flink omhoog gaat.

Met een verdeler zonder pomp, en zonder zoneklep zou OpenTherm wellicht wel goed werken met EvoHome, en daar ben ik dan wel benieuwd naar ;)
Ik heb de instellingen al aangepast naar 1 schakeling per uur en minimale aan tijd 30min. Maar dat is alleen in te stellen voor de BDR91T tussen Evohome en CV ketel, dat heeft geen enkele invloed op de BDR91T tussen Evohome en de Zoneklep. Dit heb ik opgelost dmv een shelly1 er tussen te zetten... die houdt de zoneklep x-minuten langer open, zodat hij niet enorm kleppert.

En ja - met een WP zou de VV vervangen moeten worden voor een LTV unit zonder pomp, dat weet ik. Nou ga ik hybride, en wil niet het risico lopen dat de CV ooit aangaat en er opeens hoge temperatuur ingooit, dus ik houd de huidige verdeler nog even. Klep gaat voorlopig open, stekker eruit. En ja... ik weet dat de klep eigenlijk weg moet. Maar er is nog heel veel meer te doen, de WP is het begin van het avontuur en zeker niet het einde...
- nieuwe verdeler (wil ik pas doen als ik constateer dat de Sparrow het zonder CV kan, dan gaat kabel tussen Sparrow en CV er tussen uit en heb ik dat risico niet meer)
- klep verwijderen
- Jaga Strada's op de slaapkamers
- achterzijde isolatie aanbrengen achter de gevelbekleding
- Strada's uitrusten met heatboosters

Alles kost tijd en geld, vandaar in stapjes....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
zeekoe schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:03:
[...]

Via mail heb ik van WeHeat begrepen dat er volgende winter een modus komt waarbij de Blackbird inderdaad de kamertemperatuur en doeltemperatuur doorkrijgt van de thermostaat, en verder alles zelf regelt.
Is al even geleden dus klein kickje, maar is het al bekend of dit is geimplementeerd? Dit wil ik eigenlijk ook.. thermostaat geeft doeltemp door en WP doet de rest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
jelleeelco schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:00:
[...]

Ik heb de instellingen al aangepast naar 1 schakeling per uur en minimale aan tijd 30min. Maar dat is alleen in te stellen voor de BDR91T tussen Evohome en CV ketel, dat heeft geen enkele invloed op de BDR91T tussen Evohome en de Zoneklep. Dit heb ik opgelost dmv een shelly1 er tussen te zetten... die houdt de zoneklep x-minuten langer open, zodat hij niet enorm kleppert.
Hmm, vreemd? Ik heb alleen een BDR91 voor de zoneklep (geen toestelregeling nodig, want stadsverwarming). Bij mij gelden de ingestelde "schakelingen per uur" en "minimale aan tijd" juist *wel* voor de BDR91 op de zoneklep.

Het is ook mogelijk om 1 enkele BDR91 meermaals te koppelen, als aansturing van de Toestelregeling *en* de Zoneklep. Dit is volgens mij niet (duidelijk) gedocumenteerd, maar dat is mij wel een keer per ongeluk gelukt (in het begin bij eerste installatie), met problemen tot gevolg voor mijn specifieke setup ;)

Dit komt omdat een toewijzing niet wordt gewist/vervangen/overschreven door een nieuwe, extra toewijzing in de EvoHome. Als je de BDR91 dus al een keer hebt gekoppeld/toegewezen als zoneklep-aansturing, kun je diezelfde BDR91 daarna ook toewijzen als toestelregeling, en doet 'ie beiden...

Om dat te verhelpen moest ik alle toewijzingen vanuit de BDR91 en de EvoHome helemaal wissen, en alles opnieuw instellen en toewijzen op de gewenste manier.

Maar goed: het is dus mogelijk om een en dezelfde BDR91 toe te wijzen aan je toestel (CV) en de zoneklep. Dan geldt de ingestelde toestelregeling (Schakelingen per uur en minimale aan tijd) sowieso voor beide apparaten (ketel en zoneklep).

Dan gaan ze ook altijd tegelijkertijd aan/open en uit/dicht (mits je de stuurdraden ook goed aansluit met een Shelly of ander relais oid, let op de stuurspanningen).

Ik zeg niet dat dit aan te raden is, maar wel dat het technisch *kan* zonder een extra BDR91 ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Gameboy op 26-11-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Gameboy schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:51:
[...]

Het is ook mogelijk om 1 enkele BDR91 meermaals te koppelen, als aansturing van de Toestelregeling *en* de Zoneklep. Dit is volgens mij niet (duidelijk) gedocumenteerd, maar dat is mij wel een keer per ongeluk gelukt (in het begin bij eerste installatie), met problemen tot gevolg voor mijn specifieke setup ;)

Om dat te verhelpen moest ik de toewijzingen vanuit de BDR91 en de EvoHome helemaal wissen, en alles opnieuw instellen en toewijzen op de gewenste manier.

Maar goed: het is dus mogelijk om een en dezelfde BDR91 toe te wijzen aan je toestel (CV) en de zoneklep. Dan geldt de ingestelde toestelregeling (Schakelingen per uur en minimale aan tijd) voor beide apparaten (ketel en zoneklep).

Dan gaan ze ook altijd tegelijkertijd aan/open en uit/dicht (mits je de stuurdraden ook goed aansluit met een Shelly of ander relais oid, let op de stuurspanningen).

Ik zeg niet dat dit aan te raden is, maar wel dat het technisch *kan* zonder een extra BDR91 ;)
BDR91T voor de CV zit op zolder, de BDR91T zit beneden bij de VV verdeler...

Maar je opmerking triggert wel iets... waarom zou ik een extra BDR91T nodig hebben? Als ik een Shelly1 tussen de CV en BDR91T zet, en vervolgens een Shelly1 op de Zoneklep. Dan als Shelly1-CV registreert dat de CV aangaat, ook de zoneklep open zetten (maar ja, dan kan ik net zo goed de zoneklep altijd open laten staan :) )

maar ja, ik heb die BDR91T nou al, dus maakt verder voor mij niet veel meer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
jelleeelco schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:55:
[...]

BDR91T voor de CV zit op zolder, de BDR91T zit beneden bij de VV verdeler...

Maar je opmerking triggert wel iets... waarom zou ik een extra BDR91T nodig hebben? Als ik een Shelly1 tussen de CV en BDR91T zet, en vervolgens een Shelly1 op de Zoneklep. Dan als Shelly1-CV registreert dat de CV aangaat, ook de zoneklep open zetten (maar ja, dan kan ik net zo goed de zoneklep altijd open laten staan :) )

maar ja, ik heb die BDR91T nou al, dus maakt verder voor mij niet veel meer uit.
Kijk, en dit is waarom Tweakers op dit forum zitten :) Lekker puzzelen tot je een oplossing hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
Insert12 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:05:
Tweakers zou Tweakers niet zijn als op basis van een foto en een brochure een product met de grond gelijk gemaakt wordt. Dit is precies de info die ik een brochure verwacht, voor technische info moet je een technisch datablad hebben.

Aan de website en andere berichtgeving te zien is het een product dat nog in ontwikkeling is, net als dat DeWarmte en Quatt dat waren. Alleen dat al maakt het voor mij interessant, het is een frisse wind en er zijn nieuwe ideeën in een oerconservatieve sector die uit zichzelf amper innoveert.
Nieuwe ideeën ja daar gaat het om. Het voordeel met die oerconservatieve CV boeren is dat ze over 10 jaar nog bestaan. Je hebt service en onderdelen garantie nodige ook over 10 jaar. Het is geen smartphone die maar 5 jaar mee gaat. Maar wat betreft innovatie zijn het trage volgers.

Het is absurt dat een gedegen bedrijf zoals REMEHA nog niet met een R290 is uitgekomen terwijl R32 in 2027 al is uitgefaseerd.

Ik vind de geluiddempende kast van de Sparrow wel bijzonder. at het oplevert moet objectief gemeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• void1
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19:12
Carboy54 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:01:
[...]

Moderne warmtepompenvan A merken kunnen allemaal moduleren en is een open therm thermostaat niet altijd gewenst. De stooklijn moet dan hoofdzakelijk het vermogen bepalen. Voor een plaatsing op een dak is de BB zeker de beste optie. Een buffervat heb je nodig bij externe regelingen of te weinig waterinhoud. Ga uit van 100 liter voor een BB P80. Een expansievat is ook afhankelijk van de waterinhoud maar gezien de lagere temperaturen die een warmtepomp bij voorkeur wil draaien met minder expansie is vaak 18 liter al voldoende.

Plaats een Sparrow nimmer op Noord-West dus met de ventilator op de volle wind.
Hier ook een voorbeeld hoe het mis kan gaan bij sterke wind en zonder kennis van zaken het plaatsen van een warmtepomp. De buurman is gewaarschuwd en is dus beter geadviseerd. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat zorgt ervoor dat de WeHeat WP zijn vermogen kan moduleren? Is dit gebaseerd op de gedetecteerde retourwatertemperatuur en zo ja, is er ooit zin om dit te combineren met een modulerende Opentherm-thermostaat?

In een hybride setup, kan de WeHeat fungeren als een Opentherm-client, of is de WP-CV bediening alleen via aan/uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:04
Tomexergie schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:10:
[...]

Nieuwe ideeën ja daar gaat het om. Het voordeel met die oerconservatieve CV boeren is dat ze over 10 jaar nog bestaan. Je hebt service en onderdelen garantie nodige ook over 10 jaar. Het is geen smartphone die maar 5 jaar mee gaat. Maar wat betreft innovatie zijn het trage volgers.

Het is absurt dat een gedegen bedrijf zoals REMEHA nog niet met een R290 is uitgekomen terwijl R32 in 2027 al is uitgefaseerd.

Ik vind de geluiddempende kast van de Sparrow wel bijzonder. at het oplevert moet objectief gemeten worden.
Ach, die trage marktvolgers blijken wel keer op keer gelijk te krijgen. Het loont helemaal niet om een innovatief product uit te brengen of vroegtijdig een R290 warmtepomp op de markt te zetten. De regelgeving in Nederland en Europa is nogal aan verandering onderhevig, dus beter even afwachten dan te vroeg zijn en regels nog weer eens gewijzigd zien worden. Remeha kent dat spel en werkt op die manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

void1 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:59:
[...]

Wat zorgt ervoor dat de WeHeat WP zijn vermogen kan moduleren? Is dit gebaseerd op de gedetecteerde retourwatertemperatuur en zo ja, is er ooit zin om dit te combineren met een modulerende Opentherm-thermostaat?

In een hybride setup, kan de WeHeat fungeren als een Opentherm-client, of is de WP-CV bediening alleen via aan/uit?
Vermogen wordt gebaseerd op setpoint en ingestelde Delta. Weheat kan zowel on/off als ook met open therm overweg mits de juiste thermostaat. Hier met open therm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58fpS8quD20DzkkpYoIcqQWrUhA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aB7JdLQAqetErcEV1FbQZ7gF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Carboy54 op 26-11-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:39:
[...]

Vermogen wordt gebaseerd op setpoint en ingestelde Delta. Weheat kan zowel on/off als ook met open therm overweg mits de juiste thermostaat. Hier met open therm:

[Afbeelding]
Dat vind ik nou zo apart, dat Weheat zelf als voorkeur Opentherm opgeeft t.o.v. Aan/Uit. Of ik moet dat verhaaltje op hun site verkeerd begrijpen, maar zo komt het op mij over.

Wel jammer dat de EvoHome geen setpoint en kamertemp doorgeeft, hoe bepaald de Weheat dan zijn vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Gameboy schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:58:
[...]

Kijk, en dit is waarom Tweakers op dit forum zitten :) Lekker puzzelen tot je een oplossing hebt!
Precies....en omdat ik dat rare aan/uit gedrag helemaal zat was (zelfs bij een kamer temp van 20.5 en gevraagde temp van 20 blijft hij ieder half uur stoken) weer de OpenTherm opgehangen.

Gewoon...omdat het kan :) en omdat ik even wil kijken wat het doet voordat de Sparrow hier op 9dec komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:48:
[...]

Precies....en omdat ik dat rare aan/uit gedrag helemaal zat was (zelfs bij een kamer temp van 20.5 en gevraagde temp van 20 blijft hij ieder half uur stoken) weer de OpenTherm opgehangen.

Gewoon...omdat het kan :) en omdat ik even wil kijken wat het doet voordat de Sparrow hier op 9dec komt.
Dan zou ik eerst maar eens afwachten totdat je überhaupt een warmtepomp hebt om te oordelen. Een cv is niet te vergelijken met de werking van een warmtepomp. Veel warmtepompen werken uitstekend met on/off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:45:
[...]

Dan zou ik eerst maar eens afwachten totdat je überhaupt een warmtepomp hebt om te oordelen. Een cv is niet te vergelijken met de werking van een warmtepomp. Veel warmtepompen werken uitstekend met on/off.
Ik oordeel helemaal niet over een warmtepomp, ik benoemde gewoon mijn ervaring met Evohome en een aan/uit opstelling met CV ketel. Ik denk dat het de evohome is die dat rare gedrag vertoont, want die weet niet wat er achter de BDR91T zit: CV of warmtepomp. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
jelleeelco schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:00:
[...]

Ik oordeel helemaal niet over een warmtepomp, ik benoemde gewoon mijn ervaring met Evohome en een aan/uit opstelling met CV ketel. Ik denk dat het de evohome is die dat rare gedrag vertoont, want die weet niet wat er achter de BDR91T zit: CV of warmtepomp. Of zie ik dat verkeerd?
EvoHome stel je toch in op warmtepomp? Althans ik heb die optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Tijgerkracht schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:10:
[...]

EvoHome stel je toch in op warmtepomp? Althans ik heb die optie.
Ja. Maar het enige wat dat doet is dat je de intervals verder kunt aanpassen. Ik heb de BDR91T op beide gehad; CV en Warmtepomp module. Als je als CV instelt dan kun je bv kiezen tot min 3x schakelmomenten en max 10min aan (of zoiets), bij Warmtepomp tot 1x schakelmoment per uur, en min 30min aan.

In beide gevallen hetzelfde aan/uit gedrag, wel volgens de intervallen. Maar nooit dat hij bv AAN gaat, dan een uur of zo draait en dan weer uit. Het was continue AAN, dan volgens interval draaien en dan ook gelijk weer uit. Of de woning nu warm was of niet.

Ik kan het eigenlijk niet goed uitleggen wat ik bedoel. Hier onder zie je twee screenshots van Homewizard gasverbruik, allebei op 23 november. Eerste is bij mijn zus thuis. Heel ander huis, andere CV dus niet te vergelijken qua verbruik. Maar zei hebben een Nest thermostaat, ook aan/uit. Daaronder is mijn Evohome, met BDR91T en ingesteld als WP module met zo min mogelijk schakelingen. Mss is er gewoon iets mis met mijn settings, anders weet ik het ook niet?

Bij mijn zus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QI41oDwEF1AuB-fVP4i9Znwo2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxhFyPw32XLLNghP4sqtbH2M.jpg?f=fotoalbum_large

En bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94x2GUzLqz3tYOulSv2QRDBFJn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tThvEV3bsctjGy8jIhclWAer.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door jelleeelco op 26-11-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
jelleeelco schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:14:
[...]

Ja. Maar het enige wat dat doet is dat je de intervals verder kunt aanpassen. Ik heb de BDR91T op beide gehad; CV en Warmtepomp module. Als je als CV instelt dan kun je bv kiezen tot min 3x schakelmomenten en max 10min aan (of zoiets), bij Warmtepomp tot 1x schakelmoment per uur, en min 30min aan.

In beide gevallen hetzelfde aan/uit gedrag, wel volgens de intervallen. Maar nooit dat hij bv AAN gaat, dan een uur of zo draait en dan weer uit. Het was continue AAN, dan volgens interval draaien en dan ook gelijk weer uit. Of de woning nu warm was of niet.
Yep, ik zie hetzelfde gedrag.
Heb dat wel eens gemeld bij Resideo, ook op een beurs met die mannen gesproken, maar nooit een oplossing voor gezien.
Ook het feit dat kleppen open gaan en/of de vloerpomp gaat draaien (van de HCC100? verdeelunit) zelfs als de pomp uit staat. Het spul loopt gewoon niet synchroon. Heb me dat met de CV ketel nooit gerealiseerd.

Wat dat betreft is EvoHome eigenlijk niet echt geschikt voor een warmtepomp.
Vandaar ook, uiteindelijk, mijn eigen regeling via Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Tijgerkracht schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:18:
[...]

Yep, ik zie hetzelfde gedrag.
Heb dat wel eens gemeld bij Resideo, ook op een beurs met die mannen gesproken, maar nooit een oplossing voor gezien.
Ook het feit dat kleppen open gaan en/of de vloerpomp gaat draaien (van de HCC100? verdeelunit) zelfs als de pomp uit staat. Het spul loopt gewoon niet synchroon. Heb me dat met de CV ketel nooit gerealiseerd.

Wat dat betreft is EvoHome eigenlijk niet echt geschikt voor een warmtepomp.
Vandaar ook, uiteindelijk, mijn eigen regeling via Home Assistant.
Ja ik vermoed ook dat het de Evohome is die gewoon raar schakelt. Als hij zo zou schakelen als bij mijn zus zou ik het OK vinden.
Vandaar nu weer even opentherm aangesloten en kijken hoe het geregel / verbruik dan is. Temperatuur van CV is nu ingesteld op 35 graden en daar houd ik het prima warm mee (nog wel), ook op de slaapkamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphoogeveen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-03 22:16
Carboy54 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:39:
[...]

[Afbeelding]
ik zie een deel van de info niet in het portal die ik op dit plaatje (zie quote) wel zie. moet je dit aanvagen? verschilt dat per type? (ik heb een Sparrow, all-electric (buffer 50L en boiler 200L ), met voorgemonteerde binnenunit 2 pompen met 3kw back-upheater, losse extra pomp)

weet iemand hier het antwoord op?

groet Martijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4mLwmv1BgKEB-bD2lGT7WitK98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3r9EevCEhvRLoC48I9IGX9g2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door mphoogeveen op 26-11-2024 17:59 ]

Groet Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
Insert12 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:17:
[...]

Ach, die trage marktvolgers blijken wel keer op keer gelijk te krijgen. Het loont helemaal niet om een innovatief product uit te brengen of vroegtijdig een R290 warmtepomp op de markt te zetten. De regelgeving in Nederland en Europa is nogal aan verandering onderhevig, dus beter even afwachten dan te vroeg zijn en regels nog weer eens gewijzigd zien worden. Remeha kent dat spel en werkt op die manier.
Met de striling generator heeft Remeha mis geschoten, maar je kon op een sigarendoosje uitrekenen dat het niets zou worden. Bij de WP ligt dat anders , die bedrijfszekere aziatische airo's waren er al lang en met een kleine ombouw een L/W warmtepomp. Toen ik 8 jaar het Elgaatje installeerde was die hele conservatieve CV club terughoudend, je kon nauwelijks een installateur vinden.

Met dat Elgaatje bespaarde ik toen al 90% op aardgas. je kon dus op een sigaren doosje uitrekenen dat het heel efficient was om een WP te installeren, en toch kwamen ze daar pas laat mee aan. Nu zitten we met slecht opgeleide installateurs die weinig regeltechnische kennis hebben en alleen maar denken in stooklijnen
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:00
mphoogeveen schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:39:
[...]

ik zie een deel van de info niet in het portal die ik op dit plaatje (zie quote) wel zie. moet je dit aanvagen? verschilt dat per type? (ik heb een Sparrow)

weet iemand hier het antwoord op?

groet Martijn[Afbeelding]
Al op 'Meer' geklikt? (Naast Huis) Of bedoel je iets anders?

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphoogeveen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-03 22:16
gratiz schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:57:
[...]

Al op 'Meer' geklikt? (Naast Huis) Of bedoel je iets anders?
die staat open in mijn afbeelding. ;)

ik bedoel onderanderen de info bij de kopjes compressor en warmtepomp.

bijvoorbeeld bij compressor heb ik bv maar 1 data veld terwijl bij die ander er 8 data valeden staan.

is dit iets wat de installateur moet/kan open zetten of gaat dat via weheat? of hangt het er vanaf welk type je hebt?

[ Voor 12% gewijzigd door mphoogeveen op 26-11-2024 18:11 ]

Groet Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-06 12:19
[...]

Zie foto's hieronder:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe stel je de waterdruk af? Ik zie nergens een manometer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielvanp
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-03 11:16
Hallo experts,
Een vraag. Wij zijn aan het overwegen om Flint of Sparrow te installeren, heb een offerte van CB en in afwachting van een lokale installateur. Ik ben benieuwd wat aanraden wordt gezien onze situatie. Qua investeringskosten neigen we momenteel sterk naar hybride, ook aangezien we een relatief recente cv hebben (2 jaar oud). Zou de Flint een goede optie zijn voor ons?
Een situatieschets:
- woning uit 1991, enkel isolatie bij de bouw behalve hr++ glas in schuifpui woonkamer. Totale oppervlak 150m2, verwarmen alleen woonkamer/keuken (40m2) en badkamer constant, 2 (werk)kamers op behoefte. Mogelijk ivm opgroeiende kinderen over een paar jaar meer kamers verwarmen
- gasverbruik (wonen er nu 1 jaar, dus matig representatief) +-1200m3 inclusief sww
- groot vraagteken: woonkamer/keuken wordt verwarmd dmv een convectorput en relatief kleine radiator in de keuken. Klein testje gedaan, met 55° watertemperatuur werd het in de koude dagen vorige week niet warm in huis. Plan zou zijn om met ventilatoren te gaan werken in de put. Is dit rendabel? Zie in dit topic met name veel ervaringen met vloerverwarming.
- verder verwarming dmv radiatoren
Bedankt voor het meedenken!
Daniël

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:04
DjAntoon schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:16:
[...]

Hoe stel je de waterdruk af? Ik zie nergens een manometer?
Die is bijna verstopt. Zoals gewoonlijk boven op het expansie vat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Danielvanp schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:19:
Hallo experts,
Een vraag. Wij zijn aan het overwegen om Flint of Sparrow te installeren, heb een offerte van CB en in afwachting van een lokale installateur. Ik ben benieuwd wat aanraden wordt gezien onze situatie. Qua investeringskosten neigen we momenteel sterk naar hybride, ook aangezien we een relatief recente cv hebben (2 jaar oud). Zou de Flint een goede optie zijn voor ons?
Een situatieschets:
- woning uit 1991, enkel isolatie bij de bouw behalve hr++ glas in schuifpui woonkamer. Totale oppervlak 150m2, verwarmen alleen woonkamer/keuken (40m2) en badkamer constant, 2 (werk)kamers op behoefte. Mogelijk ivm opgroeiende kinderen over een paar jaar meer kamers verwarmen
- gasverbruik (wonen er nu 1 jaar, dus matig representatief) +-1200m3 inclusief sww
- groot vraagteken: woonkamer/keuken wordt verwarmd dmv een convectorput en relatief kleine radiator in de keuken. Klein testje gedaan, met 55° watertemperatuur werd het in de koude dagen vorige week niet warm in huis. Plan zou zijn om met ventilatoren te gaan werken in de put. Is dit rendabel? Zie in dit topic met name veel ervaringen met vloerverwarming.
- verder verwarming dmv radiatoren
Bedankt voor het meedenken!
Daniël
Als het met watertemperatuur van 55 graden niet warm werd zou ik (nog) niet beginnen aan een warmtepomp, eerlijk gezegd. Want zo koud was het vorige week ook weer niet. Ik zou dan eerder werken aan isolatie en verbeteren van je afgifte systeem (beginnen met ventilatoren, mss later LTV radiatoren etc). Weheat kan 55 graden leveren met gemak maar een WP heeft betere COP met lagere temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jelleeelco schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:50:
[...]

Als het met watertemperatuur van 55 graden niet warm werd zou ik (nog) niet beginnen aan een warmtepomp, eerlijk gezegd. Want zo koud was het vorige week ook weer niet. Ik zou dan eerder werken aan isolatie en verbeteren van je afgifte systeem (beginnen met ventilatoren, mss later LTV radiatoren etc). Weheat kan 55 graden leveren met gemak maar een WP heeft betere COP met lagere temperaturen.
Inderdaad, eerst afgifte op orde brengen (fans in de put en onder radiatoren), kijken of je temperatuur omlaag kan krijgen naar ~40gr. Isoleren kan daarna(ast) ook nog.

Dat de CV relatief nieuw is, is geen reden. Uiteindelijk moet je toch de switch naar all-electric maken, dan maar beter zo vroeg mogelijk, elk jaar zonder gas is een besparing. En beter een nieuwere CV-ketel op marktplaats zetten, dan krijg je er ook nog wat voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

HarmPeters69 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:39:
[...]

Ik had hier gisteren al een post aan gewijd, dat direct na defrost het opgenomen vermogen zeer hoog is en dat de situatie zich langzaam verbeterd. En dan start alweer bijna een nwe ontdooi cycle. WeHeat gevraagd het beleid aan te passen dus het vermogen/setpoint bij start defrost op te slaan en dan bij verlaten defrost deze opgeslagen setting als start te gebruiken, maw de OpenTherm tijdelijk overriden. Na een kwartier ofzo terugschakelen naar Opentherm. Lijkt dat ik ca. 0.5-1kWh weggooi per ontdooi cycle...[Afbeelding]
Je geeft aan contact te hebben gehad met Weheat over dit probleem. Ik ervaar hetzelfde probleem met mijn BBP80. Heeft Weheat je kunnen helpen? Waren ze meedenkend?

De Coolblue klantenservice gaf - na 5 dagen - reactie op mijn probleem, namelijk: "Ik zie dat het nu warm is in je huis. Zo te zien is het probleem opgelost". Waarna ik antwoordde: "Dat is logisch. Het is vandaag (24-11) 15 graden buiten! Ik mail jullie wel weer als het vriest.". 8)7

An  a day keeps the doctor away.

Pagina: 1 ... 29 ... 90 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.