mabori schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:13:
Ik heb inmiddels een Sparrow staan.
Oude situatie:
kwam van 950m3 gas, CV geoefend op 37 graden en dat ging meer dan een jaar goed, dus vertrouwen in. Maximale gasverbruik per uur was 0,6m3, dus ca 6kW. De Sparrow levert 6 kW bij -10, en meer bij hogere temperaturen, dus dat moet goed gaan.
Boilervat van 200l erbij voor het warme water en dan van het gas af.
Vloerverwarmingsverdeler met pomp, ca 137m2 vv, 2 radiatoren in slaapkamers en 1 in badkamer (voor de handdoeken alleen, er is ook v.v.)
Inbouw:
De inbouw door CB en iemand van Weheat ging erg vlot, maar had zo zijn uitdagingen en liep uiteindelijk toch wel een paar uur uit.
De jongens hadden vooral ervaring met zonnepanelen dus Weheat ging mee voor technische input. Dat was een prima combi.
Ik heb ervoor gekozen de Sparrow op het platte dak van de keuken te zetten. Dat geeft wat gebrom in de keuken wanneer de pomp draait op compressorstanden van meer dan 36% maar is niet storend. Ik wil nog proberen met accoustisch schuim wat op te lossen. In andere ruimtes in huis is niets te horen, en buiten hoor je ook niet veel, af en toe wat geruis maar dat is niet storend, het klinkt als wind geruis.
Installatie:
De CV ketel ging eruit, en op de plek van de ketel paste precies de boiler zodat er geen ruimte op zolder verloren is gegaan. Het is wel een krappe inbouw, en met de starre leidingen is er nu niet makkelijk meer bij de leidingen achter het vat te komen. Er zit toch wel meer leidingwerk dan ik als leek had verwacht.
De boiler staat nu wel mooi bovenop de centrale draagkolom in mijn huis, dus ondanks dat ik een houten vloer heb ben ik er niet bang voor.
De jongens van CB hebben de leidingen heel mooi tegen de dakrand weggewerkt, door de gevel geboord en binnenshuis op zolder langs de muur naar de binnenunit en boiler geleid.
Helaas merkte ik de volgende dag een beetje vochtigheid. Dat was misschien van de installatie, dus opgedweild en de volgende dag weer gekeken. Helaas lekt/drupt het aansluitpunt voor koud water op de boiler. (weet iemand toevallig of die een terugslagklep heeft?). De wartel is van RVS op een messing koppeling, dus wellicht een materiaalmatch probleem, maar misschien kwamen ze er bij installatie zelf ook niet goed bij. De wartel sluit niet helemaal en door de krappe installatie heb ik net niet genoeg slag om de moer nog aan te draaien. CB komt komende week voor een service om het op te lossen, dus geen zorgen hier en dagelijks een bakje water leegmaken tot die tijd.
Elektra:
Vanuit de meterkast is een loze leiding gebruikt om een kabel naar zolder te trekken voor de binnenunit (met backup element) en door de kruipruimte naar de achterkant van het huis een kabel voor de pomp. De kabel is netjes langs de gevel achter een regenpijp geleid en gaat dan naar de pomp op het platte dak.
Thermostaat:
Het systeem is ingesteld op Hoge temperatuur, hoewel ik heb geoefend met lage temperaturen en dat liever had, was het advies van de Weheat man om gewoon HT te doen en dat heeft hij ingesteld. Er zit een thermostaatknop op de vloerverwarming, dus ls de temp te hoog wordt, regelt die dat het goed komt. De AI lijkt dat ook al snel door te hebben en levert nu standaard niet meer dan 38 graden uit de pomp (maar doorgaans een lagere temp).
Ik had een Honeywell Chronotherm Modulation Touch, welke op de website van Weheat als goedgekeurde combi staat. Bij het aansluiten kwam er een 'Verbindingsfout' op het scherm. Het was een bedrade verbinding en wellicht was de draad ergens niet goed meer. Ik heb toen razendsnel een ombouw gekregen van Weheat/CB zodat de installatie toch afgemaakt kon worden naar een Lyric T6 en dat is echt wel een mooi ding, en makkelijk te bedienen met een app.
Ervaring:
Inmiddels wat koude dagen gehad en dat gaat prima. De pomp snort vrolijk en houdt het prima bij.
De eerste nacht begon meteen een legionella programma om de installatie en ketel te ontsmetten, en ik denk dat de AI is begonnen de boel in te leren. Al met al een keiharde 50kWh op de teller de volgende ochtend, maar goed, dat is een leerproces.
Vanaf toen is de pomp gewoon rustig gebleven, heeft zijn werk keurig gedaan en, meest belangrijke: de vrouw des huizes is erg content. De vloer is lekker warm, dat was door het oefenen met de CV ketel een stuk minder.
De nachtverlaging met 1 graad die we met de CV wel deden doe ik nu niet meer. Ik ben nog aan het testen, maar dat vraagt wel veel van het systeem. Het lijkt erop dat een constante temperatuur veel makkelijker is voor de pomp en daardoor ook minder energie vergt. Daarmee heb ik meteen weer punten gescoord bij de dames in huis die het chronisch koud hebben.
Erg tevreden dus. Wellicht zou met een BB08 het toerental en dus ook het geluid nog wat minder zijn, ik merk dat op de zonnige koude dagen het wel erg prettig is dat de Sparrow zo ver kan terugmoduleren. (16% heb ik als laagste gezien, en dan rond de 200W input vermogen). De BB08 leek op basis van de specs een veel hoger minimumvermogen te hebben en zou dus eerder afslaan/pendelen in mijn situatie. Vooralsnog erg blij met mijn keuze.
Ik zie ook bij constante temperatuur het verwarmingsvermogen ongeveer op 6kW staan, dus dat matcht met de ervaringen van 0,6m3 gas/uur. Met de hoge COP is dat dus al een forse energiebesparing. Ik zag vandaag pas in de online module dat ik een totaaloverzichtje van de energie kan krijgen, daar staat een tot nu toe gemiddelde COP van 4.88 in, dus ik ben tevreden.
Ik hoop dat ik binnenkort wat fotos kan plaatsen, dan komen die ook.