Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:40
Voogel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:07:
[...]

Hout?

[...]

Om eerlijk te zijn zie ik door de bomen al lang het bos niet meer…

WeHeat is licht qua gewicht en qua specs behoorlijk netjes + installateurs zoals coolblue geeft ook wel zekerheid.
Er zijn velen erg tevreden over Coolblue. En je hebt gelijk, een partij als Coolblue gaat niet inzetten op premium installer te worden van Weheat als het niet goed zou zijn.

De kwaliteit van de installaties van CB (foto's op forum, feit dat veel mensen over de vloer komen en een aantal in opleiding zijn, de afwerking van de isolatie aan de unit zelf die ze standaard gebruiken, plus het feit dat ze geen vorstbeveiliging konden/wilden meemonteren met de FLint) hebben mij juist naar een lokale installateur doen uitwijzen (ook premium installateur). Al met al 800 duurder, dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:59
jelleeelco schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:47:
[...]

Er zijn velen erg tevreden over Coolblue. En je hebt gelijk, een partij als Coolblue gaat niet inzetten op premium installer te worden van Weheat als het niet goed zou zijn.

De kwaliteit van de installaties van CB (foto's op forum, feit dat veel mensen over de vloer komen en een aantal in opleiding zijn, de afwerking van de isolatie aan de unit zelf die ze standaard gebruiken, plus het feit dat ze geen vorstbeveiliging konden/wilden meemonteren met de FLint) hebben mij juist naar een lokale installateur doen uitwijzen (ook premium installateur). Al met al 800 duurder, dat wel.
CB is op zich een prima bedrijf. Ok, de mannen in het werkveld moeten nog een hoop ervaring opdoen. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat CB constant aan professionalisering werkt. Ik zie het als een groei proces. Als klant heb ik tijdens de uitvoering hen op diverse zaken gewezen. En toch moest ik achteraf nog kleine foutjes herstellen. Let wel, het is geen onwil, maar meer onervarenheid in de WP wereld. Maar daar wordt dus aan gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:07:
[...]

CB is op zich een prima bedrijf. Ok, de mannen in het werkveld moeten nog een hoop ervaring opdoen. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat CB constant aan professionalisering werkt. Ik zie het als een groei proces. Als klant heb ik tijdens de uitvoering hen op diverse zaken gewezen. En toch moest ik achteraf nog kleine foutjes herstellen. Let wel, het is geen onwil, maar meer onervarenheid in de WP wereld. Maar daar wordt dus aan gewerkt.
Ja, wat jij beschrijft is ook wat ik lees hier op het forum, en voor mij is de onervarenheid een reden om niet met ze in zee te gaan. Daarnaast geef ik liever het geld aan een lokaal bedrijf.

Coolblue als bedrijf is inderdaad top en zeer klantvriendelijk, daar zal het zeker niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

oscar schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:43:
[...]

Dat snap ik, maar is er al iemand die een offerte voor een BB P60 kan maken (laatste info van WeHeat is nog steeds dat ie vanaf 15 december beschikbaar is)?
Natuurlijk kan dat. De prijs is al heel lang bekend van de P60 dus waarom niet??

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:22:
[...]

Natuurlijk kan dat. De prijs is al heel lang bekend van de P60 dus waarom niet??
Wat is dan de basis prijs van de P60? Ik kan er op de site van Weheat niets over vinden...(of ik kijk niet goed)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-06 18:44
Vandaag gaat het niet zo lekker met de Blackbird. Hij is meer bezig met ontdooien en herhalende legionellacycli dan met het verwarmen van het huis. Dat is toch een beetje een domper bij de eerste sneeuwvlokjes van het seizoen moet ik eerlijk zeggen.
Legionella verwachtte ik 1x per week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/io8ifxW7AzixArlxRuxtNOpJNMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5R2lKgmsAGr33vOsxTWDKAKi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glennao
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 31-03 22:49
Besloten om nog even Hybride te gaan. Mijn Remeha Avanta ketel is 10 jaar oud. We verwarmen al ruim 5 jaar met Infrarood, maar nu het salderen eraf gaat ga ik voor een WP. Ik verwacht minder stroom te gebruiken. Ik heb de Flint aangeschaft via Atlas Power uit Putten. Wachttijd voor installatie ongeveer 6 weken. Monteurs kwamen veel te laat,09:30 uur, op 19-11-2020. Drukste spits van het jaar en pech met een bus die de spullen moest komen brengen, dus die moesten ze eerst zelf ophalen. Dat heb ik weer! Maar heb toch alle begrip voor de vertraging. Wp is op hoogte gemonteerd, met een speciale kraan. Leidingwerk tot aan het drukvat van 50 liter is ongeveer 4.50 meter. Monteurs vertrokken weer om 15:30 uur. Dus WP is nog niet in werking. A.s. vrijdag komt men terug. Verkoper had het nog over de Thermostaat gehad de oude van Remeha kon blijven hangen, maar volgens de monteurs moet er een nieuwe op. De Honeywell T6 van ongeveer 166 Euries moet het worden. Met Atlas Power hierover gediscussieerd. Vanwege de vertraging en onjuiste voorlichting wordt die gratis geleverd. Dat vind ik van Atlas Power een heel mooi gebaar. Als de WP in werking is, hou ik jullie verder op de hoogte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Glennao schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:59:
Besloten om nog even Hybride te gaan. Mijn Remeha Avanta ketel is 10 jaar oud. We verwarmen al ruim 5 jaar met Infrarood, maar nu het salderen eraf gaat ga ik voor een WP. Ik verwacht minder stroom te gebruiken. Ik heb de Flint aangeschaft via Atlas Power uit Putten. Wachttijd voor installatie ongeveer 6 weken. Monteurs kwamen veel te laat,09:30 uur, op 19-11-2020. Drukste spits van het jaar en pech met een bus die de spullen moest komen brengen, dus die moesten ze eerst zelf ophalen. Dat heb ik weer! Maar heb toch alle begrip voor de vertraging. Wp is op hoogte gemonteerd, met een speciale kraan. Leidingwerk tot aan het drukvat van 50 liter is ongeveer 4.50 meter. Monteurs vertrokken weer om 15:30 uur. Dus WP is nog niet in werking. A.s. vrijdag komt men terug. Verkoper had het nog over de Thermostaat gehad de oude van Remeha kon blijven hangen, maar volgens de monteurs moet er een nieuwe op. De Honeywell T6 van ongeveer 166 Euries moet het worden. Met Atlas Power hierover gediscussieerd. Vanwege de vertraging en onjuiste voorlichting wordt die gratis geleverd. Dat vind ik van Atlas Power een heel mooi gebaar. Als de WP in werking is, hou ik jullie verder op de hoogte.
Wow....19 november 2020 en nog steeds niet werkend 8)

Geintje he... maar ben benieuwd hoe het gaat bevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Jimmie5887 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:50:
Vandaag gaat het niet zo lekker met de Blackbird. Hij is meer bezig met ontdooien en herhalende legionellacycli dan met het verwarmen van het huis. Dat is toch een beetje een domper bij de eerste sneeuwvlokjes van het seizoen moet ik eerlijk zeggen.

[Afbeelding]
Ontdooien vandaag niet gezien. Wellicht loopt jou WP vaak op z'n maximum, waardoor regelmatig ontdooi stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie5887
RNacoustics schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:10:
[...]

Ontdooien vandaag niet gezien. Wellicht loopt jou WP vaak op z'n maximum, waardoor regelmatig ontdooi stand?
Dat zou best die legionellastap kunnen zijn. Voor de verwarming staat hij op max 45 graden, maar dat mag best hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:51
jelleeelco schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:23:
[...]
Maar je opmerking "liever minder liters warmer water dan veel liters lauw water" (als ik je tenminste goed begrijp) is juist niet correct. Dit geldt idd voor CV installaties, maar juist niet voor warmtepompen. Die draaien liever een lange tijd met lage aanvoer temperatuur (veel liters lauw water) dan korte(re) tijd met hoge(re) aanvoer temperatuur (minder liters met warmer water). Dan zijn ze ten eeste veel efficienter (hogere COP, lager verbruik) en ten tweede is het beter voor de levensduur van je warmtepomp. Die slijt vooral door het aan/uit gaan van de compressor, dus lange runs zijn beter dan korte runs.
Correct, behalve dat er toch veel energie in vloer gaat als er nul warmtevraag is (van die zone). Dan zou klep toch energie kunnen besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
wbdj schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:30:
[...]

Correct, behalve dat er toch veel energie in vloer gaat als er nul warmtevraag is (van die zone). Dan zou klep toch energie kunnen besparen.
Nee, want de WP draait dan minder efficiënt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvLa
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-06 21:38
Jimmie5887 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:50:

[Afbeelding]
Blijft je huis nog wel op temperatuur? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmPeters69
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15:52
Hallo, ik krijg vandaag elke ongeveer 1h30 een defrost en deze duurt een kwartiertje. Na de defrost schiet opgenomen vermogen naar 3.2kW omdat mijn T6 een hoge watertemperatuur vraagt (ca. 35-38gr). De binnen temperatuur blijft nu hangen op 19graden bij een target van 20graden. Het is een Blackbirt 8kW in hybride opstelling en de woonkamer waar T6 staat is hoofdzakelijk vloerverwarming. Maw de ontdooicyli trekt warmte uit het huis en resulteert in een hoog verbruik van Blackbird zonder dat ingestelde temperatuur gehaald wordt.
Gebrek aan buffervat? Advies van de Jong was om geen buffervat te nemen. Is aan deze situatie iets te doen? Behalve hopen op hoge luchtvochtigheid en temp>5gr.-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 14:15

AirX

Tweak Guru

HarmPeters69 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:05:
Hallo, ik krijg vandaag elke ongeveer 1h30 een defrost en deze duurt een kwartiertje. Na de defrost schiet opgenomen vermogen naar 3.2kW omdat mijn T6 een hoge watertemperatuur vraagt (ca. 35-38gr). De binnen temperatuur blijft nu hangen op 19graden bij een target van 20graden. Het is een Blackbirt 8kW in hybride opstelling en de woonkamer waar T6 staat is hoofdzakelijk vloerverwarming. Maw de ontdooicyli trekt warmte uit het huis en resulteert in een hoog verbruik van Blackbird zonder dat ingestelde temperatuur gehaald wordt.
Gebrek aan buffervat? Advies van de Jong was om geen buffervat te nemen. Is aan deze situatie iets te doen? Behalve hopen op hoge luchtvochtigheid en temp>5gr.-)
Kun je zien wat de ingaande watertemperatuur is naar je warmtepomp, en wat de Ta (aanvoertemperatuur) is naar je woning tijdens de defrost? En welke afgiftesystemen staan open?

Screenshot van de webportal is ook handig om inzicht te krijgen in wat er gebeurt.

[ Voor 9% gewijzigd door AirX op 20-11-2024 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
jelleeelco schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:01:
[...]

Toen ik tegen de installateur zei dat ik de Flint liever had omdat die stiller was, gaf hij aan dat de Flint weliswaar in dB op papier stiller is, maar dat een Sparrow met minder % hetzelfde vermogen kan leveren. Daarnaast zei hij dat de Sparrow intern beter is opgebouwd en dat de juist de resonantie minder is bij de Sparrow (Sparrow is opgebouwd uit EPP dat resonantie tegengaat, de Flint is van plaatstaal gemaakt).
kan mogelijk zo zijn, alleen gaat de wetgever gewoon uit van vol vermogen, dus als er bij jou een
locale geluidsmeting gedaan moet worden gaan ze dit ook op vol vermogen doen.
En dan zijn de LwAmax wel weer van belang. Zo ook bij een WPAC berekening. Ook daar ga je alleen uit van een max vermogen. _/-\o_

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:23
Ik had een installatiebedrijf gevraagd om een aanbieding te doen met deze kenmerken:
  • Woonhuis isolatie goed, 2010 kap en spouw.
  • Grotendeels vloerverwarming.
  • CV Nefit van 2021 en hybride voorbereid
  • Propaan aansluiting en dat zal wel zo blijven ook
  • Laag verbruik gas (1500,- euro) ivm houtkachel
  • Voldoende plaatsingsruimte binnen en buiten
Krijg ik een offerte die toch niet meevalt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwMs9hboSoVEpP-E7Md406JfKkY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AznQ6QFsEZI4EiGmwuaFC8O5.jpg?f=user_large
Ik had gehoopt rond de 4.500,- (flint P40) uit te komen ipv 9.500,- of denk ik nou zo verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:29
the noise schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:06:
Ik had een installatiebedrijf gevraagd om een aanbieding te doen met deze kenmerken:
[Afbeelding]
Ik had gehoopt rond de 4.500,- (flint P40) uit te komen ipv 9.500,- of denk ik nou zo verkeerd?
Gaat denk ik de subsidie nog af? Anders wel erg duur.

CB heeft mij een aanbieding gedaan voor 7300 inc subsidie voor de hybride.

Toch nog wat verder gekeken en er komt hier en full electric voor 9700 inc buffervat en boilervat van 300L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:06
Je krijgt geen flint maar Blackbird (2x zo groot geoffereerd)

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
Louis schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:16:
Je krijgt geen flint maar Blackbird (2x zo groot geoffereerd)
Inderdaad, teveel en te duur voor wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-06 15:32
the noise schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:44:
[...]

Meer offertes ( en advies ) opvragen dus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:49
the noise schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:06:
[Afbeelding]
Buffervat is in ieder geval totale onzin

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:00
the noise schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:44:
[...]

https://hgb-trading.nl/warmtepomp/monoblock-6kw

Wellicht kan dit laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:17
Stefannn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:11:
[...]

Buffervat is in ieder geval totale onzin
Beetje kort door de bocht zo zonder uitleg. Waarom denk je dat? Het gaat hier om parallel buffervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Data, we moeten meer data hebben, zoals @AirX al aangeeft.

Wat is je normale Ta bij deze buitentemp? Kun je die stooklijn verhogen?
Geluidsreductie aan staan?

Heb je wel genoeg afgifte? VVW hoeveel m2, aantal groepen, naregeling?

3.2kW is dat puur compressor? Dat is best heftig voor een 8kW pomp.

Je zegt dat het een hybride is, maar als de WP het niet trekt waarom springt de CV niet bij dan?

Hoge luchtvochtigheid wil je juist niet hebben. En temperaturen (ver) onder 0 zijn ook goed, het is juist rond het vriespunt met veel vocht in de lucht dat alles steeds dichtvriest.
drboneym schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:25:
[...]

Beetje kort door de bocht zo zonder uitleg. Waarom denk je dat? Het gaat hier om parallel buffervat.
Het ergste soort.... :+

Even teruglezen, @Stefannn heeft dit een tijdje terug al toegelicht.

[ Voor 75% gewijzigd door bbbrumbrum op 20-11-2024 22:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 22:49
drboneym schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:25:
[...]

Omdat je vloerverwarming hebt. Paar Posts eerder uitgelegd. De bufferwerking van de vloerverwarming van 1 kamer is al 100x meer dan dat vaatje.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Mjier schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:22:
[...]

Wat een gedoe toch iedere keer met propaan en werkschakelaars.
Voor propaan is het mij nog steeds niet helder op welke wetgeving de veiligheidszones nu gebaseerd zijn. Er zit minder gas in dan in de caravan. De hoeveelheid zit ruimt onder 5 kg, wat veel als grenswaarde wordt aangehouden.
Een werkschakelaar mag volgens de NEN 1010 ook zijn voorzien van een slotje als die niet in het zicht is aangebracht. Dus waarom niet gewoon een werkschakelaar met slotje bij de binnenunit. Ben je in 1 keer ook af van uitschakelen van de WP door baldadige jeugd.
We hebben het hier over kleine huis-installaties, niet over een groot industriegebouw of kantoor waar de verdeelinrichting 5 verdiepingen lager ligt.
Ik heb het gevoel dat er heel veel aandacht gaat naar dit soort bijzaken. In mijn ogen zijn die installaties nabij dakranden een veel groter risico i.v.m. valgevaar. In het echte leven vallen er meer mensen van een dak af dan dat er de wenkbrauwen kwijtraken door een propaan-explosie in de warmtepomp.
ik snap je frustratie, maar die veiligheidszone is voor je eigen veiligheid en die van je gezin, dus daarvoor de werkschakelaar 1m verder te plaatsen ? is dat nu zo'n probleem. 8)7 :? We hebben het hier niet over 100m of zo.
Nee, ik vrees dat men zich gewoon helemaal niet in deze materie verdiept heeft, en ja, wat blijkt dat de vervanger van R32, R290 dus ook zo kleinere nadelen heeft, en dit is er één van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmie5887
JvLa schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:01:
[...]

Blijft je huis nog wel op temperatuur? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Niet echt, vanmiddag had ik drie (!) keer legionellabestrijdingen en totaal 13x ontdooien vandaag. De temperatuur is een graad gezakt terwijl ik de thermostaat omhoog gezet had. Ik moet wel zeggen dat de max temperatuur is ingesteld op 45 graden en dat heeft hij een flink deel van de dag ook gevraagd. Om 18:00 ging hij naar het standaardprogramma van 19 graden, vandaar de korte dip. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SG4SM21fRNW72UzrtAYYLkALxQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xgY1KdTJr113ItUYTJnDh0MM.jpg?f=user_large
Legenda van de gekleurde balk: zwart - ontdooien, groen - legionella, blauw - verwarmen, oranje - tapwater boiler opwarmen, geel - standby.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ufTBoJxp1rg7mPoIcfXxYR4NHo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MiiPwg2ii005GMYGHtuCRXAz.jpg?f=user_large

• Jimmie5887
Ja, hier precies zo. Zie ook mijn post van 00:04. Ik heb wel een buffervat van 40 liter, ook op advies van De Jong, en geen vloerverwarming. Wel een convectorput (met heatbooster fans) en een normale radiator (ook met fans).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Sinds twee dagen kan de BlackBird P80 niet hoger dan 28 graden toevoer stoken - ook als ik de vraag aanpas naar bijvoorbeeld 38 graden. Maak me zorgen . Iemand ideeën? Defect? Compressor draait ook op 100%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcbZcULRBLv8fJAALhzOC-9RZ8M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p9eCQQctBhwgRl23RpKCEs4d.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door iApp op 21-11-2024 07:42 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-06 20:27
iApp schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:41:
Sinds twee dagen kan de BlackBird P80 niet hoger dan 28 graden toevoer stoken - ook als ik de vraag aanpas naar bijvoorbeeld 38 graden. Maak me zorgen . Iemand ideeën? Defect? Compressor draait ook op 100%.

[Afbeelding]
Ik kom toevallig langs dit topic en geen ervaring met de BlackBird, maar als ik jouw gegevens bekijk heb je wel maximaal vermogen (> 9kW). De reden dat je je gewenst aanvoer niet haalt, is omdat je ondanks je hoge flow (omgerekend 28L/min) je retour nog steeds 20,1 graden is wat echt heel laag is. Zonder grafiek is het lastig lezen, misschien is deze screenshot wel NET na een defrost waardoor je retour zo laag is.
Maar uiteindelijk levert de WP 9kW en dat moet toch wel genoeg zijn om de hut warm te houden

• the noise
Stefannn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:51:
[...]

Omdat je vloerverwarming hebt. Paar Posts eerder uitgelegd. De bufferwerking van de vloerverwarming van 1 kamer is al 100x meer dan dat vaatje.
Het vloeroppervlak voorkomt pendelen begrijp ik zo.
Ik heb inderdaad nog 2 aanvragen gedaan, eens zien wat daar uitkomt.

• smart-
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:42
padoempats schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:47:
[...]

Ik kom toevallig langs dit topic en geen ervaring met de BlackBird, maar als ik jouw gegevens bekijk heb je wel maximaal vermogen (> 9kW). De reden dat je je gewenst aanvoer niet haalt, is omdat je ondanks je hoge flow (omgerekend 28L/min) je retour nog steeds 20,1 graden is wat echt heel laag is. Zonder grafiek is het lastig lezen, misschien is deze screenshot wel NET na een defrost waardoor je retour zo laag is.
Maar uiteindelijk levert de WP 9kW en dat moet toch wel genoeg zijn om de hut warm te houden
Hoe bereken je de flow in L/min vanuit deze screenshot?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:24
smart- schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:38:
[...]

Hoe bereken je de flow in L/min vanuit deze screenshot?
Vermogen = (delta T in K) * flow (in l/s) * warmtecapaciteit van water

Je hebt delta T (aanvoer - retour), en het vermogen, daaruit kun je dan de flow berekenen:

flow = vermogen / (warmtecapaciteit * delta T)

Edit: uitgeschreven wordt dat dan:

flow = 9,39 kJ/s / (4,8 K * 4,18 kJ/kg*K) = 0,468 kg/s

1 liter water is 1 kg, dus dit is hetzelfde als 0,468 l/s oftewel 28,1 l/min, oftewel 1685 l/h

[ Voor 19% gewijzigd door Gameboy op 21-11-2024 09:09 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-06 20:27
Gameboy schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:01:
[...]

Vermogen = (delta T in K) * flow (in l/s) * warmtecapaciteit van water

Je hebt delta T (aanvoer - retour), en het vermogen, daaruit kun je dan de flow berekenen:

flow = vermogen / (warmtecapaciteit * delta T)

Edit: uitgeschreven wordt dat dan:

flow = 9,39 kJ/s / (4,8 K * 4,18 kJ/kg*K) = 0,468 kg/s

1 liter water is 1 kg, dus dit is hetzelfde als 0,468 l/s oftewel 28,1 l/min, oftewel 1685 l/h
Makkelijker is vermogen / deltaT / 69 (ezelsbruggetje) = L/min

Dus 9390 / 4,8 / 69 = 28L/min

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:24
padoempats schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:18:
[...]

Makkelijker is vermogen / deltaT / 69 (ezelsbruggetje) = L/min

Dus 9390 / 4,8 / 69 = 28L/min
Als je dat makkelijker vindt, en kunt onthouden, sure!

Maar als je de werkelijke grootheden met de juiste eenheden gebruikt, kun je ook altijd verifiëren dat je de juiste dimensies hebt, en klopt het altijd.

Maar goed, ieder zijn ding (ik snap denk ik waarom je 69 kunt onthouden, giggety ;) )

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• diekgait
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12-06 13:58
Ik had gister al even gepost over de afwijking tussen wat de Flint rapporteert aan opgenomen vermogen en wat het werkelijke opgenomen vermogen is. Om even een idee te geven hoe groot het verschil is hier de grafieken voor de afgelopen dag:
Weheat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3L0xtCAGZave0tBuqSy4AQVy8eo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0TUKnmI9YPBz4OGSa3SulyI7.png?f=user_large
Homewizzard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwqNTIyvAk9zygrt4GLK9A33Gdk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kOeVKnX4POKNpIdy1xbPvSpV.png?f=user_large

Nou moet ik er wel bij vermelden dat de circulatiepomp van de vloerverwarmingverdelerer er bij achter zit. Deze doet echter slechts 16watt.

Op moment van schrijven rapporteert WeHeat een COPP van 4,8 terwijl die in werkelijkheid maar 3,36 is(2006 / 612)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjIX94T2JpNNfEJ2Ia0PX2VS0Qk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GHeCJ8dTUGDYSuh1APV5K6J9.png?f=fotoalbum_large
Ik vind dit wel erg misleidend...

Ik ben benieuwd of de werkelijke COPP een van 3,36 klopt voor een buitentemperatuur van 1,3 en een watertemperatuur van 28,1 of dat er iets mis met mijn installatie. Het komt in ieder geval niet in de buurt van de specificatiesheet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJxSWXlnWee5VpAEpHrwcFMZJVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X5gcM1ysAYkGx8j8wqGfnIM8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door diekgait op 21-11-2024 09:30 ]

• RNacoustics
MacD007 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:56:
[...]

ik snap je frustratie, maar die veiligheidszone is voor je eigen veiligheid en die van je gezin, dus daarvoor de werkschakelaar 1m verder te plaatsen ? is dat nu zo'n probleem. 8)7 :? We hebben het hier niet over 100m of zo.
Nee, ik vrees dat men zich gewoon helemaal niet in deze materie verdiept heeft, en ja, wat blijkt dat de vervanger van R32, R290 dus ook zo kleinere nadelen heeft, en dit is er één van.
Mag de werkschakelaar die ingebouwd is in de Blackbird dan wel?

• Jimmie5887
diekgait schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:23:
Ik had gister al even gepost over de afwijking tussen wat de Flint rapporteert aan opgenomen vermogen en wat het werkelijke opgenomen vermogen is. Om even een idee te geven hoe groot het verschil is hier de grafieken voor de afgelopen dag:
Weheat:
[Afbeelding]
Homewizzard:
[Afbeelding]

Nou moet ik er wel bij vermelden dat de circulatiepomp van de vloerverwarmingverdelerer er bij achter zit. Deze doet echter slechts 16watt.

Op moment van schrijven rapporteert WeHeat een COPP van 4,8 terwijl die in werkelijkheid maar 3,36 is(2006 / 612)
[Afbeelding]
Ik vind dit wel erg misleidend...

Ik ben benieuwd of de werkelijke COPP een van 3,36 klopt voor een buitentemperatuur van 1,3 en een watertemperatuur van 28,1 of dat er iets mis met mijn installatie. Het komt in ieder geval niet in de buurt van de specificatiesheet:
[Afbeelding]
Jouw COP is toch 2,06/0,428 = 4,8? Dat klopt toch met wat gerapporteerd wordt?

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:18

[Afbeelding]
Je SWW vat is 54 graden en het lijkt erop dat je backup van 3kW op dit moment ook meedoet.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurjenS7
Jimmie5887 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:13:
[...]

De input power lijkt dus niet te kloppen wat weheat weergeeft

• MacD007
RNacoustics schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:08:
[...]

Mag de werkschakelaar die ingebouwd is in de Blackbird dan wel?
dat is een goede vraag, aangezien dit een onderdeel van de warmtepomp zelf is, zul je die vraag aan WeHeat moeten stellen, alleen hun hebben immers toegang tot het technisch dossier waar juist dit risico omgeschreven is. WeHeat zou hierbij rekening moeten houden met dat risico.

De veiligheidszone zelf betreft alleen externe factoren en dat is dus niet uitsluitend ontstekingsbronnen (= bv electrische apparatuur / schakelmateriaal ed) maar ook bv mogelijke ingangen binnen de aangegeven zone ( zoals deuren, ramen, ventilatieopeningen ed.)

• jelleeelco

[Afbeelding]
Ik zou even een berichtje naar de installateur sturen... die kunnen toch op afstand meekijken?

• diekgait
Jimmie5887 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:13:
[...]

Als het 0,428 zou zijn dan klopte dat inderdaad maar in werkelijkheid is het 0,612.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-06 21:35
diekgait schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:38:
[...]

Als het 0,428 zou zijn dan klopte dat inderdaad maar in werkelijkheid is het 0,612.
De vraag is welke van de twee metingen correct is, die van de Flint of die van de HomeWizzard. Ze kunnen het ook nog beiden fout hebben...

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:57
RFIDguru schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:07:
[...]

De vraag is welke van de twee metingen correct is, die van de Flint of die van de HomeWizzard. Ze kunnen het ook nog beiden fout hebben...
En de vraag is of er een vertraging in de data zit. Weheat communiceert met 4G over een server die daarna bij het dashboard komt. Het is pas echt te zien of het gemeten verbruik klopt als de warmtepomp gedurende langere tijd constant draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diekgait
[...]

Dat zou in theorie kunnen. Echter geeft de meter als de warmtepomp uitstaat nog een verbruik aan van 36 watt. Dat is 16 watt voor de vloerverwarming circulatiepomp(die ik apart heb gemeten met een andere meter) en 20 watt voor het standby verbruik van de Flint wat overeenkomt met wat andere gebruikers raporteren aan standby verbruik. Daarnaast is de HW meter MID gecertificeerd dus ik acht de kans dat die niet de juiste waarde rapporteert erg klein.

[ Voor 3% gewijzigd door diekgait op 21-11-2024 12:49 ]

• diekgait
Flintstone087 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:33:
[...]

En de vraag is of er een vertraging in de data zit. Weheat communiceert met 4G over een server die daarna bij het dashboard komt. Het is pas echt te zien of het gemeten verbruik klopt als de warmtepomp gedurende langere tijd constant draait.
Als je goed kijkt naar beide grafieken kun je zien dat ze over elkaar te leggen zijn. Die vertraging is dus nihil.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een familielid van me vroeg mij om raad. Hij heeft een offerte gekregen van een WeHeat Sparrow 9kW, en vroeg mij of hij er goed aan deed.

Dingen die mij opvallen:
  • sCOP (volgens spec): 4,7 -> goed genoeg
  • Geluid: 43dB(A) -> opmerkelijk stil!
  • Uiterlijk -> Mooi ontwerp, ziet er netjes uit
  • Instelbaarheid -> Online (en dichtgetimmerd?)
Nu heb ik enkele vragen:
  1. Worden de COP prestaties waargemaakt? Zijn er mensen die met een externe warmtemeting resultaten hebben?
  2. Worden de geluidsprestaties waargemaakt?
  3. hoe is het defrostgedrag? is dat een beetje logisch, en ontdooit de machine volledig? of laat deze een deel bevroren aan de onderkant over?
  4. Hoe is het minimum vermogen in de praktijk? Hoe laag gaat het opgenomen vermogen terug (liefst gemeten met een externe meter)
  5. Zijn er gebruikers die een WeHeat warmtepomp meer dan 1 volledig jaar naar alle tevredenheid draaien?
  6. Hoe beperkt is de software daadwerkelijk, kun je offline bijvoorbeeld iets doen aan de stooklijn?
Ik lees bij @diekgait dat de efficientie wat lager is dan door de software getoond. Zien meer mensen dit?
Ik zie in het defrostfilmpje bij @mphoogeveen niet of het element helemaal ontdooit of dat het onderste deel bevroren blijft.

Veel vragen; het gaat mij er niet om om de warmtepomp te disqualificeren op een paar punten, maar ben puur aan het kijken of mijn familielid er goed aan gaat doen voor zijn situatie.
De prijs van de installatie is netjes, en als de warmtepomp het huis warmhoudt en dit doet met een acceptabele COP is dat het voornaamste.

[ Voor 4% gewijzigd door verkeerslicht op 21-11-2024 13:16 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

• mphoogeveen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-03 22:16
Tijgerkracht schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:15:
[...]

Je SWW vat is 54 graden en het lijkt erop dat je backup van 3kW op dit moment ook meedoet.
je kan zien of je back-up heater mee doet als je het stukje "Huis"verder uitklapt

Groet Martijn

• mphoogeveen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-03 22:16
verkeerslicht schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:12:
Een familielid van me vroeg mij om raad. Hij heeft een offerte gekregen van een WeHeat Sparrow 9kW, en vroeg mij of hij er goed aan deed.

Dingen die mij opvallen:
Nu heb ik enkele vragen:
  1. Worden de COP prestaties waargemaakt? Zijn er mensen die met een externe warmtemeting resultaten hebben?
  3. hoe is het defrostgedrag? is dat een beetje logisch, en ontdooit de machine volledig? of laat deze een deel bevroren aan de onderkant over?
  4. Hoe is het minimum vermogen in de praktijk? Hoe laag gaat het opgenomen vermogen terug (liefst gemeten met een externe meter)
  5. Zijn er gebruikers die een WeHeat warmtepomp meer dan 1 volledig jaar naar alle tevredenheid draaien?
  6. Hoe beperkt is de software daadwerkelijk, kun je offline bijvoorbeeld iets doen aan de stooklijn?
Ik lees bij @diekgait dat de efficientie wat lager is dan door de software getoond. Zien meer mensen dit?
Ik zie in het defrostfilmpje bij @mphoogeveen niet of het element helemaal ontdooit of dat het onderste deel bevroren blijft.

Veel vragen; het gaat mij er niet om om de warmtepomp te disqualificeren op een paar punten, maar ben puur aan het kijken of mijn familielid er goed aan gaat doen voor zijn situatie.
De prijs van de installatie is netjes, en als de warmtepomp het huis warmhoudt en dit doet met een acceptabele COP is dat het voornaamste.
ik heb niet gewacht tot het einde... maar later nog gekeken en hele element was zeker wel ontdooid.

Groet Martijn

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
padoempats schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:47:
[...]

Ik zou liever wat grafieken zien met ingaande / uitgaande vermogen; dit is een moment opname en zoals al gezegd, dit zou best net na een defrost kunnen zijn.
Overigens vind ik 28 L/min best veel, of is dit normaal voor de Blackbird?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• verkeerslicht
  • Niet online
mphoogeveen schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:45:
[...]

ik heb niet gewacht tot het einde... maar later nog gekeken en hele element was zeker wel ontdooid.
Dank.
Later is een paar minuten later?
Reden van vraag is omdat ik weet dat niet alle propaan warmtepompen dit netjes doen.

[ Voor 14% gewijzigd door verkeerslicht op 21-11-2024 14:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

[Afbeelding]
Oorzaak gevonden denk ik. Dit is wel heel weinig bar. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08k5V31TqDV8LEuDv99ZQQiU0c8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCCQU8L7iSGDq3raGElWigEF.jpg?f=fotoalbum_large

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:35
iApp schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:31:
[...]

[Afbeelding]
Dat is 'bar' weinig 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Louis

Dingen die mij opvallen:
Nu heb ik enkele vragen:

Ik heb een P80 in hybride draaien sinds 1-februari. Geluid is gewoon erg stil. Zelfs met dit weer hoor ik hem amper ik moet echt het raam bij de naast de uitbouw open doen om hem te horen.
Verbruik 0 gas meer voor verwarming. Vrijstaand huis 240m2 2005 met Jaga DBH's en beetje vloerverwarming in de keuken. Stook op maximaal 33 graden watertemperatuur en 20,2 graden binnen 24/7.

Stooklijn kun je zelf aanpassen als je hem op stooklijn zet. Hier staat hij op opentherm

Defrost doet hij sinds gisteren hier maar aangezien de P80 plat ligt zal hij dit geheel doen.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

• bbbrumbrum
  • Niet online
iApp schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:31:
[...]

[Afbeelding]
Ik denk het niet.

Wat is de voorspandruk van je expansievat?
[...]

Neem aan dat de HW MID gecertificeerd is?

[ Voor 30% gewijzigd door bbbrumbrum op 21-11-2024 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmPeters69
AirX schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:24:
[...]

Kun je zien wat de ingaande watertemperatuur is naar je warmtepomp, en wat de Ta (aanvoertemperatuur) is naar je woning tijdens de defrost? En welke afgiftesystemen staan open?

Screenshot van de webportal is ook handig om inzicht te krijgen in wat er gebeurt.
Hallo @AirX , inmiddels is het voortschrijdend inzicht dat huis wel opwarmt, maar omdat in de ruimte waar T6 thermostaat staat enkel vloerverwarming is (met grote steek, huis van 1993) er dus een grote tijdsconstante is. Ik heb in afgiftesysteem ook nog een paar convectorputten maar deze zijn nog zonder boosters en daarom voorkomen enkel ¨koudeval¨. Bij sommige defrosts springt de CV ketel even bij.

Ik heb WeHeat een suggestie gedaan om een verbetering door te voeren in geval van OpenTherm als regeling. Wat ik namelijk zie is dat vlak na een defrost de (door T6) gevraagde CV water temperatuur heel hoog is, niet gek want de T6 is niet bekend met de defrost, resultaat is een erg hoog WP vermogen, zie screenshots.
Anyway, mijn advies is om de gevraagde water temperatuur aan het begin van de defrost op te slaan en aan het einde van de defrost de OpenTherm override te doen met deze opgeslagen temperatuur voor zeg een kwartier, daarna terugschakelen naar OpenTherm regeling. Maw geef het even tijd ipv van volle bak te gaan na een defrost. Lijkt dat ik 0.8kWh betaal per defrost al weet ik dit niet zeker.

Ik heb nog geen stooklijn geprobeerd, ik pas namelijk nachverlaging toe om de pomp een paar uur rust te gunnen, eigenlijk ons rust want wij hebben veel last van leidingsuizen op 1e verdieping. Hier heb ik de Jong gevraagd wat aanpassing te doen. Maar dit terzijde.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wImpPnsAYAnXw-7knIcDJwG6wX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3f9ZiZF7kDlpDNw7kIJiuVen.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGlnxE51bSnK77icyYO6X0NTYWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x1Hgs7PaY8xj7lsfMmRyeopg.png?f=fotoalbum_large

• AirX

AirX

Tweak Guru

Heeft iemand trouwens een idee hoe de warmtepomp met een stooklijn of opentherm nog wel in flow (dmv pompsnelheid) en daarmee vermogen moduleert? Het aantal liters/s van een bepaalde temperatuur maakt namelijk nogal uit. En zo ja, hoe bepaalt de warmtepomp de benodigde flow? Is dat op basis van de retourtemperatuur?

[ Voor 10% gewijzigd door AirX op 21-11-2024 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
[…]
• Worden de geluidsprestaties waargemaakt?
Het maximale geluidsvermogen van de Sparrow is niet 43 dB(A) maar 50 dB(A)
Zie hier: gratiz in "Weheat warmtepompen"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-06 22:03
Over het geluid: mijn Sparrow produceert echt stuk meer dan 43db (op 1m afstand). Dat zit meer richting 53db. En boven de 60db direct bij de unit: vraag mij af of anderen het ook al gemeten hebben. Dit is rond vorst temp buiten.

Dingen die mij opvallen:
Nu heb ik enkele vragen:

• HarmPeters69
AirX schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:11:
Heeft iemand trouwens een idee hoe de warmtepomp met een stooklijn of opentherm nog wel in flow (dmv pompsnelheid) en daarmee vermogen moduleert? Het aantal liters/s van een bepaalde temperatuur maakt namelijk nogal uit. En zo ja, hoe bepaalt de warmtepomp de benodigde flow? Is dat op basis van de retourtemperatuur?
Mijn installatie heeft geen dynamische pomp-snelheid. De (externe) distri-pomp heeft 3 modes (vloer, radi, domestic) en daarnaast 3 snelheden. Ik had zelf verwacht dat flow dynamisch geregeld zou kunnen worden. Is dit bij uw installatie het geval? Sturen op delta-T zou een mogelijkheid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:05:
[...]

Het maximale geluidsvermogen van de Sparrow is niet 43 dB(A) maar 50 dB(A)
Zie hier: gratiz in "Weheat warmtepompen"
Dank! Nog steeds een indrukwekkende score trouwens.
Wel vreemd ergens, want EN12102 was dacht ik wel de standaard die voor de certificering geldt (en die andere fabrikanten ook gebruiken). Dan klopt er kennelijk iets niet, of is er een andere interpretatie van de standaard gebruikt.

[ Voor 26% gewijzigd door verkeerslicht op 22-11-2024 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Laros88 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:07:
Over het geluid: mijn Sparrow produceert echt stuk meer dan 43db (op 1m afstand). Dat zit meer richting 53db. En boven de 60db direct bij de unit: vraag mij af of anderen het ook al gemeten hebben. Dit is rond vorst temp buiten.

[...]
Dank voor deze info, zelfs 53dB (A) is nog steeds in lijn met de stilste warmtepompen, dus dat is niet verkeerd.

Hoe meet je dit trouwens, heb je een gecalibreerde meetmicrofoon (met spectrum analyzer, want op welke frequentie het geluid zit maakt voor het gehoor veel uit)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaybow
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-05 17:43
Louis schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:29:
[...]

Was het toch koppeldraad los en beide units even spanningsloos maken... ik wist het niet meer 100% zeker.
Maar je ziet nu de unit mooi afgelopen nacht de warmte vraag volgen. Dit is hoe het moet zijn.

Nu nog je andere issue oplossen. Daar heb ik helaas geen tips voor.
Inmiddels heb ik de evohome gedemonteerd en een Honeywell T6 (bedraad) geïnstalleerd. De zoneklep voor de vloerverwarming heb ik opengezet en de stroom er af gehaald.

De eerste dag en nacht leverde dat wat onstuimig gedrag op, maar gisteren en vandaag stabiliseerde de boel. Nu loopt de warmtepomp al drie dagen aan één stuk door, maar dat is niet gek met dit weer. Om de 3,5 uur een ontdooi-cyclus lijkt mij ook niet gek.

Ik overweeg nog om de zoneklep te laten verwijderen want ik heb het idee dat de vloerverwarming (77 m2) maar moeilijk op temperatuur komt terwijl boven de radiatoren vrijwel dicht staan.

Ik ben alleen nog niet tevreden over de COP. Die stokt nu bij gemiddeld net boven de 3. Weet iemand wat ik zou kunnen doen om dat te verbeteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0swoKHKOdQrv9HkhARcdRafCiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baSi1GzYbsCqmHPfotXb5dsj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1uWWQCcskaNCHKwI67K2i50CUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBw8aJYmxxZktUhSXsAESgJw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jaybow schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:48:
[...]

Inmiddels heb ik de evohome gedemonteerd en een Honeywell T6 (bedraad) geïnstalleerd. De zoneklep voor de vloerverwarming heb ik opengezet en de stroom er af gehaald.

De eerste dag en nacht leverde dat wat onstuimig gedrag op, maar gisteren en vandaag stabiliseerde de boel. Nu loopt de warmtepomp al drie dagen aan één stuk door, maar dat is niet gek met dit weer. Om de 3,5 uur een ontdooi-cyclus lijkt mij ook niet gek.

Ik overweeg nog om de zoneklep te laten verwijderen want ik heb het idee dat de vloerverwarming (77 m2) maar moeilijk op temperatuur komt terwijl boven de radiatoren vrijwel dicht staan.

Ik ben alleen nog niet tevreden over de COP. Die stokt nu bij gemiddeld net boven de 3. Weet iemand wat ik zou kunnen doen om dat te verbeteren?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vvw met pomp zeker?? Zo ja nieuwe verdeler monteren. Zone kleppen zijn vaak inwendige muizen gaatjes die de 3x hogere flow van een warmtepomp negatief beïnvloeden

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• void1
  • Laatst online: 19:12
Hallo, ik twijfel in een keuze tussen de Sparrow en de Blackbird en zou graag jullie mening willen horen over een paar zaken. Mijn situatie is als volgt:

- Redelijk goed geïsoleerd hoekwoning/huis uit 1994. HR++ beglazing, vloerisolatie, muurisolatie en dakisolatie. Oppervlakte c.a. 185 m²
- Reguliere radiatoren met SpeedComfort ventilatoren in alle woonruimtes; 11 stuks waarvan 2 groot (2,4 m).
- Momenteel gebruik ik een 12 jaar oude Nefit TopLine CV-ketel, die uitstekend werkt en dankzij de terugroepactie feitelijk binnen nieuw is. Kan comfortabel verwarmen met 50°C als max radiator water temperatuur. Maar ik merk dat het opwarmen van de ruimtes aanzienlijk sneller gaat met 55C.
- Gasverbruik is nu ongeveer 800 m³ per jaar ( stoken + koken + warm water)
- Plan is om te beginnen met een CV+WP hybride systeem zonder water boiler, maar in een all-electric-ready opstelling.

De punten waar ik graag jullie feedback over zou willen krijgen:

- Nu, na het lezen van enkele berichten op dit en andere forums maak ik me wat zorgen over compatibiliteitsproblemen tussen de WP en de Nefit CV-ketel. Welke thermostaat zou ik moeten overwegen? Een adviseur zei dat ik mijn huidige Nefit thermostaat kan behouden, terwijl een ander adviseerde om over te stappen op een andere, enzovoort.
Er is ook een optie om de CV-ketel alleen voor warm water te gebruiken. Dat lijkt de minst ingewikkelde oplossing, maar dan ben ik volledig afhankelijk van de WP voor alle verwarming. Is dit wellicht de betrouwbaardere oplossing die problemen tussen de CV-ketel en WP voorkomt of toch is het de moeite waard om ze laten samenwerken? Wat zijn jullie ervaringen over hoe de WeHeat presteert in combinatie met een CV-ketel, bijv. een Nefit?

- Het advies dat ik heb gekregen is dat zowel de Sparrow (6 kW) als de Blackbird (8 kW) aan mijn kW behoeften zouden voldoen. Is er een verschil in efficiëntie als bij bijvoorbeeld de Blackbird op een lagere capaciteit is gebruikt? Ik heb gelezen dat het bij on/off-systemen beter is om niet te oversizen. Is het vermogen van de Sparrow en Blackbird modulerend of is het on/off?

- Ik wil de unit op een plat dak monteren dat blootgesteld is aan (soms) sterke wind - dit is een rede voor de Blackbird ipv de Sparrow. Moet ik me hier zorgen over maken?

- Eigenlijk is een expansievat nodig, en zo ja, hoe bepaal je de formaat? Een adviseur zei ja (50 liter), een ander zei "nee", bij nog een andere offerte (LG) werd zelfs een 100-liter vat voorgesteld. Snap niet de verschil... De adviseurs geven verschillende verhalen er over; "buffervat altijd nodig bij on/off systeem", "buffervat niet nodig want er is genoeg water in de radiatoren", "groot buffervat nodig vanwege de hoge kracht van de WP"...

Alvast bedankt

[ Voor 10% gewijzigd door void1 op 22-11-2024 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
Weet iemand of Weheat de gevraagde temperatuur probeert te leveren gebaseerd op sensor Water out of de House in?
Ik vraag het omdat die delta bij mij best groot is (twijfel aan correctheid van sensor House in, gezien de veel lagere delta tussen House in en Water in)
Stedin heeft woensdag tussen 08:00 en 15:00 hier de stroom in de straat eraf gehad en gister tussen 08:00 en 14:00, sindsdien krijg ik met moeite het huis weer op temperatuur. CB heeft max aanvoer van 35 ingesteld, twijfel of ik die omhoog laat zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:22
JurjenS7 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:17:
CB heeft max aanvoer van 35 ingesteld, twijfel of ik die omhoog laat zetten
Uhhh. Kun je die niet zèlf instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
hans_u schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:32:
[...]

Uhhh. Kun je die niet zèlf instellen?
Nee de absolute max, is een instelling bij de installateur. Daaronder kan ik de max zelf tweaken met mijn tado thermostaat

[ Voor 13% gewijzigd door JurjenS7 op 22-11-2024 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:15
Laros88 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:07:

[...]
Wat mij vooral opvalt, is dat het geluid behoorlijk toeneemt als de achterkant aangevroren is. Daarbuiten vind ik het geluid van de ventilator best acceptabel. Maar met ijs op de achterkant klinkt het alsof ie gaat opstijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:04
Ik zie bij de sparrow 60 een continue pendelen.
Eerst hard draaien en dan steeds zachter en dan begint het feest opnieuw.
Waarom kan dat niet 1 continue run zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3ApdIqmPZS1CHCY3F01DgS0U10=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/o5G9pihLIMbjHS7XwZ9aCR7x.jpg?f=user_large

Dit was na het ontdooien, maar ik zie het ook op normale draai dagen.
Of hij gaat kort aan (30m) en weer uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skJzfy6LD7njJ7zb-9Yog3OcM_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmdftZUVAwhPv2AhTMyYnSKP.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
beneden verdieping vloerverwarming.open robot verdeler 6 groepen.
boven radiatoren maar staan op de badkamer na allemaal dicht.
warm water door ventilatie warmtepomp 200L
aansturing door honeywell round aa/uit

edit2:
ik denk dat de WA wat anders moet, dus temperaturen wat lager gezet.
Dit zijn mijn instellingen nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXaccxSc_ZYzHbuht_45XNhMzZ0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/49WsWUR6GPm68AbObqRycdYL.jpg?f=user_large

[ Voor 63% gewijzigd door SpikeHome op 23-11-2024 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
SpikeHome schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:58:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Denk dat je iets meer info moet geven... wat voor afgifte systeem, wat voor thermostaat, hoe aangesloten (aan/uit of opentherm), etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
jelleeelco schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:57:
[...]

Denk dat je iets meer info moet geven... wat voor afgifte systeem, wat voor thermostaat, hoe aangesloten (aan/uit of opentherm), etc...
post aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

HarmPeters69 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:51:
[...]

Mijn installatie heeft geen dynamische pomp-snelheid. De (externe) distri-pomp heeft 3 modes (vloer, radi, domestic) en daarnaast 3 snelheden. Ik had zelf verwacht dat flow dynamisch geregeld zou kunnen worden. Is dit bij uw installatie het geval? Sturen op delta-T zou een mogelijkheid zijn.
Ik heb nog geen warmtepomp, maar wil dit wel graag begrijpen voor wanneer ik er een koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:25
AirX schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:44:
[...]

Ik heb nog geen warmtepomp, maar wil dit wel graag begrijpen voor wanneer ik er een koop.
Voor wat ik gezien heb worden de circulatiepomp(en) aan/uit gestuurd vanuit de controller en kun je regeltype op de pomp instellen, zie https://www.robotclimate....Wilo_Para_Handleiding.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Niet genoeg ;)

Wat voor verdeler? Foto?

Er staan geen eenheden of schaal in je grafiek. Dus wat zijn je temperaturen en vermogen die de WP levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Heb je een stooklijk ingevoerd? Als je met aan/uit een cv ketel aanstuurt ziet het er ook zo uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaybow
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-05 17:43
Carboy54 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:10:
[...]

Vvw met pomp zeker?? Zo ja nieuwe verdeler monteren. Zone kleppen zijn vaak inwendige muizen gaatjes die de 3x hogere flow van een warmtepomp negatief beïnvloeden
Klopt, en ik begrijp nu wat je bedoelt. Terwijl de aanvoertemperatuur 38 graden is zie ik het thermometertje op de verdeler niet boven de 32 graden komen. Ik heb ook een klem-thermometertje op 1 van de VV-slangen zitten (net onder de verdeler) en die blijft op ongeveer 30 graden staan.

Dit gaat mij te ver om zelf te doen. Ik ben benieuwd wat het mij gaat kosten om die verdeler te laten vervangen en gelijk de zoneklep te laten verwijderen. Maar eens een offerte aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
bbbrumbrum schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:02:
[...]

Niet genoeg ;)

Wat voor verdeler? Foto?

Er staan geen eenheden of schaal in je grafiek. Dus wat zijn je temperaturen en vermogen die de WP levert?
Robot open verdeler.
foto's maken ervan is lastig gezien er nu weer de waterontharder ervoor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThermoPietr
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-06 21:32
Vraagje: mijn kamer (180 m3) kan ik met een cv met ouderwetse radiatoren voldoende en snel op remperatuur krijgen als deze op 70 graden staat en buiten is het 5 graden. Bij 60 graden kan de cv het net trekken en bij 50 graden komt de temp in de kamer niet op 20 graden temperatuur. Ik overweeg een all electric Blackbird P80 te laten installeren met een 100 liter buffervat. Voor warmwater heb ik ern aparte e-boiler. Deze Blackbird kan tot max 70 graden het water verwarmen. Kan deze Blackbird met buffervat met de bestaande radiatoren eenvoudig de cv vervangen ? Mag ik zo eenvoudig redeneren? Waar moet ik op letten verder? Dank alvast Pieter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-06 21:35
ThermoPietr schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:42:
Vraagje: mijn kamer (180 m3) kan ik met een cv met ouderwetse radiatoren voldoende en snel op remperatuur krijgen als deze op 70 graden staat en buiten is het 5 graden. Bij 60 graden kan de cv het net trekken en bij 50 graden komt de temp in de kamer niet op 20 graden temperatuur. Ik overweeg een all electric Blackbird P80 te laten installeren met een 100 liter buffervat. Voor warmwater heb ik ern aparte e-boiler. Deze Blackbird kan tot max 70 graden het water verwarmen. Kan deze Blackbird met buffervat met de bestaande radiatoren eenvoudig de cv vervangen ? Mag ik zo eenvoudig redeneren? Waar moet ik op letten verder? Dank alvast Pieter
Als jij 60 graden nodig hebt om het voldoende warm te krijgen, zou ik dat eerst aanpassen voordat je investeert in een warmtepomp. Water tot 60 graden verhitten is wel mogelijk, maar het rendement is bedroevend en komt maar net boven die van gas uit. Als we stevige vorst krijgen moet ik nog zien of het dan warm krijgt.
Dus kijk eerst naar isolatie, ventilatie en een lagetemperatuur afgiftesysteem. Vloerverwarming is wat dat betreft heel gunstig. Zodra je met zeg 35 of 40 graden toe kunt, zou ik een warmtepomp kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Niet doen (!!!), eerst je afgifte verbeteren.
Dus boosters erop of vervangen door Jagas of nog beter fancoils.
Rond de 40gr max is een mooi mikpunt.

Leuke marketingpraat, maar je COP gaat door het gootje bij die hoge aanvoertemperaturen, daarmee verdampt je financieel voordeel tov gas.

Ik weet niet hoeveel SWW je verbruikt, maar daar valt ook nog een forse besparing te behalen. Waarom doe je dit nu COP1 met electrische boiler?? Dat is veeeel goedkoper met CV ketel.

En 180m3 = 72m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• void1
Het kan tot 70 graden (maximaal, misschien), maar dan verlies je veel te veel aan rendement. Zou eerst met ventilatoren onder de radiatoren proberen en een lagere temperatuur (bijvoorbeeld 55-50 graden). Als dat niet lukt zou ik kijken naar meer isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• void1
.

[ Voor 99% gewijzigd door void1 op 22-11-2024 15:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• void1
Bij Geotherm lijkt de Blackbird P60 bestelbaar te zijn (prijs excl BTW)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WcfDuXqHXMOFqTYUssFDF9tgk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Bo2il93kUgeqYa4Lp9eEuC4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

void1 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:48:
Bij Geotherm lijkt de Blackbird P60 bestelbaar te zijn (prijs excl BTW)[Afbeelding]
Is al bij iedere Weheat dealer te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louis
Jaybow schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:48:
[...]

Op dat tijdstip zat ik op 3,0 COP. Zou kunnen omdat mijn max temperatuur op 33 graden staat en bij jou 35.
Je zou kunnen kijken of als je die max temperatuur kunt verlagen en als je de temperatuur stabiel houdt in huis je het op temperatuur kunt houden. Zo kun je toch mooi finetunen.

Het waaide vannacht ook stevig en de temperatuur was ook wel laag. Vandaag zitten we overdag weer op COP 4

[ Voor 9% gewijzigd door Louis op 22-11-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

jvlagsma schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:59:
[...]

Voor wat ik gezien heb worden de circulatiepomp(en) aan/uit gestuurd vanuit de controller en kun je regeltype op de pomp instellen, zie https://www.robotclimate....Wilo_Para_Handleiding.pdf
Ik las hier over pwm-sturing: drboneym in "Weheat warmtepompen"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LeoWoody
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik heb sinds een paar dagen een WeHeat Sparrow in een hybride opstelling. De installatie van de WP is gedaan door Atlas Power.

De opstart is helaas bij lange na niet makkelijk gegaan. Een hoop problemen, grotendeels veroorzaakt door de naar mijn mening matige installatie door Atlas Power. Momenteel zie ik vooral in de WeHeat app dat de warmtepomp regelmatig (minstens 1 keer per uur) schakeld tussen verwarmen > offline > ontdooien > verwarmen etc etc.

Elke keer dat ie ontdooit, gaat de temperatuur van het water omlaag, waardoor de temperatuur van de ruimte omlaag gaat. Dan moet ie dat tijdens de periode van verwarmen weer inhalen en dat herhaalt zich.

Nu kreeg ik vandaag te horen van Atlas dat WeHeat een software probleem gemeld heeft. Hierdoor gaat er iets mis tijdens het ontdooien. Hebben anderen hier ook last van?

Ik houd ook constant de COP in de gaten, en zie dat die schommelt tussen 2 en 4 (ik heb 'm niet lager dan 2 of hoger dan 5 gezien). Is dat een goede COP, of is daar verbetering nodig?

Ik hoor graag jullie mening/ideeën! Alvast dank :)

Edit: screenshots van de app toegevoegdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91OxWZ3Px8PHGtb_C1M95_Hnkpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0waAWxmXfTwDf8yZihywFqy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXNSAbdCmcRT46MdLDVDPeULD0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qd1UCx1oidjN4LtEM5kxtkMT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door LeoWoody op 22-11-2024 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmPeters69
SpikeHome schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:58:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit:
beneden verdieping vloerverwarming.open robot verdeler 6 groepen.
boven radiatoren maar staan op de badkamer na allemaal dicht.
warm water door ventilatie warmtepomp 200L
aansturing door honeywell round aa/uit
Ik had hier gisteren al een post aan gewijd, dat direct na defrost het opgenomen vermogen zeer hoog is en dat de situatie zich langzaam verbeterd. En dan start alweer bijna een nwe ontdooi cycle. WeHeat gevraagd het beleid aan te passen dus het vermogen/setpoint bij start defrost op te slaan en dan bij verlaten defrost deze opgeslagen setting als start te gebruiken, maw de OpenTherm tijdelijk overriden. Na een kwartier ofzo terugschakelen naar Opentherm. Lijkt dat ik ca. 0.5-1kWh weggooi per ontdooi cycle...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nF0rsF57jrO7yKgykQurK84szQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqhTpB4c09GNeqPnKhWjgL7s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door HarmPeters69 op 22-11-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
LeoWoody schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:10:
Ik heb sinds een paar dagen een WeHeat Sparrow in een hybride opstelling. De installatie van de WP is gedaan door Atlas Power.

De opstart is helaas bij lange na niet makkelijk gegaan. Een hoop problemen, grotendeels veroorzaakt door de naar mijn mening matige installatie door Atlas Power. Momenteel zie ik vooral in de WeHeat app dat de warmtepomp regelmatig (minstens 1 keer per uur) schakeld tussen verwarmen > offline > ontdooien > verwarmen etc etc.

Elke keer dat ie ontdooit, gaat de temperatuur van het water omlaag, waardoor de temperatuur van de ruimte omlaag gaat. Dan moet ie dat tijdens de periode van verwarmen weer inhalen en dat herhaalt zich.

Nu kreeg ik vandaag te horen van Atlas dat WeHeat een software probleem gemeld heeft. Hierdoor gaat er iets mis tijdens het ontdooien. Hebben anderen hier ook last van?

Ik houd ook constant de COP in de gaten, en zie dat die schommelt tussen 2 en 4 (ik heb 'm niet lager dan 2 of hoger dan 5 gezien). Is dat een goede COP, of is daar verbetering nodig?

Ik hoor graag jullie mening/ideeën! Alvast dank :)

Edit: screenshots van de app toegevoegd[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe ziet je afgifte er uit? 50gr aanvoer is wel heell erg hoog!
Zou voor verwarmen eigenlijk nooit hoger dan 40gr willen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoWoody
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-12-2024
bbbrumbrum schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:03:
[...]

Hoe ziet je afgifte er uit? 50gr aanvoer is wel heell erg hoog!
Zou voor verwarmen eigenlijk nooit hoger dan 40gr willen zitten.
Op de begane grond ( ca 50 m2) heb ik recent twee Jaga Strada Hybrids geïnstalleerd. Op de twee boven verdiepingen hangen nog in totaal 4 oude radiatoren (vermoedelijk uit het bouwjaar 1982). Maar die heb ik niet open staan.

Overigens is er nog geen connectie tussen de CV (Remeha Tzerra Ace) en de WP. Installateur geeft aan daar een bekabeling te zijn vergeten, zucht. De problemen die we momenteel ervaren met de WP zijn momenteel dan ook extra vervelend, aangezien we dus compleet afhankelijk zijn van de WP voor warmte

[ Voor 19% gewijzigd door LeoWoody op 22-11-2024 23:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierr
  • Laatst online: 23:29
Misschien dat iemand mij op weg kan helpen om te snappen wat de onderstaande grafiek van mijn BB vanaf 22:00 uur laat zien.
Vanavond zag ik plotseling dat het vermogen aan het fluctueren is. Dit terwijl de WP doorlopend aan het verwarmen is in een hele lange run. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5iahMi9eg6XnXL-DMYn6RTHLv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWGvPFQuBUFyAQDRdXcYvfLX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Ik heb een week of 2 terug mijn subsidie-aanvraag gedaan voor de WP. Ik heb dat via subsidie-loket.nl gedaan, maar vraag me nu ernstig af of dat wel goed is?

Als ik zelf inlog op de site van RVO dan zie ik wel dat mijn aanvraag is ingediend.

[ Voor 21% gewijzigd door Satefan op 23-11-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Satefan schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:51:
Ik heb een week of 2 terug mijn subsidie-aanvraag gedaan voor de WP. Ik heb dat via subsidie-loket.nl gedaan, maar vraag me nu ernstig af of dat wel goed is?
Waarom vraag je je dat af?
Het is een tussenpartij die namens jou de aanvraag bij de RVO indient.

Er kan wel 8 tot 12 weken overheen gaan voordat je de centen op je rekening hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
jj85 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:55:
[...]

Waarom vraag je je dat af?
Het is een tussenpartij die namens jou de aanvraag bij de RVO indient.

Er kan wel 8 tot 12 weken overheen gaan voordat je de centen op je rekening hebt.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
LeoWoody schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:10:

De opstart is helaas bij lange na niet makkelijk gegaan. Een hoop problemen, grotendeels veroorzaakt door de naar mijn mening matige installatie door Atlas Power....
Ai. Volgende week heb ik een gesprek met iemand van Atlas Power. Hier schrik ik dan wel even van..
Wat bedoel je met matige installatie; het technisch aansluiten of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:29
the noise schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:42:
[...]

Ai. Volgende week heb ik een gesprek met iemand van Atlas Power. Hier schrik ik dan wel even van..
Wat bedoel je met matige installatie; het technisch aansluiten of iets anders?
Ik heb hier ook een gesprek gehad met een adviseur van Atlas Power. Heeft een paar foto’s gemaakt en was met 20 min weer weg. Heeft een offerte uitgebracht voor de Flint Full electric met 300 liter boilervat van Weheat. Diverse keren gevraagd of dat wel correct was. Volgens hem kon het en moest ik hem op zijn woord geloven. Achteraf bleek dit dus allemaal niet te kloppen. Wil niet zeggen dat de andere adviseurs geen kennis van zaken hebben. Deze in ieder geval niet en dat geeft geen vertrouwen in deze partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Nog een idee voor @Weheat : maak het mogelijk om bij (flink) negatieve elektriciteitsprijzen de back-upheater te gebruiken om je boilervat naar een hoge temperatuur te brengen. Scheelt weer draaiuren voor de compressor.
Pagina: 1 ... 28 ... 90 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.