Hallo, ik twijfel in een keuze tussen de Sparrow en de Blackbird en zou graag jullie mening willen horen over een paar zaken. Mijn situatie is als volgt:
- Redelijk goed geïsoleerd hoekwoning/huis uit 1994. HR++ beglazing, vloerisolatie, muurisolatie en dakisolatie. Oppervlakte c.a. 185 m²
- Reguliere radiatoren met SpeedComfort ventilatoren in alle woonruimtes; 11 stuks waarvan 2 groot (2,4 m).
- Momenteel gebruik ik een 12 jaar oude Nefit TopLine CV-ketel, die uitstekend werkt en dankzij de terugroepactie feitelijk binnen nieuw is. Kan comfortabel verwarmen met 50°C als max radiator water temperatuur. Maar ik merk dat het opwarmen van de ruimtes aanzienlijk sneller gaat met 55C.
- Gasverbruik is nu ongeveer 800 m³ per jaar ( stoken + koken + warm water)
- Plan is om te beginnen met een CV+WP hybride systeem zonder water boiler, maar in een all-electric-ready opstelling.
De punten waar ik graag jullie feedback over zou willen krijgen:
- Nu, na het lezen van enkele berichten op dit en andere forums maak ik me wat zorgen over compatibiliteitsproblemen tussen de WP en de Nefit CV-ketel. Welke thermostaat zou ik moeten overwegen? Een adviseur zei dat ik mijn huidige Nefit thermostaat kan behouden, terwijl een ander adviseerde om over te stappen op een andere, enzovoort.
Er is ook een optie om de CV-ketel alleen voor warm water te gebruiken. Dat lijkt de minst ingewikkelde oplossing, maar dan ben ik volledig afhankelijk van de WP voor alle verwarming. Is dit wellicht de betrouwbaardere oplossing die problemen tussen de CV-ketel en WP voorkomt of toch is het de moeite waard om ze laten samenwerken? Wat zijn jullie ervaringen over hoe de WeHeat presteert in combinatie met een CV-ketel, bijv. een Nefit?
- Het advies dat ik heb gekregen is dat zowel de Sparrow (6 kW) als de Blackbird (8 kW) aan mijn kW behoeften zouden voldoen. Is er een verschil in efficiëntie als bij bijvoorbeeld de Blackbird op een lagere capaciteit is gebruikt? Ik heb gelezen dat het bij on/off-systemen beter is om niet te oversizen. Is het vermogen van de Sparrow en Blackbird modulerend of is het on/off?
- Ik wil de unit op een plat dak monteren dat blootgesteld is aan (soms) sterke wind - dit is een rede voor de Blackbird ipv de Sparrow. Moet ik me hier zorgen over maken?
- Eigenlijk is een expansievat nodig, en zo ja, hoe bepaal je de formaat? Een adviseur zei ja (50 liter), een ander zei "nee", bij nog een andere offerte (LG) werd zelfs een 100-liter vat voorgesteld. Snap niet de verschil... De adviseurs geven verschillende verhalen er over; "buffervat altijd nodig bij on/off systeem", "buffervat niet nodig want er is genoeg water in de radiatoren", "groot buffervat nodig vanwege de hoge kracht van de WP"...
Alvast bedankt
[
Voor 10% gewijzigd door
void1 op 22-11-2024 09:26
]