Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:40
Jaybow schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:58:
[...]

Veel dank voor deze (en je eerdere) uitgebreide reactie. Heb jij deze oplossing ook met de installateur of met We Heat besproken?
Ik heb veel plezier van de Evohome gehad, maar nu de kinderen het huis uit zijn is de noodzaak een beetje weggevallen. Ik wil best nog wat investeren om alles goed werkend te krijgen, maar dan moet dat wel gaan helpen.

Nog een vraagje (weet niet of je dat weet) Er zit nu een Honeywell opentherm module (R8810A1018) aan de warmtepomp gekoppeld die met de Evohome kan communiceren. Werkt die ook met de T6, of moet ik die module ook vervangen ?
Ik heb deze optie met de installateur doorgesproken en aan de hand daarvan hadden zij het vertrouwen dat het buffervat weggelaten kon worden.

Die opentherm module is de juiste, die kun je behouden --> FOUT...de T6 komt met eigen connectbox voor bij de ketel. Maar je hoeft niets extra's aan te schaffen.

[ Voor 5% gewijzigd door jelleeelco op 19-11-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:00
RNacoustics schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:56:
[...]

Zo, wat een onrustig gedrag. over welk tijdsperiode is dit?
Dit is over 24uur, de periodes zijn vanaf 20min tot uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

smart- schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:49:
[...]

Nu weer fixed merk ik! even opnieuw authenticeren en alle data is er weer 👍🏻.

Ik heb ook nog een Flint Defrost filmpje gemaakt vandaag:

YouTube: 18 november 2024

Dir was de eerste keer dat ik een rookwolk buiten zag vanuit Flint dus dat was even schrikken 😂
Leuke film om de Flint te zien defrosten. Een normaal verschijnsel bij vochtig weer onder de 5 graden. Beter -5 met helder weer dan presteren ze vaak niet slechter bij gebrek aan rijp op de condensor. Echter de werkschakelaar mag daar niet worden gemonteerd ivm propaan veiligheids-eisen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:06
De screenshots van de laatste 24-h van voorgaande posters vond ik erg onrustig.
Hier een 2-zone vloerverwarming met pomp nog en verder beneden Jaga DBH units.
Boven staan er 2 normale radiatoren gewoon open. Max temp op 32 graden gezet.
Thermosstaat op 20,2 24/7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIeF4GMc5irWVl1NWtEIccXuEbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VCjqzxLX8q7E989A8lj3L7Tr.png?f=fotoalbum_large

Hier volgt hij heel netjes de gevraagde water temp.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:59
smart- schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:49:
[...]

Ik heb ook nog een Flint Defrost filmpje gemaakt vandaag:

YouTube: 18 november 2024

Dir was de eerste keer dat ik een rookwolk buiten zag vanuit Flint dus dat was even schrikken 😂
Kan je in data logging terugzien wanneer de WP in Defrost mode is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yppelshof
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-11-2024
Ik ben bezig met de aanschaf van een all electric weheat sparrow 9 KW. Ik heb gewone radiatoren in huis. Gasverbruik is 1200 M3
Ik ga de flamco flexterm G2 voor tapwater gebruiken. Dat ga ik 2 manieren doen 1) elektrisch ( zonnepanelen stroom zomer) of 2) met hulp van de sparrow (winter) Dit weet dat dit een dure oplossing is. Maar ik heb geen plek voor een groot boilervat. Ik wil de flamco aansturen met de eddi plus van myenergi

Mijn vragen zijn:
1) heeft iemand ervaring met zo'n combinatie (WP + flamco)?
2) hoe groot moet mijn buffervat zijn? 50 liter zou mijn voorkeur zijn ivm ruimte
3) heb ik een weheat backup heater van 3 KW nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:51
jelleeelco schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:56:
[...]

Evohome was fantastisch ...ging van bijna 1750m3 naar 1100m3 per jaar. Maar WP werkt anders en daar zal ik me installatie op moeten aanpassen. Ook jammer van die klep... vorig jaar voor e350 laten aanleggen (wij hebben pas sinds dec 2023 vv) en nu moet hij er eigenlijk weer uit.
Heb ook evohome icm vvw klep en aan/uit sturing. Was met cv veel zuiniger dan modulerende sturing die ik eerst had (cv ketel moduleerde nu gewoon zelf).
Krijg nu BB. Installateur heeft obv advies weheat besloten klep te laten zitten, omdat het toch zuiniger zou zijn. Minder liters warm water vs meer liters lauw water. Ben benieuwd naar resultaten komende maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Yppelshof schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:52:
Ik ben bezig met de aanschaf van een all electric weheat sparrow 9 KW. Ik heb gewone radiatoren in huis. Gasverbruik is 1200 M3
Ik ga de flamco flexterm G2 voor tapwater gebruiken. Dat ga ik 2 manieren doen 1) elektrisch ( zonnepanelen stroom zomer) of 2) met hulp van de sparrow (winter) Dit weet dat dit een dure oplossing is. Maar ik heb geen plek voor een groot boilervat. Ik wil de flamco aansturen met de eddi plus van myenergi

Mijn vragen zijn:
2) hoe groot moet mijn buffervat zijn? 50 liter zou mijn voorkeur zijn ivm ruimte
HOeveel radiatoren en van welk type?
Als je buffervat weglaat, kun je in de die plek een normaal boilervat installeren, is eigenlijk alleen in de hoogte groter dan de Flamco. Zowel in aanschaf als COP zoveeeeeel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:18
Yppelshof schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:52:

Mijn vragen zijn:
Er bestaan ook liggende SWW vaten van oa Itho, misschien kun je die wel kwijt

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smart-
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-06 13:42
RNacoustics schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:48:
[...]

Kan je in data logging terugzien wanneer de WP in Defrost mode is geweest?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GhYc804bOU2iRNbGcXXmZefg-M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UuHmz5SD5olIhdaLXdgiLIyb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Weheat
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:07

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

smart- schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:43:
[Afbeelding]

Met de laatste Homeassistant update is de WeHeat integratie helaas omgevallen :-(. nog even niet updaten dus.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Logger: homeassistant.config_entries
Bron: config_entries.py:635
Eerst voorgekomen: 23:38:35 (2 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 23:39:27

Error setting up entry Weheat cloud for weheat
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 635, in __async_setup_with_context
    result = await component.async_setup_entry(hass, self)
             ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/weheat/__init__.py", line 36, in async_setup_entry
    discovered_heat_pumps = await HeatPumpDiscovery.discover_active(API_URL, token)
                            ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/weheat/abstractions/discovery.py", line 26, in discover_active
    response = HeatPumpApi(client).api_v1_heat_pumps_get_with_http_info('', 0, 1000, DeviceState.NUMBER_3 ,async_req=True).get()
               ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/multiprocessing/pool.py", line 774, in get
    raise self._value
  File "/usr/local/lib/python3.12/multiprocessing/pool.py", line 125, in worker
    result = (True, func(*args, **kwds))
                    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/weheat/api_client.py", line 221, in __call_api
    raise e
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/weheat/api_client.py", line 211, in __call_api
    response_data = self.request(
                    ^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/weheat/api_client.py", line 443, in request
    return self.rest_client.get_request(url,
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/weheat/rest.py", line 266, in get_request
    return self.request("GET", url,
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/weheat/rest.py", line 258, in request
    raise ServiceException(http_resp=r)
weheat.exceptions.ServiceException: (500)
Reason: Internal Server Error
HTTP response headers: HTTPHeaderDict({'Server': 'nginx/1.18.0 (Ubuntu)', 'Date': 'Fri, 15 Nov 2024 22:38:35 GMT', 'Content-Type': 'application/json; charset=utf-8', 'Transfer-Encoding': 'chunked', 'Connection': 'keep-alive', 'api-supported-versions': '1.0'})
HTTP response body: "Oops something went wrong, please try again later."
Beste smart-,

Direct na jouw bericht hier zijn onze software collega's er mee aan de slag gegaan en hebben het gisteren aan het einde van de dag gefixt.
Hij zou het dus weer moeten doen.

Onze excuses.

www.weheat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:00
Louis schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:34:
De screenshots van de laatste 24-h van voorgaande posters vond ik erg onrustig.
Hier een 2-zone vloerverwarming met pomp nog en verder beneden Jaga DBH units.
Boven staan er 2 normale radiatoren gewoon open. Max temp op 32 graden gezet.
Thermosstaat op 20,2 24/7

[Afbeelding]

Hier volgt hij heel netjes de gevraagde water temp.
Dat ziet er top uit! Nu ben ik wel benieuwd welke thermostaat je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Jaybow schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:58:
[...]

Veel dank voor deze (en je eerdere) uitgebreide reactie. Heb jij deze oplossing ook met de installateur of met We Heat besproken?
Ik heb veel plezier van de Evohome gehad, maar nu de kinderen het huis uit zijn is de noodzaak een beetje weggevallen. Ik wil best nog wat investeren om alles goed werkend te krijgen, maar dan moet dat wel gaan helpen.

Nog een vraagje (weet niet of je dat weet) Er zit nu een Honeywell opentherm module (R8810A1018) aan de warmtepomp gekoppeld die met de Evohome kan communiceren. Werkt die ook met de T6, of moet ik die module ook vervangen ?
Sorry, ik had niet goed gelezen... die Openthem module is volgens mij niet meer nodig. De draadloze versie van de T6 komt met zijn eigen 'ontvanger' die aangesloten wordt op de ketel/WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louis
Biker_007 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:37:
[...]

Dat ziet er top uit! Nu ben ik wel benieuwd welke thermostaat je hebt?
Draadloze Tado V3

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
wbdj schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:05:
[...]

Heb ook evohome icm vvw klep en aan/uit sturing. Was met cv veel zuiniger dan modulerende sturing die ik eerst had (cv ketel moduleerde nu gewoon zelf).
Krijg nu BB. Installateur heeft obv advies weheat besloten klep te laten zitten, omdat het toch zuiniger zou zijn. Minder liters warm water vs meer liters lauw water. Ben benieuwd naar resultaten komende maanden.
Dank voor je reactie! Wel apart, dus een heel ander advies. Ik ben zelf ook van opentherm naar aan/uit gegaan met de evohome nadat ik vloerverwarming had. En ja, inderdaad zuiniger. Maar dat ligt aan het feit dat een klep aan/uit gestuurd wordt en daar past opentherm minder bij. En ja, mijn ketel moduleert zelf ook terug naar een lagere aanvoer temperatuur op basis van de retour temperatuur.

Maar je opmerking "liever minder liters warmer water dan veel liters lauw water" (als ik je tenminste goed begrijp) is juist niet correct. Dit geldt idd voor CV installaties, maar juist niet voor warmtepompen. Die draaien liever een lange tijd met lage aanvoer temperatuur (veel liters lauw water) dan korte(re) tijd met hoge(re) aanvoer temperatuur (minder liters met warmer water). Dan zijn ze ten eeste veel efficienter (hogere COP, lager verbruik) en ten tweede is het beter voor de levensduur van je warmtepomp. Die slijt vooral door het aan/uit gaan van de compressor, dus lange runs zijn beter dan korte runs.

Daarnaast is flow juist heel belangrijk. Dus, veel liters, lauw water (hoe lager de aanvoer temperatuur des te hoger de COP). Een klep doet niets anders dan de flow belemmeren: het weerhoudt de warmtepomp om water in de vloer te brengen. Ik snap echt niet dat het geadviseerd wordt om de klep te laten zitten. Daarbij komt, opentherm of aan/uit, de klep is altijd AAN of UIT. En als bij Aan/Uit er bv 20% warmtevraag is voor de VV zone, dan betekent dat dat de ketel aanstaat, maar de klep per 10 minuten slechts 2 minuten open staat. Al het warme water gaat via de bypass zo terug naar de ketel. Hier werd ik (met name door de opentherm module) knettergek van - die klep flipperde soms meerdere keren achter elkaar. Met Aan/uit aansturing is het beter geworden, maar nog steeds open/dicht per 10min, afhankelijk van de warmtevraag.

Ik heb dit opgelost door tussen de BDR91T en de klep een Shelly1 te zetten, met een vertraging. Als de BDR91T een AAN signaal geeft, gaat de klep open. Geeft de BDR91T een UIT signaal, dan gaat in de Shelly een timer lopen en geeft pas na 15min het UIT signaal aan de klep. Mocht in de tussentijd de BDR91T weer een AAN signaal versturen, dan is de timer weer uit en begint het van voren af aan.
Met name dit heeft heel veel rust gebracht en veel prettiger stookgedrag.

@Carboy54 of @Stoker ik laat me graag corrigeren

[ Voor 22% gewijzigd door jelleeelco op 19-11-2024 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

wbdj schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:05:
[...]

@jelleeelco Ik zou die installateur/Loodgieter maar de laan uit sturen. Dat is een cv monteur en geen warmtepomp installateur. Die heeft er weinig van begrepen. Zo lang mogelijk zo laag mogelijk met maximale flow. Dat wil een warmtepomp en niets anders. 😡

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 19-11-2024 10:56 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Thanks _/-\o_ Heb dit vanochtend vroeg voor het eerst voorbij zien komen. BB heeft ook vlak daarvoor even de CV geactiveerd. Het was buiten 3 graden. De BB moest al flink aan de bak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8vPVIpnU01w18FRPNxXB-UAPjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSH5CVeCvGTETGlkTwWcRSNs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:01:
[...]

Thanks _/-\o_ Heb dit vanochtend vroeg voor het eerst voorbij zien komen. BB heeft ook vlak daarvoor even de CV geactiveerd. Het was buiten 3 graden. De BB moest al flink aan de bak.
[Afbeelding]
Enig idee waarom de BB de CV ketel nodig had? Een BB zou toch zonder CV prima moeten kunnen draaien, zeker als het buiten slechts 3 graden is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:21:
[...]

Enig idee waarom de BB de CV ketel nodig had? Een BB zou toch zonder CV prima moeten kunnen draaien, zeker als het buiten slechts 3 graden is?
Ik denk dat het te maken heeft omdat de BB dan nog in de stille uren draaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Vraagje aan de experts hier, wat is nou de beste thermostaat icm een Weheat? Ik weet dat er meerdere geschikt zijn en had bijna al een T6 besteld, maar lees hier en daar dat dat ook een matige thermostaat is (geen idee of dat waar is).

De thermostaat zou minimaal de WP 3x per uur laten schakelen. Maar als je een optie in de advanced instellingen uitzet (Low Load Control), dan zou het dat niet doen...iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:57
jelleeelco schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:53:
Vraagje aan de experts hier, wat is nou de beste thermostaat icm een Weheat? Ik weet dat er meerdere geschikt zijn en had bijna al een T6 besteld, maar lees hier en daar dat dat ook een matige thermostaat is (geen idee of dat waar is).

De thermostaat zou minimaal de WP 3x per uur laten schakelen. Maar als je een optie in de advanced instellingen uitzet (Low Load Control), dan zou het dat niet doen...iemand ervaring hiermee?
Hier een T6 en een Flint. Draait perfect. Afwijking slechts een paar tienden van de gewenste temp. Zeer lange runs. Nu al sinds gisteravond. Zie printscreens. De drie uitschieters zijn defrosts. Thermostaat staat 24/7 op 20,5 Enige verandering is dat om 7 uur de radiatorkranen boven open werden gedraaid. Beneden vloerverwarming. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPVW1grot0-JfAsrmOMnyJ-q5M0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/riKt2oKbX8jX1l7MCKxQC7iX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d72ghPMfi6lx_JS1HLnJFiZEuG4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0Xb9pF5USsPVupqqMmOhMgbJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaybow
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-05 17:43
jelleeelco schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:50:
[...]

Sorry, ik had niet goed gelezen... die Openthem module is volgens mij niet meer nodig. De draadloze versie van de T6 komt met zijn eigen 'ontvanger' die aangesloten wordt op de ketel/WP.
Thanks. Is dus het overwegen waard.
Inmiddels heb ik de Evohome aan het moduleren gekregen. Op advies van @Louis (waarvoor veel dank). De Evohome losgekoppeld en na 20 seconden weer vastgezet. Dat hielp voor 1 run .

Daarna dezelfde truc weer gedaan, maar na het vastzetten ook de stekker van de binnenunit er even uitgehaald . Dat heeft beter geholpen. Zie onderstaande grafiek bij de rode pijl.
De hele avond en nacht rustig en modulerend gedrag. Zag er goed uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PG-wklqT26tbXt5AWeb4Rf5WC84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uT8ZkL6aujEJJSuYPbxxtdl3.png?f=fotoalbum_large

Echter om 7:30 gebeurde er iets geks (Blauwe pijl) Ineens ging de kamertemperatuur en de gevraagde temperatuur naar -1. Die stonden eerder altijd op 20. (20 betekent met zone regeling en -1 betekent zonder zone-regeling). Ik heb niets gewijzigd aan de thermostaat of de WP-instellingen, maar volgens de WP is het nu geen Opentherm meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keUpCmucR2bPSby6wNIzFD1KOH8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nDVfhYRw2G72D5KCtd3xXVG4.png?f=user_large

Vanavond maar weer eens verder spitten wat er nu gebeurd kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Jaybow schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:30:
[...]

Inmiddels heb ik de Evohome aan het moduleren gekregen. Op advies van @Louis (waarvoor veel dank). De Evohome losgekoppeld en na 20 seconden weer vastgezet. Dat hielp voor 1 run .

Daarna dezelfde truc weer gedaan, maar na het vastzetten ook de stekker van de binnenunit er even uitgehaald . Dat heeft beter geholpen. Zie onderstaande grafiek bij de rode pijl.

[Afbeelding]

Echter om 7:30 gebeurde er iets geks (Blauwe pijl) Ineens ging de kamertemperatuur en de gevraagde temperatuur naar -1. Die stonden eerder altijd op 20. (20 betekent met zone regeling en -1 betekent zonder zone-regeling). Ik heb niets gewijzigd aan de thermostaat of de WP-instellingen, maar volgens de WP is het nu geen Opentherm meer.

[Afbeelding]

Heel vreemd idd. Maar dat van die -1 en 20.... ik dacht dat dat te maken had met wat de thermostaat kon doorgeven aan de WP. Als de thermostaat de kamertemp niet kan doorgeven, komt er -1 te staan. Kan hij het wel doorgegeven, dan komt de kamertemp er te staan. Heeft vlgs mijn niets met zone regeling te maken.

De Evohome geeft deze info idd niet door (volgens de site van Weheat).

EDIT - je hebt gelijk, excuses! ik heb het verkeerd gelezen. Als de kamertemp niet wordt doorgegeven dan is het idd -1 of 20 (20 bij zone regeling):

"Wanneer de thermostaat de waardes voor kamertemperatuur en gevraagde kamertemperatuur niet beschikbaar zijn, zullen deze een waarde van -1 krijgen in de portal / app (of 20 bij zoneregeling)."

[ Voor 8% gewijzigd door jelleeelco op 19-11-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Flintstone087 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:26:
[...]

Hier een T6 en een Flint. Draait perfect. Afwijking slechts een paar tienden van de gewenste temp. Zeer lange runs. Nu al sinds gisteravond. Zie printscreens. De drie uitschieters zijn defrosts. Thermostaat staat 24/7 op 20,5 Enige verandering is dat om 7 uur de radiatorkranen boven open werden gedraaid. Beneden vloerverwarming. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks! Dat ziet erg stabiel uit idd. Ik heb ook even op dit forum gezocht en de T6 schijnt het toch erg goed te doen icm de Weheat.

mag ik vragen hoe je de radiatoren opendraait, is dat met de hand of heb je dat geautomatiseerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flintstone087
jelleeelco schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:48:
[...]

Thanks! Dat ziet erg stabiel uit idd. Ik heb ook even op dit forum gezocht en de T6 schijnt het toch erg goed te doen icm de Weheat.

mag ik vragen hoe je de radiatoren opendraait, is dat met de hand of heb je dat geautomatiseerd?
Met de hand als ik de ramen sluit en de gordijnen open. De radiatoren zijn net genoeg om de kou van de nacht op te heffen. Beneden is het constant lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Flintstone087 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:55:
[...]

Met de hand als ik de ramen sluit en de gordijnen open. De radiatoren zijn net genoeg om de kou van de nacht op te heffen. Beneden is het constant lekker warm.
Ah ok. En je vloerverwarming, wat voor verdeler, met of zonder klep en met of zonder pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flintstone087
jelleeelco schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:20:
[...]

Ah ok. En je vloerverwarming, wat voor verdeler, met of zonder klep en met of zonder pomp?
Zonder klep. 'Gewoon' met een eigen pomp. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Flintstone087 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:30:
[...]

Zonder klep. 'Gewoon' met een eigen pomp. Werkt prima.
Thanks en sorry voor de WEER een vraag...:) Is het een normale HT verdeler of een speciale LT / Hybride verdeler?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flintstone087
jelleeelco schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:31:
[...]

Thanks en sorry voor de WEER een vraag...:) Is het een normale HT verdeler of een speciale LT / Hybride verdeler?
Een normale die er al vanaf 2008 zit. Met thermostaatkraan bij de verdeler die zorgt dat het water max 35 graden in de vloer wordt. Al betwijfel ik of de warmtepomp die temperatuur in mijn huis ooit nodig zal hebben. ik vind het klimaat al met al met de warmtepomp veel comfortabeler dan het met de ketel was. Minder temperatuurschommelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Flintstone087 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:33:
[...]

Een normale die er al vanaf 2008 zit. Met thermostaatkraan bij de verdeler die zorgt dat het water max 35 graden in de vloer wordt. Al betwijfel ik of de warmtepomp die temperatuur in mijn huis ooit nodig zal hebben. ik vind het klimaat al met al met de warmtepomp veel comfortabeler dan het met de ketel was. Minder temperatuurschommelingen.
Top, dank je wel! Ik heb ook een gewone HT verdeler, en de thermostaat staat op 40 of 45. Maar ik zie de watertemp nooit hoger worden dan 25-27 graden en het is erg lekker thuis (altijd 20 graden).

Aanvoer CV is nu gezet op 45 graden en radiatoren op verdiepingen worden OK warm.. ga ze wel vervangen voor strada's met (zelfbouw) heatboosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
Jaybow schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:30:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Was het toch koppeldraad los en beide units even spanningsloos maken... ik wist het niet meer 100% zeker.
Maar je ziet nu de unit mooi afgelopen nacht de warmte vraag volgen. Dit is hoe het moet zijn.

Nu nog je andere issue oplossen. Daar heb ik helaas geen tips voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaybow
Louis schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:29:
[...]

Was het toch koppeldraad los en beide units even spanningsloos maken... ik wist het niet meer 100% zeker.
Maar je ziet nu de unit mooi afgelopen nacht de warmte vraag volgen. Dit is hoe het moet zijn.

Nu nog je andere issue oplossen. Daar heb ik helaas geen tips voor.
Net thuis en gechecked. De opentherm ketelmodule staat in storing (rood knipperend lampje). Niets helpt. Stroom er af en er weer op. Knopje ingedrukt houden. De module reageert nergens op.

Ik ben wel klaar met de evohome. Ik ga een andere thermostaat (T6?) kopen en laat de vloerverwarming-klep open. De HR92 radiatorknoppen gaan standalone werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:00
Ik overweeg om de Flint te nemen. Met iets meer vermogen dan de Quatt, maar met propaan (duurzamer).

Onze situatie:
Tussenwoning beneden, uit 1870
Isolatie: gevel met eps-korrels ingespoten, recent HR++, achter serre recent met HR++
Achter een uitbouw onder de serre: houtskeletbouw, totaal geïsoleerd, HR++
Totaal 11 radiatoren (T11, T21) met ventilatoren. Uitbouw en serre VVW.
We stoken nu met CV op 40 graden en halen zonder probleem 19 graden in de keuken boven, wel met nachtverlaging naar 4,5!!.
Totaal nu 1400m3 gas per jaar, dus CV en SWW. Wordt nog minder door meer isolatie.

Denk dat de Flint het aan zal kunnen. En we hebben al 2 buizen met isolatie vanaf de ketel naar de tuin lopen, het moet alleen afgemaakt worden. Wat denken jullie dat installeren, dus koppelen buiten en binnen kost?
De Flint zou 675 euro zijn minus subsidie. Op welk bedrag kom ik dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Maarten58 op 20-11-2024 14:16 . Reden: correctie/aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-06 18:44
Vorige week is bij mij een Blackbird geïnstalleerd en ik vraag me nu af op welke temperatuur ik hem moet (laten) zetten. Hij staat nu op 45 °C maar ik zie dat er vaak om een lagere temperatuur gevraagd wordt door de Honeywell T6.
De reden voor 45 graden is dat ik denk dat een lage temperatuursysteem uiteindelijk efficiënter en comfortabeler is want minder schommelingen. Maar door de gestuurde vraag van de thermostaat vraag ik me nu af of een groter bereik niet beter is, bijvoorbeeld voor hele koude dagen.

Op welke temperatuur staat hij bij jullie?

Het is wel jammer dat ik dat niet zelf kan aanpassen, dat kan alleen de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:17
Ik ben zo enorm benieuwd hoe een losse backup heater in het CV circuit eruit ziet in de praktijk. Dus niet in de voorgemonteerde binnenunit.

Ik heb het topic doorgespit, volgens mij zijn er wel een paar systemen, maar geen foto's gezien.

Iemand zo vriendelijk een foto te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-06 15:56
drboneym schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:54:
Ik ben zo enorm benieuwd hoe een losse backup heater in het CV circuit eruit ziet in de praktijk. Dus niet in de voorgemonteerde binnenunit.

Ik heb het topic doorgespit, volgens mij zijn er wel een paar systemen, maar geen foto's gezien.

Iemand zo vriendelijk een foto te delen?
naar zoiets ben ik ook op zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Maarten58 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:04:
Ik overweeg om de Flint te nemen. Met iets meer vermogen dan de Quatt, maar met propaan (duurzamer).

Onze situatie:
Isolatie: gevel met eps-korrels ingespoten, recent HR++, achter serre recent met HR++
We stoken nu met CV op 40 graden en halen zonder probleem 20 graden in de keuken boven.
Totaal nu 1400m3 gas per jaar, dus CV en WWS. Wordt nog minder door meer isolatie.

Denk dat de Flint het aan zal kunnen. En we hebben al 2 buizen met isolatie vanaf de ketel naar de tuin lopen, het moet alleen afgemaakt worden. Wat denken jullie dat installeren, dus koppelen buiten en binnen kost?
Kan de Flint al opgesteld worden in een All Electric opstelling? Of wil je hem in hybride met je gasketel opstellen?

Besef goed, er komt natuurlijk wel iets meer kijken dan een toestel leveren tegen €675 en 4 koppelingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Jaybow schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:02:
[...]

Net thuis en gechecked. De opentherm ketelmodule staat in storing (rood knipperend lampje). Niets helpt. Stroom er af en er weer op. Knopje ingedrukt houden. De module reageert nergens op.

Ik ben wel klaar met de evohome. Ik ga een andere thermostaat (T6?) kopen en laat de vloerverwarming-klep open. De HR92 radiatorknoppen gaan standalone werken.
Wat bedoel je met standalone? Wil je ze wel aansturen met de evohome?
In dat geval heb je alsnog een BDR91T of een opentherm module nodig. De evohome werkt niet als hij geen module heeft gekoppeld om aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Maarten58 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:04:

Onze situatie:
We stoken nu met CV op 40 graden en halen zonder probleem 20 graden in de keuken boven.
Totaal nu 1400m3 gas per jaar, dus CV en WWS. Wordt nog minder door meer isolatie.

Reken op ongeveer 3k... dus, alles inclusief de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
jelleeelco schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:14:
[...]

Reken op ongeveer 3k... dus, alles inclusief de subsidie.
Even voor jouw ter overweging... mijn gasverbruik schommelt tussen de 1100-1250 per jaar en na een schouw werd aangegeven dat de Flint wss te klein was. Als je op 1400m3 zit en ook nog alles met radiatoren verwarm (ik heb beneden vv) zou ik voor een Sparrow gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smart-
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-06 13:42
Mijn Flint staat sinds vanmiddag in standby en nu verwarmd mijn cv ketel de woning.(nadat ik een powermeter tussen de weheat binnen-unit heb geplaatst)

ik had cv bedrijf van mijn ketel uitgezet en daardoor was mijn kamer temperatuur dus gedaald.

Iemand een soortgelijke situatie vandaag met de kou?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9ITTaNd6SDgrMPFhtJSsmLlbUU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PRfAIIgQr0CMahKhGoZCkazT.png?f=fotoalbum_large

Was wat ongeduldig merk ik, nadat de water temp op de ingang van Flint van 22 naar 27 is opgebouwd met de CV, neemt de Flint het over. 👍🏻

[ Voor 10% gewijzigd door smart- op 19-11-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
smart- schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:11:
Mijn Flint staat sinds vanmiddag in standby en nu verwarmd mijn cv ketel de woning.(nadat ik een powermeter tussen de weheat binnen-unit heb geplaatst)

ik had cv bedrijf van mijn ketel uitgezet en daardoor was mijn kamer temperatuur dus gedaald.

Iemand een soortgelijke situatie vandaag met de kou?

[Afbeelding]

Was wat ongeduldig merk ik, nadat de water temp op de ingang van Flint van 22 naar 27 is opgebouwd met de CV, neemt de Flint het over. 👍🏻
Weet je ook waarom de CV het overnam om te verwarmen tot 27 graden? Was dat te inefficiënt geweest voor de Flint? Want zo koud is het toch nog niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-06 15:32
Mn flint draait sinds gistermiddag op een stooklijn.
Nu stroomt er 26 graden door de vloer en zo blijft t huis op temperatuur (schommelt tussen 19.5 en 20). Hij heeft continu gedraaid sinds gistermiddag
Hij draait meestal op ca 350 watt input power nu met een COP van 5.4 vandaag.
Dit lijkt me beter te zijn dan de max 30 graden via tado thermostaat wat toch kortere runs tot resultaat had met lagere COP

[ Voor 6% gewijzigd door JurjenS7 op 19-11-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:29
JurjenS7 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:19:
Mn flint draait sinds gistermiddag op een stooklijn.
Nu stroomt er 26 graden door de vloer en zo blijft t huis op temperatuur (schommelt tussen 19.5 en 20). Hij heeft continu gedraaid sinds gistermiddag
Hij draait meestal op ca 350 watt input power nu met een COP van 5.4 vandaag.
Dit lijkt me beter te zijn dan de max 30 graden via tado thermostaat wat toch kortere runs tot resultaat had met lagere COP
Wat voor een thermostaat heb jij ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-06 12:03
201WD schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:25:
[...]

Denk dat hij de Tado op aan / uit heeft gezet en dus nu op stooklijn stookt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-06 15:32
201WD schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:25:
[...]

Tado v3+. Op zich tevreden mee, maar hij bouwt bijna altijd door naar zijn max (30 ingesteld). Helemaal als ik de flint niet zou limiteren in vermogen zou dat korte runs geven.
Als ik het zo lees hier zou de lyric t6 ideaal zijn.
Of een software update van weheat dat je max aanvoertemp per buitentemperatuur kan instellen icm opentherm

Thermostaat staat niet op aan/uit . hij stookt nu gewoon continu (tot ik hem onderbreek)

[ Voor 8% gewijzigd door JurjenS7 op 19-11-2024 22:39 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mphoogeveen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-03 22:16
Hallo mede Weheat bezitters,

Laatste tijd hier wat mee zitten lezen en kennis op gedaan.

Sinds eind vorige week staat hij bij ons ook opgesteld. (installatie is keurig uitgevoerd, Kerkof technische installaties B.V.)

Het is de Weheat Sparrow (all-electric)
WH 50L buffervat
WH 200L boiler (wordt hotfill gevuld door onze bestaande zonneboiler van 120L met 2 panelen)
WH voorgemonteerde binnenunit met 3Kw backup heater
We hebben een jaren 70 hoekwoning (114 m2) voorzien van nieuwe dak, vloer en spouw isolatie, en HR++ glas
BGG vloerverwarming
1e en 2e verdieping voorzien van gewone radiatoren.
Alles aangestuurd middels Tado V3 met zonneregeling per kamer. (opentherm)
Verder hebben we nog 9 PV panelen van 410watt piek per stuk op het dak.

Hij draaid nu op 38 graden water temperatuur, anders kreeg ik het met de gewone radiatoren op 1e en 2e verdieping niet comfortabel met deze temperaturen van onder de 5 graden.

Tot nu erg tevreden, komende tijd ervaren hoe hij draait en de boel fijn tunen. (inmiddels ook het leidingwerk binnen geïsoleerd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlEBE_hruWRVv14f2B2dI6R5Ff0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NohRdcPrKAlRMDqQOQS5IJPu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ga8rLe8jfBN0X0CFxtsNdSAzVN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MovAOpdjj4X19UqEzaaeUfiM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jiu2LPZ0IdlsAGhf6kEIcNv7yA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1x0RcF2kaR4FqepDX1srkD32.jpg?f=fotoalbum_large

Groet Martijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaybow
jelleeelco schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:12:
[...]

Wat bedoel je met standalone? Wil je ze wel aansturen met de evohome?
In dat geval heb je alsnog een BDR91T of een opentherm module nodig. De evohome werkt niet als hij geen module heeft gekoppeld om aan te sturen.
Ik ga de evohome helemaal niet meer gebruiken. Daarmee worden de HR92's dure thermostaat radiatorkranen op de slaapkamers die afhankelijk van de kamertemperatuur de radiator kraan open of dicht draaien. De HR92's spelen dus geen rol meer bij de warmtevraag aan de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Jaybow schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:49:
[...]

Ik ga de evohome helemaal niet meer gebruiken. Daarmee worden de HR92's dure thermostaat radiatorkranen op de slaapkamers die afhankelijk van de kamertemperatuur de radiator kraan open of dicht draaien. De HR92's spelen dus geen rol meer bij de warmtevraag aan de warmtepomp.
Ah ok, dus je gaat de control unit van de Evohome niet meer gebruiken. Ik wist niet dat de HR92 kranen standalone kunnen draaien (zonder control unit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Razer schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:34:
[...]

Denk dat hij de Tado op aan / uit heeft gezet en dus nu op stooklijn stookt :)
Zoals het heurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
mphoogeveen schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:45:
Hallo mede Weheat bezitters,

Laatste tijd hier wat mee zitten lezen en kennis op gedaan.

Sinds eind vorige week staat hij bij ons ook opgesteld. (installatie is keurig uitgevoerd)

Het is de Weheat Sparrow (all-electric)
WH 50L buffervat
WH 200L boiler (wordt hotfill gevuld door onze bestaande zonneboiler van 120L met 2 panelen)
WH voorgemonteerde binnenunit met 3Kw backup heater
We hebben een jaren 70 hoekwoning (114 m2) voorzien van nieuwe dak, vloer en spouw isolatie, en HR++ glas
BGG vloerverwarming
1e en 2e verdieping voorzien van gewone radiatoren.
Alles aangestuurd middels Tado V3 met zonneregeling per kamer. (opentherm)
Verder hebben we nog 9 PV panelen van 410watt piek per stuk op het dak.

Hij draaid nu op 38 graden water temperatuur, anders kreeg ik het met de gewone radiatoren op 1e en 2e verdieping niet comfortabel met deze temperaturen van onder de 5 graden.

Tot nu erg tevreden, komende tijd ervaren hoe hij draait en de boel fijn tunen. (inmiddels ook het leidingwerk binnen geïsoleerd)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi hoor! Nog een tip voor je radiatoren: monteer er ventilatoren in aangesloten op een Heatbooster (zoek op tweakers). Veel stiller en uitgebreider dan de kant-en-klare van allerlei merken. Kan volledig standalone draaien (eigen webinterface waar je alle instellingen kan regelen) maar ook naadloze integratie in Home Assistent.

Efficiëntie van je radiatoren gaat dan omhoog en kun je mss met lagere aanvoer temp werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Is een stooklijn beter dan Opentherm? En kan je bv een T6 ook met stooklijn de Weheat aansturen? Mss domme vragen....snap eindelijk opentherm en aan/uit en nu komt stooklijn om de hoek kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Carboy54 schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:25:
[...]

Leuke film om de Flint te zien defrosten. Een normaal verschijnsel bij vochtig weer onder de 5 graden. Beter -5 met helder weer dan presteren ze vaak niet slechter bij gebrek aan rijp op de condensor. Echter de werkschakelaar mag daar niet worden gemonteerd ivm propaan veiligheids-eisen.
Jup, notabene is dit ook uitdrukkelijk in de handleiding vermeld.
en nee, een dergelijke werkschakelaar is niet ATEX proof (want dan was deze waarschijnlijk duurder dan de warmtepomp zelf).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/io3CcTKjGGUxTZEAm9tEVjJ6XtU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SxbiP10PL7eXwhDmqw3P8ldi.png?f=fotoalbum_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Jaybow schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:49:
[...]

Net even opgezocht, idd zeg. Dat wist ik niet. En het schijnen ook nog eens behoorlijk goede TRVs te zijn. Ik ga op zich dezelfde setup draaien maar ik behoud wel de control unit, eigenlijk alleen voor de mogelijkheid om tijden te kunnen programmeren en op afstand te kunnen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desembrood
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Heeft iemand misschien een referral die ik mag gebruiken? (ontvangen, bedankt!)

Ben op de markt voor mogelijk WeHeat Sparrow. De betere output van R290 maakt het interessant. Vanwege radiatoren boven met dit soort koud weer. En betere opwarming warmwaterboiler.

Ik zit met vragen rond legionella en dat de legionella run tot 64 graden gaat ipv met moeite op 60 zoals bij sommige R32 warmtepompen, bevalt me wel.

@mphoogeveen of andere WeHeat sww boiler bezitters, weet jij ook of de legionella run zelf is in te stellen? Bijvoorbeeld vaker dan de standaard 1x per week. Of dat je anders een schema kunt instellen bijvoorbeeld 5 dagen op 55 graden en 2 dagen op 60? (Niet zuinig maar ik zit nogal met legionellagroei en vind 1x pw kiele kiele in mijn situatie.)

Oh en heeft er iemand ervaring met Tado X in combinatie met WeHeat? Op de lijst met thermostaten staat dat deze nog (!) niet ondersteund wordt.

[ Voor 36% gewijzigd door RobIII op 24-01-2025 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphoogeveen
Desembrood schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:19:

Ben op de markt voor mogelijk WeHeat Sparrow. De betere output van R290 maakt het interessant. Vanwege radiatoren boven met dit soort koud weer. En betere opwarming warmwaterboiler.

Ik zit met vragen rond legionella en dat de legionella run tot 64 graden gaat ipv met moeite op 60 zoals bij sommige R32 warmtepompen, bevalt me wel.

@mphoogeveen of andere WeHeat sww boiler bezitters, weet jij ook of de legionella run zelf is in te stellen? Bijvoorbeeld vaker dan de standaard 1x per week. Of dat je anders een schema kunt instellen bijvoorbeeld 5 dagen op 55 graden en 2 dagen op 60? (Niet zuinig maar ik zit nogal met legionellagroei en vind 1x pw kiele kiele in mijn situatie.)

Oh en heeft er iemand ervaring met Tado X in combinatie met WeHeat? Op de lijst met thermostaten staat dat deze nog (!) niet ondersteund wordt.
Voor referral check je pb 😉

Legionella kan je zelf als gebruiker niet instellen (althans nog niet tegen gekomen) misschien kan de installateur dat wel in het installateursportal, maar die vraag zou je bij hen moeten checken.

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 24-01-2025 20:52 ]

Groet Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphoogeveen
jelleeelco schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:59:
[...]

Mooi hoor! Nog een tip voor je radiatoren: monteer er ventilatoren in aangesloten op een Heatbooster (zoek op tweakers). Veel stiller en uitgebreider dan de kant-en-klare van allerlei merken. Kan volledig standalone draaien (eigen webinterface waar je alle instellingen kan regelen) maar ook naadloze integratie in Home Assistent.

Efficiëntie van je radiatoren gaat dan omhoog en kun je mss met lagere aanvoer temp werken.
Dank voor de tip! Ik ga het eens uitzoeken…

Groet Martijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
jelleeelco schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:06:
[...]

Is een stooklijn beter dan Opentherm? En kan je bv een T6 ook met stooklijn de Weheat aansturen? Mss domme vragen....snap eindelijk opentherm en aan/uit en nu komt stooklijn om de hoek kijken!
Oneindig veel beter.

Zolang Weheat toelaat dat allerlei vage thermostaatregelingen de baas zijn, en niet hun WP zelf, zal dit topic vollopen met vragen en klachten waarom de WP doet wat hij doet.

Daarnaast zal de WP nagenoeg altijd een hogere watertemp vragen dan nodig, wat dus slecht is voor je efficiëntie/COP.

Ik doel trouwens niet perse op WAR only, mag ook met aan/uit thermostaat, maar daar zul je ook een stooklijn moeten instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:16
Heeft iemand hier de Dt4r aangesloten? zo ja, nog speciale instellingen gemaakt? (oa eco aan/uit?) en krijg jij de gewenste temperatuur door in de app?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 14:15

AirX

Tweak Guru

bbbrumbrum schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:17:
[...]

Oneindig veel beter.

Zolang Weheat toelaat dat allerlei vage thermostaatregelingen de baas zijn, en niet hun WP zelf, zal dit topic vollopen met vragen en klachten waarom de WP doet wat hij doet.

Daarnaast zal de WP nagenoeg altijd een hogere watertemp vragen dan nodig, wat dus slecht is voor je efficiëntie/COP.

Ik doel trouwens niet perse op WAR only, mag ook met aan/uit thermostaat, maar daar zul je ook een stooklijn moeten instellen.
Daarom lijkt mij opentherm + stooklijn (max ta) ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
AirX schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:00:
[...]

Daarom lijkt mij opentherm + stooklijn (max ta) ideaal.
Alleen max Ta is geen stooklijn. Wat is je minimum, en bij welke buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

Oneindig veel beter.

Oh ok, dit is nieuw voor me maar klinkt heel logisch. Wat ik dan niet snap, is dat bij sommige plaatjes wordt gezegd "Dat lijkt op aan/uit gedrag"... is dat dan aan/uit ZONDER stooklijn?

En kunnen we nu in de Weheat zelf een stooklijn zetten en dan thermostaat aan/uit laten sturen?

Met andere woorden - als ik mijn huidige setup (evohome met zones, aan/uit gestuurd) wil aanpassen aan de WP. Vloerverwarming beneden wordt leidend, slaap/studeerkamers worden 'slave' met radiatorknoppen.

Dan was ik van plan een T6 op te hangen en Evohome te gebruiken om de radiatoren boven open/dicht te draaien. Moet ik dan de T6 als aan/uit installeren en stel ik een stooklijn in in de Weheat? Krijg ik dan niet hetzelfde aan/uit gedrag als met mijn ketel (korte runs van 30min)?

[ Voor 22% gewijzigd door jelleeelco op 20-11-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:25
bbbrumbrum schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:04:
[...]

Alleen max Ta is geen stooklijn. Wat is je minimum, en bij welke buitentemperatuur?
De stooklijn is het maximum
Daaronder regel je op kamertemperatuur, zoals het hoort. In een regeling moet je meten wat je er uit wil hebben en dat is kamertemperatuur.

De constructie is ook alleen maar om een te hoge rondgaande versterking in het systeem te kunnen behappen. In mijn geval: een te grote WP (vermogen), een te grote P in de watertemperatuur regeling van de WP, een te grote P in de kamerthermostaat en dat vermenigvuldigt zich in de rondgaande versterking. Het zijn factoren die ik niet (meer-) kan beinvloeden.

Overigens werkt deze RTC met OTC limiet heel goed, inclusief nachtverlaging, opstartgedrag etc.

[ Voor 3% gewijzigd door jvlagsma op 20-11-2024 09:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mphoogeveen
zag toevallig op het dashboard dat mijn Sparrow aan het ontdooien was, dus dacht ga even buiten kijken. direct maar even een filmpje geschoten. leuk voor de liefhebbers...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4m4QoCg7rdc8qWtd8ySGnL7HQU=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/6EK2HPRhRw98dAewU06otkeZ.gif?f=fotoalbum_large

Groet Martijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

Oneindig veel beter.

Klopt dit als ik jouw goed begrijp:

Kamertemperatuur gewenst = 20.5 graden. Dan stuurt de aan/uit thermostaat een signaal AAN bij 19.5 graden naar de Warmtepomp.

Deze gaat vervolgens draaien, met watertemperatuur volgens de stooklijn. En eigenlijk wil je dan dat de kamer temperatuur zo LANG mogelijlk van 19,.5-20 blijft hangen?

Dus eigenlijk de stooklijn zodanig instellen dat je warmtepomp precies het warmteverlies van de woning compenseert? (beetje experimenteren maar dat moet wel lukken). En als hij alsnog snel uit / aan gaat, staat de stooklijn te hoog (hij warmt te snel op), en wordt het niet warm maar daalt de kamertemperatuur dan staat hij te laag.

Heb ik het zo goed begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphoogeveen
vraag; in het dashboard onder kopje "huis", zie ik "CV-ketel" staan. deze staat nu op geactiveerd (groen bolletje ervoor). meestal staat hij op Gedeactiveerd (grijs bolletje ervoor) Ik heb alleen helemaal geen CV-ketel meer.

is er iets fout ingesteld?

Groet Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-06 12:03
Carboy54 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:50:
De nieuwe subsidiebedragen gaan per 1 januari 2025 in. Toestellen die in 2024 zijn aangeschaft, maar pas na de jaarwisseling worden geïnstalleerd, vallen onder een overgangsregeling, waarbij de oude subsidiebedragen gelden.
<knip>
https://www.installatie.n...sde-bedragen-liggen-vast/
Heeft er al iemand een offerte voor de installatie van een BlackBird P60 / 6kW ? Ik zou graag de afweging willen maken of het slim is om hem nog dit jaar te bestellen ivm de subsidie wijzigingen. Ik heb geen haast dus volgend jaar tegen een scherpe prijs is ook prima :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Desembrood schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:19:

[ Voor 50% gewijzigd door RobIII op 24-01-2025 20:52 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
jvlagsma schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:27:
[...]

De stooklijn is het maximum
Daaronder regel je op kamertemperatuur, zoals het hoort. In een regeling moet je meten wat je er uit wil hebben en dat is kamertemperatuur.
Dus je stelt wel een stooklijn in bij "max Ta"? Want het klinkt als een eenzijdige parameter.

En inderdaad, je bepaald zelf je ideale stooklijn obv je kamertemperatuur, als die wijzigt, moet ook je stooklijn aanpassen. Daarin zit dus al alle factoren zoals gewenste kamertemp, warmtevraag huis, afgiftesysteem etc.

Voor externe invloeden (zoninstraling bvb) kun je dan de aan/uit thermostaat als "noodstop" gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 14:15

AirX

Tweak Guru

bbbrumbrum schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:44:
[...]

Dus je stelt wel een stooklijn in bij "max Ta"? Want het klinkt als een eenzijdige parameter.

En inderdaad, je bepaald zelf je ideale stooklijn obv je kamertemperatuur, als die wijzigt, moet ook je stooklijn aanpassen. Daarin zit dus al alle factoren zoals gewenste kamertemp, warmtevraag huis, afgiftesysteem etc.

Voor externe invloeden (zoninstraling bvb) kun je dan de aan/uit thermostaat als "noodstop" gebruiken.
Even alles op een rijtje:

(Aan/uit)thermostaat als noodstop is één optie, waarbij de thermostaat de wp uitzet als de stooklijn te hoog staat en de kamer te warm wordt. Bij aan/uit+stooklijn heb je de kans dat je onnodig hoge ta hebt en de thermostaat moet ingrijpen. Of je stooklijn staat te laag en je krijgt je huis niet warm en moet de stooklijn aanpassen.

Opentherm + stooklijn als begrenzing werkt anders. Thermostaat bepaalt in principe de stooklijn, maar de WP stooklijn begrenst deze, zodat je niet met te hoge (ta) stookt. Die stooklijn is dan ingesteld op “worst case”, dus geen zon en met harde wind. Je kunt zo wel met lagere ta stoken als dat kan, maar nooit boven de stooklijn. Deze voorkomt dat de thermostaat te agressief gaat stoken. Verder kun je met lagere ta stoken als dat mogelijk is. Ik denk dat dit de langste runs kan geven.

[ Voor 14% gewijzigd door AirX op 20-11-2024 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

oscar schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:36:
[...]

Heeft er al iemand een offerte voor de installatie van een BlackBird P60 / 6kW ? Ik zou graag de afweging willen maken of het slim is om hem nog dit jaar te bestellen ivm de subsidie wijzigingen. Ik heb geen haast dus volgend jaar tegen een scherpe prijs is ook prima :D
Dit jaar bestellen en volgend jaar plaatsen valt binnen de overgangsregeling en levert dus extra subsidie op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MacD007 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:58:
[...]
In die 60 graden zit al een behoorlijke veiligheidsmarge, dus die extra 4 gr C hebben mbt veiligheid niet echt een meerwaarde. Dit lijkt helaas weer op meer een verkooptrucje. (kijk we doen het beter als de rest)
hier zie de eisen in het huidige Bbl (het vroegere bouwbesluit).
[Afbeelding] bron: praktijkboek Bbl.

[...]
R32 behaald normaliter geen 60 graden en wordt afhankelijk van de omstandigheden al op 52-54 graden over genomen door de BUH terwijl R290 65 graden probleemloos op de compressor doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 20-11-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:04
1ste keer defrost (ontdooi) fase gezien bij de sparrow 60.
Die duurde bijna 23minuten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lu6KcNBGstJSsr9JfXqu03I-60E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhKwOuIh4apscCcc9JfJbLqY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
AirX schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:17:
[...]

Even alles op een rijtje:

(Aan/uit)thermostaat als noodstop is één optie, waarbij de thermostaat de wp uitzet als de stooklijn te hoog staat en de kamer te warm wordt. Bij aan/uit+stooklijn heb je de kans dat je onnodig hoge ta hebt en de thermostaat moet ingrijpen. Of je stooklijn staat te laag en je krijgt je huis niet warm en moet de stooklijn aanpassen.

Opentherm + stooklijn als begrenzing werkt anders. Thermostaat bepaalt in principe de stooklijn, maar de WP stooklijn begrenst deze, zodat je niet met te hoge (ta) stookt. Die stooklijn is dan ingesteld op “worst case”, dus geen zon en met harde wind. Je kunt zo wel met lagere ta stoken als dat kan, maar nooit boven de stooklijn. Deze voorkomt dat de thermostaat te agressief gaat stoken. Verder kun je met lagere ta stoken als dat mogelijk is. Ik denk dat dit de langste runs kan geven.
Momenteel staat mijn BB Hybrid op Opentherm met honeywell T87M ingesteld. Wat mij opvalt is dat de (ta) binnen een run, regelmatig over een tijdsbestek van circa 2 uur een golfbeweging maakt tussen de 30 en 42 graden. Ook zie je dat in de power gedrag. Nu bij buiten temperaturen tussen 3 en 5 graden, vind ik een COP gemiddelde van 3 nogal laag. Ik vermoed dat de schommelingen te groot zijn. Soms zijn de radiatoren behoorlijk warm en dan weer lauw. Nu kan ik overschakelen naar stooklijn. Maar in feiten kan ik met -20 en 9 en 15 graden mode met de temperaturen spelen. Stel dat ik de temperaturen te laag instelt, zal de WP dan de CV bij schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delacour
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Wij krijgen in december een Flint geinstalleerd. Beneden hebben we vvw en boven alleen op de badkamer vvw (slaapkamers verwarmen we met een split-unit), nu adviseert de installateur ons de Honeywell lyric t6 ipv onze huidige Google Nest v3.

Mijn vraag is welke thermostaat het beste overweg kan met de Flint of zit er geen verschil tussen beiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-06 09:07
Ik heb inmiddels meerdere offertes binnen maar twijfel enorm tussen de Flint en Sparrow.

Voordeel voor Flint: kleiner en stiller dan de Sparrow en daardoor makkelijker te plaatsen. Voor volledig gasloos moet ik later dan nog wel sww los oplossen dmv bijvoorbeeld een wpb.

Voordeel Sparrow: direct gasloos inclusief sww maar wel grote ingreep in een keer. Daarnaast is de Sparrow mogelijk wat aan de grote kant voor ons huis.

De details:
~600m3 jaarverbruik zonder sww
3kW op basis van Koevlaas formule
vv & radiatoren beneden 40m2
radiator boven 30m2
isolatie beneden goed, boven matig
Intergas HRe uit 2015

Wat denken jullie? Nu een Flint en later de gasketel er uit en een wpb er in of de Sparrow en alles in een keer?

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Voogel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:40:
Ik heb inmiddels meerdere offertes binnen maar twijfel enorm tussen de Flint en Sparrow.

Voordeel voor Flint: kleiner en stiller dan de Sparrow en daardoor makkelijker te plaatsen. Voor volledig gasloos moet ik later dan nog wel sww los oplossen dmv bijvoorbeeld een wpb.

Voordeel Sparrow: direct gasloos inclusief sww maar wel grote ingreep in een keer. Daarnaast is de Sparrow mogelijk wat aan de grote kant voor ons huis.

De details:
radiator boven 30m2
Intergas HRe uit 2015

Wat denken jullie? Nu een Flint en later de gasketel er uit en een wpb er in of de Sparrow en alles in een keer?
In een keer goed anders krijg je spijt met een dergelijk verbruik. Gasmeter plus cv onderhoud kost je 400 per jaar koop je 1750 kWh voor 😃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:26

De details:
radiator boven 30m2
Intergas HRe uit 2015

Waarom niet in een keer? Enige reden die ik kan bedenken is dat je nu het geld niet hebt om die stap te maken. Weet ook dat als je het in twee stappen doet je meer betaalt dan alles nu in één keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
GoEV6 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:43:
[...]

Waarom niet in een keer? Enige reden die ik kan bedenken is dat je nu het geld niet hebt om die stap te maken. Weet ook dat als je het in twee stappen doet je meer betaalt dan alles nu in één keer.
Eens, geld is niet echt de reden: Sparrow is fors groter en luider tov Flint dus dan kan hij sowieso niet op het dak en moet richting zijgevel met wat erfgrens uitdagingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco

De details:
radiator boven 30m2
Intergas HRe uit 2015

Toen ik tegen de installateur zei dat ik de Flint liever had omdat die stiller was, gaf hij aan dat de Flint weliswaar in dB op papier stiller is, maar dat een Sparrow met minder % hetzelfde vermogen kan leveren. Daarnaast zei hij dat de Sparrow intern beter is opgebouwd en dat de juist de resonantie minder is bij de Sparrow (Sparrow is opgebouwd uit EPP dat resonantie tegengaat, de Flint is van plaatstaal gemaakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:26
Voogel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:57:
[...]

Eens, geld is niet echt de reden: Sparrow is fors groter en luider tov Flint dus dan kan hij sowieso niet op het dak en moet richting zijgevel met wat erfgrens uitdagingen.
Dan wellicht verder kijken dan naar alleen WeHeat? Er zijn vast wel warmtepompen die all-electric zijn ook aan je andere wensen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Voogel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:57:
[...]

Bij mij komt de Sparrow op het platte dak te staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
jelleeelco schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:02:
[...]

Hout?
GoEV6 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:01:
[...]

Dan wellicht verder kijken dan naar alleen WeHeat? Er zijn vast wel warmtepompen die all-electric zijn ook aan je andere wensen voldoen.
Om eerlijk te zijn zie ik door de bomen al lang het bos niet meer…

WeHeat is licht qua gewicht en qua specs behoorlijk netjes + installateurs zoals coolblue geeft ook wel zekerheid.

[ Voor 54% gewijzigd door Voogel op 20-11-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Ja. Houten dak constructie met bitumen. Sparrow komt op 100cm lange rubbere bigfoots te staan, naast de schoorsteen.

Eerst een laag zware tegels, dan ontkoppelingsmat, dan weer tegel, dan die bigvoets en daarop de Sparrow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:49
MacD007 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:12:
[...]

Jup, notabene is dit ook uitdrukkelijk in de handleiding vermeld.
en nee, een dergelijke werkschakelaar is niet ATEX proof (want dan was deze waarschijnlijk duurder dan de warmtepomp zelf).
[Afbeelding]
Wat een gedoe toch iedere keer met propaan en werkschakelaars.
Voor propaan is het mij nog steeds niet helder op welke wetgeving de veiligheidszones nu gebaseerd zijn. Er zit minder gas in dan in de caravan. De hoeveelheid zit ruimt onder 5 kg, wat veel als grenswaarde wordt aangehouden.
Een werkschakelaar mag volgens de NEN 1010 ook zijn voorzien van een slotje als die niet in het zicht is aangebracht. Dus waarom niet gewoon een werkschakelaar met slotje bij de binnenunit. Ben je in 1 keer ook af van uitschakelen van de WP door baldadige jeugd.
We hebben het hier over kleine huis-installaties, niet over een groot industriegebouw of kantoor waar de verdeelinrichting 5 verdiepingen lager ligt.
Ik heb het gevoel dat er heel veel aandacht gaat naar dit soort bijzaken. In mijn ogen zijn die installaties nabij dakranden een veel groter risico i.v.m. valgevaar. In het echte leven vallen er meer mensen van een dak af dan dat er de wenkbrauwen kwijtraken door een propaan-explosie in de warmtepomp.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koplopert
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-06 19:38
Maandag komt CB langs voor een technische schouw voor de plaatsing van een Flint. Voor mij is geluid het belangrijkste punt.

Wellicht heb ik het gemist, maar is duidelijk welk getal kan worden ingevuld voor 'Geluidvermogenniveau' in de rekensheet van de overheid? Iets anders dan 37 dB op 1 meter kan ik niet vinden. dat is minder dan de Sparrow en BB, maar ik zou het toch precies willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Koplopert schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:30:
Maandag komt CB langs voor een technische schouw voor de plaatsing van een Flint. Voor mij is geluid het belangrijkste punt.

Wellicht heb ik het gemist, maar is duidelijk welk getal kan worden ingevuld voor 'Geluidvermogenniveau' in de rekensheet van de overheid? Iets anders dan 37 dB op 1 meter kan ik niet vinden. dat is minder dan de Sparrow en BB, maar ik zou het toch precies willen weten.
Even een open vraag:
Als geluid het belangrijkste punt is, waarom kies je dan voor het toestel waar het minst aan geluidsbeperkende elementen aan zijn toegevoegd? Dan ben je namelijk volledig afhankelijk van je installateur dat die deze voor je toevoegt om zo zorg te dragen voor een punt wat jij erg belangrijk vindt (massa en/of akoestische ontkoppeling).

37dB is inderdaad waar ik ook bij uitkom, maar dat is theorie, bovenstaande is praktijk (bromtoon is geen decibels luid maar voor sommigen wel een inbreuk op het comfortabel wonen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:02:
[...]

Kan je dan niet beter voor de Blackbird P60 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-06 12:03
Carboy54 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:24:
Dit jaar bestellen en volgend jaar plaatsen valt binnen de overgangsregeling en levert dus extra subsidie op.
Dat snap ik, maar is er al iemand die een offerte voor een BB P60 kan maken (laatste info van WeHeat is nog steeds dat ie vanaf 15 december beschikbaar is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
RNacoustics schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:39:
[...]

Die staat niet meer op de site van WeHeat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koplopert
Even een open vraag:
Als geluid het belangrijkste punt is, waarom kies je dan voor het toestel waar het minst aan geluidsbeperkende elementen aan zijn toegevoegd? Dan ben je namelijk volledig afhankelijk van je installateur dat die deze voor je toevoegt om zo zorg te dragen voor een punt wat jij erg belangrijk vindt (massa en/of akoestische ontkoppeling).

37dB is inderdaad waar ik ook bij uitkom, maar dat is theorie, bovenstaande is praktijk (bromtoon is geen decibels luid maar voor sommigen wel een inbreuk op het comfortabel wonen)
Misschien had ik het anders moeten formuleren. Ik maak me niet zozeer zorgen over het geluid, maar ik wil me wel graag aan de regels houden als het gaat om geluid. Het gaat om plaatsing in de achtertuin van een rijtjeshuis van 5 meter breed. Om uit te rekenen of dat mag volgens de rekensheet, heb ik de waarde voor 'geluidvermogenniveau' nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torbs
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:44
Koplopert schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:54:
[...]

Misschien had ik het anders moeten formuleren. Ik maak me niet zozeer zorgen over het geluid, maar ik wil me wel graag aan de regels houden als het gaat om geluid. Het gaat om plaatsing in de achtertuin van een rijtjeshuis van 5 meter breed. Om uit te rekenen of dat mag volgens de rekensheet, heb ik de waarde voor 'geluidvermogenniveau' nodig.
Dit staat er op de website van WeHeat:
Vraag
Hoeveel geluid maakt de Flint?
Antwoord
Met een geluidsniveau van slechts 37dB(A), is de Flint van Weheat praktisch fluisterstil. Dit is gemeten volgens de EN-12102 norm op een afstand van één meter, vergelijkbaar met het volume van een zacht gesprek.

Voor de rekentool van de overheid is er ook een geluidsvermogen benodigd bij A7/W35.
Deze is: Lwa-MAX 48dB(A)
Tonaal waarde K1 = 0 dB(A)
https://support.weheat.nl...t-de-Flint?language=nl_NL

Voor de berekeningen zou je 48dB moeten gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louis
[...]

Dat zou ik ook altijd doen... Ik heb zelf de P80 op platte dak staan werkt super.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flintstone087
Delacour schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:40:
Wij krijgen in december een Flint geinstalleerd. Beneden hebben we vvw en boven alleen op de badkamer vvw (slaapkamers verwarmen we met een split-unit), nu adviseert de installateur ons de Honeywell lyric t6 ipv onze huidige Google Nest v3.

Mijn vraag is welke thermostaat het beste overweg kan met de Flint of zit er geen verschil tussen beiden?
Exact mijn situatie. De Google Nest is er inmiddels uit (jammer mooi ding) want werkte niet echt goed met de Flint. Vooral omdat de kamertemperatuur niet doorgegeven wordt. Heb nu de T6 en die werk inderdaad goed. Prima advies dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Louis schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:01:
[...]

Dat zou ik ook altijd doen... Ik heb zelf de P80 op platte dak staan werkt super.
Bij mij ook sinds 2 weken. Ben nog wel aan het tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koplopert
Torbs schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:57:
[...]

Voor de berekeningen zou je 48dB moeten gebruiken
Ah, dank. Inderdaad gemist, blijkbaar. Dat is een mooie waarde en maakt het mogelijk de Flint te plaatsen binnen de regels in mijn tuintje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• diekgait
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12-06 13:58
Ik heb sinds vorige week de Flint draaien, aangesloten op 55m2 vloerverwarming en dat draait top. Voor het warmwater heb ik er een LG WH27S bijgenomen. Mijn beweeg redenen:
- Goedkoper dan Sparrow Full electric.
- Flint is zwaar genoeg voor mijn woning.
- Flint is kleiner en stiller(Hij is echt fluisterstil)

Tot zover dat. Nu mijn vraag, ik zie een enorm verschil tussen wat mijn Homewizzard KWH meter meet aan verbruik en wat de flint raporteert. Bij laag vermogen +-350 watt lijkt het wel aardig te kloppen maar bij hoger vermogen totaal niet. Op dit moment geeft HW bijvoorbeeld 725 watt aan terwijl de Flint 535 wat aangeeft. De COPP die wordt aangegeven in de app klopt dus totaal niet.

Zijn er meer Flint of Sparrow/Blackbird gebruikers die dit ook hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

Die is nog niet leverbaar, zal wss duurder zijn (BB P80 was 4k duurder) en denk niet dat er veel verschil zit in resonantie tussen die twee (blackbird is wat luider). Plus...denk niet dat ik de ruimte op het platte dak heb voor een BB. Dak ligt al redelijk vol met zonnepanelen en wil er nog wel langs kunnen lopen. De Sparrow heeft dezelfde maten als de Flint, is alleen wat hoger.

Dak is hoog, derde verdieping. Denk niet dat ik hem ga horen blazen. Was meer bezorgd over eventuele resonantie / brom, maar installateur heeft aangegeven dat goed in de gaten te houden en als het moet, extra maatregelen te nemen.

[ Voor 19% gewijzigd door jelleeelco op 20-11-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:17:
[...]

Die is nog niet leverbaar...en denk niet dat er veel verschil zit in resonantie tussen die twee (blackbird is wat luider).

Dak is hoog, derde verdieping. Denk niet dat ik hem ga horen blazen. Was meer bezorgd over eventuele resonantie / brom, maar installateur heeft aangegeven dat goed in de gaten te houden en als het moet, extra maatregelen te nemen.
Vangt de Sparrow niet meer wind bij zo'n hoogte? Hij staat immers recht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:22:
[...]

Vangt de Sparrow niet meer wind bij zo'n hoogte? Hij staat immers recht op.
Hij komt vlak voor de schoorsteen te staan dus sowieso niet volledig in de wind. En dan nog, hij zit vast aan 100cm lange bigfoots, weegt 72kg... dat gaat echt niet omwaaien (ook daar hebben ze naar gekeken)
Pagina: 1 ... 27 ... 90 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.