wbdj schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:05:
[...]
Heb ook evohome icm vvw klep en aan/uit sturing. Was met cv veel zuiniger dan modulerende sturing die ik eerst had (cv ketel moduleerde nu gewoon zelf).
Krijg nu BB. Installateur heeft obv advies weheat besloten klep te laten zitten, omdat het toch zuiniger zou zijn. Minder liters warm water vs meer liters lauw water. Ben benieuwd naar resultaten komende maanden.
Dank voor je reactie! Wel apart, dus een heel ander advies. Ik ben zelf ook van opentherm naar aan/uit gegaan met de evohome nadat ik vloerverwarming had. En ja, inderdaad zuiniger. Maar dat ligt aan het feit dat een klep aan/uit gestuurd wordt en daar past opentherm minder bij. En ja, mijn ketel moduleert zelf ook terug naar een lagere aanvoer temperatuur op basis van de retour temperatuur.
Maar je opmerking "liever minder liters warmer water dan veel liters lauw water" (als ik je tenminste goed begrijp) is juist niet correct. Dit geldt idd voor CV installaties, maar juist niet voor warmtepompen. Die draaien liever een lange tijd met lage aanvoer temperatuur (veel liters lauw water) dan korte(re) tijd met hoge(re) aanvoer temperatuur (minder liters met warmer water). Dan zijn ze ten eeste veel efficienter (hogere COP, lager verbruik) en ten tweede is het beter voor de levensduur van je warmtepomp. Die slijt vooral door het aan/uit gaan van de compressor, dus lange runs zijn beter dan korte runs.
Daarnaast is flow juist heel belangrijk. Dus, veel liters, lauw water (hoe lager de aanvoer temperatuur des te hoger de COP). Een klep doet niets anders dan de flow belemmeren: het weerhoudt de warmtepomp om water in de vloer te brengen. Ik snap echt niet dat het geadviseerd wordt om de klep te laten zitten. Daarbij komt, opentherm of aan/uit, de klep is altijd AAN of UIT. En als bij Aan/Uit er bv 20% warmtevraag is voor de VV zone, dan betekent dat dat de ketel aanstaat, maar de klep per 10 minuten slechts 2 minuten open staat. Al het warme water gaat via de bypass zo terug naar de ketel. Hier werd ik (met name door de opentherm module) knettergek van - die klep flipperde soms meerdere keren achter elkaar. Met Aan/uit aansturing is het beter geworden, maar nog steeds open/dicht per 10min, afhankelijk van de warmtevraag.
Ik heb dit opgelost door tussen de BDR91T en de klep een Shelly1 te zetten, met een vertraging. Als de BDR91T een AAN signaal geeft, gaat de klep open. Geeft de BDR91T een UIT signaal, dan gaat in de Shelly een timer lopen en geeft pas na 15min het UIT signaal aan de klep. Mocht in de tussentijd de BDR91T weer een AAN signaal versturen, dan is de timer weer uit en begint het van voren af aan.
Met name dit heeft heel veel rust gebracht en veel prettiger stookgedrag.
@
Carboy54 of @
Stoker ik laat me graag corrigeren
[
Voor 22% gewijzigd door
jelleeelco op 19-11-2024 09:32
]