Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-06 16:35
Hier wat er na een paar dagen uit het magneetfilter komt. Bijna echte cola!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsPKNKmtOUkrgGSRGIAhaJhpiJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysqZxQhEAQfTWecIdcEDa7d5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-06 22:16
Dane schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:37:
Gister bij ons de Sparrow P60 laten plaatsen als hybride opstelling met een Remeha Avanta ketel.
Voornamelijk om de vloerverwarming op de bg en badkamer te voorzien van warmte.
Er is een behoorlijk leidingstelsel bijgekomen.
Nu keek ik vanmorgen nog eens naar de nieuwe installatie en valt me op de de aanvoer en retour van de CV, zoals het lijkt "open" aan elkaar verbonden te zijn. In de documentatie van Weheat vind ik nergens zo'n tussenstuk verbinding. Misschien kan iemand dit verklaren.
De installatie lijkt zover goed te draaien overigens, gister na de inbedrijfstelling moest het huis weer opgewarmd worden hiervoor maakte hij de 1e run wel gebruik van de CV & de Sparrow tegelijk.
Vanmorgen heeft de Sparrow gedraaid en dit zonder de hulp van de CV.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi dat het gelukt is! Zon openverdeler is idd gemakkelijk en goedkoop zelf te maken, zelf had ik er alleen 2 terugslagkleppen erbij geplaatst; 1 in de aanvoer van de cv (staat de cv uit, dan stroomt er niks doorheen) en 1 onder de Weheat pomp (water kan maar 1 kant op.)

Wat zit er boven het T stuk van de vuilafscheider?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:36

AirX

Tweak Guru

Nog even een hersenspinsel dat ik graag aan jullie voorleg:

zou het qua COP en totale elektriciteitsverbruik efficiënter zijn om de hele woning te verwarmen ipv alleen de begane grond? In dat geval zou je namelijk ook op de begane grond waarschijnlijk met een lagere aanvoertemperatuur kunnen verwarmen, omdat je minder of geen warmteverlies naar de eerste verdieping hebt. En dat komt de COP weer ten goede. Bovendien kun je waarschijnlijk langere runs maken, want je hebt net wat meer vermogen nodig, maar dit tegen een betere COP.

Ben benieuwd naar jullie inzichten.

[ Voor 4% gewijzigd door AirX op 15-11-2024 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lm8pn3CP_LmTn4bWsJFhNyN8cew=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3f3QRjebtsnhbEA5POsSQjOX.png?f=fotoalbum_large

Dik tevreden met de prestaties nu de Flint met andere thermostaat, (Honeywell T6) draait zoals moet. Probleem dat cv ging ‘helpen’ is verdwenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Flintstone087 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:40:
[Afbeelding]

Dik tevreden met de prestaties nu de Flint met andere thermostaat, (Honeywell T6) draait zoals moet. Probleem dat cv ging ‘helpen’ is verdwenen.
Welkom in de wondere wereld van Tado...
AirX schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:38:
Nog even een hersenspinsel dat ik graag aan jullie voorleg:

zou het qua COP en totale elektriciteitsverbruik efficiënter zijn om de hele woning te verwarmen ipv alleen de begane grond? In dat geval zou je namelijk ook op de begane grond waarschijnlijk met een lagere aanvoertemperatuur kunnen verwarmen, omdat je minder of geen warmteverlies naar de eerste verdieping hebt. En dat komt de COP weer ten goede. Bovendien kun je waarschijnlijk langere runs maken, want je hebt net wat meer vermogen nodig, maar dit tegen een betere COP.

Ben benieuwd naar jullie inzichten.
Hier zijn tientallen artikelen over geschreven.... De algehele consensus is volgens mij binnen de hele thermische schil te verwarmen. Check ook even dit:

YouTube: Why NOT to ZONE Heat Pumps! or boilers.. (SURPRISING RESULTS!!)

[ Voor 49% gewijzigd door Razer op 15-11-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:12
Razer schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:44:
[...]

Welkom in de wondere wereld van Tado...
Uh, het is toch de Weheat die de CV aanstuurt, niet de thermostaat?
Of je nu een Honeywell of een Tado hebt, dit moet niet uitmaken voor het gedrag van de CV lijkt mij.

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
gratiz schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:24:
[...]

Uh, het is toch de Weheat die de CV aanstuurt, niet de thermostaat?
Of je nu een Honeywell of een Tado hebt, dit moet niet uitmaken voor het gedrag van de CV lijkt mij.
Lijkt mij wel, want je thermostaat geeft een warmtevraag af en als die te nerveus is, reageert je Tado daar op.
Als die thermostaat om de 10 minuten zegt, hey doe maar warmte, en 20 minuten later, stop er maar weer mee dan volgt de control unit van de warmtepomp dit gewoon.

(Overigens kom je dat in genoeg verschillende warmtepomp topics en in het Tado topic hier op Tweakers ook tegen).

[ Voor 25% gewijzigd door Razer op 15-11-2024 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:14
jelleeelco schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:16:
[...]

Wordt dat dan gebruikt voor defrosting of juist niet? Of is dit bv als je een zone-regeling hebt en alleen een vloerverwarming permanent open hebt staan?
Hier zit ie in de retour om systeem inhoud te vergroten met 50L als alle slaapkamers dicht staan,
Maar ook om te helpen bij defrost

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
Razer schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:31:
[...]

Lijkt mij wel, want je thermostaat geeft een warmtevraag af en als die te nerveus is, reageert je Tado daar op.
Als die thermostaat om de 10 minuten zegt, hey doe maar warmte, en 20 minuten later, stop er maar weer mee dan volgt de control unit van de warmtepomp dit gewoon.

(Overigens kom je dat in genoeg verschillende warmtepomp topics en in het Tado topic hier op Tweakers ook tegen).
Je bedoelt dat de Tado te aggressief is met de gevraagde watertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:49
Tijgerkracht schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:37:
[...]

Hier zit ie in de retour om systeem inhoud te vergroten met 50L als alle slaapkamers dicht staan,
Maar ook om te helpen bij defrost
Ja, dat lijkt me ook een 'ok' reden. De installateur heeft volgens mij maar 1 wilo pomp in het systeem gepland, dat zou dus betekenen dat ze het ook in de retour willen plaatsen.

@Carboy54 is dat wel OK? Buffervat in de retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:06

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:24:
[...]

Ja, dat lijkt me ook een 'ok' reden. De installateur heeft volgens mij maar 1 wilo pomp in het systeem gepland, dat zou dus betekenen dat ze het ook in de retour willen plaatsen.

@Carboy54 is dat wel OK? Buffervat in de retour?
Als volume vergroting en serieel JA

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:13
jelleeelco schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:57:
[...]

Ik heb die installatie handleiding even doorgelezen, maar ik zie er geen aansluitschema in staan voor een buffervat in serie op de retour? Is dat een betere optie?

Als ik de vloerverwarming beneden (8 groepen, 75m2), badkamer radiator, grote radiator in de gang, kleine Jaga strada op toilet, en (eventueel) de T22 (120x60cm) op de studeerkamer altijd open laat staan, dan heeft het systeem toch voldoende capaciteit om een buffervat weg te laten?

Mijn zwager stuurde mij echter dit artikel, waarin wordt gesteld dat je eigenlijk altijd een buffervat moet hebben... TENZIJ het een hybride is, en er voldoende afgifte is (en er geen naregeling is, maar ik weet niet wat een naregeling is :) ).

https://hoomie.online/ins...demy/buffervat-warmtepomp

Er staan dan weer wel dat een parallel buffervat juist weer goed is omdat het de warmtepomp en het afgiftesysteem hydrolisch van elkaar scheidt. Maar is dit niet alleen maar een extra blokkade dat de flow belemmert? En is het verschil van 20L (40L voor de Flint, 60L voor de Sparrow) een reden om een buffervat te installeren?
Zeker als je vloerverwarming hebt complete onzin.
Ik heb zelf een warmtepomp met vloerverwarming en nogal een tweaker en heb een onafhankelijke temperatuur sensor in de vloer zitten.
Als de warmtepomp aan staat en 3000W levert is warmt die met 0.4graad per uur op. Als die uit staat koelt de vloer met 0.1 graad per uur af. Die enorm grote betonnen plaat buffert de boel echt vele malen meer dan een vaatje van 50 liter.

Kan je gewoon uitrekenen.
Water heeft soortelijke warmte van 4186 J/kg K.
Een J is gelijk aan 1 watt seconde, dus dat komt overeen met 4186/3600 =1,163Wh/kg K. Dus met een vaatje van 50liter: 50 x 1,163 =58,15 Wh/K.
Dus als de warmtepomp zoals in mijn geval 3000W levert 58,15/3000 =0,0194 uur, oftewel 0,0194 x60 =1,164 minuten om 1 graad op te warmen.

Kortom… het vaatje warmt in 1 minuut 1 graad op terwijl mijn vloer in een uur minder dan een halve graad opwarmt. Het buffer vaatje “buffert” dus 120x zo slecht als de vloer.

Onzin dus.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvLa
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-06 21:38
jelleeelco schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:48:
[...]

Wow...dat is best een schokkend artikel... Maar ik snap wel de conclusie..je buffervat parallel aansluiten werkt dus eigenlijk als een soort mengverdeler en de WP moet extra warmte opwekken om de temp van het buffervat op peil te houden voordat het de woning ingaat.

Heb ik dat zo goed begrepen? Buffervat kan in mijn geval dus achterwege blijven. Of zou je een buffervat op de retour aansluiten? of krijg je dan dezelfde poblemen?
De sparrow documentatie en dit artikel tonen beiden een parallel buffervat maar zijn niet hetzelfde. De eerste heeft twee aansluitingen. Als er genoeg radiatoren openstaan dan stroomt er geen water door het buffervat maar gaat het rechtstreeks van de warmtepomp naar de radiatoren. Er is dus geen menging en rendementsverlies zoals in de tweede.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smart-
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-06 13:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcHWgXaSUKCqxnKC1pyGSNCZzHQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vWIsQPXprX5FZDc9JU4SK72P.png?f=fotoalbum_large

Met de laatste Homeassistant update is de WeHeat integratie helaas omgevallen :-(. nog even niet updaten dus.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Logger: homeassistant.config_entries
Bron: config_entries.py:635
Eerst voorgekomen: 23:38:35 (2 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 23:39:27

Error setting up entry Weheat cloud for weheat
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 635, in __async_setup_with_context
    result = await component.async_setup_entry(hass, self)
             ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/weheat/__init__.py", line 36, in async_setup_entry
    discovered_heat_pumps = await HeatPumpDiscovery.discover_active(API_URL, token)
                            ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/weheat/abstractions/discovery.py", line 26, in discover_active
    response = HeatPumpApi(client).api_v1_heat_pumps_get_with_http_info('', 0, 1000, DeviceState.NUMBER_3 ,async_req=True).get()
               ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/multiprocessing/pool.py", line 774, in get
    raise self._value
  File "/usr/local/lib/python3.12/multiprocessing/pool.py", line 125, in worker
    result = (True, func(*args, **kwds))
                    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/weheat/api_client.py", line 221, in __call_api
    raise e
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/weheat/api_client.py", line 211, in __call_api
    response_data = self.request(
                    ^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/weheat/api_client.py", line 443, in request
    return self.rest_client.get_request(url,
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/weheat/rest.py", line 266, in get_request
    return self.request("GET", url,
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/weheat/rest.py", line 258, in request
    raise ServiceException(http_resp=r)
weheat.exceptions.ServiceException: (500)
Reason: Internal Server Error
HTTP response headers: HTTPHeaderDict({'Server': 'nginx/1.18.0 (Ubuntu)', 'Date': 'Fri, 15 Nov 2024 22:38:35 GMT', 'Content-Type': 'application/json; charset=utf-8', 'Transfer-Encoding': 'chunked', 'Connection': 'keep-alive', 'api-supported-versions': '1.0'})
HTTP response body: "Oops something went wrong, please try again later."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Satefan schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:21:

[Afbeelding]
Dank, ik denk dat hiermee de diskussie wel of geen vuilfilter men nu wel kan sluiten. heel mooi voorbeeld dat deze dingen gewoon nut hebben.
Deze troep wil je gewoon niet in je warmtewisselaar van je warmtepomp hebben.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13:54
Satefan schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:21:

[Afbeelding]
Ik ga het ook even controleren. Heb oude gietijzeren radiatoren (wel nieuwe leidingen), kon wel eens een zooitje troep uit komen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
RNacoustics schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:47:
[...]

Ik ga het ook even controleren. Heb oude gietijzeren radiatoren (wel nieuwe leidingen), kon wel eens een zooitje troep uit komen. _/-\o_
Hopelijk plaats je er dan ook een foto van :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
Heb ook even de vuilafscheider afgetapt. Valt mij nog mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urlM_wvANA9JW85_I3zpPqbyac4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1d44WyUVjUC8bL3GZKNNeJf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zX_gHCkEyjwDCyNMghMB0GFcFNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HubuS15XAOFroXB3aAsgkLKC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoker
RNacoustics schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:25:
Heb ook even de vuilafscheider afgetapt. Valt mij nog mee.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even de pomp uitzetten, dan de magneet eraf halen. Daarna een liter of wat eruit tappen met een de kraan vol open, dan wordt er troep meegeblazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Zijn warmtepompen daar gevoelig voor? Leidingen in mijn huidige woning zijn ook goor, maar heb nooit iets gemerkt aan de CV.

In mijn nieuwe woning komt de BB ook met een vuilafscheider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

STIMPPYYY schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:02:
Zijn warmtepompen daar gevoelig voor? Leidingen in mijn huidige woning zijn ook goor, maar heb nooit iets gemerkt aan de CV.

In mijn nieuwe woning komt de BB ook met een vuilafscheider.
Daar is een warmtewisselaar gevoelig voor en kan verstopt raken.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Stoker schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:32:
[...]

Even de pomp uitzetten, dan de magneet eraf halen. Daarna een liter of wat eruit tappen met een de kraan vol open, dan wordt er troep meegeblazen
Dank voor de tip _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Stefannn schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:45:
[...]

Zeker als je vloerverwarming hebt complete onzin.
Ik heb zelf een warmtepomp met vloerverwarming en nogal een tweaker en heb een onafhankelijke temperatuur sensor in de vloer zitten.
Als de warmtepomp aan staat en 3000W levert is warmt die met 0.4graad per uur op. Als die uit staat koelt de vloer met 0.1 graad per uur af. Die enorm grote betonnen plaat buffert de boel echt vele malen meer dan een vaatje van 50 liter.

Kan je gewoon uitrekenen.
Water heeft soortelijke warmte van 4186 J/kg K.
Een J is gelijk aan 1 watt seconde, dus dat komt overeen met 4186/3600 =1,163Wh/kg K. Dus met een vaatje van 50liter: 50 x 1,163 =58,15 Wh/K.
Dus als de warmtepomp zoals in mijn geval 3000W levert 58,15/3000 =0,0194 uur, oftewel 0,0194 x60 =1,164 minuten om 1 graad op te warmen.

Kortom… het vaatje warmt in 1 minuut 1 graad op terwijl mijn vloer in een uur minder dan een halve graad opwarmt. Het buffer vaatje “buffert” dus 120x zo slecht als de vloer.

Onzin dus.
Nu ga ik twijfelen of inderdaad het buffervat niet weg kan als de blackbird wordt geplaatst.
Beneden 7 groepen, totaal 80m2
Boven 4 groepen vloer
Badkamer Jaga staat altijd open
Gang staat altijd open
Fancoil in werkkamer altijd open

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Tijgerkracht schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:54:
[...]

Nu ga ik twijfelen of inderdaad het buffervat niet weg kan als de blackbird wordt geplaatst.
Boven 4 groepen vloer
Gang staat altijd open
Hier is de 'verkoper' er ook helemaal van overtuigd. Tijdens de schouw nog maar eens wat kritische vragen stellen. Het is vervelend om in een situatie te komen waarbij de installateur niet 'zijn' gewenste oplossing plaats. Bij issues heb je dan een uitdaging vermoed ik. Aan de andere kant, een buffervat kan atlijd nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-06 15:32
Die installateurs pakken allemaal marge op buffervat, dus logisch dat ze het proberen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Satefan
Prachtige lange run vandaag. Om 08:00 heeft er een DHW run gedraaid en daarna is het 'normale' verwarmen gestart. Ik heb de doeltemperatuur iets verhoogt (ben nog een beetje op zoek naar comfort vs verbruik).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ak9ABBUl3y6k7kH0KwdH4PCM9aI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o9Jmn2CTqwGrN7sVosRMc2sd.png?f=fotoalbum_large

De BB draait mooi rustig op 20% van het vermogen om langzaam maar zeker naar de gewenste temperatuur te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
STIMPPYYY schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:05:
[...]

Hier is de 'verkoper' er ook helemaal van overtuigd. Tijdens de schouw nog maar eens wat kritische vragen stellen. Het is vervelend om in een situatie te komen waarbij de installateur niet 'zijn' gewenste oplossing plaats. Bij issues heb je dan een uitdaging vermoed ik. Aan de andere kant, een buffervat kan atlijd nog?
Punt is, ik heb nu een 50L buffervat, maar als die met de blackbird binnen een paar minuten op temperatuur is, dan heeft ie eigenlijk weinig zin.
Had er zelf nog nooit aan gerekend; en een vloer heeft inderdaad veel meer warmtecapaciteit.

Sterker 3 van de 4 installateurs willen perse een parallel buffervat plaatsen en zien het als noodzakelijk voor de flow.

Daar ben ik door een post een paar items terug helemaal niet meer van overtuigd.

Daarnaast is er ook een 3kW backup voor het geval er onvoldoende warmte is voor een defrost, maar dat zie ik alleen gebeuren bij zeer koud weer waar de blackbird dan ook nog eens twee weken uit heeft gestaan. Ook dan heeft het buffervat geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
even een vraag, wie heeft een CE verklaring bij zijn WeHeat warmtepomp gekregen? en zou je die eens hier kunnen posten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Satefan schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:42:
Prachtige lange run vandaag. Om 08:00 heeft er een DHW run gedraaid en daarna is het 'normale' verwarmen gestart. Ik heb de doeltemperatuur iets verhoogt (ben nog een beetje op zoek naar comfort vs verbruik).

[Afbeelding]

De BB draait mooi rustig op 20% van het vermogen om langzaam maar zeker naar de gewenste temperatuur te werken.
Bij mij ook. Met dit zachte weer, (buiten zo'n 11 graden) hele dag zo'n 20% vermogen, zo'n 500 watt power in, watertemperatuur rond de 27 graden (en dat met good old radiatoren) en COP van 5,3 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
MacD007 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:46:
even een vraag, wie heeft een CE verklaring bij zijn WeHeat warmtepomp gekregen? en zou je die eens hier kunnen posten ?
Dat geef toch de fabrikant af? Vanwaar je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RNacoustics schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:54:
[...]

Dat geef toch de fabrikant af? Vanwaar je vraag?
omdat je deze dus niet bij de fabrikant (WeHeat) op de site kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-01 16:58
Te laat, hier is hij ook stuk. Pomp draait net een dag en wilde wat automations gaan maken.
Backup teruggezet maar nog steeds kapot |:(
smart- schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:43:
[Afbeelding]

Met de laatste Homeassistant update is de WeHeat integratie helaas omgevallen :-(. nog even niet updaten dus.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 635, in __async_setup_with_context
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/weheat/__init__.py", line 36, in async_setup_entry
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/weheat/abstractions/discovery.py", line 26, in discover_active
    response = HeatPumpApi(client).api_v1_heat_pumps_get_with_http_info('', 0, 1000, DeviceState.NUMBER_3 ,async_req=True).get()
               ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    raise self._value
                    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/weheat/api_client.py", line 221, in __call_api
    raise e
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/weheat/api_client.py", line 211, in __call_api
                    ^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/weheat/api_client.py", line 443, in request
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/weheat/rest.py", line 266, in get_request
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/weheat/rest.py", line 258, in request
HTTP response headers: HTTPHeaderDict({'Server': 'nginx/1.18.0 (Ubuntu)', 'Date': 'Fri, 15 Nov 2024 22:38:35 GMT', 'Content-Type': 'application/json; charset=utf-8', 'Transfer-Encoding': 'chunked', 'Connection': 'keep-alive', 'api-supported-versions': '1.0'})

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
Tijgerkracht schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:54:
[...]

Boven 4 groepen vloer
Gang staat altijd open
Een buffervat is vooral bedoeld om “snel en vaak aan en uit” van een warmtepomp te voorkomen.
In geval van vloerverwarming is dat dus sowieso onzin want de bufferwerking van zo’n betonplaat is vele malen hoger dan van een bescheiden vaatje.
In plaats van elke 10 minuten aan/uit kan de pomp met een buffervat in een half uur het vat opwarmen hetgeen dan in het uur erna de warmte weer langzaam afgeeft terwijl de warmtepomp uit staat.
Eenmaal in modulerende regime heeft een buffervat geen enkele toegevoegde waarde meer en kost zelfs rendement omdat je het op een hogere temperatuur stookt dan dat je voor de radiatoren nodig hebt.

Eigenlijk werkt het met name goed in geval van:
- geen vloerverwarming
- niet zo heel veel radiatoren
- een aan/uit warmtepomp die dus niet (of maar heel weinig) kan moduleren.
- en dan moet het vat wel serieus groot zijn. Persoonlijk zou ik 1000 liter pas nuttig vinden.

Tegenwoordig (en zeker de weheat) moduleren bijna alle warmtepompen dus heb je sowieso al minder last van snelle schakeling. Als je dan ook nog “best veel radiatoren hebt” dan zorgen die met zijn allen al voor genoeg bufferwerking.
Met name begin herfst, eind winter kan je last hebben van “te vaak aan/uit” omdat de warmte behoeft van het huis dan vrij minimaal is ten opzichte van de minimale stand (onderlimiet van modulatie) van de warmtepomp.
In plaats van een buffervat is het eigenlijk veel eenvoudiger om in die seizoenen gewoon een grotere delta T in te stellen (dus grotere temperatuur schommelingen toe te staan). Een graadje te warm stoken is in die nog vrij warme periode ook eigenlijk helemaal niet erg.
Sowieso… een buffervat werkt ook alleen maar omdat het op een hogere temperatuur gestookt wordt als dan dat je nodig hebt dus daar heb je dat “hoger dan strict nodig” sowieso al aan je broek.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
MacD007 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:27:
[...]

omdat je deze dus niet bij de fabrikant (WeHeat) op de site kunt vinden.
Ik zie wel bij CE een QR code.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyKRXR7zADw8OGQJZEUrlu0mG4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUCmGmhPID2Kz7TiZTSF3ZTP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
Je kan overwegen om de aansluitingen van de leidingen op de WeHeat nog even te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
Satefan schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:44:
Je kan overwegen om de aansluitingen van de leidingen op de WeHeat nog even te isoleren.
Toevallig overweeg ik dit zelf ook. Bij mij ziet het er vergelijkbaar uit.
Welk materiaal kan ik hier het beste voor gebruiken? Iemand een goede tip? (Eventueel met link)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ribbelslangetje erop en folie erom heen en klaar. Die folie is over enkele jaren versleten of opgevreten door de vogels. Het verschil tussen in een dag monteren of wat meer in tijd investeren en het in 1x goed doen. Bij voorkeur met buiten geïsoleerde MLB van Henco of Uponor geeft minder weerstand dan ribbelbuis met extra isolatielaag van armaflex of gelijksoortig en zoveel mogelijk in een alu of pvc mantel. Minimale binnendiameter 26 mm. Work in progress.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmL3ke641KUx8ArerEMHt2v-HFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaRAHd0Akj06NowjDsw3cpvu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 17-11-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ik verwacht dat je dus geen papieren cq digitaal versie van de CE verklaring, formeel "verklaring van overeenstemming" genoemd hebt gekregen (wat daar overigens op staat is in EU richtlijnen vastgelegd.

Als je dus geen document gekregen hebt heb je infeite een illegaal apparaat op je dak staan, dat CE teken (het is dus geen merkteken) is zeker bij dit soort producten niet voldoende. Formeel zou je de warmtepomp niet eens in bedrijf mogen hebben, gelukkig voor jou zal daar echter niet op gehandhaafd worden.
WeHeat zou hier dus wel problemen mee kunnen krijgen als de toezichthouder hier wind van krijgt.

Sorry zeer slordig van WeHeat.
De foto die je geplaatst hebt is van een dermate slechte kwlaiteit dat je van deze geen scan van de QR code kunt maken, maar ik verwacht eigenlijk dat het een link is naar de site van Weheat of naar de handleiding. (maar dat is dus een gok).
Ik zou hier dus gewoon even een mailtje aan wagen en WeHeat vragen om een verklaring van overeenstemming van je type warmtepomp. (die is dus op merk en type gebassserd)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:56:
[...]

Ribbelslangetje erop en folie erom heen en klaar. Die folie is over enkele jaren versleten. Het verschil tussen in een dag monteren of wat meer in tijd investeren en het in 1x goed doen. Bij voorkeur met buiten geïsoleerde MLB van Henco of Uponor geeft minder weerstand dan ribbelbuis met extra isolatielaag van armaflex of gelijksoortig en zoveel mogelijk in een alu of pvc mantel. Work in progress. Wordt vervolgd.

[Afbeelding]
Ik had van de installateur begrepen dat zij deze ook gebruiken. Hij vertelde dat sommige folies zelfs door vogels worden kapot getrokken...

Heb zelf een aantal jaren antennes op het dak gehad en met UV bestendige folie draden vastgezet. Vergeet die "na een paar jaar" maar. Na een jaar is het idd al half vergaan...

Kom wel (dankzij dit forum) tot de conclusie, GEEN buffervat. Nog net geluisterd naar Patrick Schimmel bij De Groene Nerds podcast; hij begon ook over hoe ZEER belangrijk een buffervat is. Bijzonder toch, zoveel experts en toch zoveel uiteenlopende meningen.

Enige dat ik me kan voorstellen is een buffervat in de retour, maar dat kan idd later ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MacD007 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:14:
[...]

Ik verwacht dat je dus geen papieren cq digitaal versie van de CE verklaring, formeel "verklaring van overeenstemming" genoemd hebt gekregen (wat daar overigens op staat is in EU richtlijnen vastgelegd.

Als je dus geen document gekregen hebt heb je infeite een illegaal apparaat op je dak staan, dat CE teken (het is dus geen merkteken) is zeker bij dit soort producten niet voldoende. Formeel zou je de warmtepomp niet eens in bedrijf mogen hebben, gelukkig voor jou zal daar echter niet op gehandhaafd worden.
WeHeat zou hier dus wel problemen mee kunnen krijgen als de toezichthouder hier wind van krijgt.

De foto die je geplaatst hebt is van een dermate slechte kwlaiteit dat je van deze geen scan van de QR code kunt maken, maar ik verwacht eigenlijk dat het een link is naar de site van Weheat of naar de handleiding. (maar dat is dus een gok).
Ik zou hier dus gewoon even een mailtje aan wagen en WeHeat vragen om een verklaring van overeenstemming van je type warmtepomp. (die is dus op merk en type gebassserd)
Die krijg ik bij geen enkel merk meegeleverd met de warmtepomp. Staan wellicht op de site maar geen exemplaar in de doos. Is dus niet altijd gebruikelijk 😅😅

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoker
Satefan schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:42:

[Afbeelding]

Als je deze run ziet: een Wp zonder bufferVAT.

Hij pendelt dus niet bij hoge buitentemperatuur temperaturen, hij kan ver terug moduleren, hij draait een run van x aantal uur.

Oké defrosten misschien? Maar als je de minimale hoeveelheid water in de systeem in acht neemt..

Waarom moetje dan een extra vat hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Stoker op 17-11-2024 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
Ga ik zeker doen. CB neemt het niet zo nauw. Ik heb dat ook in de feedback bij hun aangegeven, o.a. de matige afwerking van het leidingwerk.

[ Voor 16% gewijzigd door RNacoustics op 17-11-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Carboy54 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:25:
[...]

Die krijg ik bij geen enkel merk meegeleverd met de warmtepomp. Staan wellicht op de site maar geen exemplaar in de doos. Is dus niet altijd gebruikelijk 😅😅
heel eenvoudig, in feite is dit gewoon wettelijk geregeld, het moet formeel gewoon als papier worden meegeleverd, je kunt als uitzondering, maar dat moet je dan wel weer in bv de handleiding of verpakking aangeven ook digitaal beschikbaar stellen.

Een EU-conformiteitsverklaring is een verplicht document waarmee de fabrikant verklaart dat het product aan de EU-eisen voldoet. bron

Een Verklaring van Overeenstemming is een officieel document waarin de fabrikant verklaart dat hun product voldoet aan de essentiële eisen van de van toepassing zijnde Europese CE-richtlijnen en/of -verordeningen. Deze Verklaring van Overeenstemming CE is verplicht omdat het nodig is om te verklaren dat een product in overeenstemming is met de CE-markering. In combinatie met het CE teken is het dus de bevestiging dat het product aan de minium gestelde eisen (in de EU) voldoet, daar kun je ook zien aan welke eisen het product voldoet.
Helaas heeft WeHeat dit dus op hun site staan en er is ook geen vermelding in de handleiding gemaakt.
overigens is het meesturen gewoon een heel normale zaak, kijk maar naar een product, in vrijwel alles wat ik koop met CE is dit gewoon meegeleverd, zelfs als het uit China komt.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 17-11-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MacD007 schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:22:
[...]

heel eenvoudig, in feite is dit gewoon wettelijk geregeld, het moet formeel gewoon als papier worden meegeleverd, je kunt als uitzondering, maar dat moet je dan wel weer in bv de handleiding of verpakking aangeven ook digitaal beschikbaar stellen.

Een EU-conformiteitsverklaring is een verplicht document waarmee de fabrikant verklaart dat het product aan de EU-eisen voldoet. bron

Een Verklaring van Overeenstemming is een officieel document waarin de fabrikant verklaart dat hun product voldoet aan de essentiële eisen van de van toepassing zijnde Europese CE-richtlijnen en/of -verordeningen. Deze Verklaring van Overeenstemming CE is verplicht omdat het nodig is om te verklaren dat een product in overeenstemming is met de CE-markering. In combinatie met het CE teken is het dus de bevestiging dat het product aan de minium gestelde eisen (in de EU) voldoet, daar kun je ook zien aan welke eisen het product voldoet.
Helaas heeft WeHeat dit dus op hun site staan en er is ook geen vermelding in de handleiding gemaakt.
overigens is het meesturen gewoon een heel normale zaak, kijk maar naar een product, in vrijwel alles wat ik koop met CE is dit gewoon meegeleverd, zelfs als het uit China komt.
Ik weet als voormalig ondernemer in de autobranche maar al te goed wat een dergelijke verklaring betekent maar eh.... Heb jij hem bij de levering van de auto ontvangen ? En dat staat niet in de handleiding. Sterker nog die heb ik niet eens ontvangen die moet ik downloaden of raadplegen in mijn info scherm. 🙃

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 17-11-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Carboy54 schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:35:
[...]

Ik weet als voormalig ondernemer in de autobranche maar al te goed wat een dergelijke verklaring betekent maar eh.... Heb jij hem bij de levering van de auto ontvangen ?
Nee, want auto's vallen niet onder de CE regelingen, dus dat is niet zo verwonderlijk. Voor auto's en ook autoonderdelen zit er geen CE op en dus ook geen CE verklaring.

hier vind je meer info over CE en waneer eea verplicht is.
https://europa.eu/youreur...s/ce-marking/index_nl.htm

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 17-11-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MacD007 schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:36:
[...]

Nee, want auto's vallen niet onder de CE regelingen, dus dat is niet zo verwonderlijk. Voor auto's en ook autoonderdelen zit er geen CE op en dus ook geen CE verklaring.
Tot het moment dat je hem uitvoert dan heb je een conformiteit verklaring COC wel nodig. Maar ik denk niet dat veel mensen hier van wakker liggen. Sterker nog er is zelfs nooit om gevraagd. On topic dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
MacD007 schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:36:
[...]

In de handleiding van bijvoorbeeld Atag staat, dat je CE conformiteitsverklaring kan opvragen bij de fabrikant.
Hoe is het bij Quatt WP geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Carboy54 schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:41:
[...]

Tot het moment dat je hem uit voert dan heb je een conformiteit verklaring COC wel nodig. Maar ik denk niet dat veel mensen hier van wakker liggen. Sterker nog er is zelfs nooit om gevraagd. On topic dus
Het heeft niets met uitvoer te maken, dit is verplicht op het moment dat jij een product in de EU in de handel brengt, ongeacht of dat nu vanuit de EU (bv in Nederland geproduceert) is of dat het uit het buitenland buiten de EU komt. Auto's vallen niet onder CE dus daar heb je gewoon hele andere regelingen voor.

Voor beide gelden de zelfde minimale producteigenschappen (mn op basis van veiligheid) voor bepaalde producten.
Waarom is dit belangrijk; omdat jij als eigenaar namelijk geen producten die NIET aan deze voorwaarden voldoen in gebruik mag hebben. In feite ben je dus illegaal bezig, dit zou in het ergste geval ook concequenties mbt tot schade (verzekeringen) ed kunnen hebben. En het is gewoon je recht als consument dat je over een goed product beschikt, en ja, daar is dit gewoon ook een onderdeel van (want de leverancier geeft hiermee namelijk aan dat het product over bepaalde eigenschappen bezit of aan voorwaarden voldoet).
Lijkt me zeer handig als consument.
want dan heb je ook iets de hand als dat niet zo is.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 17-11-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RNacoustics schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:41:
[...]

In de handleiding van bijvoorbeeld Atag staat, dat je CE conformiteitsverklaring kan opvragen bij de fabrikant.
Hoe is het bij Quatt WP geregeld?
Daar kun je deze downloaden. Je ziet dat het prima kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwQUuUH8Vh7sYjlJO1R2rV-duQg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1DdMeUuCyR0UTuJHayRlhPQJ.png?f=user_large
https://support.quatt.io/...reenstemming-quatt-hybrid

helaas is dit weer een voorbeeld van dat WeHeat gewoon niet aan wettelijke eisen voldoet, dat was met de publicatie van hun geluidswaarden ook al zo, daar heb je dus bijna 1 jaar op moeten wachten. Een bedrijf wat zulke basale zaken niet op orde heeft vind ik bijzonder verontrustend.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 17-11-2024 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Off topic: Als klant doe ik zaken met de leverancier/installateur en niet met de fabrikant. Ik ben dan ook van mening, dat bij opvraag van een CE conformiteitsverklaring, de leverancier/installateur dit dient te verstrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaybow
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-05 17:43
Wie kan er eens met mij meedenken. Ik heb zelf niet heel veel kennis en ervaring in de warmtepompen wereld, maar heb het idee dat mijn warmtepomp niet optimaal werkt. Ik heb sinds april een Blackbird 8kw (hybride) en die werkt hier samen meteen honeywell evohome (5 zones). De evohome stuurt de warmtepomp aan met Opentherm. Mijn huis is ongeveer 180 m2. Woonkamer van 80 m2 met een 7-groeps vloerverwarming. Het huis is goed geïsoleerd. Boven 4 slaapkamers waar zelden warmtevraag vandaan komt. De evohome staat op een kamertemperatuur van 21° ingesteld. Ik heb al eens met de installateur overleg gehad, maar die geeft aan dat alles correct werkt.

Kan ik instellingen aanpassen (aan de warmtepomp of de evohome) om de warmtepomp efficiënter te laten werken ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UG69JYp5rBUHZY1xf4rc_9b1_v4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6sZoMtCxcIR4mCvh9hbCRiH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlOWSbD_Z-_j3_G9idAsYQ2ASx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnSSfHqNxnPHHPvGYTZsSRZi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Jaybow op 17-11-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
@Jaybow Kun je je instellingen van de BB ook delen? Zo te zien heb je steeds korte runs, waarbij er best wat vermogen gevraagd wordt. Hoe hard draait de compressor tijdens een run?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Jaybow schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:22:
Wie kan er eens met mij meedenken. Ik heb zelf niet heel veel kennis en ervaring in de warmtepompen wereld, maar heb het idee dat mijn warmtepomp niet optimaal werkt. Ik heb sinds april een Blackbird 8kw (hybride) en die werkt hier samen meteen honeywell evohome (5 zones). De evohome stuurt de warmtepomp aan met Opentherm. Mijn huis is ongeveer 180 m2. Woonkamer van 80 m2 met een 7-groeps vloerverwarming. Het huis is goed geïsoleerd. Boven 4 slaapkamers waar zelden warmtevraag vandaan komt. De evohome staat op een kamertemperatuur van 21° ingesteld. Ik heb al eens met de installateur overleg gehad, maar die geeft aan dat alles correct werkt.

Kan ik instellingen aanpassen (aan de warmtepomp of de evohome) om de warmtepomp efficiënter te laten werken ?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weet je zeker dat EvoHome via opentherm is aangesloten, lijkt bijna aan/uit gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
Tijgerkracht schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:48:
[...]

Weet je zeker dat EvoHome via opentherm is aangesloten, lijkt bijna aan/uit gedrag.
Ja precies.

@Jaybow Dit moet dan de instelling zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iquE8Vl-NzfI8F2VSS_-TBZNZm4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YFLo1GNCJDZQjXAx6moR3AtK.png?f=fotoalbum_large

Als deze nu op 'On/Off' staat, wijzigen in OpenTherm en saven. Duurt een paar tellen en dan draait ie in OpenTherm modus. Via deze instelling communiceert de thermostaat de doeltemperatuur én de huidige kamertemperatuur naar de BB. Deze bepaalt dan hoeveel vermogen nodig is. Bij kleine verschillen zal de BB dus veel rustiger draaien en niet gelijk volle bak aan de slag gaan. Dit laatste lijkt bij jou het geval.

groet,

Satefan

[ Voor 26% gewijzigd door Satefan op 17-11-2024 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:34
MacD007 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:14:
[...]

Waar staat dat je een conformiteitsverklaring moet meeleveren met het product of beschikbaar moet stellen aan de consument? Ik lees het volgende:

"ervoor zorgen dat de technische documentatie ter beschikking wordt gesteld van de markttoezichtautoriteiten (indien zij daarom verzoeken) zodra het product in de handel is gebracht"

en

"Zodra u de CE-markering op uw product heeft aangebracht, moet u de bevoegde nationale autoriteit op verzoek alle informatie en bewijsstukken betreffende de CE-markering verstrekken"

Ik kan nergens vinden dat de verklaring daadwerkelijk bij het product moet zitten of digitaal aangeboden moet worden.

[ Voor 5% gewijzigd door arjenhiemstra op 17-11-2024 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
STIMPPYYY schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:37:
[...]

Binnenkort wordt bij mij de BB FE geinstalleerd op het plattedak. Ben niet voor Coolblue gegaan omdat deze in de offerte ruim 2000 euro duurder waren dan de aanbieding die ik heb ontvangen van andere installateurs. Nu moet ik eerlijk bekennen dat deze wel uit zijn gegaan van worst-case scenario, daar zal wellicht nog wat afgegaan zijn tijdens de schouw. Het voortraject met CB was wel erg goed.

Heb ook nog andere merken bekeken zoals Valliant, Remeha en Daikin. Meeste waren inclusief installatie duurder, met minder krachtige WP en boilervat waarbij ook de installatie op platte dak niet helemaal estetisch mijn voorkeur lag. Reden om toch voor Weheat te kiezen is het gemak, transparantie, de behoorlijk krachtige WP bij -10 en prossionaliteit en kunde die ze (nu a)l laten zien. Prijs/kwaliteit lijkt prima te zijn dus ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen.
Hier afgelopen week ook gekozen voor een BB voor ons volgende huis. Lang getwijfeld maar het feit dat het om een platte WP gaat heeft de doorslag gegeven. Gekozen voor CB, met name omdat het een heel helder en soepel offerte traject was en het prijs vershil met zelf de installatie doen was mij te klein. Ben heel nieuwsgierig hoe het gaat bevallen!
We hebben nu een Daikin all-electric die best heel goed bevalt (behalve dat de installateur de WP achtergelaten heeft zonder verder naar de instellingen te kijken, veel zelf moeten doen dus).

Ik ben vooral benieuwd of de BB net zo goed te tunen is als de Daikin (of dat dit misschien niet eens nodig is)

Qua thermostaat lijkt hier op het forum de lyric T6 het beste te passen heb ik het idee? Weet iemand toevallig of deze vergelijkbaar met de Itho Spider OpenTherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:27
MacD007 schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:22:
[...]

Als ik jouw bron lees en ook de rvo site ben je volgens mij niet correct in het stellen dat de fabrikant vereist is om de verplichte EU conformiteitsverklaring, wat de basis is om een CE markering te mogen gebruiken, te overleggen aan anderen dan markt toezichthouders. Het is voor een fabrikant vereist om hem aan te vragen, en de CE markering op de juiste wijze aan te brengen op haar product. Wel zou het een stuk transparanter zijn als alle fabrikanten netjes hun EU conformiteitsverklaring beschikbaar zouden stellen bij de technische documentatie. Is overigens zeker dat deze niet gewoon bij de documentatie zit die in de doos zit?

Maar om te zeggen dat ze zich niet aan de wet houden is dan m.i. onjuist.

edit:

Ik was een beetje lang aan het typen, hetzelfde als @ArjanHiemstra dus...

[ Voor 3% gewijzigd door jurjen_g op 17-11-2024 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
MacD007 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:46:
Vraag hem even zelf op bij WeHeat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

201WD schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:58:
[...]

Ik heb dat vanmiddag al gedaan met een van de leidinggevenden daar. Wordt vervolgd door mij hier. On topic svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
arjenhiemstra schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:10:
[...]

Hier afgelopen week ook gekozen voor een BB voor ons volgende huis. Lang getwijfeld maar het feit dat het om een platte WP gaat heeft de doorslag gegeven. Gekozen voor CB, met name omdat het een heel helder en soepel offerte traject was en het prijs vershil met zelf de installatie doen was mij te klein. Ben heel nieuwsgierig hoe het gaat bevallen!
CB is best Ok, maar je moet tijdens installatie er zelf bovenop zitten. In het werkveld moeten ze kwa afwerking nog veel ervaring op doen. Ik heb zelf diverse aanwijzingen moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
201WD schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:58:
[...]

Ik hou in dit geval mijn installateur (CB) hier voor verantwoordelijk. Die gaat maar met zijn leverancier in conclaaf (2e lijns). Ik ben slechts een klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaybow
Satefan schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:42:
@Jaybow Kun je je instellingen van de BB ook delen? Zo te zien heb je steeds korte runs, waarbij er best wat vermogen gevraagd wordt. Hoe hard draait de compressor tijdens een run?
De blackbird staat netjes op opentherm en geeft aan dat dat werkt.

En de ene keer dat ik die compressor bekeken heb draaide hij volgens mij op 33%. Ik zal er eens vaker naar kijken.

Overigens is de evohome recentelijk op de lijst gezet die de doeltemperatuur en de kamertemperatuur blijkbaar niet aan de blackbird kunnen doorgeven.
Zou dat dit gedrag kunnen verklaren ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoDfgvY3XT0YqKqqgpos-b2BNic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CdUnTQi2uktZBpeSl7bNNEG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttaUZPc6KYWuCxjIgsL1VZowvcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8VUnIoqnx8YJtbyo2DuyTzA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Jaybow op 17-11-2024 16:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flintstone087
MacD007 schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:48:
[...]

Het heeft niets met uitvoer te maken, dit is verplicht op het moment dat jij een product in de EU in de handel brengt, ongeacht of dat nu vanuit de EU (bv in Nederland geproduceert) is of dat het uit het buitenland buiten de EU komt. Auto's vallen niet onder CE dus daar heb je gewoon hele andere regelingen voor.

Voor beide gelden de zelfde minimale producteigenschappen (mn op basis van veiligheid) voor bepaalde producten.
Waarom is dit belangrijk; omdat jij als eigenaar namelijk geen producten die NIET aan deze voorwaarden voldoen in gebruik mag hebben. In feite ben je dus illegaal bezig, dit zou in het ergste geval ook concequenties mbt tot schade (verzekeringen) ed kunnen hebben. En het is gewoon je recht als consument dat je over een goed product beschikt, en ja, daar is dit gewoon ook een onderdeel van (want de leverancier geeft hiermee namelijk aan dat het product over bepaalde eigenschappen bezit of aan voorwaarden voldoet).
Lijkt me zeer handig als consument.
want dan heb je ook iets de hand als dat niet zo is.
Een fabrikant moet de documentatie achter de CE-markering aan de toezichthouder kunnen overleggen. https://www.rvo.nl/onderwerpen/eu-wetgeving/ce-markering
Niet aan de consument. Nog nooit een CE
document bij een iPhone gehad.
Dat Quatt dit doet is een keuze, maar zegt helemaal niets. Fabrikant moet CE duidelijk op het toestel tonen. That’s all.
Overigens is er ook een CE-logo dat China Export betekent en als tweede druppels op ons CE logo lijkt. Zie dat Quatt zijn Chinese warmtepomp in China CE had laten keuren. Of dat mag… Misschien moet er twee keer CE op de Quatt 😉

https://www.explect.nl/verschil-ce-china-export/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Jaybow schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:28:
[...]

En de ene keer dat ik die compressor bekeken heb draaide hij volgens mij op 33%. Ik zal er eens vaker naar kijken.

Overigens is de evohome recentelijk op de lijst gezet die de doeltemperatuur en de kamertemperatuur blijkbaar niet aan de blackbird kunnen doorgeven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zou zomaar kunnen. Van de site van WeHeat: "Wanneer de thermostaat de waardes voor kamertemperatuur en gevraagde kamertemperatuur niet beschikbaar zijn, zullen deze een waarde van -1 krijgen in de portal / app (of 20 bij zoneregeling). "

Link: Thermostaten en compatibiliteit

Dat lijkt hier het geval. Ik vond het al typisch dat het setpoint en kamertemperatuur in jouw WeHeat portal beide op 20 graden stonden (en je dit soort grafieken krijgt). Maar dit komt dus overeen met wat je kan verwachten volgens WeHeat. Ik weet niet of je de Evohome kan instellen om zonder zoneregeling te werken, en dat het dan wel werkt. Dat is het experiment nog wel waard wellicht.

Satefan

[ Voor 5% gewijzigd door Satefan op 17-11-2024 17:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Jaybow schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:28:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wel blij nu iemand te horen met exact dezelfde thuis-situatie...hier ook een Evohome systeem, beneden VV met 8 groepen (en meedraaiende radiator in gang en wc), en boven radiatoren die nauwelijks aan staan.

Ik krijg straks een Flint / Sparrow (nog niet zeker welke nou het beste is), maar ben over het volgende aan het nadenken om de nadelen van het zonesysteem te overbruggen. Wellicht voor jouw ook interessant:

1. Zoneregeling bij warmtepompen is eigenlijk niet zo efficient. Een warmtepomp wil het liefst lange runs maken op een wat lager vermogen ipv korte runs met hoog vermogen.

2. Hang een aparte thermostaat op in de woonkamer (eentje die zeer goed ondersteund wordt door Weheat, ik dacht die honeywell T6).

3. Benedenverdieping laat je altijd op een vaste temperatuur staan, bv 20 of 21 graden. Geen nachtverlaging toepassen.

4. Laat je Evohome systeem staan, maar ontkoppel de integratie met een verwarmingssyteem. M.a.w. de evohome wordt dan alleen gebruikt om de radiatorknoppen te bedienen van de kamers boven. Ik geloof dat ze dit een 'slave' setup noemen.

5. De evohome stuurt dus geen warmtevraag meer naar een ketel/WP, maar zal de radiatoren open zetten zodra er warmte gevraagd wordt. Doordat de Wp hopelijk wat langere runs maakt op lager vermogen, is er dus vaak een aanvoer van 35/40 graden beschikbaar. Zodra op bv studeerkamer 20 graden nodig is terwijl het er 17 is, draait Evohome de radiatorknop helemaal open. Dit heeft dan geen effect op de WP, anders dan dat er wat extra water vewarmd zal worden (immers, radiator loopt ook vol).

Mocht het niet warm genoeg worden, dan kun je een heatbooster aansluiten. Zie ook het topic van heatbooster hier op tweakers. Met die ventilatoren (zeer geruisloos) kun je meer vermogen uit een radiator halen (nog meer uit een convector radiator zoals een Jaga Strada).

Zo ga ik het aanpakken. Daarnaast laat ik nu al de radiator op de studeerkamer continue meedraaien met de vloerverwarming. Consequentie is dat het eigenlijk altijd ~20 graden is. Mocht het tijdens de koude winter niet lukken warm te krijgen, voegt de heatbooster wat extra vermogen toe (en mocht dat ook niet voldoende zijn, komt er een Jaga strada te hangen met de heatbooster).

Enige nadeel: als beneden zo goed als warm is, dat WP niet meer draait en boven is het koud... maar als je boven de temp altijd op bv 18 graden houdt dan zou dat mee moeten vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Herkennen jullie dit?

Het is (te) warm in deze woning, maar toch vraagt een OT thermostaat warmte?

Normaal gesproken is de watertemperatuur toch 10*C wanneer er geen warmtevraag is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5WnuWd3_Jmc6GUSZn3yiE7PM2E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YE8N44KPzBMjIPEBdaH7yy6V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
RNacoustics schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:18:
[...]

CB is best Ok, maar je moet tijdens installatie er zelf bovenop zitten. In het werkveld moeten ze kwa afwerking nog veel ervaring op doen. Ik heb zelf diverse aanwijzingen moeten geven.
Ok, thx voor de tip! Erger dan mijn Daikin installateur kan het bijna niet zijn (zo ongeveer; stekker erin, hij wordt warm, doei) 8)7 Daarna stond de WP elke 5 min. te pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Stoker schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:25:
Herkennen jullie dit?

Normaal gesproken is de watertemperatuur toch 10*C wanneer er geen warmtevraag is?

[Afbeelding]
Wat voor thermostaat wordt er gebruikt? Sommige OT thermostaten geven de gewenste kamer temperatuur niet mee, en dan staat er standaard 20 dacht it?

Verder met WP geen ervaring maar met evohome thermostaat wel...toen had ik de "intelligente weersverwachting" aangezet en ging hij extra verwarmen omdat hij dacht dat het kouder werd...

[ Voor 7% gewijzigd door jelleeelco op 17-11-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
jelleeelco schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:34:
[...]

Wat voor thermostaat wordt er gebruikt? Sommige OT thermostaten geven de gewenste kamer temperatuur niet mee, en dan staat er standaard 20 dacht it?

Verder met WP geen ervaring maar met evohome thermostaat wel...toen had ik de "intelligente weersverwachting" aangezet en ging hij extra verwarmen omdat hij dacht dat het kouder werd...
Honeywell lyric t6 en dt4.

Is dit iets na de update van voor het weekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:45
Jaybow schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:22:

Kan ik instellingen aanpassen (aan de warmtepomp of de evohome) om de warmtepomp efficiënter te laten werken ?[Afbeelding]
Wat je ziet is een schommeling van gevraagde watertemperatuur van 0 naar 34 graden.

Ik had dit vorige week (zondag) na een software-update ook. Ook in eind februari dit gehad na een software update.
(tussen door zijn 22 software updates wel goed gegaan). Je thermostaat had geen signaal gekregen tijdens de software-update en is toen in Aan/uit functie geschakeld.

Tado V3 schijnt hier ook last van te hebben. Ik heb met De Jong / Weheat gebeld en ze belde mij binnen 2 uur terug.

Hoe los je dit op: verwijder terwijl de spanning op de binnenunit en de thermostaat zit de kabel (althans 1 ader) tussen de thermosstaat en de warmtepomp voor 10-15 sec. Daarna zet je die weer vast en reset het systeem zich en gaat hij weer netjes in Opentherm.
De engineer van weheat kon precies zien welk signaal doorkwam toen ik dit deed zodat ze dit met een volgende update zelf kunnen programmeren. _/-\o_

Misschien dat dit voor jou nu ook een oplossing is?

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Louis schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:38:
[...]

Wat je ziet is een schommeling van gevraagde watertemperatuur van 0 naar 34 graden.

Ik had dit vorige week (zondag) na een software-update ook. Ook in eind februari dit gehad na een software update.
(tussen door zijn 22 software updates wel goed gegaan). Je thermostaat had geen signaal gekregen tijdens de software-update en is toen in Aan/uit functie geschakeld.

Tado V3 schijnt hier ook last van te hebben. Ik heb met De Jong / Weheat gebeld en ze belde mij binnen 2 uur terug.

Hoe los je dit op: verwijder terwijl de spanning op de binnenunit en de thermostaat zit de kabel (althans 1 ader) tussen de thermosstaat en de warmtepomp voor 10-15 sec. Daarna zet je die weer vast en reset het systeem zich en gaat hij weer netjes in Opentherm.
De engineer van weheat kon precies zien welk signaal doorkwam toen ik dit deed zodat ze dit met een volgende update zelf kunnen programmeren. _/-\o_

Ik neem aan dat een totale reset. Warmtepomp uit en stroom er daarna 2 minuten af en weer opstarten dit ook verhelpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

iApp schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:43:
[...]

Ik heb een Tado X. Temperatuur binnenshuis 19,5; gewenst: 20 graden. Maximale aanvoertemperatuur is 35 graden; Binnen 1 uur is het hier 20 graden. COP van 3.5. Waarom hij bij jou zes uur draait op 33%, snap ik niet.

*knip*
Vorige week pendelde de BB P80 enorm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5f2yFmfRYHuAEQEIKM_juHeuPD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EV02ACZnOMyXytpuLzHh7KnV.png?f=fotoalbum_large

Deze week gaat het al veel beter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsRs5s1V7xtp5jOrOdZHWbYEyEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h6AxGBKyAFML0h5WiUJPPUsF.png?f=fotoalbum_large

Dit is veranderd:
Tado max. aanvoer = 26 graden
Limiet ingesteld op 60%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UG7c_h2s7Dw7AU-ReJBvB8Kd6ts=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pqZLYpLx3swxXs4TAaOpAakP.png?f=fotoalbum_large

Dit bevestigd mij dat de Weheat en Tado X niet op elkaar zijn afgestemd. Jammer. Want nu zal ik (met het koudere weer) dagelijks de aanvoertemperatuur moeten afstemmen om de beste efficiëntie te bereiken. COP van 4.9 tot 6.2 was normaal deze week.

(en dat voor 380 liter water verdeeld op 190m2 :o )

[ Voor 6% gewijzigd door iApp op 17-11-2024 19:05 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
arjenhiemstra schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:33:
[...]

Ok, thx voor de tip! Erger dan mijn Daikin installateur kan het bijna niet zijn (zo ongeveer; stekker erin, hij wordt warm, doei) 8)7 Daarna stond de WP elke 5 min. te pendelen.
Ja, er zijn veel WP cowboys op de markt. CB valt daar absoluut niet onder. Ik denk, dat zij zich alleen maar proberen te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
Carboy54 schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:47:
[...]

Ik neem aan dat een totale reset. Warmtepomp uit en stroom er daarna 2 minuten af en weer opstarten dit ook verhelpt.
Nope dan schijnt het signaal toch ergens te blijven hangen op aan/uit. Dit heb ik getest terwijl weheat engineer mee zat te kijken.
Zeker het verhaal dat hij steeds de gevraagde watertemperatuur van 34 naar 0 en daarna weer naar 34 ziet gaan.

Ben benieuwd of dit ook een oplossing bij @Jaybow kan zijn

[ Voor 27% gewijzigd door Louis op 17-11-2024 19:46 ]

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Flintstone087 schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:37:
[...]

Een fabrikant moet de documentatie achter de CE-markering aan de toezichthouder kunnen overleggen. https://www.rvo.nl/onderwerpen/eu-wetgeving/ce-markering
Niet aan de consument. Nog nooit een CE
document bij een iPhone gehad.
Dat Quatt dit doet is een keuze, maar zegt helemaal niets. Fabrikant moet CE duidelijk op het toestel tonen. That’s all.
Overigens is er ook een CE-logo dat China Export betekent en als tweede druppels op ons CE logo lijkt. Zie dat Quatt zijn Chinese warmtepomp in China CE had laten keuren. Of dat mag… Misschien moet er twee keer CE op de Quatt 😉

https://www.explect.nl/verschil-ce-china-export/
Sorry, dan ben je verkeerd geinformeerd, de CE verklaring is bedoeld voor de consument, wat jij bedoeld is de technische documentatie, daar heeft een consument geen inzagerecht op en is alleen voor de toezichthouders bestemd.

Wat jij als Chinese CE (China export) bedoeld is infeite een fake item, dit bestaat formeel niet, als je dit tegenkomt is het eerder een verkeerd teken. bron nep CE teken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaybow
[...]

Ik heb dit gedaan en we gaan de komende dagen zien of dit heeft geholpen. Maakt het hierbij niet uit dat de Evohome een interne accu heeft ? De thermostaat zelf is dus niet uit geweest, maar de verbinding is wel even verbroken geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-06 17:17
Stoker schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:25:
Herkennen jullie dit?

[Afbeelding]
Even los van de bugs die al genoemd zijn:

Wellicht een minimale looptijd? Hmm nee dat zou de gevraagde watertemperatuur niet verklaren.

Wellicht werkt het systeem op naar een minimale systeemtemperatuur ná warmtevraag? Bijvoorbeeld dat de thermostaat ná bedrijf altijd minstens 30* water in het systeem wil hebben.

Ik zal het reset trucje onthouden in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flintstone087
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjW0JwSnm5WVOwkpCQOcfxmQld8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wM0y6YBhIVxcijTy7b2oSDWI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ‘verlies’ altijd een halve graad tussen de warmtepomp en de temperatuursensor op de leiding. Is dat een meetfout? Of kan de isolatie beter? Leiding loopt zo’n 4 meter buiten door koof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
Jaybow schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:24:
[...]

Ik heb dit gedaan en we gaan de komende dagen zien of dit heeft geholpen. Maakt het hierbij niet uit dat de Evohome een interne accu heeft ? De thermostaat zelf is dus niet uit geweest, maar de verbinding is wel even verbroken geweest.
Nee ik heb een draadloze Tado en die is ook niet uit geweest. Je moet het juist onder spanning doen....

Nu weet ik alleen niet meer 100% zeker of we daarna nog de thermostaat en binnenunit even spanningsloos hebben gemaakt. (stekker eruit van binnenunit en van de bridge van de draadloze Tado)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
ondertussen is deze discussie al een tijdje klaar. En doorrrrrrr...

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 17-11-2024 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EEBB
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-05 16:23
Bij mij geeft de watertemperatuur huis in ca 0,8 graad meer aan dan watertemperatuur uit van de warmtepomp. Het water warmt dus op nadat het uit de warmtepomp komt!!

Ik heb dit in augustus bij de installatie gemeld. Volgens Weheat komt dit door afwijkingen in de thermometers. Weheat zij destijds dat ze dit aan gingen passen in de software; dat je dus een correctie in kan gaan invoeren.

Tot op heden niets meer over gehoord. Ik heb een paar lagen schilderstape tussen de sensor en de buis geklemd waardoor het verschil kleiner is geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
EEBB schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:48:
Bij mij geeft de watertemperatuur huis in ca 0,8 graad meer aan dan watertemperatuur uit van de warmtepomp. Het water warmt dus op nadat het uit de warmtepomp komt!!

Ik heb dit in augustus bij de installatie gemeld. Volgens Weheat komt dit door afwijkingen in de thermometers. Weheat zij destijds dat ze dit aan gingen passen in de software; dat je dus een correctie in kan gaan invoeren.

Tot op heden niets meer over gehoord. Ik heb een paar lagen schilderstape tussen de sensor en de buis geklemd waardoor het verschil kleiner is geworden.
Als ik fotos van installaties hier langs zie komen waar de temperatuurssensoren gewoon losjes aan een MLB zijn getiewrapt, dan vind ik het niet vreemd dat daar een afwijking in zit….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
EEBB schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:48:

De sensor zelf kan goed zijn.
Het hangt er vanaf hoe goed hij op de leiding zit,
Sensor in de unit buiten heeft een koude omgeving dan kan kou aan de achterkant van de sensor invloed geven als de sensor niet goed geïsoleerd is.
Koude aansluit draden kan ook impact hebben.

Ter vergelijk:
Sensor van mijn zonneboiler gaf in eerste instantie 5 graden verschil als de boiler op 60 graden stond. Ik heb het toen met een flink stuk schuim geïsoleerd en aansluit draden vervangen door dunnere. Toen was het over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18-06 15:53
[...]

Interessant. Ik krijg mijn Tado V3 draadloos systeem met zoneregeling niet op de Opentherm stand. Daardoor veel schommelingen met vermogens wat het huis in en uit gaat.
Wil jij delen op welke klemmen van de bridge en in de binnenunit de draden zijn aangesloten en daarnaast de instelling van je draadloze thermostaat delen?
Zie hieronder wat die afgelopen morgen heeft gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5kq-3bqDLZQOx5KSX0kiTs6FnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtfHwv0AHbJkWud4fWAohw92.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4glwL_TAYGRakaNZof9maqPOi_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDhlGdAtYFMY66PxLnjFy8Pb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeQEC2EVDn-wP23WKTk6jaw975w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSvVCT31yYwY44GRlSotFaDK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Stefannn schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:13:
[...]

De sensor zelf kan goed zijn.
Het hangt er vanaf hoe goed hij op de leiding zit,
Sensor in de unit buiten heeft een koude omgeving dan kan kou aan de achterkant van de sensor invloed geven als de sensor niet goed geïsoleerd is.
Koude aansluit draden kan ook impact hebben.

Ter vergelijk:
Sensor van mijn zonneboiler gaf in eerste instantie 5 graden verschil als de boiler op 60 graden stond. Ik heb het toen met een flink stuk schuim geïsoleerd en aansluit draden vervangen door dunnere. Toen was het over.
Gebruik warmtepasta om de sensor heen voor betere geleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flintstone087
[...]

Hoe kun je zien dat er een software-update is geweest? En is er dan ook een change log?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-06 21:35
MacD007 schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:22:
[...]

Sorry, dan ben je verkeerd geinformeerd, de CE verklaring is bedoeld voor de consument, wat jij bedoeld is de technische documentatie, daar heeft een consument geen inzagerecht op en is alleen voor de toezichthouders bestemd.

Wat jij als Chinese CE (China export) bedoeld is infeite een fake item, dit bestaat formeel niet, als je dit tegenkomt is het eerder een verkeerd teken. bron nep CE teken
Ik heb regelmatig met CE regelgeving te maken gehad. Wat volgens mij (maar ik kan het mis hebben hoor) de eisen zijn is dat het product moet zijn voorzien van een CE markering (CE logo). De CE verklaring is een lijst met allerlei normen waaraan het product voldoet. Deze normen zijn voor consumenten (en soms ook voor professionals) moeilijk onleesbaar. Kan me niet voorstellen dat dit verplicht is om aan consumenten te verstrekken. Het is als fabrikant overigens niet verplicht om het product te laten testen. De fabrikant (of importeur) is altijd verantwoordelijk voor het product, ook al heeft een officieel testhuis het product goedgekeurd. Het logo moet erop en er moet een CE verklaring zijn. Pas als het in de praktijk mis blijkt te gaan mag de fabrikant laten zien waarop zijn CE verklaring is gebaseerd. Dat kunnen rapportages van testhuizen zijn, maar ook eigen berekeningen en metingen, De hele procedure is complex, tijdrovend en duur, vandaar dat met name startende bedrijven dat niet als hoogste prioriteit hebben. Dit is overigens geen verdachtmaking aan Weheat. Ik verwacht dat alles op orde is, ik kan me indenken dat zij geen risico willen lopen omdat de belangen te groot zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jelleeelco
Zo, installateur heeft na aanleiding van de schouw toch geadviseerd om een Sparrow te nemen en niet een Flint. We hebben het ook over het buffervat gehad, en die waren ze idd van plan om in de retour op te nemen. Bij een zonesysteem (zoals Evohome) dan plaatsen ze hem meestal parallel.

Nu heb ik evohome maar ga ik dat anders gebruiken. Ik ga dus de Sparrow nemen, zonder buffervat. Ik laat de klep in de vloerverwarming weghalen (op aanraden van @Carboy54 ) zodat de flow hoger wordt. En als de Sparrow de CV ketel niet nodig blijkt te hebben deze winter, dan gaat volgende winter de vloerverdeler naar een hybride (of LTV).

Zoals al een keer gezegd, bijna 1000,- duurder dan CB maar veel vertrouwen in de organisatie. Nazorg (moet ik nog wel even bevestigd krijgen) is top, ze reageren snel via whatsapp met vragen over de WP (heb ik van anderen gehoord). En ze nemen rustig 2 volle dagen voor installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
jelleeelco schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:03:
Zo, installateur heeft na aanleiding van de schouw toch geadviseerd om een Sparrow te nemen en niet een Flint. We hebben het ook over het buffervat gehad, en die waren ze idd van plan om in de retour op te nemen. Bij een zonesysteem (zoals Evohome) dan plaatsen ze hem meestal parallel.

Nu heb ik evohome maar ga ik dat anders gebruiken. Ik ga dus de Sparrow nemen, zonder buffervat. Ik laat de klep in de vloerverwarming weghalen (op aanraden van @Carboy54 ) zodat de flow hoger wordt. En als de Sparrow de CV ketel niet nodig blijkt te hebben deze winter, dan gaat volgende winter de vloerverdeler naar een hybride (of LTV).

Zoals al een keer gezegd, bijna 1000,- duurder dan CB maar veel vertrouwen in de organisatie. Nazorg (moet ik nog wel even bevestigd krijgen) is top, ze reageren snel via whatsapp met vragen over de WP (heb ik van anderen gehoord). En ze nemen rustig 2 volle dagen voor installatie.
Geweldig, hier ook net gekozen om het buffervat helemaal weg te halen (nu in gebruik bij hybride).
Ben wel benieuwd welke installateur je hebt of uit welke regio die komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Helaas, de WeHeat pompen zitten er niet bij
https://www.consumentenbo..._wk462024_Warmtepompen_PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Alleen de A-merken, waarbij ik de gegevens nog al slecht vind, ik vrees dat ze met deze tests de plank misslaan, maar ik moet er nog in detail induiken, dus wie weet hebben ze het toch nog goed gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaybow
Louis schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:19:
[...]

Nee ik heb een draadloze Tado en die is ook niet uit geweest. Je moet het juist onder spanning doen....

Nu weet ik alleen niet meer 100% zeker of we daarna nog de thermostaat en binnenunit even spanningsloos hebben gemaakt. (stekker eruit van binnenunit en van de bridge van de draadloze Tado)
Gisteren de Evohome draadjes losgekoppeld en na 20 seconden weer vastgezet.
Dat leverde de volgende reactie op bij de warmtepomp (Bij de rode pijl heb ik de evohome losgekoppeld. Bij de groene pijl liep de watertemperatuur op door de cv-ketel (hybride systeem. Tijdens het douchen verwarmt hij blijkbaar ook. Bij de rode pijl begint hij zowaar modulerend gedrag te vertonen, maar dat was maar voor 1 run.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TvO_HhVO_7ep9W9XnAE2LhEB3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HFMFjoqKUCLjDPAibOf3iPDn.png?f=fotoalbum_large

Zojuist heb ik wederom de evohome losgekoppeld, daarna weer aangesloten en toen de stroom van de binnenunit afgehaald en er weer opgezet. (Bij de rode pijl) Ik zie nu meteen al dat de evohome weer modulerend gedrag vertoont. Nu afwachten of dat ook zo blijft. Ik baal wel een beetje van dit gedrag. Op deze manier verbruikt de warmtepomp veel stroom en de cop zit ergens rond de 4. Dat zou toch allemaal beter moeten kunnen.
Ergens ziet de warmtepomp ook ziets als een aan-uit thermostaat( gele lijn), maar die schakelmomenten lijken geen enkele relatie te hebben met de werking van de pomp.
Overigens staat de compressor nu op 55% te werken. Dat vind ik best veel voor dit weer. Wat gebeurt er dan als het gaat vriezen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRrCxxnSC-Fc-hvjJbrgNz_A8qA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w1ri0JgpFxVlzoWeHnzfWflo.png?f=fotoalbum_large

:

[ Voor 8% gewijzigd door Jaybow op 18-11-2024 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Jaybow schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:58:
[...]

Gisteren de Evohome draadjes losgekoppeld en na 20 seconden weer vastgezet.
Dat leverde de volgende reactie op bij de warmtepomp (Bij de rode pijl heb ik de evohome losgekoppeld. Bij de groene pijl liep de watertemperatuur op door de cv-ketel (hybride systeem. Tijdens het douchen verwarmt hij blijkbaar ook. Bij de rode pijl begint hij zowaar modulerend gedrag te vertonen, maar dat was maar voor 1 run.

[Afbeelding]

Zojuist heb ik wederom de evohome losgekoppeld, daarna weer aangesloten en toen de stroom van de binnenunit afgehaald en er weer opgezet. (Bij de rode pijl) Ik zie nu meteen al dat de evohome weer modulerend gedrag vertoont. Nu afwachten of dat ook zo blijft. Ik baal wel een beetje van dit gedrag. Op deze manier verbruikt de warmtepomp veel stroom en de cop zit ergens rond de 4. Dat zou toch allemaal beter moeten kunnen.
Ergens ziet de warmtepomp ook ziets als een aan-uit thermostaat( gele lijn), maar die schakelmomenten lijken geen enkele relatie te hebben met de werking van de pomp.
Overigens staat de compressor nu op 55% te werken. Dat vind ik best veel voor dit weer. Wat gebeurt er dan als het gaat vriezen ?

[Afbeelding]

:
Misschien een dom voorstel...maar ik zou er eens een andere thermostaat tussen hangen om te kijken wat het gedrag dan is. Al is het maar tijdelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaybow
jelleeelco schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:17:
[...]

Misschien een dom voorstel...maar ik zou er eens een andere thermostaat tussen hangen om te kijken wat het gedrag dan is. Al is het maar tijdelijk...
Op zich geen slecht idee, maar
1 ik heb hier niet zo 1.2.3. een andere thermostaat liggen die ook nog eens compatibel moet zijn.
2. Ik weet niet wat ik dan verder aan moet passen. Nu werkt alles met zone-regelingen en een klep op de vloerverwarming. Dat de slaapkamers dan niet meer om warmte kunnen vragen is tot daar aan toe, maar hoe zit dat dan met de vloerverwarming en de klep die daar tussen is gezet ?

Als ik deze stap ga zetten, dan waarschijnlijk in overleg / samenwerking met de installateur......
Maar dat is weer een beetje veel van het goede voor een experiment.

Overigens is er net weer een nieuwe run gestart en die begint gewoon weer op 34 graden........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jaybow schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:45:
[...]

1 ik heb hier niet zo 1.2.3. een andere thermostaat liggen die ook nog eens compatibel moet zijn.
2. Ik weet niet wat ik dan verder aan moet passen. Nu werkt alles met zone-regelingen en een klep op de vloerverwarming. Dat de slaapkamers dan niet meer om warmte kunnen vragen is tot daar aan toe, maar hoe zit dat dan met de vloerverwarming en de klep die daar tussen is gezet ?

Als ik deze stap ga zetten, dan waarschijnlijk in overleg / samenwerking met de installateur......

Overigens is er net weer een nieuwe run gestart en die begint gewoon weer op 34 graden........
Zoneregeling en kleppen beïnvloeden de hoge flow en Delta negatief met een mogelijk gevolg tot pendelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Jaybow schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:45:
[...]

1. Voor nu klep open laten zetten en stekker eruit trekken zodat hij open blijft.
2. Bij Coolblue een thermostaat bestellen (Honeywell T6). Heb je 30 dagen om te proberen, kan je altijd terugsturen.
3. Op termijn die klep uit je vloerverwarming halen. Je WP wil juist lange runs maken zonder beperking, en van @Carboy54 begrepen dat al is de klep open, het beperkt de flow.
4. Evohome lekker laten staan, geen WP meer aansturen maar alleen de HR92s van je radiatoren. En ja, dat betekent dat je die kamers eerder moet verwarmen (omdat je met lagere aanvoer temperatuur werkt), dus liever wat hoger laten staan.

En ik kan je wss na 10 december vertellen hoe dit werkt want ik heb exact dezelfde situatie en ben na veel lezen (en hopelijk snap ik het nu een beetje) tot de conclusie gekomen dat een zonesysteem met een WP niet ideaal is... en op 9 december wordt bij mij een Sparrow geinstalleerd.

Evohome was fantastisch toen ik thuis begon te werken. Alleen studeerkamer aan ipv hele benedenverdieping vol open om studeerkamer warm te krijgen...ging van bijna 1750m3 naar 1100m3 per jaar. Maar WP werkt anders en daar zal ik me installatie op moeten aanpassen. Ook jammer van die klep... vorig jaar voor e350 laten aanleggen (wij hebben pas sinds dec 2023 vv) en nu moet hij er eigenlijk weer uit.

Zelfde geldt voor de verdeler; die moet eigenlijk ook vervangen worden voor een hybride of gesloten verdeler. Ook pas een jaar oud.. jammer dat bij aanleg NIEMAND je zegt he...als je ooit een WP wil, kun je beter deze nemen.

[ Voor 33% gewijzigd door jelleeelco op 18-11-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaybow
jelleeelco schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:56:
[...]

1. Voor nu klep open laten zetten en stekker eruit trekken zodat hij open blijft.
2. Bij Coolblue een thermostaat bestellen (Honeywell T6). Heb je 30 dagen om te proberen, kan je altijd terugsturen.
3. Op termijn die klep uit je vloerverwarming halen. Je WP wil juist lange runs maken zonder beperking, en van @Carboy54 begrepen dat al is de klep open, het beperkt de flow.
4. Evohome lekker laten staan, geen WP meer aansturen maar alleen de HR92s van je radiatoren. En ja, dat betekent dat je die kamers eerder moet verwarmen (omdat je met lagere aanvoer temperatuur werkt), dus liever wat hoger laten staan.

En ik kan je wss na 10 december vertellen hoe dit werkt want ik heb exact dezelfde situatie en ben na veel lezen (en hopelijk snap ik het nu een beetje) tot de conclusie gekomen dat een zonesysteem met een WP niet ideaal is... en op 9 december wordt bij mij een Sparrow geinstalleerd.

Evohome was fantastisch toen ik thuis begon te werken. Alleen studeerkamer aan ipv hele benedenverdieping vol open om studeerkamer warm te krijgen...ging van bijna 1750m3 naar 1100m3 per jaar. Maar WP werkt anders en daar zal ik me installatie op moeten aanpassen. Ook jammer van die klep... vorig jaar voor e350 laten aanleggen (wij hebben pas sinds dec 2023 vv) en nu moet hij er eigenlijk weer uit.

Zelfde geldt voor de verdeler; die moet eigenlijk ook vervangen worden voor een hybride of gesloten verdeler. Ook pas een jaar oud.. jammer dat bij aanleg NIEMAND je zegt he...als je ooit een WP wil, kun je beter deze nemen.
Veel dank voor deze (en je eerdere) uitgebreide reactie. Heb jij deze oplossing ook met de installateur of met We Heat besproken?
Ik heb veel plezier van de Evohome gehad, maar nu de kinderen het huis uit zijn is de noodzaak een beetje weggevallen. Ik wil best nog wat investeren om alles goed werkend te krijgen, maar dan moet dat wel gaan helpen.

Nog een vraagje (weet niet of je dat weet) Er zit nu een Honeywell opentherm module (R8810A1018) aan de warmtepomp gekoppeld die met de Evohome kan communiceren. Werkt die ook met de T6, of moet ik die module ook vervangen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:41
Hier ook een evohome, de evohome stuurt hier veel te enthousiast. Van niks naar target temp van 45-50 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUSdJw8FFpBidxh7UrnHUtNgUuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gPLhRrZFUeAveUVL1KtOL1Uh.png?f=fotoalbum_large

Het zou mooi zijn als er een instelling is om ea te kunnen finetunen in de weheat settings.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smart-
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-06 13:42
smart- schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:43:
[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38

raise self._value
                    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    raise e
                    ^^^^^^^^^^^^^
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Nu weer fixed merk ik! even opnieuw authenticeren en alle data is er weer 👍🏻.

Ik heb ook nog een Flint Defrost filmpje gemaakt vandaag:

YouTube: 18 november 2024

Dir was de eerste keer dat ik een rookwolk buiten zag vanuit Flint dus dat was even schrikken 😂

[ Voor 4% gewijzigd door smart- op 18-11-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Biker_007 schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:16:
Hier ook een evohome, de evohome stuurt hier veel te enthousiast. Van niks naar target temp van 45-50 graden.

[Afbeelding]

Het zou mooi zijn als er een instelling is om ea te kunnen finetunen in de weheat settings.
Zo, wat een onrustig gedrag. over welk tijdsperiode is dit?

[ Voor 3% gewijzigd door RNacoustics op 18-11-2024 18:59 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 90 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.