aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Dit klopt helaas niet. Mijn 'loop' issue treedt dus op als de Sparrow de CV even nodig heeft. Ook al is het maar 1-3 minuten. Zonder komt de Sparrow anders niet (in alle gevallen) boven de 500 watt in.jelleeelco schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:32:
[...]
Nee, Weheat heeft de CV niet nodig om op te starten....althans, dat is mij verteld door meerdere Weheat installateurs.
Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl
Wat raar. Dat ga ik navragen...bedankt!gratiz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:25:
[...]
Dit klopt helaas niet. Mijn 'loop' issue treedt dus op als de Sparrow de CV even nodig heeft. Ook al is het maar 1-3 minuten. Zonder komt de Sparrow anders niet boven de 500 watt in.
Hoe lang heb jij de Sparrow al? En in wat voor soort situaties heeft hij de CV nodig? Want met deze temperaturen buiten zou de Sparrow het toch helemaal alleen moeten kunnen (ervan uitgaande dat de Sparrow op je woning is gedimensioneerd)
[ Voor 25% gewijzigd door jelleeelco op 13-11-2024 16:29 ]
Zie mijn eerdere berichten hierover. Heeft iets met druk verschillen in de compressor te maken.jelleeelco schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:26:
[...]
Wat raar. Dat ga ik navragen...bedankt!
Hoe lang heb jij de Sparrow al? En in wat voor soort situaties heeft hij de CV nodig? Want met deze temperaturen buiten zou de Sparrow het toch helemaal alleen moeten kunnen (ervan uitgaande dat de Sparrow op je woning is gedimensioneerd)
Ah dat is die begrenzing op de compressor. Maar die was er toch door Weheat afgehaald? Of wordt er binnenkort vanaf gehaald?gratiz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:33:
[...]
Zie mijn eerdere berichten hierover. Heeft iets met druk verschillen in de compressor te maken.
Sparrow kan full electric dus dat lijkt mij sterk.gratiz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:33:
[...]
Zie mijn eerdere berichten hierover. Heeft iets met druk verschillen in de compressor te maken.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Om die begrenzing te doorbreken is 1 van de oplossingen een boost van de CV of bij een All Electric een boost van de elektrische booster.jelleeelco schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:34:
[...]
Ah dat is die begrenzing op de compressor. Maar die was er toch door Weheat afgehaald? Of wordt er binnenkort vanaf gehaald?
Issue dat ik heb is dat de Sparrow niet de juiste instructies aan de CV geeft, zodat hij geen boost krijgt. En dus op 500 watt blijft steken.
Ze werken eraan om dit in de software op te lossen, zodat de Sparrow wel een boost krijgt. (of een combinatie met een andere oplossing, bijvoorbeeld ook eerst iets lager gaan in toeren)
[ Voor 7% gewijzigd door gratiz op 13-11-2024 16:40 ]
Een booster is bij All Electric niet verplicht dus ook dat lijkt mij niet juistgratiz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:39:
[...]
Om die begrenzing te doorbreken is 1 van de oplossingen een boost van de CV of bij een All Electric een boost van de elektrische booster.
Issue dat ik heb is dat de Sparrow niet de juiste instructies aan de CV geeft, zodat hij geen boost krijgt. En dus op 500 watt blijft steken.
Ze werken eraan om dit in de software op te lossen, zodat de Sparrow wel een boost krijgt.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Tsja, goed lezen. Bij een full electric is er een extra binnen unit voor de boost! Dat heeft elk merk warmtepomp overigens.Carboy54 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:38:
[...]
Sparrow kan full electric dus dat lijkt mij sterk.
Pardon?? Lezen kan ik prima. Lang niet alle warmtepompen hebben een BUH en alleen de WEP binnenunit heeft een dergelijke booster. De rest niet en zijn geschikt voor alle 3 de modellen van Weheat en dus zonder booster.gratiz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:41:
[...]
Tsja, goed lezen. Bij een full electric is er een extra binnen unit voor de boost! Dat heeft elk merk warmtepomp overigens.
De cv staat hier uit voor verwarming (althans aanvoer temp <25 graden ingesteld), als het kouder is dan 5,5 graden bij air-in dan komt de sparrow hier regelmatig uit de 'loop' en gaat verder dan 500w.gratiz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:41:
[...]
Tsja, goed lezen. Bij een full electric is er een extra binnen unit voor de boost! Dat heeft elk merk warmtepomp overigens.
Afgelopen nacht langdurig op 50% (ingestelde limiet) gedraaid.
Gaat die ook niet heel even aan? En wat bedoelen jullie eigenlijk met de "loop"?Biker_007 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:46:
[...]
De cv staat hier uit voor verwarming (althans aanvoer temp <25 graden ingesteld), als het kouder is dan 5,5 graden bij air-in dan komt de sparrow hier regelmatig uit de 'loop' en gaat verder dan 500w.
Afgelopen nacht langdurig op 50% (ingestelde limiet) gedraaid.
De reden om voor een Sparrow te gaan ipv een Flint is om de CV ketel helemaal niet meer te hoeven gebruiken voor verwarming, alleen nog SWW. De Flint is een stuk goedkoper (scheelt gewoon 2800e) maar voor de grote van het huis minder geschikt. Tenzij ik er genoegen mee neem dat de CV ketel nog vaak moet bijspringen.
Maar als een Sparrow ook regelmatig de CV nodig heeft...
Ah nee, die staan eigenlijk altijd dicht tenzij vraag... dmv de Evohome radiatorknoppen...PVPaneel schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:59:
@jelleeelco Ik haal het niet uit de opsomming; staan die op de slaapkamers altijd open (geen thermostaatkraan?) Of kunnen die ook dicht?
Sparrow kan full electric heeft geen cv nodig dus.jelleeelco schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:57:
[...]
Gaat die ook niet heel even aan? En wat bedoelen jullie eigenlijk met de "loop"?
De reden om voor een Sparrow te gaan ipv een Flint is om de CV ketel helemaal niet meer te hoeven gebruiken voor verwarming, alleen nog SWW. De Flint is een stuk goedkoper (scheelt gewoon 2800e) maar voor de grote van het huis minder geschikt. Tenzij ik er genoegen mee neem dat de CV ketel nog vaak moet bijspringen.
Wat ik in mijn gesprekken met Weheat in elk geval heb begrepen is dat zonder een CV of zonder de 3 kW backup heater (bij All Electric) de warmtepomp lastig is te starten wanneer er bij bepaalde temperaturen druk verschillen zijn ontstaan.Carboy54 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:45:
[...]
Pardon?? Lezen kan ik prima. Lang niet alle warmtepompen hebben een BUH en alleen de WEP binnenunit heeft een dergelijke booster. De rest niet en zijn geschikt voor alle 3 de modellen van Weheat en dus zonder booster.
Er waren nog andere software oplossingen, maar daar gingen ze toen niet diep op in. Iets met de toeren van de compressor tijdelijk omlaag brengen oid.
Hopelijk lossen ze eea in elk geval snel op. Voor nu heb ik behoorlijk spijt van mijn aankoop in elk geval.
Ik las overigens dat er ook een Tweaker was die alleen de Flint gebruikt voor de verwarming (dus geen CV ketel). Wellicht interessant om te horen hoe dat momenteel gaat.
Wie je gesproken hebt bij Weheat geen idee. Alle mij bekende warmtepompen kunnen zonder BUH. Alleen bij een compleet bevroren systeem heb je een BUH nodig en dan nog lukt het regelmatig ook niet meer bij grote installaties.gratiz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:05:
[...]
Wat ik in mijn gesprekken met Weheat in elk geval heb begrepen is dat zonder een CV of zonder de 3 kW backup heater (bij All Electric) de warmtepomp lastig is te starten wanneer er bij bepaalde temperaturen druk verschillen zijn ontstaan.
Er waren nog andere software oplossingen, maar daar gingen ze toen niet diep op in. Iets met de toeren van de compressor tijdelijk omlaag brengen oid.
Hopelijk lossen ze eea in elk geval snel op. Voor nu heb ik behoorlijk spijt van mijn aankoop in elk geval.
• Installatie van een buffertank om het systeemvolume te vergroten tot ongeveer 60 liter.
• Als het huis is uitgerust met vloerverwarming, volstaat het meestal om 3-4 vloerverwarmingsgroepen
continu open te houden en de mogelijke thermostaatklep voldoende hoog in te stellen. Verder is het
raadzaam om de circulatiepomp van het vloerverwarmingssysteem rechtstreeks aan te sluiten op de
aangewezen aansluiting op de binnenunit.
De sparrow stokt hier standaard bij 500w (37/38%) compressor percentage met opschakelen. Bij hogere buiten temperatuur komt de Sparrow er bij ons meestal niet uit om verder op te schakelen. Het is een paar keer gelukt door cv handmatig te activeren. Maar bij koudere temperaturen lijkt het wel goed te gaan zonder ingrijpen.jelleeelco schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:57:
[...]
Gaat die ook niet heel even aan? En wat bedoelen jullie eigenlijk met de "loop"?
De cv krijgt na 30min standaard een activatie signaal maar aan de water temperatuur (en gasmeter) zie ik dat er niks gebeurd.
Tis wel onduidelijk en hopelijk is deze 500w blokkade er niet voor de koelfunctie.
Ik zou bij gebruik van EvoHome zeker een buffervat aanraden.jelleeelco schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:06:
[...]
Over dat buffervat.... Installateur gaf aan, liever toch een Sparrow. En vervolgens (vanwege 60L nodig ipv 40L t.o.v. de Flint) een buffervat. Ik weet niet of ze dat parallel of serieel in de retour in gedachten hebben.
Maar is het nodig? De situatie:
Beneden: 75m2 vloerverwarming (8 groepen, 10cm hoh), radiator in de hal en jaga hybrid in de wc. Radiatoren in hal en WC staan altijd open.
Temp staat ALTIJD op 20 graden, geen nachtverlaging. Maar er zit wel een klep in de aanvoer naar de vloerverwarming; als er geen warmtevraag is gaat de klep dicht (aangestuurd door Evohome, en een BDR91T die de klep aanstuurt). Ik heb de aansturing van de klep overigens licht aangepast, want Evohome doet dat heel vervelend: 20% warmtevraag betekent per 10 min is de klep 2 minuten open, en 8 minuten dicht. Ik heb er een Shelly tussen gestopt die als de BDR91 een 'DICHT' signaal stuurt, de klep nog 15min openhoudt.
Boven allemaal radiatoren, 1 LTV (jaga strada) en 4 gewone (op termijn vervangen voor jaga's). Op de badkamer ook een radiator die altijd open staat.
Het kan dus voorkomen dat de woonkamer op temperatuur is, en dus de klep dicht. Maar de studeerkamer is te koud, en dan verwarm ik middels Evohome alleen die kamer. CV temp staat al op 45 graden en het is dan nu al vrij snel op temperatuur.
In zo'n geval....buffervat of niet? Ik heb ook gedacht vloervv klep altijd open te laten, maar als ik dat nu doe en ik verwarm de studeerkamer dan gaat er heel wat gas doorheen...
Heb zelf nu 4 jaar hybride en als heel even alles dicht staat kan toch de warmte in het buffervat kwijt.
Mijn ervaring is ook dat het best helpt bij het uitvoeren van een defrost, trek je niet gelijk je vloer leeg.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Ergste geval: badkamer radiator, grote radiator in hal, en kleine jaga strada op wc. Plus er zit een bypass bij de vvPVPaneel schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:14:
@jelleeelco Tja, technisch gezien zou de WP in het ergste geval dus over 1 badkamer radiator draaien? Want dat is denk ik de reden dat de installateur dan 60L wil. Dat staat zo in de installatiehandleiding van de sparrow:
• Installatie van een buffertank om het systeemvolume te vergroten tot ongeveer 60 liter.
• Als het huis is uitgerust met vloerverwarming, volstaat het meestal om 3-4 vloerverwarmingsgroepen
continu open te houden en de mogelijke thermostaatklep voldoende hoog in te stellen. Verder is het
raadzaam om de circulatiepomp van het vloerverwarmingssysteem rechtstreeks aan te sluiten op de
aangewezen aansluiting op de binnenunit.
Parallel of serieel op retour leiding?Tijgerkracht schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:24:
[...]
Ik zou bij gebruik van EvoHome zeker een buffervat aanraden.
Heb zelf nu 4 jaar hybride en als heel even alles dicht staat kan toch de warmte in het buffervat kwijt.
Mijn ervaring is ook dat het best helpt bij het uitvoeren van een defrost, trek je niet gelijk je vloer leeg.
OPSTARTEN waarschijnlijk, dus je vult je installatie met leidingwater en zet er prik op, dan zou je misschien klein moeten beginnen ipv 160m2 vvw direct naar 35graden te janken.gratiz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:05:
[...]
Wat ik in mijn gesprekken met Weheat in elk geval heb begrepen is dat zonder een CV of zonder de 3 kW backup heater (bij All Electric) de warmtepomp lastig is te starten wanneer er bij bepaalde temperaturen druk verschillen zijn ontstaan.
Overigens zou ik dat ook nog wel aandurven, vorig jaar een Amber bij -1 aangezet, dat ging prima, alleen even de vinger op de Caleffi gehad vanwege een druppel.
:strip_exif()/f/image/cLWtqGCnsloj9jTAVjnga3Sk.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je daarna warmte hebt in je woning, dan gaat de pomp circuleren en wordt het retourwater net zo warm als de kamertemperatuur.
95% van de weheats gaan zonder buh. En daarvan worden ook nog een 95% niet op de cv aangesloten.
[ Voor 20% gewijzigd door Stoker op 13-11-2024 18:43 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Flint geen idee,Mjier schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:20:
[...]
Minimale afgifte bedoelde ik. Hoe ver kan die terug moduleren?
Misschien een beetje te veel gevraagd, maar het liefst zou ik een run van november tot april zien.
Hieronder een printscreen van een Sparrow voor een indicatie
/f/image/N7Q13tANdkl8XB7KC8S869T6.png?f=fotoalbum_large)
Opstarten? Ja, elke dag bij het opstarten. Doorbreken lukt mij alleen door de CV op hoge aanvoer temperatuur te laten draaien. Weheat bevestigt dit probleem ook. En werken met de hoogste prio aan het probleem.Stoker schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:41:
[...]
OPSTARTEN waarschijnlijk, dus je vult je installatie met leidingwater en zet er prik op, dan zou je misschien klein moeten beginnen ipv 160m2 vvw direct naar 35graden te janken.
95% van de weheats gaan zonder buh. En daarvan worden ook nog een 95% niet op de cv aangesloten.
Grappig dat screenshot dat je deelt. Ook een sparrow die begrenst is op de 2000 toeren / 37/38%, waar ik steeds over spreek. Hoe haal jij de begrenser er dan af, @Stoker ?
/f/image/hDXcnImPLjkxeQaG6ILgJzcQ.png?f=fotoalbum_large)
Tja lezen. Dus de eerste opstart.gratiz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:54:
[...]
Opstarten? Ja, elke dag bij het opstarten. Doorbreken lukt mij alleen door de CV op hoge aanvoer temperatuur te laten draaien. Weheat bevestigt dit probleem ook. En werken met de hoogste prio aan het probleem.
Grappig dat screenshot dat je deelt. Ook een sparrow die begrenst is op de 2000 toeren / 37/38%, waar ik steeds over spreek. Hoe haal jij de begrenser er dan af, @Stoker ?
[Afbeelding]
Begrenzer kan vanalles zijn:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Zelf heb je hier deels invloed op, stilte modus of Max watertemperatuur
[ Voor 22% gewijzigd door Stoker op 13-11-2024 19:05 ]
Hier in elk geval elke dag afhankelijk van de buitentemperatuur, en niet alleen bij de 1ste keer opstarten. Enorm irritant, want je moet steeds handmatig ingrijpen.Stoker schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:02:
[...]
Tja lezen. Dus de eerste opstart.
Begrenzer kan vanalles zijn:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Zelf heb je hier deels invloed op, stilte modus of Max watertemperatuur
Volgens Weheat zijn er tientallen opstellingen met hetzelfde probleem. (Hier op het forum zijn er ook een aantal)
Ik weet dat er gisteren een nieuwe update is uitgebracht, was het vandaag ook?
Overigens ben ik echt enthousiast over de pomp van weheat. Leveren veel warmte en contact is goed. Ja er zijn idd opstartproblemen
[ Voor 64% gewijzigd door Stoker op 13-11-2024 19:10 ]
De beperking druk.Stoker schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:08:
Bedoel je dan de beperking “druk”? Of opstarten met Buh?
Update van Weheat gisteren:Stoker schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:08:
Ik weet dat er gisteren een nieuwe update is uitgebracht, was het vandaag ook?
"Verder zijn onze engineers druk bezig om een oplossing te vinden het fenomeen wat jij omschrijft.
Hier kunnen wij op dit moment nog geen exacte planning van geven, maar het heeft intern de hoogste prioriteit."
Ik heb hetzelfde probleem met deze pomp, ook door CB geïnstalleerd. Hij geeft een soort van lage toon die je door het hele huis kan horen, via het leidingwerk en de radiatoren. Heel irritant. Ben je toevallig al dichter bij een oplossing hiervoor?smart- schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:11:
Geluid
De Wilo pomp die geplaatst is, lijkt een krachtig apparaat te zijn. Hierdoor hoor ik een soort van gesuis in de radiatoren als deze aanstaat. (ik heb maar 2 radiatoren, waarvan 1 in de garage, en 1 in de hal) die in de hal maakt dan geluid dat in de nacht in het gehele huis gehoord kan worden. Ontluchten is gedaan, en dicht/open draaien van de thermostaatknop maakt geen verschil. Het geluid blijft aanwezig.
[ Voor 6% gewijzigd door Vuilnisbak op 13-11-2024 19:34 ]
Bla
Wat is het idee van die klep voor de VVW? Die moet gewoon altijd open staan.jelleeelco schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:06:
[...]
Over dat buffervat.... Installateur gaf aan, liever toch een Sparrow. En vervolgens (vanwege 60L nodig ipv 40L t.o.v. de Flint) een buffervat. Ik weet niet of ze dat parallel of serieel in de retour in gedachten hebben.
Maar is het nodig? De situatie:
Beneden: 75m2 vloerverwarming (8 groepen, 10cm hoh), radiator in de hal en jaga hybrid in de wc. Radiatoren in hal en WC staan altijd open.
Temp staat ALTIJD op 20 graden, geen nachtverlaging. Maar er zit wel een klep in de aanvoer naar de vloerverwarming; als er geen warmtevraag is gaat de klep dicht (aangestuurd door Evohome, en een BDR91T die de klep aanstuurt). Ik heb de aansturing van de klep overigens licht aangepast, want Evohome doet dat heel vervelend: 20% warmtevraag betekent per 10 min is de klep 2 minuten open, en 8 minuten dicht. Ik heb er een Shelly tussen gestopt die als de BDR91 een 'DICHT' signaal stuurt, de klep nog 15min openhoudt.
Boven allemaal radiatoren, 1 LTV (jaga strada) en 4 gewone (op termijn vervangen voor jaga's). Op de badkamer ook een radiator die altijd open staat.
Het kan dus voorkomen dat de woonkamer op temperatuur is, en dus de klep dicht. Maar de studeerkamer is te koud, en dan verwarm ik middels Evohome alleen die kamer. CV temp staat al op 45 graden en het is dan nu al vrij snel op temperatuur.
In zo'n geval....buffervat of niet? Ik heb ook gedacht vloervv klep altijd open te laten, maar als ik dat nu doe en ik verwarm de studeerkamer dan gaat er heel wat gas doorheen...
In plaats van nog meer (dure en inefficiënte) onzin installeren omdat er onzin is geïnstalleerd, zou ik gewoon de initiele onzin eraf slopen.
Dan kun je ook echt langere runs maken ipv 2min extra in zo’n minivatje, dan is die ene studeerkamer die evohome open had gestuurd alsnog niet warm.
Voor de overige ruimtes kun je dan gewoon alsnog Evohome aanhouden.
Wat is de flow in het systeem?smart- schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:11:
Geluid
De Wilo pomp die geplaatst is, lijkt een krachtig apparaat te zijn. Hierdoor hoor ik een soort van gesuis in de radiatoren als deze aanstaat. (ik heb maar 2 radiatoren, waarvan 1 in de garage, en 1 in de hal) die in de hal maakt dan geluid dat in de nacht in het gehele huis gehoord kan worden. Ontluchten is gedaan, en dicht/open draaien van de thermostaatknop maakt geen verschil. Het geluid blijft aanwezig.
[ Voor 14% gewijzigd door bbbrumbrum op 13-11-2024 20:05 ]
Is zo’n BUH niet een verstandige backoptie voor als er een (technisch) probleem is met de buitenunit? Zodat je dan niet in de kou zit? Natuurlijk wel met een hoge elektriciteitsrekening….Stoker schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:41:
[...]
Het geluid is bij mij verdwenen nadat ik mijn mengverdeler heb vervangen door een gesloten verdeler.Vuilnisbak schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:19:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem met deze pomp, ook door CB geïnstalleerd. Hij geeft een soort van lage toon die je door het hele huis kan horen, via het leidingwerk en de radiatoren. Heel irritant. Ben je toevallig al dichter bij een oplossing hiervoor?
Er kan nu meer flow doorheen waardoor het geluid weg is. Probeer eens alle radiatoren helemaal open te draaien.
De Wilo pomp hoor je wel nog als je in de garage staat(hier staat mijn technische installatie). In de rest van het huis gelukkig niet meer, vanuit 1 radiator in de hal beneden(de enige) hoorde je de lage ruis toon in de hele woning en was inderdaad zeer storend.
[ Voor 19% gewijzigd door smart- op 13-11-2024 20:31 ]
Oké goed te weten. Morgen nog even een belletje te doen daar naar het zuiden over andere “opstartproblemen”gratiz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:16:
[...]
Update van Weheat gisteren:
"Verder zijn onze engineers druk bezig om een oplossing te vinden het fenomeen wat jij omschrijft.
Hier kunnen wij op dit moment nog geen exacte planning van geven, maar het heeft intern de hoogste prioriteit."
Ik vind die HA integratie hartstikke mooi, en dat sommige waardes niet helemaal doorkomen nog veel mooier.. maar volgens mij moeten ze die programmeurs dit juist aan de kant leggen en de echte problemen gaan fixen. Nu kan je het waarschijnlijk warm krijgen met een afgeknepen Wp. Als het straks kouder wordt, niet.
Klopt, het knijpen is voor nu het eenvoudigste (lees: minste handelingen). Levert trouwens mooie lange runs op. De laatste complete run was ruim 22 uren op een gemiddeld vermogen van 400watt in.Stoker schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:23:
[...]
Oké goed te weten. Morgen nog even een belletje te doen daar naar het zuiden over andere “opstartproblemen”
Ik vind die HA integratie hartstikke mooi, en dat sommige waardes niet helemaal doorkomen nog veel mooier.. maar volgens mij moeten ze die programmeurs dit juist aan de kant leggen en de echte problemen gaan fixen. Nu kan je het waarschijnlijk warm krijgen met een afgeknepen Wp. Als het straks kouder wordt, niet.
Volgens Weheat is er een kans dat bij kouder weer de druk problemen zich vanzelf oplossen.
Overigens is het mij tot nu toe altijd gelukt om het vermogen op te trikken en het uit de 'loop' te halen, zodra ik dit wil: Aanvoer temperatuur omhoog zetten (boven de 42 graden minimaal) en CV aan. Dat komt de Sparrow binnen een paar minuten op vol vermogen.
En ineens wat betreft add-ons als HA. Eerst maar eens de firmware van de pompen op orde hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door gratiz op 13-11-2024 21:55 ]
Van de week draaide de BB DHW heating runs in de silent hours, maar gebruikte dan meer vermogen dan toegestaan volgens de Silent hours instelling. Het algemene maximale vermogen werd daarvoor genomen.
Het viel me net op toen ik naar het WeHeat dashboard keek. Er draaide een DHW run (binnen silent hours) op 20%, wat ik ook ingesteld had. Ik heb de silent hours wat opgeschoven prompt ging de BB het algemene maximale vermogen draaien (50%).
De DHW run liep nog toen de Silent Hours net weer in zijn gegaan, en je ziet het compressor % weer afbouwen naar de ingestelde waarde onder Silent Hours. De vraag is of het DHW dan wel op temperatuur komt natuurlijk, als hier een lage waarde is ingesteld.
Edit: dit lijkt toch niet helemaal te kloppen. De DHW run blijft op 31% draaien. Wellicht omdat de doeltemperatuur bijna bereikt is.
Als het klopt, dan ben ik daar blij mee, omdat ik ook graag controle wil hebben op het geluidsnivo van de DHW heating runs. Ik wil dat de BB s'nachts zo min mogelijk geluid produceert.
Het zou aardig zijn om ergens 'release notes' van de firmware te kunnen lezen!
Satefan
[ Voor 23% gewijzigd door Satefan op 13-11-2024 22:44 ]
Die HA integratie doen ze overigens niet echt iets voor meer sinds de eerste versie hoor. De vorige update en hopelijk de volgende update heb ik zelf gesubmit, met alleen wat feedback van WeHeat (overigens wel prettig dat ze meedenken dus)Stoker schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:23:
[...]
Oké goed te weten. Morgen nog even een belletje te doen daar naar het zuiden over andere “opstartproblemen”
Wat voor thermostaat heb je?Stoker schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:47:
[...]
Flint geen idee,
Hieronder een printscreen van een Sparrow voor een indicatie [Afbeelding]
An a day keeps the doctor away.
Nou die klep zit er op omdat als ik boven aan het werk ben en de kachel aanzet om die ruimte te verwarmen, er anders kneiterveel gestookt wordt. Dan wordt de hele vloer ook extra warm gemaakt zonder dat dat nodig is.bbbrumbrum schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:01:
[...]
Wat is het idee van die klep voor de VVW? Die moet gewoon altijd open staan.
In plaats van nog meer (dure en inefficiënte) onzin installeren omdat er onzin is geïnstalleerd, zou ik gewoon de initiele onzin eraf slopen.
Dan kun je ook echt langere runs maken ipv 2min extra in zo’n minivatje, dan is die ene studeerkamer die evohome open had gestuurd alsnog niet warm.
Voor de overige ruimtes kun je dan gewoon alsnog Evohome aanhouden.
[...]
Wat is de flow in het systeem?
Dus die klep is geen onzin, maar een cruciaal onderdeel van de installatie.
Waterzijdig inregelen, klinkt alsof je BGG relatief veelste veel flow krijgt in relatie tot je bovenverdieping. Wellicht ook (te)hoge Ta.jelleeelco schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:07:
[...]
Nou die klep zit er op omdat als ik boven aan het werk ben en de kachel aanzet om die ruimte te verwarmen, er anders kneiterveel gestookt wordt. Dan wordt de hele vloer ook extra warm gemaakt zonder dat dat nodig is.
Hij is cruciaal bij een slecht ingeregeld systeem, true. Het lost het probleem op, maar pakt niet de oorzaak aan. Net zoals een buffervat weliswaar een beetje helpt, maar ook slechts een pleister is.
Weet niet zo goed wat je bedoelt met dat BGG te veel flow krijgt t.o.v. boven. Kijk, de installatie is natuurlijk gebouwd op een CV ketel. En beneden is wordt altijd 20 graden aangehouden ivm de vloerverwarming. Ta is meestal rond de 35-40 graden (als vloer enige warmtevraag heeft) met een delta van 10-15 graden. CV stond toen op max 80... nu om te testen heb ik CV begrensd op Ta 45graden, om te kijken of het in studeerkamer ook op temp komt (en ja, makkelijk gelukkig).bbbrumbrum schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:22:
[...]
Waterzijdig inregelen, klinkt alsof je BGG relatief veelste veel flow krijgt in relatie tot je bovenverdieping. Wellicht ook (te)hoge Ta.
Hij is cruciaal bij een slecht ingeregeld systeem, true. Het lost het probleem op, maar pakt niet de oorzaak aan. Net zoals een buffervat weliswaar een beetje helpt, maar ook slechts een pleister is.
Mss moet ik de klep idd open houden als ik een WP neem, maar als bv temp in woonkamer al 20.5 is (vraag is 20), boven is het 18 (vraag is 20), gaat de WP dan niet overbodig veel water verwarmen omdat ook de vloer meedraait? Dat zijn 8 groepen van in totaal 75m2...
De meeste op een Honeywell lyric t6
Serieel op de retour.jelleeelco schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:43:
[...]
Parallel of serieel op retour leiding?
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Klep eruit is een must voor de warmtepomp. Plaats op kantoor boven een fancoil om die ruimte beter op temperatuur te houden bij lagere watertemperaturen.jelleeelco schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:07:
[...]
Nou die klep zit er op omdat als ik boven aan het werk ben en de kachel aanzet om die ruimte te verwarmen, er anders kneiterveel gestookt wordt. Dan wordt de hele vloer ook extra warm gemaakt zonder dat dat nodig is.
Dit punt heeft het hoogste prioriteit binnen de organisatie.
Deze week nog wordt er een fix uitgerold onder de testers. Als dat allemaal goed is, wordt het verder uitgerold, naar verwachting 2 weken.
Ok, dus als ik met een WP verwarm: klep altijd open. En als ik dan boven verwarm, dan ook open laten staan? Gaat dit niet ten koste van de efficiënte? Want dan wordt er dus veel meer water verwarmd dan nodig.Carboy54 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:46:
[...]
Klep eruit is een must voor de warmtepomp. Plaats op kantoor boven een fancoil om die ruimte beter op temperatuur te houden bij lagere watertemperaturen.
Of moet ik het zo zien dat de WP sowieso liever langzaam pruttelt en het water op 30 graden (bv) houdt, dus ook door de vloer. En dat als ik de temperatuur beneden continue op 20 graden houd, de wp waarschijnlijk lang aan is. Als ik dan de radiatoren op studeerkamer open zet, komt het warme water ook daar doorheen.
Iemand anders had het zo gemaakt door een andere thermostaat beneden op de hangen die alleen de vloer aanstuurt, en vervolgens de evohome (niet verbonden met cv of wp) om de radiatoren boven open/dicht te doen. Zou dat werken? Enige probleem wat ik zie, is dat met bv huidige temperaturen de CV nauwelijks aan is voor de vloer (cv temperatuur 45 graden). Dus dan zal het boven koud blijven...
Zo heb ik het ook gedaan. Ik had in de huiskamer wat overcapaciteit, waardoor de huiskamer makkelijk op 20 graden komt, terwijl de andere ruimtes maar tot 15 graden kwam. Door in de huiskamer de radiatoren d.m.v. waterzijdig regeling wat te knijpen, heb ik nu nog maar een temperatuur verschil van 2 graden tussen de ruimtes (20 versus 18 graden) en dat bevalt ons prima. De aparte keuken en sommige kamers hoeft voor ons geen 20 graden te zijn. Met de water flow gaat het nog steeds goed. Ik hoor de waterpomp niet. BTW, ik heb geen VVW.bbbrumbrum schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:22:
[...]
Waterzijdig inregelen, klinkt alsof je BGG relatief veelste veel flow krijgt in relatie tot je bovenverdieping. Wellicht ook (te)hoge Ta.
Realiseer je dat een warmtepomp gemiddeld 1250 liter per uur doet met een Delta van 5 graden en een CV 400 liter met een Delta van meer dan 10 graden. Kleppen veroorzaken vaak een flow storing dus open en laat de warmtepomp zo lang mogelijk zo laag mogelijk draaien. Het stroomverbruik neemt bij hogere temperaturen onevenredig toe. Net als jouw auto bij hogere snelheden. Wordt het boven dan niet warm genoeg met radiatoren plaats dan heatfans erin of nog beter een fancoil.jelleeelco schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:26:
[...]
Ok, dus als ik met een WP verwarm: klep altijd open. En als ik dan boven verwarm, dan ook open laten staan? Gaat dit niet ten koste van de efficiënte? Want dan wordt er dus veel meer water verwarmd dan nodig.
Of moet ik het zo zien dat de WP sowieso liever langzaam pruttelt en het water op 30 graden (bv) houdt, dus ook door de vloer. En dat als ik de temperatuur beneden continue op 20 graden houd, de wp waarschijnlijk lang aan is. Als ik dan de radiatoren op studeerkamer open zet, komt het warme water ook daar doorheen.
Iemand anders had het zo gemaakt door een andere thermostaat beneden op de hangen die alleen de vloer aanstuurt, en vervolgens de evohome (niet verbonden met cv of wp) om de radiatoren boven open/dicht te doen. Zou dat werken? Enige probleem wat ik zie, is dat met bv huidige temperaturen de CV nauwelijks aan is voor de vloer (cv temperatuur 45 graden). Dus dan zal het boven koud blijven...
:strip_exif()/f/image/c1brzEw9iwCuZGZNS00e0tpN.jpg?f=fotoalbum_large)
Top. Ik kan natuurlijk de klep eruit laten halen, danwel open laten (stekker eruit). Kan hem ook met de Shelly open laten staan, als hij maar open staat.Carboy54 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:13:
[...]
Realiseer je dat een warmtepomp gemiddeld 1250 liter per uur doet met een Delta van 5 graden en een CV 400 liter met een Delta van meer dan 10 graden. Kleppen veroorzaken vaak een flow storing dus open en laat de warmtepomp zo lang mogelijk zo laag mogelijk draaien. Het stroomverbruik neemt bij hogere temperaturen onevenredig toe. Net als jouw auto bij hogere snelheden. Wordt het boven dan niet warm genoeg met radiatoren plaats dan heatfans erin of nog beter een fancoil.
[Afbeelding]
Dus als ik je goed begrijp, een CV verwarmt bv een uurtje met water terwijl de WP een aantal uren verwarmt met lagere temp en lagere DeltaT.
Als ik die klep open laat (daar heb ik het met de installateur niet eens over gehad), heb ik dan alsnog een buffervat nodig? Als die in de retour, serieel is aansloten, werkt het dan ook als een vertraging/inefficientie?
Ik heb hier de SL600, had eerst die klep erop zitten, na een paar weken eraf gehaald.Carboy54 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:13:
[...]
Realiseer je dat een warmtepomp gemiddeld 1250 liter per uur doet met een Delta van 5 graden en een CV 400 liter met een Delta van meer dan 10 graden. Kleppen veroorzaken vaak een flow storing dus open en laat de warmtepomp zo lang mogelijk zo laag mogelijk draaien. Het stroomverbruik neemt bij hogere temperaturen onevenredig toe. Net als jouw auto bij hogere snelheden. Wordt het boven dan niet warm genoeg met radiatoren plaats dan heatfans erin of nog beter een fancoil.
[Afbeelding]
Water gaat er nu altijd doorheen en alleen de ventilator bepaald aan de hand van de warmtevraag (instelling) of het water veel of weinig afkoelt. Dit werkt helemaal top.
Ventilator uit, geeft ie een beetje warmte af via convectie, ventilator aan komt er zelf bij 28 graden al een bak warmte vanaf (wel een 47 kOhm weerstandje plaatsen om de boel te foppen, want de fancoil reageert pas bij 30 graden).
Dat is interessant... dus je hebt een Fancoil waar het water ALTIJD door heen gaat als de WP draait? En als je warmte wil, zet je de ventilator aan van de fancoil en dan pas wordt het warm?Tijgerkracht schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:20:
[...]
Ik heb hier de SL600, had eerst die klep erop zitten, na een paar weken eraf gehaald.
Water gaat er nu altijd doorheen en alleen de ventilator bepaald aan de hand van de warmtevraag (instelling) of het water veel of weinig afkoelt. Dit werkt helemaal top.
Ventilator uit, geeft ie een beetje warmte af via convectie, ventilator aan komt er zelf bij 28 graden al een bak warmte vanaf (wel een 47 kOhm weerstandje plaatsen om de boel te foppen, want de fancoil reageert pas bij 30 graden).
Die SL600, is dat een beetje te vergelijken / na te bootsen met Jaga Strada (met booster)?
Binnenkort wordt bij mij de BB FE geinstalleerd op het plattedak. Ben niet voor Coolblue gegaan omdat deze in de offerte ruim 2000 euro duurder waren dan de aanbieding die ik heb ontvangen van andere installateurs. Nu moet ik eerlijk bekennen dat deze wel uit zijn gegaan van worst-case scenario, daar zal wellicht nog wat afgegaan zijn tijdens de schouw. Het voortraject met CB was wel erg goed.STIMPPYYY schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:33:
Heb een leuke aanbieding liggen voor de blackbird. Heb er naar gezocht , maar geen concreet antwoord: Is er een specifieke reden om voor weheat te kiezen (buiten dat het beter op een platdak past)?
Goedkoper lijken ze niet. De afhankelijkheid van de 4G/iot verbinding met weheat is er ook. Valt het bedrijf om, weg functionaliteit? Zeker als je met FE afhankelijk bent van je BB als verwarming
Heb ook nog andere merken bekeken zoals Valliant, Remeha en Daikin. Meeste waren inclusief installatie duurder, met minder krachtige WP en boilervat waarbij ook de installatie op platte dak niet helemaal estetisch mijn voorkeur lag. Reden om toch voor Weheat te kiezen is het gemak, transparantie, de behoorlijk krachtige WP bij -10 en prossionaliteit en kunde die ze (nu a)l laten zien. Prijs/kwaliteit lijkt prima te zijn dus ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen.
[ Voor 6% gewijzigd door STIMPPYYY op 14-11-2024 11:50 ]
Sorry voor de vele vragen Carboy54... ik moet nog leren dat de overstap naar een WP gewoon een andere manier van verwarmen / denken inhoudt....Carboy54 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:13:
[...]
[Afbeelding]
Heb ik het correct als ik zeg:
1. Met CV verwarmen: kort verwarmen met hoge temperatuur. Alleen de ruimtes open zetten die warm moeten worden. Dus als studeerkamer warmte nodig heeft (radiator), en benedenverdieping (vv) is al op temperatuur, dan klep van VV dicht en CV de studeerkamer laten opwarmen. CV brandt dan maar heel eventjes en heeft maar weinig warmte nodig, dus scheelt veel gas.
2. Met WP verwarmen: langdurig water met lage temperatuur door het huis sturen. Zoveel mogelijk flow, dus klep van VV altijd open. Liefste op de studeerkamer/slaapkamers fancoils (hopelijk ook Strada Jaga Hybrid/gewoon), en ook die gewoon open laten staan. Mocht er warmtevraag zijn, dan de fans inschakelen.
Zo heeft WP heel veel flow, lagere water temperatuur en daardoor hogere COP?
Snap ik het zo goed?
Ik heb een Jaga Strada (zonder booster) in de badkamer hangen en daar komt bij 30 graden water nauwelijks warmte vanaf (spijt dat dat ding er hangt, maar booster mag niet in de badkamer).jelleeelco schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:25:
[...]
Dat is interessant... dus je hebt een Fancoil waar het water ALTIJD door heen gaat als de WP draait? En als je warmte wil, zet je de ventilator aan van de fancoil en dan pas wordt het warm?
Die SL600, is dat een beetje te vergelijken / na te bootsen met Jaga Strada (met booster)?
De Innova Airleaf levert meer warmte als de ventilator uit staat dan de Jaga Strada, oppervlak is ook veel kleiner bij de Jaga.
Maar vergelijk je dan niet een convector MET fans (de innova) met een convector ZONDER fans (de strada)?Tijgerkracht schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:43:
[...]
Ik heb een Jaga Strada (zonder booster) in de badkamer hangen en daar komt bij 30 graden water nauwelijks warmte vanaf (spijt dat dat ding er hangt, maar booster mag niet in de badkamer).
De Innova Airleaf levert meer warmte als de ventilator uit staat dan de Jaga Strada, oppervlak is ook veel kleiner bij de Jaga.
Op onze wc beneden komt een jaga strada (heel klein, 50cm x 35cm). Type 6, past helaas geen booster op maar ik ga er een speedflex inzetten...hopelijk levert dat genoeg warmte op.
Beide zonder dat de ventilator aan staat, dan levert de fancoil meer warmte door convectie dan de Jagajelleeelco schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:47:
[...]
Maar vergelijk je dan niet een convector MET fans (de innova) met een convector ZONDER fans (de strada)?
Op onze wc beneden komt een jaga strada (heel klein, 50cm x 35cm). Type 6, past helaas geen booster op maar ik ga er een speedflex inzetten...hopelijk levert dat genoeg warmte op.
(heb een Airleaf SL600).
Ahhh, sorry, ik had het niet goed gelezen.Tijgerkracht schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:52:
[...]
Beide zonder dat de ventilator aan staat, dan levert de fancoil meer warmte door convectie dan de Jaga
(heb een Airleaf SL600).
Als ik mijn huidige T22 zou willen vervangen (staat al een tijdje op de agenda..) dan zou ik de Strada's juist willen...open laten staan, en fans aan als ik warmte wil (niet teveel warmte als fans uit staan)
Mijn dochter heeft een Strada op haar kamer, ik ga daar de Evohome eens afhalen en open zetten, kijken wat dat aan warmte oplevert.
EDIT - ik heb op SDR Engineering een Heatbooster besteld waarmee je zelf een booster kan bouwen die volledig traploos is. Tevens standaard integratie met HA... Eerst maar 1 proberen voor op de WC, later eentje inbouwen in de strada op de slaapkamer van mijn dochter. Ben heel benieuwd...
[ Voor 18% gewijzigd door jelleeelco op 14-11-2024 13:55 ]
Ik ben alvast aan het oriënteren op een nieuwe thermostaat en ik denk dat het dan een Tado x, Tado v3 of Honeywell T6 gaat worden. Na ook hier op het forum rond te hebben gekeken is het mij nog steeds niet duidelijk welke nou de betere optie is. Is er hier iemand die mij hiermee kan helpen?
De jongen die ik sprak bij de intake zei expliciet dat de Tado X serie niet goed samenwerkt met Weheat. De Tado v3 doet dat wel, volgens hem.Ik ben alvast aan het oriënteren op een nieuwe thermostaat en ik denk dat het dan een Tado x, Tado v3 of Honeywell T6 gaat worden. Na ook hier op het forum rond te hebben gekeken is het mij nog steeds niet duidelijk welke nou de betere optie is. Is er hier iemand die mij hiermee kan helpen?
https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
Inmiddels al mooi overzichtelijk lijstje geworden.
De Honeywell T6 (bedrade versie) werkt hier als een zonnetje met onze Flint.Torbs schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:38:
2 december komen ze bij mij de Flint installeren. Ik heb nu nog een Atag one als thermostaat en las hier laatst van iemand dat deze niet goed samengaat met en WeHeat WP. De installateur wou het wel gaan proberen om dit goed werkend te krijgen. Ik verwacht dus dat dit niet gaat lukken.
Ik ben alvast aan het oriënteren op een nieuwe thermostaat en ik denk dat het dan een Tado x, Tado v3 of Honeywell T6 gaat worden. Na ook hier op het forum rond te hebben gekeken is het mij nog steeds niet duidelijk welke nou de betere optie is. Is er hier iemand die mij hiermee kan helpen?
Dit nog evern onder de aandacht brengen. Inmiddels is er een bypass geplaatst. Tijdelijke bypass (vloerverwarming continu meedraaien) weg geaald.Kevin1990 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:19:
Ik hoop dat dit de juiste plaats is voor dit bericht.
We hebben sinds april een WeHeat Blackbird 8kW die alleen dient voor het verwarmen van het CV-systeem. Ons tapwater komt door een normale boiler en Quooker.
De CV-ketel is verwijderd en ook de gasleiding. De Blackbird zorgt dus voor de verarming en indien nodig hebben we nog een 2.5kW heater ter ondersteuning van.
Nu heb ik een paar issues met de warmtepomp nu de koudere dagen zich steeds vaker laten zien.
- Ik krijg onze Tado met zoneregeling (draadoze variant) niet herkent als Open-therm aansturing in de app. De Blackbird herkent deze niet. Alleen het Aan-uit kan gekozen worden of stooklijn. Op de CV-ketel werkte dit goed. De draden zijn op de juiste klemmen aangesloten aldus de installateur en WeHeat. Maar waarom die niet geselecteerd kan worden kan niet verteld worden.
- De WeHeat heeft soms een best wel late reactie na de warmtevraag. Ik hoor het relais schakelen van de Tado en zie het controlelampje aan gaan. Soms duurt het best wel een tijd (in het verleden soms 20min maar nu tot 5min) voordat de WeHeat reageert. Voor zowel het aan en afschakelen.
- De meest vervelende… Door de zoneregeling en de aansturing van Tado is het zo dat wanneer er een kleine warmtevraag is of of de warmtevraag bijna is bereikt dat de Tado de thermostaatknop van open naar deels open, bijna dicht of dicht zet. Als de thermostaatknop volledig open staat of het grootste gedeelte is er niets aan de hand maar komt die in de buurt van bijna gesloten of gesloten zijn er soms flinke tikken te horen bij de knoppen. Alsof de kraan dicht slaat. Soms eenmalig maar af en toe ook herhaaldelijk tikken. Dit duurt soms wel 1min met korte maar harde tikken achter elkaar.
Bovenstaande heb ik niet ervaren met de CV-ketel. Wijzigingen die er zijn doorgevoerd met de WeHeat zijn de volgende. 2x by-pass verwijderd op advies van installateur. Dit om het systeem efficienter te laten werken in verband met lage temperatutren.
De cirulatie pomp van de vloerverwarming is verwijderd omdat er 1 circulatie pomp in huyis is geplaatst bij de binnenunit van de WeHeat voor alle verwarmingen.
Aanvullende info.
- Beneden centrale vleorverwarming (2022), pomploos gemaakt door installateur bij montage WeHeat
- Andere vertrekken Jaga Tempo radiatoren, geplaatst en getest met de CV-ketel voordat de warntepomp is geïnstalleerd.
- Minimale ingangstemperatuur is al verhoogd naar uit mijn hoofd een minimum van 25 graden. Dit zou met de trage reactie van de WeHeat op warmtevraag kunnen verklaren en het niet in afzienbare tijd warm krijgen van een bepaalde ruimte wat gewenst is. (Verwarmen gaat sneller hierdoor)
- Er staat op de Jaga pro ventielen een pijl voor de stromingsrichting van het water. Hier is bij de montage niet op gelet. Er was geen klacht over functie of bijgeluiden met de CV-ketel (temperatuur op 50 graden) en hierdoor niets voor ondernomen.
- Tijdelijk een by-pass gemaakt door de vloerverwarming altijd mee te laten draaien. Echter vermoed ik dat de lengte van leidingen te lang is om als goede by-pass te dienen en wellicht het leidingwek een te kleine diameter heeft en daardoor weerstand krijgt en dus drukverhoging.
Voordat er reacties komen op het feit dat de pijlen van stroming niet bij alle radiatoren juist zijn. Dit klopt maar bij de 7 radiatoren zitten er een aantal met de pijl aan de ene kant en een aantal aan de andere kant. Als dit daadwerkelijk negatieve invloed heeft en dat kan natuurlijk (het pijltje zit er niet voor niks) zou dit betekenen dat mocht er 1 radiator aan staan en de rest allemaal dicht met het pijltje de verkeerde kant op dit ervoor zou kunnen zorgen dat er bijgeluid ontstaat. Als ik vervolgens een andere radiator alleen openzet en de rest dicht waar het pijltje de goede kant op staat zou deze waarschijnlijk geen bijgeluid mogen geven. Hetzelfde geluid.
Ik ben geen expert maar wellicht is het mogelijk het aantal liters wat de WeHeat en de interne circulatiepomp. Ik vermoed dat dit een deel van het bijgeluid op zou kunnen lossen. Daarnaast denk ik dat een by-pass met minimale lengte van aanvoer naar retour met een diameter van 20mm of groter om een positief effect zou kunnen geven op het bijgeluid.
Om in de nachten bijgeluiden te voorkomen zorg ik er nu voor dat er overdag de temperatuur in de kamers wat hoger is. Daarna zet ik de zoneregeling overal uit om te voorkomen dat we in de nachten wakker worden van harde tikken...
Ik zie graag jullie reacties tegemoet.
Ik ervaar nog steeds de tikken. Wel minder heftig als voorheen overigens.
Iemand enig idee of het toerental van de circulatie pompen aangepast kunnen worden door de installateur?
Waarschijnlijk zitten er een paar jaga pro ventielen met de verkeerde stroming richtingen gemonteerd. Echter hebben we hier met de CV-ketel geen last van gehad en het tikken is bij alle radiatoren ook degene die juist zitten. 1 radiator met goed ventiel geeft een tik en 1 met het ventiel niet.
Iemand suggesties?
Als ik het lijstje dan bekijk zou de Honeywell beter aansluiten op het systeem van WeHeatbeekc1 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:01:
Informatie over thermostaten van dicht bij het vuur…
https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
Inmiddels al mooi overzichtelijk lijstje geworden.
Ik heb een woonkamer van 200 m3, die ik met een CV ingesteld op minimaal 60 graden water temperatuur bij 5 graden buiten op 20 graden kan houden.
Ik wil een All Electric Blackbird P80 kopen met een 100 L buffervat.
Het water in het buffervat van Weheat kan tot 90 graden opgewarmd worden, maar de Blackbird P80 kan tot 70 graden water opwarmen.
Mijn vraag is: wat zijn jullie ervaringen en m.n. of deze Blackbird met zo'n 100L buffervat inderdaad zo'n grote kamer op 20 graden kan houden? Staat deze dan continu op zowat vol vermogen e.e.a. te verwarmen? Wat is dan zijn topverbruik en wat gebeurd er als bv de buiten temparatuur naar bv 0 graden gaat? Kan deze warmtepomp dit dan nog wel trekken? Hope goed is als iets continue op (nagenoeg) vol vermogen staat te werken?
benieuwd naar de reacties en alvast dank voro het delen van jullie ervaringen.
Pieter van Hout
Dus eerst zijn er 2 bypasses weggehaald, en nu weer een geplaatst? En de vloerverwarming weer als zone opgenomen? ik krijg juist het advies om de vloerverwarmingsklep altijd open te laten zodat de WP zijn warmte kwijt kan, en veel kan stromen met lage temp...Kevin1990 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:23:
[...]
Dit nog evern onder de aandacht brengen. Inmiddels is er een bypass geplaatst. Tijdelijke bypass (vloerverwarming continu meedraaien) weg geaald.
Ik ervaar nog steeds de tikken. Wel minder heftig als voorheen overigens.
Iemand enig idee of het toerental van de circulatie pompen aangepast kunnen worden door de installateur?
Waarschijnlijk zitten er een paar jaga pro ventielen met de verkeerde stroming richtingen gemonteerd. Echter hebben we hier met de CV-ketel geen last van gehad en het tikken is bij alle radiatoren ook degene die juist zitten. 1 radiator met goed ventiel geeft een tik en 1 met het ventiel niet.
Iemand suggesties?
Ik kreeg zojuist een soortgelijk bericht van Weheat:Stoker schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:06:
Net weheat gesproken over oa de fix met de Drukbeperking bij de Sparrow
Dit punt heeft het hoogste prioriteit binnen de organisatie.
Deze week nog wordt er een fix uitgerold onder de testers. Als dat allemaal goed is, wordt het verder uitgerold, naar verwachting 2 weken.
"Vandaag is inmiddels duidelijk geworden dat het probleem voor begrenzing "opgelost" is.
Wij testen onze oplossing deze week in het veld en als dat goed gaat wordt hij volgende week uitgerold naar alle warmtepomp."
Communicatie is wat dat betreft ook beter aan het worden! Top.
@Stoker Weet jij toevallig ook wanneer ze een oplossing gaan krijgen voor het issue dat de CV de hele dag meedraait?
Ja dat klopt. zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80649786Torbs schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:38:
2 december komen ze bij mij de Flint installeren. Ik heb nu nog een Atag one als thermostaat en las hier laatst van iemand dat deze niet goed samengaat met en WeHeat WP. De installateur wou het wel gaan proberen om dit goed werkend te krijgen. Ik verwacht dus dat dit niet gaat lukken.
Ik ben benieuwd wat jou bevinding is?
Als je 60 graden nodig hebt, zou ik persoonlijk eerst wat gaan doen aan isolatie. Het rendement van een warmtepomp holt achteruit bij 60 graden. Zeker bij winterse omstandigheden. Begin met isolatie, dan lage-temperatuur radiatoren (of minstens radiatorventilatoren) of nog beter vloerverwarming. Glas ook minimaal HR++ en op kierenjacht. Mijn warmtepomp deed afgelopen maandag (ca 14 graden buiten) bij een antilegionellaprogramma:ThermoPietr schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:58:
Wat zijn de ervaringen met de Balkbird P80 in een huis met Energielabel D?
Ik heb een woonkamer van 200 m3, die ik met een CV ingesteld op minimaal 60 graden water temperatuur bij 5 graden buiten op 20 graden kan houden.
Ik wil een All Electric Blackbird P80 kopen met een 100 L buffervat.
Het water in het buffervat van Weheat kan tot 90 graden opgewarmd worden, maar de Blackbird P80 kan tot 70 graden water opwarmen.
Mijn vraag is: wat zijn jullie ervaringen en m.n. of deze Blackbird met zo'n 100L buffervat inderdaad zo'n grote kamer op 20 graden kan houden? Staat deze dan continu op zowat vol vermogen e.e.a. te verwarmen? Wat is dan zijn topverbruik en wat gebeurd er als bv de buiten temparatuur naar bv 0 graden gaat? Kan deze warmtepomp dit dan nog wel trekken? Hope goed is als iets continue op (nagenoeg) vol vermogen staat te werken?
benieuwd naar de reacties en alvast dank voro het delen van jullie ervaringen.
Pieter van Hout
water temperatuur | COP |
45 | 4.9 |
50 | 4.5 |
55 | 4.0 |
60 | 3.5 |
65 | 3.2 |
Gewone verwarming draaide op 27 graden met een COP van 8.2. Je stookkosten zijn ruim het dubbele op 60 graden!
Waar heb je die SL600 gekocht? Ziet er uit als een mooie oplossing om hier op 2 slaapkamers met nog enkelplaats radiatoren te vervangen.Tijgerkracht schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:20:
[...]
Ik heb hier de SL600, had eerst die klep erop zitten, na een paar weken eraf gehaald.
Ik zou eens kijken bij https://fancoilonline.com/Razer schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:33:
[...]
Waar heb je die SL600 gekocht? Ziet er uit als een mooie oplossing om hier op 2 slaapkamers met nog enkelplaats radiatoren te vervangen.
Ik heb hem daar niet gekocht, maar deze site is wel makkelijker
(Ik heb er geen aandelen)
Klopt. 1 bypass was van de vorige bewoner die een radiator had weg gehaald en de aanvoer en retour buis aan elkaar had geknutseld. Net voor ee vloerverwarming had ik een bypass zitten om te voorkomen dst de CV ketel storing zou geven wanneer alle radiator knoppen dicht waren en geen flow zou krijgen. Dit hadden we in ons vorige huis.jelleeelco schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:17:
[...]
Dus eerst zijn er 2 bypasses weggehaald, en nu weer een geplaatst? En de vloerverwarming weer als zone opgenomen? ik krijg juist het advies om de vloerverwarmingsklep altijd open te laten zodat de WP zijn warmte kwijt kan, en veel kan stromen met lage temp...
Op advies van de installateur beide bypasses verwijderd. 1 radiator opgehangen in de ruimte waar ee leidingen aan elkaar geknutseld waren. Voor de vloerverwarming bypass verwijderd en verdeler pomploos gemaakt.
Echter kwamen we tot de conclusie dat dit niet het gewenste resultaat gaf en daarom op de verdeler van radiatoren op de bovenste verdieping een bypass gemaakt.
Het geluid is minder maar nog wel een tik aanwezig met dichtgaan van de thermostaat kranen.
Vloerverwarming hebben we een tijd mee laten draaien zonder de bypass maar dat gaf niet het gewenste resultaat. Ik vermoed dat de lengte van de leidingen te lang was en daardoor weerstand optrad.
Vandaar dat de vraag of misschien ee capaciteit van de circulatie pompen Iets omlaag geschroefd kan worden om net onder het punt uit te komen van het bijgeluid.
Vloerverwarming mee laten draaien is niet re doen. Temperatuur stijgt hierdoor in de woonkamer best wel en dit zonder dat het echt koud is en er veel verwarmt gaat worden in huis.
Overigens denk ik dat dit ook niet erg efficient is.
Wat ik dan wel bijzonder vind is dat de Toon thermostaat, zowel v1 al v2 volledig positief geadviseerd worden,terwijl eerder in dit topic negatieve verhalen naar voren kwamen.RNacoustics schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:56:
[...]
Ja dat klopt. zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80649786
Ik ben benieuwd wat jou bevinding is?
Voor mij persoonlijk ook relevant, want ik heb een Toon en mijn Flint komt binnenkort. Ik ga hem niet in een hybride gasketel situatie gebruiken overigens.
Maar dan krijg je wel een ongewenste loop retour naar jouw warmtepomp met ongewenst terug moduleren tot gevolg zonder die klep.Tijgerkracht schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:20:
[...]
Met punt 2. begrijp je het helemaal en die klep niet alleen open maar er helemaal tussenuit. Bij dergelijke kleppen schrik je vaak van het kleine muizengaatje intern.jelleeelco schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:43:
[...]
Sorry voor de vele vragen Carboy54... ik moet nog leren dat de overstap naar een WP gewoon een andere manier van verwarmen / denken inhoudt....
Heb ik het correct als ik zeg:
1. Met CV verwarmen: kort verwarmen met hoge temperatuur. Alleen de ruimtes open zetten die warm moeten worden. Dus als studeerkamer warmte nodig heeft (radiator), en benedenverdieping (vv) is al op temperatuur, dan klep van VV dicht en CV de studeerkamer laten opwarmen. CV brandt dan maar heel eventjes en heeft maar weinig warmte nodig, dus scheelt veel gas.
2. Met WP verwarmen: langdurig water met lage temperatuur door het huis sturen. Zoveel mogelijk flow, dus klep van VV altijd open. Liefste op de studeerkamer/slaapkamers fancoils (hopelijk ook Strada Jaga Hybrid/gewoon), en ook die gewoon open laten staan. Mocht er warmtevraag zijn, dan de fans inschakelen.
Zo heeft WP heel veel flow, lagere water temperatuur en daardoor hogere COP?
Snap ik het zo goed?
Dus je gaat de Flint als full electric gebruiken,.komt er dan ook een backup heater bij????ntram schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:10:
[...]
Wat ik dan wel bijzonder vind is dat de Toon thermostaat, zowel v1 al v2 volledig positief geadviseerd worden,terwijl eerder in dit topic negatieve verhalen naar voren kwamen.
Voor mij persoonlijk ook relevant, want ik heb een Toon en mijn Flint komt binnenkort. Ik ga hem niet in een hybride gasketel situatie gebruiken overigens.
Je CV staat mogelijk op 60C, maar zit er nog thermoklep op je VVW verdeler? 60C is erg hoog, dan verlies je veel warmteThermoPietr schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:58:
Wat zijn de ervaringen met de Balkbird P80 in een huis met Energielabel D?
Nee weet ik niet. Ik heb ook geen weheat pomp ge-ibst met cv ketel ernaast , dus weet niet welke settings een installateur daar kan makengratiz schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:48:
[...]
Ik kreeg zojuist een soortgelijk bericht van Weheat:
"Vandaag is inmiddels duidelijk geworden dat het probleem voor begrenzing "opgelost" is.
Wij testen onze oplossing deze week in het veld en als dat goed gaat wordt hij volgende week uitgerold naar alle warmtepomp."
Communicatie is wat dat betreft ook beter aan het worden! Top.
@Stoker Weet jij toevallig ook wanneer ze een oplossing gaan krijgen voor het issue dat de CV de hele dag meedraait?
Om Weheat support faq voor de Flint te citeren ; "Wat niet mogelijk is met de Flint, is het leveren van tapwater voor de woning". Dat los ik op een ander manier op. In het product advies dat ik heb gekregen, zit geen backup heater. Als dat echter aan te raden is, dan hoor ik het graag van de specialisten hier.Ronnie27 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:31:
[...]
Dus je gaat de Flint als full electric gebruiken,.komt er dan ook een backup heater bij????
Oplossen kan bijvoorbeeld ook met een warmtepompboiler zijn natuurlijk.
Over het algemeen is een boilervat aan een WP gekoppeld een stuk efficiënter.STIMPPYYY schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:19:
Wat is nu het nadeel van een warmtepompboiler t.o.v. boilervat op een warmtepomp. Op die eerste krijg je een aanzienlijk subsidiebedrag waardoor de aanschaf goedkoper is dan een boilervat?
Een warmtepompboiler maakt vrij veel geluid. Als zon ding op zolder staat hoor je dat goed op de verdieping, zeker bij een open trap. Dit is deels op te lossen door hem alleen op bepaalde tijden te laten werken, bijvoorbeeld van 10 uur smorgens tot 18 uur oid. Dan heb je er snachts geen last van.STIMPPYYY schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:19:
Wat is nu het nadeel van een warmtepompboiler t.o.v. boilervat op een warmtepomp. Op die eerste krijg je een aanzienlijk subsidiebedrag waardoor de aanschaf goedkoper is dan een boilervat?
Tevens heb je voor een juiste werking 1 of 2 grote gaten naar buiten nodig.
Pluspunt is natuurlijk de subsidie maar ook dat je dan geen leidingwerk naar zolder hoeft vanaf je buitenunit van de warmtepomp. Bij sommige woningen word dat een rare route dwars door de trap etc wat niet bepaald wenselijk is.
Voornamelijk om de vloerverwarming op de bg en badkamer te voorzien van warmte.
Er is een behoorlijk leidingstelsel bijgekomen.
Nu keek ik vanmorgen nog eens naar de nieuwe installatie en valt me op de de aanvoer en retour van de CV, zoals het lijkt "open" aan elkaar verbonden te zijn. In de documentatie van Weheat vind ik nergens zo'n tussenstuk verbinding. Misschien kan iemand dit verklaren.
De installatie lijkt zover goed te draaien overigens, gister na de inbedrijfstelling moest het huis weer opgewarmd worden hiervoor maakte hij de 1e run wel gebruik van de CV & de Sparrow tegelijk.
Vanmorgen heeft de Sparrow gedraaid en dit zonder de hulp van de CV.
:strip_exif()/f/image/OmzUFFRx5vz9qTEGjFgyqW0n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rEcT7RSyTAp5EAmGuegVIIKU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WTzHTB2A5HIQyX8KsENugFiP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Dane op 15-11-2024 13:47 ]
Dat is een vrij standaard oplossing bij hybride systemen, staat bijvoorbeeld ook zo in de Vaillant installatiebundel (daar noemen ze het 'minibuffer').
Dit werkt omdat de ketel zijn eigen pomp heeft en door de warmtepomp bestuurd wordt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dit lijkt op dit schema geplaatst te zijn.Dane schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:37:
Gister bij ons de Sparrow P60 laten plaatsen als hybride opstelling met een Remeha Avanta ketel.
Voornamelijk om de vloerverwarming op de bg en badkamer te voorzien van warmte.
Er is een behoorlijk leidingstelsel bijgekomen.
Nu keek ik vanmorgen nog eens naar de nieuwe installatie en valt me op de de aanvoer en retour van de CV, zoals het lijkt "open" aan elkaar verbonden te zijn. In de documentatie van Weheat vind ik nergens zo'n tussenstuk verbinding. Misschien kan iemand dit verklaren.
De installatie lijkt zover goed te draaien overigens, gister na de inbedrijfstelling moest het huis weer opgewarmd worden hiervoor maakte hij de 1e run wel gebruik van de CV & de Sparrow tegelijk.
Vanmorgen heeft de Sparrow gedraaid en dit zonder de hulp van de CV.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/61hVSK4aO4NABRDLxWF923H6.png?f=fotoalbum_large)
in detail:
:strip_exif()/f/image/WKJgC9Mbsj1j6rTXBxUFTf2i.png?f=user_large)
bron: https://content.weheat.nl/Installation_manual_Sparrow_NL
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Lees even deze post van Technician:STIMPPYYY schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:19:
Technician- in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Hij schrijft, over de nadelen van een warmtepompboiler:
"Zwaar, verslepen, grote doorvoeren, geluid.
Maar belangrijkste wel, een stalen vat en veel wat kapot kan.
Na 5 jaar defect, geen subsidie meer en €2500 aftikken.
RVS spiraal boiler -> 20 jaar probleemloos, licht,"
Een RVS spiraal boiler is dus een RVS SWW vat wat door de L/W warmtepomp wordt opgewarmd.
@Carboy54 heeft ook al meermaals op Tweakers aangegeven dat warmtepompboilers veel vaker defect raken.
@Technician- en @Carboy54 zijn allebei ervaren installateurs, dus ik zou het wel weten...
Disclaimer: ik ben zelf eigenaar van een L/W warmtepomp met RVS SWW vat.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Maar soms kan het installatie technisch niet anders en dan neem je een Atlantic V4 die geeft de minste storingen.SebastiaanPs schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:08:
[...]
Lees even deze post van Technician:
Technician- in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Hij schrijft, over de nadelen van een warmtepompboiler:
"Zwaar, verslepen, grote doorvoeren, geluid.
Maar belangrijkste wel, een stalen vat en veel wat kapot kan.
Na 5 jaar defect, geen subsidie meer en €2500 aftikken.
RVS spiraal boiler -> 20 jaar probleemloos, licht,"
Een RVS spiraal boiler is dus een RVS SWW vat wat door de L/W warmtepomp wordt opgewarmd.
@Carboy54 heeft ook al meermaals op Tweakers aangegeven dat warmtepompboilers veel vaker defect raken.
@Technician- en @Carboy54 zijn allebei ervaren installateurs, dus ik zou het wel weten...
Disclaimer: ik ben zelf eigenaar van een L/W warmtepomp met RVS SWW vat.
eentje zei gewoon dat kost 15.500 en wilde niet langskomen.
Twee bedrijven willen het bestaande buffervat parallel met extra pomp aansturen
Hiervan neemt een bedrijf de full electric voorgemonteerde binnenunit en de andere de compact unit met losse pomp.
Een bedrijf het buffervat serieel zoals het nu ook is aangesloten met de hybride warmtepomp en ook de voorgemonteerde binnen unit met 2 pompen.
Dus verschillende smaken, maar de voorkeur gaat nu uit naar de laatste optie die tevens de goedkoopste is.
Ik heb die installatie handleiding even doorgelezen, maar ik zie er geen aansluitschema in staan voor een buffervat in serie op de retour? Is dat een betere optie?MacD007 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:48:
[...]
Dit lijkt op dit schema geplaatst te zijn.
[Afbeelding]
in detail:
[Afbeelding]
bron: https://content.weheat.nl/Installation_manual_Sparrow_NL
Als ik de vloerverwarming beneden (8 groepen, 75m2), badkamer radiator, grote radiator in de gang, kleine Jaga strada op toilet, en (eventueel) de T22 (120x60cm) op de studeerkamer altijd open laat staan, dan heeft het systeem toch voldoende capaciteit om een buffervat weg te laten?
Mijn zwager stuurde mij echter dit artikel, waarin wordt gesteld dat je eigenlijk altijd een buffervat moet hebben... TENZIJ het een hybride is, en er voldoende afgifte is (en er geen naregeling is, maar ik weet niet wat een naregeling is
https://hoomie.online/ins...demy/buffervat-warmtepomp
Er staan dan weer wel dat een parallel buffervat juist weer goed is omdat het de warmtepomp en het afgiftesysteem hydrolisch van elkaar scheidt. Maar is dit niet alleen maar een extra blokkade dat de flow belemmert? En is het verschil van 20L (40L voor de Flint, 60L voor de Sparrow) een reden om een buffervat te installeren?
Lees dit eens serieus door:jelleeelco schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:57:
[...]
Ik heb die installatie handleiding even doorgelezen, maar ik zie er geen aansluitschema in staan voor een buffervat in serie op de retour? Is dat een betere optie?
Als ik de vloerverwarming beneden (8 groepen, 75m2), badkamer radiator, grote radiator in de gang, kleine Jaga strada op toilet, en (eventueel) de T22 (120x60cm) op de studeerkamer altijd open laat staan, dan heeft het systeem toch voldoende capaciteit om een buffervat weg te laten?
Mijn zwager stuurde mij echter dit artikel, waarin wordt gesteld dat je eigenlijk altijd een buffervat moet hebben... TENZIJ het een hybride is, en er voldoende afgifte is (en er geen naregeling is, maar ik weet niet wat een naregeling is).
Er staan dan weer wel dat een parallel buffervat juist weer goed is omdat het de warmtepomp en het afgiftesysteem hydrolisch van elkaar scheidt. Maar is dit niet alleen maar een extra blokkade dat de flow belemmert? En is het verschil van 20L (40L voor de Flint, 60L voor de Sparrow) een reden om een buffervat te installeren?
https://renewableheatingh...-properly-and-efficiently
Wow...dat is best een schokkend artikel... Maar ik snap wel de conclusie..je buffervat parallel aansluiten werkt dus eigenlijk als een soort mengverdeler en de WP moet extra warmte opwekken om de temp van het buffervat op peil te houden voordat het de woning ingaat.Carboy54 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:35:
[...]
Lees dit eens serieus door:
https://renewableheatingh...-properly-and-efficiently
Heb ik dat zo goed begrepen? Buffervat kan in mijn geval dus achterwege blijven. Of zou je een buffervat op de retour aansluiten? of krijg je dan dezelfde poblemen?
Serieel in de retour doe je voor vergroting systeem inhoud.jelleeelco schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:48:
[...]
Wow...dat is best een schokkend artikel... Maar ik snap wel de conclusie..je buffervat parallel aansluiten werkt dus eigenlijk als een soort mengverdeler en de WP moet extra warmte opwekken om de temp van het buffervat op peil te houden voordat het de woning ingaat.
Heb ik dat zo goed begrepen? Buffervat kan in mijn geval dus achterwege blijven. Of zou je een buffervat op de retour aansluiten? of krijg je dan dezelfde poblemen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vv7DK6PZSH3RneYNuSa0tI8I.jpg?f=user_large)
In de OP staat bovenstaande afbeelding (zonder meeschakelende N). Dit is toch niet gebruikelijk in Nederland? Kan blauw niet beter op L3 of L2 aangesloten worden?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Wordt dat dan gebruikt voor defrosting of juist niet? Of is dit bv als je een zone-regeling hebt en alleen een vloerverwarming permanent open hebt staan?Carboy54 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:00:
[...]
Serieel in de retour doe je voor vergroting systeem inhoud.
Mijn reactie ging over "Nu keek ik vanmorgen nog eens naar de nieuwe installatie en valt me op de de aanvoer en retour van de CV, zoals het lijkt "open" aan elkaar verbonden te zijn." en niet over een buffervat.jelleeelco schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:57:
[...]
Ik heb die installatie handleiding even doorgelezen, maar ik zie er geen aansluitschema in staan voor een buffervat in serie op de retour? Is dat een betere optie?
Hier staat oa een versie met een buffervat. kijk mn eens onder 10.3 en 10.4
/f/image/d6TF4BJJSAyiYKhe1VKdKTRK.png?f=fotoalbum_large)
Mijn zwager stuurde mij echter dit artikel, waarin wordt gesteld dat je eigenlijk altijd een buffervat moet hebben... TENZIJ het een hybride is, en er voldoende afgifte is (en er geen naregeling is, maar ik weet niet wat een naregeling is).
[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 15-11-2024 18:43 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Klopt. Ik heb schaamteloos jou bericht gebruikt om te referen aan de installatiehandleiding.MacD007 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:42:
[...]
Mijn reactie ging over "Nu keek ik vanmorgen nog eens naar de nieuwe installatie en valt me op de de aanvoer en retour van de CV, zoals het lijkt "open" aan elkaar verbonden te zijn." en niet over een buffervat.
Hier staat oa een versie met een buffervat. kijk mn eens onder 10.3 en 10.4
[Afbeelding]
[...]
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.