Wij hebben onze BB sinds maandag draaien. Alleen als hij voluit draait (80% was in begin van installatie) hoor ik hem buiten wat blazen. gemiddeld draaide hij afgelopen week tussen de 20 en 50% ik hoor hem dan nauwelijks. En binnen hoor ik hem gelukkig helemaal niet. Ook geen resonanties. De BB heeft wel een groter fan dan de Sparrow. Wellicht kan dit er mee te maken hebben? BTW, geluidsmeting met een telefoon heeft volgens mij weinig zin.Laros88 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:43:
Hier draait de Sparrow nu sinds dinsdag. Doet goed wat hij moet doen. Maar het geluid is niet wat geadverteerd wordt naar mijn idee. Ik meet met mijn Iphone 16 en een decibel app soms > 50db direct en op 1m afstand 48db. En de “stille” modus is eigenlijk weinig stiller. Dan moeten de echt koude dagen nog komen. Hebben anderen ook al eens gemeten?
Heb een leuke aanbieding liggen voor de blackbird. Heb er naar gezocht , maar geen concreet antwoord: Is er een specifieke reden om voor weheat te kiezen (buiten dat het beter op een platdak past)?
Goedkoper lijken ze niet. De afhankelijkheid van de 4G/iot verbinding met weheat is er ook. Valt het bedrijf om, weg functionaliteit? Zeker als je met FE afhankelijk bent van je BB als verwarming
Goedkoper lijken ze niet. De afhankelijkheid van de 4G/iot verbinding met weheat is er ook. Valt het bedrijf om, weg functionaliteit? Zeker als je met FE afhankelijk bent van je BB als verwarming
[ Voor 8% gewijzigd door STIMPPYYY op 09-11-2024 14:07 ]
Om die simpele reden heb ik voor Coolblue gekozen. Ik heb met Coolblue zaken gedaan, niet met WeHeat. Stel WeHeat kiept om, is het aan Coolblue om een alternatief voor mij te verzorgen als het product niet meer naar behoren functioneert als waar ik voor betaald heb.STIMPPYYY schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:33:
Heb een leuke aanbieding liggen voor de blackbird. Heb er naar gezocht , maar geen concreet antwoord: Is er een specifieke reden om voor weheat te kiezen (buiten dat het beter op een platdak past)?
Goedkoper lijken ze niet. De afhankelijkheid van de 4G/iot verbinding met weheat is er ook. Valt het bedrijf om, weg functionaliteit?
Coolblue is een dusdanig grote firma dat ik de kans klein acht dat zij omkiepen.
liever geen chatgpt op het forum
[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 09-11-2024 18:57 ]
Goed lezen hier in dit topic geeft antwoord op je vragen.STIMPPYYY schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:33:
Ook op de,site van WeHeat staat het antwoord op je 4G vraag.
Maar uiteindelijk moet je toch zelf de keuze maken .
Ziet er mooi uit! Mogen we ook een kosten indicatie weten?Satefan schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:43:
Afgelopen week is bij ons de installatie van de WeHeat BlackBird gedaan, aangeschaft bij, en geïnstalleerd door Warmtepomp Online. De langgekoesterde wens om van de stadsverwarming af te gaan is hiermee een feit.
De keuze is op de blackbird gevallen vanwege de prestaties, vormgeving/plaatsingsmogelijkheden, Home Assistant integratie en de mogelijkheden die de software biedt. Dat het om een Nederlands bedrijf gaat speelde ook een rol.
Het volgende is hier geïnstalleerd:De BlackBird staat op de garage op een flink geïsoleerd betonnen dak. Vanaf de straatzijde is de BlackBird niet te zien. In de garage, nagenoeg pal onder de BlackBird staat het boilervat. De leidingen lopen via het plafond langs de muren richting de meterkast, waar de aanlsuitingen op het afgiftesysteem en sanitair warm water zijn gemaakt.
- WeHeat Blackbird
- 300L Boilervat
- Open verdeler op de vloerverwarming
- Honeywell T6R OpenTherm thermostaat
Enkele plaatjes van het geheel:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De installatie is zoals gezegd door Warmtepomp Online gedaan. Het contact liep vanaf offerte-aanvraag tot installatie/oplevering van het systeem professioneel, transparant en duidelijk. Daarnaast heb ik de mogelijkheid besproken om actief mee te helpen met de installatie. Dit uit interesse en de mogelijkheid om sneller beslissingen te nemen en het systeem te leren kennen. Dit was geen enkel probleem en werkte zeer plezierig en efficient. Joris (de installateur) nam steeds ruim de tijd om alles uit te leggen en hierdoor leer je gelijk een hoop over de installatie en warmtepompen in het algemeen.
Het systeem is nu enkele dagen in gebruik. De verbruikscijfers zijn nog niet echt representatief natuurlijk. Het opstarten/opwarmen van het boilervat kost de eerste keer flink wat energie, en het verwarmen van het huis vergt een iets andere aanpak dan voorheen met de stadsverwarming. Het behouden van een constante temperatuur is belangrijk, omdat er niet langer een onuitputbare bron van bijna kokend water het huis in komt voor verwarmen en douchen.
Het opzetten van de Home Assistant integratie is een fluitje van een cent en hiermee kun je naar hartelust dashboards bouwen om de boel in de gaten te houden. Dat kan ook via de WeHeat App of het portal natuurlijk, maar de grafieken zijn daar beperkt en logischerwijs niet aanpasbaar.
[Afbeelding]
De komende weken ga ik het systeem verder ervaren, finetunen en kijken wat de performance is (met name de COP natuurlijk).
Groet,
Satefan
De verdelers die wij hebben hangen zijn niet modulair, maar uit een stuk. Het lijkt er wel op dat ze eventueel om te bouwen zijn, maar Robot verkoopt daar geloof ik geen setje voor.bbbrumbrum schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:23:
[...]
Deze verdelers zijn gewoon modulair en kun je ombouwen naar pomploos met wat andere eindmodules. Of Robot dit ook los verkoopt is een tweede. Ze lijken op SBK verdelers, wellicht dat die passen (geen idee)
Twee compleet nieuwe verdelers kosten EUR 1000, ex installatiekosten, dus dat ik behoorlijk aan de prijs om twee zgan verdelers te vervangen.
Mijn vraag is dan ook: waarom ombouwen? Wat gaat ombouwen me schelen als ik het mengen helemaal uit kan zetten bij deze verdeler en de pomp ook uit gaan als er geen vraag is?
Hebben we het dan niet over dubbeltjeswerk?
Als ik zoek op het type dat je aangaf zijn de eerste hits gewoon de modulaire versie.Kirvis schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:50:
[...]
De verdelers die wij hebben hangen zijn niet modulair, maar uit een stuk. Het lijkt er wel op dat ze eventueel om te bouwen zijn, maar Robot verkoopt daar geloof ik geen setje voor.
Twee compleet nieuwe verdelers kosten EUR 1000, ex installatiekosten, dus dat ik behoorlijk aan de prijs om twee zgan verdelers te vervangen.
Mijn vraag is dan ook: waarom ombouwen? Wat gaat ombouwen me schelen als ik het mengen helemaal uit kan zetten bij deze verdeler en de pomp ook uit gaan als er geen vraag is?
Hebben we het dan niet over dubbeltjeswerk?
Mengen kun je uitzetten, flow blijft echter ruk.
Je verspilt 3x energie: de VVW pomp, lagere COP door hogere Ta en de WP heeft minder controle over de verwarming (hij kan de flow door de afgifte niet bepalen).
Als je rekent met €500 per verdeler dan ga je het wss niet terugverdienen. Uiteindelijk is het een persoonlijke keus, IMHO zou ik zeggen: doe het in een keer goed.
En Als ze echt nog heel nieuw zijn dan kun je ze wss op MP voor goed bedrag kwijt waardoor de investering van 2-300 per nieuwe verdeler redelijk budgetneutraal uitkomt.
Waarom hogere Ta? Wij hebben op dit moment al een aanvoertemperatuur van tussen de 28 en 35 graden vanuit de ketel en dat werkt prima.bbbrumbrum schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:13:
[...]
Als ik zoek op het type dat je aangaf zijn de eerste hits gewoon de modulaire versie.
Mengen kun je uitzetten, flow blijft echter ruk.
Je verspilt 3x energie: de VVW pomp, lagere COP door hogere Ta en de WP heeft minder controle over de verwarming (hij kan de flow door de afgifte niet bepalen).
Als je rekent met €500 per verdeler dan ga je het wss niet terugverdienen. Uiteindelijk is het een persoonlijke keus, IMHO zou ik zeggen: doe het in een keer goed.
En Als ze echt nog heel nieuw zijn dan kun je ze wss op MP voor goed bedrag kwijt waardoor de investering van 2-300 per nieuwe verdeler redelijk budgetneutraal uitkomt.
De warmtepomp bepaalt toch de Ta aan de hand van de vraag vanuit de thermostaat en niet de verdeler?
Hier nog een plaatje van mijn BB. De buitentemperatuur is wat hoger vandaag, dus dat zie je terug in de COP en hoe rustig de compressor moet hoeft te draaien.
/f/image/ISkioUij5ZlpmRNvFMpwdO2p.png?f=fotoalbum_large)
Jammer dat er nu net geen flauw zonnetje is nu om die paar honderd watt even op te wekken. Maar goed, vooralsnog kunnen we salderen.
Hij heeft vanmiddag een legionella-run gedaan, vandaar de hogere temperaturen in het boilervat. Vrienden van ons hebben de temperatuur in het boilervat (geen BB) op 50 graden staan, dat scheelt natuurlijk weer wat energie. De temperatuur van het SWW is prima. Zijn er nog nadelen om niet lager te gaan dan 55 graden? Anders dan dat de legionelle-run dan meer tijd zal kosten?
groet,
Satefan
/f/image/ISkioUij5ZlpmRNvFMpwdO2p.png?f=fotoalbum_large)
Jammer dat er nu net geen flauw zonnetje is nu om die paar honderd watt even op te wekken. Maar goed, vooralsnog kunnen we salderen.
Hij heeft vanmiddag een legionella-run gedaan, vandaar de hogere temperaturen in het boilervat. Vrienden van ons hebben de temperatuur in het boilervat (geen BB) op 50 graden staan, dat scheelt natuurlijk weer wat energie. De temperatuur van het SWW is prima. Zijn er nog nadelen om niet lager te gaan dan 55 graden? Anders dan dat de legionelle-run dan meer tijd zal kosten?
groet,
Satefan
[ Voor 30% gewijzigd door Satefan op 09-11-2024 16:55 ]
28-35 is nogal hoog voor vloerverwarming, ik draai 22-31gr (@15/-15).Kirvis schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:35:
[...]
Waarom hogere Ta? Wij hebben op dit moment al een aanvoertemperatuur van tussen de 28 en 35 graden vanuit de ketel en dat werkt prima.
De warmtepomp bepaalt toch de Ta aan de hand van de vraag vanuit de thermostaat en niet de verdeler?
Ta is afhankelijk van buitentemp en je stooklijn, waar die ook vandaan komt (imho zou dat door jezelf in de wp ingesteld moeten zijn).
Dus: technisch en economisch het beste zijn in dit geval wss niet het zelfde.
Maar aangezien je al gaat voor een Weheat en niet een Quatt bvb lijk je al voor een technisch betere oplossing te kiezen, waarom die lijn niet doortrekken naar de verdelers?
Wat is het stroomverbruik van de BB (of andere WeHeat WP) bij jullie?
Ik vondt het verbruik van de BB enorm de afgelopen dagen. Ik zat vanmorgen al aan 25 kWh. Ik denk dat kan natuurlijk nooit. Bleek dat ik een fout had gemaakt in mijn HA Dashboard en het verbruik van alle vorige dagen bij het verbruik werd opgeteld. Gelijk aangepast en het dashboard geeft nu de juiste waardes aan. (beeld je een opgeluchte zucht in!).
Ik kom nu op zo'n 8 a 9 kWh per dag. Ik ben nog aan het experimenteren met de ideale kamertemperatuur etc en het zijn vooralsnog maar een paar dagen aan data. Je moet dit over een paar weken, maanden of zelfs jaren bekijken natuurlijk.
Ik ben benieuwd wat jullie WeHeat WP verbruikt vaan stroom (per dag) de afgelopen dagen.
groet,
Satefan
Ik vondt het verbruik van de BB enorm de afgelopen dagen. Ik zat vanmorgen al aan 25 kWh. Ik denk dat kan natuurlijk nooit. Bleek dat ik een fout had gemaakt in mijn HA Dashboard en het verbruik van alle vorige dagen bij het verbruik werd opgeteld. Gelijk aangepast en het dashboard geeft nu de juiste waardes aan. (beeld je een opgeluchte zucht in!).
Ik kom nu op zo'n 8 a 9 kWh per dag. Ik ben nog aan het experimenteren met de ideale kamertemperatuur etc en het zijn vooralsnog maar een paar dagen aan data. Je moet dit over een paar weken, maanden of zelfs jaren bekijken natuurlijk.
Ik ben benieuwd wat jullie WeHeat WP verbruikt vaan stroom (per dag) de afgelopen dagen.
groet,
Satefan
Ik denk dat dit lastig te vergelijken is vanwege verschillende omstandigheden, maar ik wil toch een poging doen. Misschien levert het je nieuwe inzichten op.Satefan schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:05:
Zaterdag 9 november
• Goed geïsoleerde woning
• Verwarming aan in de woonkamer (45 m2 + hoge plafonds) en slaapkamer (30 m2). Overige ruimtes uit (totale oppervlakte 175 m2)
• Woonkamer: één radiator en één convectorput. Slaapkamer: vloerverwarming
• 22:00 uur tot 8:00 uur ingesteld op 19 graden. Tussen 8:00 uur en 22:00 uur ingesteld op 20 graden
• Er is 2x gebruik gemaakt van het bad + 1x douchen
• Full electric (boiler 300 liter - ingesteld op 45 graden)
• Verbruik: 14 kWh (Blackbird P80)
Ik ben nog erg zoekende naar wat nu het beste is qua energieverbruik.
Is het beter om de hele dag (inclusief de nacht) dezelfde temperatuur aan te houden? Of juist de temperatuur ’s nachts te verlagen tot 18-19 graden? Doordeweeks overdag aan het werk. Afkoelen? Of constante temperatuur aanhouden?
Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben ingesteld.
[ Voor 6% gewijzigd door TTSS op 10-11-2024 11:35 ]
@Satefan Bij mij heeft de BB afgelopen week zo'n 70 kWh verbruikt en ongeveer 280 kWh bij gemiddeld 20 graden kamer temperatuur, afgegeven.
In gas omgerekend komt het op zo'n 28 m3. Voor mij is dit in onze situatie in lijn van de verwachting.
Een ander vraagje: Ik zie soms s'nachts 1 keer de CV bijspringen. Nu heb ik voor de nacht de BB op een limiet van 40% staan. Stel dat ik de limiet wat verhoogt, heeft de BB dan meer vermogen om zelfstandig de temperatuur op peil te houden? Als dat zo is, kan ik finetunen en de grenzen opzoeken en bepalen wanneer de CV bij geschakeld mag worden.
Edit: oud vrijstaand huis uit 1907 150m2 woon oppervlak, redelijk goed geïsoleerd (o.a. HR++ glas), ouderwetse gietijzeren radiatoren.
In gas omgerekend komt het op zo'n 28 m3. Voor mij is dit in onze situatie in lijn van de verwachting.
Een ander vraagje: Ik zie soms s'nachts 1 keer de CV bijspringen. Nu heb ik voor de nacht de BB op een limiet van 40% staan. Stel dat ik de limiet wat verhoogt, heeft de BB dan meer vermogen om zelfstandig de temperatuur op peil te houden? Als dat zo is, kan ik finetunen en de grenzen opzoeken en bepalen wanneer de CV bij geschakeld mag worden.
Edit: oud vrijstaand huis uit 1907 150m2 woon oppervlak, redelijk goed geïsoleerd (o.a. HR++ glas), ouderwetse gietijzeren radiatoren.
[ Voor 10% gewijzigd door RNacoustics op 10-11-2024 10:46 ]
Bedankt voor je post/reactie. Iedere situatie is anders natuurlijk! Maar een beetje een 'gevoel' hebben is wel handig zo in het begin van het BB avontuur.TTSS schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:02:
[...]
Ik denk dat dit lastig te vergelijken is vanwege verschillende omstandigheden, maar ik wil toch een poging doen. Misschien levert het je nieuwe inzichten op.
Zaterdag 9 november
• Goed geïsoleerde woning
• Verwarming aan in de woonkamer (45 m2 + hoge plafonds) en slaapkamer (30 m2)
• Woonkamer: één radiator en één convectorput. Slaapkamer: vloerverwarming
• 22:00 uur tot 8:00 uur ingesteld op 19 graden. Tussen 8:00 uur en 22:00 uur ingesteld op 20 graden
• Er is 2x gebruik gemaakt van het bad + 1x douchen
• Full electric (boiler 300 liter - ingesteld op 45 graden)
• Verbruik: 14 kWh
Ik ben nog erg zoekende naar wat nu het beste is qua energieverbruik.
Is het beter om de hele dag (inclusief de nacht) dezelfde temperatuur aan te houden? Of juist de temperatuur ’s nachts te verlagen tot 18-19 graden? Doordeweeks overdag aan het werk. Afkoelen? Of constante temperatuur aanhouden?
Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben ingesteld.
2 x een bad vullen kost natuurlijk behoorlijk wat warm water. Hoe bevalt het instellen van de boiler op 45 graden? Bij ons staat deze vooralsnog op 55 graden. Dat lijkt echt meer dan voldoende. Dus wat lager zou best kunnen lijkt me.
Aangezien je met lagere temperaturen werkt, heb je minder vermogen om even snel bij te verwarmen. Het op temperatuur houden van de woning is over het algemeen voordeliger qua verbruik. Maar je kan het natuurlijk zelf even meten/testen. Dan is het wel handig als de buitentemperaturen vergelijkbaar zijn op de dagen dat je dit doet natuurlijk.
Groet,
Satefan
Hier ook lekker aan het experimenteren (hybride). De dagen dat het snachts heel koud was en overdag warm heb ik wel met 1 graad .nachtverlaging gewerkt, nu niet meer. De COP die dan snachts behaald wordt is minder.
Verder heb ik het vermogen nu op 80% gelimiteerd. Heb het gevoel dat dat beter is. De Flint draait al snel op vol vermogen als je hem op 100% zet. COP wederom gunstiger op lager vermogen.
Gister heeft ie 9KWh gebruikt, maar stond hij nog grotendeels op 100% cap.
110m2 redelijk geisoleerd. 45m2 vloerverwarming op begane
Verder heb ik het vermogen nu op 80% gelimiteerd. Heb het gevoel dat dat beter is. De Flint draait al snel op vol vermogen als je hem op 100% zet. COP wederom gunstiger op lager vermogen.
Gister heeft ie 9KWh gebruikt, maar stond hij nog grotendeels op 100% cap.
110m2 redelijk geisoleerd. 45m2 vloerverwarming op begane
[ Voor 16% gewijzigd door JurjenS7 op 10-11-2024 10:32 ]
Wat verbruikt een Flint met minimaal vermogen?
[ Voor 10% gewijzigd door Stoker op 10-11-2024 10:48 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Bij mij tot dusver minimaal 310 Watt. Vannacht/vanochtend urenlang zo rustig gedraaid om de temperatuur op 21 graden te houden. Met een COP van 6.8; dus dan hoor je mij niet klagen.Stoker schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:47:
Verbruik gisteren 9 kWh voor vrijstaande woning uit 2008 van 165 m2.
[ Voor 35% gewijzigd door Flintstone087 op 10-11-2024 11:09 ]
Stooklijn, setpoints... Zijn toch allemaal niet in te stellen door gebruiker zelf?bbbrumbrum schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:11:
[...]
45?! Wat is dan wel niet je setpoint bij -15? 45 is mijn SWW temp. Neem aan ongebooste radiatoren dan? Tijd voor (heel) wat fans….
Bij mijn ouders met huis uit 1930 staat de Ta met deze buitentemp rond de 32. Afgifte enkel oude T22 met DIY boosters.
~280 watt maar dit gaat hij nooit voor langere periode doen. Altijd aan begine of einde van de run.Stoker schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:47:
Rond de 725W heb ik wel voor langere periode gezien (als je max vermogen op 80 hebt)
Beste mensen; even een eenvoudige vraag; is het juist dat bij de Flint (en mogelijk ook bij ander WeHeat warmtepompen) de cirulatiepomp niet in de buitenunit zit maar in de binnenunit. Dus eigenlijk geen pure monoblok is maar een semi spit-unit (hydraulisch gezien dan) zou zijn.
Want als ik hun aansluitschema zie mis ik eigenlijk ook een keerklep tussen de CV uit en CV in die op dit schema op één lijn zitten en afhankelijk van de pompcapaciteit van beide (CV en warmtepomp) er voor kan zorgen dat je een kortsluiting tussen de CV uit en CV in kunt gaan krijgen.
Want als ik hun aansluitschema zie mis ik eigenlijk ook een keerklep tussen de CV uit en CV in die op dit schema op één lijn zitten en afhankelijk van de pompcapaciteit van beide (CV en warmtepomp) er voor kan zorgen dat je een kortsluiting tussen de CV uit en CV in kunt gaan krijgen.
/f/image/T6Lme16TbvCYGOIp9jR90x5n.png?f=fotoalbum_large)
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Keerkleppen alleen nodig bij parralel. In serie loopt alles door de CV, geen kortsluiting.MacD007 schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:02:
Beste mensen; even een eenvoudige vraag; is het juist dat bij de Flint (en mogelijk ook bij ander WeHeat warmtepompen) de cirulatiepomp niet in de buitenunit zit maar in de binnenunit. Dus eigenlijk geen pure monoblok is maar een semi spit-unit (hydraulisch gezien dan) zou zijn.
[Afbeelding]
Pomp kan ook los binnen gemonteerd worden bij de binnenunit die enkel electrisch is (compact).
Is overigens veelvuldig in dit topic te zien bij de verschillende installatiefotos.
NIBE doet dit bvb ook bij hun "monoblocks".
[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 10-11-2024 12:23 ]
@MacD007 Het gaat bij de Blackbird iig om 1 of 2 losse circulatie pompen naar gelang geen of wel sww. Voor de blackbird met 100% zekerheid. Aansturing wel via de WP.
Zonder thermostaat krijg je wel de mogelijkheden om wat in te stellen.Razer schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:05:
[...]
Stooklijn, setpoints... Zijn toch allemaal niet in te stellen door gebruiker zelf?
Sluit je een OT thermostaat aan, dan wordt alles geregeld
Ja, bij Weheat, maar ook bij Nibe, Wolf en een aantal andere merken is veelal de circulatiepomp binnen gemonteerd.MacD007 schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:02:
[Afbeelding]
Voordeel; minder warmteverlies, beter bereikbaar bij service, warmte van pompje binnen de schil.
Nadeel; tikje meer ruimte binnen?
Die keerkleppen heb je helemaal niet nodig bij een zulke opstelling, dit noemt men seriële opstelling met een open verdeler in de aanvoer, op de open verdeler is de bijverwarming gekoppeld.
De circulatie van het water wordt (altijd) door de pomp van de WP gedaan, de pomp van de cv ketel pompt enkel door het "mini-circuitje" / open verdeler.
Dit geeft een stuk minder risico's qua "tegenwerking" van pompen, geen keerkleppen die kapot kunnen gaan en voordeliger.
Nadeel; de circulatiepomp van de WP moet wel voldoende vermogen hebben/de leidingen dienen goed gedimensioneerd te zijn.
En dan komt het; als ik kijk naar de DN20 solar (leidingweerstand soortgelijk aan 15-18mm koper) leiding van Quatt en geen gedegen onderzoek/aanpassing van het leidingwerk zal dat de reden zijn waarom ze kiezen voor een "aparte" oplossing.
Nauwelijks risicos en kosten aan de voorkant, inefficiënties en problemen later zijn voor de klant.
2050vandaag, waarom wachten?
Nvmnd
[ Voor 99% gewijzigd door BjornHero op 10-11-2024 12:53 ]
Hoi.wbdj schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:11:
In december komt hier ook BB op slaapkamer dakkapel, ook via Atlas, ook zorgen over geluid (brom). Hopelijk leren we samen via dit forum hoe geluiden verder te minimaliseren. Ik zal tzt foto's plaatsen
Ik zou op het dakleer per voet een dikke terrastegel leggen van 30x30x2 en daarop een zware tegel. Geen stoep tegel, maar eerder een ouderwetse dikke grindtegel. Op die tegel dan weer een rubber blok.
Als de constructie dat extra gewicht kan hebben, hoe zwaarder hoe beter. Open deur natuurlijk maar een stoeptegel is niet echt zwaar te noemen, en dat wou ik er maar mee zeggen
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
duidelijk als je uitgaat van puur WP gebruik, maar omdat we het hier ook over hybride hebben gaat dit volgens mij niet helemaal op, want je kunt dan ook een combinatie CV en WP hebben en ook alleen puur CV bedrijf, en dan juist heb je wel last van die kortsluitstroom juist omdat de weerstand van je verwarmingssysteem een stuk groter zal zijn, en je dus dan wel tegen deze kortsluitstroom aan zit.BjornHero schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:44:
[...]
Ja, bij Weheat, maar ook bij Nibe, Wolf en een aantal andere merken is veelal de circulatiepomp binnen gemonteerd.
Voordeel; minder warmteverlies, beter bereikbaar bij service, warmte van pompje binnen de schil.
Nadeel; tikje meer ruimte binnen?
Die keerkleppen heb je helemaal niet nodig bij een zulke opstelling, dit noemt men seriële opstelling met een open verdeler in de aanvoer, op de open verdeler is de bijverwarming gekoppeld.
De circulatie van het water wordt (altijd) door de pomp van de WP gedaan, de pomp van de cv ketel pompt enkel door het "mini-circuitje" / open verdeler.
volgens mij snap WeHeat dat ook want ze geven namelijk hier wel een oplossing op ; en hier worden zelfs twee keerkleppen of terugslag kleppen ( is het zelfde) gebruikt plus nog één in de toevoer leiding vanuit de warmtepomp, dus hier zelfs totaal 3 keerkleppen terwijl men eigenlijk hier met slechts één ook had kunnen voldoen (wat jij de Quatt oplossing noemd), dus blijkbaar helemaal zo slecht niet.
/f/image/KEwHizyx6fuo1wg5r385EFls.png?f=fotoalbum_large)
Dit geeft een stuk minder risico's qua "tegenwerking" van pompen, geen keerkleppen die kapot kunnen gaan en voordeliger.
Nadeel; de circulatiepomp van de WP moet wel voldoende vermogen hebben/de leidingen dienen goed gedimensioneerd te zijn.
En dan komt het; als ik kijk naar de DN20 solar (leidingweerstand soortgelijk aan 15-18mm koper) leiding van Quatt en geen gedegen onderzoek/aanpassing van het leidingwerk zal dat de reden zijn waarom ze kiezen voor een "aparte" oplossing.
Nauwelijks risicos en kosten aan de voorkant, inefficiënties en problemen later zijn voor de klant.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Houdt bij deze oplossingen ook rekening met de stand van een eventuele driewegklep in de cv installatie. Die kunnen per merk verschillen.MacD007 schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:41:
[...]
duidelijk als je uitgaat van puur WP gebruik, maar omdat we het hier ook over hybride hebben gaat dit volgens mij niet helemaal op, want je kunt dan ook een combinatie CV en WP hebben en ook alleen puur CV bedrijf, en dan juist heb je wel last van die kortsluitstroom juist omdat de weerstand van je verwarmingssysteem een stuk groter zal zijn, en je dus dan wel tegen deze kortsluitstroom aan zit.
volgens mij snap WeHeat dat ook want ze geven namelijk hier wel een oplossing op ; en hier worden zelfs twee keerkleppen of terugslag kleppen ( is het zelfde) gebruikt plus nog één in de toevoer leiding vanuit de warmtepomp, dus hier zelfs totaal 3 keerkleppen terwijl men eigenlijk hier met slechts één ook had kunnen voldoen (wat jij de Quatt oplossing noemd), dus blijkbaar helemaal zo slecht niet.
[Afbeelding]
[...]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
@MacD007Carboy54 schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:57:
[...]
Houdt bij deze oplossingen ook rekening met de stand van een eventuele driewegklep in de cv installatie. Die kunnen per merk verschillen.
Dit, en welke kortsluitstroom heb je het over bij een opbouw zoals in Diagramm 1? Van de CV ketel door de "open verdeler" (2 t stukken)?
Dit is normaliter geen probleem gezien je de pompsnelheid van de cv reduceert/aanpast, daarbij heb je geen/minimale inmenging van water dat uit de CV komt (wellicht is de retourtemp iets te hoog bij foutieve instelling).
Maar ik geen toe;
Stel, je werkt in enkel CV bedrijf + de warmtepomp doet niets (geen pomp circulatie, geen vorstbeschwrming etc...) is het een "minder efficiënte" opstelling in Diagramm 1
Maar uhh, ook bij een hybride opstelling, hoeveel uren per jaar zijn dat?
En waarschijnlijk wilt een monoblock dan ook zichzelf vorstvrij houden...
Ik heb best veel gelezen in dit topic (tot pagina 40 terug), maar concreet antwoord kan ik niet vinden. Ook niet op de website.201WD schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:23:
[...]
Goed lezen hier in dit topic geeft antwoord op je vragen.
Ook op de,site van WeHeat staat het antwoord op je 4G vraag.
Maar uiteindelijk moet je toch zelf de keuze maken .
Een korte opsomming van wat ik heb gevonden, dat is al een heel stuk concreter denk ik
4G wordt gebruikt voor installateurs en door WeHeat om zaken op afstand te fixen, in te zien en verbeteren. Voor jou als gebruiker heb je geen Wifi nodig en kan je dan prestaties e.d. zien. Wat er gebeurt als dit niet meer werkt heb ik niet kunnen vinden.
Voor wat betreft kiezen voor WeHeat zie ik de vormgeving als plus (voor de blackbird), de professionaliteit van de medewerkers en de mate van productie. Er wordt transparant gecommuniceerd en de onderdelen zijn in sommige gevallen in huis gemaakt en getest. Verder worden er kwaliteitsonderdelen gebruikt.
De reden waarom je dan niet voor een ander geronmeerd A+ merk zou gaan is een afweging als ik het zo lees.
[ Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 10-11-2024 15:23 ]
Blackbird draait nu zon 2 weken met een Honeywell T6 (bedraad) dat gaat dagen goed maar dan verliest hij de verbinding en schiet de instelwaarde naar -1. Aan het verbruik te zien blijft hij wel verwarmen. Dit zal wel op de stooklijn zijn.
Als ik de stekker van de honeywell uit het (230V) stopcontact haal en er weer in doe reboot de thermostaat en gaat het weer een tijdje goed. nog geen internet in het nieuwe huis dus ik weet niet of ik de juiste firmware heb.
iemand ervaring mee?
/f/image/ArtCctKb2XdkOiUYpX7kVviE.png?f=fotoalbum_large)
Als ik de stekker van de honeywell uit het (230V) stopcontact haal en er weer in doe reboot de thermostaat en gaat het weer een tijdje goed. nog geen internet in het nieuwe huis dus ik weet niet of ik de juiste firmware heb.
iemand ervaring mee?
/f/image/ArtCctKb2XdkOiUYpX7kVviE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UZBC44b2VdujT9lcBmAqWp7B.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik de Honeywell T6R (wireless). Zo nu en dan (nu ook) lijkt de software van de BB niet te syncen met de Honeywell. In het WeHeat portal staat de room temperature op.19.8, maar op de thermostaat op 20.5 (is ook het setpoint).
Even aankijken hoe dit loopt. Ik heb inmiddels geleerd dat ik wat geduld moet hebben zo nu en dan. Nu is mijn punt dat ik best veel geduld heb. Het is alleen heel snel op.
Even aankijken hoe dit loopt. Ik heb inmiddels geleerd dat ik wat geduld moet hebben zo nu en dan. Nu is mijn punt dat ik best veel geduld heb. Het is alleen heel snel op.
Hi dat had ik in het begin ook, maar later trekt dat bij en geeft hij wel dezelfde waarde... Allen is nu af en toe de verbinding weg met de t6. Nu al een halve dag. Het herstelt zich ook niet
Bij draadloos OT, zoals mijn Honeywell Chronotherm kom de kamertemperatuur nooit aan bij de WP
Bij mij is het volgens de WH app altijd 20graden....ongeacht de echte temperatuur.
Maar geen zorg
Het protocol OT stuurt de commando's van je thermostaat door en de vergelijking warmer/kouder en hoeveel maakt de thermostaat helemaal zelfstandig
Het werkt dus gewoon, maar in de WH app zie je altijd hetzelde getal in oranje staan
Bij mij is het volgens de WH app altijd 20graden....ongeacht de echte temperatuur.
Maar geen zorg
Het protocol OT stuurt de commando's van je thermostaat door en de vergelijking warmer/kouder en hoeveel maakt de thermostaat helemaal zelfstandig
Het werkt dus gewoon, maar in de WH app zie je altijd hetzelde getal in oranje staan
Harry
Jup, hier ook +200kWh rond 9 uur vandaag. Heb het al eens eerder gezien ook.smart- schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:56:
Nog meer mensen die vandaag vlak voor 10:00 100 kWh bijgeteld zien worden in de homeassistant integratie?
En dat ging er later ook weer vanaf of hoe moeten we dat zien? 😂tisssmartijn schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:08:
[...]
Jup, hier ook +200kWh rond 9 uur vandaag. Heb het al eens eerder gezien ook.
Ook in de categorie glitches: mijn blackbird is vanaf vanochtend 07:41 offline. In het laatste datapunt sprong hij van idle naar warmtevraag van de thermostaat, vast geen toeval.
Helaas ben ik niet thuis nu, hebben jullie ervaring met een blackbird die offline gaat? Vastlopers? Elektrische groepen die eruit klappen?
Later vanavond kan ik beter kijken, ben benieuwd wat er is gebeurd...
Helaas ben ik niet thuis nu, hebben jullie ervaring met een blackbird die offline gaat? Vastlopers? Elektrische groepen die eruit klappen?
Later vanavond kan ik beter kijken, ben benieuwd wat er is gebeurd...
Dit klopt niet. Gaat prima bij de Tado V3 draadloos.HBconsult schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:44:
Bij draadloos OT, zoals mijn Honeywell Chronotherm kom de kamertemperatuur nooit aan bij de WP
Zie ook de geupdate lijst met thermostaten:
https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
(Vreemd genoeg klopt de lijst niet helemaal voor de v3? Je zou zeggen 3 vinkjes)
/f/image/cf62MTFNAp9oosZZ6RENvJPc.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 72% gewijzigd door gratiz op 11-11-2024 15:48 ]
Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl
Ik kan het nergens vinden, maar weet iemand wat het minimale en maximale debiet is van de Blackbird?
Hoeveel m3 per uur of liter per minuut wil de Blackbird minimaal hebben.
Regelt de Blackbird dit helemaal zelf of heb je een vaste instelling op de pomp.
Zie wel dat de Wilo pomp ingesteld kan worden op vaste druk, vast volume etc, maar ook dat deze extern aangestuurt kan worden via PWM?
Hoeveel m3 per uur of liter per minuut wil de Blackbird minimaal hebben.
Regelt de Blackbird dit helemaal zelf of heb je een vaste instelling op de pomp.
Zie wel dat de Wilo pomp ingesteld kan worden op vaste druk, vast volume etc, maar ook dat deze extern aangestuurt kan worden via PWM?
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
/f/image/EjZYyvAwaRy5KNeSW1VKBNyN.png?f=fotoalbum_large)
Het valt mij op dat mijn COP vrij aan de lage kant lijkt te zijn, zo een beetje rond 3,5 al de hele maand. Ook lijkt de warmtepomp altijd op 100% te draaien wanneer hij wat doet. Of SWW of de normale (vloer) verwarming.
Ik heb een 300L vat van Weheat en ongeveer 100m2 droogbouw vloerverwarming. Is het logisch dat de BB altijd 100% vermogen gaat verwarmen etc?
MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80
Het lijkt me sterk dat de BB tot onder de 1kW thermisch kan terugmoduleren, dus die datapunten in de "grafiek" zou ik al niet vertrouwen.MrBlueEyes schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:52:
[Afbeelding]
Het valt mij op dat mijn COP vrij aan de lage kant lijkt te zijn, zo een beetje rond 3,5 al de hele maand. Ook lijkt de warmtepomp altijd op 100% te draaien wanneer hij wat doet. Of SWW of de normale (vloer) verwarming.
Ik heb een 300L vat van Weheat en ongeveer 100m2 droogbouw vloerverwarming. Is het logisch dat de BB altijd 100% vermogen gaat verwarmen etc?
Sowieso zijn grafieken zonder eenheden en schaal een "beetje" lastig te lezen...
Maar mijn glazen bol is defect.... Wat is je SWW setpoint? Wat is de afgenomen electrische energie en geleverde thermische energie voor 1 SWW run?
VVW: pomploze verdelers? Stooklijn? Mooie lange runs op 100% of pendelfestijn tot en met?
Had je al fotos van je installatie gepost?
[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-11-2024 23:37 ]
De installaties die ik gemaakt/geadviseerd heb gaan eigenlijk nooit boven 60%. Heb nu 1 woning waar 130m2 i gefreesde vvw opgewarmd moet worden, heeft de hele dag rond 50% gehangenMrBlueEyes schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:52:
[Afbeelding]
Dat lijkt me extreem slecht. Bij mij zit de COP op ruim 6 en wordt vooral gedrukt door de 200L boiler. Verwarmen gaat meestal met een COP van rond de 8. Al vermoed ik dat de circulatiepompen niet worden meegenomen in de meting en COP-berekening. Maar post ook even de gegevens van de temperaturen en doe een kortere periode, dan zie je meer details.MrBlueEyes schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:52:
[Afbeelding]
Limiteer je ze dan in de app op dat vermogen? Of staan ze op 100% en blijven ze zelf onder de 60%?Stoker schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:00:
[...]
De installaties die ik gemaakt/geadviseerd heb gaan eigenlijk nooit boven 60%. Heb nu 1 woning waar 130m2 i gefreesde vvw opgewarmd moet worden, heeft de hele dag rond 50% gehangen
Dan zal er iets niet goed zijn en ik zou zeker de installateur bellen. Mijn Flint heeft deze week een COP van 6,3 (het is ook vrij zacht natuurlijk) en maakt mooie lange runs van wel zes uur op 33 procent. Heb je wel een compatible thermostaat?MrBlueEyes schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:52:
[Afbeelding]
Bij opstart geef ik ze altijd de ruimte. Na verloop van tijd zie je dat gebruikers die instellingen maken, maar dan bv op 70% en dat pomp het wel genoeg vindt bij 50%.JurjenS7 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:08:
[...]
Limiteer je ze dan in de app op dat vermogen? Of staan ze op 100% en blijven ze zelf onder de 60%?
Ik zou nog informatie delen als ik mijn oude mengverdeler vervangen heb, vanmorgen even mee bezig geweest.
Start situatie:
:strip_exif()/f/image/YtvX1osrjEw9we1Z7ingoQD1.jpg?f=fotoalbum_large)
De mengverdeler eraf:
:strip_exif()/f/image/wPUUBe8FeGzalg8sfW3DeJvf.jpg?f=fotoalbum_large)
Diameter inspectie:
origineel waren dit 18x2 buizen, maar bij de verbouwing vorig jaar heeft de installateur buizen geraakt op het toilet, en deze blijkbaar vervangen door 16x2, wat nu resulteerde in een extra ritje hornbach..(ik had 18x2 setjes besteld bij elektramat)
:strip_exif()/f/image/xv0DjCh74dyC9hZNNAOFbxxH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gTsMN67DU1ZMM1pObZzg8p8h.jpg?f=fotoalbum_large)
Eind situatie:
:strip_exif()/f/image/HHDeL4jVvco0RxeYgtVtyK1m.jpg?f=fotoalbum_large)
Natuurlijk ook alles ontlucht voor zover mogelijk op de verdeler, en alles weer opgestart. Met het koude leidingwater van 16 graden dacht weheat dat die daar de cv voor nosig had, na 10 minuten was alles op temperatuur en nam de flint het over.
nu lijkt alles weer te draaien als voorheen:
/f/image/U0Uq2xiSOW8e1BEVTZu0Jy04.png?f=fotoalbum_large)
Ik laat het zo even een paar dagen draaien, en ga daarna op basis van de retour temperatuur op de verdeler meten welke debietinstellingen ik moet toepassen.
De aan- en toevoer temperatuur lees ik via esp/mqqt uit en maak ik inzichtelijk via homeassistant.
Start situatie:
:strip_exif()/f/image/YtvX1osrjEw9we1Z7ingoQD1.jpg?f=fotoalbum_large)
De mengverdeler eraf:
:strip_exif()/f/image/wPUUBe8FeGzalg8sfW3DeJvf.jpg?f=fotoalbum_large)
Diameter inspectie:
origineel waren dit 18x2 buizen, maar bij de verbouwing vorig jaar heeft de installateur buizen geraakt op het toilet, en deze blijkbaar vervangen door 16x2, wat nu resulteerde in een extra ritje hornbach..(ik had 18x2 setjes besteld bij elektramat)
:strip_exif()/f/image/xv0DjCh74dyC9hZNNAOFbxxH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gTsMN67DU1ZMM1pObZzg8p8h.jpg?f=fotoalbum_large)
Eind situatie:
:strip_exif()/f/image/HHDeL4jVvco0RxeYgtVtyK1m.jpg?f=fotoalbum_large)
Natuurlijk ook alles ontlucht voor zover mogelijk op de verdeler, en alles weer opgestart. Met het koude leidingwater van 16 graden dacht weheat dat die daar de cv voor nosig had, na 10 minuten was alles op temperatuur en nam de flint het over.
nu lijkt alles weer te draaien als voorheen:
/f/image/U0Uq2xiSOW8e1BEVTZu0Jy04.png?f=fotoalbum_large)
Ik laat het zo even een paar dagen draaien, en ga daarna op basis van de retour temperatuur op de verdeler meten welke debietinstellingen ik moet toepassen.
De aan- en toevoer temperatuur lees ik via esp/mqqt uit en maak ik inzichtelijk via homeassistant.
/f/image/vewInnVVXgjQTOERmpmlPpdo.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door smart- op 12-11-2024 12:57 ]
Ik heb een Tado X. Temperatuur binnenshuis 19,5; gewenst: 20 graden. Maximale aanvoertemperatuur is 35 graden; Binnen 1 uur is het hier 20 graden. COP van 3.5. Waarom hij bij jou zes uur draait op 33%, snap ik niet.Flintstone087 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:57:
[...]
Dan zal er iets niet goed zijn en ik zou zeker de installateur bellen. Mijn Flint heeft deze week een COP van 6,3 (het is ook vrij zacht natuurlijk) en maakt mooie lange runs van wel zes uur op 33 procent. Heb je wel een compatible thermostaat?

/f/image/1CWDRZ5fNcVi2IZanesXyCuf.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BDjbtLUzrclAw6nxryjBw609.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/oFH45LavXO6tjz24xl4FK8bx.png?f=user_large)
/f/image/Z8s9dOHMGnHysMPapaGJtdBI.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door iApp op 12-11-2024 21:52 ]
An a day keeps the doctor away.
Heb je met een stille modus van 22.00 tot 7.00 wel voldoende SWW om te douchen voor een paar personen?iApp schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:43:
[...]
Ik heb een Tado X. Temperatuur binnenshuis 19,5; gewenst: 20 graden. Maximale aanvoertemperatuur is 35 graden; Binnen 1 uur is het 20 graden. COP van 3.5. Waarom hij bij jou zes uur draait op 33%, snap ik niet.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De thermostaat staat continu op 21 graden. Blijkbaar verliest het huis bij de huidige nachten nauwelijks warmte, want draait de warmtepomp dus zes uur op een heel laag pitje en verbruikt dan nog geen 2 kWh. Beter zo verwarmen dan heel de tijd jojo-en tussen te warm en te koud. Langzaam verwarmen, de Honeywell T6 vraagt watertemperatuur tot op de tiende graad nauwkeurig, is energiezuinig en levert een betere COP. Gevraagde watertemperatuur schommelt tussen de 30 en 24 graden..iApp schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:43:
[...]
Ik heb een Tado X. Temperatuur binnenshuis 19,5; gewenst: 20 graden. Maximale aanvoertemperatuur is 35 graden; Binnen 1 uur is het 20 graden. COP van 3.5. Waarom hij bij jou zes uur draait op 33%, snap ik niet.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Omdat Tado... Typisch gedrag dat Tado ook hier op CV liet zien...iApp schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:43:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er zijn echt veel betere thermostaten dan een Tado.
Overgangsregeling subsidie 2025
De nieuwe subsidiebedragen gaan per 1 januari 2025 in. Toestellen die in 2024 zijn aangeschaft, maar pas na de jaarwisseling worden geïnstalleerd, vallen onder een overgangsregeling, waarbij de oude subsidiebedragen gelden. Dit zal betekenen dat installateurs rekening moeten houden met een grotere vraag naar warmtepompen in de laatste maanden van het jaar, en een verdere terugval begin 2025. De Vereniging Warmtepompen respecteert de correctie van de subsidiebedragen, omdat ze in lijn zijn met de basisprincipes van de subsidieregeling (30% aanschafwaarde toestel). De fabrikantenkoepel is blij met de hogere waardering voor grotere vermogens.
Bron: Staatscourant en installatie.nl
https://www.installatie.n...sde-bedragen-liggen-vast/
De nieuwe subsidiebedragen gaan per 1 januari 2025 in. Toestellen die in 2024 zijn aangeschaft, maar pas na de jaarwisseling worden geïnstalleerd, vallen onder een overgangsregeling, waarbij de oude subsidiebedragen gelden. Dit zal betekenen dat installateurs rekening moeten houden met een grotere vraag naar warmtepompen in de laatste maanden van het jaar, en een verdere terugval begin 2025. De Vereniging Warmtepompen respecteert de correctie van de subsidiebedragen, omdat ze in lijn zijn met de basisprincipes van de subsidieregeling (30% aanschafwaarde toestel). De fabrikantenkoepel is blij met de hogere waardering voor grotere vermogens.
Bron: Staatscourant en installatie.nl
https://www.installatie.n...sde-bedragen-liggen-vast/
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
De Tado wordt geadviseerd door Coolblue.Razer schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:35:
[...]
Omdat Tado... Typisch gedrag dat Tado ook hier op CV liet zien...
Er zijn echt veel betere thermostaten dan een Tado.
Blijf het apart vinden dat een thermostaat zo'n grote invloed kan hebben op het functioneren van de warmtepomp. Ik heb inderdaad ook Tado. Sinds ik de Flint weer gelimiteerd heb in vermogen heb ik veel hogere COP en langere runs. Ik had de vermogenslimiet helemaal om hoog gezet, omdat de CV bijschakelde. Inmiddels de CV uitgezet voor verwarmen, maar de Flint werd veel te agressief aangestuurd door Tado. Altijd opbouwen naar vol vermogen en weer afbouwen. Nu dus de vermogensgrens naar 70% overdag en 60% 'snachts en nu ziet het er weer top uit
Waar zit precies de slimme technologie van Weheat als de thermostaat zo'n grote invloed kan hebben?
Waar zit precies de slimme technologie van Weheat als de thermostaat zo'n grote invloed kan hebben?
Heb het al vaker aangegeven, Weheat (alsook andere WP fabrikanten/startups) moet de thermostaat enkel als databron gebruiken (Tactual en Tset). Daarnaast stooklijn door de gebruiker ingesteld op de WP en de rest mag de WP dan doen. Daarmee word alle ruis veroorzaakt door de thermostaat geëlimineerd en kunnen ze in Duizel ook zinnige data verzamelen om het algoritme te verbeteren.JurjenS7 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:18:
Blijf het apart vinden dat een thermostaat zo'n grote invloed kan hebben op het functioneren van de warmtepomp. Ik heb inderdaad ook Tado. Sinds ik de Flint weer gelimiteerd heb in vermogen heb ik veel hogere COP en langere runs. Ik had de vermogenslimiet helemaal om hoog gezet, omdat de CV bijschakelde. Inmiddels de CV uitgezet voor verwarmen, maar de Flint werd veel te agressief aangestuurd door Tado. Altijd opbouwen naar vol vermogen en weer afbouwen. Nu dus de vermogensgrens naar 70% overdag en 60% 'snachts en nu ziet het er weer top uit
Dat kan ook toch? Ik dacht dat de installateur ook kan instellen dat je een stooklijn ipv thermostaat gebruikt.bbbrumbrum schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:26:
[...]
Heb het al vaker aangegeven, Weheat (alsook andere WP fabrikanten/startups) moet de thermostaat enkel als databron gebruiken (Tactual en Tset). Daarnaast stooklijn door de gebruiker ingesteld op de WP en de rest mag de WP dan doen. Daarmee word alle ruis veroorzaakt door de thermostaat geëlimineerd en kunnen ze in Duizel ook zinnige data verzamelen om het algoritmes te verbeteren.
Hoi,
Ik zie dat de monobocks van weheat zon 4400 euro kosten (blackbird) sparrow nog goedkoper.
Waarom moet het 8000 euro duurder worden als een boiler erbij wil?
Ik zie dat de monobocks van weheat zon 4400 euro kosten (blackbird) sparrow nog goedkoper.
Waar zie je dat? BB kost 4400 inc subsidie en 2000 voor een boilervat. Dan heb je nog installatie en eventueel buffervat van 500.gerald.bruggink schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:00:
Hoi,
Ben benieuwd naar jouw omstandigheden... je hebt de cv uitgezet voor verwarmen, en vermogen van de Flint beperkt op 70% overdag? Wat voor afgifte systeem heb je, en hoe groot? Ik zit zelf met de vraag of het nou een Flint of een Sparrow moet worden. Verschil is aanzienlijk, zo'n 2700e. Maar vermoedelijk kan de Flint de woning niet op temp houden en een Sparrow wel (ik ga overigens hybride maar wil ook de mogelijkheid hebben om cv uit te zetten voor verwarming).JurjenS7 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:18:
Alleen bij aan/uit thermostaat dacht ik gelezen te hebben, bij opentherm bepaald de thermostaat kennelijk de TaBarryvdh schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:27:
[...]
Dat kan ook toch? Ik dacht dat de installateur ook kan instellen dat je een stooklijn ipv thermostaat gebruikt.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
- 110m2 tussenwoning, redelijk geïsoleerd.jelleeelco schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:43:
[...]
Ben benieuwd naar jouw omstandigheden... je hebt de cv uitgezet voor verwarmen, en vermogen van de Flint beperkt op 70% overdag? Wat voor afgifte systeem heb je, en hoe groot? Ik zit zelf met de vraag of het nou een Flint of een Sparrow moet worden. Verschil is aanzienlijk, zo'n 2700e. Maar vermoedelijk kan de Flint de woning niet op temp houden en een Sparrow wel (ik ga overigens hybride maar wil ook de mogelijkheid hebben om cv uit te zetten voor verwarming).
- Spouw en vloer zijn recent geïsoleerd met hoge Rd waarde
- Vloerverwarming over volledige BG (45m2, open verdeler, 16mm slangen ,10cm hoh), radiatoren boven (3) en op zolder (1)
- Dakisolatie +dakkapel isolatie + is matig (deels verlaagd plafond + piepschuim aan buitenkant knieschotten , gaan we in de lente doen tegen dakbeschot aan.
- Heb op basis van historie in de toon van oude bewoners + wat berekeningen mbt isolatie verbeteringen gasverbruik in huidige situatie ingeschat op 1000m3 voor verwarmen en rond de 150m3 voor SWW
- Paar rekenmethodes gebruikt, waaronder de koevlaasmethode
- Inmiddels Tado v3 aangeschaft. Toon werkte nog aggresiever dan de Tado.
Flint schakelde zonder duidelijke reden de CV af en toe bij. Dit kostte niet veel gas, maar leek me niet nodig. Ik heb eerst geëxperimenteerd met het vermogen van de Flint omhoog zetten, maar dat gaat ten koste van mijn COP. In mijn Vaillant ecotec plus kan je de verwarmingsfunctie van de CV uitzetten, dus dat gedaan (tijdje terug al eigenlijk; tegelijk met verhogen vermogen Flint)
Ik vermoed dat ik dus moet gaan experimenten met het max vermogen in de app, want vermoed dat ik het met de huidige instellingen op koudere dagen niet ga redden. Nu draait ie op huidige instellingen ca 10.5 uur per dag op een vermogen van 300-650 watt met een COP van ca 6.5. thermostaat staat nu hele dag op 20 graden
Ik heb nu nog een tijdelijke Honeywell Round?. Er komt nog een Tado X. Vloerverwarming staat op 21 graden en SWW op 55 graden. Maar beiden verwarmd hij altijd op 100% vermogen tot ze de juiste temperatuur hebben.Flintstone087 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:57:
[...]
Dan zal er iets niet goed zijn en ik zou zeker de installateur bellen. Mijn Flint heeft deze week een COP van 6,3 (het is ook vrij zacht natuurlijk) en maakt mooie lange runs van wel zes uur op 33 procent. Heb je wel een compatible thermostaat?
Foto's van installatie zijn een paar maanden terug geplaatst.
MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80
Ik heb de vraag over de slechte COP prestaties i.c.m Tado ook hier gesteld:
iApp in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"
[ Voor 65% gewijzigd door iApp op 12-11-2024 21:52 ]
Je kan nog wel je max aanvoer temperatuur instellen in tado (maar niet onder 30). Bij settings -> flow temperature optimization. Was dat zelf ook weer vergeteniApp schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:50:
Ik heb de vraag over de slechte COP prestaties i.c.m Tado ook hier gesteld:
[ Voor 6% gewijzigd door JurjenS7 op 12-11-2024 22:16 ]
Als de gevraagde temp niet binnen halfuur wordt gehaald springt de cv bij. Zaak is dus om heel geleidelijk te stoken. Dus blijf van de thermostaat af. Hoorde van Weheat dat er optie in de app komt om die termijn te verlengen, naar uur of langer. Ik had probleem van bijstokende ketel ook met een Google Nest. Met een Honeywell T6 gaat het goed. Met COP boven de 6 en zonder dat ketel nodig is.JurjenS7 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:28:
[...]
- 110m2 tussenwoning, redelijk geïsoleerd.
- Vloerverwarming over volledige BG (45m2, open verdeler, 16mm slangen ,10cm hoh), radiatoren boven (3) en op zolder (1)
- Dakisolatie +dakkapel isolatie + is matig (deels verlaagd plafond + piepschuim aan buitenkant knieschotten , gaan we in de lente doen tegen dakbeschot aan.
- Heb op basis van historie in de toon van oude bewoners + wat berekeningen mbt isolatie verbeteringen gasverbruik in huidige situatie ingeschat op 1000m3 voor verwarmen en rond de 150m3 voor SWW
- Paar rekenmethodes gebruikt, waaronder de koevlaasmethode. Conclusie = 5KW(bij -10) zou het beste zijn. Ik vond prijsverschil Flint en Sparrow ook veel, voor Flint gegaan, en dan gaan we wat extra isolatiemaatregelen nemen, te starten bij het dak, voordeur vervangen, binnendeur naar hal plaatsen. So far dit jaar nog niet koud gehad, desnoods hebben we nog elektrisch kacheltje voor de koudste dagen dit jaar
Flint schakelde zonder duidelijke reden de CV af en toe bij. Dit kostte niet veel gas, maar leek me niet nodig. Ik heb eerst geëxperimenteerd met het vermogen van de Flint omhoog zetten, maar dat gaat ten koste van mijn COP. In mijn Vaillant ecotec plus kan je de verwarmingsfunctie van de CV uitzetten, dus dat gedaan (tijdje terug al eigenlijk; tegelijk met verhogen vermogen Flint)
Ik vermoed dat ik dus moet gaan experimenten met het max vermogen in de app, want vermoed dat ik het met de huidige instellingen op koudere dagen niet ga redden. Nu draait ie op huidige instellingen ca 10.5 uur per dag op een vermogen van 300-650 watt met een COP van ca 6.5. thermostaat staat nu hele dag op 20 graden
Ik twijfel over de aanschaf van een Flint.
Momenteel verwarm ik mijn woning met een 3.5kw airco op de benedenverdieping en 2.5kw op de eerste etage. Ik mis toch de comfort van vloerverwarming (en tijdens erg koude dagen de normale jaga verwarming op de eerste verdieping).
Mijn gasverbruik was 1100m3 en is nu naar 150m3. Wel ca. 3000kwh aan stroom verbruikt door t verwarmen met de airco's (maar was zeker niet zo behagenlijk als eerder).
Nu kan ik n Flint laten installeren aan de muur met ca. 8-10m extra leiding. Dit zou maximaal 3600 netto gaan kosten. Standaard met 2m en bigfoots zou ca. 3000 zijn. Volgens mij is dat een nette prijs. (Geen buffervat overigens, en wel wat elektra aanpassingen.)
Ik heb geen idee van de cop m.b.t. het verwarmen momenteel met airco's. (Betreffen Panasonic Etherea's.) En of ik überhaupt wat stroom ga besparen met de Flint valt nog te bezien.
Is er iemand met ervaring van een soortgelijke overstap en was het de investering waard?
Momenteel verwarm ik mijn woning met een 3.5kw airco op de benedenverdieping en 2.5kw op de eerste etage. Ik mis toch de comfort van vloerverwarming (en tijdens erg koude dagen de normale jaga verwarming op de eerste verdieping).
Mijn gasverbruik was 1100m3 en is nu naar 150m3. Wel ca. 3000kwh aan stroom verbruikt door t verwarmen met de airco's (maar was zeker niet zo behagenlijk als eerder).
Nu kan ik n Flint laten installeren aan de muur met ca. 8-10m extra leiding. Dit zou maximaal 3600 netto gaan kosten. Standaard met 2m en bigfoots zou ca. 3000 zijn. Volgens mij is dat een nette prijs. (Geen buffervat overigens, en wel wat elektra aanpassingen.)
Ik heb geen idee van de cop m.b.t. het verwarmen momenteel met airco's. (Betreffen Panasonic Etherea's.) En of ik überhaupt wat stroom ga besparen met de Flint valt nog te bezien.
Is er iemand met ervaring van een soortgelijke overstap en was het de investering waard?
Idd, hij de softwarematige ibs krijg je 3 opties:Tijgerkracht schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:08:
[...]
Alleen bij aan/uit thermostaat dacht ik gelezen te hebben, bij opentherm bepaald de thermostaat kennelijk de Ta
1. Thermostaat OT (aanbevolen) gebruiker kan niks instellen
2. thermostaaf aan/uit (geen idee of je dan een stooklijn kan instellen, maar gok van wel;))
3. Stooklijn (buitentemperatuur bepaald de watertemperatuur)
Twee vragen:Stoker schreef op woensdag 13 november 2024 @ 06:41:
[...]
Idd, hij de softwarematige ibs krijg je 3 opties:
1. Thermostaat OT (aanbevolen) gebruiker kan niks instellen
2. thermostaaf aan/uit (geen idee of je dan een stooklijn kan instellen, maar gok van wel;))
3. Stooklijn (buitentemperatuur bepaald de watertemperatuur)
- Werkt de aan/uit-optie (optie 2) in combinatie met een stooklijn die je kunt instellen en een OT thermostaat?
- Werkt de stooklijnoptie (nr 3) wel als er een OT thermostaat aan hangt? En geeft de OT dan nog wel data aan de warmtepomp door? En kan de OT dan nog TA beïnvloeden onder de stooklijn?
Kan iemand dat uitproberen?
@Weheat : het zou mooi zijn als we expliciet een extra optie zouden krijgen, namelijk OT+stooklijn, waarbij de stooklijn de maximale aanvoertemperatuur bepaalt. OT mag daar wel onder regelen maar niet boven.
[ Voor 13% gewijzigd door AirX op 13-11-2024 08:08 ]
Hier hetzelfde. Ook bij de data die binnenkomt voor de COP staat overal opeens 'E24' achter de SCOP op de Y-as. Sinds gister wordt de cop niet meer doorgegeven. Loopt dus niet heel soepel...tisssmartijn schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:08:
[...]
Jup, hier ook +200kWh rond 9 uur vandaag. Heb het al eens eerder gezien ook.
Hier weer gecorrigeerd rond 7u gisterochtend.Satefan schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:13:
[...]
Hier hetzelfde. Ook bij de data die binnenkomt voor de COP staat overal opeens 'E24' achter de SCOP op de Y-as. Sinds gister wordt de cop niet meer doorgegeven. Loopt dus niet heel soepel...
Ik vind die herauthenticatie echt irritant. Geen zin om daar notificaties voor in te stellen en kom er steeds te laat achter. Iemand hier een oplossing voor gevonden?
Cop komt hier wel binnen nog steeds
[ Voor 3% gewijzigd door JurjenS7 op 13-11-2024 08:23 ]
Zo bedankt zeg voor de uitgebreide toelichting! Je hebt een behoorlijk geisoleerd huis, dat ga ik denk ik niet redden. Ons verbruik en gebruik van het huis NU zou prima te doen zijn met een Flint, maar als kids later meer op hun kamer gaan zitten (middelbare school) dan gaat daar ook de kachel aan... dan is het denk ik te krap.JurjenS7 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:28:
[...]
- 110m2 tussenwoning, redelijk geïsoleerd.
- Paar rekenmethodes gebruikt, waaronder de koevlaasmethode. Conclusie = 5KW(bij -10) zou het beste zijn. Ik vond prijsverschil Flint en Sparrow ook veel, voor Flint gegaan, en dan gaan we wat extra isolatiemaatregelen nemen, te starten bij het dak, voordeur vervangen, binnendeur naar hal plaatsen. So far dit jaar nog niet koud gehad, desnoods hebben we nog elektrisch kacheltje voor de koudste dagen dit jaar
Nog een vraagje, heb je ook in de software van de Flint moeten aangeven dat je geen backup hebt? Of gewoon de CV verwarmingsfunctie afgezet?
Heb het gewoon uitgezet in de CV. Ik ben er ook over in contact met Weheat. Bij coolblue helaas geen goede support op dit soort dingenjelleeelco schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:49:
[...]
Zo bedankt zeg voor de uitgebreide toelichting! Je hebt een behoorlijk geisoleerd huis, dat ga ik denk ik niet redden. Ons verbruik en gebruik van het huis NU zou prima te doen zijn met een Flint, maar als kids later meer op hun kamer gaan zitten (middelbare school) dan gaat daar ook de kachel aan... dan is het denk ik te krap.
Nog een vraagje, heb je ook in de software van de Flint moeten aangeven dat je geen backup hebt? Of gewoon de CV verwarmingsfunctie afgezet?
Mijn installateur kwam met de optie om een schakelaar te plaatsen tussen de WP module en de CV....schakelaar uit, dan kan hij geen CV aansturen.JurjenS7 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:03:
[...]
Heb het gewoon uitgezet in de CV. Ik ben er ook over in contact met Weheat. Bij coolblue helaas geen goede support op dit soort dingen
Simpel gerekend: 950m3 gas x 8,5 = 8075kWh thermisch. sCOP van 4 moet de Flint makkelijk halen met VVW, dus dat zou ‘m iets meer dan 2000kWh kosten. Die 3000kWh vd aircos lijkt dus met relatief lage COP, maar omdat je het verbruik niet normaliseerd dmv graaddagen, en wellicht thermostaat hoger had door lager comfort van airco is het niet 1:1 te vergelijken.rreginaldd schreef op woensdag 13 november 2024 @ 03:35:
Ik twijfel over de aanschaf van een Flint.
Hoe maak je SWW trouwens?
Thanks voor het beantwoorden. Ik doe de SWW gewoon met gas. Ik ben er niet helemaal van overtuigd dat full electric en geen gas aansluiting mij de zekerheid biedt.
Als ik kijk naar de extra uitgaven en ik maar 35e aan gas betaal (vastrecht icm 150m3), verwacht ik niet dat dat qua kosten op zeer kort termijn wat gaat uithalen.
Ik heb geen zonnepanelen (door omstandigheden) en ik denk dat een volgende stap qua rendement meer te halen is daaruit of een 20kwh+ batterij. De ketel is ook vrij nieuw (2019).
Wel lees ik hier dat veel overstappen naar full electric op termijn, maar obv kosten-baten/zekerheid ben ik niet overtuigd dat full electric nu voor mij the way to go is.
Snap ik het goed dat je zegt dat met een gasverbruik van ~950m3 (voor verwarmen) eigenlijk een Flint voldoende zou moeten zijn? Ik zit echt in spagaat, Flint of Sparrow.... (met 1000-1200 gas verbruik waarvan 200-300 voor SWW, ongeveer)bbbrumbrum schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:53:
[...]
Simpel gerekend: 950m3 gas x 8,5 = 8075kWh thermisch. sCOP van 4 moet de Flint makkelijk halen met VVW, dus dat zou ‘m iets meer dan 2000kWh kosten. Die 3000kWh vd aircos lijkt dus met relatief lage COP, maar omdat je het verbruik niet normaliseerd dmv graaddagen, en wellicht thermostaat hoger had door lager comfort van airco is het niet 1:1 te vergelijken.
Je berekening klopt, maar is wat mij betreft wel wat optimistisch, ik zou ik voor een Flint ca. 800-850m3 aangeven.bbbrumbrum schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:53:
[...]
Simpel gerekend: 950m3 gas x 8,5 = 8075kWh thermisch. sCOP van 4 moet de Flint makkelijk halen met VVW, dus dat zou ‘m iets meer dan 2000kWh kosten. Die 3000kWh vd aircos lijkt dus met relatief lage COP, maar omdat je het verbruik niet normaliseerd dmv graaddagen, en wellicht thermostaat hoger had door lager comfort van airco is het niet 1:1 te vergelijken.
Daarnaast een belangrijk punt, geluid. Als je voor die 900m3 zou gaan, dan zou de Flint ook echt volgas moeten gaan op veel tijden. Dat is prima, maar dan heb je dus ook vaak meer geluid dan bijvoorbeeld een Sparrow die het op 'zn sloffen doet'
Je kan ook even kijken of jou ketel in zomerstand gezet kan worden. Doet ie alleen nog de warmwater functie.jelleeelco schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:42:
[...]
Mijn installateur kwam met de optie om een schakelaar te plaatsen tussen de WP module en de CV....schakelaar uit, dan kan hij geen CV aansturen.
Heb ik bij mijn Atag ook zo gedaan. Mocht het echt extreem koud worden en de BB het niet kan bijbenen (lijkt me stug) kan ik altijd hem weer in de winter stand zetten.
Ja dat kan hij, net gekeken...kan de 'centrale verwarming' gewoon in menu uitzetten.RNacoustics schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:11:
[...]
Je kan ook even kijken of jou ketel in zomerstand gezet kan worden. Doet ie alleen nog de warmwater functie.
Heb ik bij mijn Atag ook zo gedaan. Mocht het echt extreem koud worden en de BB het niet kan bijbenen (lijkt me stug) kan ik altijd hem weer in de winter stand zetten.
Maar moet je dan niet in de software van de Weheat ook iets uitzetten? Anders 'rekent' de WP erop dat de CV bijspringt, maar als die niets doet...
Dit was exact hetzelfde wat de installateur mijn vertelde...en klinkt volkomen logisch!Stoker schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:38:
[...]
Je berekening klopt, maar is wat mij betreft wel wat optimistisch, ik zou ik voor een Flint ca. 800-850m3 aangeven.
Daarnaast een belangrijk punt, geluid. Als je voor die 900m3 zou gaan, dan zou de Flint ook echt volgas moeten gaan op veel tijden. Dat is prima, maar dan heb je dus ook vaak meer geluid dan bijvoorbeeld een Sparrow die het op 'zn sloffen doet'
Wat is het verschil aan minimaal vermogen tussen de Flint en Sparrow?Stoker schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:38:
[...]
Je berekening klopt, maar is wat mij betreft wel wat optimistisch, ik zou ik voor een Flint ca. 800-850m3 aangeven.
Ik zit ook te dubben tussen die 2. Mijn situatie: hoekwoning jaren 70. Sww met wpb, gasverbruik verwarming 600-700 m3. Op BG vloerverwarming, LTV-radiatoren op verdieping. Ik stook nu met gasketel op niet meer dan 30 graden, staat ingesteld op max 35 (haalt ie nooit).
Als een Flint kan zou dat mooi zijn, maar ik vind het ook wel een fijn om wat reserve te hebben. Maar als het minimaal afgegeven vermogen nog lager kan is dat ook een pluspunt.
Ter vermaak, niet te vergelijken natuurlijk. Mijn gastketeltje heeft een minimaal vermogen van 7 kW. Met dit gedrag heeft die vandaag 2 m3 gas verstookt;)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DzJRO2mLhN4LNbSRsEPCcDqP.jpg?f=user_large)
aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Ik heb de BB nog maar een week en ben ook nog aan het experimenteren om de "optimale" ballans te vinden.jelleeelco schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:14:
[...]
Ja dat kan hij, net gekeken...kan de 'centrale verwarming' gewoon in menu uitzetten.
Maar moet je dan niet in de software van de Weheat ook iets uitzetten? Anders 'rekent' de WP erop dat de CV bijspringt, maar als die niets doet...
Als je de vermogenslimiet verhoogt, zal de WP de CV minder aanspreken. Zolang je boven de 2 COP blijft, is stroom altijd goedkoper dan gas. Ik weet nu nog niet het gedrag van de WP, als hij bij koud weer de CV gaat activeren, terwijl de CV uit staat.
Met een BB zou hij toch nooit de CV moeten aanspreken, qua vermogen? Die is toch behoorlijk krachtig?RNacoustics schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:35:
[...]
Ik heb de BB nog maar een week en ben ook nog aan het experimenteren om de "optimale" ballans te vinden.
Als je de vermogenslimiet verhoogt, zal de WP de CV minder aanspreken. Zolang je boven de 2 COP blijft, is stroom altijd goedkoper dan gas. Ik weet nu nog niet het gedrag van de WP, als hij bij koud weer de CV gaat activeren, terwijl de CV uit staat.
Dat hangt natuurlijk ook van je huis af. Voor mijn situatie is een Flint te klein en met een Sparrow bij hele koude dagen, zou op het randje zijn.jelleeelco schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:37:
[...]
Met een BB zou hij toch nooit de CV moeten aanspreken, qua vermogen? Die is toch behoorlijk krachtig?
Ik heb voor de BB ook een ideaal plekje op platte dak van mijn keuken en wil t.z.t. naar all electric gaan. Van daar ben ik voor de BB gegaan. We zullen zien. Laat de vorst maar komen.
[ Voor 5% gewijzigd door RNacoustics op 13-11-2024 13:48 ]
Wat voor schakelaar is dat? Ik heb vrijdag de schouw voor de Flint?jelleeelco schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:42:
[...]
Mijn installateur kwam met de optie om een schakelaar te plaatsen tussen de WP module en de CV....schakelaar uit, dan kan hij geen CV aansturen.
Letterlijk een schakelaar die connectie tussen WP en CV verbindt / verbreekt. Kan denk ik zelfs een Shelly tussen maar 100% zeker weet ik dat niet.Ronnie27 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:11:
[...]
Wat voor schakelaar is dat? Ik heb vrijdag de schouw voor de Flint?
Je kan ook de aansluiting in de ketel losmaken...
Je weet dat de Weheat af en toe ook de CV nodig heeft om op te starten? In een All Electric opstelling is hier een elektrische booster voor aanwezig. Bij een hybride opstelling doet de CV dit.
Dus als jij de CV afschakelt zijn er moment dat de warmtepomp niet op vermogen kan komen
Dus als jij de CV afschakelt zijn er moment dat de warmtepomp niet op vermogen kan komen
Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl
Nee, Weheat heeft de CV niet nodig om op te starten....althans, dat is mij verteld door meerdere Weheat installateurs.gratiz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:23:
Je weet dat de Weheat af en toe ook de CV nodig heeft om op te starten? In een All Electric opstelling is hier een elektrische booster voor aanwezig. Bij een hybride opstelling doet de CV dit.
Hoe werkt de thermostaat dan, als je de cv loskoppelt?jelleeelco schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:32:
[...]
Nee, Weheat heeft de CV niet nodig om op te starten....althans, dat is mij verteld door meerdere Weheat installateurs.
Van installateur begreep ik dat de thermostaat je warmtepomp aanstuurt. De warmtepomp stuurt je cv aan, wanneer de warmtepomp "denkt" dat dit nodig is. Vanuit die situatie werkt je thermostaat samen met je warmtepomp en niet je cv.Ronnie27 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:53:
[...]
Hoe werkt de thermostaat dan, als je de cv loskoppelt?
[ Voor 10% gewijzigd door MarkBark op 13-11-2024 14:56 ]
Minimale opgenomen of minimale afgifte?Mjier schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:18:
[...]
Wat is het verschil aan minimaal vermogen tussen de Flint en Sparrow?
Ik zit ook te dubben tussen die 2. Mijn situatie: hoekwoning jaren 70. Sww met wpb, gasverbruik verwarming 600-700 m3. Op BG vloerverwarming, LTV-radiatoren op verdieping. Ik stook nu met gasketel op niet meer dan 30 graden, staat ingesteld op max 35 (haalt ie nooit).
Als een Flint kan zou dat mooi zijn, maar ik vind het ook wel een fijn om wat reserve te hebben. Maar als het minimaal afgegeven vermogen nog lager kan is dat ook een pluspunt.
Ter vermaak, niet te vergelijken natuurlijk. Mijn gastketeltje heeft een minimaal vermogen van 7 kW. Met dit gedrag heeft die vandaag 2 m3 gas verstookt;)
[Afbeelding]
Wat Mark zegt: Thermostaat --> WP --> CV ketel.Ronnie27 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:53:
[...]
Hoe werkt de thermostaat dan, als je de cv loskoppelt?
Ok, ga ik vrijdag even aankaarten tijdens de schouw. Ik heb er in ieder geval een 50 liter boiler vat bij. Mijn bedoeling is om deze winter de Flint te testen en eventueel later een warmte pomp boiler voor warm tapwater te gebruiken.MarkBark schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:55:
[...]
Van installateur begreep ik dat de thermostaat je warmtepomp aanstuurt. De warmtepomp stuurt je cv aan, wanneer de warmtepomp "denkt" dat dit nodig is. Vanuit die situatie werkt je thermostaat samen met je warmtepomp en niet je cv.
We gaan het zien...
Buffervat denk ik? Maar heb je die wel nodig?Ronnie27 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:22:
[...]
Ok, ga ik vrijdag even aankaarten tijdens de schouw. Ik heb er in ieder geval een 50 liter boiler vat bij. Mijn bedoeling is om deze winter de Flint te testen en eventueel later een warmte pomp boiler voor warm tapwater te gebruiken.
We gaan het zien...
Inderdaad een buffervat, foutje van mij.bbbrumbrum schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:25:
[...]
Buffervat denk ik? Maar heb je die wel nodig?
Volgens Coolblue wel, heb alleen radiatoren in huis, 5 beneden en 5 boven. Wil beneden comfort fans gebruiken om de warmte uit de radiatoren te krijgen.
Ik heb ook van atlas power een offerte laten maken en als ik dan voor een full electric Flint zou gaan,.dan kwam er ook een buffervat bij.
Heb uiteindelijk voor Coolblue gekozen , want die waren goedkoper.
Over dat buffervat.... Installateur gaf aan, liever toch een Sparrow. En vervolgens (vanwege 60L nodig ipv 40L t.o.v. de Flint) een buffervat. Ik weet niet of ze dat parallel of serieel in de retour in gedachten hebben.bbbrumbrum schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:25:
[...]
Buffervat denk ik? Maar heb je die wel nodig?
Maar is het nodig? De situatie:
Beneden: 75m2 vloerverwarming (8 groepen, 10cm hoh), radiator in de hal en jaga hybrid in de wc. Radiatoren in hal en WC staan altijd open.
Temp staat ALTIJD op 20 graden, geen nachtverlaging. Maar er zit wel een klep in de aanvoer naar de vloerverwarming; als er geen warmtevraag is gaat de klep dicht (aangestuurd door Evohome, en een BDR91T die de klep aanstuurt). Ik heb de aansturing van de klep overigens licht aangepast, want Evohome doet dat heel vervelend: 20% warmtevraag betekent per 10 min is de klep 2 minuten open, en 8 minuten dicht. Ik heb er een Shelly tussen gestopt die als de BDR91 een 'DICHT' signaal stuurt, de klep nog 15min openhoudt.
Boven allemaal radiatoren, 1 LTV (jaga strada) en 4 gewone (op termijn vervangen voor jaga's). Op de badkamer ook een radiator die altijd open staat.
Het kan dus voorkomen dat de woonkamer op temperatuur is, en dus de klep dicht. Maar de studeerkamer is te koud, en dan verwarm ik middels Evohome alleen die kamer. CV temp staat al op 45 graden en het is dan nu al vrij snel op temperatuur.
In zo'n geval....buffervat of niet? Ik heb ook gedacht vloervv klep altijd open te laten, maar als ik dat nu doe en ik verwarm de studeerkamer dan gaat er heel wat gas doorheen...
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.