jelleeelco schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:43:
[...]
Ben benieuwd naar jouw omstandigheden... je hebt de cv uitgezet voor verwarmen, en vermogen van de Flint beperkt op 70% overdag? Wat voor afgifte systeem heb je, en hoe groot? Ik zit zelf met de vraag of het nou een Flint of een Sparrow moet worden. Verschil is aanzienlijk, zo'n 2700e. Maar vermoedelijk kan de Flint de woning niet op temp houden en een Sparrow wel (ik ga overigens hybride maar wil ook de mogelijkheid hebben om cv uit te zetten voor verwarming).
- 110m2 tussenwoning, redelijk geïsoleerd.
- Spouw en vloer zijn recent geïsoleerd met hoge Rd waarde
- Vloerverwarming over volledige BG (45m2, open verdeler, 16mm slangen ,10cm hoh), radiatoren boven (3) en op zolder (1)
- Dakisolatie +dakkapel isolatie + is matig (deels verlaagd plafond + piepschuim aan buitenkant knieschotten , gaan we in de lente doen tegen dakbeschot aan.
- Heb op basis van historie in de toon van oude bewoners + wat berekeningen mbt isolatie verbeteringen gasverbruik in huidige situatie ingeschat op 1000m3 voor verwarmen en rond de 150m3 voor SWW
- Paar rekenmethodes gebruikt, waaronder de koevlaasmethode

. Conclusie = 5KW(bij -10) zou het beste zijn. Ik vond prijsverschil Flint en Sparrow ook veel, voor Flint gegaan, en dan gaan we wat extra isolatiemaatregelen nemen, te starten bij het dak, voordeur vervangen, binnendeur naar hal plaatsen. So far dit jaar nog niet koud gehad, desnoods hebben we nog elektrisch kacheltje voor de koudste dagen dit jaar
- Inmiddels Tado v3 aangeschaft. Toon werkte nog aggresiever dan de Tado.
Flint schakelde zonder duidelijke reden de CV af en toe bij. Dit kostte niet veel gas, maar leek me niet nodig. Ik heb eerst geëxperimenteerd met het vermogen van de Flint omhoog zetten, maar dat gaat ten koste van mijn COP. In mijn Vaillant ecotec plus kan je de verwarmingsfunctie van de CV uitzetten, dus dat gedaan (tijdje terug al eigenlijk; tegelijk met verhogen vermogen Flint)
Ik vermoed dat ik dus moet gaan experimenten met het max vermogen in de app, want vermoed dat ik het met de huidige instellingen op koudere dagen niet ga redden. Nu draait ie op huidige instellingen ca 10.5 uur per dag op een vermogen van 300-650 watt met een COP van ca 6.5. thermostaat staat nu hele dag op 20 graden