WAF1 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:41:
[...]
Bovendien voldoet (bijna) geen elke wp aan de geluidseisen als er niet ook enige afstand tot de erfgrens wordt meegenomen, daarom is de eis in de wet ook geluidsdrukniveau. De waarheid is dat wp met een beetje vermogen, in het geval van een rijtjes huis, gewoon niet aan de gestelde geluidseisen kan voldoen,
Hier wil ik wel een nuance bij plaatsen. Inderdaad helemaal eens, geen spijker tussen te krijgen, zekers heb je x afstand nodig om de juiste lpa (druk) te behalen. Zodat overdag onder 45dB en nacht onder de 40dB blijft.
Alleen deze uitspraak wil ik toch graag tegenspreken;
“De waarheid is dat wp met een beetje vermogen, in het geval van een rijtjes huis, gewoon niet aan de gestelde geluidseisen kan voldoen,”
Het ligt er namelijk maar net aan wie je heeft geadviseerd en welk merk en type warmtepomp je uiteindelijk hebt gekocht.
Meestel is 2-3 meter voldoende met een stille moderne warmtepomp. En dan bedoel ik gewoon “betaalbare” merken met een lwa-max (geluidsvermogen) van 55dag om 46nacht. En wat duurdere (1-2k meer) die zelfs 53dag om 41nacht aan lwamax noteren. Daarmee kun je vaak ook binnen de gestelde normen komen. In mijn ogen terecht gestelde normen.
Tip voor alle WP aspirant kopers;
Zoals in hier terug te lezen in praktijkvoorbeelden het enige waar je naar op zoek moet gaan op het gebied van geluids is de
LWA-max. Al het andere mogen ze voorlezen aan de kids voor het slapen gaan.
[
Voor 32% gewijzigd door
ErikVers op 05-02-2026 22:51
]