• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:00
Kevin1990 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:57:
[...]

Waarom wil je hem op 2 bar hebben?
Hier draait die op 1.4-1.6.

Ik vul hem vaak 2x per kaar wat bij omdat de druk is terug gelopen.
Maar een beetje bijvullen waardoor de druk verhoogd is niet erg.

Maar hoeveel water is er afgetapt met de installatie?
Overal bochtjes en afgifte systeem kan makkelijk wat lucht in zitten en in vers water zit ook lucht.
Voor de BB80 moet er tussen de 2 en 2.5 bar in (9.2a installatiehandleiding).

Moet zelf ook structureel bijvullen. Eens in de paar weken.

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-02 21:51
chengbondkwok schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Ik heb Coolblue (installateur) hierover ook gemaild. Bij mij zakt de druk ook verrassend vaak weg tot onder de 1 bar. Als de warmtepomp in werking is, dan stijgt het wel ietsjes boven de 1 bar uit. Maar ik moet inderdaad behoorlijk vaak aanvullen (worst case 1x per twee weken).
Bij mij zit er aan de buitenunit een overdruk ventiel en op het hoogste punt van de installatie (binnenunit, bij het expansievat) zit een ontluchter met overdruk.

Het overdrukventiel van aan de buitenunit lekte bij mij flink, ik dacht eerst dat het allemaal condenswater was.

Ik heb even het piepschuim blok er vanaf gehaald bij de Sparrow P60 en met de hand aan het overdruk ventiel gedraaid (open-dicht). Toen nog eens bijgevuld en nergens meer last van gehad.

Had ik bij mijn CV ook wel eens gehad.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:11
STIMPPYYY schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:05:
[...]

Voor de BB80 moet er tussen de 2 en 2.5 bar in (9.2a installatiehandleiding).

Moet zelf ook structureel bijvullen. Eens in de paar weken.
Vreemd. Toen de installateur bij mij was is er echt geen 2bar in het systeem gegaan. En vind dat ook wel erg veel tussen de 2 en 2.5 bar. Ergens stond me bij dat er een keer een bericht op dit topic was dat er een overdrukventiel is van 2.5 bar. Als je dus gaat vullen tot die 2.5 bar zal die best snel open gaan. Misschien is dat ook met de 2bar zo als het water opwarmt zet het uit en stijgt de druk.

En ik neem aan dat de weHeat in storing schiet als die echt te weinig waterdruk heeft. Ik vind 2bar en alles daarboven veel. Maar er zal vast een achterliggende gedachte zijn. Ik snap hem alleen nog niet.

WMisschien kunenn de professionals hier wat over zeggen welke druk en om welke reden?

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:18
Ik kreek zojuist op de Weheat website om te zien of er al nieuws was m.b.t. Weheat Intelligence. Al in december 2025 communiceerde Weheat dat als je voor 31/12/25 besloot om een WP aan te schaffen, je als tegemoetkoming gratis gebruik kon maken van Weheat Intelligence. In januari hebben ze die datum opgeschoven naar 31/1/26 en nu zie ik dat ze die datum weer hebben opgeschoven naar 28/2/26.

Nou begreep ik al dat Weheat Intelligence pas in het voorjaar wordt verwacht, maar wat ik wel een beetje gek vind is dat ze op dezelfde pagina het volgende zeggen:
"Weheat Intelligence wordt een betaalde feature na release in 2026 in een betaalbaar en eerlijk prijsmodel. De basis blijft uiteraard altijd gratis. We starten nooit automatisch een betaald abonnement, je betaalt alleen als je dat zélf aanzet."
Met name het stukje "de basis blijft altijd gratis" trekt mijn aandacht. Als mijn aanname klopt, is de koop prikkel om nu te beslissen, niet veel meer dan een marketing truckje en heeft iedereen, ongeacht wanneer je een Weheat WP aanschaft, recht op de gratis basis Weheat Intelligence.

Wat denken jullie? Zit ik er naast? Of ben ik warm?

Bron: https://support.weheat.nl...nce-status?language=nl_NL

[ Voor 3% gewijzigd door robmoh op 02-02-2026 15:35 ]

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Kevin1990 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Vreemd. Toen de installateur bij mij was is er echt geen 2bar in het systeem gegaan. En vind dat ook wel erg veel tussen de 2 en 2.5 bar. Ergens stond me bij dat er een keer een bericht op dit topic was dat er een overdrukventiel is van 2.5 bar. Als je dus gaat vullen tot die 2.5 bar zal die best snel open gaan. Misschien is dat ook met de 2bar zo als het water opwarmt zet het uit en stijgt de druk.

En ik neem aan dat de weHeat in storing schiet als die echt te weinig waterdruk heeft. Ik vind 2bar en alles daarboven veel. Maar er zal vast een achterliggende gedachte zijn. Ik snap hem alleen nog niet.

WMisschien kunenn de professionals hier wat over zeggen welke druk en om welke reden?
Hangt dat ook niet af van waar jouw warmtepomp is geïnstalleerd ten opzichte van jouw afgiftesysteem?

Bij mijn oude CV-ketel staat de druk volgens de ketel op 1.7 bar, echter volgens mijn vloerverwarmingen een paar meter laag is de druk rond de 2 bar.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:05
Kevin1990 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Vergeet niet dat je ook met hoogteverschil te maken hebt. Meet je onderin of meet je bovenin het systeem. Je kunt nooit onderling vergelijken als je niet weet waar er gemeten wordt.

• orillion
robmoh schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:34:
Ik kreek zojuist op de Weheat website om te zien of er al nieuws was m.b.t. Weheat Intelligence. Al in december 2025 communiceerde Weheat dat als je voor 31/12/25 besloot om een WP aan te schaffen, je als tegemoetkoming gratis gebruik kon maken van Weheat Intelligence. In januari hebben ze die datum opgeschoven naar 31/1/26 en nu zie ik dat ze die datum weer hebben opgeschoven naar 28/2/26.

Nou begreep ik al dat Weheat Intelligence pas in het voorjaar wordt verwacht, maar wat ik wel een beetje gek vind is dat ze op dezelfde pagina het volgende zeggen:

[...]

Met name het stukje "de basis blijft altijd gratis" trekt mijn aandacht. Als mijn aanname klopt, is de koop prikkel om nu te beslissen, niet veel meer dan een marketing truckje en heeft iedereen, ongeacht wanneer je een Weheat WP aanschaft, recht op de gratis basis Weheat Intelligence.

Wat denken jullie? Zit ik er naast? Of ben ik warm?

Bron: https://support.weheat.nl...nce-status?language=nl_NL
In de voorwaarden stond een paar maanden geleden al dat "pro features" betaald worden, ook voor ons.

"Kosteloos inbegrepen: Doorlopende toegang tot de basisfuncties van Weheat Intelligence
(voor zover door uw model ondersteund): prijsafhankelijke aansturing van verwarming en
tapwater, PV-gestuurde optimalisatie (waar beschikbaar), energie-inzichten en
bijbehorende algoritme-updates."

https://content.weheat.nl...od___Actievoorwaarden.pdf

Of ze die basis functionaliteit gratis weg blijven geven kunnen we niet voorspellen, dat mogen ze zelf bepalen. Het zou kunnen dat dit niet het geval is en dat dit verschuiven echt komt doordat de lancering wordt verschoven.

[ Voor 21% gewijzigd door orillion op 02-02-2026 15:42 ]

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-03 12:45
StraightOn.NL schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:05:
[...]

Bij mij zit er aan de buitenunit een overdruk ventiel en op het hoogste punt van de installatie (binnenunit, bij het expansievat) zit een ontluchter met overdruk.

Het overdrukventiel van aan de buitenunit lekte bij mij flink, ik dacht eerst dat het allemaal condenswater was.

Ik heb even het piepschuim blok er vanaf gehaald bij de Sparrow P60 en met de hand aan het overdruk ventiel gedraaid (open-dicht). Toen nog eens bijgevuld en nergens meer last van gehad.

Had ik bij mijn CV ook wel eens gehad.
Ik zal eens vragen aan Coolblue zodra ze met een reactie terugkomen :)

• robmoh
  • Laatst online: 22:18
orillion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:36:
[...]

In de voorwaarden stond een paar maanden geleden al dat "pro features" betaald worden, ook voor ons.

"Kosteloos inbegrepen: Doorlopende toegang tot de basisfuncties van Weheat Intelligence
(voor zover door uw model ondersteund): prijsafhankelijke aansturing van verwarming en

Duidelijk, maar nog steeds is mij niet geheel duidelijk dat waar ze nu mee adverteren "koop of beslis nu en dan krijg je..." gewoon een lokkertje is. Ongeacht of je nu wel of niet voor die datum beslist of koopt, je krijgt straks gewoon wat early adopters ook hebben. Of heb ik het mis? ;)

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:59
Waterdruk fluctueert hier tissen de 1,8 en 2,0 afhankelijk van de temperatuur van het water, maar ik heb al heel lang niet meer bij hoeven vullen...

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-03 11:35
Bij mij staat hij al een hele tijd op 1,5. Als ik hem bijvul tot 2 loopt hij snel terug tot 1,5 waar hij stabiel blijft voor weken. Alles lijkt goed te gaan dus ik hou 1,5 aan.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-03 17:57
Alusion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:53:
[...]

Installateur zei bij mij na installatie dat in de eerste weken de druk wat gaat zakken i.v.m. lucht in de installatie. Nu zit ik zelf ook met een dergelijke vraag.

Ik heb de installatie nu c.a. 2 maand draaien en ik heb minimaal al 3x bijgevuld tot 2 bar.
Mijn CV hoefde ik in het verleden nooit zo vaak bij te vullen. Eind november is de WP geplaatst. Tussen 26 december en 28 januari is bij mij de druk weer van 2 naar 1.5 gezakt.

Zaterdag weer bijgevuld naar 2 bar. Even afwachten de komende weken.
Zijn er meer mensen die dit hebben, en is dit normaal?
Ik heb het eerste halfjaar ook diverse keren bijgevuld. Ik was eigenlijk bang dat de vorstbeveiliging ingreep. Maar de laatste maanden blijft het nu stabiel. Ik hou hem op ongeveer 1,5 bar.

• orillion
robmoh schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:43:
[...]

Duidelijk, maar nog steeds is mij niet geheel duidelijk dat waar ze nu mee adverteren "koop of beslis nu en dan krijg je..." gewoon een lokkertje is. Ongeacht of je nu wel of niet voor die datum beslist of koopt, je krijgt straks gewoon wat early adopters ook hebben. Of heb ik het mis? ;)
Dat weten we niet, maar staat ze vrij om beiden te kiezen. De communicatie nu lijkt te suggereren dat het straks altijd wat kost, maar wie weet veranderen ze nog van gedachte.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:48
Alusion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:53:
[...]

Installateur zei bij mij na installatie dat in de eerste weken de druk wat gaat zakken i.v.m. lucht in de installatie. Nu zit ik zelf ook met een dergelijke vraag.

Ik heb de installatie nu c.a. 2 maand draaien en ik heb minimaal al 3x bijgevuld tot 2 bar.
Mijn CV hoefde ik in het verleden nooit zo vaak bij te vullen. Eind november is de WP geplaatst. Tussen 26 december en 28 januari is bij mij de druk weer van 2 naar 1.5 gezakt.

Zaterdag weer bijgevuld naar 2 bar. Even afwachten de komende weken.
Zijn er meer mensen die dit hebben, en is dit normaal?
Ik heb 1x bijgevuld na enkele weken draaien. Installateur gaf aan dat druk toch >1,8 bar moest zitten voor optimale werking. Dus bijgevuld tot net onder 2 bar. Nu inmiddels 3 maanden vol in bedrijf, mijn installatie is van eind oktober 2025. Elke maand bijvullen lijkt me veel van het goede. Toch ergens een hele kleine lekkage?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jpiek
SiNisTrAD schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:18:
Bij mij staat hij al een hele tijd op 1,5. Als ik hem bijvul tot 2 loopt hij snel terug tot 1,5 waar hij stabiel blijft voor weken. Alles lijkt goed te gaan dus ik hou 1,5 aan.
Dat klint als een wel heel scherp ingesteld overdrukventiel oid.

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-03 09:21
Jpiek schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:41:
[...]

Dat klint als een wel heel scherp ingesteld overdrukventiel oid.
ik heb exact het zelfde 2 bar begin december nu 1,5 bar, waar ik in augustus gewoon 1 bar had.
Als ik tot 2 bar vul is het dezelfde week nog 1,7 bar, kan geen lekkage vinden ook niet rond de koppelingen buiten. wel ligt er water buiten van de defrosts.

• STIMPPYYY
orillion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:36:
[...]

Of ze die basis functionaliteit gratis weg blijven geven kunnen we niet voorspellen, dat mogen ze zelf bepalen. Het zou kunnen dat dit niet het geval is en dat dit verschuiven echt komt doordat de lancering wordt verschoven.
Waar zouden we dan een opt-in voor hebben gedaan. Als ze het betaald maken dan schiet dat eerlijk gezegd behoorlijk in het verkeerde keelgat hier. Meer uit principe overigens.

• orillion
STIMPPYYY schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:18:
[...]

Waar zouden we dan een opt-in voor hebben gedaan. Als ze het betaald maken dan schiet dat eerlijk gezegd behoorlijk in het verkeerde keelgat hier. Meer uit principe overigens.
Betaald voor nieuwe klanten bedoel ik.

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-03 11:47
orillion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:30:
[...]

Dat weten we niet, maar staat ze vrij om beiden te kiezen. De communicatie nu lijkt te suggereren dat het straks altijd wat kost, maar wie weet veranderen ze nog van gedachte.
Dit is het enige dat ze mededelen: Hoera! We hebben je gratis Weheat Intelligence-claim in goede orde ontvangen. Dat betekent dat jij voor altijd Weheat Intelligence gratis krijgt.

Weheat Intelligence wordt in 2026 gelanceerd en verder uitgerold.

Verder een verwijzing naar de website voor WH Intelligence.

• orillion
Kanseleur schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:54:
[...]

Dit is het enige dat ze mededelen: Hoera! We hebben je gratis Weheat Intelligence-claim in goede orde ontvangen. Dat betekent dat jij voor altijd Weheat Intelligence gratis krijgt.

Weheat Intelligence wordt in 2026 gelanceerd en verder uitgerold.

Verder een verwijzing naar de website voor WH Intelligence.
Met “de communicatie” bedoel ik meer dan alleen die bevestiging. Bijvoorbeeld:
“ Weheat Intelligence wordt een betaalde feature na release in 2026 in een betaalbaar en eerlijk prijsmodel. ”
en
“ 5) Wordt Intelligence straks betaald?
Ja. Weheat Intelligence wordt een betaalde feature binnen een betaalbaar en eerlijk prijsmodel. Voor early adopters (huidige gebruikers + 2025/jan-feb 2026-kopers) is Intelligence lifetime inbegrepen (adresgebonden; uitgezonderd toekomstige Pro-functionaliteiten).”

https://support.weheat.nl...nce-status?language=nl_NL

[ Voor 18% gewijzigd door orillion op 02-02-2026 20:13 ]

• wildcardxxl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-02 17:41
Technician- schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:45:
@wildcardxxl
Wil je eens foto’s maken binnen bij die boiler maar dan van verderaf geschoten zodat de gehele installatie zichtbaar is?
Dan kunnen we zien wat er bedoeld is met leidingen via de boiler.
yes dat kan ik!

inmiddels bericht van Coolblue dat er volgens hen niks verkeerds is alleen de warmtepomp zou niet netjes zijn geplaatst. hij kan volgens hen niet op het dak want dan zouden de leidingen te lang zijn.

inmiddels slapeloze nachten hier van...

via homewizard kan ik zien dat ik ongeveer tussen de 110 en 120 kw per dag gebruik. ter verduidelijking heb ik ook 12 nieuwe zonnepanelen via hen geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKQ6rZ6pAeksvDNjQoNgfoWqfd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrPhDaOvHzS35VTGeAyw2BMQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Owsnj54bNyQuZiGp4XBPwCKpIgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0r3Khrft3mRLl0e52qemx9E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppaDgjCyjhAybWelIK1PhaEtwLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCNEmI4Dk2afzYY89DKr9I4p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Zim9c7HJTwr129XKt8y3w9sQ3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNsS7IeGMayt0VS3rxp54m1y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUGD0WARhN8W3RJUfT0mozVJlSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ODg5kyTDDKyMGV3xkoId9G0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Fm4LbCRM6CBtHuIeZ0WZTSSAnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I61isa9OwICWFBG4bY4wA97c.jpg?f=fotoalbum_large

• Kevin1990
Kan ik zelf ergens vinden wanneer onze warmtepomp in gebruik is genomen?
Dit in verband met eventuele subsidie aanvraag voor een andere maatregel waardoor we wellicht in aanmerking komen voor een dubbele subsidie.

• JDGG
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 06-03 07:48
wildcardxxl schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:16:
[...]

yes dat kan ik!

inmiddels bericht van Coolblue dat er volgens hen niks verkeerds is alleen de warmtepomp zou niet netjes zijn geplaatst. hij kan volgens hen niet op het dak want dan zouden de leidingen te lang zijn.

via homewizard kan ik zien dat ik ongeveer tussen de 110 en 120 kw per dag gebruik. ter verduidelijking heb ik ook 12 nieuwe zonnepanelen via hen geplaatst.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ehh das echt extreem 120 kWu dat zou met een cop van 3 met dit weer extreem veel warmte zijn..maar waar blijft het? Is dit puur van je warmtepomp of heb je ook andere grote stroomverbruikers?

www.degoenegeneratie.nl

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:45
[...]

yes dat kan ik!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mwoah niet veel mis mee

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:30
[...]

yes dat kan ik!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed geïsoleerde leidingen van 15 meter en 32 mm MLB is geen probleem. Hoeveel verdiepingen omhoog dan wel?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:51
[...]

yes dat kan ik!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Pardon? Niets verkeerd met een verbruik van 120kWh per dag? 8)7 Dat zou met zeg even een Cop 4 zo'n 60m3 gas per dag zijn. Nee joh normaal verbruik. :'( Werkt de WP wel en werkt niet alleen de BUH? Dan nog zou dat zo'n 15m3 gas zijn. Lijkt me nog veel maar weet niet waar je woont. In het Noorden is het winter, hier in het Zuiden bijna voorjaar wbt temperatuur buiten.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:25
Technician- schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:39:
@Mg4gebruiker @Aeien
Die COP waardes komen die uit de interne meting? Die lijken me wel heel optimistisch.
Zijn er ook die met Kamstrup refereren?
Intern. Als ik het meerverbruik door de warmtepomp obv het verbruik van vorig jaar uitreken, dan zit ik op een verschil van 15 kWh. Dus ja, waarschijnlijk is het totale verbruik iets hoger en de COP iets lager. Maar ik merk ook dat ik rendement verlies door mijn verdeler van de vv. Dat gaat dit voorjaar veranderen. Gezien het verschil tussen Thuis in en Tvv in (vooral door het mengen) kan de aanvoer met gemak 3-4 graden omlaag. Dat gaat de COP alleen maar verhogen.

• Mg4gebruiker
MotorBeast schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:00:
[...]

Pardon? Niets verkeerd met een verbruik van 120kWh per dag? 8)7 Dat zou met zeg even een Cop 4 zo'n 60m3 gas per dag zijn. Nee joh normaal verbruik. :'( Werkt de WP wel en werkt niet alleen de BUH? Dan nog zou dat zo'n 15m3 gas zijn. Lijkt me nog veel maar weet niet waar je woont. In het Noorden is het winter, hier in het Zuiden bijna voorjaar wbt temperatuur buiten.
Inderdaad. Dat slaat nergens op. Ik zou wel eerst goed controleren of dit een correct verbruik is. Dan zou ik CB er even mee confronteren. Doen ze niks? Neem contact op Weheat.

• wildcardxxl
JDGG schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:41:
[...]

Ehh das echt extreem 120 kWu dat zou met een cop van 3 met dit weer extreem veel warmte zijn..maar waar blijft het? Is dit puur van je warmtepomp of heb je ook andere grote stroomverbruikers?
Nee, enkel een oled tv die grootste gedeelte van de dag niet aanstaat en wat led lampen in de ochtend en avond. kookplaat die 30 minuten per dag word gebruikt een koelkast en vriezer van dit jaar en een wasmachine en droger van vorig jaar. word niet dagelijks mee gewassen.

denk dus niks bijzonders ivm andere huishoudens?

homewizard geeft aan dat er met name snachts heel veel gebruikt word bij het ontdooi proces:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjwb8Ep0bDoRNSzoLsqzXM-qlWE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yrbhqtwpmjtWuuZYRhmuuGui.png?f=fotoalbum_large

• Jeager
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-03 08:27
(jarig!)
wildcardxxl schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:16:
[...]

Nee, enkel een oled tv die grootste gedeelte van de dag niet aanstaat en wat led lampen in de ochtend en avond. kookplaat die 30 minuten per dag word gebruikt een koelkast en vriezer van dit jaar en een wasmachine en droger van vorig jaar. word niet dagelijks mee gewassen.

homewizard geeft aan dat er met name snachts heel veel gebruikt word bij het ontdooi proces:

[Afbeelding]
Bij mij verstookte de BB de eerste dagen ook zomaar 100kWh per dag. Dit kwam met name door de thermostaat die continu wisselde in warmtevraag waardoor ook de backup heater continu mee ging helpen. Zeker na het ontdooien, daalde de temperatuur in huis een beetje en ging de thermostaat veel extra warmte vragen. Sinds ik ben gewisseld naar aansturing via stooklijn is het verbruik ruim gehalveerd en draait ie rustig.

Misschien is dat het proberen waard?

• Stoker
  • Laatst online: 22:14

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
@wildcardxxl , staat je backup op booster of backup? (Kan het wel raden)

Maar stel dat een Blackbird volgas 3000w trekt.

Dan is dan is dat toch bij lange na geen 120kwh per dag? (Er vanuit gaan dat er geen defrosts

Is jou binnenunit op een aparte HomeWizard stekker aangesloten?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:53
Inderdaad zie pieken van 10 kw.
Daar verwarm je een sporthal mee.

Geeft app van energie per zelfde waardes? En de meter ook?

Geen electrische auto/sauna/of weet ik wat?
Huis vol waterbedden.
(Ja dan had je ook geen verwarming meer nodig)
Kortom;
Dit is een raar verhaal.

Je kunt met je handen voelen of de aan (warmer) en af(kouder) naar warmte pomp goed zitten?
Idem huis (cv) in?
Wel warm water? Zonder issues?
Alle afgifte punten open?

• Degast
Sowieso stooklijn proberen "ook" maar ook gehalveerd vind ik dit verbruik zo op t oog hoog.

• Degast
Serieus: sporthal 40*20*8 meter: donderdag 29. Wat wel een beroerde dag was, 100kW. (De verlichting doet al 5kW/u..)(Ok beetje uit de zonnepanelen, maar niet veel)

Thuis, erg goed geïsoleerd, ca 175m2: 29kW.
Verbruik van het hele huis. (0.5 zonneopbrengst inbegrepen)(Ik draai niet op weheat wel alternatief warmtepomp, maar you get the picture 120 is wel erg veel)

Las niet waar je ergens woont? (Grote temperatuurverschillen nu, weet niet hoe dat donderdag was)

@Stoker kan misschien inschatting geven of de plaatsing onder dakje icm BB extra ongelukkig is. Lijkt mij deels ver recirculatie te geven van uitgeblazen lucht?

• Mg4gebruiker
Jeager schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:28:
[...]

Bij mij verstookte de BB de eerste dagen ook zomaar 100kWh per dag. Dit kwam met name door de thermostaat die continu wisselde in warmtevraag waardoor ook de backup heater continu mee ging helpen. Zeker na het ontdooien, daalde de temperatuur in huis een beetje en ging de thermostaat veel extra warmte vragen. Sinds ik ben gewisseld naar aansturing via stooklijn is het verbruik ruim gehalveerd en draait ie rustig.

Misschien is dat het proberen waard?
Gehalveerd? 50 kWh is nog steeds heel veel...

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-03 12:52
@wildcardxxl , wat zegt WeHeat portal over het verbruik van die dag door de BB?
(ook al is dat niet nauwkeurig) maar dan heb je een indicatie hoeveel van die 10 kW door BB gebruikt wordt.

Indien je de binnen unit ook kan meten dan kan je zien of de BU/booster ook in gebruik is.

Enz. enz. en zo tot de verbruikers komen en dan kan je pas goed oplossen.

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure AC2400 + 4x batt.

• Jeager
(jarig!)
Mg4gebruiker schreef op maandag 2 februari 2026 @ 23:17:
[...]

Gehalveerd? 50 kWh is nog steeds heel veel...
'Ruim' gehalveerd. Zit nu rond de 30 tot 40 kWh per dag. Noorden van het land dus wel de hele dag rond de 0 graden de laatste dagen. Vannacht -5, dan verbruikt hij wel continu ±2500 watt.. Dat lijkt me normaal met deze temperaturen, of is dat nog hoog? (ik verwarm alleen met radiatoren)

• Jpiek
Degast schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:27:
Die 10kW kan nooit van alleen de BB komen : 3.6kW + 3kW BUH = 6.6 met een piek 6.8 misschien...
dus er moet nog iets staan te ronken...

• Mg4gebruiker
Jeager schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:41:
[...]

'Ruim' gehalveerd. Zit nu rond de 30 tot 40 kWh per dag. Noorden van het land dus wel de hele dag rond de 0 graden de laatste dagen. Vannacht -5, dan verbruikt hij wel continu ±2500 watt.. Dat lijkt me normaal met deze temperaturen, of is dat nog hoog? (ik verwarm alleen met radiatoren)
Dat hangt ook van jouw huis af. Maar alleen radiatoren (gewone) gaat zeker niet helpen. Ter vergelijking de hele ochtend (9 uur) bij een stevige noordooster en -3 verbruikt de Flint 4,7 kWh op 20 graden huistemperatuur.

Als jouw huis vrijstaand is, van het type groot en slecht geisoleerd, dan kan ik mij er nog wat bij voorstellen. Maar dan vraag ik mij wel af waarom je een WP hebt...

• Jeager
(jarig!)
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:07:
[...]

Dat hangt ook van jouw huis af. Maar alleen radiatoren (gewone) gaat zeker niet helpen. Ter vergelijking de hele ochtend (9 uur) bij een stevige noordooster en -3 verbruikt de Flint 4,7 kWh op 20 graden huistemperatuur.

Als jouw huis vrijstaand is, van het type groot en slecht geisoleerd, dan kan ik mij er nog wat bij voorstellen. Maar dan vraag ik mij wel af waarom je een WP hebt...
Bij mij tot nu toe 18,5 kWh vandaag... Toch wel wat hoger. Huis is op zich redelijk geisoleerd. 2-onder-1 kap. Bouwjaar 2000, 140m2. Nog wel wat efficientie te halen lijkt het... Hij lijkt vooral moeite te hebben als het echt gaat vriezen. Bij temperaturen boven de 2/3 graden is het verbruik een stuk beter.

• Jpiek
[...]
Hier gisteren ook 29kWh verbruikt, en voor vandaag zit ik ook alweer op 30kWh...
Het aantal kWh's wat hier op een koude dag erdoorgaan is soms schrikbarend maar dat waren de hoeveelheden gas ook (100-110m3 per week)

• JessicavdH
  • Laatst online: 10-03 15:26

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

[...]
yes dat kan ik!

Hoog hoog is jouw huis? Bij ons staat de Blackbird op het dak op ruim 9 meter hoogte, en de leidingen lopen tot de begane grond. Geen enkel probleem.

Jaren_30_huis_gasloos

• MotorBeast
[...]

Juist als je historisch gezien veel gasverbruik hebt en zolang je boven de Cop 2 zit is een WP goedkoper dan gas stoken.

En wat is het probleem met alleen radiatoren? Draai hier FE met radiatoren uit 1978 en zit vandaag op een Cop van 3,5. Geen centje pijn. Ja VV is zuiniger (zo'n 15%) maar de investering weegt niet op tegen het voordeel.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:22
Type afgifte maakt niet uit. Het gaat om de temperatuur die de warmtepomp moet maken.

Radiatoren waar 45 graden heen moet is net zo goed als een buffervat op 45 graden voeden en van daaruit een vloerverwarming voeden die 35 graden de slangen instuurt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• H.Spuybroek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:33
Gaat er iemand deze week naar de VSK beurs? Ik hoop op de Cloud Thermostaat ;)

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:30
H.Spuybroek schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:27:
Donderdag samen met @Stoker

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-02 23:01
wildcardxxl schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:16:
[...]

[Afbeelding]
Heb je ook op de P1 meter app gekeken, wat je per fase verbruikt? Kan je wellicht de boosdoener ontdekken, Wat geeft de Weheat app aan? want dit is wel extreem veel.
Hoe groot is je huis? warmte verlies? hoeveel gas verbruikte je hiervoor?

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Mg4gebruiker
Eerder al eens besproken: mijn Flint houdt zich niet aan de afspraken voor SWW.
Na de laatste keer sww op een vreemd tijdstip te hebben gezien heb ik alles van de stroom afgehaald. Vervolgens ging het een dag of 10 ok. Inmiddels heb ik de sww run een half uur vervroegd omdat de zon krachtiger wordt. SWW start dus om 11.30 om de temperatuur van 40 naar 45 graden te krijgen. Ik ga er vanuit dat de boventemperatuur leidend is.
Schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piQpNuMFJbcgKVEEFsOyq9OJCbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PiHGDJsDJrTIEaqnGK37nrj.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wat gebeurt er?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2V04_HGXLO9aU1_rWOJ64QWPLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzfxvrsqOUHIbuJWQxRslNU5.jpg?f=fotoalbum_large
Een uur eerder dan de run voor 45 graden, en met een boventemperatuur die 5,1 graden boven de actuele streefwaarde uitkomt (40 graden).
Waarom start hier een sww run?

[ Voor 6% gewijzigd door Mg4gebruiker op 03-02-2026 14:54 ]

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:52:
Na de laatste keer sww op een vreemd tijdstip te hebben gezien heb ik alles van de stroom afgehaald. Vervolgens ging het een dag of 10 ok. Inmiddels heb ik de sww run een half uur vervroegd omdat de zon krachtiger wordt. SWW start dus om 11.30 om de temperatuur van 40 naar 45 graden te krijgen. Ik ga er vanuit dat de boventemperatuur leidend is.
Schema:
[Afbeelding]

Maar wat gebeurt er?
[Afbeelding]
Een uur eerder dan de run voor 45 graden, en met een boventemperatuur die 5,1 graden boven de actuele streefwaarde uitkomt (40 graden).
Geen ervaring mee, maar zou het wellicht kunnen dat de Weheat app denk dat je om 11:30u water van 45 graden wilt hebben, en hij dan dus klaar moet zijn de SWW-run?

• Pluimvee
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-03 21:09
Yep
Ze zitten er niet gek ver vanaf. Alleen de binennunit (met circulatiepomp) is wel iets wat ze mee zouden mogen nemen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7pmMc2yKBsO1BCRjpNjE3pWiJ8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YDlUlQr1djHMksAdnhRYTwZ4.jpg?f=user_large

• Wai_AM
WeHeat Portal is weer aangepast......
Weet 1,2,3 niet wat er nu verdwenen is.

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure AC2400 + 4x batt.

• -Marc-
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-03 16:40
Wai_AM schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:11:
Ik zie niet iets wat verdwenen is. Wel dingen die erbij zijn gekomen/veranderd zijn.

in de grafieken heb ik nu
code:
1
Aan/Uit CV-ketel (series)
dit was volgens mij alleen CV-Ketel.
op de installatiepagina heb ik nu:
code:
1
2
3
4
5
6
Circulatiepomp CV
0,9m³/h

Binnenunit
Aan/Uit CV-ketel (series)
Standby
erbij gekregen

• Mg4gebruiker
Razer schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:56:
[...]

Geen ervaring mee, maar zou het wellicht kunnen dat de Weheat app denk dat je om 11:30u water van 45 graden wilt hebben, en hij dan dus klaar moet zijn de SWW-run?
Zo werkt het niet. Tot 11.30 moet het water 40 graden zijn. Zie schema. En dat is het. Ruim zelfs. Dus er is een
geen sww run nodig.

• Mg4gebruiker
Pluimvee schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:08:
[...]

Yep
Ze zitten er niet gek ver vanaf. Alleen de binennunit (met circulatiepomp) is wel iets wat ze mee zouden mogen nemen

[Afbeelding]
4300/1059= 4,06 Heeft die Kamstruk een Russische rekenmachine?

• Jpiek
Wai_AM schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:11:
Ipv 'verwarmen' en 'ontdooien' nu in 1: '' Status
en nog wat geloof ik...

Edit: ik keen naar de 3 uur weergave ipv die van 24 uur...

[ Voor 10% gewijzigd door Jpiek op 03-02-2026 16:56 ]

• orillion
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:52:
Schema:
[Afbeelding]

Maar wat gebeurt er?
[Afbeelding]
Vreemd. Wat zegt de installateur (en via hun Weheat)?

Heb je dit ook op dagen wanneer de temperatuur wel onder de 45 is gezakt?
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:53:
[...]

Je vergeet de 49 watt van de binnenunit, maar daarmee kom je nog niet uit 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door orillion op 03-02-2026 17:06 ]

• wildcardxxl
Stoker schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:02:
@wildcardxxl , staat je backup op booster of backup? (Kan het wel raden)

Maar stel dat een Blackbird volgas 3000w trekt.

Dan is dan is dat toch bij lange na geen 120kwh per dag? (Er vanuit gaan dat er geen defrosts

Is jou binnenunit op een aparte HomeWizard stekker aangesloten?
Nee Die zit op de meterkast. niet op een specifiek apparaat.

Voerigens geeft de BB aan dat hij maar 40 KWH per dag verbruikt, dus misschien klopt dit mbt de booster? Ik kan dit niet terug vinde in de app trouwens. Defrostst doet hij zeker.
MotorBeast schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:00:
[...]

Kop van Overijssel. Coolblue geeft aan de warmtepomp volledig naar behoren werkt.
Degast schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:27:

Geeft app van energie per zelfde waardes? En de meter ook?

Geen electrische auto/sauna/of weet ik wat?
Huis vol waterbedden.
(Ja dan had je ook geen verwarming meer nodig)
Kortom;
Dit is een raar verhaal.

Je kunt met je handen voelen of de aan (warmer) en af(kouder) naar warmte pomp goed zitten?
Idem huis (cv) in?
Wel warm water? Zonder issues?
Alle afgifte punten open?
Warm water word snel geleverd zonder issue. Alle verwarmingen staan open, dit advies hebben we gekregen van Coolblue. Leidingen voelen op 1 na warm, dit is dan de retourleiding.
Jpiek schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:59:
[...]

Die 10kW kan nooit van alleen de BB komen : 3.6kW + 3kW BUH = 6.6 met een piek 6.8 misschien...
dus er moet nog iets staan te ronken...
Ik snap je opmerking maar oprecht nee. en al helemaal niet snachts. Enige wat verder snachts aan staat is de diepvries en de koelkast. Beide zijn al geleverd welke bij de nieuwe keuken horen en dus spiksplinternieuwe apparaten. Ik denk ook niet dat iemand ergens stiekem industrieel apparatuur aan het draaien is bij ons snachts.

Ik weet ook even niet waar ik het moet zoeken. Ja we hebben een electrische auto, nee die staat niet iedere dag aan de (granny) charger. 1 keer in de 3 dagen, heb bewust geen dag genomen waarop deze gebruikt is.

• STIMPPYYY
Niet een BUH icm elektrisch element in boiler die toevallig aanstond?

• Mg4gebruiker
orillion schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:03:
[...]

Vreemd. Wat zegt de installateur (en via hun Weheat)?

Heb je dit ook op dagen wanneer de temperatuur wel onder de 45 is gezakt?
Ja. Maar niet elke dag hè. Ik kijk zo af en toe en dan valt dit op.
De installateur heeft al een vraag van mij over de legionella run open staan. Zit geen vaart in...

• Mg4gebruiker
orillion schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:03:
Je vergeet de 49 watt van de binnenunit, maar daarmee kom je nog niet uit 8)7
Aja. Excuus voor de herrie _/-\o_

• Stoker
  • Laatst online: 22:14

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
H.Spuybroek schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:27:
Donderdag samen met @Carboy54

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23:17
wildcardxxl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:06:
[...]

Voerigens geeft de BB aan dat hij maar 40 KWH per dag verbruikt, dus misschien klopt dit mbt de booster? Ik kan dit niet terug vinde in de app trouwens. Defrostst doet hij zeker.
[...]

Kop van Overijssel. Coolblue geeft aan de warmtepomp volledig naar behoren werkt.
[...]

Warm water word snel geleverd zonder issue. Alle verwarmingen staan open, dit advies hebben we gekregen van Coolblue. Leidingen voelen op 1 na warm, dit is dan de retourleiding.

[...]

Ik snap je opmerking maar oprecht nee. en al helemaal niet snachts. Enige wat verder snachts aan staat is de diepvries en de koelkast. Beide zijn al geleverd welke bij de nieuwe keuken horen en dus spiksplinternieuwe apparaten. Ik denk ook niet dat iemand ergens stiekem industrieel apparatuur aan het draaien is bij ons snachts.

Ik weet ook even niet waar ik het moet zoeken. Ja we hebben een electrische auto, nee die staat niet iedere dag aan de (granny) charger. 1 keer in de 3 dagen, heb bewust geen dag genomen waarop deze gebruikt is.
Even los van wat het verbruik nu veroorzaakt, het is in ieder geval niet alleen WeHeat. Die is hoogstens verantwoordelijk voor 2/3 van het stroomverbruik dat we zien.

In de grafiek die je postte, zie je gedurende een aantal uur in de nacht vrij constant (op de ontdooicyclus na) 10kwh verbruik. Een normale 16A groep kan hoogstens ~3600w aan. Als je BB en de BUH allebei op een aparte groep zitten en MAXIMAAL verbruiken, dan hebben we het dus over 7200w. Mis je nog steeds ~2800watt verbruik dat nog niet verklaard is.
  1. Komt je verbruik wat je in HomeWizard ziet ook overeen met wat je in de app van je energieleverancier ziet?
  2. Heb je Energy+ van HomeWizard? Zo ja, dan kun je de verdeling over de fases zien. Zie bijvoorbeeld hieronder. Als je het verbruik per fase weet, kun je dat naast de faseverdeling in je meterkast leggen en wellicht al veel groepen uitsluiten.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxqQEUD0WzopK42F0W6F1sWcJP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QCjQIg253XCQjYCF9ypUOPJq.png?f=fotoalbum_large
  3. Zie je qua verbruik iedere dag (zonder dagen waarop je de auto laadt) hetzelfde patroon? Dus altijd in de nacht veel verbruik?

• Wai_AM
Jpiek schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:54:
[...]

Ipv 'verwarmen' en 'ontdooien' nu in 1: '' Status
en nog wat geloof ik...

Edit: ik keen naar de 3 uur weergave ipv die van 24 uur...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiruMtgEP49fkIaB-3n9c7OnFnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iz0M9qq6MWCwlkDI5HwcZjMA.jpg?f=fotoalbum_large

denk dat compressor nu bij warmtepomp staat ipv bij compressor hiervoor.
App is nog de oude weergave denk ik.

• Wai_AM
[quote]wildcardxxl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:06:
[...]

[...]

weet niet of je bij de app meer ziet dan ik, heb alleen Flint voor verwarming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNjzweeyxdB1gwtB0-jyE_ArYDo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TCUlE5G6isFWPvPjSR0WWFex.png?f=fotoalbum_large

misschien staat daar ook wat je SWW gebruikt et. ?

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:26
Ik verdenk jullie er van dat je wat hebt afgesproken 8) have fun :)

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:44
Ik ga ook donderdag, dan drink ik een kopje koffie met je bij WeHeat op de stand ;)

• Jules52
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-03 17:58
In goed overleg met de installateur is ons 100l parallelle buffervat opnieuw aangesloten. Nu met slechts 2 leidingen maar wel nog parallel. Dit is een duidelijke verbetering. De temp Huis in is nu hoger en slechts 1-2 graden lager dan P80 uit. Is er nog meer efficiency winst te behalen door het buffervat in serie in de retour te plaatsen? Welke expert durft daar een uitspraak over te doen? In ons systeem zal het nooit voorkomen dat alle verwarmingselementen zijn gesmoord m.a.w. de wp kan altijd z'n warmte kwijt.

• Mg4gebruiker
Weet iemand wat een Flint verbruikt met koelen?

• MotorBeast
Jules52 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:19:
In goed overleg met de installateur is ons 100l parallelle buffervat opnieuw aangesloten. Nu met slechts 2 leidingen maar wel nog parallel. Dit is een duidelijke verbetering. De temp Huis in is nu hoger en slechts 1-2 graden lager dan P80 uit. Is er nog meer efficiency winst te behalen door het buffervat in serie in de retour te plaatsen? Welke expert durft daar een uitspraak over te doen? In ons systeem zal het nooit voorkomen dat alle verwarmingselementen zijn gesmoord m.a.w. de wp kan altijd z'n warmte kwijt.
Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

• patrick_199
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23:26
ik heb geen buffervat in mijn installatie, werkt perfect hier. ik heb wel vloerverwarming

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:55

AirX

Tweak Guru

@Stoker en @Carboy54 Kunnen jullie eens informeren of ze het vastvriezen van het voorpootje van de Blackbird nog gaan oplossen? @Satefan heeft al een oplossing gemaakt. Zou mooi zijn als dit gewoon in de EPP vorm gefixt wordt. En voor bestaande een opzetstuk.

[ Voor 23% gewijzigd door AirX op 04-02-2026 19:20 ]

• Pluimvee
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-03 21:09
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:53:
[...]

Je vergeet de controler met circulatiepomp mee te rekenen, zoals WeHeat dus ook doet. Daarnaast wordt de COP over 5 min interval berekend terwijl de powerin/out per minuut wordt weergegeven

• Pr088
Ja.
Als je nooit alles dichtzet, kan een buffer in serie het beste. Meest zuinig.
Als je vloerverwarming (in een stevige betonvloer die warmte vasthoudt) groot genoeg is kun je zelfs zonder. Nog efficiënter. Parallel is voor uitzonderingssituaties met zonesystemen. Zonesystemen zijn moeilijker in te regelen en vaak niet zuiniger.

Het gebruikelijke advies is dus: Maximale doorstroming creëren in je vloer, open verdeler, buffer eruit of in serie.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Kanseleur
Pr088 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:30:
[...]

Ja.
Als je nooit alles dichtzet, kan een buffer in serie het beste. Meest zuinig.
Als je vloerverwarming (in een stevige betonvloer die warmte vasthoudt) groot genoeg is kun je zelfs zonder. Nog efficiënter. Parallel is voor uitzonderingssituaties met zonesystemen. Zonesystemen zijn moeilijker in te regelen en vaak niet zuiniger.

Het gebruikelijke advies is dus: Maximale doorstroming creëren in je vloer, open verdeler, buffer eruit of in serie.
Ik heb drie verdiepingen met vloerverwarming (die blijven open) in betonvloeren en wilde wel een buffervat laten plaatsen i.v.m. minder defrosts. Zou dat dan ook minder efficiënt zijn?

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:26
Kanseleur schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:42:
[...]

Ik heb drie verdiepingen met vloerverwarming (die blijven open) in betonvloeren en wilde wel een buffervat laten plaatsen i.v.m. minder defrosts. Zou dat dan ook minder efficiënt zijn?
Buffer in serie is niet 100% efficient dus met buffer gaat je efficiëntie iets omlaag en daarmee gaat het aantal defrosts iets omhoog. Maar het is gerommel in de marge waarschijnlijk ihgv een seriële buffer.
Maar wel totaal nutteloos voor je doel

[ Voor 3% gewijzigd door arjenhiemstra op 04-02-2026 10:29 ]

• Degast
[...]

Zie link van @MotorBeast hierboven. . .

Het mag wel.

Net zoals je 300€ op straat mag leggen voor de gelukkige vinder. En jaarlijks nog eens paar tientjes.

Dat is makkelijker en heeft misschien een nog beter gevoel dan t aan je installateur te geven.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:53
[...]

Met buffer zorg je niet voor minder defrosts; een defrost is gewoon nodig zodra de buitenunit bevroren is.
Enige wat je doet is meer inhoud in het systeem aanbrengen.
Heb dit al eerder gezegd een 50L buffer is na 2.5 minuut leeg getrokken met 20L/min; een defrost duurt meer dan 10 minuten, dus de rest van de tijd haal je de warmte toch uit de vloer.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Pr088
[...]

Efficiëntie is niet zozeer het probleem. Het is in jouw geval overbodig en kost dus alleen maar extra materiaal-en installatiekosten.

• Kanseleur
hmm, okay, da's dan ook weer duidelijk! Thx allen!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bMQb2qtAqOryYxXBLV1Inwtjm8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z9jCAyrrrsLPduByzMe4anWd.png?f=fotoalbum_large
Vraagje: Bovenstaand gedrag zie ik al een tijdje bij de BB80. Hij pruttelt rustig, de buitentemperatuur is stabiel, de gevraagde (doel) temperatuur ook, geen defrosts, geen SWW en toch piekt hij elk uur van ongeveer 23% naar 50% (compressor) met dito stroomverbruik. Qua omstandigheden heb ik er dus geen verklaring voor. Hebben andere BB80 gebruikers dit ook en heeft iemand een verklaring voor deze onverwachte 'oprispingen' :) ?

Homevolt dashboard

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
Gies123 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:51:
[Afbeelding]
Vraagje: Bovenstaand gedrag zie ik al een tijdje bij de BB80. Hij pruttelt rustig, de buitentemperatuur is stabiel, de gevraagde (doel) temperatuur ook, geen defrosts, geen SWW en toch piekt hij elk uur van ongeveer 23% naar 50% (compressor) met dito stroomverbruik. Qua omstandigheden heb ik er dus geen verklaring voor. Hebben andere BB80 gebruikers dit ook en heeft iemand een verklaring voor deze onverwachte 'oprispingen' :) ?
verschillende keren voorbij gekomen hier... Oil Return Cycle

• Kevin1990
Razer schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:54:
[...]

En hoort dat? Want onze BlackBird P80 draait sinds vannacht 01.00 bijna onafgebroken op 20% waarbij er 3 momenten zijn kortstondig even 21% en 22%. (08.45, 09.15 en om 09.55)

• Tijgerkracht
Gies123 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:51:
[Afbeelding]
Heb je een of meerdere zones die open gaan?
Zet de water retour temperatuur (of beide) een aan

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• MartinPTweak
  • Laatst online: 22:12
Tijgerkracht schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:18:
[...]

Met buffer zorg je niet voor minder defrosts; een defrost is gewoon nodig zodra de buitenunit bevroren is.
Enige wat je doet is meer inhoud in het systeem aanbrengen.
Heb dit al eerder gezegd een 50L buffer is na 2.5 minuut leeg getrokken met 20L/min; een defrost duurt meer dan 10 minuten, dus de rest van de tijd haal je de warmte toch uit de vloer.
Bij ons met de P80 duurt een defrost iets van 10 tot 18 minuten.
5 Radiatoren en 2 convector putten, alles met heatmeisters.
Inhoud is ongeveer 78 liter.
Tijdens een defrost daalt de kamertemperatuur 1 tot 1,5 graden.

Stel, we voegen een buffer toe, zeg even serieel. Dan komen we op 178 liter. Dat is een stuk meer warmte.
Duurt de defrost dan ook stuk korter? M.a.w. meer comfort want minder daling van de kamertemperatuur?

De buffer kan geplaatst worden in een ruimte die al verwarmd wordt, dan heb je er ook nog wat aan :-).

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:18
Razer schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:54:
[...]

Ja dat heb ik gezien, maar elk uur?
Ik heb geen zonering in het systeem. Gewoon traditionele radiatoren die allemaal gewoon open staan (het hele huis is lekker warm dus het werkt goed :) ). Alleen snap ik die pieken dus niet.

Overigens maakt hij ongeveer 37 graden CV water (doeltemp) dus als dat bij een inzet van 23% gaat, is een oil cycle eerder nodig dan wanneer je een lagere doeltemp hebt? Toch meen ik me te herinneren dat hij 'vroegâh' veel langer op 21-23% door hobbelde. Maar goed, ik kijk het nog even aan. Dank voor de reacties!

Homevolt dashboard

• Kevin1990
MartinPTweak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:29:
[...]

Stel, we voegen een buffer toe, zeg even serieel. Dan komen we op 178 liter. Dat is een stuk meer warmte.
Duurt de defrost dan ook stuk korter? M.a.w. meer comfort want minder daling van de kamertemperatuur?

De buffer kan geplaatst worden in een ruimte die al verwarmd wordt, dan heb je er ook nog wat aan :-).
Ik denk niet dat de defrost minder lang duurt. Wat wel is dat die minder warmte onttrekt uit je afgifte systeem want je hebt dan natuurlijk ook je buffervat waar de warmte uit ontrokken wordt -> meer inhoud met warm water.

Even beetje off topic maar kun je de heatmeister niet wat anders afstellen? Bij ons herkent die sowieso een defrost en misschien kun je iets met de boost functie of opstart hulp doen in de instellingen van de heatmeister. Er is natuurlijk heel veel mogelijk qua instellingen van die dingen. Ik heb ook nog niet voor elke ruimte de optimale settings gevonden ;)

• MotorBeast
MartinPTweak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:29:
[...]

Ik denk dat je beter je huis beter kan gaan isoleren. Ik verwarm hier ook met radiatoren in een nageisoleerde woning uit 1978 en voel echt helemaal niets van een defrost. Okee heb wel een seriebuffer van 50 liter maar dat zal geen 1,5 graad verschil maken. Als ik SWW maak met vorst ben ik zo'n 1,5 uur onderweg voor 300 liter. Dan is er wel 1 graadje af maar dat is 1,5 uur geen 18 minuten.

• Jpiek
Ik heb geen Heatmeister maar heb de fans op een slimme stekker, als de BBis status 'ontdooien gaat' zet ik de fans uit.

Kamertemp zakt volgens de de sensoren niet of nauwelijks (0,5c) maar je voelt het wel frisser worden.

• Tijgerkracht
MotorBeast schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:22:
[...]

Ik denk dat je beter je huis beter kan gaan isoleren. Ik verwarm hier ook met radiatoren in een nageisoleerde woning uit 1978 en voel echt helemaal niets van een defrost. Okee heb wel een seriebuffer van 50 liter maar dat zal geen 1,5 graad verschil maken. Als ik SWW maak met vorst ben ik zo'n 1,5 uur onderweg voor 300 liter. Dan is er wel 1 graadje af maar dat is 1,5 uur geen 18 minuten.
Met vloerverwarming merk je iets van een defrost, althans hier niet 0.1 graad minder misschien, maar dat trekt ie zo weer bij. De werkkamer met fancoil daarentegen, daar merk ik het wel, gaat ook zeker 1 graad omlaag tijdens een defrost.

• MotorBeast
Tijgerkracht schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:25:
[...]

Met vloerverwarming merk je iets van een defrost, althans hier niet 0.1 graad minder misschien, maar dat trekt ie zo weer bij. De werkkamer met fancoil daarentegen, daar merk ik het wel, gaat ook zeker 1 graad omlaag tijdens een defrost.
Dat komt omdat een fancoil weinig water bevat en binnen notime koud is. Is alleen convectiewarmte. VV houdt warmte vast in de massa. Bij een defrost hier worden mijn radiatoren nooit ijskoud. Ik ga mijn dikke radiatoren dus ook nooit vervangen voor fancoils.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 04-02-2026 12:31 ]

• STIMPPYYY
Tijgerkracht schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:25:
[...]

Ik merk er persoonlijk niets van met vvw. Gisteren eerst legionella en daarna een defrost. Was 3:15 uur verder. Dat is wel een behoorlijke tijd als je geen verwarming hebt moet ik zeggen. Dat opzicht wel blij met vvw.

• Kanseleur
STIMPPYYY schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:33:
[...]

Ik merk er persoonlijk niets van met vvw. Gisteren eerst legionella en daarna een defrost. Was 3:15 uur verder. Dat is wel een behoorlijke tijd als je geen verwarming hebt moet ik zeggen. Dat opzicht wel blij met vvw.
Dropt een BB dan ook in aanvoertemp voor de vvw tijdens een legionellarun?

• MotorBeast
Kanseleur schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:39:
[...]

Dropt een BB dan ook in aanvoertemp voor de vvw tijdens een legionellarun?
Tijdens verwarmen is er toch geen aanvoer van water voor de VV? Het is of verwarmen of SWW.

• Kanseleur
MotorBeast schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:42:
[...]

Tijdens verwarmen is er toch geen aanvoer van water voor de VV? Het is of verwarmen of SWW.
Okay, thx, dat wist ik niet.

• MartinPTweak
Kevin1990 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:15:
[...]
Even beetje off topic maar kun je de heatmeister niet wat anders afstellen? Bij ons herkent die sowieso een defrost en misschien kun je iets met de boost functie of opstart hulp doen in de instellingen van de heatmeister. Er is natuurlijk heel veel mogelijk qua instellingen van die dingen. Ik heb ook nog niet voor elke ruimte de optimale settings gevonden ;)
Ja, die houd op met ventileren als de defrost start, en gaat daarna weer aan.

• MartinPTweak
MotorBeast schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:22:
[...]
Ik denk dat je beter je huis beter kan gaan isoleren.
Zeker waar, HR++ glas is in december besteld, maar duurt nog even.

• Kevin1990
MartinPTweak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:02:
[...]

Ja, die houd op met ventileren als de defrost start, en gaat daarna weer aan.
Maar gebruik je ook de andere settings want omdat er zoveel in te stellen is.
Ik merk het in de kamers onderling dat dezelfde instellingen niet hetzelfde resultaat geeft van het verwarmen en op temperatuur houden van een kamer. Daarom ben ik nu in HA aan eht vergelijken welk gedrag er optreeft als ik wat speel met de waardes om iedere kamer hierdoor zo optimaal te kunnen verwarmen en op temperatuur te houden.

Ik denk dat je met een 100l buffervat minder hinder ondervindt van de daling van temperatuur in de kamers.
Wellicht kun je ook nog wat waterzijdig inregelen of kijken of je nog een normale radiator kan vervangen door een lage temperatuur convector wat in ons geval ervoor zorgt dat de kamers makkelijker en sneller opgewarmd kunnen worden in combinatie met heatmeister.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-02 23:01
MotorBeast schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:28:
[...]

Dat komt omdat een fancoil weinig water bevat en binnen notime koud is. Is alleen convectiewarmte. VV houdt warmte vast in de massa. Bij een defrost hier worden mijn radiatoren nooit ijskoud. Ik ga mijn dikke radiatoren dus ook nooit vervangen voor fancoils.
Met mijn gietijzeren radiatoren merk ik niets van de defrost. Door de massa koelen ze nauwelijks af en blijft de kamertemperatuur constant. In een kamer heb ik een jaga converter, die koelt wel heel snel af bij een defrost. Daar merk ik het wel. Ik heb een 50L serie buffervat.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Degast
Ik heb zojuist een rondje op vsk gedaan.

Tis me altijd beetje te druk bij Weheat dus niet lang bij stil gestaan.
Indak ziet er mooi uit. Grootte valt me ook mee.

De mate van trillingsdemping/geluidsdemping is niets van te zeggen. Was geloof ik lege huls. Mochten er ook niet inkijken. (Mensen vlak naast me probeerden dat maar werden op vingers getikt hihi)
Vond de schoepen best "dicht". Ik vraag me bij sneeuw of vochtig koud weer erg af of dat goed gaat.
Maar denk mooi alternatief als het wel zou/gaat werken en stil zijn.

Carboy en stoker gaan vast wat beter kijken en vragen stellen.

Nb de keuze is echt reuze als het om warmtepompen gaat. Dat zie je op zo'n beurs altijd. Én ze zijn allemaal het beste.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Degast schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:45:
Ik heb zojuist een rondje op vsk gedaan.

Tis me altijd beetje te druk bij Weheat dus niet lang bij stil gestaan.
Indak ziet er mooi uit. Grootte valt me ook mee.

De mate van trillingsdemping/geluidsdemping is niets van te zeggen. Was geloof ik lege huls. Mochten er ook niet inkijken. (Mensen vlak naast me probeerden dat maar werden op vingers getikt hihi)

Carboy en stoker gaan vast wat beter kijken en vragen stellen.

Nb de keuze is echt reuze als het om warmtepompen gaat. Dat zie je op zo'n beurs altijd. Én ze zijn allemaal het beste.
Heb je niks gezien of gehoord over de (cloud) thermostaat van Weheat? -O-
Vond de schoepen best "dicht". Ik vraag me bij sneeuw of vochtig koud weer erg af of dat goed gaat.
Stuifsneeuw zal de ultieme test zijn voor de Swift.

[ Voor 18% gewijzigd door Caayn op 04-02-2026 13:53 ]

Pagina: 1 ... 175 ... 187 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.