• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:08
Kevin1990 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:57:
[...]

Waarom wil je hem op 2 bar hebben?
Hier draait die op 1.4-1.6.

Ik vul hem vaak 2x per kaar wat bij omdat de druk is terug gelopen.
Maar een beetje bijvullen waardoor de druk verhoogd is niet erg.

Maar hoeveel water is er afgetapt met de installatie?
Overal bochtjes en afgifte systeem kan makkelijk wat lucht in zitten en in vers water zit ook lucht.
Voor de BB80 moet er tussen de 2 en 2.5 bar in (9.2a installatiehandleiding).

Moet zelf ook structureel bijvullen. Eens in de paar weken.

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:05
chengbondkwok schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Ik heb Coolblue (installateur) hierover ook gemaild. Bij mij zakt de druk ook verrassend vaak weg tot onder de 1 bar. Als de warmtepomp in werking is, dan stijgt het wel ietsjes boven de 1 bar uit. Maar ik moet inderdaad behoorlijk vaak aanvullen (worst case 1x per twee weken).
Bij mij zit er aan de buitenunit een overdruk ventiel en op het hoogste punt van de installatie (binnenunit, bij het expansievat) zit een ontluchter met overdruk.

Het overdrukventiel van aan de buitenunit lekte bij mij flink, ik dacht eerst dat het allemaal condenswater was.

Ik heb even het piepschuim blok er vanaf gehaald bij de Sparrow P60 en met de hand aan het overdruk ventiel gedraaid (open-dicht). Toen nog eens bijgevuld en nergens meer last van gehad.

Had ik bij mijn CV ook wel eens gehad.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15:34
STIMPPYYY schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:05:
[...]

Voor de BB80 moet er tussen de 2 en 2.5 bar in (9.2a installatiehandleiding).

Moet zelf ook structureel bijvullen. Eens in de paar weken.
Vreemd. Toen de installateur bij mij was is er echt geen 2bar in het systeem gegaan. En vind dat ook wel erg veel tussen de 2 en 2.5 bar. Ergens stond me bij dat er een keer een bericht op dit topic was dat er een overdrukventiel is van 2.5 bar. Als je dus gaat vullen tot die 2.5 bar zal die best snel open gaan. Misschien is dat ook met de 2bar zo als het water opwarmt zet het uit en stijgt de druk.

En ik neem aan dat de weHeat in storing schiet als die echt te weinig waterdruk heeft. Ik vind 2bar en alles daarboven veel. Maar er zal vast een achterliggende gedachte zijn. Ik snap hem alleen nog niet.

WMisschien kunenn de professionals hier wat over zeggen welke druk en om welke reden?

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15:45
Ik kreek zojuist op de Weheat website om te zien of er al nieuws was m.b.t. Weheat Intelligence. Al in december 2025 communiceerde Weheat dat als je voor 31/12/25 besloot om een WP aan te schaffen, je als tegemoetkoming gratis gebruik kon maken van Weheat Intelligence. In januari hebben ze die datum opgeschoven naar 31/1/26 en nu zie ik dat ze die datum weer hebben opgeschoven naar 28/2/26.

Nou begreep ik al dat Weheat Intelligence pas in het voorjaar wordt verwacht, maar wat ik wel een beetje gek vind is dat ze op dezelfde pagina het volgende zeggen:
"Weheat Intelligence wordt een betaalde feature na release in 2026 in een betaalbaar en eerlijk prijsmodel. De basis blijft uiteraard altijd gratis. We starten nooit automatisch een betaald abonnement, je betaalt alleen als je dat zélf aanzet."
Met name het stukje "de basis blijft altijd gratis" trekt mijn aandacht. Als mijn aanname klopt, is de koop prikkel om nu te beslissen, niet veel meer dan een marketing truckje en heeft iedereen, ongeacht wanneer je een Weheat WP aanschaft, recht op de gratis basis Weheat Intelligence.

Wat denken jullie? Zit ik er naast? Of ben ik warm?

Bron: https://support.weheat.nl...nce-status?language=nl_NL

[ Voor 3% gewijzigd door robmoh op 02-02-2026 15:35 ]

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Kevin1990 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Vreemd. Toen de installateur bij mij was is er echt geen 2bar in het systeem gegaan. En vind dat ook wel erg veel tussen de 2 en 2.5 bar. Ergens stond me bij dat er een keer een bericht op dit topic was dat er een overdrukventiel is van 2.5 bar. Als je dus gaat vullen tot die 2.5 bar zal die best snel open gaan. Misschien is dat ook met de 2bar zo als het water opwarmt zet het uit en stijgt de druk.

En ik neem aan dat de weHeat in storing schiet als die echt te weinig waterdruk heeft. Ik vind 2bar en alles daarboven veel. Maar er zal vast een achterliggende gedachte zijn. Ik snap hem alleen nog niet.

WMisschien kunenn de professionals hier wat over zeggen welke druk en om welke reden?
Hangt dat ook niet af van waar jouw warmtepomp is geïnstalleerd ten opzichte van jouw afgiftesysteem?

Bij mijn oude CV-ketel staat de druk volgens de ketel op 1.7 bar, echter volgens mijn vloerverwarmingen een paar meter laag is de druk rond de 2 bar.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:53
Kevin1990 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Vergeet niet dat je ook met hoogteverschil te maken hebt. Meet je onderin of meet je bovenin het systeem. Je kunt nooit onderling vergelijken als je niet weet waar er gemeten wordt.

• orillion
robmoh schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:34:
Ik kreek zojuist op de Weheat website om te zien of er al nieuws was m.b.t. Weheat Intelligence. Al in december 2025 communiceerde Weheat dat als je voor 31/12/25 besloot om een WP aan te schaffen, je als tegemoetkoming gratis gebruik kon maken van Weheat Intelligence. In januari hebben ze die datum opgeschoven naar 31/1/26 en nu zie ik dat ze die datum weer hebben opgeschoven naar 28/2/26.

Nou begreep ik al dat Weheat Intelligence pas in het voorjaar wordt verwacht, maar wat ik wel een beetje gek vind is dat ze op dezelfde pagina het volgende zeggen:

[...]

Met name het stukje "de basis blijft altijd gratis" trekt mijn aandacht. Als mijn aanname klopt, is de koop prikkel om nu te beslissen, niet veel meer dan een marketing truckje en heeft iedereen, ongeacht wanneer je een Weheat WP aanschaft, recht op de gratis basis Weheat Intelligence.

Wat denken jullie? Zit ik er naast? Of ben ik warm?

Bron: https://support.weheat.nl...nce-status?language=nl_NL
In de voorwaarden stond een paar maanden geleden al dat "pro features" betaald worden, ook voor ons.

"Kosteloos inbegrepen: Doorlopende toegang tot de basisfuncties van Weheat Intelligence
(voor zover door uw model ondersteund): prijsafhankelijke aansturing van verwarming en
tapwater, PV-gestuurde optimalisatie (waar beschikbaar), energie-inzichten en
bijbehorende algoritme-updates."

https://content.weheat.nl...od___Actievoorwaarden.pdf

Of ze die basis functionaliteit gratis weg blijven geven kunnen we niet voorspellen, dat mogen ze zelf bepalen. Het zou kunnen dat dit niet het geval is en dat dit verschuiven echt komt doordat de lancering wordt verschoven.

[ Voor 21% gewijzigd door orillion op 02-02-2026 15:42 ]

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
StraightOn.NL schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:05:
[...]

Bij mij zit er aan de buitenunit een overdruk ventiel en op het hoogste punt van de installatie (binnenunit, bij het expansievat) zit een ontluchter met overdruk.

Het overdrukventiel van aan de buitenunit lekte bij mij flink, ik dacht eerst dat het allemaal condenswater was.

Ik heb even het piepschuim blok er vanaf gehaald bij de Sparrow P60 en met de hand aan het overdruk ventiel gedraaid (open-dicht). Toen nog eens bijgevuld en nergens meer last van gehad.

Had ik bij mijn CV ook wel eens gehad.
Ik zal eens vragen aan Coolblue zodra ze met een reactie terugkomen :)

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15:45
orillion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:36:
[...]

In de voorwaarden stond een paar maanden geleden al dat "pro features" betaald worden, ook voor ons.

"Kosteloos inbegrepen: Doorlopende toegang tot de basisfuncties van Weheat Intelligence
(voor zover door uw model ondersteund): prijsafhankelijke aansturing van verwarming en
tapwater, PV-gestuurde optimalisatie (waar beschikbaar), energie-inzichten en
bijbehorende algoritme-updates."

https://content.weheat.nl...od___Actievoorwaarden.pdf
Duidelijk, maar nog steeds is mij niet geheel duidelijk dat waar ze nu mee adverteren "koop of beslis nu en dan krijg je..." gewoon een lokkertje is. Ongeacht of je nu wel of niet voor die datum beslist of koopt, je krijgt straks gewoon wat early adopters ook hebben. Of heb ik het mis? ;)

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:41
Waterdruk fluctueert hier tissen de 1,8 en 2,0 afhankelijk van de temperatuur van het water, maar ik heb al heel lang niet meer bij hoeven vullen...

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:18
Bij mij staat hij al een hele tijd op 1,5. Als ik hem bijvul tot 2 loopt hij snel terug tot 1,5 waar hij stabiel blijft voor weken. Alles lijkt goed te gaan dus ik hou 1,5 aan.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:25
Alusion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:53:
[...]

Installateur zei bij mij na installatie dat in de eerste weken de druk wat gaat zakken i.v.m. lucht in de installatie. Nu zit ik zelf ook met een dergelijke vraag.

Ik heb de installatie nu c.a. 2 maand draaien en ik heb minimaal al 3x bijgevuld tot 2 bar.
Mijn CV hoefde ik in het verleden nooit zo vaak bij te vullen. Eind november is de WP geplaatst. Tussen 26 december en 28 januari is bij mij de druk weer van 2 naar 1.5 gezakt.

Zaterdag weer bijgevuld naar 2 bar. Even afwachten de komende weken.
Zijn er meer mensen die dit hebben, en is dit normaal?
Ik heb het eerste halfjaar ook diverse keren bijgevuld. Ik was eigenlijk bang dat de vorstbeveiliging ingreep. Maar de laatste maanden blijft het nu stabiel. Ik hou hem op ongeveer 1,5 bar.

• orillion
robmoh schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:43:
[...]

Duidelijk, maar nog steeds is mij niet geheel duidelijk dat waar ze nu mee adverteren "koop of beslis nu en dan krijg je..." gewoon een lokkertje is. Ongeacht of je nu wel of niet voor die datum beslist of koopt, je krijgt straks gewoon wat early adopters ook hebben. Of heb ik het mis? ;)
Dat weten we niet, maar staat ze vrij om beiden te kiezen. De communicatie nu lijkt te suggereren dat het straks altijd wat kost, maar wie weet veranderen ze nog van gedachte.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:33
Alusion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:53:
[...]

Installateur zei bij mij na installatie dat in de eerste weken de druk wat gaat zakken i.v.m. lucht in de installatie. Nu zit ik zelf ook met een dergelijke vraag.

Ik heb de installatie nu c.a. 2 maand draaien en ik heb minimaal al 3x bijgevuld tot 2 bar.
Mijn CV hoefde ik in het verleden nooit zo vaak bij te vullen. Eind november is de WP geplaatst. Tussen 26 december en 28 januari is bij mij de druk weer van 2 naar 1.5 gezakt.

Zaterdag weer bijgevuld naar 2 bar. Even afwachten de komende weken.
Zijn er meer mensen die dit hebben, en is dit normaal?
Ik heb 1x bijgevuld na enkele weken draaien. Installateur gaf aan dat druk toch >1,8 bar moest zitten voor optimale werking. Dus bijgevuld tot net onder 2 bar. Nu inmiddels 3 maanden vol in bedrijf, mijn installatie is van eind oktober 2025. Elke maand bijvullen lijkt me veel van het goede. Toch ergens een hele kleine lekkage?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:41
SiNisTrAD schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:18:
Bij mij staat hij al een hele tijd op 1,5. Als ik hem bijvul tot 2 loopt hij snel terug tot 1,5 waar hij stabiel blijft voor weken. Alles lijkt goed te gaan dus ik hou 1,5 aan.
Dat klint als een wel heel scherp ingesteld overdrukventiel oid.

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Jpiek schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:41:
[...]

Dat klint als een wel heel scherp ingesteld overdrukventiel oid.
ik heb exact het zelfde 2 bar begin december nu 1,5 bar, waar ik in augustus gewoon 1 bar had.
Als ik tot 2 bar vul is het dezelfde week nog 1,7 bar, kan geen lekkage vinden ook niet rond de koppelingen buiten. wel ligt er water buiten van de defrosts.
Pagina: 1 ... 174 175 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.