Even een herplaatsing omdat er op het moment van plaatsen een behoorlijke discussie gaande was en ik ben erg benieuwd naar jullie mening:
Inmiddels zijn we weer een paar weken verder. En ondanks mijn eerdere reactie dat ik best tevreden was over hoe coolblue alles oppakt begint dit nu toch wat te draaien.
Ik ben op dit moment denk ik een 'lastige' klant. Laat ik voorop stellen dat ik zelf niet technisch aangelegd ben, neme dit even mee in de context van het verhaal. De reden dat wij een warmtepomp hebben genomen is omdat de cv ketel van onze nieuwe woning vervangen moest worden en ook de vloerverwarming niet goed functioneerde en dus vervangen moest worden. Om die reden dachten we: 'laten we het dan ook maar direct goed doen'.
Zoals eerder aangegeven heeft coolblue onze sparrow vervangen met een blackbird. omdat de sparrow het huis niet bleek te trekken. Voordat dit gebeurde hebben we contact gehad over de plaatsing. Hierbij heb ik aangegeven dat in het geval van de blackbird mijn voorkeur ging om deze te plaatsen op de aanbouw in de keuken. Hierop ben ik gebeld en werd gevraagd of ik het toch niet liever op de oude plek wou laten doen want in verband met resonatie zou dit beter zijn.
Hierop aangegeven dat ik dit wel wou mits hij goed op de plek zou passen waar de sparrow op dat moment stond. Dat zou moeten passen.
De dag van de installatie van de Blackbird kwamen 2 andere jongens dan de 3 die bij de oorspronkelijke installatie aanwezig waren: Hun eerste reactie was: Hoe hebben ze dit in godsnaam zo kunnen installeren en wat andere opmerkingen over de installatie. Op een gegeven moment kwamen ze tot het besef dat dit niet zo handig was waar de klant bij was en hebben ze het gesprek verder gevoerd in de bus. Wat ik wel mee kreeg tot dat moment: Aanvoerleiding van de verwarming hebben ze laten lopen over de boiler en iets over de leidingen.
Uiteindelijk is er niks aangepast behalve Sparrow uit en blackbird in. Het werd weer warm in het huis echter de blackbird bleek een halve meter uit de grindbak te staan: Dit om de leidingen op ene andere manier uitkwamen bij de blackbird en ze de leidingen niet konden verplaatsen. Indien dit een probleem was moest ik maar contact op nemen met hoofdkantoor. Overigens wel vriendelijke en capabele jongens. Het viel me alleen tegen dat er geconstateerd was dat alles niet goed en efficient was maar dat dit niet aangepakt werd.
2 dagen later is de installateur van de keuken er geweest om het elektra en water aan te leggen. Ik heb hem gevraagd of hij even naar de installatie zou willen kijken met deze opmerkingen in het achterhoofd. Het blijkt dat de oude leiding naar de cv ketel gebruikt is naar de warmtepomp en dit is ene 18 mm ongeisoleerde leiding, hij geeft aan dat bij een all electric warmtepomp minimaal een 32mm leiding moet gebruikt worden, het kan wel maar efficiënt is het niet.
Daarnaast idd het verhaal vand e aanvoerleiding die eerst over het boilervat gaat en dat het een vrij primitieve manier van aansluiten is.
Inmiddels een mail gestuurd naar coolblue dat ik:
1. Zodra we een overkapping hebben ik wil dat de warmtepomp daar heen verhuisd word.
2. dat de aansluiting aangesloten word op de meest efficiente en aanbevolen manier.
Ben benieuwd wat jullie hier van vinden? Ik kan een foto laten zien met waar en hoe de warmtepomp er nu bij staat maar dat ziet er echt werkelijk niet uit. Ik vind dit niet onredelijk, ik heb 15k betaald voor een isntallatie: wat wel zo zou kunnen maar niet heel efficient is. Lijkt me dat ik daar meer van mag verwachten.
En omdat plaatjes meer zeggen dan woorden: