• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:55
Mg4gebruiker schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:28:
[...]

Zie ik voor deze run ook al een legionella run die is afgebroken?
Ja onderbroken door een defrost. ;)
Laatste keer daarvoor was precies een week geleden, ook om 00:00uur.
Gunstig tijdstip voor dynamische tarieven, dat wel. Had het legionellapreventie verzet naar a.s zaterdag als de temperatuur beter wordt en we toch niet thuis zijn. Lijkt er op dat weheat niet wil dat er meer dan 7 dagen tussen zit, dat was in december geen probleem nog.

PVoutput---->7335wp

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:27
CyberFR schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:44:
[...]

Ja onderbroken door een defrost. ;)
Laatste keer daarvoor was precies een week geleden, ook om 00:00uur.
Gunstig tijdstip voor dynamische tarieven, dat wel. Had het legionellapreventie verzet naar a.s zaterdag als de temperatuur beter wordt en we toch niet thuis zijn. Lijkt er op dat weheat niet wil dat er meer dan 7 dagen tussen zit, dat was in december geen probleem nog.
Dan herken ik dit wel. De Flint moet in de koude periodes regelmatig een defrost doen. Meestal vervolgt de Flint de legionella run direct. Alleen duurt het dan best lang voordat de temperatuur hoog genoeg is om het tapwater verder te verwarmen. En voor je het dan weet is er weer een defrost...
Af en toe gaat de Flint dan niet meer verder en volgt er een cv run omdat inmiddels het huis te ver af is gekoeld. Die kan best even duren. Daarna gaat de legionella run weer opnieuw starten. In het laatste geval om 1800 uur.

Het effect kan dan zijn dat je met dynamische tarieven de legionella run start tijdens de goedkope uren maar dat hij het moet afmaken in de dure uren met soms wel 40-50% hogere tarieven. Het lijkt mij slimmer om dan meteen voor een korte tijd de 3kw heater tijdens de goedkope uren aan te zetten. Heb je ook niet de ongunstige defrosts nodig en je huis koelt niet af. Ik heb die vraag nu uitstaan via de installateur, want dat gebeurt duidelijk niet....
Wellicht is de Weheat Flint hier nu niet slim genoeg voor en moeten we wachten op Weheat Intelligence.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:34
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 04:07:
[...]

Dan herken ik dit wel. De Flint moet in de koude periodes regelmatig een defrost doen. Meestal vervolgt de Flint de legionella run direct. Alleen duurt het dan best lang voordat de temperatuur hoog genoeg is om het tapwater verder te verwarmen. En voor je het dan weet is er weer een defrost...
Af en toe gaat de Flint dan niet meer verder en volgt er een cv run omdat inmiddels het huis te ver af is gekoeld. Die kan best even duren. Daarna gaat de legionella run weer opnieuw starten. In het laatste geval om 1800 uur.

Het effect kan dan zijn dat je met dynamische tarieven de legionella run start tijdens de goedkope uren maar dat hij het moet afmaken in de dure uren met soms wel 40-50% hogere tarieven. Het lijkt mij slimmer om dan meteen voor een korte tijd de 3kw heater tijdens de goedkope uren aan te zetten. Heb je ook niet de ongunstige defrosts nodig en je huis koelt niet af. Ik heb die vraag nu uitstaan via de installateur, want dat gebeurt duidelijk niet....
Wellicht is de Weheat Flint hier nu niet slim genoeg voor en moeten we wachten op Weheat Intelligence.
De BUH gebruiken is COP 1, dus bij 50% duurdere tarieven is het met de warmtepomp nog steeds goedkoper als je meer dan COP 2 haalt. Ik zou de BUH zo min mogelijk willen gebruiken als het je gaat om goedkoop…

Misschien is het handig je legionellarun een uur eerder te starten als ie zo vaak in de spits eindigt? Ik doe met mijn Flint SWW ook eerder dan de rest van de week zodat het moment dat die 55 graden bereikt vroeger is. Dan start daarna de legionellarun en is ie voor 16u klaar.

[ Voor 9% gewijzigd door orillion op 30-01-2026 07:19 ]

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:16
orillion schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:06:
[...]

De BUH gebruiken is COP 1, dus bij 50% duurdere tarieven is het met de warmtepomp nog steeds goedkoper als je meer dan COP 2 haalt. Ik zou de BUH zo min mogelijk willen gebruiken als het je gaat om goedkoop…

Misschien is het handig je legionellarun een uur eerder te starten als ie zo vaak in de spits eindigt? Ik doe met mijn Flint SWW ook eerder dan de rest van de week zodat het moment dat die 55 graden bereikt vroeger is. Dan start daarna de legionellarun en is ie voor 16u klaar.
Is het dan verstandiger om een aparte (warmtepomp) boiler te kopen die strakts compitabel is met Weheat intelligence?
Ik heb nu een Hybride Flint warmtepomp, upgrade naar full electric kost 5K en volgens chatGPT is pas bij een gasprijs van € 3,50, FE interresant.
Het enige voordeel van FE tov dat de BUH kan inspringen voor het CV gedeelte bij zeer lage buitentemperaturen.

Gasprijs Jaarvoordeel Terugverdientijd
€ 2,50 € 260 ± 19 jaar ❌
€ 3,00 € 320 ± 16 jaar ❌
€ 3,50 € 380 ± 13 jaar ⚠️
€ 4,00 € 440 ± 11–12 jaar ✅

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:15
frank2908 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Is het dan verstandiger om een aparte (warmtepomp) boiler te kopen die strakts compitabel is met Weheat intelligence?
Ik heb nu een Hybride Flint warmtepomp, upgrade naar full electric kost 5K en volgens chatGPT is pas bij een gasprijs van € 3,50, FE interresant.
Het enige voordeel van FE tov dat de BUH kan inspringen voor het CV gedeelte bij zeer lage buitentemperaturen.

€ 2,50 € 260 ± 19 jaar ❌
€ 3,00 € 320 ± 16 jaar ❌
WPB is veel trager, denk eerlijk gezegd niet dat intelligence daar iets mee kan... zou mij verbazen iig. Sterker nog, lijkt mij zelfs onwesenlijk.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heb je een nog verse gasketel kan je het gewoon even aankijken, maar de factor arbeid wordt natuurlijk alleen maar duurder; over 5 jaar is het vast geen 5000 euro meer. En wat is eigenlijk die "terugverdientijd" van je ketel? ;)

Een losse warmtepompboiler die je via een andere slimme/inteligente manier aanstuurt is natuurlijk net zo goed; je wil opwarmen wanneer er "overschot" is aan stroom, en de entso-e api is dan je vriend.

Wise enough to play the fool

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Blijft op zich wel bijzonder dat SWW zo duur is.... Grootste nadeel is hem in het feit dat er 2x subsidie te krijgen is bij een tweede apparaat. Qua duurzaamheid bij gebruik van materialen ook weer niet efficient.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• frank2908
teacher schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:12:
Heb je een nog verse gasketel kan je het gewoon even aankijken, maar de factor arbeid wordt natuurlijk alleen maar duurder; over 5 jaar is het vast geen 5000 euro meer. En wat is eigenlijk die "terugverdientijd" van je ketel? ;)

Een losse warmtepompboiler die je via een andere slimme/inteligente manier aanstuurt is natuurlijk net zo goed; je wil opwarmen wanneer er "overschot" is aan stroom, en de entso-e api is dan je vriend.
De ketel is van 2017. Gaat nog jaren mee.

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-03 22:56
Aeien schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:32:
Klopt het dat vandaag een erg slechte dag is voor de WP?

Hij draait de hele dag op vrij veel vermogen (1200w) met veel defrosts.

Ook ik kreeg een ongeplande legionella run cadeau (laatste was zondag, conform planning) wat niet hielp.

En wat ik niet zo snap: ik zie dat water temp huis in 30.8 is, gevraagd is 28.5, maar dat vermogen blijft ie maar vragen.

Ondanks stooklijn is m'n buitenunit verbruik totale chaos vandaag
De luchtvochtigheid hier (Flevopolder) is 93% bij een temp van 1.3 graden (sinds een week heb ik de luchtvochtigheid ook in m'n HA dashboard). Ik zie dat de WP echt wel een tandje bij moet zetten inderdaad.

• 404NameNotFound
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 27-02 08:27
Satefan schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:57:
[...]

Ik heb n.a.v. een tip van @JessicavdH deze dempers onder de pootjes van mijn blackbird gezet.

[Afbeelding]

Ik heb op aanraden van Jessica een (3d geprint) plaatje tussen de dempers en de pootjes van de BB geplaatst om puntbelasting te voorkomen:

[Afbeelding]

Dit scheelt bij mij enorm in het brommen op het dak van de ruimte waaronder we slapen. Alleen bij SWW/Legionella runs waarbij de compressor flink moet werken hoor ik een lichte brom. Ik denk dat ik dit kan oplossen door nog een laag 50x50 tegels te plaatsen. Onder de huidige 50x50 tegels zit nog een laag rubbertegels.

Groet,

Satefan
Hallo Satefan,

Hoe is de afgelopen week verlopen met deze oplossing? Ikzelf heb de opgelopen week waarin het vriest weer veel last van het brommen van de BB P80 op het dak waaronder de woonkamer is.

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:56
Het volgende probleem.
Voor mijn werkkamer twijfel ik nog steeds tussen het plaatsen van een airco/inverter of toch gebruik maken van de warmtepomp en derhalve de te kleine radiator te vervangen voor een Jaga of 'heat coil oplossing'.

Het uitgangspunt is dat de kamer niet continue verwarmd wordt net als alle andere kamers op de bovenverdieping, Het is dus wel plezierig als er relatief snel opgewarmd kan worden. Met een electrisch bouwkacheltje op 1,5 kW lukt dat redelijk, op de 3 kW stand gaat het een stuk sneller. Ik schat derhalve dat een capaciteit van rond de 2-2,5 kW wel nodig is (3x4x2.6 m).

De aanvoerleiding naar de kamer is 18mm als ik het zo inschat, is dat voldoende voor een Jaga om voldoende energie binnen te krijgen of gaat dat te lang duren en kan ik toch beter een airo plaatsen? Gezien de flexibiliteit van de oplossing neig ik wel richting een airco, maar ik ben wel benieuwd naar de inzichten van anderen.

Een voordeel van de Jaga/heat coil oplossing zou kunnen zijn dat de kamer meedoet aan koeling in de zomer. Mijn Blackbird heeft eigenlijk teveel koelvermogen voor alleen de vloerverwarming lijkt het, maar is één radiator extra dan wel voldoende?

• dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 17:00
feico.de.boer schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:18:
Het volgende probleem.
Voor mijn werkkamer twijfel ik nog steeds tussen het plaatsen van een airco/inverter of toch gebruik maken van de warmtepomp en derhalve de te kleine radiator te vervangen voor een Jaga of 'heat coil oplossing'.

Het uitgangspunt is dat de kamer niet continue verwarmd wordt net als alle andere kamers op de bovenverdieping, Het is dus wel plezierig als er relatief snel opgewarmd kan worden. Met een electrisch bouwkacheltje op 1,5 kW lukt dat redelijk, op de 3 kW stand gaat het een stuk sneller. Ik schat derhalve dat een capaciteit van rond de 2-2,5 kW wel nodig is (3x4x2.6 m).

De aanvoerleiding naar de kamer is 18mm als ik het zo inschat, is dat voldoende voor een Jaga om voldoende energie binnen te krijgen of gaat dat te lang duren en kan ik toch beter een airo plaatsen? Gezien de flexibiliteit van de oplossing neig ik wel richting een airco, maar ik ben wel benieuwd naar de inzichten van anderen.

Een voordeel van de Jaga/heat coil oplossing zou kunnen zijn dat de kamer meedoet aan koeling in de zomer. Mijn Blackbird heeft eigenlijk teveel koelvermogen voor alleen de vloerverwarming lijkt het, maar is één radiator extra dan wel voldoende?
Ik heb gekozen voor aparte Airco/wisselaar en ben daar tevreden over. Op het moment dat ik eind van midddag nog even daar wil zitten heb ik hem zo warm. Ik denk dat dit met de warmtepomp niet gaat lukken. Maar ook van de zomer lijkt het mij heerlijk om hem apart te kunnen koelen.

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:58
Het volgende probleem.

De warmte van een airco vind ik minder fijn dat die van een radiator, maar het werkt wel goed. De kamer wordt makkelijker warm. Het grootste voordeel is daarbij natuurlijk dat je de kamer in de zomer ook heerlijk koel krijgt. Koeling via de warmtepomp zal nooit het niveau bereiken dat een airco haalt.

• Satefan
404NameNotFound schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:02:
[...]

Hallo Satefan,

Hoe is de afgelopen week verlopen met deze oplossing? Ikzelf heb de opgelopen week waarin het vriest weer veel last van het brommen van de BB P80 op het dak waaronder de woonkamer is.
Hoi, het gaat stukken beter, behalve als de WP zo rond de 47% draait - dan hoor ik nog een brom - ik wil/moet nog een stapel extra 50 x 50 tegels plaatsen. Kijken of dat helpt.

• Satefan
Het volgende probleem.

Wat ik zo links en rechts begrijp is dat het koelen via de WP maar beperkte resultaten geeft. Wij hebben op de slaapkamers boven (2 x) airco's geplaatst. In de zomer hebben we toch teveel zonneopbrengst, dus dat mag de aircos in. Als t nu echt fris is boven (en er iemand langere tijd moet verblijven) dan laten we die ook verwarmen. Binnen een paar tellen is het dan lekker om daar te verblijven.

• HBconsult
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06-03 10:25

HBconsult

Creatief spelen met energie

Ik hou mijn werkkamer met een grote radiator en de BB op ongeveer 18graden
Als ik een paar uur ga werken zet ik de inverter airco erbij en dan is het razendsnel op temperatuur.
Dat is een prima combinatie
Voorheen had ik de radiator uit staan en gebruikte ik alleen de airco, maar dan duurt het wel even voor het op temperatuur is. En verder is dan alles koud. De muren vloer, bureau etc
De combi is perfect

Harry

• Satefan
HBconsult schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:05:
Als ik een paar uur ga werken zet ik de inverter airco erbij en dan is het razendsnel op temperatuur.
Voorheen had ik de radiator uit staan en gebruikte ik alleen de airco, maar dan duurt het wel even voor het op temperatuur is. En verder is dan alles koud. De muren vloer, bureau etc
De combi is perfect
Zo heb ik het boven ook - had ik moeten toevoegen aan mijn post.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
HBconsult schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:05:
De combi is perfect
@feico.de.boer Sowieso ik het zuiniger alles binnen de schil op temperatuur te houden: YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!

• wildcardxxl
  • Laatst online: 05-02 17:41
Even een herplaatsing omdat er op het moment van plaatsen een behoorlijke discussie gaande was en ik ben erg benieuwd naar jullie mening:

Inmiddels zijn we weer een paar weken verder. En ondanks mijn eerdere reactie dat ik best tevreden was over hoe coolblue alles oppakt begint dit nu toch wat te draaien.

Ik ben op dit moment denk ik een 'lastige' klant. Laat ik voorop stellen dat ik zelf niet technisch aangelegd ben, neme dit even mee in de context van het verhaal. De reden dat wij een warmtepomp hebben genomen is omdat de cv ketel van onze nieuwe woning vervangen moest worden en ook de vloerverwarming niet goed functioneerde en dus vervangen moest worden. Om die reden dachten we: 'laten we het dan ook maar direct goed doen'.

Zoals eerder aangegeven heeft coolblue onze sparrow vervangen met een blackbird. omdat de sparrow het huis niet bleek te trekken. Voordat dit gebeurde hebben we contact gehad over de plaatsing. Hierbij heb ik aangegeven dat in het geval van de blackbird mijn voorkeur ging om deze te plaatsen op de aanbouw in de keuken. Hierop ben ik gebeld en werd gevraagd of ik het toch niet liever op de oude plek wou laten doen want in verband met resonatie zou dit beter zijn.

Hierop aangegeven dat ik dit wel wou mits hij goed op de plek zou passen waar de sparrow op dat moment stond. Dat zou moeten passen.

De dag van de installatie van de Blackbird kwamen 2 andere jongens dan de 3 die bij de oorspronkelijke installatie aanwezig waren: Hun eerste reactie was: Hoe hebben ze dit in godsnaam zo kunnen installeren en wat andere opmerkingen over de installatie. Op een gegeven moment kwamen ze tot het besef dat dit niet zo handig was waar de klant bij was en hebben ze het gesprek verder gevoerd in de bus. Wat ik wel mee kreeg tot dat moment: Aanvoerleiding van de verwarming hebben ze laten lopen over de boiler en iets over de leidingen.

Uiteindelijk is er niks aangepast behalve Sparrow uit en blackbird in. Het werd weer warm in het huis echter de blackbird bleek een halve meter uit de grindbak te staan: Dit om de leidingen op ene andere manier uitkwamen bij de blackbird en ze de leidingen niet konden verplaatsen. Indien dit een probleem was moest ik maar contact op nemen met hoofdkantoor. Overigens wel vriendelijke en capabele jongens. Het viel me alleen tegen dat er geconstateerd was dat alles niet goed en efficient was maar dat dit niet aangepakt werd.

2 dagen later is de installateur van de keuken er geweest om het elektra en water aan te leggen. Ik heb hem gevraagd of hij even naar de installatie zou willen kijken met deze opmerkingen in het achterhoofd. Het blijkt dat de oude leiding naar de cv ketel gebruikt is naar de warmtepomp en dit is ene 18 mm ongeisoleerde leiding, hij geeft aan dat bij een all electric warmtepomp minimaal een 32mm leiding moet gebruikt worden, het kan wel maar efficiënt is het niet.

Daarnaast idd het verhaal vand e aanvoerleiding die eerst over het boilervat gaat en dat het een vrij primitieve manier van aansluiten is.

Inmiddels een mail gestuurd naar coolblue dat ik:

1. Zodra we een overkapping hebben ik wil dat de warmtepomp daar heen verhuisd word.
2. dat de aansluiting aangesloten word op de meest efficiente en aanbevolen manier.

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden? Ik kan een foto laten zien met waar en hoe de warmtepomp er nu bij staat maar dat ziet er echt werkelijk niet uit. Ik vind dit niet onredelijk, ik heb 15k betaald voor een isntallatie: wat wel zo zou kunnen maar niet heel efficient is. Lijkt me dat ik daar meer van mag verwachten.

En omdat plaatjes meer zeggen dan woorden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eu-ryV9Il3vhBjf4dznsLGD8f2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntov6FyBIJ1wQMHh5o31JeTs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcH8fbg82RlpiMVQXHJOv4fvs1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2Dvw6QU4e1bSkxoibdImCOK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mwn_upJvL-bCnV0BTdZ1Z-vRn2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQMEOcmraLc8pzuIIsRrM9fU.jpg?f=fotoalbum_large

• orillion
frank2908 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:59:
[...]

€ 2,50 € 260 ± 19 jaar ❌
€ 3,00 € 320 ± 16 jaar ❌
Vergeet het vastrecht niet. Dat is bij mij 250+ per jaar.
Een Weheat boiler gaat ook veel langer mee dan een cv ketel ermee vergelijken is een beetje scheef.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-02 23:01
wildcardxxl schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:39:
Even een herplaatsing omdat er op het moment van plaatsen een behoorlijke discussie gaande was en ik ben erg benieuwd naar jullie mening:

Inmiddels zijn we weer een paar weken verder. En ondanks mijn eerdere reactie dat ik best tevreden was over hoe coolblue alles oppakt begint dit nu toch wat te draaien.

Ik ben op dit moment denk ik een 'lastige' klant. Laat ik voorop stellen dat ik zelf niet technisch aangelegd ben, neme dit even mee in de context van het verhaal. De reden dat wij een warmtepomp hebben genomen is omdat de cv ketel van onze nieuwe woning vervangen moest worden en ook de vloerverwarming niet goed functioneerde en dus vervangen moest worden. Om die reden dachten we: 'laten we het dan ook maar direct goed doen'.

Zoals eerder aangegeven heeft coolblue onze sparrow vervangen met een blackbird. omdat de sparrow het huis niet bleek te trekken. Voordat dit gebeurde hebben we contact gehad over de plaatsing. Hierbij heb ik aangegeven dat in het geval van de blackbird mijn voorkeur ging om deze te plaatsen op de aanbouw in de keuken. Hierop ben ik gebeld en werd gevraagd of ik het toch niet liever op de oude plek wou laten doen want in verband met resonatie zou dit beter zijn.

Hierop aangegeven dat ik dit wel wou mits hij goed op de plek zou passen waar de sparrow op dat moment stond. Dat zou moeten passen.

De dag van de installatie van de Blackbird kwamen 2 andere jongens dan de 3 die bij de oorspronkelijke installatie aanwezig waren: Hun eerste reactie was: Hoe hebben ze dit in godsnaam zo kunnen installeren en wat andere opmerkingen over de installatie. Op een gegeven moment kwamen ze tot het besef dat dit niet zo handig was waar de klant bij was en hebben ze het gesprek verder gevoerd in de bus. Wat ik wel mee kreeg tot dat moment: Aanvoerleiding van de verwarming hebben ze laten lopen over de boiler en iets over de leidingen.

Uiteindelijk is er niks aangepast behalve Sparrow uit en blackbird in. Het werd weer warm in het huis echter de blackbird bleek een halve meter uit de grindbak te staan: Dit om de leidingen op ene andere manier uitkwamen bij de blackbird en ze de leidingen niet konden verplaatsen. Indien dit een probleem was moest ik maar contact op nemen met hoofdkantoor. Overigens wel vriendelijke en capabele jongens. Het viel me alleen tegen dat er geconstateerd was dat alles niet goed en efficient was maar dat dit niet aangepakt werd.

2 dagen later is de installateur van de keuken er geweest om het elektra en water aan te leggen. Ik heb hem gevraagd of hij even naar de installatie zou willen kijken met deze opmerkingen in het achterhoofd. Het blijkt dat de oude leiding naar de cv ketel gebruikt is naar de warmtepomp en dit is ene 18 mm ongeisoleerde leiding, hij geeft aan dat bij een all electric warmtepomp minimaal een 32mm leiding moet gebruikt worden, het kan wel maar efficiënt is het niet.

Daarnaast idd het verhaal vand e aanvoerleiding die eerst over het boilervat gaat en dat het een vrij primitieve manier van aansluiten is.

1. Zodra we een overkapping hebben ik wil dat de warmtepomp daar heen verhuisd word.
2. dat de aansluiting aangesloten word op de meest efficiente en aanbevolen manier.

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden? Ik kan een foto laten zien met waar en hoe de warmtepomp er nu bij staat maar dat ziet er echt werkelijk niet uit. Ik vind dit niet onredelijk, ik heb 15k betaald voor een isntallatie: wat wel zo zou kunnen maar niet heel efficient is. Lijkt me dat ik daar meer van mag verwachten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor een BB wel een hele vreemde opstelling en dat zo dicht bij openslaande deuren en half over de grindbak!. In mijn optiek, heeft CB voor de makkelijkste weg gekozen. Sorry hoor, maar dit is echt pruts werk!

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• MotorBeast
  • Nu online
@wildcardxxl Aanvoer over de boiler? Wat bedoel je daarmee? Normaal gesproken heb je een driewegklep die aanvoer VV of boiler regelt. En aanvoer en retour moet minimaal 28mm zijn. Waarom zet je in vredesnaam een dakunit die daar specifiek voor is ontworpen op de grond?

• wildcardxxl
  • Laatst online: 05-02 17:41
RNacoustics schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:51:
[...]

Voor een BB wel een hele vreemde opstelling en dat zo dicht bij openslaande deuren en half over de grindbak!. In mijn optiek, heeft CB voor de makkelijkste weg gekozen. Sorry hoor, maar dit is echt pruts werk!
We hadden hiervoor de sparrow, die stond precies in deze grindbak. Volgens coolblue kwamen ze prima uit met de afmetingen vand e grindbak, daarbij hebben ze echter geen rekening gehouden dat de buizen op een andere plen dan bij de sparrow aangesloten moeten worden.
MotorBeast schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:57:
@wildcardxxl Aanvoer over de boiler? Wat bedoel je daarmee? Normaal gesproken heb je een driewegklep die aanvoer VV of boiler regelt. En aanvoer en retour moet minimaal 28mm zijn. Waarom zet je in vredesnaam een dakunit die daar specifiek voor is ontworpen op de grond?
Ja hier kakel ik de monteur die de tweede dag er was na, die gaf aan dat de monteurs die de eerste dag er waren de leidingen zo harden geplaatst dat het water met een omweg ging namelijk via de boiler, weet zelf helaas niet wat hij bedoeld daarom een foto van het leidingwerk daar bij geplaatst.

[ Voor 36% gewijzigd door wildcardxxl op 30-01-2026 17:02 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:24

Jan2023

KISS

Stelletje Prutsers zeg die dat hebben bedacht !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EazXlZNQqbeqw0b9GFtqzbrjk3I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/6GKzBKkG1T5YKcbdwTxsqKEF.avif?f=user_large

Als tijdelijke oplossing om je even uit de kou te houden, ok
Maar een zich zelf respecterende installateur zou zich rot moeten schamen.
Ik begrijp zowiezo de combinatie coolblue en warmtepompen niet .

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:15

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Best wat voorbij zien komen hier afgelopen jaar, maar dit slaat alles. Wat is dit? Even serieus.

Wat was de reden dat de Sparrow het niet ‘trok’? Gaat dat beter met de blackbird?

• MotorBeast
  • Nu online
wildcardxxl schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:00:
[...]

We hadden hiervoor de sparrow, die stond precies in deze grindbak. Volgens coolblue kwamen ze prima uit met de afmetingen vand e grindbak, daarbij hebben ze echter geen rekening gehouden dat de buizen op een andere plen dan bij de sparrow aangesloten moeten worden.

[...]

Ja hier kakel ik de monteur die de tweede dag er was na, die gaf aan dat de monteurs die de eerste dag er waren de leidingen zo harden geplaatst dat het water met een omweg ging namelijk via de boiler, weet zelf helaas niet wat hij bedoeld daarom een foto van het leidingwerk daar bij geplaatst.
Dus je hebt niet ergens een driewegklep? Dus als de boiler leeggetrokken wordt gaat er water van 50 graden zowel door je boiler en dan wat afgekoeld tegelijkertijd door je VV? En als hij vol is en stilstand verlies heeft ben je ook gelijktijdig je boiler aan het bijverwarmen? Hoe krijg je dan de regeling van de WP nog strak geregeld op stooklijn? Ik zou als ik jou was een second opinion een rapport laten maken en alle manco's laten noteren. Ik weet niet waar je woont maar heb wel een adres voor je.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@wildcardxxl
Plaats ook eens een foto van je binnenunit ?

En liefst ook een tekening hoe je leidingen precies lopen, want dat is eigenlijk niet uit de foto's te halen.

Maar die buitenunit zo........ daar schieten de tranen van in m'n ogen.....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:26
Jan2023 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:10:
Stelletje Prutsers zeg die dat hebben bedacht !

[Afbeelding]

Als tijdelijke oplossing om je even uit de kou te houden, ok
Maar een zich zelf respecterende installateur zou zich rot moeten schamen.
Ik begrijp zowiezo de combinatie coolblue en warmtepompen niet .
Is toch met ChatGPT gemaakt deze foto mag ik aannemen 😱

• JDGG
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 06-03 07:48

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik koop eigenlijk best vaak dingen bij CoolB... en ben altijd wel tevreden. Maar dit kan natuurlijk echt NIET. Soms heb ik het idee dat degene die vorig jaar nog je pakketje bezorgde, dit jaar je warmtepomp komt installeren..

www.degoenegeneratie.nl

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-03 17:57
MotorBeast schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:43:
[...]

Dus je hebt niet ergens een driewegklep? Dus als de boiler leeggetrokken wordt gaat er water van 50 graden zowel door je boiler en dan wat afgekoeld tegelijkertijd door je VV?
De weheat manier is met 2 waterpompen in plaats van een driewegklep, en als ik na ga hoe vaak ik vroeger de honeywell driewegklep in mijn gasketel los moest maken... Denk ik wel de betere manier.

• Mg4gebruiker
orillion schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:06:
[...]

Op het moment dat de legionella run afbreekt zit hij in het bovenste temperatuurbereik. In ieder geval boven 55 graden. Voor hij opnieuw begint omdat hij weer moet defrosten moet hij eerst de ruimtes opwarmen. Daarna moet hij het Tverlies weer inhalen voor het ww op temperatuur komt. Ik heb even gekeken maar de cop is dan ongeveer 2.1/2.2. Ik denk echt niet dat het veel scheelt in absoluut verbruik. Maar het scheelt zeker een hoop gedoe. ..

• orillion
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:39:
[...]

Op het moment dat de legionella run afbreekt zit hij in het bovenste temperatuurbereik. In ieder geval boven 55 graden. Voor hij opnieuw begint omdat hij weer moet defrosten moet hij eerst de ruimtes opwarmen. Daarna moet hij het Tverlies weer inhalen voor het ww op temperatuur komt. Ik heb even gekeken maar de cop is dan ongeveer 2.1/2.2. Ik denk echt niet dat het veel scheelt in absoluut verbruik. Maar het scheelt zeker een hoop gedoe. ..
Wat voor gedoe?

• Mg4gebruiker
Goede vraag. 4x defrost in 3 uur en een merkbaar koudere leefruimte (van 20 naar 19.6) weegt denk ik het zwaarst.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002

AirX

Tweak Guru

Ik zag van Weheat op LinkedIn nog een plaatje van de Swift geïntegreerd in een PV-opstelling. Mooi hoor. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQMIKBQ9HLOPW3vxMezEK56C7-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Axyxw2wxqytjNG1ZMVfRFTSh.jpg?f=fotoalbum_large

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:57
Pandabeer35 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:06:
[...]
Is toch met ChatGPT gemaakt deze foto mag ik aannemen 😱
Hangt van je prompt af, als dat 'Genereer een foto van een Blackbird geplaatst door een monteur met een slok op die zijn bril kwijt is' misschien wel...

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Ja, hoe groot is de moeite die flexbuizen te verlenen met 2 extra flex stukken...
Jeetje.

Verder kennen we de afspraken niet. En waarom de Sparrow t niet trok en misschien de BB wel. En welke afspraken er zijn gemaakt tbv plaatsen/vervangen/kosten.

Heel vaak wordt niets of te weinig afgesproken over inregelen installatie, warmte garantie?, en type buizen en tot waar.

Het lijkt op te foto bijna gelijk op het bestaande cv circuit gezet te zijn. Hing de ketel daar ook?

Gelukkig zijn er partijen die completer leveren en van tevoren meer uitzoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Degast op 31-01-2026 00:10 ]

• Degast
  • Nu online
Het volgende probleem.

Airco is inderdaad leuk, zeker als je ook goed wil koelen.

Maar gewoon die kamer standaard mee verwarmen kost ook niet echt veel extra energie waarschijnlijk.
Is y er altijd warm..
Heb je niet weer extra apparaat in huis. Met aansturing, met geluid, met onderhoud filters reinigen ieder jaar enz.

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:28
Even een stomme vraag, maar tis de eerste keer dat ik dit zie sinds we de blackbird p60 hebben.
Is dit nou pendelen? En dus tijd om over te gaan op OT / de WP uit te zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npsGYnUsVN0MeoVCZnf5zwNaoH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZMMd99zHhXOVLtXpmiaq5Gu.jpg?f=fotoalbum_large

De buitenunit trekt dit als vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5BGv3QyBoq8n1X0_4AO0nDlYrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y2aya0G9waCzOVnQZVw9eywd.jpg?f=fotoalbum_large

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-03 17:57
Het op en neer gaan, moduleren van de compressor is geen pendelen. Het schijnt dat de compressor op een aantal punten sprongen maakt als gevolg van het voorkomen van resonanties... Weheat's heb ik nog nooit zien pendelen. Een paar keer per uur aan en uit is geen pendelen, elke 10 minuten word al een ander verhaal. Meestal is deforsten ook beperkt dat 1 keer per uur.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hier hou ik van...alsof @Weheat intelligence het doorheeft ;-), even volgas op het goedkoopste moment en de zonnepanelen staan te knallen. En dat op 31 januari 2026. Eigen stroom eerst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFIzTRa3SoUWm1Gdm4b_mkYa2Js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9UJDrpCEPggpGkoTQxfuGoe.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• frank2908
orillion schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:43:
[...]

Vergeet het vastrecht niet. Dat is bij mij 250+ per jaar.
Een Weheat boiler gaat ook veel langer mee dan een cv ketel ermee vergelijken is een beetje scheef.
Ik ben het onderhoud contract vergeten. Volgens Chatgpt wordt er hiervoor gemiddeld 150 euro voor gerekend. Terugverdientijd bij een gasprijs van 2,50 euro is dan 12,5 jaar met een dynamisch contract bij een stroomprijs van € 0.38

Vraag:
* kan je de BUH van 3 kw inschakelen tijdens een koelen bij zonnige dagen?
* Wat zijn jullie ervaringen met BUH met een FE flint warmtepomp?

• orillion
frank2908 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:21:
[...]

Ik ben het onderhoud contract vergeten. Volgens Chatgpt wordt er hiervoor gemiddeld 150 euro voor gerekend. Terugverdientijd bij een gasprijs van 2,50 euro is dan 12,5 jaar met een dynamisch contract bij een stroomprijs van € 0.38

Vraag:
€ 0,38?! Haha, ik zit onder de 25 cent gemiddelde inkoop met mijn dynamisch contract.

Onderhoudscontract heb je ook nodig met hybride, dus die maakt niet uit voor je vergelijking met FE. Overigens zijn er genoeg Tweakers die dat zelf doen, mooie besparing. Zoek maar in dit topic.

BUH heb ik niet dus kan ik je niet bij helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door orillion op 31-01-2026 18:26 ]

• Mg4gebruiker
frank2908 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:21:
[...]

Vraag:
Die eerste vraag snap ik niet.
Ik heb een BUH. Maar de weheat flint vindt hem overbodig tot nu toe.

• frank2908
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:07:
[...]

Die eerste vraag snap ik niet.
Ik heb een BUH. Maar de weheat flint vindt hem overbodig tot nu toe.
Stel je hebt in de zomer een zonnige dag en de Flint is aan het koelen, dan zou het fijn zijn dat de BUH van 3 kw aangaat, ik heb toch genoeg energie over van de zonnepanelen.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:30
@wildcardxxl
Wil je eens foto’s maken binnen bij die boiler maar dan van verderaf geschoten zodat de gehele installatie zichtbaar is?
Dan kunnen we zien wat er bedoeld is met leidingen via de boiler.

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:18
frank2908 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:33:
[...]

Stel je hebt in de zomer een zonnige dag en de Flint is aan het koelen, dan zou het fijn zijn dat de BUH van 3 kw aangaat, ik heb toch genoeg energie over van de zonnepanelen.
Een BackUpHeater is een verwarmingselement en die zal nooit koelen :+

Homevolt dashboard

• frank2908
Gies123 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:47:
[...]

Een BackUpHeater is een verwarmingselement en die zal nooit koelen :+
Om de SWW te verwarmen terwijl de Flint aan het koelen is. Sorry dat ik niet zo duidelijk was.

[ Voor 6% gewijzigd door frank2908 op 31-01-2026 20:09 ]

• Lightah
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:37

Lightah

Strikes Again

Ik heb een Honeywell T6 en wanneer ik Opentherm gebruik schiet de thermostaat regelmatig in storing en zie je -1 waardes. Volgens het support artikel van Weheat zou het dan terugvallen op de ingestelde stooklijn. Dit gebeurde echter niet en hierdoor koelde het huis regelmatig flink af (stond gehele tijd standby of tapwater te verwarmen) totdat ik e.e.a. spanningsloos had gemaakt. Om deze reden heb ik afgelopen tijd stooklijn gebruikt i.p.v. Opentherm.

Nu heeft de installateur vandaag de warmtepomp expliciet ingesteld op Honeywell T6. Nu lijkt de warmtepomp bij de communicatieproblemen wel terug te vallen op de stooklijn. Is dit logisch te verklaren doordat Weheat bijvoorbeeld voor bepaalde thermostaten ander gedrag heeft geprogrammeerd?

Ik heb nog een Nest v3 thermostaat uit mijn vorige woning. Deze beviel in alle opzichten beter, maar zou deze beter functioneren i.c.m. de blackbird p80? (edit: zo te lezen zal dit geen verbetering zijn omdat de nest de kamertemp niet beschikbaar stelt).

[ Voor 5% gewijzigd door Lightah op 01-02-2026 00:14 ]

The Unpredictable Striker!

• Jpiek
frank2908 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:52:
[...]
Om de SWW te verwarmen terwijl de Flint aan het koelen is. Sorry dat ik niet zo duidelijk was.
Met hetzelfde water ? SWW wordt toch opgewarmd met water uit het circuit ?

• Jeager
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:27
Jeager schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Inmiddels monteur langsgeweest. Het geratel is wat minder geworden, maar is nu veranderd in een continu bromgeluid. Het is nog niet top...

Daarnaast is de aansturing ook niet okee. Gister is er ruim 100 kWh doorheen gejaagd, en vandaag ga ik die ook wel weer halen. WP en backup element staan samen bijna de hele dag volop aan. Ik heb nog geen toegang tot de WeHeat app om de details te bekijken, maar ergens gaat er iets niet goed denk ik. Morgen maar weer contact met de installeteur.

Dit is het stroomverbruik wat over de meter gaat, met name dus de WP:
[Afbeelding]
Inmiddels nog een keer een monteur langsgeweest. Het geluid gaan ze proberen te fixen door flexibele slangen het huis in de te laten gaan ipv de normale leidingen nu. Die geven resonaties door het hele huis wanneer de compressor bovende ±60% gaat draaien.

Ook heb ik de Blackbird gewisseld van OpenTherm naar een stooklijn. Het lijkt wel alsof het een compleet andere machine is geworden. Hij draait super rustig. Het stroomverbruik is bijna gehalveerd en hij staat lang niet meer volop te branden. Ook is de backup heater niet een keer meer aangeslagen. Blijkbaar is de OT aansturing van de Honeywell T6 veel te aggressief voor de BB om het bij te benen.

Zie hier de grafieken, 3 keer raden wanneer ik de switch gemaakt heb 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMyHfLffCUfoGzzUAPeZ2SRdB8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k6FeAOsNjregzFmI4HAX8snk.png?f=fotoalbum_large

• Mg4gebruiker
Lightah schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 20:32:
Ik heb een Honeywell T6 en wanneer ik Opentherm gebruik schiet de thermostaat regelmatig in storing en zie je -1 waardes. Volgens het support artikel van Weheat zou het dan terugvallen op de ingestelde stooklijn. Dit gebeurde echter niet en hierdoor koelde het huis regelmatig flink af (stond gehele tijd standby of tapwater te verwarmen) totdat ik e.e.a. spanningsloos had gemaakt. Om deze reden heb ik afgelopen tijd stooklijn gebruikt i.p.v. Opentherm.

Nu heeft de installateur vandaag de warmtepomp expliciet ingesteld op Honeywell T6. Nu lijkt de warmtepomp bij de communicatieproblemen wel terug te vallen op de stooklijn. Is dit logisch te verklaren doordat Weheat bijvoorbeeld voor bepaalde thermostaten ander gedrag heeft geprogrammeerd?

Ik heb nog een Nest v3 thermostaat uit mijn vorige woning. Deze beviel in alle opzichten beter, maar zou deze beter functioneren i.c.m. de blackbird p80?
Er was toch een update voor dit probleem?

Wel bijzonder dat de T6 bij de éen drama is en bij de andere niet.

• Lightah
  • Laatst online: 20:37

Lightah

Strikes Again

Mg4gebruiker schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:29:
[...]

Er was toch een update voor dit probleem?

Wel bijzonder dat de T6 bij de éen drama is en bij de andere niet.
Ik ben zojuist op dit artikel gestuit wat mijn vermoeden bevestigd. Dus het model thermostaat moet expliciet geconfigureerd zijn om de software te activeren. De andere bug met de -1 waardes lijkt er nog wel, maar dan blijft in ieder geval de verwarming actief. Toch bijzonder dat dit zo moeilijk is.

The Unpredictable Striker!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Lightah schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:45:
[...]

Ik ben zojuist op dit artikel gestuit wat mijn vermoeden bevestigd. Dus het model thermostaat moet expliciet geconfigureerd zijn om de software te activeren. De andere bug met de -1 waardes lijkt er nog wel, maar dan blijft in ieder geval de verwarming actief. Toch bijzonder dat dit zo moeilijk is.
Is de tekst nou van weheat of atlaspower? Want op de supportpagina van weheat zie ik hier niets over: https://support.weheat.nl...-T6-en-T6R?language=nl_NL

@Weheat , pushen jullie een software update voor de t6?

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 01-02-2026 00:10 ]

Wise enough to play the fool

• frank2908
Jpiek schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 20:58:
[...]

Met hetzelfde water ? SWW wordt toch opgewarmd met water uit het circuit ?
Dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen.
Ik dacht dat het twee verschillende circuit waren. Dus tijdens het koelen komt er koud water in SWW?

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05:27
Nee, tijdens het koelen komt er uiteraard geen koud water in het SWW circuit, dat zou ook zeer inefficiënt zijn.

In mijn ogen zou het dus mogelijk zijn (theoretisch om je WP in koelmodus te laten opereren en je SWW te boosten terwijl je je huis aan het koelen bent. Met de BUH die in je boilervat zit natuurlijk, niet met de BUH die bedoeld is voor je CV uiteraard.

Zeker als je teveel PV hebt liggen is dat een zeer interessante optie om gratis je SWW te verwarmen en je koeling constanter te laten verlopen (mits de koeling lekker werkt in je huis/opstelling.

• frank2908
Ik heb het aan gemini gevraagd. Het zou mooi zijn om tijdens het koelen een extra bypass met een klep te creëren zodat je twee aparte circuits krijgt. Kan je de BUH zo instellen dat er bij een groot overschot aan zonne-energie de BUH de boiler verwarmt?

De "Dubbele Rol" tijdens de zomer
​Wanneer de Flint je huis aan het koelen is, staat de driewegklep richting je vloer/confectoren. Op dat moment is de buitenunit bezig om warmte uit je huis te onttrekken.
​Als er op dat moment iemand gaat douchen of de boiler raakt leeg, gebeurt er het volgende:
​Omschakelen: De warmtepomp stopt tijdelijk met koelen en zet de driewegklep naar de boilerstand.
​Verwarmen: De warmtepomp gaat nu warmte maken voor je water.
​De BUH als assistent: Als je hebt ingesteld dat het water heel snel warm moet worden, of als je een legionellacyclus draait, kan de BUH bijspringen terwijl de warmtepomp ook op vol vermogen voor de boiler werkt.
​Waarom de BUH niet werkt voor de CV tijdens het koelen
​Je kunt de BUH uiteraard niet gebruiken om je CV-water te verwarmen terwijl de warmtepomp datzelfde water aan het koelen is. De software van de Flint blokkeert dit omdat de apparaten dan tegen elkaar in zouden werken (de een koelt, de ander stookt in hetzelfde circuit). Dit zou extreem inefficiënt zijn en bovendien condensproblemen kunnen geven.
​Belangrijk om te weten:
​Koelcomfort: Tijdens het opwarmen van de boiler (al dan niet met hulp van de BUH) kan de warmtepomp niet koelen. In die tijd staat de koeling van je woning dus even "pauze".
​Instellingen: Je kunt in het menu vaak instellen of de BUH überhaupt mag helpen bij warm water. Als je zonnepanelen hebt, is dit in de zomer een slimme manier om je eigen stroom direct te gebruiken voor een gloeiend hete douche.

• Degast
  • Nu online
Mosterd na maaltijd als je al voorzien bent van installatie.

Maar een boilervat met extra warmte element (of tenminste de ruimte daarvoor) maakt dit makkelijk en onafhankelijk van weheat. Dan ook zelf aan te sturen naar wens natuurlijk. Bijvoorbeeld om extra zonneopbrengst 1:1 in SWW te pompen.

• Jpiek
Mja, ik blijf er bij dat verwarmen en SWW twee functies zijn die elkaar meestal in de weg zitten :
- het is koud en je verwarmt je huis, SWW zit in de weg omdat het uit het zelfde systeem ook warmte wil, extreme warmte zelfs.
- het is warm en je koelt je huis, SWW zit in de weg omdat het warmte wil. Koelen moet stoppen, water wordt warm en moet daarna weer gekoeld worden om het huis verder te koelen.

In beide gevallen wordt de activiteit van je klimaatsysteem onderbroken omdat je warm water nodig hebt. Waarbij je in het tweede geval zelfs 2x je hele systeeminhoud staat te jonassen met flinke temperatuurverschillen...

Ik vond het met de gasketel al een crime: als de een staat te douchen koelt voor de anderen het huis af omdat de CV niks doet. Maar toe kon je nog volgas (!) weer warm stoken...

• MotorBeast
  • Nu online
@Degast Of je gaat koelen met L/L. Kan je de boiler opwarmen wanneer je zelf wil en bijkomend voordeel dat koelen met L/L condenserend is. Overigens is 1:1 in een boiler stoppen denk ik bij veel mensen onmogelijk. Ik heb hier bijvoorbeeld in de goede periode een piekvermogen van zo'n 5500W van de panelen en een dagopbrengst van 30 tot 40kWh. Dan is verwarmen van een boiler een druppel op de gloeiende plaat. Zelfs het koelen met L/L is verwaarloosbaar met op hete dagen 600W verbruik.

• Jpiek
Degast schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:40:
Dan ook zelf aan te sturen naar wens natuurlijk. Bijvoorbeeld om extra zonneopbrengst 1:1 in SWW te pompen.
Dan sta je zomers stroom te verbruiken om te koelen én stroom te verbruiken om SWW te verwarmen.
Dan lever je idd niet terug, je verbruikt wel dubbelop kWh's. Zou mooi zijn als de aan het huis onttrokken warmte het SWW vat in zou kunnen.

• frank2908
Degast schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:40:
Mosterd na maaltijd als je al voorzien bent van installatie.

Maar een boilervat met extra warmte element (of tenminste de ruimte daarvoor) maakt dit makkelijk en onafhankelijk van weheat. Dan ook zelf aan te sturen naar wens natuurlijk. Bijvoorbeeld om extra zonneopbrengst 1:1 in SWW te pompen.
Ik heb zelf nog een hybride Flint WP. Nadeel van een aparte SWW boiler is geen BUH voor de CV bij zeer koud weer. Bij koudere dagen tot nu toe geen gas meer verbruikt in de stooklijn. Het zou mooi zijn dat in de toekomst de BUH van 3000 watt kan draaien in het SWW vat, tijdens het koelen. Mijn installatie is 7700 wattpiek. Dus genoeg stroom over voor de BUH.@Weheat

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-02 23:01
Januari was een dure maand met de WP, ik heb 895kWh verbruikt. 3100 kWh geleverde warmte. gemiddelde COP van 3,5. Met gas zou ik zo'n 350 M3 kwijt zijn geweest. Alleen 10m3 verbruikt voor SWW.
De zonnepanelen hebben 55kWh opgeleverd.
Ik betaal met mijn energie contract 0.19/kWh elektra en 1,15/m3 voor gas.

[ Voor 5% gewijzigd door RNacoustics op 01-02-2026 11:40 ]

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:36
RNacoustics schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:30:
Januari was een dure maand met de WP, ik heb 895kWh verbruikt. 3100 kWh geleverde warmte. gemiddelde COP van 3,5. Met gas zou ik zo'n 350 M3 kwijt zijn geweest. Alleen 10m3 verbruikt voor SWW.
kun je niet alles salderen ? Te weinig zonnepanelen..

• Jpiek
Hier een shocking 1440kWh verbruik met een cop van rond de 3.4
Zou me anders zo'n 612 m3 gas gekost hebben
met 65kWh opwek, en 1.4kWh teruglevering mag ik 1376,4 kWh afrekenen tegen 28 cent : 385 euro.
612 m3 gas had me 735 euro gekost

dus hoewel ik met angst en beven naar de stijgende stomrekening keek, ben ik erg blij met het resultaat onder de streep.
Nu graag warm weer, veel zon en de - 4400 kWh op mijn saldeersaldo inhalen voor 1-6-2026 (zal wel niet)..

• Razer
  • Laatst online: 20:45
Mm voor mij gaan die vergelijkingen met omrekenen naar gas niet direct op... Ik denk dat het direct omrekenen van de geleverde warmte van de WP naar gas mank loopt.

Met een CV-ketel stook je toch compleet anders met overdag niemand in huis (wat hier 5 van de 7 dagen het geval is), hier ging de CV-ketel van 06:00u tot 08:00u even van 17 naar 19, dan weer terug naar 17, vervolgens van 17:00u tot 21:30u naar 20.0, en weer terug naar 17. Op deze manier zit ik nooit aan hetzelfde gas verbruik als ik de geleverde warmte om reken naar gebruikt gas, dit omdat 70% van de tijd in huis er een veel lagere warmte behoefte is als dat de WP nu staat te draaien.

Nu staat de WP constant 24/7 op 20 graden te stampen, en de 70% van de tijd te draaien voor een leeg huis.

[ Voor 7% gewijzigd door Razer op 01-02-2026 12:04 ]

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:25
Laatste week een licht gebrom in de garage af en toe. Toch maar even kijken.
Mooie ijsblokjes vloer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfdFPyNdsvpirngz6qGcMjvXOH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZDrdqyroHnsCLRuyqZJZ1uH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door Hendrik Keizer op 01-02-2026 12:06 ]

• R van Lune
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Eind februari krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. Hiervoor hebben we een WeHeat Sparrow besteld die we in eerste instantie op de grond in de achtertuin wilden gaan zetten.
Nu hebben we een mooi plat dak waar die ook op kan staan. Nu twijfelen we of we de Sparrow op het platte dak gaan laten zetten, of dat we toch voor een Blackbird moeten gaan. De blackbird is alleen wel een stuk duurder.

Kunnen jullie me helpen met deze vraag?

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17:34
R van Lune schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:08:
Eind februari krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. Hiervoor hebben we een WeHeat Sparrow besteld die we in eerste instantie op de grond in de achtertuin wilden gaan zetten.
Nu hebben we een mooi plat dak waar die ook op kan staan. Nu twijfelen we of we de Sparrow op het platte dak gaan laten zetten, of dat we toch voor een Blackbird moeten gaan. De blackbird is alleen wel een stuk duurder.

Kunnen jullie me helpen met deze vraag?
Is een BlackBird P60 ook beel duurder dan een Sparrow?
Als je hem op het platte dak zet zou ik een BlackBird nemen.
Die zijn ontworpen voor platte daken.
Is het een betonnen dak? Want sommige mensen hebben wel last vam bijgeluid van de Blackbird namelijk op een houten dak.
Wij overigens nagenoeg niet en dat laatste stukje ga ik na het stookseizoen eruit halen.
Onze opbouw is van hout skelet met een metalen dak (geen idee hoe dat heet) en daarna 15cm isolatie en dan bitumen.
Een daka met een grind bed lijkt mij het allerbeste maar dat kun je helaas niet altijd kiezen...

• Jpiek
Razer schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:03:
Mm voor mij gaan die vergelijkingen met omrekenen naar gas niet direct op... Ik denk dat het direct omrekenen van de geleverde warmte van de WP naar gas mank loopt.

Met een CV-ketel stook je toch compleet anders met overdag niemand in huis (wat hier 5 van de 7 dagen het geval is),
Dat telt dan hier weer niet mee, er is bijna 24/7 iemand thuis, op een paar uurtjes doordeweeks of een middag in het weekend na, en dan ging de CV hier ook niet omlaag...

Enige verschil is dan 1-2 graden nachtverlaging...

• frank2908
Bij mij was het verbruik van de Flint hybride warmtepomp 460 kwh met een COP van 3.9
Geleverde warmte 1798 kwh (200m3 gas)
SwW 8.5 m3 gas.
Ik heb een driejarig vast contract zonder terugleverkosten. Ik krijg voor teveel geleverde stroom nog 8 cent.

Kosten € 37,8 aan stroom. Gasbespraring 200m3 x € 1,40 = 281 euro - € 37,8 = € 243, -
Voor ons was het een goede maand.
Door gemeni uit laten rekenen met een dynamisch contract na 1 januari 2027. Ook dan is de Flint WP een zeer goede investering!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:09
Ik heb de Flint nu 1jr draaien , stand-alone.
Over het hele jaar ong 1050kw verbruikt om nagenoeg de gehele woning ( muv 1 slpkmr) te verwarmen.
Goeie keuze, meer comfort, constane temperatuur in de woning.

• MotorBeast
  • Nu online
Razer schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:03:

Met een CV-ketel stook je toch compleet anders met overdag niemand in huis (wat hier 5 van de 7 dagen het geval is), hier ging de CV-ketel van 06:00u tot 08:00u even van 17 naar 19, dan weer terug naar 17, vervolgens van 17:00u tot 21:30u naar 20.0, en weer terug naar 17. Op deze manier zit ik nooit aan hetzelfde gas verbruik als ik de geleverde warmte om reken naar gebruikt gas, dit omdat 70% van de tijd in huis er een veel lagere warmte behoefte is als dat de WP nu staat te draaien.

Nu staat de WP constant 24/7 op 20 graden te stampen, en de 70% van de tijd te draaien voor een leeg huis.
Dat had je denk ik ook van tevoren kunnen bedenken. Ergens is een omslagpunt en het is een feit dat hoe hoger je gasverbruik is hoe hoger je besparing met een WP gaat zijn. Het is zelfs zo dat als je een slecht geisoleerd huis hebt je het meeste gaat besparen (itt tot wat wp installateurs vaak zeggen) als je afgifte maar op orde is.

En stampen? Wat is stampen? Als hij tegen de 100% compressorvermogen zit bij koude heb je een te kleine unit aangeschaft.

• orillion
frank2908 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:17:
Ik heb het aan gemini gevraagd. Het zou mooi zijn om tijdens het koelen een extra bypass met een klep te creëren zodat je twee aparte circuits krijgt. Kan je de BUH zo instellen dat er bij een groot overschot aan zonne-energie de BUH de boiler verwarmt?

De "Dubbele Rol" tijdens de zomer
​Wanneer de Flint je huis aan het koelen is, staat de driewegklep richting je vloer/confectoren. Op dat moment is de buitenunit bezig om warmte uit je huis te onttrekken.
​Als er op dat moment iemand gaat douchen of de boiler raakt leeg, gebeurt er het volgende:
​Omschakelen: De warmtepomp stopt tijdelijk met koelen en zet de driewegklep naar de boilerstand.
​Verwarmen: De warmtepomp gaat nu warmte maken voor je water.
​De BUH als assistent: Als je hebt ingesteld dat het water heel snel warm moet worden, of als je een legionellacyclus draait, kan de BUH bijspringen terwijl de warmtepomp ook op vol vermogen voor de boiler werkt.
​Waarom de BUH niet werkt voor de CV tijdens het koelen
​Je kunt de BUH uiteraard niet gebruiken om je CV-water te verwarmen terwijl de warmtepomp datzelfde water aan het koelen is. De software van de Flint blokkeert dit omdat de apparaten dan tegen elkaar in zouden werken (de een koelt, de ander stookt in hetzelfde circuit). Dit zou extreem inefficiënt zijn en bovendien condensproblemen kunnen geven.
​Belangrijk om te weten:
​Koelcomfort: Tijdens het opwarmen van de boiler (al dan niet met hulp van de BUH) kan de warmtepomp niet koelen. In die tijd staat de koeling van je woning dus even "pauze".
​Instellingen: Je kunt in het menu vaak instellen of de BUH überhaupt mag helpen bij warm water. Als je zonnepanelen hebt, is dit in de zomer een slimme manier om je eigen stroom direct te gebruiken voor een gloeiend hete douche.
Koop gewoon zoiets, steek het in je boilervat en regel met een HomeWizard stekker dat je overschot erin gaat:
https://zonneboilermagazi...h-verwarmingselement-2kw/

Geen extra leidingen of besturing vanuit Weheat nodig, prima zelf te installeren.

• Kevin1990
orillion schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:24:
[...]

Koop gewoon zoiets, steek het in je boilervat en regel met een HomeWizard stekker dat je overschot erin gaat:
https://zonneboilermagazi...h-verwarmingselement-2kw/

Geen extra leidingen of besturing vanuit Weheat nodig, prima zelf te installeren.
Achteraf heb ik spijt van het model boiler bij ons. Niet via de warmtepomp maar ok had eigenlijk een hele domme boiler moeten nemen die ik zelf via HA slim had kunnen maken met ons dynamisch energie contract.

• Degast
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:54:
@Degast Of je gaat koelen met L/L. Kan je de boiler opwarmen wanneer je zelf wil en bijkomend voordeel dat koelen met L/L condenserend is. Overigens is 1:1 in een boiler stoppen denk ik bij veel mensen onmogelijk. Ik heb hier bijvoorbeeld in de goede periode een piekvermogen van zo'n 5500W van de panelen en een dagopbrengst van 30 tot 40kWh. Dan is verwarmen van een boiler een druppel op de gloeiende plaat. Zelfs het koelen met L/L is verwaarloosbaar met op hete dagen 600W verbruik.
Ja, doelde op sww verwarmen zonder rendement van warmtepomp. Net per sé alles wat je opwekt.

Of een kabel naar je buren voor hun vat ;-). Dan doe je al t dubbele als je echt zoveel stroom over hebt.

• Degast
  • Nu online
Jpiek schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:57:
[...]

Dan sta je zomers stroom te verbruiken om te koelen én stroom te verbruiken om SWW te verwarmen.
Dan lever je idd niet terug, je verbruikt wel dubbelop kWh's. Zou mooi zijn als de aan het huis onttrokken warmte het SWW vat in zou kunnen.
Eens, meerdere wegen naar Rome.

Zijn ook mensen die sww opwarmen met warmtepomp boiler en de koelere uitblaas lucht hun zolder op sturen inderdaad.

Of zet een (buitenzwembadje) warmtepomp binnen. Even los van de herrie lekker warm water en koelere lucht binnen. :)

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13:31
frank2908 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:34:
[...]

Bij mij was het verbruik van de Flint hybride warmtepomp 460 kwh met een COP van 3.9
Geleverde warmte 1798 kwh (200m3 gas)
SwW 8.5 m3 gas.
Ik heb een driejarig vast contract zonder terugleverkosten. Ik krijg voor teveel geleverde stroom nog 8 cent.

Kosten € 37,8 aan stroom. Gasbespraring 200m3 x € 1,40 = 281 euro - € 37,8 = € 243, -
Voor ons was het een goede maand.
Door gemeni uit laten rekenen met een dynamisch contract na 1 januari 2027. Ook dan is de Flint WP een zeer goede investering!
Ik heb bijna hetzelfde verbruik als wat jij hebt. Cop was 3,7. Vorig jaar januari had ik nog een cop 3,3 en een hoger energieverbruik. Had de Flint nog maar kort en die maand nog open therm gebruikt. Stooklijn is dus veel efficiënter

• R van Lune
  • Nu online
Kevin1990 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:31:
[...]

Is het een betonnen dak? Want sommige mensen hebben wel last vam bijgeluid van de Blackbird namelijk op een houten dak.
Wij overigens nagenoeg niet en dat laatste stukje ga ik na het stookseizoen eruit halen.
Onze opbouw is van hout skelet met een metalen dak (geen idee hoe dat heet) en daarna 15cm isolatie en dan bitumen.
Een daka met een grind bed lijkt mij het allerbeste maar dat kun je helaas niet altijd kiezen...
Zover ik weet is het een dak van beton. Dus geluid ben ik niet zo bang voor. De Blackbird P60 hebben ze niet in het assortiment, alleen de P80. Dus het is ook lastig vergelijken natuurlijk.
Maar ze geven aan dat de Sparrow ook op het dak geplaatst kan worden. Maar dan vraag ik me af waarom de Blackbird uberhaupt is gemaakt. Is dit enkel en alleen omdat de buitenunit dan minder zichtbaar is??

• Kevin1990
R van Lune schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:39:
[...]

Zover ik weet is het een dak van beton. Dus geluid ben ik niet zo bang voor. De Blackbird P60 hebben ze niet in het assortiment, alleen de P80. Dus het is ook lastig vergelijken natuurlijk.
Maar ze geven aan dat de Sparrow ook op het dak geplaatst kan worden. Maar dan vraag ik me af waarom de Blackbird uberhaupt is gemaakt. Is dit enkel en alleen omdat de buitenunit dan minder zichtbaar is??
Vreemd want er is wel een BlackBird P60.
Ik zou toch nogmaals vragen of deze alsnog geboden kan worden.
Een BlackBird model vangt veel minder wind dan een rechtopstaande buiten unit.
Zeker als je een dak hebt van beton zou ik proberen daarvoor te gaan

• R van Lune
  • Nu online
Kevin1990 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:10:
[...]

Vreemd want er is wel een BlackBird P60.
Ik zou toch nogmaals vragen of deze alsnog geboden kan worden.
Een BlackBird model vangt veel minder wind dan een rechtopstaande buiten unit.
Zeker als je een dak hebt van beton zou ik proberen daarvoor te gaan
Ik ga nog eens informeren.

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:25
En zoals je kunt zien helpt de zwaartekracht bij de-icing bij een BB

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:52
Flint cijfers jan 2026, Amsterdam 19 graden 24/7.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSjNtZpdO75TLV-J2Prc2MqvsDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYn6yC8D6KtvNNiv8mNE68Z3.jpg?f=fotoalbum_large

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure AC2400 + 4x batt.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002

AirX

Tweak Guru

Misschien een gekke vraag, maar kun je Weheat ook legionellabescherming uit laten zetten? Bijvoorbeeld als je een hygieneboiler hebt?

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Kevin1990 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:31:
[...]

Prijsverschil 750 met aftrek Big Foots die je niet nodig hebt bij een Bb 650 euro.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Satefan
In januari hadden we met de Full Electric een verbruik van 429 kWh voor verwarmen, en 205 kWh voor warm water. 634 kWh in totaal dus. Dat gaf aan geleverde warmte 2150 kWh op, een cop van gemiddeld 3.4. Voor een januari-maand, full electric dus vind ik dat niet gek.

Aan stroomkosten (27ct gemiddeld in Jan) met ons variabele contract kost dat dus 171 euro aan stroom. Als ik dezelfde hoeveelheid energie via de stadsverwarming had afgenomen was ik op 7.76 Gigajoule gekomen, met een kosten post van 7.76 GJ x € 40.97 = € 317.9 euro.

Daarnaast betaalden we voor de stadsverwarming een aardige som aan vastrecht per jaar. We zijn qua verbruikskosten dus zeker goedkoper uit met de WP.

• Jpiek
Degast schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:34:
[...]
Zijn ook mensen die sww opwarmen met warmtepomp boiler en de koelere uitblaas lucht hun zolder op sturen inderdaad.
Alleen wil je 'swinters niet op die zonder komen (ja, heb gehoord dat je dat met een klep weer kan regelen)...

• Mg4gebruiker
Geen huis hetzelfde maar de Flint FE op OT verbruikte 239 kWh, en leverde in totaal 984 kWh aan warmte met een overall COP van 4.1. Voor SWW was dit 3.4 en voor de verwarming van het huis 4.3 (met 191 kWh verbruik).
Puur aan verbruikskosten is dat €46, 1/3 van de verbruikskosten van vorig jaar terwijl januari dit jaar kouder was.

• Mg4gebruiker
Jpiek schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:35:
[...]

Alleen wil je 'swinters niet op die zonder komen (ja, heb gehoord dat je dat met een klep weer kan regelen)...
Mijn buurman aan de overkant doet dit. Alleen zijn die wp boilers behoorlijk luidruchtig. Bij mij slapen er vaak gasten op zolder. Dus maar niet gedaan.

• Aeien
Helaas nog geen inzicht in m'n verbruik, gezien de BB p60 pas 1.5w draait, waarvan deel op OT ipv stooklijjn.
Wel gemiddeld COP 4.2 sinds 21 januari (maar met vol doorknallen eerste dagen).

Waar ik tegenaanloop laatste dagen: het is buiten erg mild en het zonnetje warmt soms de kamer wat op.
Binnen is het, met wat gebruik van de oven, bijna 21 gr, terwijl ~19.8 eigenlijk m'n streven is met stooklijn.
Ondertussen het 9.0gr stooklijn punt al op 23gr streef temp huis in ingesteld.

Maar dan draait de WP dus grotendeels van de dag op 250-400W, met zulke lagen temperaturen huis in.
Doet dat nou echt nog wat? Bij de convectoren voel ik iig absoluut niks.
Voelt voor mij beetje alsof ik hem net zo goed een paar uur uit had kunnen zetten. Had wellicht best wat bespaard. Of is dit nog echt nodig om warmte verlies van het huis als buffer te voorkomen?
Wel een COP van 5.9 gister, dat dan weer wel...

Zat te kijken naar de aan/uit thermostaat met stooklijn optie: die wordt alleen voor zoneregeling geadviseerd.
Weet iemand wat de schakelpunten ervan precies zijn, tov de ingestelde kamertemp?
En gebruikt iemand hem? Heb geen zoneregeling, maar het klinkt ergens als een goede combi

• Technician-
@Mg4gebruiker @Aeien
Die COP waardes komen die uit de interne meting? Die lijken me wel heel optimistisch.
Zijn er ook die met Kamstrup refereren?

• Aeien
Zijn zeker optimistisch; ze komen de weheat app.

Heb een kwh meter op m'n buitenunit; die geeft ~10% meer energieverbruik aan dan weheat in de app. Realistisch gezien zit de COP dus 10% lager. Maar naslag op de website leert: ze gebruiken een formule/benadering/berekening voor energie-uit, geen echte meting (als die al zou bestaan), dus de COP is sowieso al onprecies.

Daarnaast zit er dus niet het verbruik van de binnenunit-pompen in.

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:17
Tijgerkracht schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Het is hier al vaker voorbijgekomen, de Blackbird pompt tussen 1.1 en 1.3 m3 per uur.
Dat is ruim 20L/min, dus met 2.5 minuten is je buffervat leeg. Defrost duurt minimaal 10 minuten (soms 14 bij ons thuis).

Hiervoor had ik een Elga Ace 4kW, die pompte slechts 7L/min, daar had ik wel een 50L buffervat bij,
ook op aanraden van de installateur.

Ik heb het buffervat afgelopen zomer tussenuit gehaald en heb geen problemen met defrosts.
Ik heb wel beneden 80 m2 en boven 60 m2 en een dikke radiator in de hal.
Ik zie het, bedankt. Als ik thermische massa bepaal van 60L water en 6m³ cement wat vrijwel geheel voorzien is van vloerverwarming, dan is dat buffer 2% van de vloer. Ik voldoe volgens de website van WeHeat ook aan de minimale inhoud van 60L, namelijk zo'n 80liter. Het lijkt mij dus een onnodige uitgave.
Het enige argument is dat het geen kwaad kan en dat je dan aan de vuistregel 20L/kW systeem inhoud komt.

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-03 00:31
Het viel me op dat onze BB vandaag een ratelend / licht tikkend geluid maakte:

https://share.icloud.com/photos/0f02iX7XpZJpV6a9jITBE0fzw

Iets waar ik me zorgen over moet maken en de installateur voor moet bellen? Hij draait verder prima...

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:58
Dropsen schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:38:

Iets waar ik me zorgen over moet maken en de installateur voor moet bellen? Hij draait verder prima...
Klinkt als een vrachtwagen. Het klinkt alsof de ventilator iets raakt. Het is echter niet zo koud dat er veel ijsvorming ontstaat, lijkt me.

Navragen bij de installateur kan geen kwaad.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Technician- schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:39:
@Mg4gebruiker @Aeien
Die COP waardes komen die uit de interne meting? Die lijken me wel heel optimistisch.
Zijn er ook die met Kamstrup refereren?
Ja, ik heb er een Kamstrup 403 tussen zitten en de COP waardes van weheat zijn net iets lager, maar zeker vergelijkbaar met wat ik zelf mee. COP van weheat is zeker niet te optimistisch. Overigens neem ik ook het verbruik van de binnenuit mee in de berekening.

[ Voor 7% gewijzigd door Tijgerkracht op 02-02-2026 06:55 ]

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Technician-
Dropsen schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:38:

Je kunt ook even iets dieper in de unit kijken.
Misschien zit er blad, een takje of een dode muis in.
Dit lijken me taken voor de gebruiker zelf, anders moet een ander daar veel km’s voor maken om een takje te verwijderen?

• nogrid
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-03 22:14
Hendrik Keizer schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:06:
Laatste week een licht gebrom in de garage af en toe. Toch maar even kijken.
Mooie ijsblokjes vloer.[Afbeelding]
Gebrom komt niet door de ijspakketjes maar door de vastzittende voorpoot (hier een bekend fenomeen). Door WH nog steeds niet opgelost, ondanks toezegging tijdens de Tweakers middag bij WH.
Vorige winter hadden wij ook dergelijke pakketjes dit jaar totaal niet. Lijkt het hier meer op dat defrosten enigszins proactief functioneert.

Hans

• Alusion
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:40
jjbrrr schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:50:
Het valt mij op dat de drukmeter onder warmtepomp telkens wat terug valt. Ik heb deze nu in 1,5 week al meermaals weer bijgevuld tot 2 bar. Iemand enig idee wat hier de reden van kan zijn? Is dit normaal? Het valt mij op dat er ook met regelmaat water in de afvoer gaat.
Installateur zei bij mij na installatie dat in de eerste weken de druk wat gaat zakken i.v.m. lucht in de installatie. Nu zit ik zelf ook met een dergelijke vraag.

Ik heb de installatie nu c.a. 2 maand draaien en ik heb minimaal al 3x bijgevuld tot 2 bar.
Mijn CV hoefde ik in het verleden nooit zo vaak bij te vullen. Eind november is de WP geplaatst. Tussen 26 december en 28 januari is bij mij de druk weer van 2 naar 1.5 gezakt.

Zaterdag weer bijgevuld naar 2 bar. Even afwachten de komende weken.
Zijn er meer mensen die dit hebben, en is dit normaal?

• Kevin1990
Alusion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:53:
[...]

Installateur zei bij mij na installatie dat in de eerste weken de druk wat gaat zakken i.v.m. lucht in de installatie. Nu zit ik zelf ook met een dergelijke vraag.

Ik heb de installatie nu c.a. 2 maand draaien en ik heb minimaal al 3x bijgevuld tot 2 bar.
Mijn CV hoefde ik in het verleden nooit zo vaak bij te vullen. Eind november is de WP geplaatst. Tussen 26 december en 28 januari is bij mij de druk weer van 2 naar 1.5 gezakt.

Waarom wil je hem op 2 bar hebben?
Hier draait die op 1.4-1.6.

Ik vul hem vaak 2x per kaar wat bij omdat de druk is terug gelopen.
Maar een beetje bijvullen waardoor de druk verhoogd is niet erg.

Maar hoeveel water is er afgetapt met de installatie?
Overal bochtjes en afgifte systeem kan makkelijk wat lucht in zitten en in vers water zit ook lucht.

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:45
Alusion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:53:
[...]

Ik heb Coolblue (installateur) hierover ook gemaild. Bij mij zakt de druk ook verrassend vaak weg tot onder de 1 bar. Als de warmtepomp in werking is, dan stijgt het wel ietsjes boven de 1 bar uit. Maar ik moet inderdaad behoorlijk vaak aanvullen (worst case 1x per twee weken).
Pagina: 1 ... 174 ... 187 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.