• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:29
Degast schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:58:
[...]

Warmtepomp levert 34 en bij de meng verdeler is daar 26 van over? Of ná de meng verdeler de voer in?
Bypass ergens?
Dat is een goede vraag . Voor de verdeler is het idd 26 . De radiatoren krijgen wel ca 30. Er staan twee verdelers in serie . De eerste , een vrij kleine lus, krijgt wel bijna 30 graden . De tweede ( rest van de vloer) niet . Het lijkt alsof de eerste warmte “steelt” maar als ik daarvan de pomp uitzet en de ventielen dicht draai blijft de temp 26 graden . Ik snap daar dus niks van. Pompstand 1,2 of 3 maakt ook niet uit.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:37
RayDelft schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:26:
[...]

Dat is een goede vraag . Voor de verdeler is het idd 26 . De radiatoren krijgen wel ca 30. Er staan twee verdelers in serie . De eerste , een vrij kleine lus, krijgt wel bijna 30 graden . De tweede ( rest van de vloer) niet . Het lijkt alsof de eerste warmte “steelt” maar als ik daarvan de pomp uitzet en de ventielen dicht draai blijft de temp 26 graden . Ik snap daar dus niks van. Pompstand 1,2 of 3 maakt ook niet uit.
En daar zit verder niets tussen?
Geen bypass, geen andere aftakkingen?

Zit de 2e dan misschien op de retour van de 1e?

Toevoeging: pomp draait wel?

• RayDelft
Degast schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:46:
[...]

Nee, geen . Verdeler 1 ( de warmst) en verdeler 2 ( de Koelere) zitten achter elkaar met een meter tussenruimte. Ze delen dezelfde aanvoer en retour en er zit geen bypass tussen al zou je dat inderdaad haast denken.

• Degast
Pm anders even foto. Van beide verdelers.

• TMasterT
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-03 21:15
Mijn buffervat is in serie aangesloten na de retour van de CV. Maakt het dan uit hoe de aansluitingen van het buffervat gebruikt worden? Ik zou denken van niet, omdat het toch een doorstroom door het buffervat is. het is eigenlijk niets anders dan wat extra volume aan het einde van het CV circuit. En omdat het er in en ook weer uit stroomt, zou ik niet verwachten dat de aansluitingen van belang zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2_Pv3-8ftr_o-ng0zZEzGy64Oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RA1oVNcbjAMtcrCdizx2l5o7.jpg?f=fotoalbum_large

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:45
TMasterT schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:13:
Mijn buffervat is in serie aangesloten na de retour van de CV. Maakt het dan uit hoe de aansluitingen van het buffervat gebruikt worden? Ik zou denken van niet, omdat het toch een doorstroom door het buffervat is. het is eigenlijk niets anders dan wat extra volume aan het einde van het CV circuit. En omdat het er in en ook weer uit stroomt, zou ik niet verwachten dat de aansluitingen van belang zijn.

[Afbeelding]
Vlg mij ook niet, al zijn er fabrikanten die daar wilde beweringen over doen.

• RayDelft
Degast schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:46:
[...]

Toevoeging: pomp draait wel?
Nee, zit niet op de retour en pomp draait hoorbaar en is ook te meten met een slimme stekker.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:28
RayDelft schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:26:
[...]

Het gaat helpen als je daarvan duidelijke foto’s deelt.
2 verdelers in serie is erg ongebruikelijk. Parallel is gangbaarder.
Als ze echt in serie staan is dat ook niet efficiënt want de tweede heeft altijd een lagere ingangsdatum temperatuur dan de eerste.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• sergeleeuw
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-03 08:45
In mijn woning wordt een flint geplaatst, boven radiatoren en beneden vloerverwarming, de huidige is een mengverdeler met pomp, zou ik deze vervangen voor 1 zonder pomp of zijn de temperaturen nog te hoog om de verdeler te vervangen. ik hoor dat de wp kan verwarmen tot 70 graden

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
sergeleeuw schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:03:
In mijn woning wordt een flint geplaatst, boven radiatoren en beneden vloerverwarming, de huidige is een mengverdeler met pomp, zou ik deze vervangen voor 1 zonder pomp of zijn de temperaturen nog te hoog om de verdeler te vervangen. ik hoor dat de wp kan verwarmen tot 70 graden
Afhankelijk hoe warm je wil gaan stoken.
Als je met max 40 graden de boel warm krijgt (makkelijk) dan zou ik inderdaad de verdeler vervangen door 1 zonder pomp. Als je hoger moet gaan (boven) is het lastiger.

De installateur kan dan een limiet op de WP zetten zodat die niet boven de (in dit geval) 40 graden gaat.

Oh, en ik zou de Flint buiten zetten, niet in je woning.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:31
@sergeleeuw Als je radiatoren 70 graden nodig hebben moet je ze vervangen. Dat een WP 70 graden kan maken is leuk voor zelfstandig sanitair water opwarmen, je wilt er absoluut niet je ruimtes mee gaan verwarmen, want de COP gaat echt genadeloos onderuit (carnot).

• sergeleeuw
Top dus advies is om mengverdeler te laten zitten voorlopig mocht ik onder die 40 graden uitkomen dan kan ik hem altijd nog vervangen.
;) idd hij wordt op mijn garage gezet.

• sergeleeuw
@sergeleeuw Als je radiatoren 70 graden nodig hebben moet je ze vervangen. Dat een WP 70 graden kan maken is leuk voor zelfstandig sanitair water opwarmen, je wilt er absoluut niet je ruimtes mee gaan verwarmen, want de COP gaat echt genadeloos onderuit (carnot).

welke radiatoren raad jij mij aan?

• ZeRoC00L
  • Niet online
sergeleeuw schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:15:
Top dus advies is om mengverdeler te laten zitten voorlopig mocht ik onder die 40 graden uitkomen dan kan ik hem altijd nog vervangen.
Je kunt ook nu al je CV ketel aanpassen en op 40 graden laten werken.
Dan heb je al een idee.

Vergeet niet dat je met een WP normaal gezien (zeker als je lage(re) temperaturen gebruikt, je deze altijd (24/7) hebt draaien. Ja het opwarmen duurt lang, maar daarna blijft het wel continue op temperatuur.

Volg je bankbiljetten

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:26
sergeleeuw schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:16:

welke radiatoren raad jij mij aan?
Ga eerst maar eens draaien. Hier blijft het boven warm met T10 radiatoren. Geen centje pijn als je continue verwarmt.

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:31
Als je nu 70 graden nodig zou hebben om te verwarmen (wat nog maar de vraag is), dan komen je radiatoren afgifte te kort bij lagere temperaturen. Grotere radiatoren met meerdere platen en convectoren (T22 of T33) hebben meer afgifte. Daarnaast zou je bestaande radiatoren kunnen boosten met (zelfbouw) heatfans. Je zult ook je leidingwerk moeten nalopen, want mogelijk is de diameter wat aan de krappe kant.

Maar inderdaad, wat @MotorBeast zegt, ga eerst maar draaien; ieder huis is anders. Ik kon jaren geleden ineens toe met 37 graden water na een aanbieding bij speedcomfort ;)

[ Voor 18% gewijzigd door PVPaneel op 28-01-2026 14:27 ]

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-03 17:57
Ik zou hem meteen vervangen, het is enkel de vraag of je radiatoren nog voldoende verwarmen. Ik was er ook bang voor, heb het toch gedaan en geen spijt. (Radiatoren zijn origineel)
Handdoek drogen op de design radiator in de badkamer gaat nog prima.
Maar het kan zijn dat je radiatoren te licht blijken, dan moet je achteraf iets verzinnen, andere radiatoren etc.
Airco als je die hebt kan goed helpen bij opstarten van het systeem.

Je moet wel even de sprong maken naar dag en nacht het huis verwarmen, liefst geen nachtverlaging. Ik verwarm het jaar rond op stooklijn, dus afhankelijk van buiten temperatuur.
Het is een super traag systeem, je ziet dan ook regelmatig mensen die een nieuwe warmtepomp hebben en klagen dat het niet warm word, heb geduld en laat hem zijn werk doen.

Mijn watertemperatuur zit altijd onder de 40 graden.

• OLEDje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:37
Tot nu toe ben ik heel erg tevreden over mijn BB P80 tot ik vanmiddag een storing kreeg op mijn opentherm thermostaat en mijn BB. Inmiddels al 2 keer de stroom er af gehad om de BB P80 te herstarten maar dan begint hij gelijk met een Legionella run en daarna gaat hij 100% verwarmen terwijl dit niet nodig is. Hij draait al weken rustig op een stooklijn en het is nog goed warm in huis dus ik zou verwachten dat hij rustig verder gaat verwarmen op stooklijn. Ik probeer over te schakelen naar de Opentherm maar in de portal en app krijg ik geen verbinding met de thermostaat en na een tijd proberen verdwijnt de verbinding met Weheat en kan ik niks meer. Nu voor de 3e keer de stroom er af gehaald en weet ik niet wat ik kan doen. De vloer is warm, de legionella run is afgemaakt dus genoeg warm water maar ik wil de installatie weer onder controle hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gz6UqUCeaFw0w_M40HVYXgLdLPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7YenxW7tDkxHJzkOxVShU7hL.png?f=fotoalbum_large

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:29
OLEDje schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:34:
Tot nu toe ben ik heel erg tevreden over mijn BB P80 tot ik vanmiddag een storing kreeg op mijn opentherm thermostaat en mijn BB. Inmiddels al 2 keer de stroom er af gehad om de BB P80 te herstarten maar dan begint hij gelijk met een Legionella run en daarna gaat hij 100% verwarmen terwijl dit niet nodig is. Hij draait al weken rustig op een stooklijn en het is nog goed warm in huis dus ik zou verwachten dat hij rustig verder gaat verwarmen op stooklijn. Ik probeer over te schakelen naar de Opentherm maar in de portal en app krijg ik geen verbinding met de thermostaat en na een tijd proberen verdwijnt de verbinding met Weheat en kan ik niks meer. Nu voor de 3e keer de stroom er af gehaald en weet ik niet wat ik kan doen. De vloer is warm, de legionella run is afgemaakt dus genoeg warm water maar ik wil de installatie weer onder controle hebben.
[Afbeelding]
Welke thermostaat heb je? Is die al een keer helemaal spanningsloos geweest?
De Honeywell T6 gaat soms foutief -1 graden doorgeven en dat probleem is alleen op te lossen door het Honeywell "converter kastje" even spanningsloos te maken.
Zie ook: https://support.weheat.nl...-T6-en-T6R?language=nl_NL

Als fallback gaat Weheat op stooklijn, die staat bij jou misschien wat hoog waardoor de warmtepomp flink ging verwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door orillion op 28-01-2026 14:53 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:43
DjAntoon schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:29:
[...]

Ik zou hem meteen vervangen, het is enkel de vraag of je radiatoren nog voldoende verwarmen. Ik was er ook bang voor, heb het toch gedaan en geen spijt. (Radiatoren zijn origineel)
Handdoek drogen op de design radiator in de badkamer gaat nog prima.
Maar het kan zijn dat je radiatoren te licht blijken, dan moet je achteraf iets verzinnen, andere radiatoren etc.
Airco als je die hebt kan goed helpen bij opstarten van het systeem.

Je moet wel even de sprong maken naar dag en nacht het huis verwarmen, liefst geen nachtverlaging. Ik verwarm het jaar rond op stooklijn, dus afhankelijk van buiten temperatuur.
Het is een super traag systeem, je ziet dan ook regelmatig mensen die een nieuwe warmtepomp hebben en klagen dat het niet warm word, heb geduld en laat hem zijn werk doen.

Mijn watertemperatuur zit altijd onder de 40 graden.
Eens, goed advies dit! Haal de mengverdeler eruit, laat het meteen meenemen met de installatie. Zorgt echt voor zuiniger stookgedrag.
Mijn watertemperatuur zit ook altijd onder de 40 (stooklijn bij -20 op precies 40. Maar wanneer is het -20?)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• OLEDje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:37
orillion schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Welke thermostaat heb je? Is die al een keer helemaal spanningsloos geweest?
De Honeywell T6 gaat soms foutief -1 graden doorgeven en dat probleem is alleen op te lossen door het Honeywell "converter kastje" even spanningsloos te maken.
Zie ook: https://support.weheat.nl...-T6-en-T6R?language=nl_NL

Als fallback gaat Weheat op stooklijn, die staat bij jou misschien wat hoog waardoor de warmtepomp flink ging verwarmen.
Ik heb inderdaad de Honeywell T6. Bij het resetten van de BB heb ik ook gelijk de thermostaat van de stroom gehaald. De thermostaat is nu ook al 3x spanningsloos geweest. Ik draai sowieso op stooklijn dus ik doe eigenlijk niks met de thermostaat en de gevraagde watertemperatuur op stooklijn is 25,4 maar de waterpomp gaat volle bak aan de gang en geeft watertemperatuur uit in mijn schermvoorbeeld 33 graden en daarvoor zelfs nog hogere waardes.

• Skytrnc
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-03 15:49
Ik zie dat mijn legionella programma niet meer start de laatste 2 weken, is er een mogelijkheid om deze zelf te forceren? Ik heb al geprobeerd dit te starten door de spanning eraf te halen alleen haalde dit niks uit.

• Pr088
Skytrnc schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:51:
Ik zie dat mijn legionella programma niet meer start de laatste 2 weken, is er een mogelijkheid om deze zelf te forceren? Ik heb al geprobeerd dit te starten door de spanning eraf te halen alleen haalde dit niks uit.
Installateur kan het programma activeren? Die zou ik even bellen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• orillion
OLEDje schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:26:
[...]

Ik heb inderdaad de Honeywell T6. Bij het resetten van de BB heb ik ook gelijk de thermostaat van de stroom gehaald. De thermostaat is nu ook al 3x spanningsloos geweest. Ik draai sowieso op stooklijn dus ik doe eigenlijk niks met de thermostaat en de gevraagde watertemperatuur op stooklijn is 25,4 maar de waterpomp gaat volle bak aan de gang en geeft watertemperatuur uit in mijn schermvoorbeeld 33 graden en daarvoor zelfs nog hogere waardes.
Ik denk dat er gestuurd wordt op huis-in en niet op warmtepomp-uit (tenzij je parallel buffer hebt?). Dan nog is het raar, het is mer dan 3 graden verschil met je gevraagde temperatuur. Ik zou het even een uurtje aankijken, normaal gesproken moet ie uitspringen op stooklijn met 3 graden verschil.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:08
Mijn ervaring? Ik heb er spijt van. Dit voorjaar gaat hij eruit voor een open variant die kan koelen.
Ik weet niet hoe warm je het moet hebben op de kamers boven. Maar als je bij dit weer met 18 graden tevreden bent dan zou ik hem direct vervangen. Een zegen voor de vloerverwarming (warmt sneller op en betere COP want WP hoeft niet zo hoog te gaan). Als je bij dit weer dan op een constante T stookt (OT) of je pakt een stooklijn, en je laat de radiatoren deels open, dan is het prima uit te houden.
Voorwaarde is wel dat je de boel redelijk geisoleerd hebt.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:30
Skytrnc schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:51:
Druk je een keer op boost mode voor 2 uur, gaat ie ook naar +20 graden hoger dan ingesteld.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:17
Gisteren een installateur over de vloer gehad en die adviseerde bij ons een 50L serie buffervat. De situatie is dat er BG vloerverwarming ligt en dit is zo’n 68m2, boven in de badkamer nog eens 7m2. Verder geen radiatoren en de bedoeling is ook geen zone regeling. Ik kwam dan uit op zo’n 80L vrij volume.
Hij vond het niet perse te laag zei dat het geen kwaad kon om te voorzien en per kW vermogen 20L inhoudt aan te houden. De warmtepomp zou dan een BB P80 van 11kw worden.
Ik denk alleen maar, extra systeem inhoud minder pendelen maar ook gewoon verlies van water wat geen verwarmende functie heeft.
Kan iemand mij hier meer over vertellen of dit wel zinvol is?
Het water zou bij een defrost gebruikt worden, maar hoe werkt dat dan en een dekvloer van 8cm cement heeft toch ook voldoende thermische massa?

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:30
Riesss schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:28:
Gisteren een installateur over de vloer gehad en die adviseerde bij ons een 50L serie buffervat. De situatie is dat er BG vloerverwarming ligt en dit is zo’n 68m2, boven in de badkamer nog eens 7m2. Verder geen radiatoren en de bedoeling is ook geen zone regeling. Ik kwam dan uit op zo’n 80L vrij volume.
Hij vond het niet perse te laag zei dat het geen kwaad kon om te voorzien en per kW vermogen 20L inhoudt aan te houden. De warmtepomp zou dan een BB P80 van 11kw worden.
Ik denk alleen maar, extra systeem inhoud minder pendelen maar ook gewoon verlies van water wat geen verwarmende functie heeft.
Het water zou bij een defrost gebruikt worden, maar hoe werkt dat dan en een dekvloer van 8cm cement heeft toch ook voldoende thermische massa?
Het is hier al vaker voorbijgekomen, de Blackbird pompt tussen 1.1 en 1.3 m3 per uur.
Dat is ruim 20L/min, dus met 2.5 minuten is je buffervat leeg. Defrost duurt minimaal 10 minuten (soms 14 bij ons thuis).

Hiervoor had ik een Elga Ace 4kW, die pompte slechts 7L/min, daar had ik wel een 50L buffervat bij,
ook op aanraden van de installateur.

Ik heb het buffervat afgelopen zomer tussenuit gehaald en heb geen problemen met defrosts.
Ik heb wel beneden 80 m2 en boven 60 m2 en een dikke radiator in de hal.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:25
Binnenkort de Sparrow bij junior. We zitten dicht bij een muur en daar kunnen de 32x3 alupexen mooi door. Dan door het nog te storten 40 cm schuimbeton naar de technische ruimte naar de andere kant van de woning. We willen de alupexen op ongeveer 10 a 20 cm onder het schuimbeton oppervlak leggen met bouwmarkt isolatiebuisjes er om. Zouden die buisjes worden aangevreten door het schuimbeton? Iemand hier ervaring mee?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:26
Riesss schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:28:
Alles is reeds te vinden op Tweakers. Zoek en gij zult vinden: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06:57
Even een stomme vraag, maar ik stel hem toch:

Onze bb p60 doet het echt prima en komt afgelopen dagen met stooklijn rustig onder de 30gr aanvoer temp bij convectoren overal en vloer bijverwarming beneden.

Plan was altijd om beneden de gesloten verdeler te vervangen voor open en gezien de temperaturen kan dat makkelijk.

Wat ik me afvroeg: de BB draait chronisch op 1m3 cv debiet zegt de app. Wat gebeurt er als er 2 groepen vloerverwarming bij komen?
Er komt niet meer flow, toch? Krijgen alle convectoren dan automatisch minder flow?

De verdeler nu staat op volle kracht rond te pompen, dus de vloer zal veel minder flow hebben?

Wellicht een niet-bestaand issue, maar vroeg me opeens af wat de veranderingen dus zouden zijn

• dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 15:20
Ik heb een buffervat die parallel staat. Hier zit dus ook een externe Grundfos Alpha 2 pomp tussen. Deze stond volgens mij continu op 1,3m3. Heb even zitten spelen met de pomp, maar krijg hem hier nu niet meer op. Er zitten best een hoop standen op dat ding. Iemand met meer ervaring met deze pomp? Waar staat deze bij jullie op?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:51
Kan je eigenlijk de cv pomp bij de voorgemonteerde binnenunit met buh zelf in snelheid aanpassen?

• Aeien
STIMPPYYY schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:28:
Kan je eigenlijk de cv pomp bij de voorgemonteerde binnenunit met buh zelf in snelheid aanpassen?
Volgens mij niet. Dacht dat weheat die zelf recent ook aangepast had voor de BB naar 1.3m3/u voor de p80 en 1.0m3/u voor de P60?

Heb hem niet open gemaakt nog om hardwarematig te checken, maar volgens mij kan het enkel via de installateur.

• Pr088
Aeien schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:52:
Even een stomme vraag, maar ik stel hem toch:

Onze bb p60 doet het echt prima en komt afgelopen dagen met stooklijn rustig onder de 30gr aanvoer temp bij convectoren overal en vloer bijverwarming beneden.

Plan was altijd om beneden de gesloten verdeler te vervangen voor open en gezien de temperaturen kan dat makkelijk.

Wat ik me afvroeg: de BB draait chronisch op 1m3 cv debiet zegt de app. Wat gebeurt er als er 2 groepen vloerverwarming bij komen?
Er komt niet meer flow, toch? Krijgen alle convectoren dan automatisch minder flow?

De verdeler nu staat op volle kracht rond te pompen, dus de vloer zal veel minder flow hebben?

Wellicht een niet-bestaand issue, maar vroeg me opeens af wat de veranderingen dus zouden zijn
Groepen toevoegen verhoogt de flow. Omdat er minder weerstand in je systeem zit als er meer groepen open staan, zou je pomp misschien zelfs langzamer kunnen draaien.

• DjAntoon
Aeien schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:52:
onder de 30gr aanvoer temp bij convectoren overal en vloer bijverwarming beneden.

Hij krijgt het makkelijker, de flow word meer gedeeld, dan moet je opnieuw waterzijdig inregelen. Stromingsgeluiden zullen minder worden. Misschien kun je naar 1.3m3 op de waterpomp.
Als je nu iets van een piep hoort word dat ook minder.

• DjAntoon
Aeien schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:30:
[...]

Volgens mij niet. Dacht dat weheat die zelf recent ook aangepast had voor de BB naar 1.3m3/u voor de p80 en 1.0m3/u voor de P60?

Heb hem niet open gemaakt nog om hardwarematig te checken, maar volgens mij kan het enkel via de installateur.
Inderdaad dat moet je de installateur vragen. Hier BB P80 stond op 1.3m3 nu op 1m3, scheelt een piep in het huis, maar ik heb ook krap aan vloerverwarming, maar 4 circuits die zijn in 1992 gelegd...

[ Voor 15% gewijzigd door DjAntoon op 28-01-2026 20:35 ]

• Aeien
@Pr088 @DjAntoon
Ik snap idd dat de warmtepomp minder weerstand krijgt en makkelijker z'n debiet kwijt kan. Maar als hij gefixeert is op 1.0m3/u, gaat hij dat niet leveren.
En dan kom ik er dus op uit dat hij minder levert per convector. Ik snap dat de warmtedelivery aan het huis in principe gelijk blijft (en afgifte efficienter wordt door geen bijmenging), maar dat het wel gevolgen kan hebben voor de warmte afgifte van andere convectoren.

Dus dan zoals DjAntoon zegt: meer debiet laten instellen (wel grappig, want die 1m3/u toevallig omdat ik de p80 niet genomen heb, anders was het 1,3m3/u geweest?) of opnieuw waterzijdig inregelen om betere balans te krijgen.
Anders dus kans dat de convectoren boven óók minder flow krijgen, maar niet het plezier van de extra afgifte van de vloer beneden?

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:22
Weheat schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:15:
(..)
We brengen nog één update uit voor de officiële Home Assistant-integratie. Deze draait op de nieuwe API en dient als voorbeeldintegratie. Vanaf dat moment vragen we de community om gewenste integraties (bijv. Homey) zelf te bouwen op basis van de API.
(..)
Hebben jullie hier nog een update over? Ook in de februari release zit de aanpassing nog niet; dat terwijl er in december een pull request is/was aangemaakt (en gecanceld na feedback vanuit HA).

Weheat Flint

• orillion
Mausssie schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:40:
[...]

Dank voor je reactie.
Als dit daadwerkelijk een fout in de integratie is, dan zou toch iedereen die HA gebruikt hetzelfde probleem moeten hebben?
Dit ziet eruit als een oplossing voor je probleem:
https://github.com/home-assistant/core/pull/161573
Even geduld tot de nieuwe release, of tijdelijk master versie draaien.

Edit: oh, jij bent waarschijnlijk maurits123456, dus dit wist je al.

[ Voor 7% gewijzigd door orillion op 28-01-2026 21:16 ]

• orillion
n.smits schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:58:
[...]

Hebben jullie hier nog een update over? Ook in de februari release zit de aanpassing nog niet; dat terwijl er in december een pull request is/was aangemaakt (en gecanceld na feedback vanuit HA).
Degene die dit tot nu toe deed is zo te zien op vakantie: https://github.com/home-a...5#issuecomment-3796119848

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-03 09:17
Stefannn schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:01:
[...]

Ik ben toevallig vorige week bij een kennis een dergelijk probleem met sparrow wezen troubleshooten.
We hebben het probleem daar gevonden:
- de CV was in parallelbedrijf aangesloten
- de circulatiepomp van de CV kon niet tegen de tegendruk van de WeHeat en bleef "hangen"
symptomen heel vergelijkbaar: hij probeert het een paar minuten en stopt ermee terwijl hij duidelijk wel "vraag" krijgt.

We hebben:
- WeHeat helemaal uitgezet -> toen werkte het wel
- circulatiepomp van de CV op 100% gezet (default was 60%, het was ook een remeha), toen werkte het ook, maar een week later niet meer. Ik gok dat de weheat een geregelde pomp heeft die met het koude weer harder is gaan draaien.

Volgens de manual wordt parallel bedrijf ook afgeraden dus helemaal verwonderlijk is het niet.

Kortom,
- ofwel je constateert zelf of je parallel versus serie hebt (NB, er moet wel 1 keerklep in ook)
- Danwel je post wat fotos en dan zullen de mensen je hier wel helpen.

Oplossing:
- kijken of het werkt met circulatiepomp van CV op 100%
- zoniet: in serie zetten.

Als dit zo is dan is dir wel een installatiefout, je kan de installateur erop aanspreken. Parallebedrijf wordt afgeraden EN als hij het dan toch had willen doen had hij het werkend op moeten leveren.

(bij die kennis gaat klagen denk ik niet lukken, het is al een jaar geleden aangelegd maar nooit zo koud geweest dat het probleem opviel)
Ik had er eerder geen aandacht aan gegeven, maar op onderstaande foto lijkt het alsof bij mij de cv ook parallel is aangesloten of zie ik het verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAuhHnya0axWNgt4M80Re6dP0oE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MrlKcwoAq4I1HmXR3zesja5.jpg?f=fotoalbum_large

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:25
Dat lijkt zo. Je CV ligt over de warmtepomp aanvoer.

• Stefannn
  • Laatst online: 14:28
Mausssie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:32:
[...]

Ik had er eerder geen aandacht aan gegeven, maar op onderstaande foto lijkt het alsof bij mij de cv ook parallel is aangesloten of zie ik het verkeerd?
[Afbeelding]
Is serie.
Vergelijk met de tekeningen in de installatie manual.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• sergeleeuw
Mg4gebruiker schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:57:
[...]

Mijn ervaring? Ik heb er spijt van. Dit voorjaar gaat hij eruit voor een open variant die kan koelen.
Ik weet niet hoe warm je het moet hebben op de kamers boven. Maar als je bij dit weer met 18 graden tevreden bent dan zou ik hem direct vervangen. Een zegen voor de vloerverwarming (warmt sneller op en betere COP want WP hoeft niet zo hoog te gaan). Als je bij dit weer dan op een constante T stookt (OT) of je pakt een stooklijn, en je laat de radiatoren deels open, dan is het prima uit te houden.
Voorwaarde is wel dat je de boel redelijk geisoleerd hebt.
mijn huis is gebouwd in 2000 voor mijn gevoel goed geïsoleerd. ik heb nog niet zoveel ervaring met stooklijn is daar wat meer over te vinden, wat werking betreft? naast ingestelde stooklijn doet je thermostaat nks meer dan?

• ietse
  • Laatst online: 11:00
sergeleeuw schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:17:
[...]

mijn huis is gebouwd in 2000 voor mijn gevoel goed geïsoleerd. ik heb nog niet zoveel ervaring met stooklijn is daar wat meer over te vinden, wat werking betreft? naast ingestelde stooklijn doet je thermostaat nks meer dan?
jawel hoor, hij geeft de temperatuur weer ;)

Stooklijn is verder een beetje puzzelen. houd eerst de standaard waarden aan. word het te warm of blijft het te koud ga dan bij de -20 en 9 graden naar boven of beneden met de grades.
Heb geduld, een verandering in stooklijn is niet gelijk zichtbaar maar kan een paar dagen duren voordat het effect merkbaar is.

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:47
Er was hier net een korte stroomstoring waardoor hij in de mist een legionella run begint. Is er een manier om dat uit te krijgen? Ik heb een vast schema ingesteld, waarom kan hij zich daar niet aan houden ook na stroomstoring?

• Pr088
Aeien schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:57:
@Pr088 @DjAntoon
Ik snap idd dat de warmtepomp minder weerstand krijgt en makkelijker z'n debiet kwijt kan. Maar als hij gefixeert is op 1.0m3/u, gaat hij dat niet leveren.
En dan kom ik er dus op uit dat hij minder levert per convector. Ik snap dat de warmtedelivery aan het huis in principe gelijk blijft (en afgifte efficienter wordt door geen bijmenging), maar dat het wel gevolgen kan hebben voor de warmte afgifte van andere convectoren.

Dus dan zoals DjAntoon zegt: meer debiet laten instellen (wel grappig, want die 1m3/u toevallig omdat ik de p80 niet genomen heb, anders was het 1,3m3/u geweest?) of opnieuw waterzijdig inregelen om betere balans te krijgen.
Anders dus kans dat de convectoren boven óók minder flow krijgen, maar niet het plezier van de extra afgifte van de vloer beneden?
De P80 wil graag een debiet van 1,3 m3, maar een p60 kan prima meer debiet draaien. Tenminste, als het niet gecapped is. Waterzijdig inregelen inderdaad en kijken of de druk daalt door extra volume in je vloer. Of begrijp ik helemaal verkeerd dat jij je vloerverwarming gaat uitbreiden?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:45
Mausssie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:32:
[...]

[Afbeelding]
Er ontbreekt een keerklep in de leiding naar de cv ketel.

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Bij mij wil blijkbaar de Weheat graag de legionella programma graag in de nacht doen.
afgelopen nacht dus weer, ik had hem juist ingesteld voor a.s zaterdag met de weersvoorspellingen rond de 8c. ipv. vannacht dat het rond de 0c was.
Voor SWW die dag dus door de intelligentie van weheat bijna 5.5kWh verstookt, mijn record overigens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhm0h0r4-P7b5fhCIGgubHpCaEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jskOjzKdfHzfB97aAyyogwH.jpg?f=fotoalbum_large
Ëén groot defrost feest dus vannacht, weheat heeft de gewenste kamer temperatuur (stooklijn) van 21c dus niet meer behaald. Zie Tado->
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9LpIYSmELXjxFwwOKWgFY6xYRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WK1kBwllVhFyidtkGU0zYpl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al(weer) een feedback formulier ingevuld, de zoveelste dus. Helaas vinden ze mij blijkbaar maar lastig want heb nog maar 1x reactie in het prille begin terug gehad dus of het zin heeft valt te betwijfelen.

PVoutput---->7335wp

• Aeien
Pr088 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:53:
[...]

De P80 wil graag een debiet van 1,3 m3, maar een p60 kan prima meer debiet draaien. Tenminste, als het niet gecapped is. Waterzijdig inregelen inderdaad en kijken of de druk daalt door extra volume in je vloer. Of begrijp ik helemaal verkeerd dat jij je vloerverwarming gaat uitbreiden?
Nee je hebt gelijk, ik ga de vvw niet uitbreiden, alleen "open gooien" voor de p60 z'n pomp, ipv de vvw-pomp zelf. Daarom dat ik wat bang was/ben voor wat dat met m'n nu goed werkende convectoren zou doen, als de vvw debiet weg gaat snoepen.

Maar als ik jullie goed begrijp kan ik de gevolgen hiervan goed opvangen met meer debiet of waterzijdig inregelen. Thanks dus :)

• Hellup123
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:17
Skytrnc schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:36:
[...]

Bij mij gebeurt hetzelfde, ook na reset blijft hij de SWW pomp activeren bij een ontdooi cyclus. Vrij vervelend als dit gebeurt in de ochtend wanneer er 2 mensen willen douchen en de SWW afgekoeld is door een ontdooi cyclus..
Hier sinds gisteren hetzelfde probleem. Tijdens Ontdooicyclus wordt water uit sww vat gebruikt. Ik heb overigens een horizontaal sww vat van Itho. Daarnaast ook een 50l buffervat van weheat. Ik heb de installatie al eens spanningsloos gemaakt, maar dat heeft het probleem niet opgelost. Heb melding gemaakt bij weheat. Of heeft iemand op het forum inmiddels een oplossing gevonden?

• ZeRoC00L
  • Niet online
mog__wai schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:48:
Er was hier net een korte stroomstoring waardoor hij in de mist een legionella run begint. Is er een manier om dat uit te krijgen? Ik heb een vast schema ingesteld, waarom kan hij zich daar niet aan houden ook na stroomstoring?
Voor zover ik weet is dit inderdaad standaard gedrag. (helaas) Je zou het in ieder geval kunnen melden op de portal van weheat via het feedback formulier.
Ik kan me voorstellen dat ze niet steeds de laatste legionellarun - datum/tijd op het apparaat opslaan, maar dat ze het dan in de cloud opslaan en daaruit ophalen bij opstarten van de unit....

Volg je bankbiljetten

• Pr088
Aeien schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:58:
[...]

Nee je hebt gelijk, ik ga de vvw niet uitbreiden, alleen "open gooien" voor de p60 z'n pomp, ipv de vvw-pomp zelf. Daarom dat ik wat bang was/ben voor wat dat met m'n nu goed werkende convectoren zou doen, als de vvw debiet weg gaat snoepen.

Maar als ik jullie goed begrijp kan ik de gevolgen hiervan goed opvangen met meer debiet of waterzijdig inregelen. Thanks dus :)
Dat zou een risico kunnen zijn, kwestie van inregelen en testen. Mijn vloerverwarming bleek ook niet volledig open te staan, ging van 1,1 naar 1,3 m3 met de P80. Niks veranderd. Ik dacht dat de 1 m3 voor de P60 een minimum was, niet een maximum.

• orillion
CyberFR schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:44:
Bij mij wil blijkbaar de Weheat graag de legionella programma graag in de nacht doen.
afgelopen nacht dus weer, ik had hem juist ingesteld voor a.s zaterdag met de weersvoorspellingen rond de 8c. ipv. vannacht dat het rond de 0c was.
Voor SWW die dag dus door de intelligentie van weheat bijna 5.5kWh verstookt, mijn record overigens.

[Afbeelding]
Ëén groot defrost feest dus vannacht, weheat heeft de gewenste kamer temperatuur (stooklijn) van 21c dus niet meer behaald. Zie Tado->
[Afbeelding]

Ik heb al(weer) een feedback formulier ingevuld, de zoveelste dus. Helaas vinden ze mij blijkbaar maar lastig want heb nog maar 1x reactie in het prille begin terug gehad dus of het zin heeft valt te betwijfelen.
Wanneer was je vorige legionellarun? Als je zelf het schema veranderd negeert hij dat zodra er meer dan 7 dagen tussen komt te zitten volgens mij. Ik denk dat je er zaterdag nu weer een krijgt. Om die reden heb ik hem gewoon op zondagmiddag gezet en verander hem verder nooit. Dan is het meestal goedkope stroom en eventueel zonne opbrengst.

• Pr088

[Afbeelding]
[Afbeelding]

De defrotst zijn natuurlijk met deze temperatuur niet zo raar. Ik heb met rustig doorstoken vannacht ook zes defrosts gehad in 9 uur tijd. De Weheat heeft dit bij mij ook 1 keer op een vreemde tijd gedaan nadat de legionellarun 2 weken niet was uitgevoerd. Daarna automatisch weer in het goede schema gesprongen. Bij mij is dat zondagmiddag. Dus even afwachten, maar dit komt weer goed.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Voor de mensen bij wie het sanitairvat daalt in temperatuur bij een defrost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nz0U2wSbc03EFPzsAEj5dSalffA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8wBlnC17fDxeLLto8w98msS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even ingezoomd op een defrostmoment, je ziet dat de temperatuur van het vat echt niet daalt. (Ja, later toen ik onder de douche stond).

Wise enough to play the fool

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01-03 17:48
Hier ook sinds begin deze maand een trotse eigenaar van een WeHeat Sparrow :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mUMDvvrNnYJf3hoHbCBOY2BWQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fE3VDSHelEbUEj6tuvVq7kCn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wQCdHFNP_ecQ0EfYqHeubgUz24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7x9FE8OgVorf8nK8MISiQQy.jpg?f=fotoalbum_large

Een aantal aandachtspunten:
- Bij ons is de unit opgehangen aan de buitengevel en hoor enkel een klein beetje resonantie (onze slaapkamer zit aan de andere kant van de muur) als de unit op 99% draait, maar door hem op een zachtere stand te zetten tussen 22.00 en 8.00 is dat volledig opgelost, de unit kan het prima aan op 65% snachts blijkt.
- We zijn begonnen met een OpenTherm thermostaat, maar ben sinds deze week op een Stooklijn overgestapt en daarmee draait alles veel rustiger en gebruikt hij ook het verwarmingselement nauwlijks tot niet.
- Het hele huis heeft overiges LTV, de begane grond staat volledig open, maar op de eerste verdiepingen heb ik alle leidingen geknepen zodat het daar koeler blijft.
- Ik meet middels twee Shelly's het verbruik op de twee groepen, en zie dat het verbruik van de binnenunit (met verwarmingselement) niet wordt meegerekend in de weergave in de WeHeat app.
- De installatie is gedaan door Iverda uit Amersfoort, deze kan ik zeker aanraden!

Alles is dus helemaal naar tevredenheid verlopen, echter bij de buren is dezelfde installatie geplaatst, maar daar resoneerd de binnenunit zo erg dat ze het door het hele huis heen horen! Daarnaast merken we ook dat hij enorm veel moeite heeft om de gevraagde CV temperatuur te bereiken. De installateur gaat er naar kijken, maar misschien hebben mensen op het forum een soortgelijke ervaring gehad?

[ Voor 4% gewijzigd door EB W op 29-01-2026 10:18 ]

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:43
Hellup123 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:08:
[...]

Hier sinds gisteren hetzelfde probleem. Tijdens Ontdooicyclus wordt water uit sww vat gebruikt. Ik heb overigens een horizontaal sww vat van Itho. Daarnaast ook een 50l buffervat van weheat. Ik heb de installatie al eens spanningsloos gemaakt, maar dat heeft het probleem niet opgelost. Heb melding gemaakt bij weheat. Of heeft iemand op het forum inmiddels een oplossing gevonden?
Ik heb inmiddels contact gehad met mijn installateur hier over na mijn vorige berichten. Die gaven het volgende aan:

Met de laatste update is inderdaad het gedrag van defrosts veranderd tijdens een SWW/Legionella run. Wanneer deze plaatsvind en er een defrosts plaats moet vinden zal in plaats van het CV circuit op het SWW boiler gaan. De assumptie daarbij is dat het water in het CV circuit niet voldoende warm zal zijn om een succesvolle defrost te kunnen uitvoeren. Als deze daarna in CV bedrijf weer opstart dienen alle opvolgende defrosts weer uit het CV bedrijf te komen. Echter mocht er een niet succesvolle defrosts plaatsvinden zal deze ook terug kunnen grijpen op het SWW boiler om een succesvolle defrost te forceren, echter zal dit maar 1x plaatsvinden.

Ik heb echter gezien dat ook op CV bedrijf dit niet altijd waar is en er meerdere keren op het SWW boilervat wordt ondooid. Echter in mijn geval werkte (2x gebeurd) om beide units (binnen en buiten) van het stroom te halen na de defrost en 10 min te laten staan. Daarna eerst binnenuit opstarten gevolgd door de buitenunit en dan is er weer normaal gedrag. (Op de legionellarun na dan na een herstart)

Ik heb mijn installateur mijn voorbeelden gegeven en ze gingen het verder met @Weheat bespreken.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• Degast
@EB W en nog even je warmwaterleiding isoleren ;-).

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:49
Degast schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:21:
@EB W en nog even je warmwaterleiding isoleren ;-).
Dat mag niet ivm legionella risico's

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Mausssie
Technician- schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:24:
[...]

Er ontbreekt een keerklep in de leiding naar de cv ketel.
Zou je kunnen benoemen waar precies?
Dan kan ik dit met de installateur delen.

• CyberFR
  • Nu online
orillion schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:44:
[...]

Wanneer was je vorige legionellarun? Als je zelf het schema veranderd negeert hij dat zodra er meer dan 7 dagen tussen komt te zitten volgens mij. Ik denk dat je er zaterdag nu weer een krijgt. Om die reden heb ik hem gewoon op zondagmiddag gezet en verander hem verder nooit. Dan is het meestal goedkope stroom en eventueel zonne opbrengst.
Vorige week woensdag de 21ste was de laatste Legionella run.
Dus ik denk dta je gelijk had dat hij hoe dan ook na 7 dagen verplicht een run wil hebben. Het was natuurlijk veel gunstiger zoals ik in December tijdens de kou een paar dagen uitstel.
Blijkbaar wil Weheat ons beschermen voor het grote GEVAAR dat de legionella run aan paar dagen extra wordt uitgesteld.
Pr088 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:08:
[...]
De defrotst zijn natuurlijk met deze temperatuur niet zo raar. Ik heb met rustig doorstoken vannacht ook zes defrosts gehad in 9 uur tijd. De Weheat heeft dit bij mij ook 1 keer op een vreemde tijd gedaan nadat de legionellarun 2 weken niet was uitgevoerd. Daarna automatisch weer in het goede schema gesprongen. Bij mij is dat zondagmiddag. Dus even afwachten, maar dit komt weer goed.
Dat Defrost's erbij horen snap ik en was het ount ook niet, maar je werkt het wel extra in de hand om het Legionella run precies te doen als de temperaturen weer onder nul komen. En daardoor mijn huis niet meer op het gewenst temperatuur is. Door load balancing heb ik ook nog is de uitdaging dat nu dus mijn EV niet helemaal vol is, terwijl ik dat wel had gewilt.

En ja zal vast wel goed komen, heb mijn legionella run maar weer op de woensdag middag gezet wanneer er niemand thuis is.
Ik zal wel te kritische zijn en teveel in controle te willen zijn, Dat vind mijn installateur en Weheat ook al! ;)

PVoutput---->7335wp

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:51
@Mausssie @Technician-
Volgens mij klopt dit niet, en is de keerklep vaak niet nodig ik heb dit zowel bij Weheat als installateur al eens nagevraagd.

Officieel antwoord:
In een serie opstelling (aanbevolen opstelling) is een keerklep in de retour alleen nodig bij een Vaillant en een Intergas ketel. Remeha ketels hebben geen flow sensor die geactiveerd kan worden door de stroming. In dit geval is het plaatsen van een keerklep overbodig.

En bij installateur:
Deze installatie schema's zijn door Weheat aan ons verstrekt, en worden volgens dat schema geïnstalleerd voor het meest optimale scenario van de installatie in combinatie met de warmtepomp. Hierin is de keerklep in een serie opstelling met een Remeha ketel overbodig. Hierin word niet afgeweken van het aansluitschema's zoals verstrekt door Weheat.

[ Voor 29% gewijzigd door Razer op 29-01-2026 10:49 ]

• Pr088
CyberFR schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:45:
[...]

Vorige week woensdag de 21ste was de laatste Legionella run.
Dus ik denk dta je gelijk had dat hij hoe dan ook na 7 dagen verplicht een run wil hebben. Het was natuurlijk veel gunstiger zoals ik in December tijdens de kou een paar dagen uitstel.
Blijkbaar wil Weheat ons beschermen voor het grote GEVAAR dat de legionella run aan paar dagen extra wordt uitgesteld.

[...]

Dat Defrost's erbij horen snap ik en was het ount ook niet, maar je werkt het wel extra in de hand om het Legionella run precies te doen als de temperaturen weer onder nul komen. En daardoor mijn huis niet meer op het gewenst temperatuur is. Door load balancing heb ik ook nog is de uitdaging dat nu dus mijn EV niet helemaal vol is, terwijl ik dat wel had gewilt gewild.

En ja zal vast wel goed komen, heb mijn legionella run maar weer op de woensdag middag gezet wanneer er niemand thuis is.
Ik zal wel te kritische zijn en teveel in controle te willen zijn, Dat vind mijn installateur en Weheat ook al! ;)
Probeer wel rekening te houden met de reflex dat wanneer je meer informatie hebt (Weheat deelt behoorlijk veel informatie over de WP via portal) dat je ook meer vragen gaat stellen. Enige zelfregulering richting de installateur is dan wel gewenst, merk ik bij mijzelf.

En 5kWh is niet zo gek voor een legionellarun in de winter. En wat zou concreet het redementsverlies zijn omgerekend in euro's? 1 of 2 kWh, € 0,40-0,50?

Ik was zondagmiddag 7 kWh kwijt. Mijn vrouw had in bad gelegen, temp flink laag en dan even opstoken naar 64 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door Pr088 op 29-01-2026 10:54 ]

• ZeRoC00L
  • Niet online
Ik had net dat de CV pomp door Weheat harder werd gezet.
Ging ik kijken was er een wit knipperend lampje op de binnenunit. Thermostaat (honeywell) gaf melding geen verbinding met CV toestel.
Stuk of 10 minuten daarna ging de CV pomp weer normaal draaien en werkt ook alles weer normaal (status app / portal).
Denk dat de binnenunit (?) een update heeft gehad oid.

Zou mooi zijn als je de versie(s) in ieder geval ergens zou kunnen zien....

Volg je bankbiljetten

• wildcardxxl
  • Laatst online: 05-02 17:41
Inmiddels zijn we weer een paar weken verder. En ondanks mijn eerdere reactie dat ik best tevreden was over hoe coolblue alles oppakt begint dit nu toch wat te draaien.

Ik ben op dit moment denk ik een 'lastige' klant. Laat ik voorop stellen dat ik zelf niet technisch aangelegd ben, neme dit even mee in de context van het verhaal. De reden dat wij een warmtepomp hebben genomen is omdat de cv ketel van onze nieuwe woning vervangen moest worden en ook de vloerverwarming niet goed functioneerde en dus vervangen moest worden. Om die reden dachten we: 'laten we het dan ook maar direct goed doen'.

Zoals eerder aangegeven heeft coolblue onze sparrow vervangen met een blackbird. omdat de sparrow het huis niet bleek te trekken. Voordat dit gebeurde hebben we contact gehad over de plaatsing. Hierbij heb ik aangegeven dat in het geval van de blackbird mijn voorkeur ging om deze te plaatsen op de aanbouw in de keuken. Hierop ben ik gebeld en werd gevraagd of ik het toch niet liever op de oude plek wou laten doen want in verband met resonatie zou dit beter zijn.

Hierop aangegeven dat ik dit wel wou mits hij goed op de plek zou passen waar de sparrow op dat moment stond. Dat zou moeten passen.

De dag van de installatie van de Blackbird kwamen 2 andere jongens dan de 3 die bij de oorspronkelijke installatie aanwezig waren: Hun eerste reactie was: Hoe hebben ze dit in godsnaam zo kunnen installeren en wat andere opmerkingen over de installatie. Op een gegeven moment kwamen ze tot het besef dat dit niet zo handig was waar de klant bij was en hebben ze het gesprek verder gevoerd in de bus. Wat ik wel mee kreeg tot dat moment: Aanvoerleiding van de verwarming hebben ze laten lopen over de boiler en iets over de leidingen.

Uiteindelijk is er niks aangepast behalve Sparrow uit en blackbird in. Het werd weer warm in het huis echter de blackbird bleek een halve meter uit de grindbak te staan: Dit om de leidingen op ene andere manier uitkwamen bij de blackbird en ze de leidingen niet konden verplaatsen. Indien dit een probleem was moest ik maar contact op nemen met hoofdkantoor. Overigens wel vriendelijke en capabele jongens. Het viel me alleen tegen dat er geconstateerd was dat alles niet goed en efficient was maar dat dit niet aangepakt werd.

2 dagen later is de installateur van de keuken er geweest om het elektra en water aan te leggen. Ik heb hem gevraagd of hij even naar de installatie zou willen kijken met deze opmerkingen in het achterhoofd. Het blijkt dat de oude leiding naar de cv ketel gebruikt is naar de warmtepomp en dit is ene 18 mm ongeisoleerde leiding, hij geeft aan dat bij een all electric warmtepomp minimaal een 32mm leiding moet gebruikt worden, het kan wel maar efficiënt is het niet.

Daarnaast idd het verhaal vand e aanvoerleiding die eerst over het boilervat gaat en dat het een vrij primitieve manier van aansluiten is.

Inmiddels een mail gestuurd naar coolblue dat ik:

1. Zodra we een overkapping hebben ik wil dat de warmtepomp daar heen verhuisd word.
2. dat de aansluiting aangesloten word op de meest efficiente en aanbevolen manier.

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden? Ik kan een foto laten zien met waar en hoe de warmtepomp er nu bij staat maar dat ziet er echt werkelijk niet uit. Ik vind dit niet onredelijk, ik heb 15k betaald voor een isntallatie: wat wel zo zou kunnen maar niet heel efficient is. Lijkt me dat ik daar meer van mag verwachten.

• sergeleeuw
Razer schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:47:
@Mausssie @Technician-
Volgens mij klopt dit niet, en is de keerklep vaak niet nodig ik heb dit zowel bij Weheat als installateur al eens nagevraagd.

Officieel antwoord:
In een serie opstelling (aanbevolen opstelling) is een keerklep in de retour alleen nodig bij een Vaillant en een Intergas ketel. Remeha ketels hebben geen flow sensor die geactiveerd kan worden door de stroming. In dit geval is het plaatsen van een keerklep overbodig.

En bij installateur:
Deze installatie schema's zijn door Weheat aan ons verstrekt, en worden volgens dat schema geïnstalleerd voor het meest optimale scenario van de installatie in combinatie met de warmtepomp. Hierin is de keerklep in een serie opstelling met een Remeha ketel overbodig. Hierin word niet afgeweken van het aansluitschema's zoals verstrekt door Weheat.
Mijn WP komt aan een intergas xtreme 36 in hybride opstelling, ik heb hier een keerklep voor nodig?

• CyberFR
  • Nu online
Pr088 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:52:
[...]

Probeer wel rekening te houden met de reflex dat wanneer je meer informatie hebt (Weheat deelt behoorlijk veel informatie over de WP via portal) dat je ook meer vragen gaat stellen. Enige zelfregulering richting de installateur is dan wel gewenst, merk ik bij mijzelf.

En 5kWh is niet zo gek voor een legionellarun in de winter. En wat zou concreet het redementsverlies zijn omgerekend in euro's? 1 of 2 kWh, € 0,40-0,50?

Ik was zondagmiddag 7 kWh kwijt. Mijn vrouw had in bad gelegen, temp flink laag en dan even opstoken naar 64 graden.
Ik weet dat ik kritische ben. >:) En je heb zeker een punt want merkte dat ook al op bij mijzelf.
Daarom val ik mijn installateur niet met alles lastig, hij is al zeker 2 maanden van mijn geklaag gezang af. :9~
Ik dacht dat ik het fijn zou vinden om ontzorgd te worden en o.a daarom voor de Weheat gekozen.
Helaas ben ik er dus teveel mee bezig en wil ik (te)veel onder controle hebben, in allerijl in Oktober/November zelfs extra SSW sensor voor onder het vat nodig aangebracht omdat Weheat wat had aangepast wat later een bug bleek te zijn.

Ja 2kWh extra voor SSW vergeleken met bijvoorbeerd in december toen het 9c was, en bij schrijven nog steeds mijn gewenst kamer temperatuur niet ingehaald, dus die zal ook wel een extra 1 á 2kWh nodig hebben om het recht te trekken. De auto mag ook nog een extra juice hebben dus die ook weer aangezet met laden, helaas niet meer in de goedkope uurtjes.
Dat bedoelde ik er mee te zeggen, wellicht dat een andere moment beter was geweest want ze willen met hun intelligente WP energie te besparen maar het kost mij dus en nu meer stroom en mijn hoge verbruik wordt gedeeltelijk in de iets duurdere uren geschoven (+/- 8-10kWh?).

Ik denk dat het beter is om het maar gewoon te accepteren hoe het is, en ondertussen de auto langer de tijd geven dat hij in de nacht mag laden met minder vermogen.

PVoutput---->7335wp

• Fresnel
  • Laatst online: 09-03 11:22
ZeRoC00L schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:03:
Ik had net dat de CV pomp door Weheat harder werd gezet.
Ging ik kijken was er een wit knipperend lampje op de binnenunit. Thermostaat (honeywell) gaf melding geen verbinding met CV toestel.
Stuk of 10 minuten daarna ging de CV pomp weer normaal draaien en werkt ook alles weer normaal (status app / portal).
Denk dat de binnenunit (?) een update heeft gehad oid.

Zou mooi zijn als je de versie(s) in ieder geval ergens zou kunnen zien....
Om 11h05 zag ik mijn sparrow 2 minuten in zonder lokale aanleiding standby gaan. (Update?).
Daarna stond de gevraagde watertemp ca 2 minuten strak op 50 graden. Zo hoog komt ie bij mij nooit. Misschien even functiecontrole om te zien of de watertemperatuur reageert?
De pomp pruttelde gewoon rustig verder op 1m3/hr zonder onderbreking.
Jammer dat we niet weten wat er precies veranderd is, maar werd het wel gedeeld zou het ook altijd (te?) veel vragen oproepen.
Fijn in ieder geval dat er updates plaatsvinden (ik neem aan dat het zo steeds beter wordt ;-) )

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14:56
Wie van de WeHeat BlackBird P80 gebruikers heeft een lagere flow laten instellen?
En zo ja welke flow en welke reden.
Bij ons staat deze nu op 1.11m³. Echter ervaren wij bij een paar convectoren nog steeds suizen dus ik wilde hem nog iets verder laten verlagen om te kijken of dit positief effect heeft.
Echter wil ik voorkomen dat ik steeds bij de installateur moet aankloppen...

We hebben zone regeling maar ook als alles open staat is er suizen bij deze convectoren hoorbaar. vloerverwarming beneden is iets geknepen omdat het anders een sauna wordt. We komen dan boven de 22 graden uit. Verlagen van de stooklijn is bijna niet mogelijk omdat het dan boven wat killer wordt en de warmtepomp nog sneller een te hoge retoour temperatuur krijgt.

Tips hiervoor zijn welkom ;)

• Skytrnc
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-03 15:49
Hellup123 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:08:
[...]

Ik heb mijn installateur gebeld, die heeft wat fouten eruit gehaald. Vervolgens is een legionella programma gestart, welke al 2 weken niet meer volgens schema was gestart. En nu zie ik dat het ontdooi programma draait met de CV pomp. Het lijkt nu dus weer in orde!

• Mausssie
Fresnel schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:12:
[...]

Daarna stond de gevraagde watertemp ca 2 minuten strak op 50 graden.
Dat lijkt mij niet heel fijn als je een open verdeler hebt.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:51
Mausssie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:57:
[...]

Dat lijkt mij niet heel fijn als je een open verdeler hebt.
Voordat dat water vanaf graad of 30 op 50 is ben je wel paar uur verder ;)

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-03 21:16
Ik heb de legionella sinds afgelopen nacht draaien. Hij is gestart om 1:00 uur en is nu nog steeds bezig.
Wat ik vreemd vind is dat de SWW temperatuur onder opeens daalt (er is niet gedoucht in de avond). Ook schakelt hij weer kort terug naar verwarmen waardoor de temperatuur weer daalt. Iemand een idee hoe dit kan want zo krijgt ie de temperatuur natuurlijk nooit op 60 graden.

dAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EivD4ApOgp5pt0QGbLfMN8k-zwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stt0StS5P0wPGA2e0FWybJGB.jpg?f=fotoalbum_large

• Pr088
CyberFR schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:32:
[...]

Ik weet dat ik kritische ben. >:) En je heb zeker een punt want merkte dat ook al op bij mijzelf.
Daarom val ik mijn installateur niet met alles lastig, hij is al zeker 2 maanden van mijn geklaag gezang af. :9~
Ik dacht dat ik het fijn zou vinden om ontzorgd te worden en o.a daarom voor de Weheat gekozen.
Helaas ben ik er dus teveel mee bezig en wil ik (te)veel onder controle hebben, in allerijl in Oktober/November zelfs extra SSW sensor voor onder het vat nodig aangebracht omdat Weheat wat had aangepast wat later een bug bleek te zijn.

Ja 2kWh extra voor SSW vergeleken met bijvoorbeerd in december toen het 9c was, en bij schrijven nog steeds mijn gewenst kamer temperatuur niet ingehaald, dus die zal ook wel een extra 1 á 2kWh nodig hebben om het recht te trekken. De auto mag ook nog een extra juice hebben dus die ook weer aangezet met laden, helaas niet meer in de goedkope uurtjes.
Dat bedoelde ik er mee te zeggen, wellicht dat een andere moment beter was geweest want ze willen met hun intelligente WP energie te besparen maar het kost mij dus en nu meer stroom en mijn hoge verbruik wordt gedeeltelijk in de iets duurdere uren geschoven (+/- 8-10kWh?).

Ik denk dat het beter is om het maar gewoon te accepteren hoe het is, en ondertussen de auto langer de tijd geven dat hij in de nacht mag laden met minder vermogen.
De legionellarun op een vreemd tijdstip is als het goed is nog niet hun 'intelligentie'. Wat betreft je laadpaal en loadbalancing. Dat heb ik ook, i.c.m. met Tibber Pulse / Easee laadpaal. Voor mijn VW stel ik op koude nachten een lager laadlimiet in op de auto van 5,5kW. (8A per fase) Dan hoeft de loadbalancer niet in te grijpen en is het laadgedrag veel rustiger. Misschien kan jouw auto dat ook?

• Kevin1990
Carboy54 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Dat is alleen van toepasing als de water temperatuur niet hoog is toch? Wij hebben een normale boiler op 65 graden draaien altijd en ±6m aan leidingen geisoleerd voordat het de vloer en muren in gaat voor de badkamer.
Het moet geen weken stil staan maar als dat zo is krijg je klachten van andere mensen dat je moet douchen denk ik ;)

Of mis ik hier iets?

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:56
Kevin1990 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:20:
[...]
Dat is alleen van toepasing als de water temperatuur niet hoog is toch? Wij hebben een normale boiler op 65 graden draaien altijd en ±6m aan leidingen geisoleerd voordat het de vloer en muren in gaat voor de badkamer.
Ja dat, Legionelle groeit goed bij lauwwarm water en met voldoende tijd, minimaal een week, aangezien je legionallerun ook 1x per week plaats vindt.
Het moet geen weken stil staan maar als dat zo is krijg je klachten van andere mensen dat je moet douchen denk ik ;)
Of mis ik hier iets?
idd. en als je langere tijd geen water gebruikt is het advies sowiezo om je leidingen eerst door te spoelen...

• Degast
Carboy54 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Ah, ehm. Ok..

Dat is een eerste voor mij.
En heb me toch ooit aardig verdiept in legionella issues.

En eigenlijk raar, want je verplaatst het punt van voor gevoelige legionella warmte alleen. Door te isoleren.

Bij een doorstroom verwarmer van sanitair warm water klopt het dat eea afkoelt. Daar gaat de bron gewoon uit.
Bij een boiler blijft warmte omhoog de warm water buis in "stromen".
Deze zal dus, continu, op legionella gevoeligere temperatuur blijven. M.i.
Maar dat hangt ook samen met de temperatuur van de boiler.
Ik heb zelf het bovenste warm/heet blijvende deel wel geïsoleerd. Pas als de buis weer omlaag loopt niet meer.
Natuurlijk blijft je een punt houden welke lauw blijft.

Gelukkig ontstaat legionella niet zomaar, en zijn koper leidingen minder gevoelig.
Voor de meeste mensen niet gevaarlijk. Voor zover dat een argument is. (Niet nee)

Anders waren er na iedere warme zomer een boel extra doden.

[ Voor 48% gewijzigd door Degast op 29-01-2026 15:02 ]

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:01
Degast schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:50:
[...]
En eigenlijk raar, want je verplaatst het punt van voor gevoelige legionella warmte alleen. Door te isoleren.
Vergroot deze kans denk ik doordat het langer warm blijft?
https://www.waternet.nl/s...en-uw-kranen-doorspoelen/

• Degast
Kevin1990 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:20:
[...]

Of mis ik hier iets?
Diezelfde vloer als de vloerverwarming? ;-).

• Degast
Ja als dat zo zou zijn.

Maar in ieder geval voor het eerste deel (het stuk omhoog en stuk opzij) krijg je gewoon continu warmtetransport in je leiding.

Ik zal eens aantal keer gaan meten hier thuis naar temperatuur en "lengte" van warme buis met en zonder isolatie.

Veel boilers met een "zij" uitloop worden zo aangesloten dat buis gelijk/zsm daalt na aansluiting. Dan heb je minder warme buis en minder verlies.

Bij een boiler:
Je kunt zonder circulatie leiding of op gezette tijden spoelen op voldoende temperatuur niets 100% uitsluiten. En zeker niet voorkomen dat er een punt is waar de buis ca 37 graden is.

Zoek eens op "kleintje legionella rada"

Let wel, dit is voor gebouwbeheerder s, en dus wat strenger deels.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:56
Tip: vang het water op in een emmer of gieter. Dit water kunt u gebruiken om schoon te maken of de planten water te geven.
Goede tip: schoonmaken met potentieel met legionella besmet water. Blijkbaar adem je dan geen dampen in. |:(

basicly :

< een week oud/stilstaand warm/lauw water = geen gevaar
> een week oud/stilstaand water = altijd 1 minuut doorspoelen.

• Kevin1990
Degast schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:04:
[...]

Diezelfde vloer als de vloerverwarming? ;-).
Neen dat dan weer niet. Is de betonvloer van de CV ruimte maar we hebben het over een klein stukje waarna die in de muur verdwijnt.

• Aeien
Klopt het dat vandaag een erg slechte dag is voor de WP?

Hij draait de hele dag op vrij veel vermogen (1200w) met veel defrosts.

Ook ik kreeg een ongeplande legionella run cadeau (laatste was zondag, conform planning) wat niet hielp.

En wat ik niet zo snap: ik zie dat water temp huis in 30.8 is, gevraagd is 28.5, maar dat vermogen blijft ie maar vragen.

Ondanks stooklijn is m'n buitenunit verbruik totale chaos vandaag

• Kevin1990
Aeien schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:32:

Ook ik kreeg een ongeplande legionella run cadeau (laatste was zondag, conform planning) wat niet hielp.

En wat ik niet zo snap: ik zie dat water temp huis in 30.8 is, gevraagd is 28.5, maar dat vermogen blijft ie maar vragen.

Geen idee waar je zit maar omgeving Rotterdam inderdaad niet ideaal. Is de temperatuur en mogelijk erg vochtig waardoor die niet geweldig presteert en natuurlijk de warmtevraag in huis.

Op dit moment hebben we een COP van 3.5

• orillion
Aeien schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:32:

Op stooklijn slaat hij pas af als er 3 graden verschil is met je gevraagde temperatuur, dus 31.5 in je voorbeeld.

• orillion

Weheat Swift

Inmiddels heeft Weheat weer wat meer info over de Swift gepubliceerd. Een video (die niet veel zegt), maar waar ze wel bewust de aanvoer/afzuig problematiek benoemen. Ben benieuwd hoe goed hun oplossing gaat werken.

Introductie video Weheat Swift

[ Voor 69% gewijzigd door orillion op 29-01-2026 16:09 ]

• Fresnel
  • Laatst online: 09-03 11:22
Razer schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:00:
[...]

Voordat dat water vanaf graad of 30 op 50 is ben je wel paar uur verder ;)
Precies, het water is niet warmer dan 35 graden geworden.
(Bovendien heb ik alleen radiatoren. Die kunnen nog wel 110 graden aan. Alleen druipen mijn fans er dan vanaf...)

• Aeien
@orillion ja, dat wist ik, maar dat is bij kamertemperatuur, toch? Als de gevraagde watertemp onder de huis-in zit, neem ik aan dat ie het wat rustiger aan gaat doen.

@Kevin1990 Breda, dus vergelijkbaar, vermoed ik. Idd ook COP 3.6, incl de onbegrijpelijke legionella run.

Niemand hier snapt echt waarom die soms willekeurig tussendoor komt, toch?

• HF5236
HF5236 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:08:
Ik heb de legionella sinds afgelopen nacht draaien. Hij is gestart om 1:00 uur en is nu nog steeds bezig.
Wat ik vreemd vind is dat de SWW temperatuur onder opeens daalt (er is niet gedoucht in de avond). Ook schakelt hij weer kort terug naar verwarmen waardoor de temperatuur weer daalt. Iemand een idee hoe dit kan want zo krijgt ie de temperatuur natuurlijk nooit op 60 graden.

d[Afbeelding]
De temperatuur onder en boven zijn inmiddels weer gelijk maar nog ver van de 60 graden (49). Kan ik die legionella ook nog uitzetten en op een ander tijdstip hervatten, het begint nu wel wat fris te worden in huis. Compressor draait op 47%, weet niet hoe dit werkt maar kan die niet naar 100% zodat die legionella run wat sneller gaat? Heb verder geen beperking in de app gezet.

• Kevin1990
Aeien schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:36:
@orillion ja, dat wist ik, maar dat is bij kamertemperatuur, toch? Als de gevraagde watertemp onder de huis-in zit, neem ik aan dat ie het wat rustiger aan gaat doen.

@Kevin1990 Breda, dus vergelijkbaar, vermoed ik. Idd ook COP 3.6, incl de onbegrijpelijke legionella run.

Niemand hier snapt echt waarom die soms willekeurig tussendoor komt, toch?
Voor je legionella run kan ik je niet informeren.
Bewust niet gedaan met de warmtepomp.
1 machine voor 1 taak 8)

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-03 23:49
orillion schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:07:

Weheat Swift

Inmiddels heeft Weheat weer wat meer info over de Swift gepubliceerd. Een video (die niet veel zegt), maar waar ze wel bewust de aanvoer/afzuig problematiek benoemen. Ben benieuwd hoe goed hun oplossing gaat werken.

Introductie video Weheat Swift
Ja mooi is deze. Deze stond op de blog post van Weheat over de Swift.

Wat ik echt schitterend vind is Dave (hardwarearchitect) vanaf minuut 3.18. Je ziet hem helemaal stralen als ie vertelt hoe trots hij is op het resultaat: "we flikken het gewoon".

Deze toewijding is waarom ik nog steeds erg blij ben met onze keuze voor een Weheat.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• orillion
HF5236 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:39:
[...]

De temperatuur onder en boven zijn inmiddels weer gelijk maar nog ver van de 60 graden (49). Kan ik die legionella ook nog uitzetten en op een ander tijdstip hervatten, het begint nu wel wat fris te worden in huis. Compressor draait op 47%, weet niet hoe dit werkt maar kan die niet naar 100% zodat die legionella run wat sneller gaat? Heb verder geen beperking in de app gezet.
Volgens mij niet, maar je kunt wel je warm water boost aanzetten, dan gaat ie harder werken.

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:16
MotorBeast schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:39:
[...]

Voor binnen is de gewone buisisolatie van de Gamma ruim voldoende. Ik heb wel de naden verlijmd met https://www.toolstation.nl/nmc-fix-lijm/p26625 Buiten wel HT Armaflex gebruiken.
Voor verwarmen is 13 mm genoeg, maar voor koelen heb je minimaal dampdichte buisisolatie van 19 mm nodig.

• martinusv
  • Laatst online: 09-02 12:03
Hier vandaag ook een hapering in het gedrag van de Sparrow P60 om 11:05u. Duurde ongeveer 7min daarna weer normaal gedrag.

En vandaag weer vele defrost cycli.
Ook eentje tijdens SWW run en dan zie ik idd dat hij de defrost warmte uit het boilervat haalt.
De 'circulatiepomp CV' blijft in standby.
Tot zover gelukkig tijdens CV bedrijf alleen defrost warmte uit het CV circuit.

Ik zie ook dat de 'circulatiepomp SWW' data niet meer beschikbaar is in de portal.
Was een tijdje geleden nog wel zo.
Lijkt dat het portal stap voor stap uitgekleed wordt ......

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:00

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Heb je al contact gezocht met je installateur?

• Mg4gebruiker
201WD schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:45:
[...]

Heb je al contact gezocht met je installateur?
Verwijderd

[ Voor 11% gewijzigd door Mg4gebruiker op 29-01-2026 20:29 ]

• Mg4gebruiker

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zie ik voor deze run ook al een legionella run die is afgebroken?

• HF5236
orillion schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Volgens mij niet, maar je kunt wel je warm water boost aanzetten, dan gaat ie harder werken.
Goede tip bedankt, hij is inmiddels klaar na een kleine 21 uur
Pagina: 1 ... 173 ... 187 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.