• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:22
GvNL schreef op maandag 26 januari 2026 @ 00:16:
[...]

Bij een dynamisch contract na. Ik dit wel goed begrijpen. Ik heb zelf echter een vast contract zonder zonnepanelen. Is dat het dan nog zinvol om een handmatig schema te gebruiken voor SWW?
Naar mijn mening wel.
Door middels de SWW programmeer functie de hysterese te verhogen van standaard ongeveer 3 naar bv 10gr zul je de opstartverliezen aanzienlijk verkleinen.
zie martinusv in "Weheat warmtepompen"

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Staat er ook al ergens vermeld welk vermogen de Swift heeft (vergeleken met hun eigen naamgeving P40/P60/P80)?

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Aeien schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:38:
@Satefan
Dank je. Was er ook geen combi thermostaat + stooklijn optie? Thermostaat zorgt voor afslaan bij doorschieten (bijv zonnige dag), stooklijn de geleverde temp?

En hoe pak je het bij stooklijn aan met ruimtes die wisselend gebruikt worden?
Bijv wel lekker rond bedtijd iets meer warmte te hebben bij de kinderkamers, maar overdag niet.
Zet je dan bijv heatmeisters aan/uit, zodat je dan net wat meer warmte afgifte hebt bij zelfde aanvoer temp?
Zo hebben kenissen van mij hun WP (niet-Weheat) draaien. De WP draait op een stooklijn, en met automatische thermostaatkranen regelen ze de warmte in de verschillende ruimtes met aparte schemas. Ik was skeptisch in het begin, zoneren met een WP wordt over het algemeen afgeraden begrijp ik, maar bij hen lijkt het prima te werken.

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15:43
phYzar schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:50:
Staat er ook al ergens vermeld welk vermogen de Swift heeft (vergeleken met hun eigen naamgeving P40/P60/P80)?
De Swift komt in 4 tot 6 kW hybride (all-electric ready) en volledig elektrische variant, en mikt vooral op rijwoningen. Het toestel heeft net als de andere monoblocks koudemiddel propaan (R290). Bron: https://www.installatie.n...tepomp-als-velux-dakraam/

Wil je hem LIVE zien? Bezoek dan de VSK beurs in de jaarbeurs volgende week.

• Nickjoris2008
  • Registratie: Maart 2024
  • Nu online
Goede morgen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blrIouETLuvYlGPyJkhEO8IRyUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0GbKgdOmN9mJGkYJhnERfgxu.png?f=fotoalbum_large.

Van deze temperaturen krijg ik mijn huis niet warm?

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Had stiekem gehoopt dat er bij de aankondiging van de Swift ook gelijk meer informatie over de thermostaat zou komen. Helaas. Nog even geduld dus.

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
Caayn schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:00:
Had stiekem gehoopt dat er bij de aankondiging van de Swift ook gelijk meer informatie over de thermostaat zou komen. Helaas. Nog even geduld dus.
Ik ga volgende week polshoogte nemen op de VSK. Naar verwachting worden daar meer innovaties getoond. Waaronder de ontwikkelingen m.b.t. Weheat Intelligence

• kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Ben wel benieuwd naar het geluid binnen van de swift. Zou toch niet zo direct aandurven.

• martinusv
  • Laatst online: 13:22
En hoe gaat de Swift om met de lucht verwerking. Aanzuigen en uitblazen vanuit hetzelfde vlak ? Hoe voorkomen ze te snelle vermenging ?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
Satefan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:50:
[...]

Zo hebben kenissen van mij hun WP (niet-Weheat) draaien. De WP draait op een stooklijn, en met automatische thermostaatkranen regelen ze de warmte in de verschillende ruimtes met aparte schemas. Ik was skeptisch in het begin, zoneren met een WP wordt over het algemeen afgeraden begrijp ik, maar bij hen lijkt het prima te werken.
Zolang je zorgt dat het grootste deel van je huis altijd open staat (beneden bijvoorbeeld) en je niet plotseling een kraan boven open draait en daarmee een sloot ijskoud water het systeem in gooit werkt het wel. Voordeel van thermostaatkranen is dat die heel geleidelijk open en sluiten en dus is de invloed op de retour niet zo groot waar een WP op regelt. Oftewel instellen boven op een constante temperatuur met thermostaatkranen werkt niet slecht is mijn ervaring hier ook. Niet eerst 16 graden laten worden en dan ineens alle thermostaatkranen opendraaien dus.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:42
MotorBeast schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:14:
[...]
Zolang je zorgt dat het grootste deel van je huis altijd open staat (beneden bijvoorbeeld) en je niet plotseling een kraan boven open draait en daarmee een sloot ijskoud water het systeem in gooit werkt het wel. Voordeel van thermostaatkranen is dat die heel geleidelijk open en sluiten en dus is de invloed op de retour niet zo groot waar een WP op regelt. Oftewel instellen boven op een constante temperatuur met thermostaatkranen werkt niet slecht is mijn ervaring hier ook. Niet eerst 16 graden laten worden en dan ineens alle thermostaatkranen opendraaien dus.
Meer als berpering voor de te bereiken themperatuur dus ? Ik overweeg boven 4 nieuwe radiatoren* + thermostaatkranen. Het wordt er nl of niet warm genoeg, of te warm.

*Hoewel ik onlanks op een website met fancoils, van een niet nader te noemen aanbieder, stuitte...

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Nickjoris2008 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:56:
Goede morgen [Afbeelding].

Wat meer info zou welkom zijn als je wilt dat mensen je hier van goede adviezen gaan voorzien.
Tevens draait je warmtepomp niet op maximaal vermogen, wellicht gelimiteerd door je sound slider? Dat zou al eens stap 1 kunnen zijn om even wat meer vermogen je woning in te krijgen.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:41
orillion schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:04:
[...]

Ja, anders heb je bijv 3x per dag de “opstartkosten” van het SWW circuit warm maken voordat daadwerkelijk de inhoud van het vat gaat opwarmen. Iemand heeft eerder in dit topic berekend hoeveel kWh dat ongeveer is.
Klopt. En de warmtepomp draait vaak wat harder om de hoge temperaturen te kunnen maken. Ik doe het midden overdag tussen 13-15 uur. Meeste zonnepanelenopbrengst, grootste kans dat het in huis niet afkoelt (door zoninstraling) en ik ben vaak dan niet thuis, dus ook geen extra geluid.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Nickjoris2008
  • Nu online
Aan Razer,

De woud slider staat maar een streepje terug,zal deze is op max zetten.
Wat voor info wil je nog meer hebben eventueel

• Pr088
Nickjoris2008 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:56:
Goede morgen [Afbeelding].

Laat eens een grafiek zien van de afgelopen 24 uur, met watertemp in, uit, compressorsnelheid etc. Draai je op Open Therm (OT) of een stooklijn?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Nickjoris2008
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAOViIudBdK4XbD3uXgFvTHQzBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y0xuRdTgJ07bnZwoDbdYzilx.png?f=fotoalbum_large

Draai op open term. De sound slider staat nu max

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nickjoris2008 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:31:
[Afbeelding]

Draai op open term. De sound slider staat nu max
je ziet dat er een steeds hogere watertemperatuur gevraagd wordt, maar er staat waarschijnlijk een maximum ingesteld. Ook zie je een ruim verschil tussen temperatuur uit en huis in. Hoe verwarm je? Ik zie ook schakelmomenten van de thermostaat; als je naar stooklijn gaat, wat dan?

Wise enough to play the fool

• Nickjoris2008
  • Nu online
Ik stook overdag 20 08.00-22.30
22.30-08.00 19,5

Het kan zijn dat later op de dag de openhaard aan gaat
Ik zie nu ook dat de temperaturen wat oplopen
Wat is de max uitgaande wp?

• Nickjoris2008
  • Nu online
Ik bedoel wat is de max uitgaande temp bij verwarmen

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:06
Het beste werkt 1 constante temperatuur.

• Pr088
Nickjoris2008 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:23:
Aan Razer,

De woud slider staat maar een streepje terug,zal deze is op max zetten.
Wat voor info wil je nog meer hebben eventueel
En heb je nog wat meer context? Kreeg je het eerdere weken wel warm, bijvoorbeeld begin januari 2026, toen het -5 was? Wat voor afgiftesysteem heb je? Vloerverwarming of radiatoren?

En wat doet de warmtepomp nu je de geluidsinstellingen hebt uitgezet? Gaat ie naar 90 of 100%?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nickjoris2008 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:42:
Ik stook overdag 20 08.00-22.30
22.30-08.00 19,5

Het kan zijn dat later op de dag de openhaard aan gaat
Ik zie nu ook dat de temperaturen wat oplopen
Wat is de max uitgaande wp?
hoe verwarm je: welk afgiftesysteem? Heb je radiatoren of vloerverwarming? Welke verdelers? Waterzijdig ingeregeld?

op welke maximum temperatuur heeft je installateur het systeem ingesteld?

wat maakt dat er een groot verschil is tussen temperatuur uit en huis in?
Heb je een buffervat? Parallel of serie?
op hoeveel druk staat je systeem?

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 26-01-2026 14:35 ]

Wise enough to play the fool

• Nickjoris2008
  • Nu online
Ik heb vloerverwarming van Warp 2 units een van 8 groep en een van 7 groep ongeveer 110 vierkante meters
Boven 6 lt verwarmingen.units zijn open aangesloten.
Wp met extra pomp en buffer vat 50 l. Parralel aangesloten
Het temp verschil tussen huis in en temp uit komt omdat er ongeveer 5 meter tussen zit alhoewel extra geïsoleerd buiten
Ik moet het na vragen van die max temp maar ik geloof dat we hier over hebben gesproken en dat het 50 graden is (-5 door Weheat)

Compressor loopt nu op 99%

• Nickjoris2008
  • Nu online
De druk is ongeveer 2 bar

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@Nickjoris2008
Is de boel recent bij je geïnstalleerd ?
Want dan kun je natuurlijk ook bij je installateur aankloppen.

Daarnaast zou het mooi /handig zijn als je wat fotos kunt plaatsen.
In ieder geval lijkt mij het verschil tussen WP uit en huis in wel heel groot, daar zit bij mij 1 graad verschil in, en een 10 meter leidingwerk (buiten, geïsoleerd).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Het valt mij op dat de drukmeter onder warmtepomp telkens wat terug valt. Ik heb deze nu in 1,5 week al meermaals weer bijgevuld tot 2 bar. Iemand enig idee wat hier de reden van kan zijn? Is dit normaal? Het valt mij op dat er ook met regelmaat water in de afvoer gaat.

• JessicavdH
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:48

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

GvNL schreef op maandag 26 januari 2026 @ 00:16:
[...]

Bij een dynamisch contract na. Ik dit wel goed begrijpen. Ik heb zelf echter een vast contract zonder zonnepanelen. Is dat het dan nog zinvol om een handmatig schema te gebruiken voor SWW?
De COP is meestal in de middag het hoogst omdat de temperatuur dan het hoogst is. Dus minder stroomverbruik. Lijkt me ook een goede reden.

Jaren_30_huis_gasloos

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Meer informatie over de Swift https://www.bouweninstall...zinkt-in-het-schuine-dak/
Het monoblock levert een vermogen van 5 kW tot -10 graden en maakt gebruik van koudemiddel R290 (propaan). Het breedste stuk is iets minder dan tachtig centimeter en je kunt de warmtepomp met twee man tillen, daardoor kan de Swift met gemak via de voordeur naar binnen en zo de trap op naar boven. Je hoeft dus geen kraan in te zetten, al blijft dat vooral bij grote projecten natuurlijk altijd een optie. Eerst wordt een frame onder de juiste hellingshoek in de opening in het dak van één bij één meter geplaatst. Daar wordt de warmtepomp vervolgens als één unit ingehangen. Het geheel is af-fabriek waterdicht.

[ Voor 7% gewijzigd door Voogel op 26-01-2026 15:13 ]

7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896

• Fresnel
  • Laatst online: 15:47
CV ketel in Hybrideopstelling lijkt 'niks' te doen bij warmtevraag.
Mijn Sparrow P60 is een Hybride samen met een Remeha Quinta 28C met boosted radiatoren.
Ik heb het idee dat de CV ondersteuning bij defrost of hulpverwarming nog nooit goed gewerkt heeft. Wie met kennis of een vergelijkbaar systeem kan hier wat zonnigs over zeggen?
Normaal wordt bijna nooit CV ondersteuning gevraagd. Slechts een enkele keer bij defrost of wanneer ik als test een zeer hoge temperatuur vraag bij de laagste geluidsniveua's van de Sparrow.
De CV slaat dan wel even aan bij vraag maar is nooit langer dan 5 minuten aangeweest, ook al blijft de status in de grafiek wel aan staan.
Zie onderstaand voorbeeld van vannacht. om 00h02 gaat de CV status aan en die blijft een uur of 7 hoog. Maar er zijn slechts 5 korte momenten dat de CV aan gaat (2 in beeld). Een minimaal piekje in de temperatuur-huis-in en dat was het. Dat kan niet goed zijn toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSR3CPqdK2xvhx1dC5Pg2EigABA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GE6CEC23funJPWZOs4xK3Xho.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zou een langere periode verwachten, bijvoorbeeld 15-20 minuten tot de gevraagde watertemperatuur bereikt is (of 3 graden er boven) waarna ook de CV-vraag weer uit zou moeten gaan.
Klopt mijn constatering dat mijn systeem niet goed is?
Hoe moet ik verder?

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
TMasterT schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:47:
Ik heb een vraag over het gedrag van mijn BB P80 mbt het opwarmen van water in de boiler. Ik had gisterenavond en vannacht 3 defrosts. En tijdens de defrosts daalt de temperatuur onderin de boiler. Daardoor was vanochtend, vlak voor het douchen van het gezin, de ondertemperatuur gedaald tot 35 graden. De boven temperatuur was wel nog 53,3 graden. Maar het warm water was vrij snel "op" tijdens het douchen.

Ik vermoed dat er tijdens de defrosts warm water uit de boiler gebuikt wordt, maar is dat dan zoveel dat de temperatuur zo veel daalt?
Ik vermoed ook dat de boiler opwarming getriggerd wordt door de bovensensor, en wellicht als de ondersensor nog lager is. Zijn deze waardes in te stellen?

Herkennen jullie dit gedrag?

[Afbeelding]
Ik heb nog nooit gehad dat de BB80 de warmte uit de boiler gebruikt om te defrosten. Echt nog nooit. Alleen gebruik sww zorgt voor een daling van de temperatuur (sensor boven).

Zijn er meer mensen waar een defrost impact heeft op de temp van het sww?

Homevolt dashboard

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:42
Fresnel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:14:
De CV slaat dan wel even aan bij vraag maar is nooit langer dan 5 minuten aangeweest, ook al blijft de status in de grafiek wel aan staan.
Volgens mij stuurt de binneunit alleen een soort van verzoek naar de CV om aan te gaan. Bij mij stond hij doodleuk uren op 'aan' terwijl ik vorig jaar al de CV afgekoppeld en verwijderd had...

Dus dan zou ik het eigenlijk in de CV zelf zoeken. De Weheat Binneunit doet alleen aan/uit volgens mij dus daar moet de CV wel op reageren. m.a.w. zit de binnenunit op de klemmen voor aan/uit ? Schijnt per merk te verschillen...

• Fresnel
  • Laatst online: 15:47
Jpiek schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:35:
[...]

Volgens mij stuurt de binneunit alleen een soort van verzoek naar de CV om aan te gaan. Bij mij stond hij doodleuk uren op 'aan' terwijl ik vorig jaar al de CV afgekoppeld en verwijderd had...

Dus dan zou ik het eigenlijk in de CV zelf zoeken. De Weheat Binneunit doet alleen aan/uit volgens mij dus daar moet de CV wel op reageren. m.a.w. zit de binnenunit op de klemmen voor aan/uit ? Schijnt per merk te verschillen...
Mee eens, de Sparrow vraagt aan de CV om bij te springen. Dat komt ook aan gezien de (korte) poging. Communicatie is dus in orde. Maar ik neem aan dat de installateur die een WP plaatst bij een perfect werkende CV er voor moet zorgen dat ook juist de hybride functie goed aanwezig is. De installateur reageert echter niet laat staan dat hij me kan bevestigen dat dit niet zo is als het hoort. Die bevestiging zoek ik nu eigenlijk...
Heb dit afgelopen februari al aangekaart bij de leverancier en denk dat het komt omdat er geen keerkleppen zijn toegevoegd, maar zekr weten doe ik het niet.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
Gies123 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:29:
[...]

Ik heb nog nooit gehad dat de BB80 de warmte uit de boiler gebruikt om te defrosten. Echt nog nooit. Alleen gebruik sww zorgt voor een daling van de temperatuur (sensor boven).

Zijn er meer mensen waar een defrost impact heeft op de temp van het sww?
Ik zou het me voor kunnen stellen als het water in het CV circuit onder de 25 graden is, dat schijnt niet genoeg te zijn om een beetje vlot te kunnen defrosten. Het lijkt me alleen dat niemand nu een CV watertemperatuur heeft die zo laag is als het buiten onder de 4 graden is.

Wat was je CV water temperatuur toen @TMasterT? Of is het een nieuwe installatie en zit er iets heel raar aangesloten misschien? Dan zijn wat foto's van de leidingen wel handig.

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Jpiek schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:33:
[...]
*Hoewel ik onlanks op een website met fancoils, van een niet nader te noemen aanbieder, stuitte...
Volgende week op de VSK zou Weheat ook eigen fancoils moeten presenteren. Daar wacht ik nog even op.

• Nickjoris2008
  • Nu online
Ik ga morgen even wat foto,s op het dak maken voor vandaag ieder bedankt voor de adviessnelheid ik heb er nu weer een beetje vertrouwen in.

Groet Willem

• Stefannn
  • Nu online
Fresnel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:47:
[...]

Mee eens, de Sparrow vraagt aan de CV om bij te springen. Dat komt ook aan gezien de (korte) poging. Communicatie is dus in orde. Maar ik neem aan dat de installateur die een WP plaatst bij een perfect werkende CV er voor moet zorgen dat ook juist de hybride functie goed aanwezig is. De installateur reageert echter niet laat staan dat hij me kan bevestigen dat dit niet zo is als het hoort. Die bevestiging zoek ik nu eigenlijk...
Heb dit afgelopen februari al aangekaart bij de leverancier en denk dat het komt omdat er geen keerkleppen zijn toegevoegd, maar zekr weten doe ik het niet.
Ik ben toevallig vorige week bij een kennis een dergelijk probleem met sparrow wezen troubleshooten.
We hebben het probleem daar gevonden:
- de CV was in parallelbedrijf aangesloten
- de circulatiepomp van de CV kon niet tegen de tegendruk van de WeHeat en bleef "hangen"
symptomen heel vergelijkbaar: hij probeert het een paar minuten en stopt ermee terwijl hij duidelijk wel "vraag" krijgt.

We hebben:
- WeHeat helemaal uitgezet -> toen werkte het wel
- circulatiepomp van de CV op 100% gezet (default was 60%, het was ook een remeha), toen werkte het ook, maar een week later niet meer. Ik gok dat de weheat een geregelde pomp heeft die met het koude weer harder is gaan draaien.

Volgens de manual wordt parallel bedrijf ook afgeraden dus helemaal verwonderlijk is het niet.

Kortom,
- ofwel je constateert zelf of je parallel versus serie hebt (NB, er moet wel 1 keerklep in ook)
- Danwel je post wat fotos en dan zullen de mensen je hier wel helpen.

Oplossing:
- kijken of het werkt met circulatiepomp van CV op 100%
- zoniet: in serie zetten.

Als dit zo is dan is dir wel een installatiefout, je kan de installateur erop aanspreken. Parallebedrijf wordt afgeraden EN als hij het dan toch had willen doen had hij het werkend op moeten leveren.

(bij die kennis gaat klagen denk ik niet lukken, het is al een jaar geleden aangelegd maar nooit zo koud geweest dat het probleem opviel)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Fresnel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:47:
[...]

Zo ziet een dag er uit bij een Flint in Hybride (die ongeveer elke 50 minuten gaat defrosten), met koude temperaturen buiten. Op zo een dag krijgt de Flint de watertemp niet meer boven de 30/31 graden, de binnenunit vraagt dan rond de 35 graden. De CV-ketel springt dan ongeveer iedere tweede defrost even aan, en geeft dan water van 35-36 graden, wat de binnenunit ook vraagt. Zodra die het water op die temperatuur heeft gaat die ook weer uit. Hier ook maximaal 5-10 minuten dat de CV dan aan is.

In de app zie je wel langer de CV-ketel aan staan, echter is dan alleen nog de pomp van de CV aan en is deze niet meer effectief warmte aan het maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyS1dIBQImDrXttpAenrVTIU1V0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wRQI1o3dyLV3k1zMVJJQU3gj.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 171 172 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.