Fresnel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:47:
[...]
Mee eens, de Sparrow vraagt aan de CV om bij te springen. Dat komt ook aan gezien de (korte) poging. Communicatie is dus in orde. Maar ik neem aan dat de installateur die een WP plaatst bij een perfect werkende CV er voor moet zorgen dat ook juist de hybride functie goed aanwezig is. De installateur reageert echter niet laat staan dat hij me kan bevestigen dat dit niet zo is als het hoort. Die bevestiging zoek ik nu eigenlijk...
Heb dit afgelopen februari al aangekaart bij de leverancier en denk dat het komt omdat er geen keerkleppen zijn toegevoegd, maar zekr weten doe ik het niet.
Ik ben toevallig vorige week bij een kennis een dergelijk probleem met sparrow wezen troubleshooten.
We hebben het probleem daar gevonden:
- de CV was in parallelbedrijf aangesloten
- de circulatiepomp van de CV kon niet tegen de tegendruk van de WeHeat en bleef "hangen"
symptomen heel vergelijkbaar: hij probeert het een paar minuten en stopt ermee terwijl hij duidelijk wel "vraag" krijgt.
We hebben:
- WeHeat helemaal uitgezet -> toen werkte het wel
- circulatiepomp van de CV op 100% gezet (default was 60%, het was ook een remeha), toen werkte het ook, maar een week later niet meer. Ik gok dat de weheat een geregelde pomp heeft die met het koude weer harder is gaan draaien.
Volgens de manual wordt parallel bedrijf ook afgeraden dus helemaal verwonderlijk is het niet.
Kortom,
- ofwel je constateert zelf of je parallel versus serie hebt (NB, er moet wel 1 keerklep in ook)
- Danwel je post wat fotos en dan zullen de mensen je hier wel helpen.
Oplossing:
- kijken of het werkt met circulatiepomp van CV op 100%
- zoniet: in serie zetten.
Als dit zo is dan is dir wel een installatiefout, je kan de installateur erop aanspreken. Parallebedrijf wordt afgeraden EN als hij het dan toch had willen doen had hij het werkend op moeten leveren.
(bij die kennis gaat klagen denk ik niet lukken, het is al een jaar geleden aangelegd maar nooit zo koud geweest dat het probleem opviel)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV