• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-02 12:03
GvNL schreef op maandag 26 januari 2026 @ 00:16:
[...]

Bij een dynamisch contract na. Ik dit wel goed begrijpen. Ik heb zelf echter een vast contract zonder zonnepanelen. Is dat het dan nog zinvol om een handmatig schema te gebruiken voor SWW?
Naar mijn mening wel.
Door middels de SWW programmeer functie de hysterese te verhogen van standaard ongeveer 3 naar bv 10gr zul je de opstartverliezen aanzienlijk verkleinen.
zie martinusv in "Weheat warmtepompen"

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Staat er ook al ergens vermeld welk vermogen de Swift heeft (vergeleken met hun eigen naamgeving P40/P60/P80)?

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-03 22:56
Aeien schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:38:
@Satefan
Dank je. Was er ook geen combi thermostaat + stooklijn optie? Thermostaat zorgt voor afslaan bij doorschieten (bijv zonnige dag), stooklijn de geleverde temp?

En hoe pak je het bij stooklijn aan met ruimtes die wisselend gebruikt worden?
Bijv wel lekker rond bedtijd iets meer warmte te hebben bij de kinderkamers, maar overdag niet.
Zet je dan bijv heatmeisters aan/uit, zodat je dan net wat meer warmte afgifte hebt bij zelfde aanvoer temp?
Zo hebben kenissen van mij hun WP (niet-Weheat) draaien. De WP draait op een stooklijn, en met automatische thermostaatkranen regelen ze de warmte in de verschillende ruimtes met aparte schemas. Ik was skeptisch in het begin, zoneren met een WP wordt over het algemeen afgeraden begrijp ik, maar bij hen lijkt het prima te werken.

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:05
phYzar schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:50:
Staat er ook al ergens vermeld welk vermogen de Swift heeft (vergeleken met hun eigen naamgeving P40/P60/P80)?
De Swift komt in 4 tot 6 kW hybride (all-electric ready) en volledig elektrische variant, en mikt vooral op rijwoningen. Het toestel heeft net als de andere monoblocks koudemiddel propaan (R290). Bron: https://www.installatie.n...tepomp-als-velux-dakraam/

Wil je hem LIVE zien? Bezoek dan de VSK beurs in de jaarbeurs volgende week.

• Nickjoris2008
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 01-03 11:37
Goede morgen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blrIouETLuvYlGPyJkhEO8IRyUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0GbKgdOmN9mJGkYJhnERfgxu.png?f=fotoalbum_large.

Van deze temperaturen krijg ik mijn huis niet warm?

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Had stiekem gehoopt dat er bij de aankondiging van de Swift ook gelijk meer informatie over de thermostaat zou komen. Helaas. Nog even geduld dus.

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:05
Caayn schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:00:
Had stiekem gehoopt dat er bij de aankondiging van de Swift ook gelijk meer informatie over de thermostaat zou komen. Helaas. Nog even geduld dus.
Ik ga volgende week polshoogte nemen op de VSK. Naar verwachting worden daar meer innovaties getoond. Waaronder de ontwikkelingen m.b.t. Weheat Intelligence

• kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:06
Ben wel benieuwd naar het geluid binnen van de swift. Zou toch niet zo direct aandurven.

• martinusv
  • Laatst online: 09-02 12:03
En hoe gaat de Swift om met de lucht verwerking. Aanzuigen en uitblazen vanuit hetzelfde vlak ? Hoe voorkomen ze te snelle vermenging ?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:34
Satefan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:50:
[...]

Zo hebben kenissen van mij hun WP (niet-Weheat) draaien. De WP draait op een stooklijn, en met automatische thermostaatkranen regelen ze de warmte in de verschillende ruimtes met aparte schemas. Ik was skeptisch in het begin, zoneren met een WP wordt over het algemeen afgeraden begrijp ik, maar bij hen lijkt het prima te werken.
Zolang je zorgt dat het grootste deel van je huis altijd open staat (beneden bijvoorbeeld) en je niet plotseling een kraan boven open draait en daarmee een sloot ijskoud water het systeem in gooit werkt het wel. Voordeel van thermostaatkranen is dat die heel geleidelijk open en sluiten en dus is de invloed op de retour niet zo groot waar een WP op regelt. Oftewel instellen boven op een constante temperatuur met thermostaatkranen werkt niet slecht is mijn ervaring hier ook. Niet eerst 16 graden laten worden en dan ineens alle thermostaatkranen opendraaien dus.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:46
MotorBeast schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:14:
[...]
Zolang je zorgt dat het grootste deel van je huis altijd open staat (beneden bijvoorbeeld) en je niet plotseling een kraan boven open draait en daarmee een sloot ijskoud water het systeem in gooit werkt het wel. Voordeel van thermostaatkranen is dat die heel geleidelijk open en sluiten en dus is de invloed op de retour niet zo groot waar een WP op regelt. Oftewel instellen boven op een constante temperatuur met thermostaatkranen werkt niet slecht is mijn ervaring hier ook. Niet eerst 16 graden laten worden en dan ineens alle thermostaatkranen opendraaien dus.
Meer als berpering voor de te bereiken themperatuur dus ? Ik overweeg boven 4 nieuwe radiatoren* + thermostaatkranen. Het wordt er nl of niet warm genoeg, of te warm.

*Hoewel ik onlanks op een website met fancoils, van een niet nader te noemen aanbieder, stuitte...

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:34
Nickjoris2008 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:56:
Goede morgen [Afbeelding].

Wat meer info zou welkom zijn als je wilt dat mensen je hier van goede adviezen gaan voorzien.
Tevens draait je warmtepomp niet op maximaal vermogen, wellicht gelimiteerd door je sound slider? Dat zou al eens stap 1 kunnen zijn om even wat meer vermogen je woning in te krijgen.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:43
orillion schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:04:
[...]

Ja, anders heb je bijv 3x per dag de “opstartkosten” van het SWW circuit warm maken voordat daadwerkelijk de inhoud van het vat gaat opwarmen. Iemand heeft eerder in dit topic berekend hoeveel kWh dat ongeveer is.
Klopt. En de warmtepomp draait vaak wat harder om de hoge temperaturen te kunnen maken. Ik doe het midden overdag tussen 13-15 uur. Meeste zonnepanelenopbrengst, grootste kans dat het in huis niet afkoelt (door zoninstraling) en ik ben vaak dan niet thuis, dus ook geen extra geluid.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Nickjoris2008
Aan Razer,

De woud slider staat maar een streepje terug,zal deze is op max zetten.
Wat voor info wil je nog meer hebben eventueel

• Pr088
Nickjoris2008 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:56:
Goede morgen [Afbeelding].

Laat eens een grafiek zien van de afgelopen 24 uur, met watertemp in, uit, compressorsnelheid etc. Draai je op Open Therm (OT) of een stooklijn?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Nickjoris2008
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAOViIudBdK4XbD3uXgFvTHQzBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y0xuRdTgJ07bnZwoDbdYzilx.png?f=fotoalbum_large

Draai op open term. De sound slider staat nu max

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nickjoris2008 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:31:
[Afbeelding]

Draai op open term. De sound slider staat nu max
je ziet dat er een steeds hogere watertemperatuur gevraagd wordt, maar er staat waarschijnlijk een maximum ingesteld. Ook zie je een ruim verschil tussen temperatuur uit en huis in. Hoe verwarm je? Ik zie ook schakelmomenten van de thermostaat; als je naar stooklijn gaat, wat dan?

Wise enough to play the fool

• Nickjoris2008
Ik stook overdag 20 08.00-22.30
22.30-08.00 19,5

Het kan zijn dat later op de dag de openhaard aan gaat
Ik zie nu ook dat de temperaturen wat oplopen
Wat is de max uitgaande wp?

• Nickjoris2008
Ik bedoel wat is de max uitgaande temp bij verwarmen

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:00
Het beste werkt 1 constante temperatuur.

• Pr088
Nickjoris2008 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:23:
Aan Razer,

De woud slider staat maar een streepje terug,zal deze is op max zetten.
Wat voor info wil je nog meer hebben eventueel
En heb je nog wat meer context? Kreeg je het eerdere weken wel warm, bijvoorbeeld begin januari 2026, toen het -5 was? Wat voor afgiftesysteem heb je? Vloerverwarming of radiatoren?

En wat doet de warmtepomp nu je de geluidsinstellingen hebt uitgezet? Gaat ie naar 90 of 100%?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nickjoris2008 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:42:
Ik stook overdag 20 08.00-22.30
22.30-08.00 19,5

Het kan zijn dat later op de dag de openhaard aan gaat
Ik zie nu ook dat de temperaturen wat oplopen
Wat is de max uitgaande wp?
hoe verwarm je: welk afgiftesysteem? Heb je radiatoren of vloerverwarming? Welke verdelers? Waterzijdig ingeregeld?

op welke maximum temperatuur heeft je installateur het systeem ingesteld?

wat maakt dat er een groot verschil is tussen temperatuur uit en huis in?
Heb je een buffervat? Parallel of serie?
op hoeveel druk staat je systeem?

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 26-01-2026 14:35 ]

• Nickjoris2008
Ik heb vloerverwarming van Warp 2 units een van 8 groep en een van 7 groep ongeveer 110 vierkante meters
Boven 6 lt verwarmingen.units zijn open aangesloten.
Wp met extra pomp en buffer vat 50 l. Parralel aangesloten
Het temp verschil tussen huis in en temp uit komt omdat er ongeveer 5 meter tussen zit alhoewel extra geïsoleerd buiten
Ik moet het na vragen van die max temp maar ik geloof dat we hier over hebben gesproken en dat het 50 graden is (-5 door Weheat)

Compressor loopt nu op 99%

• Nickjoris2008
De druk is ongeveer 2 bar

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@Nickjoris2008
Is de boel recent bij je geïnstalleerd ?
Want dan kun je natuurlijk ook bij je installateur aankloppen.

Daarnaast zou het mooi /handig zijn als je wat fotos kunt plaatsen.
In ieder geval lijkt mij het verschil tussen WP uit en huis in wel heel groot, daar zit bij mij 1 graad verschil in, en een 10 meter leidingwerk (buiten, geïsoleerd).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-03 09:34
Het valt mij op dat de drukmeter onder warmtepomp telkens wat terug valt. Ik heb deze nu in 1,5 week al meermaals weer bijgevuld tot 2 bar. Iemand enig idee wat hier de reden van kan zijn? Is dit normaal? Het valt mij op dat er ook met regelmaat water in de afvoer gaat.

• JessicavdH
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

GvNL schreef op maandag 26 januari 2026 @ 00:16:
[...]

Bij een dynamisch contract na. Ik dit wel goed begrijpen. Ik heb zelf echter een vast contract zonder zonnepanelen. Is dat het dan nog zinvol om een handmatig schema te gebruiken voor SWW?
De COP is meestal in de middag het hoogst omdat de temperatuur dan het hoogst is. Dus minder stroomverbruik. Lijkt me ook een goede reden.

Jaren_30_huis_gasloos

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Meer informatie over de Swift https://www.bouweninstall...zinkt-in-het-schuine-dak/
Het monoblock levert een vermogen van 5 kW tot -10 graden en maakt gebruik van koudemiddel R290 (propaan). Het breedste stuk is iets minder dan tachtig centimeter en je kunt de warmtepomp met twee man tillen, daardoor kan de Swift met gemak via de voordeur naar binnen en zo de trap op naar boven. Je hoeft dus geen kraan in te zetten, al blijft dat vooral bij grote projecten natuurlijk altijd een optie. Eerst wordt een frame onder de juiste hellingshoek in de opening in het dak van één bij één meter geplaatst. Daar wordt de warmtepomp vervolgens als één unit ingehangen. Het geheel is af-fabriek waterdicht.

[ Voor 7% gewijzigd door Voogel op 26-01-2026 15:13 ]

7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896

• Fresnel
  • Laatst online: 09-03 11:22
CV ketel in Hybrideopstelling lijkt 'niks' te doen bij warmtevraag.
Mijn Sparrow P60 is een Hybride samen met een Remeha Quinta 28C met boosted radiatoren.
Ik heb het idee dat de CV ondersteuning bij defrost of hulpverwarming nog nooit goed gewerkt heeft. Wie met kennis of een vergelijkbaar systeem kan hier wat zonnigs over zeggen?
Normaal wordt bijna nooit CV ondersteuning gevraagd. Slechts een enkele keer bij defrost of wanneer ik als test een zeer hoge temperatuur vraag bij de laagste geluidsniveua's van de Sparrow.
De CV slaat dan wel even aan bij vraag maar is nooit langer dan 5 minuten aangeweest, ook al blijft de status in de grafiek wel aan staan.
Zie onderstaand voorbeeld van vannacht. om 00h02 gaat de CV status aan en die blijft een uur of 7 hoog. Maar er zijn slechts 5 korte momenten dat de CV aan gaat (2 in beeld). Een minimaal piekje in de temperatuur-huis-in en dat was het. Dat kan niet goed zijn toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSR3CPqdK2xvhx1dC5Pg2EigABA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GE6CEC23funJPWZOs4xK3Xho.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zou een langere periode verwachten, bijvoorbeeld 15-20 minuten tot de gevraagde watertemperatuur bereikt is (of 3 graden er boven) waarna ook de CV-vraag weer uit zou moeten gaan.
Klopt mijn constatering dat mijn systeem niet goed is?
Hoe moet ik verder?

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
TMasterT schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:47:
Ik heb een vraag over het gedrag van mijn BB P80 mbt het opwarmen van water in de boiler. Ik had gisterenavond en vannacht 3 defrosts. En tijdens de defrosts daalt de temperatuur onderin de boiler. Daardoor was vanochtend, vlak voor het douchen van het gezin, de ondertemperatuur gedaald tot 35 graden. De boven temperatuur was wel nog 53,3 graden. Maar het warm water was vrij snel "op" tijdens het douchen.

Ik vermoed dat er tijdens de defrosts warm water uit de boiler gebuikt wordt, maar is dat dan zoveel dat de temperatuur zo veel daalt?
Ik vermoed ook dat de boiler opwarming getriggerd wordt door de bovensensor, en wellicht als de ondersensor nog lager is. Zijn deze waardes in te stellen?

Herkennen jullie dit gedrag?

[Afbeelding]
Ik heb nog nooit gehad dat de BB80 de warmte uit de boiler gebruikt om te defrosten. Echt nog nooit. Alleen gebruik sww zorgt voor een daling van de temperatuur (sensor boven).

Zijn er meer mensen waar een defrost impact heeft op de temp van het sww?

Homevolt dashboard

• Jpiek
Fresnel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:14:
De CV slaat dan wel even aan bij vraag maar is nooit langer dan 5 minuten aangeweest, ook al blijft de status in de grafiek wel aan staan.
Volgens mij stuurt de binneunit alleen een soort van verzoek naar de CV om aan te gaan. Bij mij stond hij doodleuk uren op 'aan' terwijl ik vorig jaar al de CV afgekoppeld en verwijderd had...

Dus dan zou ik het eigenlijk in de CV zelf zoeken. De Weheat Binneunit doet alleen aan/uit volgens mij dus daar moet de CV wel op reageren. m.a.w. zit de binnenunit op de klemmen voor aan/uit ? Schijnt per merk te verschillen...

• Fresnel
Jpiek schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:35:
[...]

Volgens mij stuurt de binneunit alleen een soort van verzoek naar de CV om aan te gaan. Bij mij stond hij doodleuk uren op 'aan' terwijl ik vorig jaar al de CV afgekoppeld en verwijderd had...

Dus dan zou ik het eigenlijk in de CV zelf zoeken. De Weheat Binneunit doet alleen aan/uit volgens mij dus daar moet de CV wel op reageren. m.a.w. zit de binnenunit op de klemmen voor aan/uit ? Schijnt per merk te verschillen...
Mee eens, de Sparrow vraagt aan de CV om bij te springen. Dat komt ook aan gezien de (korte) poging. Communicatie is dus in orde. Maar ik neem aan dat de installateur die een WP plaatst bij een perfect werkende CV er voor moet zorgen dat ook juist de hybride functie goed aanwezig is. De installateur reageert echter niet laat staan dat hij me kan bevestigen dat dit niet zo is als het hoort. Die bevestiging zoek ik nu eigenlijk...
Heb dit afgelopen februari al aangekaart bij de leverancier en denk dat het komt omdat er geen keerkleppen zijn toegevoegd, maar zekr weten doe ik het niet.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:29
Gies123 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:29:
[...]

Ik heb nog nooit gehad dat de BB80 de warmte uit de boiler gebruikt om te defrosten. Echt nog nooit. Alleen gebruik sww zorgt voor een daling van de temperatuur (sensor boven).

Ik zou het me voor kunnen stellen als het water in het CV circuit onder de 25 graden is, dat schijnt niet genoeg te zijn om een beetje vlot te kunnen defrosten. Het lijkt me alleen dat niemand nu een CV watertemperatuur heeft die zo laag is als het buiten onder de 4 graden is.

Wat was je CV water temperatuur toen @TMasterT? Of is het een nieuwe installatie en zit er iets heel raar aangesloten misschien? Dan zijn wat foto's van de leidingen wel handig.

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Jpiek schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:33:
[...]
*Hoewel ik onlanks op een website met fancoils, van een niet nader te noemen aanbieder, stuitte...
Volgende week op de VSK zou Weheat ook eigen fancoils moeten presenteren. Daar wacht ik nog even op.

• Nickjoris2008
Ik ga morgen even wat foto,s op het dak maken voor vandaag ieder bedankt voor de adviessnelheid ik heb er nu weer een beetje vertrouwen in.

Groet Willem

• Stefannn
  • Nu online
Fresnel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:47:
[...]

Mee eens, de Sparrow vraagt aan de CV om bij te springen. Dat komt ook aan gezien de (korte) poging. Communicatie is dus in orde. Maar ik neem aan dat de installateur die een WP plaatst bij een perfect werkende CV er voor moet zorgen dat ook juist de hybride functie goed aanwezig is. De installateur reageert echter niet laat staan dat hij me kan bevestigen dat dit niet zo is als het hoort. Die bevestiging zoek ik nu eigenlijk...
Heb dit afgelopen februari al aangekaart bij de leverancier en denk dat het komt omdat er geen keerkleppen zijn toegevoegd, maar zekr weten doe ik het niet.
Ik ben toevallig vorige week bij een kennis een dergelijk probleem met sparrow wezen troubleshooten.
We hebben het probleem daar gevonden:
- de CV was in parallelbedrijf aangesloten
- de circulatiepomp van de CV kon niet tegen de tegendruk van de WeHeat en bleef "hangen"
symptomen heel vergelijkbaar: hij probeert het een paar minuten en stopt ermee terwijl hij duidelijk wel "vraag" krijgt.

We hebben:
- WeHeat helemaal uitgezet -> toen werkte het wel
- circulatiepomp van de CV op 100% gezet (default was 60%, het was ook een remeha), toen werkte het ook, maar een week later niet meer. Ik gok dat de weheat een geregelde pomp heeft die met het koude weer harder is gaan draaien.

Volgens de manual wordt parallel bedrijf ook afgeraden dus helemaal verwonderlijk is het niet.

Kortom,
- ofwel je constateert zelf of je parallel versus serie hebt (NB, er moet wel 1 keerklep in ook)
- Danwel je post wat fotos en dan zullen de mensen je hier wel helpen.

Oplossing:
- kijken of het werkt met circulatiepomp van CV op 100%
- zoniet: in serie zetten.

Als dit zo is dan is dir wel een installatiefout, je kan de installateur erop aanspreken. Parallebedrijf wordt afgeraden EN als hij het dan toch had willen doen had hij het werkend op moeten leveren.

(bij die kennis gaat klagen denk ik niet lukken, het is al een jaar geleden aangelegd maar nooit zo koud geweest dat het probleem opviel)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:34
Fresnel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:47:
[...]

Zo ziet een dag er uit bij een Flint in Hybride (die ongeveer elke 50 minuten gaat defrosten), met koude temperaturen buiten. Op zo een dag krijgt de Flint de watertemp niet meer boven de 30/31 graden, de binnenunit vraagt dan rond de 35 graden. De CV-ketel springt dan ongeveer iedere tweede defrost even aan, en geeft dan water van 35-36 graden, wat de binnenunit ook vraagt. Zodra die het water op die temperatuur heeft gaat die ook weer uit. Hier ook maximaal 5-10 minuten dat de CV dan aan is.

In de app zie je wel langer de CV-ketel aan staan, echter is dan alleen nog de pomp van de CV aan en is deze niet meer effectief warmte aan het maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyS1dIBQImDrXttpAenrVTIU1V0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wRQI1o3dyLV3k1zMVJJQU3gj.png?f=fotoalbum_large

Hier staat de WP in serie met de CV als ik het goed heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILEajgjxxtyGD1Ld6wHkdEKrX6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vgFN0sWrSrk2D79w6jnI9AvB.avif?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Razer op 26-01-2026 16:19 ]

• jjbrrr
Ook nog even een vraag over Armaflex, ik heb nog wel wat moeite om het juiste product online te vinden.
Ik zoek naar diameter 28 mm en dikte 19 mm. Laagste prijs die ik gevonden heb is ongeveer 100 euro voor 10 meter. Kan ik beter de buisvorm kopen of een aantal m2 zelfklevend en dit dan in stroken snijden? Ik zie het product bij veel shops waar ik geen prijzen kan zien als particulier. Is dit merk voor deze prijs het waard ten opzichte van de goedkopere merken buisisolatie?

• JessicavdH
  • Nu online

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

Ik heb een vraag over het gedrag van mijn BB P80 mbt het opwarmen van water in de boiler. Ik had gisterenavond en vannacht 3 defrosts. En tijdens de defrosts daalt de temperatuur onderin de boiler. Daardoor was vanochtend, vlak voor het douchen van het gezin, de ondertemperatuur gedaald tot 35 graden. De boven temperatuur was wel nog 53,3 graden. Maar het warm water was vrij snel "op" tijdens het douchen.

Ik vermoed dat er tijdens de defrosts warm water uit de boiler gebuikt wordt, maar is dat dan zoveel dat de temperatuur zo veel daalt?

[Afbeelding]
Als ik me goed herinner hebben wij zoiets in het begin ook gehad. Toen bleken er wat pompen verkeerd om aangesloten te zijn, en dat kwam weer omdat de handleiding niet klopte of onduidelijk was.
Op dit moment (net gecheckt) hebben we dat niet meer; SWW temp wordt niet beinvloed door defrosts.

Jaren_30_huis_gasloos

• Jpiek
Sir Bacon schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:56:
[...]

Volgende week op de VSK zou Weheat ook eigen fancoils moeten presenteren. Daar wacht ik nog even op.
Hangt en beetje van de prijs af, nu zou ik ca 2000,= kwijt zijn aan de radiatoren (3000 als ik en nog een fancy 'verticale lamellen' radiator voor de hal bij doe), maar fancoils zijn, als daarmee de aanvoertemp omlaag kan, misschien beter.

Alleen moet ik dan ook in de woonkamer aan de bak, en dan vnl de convectorputten..

Dat zijn er dan al 6....

• Pr088

Ik vermoed ook dat de boiler opwarming getriggerd wordt door de bovensensor, en wellicht als de ondersensor nog lager is. Zijn deze waardes in te stellen?

Herkennen jullie dit gedrag?

[Afbeelding]
Je kunt in de app de temperatuur voor SWW instellen in een tijdsschema. Ook de hoogte. Het wordt (dacht ik) gemeten aan de bovenste sensor.

Bij een defrost zou geen water uit de SWW gehaald moeten worden, ik meen dat hier eerder in het topic ook andere Tweakers met klachten waren. Installateur bellen? Ik heb nu 4 maanden een P80, ook nooit meegemaakt dat er water uit het SWW-vat wordt gehaald. Het water moet uit je verwarmingssysteem komen, al dan niet met een serie-buffer er tussen.

• Satefan
Gies123 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:29:
[...]

Hier ook nooit. Volgens mij kan dat technisch gezien ook niet? Het SWW wordt middels een warmtewisselaar (de spiraal in het vat) opgewarmd. De enige manier waarop dit er uit kan is via een warmwaterkraan.

Wat nog zou kunnen, is dat er tijdens een defrost water door de spiraal van het SWW vat gepompt wordt tbv sd defrost. Dan zou dus tijdens een defrost de SWW circulatiepomp actief moeten zijn. Als ik naar de defrost van vanmorgen kijk, dan zie ik dat de CV circulatiepomp actief was, en niet de SWW pomp.

Kortom, defrosts gebruiken (bij een correcte installatie) niet het SWW als warmtebron. Denk ik.

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-03 12:54
Wat zijn jullie ervaringen met geluid van de leidingen, of het water daarin.
Bij mij zouden de leidingen in de kruipruimte onder de houten balken bevestigd kunnen worden.
Ik stel me voor dat je dan b.v. de leidingen incl isolatie in een dikkere beugel (50 mm of zo) aan de balken bevestigd.
Wat zijn de praktijk ervaringen?

• jjbrrr
STIMPPYYY schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:15:
[...]

Bypass is nutteloos. Open verdeler heb je toch? 0.7 ipv 1.0 haal je dus met alle groepen volledig open? Dus je retour is 24gr nu?
Gisteren leidingen doorgespoeld om resterende lucht weg te halen. Groepen hebben nu samen ongeveer 14.2 (7 groepen ongeveer allemaal 2 sommige net hoger) liter terwijl ze allemaal openstaan. Ligt het wellicht aan de waterleiding die reeds aanwezig was voor de cv ketel deze heeft maar een kleine diameter? Ik weet zeker als ik weer ga inregelen dat bepaalde groepen dan verder onder de 2 komen en ik het maximale debiet dus zeker niet verder omhoog ga krijgen in de huidige situatie.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:00

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• teacher

teacher

Dysgaf!

Strak!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:46
Wat ik vooral interessant vind is dat ze geluidsabsorptie materiaal gaan gebruiken van ATA mute. Dat bedrijf volg ik al een tijdje, ze beloven flinke geluidsreductie bij warmtepompen. Heel benieuwd naar de toekomstige specs.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:00
https://www.weheat.nl/inz...tepomp-voor-schuine-daken

Kernpunten van Weheat Swift:
➔ Eenvoudige kraanloze lift-in installatie van binnenuit

➔ Ruimtebehoud: geen verlies van bruikbare meters

➔ Service vriendelijk: remote monitoring en aansturing

➔ Onopvallend design, minimaal geluidsimpact

[ Voor 38% gewijzigd door Carboy54 op 26-01-2026 18:25 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• TMasterT
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-03 21:15
Dank allemaal voor de reacties. Er zit duidelijk iets niet goed. Ik ben blij dat we de inzichten in de portal hebben, en dan met de hulp van het forum kunnen we de fouten van de installateurs herstellen...
orillion schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:48:
[...]

Ik zou het me voor kunnen stellen als het water in het CV circuit onder de 25 graden is, dat schijnt niet genoeg te zijn om een beetje vlot te kunnen defrosten. Het lijkt me alleen dat niemand nu een CV watertemperatuur heeft die zo laag is als het buiten onder de 4 graden is.

Wat was je CV water temperatuur toen @TMasterT? Of is het een nieuwe installatie en zit er iets heel raar aangesloten misschien? Dan zijn wat foto's van de leidingen wel handig.
Water van het CV circuit was ruim boven de 25 graden, dus dat lijkt er niets mee te maken te hebben. Het is inderdaad een nieuwe installatie, dus daar is vast iets niet goed gegaan. Ik vermoed iets met de aansturing en niet met de leidingen. De leidingen zijn schematisch als hieronder. Het enige wat ik vreemd vind, is de aansluiting van het buffervat: hoe kan er nou de retour van de CV naar een hot water outlet gaan? Klink mij niet logisch, maar ik heb er ook geen verstand van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zU3pqC0qCHguVeIFMM3dsZDqRME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNhhIQbo5Qo0oq8nVajnORgs.jpg?f=fotoalbum_large
JessicavdH schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:25:
[...]

Als ik me goed herinner hebben wij zoiets in het begin ook gehad. Toen bleken er wat pompen verkeerd om aangesloten te zijn, en dat kwam weer omdat de handleiding niet klopte of onduidelijk was.
Op dit moment (net gecheckt) hebben we dat niet meer; SWW temp wordt niet beïnvloed door defrosts.
Bedankt. Dat lijkt inderdaad op wat wij hebben. Ik zag net bij een defrost dat de SWW pomp aan het pompen was (op de pomp zelf dus). Maar in de portal/app geeft hij aan dat de CV aan het pompen zou moeten zijn. Duidelijk iets niet goed in de aansturing.
Pr088 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:39:
[...]

Je kunt in de app de temperatuur voor SWW instellen in een tijdsschema. Ook de hoogte. Het wordt (dacht ik) gemeten aan de bovenste sensor.

Bij een defrost zou geen water uit de SWW gehaald moeten worden, ik meen dat hier eerder in het topic ook andere Tweakers met klachten waren. Installateur bellen? Ik heb nu 4 maanden een P80, ook nooit meegemaakt dat er water uit het SWW-vat wordt gehaald. Het water moet uit je verwarmingssysteem komen, al dan niet met een serie-buffer er tussen.
Dankje. Installateur komt donderdag en dan zal het vast snel opgelost zijn.
Satefan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:04:
[...]

Hier ook nooit. Volgens mij kan dat technisch gezien ook niet? Het SWW wordt middels een warmtewisselaar (de spiraal in het vat) opgewarmd. De enige manier waarop dit er uit kan is via een warmwaterkraan.

Wat nog zou kunnen, is dat er tijdens een defrost water door de spiraal van het SWW vat gepompt wordt tbv sd defrost. Dan zou dus tijdens een defrost de SWW circulatiepomp actief moeten zijn. Als ik naar de defrost van vanmorgen kijk, dan zie ik dat de CV circulatiepomp actief was, en niet de SWW pomp.

Kortom, defrosts gebruiken (bij een correcte installatie) niet het SWW als warmtebron. Denk ik.
Dat is inderdaad precies wat er gebeurt: Bij een defrost gaat fysiek de SWW pomp aan, terwijl dit de CV pomp zou moeten zijn. In de data (portal) lijkt wel alsof de CV pomp gedraaid heeft.

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qPasQ9PGTzZVCsg0xheDOQMR-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDyPGUKHrIslfNybeJMrlscy.jpg?f=fotoalbum_large

Grappig, het sneeuwt hier maar blijft niet liggen. Behalve voor de Sparrow die koude lucht blaast :)

What a fine day for Science! | Specs

• Satefan
TMasterT schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:10:
Dat is inderdaad precies wat er gebeurt: Bij een defrost gaat fysiek de SWW pomp aan, terwijl dit de CV pomp zou moeten zijn. In de data (portal) lijkt wel alsof de CV pomp gedraaid heeft.
Maar welke pomp gaat er draaien als je aan het verwarmen bent dan?

[ Voor 8% gewijzigd door Satefan op 26-01-2026 19:30 ]

• Mg4gebruiker
  • Laatst online: 09:40
Gameboy schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:07:
[...]

De boiler is een voorraad warm water, en die wordt pas opgewarmd als de temperatuur (bovenin) 3 graden onder de gewenste/ingestelde temperatuur komt.
Niet bij mijn 200 liter weheat. Gebeurt al als t boven op de ingestelde limiet zit. Het is zelfs complexer. Het kan zijn dat de Thoog 2,5 graad hoger is dan de ingestelde minimum waarde, en dat Tlaag zo lag is dat bij menging van het water de Tboven onder de minimum waarde uit komt. Dan start al een sww run. Je kunt de te lage T laag zien bij de start van de sww run. Maar T hoog is 2,4 graad boven de ingestelde waarde (40):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABfKCR3v6mVuGCFd3Q3w-f36xKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9j2R05HvDEZdr23xW5IXq81y.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ze je hem dalen onder de 40 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjsWFhHE7MVDDUC8YpMMr5KYcJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZafh3Xh0dQiC2Gu7uqsh3gY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Mg4gebruiker op 26-01-2026 19:50 ]

• Fresnel
Stefannn schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:01:
[...]

Ik ben toevallig vorige week bij een kennis een dergelijk probleem met sparrow wezen troubleshooten.
We hebben het probleem daar gevonden:
- de CV was in parallelbedrijf aangesloten
- de circulatiepomp van de CV kon niet tegen de tegendruk van de WeHeat en bleef "hangen"
symptomen heel vergelijkbaar: hij probeert het een paar minuten en stopt ermee terwijl hij duidelijk wel "vraag" krijgt.

We hebben:
- WeHeat helemaal uitgezet -> toen werkte het wel
- circulatiepomp van de CV op 100% gezet (default was 60%, het was ook een remeha), toen werkte het ook, maar een week later niet meer. Ik gok dat de weheat een geregelde pomp heeft die met het koude weer harder is gaan draaien.

Volgens de manual wordt parallel bedrijf ook afgeraden dus helemaal verwonderlijk is het niet.

Kortom,
- ofwel je constateert zelf of je parallel versus serie hebt (NB, er moet wel 1 keerklep in ook)
- Danwel je post wat fotos en dan zullen de mensen je hier wel helpen.

Oplossing:
- kijken of het werkt met circulatiepomp van CV op 100%
- zoniet: in serie zetten.

Als dit zo is dan is dir wel een installatiefout, je kan de installateur erop aanspreken. Parallebedrijf wordt afgeraden EN als hij het dan toch had willen doen had hij het werkend op moeten leveren.

(bij die kennis gaat klagen denk ik niet lukken, het is al een jaar geleden aangelegd maar nooit zo koud geweest dat het probleem opviel)
Dank voor je input.
Mijn Remehapomp staat default op 70% PWM en mag ook lager. Dat heb ik geprobeerd op aanraden van de gas-CV installateur. Maakte niet veel uit. 100% durf ik niet zonde rmeer omdat dat buiten de specs van de Remeha valt.
Pomp staat parallel. Dat wordt inderdaad afgeraden dor WeHeat! Maar dat document is waarschijnlijk van na februari 2025 toen ik mijn WP kreeg. Ombouwen zou een installateur moeten doen.
Overigens moet een installateur veel langer dan 1 jaar leveranciersgarantie geven. Dat geldt ook voor de mijne, maar ik vrees dat ik daarvoor een rechtszaak zou moeten aanspannen. Hij is kennelijk inmiddels ook geen WeHeat partner meer :-( (En ik heb nog zo mijn best gedaan een ervaren partij te vinden-hopeloos gefaald).

Overigens is de flow van de Weheat WP altijd constant. Als de CV aangaat zie ik wel even wat verstoring, daarna gaat hij weer keurig terug naar 1m3 /min. (Voor de Sparrow tenminste).

Parallel?!
Mijn gas-CV staat parallel aan de radiatoren. Hij mist dus de buffer, WP en binnenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGXP7ALVARguBPut1lQ6xhJS7LI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJR0AzOb5RhnDyjIN4BLqNZG.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben een beetje bang dat hiermee de defrost functie ook niet maximaal ondersteund wordt omdat het water misschien de korte loop kiest (CV-radiadtor-CV).

Gelukkig heb ik de CV-boost eigenlijk nauwelijks nodig gehad. Misschien laat ik alles wel zitten en gooi eind van het jaar de oude CV er uit en laat de booster in de binnenunit activeren (met een extra groep).

• Fresnel
Razer schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:03:
[...]

Zo ziet een dag er uit bij een Flint in Hybride (die ongeveer elke 50 minuten gaat defrosten), met koude temperaturen buiten. Op zo een dag krijgt de Flint de watertemp niet meer boven de 30/31 graden, de binnenunit vraagt dan rond de 35 graden. De CV-ketel springt dan ongeveer iedere tweede defrost even aan, en geeft dan water van 35-36 graden, wat de binnenunit ook vraagt. Zodra die het water op die temperatuur heeft gaat die ook weer uit. Hier ook maximaal 5-10 minuten dat de CV dan aan is.

In de app zie je wel langer de CV-ketel aan staan, echter is dan alleen nog de pomp van de CV aan en is deze niet meer effectief warmte aan het maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank je. Fijn om wat vergelijking te hebben. Ik heb ook lang getwijfeld of het misschien toch correct was dat de CV stopte, omdat de watertemp dan gelijk was aan de gevraagde temp. Maar de CV ketel sloeg af met een foutmelding dat het retourwater warmer was dan verwacht en bleef dan ook weer minstens een uur uit.

Jouw afbeelding is interessant. De CV-ketel lijkt inderdaad in serie te staan. Maar met een dikke bypass tussen ingang en uitgang. Ik -als elektronicus- zie dat als een flinke kortsluiting, maar ook in de Weheat schema's zag ik dat ergens. Vindt dat lastig te begrijpen. Het idee is kennelijk dat als de WP-pomp maar hard genoeg draait en warme CV water vanzelf 'meegezogen' wordt.

Uiteindelijk blijf ik aan het twijfelen. Moet denk ik maar op zoek moet naar een andere dealer die er wel zelf verstand van heeft en die de CV laten vervangen door een boiler. Voor mijn 2-persoons huishouden een flink kleinere investering dan een full-electric upgrade. Maar ik snap dat die er misschien ook niet op zit te wachten om de problemen van zijn collega's op te lossen...

• TMasterT
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-03 21:15
Satefan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:29:
[...]

Maar welke pomp gaat er draaien als je aan het verwarmen bent dan?
Bij het CV verwarmen loopt de CV pomp gelukkig. Wel toont de portal dan dat de SWW pomp loopt. En bij SWW net andersom. Lijkt of de sensoren verkeerd aangesloten zijn.

• Mg4gebruiker
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toch opmerkelijk dat hij het water niet op een hogere temperatuur krijgt. Mijn situatie is vast anders maar 37 graden water uit was vandaag het maximum. Toen ik één graad kamertemperatuur verschil had tussen dag en nacht ging hij tijdens de kerstdagen moeiteloos naar 40 graden.
Mijn Flint is EA en hangt op 1, 5 mtr aan de muur.

• appiejs
  • Laatst online: 20-02 05:15
Hoi,

Ik heb sinds deze zomer ook een BB p80 en aangezien ik enkele zaken vreemd vind ben ik zo op dit forum terecht gekomen.

Mbt de defrost wat ik nu lees zie ik bij mij ook terug. Defrost start, dhw bottom temp loopt terug en dhw pomp draait.
Screenshot van tijdje terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dK-aAAcpKHFjEKHFjwoMupxXHLY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kWXTcY8OO9yQJuHgknzGzqCO.png?f=fotoalbum_large

Begrijp ik nu dat dit niet goed is? Verklaart wellicht wel waarom de legionella job al heel de middag draait en niet op temperatuur komt omdat door de defrost deze terug loopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pG_on_XpeeS2NEIl86Ub3040AZI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JGBzEVBy3koNPLOV1iNmxK9F.png?f=fotoalbum_large

• Mg4gebruiker
TMasterT schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:21:
[...]

Bij het CV verwarmen loopt de CV pomp gelukkig. Wel toont de portal dan dat de SWW pomp loopt. En bij SWW net andersom. Lijkt of de sensoren verkeerd aangesloten zijn.
Precies. Twee stekkertjes....

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nickjoris2008 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:58:
Ik ga morgen even wat foto,s op het dak maken voor vandaag ieder bedankt voor de adviessnelheid ik heb er nu weer een beetje vertrouwen in.

Groet Willem
Zet hem sws eens op stooklijn ipv opentherm.

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:16
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit gebeurde bij mij ook bij OpenTherm. Nadat ik de aansturing op stooklijn heb gezet is de CV ketel niet meer bijgesprongen.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 00:03
Voor mensen met een BlackBird P80 die de flow hebben verlaagd.
Tot welke waarde? Bij ons nu tussen de 1.08 en 1.11 veelal en soms iets harder en heel sporadisch iets minder hard.
Maar we ervaren nog wat bijgeluid dus wilde de flow nog iets laten verlagen maar wat is een veilige waarde?

• Stefannn
  • Nu online
Fresnel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Dank voor je input.
Mijn Remehapomp staat default op 70% PWM en mag ook lager. Dat heb ik geprobeerd op aanraden van de gas-CV installateur. Maakte niet veel uit. 100% durf ik niet zonde rmeer omdat dat buiten de specs van de Remeha valt.
Pomp staat parallel. Dat wordt inderdaad afgeraden dor WeHeat! Maar dat document is waarschijnlijk van na februari 2025 toen ik mijn WP kreeg. Ombouwen zou een installateur moeten doen.
Overigens moet een installateur veel langer dan 1 jaar leveranciersgarantie geven. Dat geldt ook voor de mijne, maar ik vrees dat ik daarvoor een rechtszaak zou moeten aanspannen. Hij is kennelijk inmiddels ook geen WeHeat partner meer :-( (En ik heb nog zo mijn best gedaan een ervaren partij te vinden-hopeloos gefaald).

Overigens is de flow van de Weheat WP altijd constant. Als de CV aangaat zie ik wel even wat verstoring, daarna gaat hij weer keurig terug naar 1m3 /min. (Voor de Sparrow tenminste).

Parallel?!
Mijn gas-CV staat parallel aan de radiatoren. Hij mist dus de buffer, WP en binnenunit.
[Afbeelding]
Ik ben een beetje bang dat hiermee de defrost functie ook niet maximaal ondersteund wordt omdat het water misschien de korte loop kiest (CV-radiadtor-CV).

Gelukkig heb ik de CV-boost eigenlijk nauwelijks nodig gehad. Misschien laat ik alles wel zitten en gooi eind van het jaar de oude CV er uit en laat de booster in de binnenunit activeren (met een extra groep).
Staat inderdaad parallel.
Het is niet exact zoals in de manual maar als elektronicus zal je het wel als parallel schakeling herkennen.
Het “probleem” is dat de 2 circulatie pompen van weheat en cv nu parallel staan en die hebben niet hetzelfde vermogen. Om in elektronische termen te blijven,… het is alsof je een 3V batterij parallel aan een 1,5V batterij zet en dan verbaast bent dat de 1.5 batterij geen stroom levert.
Daar komt nog bij dat een pomp niet kan starten met veel tegendruk. Dan trekt hij cavitatie en kan geen druk maken.
Ik heb zelf geen weheat maar 2 Vaillant Vws36/4 warmtepompen in serie. Ik heb de circulatiepompen zorgvuldig moeten tunen om dat goed te laten gaan. Ik kon ze in stapjes van 1% instellen en het “operating window” is slechts 5% groot. Erboven of er onder en 1 van de units kapt ermee.

Pomp naar 100% zetten zie ik echt niet als probleem (maar ik geef je er geen garantie op). Die dingen zijn gewoon ontworpen voor 100%. Sowieso zal hij niet stuk gaan van een half uurtje proberen.

De “kortsluiting” in de manual voor seriebedrijf ziet er inderdaad heel raar uit. Een quatt doet dat net zo maar zet er wel een terugslagklep in. Het is echter wel logisch. In dat geval moet de pomp in de cv echter wel “laag” staan. Zodanig “laag” dat de hydrolische weerstand door de cv gelijk of hoger is dan door de bypass. In dat geval zal een deel van de weheat druk wel degelijk door de bypass gaan. De resulterende flow door de bypass is dan de superpositie van de “kortsluit flow” die de cv maakt en de “doorgaande flow” die de weheat maakt. Als de weheat dubbele flow geeft tov de cv is de netto flow door de bypass dan nul.
Terugslag klep doet in principe niks bij hybride gebruik maar staat wel toe dat de cv ook kan werken als de weheat uit staat danwel minder dan het dubbele van de cv pompt.

Probleem met installateur kan ik me voorstellen. Mijn kennis gaat om vergelijkbare reden ook geen support van installateur krijgen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Satefan
Kevin1990 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:17:
Voor mensen met een BlackBird P80 die de flow hebben verlaagd.
Tot welke waarde? Bij ons nu tussen de 1.08 en 1.11 veelal en soms iets harder en heel sporadisch iets minder hard.
Maar we ervaren nog wat bijgeluid dus wilde de flow nog iets laten verlagen maar wat is een veilige waarde?
Dit hangt voor een groot deel af van de installtie, de ruimte, constructie etc etc.

Ervaar je dit bij verwarmen? Of ook als de SWW pomp draait? Waaraan/Waarop is de pomp opgehangen/gemonteerd?

Groet,

Satefan

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:48
Carboy54 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:08:
[...]

https://www.weheat.nl/inz...tepomp-voor-schuine-daken

Kernpunten van Weheat Swift:
➔ Eenvoudige kraanloze lift-in installatie van binnenuit

➔ Ruimtebehoud: geen verlies van bruikbare meters

➔ Service vriendelijk: remote monitoring en aansturing

➔ Onopvallend design, minimaal geluidsimpact
Dank.
Blijf benieuwd.
Lijkt wat slimmer dan alternatieven op/indak systemen.

Geluid blijft spannend want daken trillen s el erg mee.
Lijkt vooral op nieuwbouw gericht. En sociale huur.
Naast je gewenste dakkapel voor en achter en de gewenste zonnepanelen blijft er weinig dak over.
5 kW net wat weinig voor veel mensen met ruime zolder.

Evengoed lijkt het compacter dan veel ventilatie lucht warmtepompen. Maargoed de lucht wtw moet er evengoed nog naast door t dak.

Als goed stil is er vast een markt voor.

Vind het er wel gelikt uit zien! En als je geen/weinig tuin hebt ook optie. Geluid straalt ook, als ik dat zo zie, mooi weg.

Hoe licht aanzuiging en afvoer moet zonder teveel te mengen is me niet helemaal duidelijk.

Effecten sneeuwval (met lawines van bovenliggende panelen!) ook niet.

Hopelijk volgend product een wat lagere(dan sparrow ed) en nog stillere warmtepomp die voor het raam van al de jaren 60 doorzon rij woningen past. (Ja anders dan de BB).

Die geluidsreductie partij vind ik ook interessant, benieuwd of en hoe dat in praktijk werkt. Misschien ook te retrofit ten bij veel merken..

• H.Spuybroek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-03 13:50
Hoi allemaal,
Ik heb een Weheat Blackbird P80 warmtepomp (FE) in een 1996 woning (goed geïsoleerd volgens gemeente controle) en overweeg een upgrade van mijn vloerverwarmingssysteem.
Huidige situatie:

Mix systeem: vloerverwarming beneden + HT radiatoren (2x woonkamer, 1x keuken, 4x boven)
28 jaar oude Grundfos UPS pomp (stand 3, 1,1 m³/h flow)
Simpele mengklep (max 50°C instelling)
Stooklijn: 42°C bij 9°C, goed geoptimaliseerd na veel tweaken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hCtWBFjmmQ8vbg-itPvSJvyJqA=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/3qo4Rnia5a81NEq8zQaePrzc.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mwxl_HYWQu-62NDRjsyx2N3p2rg=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/CHLN9IJIvJJWxC5rn8EpfGKL.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gq7cjJCeOQYdIwr2s2MGGaMfhqY=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/2mXVRNHkBhdUO08MlhCobZe4.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ih6_5i27U7Za7NabWBitL-KopMs=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/De1xvEMqBXViAwVuynis5aeT.gif?f=fotoalbum_large
Prestaties nu:

Comfort: 20,4-21,5°C (doel bereikt!)
Verbruik: ~30 kWh/dag bij normale winter (was 45+ kWh voor optimalisatie)
Elektrisch element minimaal gebruikt
Systeem werkt goed, maar wil weten of ik het verder kan optimaliseren (COP, stroom verbruik)

Opties die ik overweeg:
1. Open verdeler:
Betere flow distributie?
Maar nog steeds één temperatuur voor alles. Waarschijnlijk in mijn geval, nadelig.
Radiatoren blijven concurreren met vloer?

2. Hybride verdeler:
Intelligente regeling per zone
Automatische temperatuur optimalisatie
Kan vloer (30°C) en radiatoren (45°C) apart bedienen
Vergelijkbaar met wat @frank2908 heeft?

3. Open verdeler + LTV radiatoren vervangen:
Hele systeem op één lagere temperatuur (35-40°C)
Mogelijk lagere stooklijn
Maar veel meer werk en kosten

Vragen:
Wie heeft ervaring met hybride verdelers bij alleen warmtepomp (geen CV-ketel)?
Maakt een open / hybride verdeler echt verschil als je radiatoren + vloer hebt?
Zijn de "slimme" functies van hybride verdelers het geld waard?
Therminon ervaringen?

• Satefan
Degast schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:47:
[...]
Hoe licht aanzuiging en afvoer moet zonder teveel te mengen is me niet helemaal duidelij
Ik denk dat de aanzuigende kant (warme lucht van de bovenkant zou moeten komen, en de blazende kant (koud lucht) aan de onderkant van de WP. De koude lucht valt naar beneden langs het dak, letterlijk koudeval.

• Satefan
TMasterT schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:21:
[...]

Hmmm. Dan zou je bijna aan een aansturingsfout in de software denken? Als de stekkers van de pompen omgewisseld zijn, dan zou je het ook andersom moeten zien?

• Mg4gebruiker
Satefan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:01:
[...]

Hmmm. Dan zou je bijna aan een aansturingsfout in de software denken? Als de stekkers van de pompen omgewisseld zijn, dan zou je het ook andersom moeten zien?
Inderdaad. Dat zou dan wel moeten. Nog eens goed checken. Begin mij af te vragen of er wel spanning op de sww pomp staat. Connector checken? https://support.weheat.nl...urlPath%7D?language=nl_NL

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 00:03
Satefan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:40:
[...]

Dit hangt voor een groot deel af van de installtie, de ruimte, constructie etc etc.

Ervaar je dit bij verwarmen? Of ook als de SWW pomp draait? Waaraan/Waarop is de pomp opgehangen/gemonteerd?

Groet,

Satefan
Onze warmtepomp doet alleen het CV water verwarmen. Geen Tapwater.
Het suizen van de leidingen komt soms voor bij 3 convectoren.
2 daarvan hangen in slaapkamers. 1 in de wasruimte, deze maakt altijd bijgeluid maar is niet erg aangezien we er bijna niet komen. Het leidingwerk zit erg mooi verstopt waardoor het niet mogelijk is iets aan te passen zonder te slopen...

• Degast
H.Spuybroek schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:56:
Hoi allemaal,
Ik heb een Weheat Blackbird P80 warmtepomp (FE) in een 1996 woning (goed geïsoleerd volgens gemeente controle) en overweeg een upgrade van mijn vloerverwarmingssysteem.
Huidige situatie:

Mix systeem: vloerverwarming beneden + HT radiatoren (2x woonkamer, 1x keuken, 4x boven)
28 jaar oude Grundfos UPS pomp (stand 3, 1,1 m³/h flow)
Simpele mengklep (max 50°C instelling)
Stooklijn: 42°C bij 9°C, goed geoptimaliseerd na veel tweaken
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prestaties nu:

Comfort: 20,4-21,5°C (doel bereikt!)
Verbruik: ~30 kWh/dag bij normale winter (was 45+ kWh voor optimalisatie)
Elektrisch element minimaal gebruikt
Systeem werkt goed, maar wil weten of ik het verder kan optimaliseren (COP, stroom verbruik)

Opties die ik overweeg:
1. Open verdeler:
Betere flow distributie?
Maar nog steeds één temperatuur voor alles. Waarschijnlijk in mijn geval, nadelig.
Radiatoren blijven concurreren met vloer?

2. Hybride verdeler:
Intelligente regeling per zone
Automatische temperatuur optimalisatie
Kan vloer (30°C) en radiatoren (45°C) apart bedienen
Vergelijkbaar met wat @frank2908 heeft?

3. Open verdeler + LTV radiatoren vervangen:
Hele systeem op één lagere temperatuur (35-40°C)
Mogelijk lagere stooklijn
Maar veel meer werk en kosten

Vragen:
Wie heeft ervaring met hybride verdelers bij alleen warmtepomp (geen CV-ketel)?
Maakt een open / hybride verdeler echt verschil als je radiatoren + vloer hebt?
Zijn de "slimme" functies van hybride verdelers het geld waard?
Therminon ervaringen?
Als je niets doet tenminste die oude pomp vervangen.

Die vloerverwarming is als bijverwarming geïnstalleerd neem ik aan?

Zelf zou ik gaan naar:
Optie 4 bezoek aan het zelfbouw ventilatie forum. En een open (zonder pomp dus) verdeler. Een hybride ga je na toekomstige aanpassingen en verdere optimalisatie toch niet meer gebruiken.

Die bruine vloerverwarming slangen zijn vaak niet heel erg diffuus dicht, genoeg ontluchten. En controleren of t water schoon is. (Wel een magneet filter? Ergens)
Als water best vuil, eens checken met warmtebeeld of radiatoren goed egaal warm worden.

Ik haalde mijn hybride verdeler op de vvw weg ten behouve van open. Maar heb beneden alleen vvw.

Wat een gemeente als "goede isolatie" beschouwd weet ik niet en lijkt me een beetje vloeibaar. Is er na 1996 nageisoleerd?
-Spouwen
-Vloer
-Dak

Die 30 is niet te beoordelen, ligt erg aan plek in NL en type woning. Netjes dat je 30% bespaarde met inregelen. Dat is toch alvast binnen.

Die 50 graden was wel hoog, neem aan dat je dat nu niet haalt. Vloerverwarming niet boven de 40 graden laten worden m.i.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
Mg4gebruiker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:44:
[...]

Niet bij mijn 200 liter weheat. Gebeurt al als t boven op de ingestelde limiet zit. Het is zelfs complexer. Het kan zijn dat de Thoog 2,5 graad hoger is dan de ingestelde minimum waarde, en dat Tlaag zo lag is dat bij menging van het water de Tboven onder de minimum waarde uit komt. Dan start al een sww run. Je kunt de te lage T laag zien bij de start van de sww run. Maar T hoog is 2,4 graad boven de ingestelde waarde (40):
[Afbeelding]

Hier ze je hem dalen onder de 40 graden:
[Afbeelding]
Het kan zijn dat er in jouw specifieke situatie afwijkende gedrag optreedt, maar de aansturing vanuit WeHeat is dat de SWW run start bij een Tboven < (Tdoel - 3 graden). Ik zie dat bij mijn 200L boiler in ieder geval mooi terug, en dat is wat vele anderen ook rapporteren.

Vandaar dat ik er vanuit ga, en dat zo presenteer, dat dit geldt voor de meeste gebruikers, uitzonderingen daargelaten ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• jjbrrr
frank2908 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:42:
[...]

Voor binnen gebruik ik Kaiflex ST 19 mm dikte. Volgens een monteur van een koelbedrijf was dit beter en goedkoper dan Armaflex. Voor optimale dampdicht maken van de buisisolatie, kan je het beste lijmen (eerst snijden) met Kaiflex lijm met een dun verfkwastje) Voor de bochten heb je speciale Kaiflex ST tape.
Zou graag weten waar je dit gekocht hebt. Is 19mm het waard ten opzichte van 13mm, de dunnere variant zie ik beter verkrijgbaar. Ik zie voor armaflex 19mm prijzen van 45-60 euro per meter, dat lijkt mij best veel.

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:16
jjbrrr schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:31:
[...]

Zou graag weten waar je dit gekocht hebt. Is 19mm het waard ten opzichte van 13mm, de dunnere variant zie ik beter verkrijgbaar. Ik zie voor armaflex 19mm prijzen van 45-60 euro per meter, dat lijkt mij best veel.
Bij Doorisol isolatie in St Willebrord.
Ken je het TV programma: Het Mirakel van Brabant. Het bedrijf is bij de ouders van Danielle, Danny werkt daar ook. Heel fijn bedrijf!

• MotorBeast
jjbrrr schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:31:
[...]

Voor binnen is de gewone buisisolatie van de Gamma ruim voldoende. Ik heb wel de naden verlijmd met https://www.toolstation.nl/nmc-fix-lijm/p26625 Buiten wel HT Armaflex gebruiken.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:29
Ik twijfel over het laten aanleggen van open verdelers. Dit is de reden. Het huis is groot en bij temperaturen buiten rond de 0 graden draait de pomp op 100%. Bij lagere temperaturen wordt wat gas gestookt om het water , stooklijn , op temperatuur te houden. Niet veel tot dusverre. . Inclusief douchen gebruiken we hier nog geen 1 m3 per dag. De vloeren in de woonkamer , worden niet warmer dan ca 22 graden. De delta T van de mengverdeler is maar 1 graad 26/25 . Die wordt alleen groter als de CV ketel bijspringt. Typisch dus voor een hoge temperatuur systeem. Dat doet vermoeden dat er veel wordt gemengd en nauwelijks warm water de vloer in gaat. In de woonkamer zijn ook 4 convector radiatoren. Nu is het zo dat de woonkamer de temperatuur heeft die ik wil , namelijk constant tussen 21 en 21,5 graden .(Huis is goed geïsoleerd) Je kan dus zeggen dat ondanks de gebrekkige of niet optimale mengverdeler het toch comfortabel is in huis . Er wordt voldoende warmte afgegeven. Momenteel bij 1 graad buiten is de delta T van de warmtepomp 7 graden (27/34). Mijn vraag is nu, wat gaan open verdelers toevoegen ? Is het wel nuttig ? Want de investering is fors en het is nu comfortabel in huis. Dank voor jullie analyse en advies.

• orillion
RayDelft schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:03:
Ik twijfel over het laten aanleggen van open verdelers. Dit is de reden. Het huis is groot en bij temperaturen buiten rond de 0 graden draait de pomp op 100%. Bij lagere temperaturen wordt wat gas gestookt om het water , stooklijn , op temperatuur te houden. Niet veel tot dusverre. . Inclusief douchen gebruiken we hier nog geen 1 m3 per dag. De vloeren in de woonkamer , worden niet warmer dan ca 22 graden. De delta T van de mengverdeler is maar 1 graad 26/25 . Die wordt alleen groter als de CV ketel bijspringt. Typisch dus voor een hoge temperatuur systeem. Dat doet vermoeden dat er veel wordt gemengd en nauwelijks warm water de vloer in gaat. In de woonkamer zijn ook 4 convector radiatoren. Nu is het zo dat de woonkamer de temperatuur heeft die ik wil , namelijk constant tussen 21 en 21,5 graden .(Huis is goed geïsoleerd) Je kan dus zeggen dat ondanks de gebrekkige of niet optimale mengverdeler het toch comfortabel is in huis . Er wordt voldoende warmte afgegeven. Momenteel bij 1 graad buiten is de delta T van de warmtepomp 7 graden (27/34). Mijn vraag is nu, wat gaan open verdelers toevoegen ? Is het wel nuttig ? Want de investering is fors en het is nu comfortabel in huis. Dank voor jullie analyse en advies.
Als alles naar je zin werkt laat je het toch zo? Open verdelers zullen zuiniger zijn (lagere watertemperatuur dus hogere COP). Misschien ook minder gas nodig daardoor.

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:04
Een nieuw apparaat van WeHeat; ik ben benieuwd wat Tweakers hier over denken?

https://www.weheat.nl/producten/swift

Qua formaat lijkt het me een ideaal apparaat om zelf te installeren, als dat kan/mag. Ik vraag me wel af hoe gehorig dit in huis zal zijn.

• the noise
  • Laatst online: 09-03 21:35
Dit is toch raar. Ik had al even langer gezien dat rond de middag de installatie voorbij de doeltemperatuur gaat. Prima; maar nu wordt zelfs de CV geschakeld om de temperatuur boven de gewenste temperatuur te brengen ??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgZ4U_jZV6nJBNUIiChnFKh-kCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWZwKMzaBdTTGZ6qucWo0FiG.jpg?f=fotoalbum_large

• Fresnel
Stefannn schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:25:
[...]

Staat inderdaad parallel.
Het is niet exact zoals in de manual maar als elektronicus zal je het wel als parallel schakeling herkennen.
Het “probleem” is dat de 2 circulatie pompen van weheat en cv nu parallel staan en die hebben niet hetzelfde vermogen. Om in elektronische termen te blijven,… het is alsof je een 3V batterij parallel aan een 1,5V batterij zet en dan verbaast bent dat de 1.5 batterij geen stroom levert.
Daar komt nog bij dat een pomp niet kan starten met veel tegendruk. Dan trekt hij cavitatie en kan geen druk maken.
Ik heb zelf geen weheat maar 2 Vaillant Vws36/4 warmtepompen in serie. Ik heb de circulatiepompen zorgvuldig moeten tunen om dat goed te laten gaan. Ik kon ze in stapjes van 1% instellen en het “operating window” is slechts 5% groot. Erboven of er onder en 1 van de units kapt ermee.

Pomp naar 100% zetten zie ik echt niet als probleem (maar ik geef je er geen garantie op). Die dingen zijn gewoon ontworpen voor 100%. Sowieso zal hij niet stuk gaan van een half uurtje proberen.

De “kortsluiting” in de manual voor seriebedrijf ziet er inderdaad heel raar uit. Een quatt doet dat net zo maar zet er wel een terugslagklep in. Het is echter wel logisch. In dat geval moet de pomp in de cv echter wel “laag” staan. Zodanig “laag” dat de hydrolische weerstand door de cv gelijk of hoger is dan door de bypass. In dat geval zal een deel van de weheat druk wel degelijk door de bypass gaan. De resulterende flow door de bypass is dan de superpositie van de “kortsluit flow” die de cv maakt en de “doorgaande flow” die de weheat maakt. Als de weheat dubbele flow geeft tov de cv is de netto flow door de bypass dan nul.
Terugslag klep doet in principe niks bij hybride gebruik maar staat wel toe dat de cv ook kan werken als de weheat uit staat danwel minder dan het dubbele van de cv pompt.

Probleem met installateur kan ik me voorstellen. Mijn kennis gaat om vergelijkbare reden ook geen support van installateur krijgen.
Ik heb de pomp van de CV ketel bij mijn Sparrow Hybride nu toch ook maar eens omhoog geregeld, van default (en 'max') 70% tot 100%. De CV ondersteuning werkt nu inderdaad langer.
CV vraag gecreeerd door de WP op het stilste niveau te zetten; nachtperiode aangezet en minimale niveau. (Dat blijkt dus 0% te zijn en werkte schijnbaar niet zoals verwacht voor de test), Thermostaat met OT protocol op 28 graden kamertemperatuur ingesteld. De WP stond eerder al op OT en na doorschieten na een defrost net even in standby. Eerste half uur sloeg de CV niet aan, ook al was de gevraagde watertemperatuur meer dan 10 graden hoger dan de actuele. Toen het nachtniveau van 0 naar het één na stilste gezet, waarna de WP weer aanging. Nog 6 min later kwam eindelijk de CV ook pas bij. :) Waarom dat zo lang duurde weet ik niet, maar OK.
De CV bleef gelukkig bijna 10 min draaien (langer dan ooit tevoren), totdat ik de thermostaat weer lager zette omdat het anders veel te warm zou worden. Goed resultaat dus.
De Remeha CV ketel uitgang bleef keurig rondom de gevraagde watertemperatuur stabiel en sloeg niet af op te hoge retourtemperatuur. (Ik had de ketel eerder al ingesteld op snel terugregelen om overshoot te vookomen).
Na het verlagen van de gevraagde kamertemperatuur sloeg de CV ketel als vanouds weer af op de 'te hoge retour temperatuur'. Maar dat klopt.

Ik weet in ieder geval dat de CV lange kan bijdragen. In ernst-gevallen (20 graden vorst) moet ik misschien wat max. temperatuuren nog wat omhoog stellen om te voorkomen dat de CV te gauw afslaat, maar dat zie ik dan wel weer (als de CV er dan nog staat).
Dank voor het meedenken.

Lessons learned:
-vraag bij een hybride altijd extra of er geen keerkleppen in moeten,
-weet dat Weheat een sterke voorkeur heeft voor serieschakeling van de oude CV ketel (zie document op hun website) en
-controleer of de CV onderstuning ook inderdaad werkt, vóór het te laat is.

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-03 18:15
the noise schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:07:
Dit is toch raar. Ik had al even langer gezien dat rond de middag de installatie voorbij de doeltemperatuur gaat. Prima; maar nu wordt zelfs de CV geschakeld om de temperatuur boven de gewenste temperatuur te brengen ??
[Afbeelding]
Waarschijnlijk wordt de 'Watertemperatuur Huis in' niet gehaald. Je laat nu alleen de 'gevraagde temperatuur in' zien.

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

• Fresnel
the noise schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:07:
[Afbeelding]
Je geeft te weinig informatie om een goed antwoord te kunnen geven. Als je op stooklijn draait, dan blijft de de WP aan totdat de watertemp-huis-in (meer dan 3 graden?) hoger is dan de gevraagde watertemperatuur. Ook als de kamertemperatuur al hoger is dan gevraagd.

Het zou interessant zijn als je op de portal-weergave ook de gevraagde watertemperatuur laat zien naast de temp-water-in. Blader nog eens terug in het forum, daar worden de regelmechanismen meermaals verklaard.

Dat de CV op 'actief' staat betekent niet altijd dat hij ook daadwerkelijk draait. Kijk eens bij de CV-ketel zelf. Of als ook de CV-ketel via opentherm wordt aangestuurd check dan de CK ketel aan- en afvoertemperatuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Fresnel op 27-01-2026 13:58 ]

• the noise
  • Laatst online: 09-03 21:35
Openterm.
Ik lees redelijk veel mee maar deze details wist ik niet.

Toen de cv ook meedeed waren dit de temperaturen.

(ik heb zelf de indruk een patroon te herkennen dat ie iedere middag de temperatuur hoger brengt om later weer te laten zakken..)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zH-79TlYUferGkwcdHRMmtnjuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZu2Oo7sqOU9prxq84QgmABC.jpg?f=fotoalbum_large

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-03 17:57
the noise schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:35:
Openterm.
Ik lees redelijk veel mee maar deze details wist ik niet.

Toen de cv ook meedeed waren dit de temperaturen.
Het lijkt wel of je warmtepomp pas sinds kort ingeschakeld is, zo ja geef hem dan de tijd...
Hoelang ziet dit er al zo uit?

[ Voor 4% gewijzigd door DjAntoon op 27-01-2026 17:07 ]

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:29
orillion schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Als alles naar je zin werkt laat je het toch zo? Open verdelers zullen zuiniger zijn (lagere watertemperatuur dus hogere COP). Misschien ook minder gas nodig daardoor.
Is het te verwachten verschil dan groot ? Hoeveel lager zou de watertemperatuur dan kunnen zijn ? Hij staat nu op 28 graden bij 9 buiten . Ik meen te hebben gelezen 3% COP per graad watertemperatuur. . Dat is toch op zich acceptabel ?

• orillion
RayDelft schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:04:
[...]

Is het te verwachten verschil dan groot ? Hoeveel lager zou de watertemperatuur dan kunnen zijn ? Hij staat nu op 28 graden bij 9 buiten . Ik meen te hebben gelezen 3% COP per graad watertemperatuur. . Dat is toch op zich acceptabel ?
Geen idee, ik denk dat het niet in te schatten is vooraf. Dat hangt van zo veel factoren af. Als alles naar je zin draait, waarom wil je dan over op open verdelers?

• MotorBeast
[...]

Dat is met VV een hoge aanvoer. Ik doe hier 32/33 graden met old school 1978 radiatoren bij die buitentemperatuur.

• MotorBeast
orillion schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:06:
[...]

Geen idee, ik denk dat het niet in te schatten is vooraf. Dat hangt van zo veel factoren af. Als alles naar je zin draait, waarom wil je dan over op open verdelers?
Omdat dat zuiniger is.

• orillion
Dat schreef ik hier boven al. In de originele post staat dat niet als reden. Alles draait naar wens en overstappen kost geld staat er. Dan vraag ik me af waarom iemand over wil stappen zonder de besparing te zien.

• H.Spuybroek
Degast schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:07:
[...]

Als je niets doet tenminste die oude pomp vervangen.

Die vloerverwarming is als bijverwarming geïnstalleerd neem ik aan?

Zelf zou ik gaan naar:
Optie 4 bezoek aan het zelfbouw ventilatie forum. En een open (zonder pomp dus) verdeler. Een hybride ga je na toekomstige aanpassingen en verdere optimalisatie toch niet meer gebruiken.

Die bruine vloerverwarming slangen zijn vaak niet heel erg diffuus dicht, genoeg ontluchten. En controleren of t water schoon is. (Wel een magneet filter? Ergens)
Als water best vuil, eens checken met warmtebeeld of radiatoren goed egaal warm worden.

Ik haalde mijn hybride verdeler op de vvw weg ten behouve van open. Maar heb beneden alleen vvw.

Wat een gemeente als "goede isolatie" beschouwd weet ik niet en lijkt me een beetje vloeibaar. Is er na 1996 nageisoleerd?
-Spouwen
-Vloer
-Dak

Die 30 is niet te beoordelen, ligt erg aan plek in NL en type woning. Netjes dat je 30% bespaarde met inregelen. Dat is toch alvast binnen.

Die 50 graden was wel hoog, neem aan dat je dat nu niet haalt. Vloerverwarming niet boven de 40 graden laten worden m.i.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Isolatie status na 1996:
Het gemeenterapport van 2021 geeft aan:

Spouw: 8-9cm steenwol (goed), kan eventueel naar 12cm
Dak: 8-20cm (goed), uitbreiding mogelijk
Vloer: ca 15cm (goed)
Glas: Dubbel uit 1996 (U-waarde 2,7-2,9), HR++ zou helpen
Energielabel A behaald

Dus redelijk goed geïsoleerd voor 1996, met nog wat verbeterpotentieel.
Huidige setup:

Mengklep staat inderdaad op 50°C max, geeft nu ~30°C naar vloer
Magneet filter: moet ik checken
Ontluchting: recent gedaan.
Waterkwaliteit: onbekend

Maar krijg ik bij een open verdeler geen probleem?
Ik heb een mix systeem:

Radiatoren (2x woonkamer, 1x keuken, 4x boven) willen ~45-50°C
Vloerverwarming wil ~30-35°C

Met een open verdeler krijgt alles dezelfde temperatuur van de warmtepomp (42°C bij 9°C). Dan heb ik:

Vloer: 42°C = te heet
Radiatoren: 42°C = te laag voor optimale prestatie
of zie ik dit verkeerd?
Hoe los jij dit temperatuurverschil op zonder mengfunctie? Of bedoel je dat ik mijn stooklijn moet verlagen en LTV radiatoren moet plaatsen?

Vloerverwarming was inderdaad bijverwarming in 1996
Wat raad je aan voor het temperatuurverschil tussen systemen?

• Stefannn
  • Nu online
Met of zonder open verdeler moet de vloer dezelfde warmte aan de ruimte geven.
Dus... de gemiddelde vloertemperatuur zal gelijk zijn.
Bij een mengverdeler met "oneindig krachtige pomp" zal de aanvoer en retour van de vloer-groepen vrijwel gelijk zijn. Dat betekent dat betreffende temperatuur de warmtepomp retour wordt en dat de warmtepomp aanvoer direct wordt terug gemengd naar dat nivo.
Dus....
Bij een oneindig krachtige pomp is de gemiddelde vloer temperatuur gelijk aan de warmtepomp retour temperatuur en bij een open verdeler is de gemiddelde vloer temperatuur gelijk aan de het gemiddelde van aanvoer en afvoer.
Dus....
Als je systeem met pomp vervangt door open verdeler zonder pomp kan de warmtepomp de helft van [vloer_in -Vloer_uit] lager worden gezet.
[vloer_in -Vloer_uit] is meestal iets van 5 a 6 graden dus je wint 2.5 a 3 graden.
Bedenk zelf of je dat de moeite vindt.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-03 20:32

AirX

Tweak Guru

Hagdos schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:52:
Een nieuw apparaat van WeHeat; ik ben benieuwd wat Tweakers hier over denken?

https://www.weheat.nl/producten/swift

Qua formaat lijkt het me een ideaal apparaat om zelf te installeren, als dat kan/mag. Ik vraag me wel af hoe gehorig dit in huis zal zijn.
Nog meer info: https://www.isde.nl/wehea...nestelt-in-je-schuine-dak

• Degast
H.Spuybroek schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:58:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Isolatie status na 1996:
Het gemeenterapport van 2021 geeft aan:

Spouw: 8-9cm steenwol (goed), kan eventueel naar 12cm
Dak: 8-20cm (goed), uitbreiding mogelijk
Vloer: ca 15cm (goed)
Glas: Dubbel uit 1996 (U-waarde 2,7-2,9), HR++ zou helpen
Energielabel A behaald

Dus redelijk goed geïsoleerd voor 1996, met nog wat verbeterpotentieel.
Huidige setup:

Mengklep staat inderdaad op 50°C max, geeft nu ~30°C naar vloer
Magneet filter: moet ik checken
Ontluchting: recent gedaan.
Waterkwaliteit: onbekend

Maar krijg ik bij een open verdeler geen probleem?
Ik heb een mix systeem:

Radiatoren (2x woonkamer, 1x keuken, 4x boven) willen ~45-50°C
Vloerverwarming wil ~30-35°C

Met een open verdeler krijgt alles dezelfde temperatuur van de warmtepomp (42°C bij 9°C). Dan heb ik:

Vloer: 42°C = te heet
Radiatoren: 42°C = te laag voor optimale prestatie
of zie ik dit verkeerd?
Hoe los jij dit temperatuurverschil op zonder mengfunctie? Of bedoel je dat ik mijn stooklijn moet verlagen en LTV radiatoren moet plaatsen?

Vloerverwarming was inderdaad bijverwarming in 1996
Wat raad je aan voor het temperatuurverschil tussen systemen?
Hoe lager de temperatuur die een warmtepomp moet maken hoe zuiniger.
Ik zou zelf:

Toewerken naar lagere benodigde temperatuur.
Als eerste stap zou ik gaan kijken of die nu al lager kan.

En dan kijken of je afgifte van radiatoren kunt verbeteren met ventilatie. (Lijkt me minder ingrijpend dan vervangen) Ga dan wel voor zelfbouw= beter dan de kant en klaar opties.
(Dan kun je nog lager)
Misschien dat je dan al gewoon van het benodigde bijmengen af bent.

Hybride klinkt leuk maar ergens ook eigenlijk 2 keer met niet.

De huidige pomp lijkt me wat aan de fiks kant voor die paar groepen. Er zijn filmpjes/fora te vinden van mensen die hun verdeler zelf ombouwden. Of de pomp uitbouwden.

Helemaal offtopic:
-Ga op zoek naar kieren en dicht evt met flexibele PUR schuim. (Maar blijft ventileren!) Dakvoet en nok zijn vaak aandachtspunten. Ook bij "nieuwe huizen"
-Ik weet niet hoeveel m2 glas maar daar valt nog wel wat te halen. Zit evt subsidie op. Vaak kan nog beter glas ook in bestaande houten kozijnen. (Mits die dat nog waard zijn)
-8-20 dak nogal brede marge. Als je ooit wat gaat doen op zolder best wat te halen. Zou er niet perse alles voor over hoop halen. (Ja ikzelf wel, gemiddelde nl er niet)
-Vloer met kruipruimte? 15 piepschuim? Eventueel koop je een aluminium laagjes folie en schroef je er zelf eens onder. Rot klusje vaak, maar helpt zeker. Een goede dampdichte folie op de grond helpt ook al veel tegen eventueel vocht.

Als ooit groot wil verbouwen sloop je gelijk je vloer er uit en leg je hoofdvoerverwarming.

Kortom doe alles wat je doet gelijk zo goed mogelijk. Maar begin met de kleine makkelijker dingen. Afgifte omhoog, temperatuur "cv" omlaag, benodigde warmte voor je huis beperken door isolatie waar mogelijk/opportuun.

• H.Spuybroek
Degast schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:44:
[...]

Hoe lager de temperatuur die een warmtepomp moet maken hoe zuiniger.
Ik zou zelf:

Toewerken naar lagere benodigde temperatuur.
Als eerste stap zou ik gaan kijken of die nu al lager kan.

En dan kijken of je afgifte van radiatoren kunt verbeteren met ventilatie. (Lijkt me minder ingrijpend dan vervangen) Ga dan wel voor zelfbouw= beter dan de kant en klaar opties.
(Dan kun je nog lager)
Misschien dat je dan al gewoon van het benodigde bijmengen af bent.

Hybride klinkt leuk maar ergens ook eigenlijk 2 keer met niet.

De huidige pomp lijkt me wat aan de fiks kant voor die paar groepen. Er zijn filmpjes/fora te vinden van mensen die hun verdeler zelf ombouwden. Of de pomp uitbouwden.

Helemaal offtopic:
-Ga op zoek naar kieren en dicht evt met flexibele PUR schuim. (Maar blijft ventileren!) Dakvoet en nok zijn vaak aandachtspunten. Ook bij "nieuwe huizen"
-Ik weet niet hoeveel m2 glas maar daar valt nog wel wat te halen. Zit evt subsidie op. Vaak kan nog beter glas ook in bestaande houten kozijnen. (Mits die dat nog waard zijn)
-8-20 dak nogal brede marge. Als je ooit wat gaat doen op zolder best wat te halen. Zou er niet perse alles voor over hoop halen. (Ja ikzelf wel, gemiddelde nl er niet)
-Vloer met kruipruimte? 15 piepschuim? Eventueel koop je een aluminium laagjes folie en schroef je er zelf eens onder. Rot klusje vaak, maar helpt zeker. Een goede dampdichte folie op de grond helpt ook al veel tegen eventueel vocht.

Als ooit groot wil verbouwen sloop je gelijk je vloer er uit en leg je hoofdvoerverwarming.

Kortom doe alles wat je doet gelijk zo goed mogelijk. Maar begin met de kleine makkelijker dingen. Afgifte omhoog, temperatuur "cv" omlaag, benodigde warmte voor je huis beperken door isolatie waar mogelijk/opportuun.
Dankje voor je uitgebreide reactie weer! Ik ga ernaar kijken!

• Degast
Warmtepomp levert 34 en bij de meng verdeler is daar 26 van over? Of ná de meng verdeler de voer in?
Bypass ergens?

• Pr088
[...]

Tja, ik heb een betonvloer-vloerverwarming in een jaren 30 woning, na-isolatie en HR++-glas, label B. Mijn aanvoertemperatuur staat bij +9 op 23 graden en bij -20 op 40.

• Mg4gebruiker
Gameboy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:54:
[...]

Het kan zijn dat er in jouw specifieke situatie afwijkende gedrag optreedt, maar de aansturing vanuit WeHeat is dat de SWW run start bij een Tboven < (Tdoel - 3 graden). Ik zie dat bij mijn 200L boiler in ieder geval mooi terug, en dat is wat vele anderen ook rapporteren.

Vandaar dat ik er vanuit ga, en dat zo presenteer, dat dit geldt voor de meeste gebruikers, uitzonderingen daargelaten ;)
Ja... Maar het is wel maf. Dit was vanochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftRYG0bplsFCejdtNPA2BH-kmI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r23hVn2UxSnG66ijFdXGnT3h.jpg?f=fotoalbum_large

• Mg4gebruiker
[...]

Ik verlies door het mengen tussen de 4 en 6 graden op de verdeler. Dan zijn 4 tot 6 graden meer dan strikt nodig is. Dat gaat zeker helpen om met minder kWh's dezelfde warmte in huis te brengen.

• orillion
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:26:
[...]

Ja... Maar het is wel maf. Dit was vanochtend:
[Afbeelding]
Hoe ziet je SWW schema eruit in de app?

• Mg4gebruiker
orillion schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:04:
[...]

Hoe ziet je SWW schema eruit in de app?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CR4MSnY1b5k6Qc3L1IWy8uiqcY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPf4o3RWcrpmt3ny9D29vaSz.jpg?f=fotoalbum_large
Het lijkt wel alsof hij een half uur van slag is... Was het 12 uur geweest dan is het logisch.
Pagina: 1 ... 172 ... 186 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.