• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:44
jjbrrr schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:52:
Vanmiddag bezig geweest met het balanceren van de vvw verdeler middels een warmtecamera. Heb de groepen nu aardig in balans maar nog steeds een verschil van 7 a 9,5 graden aanvoer - retour.

Ook lukte het bijvoorbeeld bij sommige groepen niet om de flow op 3 te krijgen, om zo andere groepen meer/minder flow te geven. Is dit een normaal verschijnsel deze hoge t, kan ik nog iets veranderen m.b.t de sparrow en/of pompen van de binnenunit? Ik heb een pomploze verdeler, de aanvoer is nagenoeg gelijk op alle groepen.
Wat is je totale doorvoer? Haal je de 1,2-1,3 m3? Oftewel minstens 20-21 liter per minuut?
7-9 delta laat vooral zien dat je woning veel warmte verliest, je vloer enorm koud is, of dat je warmtepomp het niet kan bijbenen. Delta zou idealiter moeten bewegen richting 3 of 2.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:34

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Jpiek schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:44:
[...]

Oei, ben je klanten aan het kwijtraken? >:) O-)
ha, precies andersom;)

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:14
jjbrrr schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:52:
Vanmiddag bezig geweest met het balanceren van de vvw verdeler middels een warmtecamera. Heb de groepen nu aardig in balans maar nog steeds een verschil van 7 a 9,5 graden aanvoer - retour.

Ook lukte het bijvoorbeeld bij sommige groepen niet om de flow op 3 te krijgen, om zo andere groepen meer/minder flow te geven. Is dit een normaal verschijnsel deze hoge t, kan ik nog iets veranderen m.b.t de sparrow en/of pompen van de binnenunit? Ik heb een pomploze verdeler, de aanvoer is nagenoeg gelijk op alle groepen.

Mis ik flow in dit geval?
Wat is temp binnen en is vvw hoofdverwarming? Zo ja, alleen vvw open. Alle groepen open en dan aanvoer omhoog gooien. Laat ‘m gewoon eens 2 volle dagen draaien om de delta-t bij te laten trekken. Ik had ook een dT van 9 graden. Inmiddels 3 tot 5 graden.

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:41
Ik heb even in mijn kelder getekend.
Zo zie ik mijn toekomstige installatie voor me.
4 gaten links gaan naar de warmtepomp (via de kruipruimte) en daar bevind zich ook mijn CV leiding systeem.
1 gat rechts gaat naar de badkamer. Daar wil ik een 20 mm meerlaagsbuis leggen. totaal zo'n 12 meter denk ik.
Ik heb altijd gedacht, dat je die warme leiding niet mag isoleren, maar Copilot verteld me dat dit een misvatting is, en het juist goed is om deze leiding wel te isoleren. Ik zal de installateur ook nog vragen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pyn2nO3CSeLb1fBEJ6r6zpUxFC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0T0Z6wgxcSIzQnT1BIq0b80v.png?f=fotoalbum_large

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:34

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
orillion schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:43:
Ik zie dat er een nieuwe artikel is over wisselen van installateur. Dat komt hier nogal eens aan de orde (vooral in geval van faillissement installateur). Misschien een idee om in de TS te zetten @paQ @Stoker ?

Hoe wissel ik van installateur?
Is toegevoegd aan de TS.

Hierbij ook een voorbeeld mail;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTVqczBEpPDP_IdzMwNMHLdAQdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HcUwRz4Sc5KDJ3SNlxfOoRLe.png?f=fotoalbum_large

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• sergeleeuw
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:28
Iemand enig idee of er een thermostaat van weheat in de maak is, daarnaast iemand nog suggesties voor een goed werkende thermostaat?

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:21
Pr088 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:55:
[...]

Wat is je totale doorvoer? Haal je de 1,2-1,3 m3? Oftewel minstens 20-21 liter per minuut?
7-9 delta laat vooral zien dat je woning veel warmte verliest, je vloer enorm koud is, of dat je warmtepomp het niet kan bijbenen. Delta zou idealiter moeten bewegen richting 3 of 2.
Bedankt voor je reactie ik ben gestart op 14 maar heb wat groepen geknepen om anderen bij te laten komen. Totaal zou nu rond de 11,7 l/min = 0,70 m³/uur uitkomen, wat dus niet veel is. Lijkt dus wel een probleem met flow te zijn maar begrijp zelf niet direct waarom

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:26
Aeien schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:07:
Beste tweakers,

Na maanden is het eindelijk zo ver: de BB P60 is vandaag geïnstalleerd.
Netjes op de dakkapel, en hij lijkt op maximaal vermogen fluisterstil te zijn.

Hier de foto van de uiteindelijke binnenopstelling:
[Afbeelding]
Voor mij gevoel ziet het er best oké uit?

Helaas wat miscommunicatie intern, waardoor vrijdag de elektricien pas komt om binnen en buitenunit op een eigen groep te zetten. Tot nu toe tijdens koken pas 1x alles eruit geklapt.

Grappig om meteen te ervaren wat hier veelvuldig besproken is: om 18u begon hij vol enthousiasme een legionella run te doen, terwijl het huis nog koud was (alles open voor installatie natuurlijk) en hij door het groepen-probleem z'n BUH nog niet eens kan gebruiken. Uiteindelijk stroom eraf/op en hij ging weer verwarmen.

Vraag die ik had:
Ik heb veel getwijfeld over p60 VS p80, zeker met recent koud weer. Ik zie nu dat de p60 al 40gr water geeft én op 89% compressor draait. Dit terwijl het buiten niet vriest. Binnen temp 18.3, 19.5 ingesteld. Ik snap ansich de toenemende vraag van de thermostaat dus wel.

Moet ik me bij dit alles al zorgen gaan maken dat de p60 toch niet genoeg vermogen heeft (compressor al op 89%)? Of begrijp ik dingen verkeerd? Of moet ik gewoon ff geduld hebben en de boel op gang/temperatuur laten komen :)
1 begrip: eenpijpcirculatie en het belang van warmtesifons

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:52
Robbie-1 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:55:
Ik heb even in mijn kelder getekend.
Zo zie ik mijn toekomstige installatie voor me.
Waar loopt je 230V, en welke groepen zit dat op? Misschien ook intekenen?

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:41
MartinPTweak schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:01:
[...]

Waar loopt je 230V, en welke groepen zit dat op? Misschien ook intekenen?
Er loopt 1 groep (fase) rechtstreeks naar de buitenunit.
De andere groep (andere fase) gaat naar de werkschakelaar.

Afspraak is, dat ik de bedrading leg, en de installateur de rest doet.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:44
sergeleeuw schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:00:
Iemand enig idee of er een thermostaat van weheat in de maak is, daarnaast iemand nog suggesties voor een goed werkende thermostaat?
Honeywell Round Modulation. Goedkoop en draait storingsvrij, ook bij mij.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• STIMPPYYY
jjbrrr schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:01:
[...]

Bedankt voor je reactie ik ben gestart op 14 maar heb wat groepen geknepen om anderen bij te laten komen. Totaal zou nu rond de 11,7 l/min = 0,70 m³/uur uitkomen, wat dus niet veel is. Lijkt dus wel een probleem met flow te zijn maar begrijp zelf niet direct waarom
En als alle groepen openstaan. Sommige lussen zijn langer en hebben (veel) meer tijd nodig om bij te trekken

• jjbrrr
STIMPPYYY schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:55:
[...]

Wat is temp binnen en is vvw hoofdverwarming? Zo ja, alleen vvw open. Alle groepen open en dan aanvoer omhoog gooien. Laat ‘m gewoon eens 2 volle dagen draaien om de delta-t bij te laten trekken. Ik had ook een dT van 9 graden. Inmiddels 3 tot 5 graden.
Zit vandaag rond de 20-21 graden. Had eerder boven de 22 heb hier en daar wat aangepast in de stooklijn en laat hem dan telkens een tijd draaien. Aangezien het gisteren en vandaag onder de 21 blijft stooklijn weer wat hoger gezet, maar kom nog niet weer direct veel hoger, het is ook vrij koud vandaag. Vvw is mijn hoofdverwarming, boven heb ik 3 radiatoren die volledig open staan. We hebben in de hal vloerverwarming erbij gekregen en bijkeuken ook, in de hal zit een radiator deze heb ik dicht omdat deze uiteindelijk weggehaald wordt en omdat deze leiding het hele huis om gaat om daar te komen. Van de week ook al alle radiatoren paar dagen dicht gehad om te testen of de retour warmtepomp in hoger uit zou vallen, maar dit was niet het geval. Ohja we hebben geen zones dus de leiding gaat naar de warmtepomp en naar boven (naar radiatoren) via een T stuk.

Kan de groepen zeker op 2 krijgen maar dan heb ik teveel verschillen in retourtemperatuur. Was met chatgpt bezig met die retouren en die adviseerde aangezien ik nu vrij dichtbij elkaar zat pas morgen verder te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door jjbrrr op 24-01-2026 20:18 ]

• STIMPPYYY
jjbrrr schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:15:
[...]

Zit vandaag rond de 20-21 graden. Had eerder boven de 22 heb hier en daar wat aangepast in de stooklijn en laat hem dan telkens een tijd draaien. Aangezien het gisteren en vandaag onder de 21 blijft stooklijn weer wat hoger gezet, maar kom nog niet weer direct veel hoger, het is ook vrij koud vandaag. Vvw is mijn hoofdverwarming, boven heb ik 3 radiatoren die volledig open staan. We hebben in de hal vloerverwarming erbij gekregen en bijkeuken ook, in de hal zit een radiator deze heb ik dicht omdat deze uiteindelijk weggehaald wordt en omdat deze leiding het hele huis om gaat om daar te komen. Van de week ook al alle radiatoren paar dagen dicht gehad om te testen of de retour warmtepomp in hoger uit zou vallen, maar dit was niet het geval. Ohja we hebben geen zones dus de leiding gaat naar de warmtepomp en naar boven (naar radiatoren) via een T stuk.

Kan de groepen zeker op 2 krijgen maar dan heb ik teveel verschillen in retourtemperatuur. Was met chatgpt bezig met die retouren en die adviseerde aangezien ik nu vrij dichtbij elkaar zat pas morgen verder te gaan.
Ook niet als je aanvoer op bv 35 strak zet? Vloer is wel warm verder? Radiatoren zou ik dichtzetten. Die massa heeft tijd nodig om warm te worden. Retour kroop hier met een graad of 2 per dag omhoog.

• jjbrrr
STIMPPYYY schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:24:
[...]

Ook niet als je aanvoer op bv 35 strak zet? Vloer is wel warm verder? Radiatoren zou ik dichtzetten. Die massa heeft tijd nodig om warm te worden. Retour kroop hier met een graad of 2 per dag omhoog.
Ja de vloer voelt wel warm. Zit nu op 32-33 graden huis in. Radiatoren kan ik voor tests weer dichtzetten maar wil wel graag iets aan warmte boven houden. Kan natuurlijk ook weer even wachten of de flow meters nog weer verplaatsen nadat ik ze met de hand afgesteld heb, of gebeurd dat niet?

Zit nu te denken had ik toch die bypass moeten laten installeren? Het werd hier afgeraden omdat het voor problemen kon zorgen. Ik heb de installateur gevraagd dit dan ook niet te installeren.

[ Voor 13% gewijzigd door jjbrrr op 24-01-2026 20:55 ]

• STIMPPYYY
jjbrrr schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:40:
[...]

Ja de vloer voelt wel warm. Zit nu op 32-33 graden huis in. Radiatoren kan ik voor tests weer dichtzetten maar wil wel graag iets aan warmte boven houden. Kan natuurlijk ook weer even wachten of de flow meters nog weer verplaatsen nadat ik ze met de hand afgesteld heb, of gebeurd dat niet?

Zit nu te denken had ik toch die bypass moeten laten installeren? Het werd hier afgeraden omdat het voor problemen kon zorgen. Ik heb de installateur gevraagd dit dan ook niet te installeren.
Bypass is nutteloos. Open verdeler heb je toch? 0.7 ipv 1.0 haal je dus met alle groepen volledig open? Dus je retour is 24gr nu?

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:00
sergeleeuw schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:00:
Weheat is bezig met een “Cloud Thermostat”, waarbij de regeling in de cloud wordt gedaan.

Ze gebruiken dan de kamertemperatuur die door de bestaande thermostaat wordt gemeten om de warmtepomp aan te sturen.

Ook zijn ze bezig met het ontwikkelen van simpele hardware die native met die cloud thermostat kan praten. Vermoedelijk een simpele temperatuur en lucht vochtigheidsmeter die draadloos met de Weheat backend communiceert.

Dit laatste apparaat zou op de VSK beurs in februari worden aangekondigd.

Ik zou dus nog even wachten.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

Pagina: 1 ... 170 171 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.