Onze Flint tot nu toe 190 kWh voor januari. Wp boiler 26,4 komt er nog bij dan. Maar zoals je zegt, vergelijken heeft eigenlijk geen enkele zin. Daarvoor zijn huizen veel te verschillend. Wij hebben een tussenwoning, anderen een ongeisoleerd kasteel.robmoh schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:45:
Goedenavond. Wij zijn in het bezit van een BB P80 met 200 liter SWW. Ons electra verbruik voor zowel centrale verwarming als SWW bedraagt in januari tot vandaag 563 kWh. Hoewel ik begrijp dat je niet 1:1 kunt vergelijken, ben ik benieuwd naar wat cijfers van anderen. Iemand?
431robmoh schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:45:
Goedenavond. Wij zijn in het bezit van een BB P80 met 200 liter SWW. Ons electra verbruik voor zowel centrale verwarming als SWW bedraagt in januari tot vandaag 563 kWh. Hoewel ik begrijp dat je niet 1:1 kunt vergelijken, ben ik benieuwd naar wat cijfers van anderen. Iemand?
BB p80 met 300 literrobmoh schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:45:
Tot nu toe een kleine 400kW, waarvan 10% sanitair.
[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 23-01-2026 00:04 ]
Wise enough to play the fool
Hier een BB P80 met SWW (300L). Gemiddeld 4 bewoners die dagelijks douchen. Huis is uit 2002, goed geisoleerd met vloerverwarming beneden en radiatoren boven.robmoh schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:45:
Verbruik in Jan tot nu toe is 417 kWh waarvan 123 voor SWW en 294 voor verwarmen.
Groet,
Satefan
477, + 45 van de 200 liter boiler. Die 45 is 'bijstook', boiler wordt in principe alleen gevoed door de zonnepanelen. Buiten het seizoen uiteraard een dingetje.robmoh schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:45:
O ja, per vandaag van het gas af
Hier is het omgedraaid. Volgens de Homewizard kWh meter 220. Weheat inzichten 225 kWh.Tijgerkracht schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:00:
[...]
Volgens mijn Home Assistant 495 kWh, volgens Weheat inzichten 501 kWh
[ Voor 4% gewijzigd door jeroendh op 23-01-2026 06:51 ]
Als dat zo was had ik het zeker gezien. Ik heb daar op aanraden van mijn installateur nl. nog naar gekeken. Mijn draadloze eTwist heeft dat zeer zeker niet.Caayn schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:57:
[...]
Misschien niet via de app maar op de thermostaat zelf heeft de eTwist gewoon een instelbare stooklijn, inclusief ruimte+stooklijn regeling zoals de iSense heeft.
Edit: en ja, ik weet waar in het menu ik dat moest zoeken ..
[ Voor 6% gewijzigd door Jpiek op 23-01-2026 07:06 ]
Excuus, ik zie nu pas dat jij de RF variant hebt/had waar deze instelling helemaal niet op bestaat. Bijzonder dat een product met dezelfde naam zo enorm kan verschillen.Jpiek schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:02:
[...]
Als dat zo was had ik het zeker gezien. Ik heb daar op aanraden van mijn installateur nl. nog naar gekeken. Mijn draadloze eTwist heeft dat zeer zeker niet.
Edit: en ja, ik weet waar in het menu ik dat moest zoeken ..
Mijn fout.
Kan gebeuren, ik verbaasde me er ook over. Blijkbaar hebben ze dat dan nu via de app gecorrigeerd. Of het staat wel bij mij in de app en het werkt nietCaayn schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:14:
[...]
Excuus, ik zie nu pas dat jij de RF variant hebt/had waar deze instelling helemaal niet op bestaat. Bijzonder dat een product met dezelfde naam zo enorm kan verschillen.
Mijn fout.
916kWh in Januari. Beetje vertroebelt. Na goed inregelen vanaf 9 tm 12 jan is het gemiddelde verbruik behoorlijk gedaald van ongeveer 50-60kWh p/d naar 30-37kWh per dag. Vanaf die dagen wat warmer weer dus vermoed dat dit wel stijgt naar 40-45kWh per dag met de temperaturen begin januari.
/edit
93kWh daarvan is aan SWW
/edit
93kWh daarvan is aan SWW
[ Voor 31% gewijzigd door STIMPPYYY op 23-01-2026 09:10 ]
Volgens WeHeat 396kWh. Dit is wel alleen voor CV systeem. Warmwater wordt niet gedaan door WeHeat.robmoh schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:45:
COP van 4.3. Ik denk dat onze COP best wel oké is.
210 kWh buiten unit (WeHeat) en 21,5kWh binnen unit = 231,5 kWh totaal tot nu toe voor verwarming.
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono
511, Flint en itho smart green boiler 80 ltr, stoken op 21,5robmoh schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:45:
Beste tweakers.
Zojuist heb ik een flint aangeschaft deze moet in eerste instantie in hybride opstelling i.c.m. intergas xtreme.
Mijn woning is zon 125m2 in totaal goed geisoleerd. Het bedrijf die de flint komt installeren heeft een buffervat van 12 liter meegerekend. ik lees veel serie of parralel montages. voor de rest ziet mijn woning er als volgt uit BG heeft VVW 5 groepen met mengverdeler. 1ste en 2de verdieping en garage hebben radiatoren met thermostaatkranen. hoe zouden jullie het buffervat aansluiten? daarnaast wil ik de vloerverwamringspomp aansluiten op de compacte binnenunit van weheat. betekent als ik de pomp op de unit aansluit dat deze ook wordt in en uitgeschakeld door de unit?
Zojuist heb ik een flint aangeschaft deze moet in eerste instantie in hybride opstelling i.c.m. intergas xtreme.
Mijn woning is zon 125m2 in totaal goed geisoleerd. Het bedrijf die de flint komt installeren heeft een buffervat van 12 liter meegerekend. ik lees veel serie of parralel montages. voor de rest ziet mijn woning er als volgt uit BG heeft VVW 5 groepen met mengverdeler. 1ste en 2de verdieping en garage hebben radiatoren met thermostaatkranen. hoe zouden jullie het buffervat aansluiten? daarnaast wil ik de vloerverwamringspomp aansluiten op de compacte binnenunit van weheat. betekent als ik de pomp op de unit aansluit dat deze ook wordt in en uitgeschakeld door de unit?
[ Voor 15% gewijzigd door sergeleeuw op 23-01-2026 09:05 ]
Gisteren wat leidingen geïsoleerd. Nu heb ik de kabel van de sensor voor SWW ook mee geïsoleerd. Nu vraag ik mij af of dat wel zo slim was. Immers, die leiding kan aardig warm worden als het vat wordt verwarmd. Is dat niet schadelijk voor de kabel? Die ligt nu stijf tegen de leiding aan onder de isolatie.
Goedemorgen! Heeft iemand hier verende bouten onder de Flint gemonteerd en zo ja welke? Hij komt bij ons op een minder ideale plek dus wil alvast het maximale doen om overlast te voorkomen (rubber tegel en beton tegel etc)
Ik dacht of deze https://www.technim.nl/p/...80kg-m8-2x-geel-2x-blauw/ of deze https://www.ventilatielan...s-van-50-t-m-80-kg/29261/
Ik dacht of deze https://www.technim.nl/p/...80kg-m8-2x-geel-2x-blauw/ of deze https://www.ventilatielan...s-van-50-t-m-80-kg/29261/
[ Voor 33% gewijzigd door Voogel op 23-01-2026 09:34 ]
7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896
volgens mij ligt het smeltpunt van kabels ver boven dat van een hete waterleiding...robmoh schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:07:
Gisteren wat leidingen geïsoleerd. Nu heb ik de kabel van de sensor voor SWW ook mee geïsoleerd. Nu vraag ik mij af of dat wel zo slim was. Immers, die leiding kan aardig warm worden als het vat wordt verwarmd. Is dat niet schadelijk voor de kabel? Die ligt nu stijf tegen de leiding aan onder de isolatie.
Ok, ik denk dat ik voorlopig op nr 1 sta qua verbruik: 1022kWh
Wel redelijk atypisch qua gebruik: ivm chronisch zieke is het altijd ongeveer 23C in huis...
Laatste jaar dat ik nog verwarmde op gas was 2024 en januari koste mij toen 344m3
(344*8=2752kWh / 1022 = COP van 2,7 gemiddeld)
Wel redelijk atypisch qua gebruik: ivm chronisch zieke is het altijd ongeveer 23C in huis...
Laatste jaar dat ik nog verwarmde op gas was 2024 en januari koste mij toen 344m3
(344*8=2752kWh / 1022 = COP van 2,7 gemiddeld)
Ik zie dat er een nieuwe artikel is over wisselen van installateur. Dat komt hier nogal eens aan de orde (vooral in geval van faillissement installateur). Misschien een idee om in de TS te zetten @paQ @Stoker ?
Hoe wissel ik van installateur?
Hoe wissel ik van installateur?
[ Voor 6% gewijzigd door orillion op 23-01-2026 09:43 . Reden: Link tekst ]
De thermostaatknop op de vloerverwarming verdelen hoe ver mag deze openstaan staat nu op 45 graden.
Weheat flint hybride
Cv ketel temperatuur staat op 60 graden
Dank
Weheat flint hybride
Dank
BB P60 met 200 liter SWW Itho vat ( zeer laag energieverlies): 363 kWhrobmoh schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:45:
Als de VVW altijd open staat heb je geen buffervat nodig. Hier ook 5 groepen met 50m2 zonder.sergeleeuw schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:01:
Beste tweakers.
Daarnaast zou ik de pomp bij de verdeler er tussenuit laten halen. Zeker als er ook een mengverdeler tussen zit.
Zou de CV aanpassen naar max 40 graden en de verdeler er tussenuit halen. Of zo laten staan.HarryVSjoris schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:49:
De op de vloerverwarming verdelen hoe ver mag deze openstaan staat nu op 45 graden.
Weheat flint hybride
Dank
[ Voor 15% gewijzigd door jeroendh op 23-01-2026 09:55 ]
het is een stalen mengverdeler met een pomp in de behuizing ik kan deze helaas niet verwijderen zonder heel mijn verdeler te vervangen
Let wel op dat een stalen mengverdeler niet geschikt is om mee te gaan koelen in de zomer wegens condensatie. Mocht je dat willen gaan doen.
Daarnaast heb ik verder geen ervaring met een verdeler waar de pomp in vast zit. Misschien dat andere je wel kunnen voorzien van tips.
Daarnaast heb ik verder geen ervaring met een verdeler waar de pomp in vast zit. Misschien dat andere je wel kunnen voorzien van tips.
[ Voor 6% gewijzigd door jeroendh op 23-01-2026 09:58 ]
Ik heb n.a.v. een tip van @JessicavdH deze dempers onder de pootjes van mijn blackbird gezet.Voogel schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:30:
Goedemorgen! Heeft iemand hier verende bouten onder de Flint gemonteerd en zo ja welke? Hij komt bij ons op een minder ideale plek dus wil alvast het maximale doen om overlast te voorkomen (rubber tegel en beton tegel etc)
/f/image/OOqyv6EuZskJp31tjtetEwSg.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb op aanraden van Jessica een (3d geprint) plaatje tussen de dempers en de pootjes van de BB geplaatst om puntbelasting te voorkomen:
:strip_exif()/f/image/i0C8G7tnnAhRklWuaBw5Q1ns.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit scheelt bij mij enorm in het brommen op het dak van de ruimte waaronder we slapen. Alleen bij SWW/Legionella runs waarbij de compressor flink moet werken hoor ik een lichte brom. Ik denk dat ik dit kan oplossen door nog een laag 50x50 tegels te plaatsen. Onder de huidige 50x50 tegels zit nog een laag rubbertegels.
Groet,
Satefan
Interessant, bedankt voor het delen. Heb je de blokken ook vastgekit aan de tegels? Zou je het bestand van het 3d geprinte plaatje willen delen of de afmetingen kunnen aangeven?Satefan schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:57:
[...]
Ik heb n.a.v. een tip van @JessicavdH deze dempers onder de pootjes van mijn blackbird gezet.
[Afbeelding]
Ik heb op aanraden van Jessica een (3d geprint) plaatje tussen de dempers en de pootjes van de BB geplaatst om puntbelasting te voorkomen:
[Afbeelding]
Dit scheelt bij mij enorm in het brommen op het dak van de ruimte waaronder we slapen. Alleen bij SWW/Legionella runs waarbij de compressor flink moet werken hoor ik een lichte brom. Ik denk dat ik dit kan oplossen door nog een laag 50x50 tegels te plaatsen. Onder de huidige 50x50 tegels zit nog een laag rubbertegels.
Groet,
Satefan
Ik zou die verdeler vervangen door een open verdeler.sergeleeuw schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:55:
het is een stalen mengverdeler met een pomp in de behuizing ik kan deze helaas niet verwijderen zonder heel mijn verdeler te vervangen
Wise enough to play the fool
Ik heb de blokken niet vastgekit aan de tegels. Ik had vantevoren al bedacht dat ik misschien nog een laag tegels zou willen plaatsen.404NameNotFound schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:09:
[...]
Interessant, bedankt voor het delen. Heb je de blokken ook vastgekit aan de tegels? Zou je het bestand van het 3d geprinte plaatje willen delen of de afmetingen kunnen aangeven?
Het 3D plaatje is een simpel 10cm x 10cm x 10mm vierkantje. Ik heb deze wel met een hogere infill geprint dan normaal om het wat minder buigzaam te maken (of dat risico te beperken). Ik kan het stl/freecad bestand met je delen. Maar dat kan hier niet denk ik?
Groet,
Satefan
100%teacher schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:17:
[...]
Ik zou die verdeler vervangen door een open verdeler.
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.