• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:02
robmoh schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:45:
Goedenavond. Wij zijn in het bezit van een BB P80 met 200 liter SWW. Ons electra verbruik voor zowel centrale verwarming als SWW bedraagt in januari tot vandaag 563 kWh. Hoewel ik begrijp dat je niet 1:1 kunt vergelijken, ben ik benieuwd naar wat cijfers van anderen. Iemand?
Onze Flint tot nu toe 190 kWh voor januari. Wp boiler 26,4 komt er nog bij dan. Maar zoals je zegt, vergelijken heeft eigenlijk geen enkele zin. Daarvoor zijn huizen veel te verschillend. Wij hebben een tussenwoning, anderen een ongeisoleerd kasteel.

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:08
Goedenavond. Wij zijn in het bezit van een BB P80 met 200 liter SWW. Ons electra verbruik voor zowel centrale verwarming als SWW bedraagt in januari tot vandaag 563 kWh. Hoewel ik begrijp dat je niet 1:1 kunt vergelijken, ben ik benieuwd naar wat cijfers van anderen. Iemand?
431

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

BB p80 met 300 liter
Tot nu toe een kleine 400kW, waarvan 10% sanitair.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 23-01-2026 00:04 ]

Wise enough to play the fool

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-03 20:04
Hier een BB P80 met SWW (300L). Gemiddeld 4 bewoners die dagelijks douchen. Huis is uit 2002, goed geisoleerd met vloerverwarming beneden en radiatoren boven.

Verbruik in Jan tot nu toe is 417 kWh waarvan 123 voor SWW en 294 voor verwarmen.

Groet,

Satefan

• nogrid
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-03 13:59
477, + 45 van de 200 liter boiler. Die 45 is 'bijstook', boiler wordt in principe alleen gevoed door de zonnepanelen. Buiten het seizoen uiteraard een dingetje.
O ja, per vandaag van het gas af 8)

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:05
Tijgerkracht schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:00:
[...]

Volgens mijn Home Assistant 495 kWh, volgens Weheat inzichten 501 kWh
Hier is het omgedraaid. Volgens de Homewizard kWh meter 220. Weheat inzichten 225 kWh. 8)7 Waarvan 28 voor SWW 300L.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroendh op 23-01-2026 06:51 ]

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:32
Caayn schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:57:
[...]
Misschien niet via de app maar op de thermostaat zelf heeft de eTwist gewoon een instelbare stooklijn, inclusief ruimte+stooklijn regeling zoals de iSense heeft.
Als dat zo was had ik het zeker gezien. Ik heb daar op aanraden van mijn installateur nl. nog naar gekeken. Mijn draadloze eTwist heeft dat zeer zeker niet.

Edit: en ja, ik weet waar in het menu ik dat moest zoeken ..

[ Voor 6% gewijzigd door Jpiek op 23-01-2026 07:06 ]

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Jpiek schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:02:
[...]

Als dat zo was had ik het zeker gezien. Ik heb daar op aanraden van mijn installateur nl. nog naar gekeken. Mijn draadloze eTwist heeft dat zeer zeker niet.

Edit: en ja, ik weet waar in het menu ik dat moest zoeken ..
Excuus, ik zie nu pas dat jij de RF variant hebt/had waar deze instelling helemaal niet op bestaat. Bijzonder dat een product met dezelfde naam zo enorm kan verschillen.

Mijn fout.

• Jpiek
Caayn schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:14:
[...]
Excuus, ik zie nu pas dat jij de RF variant hebt/had waar deze instelling helemaal niet op bestaat. Bijzonder dat een product met dezelfde naam zo enorm kan verschillen.
Mijn fout.
Kan gebeuren, ik verbaasde me er ook over. Blijkbaar hebben ze dat dan nu via de app gecorrigeerd. Of het staat wel bij mij in de app en het werkt niet 8)7

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:52

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
916kWh in Januari. Beetje vertroebelt. Na goed inregelen vanaf 9 tm 12 jan is het gemiddelde verbruik behoorlijk gedaald van ongeveer 50-60kWh p/d naar 30-37kWh per dag. Vanaf die dagen wat warmer weer dus vermoed dat dit wel stijgt naar 40-45kWh per dag met de temperaturen begin januari.
/edit

93kWh daarvan is aan SWW

[ Voor 31% gewijzigd door STIMPPYYY op 23-01-2026 09:10 ]

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:46
Ook 900 kWh hier. Was met gas ook hoog in koude wintermaand.
Valt nog wat aan te tunen.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:01
Volgens WeHeat 396kWh. Dit is wel alleen voor CV systeem. Warmwater wordt niet gedaan door WeHeat.
COP van 4.3. Ik denk dat onze COP best wel oké is.

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:25
210 kWh buiten unit (WeHeat) en 21,5kWh binnen unit = 231,5 kWh totaal tot nu toe voor verwarming.

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono

• Spikydog
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:46
511, Flint en itho smart green boiler 80 ltr, stoken op 21,5

• sergeleeuw
  • Laatst online: 06-03 08:45
Beste tweakers.
Zojuist heb ik een flint aangeschaft deze moet in eerste instantie in hybride opstelling i.c.m. intergas xtreme.
Mijn woning is zon 125m2 in totaal goed geisoleerd. Het bedrijf die de flint komt installeren heeft een buffervat van 12 liter meegerekend. ik lees veel serie of parralel montages. voor de rest ziet mijn woning er als volgt uit BG heeft VVW 5 groepen met mengverdeler. 1ste en 2de verdieping en garage hebben radiatoren met thermostaatkranen. hoe zouden jullie het buffervat aansluiten? daarnaast wil ik de vloerverwamringspomp aansluiten op de compacte binnenunit van weheat. betekent als ik de pomp op de unit aansluit dat deze ook wordt in en uitgeschakeld door de unit?

[ Voor 15% gewijzigd door sergeleeuw op 23-01-2026 09:05 ]

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:05
Gisteren wat leidingen geïsoleerd. Nu heb ik de kabel van de sensor voor SWW ook mee geïsoleerd. Nu vraag ik mij af of dat wel zo slim was. Immers, die leiding kan aardig warm worden als het vat wordt verwarmd. Is dat niet schadelijk voor de kabel? Die ligt nu stijf tegen de leiding aan onder de isolatie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSsXeo35Re8R8ZSPbGXa0i1RFdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUwLvWc0d1BgcQ9Gy7fZCBct.jpg?f=fotoalbum_large

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11:03
Goedemorgen! Heeft iemand hier verende bouten onder de Flint gemonteerd en zo ja welke? Hij komt bij ons op een minder ideale plek dus wil alvast het maximale doen om overlast te voorkomen (rubber tegel en beton tegel etc)

Ik dacht of deze https://www.technim.nl/p/...80kg-m8-2x-geel-2x-blauw/ of deze https://www.ventilatielan...s-van-50-t-m-80-kg/29261/

[ Voor 33% gewijzigd door Voogel op 23-01-2026 09:34 ]

7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896

• Jpiek
robmoh schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:07:
Gisteren wat leidingen geïsoleerd. Nu heb ik de kabel van de sensor voor SWW ook mee geïsoleerd. Nu vraag ik mij af of dat wel zo slim was. Immers, die leiding kan aardig warm worden als het vat wordt verwarmd. Is dat niet schadelijk voor de kabel? Die ligt nu stijf tegen de leiding aan onder de isolatie.
volgens mij ligt het smeltpunt van kabels ver boven dat van een hete waterleiding...

• Jpiek
Ok, ik denk dat ik voorlopig op nr 1 sta qua verbruik: 1022kWh
Wel redelijk atypisch qua gebruik: ivm chronisch zieke is het altijd ongeveer 23C in huis...

Laatste jaar dat ik nog verwarmde op gas was 2024 en januari koste mij toen 344m3
(344*8=2752kWh / 1022 = COP van 2,7 gemiddeld)

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:04
Ik zie dat er een nieuwe artikel is over wisselen van installateur. Dat komt hier nogal eens aan de orde (vooral in geval van faillissement installateur). Misschien een idee om in de TS te zetten @paQ @Stoker ?

Hoe wissel ik van installateur?

[ Voor 6% gewijzigd door orillion op 23-01-2026 09:43 . Reden: Link tekst ]

• HarryVSjoris
  • Laatst online: 08:12
De thermostaatknop op de vloerverwarming verdelen hoe ver mag deze openstaan staat nu op 45 graden.
Weheat flint hybride
Cv ketel temperatuur staat op 60 graden
Dank

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-03 16:46
BB P60 met 200 liter SWW Itho vat ( zeer laag energieverlies): 363 kWh

• jeroendh
sergeleeuw schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:01:
Beste tweakers.
Zojuist heb ik een flint aangeschaft deze moet in eerste instantie in hybride opstelling i.c.m. intergas xtreme.
Mijn woning is zon 125m2 in totaal goed geisoleerd. Het bedrijf die de flint komt installeren heeft een buffervat van 12 liter meegerekend. ik lees veel serie of parralel montages. voor de rest ziet mijn woning er als volgt uit BG heeft VVW 5 groepen met mengverdeler. 1ste en 2de verdieping en garage hebben radiatoren met thermostaatkranen. hoe zouden jullie het buffervat aansluiten? daarnaast wil ik de vloerverwamringspomp aansluiten op de compacte binnenunit van weheat. betekent als ik de pomp op de unit aansluit dat deze ook wordt in en uitgeschakeld door de unit?
Als de VVW altijd open staat heb je geen buffervat nodig. Hier ook 5 groepen met 50m2 zonder. ;)
Daarnaast zou ik de pomp bij de verdeler er tussenuit laten halen. Zeker als er ook een mengverdeler tussen zit.
HarryVSjoris schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:49:
De op de vloerverwarming verdelen hoe ver mag deze openstaan staat nu op 45 graden.
Weheat flint hybride
Cv ketel temperatuur staat op 60 graden
Dank
Zou de CV aanpassen naar max 40 graden en de verdeler er tussenuit halen. Of zo laten staan.

[ Voor 15% gewijzigd door jeroendh op 23-01-2026 09:55 ]

• sergeleeuw
  • Laatst online: 06-03 08:45
het is een stalen mengverdeler met een pomp in de behuizing ik kan deze helaas niet verwijderen zonder heel mijn verdeler te vervangen

• jeroendh
Let wel op dat een stalen mengverdeler niet geschikt is om mee te gaan koelen in de zomer wegens condensatie. Mocht je dat willen gaan doen.
Daarnaast heb ik verder geen ervaring met een verdeler waar de pomp in vast zit. Misschien dat andere je wel kunnen voorzien van tips.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroendh op 23-01-2026 09:58 ]

• Satefan
Voogel schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:30:
Goedemorgen! Heeft iemand hier verende bouten onder de Flint gemonteerd en zo ja welke? Hij komt bij ons op een minder ideale plek dus wil alvast het maximale doen om overlast te voorkomen (rubber tegel en beton tegel etc)

Ik dacht of deze https://www.technim.nl/p/...80kg-m8-2x-geel-2x-blauw/ of deze https://www.ventilatielan...s-van-50-t-m-80-kg/29261/
Ik heb n.a.v. een tip van @JessicavdH deze dempers onder de pootjes van mijn blackbird gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z19HUizgYU8nAtDRcrGZJvT2sRM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OOqyv6EuZskJp31tjtetEwSg.png?f=fotoalbum_large

Ik heb op aanraden van Jessica een (3d geprint) plaatje tussen de dempers en de pootjes van de BB geplaatst om puntbelasting te voorkomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZ0WTygavUF5iLol9OU0T-j4DDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0C8G7tnnAhRklWuaBw5Q1ns.jpg?f=fotoalbum_large

Dit scheelt bij mij enorm in het brommen op het dak van de ruimte waaronder we slapen. Alleen bij SWW/Legionella runs waarbij de compressor flink moet werken hoor ik een lichte brom. Ik denk dat ik dit kan oplossen door nog een laag 50x50 tegels te plaatsen. Onder de huidige 50x50 tegels zit nog een laag rubbertegels.

Groet,

Satefan

• 404NameNotFound
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 27-02 08:27
Satefan schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:57:
[...]

Ik heb n.a.v. een tip van @JessicavdH deze dempers onder de pootjes van mijn blackbird gezet.

[Afbeelding]

Ik heb op aanraden van Jessica een (3d geprint) plaatje tussen de dempers en de pootjes van de BB geplaatst om puntbelasting te voorkomen:

[Afbeelding]

Dit scheelt bij mij enorm in het brommen op het dak van de ruimte waaronder we slapen. Alleen bij SWW/Legionella runs waarbij de compressor flink moet werken hoor ik een lichte brom. Ik denk dat ik dit kan oplossen door nog een laag 50x50 tegels te plaatsen. Onder de huidige 50x50 tegels zit nog een laag rubbertegels.

Groet,

Satefan
Interessant, bedankt voor het delen. Heb je de blokken ook vastgekit aan de tegels? Zou je het bestand van het 3d geprinte plaatje willen delen of de afmetingen kunnen aangeven?

• teacher

teacher

Dysgaf!

sergeleeuw schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:55:
het is een stalen mengverdeler met een pomp in de behuizing ik kan deze helaas niet verwijderen zonder heel mijn verdeler te vervangen
Ik zou die verdeler vervangen door een open verdeler.

• Satefan
404NameNotFound schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:09:
[...]

Interessant, bedankt voor het delen. Heb je de blokken ook vastgekit aan de tegels? Zou je het bestand van het 3d geprinte plaatje willen delen of de afmetingen kunnen aangeven?
Ik heb de blokken niet vastgekit aan de tegels. Ik had vantevoren al bedacht dat ik misschien nog een laag tegels zou willen plaatsen.

Het 3D plaatje is een simpel 10cm x 10cm x 10mm vierkantje. Ik heb deze wel met een hogere infill geprint dan normaal om het wat minder buigzaam te maken (of dat risico te beperken). Ik kan het stl/freecad bestand met je delen. Maar dat kan hier niet denk ik?

Groet,

Satefan

• Satefan
teacher schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:17:
[...]

Ik zou die verdeler vervangen door een open verdeler.
100%

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:11
havoc764 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:48:
[...]

Als je artikel leest, dient S bocht ook toegepast te worden op de aan en afvoer van de warmtewissel spiraal omdat je anders je hele zooi in een radiator verandert voor je sww.
Moet ik bij mij ook laten aanpassen stilstandsverlies ligt als gevolg factor 2 a 3 hoger dan nodig.

Als je de installatie tekeningen van weheat erbij pakt staat die S bocht er ook op.
Alleen staat ie niet goed aangegeven waardoor je hem pas gaat herkennen als al weet dat het moet, best nutteloos dus neem het je installateur niet al te kwalijk gezien het ook niet op de nederlandse loodgieterscholen onderwezen word :| .
Wel op de Duitse gezien die veel meer zonneboilers hebben staan. :+
Duidelijk verhaal, ik ga er mee terug naar de installateur (zal ie leuk vinden).

Is er een manier om het verlies te kwantificeren, anders dan het verlies af te zetten tegen het verwachtte verlies obv specs?
Met een IR-meter of camera ofzo?

• 404NameNotFound
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 27-02 08:27
Satefan schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:17:
[...]

Ik heb de blokken niet vastgekit aan de tegels. Ik had vantevoren al bedacht dat ik misschien nog een laag tegels zou willen plaatsen.

Het 3D plaatje is een simpel 10cm x 10cm x 10mm vierkantje. Ik heb deze wel met een hogere infill geprint dan normaal om het wat minder buigzaam te maken (of dat risico te beperken). Ik kan het stl/freecad bestand met je delen. Maar dat kan hier niet denk ik?

Groet,

Satefan
Bedankt, ik verwacht dat het op basis van deze informatie wel lukt om het 3D plaatje te maken. Heb je nu onder iedere veer van de BB 1 blokje geplaatst? Op basis van de foto twijfel ik of het 1 of 2 zijn ;)

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:21
Mausssie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:53:
Er zijn hier meerdere gebruikers van de Weheat integratie op Home Assistant.
Ik heb deze ook geïnstalleerd, maar krijg na enkele uren een foutmelding ‘Error setting up Weheat cloud for Weheat.’ Iemand dit weet wat dit is?

[...]
Toevallig iemand die ervaring heeft met deze foutmelding in Home Assistant?
‘Error setting up Weheat cloud for Weheat.’
Logger: homeassistant.config_entries
Bron: config_entries.py:762
Eerst voorgekomen: 03:02:21 (1 gebeurtenis)
Laatst gelogd: 03:02:21

Error setting up entry Weheat cloud for weheat
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 762, in __async_setup_with_context
result = await component.async_setup_entry(hass, self)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/weheat/__init__.py", line 63, in async_setup_entry
discovered_heat_pumps = await HeatPumpDiscovery.async_discover_active(
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
API_URL, token, async_get_clientsession(hass)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
)
^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/weheat/abstractions/discovery.py", line 29, in async_discover_active
response = await HeatPumpApi(client).api_v1_heat_pumps_get_with_http_info(1, 1000, state=DeviceState.NUMBER_3)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/pydantic/_internal/_validate_call.py", line 34, in wrapper_function
return await wrapper(*args, **kwargs)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/weheat/api/heat_pump_api.py", line 245, in api_v1_heat_pumps_get_with_http_info
return self.api_client.response_deserialize(
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^
response_data=response_data,
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
response_types_map=_response_types_map,
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
)
^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/weheat/api_client.py", line 317, in response_deserialize
return_data = self.deserialize(response_text, response_type)
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/weheat/api_client.py", line 393, in deserialize
return self.__deserialize(data, response_type)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/weheat/api_client.py", line 437, in __deserialize
return self.__deserialize_model(data, klass)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/weheat/api_client.py", line 739, in __deserialize_model
return klass.from_dict(data)
~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/weheat/models/read_all_heat_pump_dto_paged_response.py", line 103, in from_dict
"data": [ReadAllHeatPumpDto.from_dict(_item) for _item in obj.get("data")] if obj.get("data") is not None else None
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/weheat/models/read_all_heat_pump_dto.py", line 121, in from_dict
_obj = cls.model_validate({
"controlBoardId": obj.get("controlBoardId"),
...<10 lines>...
"firmwareVersion": obj.get("firmwareVersion")
})
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/pydantic/main.py", line 716, in model_validate
return cls.__pydantic_validator__.validate_python(
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^
obj,
^^^^
...<5 lines>...
by_name=by_name,
^^^^^^^^^^^^^^^^
)
^
pydantic_core._pydantic_core.ValidationError: 1 validation error for ReadAllHeatPumpDto
status
Input should be 40, 70, 90, 130, 150, 160, 170 or 180 [type=enum, input_value=1, input_type=int]
For further information visit https://errors.pydantic.dev/2.12/v/enum

• orillion
Mausssie schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:30:
[...]

Toevallig iemand die ervaring heeft met deze foutmelding in Home Assistant?
‘Error setting up Weheat cloud for Weheat.’

[...]
Zoals ik al eerder zei: de code van je homeassistant integratie verwacht die waarde niet uit de api (ValidationError: 1 validation error). Je enige opties zijn dat Weheat hun integratie verbeterd of dat ze zorgen dat hun api die waarde niet stuurt. Als je kunt programmeren dan kun je misschien tijdelijk met een fork van hun integratie maken en die waarde eruit filteren of toevoegen als geldige enum waarde.

• Mausssie
orillion schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:37:
[...]

Zoals ik al eerder zei: de code van je homeassistant integratie verwacht die waarde niet uit de api (ValidationError: 1 validation error). Je enige opties zijn dat Weheat hun integratie verbeterd of dat ze zorgen dat hun api die waarde niet stuurt. Als je kunt programmeren dan kun je misschien tijdelijk met een fork van hun integratie maken en die waarde eruit filteren of toevoegen als geldige enum waarde.
Dank voor je reactie.
Als dit daadwerkelijk een fout in de integratie is, dan zou toch iedereen die HA gebruikt hetzelfde probleem moeten hebben?

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:25
Hier full electric, vvw en convectoren, 22 graden woonkamer, 300l vat, geen buffer, 380kwh tot vandaag waarvan 320 voor verwarmen. Niet slecht dus, maar kan nog beter, want ik merkte bv warmteverlies bij de voordeur (klein beetje tocht, en nieuwe tochtstrips plaatsen)

Ohja, Sparrow…

• orillion
Mausssie schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:40:
[...]

Dank voor je reactie.
Als dit daadwerkelijk een fout in de integratie is, dan zou toch iedereen die HA gebruikt hetzelfde probleem moeten hebben?
Alleen de mensen die uit de api ook die foute waarde krijgen. Ik heb niet bekeken wat het was, maar bijvoorbeeld een bepaalde sensor meetwaarde die bij anderen (nog) niet is voorgekomen kan dat zijn.

• Wai_AM
[...]

Dank voor je reactie.
Klopt, daar heb je wel een punt, bij mij geen problemen met de integratie.
Je hebt de integratie opnieuw geïnstalleerd? (oude helemaal verwijderd voordat je dat deed?)

Het beste is een nieuwe HA om te testen. Zal vanavond even testen, heb nog een oude backup van HA in proxmox zonder WeHeat integratie.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Satefan schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:57:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Groet,

Satefanhttps://tweakers.net/i/1p...hNwpt6AD.jpg?f=user_large
Leuk gevonden.. maar waarschijnlijk ook vocht gevoelig dus vries vast, en verliest "demping"
En het geluid van de condensor word niet gedempt.
Hier onder wat foto van @netevolutions
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJcyoAgm3UJCfv8OMiwxHY38Uas=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/V3VQ7GsHcabcUfAqUdWnSOXG.jpg?f=user_large

En hier MET omgekeerde rubber tuin/terras tegels ER ONDER ..om het geluid door de lucht te dempen .. en in de sneeuw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pNLej2UIbkj0nGXaXSlF94YprU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nNbBXWQEYNxEuydUhNwpt6AD.jpg?f=user_large

Rest info te vinden in topic "trillingen warmtepomp" netevolutions in "Trillingen warmtepomp dempen"
Petje af voor @netevolutions _/-\o_

• JessicavdH
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-03 09:18

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

404NameNotFound schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:09:
[...]

Wij hebben ipv een geprint plaatje een metalen (niet aluminium, dat is te zacht) plaatje tussen de dempers en de wp zitten. Dat werkt ook. Het gaat er alleen om dat de druk van de wp wordt verdeeld en de dempers niet indeuken.

Jaren_30_huis_gasloos

• Bertus15
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:28
BB P80 100L Buffer, 300L WW. Verbruik January: 297KwH CV, 46,1 KwH WW. 155m², huis 2001.
Ons verbruik is flink omlaag sinds de overstap van Opentherm naar stooklijn, maar we hebben de WP pas 4 maanden, dus ik ben nog flink aan het tweaken.

• Satefan
404NameNotFound schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:29:
[...]

Bedankt, ik verwacht dat het op basis van deze informatie wel lukt om het 3D plaatje te maken. Heb je nu onder iedere veer van de BB 1 blokje geplaatst? Op basis van de foto twijfel ik of het 1 of 2 zijn ;)
Onder iedere veerpoot 2 blokjes. Er zitten 8 blokjes in t pakket van Akoestiekwinkel.

• JessicavdH
  • Laatst online: 06-03 09:18

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

X21r schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:16:
[...]

Leuk gevonden.. maar waarschijnlijk ook vocht gevoelig dus vries vast, en verliest "demping"
Het gaat inderdaad om resonantie en niet om geluid van de compressor. En het werkt prima tot nu toe; we hadden alleen wat meer trilling gehad toen de ijspegels vanaf de weldorpel gingen vastvriezen.
De oplossing die jij toont lijkt me prachtig maar van een heel andere orde.

Jaren_30_huis_gasloos

• teacher

teacher

Dysgaf!

ik denk dat robmoh nu een idee heeft, laten we hier geen opsomtopic van maken.

• Mg4gebruiker
  • Laatst online: 14:23
Ik dacht begrepen te hebben dat Weheat voor de SWW runs inmiddels weer van de boventemperatuur in het vat uitging. Ik heb er de laatste rijd niet meer bewust naar gekeken. Maar vanochtend zag ik dat de Flint warm tapwater aan het maken was terwijl de boventemperatuur toch echt hoger was dan de richtwaarde.
Wie weet nu wat de SvZ is: sww start op boven of ondertemperatuur?

• STIMPPYYY
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:48:
Ik dacht begrepen te hebben dat Weheat voor de SWW runs inmiddels weer van de boventemperatuur in het vat uitging. Ik heb er de laatste rijd niet meer bewust naar gekeken. Maar vanochtend zag ik dat de Flint warm tapwater aan het maken was terwijl de boventemperatuur toch echt hoger was dan de richtwaarde.
Boven.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:01
X21r schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:16:
[...]

Hier onder wat foto van @netevolutions
[Afbeelding]

En hier MET omgekeerde rubber tuin/terras tegels ER ONDER ..om het geluid door de lucht te dempen .. en in de sneeuw.
[Afbeelding]

Rest info te vinden in topic "trillingen warmtepomp" netevolutions in "Trillingen warmtepomp dempen"
Petje af voor @netevolutions _/-\o_
Hoeveel rubberen tegels heb je omgekeerd eronder liggen en welk formaat?
Wij hebben de Blackbird op rubberen tegels liggen, daarna normale tegels en antitrillingsmatjes at best prima is maar ik denk dat ik nog wat geluid hoor van de condensor.

• orillion
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:48:
Hier met een Flint werkt het sinds 22(?) december weer correct op de boventemperatuursensor. Kun je grafiek posten?

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:25
Wat doen jullie met het onderhoud? Heeft Weheat op dat vlak een advies? Sommige bedrijven bieden servicecontracten aan, maar ik vraag me af of dat echt nodig is bij een warmtepomp. Je hebt toch veel minder slijtageonderdelen dan een cv-ketel.

• orillion
GvNL schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:16:
Wat doen jullie met het onderhoud? Heeft Weheat op dat vlak een advies? Sommige bedrijven bieden servicecontracten aan, maar ik vraag me af of dat echt nodig is bij een warmtepomp. Je hebt toch veel minder slijtageonderdelen dan een cv-ketel.
Dit lijkt het algemene "Tweakers advies" >:)
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:25
Dankjewel! Dat is makkelijk. Niet heel anders dan hoe ik mijn airco's behandel, hoewel ik daarbij ook heel soms even de filters van de binnenunits moet wassen. Wat is het toch een fijne techniek. :)

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:43
Er is geen specifiek onderhoud nodig, staat ook op de site van WeHeat.
Gewoon even controleren of je buitenunit niet vuil is .
Vuilfilter in de gaten houden

• Omdatikhetzeg
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-02 14:07
knip knip, verbruik opsommen hoeft niet meer.

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 23-01-2026 15:58 ]

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:34
Ik zou wensen dat de stooklijn meer punten had, zodat het realistischer zou verlopen.
@Weheat ?

[ Voor 7% gewijzigd door Maarten58 op 23-01-2026 15:19 ]

• 201WD
Omdatikhetzeg schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:02:
[...]

Hier met de flint (hybride, geen sww) 375 tot nu toe. Dat is al ruim meer dan heel december (290). De vele defrosts (start na iedere 48 minuten bij lage temperaturen) zijn de boosdoener, dan staat hij tussen de defrosts door continu op 100% te draaien. Ik moet de stooklijn dan ook steeds aanpassen, want die loopt van +9 naar -20. Die lineaire lijn werkt niet, omdat er een duidelijke knik zit bij temperaturen van ongeveer 1 graad en lager, als de regelmatige defrosts starten.
Elke dag, elke maand is verschillend qua temperatuur etc, dus kun je die maanden niet echt vergelijken.
Ik denk dat iedereen deze maand meer verbruik heeft.
Steeds aanpassen van de stooklijn of temperatuur is denk ik niet verstandig, je moet het syteem tijd geven om aan te passen.
Kleine stapjes maken.
Hier ook een Flint op stooklijn, draait lekker,
-20 staat op 29 graden, bij 9 staat hij op 24 graden
Maakt dat het hier binnen 22 -23 blijft met deze temperaturen,
Het is nu 8 tot 9 graden buiten en de gevraagde temperatuur is 23,7 graden.
Momenteel staat ie standby omdat het binnen 23 graden is.
Deze maand tot nu toe 188kwh verbruikt, december was totaal 180kwh.

[ Voor 5% gewijzigd door 201WD op 23-01-2026 15:28 ]

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Kevin1990 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:06:
[...]

Hoeveel rubberen tegels heb je omgekeerd eronder liggen en welk formaat?
Wij hebben de Blackbird op rubberen tegels liggen, daarna normale tegels en antitrillingsmatjes at best prima is maar ik denk dat ik nog wat geluid hoor van de condensor.
Ik zou zeggen kijk in het topic wat ik al noemde .. veel info te vinden. "trillingen warmte pomp dempen"
Maten zijn normaal 50x50 .

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:46
Heeft iemand de 100 liter buffer, op een beugel aan de muur bevestigd?
Wordt dat ondersteund door WeHeat?

• Jeager
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:23
Goedenavond,

Na een hele tijd geduld is bij mij ook inmiddels een Blackbird P80 geinstalleerd. De installatie is super netjes gedaan wat mij betreft, hierover zeker niks te klagen. Met deze temperaturen is de BB inmiddels volle bak aan het stoken om het huis weer op temperatuur te krijgen na 3 dagen zonder kachel en temperaturen onder 0. De kWh's vliegen erdoor.

Één ding wat me opvalt en een klein beetje zorgen baart is het geluid. Niet zozeer van de ventilator op de BB, dat valt me alles mee. Maar een soort geratel wat uit de buitenunit komt en via de leidingen ook erg goed hoorbaar is binnen in huis.

Is dit iets waar ik me zorgen om moet maken? Of komt dit gewoon doordat het nu vriest en hij op vol vermogen het huis warm probeer te stoken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_fwgfFWYbKX1HU2rU7j6OtDbeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cltRJecHUqP7mYrWDbTvPz8W.jpg?f=fotoalbum_large

• reiniero
Weheat komt schijnbaar met een nieuw product binnenkort: https://www.eventbrite.nl...em_7ynqc9nviWSi4dEkt6KY_A

Een warmtepomp die schuin in het dak kan.

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:35
[quote]robmoh schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:45:

[ Voor 64% gewijzigd door Ronnie27 op 23-01-2026 18:46 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:29
knip knip, laten we er geen opsomtopic van maken

[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 23-01-2026 19:09 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
Jeager schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:16:
Goedenavond,

Na een hele tijd geduld is bij mij ook inmiddels een Blackbird P80 geinstalleerd. De installatie is super netjes gedaan wat mij betreft, hierover zeker niks te klagen. Met deze temperaturen is de BB inmiddels volle bak aan het stoken om het huis weer op temperatuur te krijgen na 3 dagen zonder kachel en temperaturen onder 0. De kWh's vliegen erdoor.

Één ding wat me opvalt en een klein beetje zorgen baart is het geluid. Niet zozeer van de ventilator op de BB, dat valt me alles mee. Maar een soort geratel wat uit de buitenunit komt en via de leidingen ook erg goed hoorbaar is binnen in huis.

Is dit iets waar ik me zorgen om moet maken? Of komt dit gewoon doordat het nu vriest en hij op vol vermogen het huis warm probeer te stoken?

[Afbeelding]
Bedoel je trilling/resonantie? Zo nee: dat lijkt me iets voor een monteur. Hij hoort niet te ratelen. Redelijk 'stampen' misschien wel als het op 90-100% gaat. De mannen van DonkerVeenstra zijn bij mij ook geweest. Ze hebben hier ook weer een serieus nette installatie gedaan 8) _/-\o_ .
Waarom staat je buffervat zo ver van de installatie? Of zet je daar nog een wasmachine tussen?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Robbie-1 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:43:
Heeft iemand de 100 liter buffer, op een beugel aan de muur bevestigd?
Wordt dat ondersteund door WeHeat?
Ja, je kan de 100 liter buffer ophangen; er zit een stevige beugel bij. Ik heb het zelf niet gedaan overigens.

• Jeager
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:23
Pr088 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:04:
[...]

Bedoel je trilling/resonantie? Zo nee: dat lijkt me iets voor een monteur. Hij hoort niet te ratelen. Redelijk 'stampen' misschien wel als het op 90-100% gaat. De mannen van DonkerVeenstra zijn bij mij ook geweest. Ze hebben hier ook weer een serieus nette installatie gedaan 8) _/-\o_ .
Waarom staat je buffervat zo ver van de installatie? Of zet je daar nog een wasmachine tussen?
Het is misschien gewoon een trilling, maar het klinkt wel wat gek. Ik heb een video gemaakt met het geluid: https://streamable.com/1fejyg

Hij staat nu al ruim 24 uur op vol vermogen en ook de backup unit staat bijna de hele tijd op vol vermogen erbij aan.

Geen idee overigens waarom het buffervat wat verder weg staat, al is de foto wat misleidend. Het is een heel klein hokje op zonder. Je kan er niet rechtop staan en het staat helemaal vol met de 2 vaten 😅

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:54
Er zijn van die momenten dat ik verwonderd de verrichtingen van mijn Sparrow gade sla . Vandaag was het een graad of 7 en zal ik ( de dag is nog niet om ) ca 4 euro aan electra hebben verbruikt om een groot pand warm te houden . Ca 200 m2 op 18 graden en en ca. 200 m2 op 21,5 graden . Het is een goed geïsoleerde soort boerderij .
Dat is in mijn ogen een TOP prestatie .

• STIMPPYYY
  • Nu online
Jeager schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:16:
Goedenavond,

[Afbeelding]
Heb ook een rattel in leidingwerk. Ergens thv binnenunit. Zal eens geluidsopname maken. Beetje raar. Niet het idee dat het vd buitenunit afkomt. Wilde het hier nog een keer vragen, maar nu jij erover begint…

• 201WD
Mijn zoon heeft een Sparrow in zijn woning.
Er zit nog een oude metalen mengverdeler in met pomp en thermostaat.
Die wil ik op korte termijn vervangen door een pomploze composiet verdeler.
Vte of Therminon denk ik .
Iemand nog tips ?

• STIMPPYYY
  • Nu online
Jeager schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:23:
[...]

Het is misschien gewoon een trilling, maar het klinkt wel wat gek. Ik heb een video gemaakt met het geluid: https://streamable.com/1fejyg

Hij staat nu al ruim 24 uur op vol vermogen en ook de backup unit staat bijna de hele tijd op vol vermogen erbij aan.

Geen idee overigens waarom het buffervat wat verder weg staat, al is de foto wat misleidend. Het is een heel klein hokje op zonder. Je kan er niet rechtop staan en het staat helemaal vol met de 2 vaten 😅
Dit klinkt niet ok. Die ventilator loopt aan ofzo.

• Wai_AM
[...]

Dank voor je reactie.
heb geprobeerd op de andere instantie van HA proxmox, WeHeat integratie te installeren:
Na het inloggen dien je het account te linken naar HA, echter gaf die al mij reeds geinstalleerde HA installatie.
Ben daarna maar gestopt. Weet niet of je tegelijkertijd aan meerdere HA instanties kan koppelen.

Wat krijg je na installatie te zien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CwyftdANG_Vg8yHsuNjJ7a5Kw0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DsD05SIGlbjJcpDcw1argKP5.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9yX0XcTs3n0Gp1PEWFBopd4-SE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4BnGGKhMzOZn2xQB2JgGZw1.jpg?f=fotoalbum_large

of alleen je foutmelding?

• slem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-03 20:48
Jeager schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:23:
[...]

Ik heb dit ook gehad bij 2 buitenunits, toen was toch de compressor defect. Inmiddels heb ik mijn 3de buitenunit staan en die is toch een stuk stiller dan de eerste 2. 2de hield het welgeteld 2 maanden vol, toen klapte steeds de aardlek eruit en maakte een hels kabaal. Kreeg van de installateur door dat het bij meerdere blackbirds gebeurd is, wss vanuit weheat een lichting met slechte compressors. Zou als ik jou was voor de zekerheid even de installateur erbij halen.

[ Voor 3% gewijzigd door slem op 23-01-2026 22:55 ]

• Omdatikhetzeg
201WD schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:26:
[...]

Elke dag, elke maand is verschillend qua temperatuur etc, dus kun je die maanden niet echt vergelijken.
Ik denk dat iedereen deze maand meer verbruik heeft.
Steeds aanpassen van de stooklijn of temperatuur is denk ik niet verstandig, je moet het syteem tijd geven om aan te passen.
Kleine stapjes maken.
Hier ook een Flint op stooklijn, draait lekker,
-20 staat op 29 graden, bij 9 staat hij op 24 graden
Maakt dat het hier binnen 22 -23 blijft met deze temperaturen,
Het is nu 8 tot 9 graden buiten en de gevraagde temperatuur is 23,7 graden.
Momenteel staat ie standby omdat het binnen 23 graden is.
Deze maand tot nu toe 188kwh verbruikt, december was totaal 180kwh.
Ik weet hoe de stooklijn werkt, maar zoals ik al zei, er zit een duidelijke knik daar waar hij begint met om de 48 minuten defrosten. Daar zit geen instelpunt dus er zit niet anders op dan aanpassen.Draaien volledig op radiatoren dus die 29 graden heb ik al nodig als het buiten 9 graden is- en dan is het binnen nooit warmer dan 19 graden. Met minder inhoud hebben de defrosts gewoon enorm veel invloed op de temperatuur, kan meer dan twee graden afkoelen in een paar uur als het defrosten begint.

[ Voor 11% gewijzigd door Omdatikhetzeg op 23-01-2026 23:12 ]

• Omdatikhetzeg
X

[ Voor 100% gewijzigd door Omdatikhetzeg op 23-01-2026 23:11 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:32
Omdatikhetzeg schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:02:
[...]

Ik weet hoe de stooklijn werkt, maar zoals ik al zei, er zit een duidelijke knik daar waar hij begint met om de 48 minuten defrosten. Daar zit geen instelpunt dus er zit niet anders op dan aanpassen.Draaien volledig op radiatoren dus die 29 graden heb ik al nodig als het buiten 9 graden is- en dan is het binnen nooit warmer dan 19 graden. Met minder inhoud hebben de defrosts gewoon enorm veel invloed op de temperatuur, kan meer dan twee graden afkoelen in een paar uur als het defrosten begint.
Serie buffer plaatsen.

• Stoker
  • Laatst online: 12:05

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
orillion schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:43:
Ik zie dat er een nieuwe artikel is over wisselen van installateur. Dat komt hier nogal eens aan de orde (vooral in geval van faillissement installateur). Misschien een idee om in de TS te zetten @paQ @Stoker ?

Hoe wissel ik van installateur?
Toevallig vandaag meegemaakt idd.

Zal deze link toevoegen aan de TS 👍

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Of afgifte vergroten, extra radiator of vervangen voor t33.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
201WD schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:46:
[...]

Ik heb hem die vraag ook gesteld , maar daar geeft hij geen antwoord op.
@Carboy54
@Stoker
Kunnen daar mogelijk een antwoord op geven
Heb je nog een linkje, kijk ik even mee!

• orillion
Omdatikhetzeg schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:02:
[...]

Misschien heb je een huis wat sneller afkoelt, maar bij mijn Flint met serie buffervat is dat niet zo merkbaar. De radiatoren worden ook niet voelbaar koud ofzo. Zoals Motorbeast en Stoker schrijven zou ik dat overwegen als ik jou was.

• Omdatikhetzeg
Buffer 50 liter is aanwezig. Het is ook verder geen probleem, als ik de stooklijn maar aanpas op het moment dat de vele defrosts beginnen. Een extra punt op de stooklijn zou wenselijk zijn, want je kunt gewoon geen lineaire lijn trekken in deze situatie tussen +9 en -20

[ Voor 40% gewijzigd door Omdatikhetzeg op 24-01-2026 09:04 ]

• TMasterT
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:53
Mijn BB P80 is een week gelden geïnstalleerd. Werkt prima, maar vanochtend zag ik iets wat ik niet kan verklaren. Na gebruik van SWW daalt sinds kort de temperatuur bovenin de boiler niet mee. Deze blijft in de buurt van de ingesteld 55 graden. Maar het gekke is dat dit voorheen wel daalde naar een graad of 35.

Iemand een idee waarom dit zo is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UD9qyv0rJbdXS68dOEqH5-CFAW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRwODhLMsweBmm7WLrjNDU4s.jpg?f=fotoalbum_large

• Jpiek
Stoker schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 06:52:
[...]
Toevallig vandaag meegemaakt idd.
Oei, ben je klanten aan het kwijtraken? >:) O-)

• STIMPPYYY
  • Nu online
TMasterT schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:42:
Mijn BB P80 is een week gelden geïnstalleerd. Werkt prima, maar vanochtend zag ik iets wat ik niet kan verklaren. Na gebruik van SWW daalt sinds kort de temperatuur bovenin de boiler niet mee. Deze blijft in de buurt van de ingesteld 55 graden. Maar het gekke is dat dit voorheen wel daalde naar een graad of 35.

Iemand een idee waarom dit zo is?

[Afbeelding]
Dit is na gebruik sww? Dan is het normaal gedrag.

• TMasterT
STIMPPYYY schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:48:
[...]

Dit is na gebruik sww? Dan is het normaal gedrag.
Maar waarom daalde de bovenste temperatuur voorheen bij SWW gebruik wel naar 35 graden (zie links in de grafiek) en recentelijk niet meer? Ik zou verwachten dat het gedrag hetzelfde zou zijn. De hoeveelheid SWW gebruikt was ongeveer gelijk.

• TMasterT
Ik vind de pompgrafieken in de portal ook merkwaardig.

Als ik bij de laatste drie uur grafiek kijk naar de pomp circulatie, dan zie ik om 10:28 een 96%:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBkjiYo7ixKhbX1aeV3SNmRK-Yk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xI8OK83dCVLci3t5UK08Po7D.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als ik de grafiek bekijk over de laatste 24 uur, zie ik op hetzelfde tijdstip een standby status:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6p2xbq0yWOpIEJDp3SOXOox8Up0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtIzac28H8vhdqagdXhhJEHC.jpg?f=fotoalbum_large

Net of er iets met het sommeren en gemiddeldes verkeerd gaat of zo.

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-02 10:13
Aeien schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:24:
[...]

Duidelijk verhaal, ik ga er mee terug naar de installateur (zal ie leuk vinden).

Is er een manier om het verlies te kwantificeren, anders dan het verlies af te zetten tegen het verwachtte verlies obv specs?
Met een IR-meter of camera ofzo?
ja je kan het meestal al gewoon voelen met de hand of een ir-camera pakken.
zeker als je een na een legionella run na een aantal uur nog merkt dat een flink stuk na de boiler de buizen nog steeds goed warm zijn.

• orillion
TMasterT schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:38:
Ik vind de pompgrafieken in de portal ook merkwaardig.

Als ik bij de laatste drie uur grafiek kijk naar de pomp circulatie, dan zie ik om 10:28 een 96%:

[Afbeelding]

Maar als ik de grafiek bekijk over de laatste 24 uur, zie ik op hetzelfde tijdstip een standby status:

[Afbeelding]

Net of er iets met het sommeren en gemiddeldes verkeerd gaat of zo.
Zet de buitentemperatuur er eens bij? Als dat onder de 4 graden is draait die pomp om te voorkomen dat er iets gaat bevriezen.

• TMasterT
orillion schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:59:
[...]

Zet de buitentemperatuur er eens bij? Als dat onder de 4 graden is draait die pomp om te voorkomen dat er iets gaat bevriezen.
Buitentemperatuur was wel onder de 4 graden, maar ik bedoel dat er verschillende waardes getoond worden voor hetzelfde tijdstip. In de drie uur grafiek zie ik andere waardes dan in de 24 uur grafiek.

• ITsEZ
  • Laatst online: 06-03 12:42

ITsEZ

parttime all-rounder

Zijn er hier mensen die een Flint full electric draaien? Ik heb diverse offertes opgevraagd en Coolblue komt met de Flint op ~3800 euro. Dat lijkt me de moeite waard om in een hybride opstelling te draaien maar mogelijk komt dat iets te kort bij een full electric optie in de toekomst. We verbruiken nu 900-1000m3 gas per jaar, daarvan is ongeveer 90-95% voor verwarming. Ik twijfel of dan niet beter de Sparrow aangeschaft kan worden, maar als ik het zo bereken heeft een full electric een terugverdientijd van ~15 jaar.

Andere vraag, het plan is om de warmtepomp op de grond te zetten terwijl de cv bij ons boven in het huis zit, hiervoor is ~9-10 meter leidingwerk nodig. Heeft dit een grote impact op de efficiëntie? Een andere optie is om de warmtepomp op ons dakterras te plaatsen, maar dat doe ik liever niet ivm trillingen en eventueel toekomstig vervangen van het dak.

What you see is always what you get.

• Pr088
STIMPPYYY schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:27:
[...]

Dit klinkt niet ok. Die ventilator loopt aan ofzo.
Storingsmonteur bellen. Dit is niet goed. Mijn ventilator loopt fluisterstil.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:32
ITsEZ schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:57:
Zijn er hier mensen die een Flint full electric draaien? Ik heb diverse offertes opgevraagd en Coolblue komt met de Flint op ~3800 euro. Dat lijkt me de moeite waard om in een hybride opstelling te draaien maar mogelijk komt dat iets te kort bij een full electric optie in de toekomst. We verbruiken nu 900-1000m3 gas per jaar, daarvan is ongeveer 90-95% voor verwarming. Ik twijfel of dan niet beter de Sparrow aangeschaft kan worden, maar als ik het zo bereken heeft een full electric een terugverdientijd van ~15 jaar.

Andere vraag, het plan is om de warmtepomp op de grond te zetten terwijl de cv bij ons boven in het huis zit, hiervoor is ~9-10 meter leidingwerk nodig. Heeft dit een grote impact op de efficiëntie? Een andere optie is om de warmtepomp op ons dakterras te plaatsen, maar dat doe ik liever niet ivm trillingen en eventueel toekomstig vervangen van het dak.
knip knip, dit is het weheat topic, niet het trump topic Heb je wel goed gerekend? Vaste kosten gas weg, onderhoud ketel weg. Als je heel weinig verbruik gas overhoud zit je al snel op €2,- per kuub gas.

Ik heb 18 meter leiding zowel aanvoer als retour. Verlies bij 40 graden aanvoer 2 graden tot aan de radiatoren. Kwestie van goed isoleren met HT Armaflex.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 24-01-2026 20:41 ]

• reiniero
ITsEZ schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:57:

Ja hier een Flint voor verwarming en een wp boiler voor sww. Dat kan hij makkelijk aan, alleen verbruikten wij eerder maar 500 kuub gas per jaar, de helft van jou dus. Hier hebben we de leidingen door de kruipruimte gemaakt en in de trapkast aangesloten vlakbij de vloerverwarming verdeler. Kan zoiets niet bij jou?

• Mausssie
Wai_AM schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:18:
[...]

heb geprobeerd op de andere instantie van HA proxmox, WeHeat integratie te installeren:
Na het inloggen dien je het account te linken naar HA, echter gaf die al mij reeds geinstalleerde HA installatie.
Ben daarna maar gestopt. Weet niet of je tegelijkertijd aan meerdere HA instanties kan koppelen.

Wat krijg je na installatie te zien?
[Afbeelding]
[Afbeelding]

of alleen je foutmelding?
Na de installatie krijg ik voor een korte tijd de waardes te zien. Dan daarna de foutmelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THBcUmzf8oXvLAQYyiZ2vulEq04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Za72N5Yjbk1zKsGhltuTWr91.png?f=fotoalbum_large

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:11
MotorBeast schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:24:
[...]

Als Trump LNG gaat inzetten als pressie middel zou dat wel eens heel anders kunnen worden. :'( Heb je wel goed gerekend? Vaste kosten gas weg, onderhoud ketel weg. Als je heel weinig verbruik gas overhoud zit je al snel op €2,- per kuub gas.

Ik heb 18 meter leiding zowel aanvoer als retour. Verlies bij 40 graden aanvoer 2 graden tot aan de radiatoren. Kwestie van goed isoleren met HT Armaflex.
Heb je dat verlies zelf gemeten, of obv de weheat app? Ik heb met ong 2.5 meter leiding, waarvan 1m buiten, volgens mij bij 41gr buitenunit-uit bijna 3gr verlies met "huis in" in de app. Vond dat al relatief veel, maar heb het niet nagemeten.
De slangen tussen de units zijn "standaard" geïsoleerd vanuit de rol (?), verder na de binnenunit niks.

• Mg4gebruiker
  • Laatst online: 14:23
havoc764 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:48:
[...]

Als je artikel leest, dient S bocht ook toegepast te worden op de aan en afvoer van de warmtewissel spiraal omdat je anders je hele zooi in een radiator verandert voor je sww.
Moet ik bij mij ook laten aanpassen stilstandsverlies ligt als gevolg factor 2 a 3 hoger dan nodig.

Als je de installatie tekeningen van weheat erbij pakt staat die S bocht er ook op.
Alleen staat ie niet goed aangegeven waardoor je hem pas gaat herkennen als al weet dat het moet, best nutteloos dus neem het je installateur niet al te kwalijk gezien het ook niet op de nederlandse loodgieterscholen onderwezen word :| .
Wel op de Duitse gezien die veel meer zonneboilers hebben staan. :+
Dus jij adviseert een s-bocht op de aan- en afvoer naar de wisselaar? Plus een S-bocht (artikel heeft het over een z-bocht) op de ww tapleiding?

Wat mij wel opvalt is dat deze oplossing niet standaard wordt toegepast, en dat deze inferieur is aan een sifon (s-bocht werkt vooral bij lagere temperatuur)
Zijn de instructies van Weheat dan zo beroerd?

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-03 22:23
Aeien schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:51:
[...]

Heb je dat verlies zelf gemeten, of obv de weheat app? Ik heb met ong 2.5 meter leiding, waarvan 1m buiten, volgens mij bij 41gr buitenunit-uit bijna 3gr verlies met "huis in" in de app. Vond dat al relatief veel, maar heb het niet nagemeten.
De slangen tussen de units zijn "standaard" geïsoleerd vanuit de rol (?), verder na de binnenunit niks.
Al een paar keer eerder gemeld hier: huis-in wordt vaak veel te laag weergegeven. matige/geen isolatie en matig contact van het sensor-klemmetje.
Drupje WARMTEGELEIDENDE pasta op het klemmetje, alle leidingen goed isoleren. En KLAAR.
Behoudens afwijkingen in de sensoren weet je het precies.
Huis-in is de basis voor je stooklijn!
Ik heb een meter of 5 leiding en een verschil wp-uit en huis-in van rond de 0.3 graden.
Top.

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

MotorBeast schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:24:
[...]

Als Trump LNG gaat inzetten als pressie middel zou dat wel eens heel anders kunnen worden. :'( Heb je wel goed gerekend? Vaste kosten gas weg, onderhoud ketel weg. Als je heel weinig verbruik gas overhoud zit je al snel op €2,- per kuub gas.

Ik heb nog geen offertes gezien van de full electric, maar telefonisch kreeg ik bedragen richting de 10-13k te horen.

Waarschijnlijk verbruiken we met de warmtepomp nog zo'n 50-100 m3 gas, momenteel aan 1,13 per m3, kom ik op 113 euro per jaar, kosten van de aansluiting +/- 150 euro en nog wat extra kosten kom ik op max 300 euro. En dat is nog los van eventuele cashbacks op de contracten. Dan 1x per 2 jaar ~200 euro voor onderhoud. Dus reken ik 400 euro voor het resterend gasverbruik. Natuurlijk extreem hoog per m3, maar als full electric 10.000 kost en hybrid ~3800, kom ik pas na 15,5 jaar netto positief uit. (6200 extra investering / 400 per jaar). En dan zijn de extra stroomkosten niet eens meegerekend.

De ketel hangt er net 2 jaar (intergas xtreme), dus ik verwacht dat die zonder problemen nog wel een jaar of 10 blijft doorgaan.

[ Voor 5% gewijzigd door ITsEZ op 24-01-2026 14:39 ]

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

reiniero schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:05:
[...]

Ja hier een Flint voor verwarming en een wp boiler voor sww. Dat kan hij makkelijk aan, alleen verbruikten wij eerder maar 500 kuub gas per jaar, de helft van jou dus. Hier hebben we de leidingen door de kruipruimte gemaakt en in de trapkast aangesloten vlakbij de vloerverwarming verdeler. Kan zoiets niet bij jou?
Helaas geen kruipruimte en geen vloerverwarming, ik vrees dat de enige optie bij de CV ketel is :)

• Wai_AM
Mausssie schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:20:
[...]

Na de installatie krijg ik voor een korte tijd de waardes te zien. Dan daarna de foutmelding.
[Afbeelding]
Kan je in geschiedenis kijken wat voor waardes je krijgt? en dan mogelijk distileren wat de foute waarde is die de api stuurt?

• 201WD

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-03 09:34
Vanmiddag bezig geweest met het balanceren van de vvw verdeler middels een warmtecamera. Heb de groepen nu aardig in balans maar nog steeds een verschil van 7 a 9,5 graden aanvoer - retour.

Ook lukte het bijvoorbeeld bij sommige groepen niet om de flow op 3 te krijgen, om zo andere groepen meer/minder flow te geven. Is dit een normaal verschijnsel deze hoge t, kan ik nog iets veranderen m.b.t de sparrow en/of pompen van de binnenunit? Ik heb een pomploze verdeler, de aanvoer is nagenoeg gelijk op alle groepen.

Mis ik flow in dit geval?

[ Voor 8% gewijzigd door jjbrrr op 24-01-2026 18:55 ]

Pagina: 1 ... 170 ... 186 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.