• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:42
Degast schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:11:
[...]
Zat ruimte uit te blazen m.i.
Hoe bedoel je zat ruimte .. als de Wp uit staat wel ja 8)7

De resterende ruimte van @jjbrrr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mlZaNjREk6IlQOJtGmdIgXCiqI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/y3apoEKmRsUbloN4NSJqTkNC.png?f=user_large

Wp blaast 2000 a 3000m3 per uur ..zo gevuld daar.
En geluid weerkaats daar perfect ..raam rechts boven is zijn slaap kamer .
Wp fout geplaats .. ivm geluid en uitblaas richting.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:05
X21r schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:25:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb een test gezien in VK waar de ruimte ca 1/3 was en daar was het negatieve effect miniem.

Enige nadeel is dat je die andere ruimte actief koelt met koelere lucht.

• Degast
Qua geluid. T zijn wel harde oppervlakken. Maar als je hem draait alsnog.

Komt het geluid van de Sparrow dan zo recht uit de voorkant?

• X21r
Degast schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:45:
[...]

Ik heb een test gezien in VK waar de ruimte ca 1/3 was en daar was het negatieve effect miniem.

Enige nadeel is dat je die andere ruimte actief koelt met koelere lucht.
Leuk die test .. goochelaars zeker .. condities ??.
Bij defrost weer is er veel water in de lucht en meestal geen wind ( erg mistig) dus je Loopt heel vaak tegen een defrost aan en zijn condensor temp moet steeds lager worden( het is dezelfde lucht ..) dus COP zakt en defrost word zo vaak dat je het huis niet meer warm krijgt.
Ik zou zeggen lees maar eens op de diverse topic in tweakers ( lucht die weer terug komt bij de aanzuig kant).
Ik zeg al 2000 a 3000m3 per uur ..ga maar rekenen.

Geluid: er komt evenveel geluid uit de voorkant als uit de achterkant .( zoals ik al schreef..)
Qua geluid. T zijn wel harde oppervlakken. Maar als je hem draait alsnog.
Komt het geluid van de Sparrow dan zo recht uit de voorkant?
JA als je hem 90 graden draait scheelt heel veel .bigfoots er af en massa er onder .
Kijk maar eens in de spec van de fabrikanten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVy2mpAWH_gvANCKJXOzz6lD9Eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzZ4AxzgqFeEvC57MWlZoxIp.jpg?f=fotoalbum_large

• Degast
Dit plaatje is van een of andere split oplossing.
Ik zeg niet dat het niets scheelt. Je voorbeeld maakt standaard veel geluid. Bij slim ontwerp uitblaastunnel wordt dat egaler en beter.

Test werd uitgevoerd door heatgeaks. Daar heb ik wel wat vertrouwen in..

Ik zei ook niet dat t niets scheelt. Maar er zijn m.i. veel zaken die je beter aan kunt pakken dan dit.

Zoals inderdaad hoe e.e.a. afgeveerd staat bijvoorbeeld.

• Degast
Maar neem aan dat installateur gewoon verantwoordelijk gehouden gaat worden voor een "teveel" aan geluid.

Maag die eea oplossen.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h90BQNVIcNenNgXBUO7bAQTtsCM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dwyQP51uzBU0WMS50cuAfpfe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugOnw-5XFIEzZS0BStcIAv_vX6U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gxN99UH0oU6HQ1252S0MXxTm.png?f=fotoalbum_large

@jjbrrr BB80 op platdak met voldoende vrijheid

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-03 18:35
Ik heb precies dezelfde COP :-) Woon je bij mij in de buurt hahaha

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-03 22:15
Kirvis schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:11:
[...]

3 graden hysterese.

Zie mijn uitleg een paar posts terug, of direct hier: Kirvis in "Weheat warmtepompen"
Dank je,die snap ik. Ik vond het wat apart dat ie op 100% blijft doordraaien terwijl de doeltemperatuur al behaald is.

• STIMPPYYY
ekops schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:07:
[...]

Ik heb precies dezelfde COP :-) Woon je bij mij in de buurt hahaha
Of ze verzinnen maar wat :P

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:50
COP neem ik nog wel over van de Weheat API, maar de Day COP en Seasonal COP laat ik lekker uitrekenen door Homey : DCOP 4.3 SCOP 4.7
SCOP flow loopt nog niet zo heel lang dus die zal nog wel stijgen..

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:04
the noise schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:06:
Valt me al een paar dagen op dat de Flint overdag wel fanatiek blijft doorverwarmen boven de gewenste temperatuur?
[Afbeelding]
Ik heb dat soms ook met mijn BB P80. Als hij uit de nachtstiltemodus komt, en soms uit een defrost gaat hij vol vermogen draaien terwijl daar geen aanleiding toe is. Hij verwarmt dan ook de watertemperatuur (voor verwarmen) boven de gevraagde watertemperatuur. Als hij vervolgens een SWW run doet is het daarna weer 'normaal', of als ik even wissel van OT naar Stooklijn (of andersom) is het ook weer normaal. Is gemeld bij mijn installateur, zou aan de software versie liggen die op mijn BB draait. Die is nogal gedateerd klaarblijkelijk.

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:56
Satefan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Ik heb dat soms ook met mijn BB P80. Als hij uit de nachtstiltemodus komt, en soms uit een defrost gaat hij vol vermogen draaien terwijl daar geen aanleiding toe is. Hij verwarmt dan ook de watertemperatuur (voor verwarmen) boven de gevraagde watertemperatuur. Als hij vervolgens een SWW run doet is het daarna weer 'normaal', of als ik even wissel van OT naar Stooklijn (of andersom) is het ook weer normaal. Is gemeld bij mijn installateur, zou aan de software versie liggen die op mijn BB draait. Die is nogal gedateerd klaarblijkelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YY0hPP6nUQVkM1q1zFXvPmSZb-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7iOuomH1YPMHhhRCBIv2U8FG.png?f=fotoalbum_large
Hier hetzelfde: na een defrost gaat de BlackBird helemaal los en zakt daarna terug naar normale waardes. Sowieso heb ik regelmatig een onverklaarbare piek, maar verder draait hij netjes. Wel blijf ik het idee houden dat er op afstand aan het ding gerommeld wordt.

Homevolt dashboard

• ept88
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-02 12:41
Vraag over WeHeat Blackbird P80 als hybride WP:
Deze winter maak ik voor het eerst gebruik van de Blackbird P80 icm CV Intergas Kombi Kompakt HR 36/30 (uit 2007) en een Honeywell Chronotherm Vision Modulation (uit 2007). WP wordt aangestuurd door openterm (themostaat dus)

Tot nu toe maakt de WP nooit water van meer dan 45 graden (instelling staat niet op een beperkte temp). Als er iets meer nodig is dan springt de CV bij om een zetje te geven naar 50 graden en dat is het. Tijdens de echt koude dagen geurt dat echter wel vaak.

Vraag is waarom moet de CV bijspringen voor 50 graden als de WP makkelijk 55 graden zelf aan kan. Ik heb dit ook al aan de installateur gevraagd en aan WeHeat maar tot nu geen goed antwoord gekregen. Weet iemand waarom dit zo gebeurd?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:56
ept88 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:06:
Vraag over WeHeat Blackbird P80 als hybride WP:
Deze winter maak ik voor het eerst gebruik van de Blackbird P80 icm CV Intergas Kombi Kompakt HR 36/30 (uit 2007) en een Honeywell Chronotherm Vision Modulation (uit 2007). WP wordt aangestuurd door openterm (themostaat dus)

Tot nu toe maakt de WP nooit water van meer dan 45 graden (instelling staat niet op een beperkte temp). Als er iets meer nodig is dan springt de CV bij om een zetje te geven naar 50 graden en dat is het. Tijdens de echt koude dagen geurt dat echter wel vaak.

Vraag is waarom moet de CV bijspringen voor 50 graden als de WP makkelijk 55 graden zelf aan kan. Ik heb dit ook al aan de installateur gevraagd en aan WeHeat maar tot nu geen goed antwoord gekregen. Weet iemand waarom dit zo gebeurd?
De vraag is of de BB op die moment wel genoeg warmte kan leveren om je water tot 50 graden te verwarmen. Als de BB al op 100% draait om het water van 40/45 graden te maken, gaat hij 55 graden niet halen. Op hoeveel procent draait de BB op deze momenten? (Kun je terug vinden in de portal).

p.s. ga onderzoek doen naar je afgifte, want in veel situaties moet max 40-45 graden echt voldoende zijn om huis op één constante temperatuur te kunnen houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Razer op 21-01-2026 10:12 ]

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-03 09:34
Satefan schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:11:
[...]

Ff hardop denken. Het maakt denk ik enorm uit waar de muur zit:
  • Zit de muur bij de aanzuigzijde, dan krijg je vooral tekort aan luchttoevoer.
  • Zit de muur bij de uitblaaszijde, dan krijg je vooral recirculatie en turbulentie.
Hoe zit het bij de Sparrow/Flint?
Aanvoer achter uitvoer naar voorkant. Het klinkt panklaar draaien zou o.b.v. logica de juiste keuze zijn. Mijn aandachtspunt verschuift dan misschien wel, krijgt de unit nog voldoende lucht aan de achterzijde? Bij koude temperaturen komt de lucht meestal uit noord / noord oost in mijn geval is dit de heg (noord) en muurzijde (oost). Uitblaaszijde zou naar zuid gaan waar de grootste opening zit.
X21r schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:13:
[...]

Ik heb het al gezegd hij moet met zijn" rug " tegen de heg aan .. met die voorzorgsmaatregelen die ik reeds noemde .
En hij staat op bigfoots als ik het zo zie .. moet gewoon op een zware massa staan. ZONDER bigfoots
Door dat hij op bigfoots staat produceert de behuizing iets meer geluid en word mooi weerkaatst samen met het normale geluid ( wat nu 2x zo hard is) tegen je uitbouw.. terug naar je slaapkamer raam.

Waarschijnlijk staat hij ook te hard te draaien ( instellingen).
Heb dit advies zeker ter harte genomen en 3x doorgevraagd. Helaas was ik de installateur al bijna kwijt toen ik eerder begon over dat ik die bypass niet in mijn systeem wilde. Denk niet dat installateurs zitten te wachten op allemaal adviezen vanuit forums. 8)7 Maar sta er wel achter hoor chatgpt bevestigd deze verhalen 100%. Heb het forum nog even doorgespit maar zie de bigfoots wel vaak terugkomen, zag ook dat @Stoker dit ook adviseerde aan anderen. Ik zou nog kunnen overwegen om tegels onder de bigfoots te zetten of toch de bigfoots helemaal verwijderen?
Degast schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:11:
[...]

Wat is de afstand tot de muur? Daar zijn gewoon normen voor. (Die ik niet ken voor de sparrow)

Ik ken defrost gedrag Sparrow niet, maar om de 1.5 uur een defrost is niet idioot als je ergens woont als ik. (Midden land)
Was hier mistig én koud. Maar net boven nul. En werd begin van de middag zelfs weer kouder.
Geluidsissues is wel aandachtspunt wat je installateur wat serieuzer mag nemen.
Piep uit pomp of installatie?
Zat ruimte uit te blazen m.i.
Cop 3.5 bij vochtig weer en 2 graden. Lijkt me niet zo slecht.
De afstand tot de muur van de buitenunit naar achter (dus niet vanaf de blokjes die er nog tussen zitten) is ongeveer 20 cm. De binnenunit heeft een voortdurende piep (volgens mij normaal) hier heb ik verder geen last van want deze staat in de garage. De buitenunit heeft naast het ventilatorgeluid een pieptoon die wel wat irritant is. Ik moet zeggen op het terras hoor ik hem nu bijna niet dus dat is echt prima. Maar zodra we s'avonds op bed liggen is het wel luid in aanloop en na defrosts. Ik zit nu vandaag rond de 3.8 hij draait nu rustig op 52% met 1 graad buitentemperatuur, maar hier geen mist dus dat zal het verschil maken vermoed ik.
X21r schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:25:
[...]

Dit is zeker waar het is niet super veel maar nog wel 2.80. Volgens mij minimum is zo'n 2 meter vrije ruimte voorkant. Ik snap de installateur ook wel de overkapping is ook niet super hoog en de lucht zou normaliter best kunnen verplaatsen onder normale omstandigheden. Het probleem ontstaat vooral bij mist / dauw misschien als de lucht naar beneden slaat en dus niet weg kan komen.
X21r schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 00:07:
[...]
Bij defrost weer is er veel water in de lucht en meestal geen wind ( erg mistig) dus je Loopt heel vaak tegen een defrost aan en zijn condensor temp moet steeds lager worden( het is dezelfde lucht ..) dus COP zakt en defrost word zo vaak dat je het huis niet meer warm krijgt.
Ik zou zeggen lees maar eens op de diverse topic in tweakers ( lucht die weer terug komt bij de aanzuig kant).
[...]
JA als je hem 90 graden draait scheelt heel veel .bigfoots er af en massa er onder .
Kijk maar eens in de spec van de fabrikanten.
Het zou de defrosts kunnen verklaren. Maar aan de andere kant zou ik anders misschien ook defrosts hebben, het is lastig in te schatten hoe vaak en hoe lang dit zou zijn. Het huis wordt vooralsnog flink warmer dan met de cv ketel dat terwijl de compressor eigenlijk nooit op 100% staat te draaien. Ik denk dat mijn grootste probleem op dit moment is dat de compressor heel lang oploopt richting de defrost en ook hoog start na de defrost en eigenlijk maar heel kort 'normaal' is voordat de volgende aanloop richting defrost wordt ingezet.
bedankt, ga het even vergelijken. Ik moet wel zeggen we zijn aan het verbouwen dus de garage en bijkeuken die direct aan het huis zitten gaan nu 100x open en dicht i.p.v. bijna hele dag dicht dus dit zal ook nog wel wat opleveren.. :) Chatgpt verwacht wat betreft temperatuur binnenunit in dat ik ongeveer 0,8 graden kan elimineren door goede isolatie en dat door het vervangen van de stalen garagedeur de temperatuur in de garage ongeveer 5-10 graden zal stijgen wat het verschil in temperatuur buitenunit uit en buitenunit in stukken beter zou moeten maken ergens tussen 1 en 2 graden max.

[ Voor 30% gewijzigd door jjbrrr op 21-01-2026 10:29 ]

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-03 09:14
In het laatste filmpje van ketelklets wordt de defrost besproken van de flint, in de weheat portaal heb ik nog niet de helft van de opties als toerental, kamertemperatuur etc weet iemand hoe dit komt ?

• X21r
Degast schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:37:
Ik zeg niet dat het niets scheelt. Je voorbeeld maakt standaard veel geluid. Bij slim ontwerp uitblaastunnel wordt dat egaler en beter.

Test werd uitgevoerd door heatgeaks. Daar heb ik wel wat vertrouwen in..
Ik zei ook niet dat t niets scheelt. Maar er zijn m.i. veel zaken die je beter aan kunt pakken dan dit.

Zoals inderdaad hoe e.e.a. afgeveerd staat bijvoorbeeld.
Best aardige @Degast .
Dit is het laatste wat ik er over zeg.
Geld voor alle Wp split mono en zelfs BB , soms iets lagere waardes of hoger.. reflectie principe geld overal.
De compressor trilt en ook de condensor met al zijn plaatjes die eigenlijk een luidspreker is van enkel m2 groot !! en dan klaagt men over het geluid.. vreemd hoor 8)7
Bij slim ontwerp uitblaastunnel wordt dat egaler en beter.
Yep als je de uitblaastunnel dicht maakt dan is het geluid weg .. Helaas onzin uitblaas tunnel voegt (bijna)niets aan of af aan het geluid.(hooguit 1-2dB en dat is niets).
Ik zou zeggen ga zelfs eens het geluid van een Wp meten en de geluiden uit elkaar trekken, welke freq hoort bij een bron.
Hier zelf gemeten en uitgeplozen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oJnFt203KGDB_QvTVldWZ3pG0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PUqz4twfHVISrSTJEO05nWb.jpg?f=fotoalbum_large

En hier geluid gedempt, omdat het bovenlicht van de buren openstaat op 1,5 meter afstand ook in de vries kou.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDLXRof6oXxhLixqBh_0-rvdGIk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vVfgO7q07cyZZvs8tJuo55EW.jpg?f=user_large

De COP van Wp is afhankelijk van de 2 temperaturen.. als de buiten temperatuur verder zakt om dat hij zijn eigen lucht terug krijgt ..gaat de COP naar beneden en bij defrost weer krijg je gegarandeerd de problemen terug. sneller defrost en je huis niet warm.<< dit is dus het grootste probleem.
Test werd uitgevoerd door heatgeaks.
Leuk .. waar kan ik dat terug vinden ..condities !!.. is niet echt aannemelijk toch..
Zoals inderdaad hoe e.e.a. afgeveerd
Ik denk dat je je nog niet goed ingelezen heb in de topics op tweakers.
In de tuin nooit op veren/dempers !! in de fabriek is hij getest terwijl hij gemonteerd was op een grote betonnen plaat ( zonder dempers/veren)
Lees voer
Join the party "Trillingen warmtepomp dempen "https://gathering.tweaker...462874?newPost=1#84462874

@jjbrrr
-Uit welke richting de wind komt is bij jou niet interessant.
De Wp moet zijn eigen lucht kwijt.. en niet na 2 a 4 meter terug aanzuigen.. dus zo ver mogelijk uitblazen.
Heb het forum nog even doorgespit maar zie de bigfoots wel vaak terugkomen, zag ook dat @Stoker dit ook adviseerde aan anderen. Ik zou nog kunnen overwegen om tegels onder de bigfoots te zetten of toch de bigfoots helemaal verwijderen?
Er was er zelfs een die adviseerde ( had hij zelf namelijk gedaan en het werkte) om dat bubbeltje plastic wat je ook gebruikt om veilig in te pakken... onder zijn Wp gemonteerd ? .. en het geluid was weg..
In het gevecht met de installateur zet je bigfoots en nog steeds geluid overlast, dan die bigfoots weg en stevige massa er onder
s het wel luid in aanloop en na defrosts.
Na defrost.... is " instelling".. hij gaat gelijk vol draaien ..

In aanloop ... dan is de condensor waarschijnlijk helemaal wit dicht gevroren, en de ventilator probeert lucht er uit te persen.. dat lukt niet en de lucht klapt gelijk weer terug. Eerst visueel constateren en dat bij de installateur op zijn bord leggen.( produceert veel lawaai, zeker nu de Wp op jouw raam is gericht dmv reflectie)
Helaas moet je zelf op zoek naar de pijn punten en vechten met de installateur.
Ga meten , geluid, hou logboek bij.. en gelijk klagen iedere dag..

• Degast
jjbrrr schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Aanvoer achter uitvoer naar voorkant. Het klinkt panklaar draaien zou o.b.v. logica de juiste keuze zijn. Mijn aandachtspunt verschuift dan misschien wel, krijgt de unit nog voldoende lucht aan de achterzijde? Bij koude temperaturen komt de lucht meestal uit noord / noord oost in mijn geval is dit de heg (noord) en muurzijde (oost). Uitblaaszijde zou naar zuid gaan waar de grootste opening zit.

[...]

Heb dit advies zeker ter harte genomen en 3x doorgevraagd. Helaas was ik de installateur al bijna kwijt toen ik eerder begon over dat ik die bypass niet in mijn systeem wilde. Denk niet dat installateurs zitten te wachten op allemaal adviezen vanuit forums. 8)7 Maar sta er wel achter hoor chatgpt bevestigd deze verhalen 100%. Heb het forum nog even doorgespit maar zie de bigfoots wel vaak terugkomen, zag ook dat @Stoker dit ook adviseerde aan anderen. Ik zou nog kunnen overwegen om tegels onder de bigfoots te zetten of toch de bigfoots helemaal verwijderen?

[...]

De afstand tot de muur van de buitenunit naar achter (dus niet vanaf de blokjes die er nog tussen zitten) is ongeveer 20 cm. De binnenunit heeft een voortdurende piep (volgens mij normaal) hier heb ik verder geen last van want deze staat in de garage. De buitenunit heeft naast het ventilatorgeluid een pieptoon die wel wat irritant is. Ik moet zeggen op het terras hoor ik hem nu bijna niet dus dat is echt prima. Maar zodra we s'avonds op bed liggen is het wel luid in aanloop en na defrosts. Ik zit nu vandaag rond de 3.8 hij draait nu rustig op 52% met 1 graad buitentemperatuur, maar hier geen mist dus dat zal het verschil maken vermoed ik.

[...]

Dit is zeker waar het is niet super veel maar nog wel 2.80. Volgens mij minimum is zo'n 2 meter vrije ruimte voorkant. Ik snap de installateur ook wel de overkapping is ook niet super hoog en de lucht zou normaliter best kunnen verplaatsen onder normale omstandigheden. Het probleem ontstaat vooral bij mist / dauw misschien als de lucht naar beneden slaat en dus niet weg kan komen.

[...]

Het zou de defrosts kunnen verklaren. Maar aan de andere kant zou ik anders misschien ook defrosts hebben, het is lastig in te schatten hoe vaak en hoe lang dit zou zijn. Het huis wordt vooralsnog flink warmer dan met de cv ketel dat terwijl de compressor eigenlijk nooit op 100% staat te draaien. Ik denk dat mijn grootste probleem op dit moment is dat de compressor heel lang oploopt richting de defrost en ook hoog start na de defrost en eigenlijk maar heel kort 'normaal' is voordat de volgende aanloop richting defrost wordt ingezet.
[...]

bedankt, ga het even vergelijken. Ik moet wel zeggen we zijn aan het verbouwen dus de garage en bijkeuken die direct aan het huis zitten gaan nu 100x open en dicht i.p.v. bijna hele dag dicht dus dit zal ook nog wel wat opleveren.. :) Chatgpt verwacht wat betreft temperatuur binnenunit in dat ik ongeveer 0,8 graden kan elimineren door goede isolatie en dat door het vervangen van de stalen garagedeur de temperatuur in de garage ongeveer 5-10 graden zal stijgen wat het verschil in temperatuur buitenunit uit en buitenunit in stukken beter zou moeten maken ergens tussen 1 en 2 graden max.
Vind die 20 cm een groter "probleem" dan de uitblaas. Bij mij was minimum dacht ik 30.

Ik lees een beetje dat je even gaat aanzien. Lijkt me handig niet overhaast te beslissen inderdaad.
Komende week met temperaturen van 1/ -1. En grijs weer best uitdagende warmtepomp omstandigheden.

• Toon63
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-03 17:10
Onze 8kw blackbird is een 1 fase apparaat. Alle adviezen die ik nu vindt zeggen dat vanaf 6kw er een 3 fase toestel nodig is. We hebben nu voor het eerst sinds 4 maart 2024 vorst gehad waarbij de hoofdstop er al 2 keer is uitgesprongen. Dit is mijnsinszien een non-conformiteit issue. Men had nooit een 8kw 1 fase toestel mogen plaatsen. Heeft iemand anders de zelfde ervaring, en zo ja, wilt U gezamenlijk optrekken?

• dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 06-03 13:30
Toon63 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:50:
Onze 8kw blackbird is een 1 fase apparaat. Alle adviezen die ik nu vindt zeggen dat vanaf 6kw er een 3 fase toestel nodig is. We hebben nu voor het eerst sinds 4 maart 2024 vorst gehad waarbij de hoofdstop er al 2 keer is uitgesprongen. Dit is mijnsinszien een non-conformiteit issue. Men had nooit een 8kw 1 fase toestel mogen plaatsen. Heeft iemand anders de zelfde ervaring, en zo ja, wilt U gezamenlijk optrekken?
Ik wil dit wel volgen. Ik ben blij met mijn BB alleen dat hij 1F is , dat is wel een dingetje. Ik monitor mijn stromen en wil wat groepen gaan wijzigen in de meterkast om problemen te voorkomen. Op de zelfde fase van de BB zit ook de oven en een deel van de inductiekookplaat. Dat is vragen om problemen

• ZeRoC00L
  • Niet online
rob2011 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:39:
In het laatste filmpje van ketelklets wordt de defrost besproken van de flint, in de weheat portaal heb ik nog niet de helft van de opties als toerental, kamertemperatuur etc weet iemand hoe dit komt ?
Langere periode kiezen, dan zie je meer opties (als die gebruikt zijn in die periode)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Jpiek
8kW is wat de P80 maximaal aan warmte levert. Opgenomen vermogen is max 3680W en dus keurig binnen de 1 fase specs.

Als bij u de hoofdstop er uitspringt door een belasting van 3680W van zou ik eerst eens een electriciën naar uw thuisinstallatie laten kijken.. De Blackbird heeft hier al meerdere malen vol vermogen getrokken, zelfs met andere apparaten op een andere groep maar op dezelfde fase (1200w electrische kachel) zonder een centje pijn...

Eerst zorgen dat u weet waar u het over heeft voor u gezamelijk wilt optrekken, naar wie eigenlijk ?

• STIMPPYYY
Mits 1-fase aangesloten, moet je 'm niet monteren op de fase waar ook andere zware gebruikers opzitten. Lijkt mij dat 1-fase prima kan, maar dan niet oook nog je kookplaat erop zeg maar en dan beide 100% belasten, maar goed 3 fase is wel beter prettiger want dan heb je dit gezeik dus niet.

• Satefan
De BB P80 draait hier sinds November 2024 op een 1 fase aansluiting. Heeft z'n eigen groep en is er nog nooit uitgeklapt. Het gaat, zoals gemeld, om het opgenomen vermogen, niet om het afgegeven vermogen.

Wat is er nog meer op die groep aangesloten?

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:20

Sorcerer8472

Mens sana?

De 8kW is de warmte die wordt opgewekt, daarvoor wordt een stuk minder van het elektriciteitsnet opgenomen, zal meestal minder dan 2 kW zijn gok ik.

Als je een backup heater-element hebt dan kan het wel flink oplopen. Zover ik kan zien is de P80 alleen in 1-fase verkrijgbaar trouwens? (in de pdf die ik heb kunnen vinden waar trouwens alleen het standby-vermogen staat qua elektrisch gebruik :+)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Satefan
Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:20:
[...]

De 8kW is de warmte die wordt opgewekt, daarvoor wordt een stuk minder van het elektriciteitsnet opgenomen, zal meestal minder dan 2 kW zijn gok ik.

Als je een backup heater-element hebt dan kan het wel flink oplopen. Zover ik kan zien is de P80 alleen in 1-fase verkrijgbaar trouwens? (in de pdf die ik heb kunnen vinden waar trouwens alleen het standby-vermogen staat qua elektrisch gebruik :+)
Bij een SWW/Legionella run vraagt hij hier dagelijks 3500+ watt. Je moet natuurlijk dimensioneren op piekbelasting. Maar met 1 dedicated groep gaat het prima. Ik heb geen BUH overigens, nooit nodig gehad ook.

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-03 14:34
Het ziet er uit dat je een issue hebt met de verdeling van de fase's/groepen in je meterkast.
Wij hebben hier meerdere zwaar verbruikers incl een EV en nog nooit is de 3x25A eruit geklapt.

Model Y Pearl White Sr ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 12000WP; Unifi; Hikvision

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Satefan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:27:
[...]

Bij een SWW/Legionella run vraagt hij hier dagelijks 3500+ watt. Je moet natuurlijk dimensioneren op piekbelasting. Maar met 1 dedicated groep gaat het prima. Ik heb geen BUH overigens, nooit nodig gehad ook.
Ja, dedicated groep is wel zo slim. En niet alle zware groepen op dezelfde fase. Bij 3-fasen heb je 3x25A ipv 1x35A dus meer kans dat het misgaat als zware apparatuur allemaal via 1 fase loopt.

• Satefan
Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:56:
[...]

Ja, dedicated groep is wel zo slim. En niet alle zware groepen op dezelfde fase. Bij 3-fasen heb je 3x25A ipv 1x35A dus meer kans dat het misgaat als zware apparatuur allemaal via 1 fase loopt.
Uiteraard bij meerdere fasen de boel goed over de fasen verdelen. Ik heb 1 x 40A geloof ik.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:12
STIMPPYYY schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:13:
[...]

Mits 1-fase aangesloten, moet je 'm niet monteren op de fase waar ook andere zware gebruikers opzitten. Lijkt mij dat 1-fase prima kan, maar dan niet oook nog je kookplaat erop zeg maar en dan beide 100% belasten, maar goed 3 fase is wel beter prettiger want dan heb je dit gezeik dus niet.
Kan bijna tegenwoordig niet meer. Boilers, inductie plaat, vaatwasser, magnetron, oven, quooker, elektrische kabel, hybride of EV, back up heater en soms ook drogers en wasmachines trekken allemaal wel eens veel stroom.

Je ontkomt er bijna niet aan als je full electric bent dat de belasting op alle 3 de fases groot is op bepaalde momenten...

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-03 22:23
Gezamenlijk optrekken?
Hoezo? Ga je ook optrekken tegen je wasmachine fabrikant? Omdat het een 1-fase apparaat is?

Je hebt tegenwoordig een hele riedel apparaten die veel stroom trekken.
En die moet je slim over je fases verdelen.
3-fase apparaten verdelen zichzelf.
Het liefst zou ik ALLES 3-fase willen hebben. Dan hoefde ik zelf niet na te denken.

Succes met puzzelen!

• Jpiek
Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:56:
[...]
Bij 3-fasen heb je 3x25A ipv 1x35A dus meer kans dat het misgaat als zware apparatuur allemaal via 1 fase loopt.
Het verschil is maar 10A, da's een elec. kacheltje, een tosti ijzer of een waterkoker.
Met 3 fase heb je veel meer opties om het te verdelen.

• Jpiek
hans_u schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:35:
[...]
Het liefst zou ik ALLES 3-fase willen hebben. Dan hoefde ik zelf niet na te denken.
Een 3-fase stofzuiger lijkt me knap lastig...

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-03 11:26
Jpiek schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:47:
[...]

Een 3-fase stofzuiger lijkt me knap lastig...
die slurpt dan mooi de hele woning leeg

• Gies123
hans_u schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:35:
[...]

...
3-fase apparaten verdelen zichzelf.
....
Dit klopt volgens mij niet. Een standaard 3-fase apparaat (zoals een warmtepomp, inductiekookplaat of elektromotor) is ontworpen om zijn vermogen evenredig over de drie fasen te verdelen. Het apparaat "kijkt" niet naar de belasting van de rest van je huis om zichzelf per fase terug te regelen.

Met andere woorden: overbelasting ligt altijd op de loer tenzij je een loadbalancer hebt waar deze apparaten naar luisteren en kunnen terugschalen.

edit: maar Hans_u had wel een beetje gelijk dat die apparaten hun afname verdelen over 3 fasen en dus per fase minder afnemen. Wanneer je al je apparaten 3 fasen zou hebben (ook de stofzuiger ;) ) dan stapelen alle apparaten lekker evenredig de 3 fasen vol maar omdat we ook 1 fase apparaten hebben, veroorzaken die pieken in de fase belasting.

[ Voor 19% gewijzigd door Gies123 op 21-01-2026 14:13 ]

Homevolt dashboard

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Jpiek schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:44:
[...]

Het verschil is maar 10A, da's een elec. kacheltje, een tosti ijzer of een waterkoker.
Met 3 fase heb je veel meer opties om het te verdelen.
Klopt, meer opties, maar dan moet je het wel goed aansluiten. Er zijn meerdere manieren waarop dat kan falen.

Wij hebben iig oven+inductie en warmtepomp allebei op een aparte 3-fasengroep. De grootste verbruikers zijn dus gespreid. De rest van de losse groepen (10 stuks oid) zit verdeeld over de 3 fasen. Niks wat meer dan 2 kWh trekt op een enkele groep.
Gies123 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:02:
[...]

Dit klopt volgens mij niet. Een standaard 3-fase apparaat (zoals een warmtepomp, inductiekookplaat of elektromotor) is ontworpen om zijn vermogen evenredig over de drie fasen te verdelen. Het apparaat "kijkt" niet naar de belasting van de rest van je huis om zichzelf per fase terug te regelen.

Met andere woorden: overbelasting ligt altijd op de loer tenzij je een loadbalancer hebt waar deze apparaten naar luisteren en kunnen terugschalen.
Klopt idd wat je zegt. De capaciteit van de aansluiting is zo groot dat het geen probleem zou moeten zijn als je voldoende groepen hebt. Een warmtepomp die 4.5 kW trekt die doet dan per fase 1.5 kW terwijl je per fase maximaal ~5.75 kW kunt gebruiken. Dus nog 4 kW over op die ene fase als je warmtepomp 4.5 kW trekt.

[ Voor 44% gewijzigd door Sorcerer8472 op 21-01-2026 14:16 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:07
Je kunt prima een 8kW Blackbird aansluiten op een B16 groep. De 8kW is output niet input. Je moet kijken naar de input. Die is voor de BB P80 nooit hoger dan 3600W (ik heb in de praktijk op 100% iets van 3000-3200W zo uit mijn hoofd). Dus daar mag je groep niet op vastlopen. Het is wel zo dat de BB zorgt voor een flinke belasting van 1 van je 3 fasen. Dus slim om te kijken naar de spreiding van je verbruikers om je hoofdzekeringen niet te trippen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jpiek
ietse schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:53:
[...]

die slurpt dan mooi de hele woning leeg
_O-

• Jpiek
Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:08:
[...]
Klopt, meer opties, maar dan moet je het wel goed aansluiten. Er zijn meerdere manieren waarop dat kan falen.

Wij hebben iig oven+inductie en warmtepomp allebei op een aparte 3-fasengroep. De grootste verbruikers zijn dus gespreid. De rest van de losse groepen (10 stuks oid) zit verdeeld over de 3 fasen. Niks wat meer dan 2 kWh trekt op een enkele groep.
Ongeveer het eerste wat ik las toen ik me ging inlezen over het oaanpassen van d meterkast van 1 naar 3 fase was dat je dus héél goed moets kijen naar hoe je je groepen ging verdelen over de fasen.

Niet alleen naar belasting op een fase of groep adv vermogen, maar ook waneer je welk apparaat gebruikt.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:59
[...]

Onze Sparrow doet de SWW/Legionella run op 40% vermogen. Vandaag de legionella net voordat die klaar was dat max 1300 watt.
Dat er zoveel verschil zit tussen de Sparrow en de BB80 die jij hebt dacht ik.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
[...]

Legionelle run hier afgelopen zondag BB80...vermogen loopt heel mooi op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJ9rz1GP3S9ryzPSUXnQ5gPJsq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbffOim36XpPxCP9Z8mH6uA6.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Pr088
jeroendh schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:52:
[...]

Onze Sparrow doet de SWW/Legionella run op 40% vermogen. Vandaag de legionella net voordat die klaar was dat max 1300 watt.
Dat er zoveel verschil zit tussen de Sparrow en de BB80 die jij hebt dacht ik.
Is natuurlijk afhankelijk van de omvang van je boilervat en de instellingen van de warmtepomp. Mijn legionellarun gaat soms op 40%, soms op 80%, vaak afhankelijk van de buitentemperatuur.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-02 12:03
Pr088 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Is natuurlijk afhankelijk van de omvang van je boilervat en de instellingen van de warmtepomp. Mijn legionellarun gaat soms op 40%, soms op 80%, vaak afhankelijk van de buitentemperatuur.
Ja, er lijkt bij de Sparrow een vorm van intelligentie in te zitten.
Op de extreem koude dagen (27 dec en 3 jan) werd de Legionella run volledig met 80% vermogen uitgevoerd.
Afgelopen zaterdag bij plus 10grC bij 40% en eerder zag ik vaak een tussenvorm met start op 75% en vervolgens afmaken op 40%.
Wellicht is WeHeat nog aan het experimenteren met instellingen ?
Bij 80% vraagt de wp op het eind van de run ongeveer 2,8kW vermogen.
Overigens heb ik mijn OT thermostaat zo afgesteld dat de legionella cyclus in EEN run uitgevoerd kan worden. Een onderbroken legionella cyclus is funest voor de efficientie.

• jjbrrr
Heb inmiddels gekeken en zie dat mijn cop bijna 1 op 1 met jou overeen komt. De pomp zal ook echt zijn werk wel doen ook onder de 0 is het hier gewoon rond de 22 graden. Het geluid is een dingetje en dat wil ik nog even aankijken. Ik kijk al uit naar de koude periode aankomende week om de sparrow verder te testen.
X21r schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:00:
Ik denk dat je je nog niet goed ingelezen heb in de topics op tweakers.
In de tuin nooit op veren/dempers !! in de fabriek is hij getest terwijl hij gemonteerd was op een grote betonnen plaat ( zonder dempers/veren)
Lees voer
Join the party "Trillingen warmtepomp dempen "https://gathering.tweaker...462874?newPost=1#84462874

Na defrost.... is " instelling".. hij gaat gelijk vol draaien ..
Kan ik dit ergens terugvinden dat je de veren/dempers geen goed idee zijn als achtervang/bron in mijn verhaal? Op de website van weheat valt mij juist op dat alle weliswaar productfoto installaties op hun website op bigfoots lijken te staan, allemaal op de grond.

Daarnaast nog benieuwd wat voor instelling we het over hebben?

Alvast bedankt.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-03 22:54
robmoh schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:35:
[...]

Die staat nu op 40 graden. Is dat nog steeds ok als we geen pomp meer hebben?

En wat betreft de flow. Ik begrijp juist uit alle berichten dat een pomp en thermostaat de flow juist tegenwerken. Door ze er tussen uit te halen, verbeter je de flow waardoor dit bijdraagt aan efficiency.
Er zijn mensen die hun bestaande vloerverdeler met pomp ombouwen naar 1 zonder, dan heb je de situatie dat de verdeler niet voldoende flow (kan) hebben.

Een nieuwe echte pomp loze verdeler heeft dat probleem niet.
Ik zou altijd een compleet nieuwe plaatsen, ik heb er zelf geen seconde spijt van.

Tot 40 graden zal geen probleem zijn, en waarschijnlijk gaat de water temperatuur (vanzelf) dalen als je een open verdeler hebt.

• robmoh
  • Laatst online: 22:09
DjAntoon schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:09:
[...]

Er zijn mensen die hun bestaande vloerverdeler met pomp ombouwen naar 1 zonder, dan heb je de situatie dat de verdeler niet voldoende flow (kan) hebben.

Een nieuwe echte pomp loze verdeler heeft dat probleem niet.
Ik zou altijd een compleet nieuwe plaatsen, ik heb er zelf geen seconde spijt van.

Tot 40 graden zal geen probleem zijn, en waarschijnlijk gaat de water temperatuur (vanzelf) dalen als je een open verdeler hebt.
Oke, duidelijk. Wij hebben anderhalf jaar geleden de benedenverdieping verbouwd en vloerverwarming laten plaatsen. De robot pomp die we hebben aangeschaft was al voorbereid om in de toekomst pomploos te gaan. Vandaag is de pomp eraf gehaald. Het systeem draait prima.

• Sirojth
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:17
martinusv schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:14:
[...]

Ja, er lijkt bij de Sparrow een vorm van intelligentie in te zitten.
Op de extreem koude dagen (27 dec en 3 jan) werd de Legionella run volledig met 80% vermogen uitgevoerd.
Afgelopen zaterdag bij plus 10grC bij 40% en eerder zag ik vaak een tussenvorm met start op 75% en vervolgens afmaken op 40%.
Wellicht is WeHeat nog aan het experimenteren met instellingen ?
Bij 80% vraagt de wp op het eind van de run ongeveer 2,8kW vermogen.
Overigens heb ik mijn OT thermostaat zo afgesteld dat de legionella cyclus in EEN run uitgevoerd kan worden. Een onderbroken legionella cyclus is funest voor de efficientie.
Hoe heb je dat ingesteld dat het in 1 run uitgevoerd wordt?

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-03 09:13
rob2011 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:39:
Ik heb hem die vraag ook gesteld , maar daar geeft hij geen antwoord op.
@Carboy54
@Stoker
Kunnen daar mogelijk een antwoord op geven

• jjbrrr
201WD schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:46:
[...]

Ik heb hem die vraag ook gesteld , maar daar geeft hij geen antwoord op.
@Carboy54
@Stoker
Kunnen daar mogelijk een antwoord op geven
Volgens mij hierboven al (deels) beantwoord. Als je een langere periode neemt kan je meer waarden inzien. Zojuist zelf ook even geprobeerd.

• X21r
jjbrrr schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:49:
[...]

Heb inmiddels gekeken en zie dat mijn cop bijna 1 op 1 met jou overeen komt. De pomp zal ook echt zijn werk wel doen ook onder de 0 is het hier gewoon rond de 22 graden. Het geluid is een dingetje en dat wil ik nog even aankijken. Ik kijk al uit naar de koude periode aankomende week om de sparrow verder te testen.

[...]

Kan ik dit ergens terugvinden dat je de veren/dempers geen goed idee zijn als achtervang/bron in mijn verhaal? Op de website van weheat valt mij juist op dat alle weliswaar productfoto installaties op hun website op bigfoots lijken te staan, allemaal op de grond.

Daarnaast nog benieuwd wat voor instelling we het over hebben?

Alvast bedankt.
Bij he topic wat ik al noemde zijn we er achter dat massa direct aan de voeten van de Wp monteren, de kans dat de behuizing gaat resoneren nihil maakt .( een van de oorzaken van geluids overlast)
Of het nu op de grond is op op een houten dak.( reden in het topic te vinden).

Instellingen .. hij gaat ( meestal) gewoon volgas draaien na een defrost.. maar dat zal je zelf moeten uitvinden wat en wanner het meeste geluid is.
Meten is weten .. dus hou je vinger er op.

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:02
Beste tweakers,

Na maanden is het eindelijk zo ver: de BB P60 is vandaag geïnstalleerd.
Netjes op de dakkapel, en hij lijkt op maximaal vermogen fluisterstil te zijn.

Hier de foto van de uiteindelijke binnenopstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EN3zoVUAcM4IJQi-3MbxBD8fsg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6y035ZKfvYCS9disMAmJeVN.jpg?f=fotoalbum_large
Voor mij gevoel ziet het er best oké uit?

Helaas wat miscommunicatie intern, waardoor vrijdag de elektricien pas komt om binnen en buitenunit op een eigen groep te zetten. Tot nu toe tijdens koken pas 1x alles eruit geklapt.

Grappig om meteen te ervaren wat hier veelvuldig besproken is: om 18u begon hij vol enthousiasme een legionella run te doen, terwijl het huis nog koud was (alles open voor installatie natuurlijk) en hij door het groepen-probleem z'n BUH nog niet eens kan gebruiken. Uiteindelijk stroom eraf/op en hij ging weer verwarmen.

Vraag die ik had:
Ik heb veel getwijfeld over p60 VS p80, zeker met recent koud weer. Ik zie nu dat de p60 al 40gr water geeft én op 89% compressor draait. Dit terwijl het buiten niet vriest. Binnen temp 18.3, 19.5 ingesteld. Ik snap ansich de toenemende vraag van de thermostaat dus wel.

Moet ik me bij dit alles al zorgen gaan maken dat de p60 toch niet genoeg vermogen heeft (compressor al op 89%)? Of begrijp ik dingen verkeerd? Of moet ik gewoon ff geduld hebben en de boel op gang/temperatuur laten komen :)

• jjbrrr
Nog even ter illustratie, nu compressor rond de 30%. Het is meer piep dan lawaai, als ik deze piep kan elimineren zou al een heel verschil maken.
https://imgur.com/a/YCQLcIu

Op de slaapkamer hoor ik dit. Zou het vergelijken met een vliegtuig net voor het opstijgen. Misschien geeft dit nog wat een beeld.
https://imgur.com/a/QHjcEm4

• HarryVSjoris
  • Laatst online: 22:15
Ik heb een hybride opstelling Flint
Vloerverwarming beneden
Radiators boven
de circulatiepomp cv moet rond de 1m3 te blijven ,dus moeten de radiatorknoppen boven op stand 3 anders zakt de flow te laag en gaat de flint uit en gaat hij verder op de cv.

Mijn vraag is kan dit dit ook anders: want doordat de radiatorknoppen op stand 3 staan is het op die kamers 20 graden plus
Dit is veel te warm.

Wat kan ik hieraan doen zodat ik de radiator op 16 graden kan zetten?

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:27
Aeien schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:07:
Beste tweakers,

[Afbeelding]

Helaas wat miscommunicatie intern, waardoor vrijdag de elektricien pas komt om binnen en buitenunit op een eigen groep te zetten. Tot nu toe tijdens koken pas 1x alles eruit geklapt.

Grappig om meteen te ervaren wat hier veelvuldig besproken is: om 18u begon hij vol enthousiasme een legionella run te doen, terwijl het huis nog koud was (alles open voor installatie natuurlijk) en hij door het groepen-probleem z'n BUH nog niet eens kan gebruiken. Uiteindelijk stroom eraf/op en hij ging weer verwarmen.

Vraag die ik had:
Ik heb veel getwijfeld over p60 VS p80, zeker met recent koud weer. Ik zie nu dat de p60 al 40gr water geeft én op 89% compressor draait. Dit terwijl het buiten niet vriest. Binnen temp 18.3, 19.5 ingesteld. Ik snap ansich de toenemende vraag van de thermostaat dus wel.

Moet ik me bij dit alles al zorgen gaan maken dat de p60 toch niet genoeg vermogen heeft (compressor al op 89%)? Of begrijp ik dingen verkeerd? Of moet ik gewoon ff geduld hebben en de boel op gang/temperatuur laten komen :)
Kan het zijn dat je buffervat verkeerd om is aangesloten?
Volgens mij hoort het rechts 'cold in' (retour cv) en links 'hot out' (naar WP) - maar misschien maakt dat niet zoveel uit?
Ander punt is dat ik hier heb gelezen dat het verstandig is om een thermosifon te laten maken bij de inlet (bovenste) van het SWW-vat. Eerst een stukje naar beneden, dan weer omhoog en het vat in. Anders stijgt alle warmte uit je vat omhoog in de leiding naar de binnenunit.

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-03 11:02
Gies123 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:05:
[...]

[Afbeelding]
Hier hetzelfde: na een defrost gaat de BlackBird helemaal los en zakt daarna terug naar normale waardes. Sowieso heb ik regelmatig een onverklaarbare piek, maar verder draait hij netjes. Wel blijf ik het idee houden dat er op afstand aan het ding gerommeld wordt.
Na een defrost een piek is niks geks. Er is tijdens de defrost energie verloren gegaan/minder aangevoerd en dat wordt z.s.m. gecompenseerd. Zou dat niet gebeuren dan krijg je je stooklijn nooit lekker ingesteld. Bij flinke defrost nachten heb je op de zelfde stooklijn dan veel minder energie het huis in t.o.v. de zelfde temperatuur zonder defrosts. Het verschil tussen deze omstandigheden merk ik hier nog wel iets maar zeer acceptabel. Overigens waren de overshoots vorige winter forser, ik ben er nu veel meer tevreden over.

Dat laatste ben ik zeker met je eens.

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-02 12:03
Sirojth schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:45:

Hoe heb je dat ingesteld dat het in 1 run uitgevoerd wordt?
@Sirojth Thermostaat gedurende 2 uur een graadje lager zodat er geen warmtevraag is.
Ik heb een 200l vat en de legionella run is altijd binnen 2uur afgerond.

• Satefan

Vraag die ik had:

Wat voor afgiftesysteem heb je? Radiatoren of vloerverwarming? Is die 40 graden tijdens de legionella-run (en dus een moment-opname)?

Of voor 'gewoon' verwarmen? Als dat zo is, wat is de deltaT?

Als t tijdens legionella is, niets aan de hand. Bij gewoon verwarmen, een vraagtemp van 40 graden kan voor radiatoren, maar voor vloerverwarming is het best wat.

Hoe is het huis verder geïsoleerd?

• Aeien
AlteKiet schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:29:
[...]

Volgens mij hoort het rechts 'cold in' (retour cv) en links 'hot out' (naar WP) - maar misschien maakt dat niet zoveel uit?
Ander punt is dat ik hier heb gelezen dat het verstandig is om een thermosifon te laten maken bij de inlet (bovenste) van het SWW-vat. Eerst een stukje naar beneden, dan weer omhoog en het vat in. Anders stijgt alle warmte uit je vat omhoog in de leiding naar de binnenunit.
Ik zal morgen eens kijken en voelen aan de leiding:) Anders dit vragen bij de installateur of zelf isolatie aanbrengen rondom die leidingen.

Interessant genoeg: ondertussen vraagt de thermostaat 50gr water, want hij blijft maar 18.6gr meten in de woonkamer (die nog steeds frissig is), ondanks dus al enkele uren verwarmen. Pomp staat vol te werken en de COP daalt naar 2.9 :P
Heb afgelopen maanden op proef max 40gr ingesteld op de CV ketel, waarmee het comfortabel genoeg was in huis. Zou dus echt verwachten dat komende dag de gevraagde temperatuur gaat dalen.

Hoop dat het wat gaan stabiliseren. M'n vriendin vond dat ze het bad ook niet meer echt opgewarmd kreeg... ohohoh :S 8)7

*edit:
opnieuw is de BB aan een legionella run begonnen. ondanks dat die op een ander moment gepland staat...
Zal hem maar weer aan/uit zetten zo, maar zonder BUH gaat ie het volgens mij de hele nacht proberen en is het huis morgen koud...

[ Voor 8% gewijzigd door Aeien op 21-01-2026 22:31 ]

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-03 13:05
Aeien schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:17:
[...]

Ik zal morgen eens kijken en voelen aan de leiding:) Anders dit vragen bij de installateur of zelf isolatie aanbrengen rondom die leidingen.

Interessant genoeg: ondertussen vraagt de thermostaat 50gr water, want hij blijft maar 18.6gr meten in de woonkamer (die nog steeds frissig is), ondanks dus al enkele uren verwarmen. Pomp staat vol te werken en de COP daalt naar 2.9 :P
Heb afgelopen maanden op proef max 40gr ingesteld op de CV ketel, waarmee het comfortabel genoeg was in huis. Zou dus echt verwachten dat komende dag de gevraagde temperatuur gaat dalen.

Hoop dat het wat gaan stabiliseren. M'n vriendin vond dat ze het bad ook niet meer echt opgewarmd kreeg... ohohoh :S 8)7

*edit:
opnieuw is de BB aan een legionella run begonnen. ondanks dat die op een ander moment gepland staat...
Zal hem maar weer aan/uit zetten zo, maar zonder BUH gaat ie het volgens mij de hele nacht proberen en is het huis morgen koud...
Heeft ie al een run afgemaakt? Volgens mij is dit nodig voordat ie echt gewoon z'n werk kan doen. Als je de stekker eruit haalt gaat 'ie het steeds opnieuw proberen en blijf je in de kou. Ik zou zeggen, laat 'm even pruttelen en het komt vanzelf goed.

• Aeien
Satefan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:07:
[...]

Wat voor afgiftesysteem heb je? Radiatoren of vloerverwarming? Is die 40 graden tijdens de legionella-run (en dus een moment-opname)?

Of voor 'gewoon' verwarmen? Als dat zo is, wat is de deltaT?

Als t tijdens legionella is, niets aan de hand. Bij gewoon verwarmen, een vraagtemp van 40 graden kan voor radiatoren, maar voor vloerverwarming is het best wat.

Hoe is het huis verder geïsoleerd?
Ik heb door het hele huis jaga convectoren met op de benedenverdieping ook 2 groepen vloer bijverwarming.
Huis is uit 2003, dus redelijk goed geïsoleerd. Doorgaans 1gr warmteverlies op de thermostaat in de woonkamer afgelopen nachten.

Die hoge vraagtemp was bij actief verwarmen. Dan bijv huis in 43.2, buitenunit in 39.3.

Dus lekker is dit niet.
Kan me voorstellen dat er echt warmte-schuld is in het huis, gezien de thermostaat dus met moeite 0.5gr gestegen is terwijl er echt ook voelbaar veel warmte geproduceerd wordt. Wellicht gewoon een ongelukkig moment om van Spartaans stoken op een cv naar een WP over te gaan.
Mitashi schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:46:
[...]

Heeft ie al een run afgemaakt? Volgens mij is dit nodig voordat ie echt gewoon z'n werk kan doen. Als je de stekker eruit haalt gaat 'ie het steeds opnieuw proberen en blijf je in de kou. Ik zou zeggen, laat 'm even pruttelen en het komt vanzelf goed.
Duidelijk! En dat komt ook goed zonder buh? Ik dacht dat hij de 65gr dan heel moeilijk zou halen bij dit weer. Maar mss ook gewoon even geduld hebben.
AlteKiet schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:29:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt, alsin: de cold water inlet gaat Naar de buitenunit, de hot water outlet is de return vanuit het huis.
Of dit functioneel erg is, weet mss iemand anders?

[ Voor 35% gewijzigd door Aeien op 21-01-2026 22:54 ]

• jjbrrr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbHz5WDZhf0S25fmnt12JzIiaGI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h2qi0PDghyuTS2sB1gPx7lah.png?f=fotoalbum_large

De sparrow draait nu heerlijk rustig ondanks de lage temperatuur. Binnen eigenlijk niet hoorbaar maar heb de laatste 4 uur ook geen defrost gehad. Zou het verschil dan toch diie mist zijn..

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:17
Aeien schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:17:
[...]

*edit:
Enkele uren? Ik ben oktober een weekje weg geweest en stond WP uit. Heb hem 1 dag van tevoren weer aangezet en het heeft echt 1 week geduurd voordat het echt lekker binnen was. Muren blijven heeeeel lang koud. Geduld jongen. Het is geen ketel met even 70 graden erin rammen. Gelukkig had ik L/L ernaast op snel te boosten maar zodra ik die uit zette dropte de temperatuur naar 19 graden terug. Dat worden toch even dekentjes pakken.

• Aeien
MotorBeast schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:13:
[...]

Enkele uren? Ik ben oktober een weekje weg geweest en stond WP uit. Heb hem 1 dag van tevoren weer aangezet en het heeft echt 1 week geduurd voordat het echt lekker binnen was. Muren blijven heeeeel lang koud. Geduld jongen. Het is geen ketel met even 70 graden erin rammen. Gelukkig had ik L/L ernaast op snel te boosten maar zodra ik die uit zette dropte de temperatuur naar 19 graden terug. Dat worden toch even dekentjes pakken.
Ja, ik vind het alleen zo vreemd dat we afgelopen weken natuurlijk wel gewoon met de CV gestookt hebben tot dezelfde 19.5gr (andere thermostaat) op 40gr max.
Maar goed, misschien dat de WP het allemaal dus een stuk constanter en comfortabeler gaat maken; hoop alleen dus dat niet blijkt dat m'n benodigde vermogen eigenlijk hoger is dan we ingeschat hadden (met maar 800m3 gasverbruik/jaar) en dat ik over 1 jaar een p80 het dak op laat hijsen :P

maarrr, goed om van iemand anders te horen dat ik ff geduld moet hebben ;) ondertussen lekker met heatmeisters aan de gang gaan, wat sowieso zal helpen

• STIMPPYYY
Aeien schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:19:
[...]

Ja, ik vind het alleen zo vreemd dat we afgelopen weken natuurlijk wel gewoon met de CV gestookt hebben tot dezelfde 19.5gr (andere thermostaat) op 40gr max.
Maar goed, misschien dat de WP het allemaal dus een stuk constanter en comfortabeler gaat maken; hoop alleen dus dat niet blijkt dat m'n benodigde vermogen eigenlijk hoger is dan we ingeschat hadden (met maar 800m3 gasverbruik/jaar) en dat ik over 1 jaar een p80 het dak op laat hijsen :P

maarrr, goed om van iemand anders te horen dat ik ff geduld moet hebben ;) ondertussen lekker met heatmeisters aan de gang gaan, wat sowieso zal helpen
Zoals @MotorBeast aangeeft, geduld. Niet uren, maar dagen. Spreek uit ervaring.

Is je vvw aangepast naar openverdeler of op z’n minst mengventiel dicht. Houd er wel rekening mee dat je dan geen 50gr je vvw induwt.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-03 19:58
Er zijn hier meerdere gebruikers van de Weheat integratie op Home Assistant.
Ik heb deze ook geïnstalleerd, maar krijg na enkele uren een foutmelding ‘Error setting up Weheat cloud for Weheat.’ Iemand dit weet wat dit is?
Logger: homeassistant.config_entries
Bron: config_entries.py:762
Eerst voorgekomen: 03:02:25 (1 gebeurtenis)
Laatst gelogd: 03:02:25

Error setting up entry Weheat cloud for weheat
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 762, in __async_setup_with_context
result = await component.async_setup_entry(hass, self)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/weheat/__init__.py", line 63, in async_setup_entry
discovered_heat_pumps = await HeatPumpDiscovery.async_discover_active(
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
API_URL, token, async_get_clientsession(hass)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
)
^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/weheat/abstractions/discovery.py", line 29, in async_discover_active
response = await HeatPumpApi(client).api_v1_heat_pumps_get_with_http_info(1, 1000, state=DeviceState.NUMBER_3)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/pydantic/_internal/_validate_call.py", line 34, in wrapper_function
return await wrapper(*args, **kwargs)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/weheat/api/heat_pump_api.py", line 245, in api_v1_heat_pumps_get_with_http_info
return self.api_client.response_deserialize(
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^
response_data=response_data,
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
response_types_map=_response_types_map,
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
)
^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/weheat/api_client.py", line 317, in response_deserialize
return_data = self.deserialize(response_text, response_type)
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/weheat/api_client.py", line 393, in deserialize
return self.__deserialize(data, response_type)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/weheat/api_client.py", line 437, in __deserialize
return self.__deserialize_model(data, klass)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/weheat/api_client.py", line 739, in __deserialize_model
return klass.from_dict(data)
~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/weheat/models/read_all_heat_pump_dto_paged_response.py", line 103, in from_dict
"data": [ReadAllHeatPumpDto.from_dict(_item) for _item in obj.get("data")] if obj.get("data") is not None else None
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/weheat/models/read_all_heat_pump_dto.py", line 121, in from_dict
_obj = cls.model_validate({
"controlBoardId": obj.get("controlBoardId"),
...<10 lines>...
"firmwareVersion": obj.get("firmwareVersion")
})
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/pydantic/main.py", line 716, in model_validate
return cls.__pydantic_validator__.validate_python(
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^
obj,
^^^^
...<5 lines>...
by_name=by_name,
^^^^^^^^^^^^^^^^
)
^
pydantic_core._pydantic_core.ValidationError: 1 validation error for ReadAllHeatPumpDto
status
Input should be 40, 70, 90, 130, 150, 160, 170 or 180 [type=enum, input_value=1, input_type=int]
For further information visit https://errors.pydantic.dev/2.12/v/enum

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:26
Mausssie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:53:
Er zijn hier meerdere gebruikers van de Weheat integratie op Home Assistant.
Ik heb deze ook geïnstalleerd, maar krijg na enkele uren een foutmelding ‘Error setting up Weheat cloud for Weheat.’ Iemand dit weet wat dit is?

[...]
Lijkt alsof je onverwachte data uit de API krijgt (enum mag niet die waarde hebben). Heb je de nieuwste homeassistant? Anders bij homeassistant op github even een bug openen voor component weheat.

• Aeien
STIMPPYYY schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:42:
[...]

Zoals @MotorBeast aangeeft, geduld. Niet uren, maar dagen. Spreek uit ervaring.

Is je vvw aangepast naar openverdeler of op z’n minst mengventiel dicht. Houd er wel rekening mee dat je dan geen 50gr je vvw induwt.
Die vvw is een dingetje; die wordt "ergens binnenkort" naar vervangen voor open. Ze hebben er gister " naar gekeken" en hij staat op 3 op de thermostaat knop(wat dat dan ook over de temp zegt) met maximale flow. Ik moet er zelf dit weekend nog even naar kijken; of weten jullie zo rap wat deze instelling doet? Zou verwachten dat ik hem óf max óf min zou moeten zetten, afhankelijk van de functie van de knop.

En geduld, yes, ga het proberen ;)

• Satefan
Aeien schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:11:
[...]

Die vvw is een dingetje; die wordt "ergens binnenkort" naar vervangen voor open. Ze hebben er gister " naar gekeken" en hij staat op 3 op de thermostaat knop(wat dat dan ook over de temp zegt) met maximale flow. Ik moet er zelf dit weekend nog even naar kijken; of weten jullie zo rap wat deze instelling doet? Zou verwachten dat ik hem óf max óf min zou moeten zetten, afhankelijk van de functie van de knop.

En geduld, yes, ga het proberen ;)
Als het zo'n thermostaatknop is die je van vrieststand/1 naar 5 kan draaien, dan zou ik m eens opdraaien. Kan je aan de leiding erna voelen of die leiding uberhaupt warm wordt? Of beter, meten welke temperatuur die wordt met een warmtebeeldcamera of IR thermometer?

Plaats is een foto van de verdeler en die thermostaatkraan in z'n natuurlijke omgeving.

• Aeien
Satefan schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:17:
[...]

Als het zo'n thermostaatknop is die je van vrieststand/1 naar 5 kan draaien, dan zou ik m eens opdraaien. Kan je aan de leiding erna voelen of die leiding uberhaupt warm wordt? Of beter, meten welke temperatuur die wordt met een warmtebeeldcamera of IR thermometer?

Plaats is een foto van de verdeler en die thermostaatkraan in z'n natuurlijke omgeving.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7ckY5G6ItmK90CjqRAWmftES_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1W6NFaZzqYrWOfMNnWtVNTC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuP6N2vFBd7xZMOj8Eoq1ABiIlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUCgcc39iJDa5CvrJY3DcaCy.jpg?f=fotoalbum_large

Toevallig had ik alle foto's nog in m'n account staan :) Zie alleen dat de knop hier niet op 3 staat, ik denk omdat het een oude foto is.
De vloer werd op stand 3 iig afgelopen weken met de CV-ketelop 40gr wél warm.
Ik zal vanavond weer eens onder de trap duiken om er aan te voelen. Idd ws morgen een warmtebeeld kamera voor op de telefoon lenen van een collega; kan ik ook de convectoren checken.

*edit: verrek, ik zie nu zelf op de foto een thermometer? Zal met wat geluk dus goed kunnen zien hoeveel graden te vloer in gaat (als ie na 20j nog goed werkt), lijkt me.

Is het trouwens gek dat de BB p60 over de nacht de gevraagde temperatuur van 50gr niet kan leveren? Zie dat hij max zo'n 44gr het huis in stuurt. Tevens bij deze temperaturen ~3gr verlies tussen water out en huis in. Dat is meer dan ik verwacht had voor ~2.5m slang tussen binnen/buitenunit.

[ Voor 31% gewijzigd door Aeien op 22-01-2026 08:36 ]

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-03 19:58
orillion schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:05:
[...]

Lijkt alsof je onverwachte data uit de API krijgt (enum mag niet die waarde hebben). Heb je de nieuwste homeassistant? Anders bij homeassistant op github even een bug openen voor component weheat.
Laatste HA versie op een HA green.
GitHub melding van het weekend al gedaan, maar daar blijft het helaas stil. Mogelijk dat hier iemand ,er de oplossing aanwezig is.

• Satefan
Aeien schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:23:
[...]
Is het trouwens gek dat de BB p60 over de nacht de gevraagde temperatuur van 50gr niet kan leveren? Zie dat hij max zo'n 44gr het huis in stuurt. Tevens bij deze temperaturen ~3gr verlies tussen water out en huis in. Dat is meer dan ik verwacht had voor ~2.5m slang tussen binnen/buitenunit.
Het kan zijn dat er een max temperatuur is ingesteld op de BB. Hij levert dan maximaal 5 graden onder deze waarde als beveiliging. Klinkt dus alsof hij op 50 graden begrenst is? Maar dat zou voor normaal verwarmen echt ruim voldoende moeten zijn. Hier verwarm ik zelden boven de 30 graden met vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Eerder 27 iod. Maar als er koud water bijgemengd word dan heb je natuurlijk een hogere temperatuur nodig.

Ja, geduld is een dingetje. Ik zeg altijd "ik heb heel veel geduld, maar het is gewoon heel snel op!".

[ Voor 4% gewijzigd door Satefan op 22-01-2026 08:39 ]

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:01
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toevallig had ik alle foto's nog in m'n account staan :) Zie alleen dat de knop hier niet op 3 staat, ik denk omdat het een oude foto is.
De vloer werd op stand 3 iig afgelopen weken met de CV-ketelop 40gr wél warm.
Ik zal vanavond weer eens onder de trap duiken om er aan te voelen. Idd ws morgen een warmtebeeld kamera voor op de telefoon lenen van een collega; kan ik ook de convectoren checken.

*edit: verrek, ik zie nu zelf op de foto een thermometer? Zal met wat geluk dus goed kunnen zien hoeveel graden te vloer in gaat (als ie na 20j nog goed werkt), lijkt me.

Die thermometertjes zijn nooit accuraat. Zelfs niet als je nu een verdeler met thermometers koopt.
Die thermostaatknop is natuurlijk een interessante, dus als het daar warm genoeg is dan gaat hij de VV uithongeren?
Ik zou zeggen zet de WP op 35 graden en zet die thermostaatknop vol open.

Ik verwacht dat je BB is ingesteld op een max temp van ~49 graden. Dan gaat ie niet warmer dan 5 graden daaronder.
Als de BB ziet dat de delta niet snel genoeg verkleint gaat het element mee draaien (als die in Boost is ingesteld en niet in Backup). Daaraan kan je dan zien of het hem niet zelf lukt. Heb ik nu 2x meegemaakt toen de vloer moest afkoelen voor het plaatsen van een vloer en ik hem daarna weer wilde opstoken. Ging die eerst de SWW opwarmen en toen de vloer, dat lukte niet snel genoeg volgens hem, dus ging het element ook aan voor een uur.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• erikhui
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-03 15:39
Amiromaan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:03:
Zo gezegd zo gedaan! Hij staat na een belletje naar CB inmiddels op backup. Helemaal top! Kan de nachtstand weer aan en hoef ik niet meer eerst te kijken wat de WP aan het doen is voor ik de verwarming een half graadje harder zet. Bedankt!!
Mag ik vragen welk nummer? Nu niks aan de hand bij mij maar heb alleen een email adres. In geval van storing, is de beller sneller...

• ZeRoC00L
  • Niet online
jjbrrr schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:53:
[Afbeelding]

De sparrow draait nu heerlijk rustig ondanks de lage temperatuur. Binnen eigenlijk niet hoorbaar maar heb de laatste 4 uur ook geen defrost gehad. Zou het verschil dan toch diie mist zijn..
Mist is natuurlijk enorme vochtige lucht, dus ja, dat gaat heel snel aanvriezen & dus vaak defrosten door de WP.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Pr088
[...]

Als je de aansturing op OT hebt staan, dan doet het Weheat-algoritme / aansturing ook wat met de gevraagde temperatuur. Gevraagd is de vraag van je thermostaat. Weheat intepreteert die en stelt die vaak bij deze hoge waardes lager om overshoots te voorkomen en rendementsverlies te beperken.
Dat gebeurt vooral bij grote afwijkingen tussen doeltemperatuur in de kamer en de werkelijke kamertemperatuur. Daar wordt de thermostaat (op zijn cv-keteldenkwijze) heel overspannen van en wil binnen enkele uren je systeem volknallen met heet water. Met deze temperaturen tussen 0 en -2 ben je gewoon een dag bezig om een paar graden kamertemperatuur in te halen. Dat is ook de reden waarom warmtepompgebruikers geen nachtverlaging toepassen, of slechts minimaal.

Dus hij kan 50 waarschijnlijk wel leveren, maar de Weheat aansturing laat het niet toe. Wel alle geluidbeperkingen voor de nacht uitstaan? Anders kan dat oorzaak zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 22-01-2026 10:12 ]

• Pr088
jjbrrr schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:53:
[Afbeelding]

Jazeker. Vocht in combinatie met temp 0<>+5 levert meeste defrosts. Echt koud droog weer zoals begin januari (hier in het noorden -5 tot -9) gaat ook prima.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:31
Vanmorgen is er denk ik weer een update geweest van mijn Sparrow P60, want de legionellarun werd gestart (precies op het koudste moment van de dag) terwijl ik deze altijd op zondag staat. Dit zorgde ervoor dat de unit uiteraard vrij snel dichtvroor. Niet handig maar prima.

Maar wederom werd de defrost gedaan met de SWW pomp en dus heeft hij de warmte, die hij net heeft toegevoegd, weer onttrokken uit het vat waardoor er onnodig stroom is verbruikt. (Net als van de week)

Ik heb wederom een feedback gegeven aan @Weheat via de portal. Maar dit begint knap vervelend te worden omdat er ook geen mogelijkheid is om de legionella run te onderbreken.

Wat zou helpen in mijn ogen is:

1. Geen legionellarun na spanningsloos/update maken van de units (volg gewoon het schema dat is ingesteld)
2. Alleen in het geval van nood, meerdere defrosts die bijv falen, schakel pas over op SWW pomp om de unit te defrosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTa7rzcgEpqjIKyMZ6YF7bnlz0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JcftJvwPDBxkhALvoueq1xj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga hem zometeen maar weer eens powercyclen. En heb het ook meteen bij mijn installateur gemeld. Die geven aan dat ze een ticket zullen aanmaken naar WeHeat.

[ Voor 4% gewijzigd door Dbm12 op 22-01-2026 12:43 ]

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• Skytrnc
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-03 13:49
Dbm12 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:16:
Vanmorgen is er denk ik weer een update geweest van mijn Sparrow P60, want de legionellarun werd gestart (precies op het koudste moment van de dag) terwijl ik deze altijd op zondag staat. Dit zorgde ervoor dat de unit uiteraard vrij snel dichtvroor. Niet handig maar prima.

Maar wederom werd de defrost gedaan met de SWW pomp en dus heeft hij de warmte, die hij net heeft toegevoegd, weer onttrokken uit het vat waardoor er onnodig stroom is verbruikt. (Net als van de week)

Ik heb wederom een feedback gegeven aan @Weheat via de portal. Maar dit begint knap vervelend te worden omdat er ook geen mogelijkheid is om de legionella run te onderbreken.

Wat zou helpen in mijn ogen is:

1. Geen legionellarun na spanningsloos/update maken van de units (volg gewoon het schema dat is ingesteld)
2. Alleen in het geval van nood, meerdere defrosts die bijv falen, schakel pas over op SWW pomp om de unit te defrosten.

[Afbeelding]

Ik ga hem zometeen maar weer eens powercyclen.
Bij mij gebeurt hetzelfde, ook na reset blijft hij de SWW pomp activeren bij een ontdooi cyclus. Vrij vervelend als dit gebeurt in de ochtend wanneer er 2 mensen willen douchen en de SWW afgekoeld is door een ontdooi cyclus..

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-02 10:13
Beste tweakers,

[Afbeelding]

Vraag die ik had:

Ze zijn vergeten om een s bocht bij je SWW vat te plaatsen zodat de leiding eerst naar beneden gaat i.p.v boven. nu ga je natuurlijke convectie in de leiding krijgen wat je veel standverlies zal opleveren.

https://www.vvplus.nl/art...uiker-duur-komen-te-staan

• ItsjustaName
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 05-03 16:37
havoc764 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:42:
[...]

Ze zijn vergeten om een s bocht bij je SWW vat te plaatsen zodat de leiding eerst naar beneden gaat i.p.v boven. nu ga je natuurlijke convectie in de leiding krijgen wat je veel standverlies zal opleveren.

De S bocht dient toegepast te worden op het warm water vertrek? De koperen leiding die vertrekt bovenaan het vat of waar dien je deze S bocht te plaatsen?

17x440W | 10KTL-M1 | WeHeat Sparrow P60 | VVW | Easee ChargeUp

• jjbrrr
havoc764 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:42:
[...]

duidelijk artikel. Heb zelf een soortgelijke installatie maar moeten allebei de leidingen eerst naar beneden lopen of alleen de onderste (aanvoer)? Hoe merken we dit verlies, want ik heb niet echt veel verbruik voor het sww vat ongeveer 2,5 kwh als we douchen op die dag.

• havoc764
ItsjustaName schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:15:
[...]

De S bocht dient toegepast te worden op het warm water vertrek? De koperen leiding die vertrekt bovenaan het vat of waar dien je deze S bocht te plaatsen?
Als je artikel leest, dient S bocht ook toegepast te worden op de aan en afvoer van de warmtewissel spiraal omdat je anders je hele zooi in een radiator verandert voor je sww.
Moet ik bij mij ook laten aanpassen stilstandsverlies ligt als gevolg factor 2 a 3 hoger dan nodig.

Als je de installatie tekeningen van weheat erbij pakt staat die S bocht er ook op.
Alleen staat ie niet goed aangegeven waardoor je hem pas gaat herkennen als al weet dat het moet, best nutteloos dus neem het je installateur niet al te kwalijk gezien het ook niet op de nederlandse loodgieterscholen onderwezen word :| .
Wel op de Duitse gezien die veel meer zonneboilers hebben staan. :+

• havoc764
jjbrrr schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:28:
[...]

duidelijk artikel. Heb zelf een soortgelijke installatie maar moeten allebei de leidingen eerst naar beneden lopen of alleen de onderste (aanvoer)? Hoe merken we dit verlies, want ik heb niet echt veel verbruik voor het sww vat ongeveer 2,5 kwh als we douchen op die dag.
Stilstandsverlies staat op je boiler, thans het teoretische verlies bij perfecte installatie op een gegeven temperatuur.

er moet op drie punten een S of U bocht in:
1: Je warm water uitlet van je boiler naar je doche en kranen, (is doorgaans van te kleine diameter voor dit effect maar moet i.v.m legionella)
2: de aanvoer van de spiraal
3: de afvoer van de spiraal, immers ook lager in de boiler ligt de temperatuur hoger dan de omgevingstemperatuur. (deze kan wel wat korten zijn dan 2 om die redenen)

Hier kan je hem narekenen:
https://zonnecollector-in...standverliezenboiler.html

andere nuttige artikelen:
https://www.ew-installati...en-van-einrohrzirkulation

http://www.bosy-online.de/thermosiphon.htm
in het duits dus even vertalen.

[ Voor 18% gewijzigd door havoc764 op 22-01-2026 15:12 ]

• Pr088
ItsjustaName schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:15:
[...]

In dit geval toch geen probleem omdat direct naast het vat de warmwaterleiding naar beneden loopt? Er is dus al een omgekeerde U gecreëerd. Of begrijp ik het verkeerd?

• Gies123
havoc764 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:48:
[...]

<knip>
Als je de installatie tekeningen van weheat erbij pakt staat die S bocht er ook op.
</knip>
Waar kan ik die installatietekeningen vinden van de WeHeat boilers? Ik kan ze zo gauw niet vinden.

Homevolt dashboard

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-03 09:14
jjbrrr schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:58:
[...]

Volgens mij hierboven al (deels) beantwoord. Als je een langere periode neemt kan je meer waarden inzien. Zojuist zelf ook even geprobeerd.
Er zit wel degelijk verschil in de getoonde info, ook al kies ik een jaar dan zie ik het nog niet. Er zit wel degelijk verschil in view @Weheat waarom is dit ? logisch is als er geen SWW is dat dit ook niet zichtbaar is maar de fanspeed ,kamertemp etc 1e is mijn view 2e is ketelklets view
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0STQjcYpiR2Ai-u2yGjVthoaagQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JNt7guD22l3GJbZee9iJ6RuP.png?f=fotoalbum_large

• Jpiek
Voor wie het interrsant vind, de Remeha Home app schijnt nu oko een stooklijn te hebben.
Heb ik voorheen nog niet gezien in de app.

https://kennisbank.remeha...jn-in-de-remeha-home-app/

Basicly een Voetpunt bij 20C en een helling, that's it. Formule : Voetpunt +(20-buitentemp) * helling
Thermostaatfunctie kan evt behouden blijven, ruimtecompensatie is verschil in temperatuur *3.

Klinkt me toch vrij grof en gebaseert op CV gedrag als je het mij vraagt..

• havoc764
Gies123 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Waar kan ik die installatietekeningen vinden van de WeHeat boilers? Ik kan ze zo gauw niet vinden.
algemene installatie handleiding van de warmtepomp zelf met de aanslutischema's

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:59
rob2011 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Er zit wel degelijk verschil in de getoonde info, ook al kies ik een jaar dan zie ik het nog niet. Er zit wel degelijk verschil in view @Weheat waarom is dit ? logisch is als er geen SWW is dat dit ook niet zichtbaar is maar de fanspeed ,kamertemp etc 1e is mijn view 2e is ketelklets view
[Afbeelding]
Dan heeft ketelklets een installateurs account. Die kunnen meer zien.
Kamertemperatuur kan je zelf wel zien. Even de aansturing op OT zetten ipv stooklijn. ;)

• orillion
Jpiek schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:02:
Voor wie het interrsant vind, de Remeha Home app schijnt nu oko een stooklijn te hebben.
Heb ik voorheen nog niet gezien in de app.

https://kennisbank.remeha...jn-in-de-remeha-home-app/

Basicly een Voetpunt bij 20C en een helling, that's it. Formule : Voetpunt +(20-buitentemp) * helling
Thermostaatfunctie kan evt behouden blijven, ruimtecompensatie is verschil in temperatuur *3.

Klinkt me toch vrij grof en gebaseert op CV gedrag als je het mij vraagt..
Dat had de Remeha Isense zelfs al, werkt perfect hoor. Er wordt wel iets van een bolling/holling aan toegevoegd op basis van je gekozen afgifte systeem

• 201WD
jjbrrr schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:58:
[...]

Maar niet de cijfers die "Ketelklets" laat zien in zijn video, die klopt niet

• Jpiek
orillion schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:13:
[...]
Dat had de Remeha Isense zelfs al, werkt perfect hoor. Er wordt wel iets van een bolling/holling aan toegevoegd op basis van je gekozen afgifte systeem
Ik heb het in m'n app met de eTwist nooit gezien. Als die eerder was geweest had ik wellicht geen OTGW gekocht ...

• 201WD
Hier nog iemand die het full-electric schema heeft voor de Sparrow ?

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Jpiek schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:03:
[...]

Ik heb het in m'n app met de eTwist nooit gezien. Als die eerder was geweest had ik wellicht geen OTGW gekocht ...
Misschien niet via de app maar op de thermostaat zelf heeft de eTwist gewoon een instelbare stooklijn, inclusief ruimte+stooklijn regeling zoals de iSense heeft.

https://edge.sitecoreclou...ershandleiding-eTwist.pdf

Gezien wat de Remeha thermostaten standaard kunnen vindt ik 't gek dat zoveel installateurs kiezen voor de Honeywell T6. Plus de remeha is ook nog eens Nederlands tegenover de Amerikaanse Honeywell.

[ Voor 17% gewijzigd door Caayn op 22-01-2026 21:13 ]

• robmoh
  • Laatst online: 22:09
Goedenavond. Wij zijn in het bezit van een BB P80 met 200 liter SWW. Ons electra verbruik voor zowel centrale verwarming als SWW bedraagt in januari tot vandaag 563 kWh. Hoewel ik begrijp dat je niet 1:1 kunt vergelijken, ben ik benieuwd naar wat cijfers van anderen. Iemand?

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:32
481

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-03 21:59
Beste tweakers,

[Afbeelding]

Vraag die ik had:

Hoe ziet de dakkapel situatie er uit? Twijfel nog over het plaatsen op mijn dakkapel.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
robmoh schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:45:
Goedenavond. Wij zijn in het bezit van een BB P80 met 200 liter SWW. Ons electra verbruik voor zowel centrale verwarming als SWW bedraagt in januari tot vandaag 563 kWh. Hoewel ik begrijp dat je niet 1:1 kunt vergelijken, ben ik benieuwd naar wat cijfers van anderen. Iemand?
Volgens mijn Home Assistant 495 kWh, volgens Weheat inzichten 501 kWh

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• orillion
Jpiek schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:03:
[...]

Oké. Het kon op de eTwist ook al via de thermostaat zelf: https://kennisbank.remeha...p-de-etwist-of-etwist-rf/
Pagina: 1 ... 169 ... 186 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.