Degast schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:37:
Dit plaatje is van een of andere split oplossing.
Ik zeg niet dat het niets scheelt. Je voorbeeld maakt standaard veel geluid. Bij slim ontwerp uitblaastunnel wordt dat egaler en beter.
Test werd uitgevoerd door heatgeaks. Daar heb ik wel wat vertrouwen in..
Ik zei ook niet dat t niets scheelt. Maar er zijn m.i. veel zaken die je beter aan kunt pakken dan dit.
Zoals inderdaad hoe e.e.a. afgeveerd staat bijvoorbeeld.
Best aardige @
Degast .
Dit is het laatste wat ik er over zeg.
Dit plaatje is van een of andere split oplossing.
Geld voor alle Wp split mono en zelfs BB , soms iets lagere waardes of hoger.. reflectie principe geld overal.
De compressor trilt en ook de condensor met al zijn plaatjes die eigenlijk een luidspreker is van enkel m2 groot !! en dan klaagt men over het geluid.. vreemd hoor

Bij slim ontwerp uitblaastunnel wordt dat egaler en beter.
Yep als je de uitblaastunnel dicht maakt dan is het geluid weg .. Helaas onzin uitblaas tunnel voegt (bijna)niets aan of af aan het geluid.(hooguit 1-2dB en dat is niets).
Ik zou zeggen ga zelfs eens het geluid van een Wp meten en de geluiden uit elkaar trekken, welke freq hoort bij een bron.
Hier zelf gemeten en uitgeplozen.
En hier geluid gedempt, omdat het bovenlicht van de buren openstaat op 1,5 meter afstand ook in de vries kou.
De COP van Wp is afhankelijk van de 2 temperaturen.. als de buiten temperatuur verder zakt om dat hij zijn eigen lucht terug krijgt ..gaat de COP naar beneden en bij defrost weer krijg je gegarandeerd de problemen terug. sneller defrost en je huis niet warm.<< dit is dus het grootste probleem.
Test werd uitgevoerd door heatgeaks.
Leuk .. waar kan ik dat terug vinden ..condities !!.. is niet echt aannemelijk toch..
Zoals inderdaad hoe e.e.a. afgeveerd
Ik denk dat je je nog niet goed ingelezen heb in de topics op tweakers.
In de tuin nooit op veren/dempers !! in de fabriek is hij getest terwijl hij gemonteerd was op een grote betonnen plaat ( zonder dempers/veren)
Lees voer
Join the party "Trillingen warmtepomp dempen "
https://gathering.tweaker...462874?newPost=1#84462874
@
jjbrrr
-Uit welke richting de wind komt is bij jou niet interessant.
De Wp moet zijn eigen lucht kwijt.. en niet na 2 a 4 meter terug aanzuigen.. dus zo ver mogelijk uitblazen.
Heb het forum nog even doorgespit maar zie de bigfoots wel vaak terugkomen, zag ook dat @Stoker dit ook adviseerde aan anderen. Ik zou nog kunnen overwegen om tegels onder de bigfoots te zetten of toch de bigfoots helemaal verwijderen?
Er was er zelfs een die adviseerde ( had hij zelf namelijk gedaan en het werkte) om dat bubbeltje plastic wat je ook gebruikt om veilig in te pakken... onder zijn Wp gemonteerd ? .. en het geluid was weg..
In het gevecht met de installateur zet je bigfoots en nog steeds geluid overlast, dan die bigfoots weg en stevige massa er onder
s het wel luid in aanloop en na defrosts.
Na defrost.... is " instelling".. hij gaat gelijk vol draaien ..
In aanloop ... dan is de condensor waarschijnlijk helemaal wit dicht gevroren, en de ventilator probeert lucht er uit te persen.. dat lukt niet en de lucht klapt gelijk weer terug. Eerst visueel constateren en dat bij de installateur op zijn bord leggen.( produceert veel lawaai, zeker nu de Wp op jouw raam is gericht dmv reflectie)
Helaas moet je zelf op zoek naar de pijn punten en vechten met de installateur.
Ga meten , geluid, hou logboek bij.. en gelijk klagen iedere dag..