• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:00
Degast schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:11:
[...]
Zat ruimte uit te blazen m.i.
Hoe bedoel je zat ruimte .. als de Wp uit staat wel ja 8)7

De resterende ruimte van @jjbrrr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mlZaNjREk6IlQOJtGmdIgXCiqI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/y3apoEKmRsUbloN4NSJqTkNC.png?f=user_large

Wp blaast 2000 a 3000m3 per uur ..zo gevuld daar.
En geluid weerkaats daar perfect ..raam rechts boven is zijn slaap kamer .
Wp fout geplaats .. ivm geluid en uitblaas richting.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:02
X21r schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:25:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb een test gezien in VK waar de ruimte ca 1/3 was en daar was het negatieve effect miniem.

Enige nadeel is dat je die andere ruimte actief koelt met koelere lucht.

• Degast
Qua geluid. T zijn wel harde oppervlakken. Maar als je hem draait alsnog.

Komt het geluid van de Sparrow dan zo recht uit de voorkant?

• X21r
Degast schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:45:
[...]

Ik heb een test gezien in VK waar de ruimte ca 1/3 was en daar was het negatieve effect miniem.

Enige nadeel is dat je die andere ruimte actief koelt met koelere lucht.
Leuk die test .. goochelaars zeker .. condities ??.
Bij defrost weer is er veel water in de lucht en meestal geen wind ( erg mistig) dus je Loopt heel vaak tegen een defrost aan en zijn condensor temp moet steeds lager worden( het is dezelfde lucht ..) dus COP zakt en defrost word zo vaak dat je het huis niet meer warm krijgt.
Ik zou zeggen lees maar eens op de diverse topic in tweakers ( lucht die weer terug komt bij de aanzuig kant).
Ik zeg al 2000 a 3000m3 per uur ..ga maar rekenen.

Geluid: er komt evenveel geluid uit de voorkant als uit de achterkant .( zoals ik al schreef..)
Qua geluid. T zijn wel harde oppervlakken. Maar als je hem draait alsnog.
Komt het geluid van de Sparrow dan zo recht uit de voorkant?
JA als je hem 90 graden draait scheelt heel veel .bigfoots er af en massa er onder .
Kijk maar eens in de spec van de fabrikanten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVy2mpAWH_gvANCKJXOzz6lD9Eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzZ4AxzgqFeEvC57MWlZoxIp.jpg?f=fotoalbum_large

• Degast
Dit plaatje is van een of andere split oplossing.
Ik zeg niet dat het niets scheelt. Je voorbeeld maakt standaard veel geluid. Bij slim ontwerp uitblaastunnel wordt dat egaler en beter.

Test werd uitgevoerd door heatgeaks. Daar heb ik wel wat vertrouwen in..

Ik zei ook niet dat t niets scheelt. Maar er zijn m.i. veel zaken die je beter aan kunt pakken dan dit.

Zoals inderdaad hoe e.e.a. afgeveerd staat bijvoorbeeld.

• Degast
Maar neem aan dat installateur gewoon verantwoordelijk gehouden gaat worden voor een "teveel" aan geluid.

Maag die eea oplossen.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h90BQNVIcNenNgXBUO7bAQTtsCM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dwyQP51uzBU0WMS50cuAfpfe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugOnw-5XFIEzZS0BStcIAv_vX6U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gxN99UH0oU6HQ1252S0MXxTm.png?f=fotoalbum_large

@jjbrrr BB80 op platdak met voldoende vrijheid

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:04
Ik heb precies dezelfde COP :-) Woon je bij mij in de buurt hahaha

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:55
Kirvis schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:11:
[...]

3 graden hysterese.

Zie mijn uitleg een paar posts terug, of direct hier: Kirvis in "Weheat warmtepompen"
Dank je,die snap ik. Ik vond het wat apart dat ie op 100% blijft doordraaien terwijl de doeltemperatuur al behaald is.

• STIMPPYYY
  • Nu online
ekops schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:07:
[...]

Ik heb precies dezelfde COP :-) Woon je bij mij in de buurt hahaha
Of ze verzinnen maar wat :P
COP neem ik nog wel over van de Weheat API, maar de Day COP en Seasonal COP laat ik lekker uitrekenen door Homey : DCOP 4.3 SCOP 4.7
SCOP flow loopt nog niet zo heel lang dus die zal nog wel stijgen..

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:45
the noise schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:06:
Valt me al een paar dagen op dat de Flint overdag wel fanatiek blijft doorverwarmen boven de gewenste temperatuur?
[Afbeelding]
Ik heb dat soms ook met mijn BB P80. Als hij uit de nachtstiltemodus komt, en soms uit een defrost gaat hij vol vermogen draaien terwijl daar geen aanleiding toe is. Hij verwarmt dan ook de watertemperatuur (voor verwarmen) boven de gevraagde watertemperatuur. Als hij vervolgens een SWW run doet is het daarna weer 'normaal', of als ik even wissel van OT naar Stooklijn (of andersom) is het ook weer normaal. Is gemeld bij mijn installateur, zou aan de software versie liggen die op mijn BB draait. Die is nogal gedateerd klaarblijkelijk.

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:13
Satefan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Ik heb dat soms ook met mijn BB P80. Als hij uit de nachtstiltemodus komt, en soms uit een defrost gaat hij vol vermogen draaien terwijl daar geen aanleiding toe is. Hij verwarmt dan ook de watertemperatuur (voor verwarmen) boven de gevraagde watertemperatuur. Als hij vervolgens een SWW run doet is het daarna weer 'normaal', of als ik even wissel van OT naar Stooklijn (of andersom) is het ook weer normaal. Is gemeld bij mijn installateur, zou aan de software versie liggen die op mijn BB draait. Die is nogal gedateerd klaarblijkelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YY0hPP6nUQVkM1q1zFXvPmSZb-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7iOuomH1YPMHhhRCBIv2U8FG.png?f=fotoalbum_large
Hier hetzelfde: na een defrost gaat de BlackBird helemaal los en zakt daarna terug naar normale waardes. Sowieso heb ik regelmatig een onverklaarbare piek, maar verder draait hij netjes. Wel blijf ik het idee houden dat er op afstand aan het ding gerommeld wordt.

Homevolt dashboard

• ept88
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:06
Vraag over WeHeat Blackbird P80 als hybride WP:
Deze winter maak ik voor het eerst gebruik van de Blackbird P80 icm CV Intergas Kombi Kompakt HR 36/30 (uit 2007) en een Honeywell Chronotherm Vision Modulation (uit 2007). WP wordt aangestuurd door openterm (themostaat dus)

Tot nu toe maakt de WP nooit water van meer dan 45 graden (instelling staat niet op een beperkte temp). Als er iets meer nodig is dan springt de CV bij om een zetje te geven naar 50 graden en dat is het. Tijdens de echt koude dagen geurt dat echter wel vaak.

Vraag is waarom moet de CV bijspringen voor 50 graden als de WP makkelijk 55 graden zelf aan kan. Ik heb dit ook al aan de installateur gevraagd en aan WeHeat maar tot nu geen goed antwoord gekregen. Weet iemand waarom dit zo gebeurd?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:21
ept88 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:06:
Vraag over WeHeat Blackbird P80 als hybride WP:
Deze winter maak ik voor het eerst gebruik van de Blackbird P80 icm CV Intergas Kombi Kompakt HR 36/30 (uit 2007) en een Honeywell Chronotherm Vision Modulation (uit 2007). WP wordt aangestuurd door openterm (themostaat dus)

Tot nu toe maakt de WP nooit water van meer dan 45 graden (instelling staat niet op een beperkte temp). Als er iets meer nodig is dan springt de CV bij om een zetje te geven naar 50 graden en dat is het. Tijdens de echt koude dagen geurt dat echter wel vaak.

Vraag is waarom moet de CV bijspringen voor 50 graden als de WP makkelijk 55 graden zelf aan kan. Ik heb dit ook al aan de installateur gevraagd en aan WeHeat maar tot nu geen goed antwoord gekregen. Weet iemand waarom dit zo gebeurd?
De vraag is of de BB op die moment wel genoeg warmte kan leveren om je water tot 50 graden te verwarmen. Als de BB al op 100% draait om het water van 40/45 graden te maken, gaat hij 55 graden niet halen. Op hoeveel procent draait de BB op deze momenten? (Kun je terug vinden in de portal).

p.s. ga onderzoek doen naar je afgifte, want in veel situaties moet max 40-45 graden echt voldoende zijn om huis op één constante temperatuur te kunnen houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Razer op 21-01-2026 10:12 ]

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:12
Satefan schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:11:
[...]

Ff hardop denken. Het maakt denk ik enorm uit waar de muur zit:
  • Zit de muur bij de aanzuigzijde, dan krijg je vooral tekort aan luchttoevoer.
  • Zit de muur bij de uitblaaszijde, dan krijg je vooral recirculatie en turbulentie.
Hoe zit het bij de Sparrow/Flint?
Aanvoer achter uitvoer naar voorkant. Het klinkt panklaar draaien zou o.b.v. logica de juiste keuze zijn. Mijn aandachtspunt verschuift dan misschien wel, krijgt de unit nog voldoende lucht aan de achterzijde? Bij koude temperaturen komt de lucht meestal uit noord / noord oost in mijn geval is dit de heg (noord) en muurzijde (oost). Uitblaaszijde zou naar zuid gaan waar de grootste opening zit.
X21r schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:13:
[...]

Ik heb het al gezegd hij moet met zijn" rug " tegen de heg aan .. met die voorzorgsmaatregelen die ik reeds noemde .
En hij staat op bigfoots als ik het zo zie .. moet gewoon op een zware massa staan. ZONDER bigfoots
Door dat hij op bigfoots staat produceert de behuizing iets meer geluid en word mooi weerkaatst samen met het normale geluid ( wat nu 2x zo hard is) tegen je uitbouw.. terug naar je slaapkamer raam.

Waarschijnlijk staat hij ook te hard te draaien ( instellingen).
Heb dit advies zeker ter harte genomen en 3x doorgevraagd. Helaas was ik de installateur al bijna kwijt toen ik eerder begon over dat ik die bypass niet in mijn systeem wilde. Denk niet dat installateurs zitten te wachten op allemaal adviezen vanuit forums. 8)7 Maar sta er wel achter hoor chatgpt bevestigd deze verhalen 100%. Heb het forum nog even doorgespit maar zie de bigfoots wel vaak terugkomen, zag ook dat @Stoker dit ook adviseerde aan anderen. Ik zou nog kunnen overwegen om tegels onder de bigfoots te zetten of toch de bigfoots helemaal verwijderen?
Degast schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:11:
[...]

Wat is de afstand tot de muur? Daar zijn gewoon normen voor. (Die ik niet ken voor de sparrow)

Ik ken defrost gedrag Sparrow niet, maar om de 1.5 uur een defrost is niet idioot als je ergens woont als ik. (Midden land)
Was hier mistig én koud. Maar net boven nul. En werd begin van de middag zelfs weer kouder.
Geluidsissues is wel aandachtspunt wat je installateur wat serieuzer mag nemen.
Piep uit pomp of installatie?
Zat ruimte uit te blazen m.i.
Cop 3.5 bij vochtig weer en 2 graden. Lijkt me niet zo slecht.
De afstand tot de muur van de buitenunit naar achter (dus niet vanaf de blokjes die er nog tussen zitten) is ongeveer 20 cm. De binnenunit heeft een voortdurende piep (volgens mij normaal) hier heb ik verder geen last van want deze staat in de garage. De buitenunit heeft naast het ventilatorgeluid een pieptoon die wel wat irritant is. Ik moet zeggen op het terras hoor ik hem nu bijna niet dus dat is echt prima. Maar zodra we s'avonds op bed liggen is het wel luid in aanloop en na defrosts. Ik zit nu vandaag rond de 3.8 hij draait nu rustig op 52% met 1 graad buitentemperatuur, maar hier geen mist dus dat zal het verschil maken vermoed ik.
X21r schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:25:
[...]

Dit is zeker waar het is niet super veel maar nog wel 2.80. Volgens mij minimum is zo'n 2 meter vrije ruimte voorkant. Ik snap de installateur ook wel de overkapping is ook niet super hoog en de lucht zou normaliter best kunnen verplaatsen onder normale omstandigheden. Het probleem ontstaat vooral bij mist / dauw misschien als de lucht naar beneden slaat en dus niet weg kan komen.
X21r schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 00:07:
[...]
Bij defrost weer is er veel water in de lucht en meestal geen wind ( erg mistig) dus je Loopt heel vaak tegen een defrost aan en zijn condensor temp moet steeds lager worden( het is dezelfde lucht ..) dus COP zakt en defrost word zo vaak dat je het huis niet meer warm krijgt.
Ik zou zeggen lees maar eens op de diverse topic in tweakers ( lucht die weer terug komt bij de aanzuig kant).
[...]
JA als je hem 90 graden draait scheelt heel veel .bigfoots er af en massa er onder .
Kijk maar eens in de spec van de fabrikanten.
Het zou de defrosts kunnen verklaren. Maar aan de andere kant zou ik anders misschien ook defrosts hebben, het is lastig in te schatten hoe vaak en hoe lang dit zou zijn. Het huis wordt vooralsnog flink warmer dan met de cv ketel dat terwijl de compressor eigenlijk nooit op 100% staat te draaien. Ik denk dat mijn grootste probleem op dit moment is dat de compressor heel lang oploopt richting de defrost en ook hoog start na de defrost en eigenlijk maar heel kort 'normaal' is voordat de volgende aanloop richting defrost wordt ingezet.
bedankt, ga het even vergelijken. Ik moet wel zeggen we zijn aan het verbouwen dus de garage en bijkeuken die direct aan het huis zitten gaan nu 100x open en dicht i.p.v. bijna hele dag dicht dus dit zal ook nog wel wat opleveren.. :) Chatgpt verwacht wat betreft temperatuur binnenunit in dat ik ongeveer 0,8 graden kan elimineren door goede isolatie en dat door het vervangen van de stalen garagedeur de temperatuur in de garage ongeveer 5-10 graden zal stijgen wat het verschil in temperatuur buitenunit uit en buitenunit in stukken beter zou moeten maken ergens tussen 1 en 2 graden max.

[ Voor 30% gewijzigd door jjbrrr op 21-01-2026 10:29 ]

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:39
In het laatste filmpje van ketelklets wordt de defrost besproken van de flint, in de weheat portaal heb ik nog niet de helft van de opties als toerental, kamertemperatuur etc weet iemand hoe dit komt ?

• X21r
Degast schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:37:
Ik zeg niet dat het niets scheelt. Je voorbeeld maakt standaard veel geluid. Bij slim ontwerp uitblaastunnel wordt dat egaler en beter.

Test werd uitgevoerd door heatgeaks. Daar heb ik wel wat vertrouwen in..
Ik zei ook niet dat t niets scheelt. Maar er zijn m.i. veel zaken die je beter aan kunt pakken dan dit.

Zoals inderdaad hoe e.e.a. afgeveerd staat bijvoorbeeld.
Best aardige @Degast .
Dit is het laatste wat ik er over zeg.
Geld voor alle Wp split mono en zelfs BB , soms iets lagere waardes of hoger.. reflectie principe geld overal.
De compressor trilt en ook de condensor met al zijn plaatjes die eigenlijk een luidspreker is van enkel m2 groot !! en dan klaagt men over het geluid.. vreemd hoor 8)7
Bij slim ontwerp uitblaastunnel wordt dat egaler en beter.
Yep als je de uitblaastunnel dicht maakt dan is het geluid weg .. Helaas onzin uitblaas tunnel voegt (bijna)niets aan of af aan het geluid.(hooguit 1-2dB en dat is niets).
Ik zou zeggen ga zelfs eens het geluid van een Wp meten en de geluiden uit elkaar trekken, welke freq hoort bij een bron.
Hier zelf gemeten en uitgeplozen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oJnFt203KGDB_QvTVldWZ3pG0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PUqz4twfHVISrSTJEO05nWb.jpg?f=fotoalbum_large

En hier geluid gedempt, omdat het bovenlicht van de buren openstaat op 1,5 meter afstand ook in de vries kou.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDLXRof6oXxhLixqBh_0-rvdGIk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vVfgO7q07cyZZvs8tJuo55EW.jpg?f=user_large

De COP van Wp is afhankelijk van de 2 temperaturen.. als de buiten temperatuur verder zakt om dat hij zijn eigen lucht terug krijgt ..gaat de COP naar beneden en bij defrost weer krijg je gegarandeerd de problemen terug. sneller defrost en je huis niet warm.<< dit is dus het grootste probleem.
Test werd uitgevoerd door heatgeaks.
Leuk .. waar kan ik dat terug vinden ..condities !!.. is niet echt aannemelijk toch..
Zoals inderdaad hoe e.e.a. afgeveerd
Ik denk dat je je nog niet goed ingelezen heb in de topics op tweakers.
In de tuin nooit op veren/dempers !! in de fabriek is hij getest terwijl hij gemonteerd was op een grote betonnen plaat ( zonder dempers/veren)
Lees voer
Join the party "Trillingen warmtepomp dempen "https://gathering.tweaker...462874?newPost=1#84462874

@jjbrrr
-Uit welke richting de wind komt is bij jou niet interessant.
De Wp moet zijn eigen lucht kwijt.. en niet na 2 a 4 meter terug aanzuigen.. dus zo ver mogelijk uitblazen.
Heb het forum nog even doorgespit maar zie de bigfoots wel vaak terugkomen, zag ook dat @Stoker dit ook adviseerde aan anderen. Ik zou nog kunnen overwegen om tegels onder de bigfoots te zetten of toch de bigfoots helemaal verwijderen?
Er was er zelfs een die adviseerde ( had hij zelf namelijk gedaan en het werkte) om dat bubbeltje plastic wat je ook gebruikt om veilig in te pakken... onder zijn Wp gemonteerd ? .. en het geluid was weg..
In het gevecht met de installateur zet je bigfoots en nog steeds geluid overlast, dan die bigfoots weg en stevige massa er onder
s het wel luid in aanloop en na defrosts.
Na defrost.... is " instelling".. hij gaat gelijk vol draaien ..

In aanloop ... dan is de condensor waarschijnlijk helemaal wit dicht gevroren, en de ventilator probeert lucht er uit te persen.. dat lukt niet en de lucht klapt gelijk weer terug. Eerst visueel constateren en dat bij de installateur op zijn bord leggen.( produceert veel lawaai, zeker nu de Wp op jouw raam is gericht dmv reflectie)
Helaas moet je zelf op zoek naar de pijn punten en vechten met de installateur.
Ga meten , geluid, hou logboek bij.. en gelijk klagen iedere dag..

• Degast
jjbrrr schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Aanvoer achter uitvoer naar voorkant. Het klinkt panklaar draaien zou o.b.v. logica de juiste keuze zijn. Mijn aandachtspunt verschuift dan misschien wel, krijgt de unit nog voldoende lucht aan de achterzijde? Bij koude temperaturen komt de lucht meestal uit noord / noord oost in mijn geval is dit de heg (noord) en muurzijde (oost). Uitblaaszijde zou naar zuid gaan waar de grootste opening zit.

[...]

Heb dit advies zeker ter harte genomen en 3x doorgevraagd. Helaas was ik de installateur al bijna kwijt toen ik eerder begon over dat ik die bypass niet in mijn systeem wilde. Denk niet dat installateurs zitten te wachten op allemaal adviezen vanuit forums. 8)7 Maar sta er wel achter hoor chatgpt bevestigd deze verhalen 100%. Heb het forum nog even doorgespit maar zie de bigfoots wel vaak terugkomen, zag ook dat @Stoker dit ook adviseerde aan anderen. Ik zou nog kunnen overwegen om tegels onder de bigfoots te zetten of toch de bigfoots helemaal verwijderen?

[...]

De afstand tot de muur van de buitenunit naar achter (dus niet vanaf de blokjes die er nog tussen zitten) is ongeveer 20 cm. De binnenunit heeft een voortdurende piep (volgens mij normaal) hier heb ik verder geen last van want deze staat in de garage. De buitenunit heeft naast het ventilatorgeluid een pieptoon die wel wat irritant is. Ik moet zeggen op het terras hoor ik hem nu bijna niet dus dat is echt prima. Maar zodra we s'avonds op bed liggen is het wel luid in aanloop en na defrosts. Ik zit nu vandaag rond de 3.8 hij draait nu rustig op 52% met 1 graad buitentemperatuur, maar hier geen mist dus dat zal het verschil maken vermoed ik.

[...]

Dit is zeker waar het is niet super veel maar nog wel 2.80. Volgens mij minimum is zo'n 2 meter vrije ruimte voorkant. Ik snap de installateur ook wel de overkapping is ook niet super hoog en de lucht zou normaliter best kunnen verplaatsen onder normale omstandigheden. Het probleem ontstaat vooral bij mist / dauw misschien als de lucht naar beneden slaat en dus niet weg kan komen.

[...]

Het zou de defrosts kunnen verklaren. Maar aan de andere kant zou ik anders misschien ook defrosts hebben, het is lastig in te schatten hoe vaak en hoe lang dit zou zijn. Het huis wordt vooralsnog flink warmer dan met de cv ketel dat terwijl de compressor eigenlijk nooit op 100% staat te draaien. Ik denk dat mijn grootste probleem op dit moment is dat de compressor heel lang oploopt richting de defrost en ook hoog start na de defrost en eigenlijk maar heel kort 'normaal' is voordat de volgende aanloop richting defrost wordt ingezet.
[...]

bedankt, ga het even vergelijken. Ik moet wel zeggen we zijn aan het verbouwen dus de garage en bijkeuken die direct aan het huis zitten gaan nu 100x open en dicht i.p.v. bijna hele dag dicht dus dit zal ook nog wel wat opleveren.. :) Chatgpt verwacht wat betreft temperatuur binnenunit in dat ik ongeveer 0,8 graden kan elimineren door goede isolatie en dat door het vervangen van de stalen garagedeur de temperatuur in de garage ongeveer 5-10 graden zal stijgen wat het verschil in temperatuur buitenunit uit en buitenunit in stukken beter zou moeten maken ergens tussen 1 en 2 graden max.
Vind die 20 cm een groter "probleem" dan de uitblaas. Bij mij was minimum dacht ik 30.

Ik lees een beetje dat je even gaat aanzien. Lijkt me handig niet overhaast te beslissen inderdaad.
Komende week met temperaturen van 1/ -1. En grijs weer best uitdagende warmtepomp omstandigheden.

• Toon63
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11:50
Onze 8kw blackbird is een 1 fase apparaat. Alle adviezen die ik nu vindt zeggen dat vanaf 6kw er een 3 fase toestel nodig is. We hebben nu voor het eerst sinds 4 maart 2024 vorst gehad waarbij de hoofdstop er al 2 keer is uitgesprongen. Dit is mijnsinszien een non-conformiteit issue. Men had nooit een 8kw 1 fase toestel mogen plaatsen. Heeft iemand anders de zelfde ervaring, en zo ja, wilt U gezamenlijk optrekken?

• dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 18:20
Toon63 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:50:
Onze 8kw blackbird is een 1 fase apparaat. Alle adviezen die ik nu vindt zeggen dat vanaf 6kw er een 3 fase toestel nodig is. We hebben nu voor het eerst sinds 4 maart 2024 vorst gehad waarbij de hoofdstop er al 2 keer is uitgesprongen. Dit is mijnsinszien een non-conformiteit issue. Men had nooit een 8kw 1 fase toestel mogen plaatsen. Heeft iemand anders de zelfde ervaring, en zo ja, wilt U gezamenlijk optrekken?
Ik wil dit wel volgen. Ik ben blij met mijn BB alleen dat hij 1F is , dat is wel een dingetje. Ik monitor mijn stromen en wil wat groepen gaan wijzigen in de meterkast om problemen te voorkomen. Op de zelfde fase van de BB zit ook de oven en een deel van de inductiekookplaat. Dat is vragen om problemen

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
rob2011 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:39:
In het laatste filmpje van ketelklets wordt de defrost besproken van de flint, in de weheat portaal heb ik nog niet de helft van de opties als toerental, kamertemperatuur etc weet iemand hoe dit komt ?
Langere periode kiezen, dan zie je meer opties (als die gebruikt zijn in die periode)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

8kW is wat de P80 maximaal aan warmte levert. Opgenomen vermogen is max 3680W en dus keurig binnen de 1 fase specs.

Als bij u de hoofdstop er uitspringt door een belasting van 3680W van zou ik eerst eens een electriciën naar uw thuisinstallatie laten kijken.. De Blackbird heeft hier al meerdere malen vol vermogen getrokken, zelfs met andere apparaten op een andere groep maar op dezelfde fase (1200w electrische kachel) zonder een centje pijn...

Eerst zorgen dat u weet waar u het over heeft voor u gezamelijk wilt optrekken, naar wie eigenlijk ?

• STIMPPYYY
  • Nu online
Mits 1-fase aangesloten, moet je 'm niet monteren op de fase waar ook andere zware gebruikers opzitten. Lijkt mij dat 1-fase prima kan, maar dan niet oook nog je kookplaat erop zeg maar en dan beide 100% belasten, maar goed 3 fase is wel beter prettiger want dan heb je dit gezeik dus niet.

• Satefan
De BB P80 draait hier sinds November 2024 op een 1 fase aansluiting. Heeft z'n eigen groep en is er nog nooit uitgeklapt. Het gaat, zoals gemeld, om het opgenomen vermogen, niet om het afgegeven vermogen.

Wat is er nog meer op die groep aangesloten?

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:57

Sorcerer8472

Mens sana?

De 8kW is de warmte die wordt opgewekt, daarvoor wordt een stuk minder van het elektriciteitsnet opgenomen, zal meestal minder dan 2 kW zijn gok ik.

Als je een backup heater-element hebt dan kan het wel flink oplopen. Zover ik kan zien is de P80 alleen in 1-fase verkrijgbaar trouwens? (in de pdf die ik heb kunnen vinden waar trouwens alleen het standby-vermogen staat qua elektrisch gebruik :+)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Satefan
Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:20:
[...]

De 8kW is de warmte die wordt opgewekt, daarvoor wordt een stuk minder van het elektriciteitsnet opgenomen, zal meestal minder dan 2 kW zijn gok ik.

Als je een backup heater-element hebt dan kan het wel flink oplopen. Zover ik kan zien is de P80 alleen in 1-fase verkrijgbaar trouwens? (in de pdf die ik heb kunnen vinden waar trouwens alleen het standby-vermogen staat qua elektrisch gebruik :+)
Bij een SWW/Legionella run vraagt hij hier dagelijks 3500+ watt. Je moet natuurlijk dimensioneren op piekbelasting. Maar met 1 dedicated groep gaat het prima. Ik heb geen BUH overigens, nooit nodig gehad ook.

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:51
Het ziet er uit dat je een issue hebt met de verdeling van de fase's/groepen in je meterkast.
Wij hebben hier meerdere zwaar verbruikers incl een EV en nog nooit is de 3x25A eruit geklapt.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Satefan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:27:
[...]

Bij een SWW/Legionella run vraagt hij hier dagelijks 3500+ watt. Je moet natuurlijk dimensioneren op piekbelasting. Maar met 1 dedicated groep gaat het prima. Ik heb geen BUH overigens, nooit nodig gehad ook.
Ja, dedicated groep is wel zo slim. En niet alle zware groepen op dezelfde fase. Bij 3-fasen heb je 3x25A ipv 1x35A dus meer kans dat het misgaat als zware apparatuur allemaal via 1 fase loopt.

• Satefan
Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:56:
[...]

Ja, dedicated groep is wel zo slim. En niet alle zware groepen op dezelfde fase. Bij 3-fasen heb je 3x25A ipv 1x35A dus meer kans dat het misgaat als zware apparatuur allemaal via 1 fase loopt.
Uiteraard bij meerdere fasen de boel goed over de fasen verdelen. Ik heb 1 x 40A geloof ik.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:33
STIMPPYYY schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:13:
[...]

Mits 1-fase aangesloten, moet je 'm niet monteren op de fase waar ook andere zware gebruikers opzitten. Lijkt mij dat 1-fase prima kan, maar dan niet oook nog je kookplaat erop zeg maar en dan beide 100% belasten, maar goed 3 fase is wel beter prettiger want dan heb je dit gezeik dus niet.
Kan bijna tegenwoordig niet meer. Boilers, inductie plaat, vaatwasser, magnetron, oven, quooker, elektrische kabel, hybride of EV, back up heater en soms ook drogers en wasmachines trekken allemaal wel eens veel stroom.

Je ontkomt er bijna niet aan als je full electric bent dat de belasting op alle 3 de fases groot is op bepaalde momenten...

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:57
Gezamenlijk optrekken?
Hoezo? Ga je ook optrekken tegen je wasmachine fabrikant? Omdat het een 1-fase apparaat is?

Je hebt tegenwoordig een hele riedel apparaten die veel stroom trekken.
En die moet je slim over je fases verdelen.
3-fase apparaten verdelen zichzelf.
Het liefst zou ik ALLES 3-fase willen hebben. Dan hoefde ik zelf niet na te denken.

Succes met puzzelen!
Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:56:
[...]
Bij 3-fasen heb je 3x25A ipv 1x35A dus meer kans dat het misgaat als zware apparatuur allemaal via 1 fase loopt.
Het verschil is maar 10A, da's een elec. kacheltje, een tosti ijzer of een waterkoker.
Met 3 fase heb je veel meer opties om het te verdelen.
hans_u schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:35:
[...]
Het liefst zou ik ALLES 3-fase willen hebben. Dan hoefde ik zelf niet na te denken.
Een 3-fase stofzuiger lijkt me knap lastig...

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:53
Jpiek schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:47:
[...]

Een 3-fase stofzuiger lijkt me knap lastig...
die slurpt dan mooi de hele woning leeg

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:13
hans_u schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:35:
[...]

...
3-fase apparaten verdelen zichzelf.
....
Dit klopt volgens mij niet. Een standaard 3-fase apparaat (zoals een warmtepomp, inductiekookplaat of elektromotor) is ontworpen om zijn vermogen evenredig over de drie fasen te verdelen. Het apparaat "kijkt" niet naar de belasting van de rest van je huis om zichzelf per fase terug te regelen.

Met andere woorden: overbelasting ligt altijd op de loer tenzij je een loadbalancer hebt waar deze apparaten naar luisteren en kunnen terugschalen.

edit: maar Hans_u had wel een beetje gelijk dat die apparaten hun afname verdelen over 3 fasen en dus per fase minder afnemen. Wanneer je al je apparaten 3 fasen zou hebben (ook de stofzuiger ;) ) dan stapelen alle apparaten lekker evenredig de 3 fasen vol maar omdat we ook 1 fase apparaten hebben, veroorzaken die pieken in de fase belasting.

[ Voor 19% gewijzigd door Gies123 op 21-01-2026 14:13 ]

Homevolt dashboard

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Jpiek schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:44:
[...]

Het verschil is maar 10A, da's een elec. kacheltje, een tosti ijzer of een waterkoker.
Met 3 fase heb je veel meer opties om het te verdelen.
Klopt, meer opties, maar dan moet je het wel goed aansluiten. Er zijn meerdere manieren waarop dat kan falen.

Wij hebben iig oven+inductie en warmtepomp allebei op een aparte 3-fasengroep. De grootste verbruikers zijn dus gespreid. De rest van de losse groepen (10 stuks oid) zit verdeeld over de 3 fasen. Niks wat meer dan 2 kWh trekt op een enkele groep.
Gies123 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:02:
[...]

Dit klopt volgens mij niet. Een standaard 3-fase apparaat (zoals een warmtepomp, inductiekookplaat of elektromotor) is ontworpen om zijn vermogen evenredig over de drie fasen te verdelen. Het apparaat "kijkt" niet naar de belasting van de rest van je huis om zichzelf per fase terug te regelen.

Met andere woorden: overbelasting ligt altijd op de loer tenzij je een loadbalancer hebt waar deze apparaten naar luisteren en kunnen terugschalen.
Klopt idd wat je zegt. De capaciteit van de aansluiting is zo groot dat het geen probleem zou moeten zijn als je voldoende groepen hebt. Een warmtepomp die 4.5 kW trekt die doet dan per fase 1.5 kW terwijl je per fase maximaal ~5.75 kW kunt gebruiken. Dus nog 4 kW over op die ene fase als je warmtepomp 4.5 kW trekt.

[ Voor 44% gewijzigd door Sorcerer8472 op 21-01-2026 14:16 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:38
Je kunt prima een 8kW Blackbird aansluiten op een B16 groep. De 8kW is output niet input. Je moet kijken naar de input. Die is voor de BB P80 nooit hoger dan 3600W (ik heb in de praktijk op 100% iets van 3000-3200W zo uit mijn hoofd). Dus daar mag je groep niet op vastlopen. Het is wel zo dat de BB zorgt voor een flinke belasting van 1 van je 3 fasen. Dus slim om te kijken naar de spreiding van je verbruikers om je hoofdzekeringen niet te trippen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

ietse schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:53:
[...]

die slurpt dan mooi de hele woning leeg
_O-
Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:08:
[...]
Klopt, meer opties, maar dan moet je het wel goed aansluiten. Er zijn meerdere manieren waarop dat kan falen.

Wij hebben iig oven+inductie en warmtepomp allebei op een aparte 3-fasengroep. De grootste verbruikers zijn dus gespreid. De rest van de losse groepen (10 stuks oid) zit verdeeld over de 3 fasen. Niks wat meer dan 2 kWh trekt op een enkele groep.
Ongeveer het eerste wat ik las toen ik me ging inlezen over het oaanpassen van d meterkast van 1 naar 3 fase was dat je dus héél goed moets kijen naar hoe je je groepen ging verdelen over de fasen.

Niet alleen naar belasting op een fase of groep adv vermogen, maar ook waneer je welk apparaat gebruikt.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:28
[...]

Onze Sparrow doet de SWW/Legionella run op 40% vermogen. Vandaag de legionella net voordat die klaar was dat max 1300 watt.
Dat er zoveel verschil zit tussen de Sparrow en de BB80 die jij hebt dacht ik.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:57
[...]

Legionelle run hier afgelopen zondag BB80...vermogen loopt heel mooi op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJ9rz1GP3S9ryzPSUXnQ5gPJsq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbffOim36XpPxCP9Z8mH6uA6.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:38
jeroendh schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:52:
[...]

Onze Sparrow doet de SWW/Legionella run op 40% vermogen. Vandaag de legionella net voordat die klaar was dat max 1300 watt.
Dat er zoveel verschil zit tussen de Sparrow en de BB80 die jij hebt dacht ik.
Is natuurlijk afhankelijk van de omvang van je boilervat en de instellingen van de warmtepomp. Mijn legionellarun gaat soms op 40%, soms op 80%, vaak afhankelijk van de buitentemperatuur.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:31
Pr088 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Is natuurlijk afhankelijk van de omvang van je boilervat en de instellingen van de warmtepomp. Mijn legionellarun gaat soms op 40%, soms op 80%, vaak afhankelijk van de buitentemperatuur.
Ja, er lijkt bij de Sparrow een vorm van intelligentie in te zitten.
Op de extreem koude dagen (27 dec en 3 jan) werd de Legionella run volledig met 80% vermogen uitgevoerd.
Afgelopen zaterdag bij plus 10grC bij 40% en eerder zag ik vaak een tussenvorm met start op 75% en vervolgens afmaken op 40%.
Wellicht is WeHeat nog aan het experimenteren met instellingen ?
Bij 80% vraagt de wp op het eind van de run ongeveer 2,8kW vermogen.
Overigens heb ik mijn OT thermostaat zo afgesteld dat de legionella cyclus in EEN run uitgevoerd kan worden. Een onderbroken legionella cyclus is funest voor de efficientie.

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:12
Heb inmiddels gekeken en zie dat mijn cop bijna 1 op 1 met jou overeen komt. De pomp zal ook echt zijn werk wel doen ook onder de 0 is het hier gewoon rond de 22 graden. Het geluid is een dingetje en dat wil ik nog even aankijken. Ik kijk al uit naar de koude periode aankomende week om de sparrow verder te testen.
X21r schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:00:
Ik denk dat je je nog niet goed ingelezen heb in de topics op tweakers.
In de tuin nooit op veren/dempers !! in de fabriek is hij getest terwijl hij gemonteerd was op een grote betonnen plaat ( zonder dempers/veren)
Lees voer
Join the party "Trillingen warmtepomp dempen "https://gathering.tweaker...462874?newPost=1#84462874

Na defrost.... is " instelling".. hij gaat gelijk vol draaien ..
Kan ik dit ergens terugvinden dat je de veren/dempers geen goed idee zijn als achtervang/bron in mijn verhaal? Op de website van weheat valt mij juist op dat alle weliswaar productfoto installaties op hun website op bigfoots lijken te staan, allemaal op de grond.

Daarnaast nog benieuwd wat voor instelling we het over hebben?

Alvast bedankt.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:09
robmoh schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:35:
[...]

Die staat nu op 40 graden. Is dat nog steeds ok als we geen pomp meer hebben?

En wat betreft de flow. Ik begrijp juist uit alle berichten dat een pomp en thermostaat de flow juist tegenwerken. Door ze er tussen uit te halen, verbeter je de flow waardoor dit bijdraagt aan efficiency.
Er zijn mensen die hun bestaande vloerverdeler met pomp ombouwen naar 1 zonder, dan heb je de situatie dat de verdeler niet voldoende flow (kan) hebben.

Een nieuwe echte pomp loze verdeler heeft dat probleem niet.
Ik zou altijd een compleet nieuwe plaatsen, ik heb er zelf geen seconde spijt van.

Tot 40 graden zal geen probleem zijn, en waarschijnlijk gaat de water temperatuur (vanzelf) dalen als je een open verdeler hebt.

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:22
DjAntoon schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:09:
[...]

Er zijn mensen die hun bestaande vloerverdeler met pomp ombouwen naar 1 zonder, dan heb je de situatie dat de verdeler niet voldoende flow (kan) hebben.

Een nieuwe echte pomp loze verdeler heeft dat probleem niet.
Ik zou altijd een compleet nieuwe plaatsen, ik heb er zelf geen seconde spijt van.

Tot 40 graden zal geen probleem zijn, en waarschijnlijk gaat de water temperatuur (vanzelf) dalen als je een open verdeler hebt.
Oke, duidelijk. Wij hebben anderhalf jaar geleden de benedenverdieping verbouwd en vloerverwarming laten plaatsen. De robot pomp die we hebben aangeschaft was al voorbereid om in de toekomst pomploos te gaan. Vandaag is de pomp eraf gehaald. Het systeem draait prima.
Pagina: 1 ... 168 169 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.