• Tim Geelen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:46
Ik wil even een compliment aan @Weheat geven, van mijn buitenunit bleek de compressor defect te zijn. Nadat mijn installateur contact op heeft genomen met Weheat, is Weheat dezelfde dag nog een compleet nieuwe unit komen brengen en heeft de installateur deze ontvangen. Dit is natuurlijkde service die je wilt hebben als er iets aan je warmtepomp defect gaat!

• nurk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rATrzbwD49NY0Wc2ScQYRe9wfck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H5AtB09ib1D1PXooTmdl1APi.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pms5_V1Ba-fjQNy6R4VmdNqMtPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wYiIgCX5DJBzhoCIqr7dloFH.png?f=fotoalbum_large

Heb een flint P40 100% Vloerverwarming 10CM HoH Hybride, opentherm, TADO

CV schakelt nogal snel bij vind ik de laastste tijd. zie grafieken hierboven van afgelopen nacht. op 80% compressor maakt flint water ~3.5 graad warmer dan wat erin gaat met een buiten temperatuur van 1.6 graad. Is dat normaal? kan ik iets doen dat de CV later bijschakelt?

[ Voor 19% gewijzigd door nurk op 19-01-2026 15:40 ]

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:18
nurk schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:38:
[Afbeelding][Afbeelding]

Heb een flint P40 100% Vloerverwarming 10CM HoH Hybride, opentherm, TADO

CV schakelt nogal snel bij vind ik de laastste tijd. zie grafieken hierboven van afgelopen nacht. op 80% compressor maakt flint water ~3.5 graad warmer dan wat erin gaat met een buiten temperatuur van 1.6 graad. Is dat normaal? kan ik iets doen dat de CV later bijschakelt?
Probeer eens een stooklijn. Dan heb je minder pieken en waarschijnlijk ook minder gas verbruik. Mijn hybride Flint kan het zonder ondersteuning van de cv...

• nurk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:10
Ronnie27 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:38:
[...]

Probeer eens een stooklijn. Dan heb je minder pieken en waarschijnlijk ook minder gas verbruik. Mijn hybride Flint kan het zonder ondersteuning van de cv...
ja ga ik eens proberen. Hij stookt namelijk in de nacht en heel de dag blijft het op temperatuur. Er zit een aardige buffer in de vloer. Hopelijk helpt dat. zal het laten weten

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:00
Tim Geelen schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:18:
Ik wil even een compliment aan @Weheat geven, van mijn buitenunit bleek de compressor defect te zijn. Nadat mijn installateur contact op heeft genomen met Weheat, is Weheat dezelfde dag nog een compleet nieuwe unit komen brengen en heeft de installateur deze ontvangen. Dit is natuurlijkde service die je wilt hebben als er iets aan je warmtepomp defect gaat!
Goed hoor - en top dat je het meld. Als iets goed gaat mag dat ook benoemd worden. Waaraan merktje je dat hij defect was?

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:34

Cybje

First Post!

Sorcerer8472 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:08:
[...]

Nee, dan heb je ook niets aan WeHeat Intelligence, je zou evt. je eigen logica kunnen bouwen zodat je op goedkopere tijden inkoopt of zo veel mogelijk de zon gebruikt.

Zou me wel verbazen als je duurder uit bent aangezien je qua vastrecht alles bij elkaar toch al snel €250/jaar betaalt. Dus stroomuitval van een paar uur zijn niet zo erg. Maar bij zeer langdurige uitval heb je geen back-up zoals met je auto die de CV+pomp werkende kan houden.

Een warmwaterboiler blijft trouwens wel een tijdje warm hoor, weet niet hoe vaak en lang jij en huisgenoten douchen per dag? :p

Btw WeHeat Intelligence zou ook gaan over "het huis als accu gebruiken" en op slimme momenten stroom gebruiken, niet alleen warm water.
We gebruiken gemiddeld 6 m3 per maand aan warm water, dus dat is 72 m3 per jaar, ofwel grofweg zo'n 720 kWh aan energie. Met 1,10 euro per m3 gas besparen we zo'n 80 euro, maar met 20 ct/kWh aan elektriciteit krijgen we ook 144 euro aan kosten, dus dat is 64 euro. Dan blijft er van die 250 euro nog maar zo'n 190 euro over om te besparen. Een simpele boiler van 80 liter, plaatsing, weghalen CV en dichtmaken dakdoorvoer van de rookgasafvoer zou zo'n 2000 euro zijn. Dus dan doe je er al snel 10 jaar over om te besparen. Het lastige is ook dat niet zomaar elke boiler past, we moeten er eentje hebben die wat rechthoekig is, want die ronde dingen gaan vaak niet in de CV kast. Dus we kunnen ook niet de allergoedkoopste boiler pakken.

Qua stroomuitval: het gaat vooral om de verwarming, niet om warm water, excuus voor de onduidelijkheid. Zo vaak douchen we inderdaad niet. Maar zonder verwarming wordt het hier al snel koud. 2 uurtjes valt wel mee, dan verliezen we ongeveer 2 graden Celsius binnen als het buiten vriest, maar zoals laatst met 8 uur stroomuitval dan merk je dat wel. Was ook nog midden in de nacht, dus het werd serieus koud. Ik sluit eigenlijk altijd direct de CV en koelkast aan op de auto zodra de stroom uitvalt.

Het klinkt allemaal ingewikkeld, maar we hebben een wat raar huis. Vrijstaand, uit 1950, maar 85~90 m2 groot (dus weinig ruimte), de centrale verwarming is achteraf in het huis gebouwd, isolatie is matig (maar ook niet te verbeteren binnen menselijke bedragen). Ben al lang blij dat we de kosten flink kunnen drukken met de Sparrow :D

[ Voor 7% gewijzigd door Cybje op 19-01-2026 17:34 ]

Wat ruist er door het struikgewas

Pagina: 1 ... 167 168 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.