• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:23
dannyll schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Het zal dus sterk afhangen van de persoon die bij je langs komt. Bij mij is een Marc Zwart langsgeweest. Wilde gewoon mee met mijn wens om all electric te gaan.Ook het niet hebben van vloerverwarming was voor hem geen bottleneck. En misschien nog wel belangrijker: De ploeg die het kwam monteren. Zeer nette mensen die er echt iets moois van wilden gaan maken. Maar ja... wie tref je? Hoppenbrouwers is inmiddels heel groot.
Toch een poging gewaagd bij Hoppenbrouwers. Ze gaven aan de telefoon aan dat Hoppenbrouwers de BlackBirds per regio geleidelijk neerzetten. Deventer e.o. doen ze nog geen BlackBirds.

• Neveleor
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:42
Pr088 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Even een update over mijn situatie met de 'standby's' in de kerstvakantie. Monteur is langsgeweest, tests gedaan en flow nog wat geoptimaliseerd. Geen afwijkingen gevonden en de warmtepomp draait op firmware 0.8.10. Waarschijnlijk zijn mijn problemen dus al softwarematig getackeld door Weheat, monteur kon niks ontdekken: 'mooi draaiend systeem'.
Daar lijkt het inderdaad op. Zaterdagochtend de laatste keer na een Defrost in stand-by gesprongen. Daarna wel drie spontane stand-by situaties gehad maar deze waren niet na een Defrost.

Bruin Defrost, blauw Stand-by.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEMxZDLqStpZF22nQYeNua8BY48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ov11Eez2WFXmdifXUMvc3vhq.png?f=fotoalbum_large

• JessicavdH
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:17

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

Carboy54 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:42:
[...]

Bij een te lage minimum vermogen neemt het rendement af en belangrijker nog de smering van de compressor komt dan in het geding en dus de levensduur. De ons bekende warmtepompen doen vaak nog het dubbele min. vermogen. Dus lager is niet beter. Eenmaal per uur aan/uit is geen pendelen en gaat niet ten koste van de levensduur.
Dank je wel voor de toelichting! Dat helpt.

Jaren_30_huis_gasloos

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:27
Pr088 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:51:
[...]
Backup is de handigste stand. Als de WP staat te stampen met COP 2,5 ben alsnog zuiniger dan de backup-unit. In de winternachten heb ik overigens de geluidsbeperking eraf gehaald. Kon de pomp gelijkmatig doorstoken op 70-80-90%.
je zou de optie moeten hebben om eerst de nachtstand/stiltesettiing eraf/op max te zetten voor de BUH inschakelt...

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:45
Jpiek schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:00:
[...]

je zou de optie moeten hebben om eerst de nachtstand/stiltesettiing eraf/op max te zetten voor de BUH inschakelt...
Heb je die dan niet? :?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:22
Jpiek schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:00:
[...]

Als de WeHeat dat automatisch zou doen, dan worden de ingestelde geluidsinstellingen genegeerd. Misschien zijn er wel gebruikers die ten koste van een hoger stroomverbruik (met de BUH) een stille nacht willen hebben.

Ik was zelf al bang voor (te) snel activeren van de BUH. Daarom staat die van mij sinds installatie op 'alleen inschakelen bij storing'.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jpiek
Pr088 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:51:
[...]
Als de WeHeat dat automatisch zou doen, dan worden de ingestelde geluidsinstellingen genegeerd. Misschien zijn er wel gebruikers die ten koste van een hoger stroomverbruik (met de BUH) een stille nacht willen hebben.
Daarom 'optie' m.a.w. dat je zelf kunt kiezen dat wel/niet te doen...

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:36
JeroenVerweij schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:48:
[...]

Interessant! Wat is “te laag” voor een compressor? Bij mij draait de Sparrow de afgelopen dagen tussen de 16-27% op stooklijn.

Zou je zeggen dat dat te laag is (en dus slecht voor de Sparrow)? Of is dit prima? Anders kan ik beter naar OT wisselen bij dit soort temperaturen
Het was antwoord op de vraag of de warmtepomp eventueel nog lager kan ivm overshoot. 15% is wel het minimum. Vele warmtepompen komen niet verder dan 30%

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-03 15:16
aloft schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:06:
Is er een manier om zelf te testen of de backup elektrisch element in de binnenunit goed werkt? Bij mij leek hij bij een storing niet te werken; ik had ook issues met de waterflow, die zijn nu opgelost (alle seinen op groen bij de installateur in de zelftesten), maar het lijkt er wel nog op dat het elektrisch element niets doet als de installateur de zelftest doet.

Maar ik kan niet zien wat hij precies test, dus ik zou het graag zelf eens testen. Is dat een kwestie van warmtevraag genereren en dan de buitenunit uitzetten?
OK, buitenunit uitzetten werkt niet, de BUH gaat niet aan (plus dat je niets kan monitoren want de 4G communicatie zit blijkbaar in de buitenmodule ;-)

Is er nog een andere manier om geforceerd te testen?

• Pr088
aloft schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:52:
[...]

OK, buitenunit uitzetten werkt niet, de BUH gaat niet aan (plus dat je niets kan monitoren want de 4G communicatie zit blijkbaar in de buitenmodule ;-)

Is er nog een andere manier om geforceerd te testen?
Via je installateurs testprogramma. Zelf niet.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-03 15:00
Hebben jullie een werkschakelaar voor de binnenunit?
Ik leg zelf de elektra aan, en kies natuurlijk een apparte groep en goede verdeling over de fasen, maar ik zou daarvoor best een stopcontact (dedicated) willen aanleggen. kan zo de stekker van de binnenunit erin. Of hoort dit met een werkschakelaar?

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:48
Binnenunit kan met een wandcontactdoos, werkschakelaar kan ook

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:49
JessicavdH schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:23:
[...]

Dit was op stooklijn, en met vloerverwarming op alle verdiepingen, maar die staat niet overal even hoog ingesteld. Jaren 30-huis van 150 m2 dat we misschien beter geisoleerd hebben dan verwacht :). We wisten dat de BB P80 misschien overbemeten zou zijn en dat was een bewuste keuze om geluidsoverlast te voorkomen midden in de stad. Het is natuurlijk helemaal geen drama en we kunnen spelen met het verder openzetten van de zones op de 2e verdieping, die we niet zo veel gebruiken, en we kunnen OT instellen maar ik zag andere apparaten die terug kunnen moduleren naar 15% dus ik vroeg me af waarom de BB dat niet kan.
Ik gebruik stooklijn in combinatie met aan/uit.
Onder de 5 graden altijd aan
Boven de 5 graden 2 runs per dag, van 9-17 en van 23-6
Omdat we ook overal vloerverwarming hebben koelt het nauwelijks af en voorkomen we pendelen
Ik stuur dat aan vanuit Home Assistant met een Shelly

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-03 12:54
jeroendh schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:33:
[...]

Ik zou zeker vragen of ze de leidingen van en naar het SWW vat willen voorzien van een thermosifon.
Dat het belangrijk is de leiding vanaf het vat te voorzien van een thermosifon was voor mij bekend.
Maar het is dus ook belangrijk voor de leiding naar het vat toe?

• Mausssie
Fresnel schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:53:
[...]

Leuk dat je er op verschillende manieren naar kan kijken. Er zijn vast ook meerdere wegen die naar Rome leiden.

Mijn Sparrow hybride met uitsluitend licht gebooste radiatoren heeft vrijwel het hele jaar naar tevredenheid op OT gewerkt (tot het echt kouder werd). Ik vind principieel dat het met OT zou moeten kunnen dus probeer dat ook...
De temperatuur mooi constant, compressorwaarde varieert wel maar geen pendelen. Wel meerdere aan/uit perioden per dag in voorjaar/herfst.
De Honeywell T6 faalde voor mij maar met de iSense lukte het redelijk. Hij heeft in basis de neiging tot doorschieten en overcompenseren. Daarom heb ik de min watertemp ingesteld op 19%. Anders is na een uit-periode het water zo koud dat de WP met een hoog vermogen moet 'inhalen', alleen al om weer op water van ca 20 graden te komen. Dat doorschieten kan je ook beperken door de stilteniveaus aan te passen, maar als het kouder wordt kom je dan misschien vermogen te kort.
De optie van J.vlagsma stooklijn met limiet (in iSense termen: RTC + Limiet) is daar misschien ook een oplossing voor, maar leek mij tot nu toe minder interessant). Ga ik toch eens over nadenken.
Om het gedrag rustig te krijgen koos ik (hopelijk correct) voor de volgende instellingen:
-Min watertemp (op iSense) 19 graden (Misschien is dit in de zomer minder handig?)
-Max. watertemp (op iSense) 50 graden. De thermostaat heeft nooit meer dat 43 graden gevraagd (bij - 6 buiten) dus deze factor had geen effect.
-Opwarmsnelheid: extra langzaam (dat is langzamer dan 'langzaamst'. Volgens Remeha voor HRe ketels en langzamer dan voor vloerverwarming (die ik niet heb).
-Afkoelsnelheid: langzaamst (ik heb ook langzaam geprobeerd, maar zie geen echt verschil).
Desondanks geeft een aanpassing van de gewenste kamertemperatuur van boven de 0,5 graad nog flinke pieken (overshoot gevolgd door undershoot). Daarna blijft het dan meestal redelijk vlak op gewenste niveau.

Met de vorst (en voortschrijdend inzicht) de stooklijn van Remeha gebruikt, maar in afwijking van J.vlagsma koos ik "OTC+RT" oftewel stooklijn (die werkt met de buitensensor van de WP) welke wordt aangepast door de kamertemperatuur. Prachtig vlakke compressor curves, mooi stookgedrag. Geen problemen met zonneinstraling of snijdend koude wind. Stooklijn van de iSense ingesteld op basis van eerdere 'kenmerkende' waarden gezien in de grafieken (buitentemp vs gemiddelde watertemperatuur huis-in). De WP staat dus nog op OT (zoals je al weet ;-) ). Tevreden mee!

Nu het weer 10+ graden werd, wilde ik kijken of af kon van het feit dat de waterpomp 'altijd' aanstaat, dus een week geleden weer als test OT ingesteld (Volgens iSense: RTC).
Ik zie inderdaad dat hij op 1/10 schakelt, maar vind dat wel mooi, want hij reageert daardoor wat sneller.
Gisteren sinds 15h00 geen standby gehad (daarvoor binnen de laatste 24 wel 3 x ca 1 uur, maar toen stond de regeling nog niet op langzaamst). Maar misschien gaat het bij mij 'rustiger' dan bij jou omdat ik meer energie nodig heb. Vanaf 15h00 gisteren tussen 9 en 10 graden buiten een water-huis-in temperatuur van 33-34 graden gehad. Compressor tussen 16 en 27%.
Bij de stooklijn instellingen kan je ruimteinvloed instellen. Default was 2. Max is 20 meen ik en nu eens getest met 4. Wat het doet weet ik nog niet helaas.
Als kromming van de grafiek heb ik ingesteld 'radiator' ipv vloerverwarming of convector. Wat het precies voor effect heeft weet ik ook nog niet...
Een boel details, maar misschien aardig voor wie ook met een iSense stoeit.
Eigenlijk wil ik af van per seizoen omschakelen, maar weet niet of mij dat lukt.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Als ik dit zo lees is de iSense een stuk uitgebreider (en en mogelijk ook beter geschikt), dan de Honeywell T6. Raar dat dit T6 dan degene is die wordt aangeraden door de meeste installateurs en ook door Weheat.

Nog even geduld of de cloud thermostaat alles gaat oplossen en anders misschien toch maar gaan verdiepen in een OTGW.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:14
Mausssie schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:09:
[...]

Dat het belangrijk is de leiding vanaf het vat te voorzien van een thermosifon was voor mij bekend.
Maar het is dus ook belangrijk voor de leiding naar het vat toe?
Ik had het over de CV leiding die naar en van het vat gaat. Dus voor het opwarmen.
De bovenste is waar het warme water van de WP het vat ingaat. Op deze hoogte bevind zich ook bijna altijd meer warm water dan aan de onderkant van het vat waar de leiding van het vat weer retour gaat naar de pomp.
Voel maar eens aan de leidingen een uur na een SWW run. De bovenste is altijd een stuk warmer dan de onderste.
Als de bovenste leiding (feitelijk iets boven de helft van het vat) recht eruit gaat, dan zal dat gehele rechte stuk altijd warm zijn en door de eenpijps circulatie ook warmte uit het vat onttrekken.

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-02 10:43
Fresnel schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:53:
[...]
Bij de stooklijn instellingen kan je ruimteinvloed instellen. Default was 2. Max is 20 meen ik en nu eens getest met 4. Wat het doet weet ik nog niet helaas.
Als kromming van de grafiek heb ik ingesteld 'radiator' ipv vloerverwarming of convector. Wat het precies voor effect heeft weet ik ook nog niet...
Staat gewoon in de handleiding

Kromming: mate van de kromming van de stooklijn, afhankelijk van uw cv-systeem. Kies de
gebruikte warmtelichamen: vloerverwarming, radiatoren of convectoren. Dit zorgt voor een
beter comfort in voor- en naseizoen.

Radiator: meest gekromd
Vloerverwarming: minst gekromd

Toelichting
De stooklijn is gebaseerd op een binnentemperatuur van 20°C. Na het verhogen van de
gewenste ruimtemperatuur verschuift de stooklijn omhoog. De mate van verhoging wordt
bepaald door de instelling van de functie Ruimte invloed.
Ruimte invloed: invloedfactor van stooklijnverschuiving.

AKA op de default van 2: Thermostaat op 22 ipv 20 = Water temp Stooklijn + 2*2

https://tools.remeha.nl/w...ershandleiding_iSense.pdf

• Fresnel
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 03-03 20:38
AlphaBlack_NL schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:50:
[...]

Kromming: mate van de kromming van de stooklijn, afhankelijk van uw cv-systeem. Kies de
gebruikte warmtelichamen: vloerverwarming, radiatoren of convectoren. Dit zorgt voor een

Toelichting
De stooklijn is gebaseerd op een binnentemperatuur van 20°C. Na het verhogen van de
gewenste ruimtemperatuur verschuift de stooklijn omhoog. De mate van verhoging wordt

Het eerste was me duidelijk. Ik heb ook radiatoren gekozen. Maar het is natuurlijk geschreven vanuit de gedachte radiatoren bij een graad of 80 en zonder ventilatoren. Maar hopelijk compenseert dat elkaar enigszins.
Maar tot nu toe wist ik niet welke kromming waarbij hoorde. Dank!

De factor voor de correctie van de stooklijnverschuiving had ik niet uit de gebruiksaanwijzing opgemaakt. Het is dus kennelijk gewoon de vermenigvuldigingsfactor voor het temperatuurverschil. Met deze wetenschap kan ik gerichter e.e.a. uitproberen.
Toch een leuke thermostaat voor de warmtepomp die iSense :)

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:17
JeroenVerweij schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:48:
[...]

Interessant! Wat is “te laag” voor een compressor? Bij mij draait de Sparrow de afgelopen dagen tussen de 16-27% op stooklijn.

Zou je zeggen dat dat te laag is (en dus slecht voor de Sparrow)? Of is dit prima? Anders kan ik beter naar OT wisselen bij dit soort temperaturen
Nog even en we gaan intelligent over van dynamische stooklijn naar open therm en terug met warm watervat en of vloer als buffer……..heb vertrouwen. Wij hebben er net een Sparrow in de familie bijbesteld.

• Pr088
Robbie-1 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:38:
Hebben jullie een werkschakelaar voor de binnenunit?
Ik leg zelf de elektra aan, en kies natuurlijk een apparte groep en goede verdeling over de fasen, maar ik zou daarvoor best een stopcontact (dedicated) willen aanleggen. kan zo de stekker van de binnenunit erin. Of hoort dit met een werkschakelaar?
Ik heb een werkschakelaar.

• Jpiek
Robbie-1 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:38:
.kan zo de stekker van de binnenunit erin. Of hoort dit met een werkschakelaar?
Wat is het verschil tussen 'stekker er uit' en een werkschakelaar ?

Hier een binnenunit zonder BUH, due zit met de gateway van mijn wireless thermostaat en de OTGW op een degelijk stekkerblok. Met schakelaar, eigenlijk ook een werkschakelaar dus, maar meer voor het handige 'alles uitzetten'. Buitenunit zit vast aangesloten, aan/uit gaat via 1 groep in de meterkast...

• LLupus
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:10
AlphaBlack_NL schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:50:
[...]

Toelichting

Ik denk niet dat de stooklijn verschuiving zo werkt. Mijn iSense thermostaat geeft instelwaarden voor de ruimte invloed (stooklijn verschuiving) tussen 0 en 20. Tijdens de afgelopen koude periode met harde wind heb ik mijn instelling moeten verhogen van 3 naar 12 om binnen op 20 graden te blijven. De gevraagde watertemperatuur ging daarmee een graad of 3-4 omhoog. Ik heb niet precies bijgehouden hoeveel. Ik heb nergens kunnen vinden hoe de relatie tussen de instelling van de ruimte invloed en de stooklijn verschuiving precies is.

Overigens ben ik heel tevreden over de combinatie van iSense met de Sparrow warmtepomp (FE met 300 l. boiler en BUH). Wij wonen in een grote woonboerderij uit 1850 met redelijke isolatie. De harde wind tijdens de koude maakte bij ons een heel groot verschil in negatieve zin ten opzichte van eerdere koude periodes met weinig wind. We hebben VV in de woonkamers en keuken, radiatoren in de slaapkamers. Naast de warmtepomp hebben we een accumulerende houtkachel voor het comfort in de winter. De BUH heeft ook een paar dagen regelmatig bijgesprongen, maar dat was ook onze verwachting. De capaciteit van de Sparrow is onvoldoende om bij extreem weer het huis warm te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door LLupus op 17-01-2026 10:19 ]

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:24
Jpiek schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Wat is het verschil tussen 'stekker er uit' en een werkschakelaar ?

Hier een binnenunit zonder BUH, due zit met de gateway van mijn wireless thermostaat en de OTGW op een degelijk stekkerblok. Met schakelaar, eigenlijk ook een werkschakelaar dus, maar meer voor het handige 'alles uitzetten'. Buitenunit zit vast aangesloten, aan/uit gaat via 1 groep in de meterkast...
Stekker is gewoon prima zonder BUH, die trekt misschien 50watt voornamelijk voor de pompen. Als je een BUH hebt die 3kW kan trekken dan lijkt het me onveilig met een stekker: vonken bij eruit trekken als ie aan is en volgens mij is het gemiddelde stopcontact maar geschikt tot iets van 2,5kW anders kans op smelten.

• roland91
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03:18
Nadat eerdere installatie-issues door de installateur zijn opgelost, lijkt mijn Sparrow gelukkig nu enigzins te functioneren. Als ik naar het gedrag kijk zie ik echter nog een aantal dingen waarvan ik benieuwd was of ze normaal zijn danwel verder geoptimaliseerd kunnen worden. Kunnen jullie mij helpen vanuit jullie ervaring?

Situatie: Sparrow, 8 radiatoren, verdeeld over 7 zones, Tado v3, maximale aanvoertemperatuur kunstmatig laag ingesteld in Tado op 35 graden waardoor meeste radiatioren continu volledig open staan.

1) De Delta T (Temperatuur Uit - Temperatuur In) liggen heel dicht bij elkaar: bij kouder weer tussen de 2-3 graden en bij warmer weer zoals afgelopen dagen maar 1-1.5 graad. CV pomp staat ingesteld op 1 m3/h, maximale aanvoertemperatuur op 30 of 35 graden. Als ik het goed begrijp is de Delta T zo laag dat dit niet goed is voor de efficiëntie (COP). Naast vervangen radiatoren of radiatorventilatoren, wat kan er nog meer gedaan worden? Heeft verlagen pompsnelheid of aanpassen radiatorventielen nut?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPdhbe5PPYgO7Lrzc0RpodlXA-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w7BttL3I11zBkWjJUF5WlRln.png?f=fotoalbum_large

2) Zoals je ook kan zien in de vorige grafiek, ligt Temperatuur Huis In maar enkele tienden hoger dan Temperatuur In. Betekent dit dat er vooral leidingverlies is van de buitenunit richting CV en bijna geen afgifte via de radiatoren? Welke rol speelt het buffervat? Stel dat de warmte soms daar naartoe gaat dan zou ik op andere momenten verwachten dat juist verschil tussen Temperatuur Uit en Temperatuur Huis In weer groter zou moeten worden. Dit zie ik niet duidelijk in ieder geval.

3) Met buitentemperaturen rond de 10 graden (zoals de laatste dagen), gaat hij relatief vaak pendelen. Dit lijkt te komen doordat er onvoldoende warmtevraag is uit de woning. Kan ik hier iets aan doen (behalve mijn thermostaat hoger zetten)? Compressor draait grotendeels op 16%, dus minimaal volgens mij. Ik pas al wat nachtverlaging van paar graden toe zodat hij in ieder geval overdag constanter kan draaien. Benieuwd naar jullie ideeën.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhy2OJmp0u4KRmgMzIjQ1p-1pms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fm9gOZlAy0w82wfGtz4yZzY0.png?f=fotoalbum_large

4) De COP blijft behoorlijk achter bij wat WeHeat opgeeft. Met 35 graden aanvoertemperatuur en de buitentemperaturen haal ik niet eens de COP die hoort bij 55 graden en die buitentemperatuur. Ik laat hem al zo constant mogelijk draaien door te zorgen dat radiatoren meestal volledig open staan (door de max aanvoertemperatuur laag in te stellen in Tado). Vb WeHeat geeft COP van 6.8 bij aanvoer 35 graden en buitentemperatuur van 7 graden (en COP van 5.0 bij aanvoer 55 graden). Ik haal tussen 4.2-4.7 met aanvoer 30 of 35 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJfQdNx0ZQIy-DFOVDlLZn4we9k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N7xum63JuaBE7vbh7Z24wQn4.png?f=fotoalbum_large

Benieuwd naar jullie ervaringen en suggesties

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:33
roland91 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:38:
Nadat eerdere installatie-issues door de installateur zijn opgelost, lijkt mijn Sparrow gelukkig nu enigzins te functioneren. Als ik naar het gedrag kijk zie ik echter nog een aantal dingen waarvan ik benieuwd was of ze normaal zijn danwel verder geoptimaliseerd kunnen worden. Kunnen jullie mij helpen vanuit jullie ervaring?

Situatie: Sparrow, 8 radiatoren, verdeeld over 7 zones, Tado v3, maximale aanvoertemperatuur kunstmatig laag ingesteld in Tado op 35 graden waardoor meeste radiatioren continu volledig open staan.

1) De Delta T (Temperatuur Uit - Temperatuur In) liggen heel dicht bij elkaar: bij kouder weer tussen de 2-3 graden en bij warmer weer zoals afgelopen dagen maar 1-1.5 graad. CV pomp staat ingesteld op 1 m3/h, maximale aanvoertemperatuur op 30 of 35 graden. Als ik het goed begrijp is de Delta T zo laag dat dit niet goed is voor de efficiëntie (COP). Naast vervangen radiatoren of radiatorventilatoren, wat kan er nog meer gedaan worden? Heeft verlagen pompsnelheid of aanpassen radiatorventielen nut?
[Afbeelding]

2) Zoals je ook kan zien in de vorige grafiek, ligt Temperatuur Huis In maar enkele tienden hoger dan Temperatuur In. Betekent dit dat er vooral leidingverlies is van de buitenunit richting CV en bijna geen afgifte via de radiatoren? Welke rol speelt het buffervat? Stel dat de warmte soms daar naartoe gaat dan zou ik op andere momenten verwachten dat juist verschil tussen Temperatuur Uit en Temperatuur Huis In weer groter zou moeten worden. Dit zie ik niet duidelijk in ieder geval.

3) Met buitentemperaturen rond de 10 graden (zoals de laatste dagen), gaat hij relatief vaak pendelen. Dit lijkt te komen doordat er onvoldoende warmtevraag is uit de woning. Kan ik hier iets aan doen (behalve mijn thermostaat hoger zetten)? Compressor draait grotendeels op 16%, dus minimaal volgens mij. Ik pas al wat nachtverlaging van paar graden toe zodat hij in ieder geval overdag constanter kan draaien. Benieuwd naar jullie ideeën.
[Afbeelding]

4) De COP blijft behoorlijk achter bij wat WeHeat opgeeft. Met 35 graden aanvoertemperatuur en de buitentemperaturen haal ik niet eens de COP die hoort bij 55 graden en die buitentemperatuur. Ik laat hem al zo constant mogelijk draaien door te zorgen dat radiatoren meestal volledig open staan (door de max aanvoertemperatuur laag in te stellen in Tado). Vb WeHeat geeft COP van 6.8 bij aanvoer 35 graden en buitentemperatuur van 7 graden (en COP van 5.0 bij aanvoer 55 graden). Ik haal tussen 4.2-4.7 met aanvoer 30 of 35 graden.
[Afbeelding]

Stop met zoneren, alleen warmtevraag vanuit hoofdruimte, ga ruimtes waterzijdig inregelen op voetventielen en zorg dat je zo bijvoorbeeld slaapkamers begrenst dat hier minder water naar toe gaat.

Hier COP van 6,4 vandaag over 14 radiatoren, waarvan de belangrijkste ruimtes de radiatoren geboost zijn.

Overigens is het nu ook wel erg warm om veel vermogen kwijt te kunnen, en is het met dit soort omstandigheden lastig waterzijdig in te regelen.

• roland91
Razer schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:32:
[...]

Stop met zoneren, alleen warmtevraag vanuit hoofdruimte, ga ruimtes waterzijdig inregelen op voetventielen en zorg dat je zo bijvoorbeeld slaapkamers begrenst dat hier minder water naar toe gaat.

Hier COP van 6,4 vandaag over 14 radiatoren, waarvan de belangrijkste ruimtes de radiatoren gebokst zijn.

Overigens is het nu ook wel erg warm om veel vermogen kwijt te kunnen, en is het met dit soort omstandigheden lastig waterzijdig in te regelen.
Dank - niet zoneren is zeker een optie in de toekomst, maar ik vermoed dat het niet de dingen oplost die ik beschrijf. Ik heb namelijk al getest onder omstandigheden dat alle radiatoren vol open staan. Ook dan heb ik lage Delta T, is Temp Huis In zo goed als gelijk als Temperatuur In (wat vreemd is) en kan hij zijn vermogen nog steeds niet kwijt lijkt me (als hij nu met alle radiatoren vol open de compressor niet op 16% aan kan houden)

[ Voor 4% gewijzigd door roland91 op 17-01-2026 18:54 ]

• Mattie2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:18
roland91 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:53:
[...]

Dank - niet zoneren is zeker een optie in de toekomst, maar ik vermoed dat het niet de dingen oplost die ik beschrijf. Ik heb namelijk al getest onder omstandigheden dat alle radiatoren vol open staan. Ook dan heb ik lage Delta T, is Temp Huis In zo goed als gelijk als Temperatuur In (wat vreemd is) en kan hij zijn vermogen nog steeds niet kwijt lijkt me (als hij nu met alle radiatoren vol open de compressor niet op 16% aan kan houden)
Ik heb ook wel vraagtekens bij wat ik in de app zie. Met de vrieskou was mijn cop vergelijkbaar met die van jou. Weet niet of die berekent wordt op basis van warmtepomp uit of huis in, maar bij mij leek het ook of ik meer warmte onderweg naar het huis verloor dan in het huis zelf. Ik heb overigens een BB80 en overal vloerverwarming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXt6NzapO0FoaT9Juf3An6MJKsQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s0ChO4BHxeI0gf0M5n4b22Wz.png?f=fotoalbum_large

Zit een beetje te twijfelen om Coolblue te vragen hiernaar, want kan me niet voorstellen dat het goed is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bUHVgMH-afcViZCJrpJWPg6s04=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pexa3YRzCyIXcChgnLVnR2C2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Mattie2 op 17-01-2026 19:36 ]

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-03 10:18
roland91 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:53:
[...]

Zou zomaar kunnen dat een radiator een bypass vormt. Dan gaat een groot deel van de flow via ėėn radiator en verliest nauwelijks warmte (dus kleine delta T). Zoals eerder al geopperd: waterzijdig inregelen en elke radiator op delta T checken.

• roland91
I.p. schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:51:
[...]

Zou zomaar kunnen dat een radiator een bypass vormt. Dan gaat een groot deel van de flow via ėėn radiator en verliest nauwelijks warmte (dus kleine delta T). Zoals eerder al geopperd: waterzijdig inregelen en elke radiator op delta T checken.
Als dat zo is, dan zouden een hoop van de radiatoren koud moeten zijn als ze allemaal open staan toch? Dat is gelukkig niet zo. Situatie is dat elke zone een aparte aanvoer en retourleiding heeft vanaf de CV verdeler. Kan het dan überhaupt dat 1 radiator een bypass vormt? Of vormt het buffervat de bypass waardoor dit gebeurt?

Maar waterzijdig inregelen ga ik serieus overwegen inderdaad. Kan de pompsnelheid verlagen (tijdelijk) helpen om de Delta T en de COP te verhogen?

[ Voor 13% gewijzigd door roland91 op 17-01-2026 21:25 ]

• roland91

[ Voor 67% gewijzigd door roland91 op 17-01-2026 21:26 ]

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:47
roland91 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:22:
[...]

Als dat zo is, dan zouden een hoop van de radiatoren koud moeten zijn als ze allemaal open staan toch? Dat is gelukkig niet zo. Situatie is dat elke zone een aparte aanvoer en retourleiding heeft vanaf de CV verdeler. Kan het dan überhaupt dat 1 radiator een bypass vormt? Of vormt het buffervat de bypass waardoor dit gebeurt?

Maar waterzijdig inregelen ga ik serieus overwegen inderdaad. Kan de pompsnelheid verlagen (tijdelijk) helpen om de Delta T en de COP te verhogen?
Nee hoor hoeft niet perse. Als 60 procent snel terug stroomt en de rest wat trager.. ofzo.

Maar het komt heeel veel voor dat eea niet goed ingeregeld is. Dat had natuurlijk al gemoeten toen men (dit geld voor heel veel systemen) op gas stookte. (Ik bespaarde er al een boel gas mee) Maar kennis en kunde ontbrak/en ontbreekt de installateur. Tijd tegenwoordig ook.
Daarna is bijvoorbeeld de badkamer nog eens verbouwd, uitbouwtje, andere in de keuken.
Systeem nooit bijgesteld.

Met een cv merkte je het niet, 35kW met maar 8 benodigd, want gelukkig vaak ook inmiddels het huis wat geïsoleerd, dubbel glas, tochtstripje hier of daar.

Nu de warmtepomp, lage temperatuur, 6 kW max? Ja, dan wordt het bij koude en wind opeens koud in huis.

En iets nieuws, mooie inzichten zo op de telefoon. Dus opeens bezig met rendement. Kijken of software/instellingen beter kan, nog meer uitlezen. Logisch men is tweaker. Bij voorkeur vanaf de bank. (Waar ik nu ook lekker hang)

Maar we vergeten vaak het begin: het systeem moet kloppen.

Inregelen dus.

Gelukkig is dat tegenwoordig met alle warmtebeeldcamera s een heel stuk makkelijker. En is er een mooi tweakers forum voor.

Mijn welgemeende algemene advies: ga daar mee bezig. Het kost wat tijd dus doe het als je beetje handig bent zelf. Die uren zijn onbetaalbaar.

Kijk wat YouTube.

Ik zie daar bijna dagelijks filmpjes van iemand die weer een systeem komt "maken" dat niet is ingeregeld en daarom tot klachten én verlies van efficiëntie leidt.

Bypasses, die soms zelfs extra worden aangelegd bij plaatsen warmtepomp! Handdoek radiatoren. Radiator op de gang. Enz.

Zonde m.i.

Ik zou in dit geval eerst op zoek naar een bypass. En de 2 kleinste verwarmingen eens dichtdraaien om t verschil te zien.. flinke kans..

Voor een ieder met een systeem met (deels) radiatoren (convectoren) een goed idee.

• orillion
[...]

Je had niet vermeld dat je een buffervat hebt. Serie of parallel?
Heb je ook een SWW vat? Dat drukt je COP sowieso. Je kunt in de app bij inzichten ook “geleverde warmte” bekijken. Daar kun je dan apart je COP voor CV en SWW berekenen. Wat komt daar uit?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:46
Fijn dat ze de update met inzoomen automatisch in de portal (grafieken) weer hebben teruggedraaid.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
[...]

Hoe kleiner je delta T, hoe groter je afgifte, hoe hoger je Cop. Dus die moet je niet vergroten.

• Robbie-1
Hebben jullie voor de Sparrow buitenunit gewoon een automaat, of Allamat met B karakterestiek? Voor compressoren wordt vaak C geadviseerd.
B heb ik nog liggen, C moet ik kopen :P

[ Voor 13% gewijzigd door Robbie-1 op 18-01-2026 12:25 ]

• kipfel
  • Laatst online: 02-03 18:55
Robbie-1 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:24:
Hebben jullie voor de Sparrow buitenunit gewoon een automaat, of Allamat met B karakterestiek? Voor compressoren wordt vaak C geadviseerd.
Alamat B16

2x, 1 voor buitenunit, 1 voor BUH

• Pr088
B16 is voldoende en wordt voorgeschreven door WeHeat bij Sparrow en ook bij de zwaardere Blackbird.

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:07:
[...]

Hoe kleiner je delta T, hoe groter je afgifte, hoe hoger je Cop. Dus die moet je niet vergroten.
Dit is m.i. echt te kort door de bocht. Zeker als je (deels) klassieke radiatoren hebt. Je afgiftesysteem moet de warmte ook kwijt kunnen.

• Robbie-1
Pr088 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:29:
[...]

B16 is voldoende en wordt voorgeschreven door WeHeat bij Sparrow en ook bij de zwaardere Blackbird.
Mooi, die heb ik nog liggen.
Normaal gesproken heb je bij b.v. compressoren wel eens een C nodig. maar Als WeHeat zelf B voorschrijft, is dat the way to go.
Thanks

• jawaligt
  • Niet online
roland91 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:38:

(...)

[Afbeelding]

Ik zit met mijn Flint ook op 3,3 gemiddeld over januari. Feit is dat als de temperatuur onder de 0 zakt de performance totaal keldert, ik mag blij zijn als hij dan nog 45 graden en 4,5 kW aan output weet te leveren. De COP is dan ook navenant slecht.

De specificaties/voorlichting van Weheat zijn nogal misleidend hierin. Mijn indruk is dat het een soort theoretische performance is die weinig met de werkelijkheid van doen heeft. 70 graden water en 6 kW? Ja, als het buiten 25 graden is en je het dus niet nodig hebt.

Met dit soort omstandigheden is het overigens nog steeds ongeveer 50% goedkoper dan gas voor dezelfde hoeveelheid warmte (afhankelijk van je contract), dus in die zin nog geen slechte investering.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
3x B16 alamat. WP zelf, BUH en boilervat elektrisch element, allemaal op een eigen alamat.

Alamats ipv een automaat zodat de aardlek niet gedeeld wordt en dus ook niet afgaat vanwege iets anders.

[ Voor 8% gewijzigd door Caayn op 18-01-2026 12:38 ]

• MotorBeast
jawaligt schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Dit is m.i. echt te kort door de bocht. Zeker als je (deels) klassieke radiatoren hebt. Je afgiftesysteem moet de warmte ook kwijt kunnen.
Zolang je een Delta T hebt, heb je afgifte. En hoe kleiner die Delta T, hoe meer afgifte. Ik vermoed dat je in de war bent met de werking van een HR Ketel en zijn condensatie gebied. Ik stook hier met radiatoren en met dit weer is de Delta T 2 en die loopt op naar 5 bij vorst. Als een radiator significant kouder wordt aan de onderkant heb je daar dus weinig afgifte.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 18-01-2026 12:55 ]

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:14
MotorBeast schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:49:
Zolang je een Delta T hebt, heb je afgifte. En hoe hoger die Delta T, hoe meer afgifte.
Eerder door jou gezegt: Hoe kleiner je delta T, hoe groter je afgifte, hoe hoger je Cop. Dus die moet je niet vergroten.

Beetje verwarrend of niet?

[ Voor 28% gewijzigd door jeroendh op 18-01-2026 12:54 ]

• MotorBeast
jeroendh schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Eerder door jou gezegt: Hoe kleiner je delta T, hoe groter je afgifte, hoe hoger je Cop. Dus die moet je niet vergroten.

Beetje verwarrend of niet?
Sorry. Net aangepast. Moet kleiner zijn. d:)b

• orillion
jawaligt schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:36:
[...]

Ik zit met mijn Flint ook op 3,3 gemiddeld over januari. Feit is dat als de temperatuur onder de 0 zakt de performance totaal keldert, ik mag blij zijn als hij dan nog 45 graden en 4,5 kW aan output weet te leveren. De COP is dan ook navenant slecht.

De specificaties/voorlichting van Weheat zijn nogal misleidend hierin. Mijn indruk is dat het een soort theoretische performance is die weinig met de werkelijkheid van doen heeft. 70 graden water en 6 kW? Ja, als het buiten 25 graden is en je het dus niet nodig hebt.

Met dit soort omstandigheden is het overigens nog steeds ongeveer 50% goedkoper dan gas voor dezelfde hoeveelheid warmte (afhankelijk van je contract), dus in die zin nog geen slechte investering.
6kW is bij buitentemperatuur 7 graden. Bij -10 is het 4kW volgens de specificaties. Die pdf staat gewoon op de site toch? Ik denk dat hij daarom ook Flint P40 heet en niet P60.

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:17
Ik moet wat werk doen aan een stopcontact. Hoe kan ik de Sparrow uitschakelen? Of moet ik gewoon de stroom uitschakelen?

• -Marc-
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:35
GvNL schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:05:
Ik moet wat werk doen aan een stopcontact. Hoe kan ik de Sparrow uitschakelen? Of moet ik gewoon de stroom uitschakelen?
Werkschakelaar omzetten of de groep eruit.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:07
GvNL schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:05:
Gewoon elke keer omhoog springen als je fase aanraakt.
Zolang je lichaam geen contact maakt met aarde is er niks aan de hand.

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 18-01-2026 13:32 ]

• Robbie-1
Wat zijn de afmetingen, (lxbx diepte) van de grindbak voor een Sparrow? Ik las ergens dat ie 90 cm diep moet zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Robbie-1 op 18-01-2026 13:58 ]

• roland91
orillion schreef op zondag 18 januari 2026 @ 06:49:
[...]

Je had niet vermeld dat je een buffervat hebt. Serie of parallel?
Heb je ook een SWW vat? Dat drukt je COP sowieso. Je kunt in de app bij inzichten ook “geleverde warmte” bekijken. Daar kun je dan apart je COP voor CV en SWW berekenen. Wat komt daar uit?
Buffervat in parallel en ook een SWW vat inderdaad. Als ik COP apart bereken voor CV en SWW kom ik op het volgende voor de afgelopen 2 weken. De gevraagde aanvoertemperatuur was maximaal 35 graden en in de praktijk bijna de hele dag constant op 35 graden. De WeHeat waardes zijn berekend o.b.v. WeHeat specificatieblad en bij de gemiddelde buitentemperatuur van de respectievelijke dag (temperaturen ertussen lineair geïnterpoleerd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLuuP8lGx0Ef0adkIxZdvGV-hDk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pWhL464c5xt7t7XgSrz9ZWo5.png?f=user_large

Bij gemiddelde temperatuur >7 graden haal ik zelfs de WeHeat referentie COP van 55 graden bij lange na niet. Bij <7 temperaturen haal ik met 35 graden aanvoer soms de referentiewaardes van 55 graden. En dit is dus enkel het CV gedeelte. SWW heb ik eruit gehaald.

Is dit bij jullie installaties ook? Of halen jullie met radiatoren wel COP van boven de >5 de afgelopen 2 weken?

[ Voor 3% gewijzigd door roland91 op 18-01-2026 14:17 ]

• Pr088
roland91 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:14:
[...]

Buffervat in parallel en ook een SWW vat inderdaad. Als ik COP apart bereken voor CV en SWW kom ik op het volgende voor de afgelopen 2 weken. De gevraagde aanvoertemperatuur was maximaal 35 graden en in de praktijk bijna de hele dag constant op 35 graden. De WeHeat waardes zijn berekend o.b.v. WeHeat specificatieblad en bij de gemiddelde buitentemperatuur van de respectievelijke dag (temperaturen ertussen lineair geïnterpoleerd)

[Afbeelding]

Bij gemiddelde temperatuur >7 graden haal ik zelfs de WeHeat referentie COP van 55 graden bij lange na niet. Bij <7 temperaturen haal ik met 35 graden aanvoer soms de referentiewaardes van 55 graden. En dit is dus enkel het CV gedeelte. SWW heb ik eruit gehaald.

Is dit bij jullie installaties ook? Of halen jullie met radiatoren wel COP van boven de >5 de afgelopen 2 weken?
En parallel buffervat heeft altijd een negatief effect op je COP en ik verwacht je installatie en afstelling mogelijk ook. Elke niet perfecte situatie (elk huis, zeker met radiotoren) leidt tot een lagere COP dan de COP die in de specificatie staat, schat ik in.

Vrijdag en zaterdag was het hier 7-8 graden boven nul. Beide dagen haalde ik COP 5,6 met de BlackBird P80 en vloerverwarming, Referentie bij +7 is 5,9. Close enough, al zeg ik het zelf.

De helft van de dagen haalde ik afgelopen week COP <4. 3 dagen boven de 5. Gemiddeld 4,4.
Ik denk dat radiatoren en hogere aanvoertemp een flinke hap uit je rendement kunnen pakken.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
roland91 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:14:
[...]

[Afbeelding]

Eerst maar eens meten welke temperatuur van de warmtepomp naar de buffer gaat en welke uit de buffer naar de afgifte: elke graad verschil =2% rendement
En controleren of dat buffervat an sich al niet veel warmte verliest

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:26
Hoe meer temperatuur je verliest in t afgiftesysteem, hoe harder de WP moet werken om de waterdoeltemp weer te halen, hoe lager de cop.

Ik heb een delta T van 1.8 a 2.5 graden. De BB draait bijna constant tussen de 20% en 30%.

• roland91
Satefan schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:31:
Hoe meer temperatuur je verliest in t afgiftesysteem, hoe harder de WP moet werken om de waterdoeltemp weer te halen, hoe lager de cop.

Ik heb een delta T van 1.8 a 2.5 graden. De BB draait bijna constant tussen de 20% en 30%.
Ok, dus een Delta T van ~1 graad met radiatoren is niet slecht? Mijn gedachte was is dat hij vooral aan het rondpompen is (met leidingverlies naar buitenunit) ipv echt aan het afgeven is aan de woning.
Ik had dus het idee (ook op basis van wat iemand hier eerder zei) dat je ook weer niet een te lage Delta T zou willen hebben; zeker niet bij radiatoren.

• BarryH
roland91 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:03:
[...]

Ok, dus een Delta T van ~1 graad met radiatoren is niet slecht? Mijn gedachte was is dat hij vooral aan het rondpompen is (met leidingverlies naar buitenunit) ipv echt aan het afgeven is aan de woning.
Ik had dus het idee (ook op basis van wat iemand hier eerder zei) dat je ook weer niet een te lage Delta T zou willen hebben; zeker niet bij radiatoren.
Bij elke afgifte: hoe lager de deltaT, hoe warmer het afgifte lichaam hoe meer warmte afgifte
Wel opletten met stroomverbruik circulatiepomp
Is je deltaT zo laag voor het stuk warmtepomp - buffervat OF voor buffervat - afgiftesysteem?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MotorBeast
roland91 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:03:
[...]

Waarom zou de afgifte van een VV anders zijn dan van radiatoren? Beide geven warmte af aan de lucht in je kamer. Alleen de oppervlakte van VV is veel groter dus vandaar dat je met een lagere aanvoer toekan om het warmteverlies van je woning aan te vullen. Mocht je hem echt perse iets groter willen hebben moet je de flow beperken. Maar zolang je WP niet stopt omdat de retour te hoog is is er niets aan de hand volgens mij.

• STIMPPYYY
Hogere delta-t bij vvw betekent, volgens mij, overigens niet dat het niet warm is, maar dat de massa nog warmte kan opnemen.

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:53
STIMPPYYY schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:47:
Hogere delta-t bij vvw betekent, volgens mij, overigens niet dat het niet warm is, maar dat de massa nog warmte kan opnemen.
Cq. afgeven, afgeven kan ook verlies onderweg betekenen naar mijn idee.

• QPeter
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-02 23:12
Weet iemand of je op een bepaalde manier de Legionella run kan onderbreken?

Ik heb deze handmatig staan op elke zondag 13:00, maar de warmtepomp is nog steeds bezig. En lijkt erop dat de temperatuur niet omhoog gaat, maar de compressor wel blijft draaien op 47%. Normaliter is de legionella run in +/- een uurtje klaar. Ik heb foto toegevoegd van huidige situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ng44p18ZYGNzlXKaPPiRuk6J6R4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BJ7EYmjevAu6vIvZ7BRDDi3R.png?f=fotoalbum_large

Ps. we hebben een Weheat P80

• Jpiek
feico.de.boer schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:51:
[...]
Cq. afgeven, afgeven kan ook verlies onderweg betekenen naar mijn idee.
M.a.w. uit alleen 'ik heb een lage delta T' kun je geen conclusies trekken...

• orillion
QPeter schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:22:

Ik heb deze handmatig staan op elke zondag 13:00, maar de warmtepomp is nog steeds bezig. En lijkt erop dat de temperatuur niet omhoog gaat, maar de compressor wel blijft draaien op 47%. Normaliter is de legionella run in +/- een uurtje klaar. Ik heb foto toegevoegd van huidige situatie.

[Afbeelding]

Misschien binnenunit van de stroom halen?
Heb je geen stilteniveau ingesteld waardoor het percentage beperkt is?

• QPeter
orillion schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:55:
[...]

Misschien binnenunit van de stroom halen?
Heb je geen stilteniveau ingesteld waardoor het percentage beperkt is?
1. Ik heb zowel binnen als buiten unit net van de stroom gehad 2 minuten, daarna weer aan. En hij staat nu weer in standby. Morgen maar eens horen bij de installateur.

2. Nee ik heb niet het stilteniveau aangepast, deze staat 24/7 op dezelfde stand sinds hier de warmtepomp is geplaatst eind september. Net nog gecheckt en deze staat op "Zacht geroezemoes"

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:50

[Afbeelding]

Je kan met de boost functie wel hoger vermogen afdwingen. Dit werkt ook tijdens de legionellarun

• QPeter
Swatfireglide schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:03:
[...]

Je kan met de boost functie wel hoger vermogen afdwingen. Dit werkt ook tijdens de legionellarun
Thanks voor de tip! Dit wist ik niet.

Maar aangezien het zo al weken/maanden goed ging. Zelfs wanneer het onder 0 was, vind ik het raar dat de warmtepomp nu problemen heeft om 65 graden aan te tikken.

Ik vind het leuk om soms in de app / portal te kijken naar verbruik / COP, maar als ik voor de Legionella runs nu ook nog handmatig moet gaan boosten zit ik niet echt op te wachten.

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:47:
En dus veel warmte afgeeft. Bij kouder weer (vorst) zal delta T meestal oplopen omdat er sneller warmte wordt afgegeven door het hogere warmteverlies van de meeste woningen.

• Satefan
Jpiek schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:52:
[...]

M.a.w. uit alleen 'ik heb een lage delta T' kun je geen conclusies trekken...
Dat klopt natuurlijk. Het gaat om het hele systeem.

Een lage delta T, een warme woning en een rustig draaiende WP betekent dat je woning weinig warmteverlies heeft, het afgiftesysteem efficient is en de WP het prima aan kan, en dus een behoorlijke COP levert.

Dat warmteverlies kan komen door slechte isolatie (transmissiewarmteverlies), tocht (infiltratiewarmteverlies) en ventilatie (ventilatiewarmteverlies).

• Mausssie
Degast schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 23:25:
[...]

Bypasses, die soms zelfs extra worden aangelegd bij plaatsen warmtepomp! Handdoek radiatoren. Radiator op de gang. Enz. .

Zonde m.i.
Handdoek radiator niet gebruiken/verwijderen zou jouw advies zijn?

Ik moet zelf ook nog alles goed inregelen, nog advies voor bepaald model warmtebeeldcamera?

• roland91
BarryH schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:08:
[...]

Bij elke afgifte: hoe lager de deltaT, hoe warmer het afgifte lichaam hoe meer warmte afgifte
Wel opletten met stroomverbruik circulatiepomp
Is je deltaT zo laag voor het stuk warmtepomp - buffervat OF voor buffervat - afgiftesysteem?
De tempsensoren zitten op de Sparrow buitenunit, dus voor het gehele systeem. Om je vraag te beantwoorden heb ik meetapparatuur / warmtecamera nodig denk ik, die ik nog niet heb.
Ik snap de redenatie hoe lager de DeltaT hoe beter, maar was inderdaad bezorgd dat hij vooral aan het rondpompen incl. leidingverlies en stroomverbruik voor pomp.

• Jpiek
Satefan schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:38:
[...]

Dat klopt natuurlijk. Het gaat om het hele systeem.

Een lage delta T, een warme woning en een rustig draaiende WP betekent dat je woning weinig warmteverlies heeft, het afgiftesysteem efficient is en de WP het prima aan kan, en dus een behoorlijke COP levert.
Bij mij varieert Delta T tussen 2,5 en soms 5 op een héle koude dag. Cop 2 toen het zo koud was en de WP het nauwelijks trok, nu een dikke 5-5,7.

Na de update en opnieuw inbedrijfstelling nu zonder CV geconfigureerd lijkt hij het veel beter te doen ..

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:09
Vannacht rond 1 uur hadden we onze eerste defrost. (Eerste na installatie vrijdag) vanaf de eerste keer komt de defrost nu ieder 1,5 uur rond hetzelfde tijdstip terug en duurt dan ongeveer 17 minuten. Zijn er meer mensen die hier vandaag last van hebben? Cop gisteren 5 vandaag 3,5 voor wat het waard is.

• BarryH
roland91 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:54:
[...]

De tempsensoren zitten op de Sparrow buitenunit, dus voor het gehele systeem. Om je vraag te beantwoorden heb ik meetapparatuur / warmtecamera nodig denk ik, die ik nog niet heb.
Ik snap de redenatie hoe lager de DeltaT hoe beter, maar was inderdaad bezorgd dat hij vooral aan het rondpompen incl. leidingverlies en stroomverbruik voor pomp.
een infrarood thermometer van een paar tientjes en schilderstape
op aan en afvoerleidingen buffervat aan beide zijde tape plakken.
en na minimaal 10 minuten (even tape temperatuur leiding laten aannemen) 4 puntmetingen op het moment dat de wp stabiel draait, dus niet bij defrost oid.
Het is het mooist als alle leidingen hetzelfde materiaal zijn (allen kunststof of allen staal etc)

Eventueel een homewizard stekker oid op de circulatiepomp richting afgifte en je kan zien wanneer de thermostaat warmte vraagt (tenminste: mijn aanname is nu dat de warmtepomp het buffervat op temperatuur houdt obv stooklijn obv buitentemperatuur en de thermostaat in de kamer de circulatiepomp binnen activeert)

[ Voor 15% gewijzigd door BarryH op 18-01-2026 21:41 ]

• Satefan
jjbrrr schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:27:
Vannacht rond 1 uur hadden we onze eerste defrost. (Eerste na installatie vrijdag) vanaf de eerste keer komt de defrost nu ieder 1,5 uur rond hetzelfde tijdstip terug en duurt dan ongeveer 17 minuten. Zijn er meer mensen die hier vandaag last van hebben? Cop gisteren 5 vandaag 3,5 voor wat het waard is.
Op hoeveel vermogen draait de WP gemiddeld/meestal? Ieder uur een defrost lijkt wat veel, maar is pas te beoordelen met wat meer context. Ik heb vandaag 3 defrosts gehad (sinds middernacht).

Wat voor WP, afgiftesysteem, mate van isolatie, vraagtemperatuur, stooklijn/thermostaat etc.

grt

Stefan

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:09
Satefan schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:03:
[...]

Op hoeveel vermogen draait de WP gemiddeld/meestal? Ieder uur een defrost lijkt wat veel, maar is pas te beoordelen met wat meer context. Ik heb vandaag 3 defrosts gehad (sinds middernacht).

Wat voor WP, afgiftesysteem, mate van isolatie, vraagtemperatuur, stooklijn/thermostaat etc.

grt

Stefan
Vandaag telkens rond 60-70% vermogen. Benedenverdieping vvw , boven 3 radiatoren. (Volledig open) isolatie is redelijk. Stooklijn tussen 40 en 20 graden
wordt nu tussen 32 en 33. Tot nu toe standaard ongeveer 22-23 graden in de woonkamer

• Satefan
jjbrrr schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:42:
[...]

Vandaag telkens rond 60-70% vermogen. Benedenverdieping vvw , boven 3 radiatoren. (Volledig open) isolatie is redelijk. Stooklijn tussen 40 en 20 graden
wordt nu tussen 32 en 33. Tot nu toe standaard ongeveer 22-23 obrtdkj
Wat is de vraagtemperatuur vandaag (aanvoertemp van t water). Wat is deltaT? Kijk even wat het compressor % doet als je alleen de vvw hebt draaien bijvoorbeeld?

Is het een BlackBird? Of Flint of Sparrow?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:33
14 defrotss in afgelopen 19 uur, zodra het hier onder de 4 graden wordt is het een defrost festijn van elke 50 minuten een defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_HcxxqCAvOgsTbUfQ_I-NchCfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ayDUt5XOnnAa4cKLPhnQzYrQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Razer op 18-01-2026 22:54 ]

• Pr088
Dat is het verschil tussen <5 graden en >5 graden. Onder de 5 komen er bij vochtig weer regelmatig defrosts. Elke 1,5 uur is niet raar.
Ook zakt het rendement (COP) tijdens het verwarmen. Er zit immers minder warmte in de buitenlucht en daar heeft de warmtepomp het iets moeilijker mee.
Dit is normaal gedrag.
Gisteren 2x vanaf 22 uur. Vandaag 17 keer, paar keer extra vanwege legionella run.

[ Voor 4% gewijzigd door Pr088 op 18-01-2026 23:00 ]

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:05
Van de week is er een nieuwe update geweest van de sparrow die is geinstalleerd op mijn WP gegeven er opeens een legionellarun ging lopen zonder dat het de dag was, na een restart dus.
Tot vandaag nog weinig verwchil gezien maar nu het weer “defrost weer” wordt is er duidelijk wat veranderd aan het defrost gedrag.

Zo zijn er ook opeens “korte” defrost momenten van 5 / 6 min. Net als de bekendere ‘lange” defrosts momenten van tussen de 15 en 22 min.
Maar net schrok ik wakker van enorm tikkende leidingen en was ik verbaasd wat er aan de hand was dus even ingelogd op de portal.
Wat blijkt. Tijdens de defrost van 22 min was de SWW pomp aangegaan? En heeft deze mijn SWW buffer die gisteren net was opgewarmd voor de legionellarun afgekoeld…..

Dat lijkt mij niet echt efficient.
Andere mensen dit gedrag al eens gezien? Hievoor heb ik dit nog nooit gezien.
P.s. Ik heb ook het even gemeld via het feedback formulier van weheat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5N42DssI9CS83fSUUCBdLsseP98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HX9p3c9DUazOF11RZHaC8WIV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Dbm12 op 19-01-2026 05:07 ]

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• slem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-03 21:27

[Afbeelding]

Ik heb hetzelfde probleem bb80 maakt legionellarun niet af. Daarna gaat de compressor hysterisch werken.. in de avond contact gehad met installateur maar helaas viel de warmtepomp vannacht uit. Ze gaan er mee aan de slag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_R7hoY_vmyBEgKHWLa9Jdhdyuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKQ9jv168yfcwELIivGQ5vJ2.jpg?f=fotoalbum_large

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
roland91 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:54:
[...]

Bij de binnenunit zitten ook sensoren, sowieso op het SWW buffervat (boven en onder) en temp huis in zit daar ook op aangesloten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-03 10:40
Blij met de Flint, afgelopen 24 uur niet zo koud hier in Amsterdam, 1 defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nc7jemwcrzmSalQLWVil0zatvpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mhaNLjJQYUhRtkAPgAvobQa.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft ook lekker op 33% compressor gedraaid.

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:47
Mausssie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:52:
[...]

Ik moet zelf ook nog alles goed inregelen, nog advies voor bepaald model warmtebeeldcamera?
Nee, ik zou adviseren ze in te regelen.. maar als test (om te ervaren of en hoe ze als bypass functioneren) zou je ze eens dicht kunnen zetten.

Nee, heb ontwikkeling van die camera s niet gevolgd. Ik zou adviseren iets te lenen. Want met week ben je wel op weg. (Of weekend). Vaak hebben buurtverenigingen klimaat/isolatie groepen er wel een te leen. Soms in kennissenkring.

Het is een leuk hebben dingetje, maar je gebruikt het niet vaak natuurlijk.

Eea kan ook met een eenvoudige infrarood thermometer, heb je al voor 30€. Maar dan mis je de mooie plaatjes die eea juist zo sprekend en visueel maken. Je kunt in je huis gelijk even zoeken naar warmte lekken natuurlijk.

• STIMPPYYY
Dbm12 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 04:16:
Van de week is er een nieuwe update geweest van de sparrow die is geinstalleerd op mijn WP gegeven er opeens een legionellarun ging lopen zonder dat het de dag was, na een restart dus.
Tot vandaag nog weinig verwchil gezien maar nu het weer “defrost weer” wordt is er duidelijk wat veranderd aan het defrost gedrag.

Zo zijn er ook opeens “korte” defrost momenten van 5 / 6 min. Net als de bekendere ‘lange” defrosts momenten van tussen de 15 en 22 min.
Maar net schrok ik wakker van enorm tikkende leidingen en was ik verbaasd wat er aan de hand was dus even ingelogd op de portal.
Wat blijkt. Tijdens de defrost van 22 min was de SWW pomp aangegaan? En heeft deze mijn SWW buffer die gisteren net was opgewarmd voor de legionellarun afgekoeld…..

[Afbeelding]
Dat is raar, heb ik nog nooit gezien. Ben benieuwd of iemand anders dit al eerder heeft gezien of weet wat er speelt.

• STIMPPYYY
Er ligt 3 meter sneeuw in Groning en Limburg net 5cm (bij wijze van).

Het verschilt ook wel enorm waar je woont, maar het is normaal gedrag. Rond de 0 graden is het ergste, recent met -5 bijna geen defrost. Helaas komt 0 graden en net daaronder volgens mij vaker voor, dus ja...

• Jpiek
Onder de rook van Roterdam (hangt van de windrichting af ;)) vannacht voor het eerst sinds een week weer Defrosts, 3 stuks :

Einde Defrost: 00:38, start 00:16 22m, nr1, 3.4C, 84.7%
Einde Defrost: 03:42, start 03:30 12m, nr2, 3.2C, 88%
Einde Defrost: 06:56, start 06:42 14m, nr3, 3.5C, 87.8%

Ongeveer elke 3 uur. de laaste is wel vervelend, dan zit ik net aan de kofie, en je voelt het helaas wel net ff wat frisser worden in huis. Toch zakt de woonkamer temperatuur nauwelijks (0,2C)

• BarryH
Mausssie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:52:
[...]

of radiatorstickers met temperatuurschaal

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:17
Jpiek schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:21:
Onder de rook van Roterdam (hangt van de windrichting af ;)) vannacht voor het eerst sinds een week weer Defrosts, 3 stuks :

Einde Defrost: 00:38, start 00:16 22m, nr1, 3.4C, 84.7%
Einde Defrost: 03:42, start 03:30 12m, nr2, 3.2C, 88%
Einde Defrost: 06:56, start 06:42 14m, nr3, 3.5C, 87.8%

Ongeveer elke 3 uur. de laaste is wel vervelend, dan zit ik net aan de kofie, en je voelt het helaas wel net ff wat frisser worden in huis. Toch zakt de woonkamer temperatuur nauwelijks (0,2C)
Waar kan je deze cijfers vinden?

• Satefan
GvNL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:35:
[...]

In het Weheat portal (portal.weheat.nl), helaas niet in de app. - inloggen met je username/password en op 'Toon Grafieken' klikken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdT9a7FCo0d-hRx8ta124EpSmFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BPnjzPP79dakpdYACIg4xlpQ.png?f=fotoalbum_large

Niet exact de cijfers zoals getoond in de eerdere post, maar informatie over defrosts etc kun je daar zien.

Groet,

Stefan

[ Voor 22% gewijzigd door Satefan op 19-01-2026 11:41 ]

• Jpiek
GvNL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:35:
[...]
De haal/genereer ik zelf icm Homey en de Weheat App voor de Homey...

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:41
Is dit WeHeat intelligence? De BB80 gaat opeens uit het niets 100% aan terwijl de gevraagde doeltemp en de buitentemp nagenoeg niet veranderen. Wel is het voor nu het goedkoopste moment van de dag.

Zou fijn zijn als WeHeat het communiceert als ze aan onze warmtepompen komen... ik doe namelijk niets en hij staat nu al een kwartier te stampen (maar zakt langzaam aan weer naar 57%)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqXtJbrDUe_0kGX3c6FojQcKMkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fXBcEOEz9e7C778odGd0UAAX.png?f=fotoalbum_large

Vóór de defrost ook opeens een paar minuten een piek out of the blue :?

[ Voor 5% gewijzigd door Gies123 op 19-01-2026 11:51 ]

Homevolt dashboard

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:05
Dbm12 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 04:16:

[Afbeelding]
Even een update hieromtrent, mocht iemand anders het ook krijgen.

Vanmorgen bij het ontbijt ging hij weer een defrost cycle in en werd wederom de SWW pomp geactiveerd vanaf het moment dat de defrost begon.
Ik heb hem de cyclus af laten maken waarna ik in de meterkast de groepen heb uitgeschakeld. Na 10 min alles weer opgestart waarna, uiteraard, een legionellarun begon.

Na de run kwam er weer een defrost cycle en bleef de CV pomp gewoon draaien. Ik denk dat er ergens niet lekker zat na de software update. Het lijkt nu erop dat het probleem is opgelost. Althans, ik heb pas 1 defrost cycle gehad. Ik zal het in de gaten houden.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• orillion
Gies123 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:49:
Is dit WeHeat intelligence? De BB80 gaat opeens uit het niets 100% aan terwijl de gevraagde doeltemp en de buitentemp nagenoeg niet veranderen. Wel is het voor nu het goedkoopste moment van de dag.

Zou fijn zijn als WeHeat het communiceert als ze aan onze warmtepompen komen... ik doe namelijk niets en hij staat nu al een kwartier te stampen (maar zakt langzaam aan weer naar 57%)

[Afbeelding]

Vóór de defrost ook opeens een paar minuten een piek out of the blue :?
Nee, er was een beta maar volgens mij is die ook gestopt. Of heb jij Intelligence opties in je app? Daar kun je het dan uitzetten.

• Jpiek
Is die al echt actief dan ? Ik heb me aangemeld met de gedachte 'misschien zet ik het wel aan'...
Lijkt mij dat je de optie aan/uit moet krijgen. Ik heb met een vast contract namelijk geen 'goedkoop moment' anders dan waneer mijn panelen leveren, beide kan Weheat natuurlijk niet zien...

• STIMPPYYY
WeHeat Intelligence richt zicht toch in eerste instantie op SWW en niet CV

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03 10:42

Cybje

First Post!

STIMPPYYY schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:57:
WeHeat Intelligence richt zicht toch in eerste instantie op SWW en niet CV
Dat zou ook wel jammer zijn, dan hebben sowieso alle hybride klanten er niks aan

Ik draai zelf ook hybride, hoewel de Sparrow volledig m'n verwarming kan doen. Maar ik heb geen ruimte voor een boilervat

Wat ruist er door het struikgewas

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 23:12

Sorcerer8472

Mens sana?

Cybje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:14:
[...]

Dat zou ook wel jammer zijn, dan hebben sowieso alle hybride klanten er niks aan

Ik draai zelf ook hybride, hoewel de Sparrow volledig m'n verwarming kan doen. Maar ik heb geen ruimte voor een boilervat
Dan kun je altijd nog denken aan een scenario met elektrische boiler + warmtepomp. Scheelt behoorlijk wat vastrecht voor het gas!

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Gies123
orillion schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:33:
[...]

Nee, er was een beta maar volgens mij is die ook gestopt. Of heb jij Intelligence opties in je app? Daar kun je het dan uitzetten.
Nee dat heb ik inderdaad niet, maar waarom de warmtepomp dan zo maximaal ging blijft dan een raadsel.

Homevolt dashboard

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03 10:42

Cybje

First Post!

Sorcerer8472 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Dan kun je altijd nog denken aan een scenario met elektrische boiler + warmtepomp. Scheelt behoorlijk wat vastrecht voor het gas!
Maar dan heb ik neem ik aan ook niks aan Weheat Intelligence, toch?

Los van Weheat Intelligence heb ik daar inderdaad naar gekeken, maar de terugverdientijd is +/- 10 jaar. Ik moet dan een elektrische boiler kopen en laten installeren, maar ook de CV weg laten halen (want dat is de enige manier om ruimte te maken voor een kleine boiler). Dan bespaar ik inderdaad vastrecht voor gas, maar de gebruikskosten van warm water liggen wel hoger (want elektriciteit op COP 1 is duurder dan gas).

Daarnaast is het ook wel een fijn idee om de CV ketel nog als backup te hebben. Ik heb geen idee wat er gebeurt bij een storing van de Weheat, maar tot nu toe reageert de installateur (Atlas Power) niet snel op tickets die ik inschiet (of soms zelfs totaal niet). Dus ik heb niet het gevoel dat ze storingen binnen 24 uur gaan oplossen. Daarnaast, bij stroomstoringen kan ik de CV ketel inpluggen op de auto en zo alsnog verwarmen. Aan de Sparrow zit jammer genoeg geen normale stekker (die zit direct op de groepenkast). Ik heb afgelopen jaar 5 stroomstoringen gehad van langer dan 2 uur (eentje was zelfs bijna 8 uur).

Wat ruist er door het struikgewas

• Gies123
Jpiek schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Is die al echt actief dan ? Ik heb me aangemeld met de gedachte 'misschien zet ik het wel aan'...
Lijkt mij dat je de optie aan/uit moet krijgen. Ik heb met een vast contract namelijk geen 'goedkoop moment' anders dan waneer mijn panelen leveren, beide kan Weheat natuurlijk niet zien...
Dat hoop ik ook ja want ik wil het liever niet (denk ik)

Homevolt dashboard

• Jpiek
Gies123 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:30:
[...]
Dat hoop ik ook ja want ik wil het liever niet (denk ik)
Idem, ben zover dat mijn OTGW regeling heel mooi loopt (en anders zelf heel goed bij te stellen is)...

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 23:12

Sorcerer8472

Mens sana?

Nee, dan heb je ook niets aan WeHeat Intelligence, je zou evt. je eigen logica kunnen bouwen zodat je op goedkopere tijden inkoopt of zo veel mogelijk de zon gebruikt.

Zou me wel verbazen als je duurder uit bent aangezien je qua vastrecht alles bij elkaar toch al snel €250/jaar betaalt. Dus stroomuitval van een paar uur zijn niet zo erg. Maar bij zeer langdurige uitval heb je geen back-up zoals met je auto die de CV+pomp werkende kan houden.

Een warmwaterboiler blijft trouwens wel een tijdje warm hoor, weet niet hoe vaak en lang jij en huisgenoten douchen per dag? :p

Btw WeHeat Intelligence zou ook gaan over "het huis als accu gebruiken" en op slimme momenten stroom gebruiken, niet alleen warm water.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Pagina: 1 ... 167 ... 185 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.