• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:27
dannyll schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Het zal dus sterk afhangen van de persoon die bij je langs komt. Bij mij is een Marc Zwart langsgeweest. Wilde gewoon mee met mijn wens om all electric te gaan.Ook het niet hebben van vloerverwarming was voor hem geen bottleneck. En misschien nog wel belangrijker: De ploeg die het kwam monteren. Zeer nette mensen die er echt iets moois van wilden gaan maken. Maar ja... wie tref je? Hoppenbrouwers is inmiddels heel groot.
Toch een poging gewaagd bij Hoppenbrouwers. Ze gaven aan de telefoon aan dat Hoppenbrouwers de BlackBirds per regio geleidelijk neerzetten. Deventer e.o. doen ze nog geen BlackBirds.

• Neveleor
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:45
Pr088 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Even een update over mijn situatie met de 'standby's' in de kerstvakantie. Monteur is langsgeweest, tests gedaan en flow nog wat geoptimaliseerd. Geen afwijkingen gevonden en de warmtepomp draait op firmware 0.8.10. Waarschijnlijk zijn mijn problemen dus al softwarematig getackeld door Weheat, monteur kon niks ontdekken: 'mooi draaiend systeem'.
Daar lijkt het inderdaad op. Zaterdagochtend de laatste keer na een Defrost in stand-by gesprongen. Daarna wel drie spontane stand-by situaties gehad maar deze waren niet na een Defrost.

Bruin Defrost, blauw Stand-by.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEMxZDLqStpZF22nQYeNua8BY48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ov11Eez2WFXmdifXUMvc3vhq.png?f=fotoalbum_large

• JessicavdH
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:24

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

Carboy54 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:42:
[...]

Bij een te lage minimum vermogen neemt het rendement af en belangrijker nog de smering van de compressor komt dan in het geding en dus de levensduur. De ons bekende warmtepompen doen vaak nog het dubbele min. vermogen. Dus lager is niet beter. Eenmaal per uur aan/uit is geen pendelen en gaat niet ten koste van de levensduur.
Dank je wel voor de toelichting! Dat helpt.

Jaren_30_huis_gasloos

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:51
Pr088 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:51:
[...]
Backup is de handigste stand. Als de WP staat te stampen met COP 2,5 ben alsnog zuiniger dan de backup-unit. In de winternachten heb ik overigens de geluidsbeperking eraf gehaald. Kon de pomp gelijkmatig doorstoken op 70-80-90%.
je zou de optie moeten hebben om eerst de nachtstand/stiltesettiing eraf/op max te zetten voor de BUH inschakelt...

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:47
Jpiek schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:00:
[...]

je zou de optie moeten hebben om eerst de nachtstand/stiltesettiing eraf/op max te zetten voor de BUH inschakelt...
Heb je die dan niet? :?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:22
Jpiek schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:00:
[...]

Als de WeHeat dat automatisch zou doen, dan worden de ingestelde geluidsinstellingen genegeerd. Misschien zijn er wel gebruikers die ten koste van een hoger stroomverbruik (met de BUH) een stille nacht willen hebben.

Ik was zelf al bang voor (te) snel activeren van de BUH. Daarom staat die van mij sinds installatie op 'alleen inschakelen bij storing'.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:51
Pr088 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:51:
[...]
Als de WeHeat dat automatisch zou doen, dan worden de ingestelde geluidsinstellingen genegeerd. Misschien zijn er wel gebruikers die ten koste van een hoger stroomverbruik (met de BUH) een stille nacht willen hebben.
Daarom 'optie' m.a.w. dat je zelf kunt kiezen dat wel/niet te doen...

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:45
JeroenVerweij schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:48:
[...]

Interessant! Wat is “te laag” voor een compressor? Bij mij draait de Sparrow de afgelopen dagen tussen de 16-27% op stooklijn.

Zou je zeggen dat dat te laag is (en dus slecht voor de Sparrow)? Of is dit prima? Anders kan ik beter naar OT wisselen bij dit soort temperaturen
Het was antwoord op de vraag of de warmtepomp eventueel nog lager kan ivm overshoot. 15% is wel het minimum. Vele warmtepompen komen niet verder dan 30%

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:29
aloft schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:06:
Is er een manier om zelf te testen of de backup elektrisch element in de binnenunit goed werkt? Bij mij leek hij bij een storing niet te werken; ik had ook issues met de waterflow, die zijn nu opgelost (alle seinen op groen bij de installateur in de zelftesten), maar het lijkt er wel nog op dat het elektrisch element niets doet als de installateur de zelftest doet.

Maar ik kan niet zien wat hij precies test, dus ik zou het graag zelf eens testen. Is dat een kwestie van warmtevraag genereren en dan de buitenunit uitzetten?
OK, buitenunit uitzetten werkt niet, de BUH gaat niet aan (plus dat je niets kan monitoren want de 4G communicatie zit blijkbaar in de buitenmodule ;-)

Is er nog een andere manier om geforceerd te testen?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:22
aloft schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:52:
[...]

OK, buitenunit uitzetten werkt niet, de BUH gaat niet aan (plus dat je niets kan monitoren want de 4G communicatie zit blijkbaar in de buitenmodule ;-)

Is er nog een andere manier om geforceerd te testen?
Via je installateurs testprogramma. Zelf niet.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:05
Hebben jullie een werkschakelaar voor de binnenunit?
Ik leg zelf de elektra aan, en kies natuurlijk een apparte groep en goede verdeling over de fasen, maar ik zou daarvoor best een stopcontact (dedicated) willen aanleggen. kan zo de stekker van de binnenunit erin. Of hoort dit met een werkschakelaar?

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:22
Binnenunit kan met een wandcontactdoos, werkschakelaar kan ook

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:00
JessicavdH schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:23:
[...]

Dit was op stooklijn, en met vloerverwarming op alle verdiepingen, maar die staat niet overal even hoog ingesteld. Jaren 30-huis van 150 m2 dat we misschien beter geisoleerd hebben dan verwacht :). We wisten dat de BB P80 misschien overbemeten zou zijn en dat was een bewuste keuze om geluidsoverlast te voorkomen midden in de stad. Het is natuurlijk helemaal geen drama en we kunnen spelen met het verder openzetten van de zones op de 2e verdieping, die we niet zo veel gebruiken, en we kunnen OT instellen maar ik zag andere apparaten die terug kunnen moduleren naar 15% dus ik vroeg me af waarom de BB dat niet kan.
Ik gebruik stooklijn in combinatie met aan/uit.
Onder de 5 graden altijd aan
Boven de 5 graden 2 runs per dag, van 9-17 en van 23-6
Omdat we ook overal vloerverwarming hebben koelt het nauwelijks af en voorkomen we pendelen
Ik stuur dat aan vanuit Home Assistant met een Shelly

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:48
jeroendh schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:33:
[...]

Ik zou zeker vragen of ze de leidingen van en naar het SWW vat willen voorzien van een thermosifon.
Dat het belangrijk is de leiding vanaf het vat te voorzien van een thermosifon was voor mij bekend.
Maar het is dus ook belangrijk voor de leiding naar het vat toe?

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:48
Fresnel schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:53:
[...]

Leuk dat je er op verschillende manieren naar kan kijken. Er zijn vast ook meerdere wegen die naar Rome leiden.

Mijn Sparrow hybride met uitsluitend licht gebooste radiatoren heeft vrijwel het hele jaar naar tevredenheid op OT gewerkt (tot het echt kouder werd). Ik vind principieel dat het met OT zou moeten kunnen dus probeer dat ook...
De temperatuur mooi constant, compressorwaarde varieert wel maar geen pendelen. Wel meerdere aan/uit perioden per dag in voorjaar/herfst.
De Honeywell T6 faalde voor mij maar met de iSense lukte het redelijk. Hij heeft in basis de neiging tot doorschieten en overcompenseren. Daarom heb ik de min watertemp ingesteld op 19%. Anders is na een uit-periode het water zo koud dat de WP met een hoog vermogen moet 'inhalen', alleen al om weer op water van ca 20 graden te komen. Dat doorschieten kan je ook beperken door de stilteniveaus aan te passen, maar als het kouder wordt kom je dan misschien vermogen te kort.
De optie van J.vlagsma stooklijn met limiet (in iSense termen: RTC + Limiet) is daar misschien ook een oplossing voor, maar leek mij tot nu toe minder interessant). Ga ik toch eens over nadenken.
Om het gedrag rustig te krijgen koos ik (hopelijk correct) voor de volgende instellingen:
-Min watertemp (op iSense) 19 graden (Misschien is dit in de zomer minder handig?)
-Max. watertemp (op iSense) 50 graden. De thermostaat heeft nooit meer dat 43 graden gevraagd (bij - 6 buiten) dus deze factor had geen effect.
-Opwarmsnelheid: extra langzaam (dat is langzamer dan 'langzaamst'. Volgens Remeha voor HRe ketels en langzamer dan voor vloerverwarming (die ik niet heb).
-Afkoelsnelheid: langzaamst (ik heb ook langzaam geprobeerd, maar zie geen echt verschil).
Desondanks geeft een aanpassing van de gewenste kamertemperatuur van boven de 0,5 graad nog flinke pieken (overshoot gevolgd door undershoot). Daarna blijft het dan meestal redelijk vlak op gewenste niveau.

Met de vorst (en voortschrijdend inzicht) de stooklijn van Remeha gebruikt, maar in afwijking van J.vlagsma koos ik "OTC+RT" oftewel stooklijn (die werkt met de buitensensor van de WP) welke wordt aangepast door de kamertemperatuur. Prachtig vlakke compressor curves, mooi stookgedrag. Geen problemen met zonneinstraling of snijdend koude wind. Stooklijn van de iSense ingesteld op basis van eerdere 'kenmerkende' waarden gezien in de grafieken (buitentemp vs gemiddelde watertemperatuur huis-in). De WP staat dus nog op OT (zoals je al weet ;-) ). Tevreden mee!

Nu het weer 10+ graden werd, wilde ik kijken of af kon van het feit dat de waterpomp 'altijd' aanstaat, dus een week geleden weer als test OT ingesteld (Volgens iSense: RTC).
Ik zie inderdaad dat hij op 1/10 schakelt, maar vind dat wel mooi, want hij reageert daardoor wat sneller.
Gisteren sinds 15h00 geen standby gehad (daarvoor binnen de laatste 24 wel 3 x ca 1 uur, maar toen stond de regeling nog niet op langzaamst). Maar misschien gaat het bij mij 'rustiger' dan bij jou omdat ik meer energie nodig heb. Vanaf 15h00 gisteren tussen 9 en 10 graden buiten een water-huis-in temperatuur van 33-34 graden gehad. Compressor tussen 16 en 27%.
Bij de stooklijn instellingen kan je ruimteinvloed instellen. Default was 2. Max is 20 meen ik en nu eens getest met 4. Wat het doet weet ik nog niet helaas.
Als kromming van de grafiek heb ik ingesteld 'radiator' ipv vloerverwarming of convector. Wat het precies voor effect heeft weet ik ook nog niet...
Een boel details, maar misschien aardig voor wie ook met een iSense stoeit.
Eigenlijk wil ik af van per seizoen omschakelen, maar weet niet of mij dat lukt.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Als ik dit zo lees is de iSense een stuk uitgebreider (en en mogelijk ook beter geschikt), dan de Honeywell T6. Raar dat dit T6 dan degene is die wordt aangeraden door de meeste installateurs en ook door Weheat.

Nog even geduld of de cloud thermostaat alles gaat oplossen en anders misschien toch maar gaan verdiepen in een OTGW.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:07
Mausssie schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:09:
[...]

Dat het belangrijk is de leiding vanaf het vat te voorzien van een thermosifon was voor mij bekend.
Maar het is dus ook belangrijk voor de leiding naar het vat toe?
Ik had het over de CV leiding die naar en van het vat gaat. Dus voor het opwarmen.
De bovenste is waar het warme water van de WP het vat ingaat. Op deze hoogte bevind zich ook bijna altijd meer warm water dan aan de onderkant van het vat waar de leiding van het vat weer retour gaat naar de pomp.
Voel maar eens aan de leidingen een uur na een SWW run. De bovenste is altijd een stuk warmer dan de onderste.
Als de bovenste leiding (feitelijk iets boven de helft van het vat) recht eruit gaat, dan zal dat gehele rechte stuk altijd warm zijn en door de eenpijps circulatie ook warmte uit het vat onttrekken.

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:23
Fresnel schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:53:
[...]
Bij de stooklijn instellingen kan je ruimteinvloed instellen. Default was 2. Max is 20 meen ik en nu eens getest met 4. Wat het doet weet ik nog niet helaas.
Als kromming van de grafiek heb ik ingesteld 'radiator' ipv vloerverwarming of convector. Wat het precies voor effect heeft weet ik ook nog niet...
Staat gewoon in de handleiding

Kromming: mate van de kromming van de stooklijn, afhankelijk van uw cv-systeem. Kies de
gebruikte warmtelichamen: vloerverwarming, radiatoren of convectoren. Dit zorgt voor een
beter comfort in voor- en naseizoen.

Radiator: meest gekromd
Vloerverwarming: minst gekromd

Toelichting
De stooklijn is gebaseerd op een binnentemperatuur van 20°C. Na het verhogen van de
gewenste ruimtemperatuur verschuift de stooklijn omhoog. De mate van verhoging wordt
bepaald door de instelling van de functie Ruimte invloed.
Ruimte invloed: invloedfactor van stooklijnverschuiving.

AKA op de default van 2: Thermostaat op 22 ipv 20 = Water temp Stooklijn + 2*2

https://tools.remeha.nl/w...ershandleiding_iSense.pdf

• Fresnel
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:28
AlphaBlack_NL schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:50:
[...]

Staat gewoon in de handleiding

Kromming: mate van de kromming van de stooklijn, afhankelijk van uw cv-systeem. Kies de
gebruikte warmtelichamen: vloerverwarming, radiatoren of convectoren. Dit zorgt voor een
beter comfort in voor- en naseizoen.

Radiator: meest gekromd
Vloerverwarming: minst gekromd

Toelichting
De stooklijn is gebaseerd op een binnentemperatuur van 20°C. Na het verhogen van de
gewenste ruimtemperatuur verschuift de stooklijn omhoog. De mate van verhoging wordt
bepaald door de instelling van de functie Ruimte invloed.
Ruimte invloed: invloedfactor van stooklijnverschuiving.

AKA op de default van 2: Thermostaat op 22 ipv 20 = Water temp Stooklijn + 2*2

https://tools.remeha.nl/w...ershandleiding_iSense.pdf
Het eerste was me duidelijk. Ik heb ook radiatoren gekozen. Maar het is natuurlijk geschreven vanuit de gedachte radiatoren bij een graad of 80 en zonder ventilatoren. Maar hopelijk compenseert dat elkaar enigszins.
Maar tot nu toe wist ik niet welke kromming waarbij hoorde. Dank!

De factor voor de correctie van de stooklijnverschuiving had ik niet uit de gebruiksaanwijzing opgemaakt. Het is dus kennelijk gewoon de vermenigvuldigingsfactor voor het temperatuurverschil. Met deze wetenschap kan ik gerichter e.e.a. uitproberen.
Toch een leuke thermostaat voor de warmtepomp die iSense :)

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:50
JeroenVerweij schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:48:
[...]

Interessant! Wat is “te laag” voor een compressor? Bij mij draait de Sparrow de afgelopen dagen tussen de 16-27% op stooklijn.

Zou je zeggen dat dat te laag is (en dus slecht voor de Sparrow)? Of is dit prima? Anders kan ik beter naar OT wisselen bij dit soort temperaturen
Nog even en we gaan intelligent over van dynamische stooklijn naar open therm en terug met warm watervat en of vloer als buffer……..heb vertrouwen. Wij hebben er net een Sparrow in de familie bijbesteld.
Pagina: 1 ... 166 167 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.