Wat is dan de maximale "boost" temperatuur die je kunt instellen?Caayn schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:11:
[...]
Mocht je ineens meer warm water nodig hebben kan je daarvoor ook de "Warm water boost" functie gebruiken. Dan gaat je warmtepomp direct het boilervat opwarmen in plaatst van dat het het reguliere schema afwacht of totdat de temperatuur onder een bepaald niveau is gezakt.
https://support.weheat.nl/s/article/Warm-water-boost
Eventueel kan je, los van Weheat, een elektrisch element in je boilervat plaatsen zodat het sneller opwarmt en/of minder snel afkoelt tijdens gebruik maar dit is COP 1:1.
Volgens mij is het standaard 60 graden (je kunt het niet instellen). Waarom de behoefte heter dan dat te maken? Capaciteitsprobleem met een 300L vat? Een warmtepomp is niet heel goed in 60+ graden water maken dus kun je beter vermijden.Robbie-1 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:45:
[...]
Wat is dan de maximale "boost" temperatuur die je kunt instellen?
Hoi, weet iemand van jullie of het mogelijk is om de wateropbrengst (l/min) van een SWW boilervat enigszins te wijzigen? Ik kan er niets over vinden in dit forum en online ook niet zo snel. Wij vinden dat de hoeveelheid water tijdens het douchen laag is. Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoeveel wateropbrengst we nu hebben, maar onze badkamer is net vernieuwd en alles is nieuw. Maar de kracht van de straal valt wat tegen. Kan natuurlijk ook aan aan onze douche armatuur liggen.
NB. heb even nagekeken wat onze douche armatuur aankan qua wateropbrengst. Hoofddouche max. 9 l/m / Handdouche max 6 l/m.
NB. heb even nagekeken wat onze douche armatuur aankan qua wateropbrengst. Hoofddouche max. 9 l/m / Handdouche max 6 l/m.
[ Voor 11% gewijzigd door robmoh op 14-01-2026 17:29 ]
Het is geen vat wat iets doet actief doet, puur een metalen constructie, dus de enige invloed die je hebt is: hogere temperatuur in het vat (je kraan mengt meer koud bij, dus meer water uit je kraan) of dikkere leidingen met minder bochten gebruiken.robmoh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:23:
Hoi, weet iemand van jullie of het mogelijk is om de wateropbrengst (l/min) van een SWW boilervat enigszins te wijzigen? Ik kan er niets over vinden in dit forum en online ook niet zo snel. Wij vinden dat de hoeveelheid water tijdens het douchen laag is. Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoeveel wateropbrengst we nu hebben, maar onze badkamer is net vernieuwd en alles is nieuw. Maar de kracht van de straal valt wat tegen. Kan natuurlijk ook aan aan onze douche armatuur liggen.
Het is dus niet mogelijk om aan de installateurszijde de hoeveelheid tapwater te sturen? Comfort, Normaal en Max?orillion schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:29:
[...]
Het is geen vat wat iets doet actief doet, puur een metalen constructie, dus de enige invloed die je hebt is: hogere temperatuur in het vat (je kraan mengt meer koud bij, dus meer water uit je kraan) of dikkere leidingen met minder bochten gebruiken.
Nee. Het boilervat is gewoon een loos vat. De druk van je waterleiding en de dikte van je leidingen bepalen hoeveel liter eruit je douche komt. Mogelijk staat er wel een kraan ergens half dicht, of zit er een soort doorstroombegrenzer/ waterbesparings ringetje in je douchekop.robmoh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:37:
[...]
Het is dus niet mogelijk om aan de installateurszijde de hoeveelheid tapwater te sturen? Comfort, Normaal en Max?
Heb je met puur koud water wel voldoende flow?
Een cv ketel heeft toch ook geen instellingen voor de hoeveelheid waterflow/druk?
Er gaat net zoveel water in het vat als dat je kraan vraagt. En er door je leiding kan. Klinkt meer als een te dunne leiding die aangelegd is met veel haakse bochten.
Hier een ook een douche en regendouche met 9l/m en straal is meer dan voldoende. Wel 20mm meerlagenbuis aangelegd voor het warme water.
Met een afsplitsing naar 16mm voor de wastafel.
Hier een ook een douche en regendouche met 9l/m en straal is meer dan voldoende. Wel 20mm meerlagenbuis aangelegd voor het warme water.
Met een afsplitsing naar 16mm voor de wastafel.
Dank voor de reacties. Het zal dan een combinatie zijn van onze leidingdiameter (15 mm) en douche set.
Zo heb ik hem ook, maar met het idee de cv alleen in noodgevallen moet kunnen draaien als standalone vervanging. Is ook losgekoppeld van de binnenunit. Weheat zou in jou parallel geval de pomp dus moeten stoppen.Bassgate schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:25:
[...]
Hierbij het schema van hoe alles aangesloten zit.
In de bestaande CV ketel zit ook nog een pomp welke gaat draaien als de CV wordt aangestuurd door de WP echter is deze een stuk lichter dan de Wilo pomp welke nu voor het circuit draait.
Hierdoor kan deze dan zijn warmte niet kwijt, als ik de Wilo pomp spanningsloos maak dan heb ik geen problemen op het moment dat de CV aangestuurd wordt door de WP.
[Afbeelding]
Enige wat je zou kunnen doen is het vat warmer maken, zodat er warmer water bij de mengkraan aankomt.robmoh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:18:
Dank voor de reacties. Het zal dan een combinatie zijn van onze leidingdiameter (15 mm) en douche set.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.