Wat is dan de maximale "boost" temperatuur die je kunt instellen?Caayn schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:11:
[...]
Mocht je ineens meer warm water nodig hebben kan je daarvoor ook de "Warm water boost" functie gebruiken. Dan gaat je warmtepomp direct het boilervat opwarmen in plaatst van dat het het reguliere schema afwacht of totdat de temperatuur onder een bepaald niveau is gezakt.
https://support.weheat.nl/s/article/Warm-water-boost
Eventueel kan je, los van Weheat, een elektrisch element in je boilervat plaatsen zodat het sneller opwarmt en/of minder snel afkoelt tijdens gebruik maar dit is COP 1:1.
Volgens mij is het standaard 60 graden (je kunt het niet instellen). Waarom de behoefte heter dan dat te maken? Capaciteitsprobleem met een 300L vat? Een warmtepomp is niet heel goed in 60+ graden water maken dus kun je beter vermijden.Robbie-1 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:45:
[...]
Wat is dan de maximale "boost" temperatuur die je kunt instellen?
Hoi, weet iemand van jullie of het mogelijk is om de wateropbrengst (l/min) van een SWW boilervat enigszins te wijzigen? Ik kan er niets over vinden in dit forum en online ook niet zo snel. Wij vinden dat de hoeveelheid water tijdens het douchen laag is. Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoeveel wateropbrengst we nu hebben, maar onze badkamer is net vernieuwd en alles is nieuw. Maar de kracht van de straal valt wat tegen. Kan natuurlijk ook aan aan onze douche armatuur liggen.
NB. heb even nagekeken wat onze douche armatuur aankan qua wateropbrengst. Hoofddouche max. 9 l/m / Handdouche max 6 l/m.
NB. heb even nagekeken wat onze douche armatuur aankan qua wateropbrengst. Hoofddouche max. 9 l/m / Handdouche max 6 l/m.
[ Voor 11% gewijzigd door robmoh op 14-01-2026 17:29 ]
Het is geen vat wat iets doet actief doet, puur een metalen constructie, dus de enige invloed die je hebt is: hogere temperatuur in het vat (je kraan mengt meer koud bij, dus meer water uit je kraan) of dikkere leidingen met minder bochten gebruiken.robmoh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:23:
Hoi, weet iemand van jullie of het mogelijk is om de wateropbrengst (l/min) van een SWW boilervat enigszins te wijzigen? Ik kan er niets over vinden in dit forum en online ook niet zo snel. Wij vinden dat de hoeveelheid water tijdens het douchen laag is. Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoeveel wateropbrengst we nu hebben, maar onze badkamer is net vernieuwd en alles is nieuw. Maar de kracht van de straal valt wat tegen. Kan natuurlijk ook aan aan onze douche armatuur liggen.
Het is dus niet mogelijk om aan de installateurszijde de hoeveelheid tapwater te sturen? Comfort, Normaal en Max?orillion schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:29:
[...]
Het is geen vat wat iets doet actief doet, puur een metalen constructie, dus de enige invloed die je hebt is: hogere temperatuur in het vat (je kraan mengt meer koud bij, dus meer water uit je kraan) of dikkere leidingen met minder bochten gebruiken.
Nee. Het boilervat is gewoon een loos vat. De druk van je waterleiding en de dikte van je leidingen bepalen hoeveel liter eruit je douche komt. Mogelijk staat er wel een kraan ergens half dicht, of zit er een soort doorstroombegrenzer/ waterbesparings ringetje in je douchekop.robmoh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:37:
[...]
Het is dus niet mogelijk om aan de installateurszijde de hoeveelheid tapwater te sturen? Comfort, Normaal en Max?
Heb je met puur koud water wel voldoende flow?
Een cv ketel heeft toch ook geen instellingen voor de hoeveelheid waterflow/druk?
Er gaat net zoveel water in het vat als dat je kraan vraagt. En er door je leiding kan. Klinkt meer als een te dunne leiding die aangelegd is met veel haakse bochten.
Hier een ook een douche en regendouche met 9l/m en straal is meer dan voldoende. Wel 20mm meerlagenbuis aangelegd voor het warme water.
Met een afsplitsing naar 16mm voor de wastafel.
Hier een ook een douche en regendouche met 9l/m en straal is meer dan voldoende. Wel 20mm meerlagenbuis aangelegd voor het warme water.
Met een afsplitsing naar 16mm voor de wastafel.
Dank voor de reacties. Het zal dan een combinatie zijn van onze leidingdiameter (15 mm) en douche set.
Zo heb ik hem ook, maar met het idee de cv alleen in noodgevallen moet kunnen draaien als standalone vervanging. Is ook losgekoppeld van de binnenunit. Weheat zou in jou parallel geval de pomp dus moeten stoppen.Bassgate schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:25:
[...]
Hierbij het schema van hoe alles aangesloten zit.
In de bestaande CV ketel zit ook nog een pomp welke gaat draaien als de CV wordt aangestuurd door de WP echter is deze een stuk lichter dan de Wilo pomp welke nu voor het circuit draait.
Hierdoor kan deze dan zijn warmte niet kwijt, als ik de Wilo pomp spanningsloos maak dan heb ik geen problemen op het moment dat de CV aangestuurd wordt door de WP.
[Afbeelding]
Enige wat je zou kunnen doen is het vat warmer maken, zodat er warmer water bij de mengkraan aankomt.robmoh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:18:
Dank voor de reacties. Het zal dan een combinatie zijn van onze leidingdiameter (15 mm) en douche set.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Misschien te simpel gedacht, maar het is toch niet gek dat ie op stand-by gaat? Als je hem namelijk op OT zet en het is binnen 22,5 graden, dan stopt ie met stoken (tenzij je thermostaat natuurlijk op 23+ graden staat, maar dat vermoed ik niet).EDW13 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:05:
Vraagje hier..
Sinds einde van November hier mijn Weheat Sparrow FE, heel tevreden mee. Op basis van de adviezen die ik hier las, de warmtepomp op stooklijn gezet en geen verbazend goed.. Echter tot vandaag, nu, het een stuk warmer is buiten, werd het binnen mij toch te warm (22,5, vooral door het zonnetje in huis). Ik had geen zin om de hele stooklijn om te gooien en heb dit op mijn OT binnenunit gezet.
Echter is mijn Sparrow nu op standby gesprongen. Ik meen te hebben gelezen van de experts hier dat dit bijzonder slecht is voor een warmtepomp (vandaar stooklijn) echter als hij blijft draaien, wordt het dus te warm hier.
Wat is het beste om te doen.
Dus dan zou je hem gewoon op OT kunnen zetten en dan springt ie vanzelf weer aan als de temperatuur onder je gevraagde thermostaat temperatuur zakt.
Wellicht kan je de inlaatcombinatie verder openzetten als die niet helemaal open staat. (Zit ergens bij de inlaat van waterleiding in het het vat)robmoh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:18:
Ze blijven klooien aan de compressor percentages van de BB. Ging hij gisteren terug tot 20% met 460w input, gaat hij vandaag niet meer lager dan 21% en gemiddeld 510W input. Draait op laagste vermogen want de temp uit is al 2 dagen ruim boven de gevraagde stooklijn temperatuur. Vorige winter ging hij overigens ook nog wel een stukje lager dan 460w.
[ Voor 11% gewijzigd door I.p. op 14-01-2026 21:04 ]
Denk eerlijk gezegd niet dat Weheat iets doet, maar dat het afhangt van het weer. In de herfst zie je ook 20% met 360w bijvoorbeeld.I.p. schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:02:
Ze blijven klooien aan de compressor percentages van de BB. Ging hij gisteren terug tot 20% met 460w input, gaat hij vandaag niet meer lager dan 21% en gemiddeld 510W input. Draait op laagste vermogen want de temp uit is al 2 dagen ruim boven de gevraagde stooklijn temperatuur.
Dat dacht ik dus ook. Alleen de buitentemperatuur is hier al sinds maandag redelijk constant en boven de 9 graden. Daarbij is vandaag de temp uit nog een stukje hoger boven de stooklijn dan gisteren en loopt de temperatuur binnen aardig op dus alle reden om terug te schakelen naar 20%, maar dat gebeurt niet. Dat hij lager dan die 460w kan is inderdaad wel te verklaren aan wellicht nog hogere buitentemperatuur.STIMPPYYY schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:05:
[...]
Denk eerlijk gezegd niet dat Weheat iets doet, maar dat het afhangt van het weer. In de herfst zie je ook 20% met 360w bijvoorbeeld.
Dat idee heb ik ook, inderdaad.I.p. schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:02:
Ze blijven klooien aan de compressor percentages van de BB. Ging hij gisteren terug tot 20% met 460w input, gaat hij vandaag niet meer lager dan 21% en gemiddeld 510W input. Draait op laagste vermogen want de temp uit is al 2 dagen ruim boven de gevraagde stooklijn temperatuur. Vorige winter ging hij overigens ook nog wel een stukje lager dan 460w.
BB p80 komt niet (meer) lager dan 22% - ~525W
Voelt ook wel weer prettig, toch? Dat er schijnbaar voortdurend gefinetuned wordt?
Ik heb even gekeken in mijn offertes, mail, factuur en betalingen, daar staat overal coolblue energie. April 2025 geplaatst, factuur ontvangen in okt 2025 (vonden wij zelf vrij lang duren). Zeer tevreden over contact en monteurs. Een aandachtspunt is, ze doen niets met het bestaande leidingwerk. Ik had alles voorbereid en expres de uponor leiding bij de cv aansluiting wat langer gelaten (dat in 2023 gedaan), maar dat gaat nu dus met een grote boog voorlangs de CV-Marc- schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:31:
[...]
Factuur heb ik inderdaad betaald aan servicehouse, wel kwam er een coolblue busje voorrijden en heb ik contact (gehad) met coolblue.
Systeem draait wel lekker:
Dank. Staat nu ingesteld op 55 graden. Ga ook nog even kijken of er iets met de douchekop gedaan kan worden.ZeRoC00L schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:12:
[...]
Enige wat je zou kunnen doen is het vat warmer maken, zodat er warmer water bij de mengkraan aankomt.
Zolang dat gunstig uitpakt wel ja 🙂 Maar als hij nu voordurend 50w extra gaat gebruiken op 20% (dat zijn heel wat uren per jaar) is dat minder mooi. Dat komt haast overeen met 24u per dag alle verlichting aan laten. Maar zal komende dagen wel weer eens vanzelf opgelost worden.AlteKiet schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:28:
[...]
Dat idee heb ik ook, inderdaad.
Voelt ook wel weer prettig, toch? Dat er schijnbaar voortdurend gefinetuned wordt?
Dat zou heel goed kunnen. Omdat de temperatuur met een warmtepomp SWW vat lager is, heb je meer water vanuit de warme leiding nodig dan voorheen met de CV ketel.robmoh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:18:
Maar je gewenste debiet blijft natuurlijk wel hetzelfde.
Als je kouder zou douchen, heb je dan wel de gewenste druk/straal uit je douchekop?
De 15mm leiding kun je niet zomaar even vervangen, maar een waterbesparende douchekop kan wel. Grohe rainshower mengt geloof ik luchtdruppeltjes bij waardoor je met minder water toch het gevoel hebt onder een regendouche te staan.
[ Voor 18% gewijzigd door Guido7619 op 14-01-2026 22:03 ]
Kun je dit iets meer duiden? Waar zit die precies? En hoe ziet het eruit?Jpiek schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:01:
[...]
Wellicht kan je de inlaatcombinatie verder openzetten als die niet helemaal open staat. (Zit ergens bij de inlaat van waterleiding in het het vat)
Klinkt logisch. Ik hou inderdaad van een warme douche. Meng dus minder bij dan mijn vrouw. Die vond het wel meevallen met de druk. Ik zal dat morgen zelf nog eens proberen met iets kouder douchen.Guido7619 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:01:
[...]
Dat zou heel goed kunnen. Omdat de temperatuur met een warmtepomp SWW vat lager is, heb je meer water vanuit de warme leiding nodig dan voorheen met de CV ketel.
Maar je gewenste debiet blijft natuurlijk wel hetzelfde.
Als je kouder zou douchen, heb je dan wel de gewenste druk/straal uit je douchekop?
De 15mm leiding kun je niet zomaar even vervangen, maar een waterbesparende douchekop kan wel. Grohe rainshower mengt geloof ik luchtdruppeltjes bij waardoor je met minder water toch het gevoel hebt onder een regendouche te staan.
Net nog even op zolder gekeken. De uitgaande leiding van sww is 15mm en gaat met flauwe bocht naar beneden om daar met een haakse bocht horizontaal richting badkamer te gaan. Dat had iets beter gekund? (Zie foto)
Veel compressors werken niet zuiniger op lagere toerentallen. Daarom lijkt het me niet raar dat ze niet alles focussen op zo laag mogelijke toerentallen.I.p. schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:53:
[...]
Zolang dat gunstig uitpakt wel ja 🙂 Maar als hij nu voordurend 50w extra gaat gebruiken op 20% (dat zijn heel wat uren per jaar) is dat minder mooi. Dat komt haast overeen met 24u per dag alle verlichting aan laten. Maar zal komende dagen wel weer eens vanzelf opgelost worden.
Qua geluid is er soms wel wat voor te zeggen.
Of als een laag toerental kan en defrosten voorkomt.
Vraag me af of de regeling al zo slim is.
Alles kan beter. Denk dat dat ene knietje ook niet heel veel uit zal maken. Onderzoek eens bij kouder douchen hoe het is en of er wellicht een waterbesparend ringetje in je kraan of doucheslang zit.robmoh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:18:
[...]
Klinkt logisch. Ik hou inderdaad van een warme douche. Meng dus minder bij dan mijn vrouw. Die vond het wel meevallen met de druk. Ik zal dat morgen zelf nog eens proberen met iets kouder douchen.
Net nog even op zolder gekeken. De uitgaande leiding van sww is 15mm en gaat met flauwe bocht naar beneden om daar met een haakse bocht horizontaal richting badkamer te gaan. Dat had iets beter gekund? (Zie foto)
[Afbeelding]
En meet eens met een emmer water een minuut lang hoeveel water er echt uitkomt.
Gezien je een WP hebt hadden ze eigenlijk wel een iets dikkere leiding mogen gebruiken in je nieuwe badkamer. Vroeger was dit inderdaad 15mm.
[ Voor 10% gewijzigd door Guido7619 op 14-01-2026 22:37 ]
Mijn BB draait nog steeds netjes op 20% - hoewel t nog best wat lager zou mogen van mij. De andere variabele naast de buitentemp is de delta T. Hoe kleiner de delta T hoe minder hard de WP hoeft te werken om de doeltemp te halen.I.p. schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:02:
De kamertemperatuur loopt alweer aardig op op de stooklijn. Ik ga toch maar weer op OT over denk ik zo....
[ Voor 24% gewijzigd door Satefan op 14-01-2026 22:55 ]
Da's ff lastig op de telefoon, hij zit op de waterleiding bij de toevoer van de boiler, ketel of SWW vat. Uitvoeringen verschillen, google ff voor wat plaatjes.robmoh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:11:
[...]
Kun je dit iets meer duiden? Waar zit die precies? En hoe ziet het eruit?
Bedoel je deze?Jpiek schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:02:
[...]
Da's ff lastig op de telefoon, hij zit op de waterleiding bij de toevoer van de boiler, ketel of SWW vat. Uitvoeringen verschillen, google ff voor wat plaatjes.
Volgens komt er geen water uit je boiler en dus douche als je de hoofdkraan dichtdraait. Dus niet alleen je leiding van boiler naar douche telt, maar ook van deur tot boiler. En volgens mij moet je naast dikte en knietjes ook kijken naar de lengte horizontaal en vooral verticaal . Verticaal werd hier laatst door n installateur genoemd. ik meen 0,1 verlies per meter. Ik neem trouwens aan dat naar beneden dit er weer bij mag tellen. Praktisch gezien gok ik dat je met 3 meter verticaal kan rekenen?Guido7619 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:35:
[...]
Alles kan beter. Denk dat dat ene knietje ook niet heel veel uit zal maken. Onderzoek eens bij kouder douchen hoe het is en of er wellicht een waterbesparend ringetje in je kraan of doucheslang zit.
En meet eens met een emmer water een minuut lang hoeveel water er echt uitkomt.
Gezien je een WP hebt hadden ze eigenlijk wel een iets dikkere leiding mogen gebruiken in je nieuwe badkamer. Vroeger was dit inderdaad 15mm.
En er is hier vast iemand met meer kennis van stromingleer.
Nou ik denk inderdaad dat je wel gelijk hebt dat er geen water uit de boiler zal komen als de hoofdkraan dicht staat.rijmer schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:06:
[...]
Volgens komt er geen water uit je boiler en dus douche als je de hoofdkraan dichtdraait. Dus niet alleen je leiding van boiler naar douche telt, maar ook van deur tot boiler. En volgens mij moet je naast dikte en knietjes ook kijken naar de lengte horizontaal en vooral verticaal . Verticaal werd hier laatst door n installateur genoemd. ik meen 0,1 verlies per meter. Ik neem trouwens aan dat naar beneden dit er weer bij mag tellen. Praktisch gezien gok ik dat je met 3 meter verticaal kan rekenen?
En er is hier vast iemand met meer kennis van stromingleer.
En je hebt dus ook gelijk dat als de leiding van hoofdkraan naar boiler ook 15mm is je niet veel opschiet met een dikke leiding van boiler naar douche.
Weet niet hoe het in jouw huis is, maar bij mij is de waterleiding van hoofdkraan naar cv ketel een stuk dikker dan van cv ketel naar badkamer. Omdat daar ook nog het koudwater bij opgeteld is voor badkamer en wasmachine e.d. Dus die aanvoer capaciteit blijft hetzelfde en is vaak al ruim voldoende voor de douche, of je moet echt een behoorlijke regendouche plaatsen.
Uiteraard speelt de hoeveelheid knietjes, bochtjes, lengtes horizontaal en verticaal allemaal mee. Ook de waterdruk die je waterleidingbedrijf levert verschilt nog wel in Nederland.
Feit is wel dat hoe lagere temperatuur je boiler hebt, hoe meer je uit de boiler pakt om te douchen wil je niet lauw water krijgen.
Voordat het helemaal offtopic over CoolBlue gaat, was mijn intentie niet om CoolBlue de hemel in te prijzen of de grond in te boren. Maar eerder een pluspunt tov een eenmansbedrijf bijv.
Enough said about the blue guys :-)
Mijn definitie van een goede installateur is, dat ze meedenken, flexibel kunnen inspelen op de situatie, het installatiewerk zo strak (netjes) mogelijk neerzetten, goede aftercare hebben en transparant zijn. Kortom een vakidioot met passie voor het werk. Dat weegt misschien wel zwaarder dan het prijskaartje voor mij.
Toen we net de sleutels van de nieuwe woning hadden gekregen heb ik Hoppenbrouwers over de vloer gehad. Niet ten nadele van de beste jongen maar kwam bij mij over als een "snelle jongen" dat al heel snel tot de conclusie kwam dat all-electric onmogelijk was en daarom een intergas hybride unit adviseerde (pushte). Was niet echt meedenkend in oplossingen.dannyll schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:32:
Ik ben best positief over Hoppenbrouwers. Kreeg een accountmanager uit een totaal ander deel van Nederland, maar was een kundige man. Daarna de lokale Hoppenbrouwer vestiging die de installatie heeft gedaan. Ze zijn recent door Weheat getraind en kennen de laatste belangrijke zaken. Pas vlak voor levering (2 dagen) een verzoek tot aanbetaling. Was ook niet zo bang dat Hoppenbrouwers zou omvallen.
Mijn definitie van een goede installateur is, dat ze meedenken, flexibel kunnen inspelen op de situatie, het installatiewerk zo strak (netjes) mogelijk neerzetten, goede aftercare hebben en transparant zijn. Kortom een vakidioot met passie voor het werk. Dat weegt misschien wel zwaarder dan het prijskaartje voor mij.
Dat is hem, ff kijken of die de toevoer niet beperkt. Ook bij ons stond hij niet helemaal open...
Pendelen, dat wil zeggen veel starts en stops (bijvoorbeeld elk kwartier) is slecht voor de warmtepomp. Op warme dagen enkele runs van een paar uur lang en lange standby-periodes is heel normaal. In OT laat de installatie je woonkamertemperatuur dalen tot 0,5 graden onder de doeltemperatuur en start dan weer op. In mijn ervaring stookt de warmtepomp met OT dan richting 0,5 graad 'te warm'. Dus met thermostaat op 20 maakt de WP runs van 19,5 naar 20,5. Standby -> woning koelt af naar 19,5 -> start.EDW13 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:05:
Vraagje hier..
Sinds einde van November hier mijn Weheat Sparrow FE, heel tevreden mee. Op basis van de adviezen die ik hier las, de warmtepomp op stooklijn gezet en geen verbazend goed.. Echter tot vandaag, nu, het een stuk warmer is buiten, werd het binnen mij toch te warm (22,5, vooral door het zonnetje in huis). Ik had geen zin om de hele stooklijn om te gooien en heb dit op mijn OT binnenunit gezet.
Echter is mijn Sparrow nu op standby gesprongen. Ik meen te hebben gelezen van de experts hier dat dit bijzonder slecht is voor een warmtepomp (vandaar stooklijn) echter als hij blijft draaien, wordt het dus te warm hier.
Wat is het beste om te doen.
Is prima. Niks aan de hand.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Die van mij zakte gisteren 'gewoon' weer terug naar 20% terwijl het een dag eerder rond de 23% bleef hangen. Ik ben overigens met dit warme weer van stooklijn richting OT gegaan.I.p. schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:02:
Maar mijn hamvraag: waarom vind je dit een probleem? Tussen 460 en 510 watt zit inderdaad ruim 10% verschil, maar hoeveel zou het in werkelijkheid uitmaken? Heb jij met +8 buiten nog de hele dag verwarming nodig?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Maar dat hangt toch met name ook van de specifieke thermostaat af? Mijn T6R lijkt een hysterese van meer dan een graad te hebben. Ik denk wel 1.5 graden.Pr088 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:08:
[...]
Pendelen, dat wil zeggen veel starts en stops (bijvoorbeeld elk kwartier) is slecht voor de warmtepomp. Op warme dagen enkele runs van een paar uur lang en lange standby-periodes is heel normaal. In OT laat de installatie je woonkamertemperatuur dalen tot 0,5 graden onder de doeltemperatuur en start dan weer op. In mijn ervaring stookt de warmtepomp met OT dan richting 0,5 graad 'te warm'. Dus met thermostaat op 20 maakt de WP runs van 19,5 naar 20,5. Standby -> woning koelt af naar 19,5 -> start.
Is prima. Niks aan de hand.
Omdat het op de stooklijn bij buitentemperaturen vanaf een graad of 8 (zoals nu dus) langzaam steeds warmer wordt (de BB kan niet verder terugmoduleren), ben ik gisteravond om 23:00 weer naar OT gegaan, de BB ging gelijk in standby en is niet meer aan geweest. Vanmorgen om 09:00 was de temperatuur slechts 0.6 graden gedaald.
Volgende week wordt het weer kouder, dus dan kan ik wat verder experimenteren. Maar een thermostaat (liefst in de cloud van @Weheat staat hier hoog op het verlanglijstje!
Per thermostaat zal het vast verschillen. Mijn punt in de reactie is dat het warmteverlies in de woning lager wordt met warmer weer en de warmtepomp niet meer de hele dag hoeft te pruttelen. Enkele starts en stops zijn dan prima. Het wordt zorgelijk als het elk 15-30 min is..Satefan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:18:
[...]
Maar dat hangt toch met name ook van de specifieke thermostaat af? Mijn T6R lijkt een hysterese van meer dan een graad te hebben. Ik denk wel 1.5 graden.
Omdat het op de stooklijn bij buitentemperaturen vanaf een graad of 8 (zoals nu dus) langzaam steeds warmer wordt (de BB kan niet verder terugmoduleren), ben ik gisteravond om 23:00 weer naar OT gegaan, de BB ging gelijk in standby en is niet meer aan geweest. Vanmorgen om 09:00 was de temperatuur slechts 0.6 graden gedaald.
Volgende week wordt het weer kouder, dus dan kan ik wat verder experimenteren. Maar een thermostaat (liefst in de cloud van @Weheat staat hier hoog op het verlanglijstje!
Ik heb liever niet dat het minimum% nog verder omhoog gaat dan 20%. Er wordt hier al aardig gependeld, randje overstap naar OT. Fijner zou juist zijn als ie verder omlaag zou kunnenAlteKiet schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:28:
[...]
Dat idee heb ik ook, inderdaad.
Jaren_30_huis_gasloos
En wat versta je dan onder pendelen? 1x per uur, elke 10 minuten, elke minuut?JessicavdH schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:30:
[...]
Ik heb liever niet dat het minimum% nog verder omhoog gaat dan 20%. Er wordt hier al aardig gependeld, randje overstap naar OT. Fijner zou juist zijn als ie verder omlaag zou kunnen
In ieder huis komt een moment dat dit gebeurt, 20% is al aardig laag.
Mijn BB P80 moduleert momenteel tussen 23% en 31%, dit is geen pendelen, en dat elk half uur momenteel.
Ik zie de laatste 2 weken dat er grote veranderingen zijn in het gedrag en voornamelijk ten goede, vooral rustiger gedrag na een defrost. Blij dat @Weheat duidelijk aan verbeteringen werkt.
[ Voor 32% gewijzigd door DjAntoon op 15-01-2026 10:09 ]
Onze Sparrow staat online!
https://heatpumpmonitor.org/dashboard?id=954
Helaas wel met gaten in de data, maar dat ligt naar mijn idee aan Homey waar iets niet lekker loopt met het script. Daar ga ik nog naar kijken.
Ik gebruik dus de data uit Homey om de feed te vullen: elke twee minuten loopt er een script dat de data uit de Homey app omvormt en geschikt maakt voor EmonCMS.
Laat maar weten als je dit ook wilt doen, dan deel ik het script met je.
En nu kan je dus dit soort leuke dingen doen; twee Sparrows vergelijken.
https://heatpumpmonitor.org/dashboard?id=954
Helaas wel met gaten in de data, maar dat ligt naar mijn idee aan Homey waar iets niet lekker loopt met het script. Daar ga ik nog naar kijken.
Ik gebruik dus de data uit Homey om de feed te vullen: elke twee minuten loopt er een script dat de data uit de Homey app omvormt en geschikt maakt voor EmonCMS.
Laat maar weten als je dit ook wilt doen, dan deel ik het script met je.
En nu kan je dus dit soort leuke dingen doen; twee Sparrows vergelijken.
Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW
Wat doet die groene knop dan? Dat is toch een tester?Guido7619 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:44:
[...]
zwart is de afsluiter dus je kunt controleren of die vol open staat. Vooral niet aan die groene knop draaien.
't water uit het vat dumpen denk/vermoed ik, het is tevens een overdrukventiel...orillion schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:17:
[...]
Wat doet die groene knop dan? Dat is toch een tester?
en of 300 liter ineens door die PVC buis past... ?
Compressor heeft ook smering nodig. Volgens mij komt dat in gedrang bij lagere toerentallen. Verder is het optimum van rendement vaak niet eens het minimum van een compressor. Heeft dus geen nut nog lager te gaan. Tevens komt er een punt dat je afgifte bij nog lagere aanvoer geen effect meer heeft.JessicavdH schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:30:
[...]
Ik heb liever niet dat het minimum% nog verder omhoog gaat dan 20%. Er wordt hier al aardig gependeld, randje overstap naar OT. Fijner zou juist zijn als ie verder omlaag zou kunnen
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 15-01-2026 12:05 ]
Sinds vannacht draait mijn sparrow op 16%. Hartstikke fijn, maar ook op dit laagste niveau blijft de Huis in Temp stijgen. De gevraagde temp is op dit moment 21,5 en de Huis in Temp is 23,1. Bij hoeveel verschil zou de WP op standby moeten gaan?
Ik draai al een aantal maanden op stooklijn. Eerder heeft hij dit gedrag niet vertoond.
Ik draai al een aantal maanden op stooklijn. Eerder heeft hij dit gedrag niet vertoond.
Bij 3 graden verschil stopt hij ermee.Ariewhr schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:21:
Sinds vannacht draait mijn sparrow op 16%. Hartstikke fijn, maar ook op dit laagste niveau blijft de Huis in Temp stijgen. De gevraagde temp is op dit moment 21,5 en de Huis in Temp is 23,1. Bij hoeveel verschil zou de WP op standby moeten gaan?
En bij 3 graden onder de gevraagde water temperatuur gaat hij weer aan.
Hier stijgt de water temp huis in ook met 16% vermogen. Dan zet ik hem over naar OpenTherm waarbij de thermostaat uit staat. Dan gaat die in standby.
En een tijdje later zet ik hem weer terug op stooklijn.
De stooklijn lager zetten bij het 9 graden punt zou kunnen, maar dit heeft ook effect op de rest richting de - 20. En hij heeft de afgelopen weken hier perfect gedraaid op de ingestelde stooklijn.
Zou mooi zijn als er ook nog een instel punt komt op de 0 graden.
[ Voor 29% gewijzigd door jeroendh op 15-01-2026 12:30 ]
Rond de 3 graden volgens mij. Dus kijk of je de gevraagde temperatuur lager kunt zetten met de stooklijn zodat hij in standby gaat.Ariewhr schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:21:
Zag laatst toevallig dat er bij mij tijdens sww water inliep. Weet jij wat dat betekentJpiek schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:01:
[...]
't water uit het vat dumpen denk/vermoed ik, het is tevens een overdrukventiel...
en of 300 liter ineens door die PVC buis past... ?
Vandaag wordt onze Blackbird van hybride naar Full Electric. Bijna 2 jaar op Hybride heeft hij gelopen en 0 m3 gas voor verwarming gebruikt. Dus we gaan om.
Ik ben gegaan voor een nieuwe binnenunit met backup heater en een 300L Weheat boilervat.
Tevens bouwen ze de verdeler van de vloerverwarming om naar een pomploze verdeler.
Destijds is hij geïnstalleerd door de Jong maar De Groene Generatie heeft hun klanten hier in de regio overgenomen en voert de ombouw uit.
Dus vanavond geen gas verbruik meer voor warm water.
Ik ben gegaan voor een nieuwe binnenunit met backup heater en een 300L Weheat boilervat.
Tevens bouwen ze de verdeler van de vloerverwarming om naar een pomploze verdeler.
Destijds is hij geïnstalleerd door de Jong maar De Groene Generatie heeft hun klanten hier in de regio overgenomen en voert de ombouw uit.
Model Y Pearl White Sr ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 12000WP; Unifi; Hikvision
kun je daarna gelijk de aanvraag inschieten om de gasleiding eruit te laten trekken.Louis schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:58:
Vandaag wordt onze Blackbird van hybride naar Full Electric. Bijna 2 jaar op Hybride heeft hij gelopen en 0 m3 gas voor verwarming gebruikt. Dus we gaan om.
Nog net niet.... want we hebben nog een kookplaat op gas. Die even ombouwen naar inductie lukt niet ivm het blad. Dus daar ga ik als het weer wat beter is leiding naar buiten trekken en andere sproeiers in zetten en mooi flesje buiten neerzetten.
Ook heb ik nog vast contract onder terugleverkosten en wel salderen tot juni 27.
Die loop ik lekker uit want die 150€ vastrecht win ik met salderen.
Dus voorjaar 27 ga ik pas de gasleiding weg laten halen.
Ook heb ik nog vast contract onder terugleverkosten en wel salderen tot juni 27.
Als je overweegt om inductie te gaan koken is het verstandig om een paar dingen te checken. Past het binnen je huidige aansluiting, prima. Maar als er bijvoorbeeld 1x35A vervangen zou moeten worden door 3x25 dan is dat soms niet mogelijk vanwege netcongestie. Ken een geval waar het minimaal een jaar ging duren voordat de nieuwe aansluiting gerealiseerd kon worden. Daar was de inductie kookplaat al geplaatst in de keuken....Louis schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:07:
Nog net niet.... want we hebben nog een kookplaat op gas. Die even ombouwen naar inductie lukt niet ivm het blad. Dus daar ga ik als het weer wat beter is leiding naar buiten trekken en andere sproeiers in zetten en mooi flesje buiten neerzetten.
Dus als dat nodig is, check van te voren met je netbeheerder.
Nu met deze temperaturen en stooklijn aansturing staat de Flint bijna hele dag standby.
Alleen afgelopen nacht heeft hij even verwarmd tussen 0400 en 0700u.
Vandaag tot nu toe maar 0.75 kwh verbruikt.
Alleen afgelopen nacht heeft hij even verwarmd tussen 0400 en 0700u.
Vandaag tot nu toe maar 0.75 kwh verbruikt.
Thanks voor tip maar heb hier al 3-fase.
Ik wil hier geen discussie over flessengas opstarten, maar je hebt me wel op een idee gebracht...Louis schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:07:
Dat is je overstort. Als je daaraan draait dumpt ie de inhoud van je boilervat. Normaal gaat dit open als de druk te hoog is.orillion schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:17:
[...]
Wat doet die groene knop dan? Dat is toch een tester?
Nu zeggen ze hier en daar (john visser bv, youtube) dat als deze overstort aangesproken wordt er wel eens vuil tussen kan komen waardoor die blijft druppelen omdat het niet meer goed afsluit. Dus vooral niet zelf testen.
Ik zelf wil er eigenlijk ook kunnen draaien. En voorzover ik weet heb ik dat ook wel eens gedaan. Leef nog steeds.
Op zich zit er een waarheid in. Maar mij lijkt dat je dan ook wel erg vervuild water moet hebben.
Ik kon het gas-contract opzeggen los van energie. Kost je mogelijk wel welkomstbonus (Innova).Louis schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:07:
Het zal dus sterk afhangen van de persoon die bij je langs komt. Bij mij is een Marc Zwart langsgeweest. Wilde gewoon mee met mijn wens om all electric te gaan.Ook het niet hebben van vloerverwarming was voor hem geen bottleneck. En misschien nog wel belangrijker: De ploeg die het kwam monteren. Zeer nette mensen die er echt iets moois van wilden gaan maken. Maar ja... wie tref je? Hoppenbrouwers is inmiddels heel groot.Eskiya schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 00:34:
Voordat het helemaal offtopic over CoolBlue gaat, was mijn intentie niet om CoolBlue de hemel in te prijzen of de grond in te boren. Maar eerder een pluspunt tov een eenmansbedrijf bijv.
[...]
Toen we net de sleutels van de nieuwe woning hadden gekregen heb ik Hoppenbrouwers over de vloer gehad. Niet ten nadele van de beste jongen maar kwam bij mij over als een "snelle jongen" dat al heel snel tot de conclusie kwam dat all-electric onmogelijk was en daarom een intergas hybride unit adviseerde (pushte). Was niet echt meedenkend in oplossingen.
Welke verdeler gaan ze monteren ?Louis schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:58:
Dat hoort. Water zet uit als het warm wordt. De inlaatcombinatie dumpt dat warme water door die hogere druk in de afvoer ipv dat het terug kan stromen je koud water circuit in.STIMPPYYY schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:50:
[...]
Zag laatst toevallig dat er bij mij tijdens sww water inliep. Weet jij wat dat betekent
Elke* boiler / ketel / warmwaterapparaat heeft een inlaatcombinatie. Als je dat niet hebt wordt de druk van uitzettend warm water te hoog en krijg je lekkages. Het is dus een kraantje, met een eenwegklep en een veerbelaste klep in een. Druk omhoog, klep beetje open em het "overtollige" water stroomt de afvoer in. Die veerbelaste klep is die groene knop en die kan je testen door hem een heeeel klein stukje te draaien.
offtopic:
* nieuwe quookers hebben een balg in het vat, dus geen inlaatcombinatie
* nieuwe quookers hebben een balg in het vat, dus geen inlaatcombinatie
[ Voor 22% gewijzigd door teacher op 15-01-2026 15:48 ]
Wise enough to play the fool
Afgelopen nacht in 8 uur tijd 11 keer aan en 11 keer uit. Dus van 0 naar 20 % en weer terug uit. Ik snap dat er in elk huis zo'n moment is dat dit gebeurt, maar zo warm is het nog niet, en verder terug moduleren zou daarom best fijn zijn. Moduleren tussen 23 en 31% is iets anders dan aan-uit , want dan blijft de compressor draaien.DjAntoon schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:04:
[...]
En wat versta je dan onder pendelen? 1x per uur, elke 10 minuten, elke minuut?
In ieder huis komt een moment dat dit gebeurt, 20% is al aardig laag.
Mijn BB P80 moduleert momenteel tussen 23% en 31%, dit is geen pendelen, en dat elk half uur momenteel.
Ik zie de laatste 2 weken dat er grote veranderingen zijn in het gedrag en voornamelijk ten goede, vooral rustiger gedrag na een defrost. Blij dat @Weheat duidelijk aan verbeteringen werkt.
Jaren_30_huis_gasloos
Te hoge druk als ik het goed begrepen heb...STIMPPYYY schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:50:
[...]
Zag laatst toevallig dat er bij mij tijdens sww water inliep. Weet jij wat dat betekent
Tijdens SWW krijg je ws hogere druk doordat het warme water uitzet.
Dat is best veel, ik vond 45-60 min aan en 15 min standy al niet leuk.JessicavdH schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:17:
[...]
Afgelopen nacht in 8 uur tijd 11 keer aan en 11 keer uit.
Lijkt erop dat de Blackbird te veel capaciteit heeft voor je woning.JessicavdH schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:17:
[...]
Afgelopen nacht in 8 uur tijd 11 keer aan en 11 keer uit. Dus van 0 naar 20 % en weer terug uit. Ik snap dat er in elk huis zo'n moment is dat dit gebeurt, maar zo warm is het nog niet, en verder terug moduleren zou daarom best fijn zijn. Moduleren tussen 23 en 31% is iets anders dan aan-uit , want dan blijft de compressor draaien.
Of heb je zones die dicht gaaan?
Gebruik je stooklijn? Met vloerverwarming?
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Heb ik ook hangen, prima verdeler.
Wel even vragen of ze de verdeler waterzijdig willen inregelen zodat de groepen in balans zijn zou mijn advies zijn.
Goedemorgen,
De afgelopen 2 dagen is hier geïnstalleerd. Op het eerste gezicht voor mij als leek ziet het er allemaal netjes uit. Toch bleef ik vannacht wakker liggen omdat ik hier en daar zelf wel voorkennis heb opgedaan door hier te lezen maar mij ook te verdiepen in de installatiehandleiding. Ik maak mij op bepaalde punten toch wat zorgen en leg dit graag nog even aan jullie voor. Vanochtend wordt het systeem namelijk nog in bedrijf gesteld.
Mijn grootste zorg is de voorgemonteerde binnenunit. Deze is voorzien van de pompen en de back up heater. Ik was verbaasd dat hier een gewone 230v stekker uit hangt en dat ze voornemens zijn aan te sluiten op het stopcontact wat hier al aanwezig was. Aan de andere kant op deze zelfde groep zit alleen de wasmachine, naar mijn idee zou dit misgaan in combinatie met de back up heater. Heb er gisteren meermaals naar gevraagd maar krijg reacties dat het niet op een aparte groep hoeft en dat ik eigenlijk niet moet willen dat de back up heater helpt. (Gezien verbruik). Mijn gevoel is dat de installateur in deze denkt ik zet de back up heater op noodgevallen en dan kan de unit wel op een stopcontact. Graag voeg ik wat foto’s toe, want er komen meerdere leidingen uit de unit en misschien dient de stekker alleen voor de voeding van de regelunit?
Update: We zetten de Unit over naar een andere groep waar minder apparaten op zitten.
Is het zo dat ik het eerst het beste zonder de BUH kan proberen? Of gaat deze bijna nooit aan? Ik las eerder wel eens reacties dat de BUH vaak aanging zonder dat het nodig was.
Iets anders wat ik mij afvraag horen deze leidingen nog geïsoleerd te worden?
Verder is mijn unit aan de buitenkant vergelijkbaar aangesloten met die van @Kirvis, de leidingen gaan via de wand eigenlijk direct op het apparaat. Met uitzondering dat ik misschien wel flexibele rvs buis heb? Kan iemand dat bevestigen op basis van de foto’s? Zal later nog foto’s maken van de situatie buiten. Update: bij mij gaat een flexibele rvs buis door de wand.
:strip_exif()/f/image/vhKhY17j9sqqZKZpWFoXp4bS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yUNumyyrGsLjE2RbSPuNjA5p.jpg?f=fotoalbum_large)
De afgelopen 2 dagen is hier geïnstalleerd. Op het eerste gezicht voor mij als leek ziet het er allemaal netjes uit. Toch bleef ik vannacht wakker liggen omdat ik hier en daar zelf wel voorkennis heb opgedaan door hier te lezen maar mij ook te verdiepen in de installatiehandleiding. Ik maak mij op bepaalde punten toch wat zorgen en leg dit graag nog even aan jullie voor. Vanochtend wordt het systeem namelijk nog in bedrijf gesteld.
Mijn grootste zorg is de voorgemonteerde binnenunit. Deze is voorzien van de pompen en de back up heater. Ik was verbaasd dat hier een gewone 230v stekker uit hangt en dat ze voornemens zijn aan te sluiten op het stopcontact wat hier al aanwezig was. Aan de andere kant op deze zelfde groep zit alleen de wasmachine, naar mijn idee zou dit misgaan in combinatie met de back up heater. Heb er gisteren meermaals naar gevraagd maar krijg reacties dat het niet op een aparte groep hoeft en dat ik eigenlijk niet moet willen dat de back up heater helpt. (Gezien verbruik). Mijn gevoel is dat de installateur in deze denkt ik zet de back up heater op noodgevallen en dan kan de unit wel op een stopcontact. Graag voeg ik wat foto’s toe, want er komen meerdere leidingen uit de unit en misschien dient de stekker alleen voor de voeding van de regelunit?
Update: We zetten de Unit over naar een andere groep waar minder apparaten op zitten.
Is het zo dat ik het eerst het beste zonder de BUH kan proberen? Of gaat deze bijna nooit aan? Ik las eerder wel eens reacties dat de BUH vaak aanging zonder dat het nodig was.
Verder is mijn unit aan de buitenkant vergelijkbaar aangesloten met die van @Kirvis, de leidingen gaan via de wand eigenlijk direct op het apparaat. Met uitzondering dat ik misschien wel flexibele rvs buis heb? Kan iemand dat bevestigen op basis van de foto’s? Zal later nog foto’s maken van de situatie buiten. Update: bij mij gaat een flexibele rvs buis door de wand.
:strip_exif()/f/image/vhKhY17j9sqqZKZpWFoXp4bS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yUNumyyrGsLjE2RbSPuNjA5p.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door jjbrrr op 16-01-2026 08:29 ]
Ik zou zeker vragen of ze de leidingen van en naar het SWW vat willen voorzien van een thermosifon. Nu gaat deze recht erin en blijft na een SWW/legionellarun echt bloedheet en verlies je heel veel warmte uit het vat.
De 2 leidingen dienen eerst een paar cm naar beneden te gaan alvorens weer omhoog.
En alle leidingen ook van het cv circuit zou ik zelf isoleren. Het laten doen kan ook maar kost een hoop meer uren.
Zie hier het voorbeeld van een thermosifon.
Dat ziet er inderdaad netjes uit! Alleen de combinatie van de binnenunit met op dezelfde groep een wasmachine is niet de bedoeling. Bij mij is de BUH een paar keer aangesprongen (6 keer in de afgelopen 30 dagen) en dat was met name in de achterliggende koude periode tijdens het verwarmen van SWW. De BUH gaat maar kort aan (5-7 minuten), maar trekt dan wel het maximale uit de groep. Als dan de wasmachine aan staat, kan er er vergif op innemen dat de boel eruit vliegt en dat wil je echt niet. Met andere woorden: óf de wasmachine op een andere groep óf de warmtepomp.
Installateur is geweest en heeft de retourleiding van de warmtepomp aangesloten op de retourleiding van de installatie en krijg nu overal warmte zoals het zou moeten zijn. Ook in de serre krijg ik het nu warm.Wolliewonka schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:59:
Kreeg het niet warm in de serre en geprobeerd om geforceerd warmte er naartoe te krijgen door wat radiatoren dicht te zetten. Hierdoor had ik ook geen warmte naar boven.
Na onderzoek blijkt dat de retourleiding naar de warmtepomp is aangesloten op de aanvoerleiding van de installatie. M.a.w. water staat lekker rond te pompen naar de warmtepomp. Dit merkte ik niet omdat alles open stond. De aanvoer en retourleidingen komen via een kast naar buiten en hebben de verkeerde gepakt.
Beetje slordig van de installateur om niet goed de leidingen te checken of alles goed is aangesloten. Die maar even een bericht gestuurd. Kunnen ze ook gelijk naar het expansievat kijken.
Verder alle radiatoren nog inregelen en de vloerverwarming verdeler vervangen want er zit nu een oude mengverdeler.
Voor de Remeha Isense gebruikers zoals @Fresnel en @jvlagsma: gebruiken jullie de thermostaat ook weleens zonder de stooklijn? Ons huis heeft maar weinig warmte nodig, dus de Flint met stooklijn is met 9 graden buiten al niet zo ideaal meer. Nu heb ik de Isense op normale thermostaat modus gezet maar die is erg nerveus. Als de kamertemperatuur 0,1 zakt gaat de warmtepomp al aan, waardoor hij erg vaak aan/uit gaat op een dag. Hoe gaan jullie hiermee om? Of is die marge nog ergens in te stellen? Ik kan in de handleiding niets vinden, maar misschien zoek ik op het verkeerde.
Ik pas nooit iets aan ivm seizoenen en kan altijd blijven regelen op kamertemperatuur. De rechtuit regeling van de iSense is inderdaad te fel voor de warmtepomp en daarom heb ik een stooklijn als maximum ingesteld en dat werkt goed. Het is normaal dat bij een warmtevraag lager dan het minimum nivo dat de warmtepomp kan leveren de regeling in de tijd moet gaan moduleren, dus regelmatig aan/uit gaat. Hysteresis (marge) is niet instelbaar op de iSense voor zover ik weet maar zou ook niet veel helpen. Ik ben de warmtepomp veel minder nauwkeurig gaan monitoren toen het systeem eenmaal goed werkte en dat is ook rustigerorillion schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:09:
Voor de Remeha Isense gebruikers zoals @Fresnel en @jvlagsma: gebruiken jullie de thermostaat ook weleens zonder de stooklijn? Ons huis heeft maar weinig warmte nodig, dus de Flint met stooklijn is met 9 graden buiten al niet zo ideaal meer. Nu heb ik de Isense op normale thermostaat modus gezet maar die is erg nerveus. Als de kamertemperatuur 0,1 zakt gaat de warmtepomp al aan, waardoor hij erg vaak aan/uit gaat op een dag. Hoe gaan jullie hiermee om? Of is die marge nog ergens in te stellen? Ik kan in de handleiding niets vinden, maar misschien zoek ik op het verkeerde.
Bedankt voor je snelle reactie! Als ik de Isense op stooklijn laat staan dan gaat de warmtepomp op een gegeven moment uit en zodra de binnensensor is afgekoeld (want er is verder geen watercirculatie) sprint die weer aan. Dat is meestal na zo'n 20 minuten. Dan al weer aangaan is vaak niet perse nodig.jvlagsma schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:38:
[...]
Ik pas nooit iets aan ivm seizoenen en kan altijd blijven regelen op kamertemperatuur. De rechtuit regeling van de iSense is inderdaad te fel voor de warmtepomp en daarom heb ik een stooklijn als maximum ingesteld en dat werkt goed. Het is normaal dat bij een warmtevraag lager dan het minimum nivo dat de warmtepomp kan leveren de regeling in de tijd moet gaan moduleren, dus regelmatig aan/uit gaat. Hysteresis (marge) is niet instelbaar op de iSense voor zover ik weet maar zou ook niet veel helpen. Ik ben de warmtepomp veel minder nauwkeurig gaan monitoren toen het systeem eenmaal goed werkte en dat is ook rustiger
In normale thermostaat modus zou ruimere hysteresis wel helpen, want nu gaat de warmtepomp aan om 0,1 graad kamertemperatuur te verhogen dus dat is best kort en best vaak. Met de Honeywell ging hij pas aan bij 0,5 onder het setpoint en bleef dan langer aan om weer op het setpoint te komen (omdat er 0,5 ipv 0,1 goed gemaakt moet worden). Ik zal de Honeywell weer eens aansluiten en testen met dit weer. Het is allebei een compromis helaas, maar misschien is de Honeywell voorlopig handiger en als het dan weer echt koud wordt de Weheat stooklijn aanzetten.
Nogmaals dank voor het meedenken!
Dit was op stooklijn, en met vloerverwarming op alle verdiepingen, maar die staat niet overal even hoog ingesteld. Jaren 30-huis van 150 m2 dat we misschien beter geisoleerd hebben dan verwachtTijgerkracht schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:10:
[...]
Lijkt erop dat de Blackbird te veel capaciteit heeft voor je woning.
Of heb je zones die dicht gaaan?
Gebruik je stooklijn? Met vloerverwarming?
Jaren_30_huis_gasloos
Ben het wel met de monteur eens dat je de backup-unit eigenlijk het liefst in 'backup-mode' zet en niet in boost. Dit laatste betekent dat hij met COP1 bijspringt wanneer de warmteafgifte van de WP onvoldoende is. Wat exact de parameters hiervoor zijn is volgens mij niet echt bekend.jjbrrr schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:24:
Goedemorgen,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op een groep met je wasmachine is niet handig lijkt mij. Niet onvoorkomlijk overigens, maar goed ze zijn nu toch bezig.
Ik zie ook geen automatische ontluchter, behalve in de binnen-unit (die is standaard).
Ziet er netjes uit hoor. Inderdaad kan het altijd nog beter (thermosifon e.d.), maar dat zijn kleine efficiëntie verbeteringen.jjbrrr schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:24:
Goedemorgen,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De backup heater in backup modus gaat alleen aan als je warmtepomp niet aan wil/kan (storing bijvoorbeeld). Dat is dus een hele klein kans. Als je wasmachine op dat moment aan is op dezelfde groep als de backup heater dan zal je groep wel overbelast raken en de zekering eruit springen.
Als je de backup heater in "boost" modus zet dan springt die bij heftige koude ook bij, dus meer kans op in de winter.
In backup modus is de kans dus erg klein denk ik (en denkt je installateur), in boostmodus is de kans groter.
Officieel zal het niet mogen zonder eigen groep (3kW backup heater en 2kW wasmachine samen is te veel), dus dat kun je als argument gebruiken om het netjes op te laten lossen. Als het een flinke verbouwing (+ kosten) is om een extra groep daar te krijgen en hij toch alleen maar op backup modus gezet wordt zou ik persoonlijk het zo laten.
Leidingen na-isoleren kun je zelf het beste doen. Niet mogelijk en scheelt arbeidsuren. Of het nodig is daar zijn discussies genoeg over te vinden. Voor het maken van SWW zou ik dat traject in ieder geval inpakken. Hornbach verkoopt bijvoorbeeld mooie 1 meter buisisolatie.
[ Voor 3% gewijzigd door orillion op 16-01-2026 09:44 ]
Ik heb wel een Flint maar geen i-senseorillion schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:09:
Ik draai op stooklijn die ik zelf wat bijgesteld hebt naar mijn gewenste temperatuur in huis.
24x7 22graden. Werkt prima.
Thermostaat is een T6 die staat op 22 maar zoals gezegd draai ik op stooklijn.
Afgelopen dagen heeft de Flint weinig gedraaid, bijna de hele dag op standby.
Woning blijft mooi op temperatuur.
Vanmorgen omstreeks 0800uur is hij weer gaan verwarmen en draait hij op 33%.
Buiten is het 8 graden.
De keuze tussen weersafhankelijk regelen en ruimtetemperauur regelen is een heel fundamentele keuze. De regelingen werken totaal anders en het is denk ik niet handig om steeds te wisselen. Persoonlijk denk ik dat je moet willen regelen op wat je wil dat er uit het systeem komt, namelijk ruimtetemperatuur. Tegelijk zie ik ook dat met een warmtepomp vaak een weersafhankelijke regeling een goed alternatief kan zijn met voor- en nadelen. Het is een keuze.orillion schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:48:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie! Als ik de Isense op stooklijn laat staan dan gaat de warmtepomp op een gegeven moment uit en zodra de binnensensor is afgekoeld (want er is verder geen watercirculatie) sprint die weer aan. Dat is meestal na zo'n 20 minuten. Dan al weer aangaan is vaak niet perse nodig.
In normale thermostaat modus zou ruimere hysteresis wel helpen, want nu gaat de warmtepomp aan om 0,1 graad kamertemperatuur te verhogen dus dat is best kort en best vaak. Met de Honeywell ging hij pas aan bij 0,5 onder het setpoint en bleef dan langer aan om weer op het setpoint te komen (omdat er 0,5 ipv 0,1 goed gemaakt moet worden). Ik zal de Honeywell weer eens aansluiten en testen met dit weer. Het is allebei een compromis helaas, maar misschien is de Honeywell voorlopig handiger en als het dan weer echt koud wordt de Weheat stooklijn aanzetten.
Nogmaals dank voor het meedenken!
Mijn ruimteregeling met een stooklijn als max is voor mij beste van beide werelden. Ondanks de stooklijn blijft het in essentie een ruimteregeling dus volautomatisch wegregelen van alle externe invoeden op het systeem inclusief meer of minder verlies, andere warmtebronnen etc. In de iSense heet deze regelstrategie "RTC met OTC max": Room Temperture Control with Outside Temperture Control max. Er zijn ook andere strategieen in de iSense.
Met een grotere hysteresis in een ruimteregeling lever je in op regel nauwkeurigheid en dus comfort. Je zou ook de warmtevraag kunnen verlagen als je met minder comfort toe kan.
Dankje. Ik heb dat hiervoor ook gebruikt ja, maar was ik was de Isense aan het testen omdat die stooklijn en ruimtetemperatuur kan combineren. Alleen blijkt ruimtetemperatuur regeling nu dus te onrunstig naar mijn zin. Ik heb de T6 weer opgehangen en als het koud genoeg is zet ik stooklijn van Weheat gewoon aan.201WD schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:43:
[...]
Ik heb wel een Flint maar geen i-sense
Ik draai op stooklijn die ik zelf wat bijgesteld hebt naar mijn gewenste temperatuur in huis.
24x7 22graden. Werkt prima.
Thermostaat is een T6 die staat op 22 maar zoals gezegd draai ik op stooklijn.
Afgelopen dagen heeft de Flint weinig gedraaid, bijna de hele dag op standby.
Woning blijft mooi op temperatuur.
Vanmorgen omstreeks 0800uur is hij weer gaan verwarmen en draait hij op 33%.
Buiten is het 8 graden.
Dankje. Het nadeel lijkt dat als het buiten 4+ graden is en het systeem standby gaat (met de Weheat in OT icm Remeha Isense) er geen watercirculatie is. Dus de Weheat bepaalt dan puur op de sensor die op een buis in een koud vertrek zit of hij cv water moet verwarmen. Bij stooklijn van Weheat gaat de binnenpomp ieder uur even aan en is het bepalen om wel of niet aan te gaan dus op basis van wat betere meting.jvlagsma schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:44:
[...]
De keuze tussen weersafhankelijk regelen en ruimtetemperauur regelen is een heel fundamentele keuze. De regelingen werken totaal anders en het is denk ik niet handig om steeds te wisselen. Persoonlijk denk ik dat je moet willen regelen op wat je wil dat er uit het systeem komt, namelijk ruimtetemperatuur. Tegelijk zie ik ook dat met een warmtepomp vaak een weersafhankelijke regeling een goed alternatief kan zijn met voor- en nadelen. Het is een keuze.
Mijn ruimteregeling met een stooklijn als max is voor mij beste van beide werelden. Ondanks de stooklijn blijft het in essentie een ruimteregeling dus volautomatisch wegregelen van alle externe invoeden op het systeem inclusief meer of minder verlies, andere warmtebronnen etc. In de iSense heet deze regelstrategie "RTC met OTC max": Room Temperture Control with Outside Temperture Control max. Er zijn ook andere strategieen in de iSense.
Met een grotere hysteresis in een ruimteregeling lever je in op regel nauwkeurigheid en dus comfort. Je zou ook de warmtevraag kunnen verlagen als je met minder comfort toe kan.
Leuk dat je er op verschillende manieren naar kan kijken. Er zijn vast ook meerdere wegen die naar Rome leiden.jvlagsma schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:38:
[...]
Ik pas nooit iets aan ivm seizoenen en kan altijd blijven regelen op kamertemperatuur. De rechtuit regeling van de iSense is inderdaad te fel voor de warmtepomp en daarom heb ik een stooklijn als maximum ingesteld en dat werkt goed. Het is normaal dat bij een warmtevraag lager dan het minimum nivo dat de warmtepomp kan leveren de regeling in de tijd moet gaan moduleren, dus regelmatig aan/uit gaat. Hysteresis (marge) is niet instelbaar op de iSense voor zover ik weet maar zou ook niet veel helpen. Ik ben de warmtepomp veel minder nauwkeurig gaan monitoren toen het systeem eenmaal goed werkte en dat is ook rustiger
Mijn Sparrow hybride met uitsluitend licht gebooste radiatoren heeft vrijwel het hele jaar naar tevredenheid op OT gewerkt (tot het echt kouder werd). Ik vind principieel dat het met OT zou moeten kunnen dus probeer dat ook...
De temperatuur mooi constant, compressorwaarde varieert wel maar geen pendelen. Wel meerdere aan/uit perioden per dag in voorjaar/herfst.
De Honeywell T6 faalde voor mij maar met de iSense lukte het redelijk. Hij heeft in basis de neiging tot doorschieten en overcompenseren. Daarom heb ik de min watertemp ingesteld op 19%. Anders is na een uit-periode het water zo koud dat de WP met een hoog vermogen moet 'inhalen', alleen al om weer op water van ca 20 graden te komen. Dat doorschieten kan je ook beperken door de stilteniveaus aan te passen, maar als het kouder wordt kom je dan misschien vermogen te kort.
De optie van J.vlagsma stooklijn met limiet (in iSense termen: RTC + Limiet) is daar misschien ook een oplossing voor, maar leek mij tot nu toe minder interessant). Ga ik toch eens over nadenken.
Om het gedrag rustig te krijgen koos ik (hopelijk correct) voor de volgende instellingen:
-Min watertemp (op iSense) 19 graden (Misschien is dit in de zomer minder handig?)
-Max. watertemp (op iSense) 50 graden. De thermostaat heeft nooit meer dat 43 graden gevraagd (bij - 6 buiten) dus deze factor had geen effect.
-Opwarmsnelheid: extra langzaam (dat is langzamer dan 'langzaamst'. Volgens Remeha voor HRe ketels en langzamer dan voor vloerverwarming (die ik niet heb).
-Afkoelsnelheid: langzaamst (ik heb ook langzaam geprobeerd, maar zie geen echt verschil).
Desondanks geeft een aanpassing van de gewenste kamertemperatuur van boven de 0,5 graad nog flinke pieken (overshoot gevolgd door undershoot). Daarna blijft het dan meestal redelijk vlak op gewenste niveau.
Met de vorst (en voortschrijdend inzicht) de stooklijn van Remeha gebruikt, maar in afwijking van J.vlagsma koos ik "OTC+RT" oftewel stooklijn (die werkt met de buitensensor van de WP) welke wordt aangepast door de kamertemperatuur. Prachtig vlakke compressor curves, mooi stookgedrag. Geen problemen met zonneinstraling of snijdend koude wind. Stooklijn van de iSense ingesteld op basis van eerdere 'kenmerkende' waarden gezien in de grafieken (buitentemp vs gemiddelde watertemperatuur huis-in). De WP staat dus nog op OT (zoals je al weet ;-) ). Tevreden mee!
Nu het weer 10+ graden werd, wilde ik kijken of af kon van het feit dat de waterpomp 'altijd' aanstaat, dus een week geleden weer als test OT ingesteld (Volgens iSense: RTC).
Ik zie inderdaad dat hij op 1/10 schakelt, maar vind dat wel mooi, want hij reageert daardoor wat sneller.
Gisteren sinds 15h00 geen standby gehad (daarvoor binnen de laatste 24 wel 3 x ca 1 uur, maar toen stond de regeling nog niet op langzaamst). Maar misschien gaat het bij mij 'rustiger' dan bij jou omdat ik meer energie nodig heb. Vanaf 15h00 gisteren tussen 9 en 10 graden buiten een water-huis-in temperatuur van 33-34 graden gehad. Compressor tussen 16 en 27%.
Bij de stooklijn instellingen kan je ruimteinvloed instellen. Default was 2. Max is 20 meen ik en nu eens getest met 4. Wat het doet weet ik nog niet helaas.
Als kromming van de grafiek heb ik ingesteld 'radiator' ipv vloerverwarming of convector. Wat het precies voor effect heeft weet ik ook nog niet...
Een boel details, maar misschien aardig voor wie ook met een iSense stoeit.
Eigenlijk wil ik af van per seizoen omschakelen, maar weet niet of mij dat lukt.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Ik ben het met je eens dat dit klinkt als een ideale regeling. Echter VVW is een traag systeem. Dus je dient vooraf te anticiperen en niet achteraf (dus nu is het warm, dus ik stel de stooklijn bij - effect == 6/12 of zelf 24 uur later). Dat gaat niet werken. Tenzij je met enige zekerheid het weer vooraf weet, blijft het voor VVW een lastige parameter. Zeker als ik even mijn situatie bekijk met relatief veel vvw oppervlak. Het kan, hoe stom ook, efficienter zijn om even het raam open te gooien dan om continu te wisselen en de massa af te laten koelen. Zeker als het nu dus 10gr is en over 5 dagen weer -3 bijvoorbeeld.jvlagsma schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:44:
[...]
De keuze tussen weersafhankelijk regelen en ruimtetemperauur regelen is een heel fundamentele keuze. De regelingen werken totaal anders en het is denk ik niet handig om steeds te wisselen. Persoonlijk denk ik dat je moet willen regelen op wat je wil dat er uit het systeem komt, namelijk ruimtetemperatuur. Tegelijk zie ik ook dat met een warmtepomp vaak een weersafhankelijke regeling een goed alternatief kan zijn met voor- en nadelen. Het is een keuze.
[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 16-01-2026 09:54 ]
Je kunt in de iSense de minimum cv watertemperatuur instellen. Dat is de wateremperatuur die iSense vraagt aan de warmtepomp als er niet verwarmd hoeft te worden. Als die instelling >=15gr is dan start de warmtepomp ieder uur de circulatiepomp om de watertemperatuur te bewaken. Als die temp <15gr is dan blijft de circulatiepomp uit.orillion schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:49:
[...]
Dankje. Het nadeel lijkt dat als het buiten 4+ graden is en het systeem standby gaat (met de Weheat in OT icm Remeha Isense) er geen watercirculatie is. Dus de Weheat bepaalt dan puur op de sensor die op een buis in een koud vertrek zit of hij cv water moet verwarmen. Bij stooklijn van Weheat gaat de binnenpomp ieder uur even aan en is het bepalen om wel of niet aan te gaan dus op basis van wat betere meting.
Bij mij staat die min. watertemperatuur in de winter op 15 en in voor- en naseizoen en zomer op 14gr.
Ah, dan is dat argument van tafel. Goeie tip. Ik test nu toch de T6 weer even, want ik vind 0,1 graad hysterese onnodig nerveus. Wel nuttig voor andere gebruikers ook, al deze info. Dank voor het meedenken!jvlagsma schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:58:
[...]
Je kunt in de iSense de minimum cv watertemperatuur instellen. Dat is de wateremperatuur die iSense vraagt aan de warmtepomp als er niet verwarmd hoeft te worden. Als die instelling >=15gr is dan start de warmtepomp ieder uur de circulatiepomp om de watertemperatuur te bewaken. Als die temp <15gr is dan blijft de circulatiepomp uit.
Bij mij staat die min. watertemperatuur in de winter op 15 en in voor- en naseizoen en zomer op 14gr.
Is er een manier om zelf te testen of de backup elektrisch element in de binnenunit goed werkt? Bij mij leek hij bij een storing niet te werken; ik had ook issues met de waterflow, die zijn nu opgelost (alle seinen op groen bij de installateur in de zelftesten), maar het lijkt er wel nog op dat het elektrisch element niets doet als de installateur de zelftest doet.
Maar ik kan niet zien wat hij precies test, dus ik zou het graag zelf eens testen. Is dat een kwestie van warmtevraag genereren en dan de buitenunit uitzetten?
Maar ik kan niet zien wat hij precies test, dus ik zou het graag zelf eens testen. Is dat een kwestie van warmtevraag genereren en dan de buitenunit uitzetten?
Ik zou eens kijken naar een combiswitch, wordt vaak gebruikt voor vaatwasser en wasmachine/droger op 1 stopcontact. Als de ene aanstaat zet hij de andere uit. Niet heel ideaal, maar je groep klapt er iig niet uit...jjbrrr schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:24:
Mijn grootste zorg is de voorgemonteerde binnenunit. Deze is voorzien van de pompen en de back up heater. Ik was verbaasd dat hier een gewone 230v stekker uit hangt en dat ze voornemens zijn aan te sluiten op het stopcontact wat hier al aanwezig was. Aan de andere kant op deze zelfde groep zit alleen de wasmachine, naar mijn idee zou dit misgaan in combinatie met de back up heater.
Lekker zelf doen, buisisolatie kost nog geen euro p/meter en een middagje freubelen scheelt je een hoop geld...Iets anders wat ik mij afvraag horen deze leidingen nog geïsoleerd te worden?
Ik heb wel eens begrepen dat je warmwaterleidingen niet moet na-isoleren. Of kan dat wel?orillion schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:39:
[...]
Leidingen na-isoleren kun je zelf het beste doen. Niet mogelijk en scheelt arbeidsuren. Of het nodig is daar zijn discussies genoeg over te vinden. Voor het maken van SWW zou ik dat traject in ieder geval inpakken. Hornbach verkoopt bijvoorbeeld mooie 1 meter buisisolatie.
Verder: zijn de buizen dik genoeg voor genoeg doorstroming richting vloer? Wat is de binnenmaat? Op de foto lijkt het wat dun, maar kan ook gezichtsbedrog zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door Pr088 op 16-01-2026 10:20 ]
Er wordt geadviseerd het niet te doen ivm legionella, maar als je regelmatig water gebruikt is het geen probleem.Pr088 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:19:
[...]
Ik heb wel eens begrepen dat je warmwaterleidingen niet moet na-isoleren. Of kan dat wel?
Als je langere tijd geen water gebruikt is het advies om sowieso de leiding even door te spoelen/water door te laten lopen...
Mee eens. Ik heb gebooste radiatoren en geen ervaring met vloerverwarming.STIMPPYYY schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:53:
[...]
Ik ben het met je eens dat dit klinkt als een ideale regeling. Echter VVW is een traag systeem. Dus je dient vooraf te anticiperen en niet achteraf (dus nu is het warm, dus ik stel de stooklijn bij - effect == 6/12 of zelf 24 uur later). Dat gaat niet werken. Tenzij je met enige zekerheid het weer vooraf weet, blijft het voor VVW een lastige parameter. Zeker als ik even mijn situatie bekijk met relatief veel vvw oppervlak. Het kan, hoe stom ook, efficienter zijn om even het raam open te gooien dan om continu te wisselen en de massa af te laten koelen. Zeker als het nu dus 10gr is en over 5 dagen weer -3 bijvoorbeeld.
Regeltechnisch is de traagheid van vloerverwaming looptijd, namelijk de tijd tussen beginnen met verwarmen en het moment dat het effect daarvan meetbaar is in de ruimte. In een PID regelaar gebruik je D actie om looptijd te compenseren, inderdaad is dat anticiperen. In de iSense in te stellen met de afgifte parameters. Een iSense kan met een cv ketel ook vloerverwarming aansturen, dan moet het met een warmtepomp ook prima kunnen.
De traagheid van de warmtepomp zelf zit in de P hoek want lager vermogen dan een cv ketel. Het duurt met een warmtepomp langer om dezelfde energie het huis in te pompen. Het oppervlak en watertemperatuur en flow van vloerverwarming kan dat compenseren. Met radiatoren is dat boosten en watertemperatuur en flow, of meer of grotere radiatoren etc.
Bij een te lage minimum vermogen neemt het rendement af en belangrijker nog de smering van de compressor komt dan in het geding en dus de levensduur. De ons bekende warmtepompen doen vaak nog het dubbele min. vermogen. Dus lager is niet beter. Eenmaal per uur aan/uit is geen pendelen en gaat niet ten koste van de levensduur.JessicavdH schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:23:
[...]
Dit was op stooklijn, en met vloerverwarming op alle verdiepingen, maar die staat niet overal even hoog ingesteld. Jaren 30-huis van 150 m2 dat we misschien beter geisoleerd hebben dan verwacht. We wisten dat de BB P80 misschien overbemeten zou zijn en dat was een bewuste keuze om geluidsoverlast te voorkomen midden in de stad. Het is natuurlijk helemaal geen drama en we kunnen spelen met het verder openzetten van de zones op de 2e verdieping, die we niet zo veel gebruiken, en we kunnen OT instellen maar ik zag andere apparaten die terug kunnen moduleren naar 15% dus ik vroeg me af waarom de BB dat niet kan.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Interessant! Wat is “te laag” voor een compressor? Bij mij draait de Sparrow de afgelopen dagen tussen de 16-27% op stooklijn.Carboy54 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:42:
[...]
Bij een te lage minimum vermogen neemt het rendement af en belangrijker nog de smering van de compressor komt dan in het geding en dus de levensduur. De ons bekende warmtepompen doen vaak nog het dubbele min. vermogen. Dus lager is niet beter. Eenmaal per uur aan/uit is geen pendelen en gaat niet ten koste van de levensduur.
Zou je zeggen dat dat te laag is (en dus slecht voor de Sparrow)? Of is dit prima? Anders kan ik beter naar OT wisselen bij dit soort temperaturen
Ik vermoed dat de opmerking van Carboy ging over de BB specifiek. De Sparrow is een ander ontwerp, met andere ondergrens (en bovengrens) verwacht ik.JeroenVerweij schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:48:
[...]
Interessant! Wat is “te laag” voor een compressor? Bij mij draait de Sparrow de afgelopen dagen tussen de 16-27% op stooklijn.
Zou je zeggen dat dat te laag is (en dus slecht voor de Sparrow)? Of is dit prima? Anders kan ik beter naar OT wisselen bij dit soort temperaturen
Klopt, ik had het alleen over de buizen van de warmtepomp het vat in en uit.Pr088 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:19:
[...]
Ik heb wel eens begrepen dat je warmwaterleidingen niet moet na-isoleren. Of kan dat wel?
Verder: zijn de buizen dik genoeg voor genoeg doorstroming richting vloer? Wat is de binnenmaat? Op de foto lijkt het wat dun, maar kan ook gezichtsbedrog zijn.
Carboy zal bedoelen dat de fabrikant 16% als minimum heeft gekozen omdat lager niet gaat werken met dat model vanwege de genoemde problemen. De Flint zal daarom 33% hebben denk ik.JeroenVerweij schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:48:
[...]
Interessant! Wat is “te laag” voor een compressor? Bij mij draait de Sparrow de afgelopen dagen tussen de 16-27% op stooklijn.
Bij mij is de backup heater in de afgelopen koude periode erg vaak aan geweest, met behoorlijke dagtotalen kWh als gevolg. Ik heb hiervoor zelfs mijn nachtstand uitgezet, zodat hij minder de BUH zou gebruiken. Kennelijk staat hij bij mij op boost modus. Ik heb Coolblue er weleens op aangesproken maar die zeiden dat dat iets is voor Weheat. Ik wist toen nog niet van de instelling Boost of Backup. Kan ik dat zelf instellen of moet de installateur dat doen? Want dan ga ik ze nog een keertje bellen.orillion schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:39:
[...]
Ziet er netjes uit hoor. Inderdaad kan het altijd nog beter (thermosifon e.d.), maar dat zijn kleine efficiëntie verbeteringen.
De backup heater in backup modus gaat alleen aan als je warmtepomp niet aan wil/kan (storing bijvoorbeeld). Dat is dus een hele klein kans. Als je wasmachine op dat moment aan is op dezelfde groep als de backup heater dan zal je groep wel overbelast raken en de zekering eruit springen.
Als je de backup heater in "boost" modus zet dan springt die bij heftige koude ook bij, dus meer kans op in de winter.
In backup modus is de kans dus erg klein denk ik (en denkt je installateur), in boostmodus is de kans groter.
Officieel zal het niet mogen zonder eigen groep (3kW backup heater en 2kW wasmachine samen is te veel), dus dat kun je als argument gebruiken om het netjes op te laten lossen. Als het een flinke verbouwing (+ kosten) is om een extra groep daar te krijgen en hij toch alleen maar op backup modus gezet wordt zou ik persoonlijk het zo laten.
Dat kan de installateur alleen kiezen.Amiromaan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:27:
[...]
Bij mij is de backup heater in de afgelopen koude periode erg vaak aan geweest, met behoorlijke dagtotalen kWh als gevolg. Ik heb hiervoor zelfs mijn nachtstand uitgezet, zodat hij minder de BUH zou gebruiken. Kennelijk staat hij bij mij op boost modus. Ik heb Coolblue er weleens op aangesproken maar die zeiden dat dat iets is voor Weheat. Ik wist toen nog niet van de instelling Boost of Backup. Kan ik dat zelf instellen of moet de installateur dat doen? Want dan ga ik ze nog een keertje bellen.
Ok, is er nog een reden om de BUH toch in boost te laten staan in plaats van Backup? We hebben het prima warm gehad hier. Het systeem is gewoon te dom om een grotere marge te hanteren, bij elke graad afwijking wordt meteen die backup heater ingeschakeld als de WP al maximaal draait (bv na een defrost of SWW run). Vaak is het echt helemaal niet nodig en wordt het anders kortstondig een graadje kouder.
Of is er nog een andere instelling, waarbij je een ruimere marge geeft? Zoiets als, hij mag +/-2 graden afwijken van de ingestelde temperatuur. Dan zou hij ook minder snel inschakelen.
Volgens mij heb je zelf geen invloed op keuze wanneer die boost dan actief is. Ik zou het gewoon op backup laten zetten en kijken hoe het loopt. Alleen als het te lang oncomfortabel wordt weer op boost laten zetten, zonde van de energie inderdaad.Amiromaan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:38:
[...]
Ok, is er nog een reden om de BUH toch in boost te laten staan in plaats van Backup? We hebben het prima warm gehad hier. Het systeem is gewoon te dom om een grotere marge te hanteren, bij elke graad afwijking wordt meteen die backup heater ingeschakeld als de WP al maximaal draait (bv na een defrost of SWW run). Vaak is het echt helemaal niet nodig en wordt het anders kortstondig een graadje kouder.
Of is er nog een andere instelling, waarbij je een ruimere marge geeft? Zoiets als, hij mag +/-2 graden afwijken van de ingestelde temperatuur. Dan zou hij ook minder snel inschakelen.
Even een update over mijn situatie met de 'standby's' in de kerstvakantie. Monteur is langsgeweest, tests gedaan en flow nog wat geoptimaliseerd. Geen afwijkingen gevonden en de warmtepomp draait op firmware 0.8.10. Waarschijnlijk zijn mijn problemen dus al softwarematig getackeld door Weheat, monteur kon niks ontdekken: 'mooi draaiend systeem'.Carboy54 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:01:
[...]
Software versie nieuw v 0.8.8 at your service:
[Afbeelding]
Backup is de handigste stand. Als de WP staat te stampen met COP 2,5 ben alsnog zuiniger dan de backup-unit. In de winternachten heb ik overigens de geluidsbeperking eraf gehaald. Kon de pomp gelijkmatig doorstoken op 70-80-90%.Amiromaan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:38:
[...]
Zo gezegd zo gedaan! Hij staat na een belletje naar CB inmiddels op backup. Helemaal top! Kan de nachtstand weer aan en hoef ik niet meer eerst te kijken wat de WP aan het doen is voor ik de verwarming een half graadje harder zet. Bedankt!!
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:strip_exif()/f/image/3Lyaj7KgR44Paz5tlzLcvJWu.jpg?f=fotoalbum_large)