Welke radiatoren dan wel?Knowbody schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:57:
[...]
Gewoon grotere radiatoren nemen. Geen Jaga (te duur). Warmtepomp erin en gaan.
T33's zijn prima hiervoor. Ik heb mijn T11's ook vervangen voor T33's van Marktplaats en met ventilatoren er onder leveren die met aanvoer 27 graden voldoende warmte om de kamers boven met buitentemperaturen rond de 8 graden op 21 graden te houden.
EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Maar dan moet je wel weten of ze genoeg watt afgeven. Ik zie trouwens als ik zoek op internet overal alleen de afgifte in watt bij 65 of 75 graden aanvoer. Kun je dit gewoon omrekenen naar 35 of 45 graden? Of heb je nog te maken met extra verlies als je omlaag gaat?Destynx schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:07:
[...]
T33's zijn prima hiervoor. Ik heb mijn T11's ook vervangen voor T33's van Marktplaats en met ventilatoren er onder leveren die met aanvoer 27 graden voldoende warmte om de kamers boven met buitentemperaturen rond de 8 graden op 21 graden te houden.
Dat kan je niet zomaar omrekenen, hier heb je twee tools voor een inschatting: https://warmtepomp-panel.nl/dbe2.html & https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming.chris83 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:35:
[...]
Maar dan moet je wel weten of ze genoeg watt afgeven. Ik zie trouwens als ik zoek op internet overal alleen de afgifte in watt bij 65 of 75 graden aanvoer. Kun je dit gewoon omrekenen naar 35 of 45 graden? Of heb je nog te maken met extra verlies als je omlaag gaat?
Radson geeft per type radiatoren een calculator om het afgiftevermogen te berekenen: https://www.radson.com/nl...rizontaal/integra-flex-8c (en dan het kopje afgifte).
EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Zet er heatfans onder die werken al vanaf 27 graden en kunnen moduleren.chris83 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:35:
[...]
Maar dan moet je wel weten of ze genoeg watt afgeven. Ik zie trouwens als ik zoek op internet overal alleen de afgifte in watt bij 65 of 75 graden aanvoer. Kun je dit gewoon omrekenen naar 35 of 45 graden? Of heb je nog te maken met extra verlies als je omlaag gaat?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Vraag aan iedereen die een Weheat warmtepomp heeft of ze installeert:
Hoe zou je het geluid van de buitenunit omschrijven? Hoor je alleen de ventilator, of daarnaast nog een ander geluid?
Bij mij is vandaag de gehele buitenunit van mijn Sparrow vervangen omdat er een hoog geluid uit kwam dat volgens mij niet klopte. De installateur (CB) was het hiermee eens, en we hebben samen geconstateerd dat het geluid niet uit de ventilator kwam. Maar de nieuwe buitenunit maakt dit geluid ook. Het zou kunnen dat het wat minder hard is, maar het is zeker aanwezig.
Ik ben dus wel benieuwd of dit geluid bij de Sparrow normaal is (hoop het niet), het op één of andere manier aan de installatie ligt (maar het komt echt uit de buitenunit zelf), of er toch gewoon iets niet snor is.
(hier is het geluid redelijk duidelijk te horen, in ieder geval door een koptelefoon en met oren die nog hoge tonen registreren [Video: https://imgur.com/a/bI1r9lJ])
Hoe zou je het geluid van de buitenunit omschrijven? Hoor je alleen de ventilator, of daarnaast nog een ander geluid?
Bij mij is vandaag de gehele buitenunit van mijn Sparrow vervangen omdat er een hoog geluid uit kwam dat volgens mij niet klopte. De installateur (CB) was het hiermee eens, en we hebben samen geconstateerd dat het geluid niet uit de ventilator kwam. Maar de nieuwe buitenunit maakt dit geluid ook. Het zou kunnen dat het wat minder hard is, maar het is zeker aanwezig.
Ik ben dus wel benieuwd of dit geluid bij de Sparrow normaal is (hoop het niet), het op één of andere manier aan de installatie ligt (maar het komt echt uit de buitenunit zelf), of er toch gewoon iets niet snor is.
(hier is het geluid redelijk duidelijk te horen, in ieder geval door een koptelefoon en met oren die nog hoge tonen registreren [Video: https://imgur.com/a/bI1r9lJ])
[ Voor 10% gewijzigd door janzuilhof op 21-10-2024 20:48 ]
Ik heb natuurlijk geen idee wat het precies is, maar het klinkt als iets wat aanloopt/schuurt tegen iets met hoge snelheid.janzuilhof schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:43:
(hier is het geluid redelijk duidelijk te horen, in ieder geval door een koptelefoon en met oren die nog hoge tonen registreren [Video])
Neejoh, dat is poppenspul. Tweakers doen het met een heatbooster, en dan zoveel en zo groot mogelijke fatsoenlijke fans van Noctua of Arctic.Carboy54 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:33:
[...]
Zet er heatfans onder die werken al vanaf 27 graden en kunnen moduleren.
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic
Klopt maar niet iedereen heeft zin of kan ze maken.bbbrumbrum schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:12:
[...]
Neejoh, dat is poppenspul. Tweakers doen het met een heatbooster, en dan zoveel en zo groot mogelijke fatsoenlijke fans van Noctua of Arctic.
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Dat heb ik bij mijn Sparrow niet gehoord. Staat op het garagedak, nu effe geen zin om het dak op te gaan om nogmaals te luisteren...janzuilhof schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:43:
(hier is het geluid redelijk duidelijk te horen, in ieder geval door een koptelefoon en met oren die nog hoge tonen registreren [Video])
Zeker tijdens verwarmen van SWW zou je het ook wel moeten horen als je niet op het dak staatRFIDguru schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:42:
[...]
Dat heb ik bij mijn Sparrow niet gehoord. Staat op het garagedak, nu effe geen zin om het dak op te gaan om nogmaals te luisteren...
Bij jou gewoon (vrijwel) alleen ventilatorgeluid?
Waarom dacht je en de CB man, dat het geluid niet uit de ventilator kwam?
Ik duid het op basis van filmpje als geluid komend wel vanuit de ventilator? Is die ook vervangen?.
Ik duid het op basis van filmpje als geluid komend wel vanuit de ventilator? Is die ook vervangen?.
janzuilhof schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:43:
Vandaag werd door 2 jonge jongens van CB een schouw gedaan. Specifieke inhoudelijke vragen kon ik hun niet stellen. Zij vulden braaf hun checklist in en er werden foto's gemaakt. Er waren geen beren op de weg. Ben benieuwd wanneer ze komen installeren.
[ Voor 8% gewijzigd door RNacoustics op 22-10-2024 16:33 ]
Komende donderdag heb ik met CB een installatie intake gesprek.RNacoustics schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:30:
Vandaag werd door 2 jonge jongens van CB een schouw gedaan. Specifieke inhoudelijke vragen kon ik hun niet stellen. Zij vulden braaf hun checklist in en er werden foto's gemaakt. Er waren geen beren op de weg. Ben benieuwd wanneer ze komen installeren.
Installatie intake gesprek?
Wat gaat daar besproken worden?
RNacoustics schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:30:
Ik denk de puntjes op de ie?foekebooij schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:45:
Installatie intake gesprek?
[...]
Komen hier morgen ergens tussen 0900 uur / 1000 uur. Ik hoop wel dat het mensen zijn die kennis van zaken hebben en dat er mee gedacht wordt. Aan een soort “meteropnemers” heb ik niet veel. Het moet ook vertrouwen geven.RNacoustics schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:30:
De installateur kan via de portal onderdelen apart aanzetten. Dus zette eerst alleen de ventilator op max, toen kwam er alleen ventilatorgeluid uit. Toen ook de compressor aan, toen kwam die hoge toon erbij.foekebooij schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:37:
Waarom dacht je en de CB man, dat het geluid niet uit de ventilator kwam?
[...]
De hele buitenunit is vervangen, dus inclusief ventilator.
Volgens mij is de schouw meer, zoals het woord al zegt een schouw... Hierin wordt alles vastgelegd, kun je wensen e.d. doorgeven.mavical schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:21:
[...]
Komen hier morgen ergens tussen 0900 uur / 1000 uur. Ik hoop wel dat het mensen zijn die kennis van zaken hebben en dat er mee gedacht wordt. Aan een soort “meteropnemers” heb ik niet veel. Het moet ook vertrouwen geven.
Vervolgens nemen de schouw mensen je input mee naar 'kantoor', incl. alle situatie foto's etc. en dan wordt er dus een installatieplan gemaakt. Vervolgens vindt er een gesprek plaats met degene die het installatieplan e.d. heeft uitgewerkt om samen tot een definitief plan te komen. Als ik het hier goed in het topic lees is dit hoe CB werkt
De man die hier kwam schouwen kwam inderdaad alleen wat foto's maken. Ik kon hem dingen vragen maar hij gaf geen antwoord. Gaf verder geen vertrouwen oid, eerder wantrouwen. Ik kreeg de indruk dat hij weinig verstand van zaken had. Toen hij zonnepanelen zag liggen werd hij opeens blij, dat was schijnbaar z'n eerdere functie.mavical schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:21:
[...]
Komen hier morgen ergens tussen 0900 uur / 1000 uur. Ik hoop wel dat het mensen zijn die kennis van zaken hebben en dat er mee gedacht wordt. Aan een soort “meteropnemers” heb ik niet veel. Het moet ook vertrouwen geven.
Vandaag Blackbirds 8kwh geïnstalleerd door CB voor 12.900€. Met door mij aangeschafte Tado X. Die moest ik zelf installeren.
Edit: dit is exclusief subside!
Installatie ging vlot met muurdoorvoer. Het boilervat is groter dan ik dacht. De machine op het dak maakt best veel lawaai. Ik heb het onderschat.
Edit: de herrie is buiten in de tuin! Binnen hoor ik alleen in de kast het boilervat zoemen; dat is echter niet storend. De kast is omringd met gasbetonblokken !
Het is nu 19 graden in huis. Dat is fijn. Warm water werkt. Het duurt even voordat het warme water op gang komt - dit is vergelijkbaar met ECO modus bij CV ketel.
Kortom, ik ben wat kritisch. Maar al met al blij dat ik van het dure gas af ben. De komende tijd meten en foto’s met jullie delen. Wordt vervolgd.
Installatie ging vlot met muurdoorvoer. Het boilervat is groter dan ik dacht. De machine op het dak maakt best veel lawaai. Ik heb het onderschat.
Edit: de herrie is buiten in de tuin! Binnen hoor ik alleen in de kast het boilervat zoemen; dat is echter niet storend. De kast is omringd met gasbetonblokken !
Het is nu 19 graden in huis. Dat is fijn. Warm water werkt. Het duurt even voordat het warme water op gang komt - dit is vergelijkbaar met ECO modus bij CV ketel.
Kortom, ik ben wat kritisch. Maar al met al blij dat ik van het dure gas af ben. De komende tijd meten en foto’s met jullie delen. Wordt vervolgd.
[ Voor 13% gewijzigd door iApp op 22-10-2024 22:20 ]
An a day keeps the doctor away.
In of exclusief subsidie?iApp schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:12:
Vandaag Blackbirds 8kwh geïnstalleerd door CB voor 12.900€.
Dat klinkt tweeledig
Valt het geluid je binnen of buiten tegen?
Hoe zijn de overige ervaringen van mede tweakers?
Waar staat hij ? Je zegt muurdoorvoer, hebben ze je CV afvoer kanalen gesloten?
(Sorry beetje of topic, gaat immers meer over CB dan de warmtepomp)
Klinkt niet alsof ze de na regulatie van (vloer)verwarming verder inregelen.
Valt het geluid je binnen of buiten tegen?
Hoe zijn de overige ervaringen van mede tweakers?
Waar staat hij ? Je zegt muurdoorvoer, hebben ze je CV afvoer kanalen gesloten?
(Sorry beetje of topic, gaat immers meer over CB dan de warmtepomp)
Klinkt niet alsof ze de na regulatie van (vloer)verwarming verder inregelen.
iApp schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:12:
Vandaag Blackbirds 8kwh geïnstalleerd door CB voor 12.900€. Met door mij aangeschafte Tado X. Die moest ik zelf installeren.
Warm water zou sneller moeten zijn dan gas-CV, want water is al warm en er hoeft geen wisselaar op temperatuur te komen.iApp schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:12:
Edit: de herrie is buiten in de tuin! Binnen hoor ik alleen in de kast het boilervat zoemen; dat is echter niet storend. De kast is omringd met gasbetonblokken !![]()
Mits de boiler op de plek vd CV is geplaatst.
Wat is je ingestelde SWW temperatuur?
CB is hier met 3 man sterk aan het werk voor mijn Flint installatie. Voor mijn gevoel 1 heel ervaren monteur, 1 medior en 1 junior. Ze zijn duidelijk aan het opschalen voor dit kwartaal, want in november gaan de medior en junior samen installeren werd aangegeven. Het voelt vertrouwd (vooral door de ervaren monteur) en kan rotterdamse accent/humor wel waarderen. Zal vanavond wat foto's posten en het huis is inmiddels door in en uitlopen afgekoeld, dus de flint mag straks gelijk aan het werk
Vandaag de schouw gehad. Twee man van CB. Zou eventueel wel full electric willen. Geeft problemen omdat het buffervat van 200 of 300 liter niet geplaatst kan worden. Moet op twee meter van de regelkast. Dat moet allemaal op zolder en de vraag is of de houtenvloer dat gewicht wel kan dragen.Elders (kelder) is kennelijk geen optie. Beetje balen zo.
Misschien optie om eerst hybride te gaan en later aparte warmtepompboiler in de kelder? Geeft voordeel van 2x subsidie. Denk niet dat CB dit aanbiedtmavical schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:19:
Vandaag de schouw gehad. Twee man van CB. Zou eventueel wel full electric willen. Geeft problemen omdat het buffervat van 200 of 300 liter niet geplaatst kan worden. Moet op twee meter van de regelkast. Dat moet allemaal op zolder en de vraag is of de houtenvloer dat gewicht wel kan dragen.Elders (kelder) is kennelijk geen optie. Beetje balen zo.
Heeft iemand van jullie ook de Itho Amber overwogen maar toch gekozen voor de Sparrow/ Blackbird?
Hoor graag jullie overwegingen.
Warmtepompboiler hebben ze inderdaad niet. Nu ook maar is kijken bij DeWarmte.JurjenS7 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:28:
[...]
Misschien optie om eerst hybride te gaan en later aparte warmtepompboiler in de kelder? Geeft voordeel van 2x subsidie. Denk niet dat CB dit aanbiedt
Hier hetzelfde, daarom komt hier over 2 jaar gewoon een Warmtepomp boiler in de garge, en mag de Flint het CV systeem trekkenmavical schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:19:
Ja. In mijn geval lost het een world of pain op qua plaatsing. Ik haal, vanwege de bouw van m'n huis, never ever de geluidseis op de erfgrens. Blackbird op het hoge platte dak = win.maxdevries13 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:52:
Heeft iemand van jullie ook de Itho Amber overwogen maar toch gekozen voor de Sparrow/ Blackbird?
Wise enough to play the fool
Ze waren hier rond half 4 klaar met de installatie. Rond 9:15 begonnen. Duurde op het einde wat langer omdat er wat onduidelijkheid was over de thermostaat instellingen. Mijn ketel ondersteunt alleen Aan/uit. Mijn thermostaat (toon) ook OpenTherm. Nu is het zo ingesteld dat mijn thermostaat OT communiceert met weheat en zij vervolgens aan/uit met ketel. Verder is dus de grill aan de achterkant (zie foto) wat beschadigd. Dit was al zo bij levering. Dit ziet er wat lelijk uit van binnen, maar schijnt geen effect te hebben op prestaties.
Ik was beetje bang dat de extra flow voor extra geluid zou zorgen in radiatoren boven verdieping maar dit is niet meer dan toen de CV rondpompte. Beneden heb ik volledig vloerverwarming. Nu nog wachten op de inloggegevens voor de we heat app
Zie hieronder foto's en 2 filmpjes
:strip_exif()/f/image/GSmgOjWCcf42MO99kwzTo3hr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bB5IZPlBUUn2vVcSWclvz2TZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JouMwojLFBAJH1rrUVOtENQW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LxOpFq4bQyUqz7xau2HGoZ9L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9WQzZ0UEQAJt85fKji6schE7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cy1ejqfGVXSau5E2UTYlCuDK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fXRGV0EIRDxOhcUEsZ03LqH0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik was beetje bang dat de extra flow voor extra geluid zou zorgen in radiatoren boven verdieping maar dit is niet meer dan toen de CV rondpompte. Beneden heb ik volledig vloerverwarming. Nu nog wachten op de inloggegevens voor de we heat app
:strip_exif()/f/image/GSmgOjWCcf42MO99kwzTo3hr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bB5IZPlBUUn2vVcSWclvz2TZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JouMwojLFBAJH1rrUVOtENQW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LxOpFq4bQyUqz7xau2HGoZ9L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9WQzZ0UEQAJt85fKji6schE7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cy1ejqfGVXSau5E2UTYlCuDK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fXRGV0EIRDxOhcUEsZ03LqH0.jpg?f=fotoalbum_large)
Toestemming nodig voor bekijken van Streamable
Op deze plek staat ingesloten content die van Streamable afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat Streamable persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op StreamableVID-20241023-WA0004
Toestemming nodig voor bekijken van Streamable
Op deze plek staat ingesloten content die van Streamable afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat Streamable persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op StreamableVID-20241023-WA0014
@JurjenS7 Met alle respect, die unit lijkt behoorlijk beschadigd. Los van het feit dat een duizenden euro's kostend nieuw apparaat gewoon in nieuwstaat moet worden geleverd, is de verdamper geen cosmetische toevoeging. Ik had ze persoonlijk om een nieuwe gevraagd; is ten slotte een monoblock (dus geen gedoe met afpersen). Maar goed, mijn mening, n=1..
Ja heb daar ook geen beslissing nog over genomen. Ze weten dat ik het heb gezien, dus voel de vrijheid ook om er nog een probleem van te maken en weet dus zelf niet goed wat het effect kan zijn, ben juist benieuwd naar jullie mening, dus thanksPVPaneel schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:17:
@JurjenS7 Met alle respect, die unit lijkt behoorlijk beschadigd. Los van het feit dat een duizenden euro's kostend nieuw apparaat gewoon in nieuwstaat moet worden geleverd, is de verdamper geen cosmetische toevoeging. Ik had ze persoonlijk om een nieuwe gevraagd; is ten slotte een monoblock (dus geen gedoe met afpersen). Maar goed, mijn mening, n=1..
[ Voor 6% gewijzigd door JurjenS7 op 23-10-2024 18:26 ]
@JurjenS7 Het aluminium van de lamellen is erg kwetsbaar, maar met een lamellenkam simpel te herstellen. Ik denk niet dat een vervanging hier redelijk gevonden gaat worden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Thanks. Daar hadden ze het ook over idd die kam. Het is trouwens wel zo dat ik het zelf heb opgemerkt op t einde, dus dat vond ik niet geheel chique. Als het echt geen effect heeft en makkelijk te herstellen is, hadden ze er beter eerder zelf over kunnen beginnenProton_ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:29:
@JurjenS7 Het aluminium van de lamellen is erg kwetsbaar, maar met een lamellenkam simpel te herstellen. Ik denk niet dat een vervanging hier redelijk gevonden gaat worden.
Ik heb vandaag ook een offerte ontvangen voor een P80, ik twijfel toch een beetje over de capaciteit of deze niet te zwaar is voor de vraag.
Ik heb afgelopen winter maximaal 10m3 gas per dag verbruikt. Op jaarbasis z’n 700m3. Maar dat was voor een verbouwing waar ik een extra verdieping heb bijgebouwd van 55m2 met vloerverwarming en een extra badkamer. Qua gezin zijn we ook aan het uitbreiden dus ik verwacht sowieso wel extra verbruik. Ik heb hier helaas nog geen data van wat het dus gaat veranderen in verbruik.
Begane grond is met vloerverwarming en op de middelste etage is er nog een airco aanwezig.
In de offerte hebben we het 300L tapwater vat opgenomen en de 50L buffervat. Moet het buffervat nog groter ivm eventueel pendelen?
Uiteraard wil ik ook proberen er iets mee te koelen in de zomer
Ik heb afgelopen winter maximaal 10m3 gas per dag verbruikt. Op jaarbasis z’n 700m3. Maar dat was voor een verbouwing waar ik een extra verdieping heb bijgebouwd van 55m2 met vloerverwarming en een extra badkamer. Qua gezin zijn we ook aan het uitbreiden dus ik verwacht sowieso wel extra verbruik. Ik heb hier helaas nog geen data van wat het dus gaat veranderen in verbruik.
Begane grond is met vloerverwarming en op de middelste etage is er nog een airco aanwezig.
In de offerte hebben we het 300L tapwater vat opgenomen en de 50L buffervat. Moet het buffervat nog groter ivm eventueel pendelen?
[ Voor 4% gewijzigd door Freezerator op 23-10-2024 19:29 ]
Helemaal mee eens. Je koopt immers geen pakje boter!PVPaneel schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:17:
Lijkt mij overcapaciteit. P80 is 8 kW bij -10 en 11 kW bij + 7. De P60 lijkt mij dan voldoende. Ik verwacht op korte termijn een P60 te installeren en mijn verbruik zit rond de 1000m3.Freezerator schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:28:
Ik heb vandaag ook een offerte ontvangen voor een P80, ik twijfel toch een beetje over de capaciteit of deze niet te zwaar is voor de vraag.
Let met koelen wel op dat je geen stalen verdelers hebt. Dit zei een Weheat premium installateur tegen mij.
Je koopt ook geen nieuwe auto met schade. Dat zou niemand accepteren!Proton_ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:29:
Bedankt voor de tip van de stalen verdelers.Diesje schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:41:
[...]
Lijkt mij overcapaciteit. P80 is 8 kW bij -10 en 11 kW bij + 7. De P60 lijkt mij dan voldoende. Ik verwacht op korte termijn een P60 te installeren en mijn verbruik zit rond de 1000m3.
Let met koelen wel op dat je geen stalen verdelers hebt. Dit zei een Weheat premium installateur tegen mij.
Vergeten te vermelden, ik heb een houten dak waar de warmtepomp op komt, en wil daarom heel graag een horizontaal model (blackbird). Volgens mij zie ik deze enkel als P80 en niet als P60 of komt er een variant aan?
Ik zit zelf ook te wachten op enkele offertes voor een Blackbird p80 inclusief boilervat van 300 liter en buffervat van 50 liter. Kun je aangeven watFreezerator schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:28:
de totaalprijs is (inclusief of exclusief subsidie)? Dan weet ik een beetje met welk bedrag ik rekening moet houden.
De P60 is er ook of komt er in ieder geval aan op korte termijn. Ik heb een offerte voor een P60.Freezerator schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:01:
[...]
Bedankt voor de tip van de stalen verdelers.
Vergeten te vermelden, ik heb een houten dak waar de warmtepomp op komt, en wil daarom heel graag een horizontaal model (blackbird). Volgens mij zie ik deze enkel als P80 en niet als P60 of komt er een variant aan?
Rond de 13k ongeveer.Hellup123 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:18:
[...]
Ik zit zelf ook te wachten op enkele offertes voor een Blackbird p80 inclusief boilervat van 300 liter en buffervat van 50 liter. Kun je aangeven wat
de totaalprijs is (inclusief of exclusief subsidie)? Dan weet ik een beetje met welk bedrag ik rekening moet houden.
Hier ook blackbird film-electric voor ca 13k, 10k na subsidie. Geen buffer maar wel voorgemonteerde binnen-unit met backup heater.
Waarom moet een boiler op 2 meter van de regel unit ??mavical schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:19:
Ik heb een berekening gedaan van de warmtevraag via bouw-energie. Dan kom ik zelf op een warmtevraag van 6.97 kwh. Ik heb nu vandaag van CB ook een offerte gekregen voor de Flint en voor de Sparrow. Is 9 kwh dan geen overkill en zal hij dan niet gaan pendelen? Beter dan ook meteen een boiler erbij nemen? De verkoper van CB zei in het telefoongesprek dat de boiler van weheat samenwerkt met de WP. Kun je dus geen andere boiler eraan knopen?
https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
De Sparrow is 6 kW bij -7 en kan ver terug moduleren. Iedere boiler kan in principe worden gemonteerd. De enige communicatie is de temperatuur sensor. Onzin dus.chris83 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:35:
Ik heb een berekening gedaan van de warmtevraag via bouw-energie. Dan kom ik zelf op een warmtevraag van 6.97 kwh. Ik heb nu vandaag van CB ook een offerte gekregen voor de Flint en voor de Sparrow. Is 9 kwh dan geen overkill en zal hij dan niet gaan pendelen? Beter dan ook meteen een boiler erbij nemen? De verkoper van CB zei in het telefoongesprek dat de boiler van weheat samenwerkt met de WP. Kun je dus geen andere boiler eraan knopen?
Capaciteit Flint is te gering.
Naast de schade aan de lamellen voldoet de opstelplaats op geen enkele manier aan de richtlijnen voor R290 warmtepompen of aan de installatiehandleiding. Zie hier de handleiding, hoofdstuk 1.3: https://support.weheat.nl...ding-Flint?language=nl_NLJurjenS7 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:21:toon volledige bericht
Ze waren hier rond half 4 klaar met de installatie. Rond 9:15 begonnen. Duurde op het einde wat langer omdat er wat onduidelijkheid was over de thermostaat instellingen. Mijn ketel ondersteunt alleen Aan/uit. Mijn thermostaat (toon) ook OpenTherm. Nu is het zo ingesteld dat mijn thermostaat OT communiceert met weheat en zij vervolgens aan/uit met ketel. Verder is dus de grill aan de achterkant (zie foto) wat beschadigd. Dit was al zo bij levering. Dit ziet er wat lelijk uit van binnen, maar schijnt geen effect te hebben op prestaties.
Ik was beetje bang dat de extra flow voor extra geluid zou zorgen in radiatoren boven verdieping maar dit is niet meer dan toen de CV rondpompte. Beneden heb ik volledig vloerverwarming. Nu nog wachten op de inloggegevens voor de we heat appZie hieronder foto's en 2 filmpjes
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Streamable: VID-20241023-WA0004]
[Streamable: VID-20241023-WA0014]
Ok probleem is dus alleen dat mijn afgifte niet hoog genoeg is bij lage temperaturen. Bij 55 graden moet het wel lukken (met fans). Ik kan de Sparrow toch ook eerst hybride laten aansluiten, zodat bij erg lage temperaturen we nog gas gebruiken? Kun je dan instellen onder een bepaalde buitentemperatuur gebruik dan gas? Anders wordt het inefficient qua energieverbruik ben ik bang. En dan in de tussentijd investeren in betere afgifte waardoor uiteindelijk de temperatuur omlaag kan + boiler en van het gas af.Carboy54 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:38:
[...]
De Sparrow is 6 kW bij -7 en kan ver terug moduleren. Iedere boiler kan in principe worden gemonteerd. De enige communicatie is de temperatuur sensor. Onzin dus.
Capaciteit Flint is te gering.
Dit is ook het eerste wat mij te binnen schiet.Insert12 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:44:
[...]
Naast de schade aan de lamellen voldoet de opstelplaats op geen enkele manier aan de richtlijnen voor R290 warmtepompen of aan de installatiehandleiding. Zie hier de handleiding, hoofdstuk 1.3: https://support.weheat.nl...ding-Flint?language=nl_NL
Tweede is de ribbelslang en diameter
Derde is de beschadiging
Vierde zijn de vorstkleppen (optioneel?!)
Vijfde is er gesproken over resonantie in de woonruimte onder de Wp?
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Prima oplossing. Overigens is de cop bij -7 vergelijkbaar met gas dus ben je met stroom nog steeds voordeliger uit. Afgifte verbeteren is mijns inziens wel een voorwaarde. 55 graden is wel erg hoog.chris83 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:55:
[...]
Ok probleem is dus alleen dat mijn afgifte niet hoog genoeg is bij lage temperaturen. Bij 55 graden moet het wel lukken (met fans). Ik kan de Sparrow toch ook eerst hybride laten aansluiten, zodat bij erg lage temperaturen we nog gas gebruiken? Kun je dan instellen onder een bepaalde buitentemperatuur gebruik dan gas? Anders wordt het inefficient qua energieverbruik ben ik bang. En dan in de tussentijd investeren in betere afgifte waardoor uiteindelijk de temperatuur omlaag kan + boiler en van het gas af.
Daar staat bij dat het alleen van toepassing als hij op ground level staat. Op een dak is er geen kans dat R290 blijft hangen en een explosief mengsel vormt. Eer het beneden is, is het verdund.Insert12 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:44:
[...]
Naast de schade aan de lamellen voldoet de opstelplaats op geen enkele manier aan de richtlijnen voor R290 warmtepompen of aan de installatiehandleiding. Zie hier de handleiding, hoofdstuk 1.3: https://support.weheat.nl...ding-Flint?language=nl_NL
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dank voor je reactie. Zou je dit kunnen toelichten? Ben namelijk een leek.Stoker schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:56:
[...]
Dit is ook het eerste wat mij te binnen schiet.
Tweede is de ribbelslang en diameter
Derde is de beschadiging
Vierde zijn de vorstkleppen (optioneel?!)
Vijfde is er gesproken over resonantie in de woonruimte onder de Wp?
Hij mag dus niet in de buurt van een raam? En werkschakelaar mag daar niet zitten? Verder nog punten?
Wat bedoel je precies met ribbelslang/diameter?
En zie je juist wel/niet vorstkleppen?
Qua resonantie wel over gesproken. Met de rubberen voeten zou het niet hinderlijk moeten resoneren volgens CB. Zojuist proef gedraaid. Hoor het wel maar minder dan koelkast bijvoorbeeld. Weet niet welk vermogen hij toen draaide. Het is deel van de keuken waar we het minste zijn
Ik vind het erg lastig kiezen tussen de Flint en de Sparrow. Ik verwacht dat we pas over een jaar of 7 echt van het gas af gaan. Dit omdat we andere renovaties prioriteit gaan geven in de woning. Ook als we vloerverwarming aanleggen, moeten we meteen een nieuwe keuken meenemen, dus wordt een duur grapje.Carboy54 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:24:
[...]
Prima oplossing. Overigens is de cop bij -7 vergelijkbaar met gas dus ben je met stroom nog steeds voordeliger uit. Afgifte verbeteren is mijns inziens wel een voorwaarde. 55 graden is wel erg hoog.
Het verschil in aanschaf tussen flint en sparrow is 2300 euro. Dit haal je in extra besparing niet tussen de flint en sparrow (beide in hybride) niet. Het enige is na die 7 jaar, dan ben je met de sparrow beter uit (geen vastrecht), maar dan ziet de wereld er weer heel anders uit. Daarnaast is de overheid ook niet echt betrouwbaar in deze. De gasprijs kan zomaar flink stijgen in de toekomst om mensen van het gas af te krijgen.
Ik stond precies voor dezelfde keuzechris83 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:20:
[...]
Ik vind het erg lastig kiezen tussen de Flint en de Sparrow. Ik verwacht dat we pas over een jaar of 7 echt van het gas af gaan. Dit omdat we andere renovaties prioriteit gaan geven in de woning. Ook als we vloerverwarming aanleggen, moeten we meteen een nieuwe keuken meenemen, dus wordt een duur grapje.
Het verschil in aanschaf tussen flint en sparrow is 2300 euro. Dit haal je in extra besparing niet tussen de flint en sparrow (beide in hybride) niet. Het enige is na die 7 jaar, dan ben je met de sparrow beter uit (geen vastrecht), maar dan ziet de wereld er weer heel anders uit. Daarnaast is de overheid ook niet echt betrouwbaar in deze. De gasprijs kan zomaar flink stijgen in de toekomst om mensen van het gas af te krijgen.
Ja viel mij ook al op. Die openslaande raam vlak erboven.Insert12 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:44:
[...]
Valt mij nog wel meer op 😅 Werkschakelaar mag niet achter de unit worden geplaatst bij R290RNacoustics schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:43:
[...]
Ja viel mij ook al op. Die openslaande raam vlak erboven.
:strip_exif()/f/image/VjF8M4Z4l4PmYY1Ah4GHZ2FS.png?f=user_large)
[ Voor 33% gewijzigd door Carboy54 op 24-10-2024 10:51 ]
Thanks, dit geldt dus ook op plat dak?Carboy54 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:49:
[...]
Valt mij nog wel meer op 😅 Werkschakelaar mag niet achter de unit worden geplaatst bij R290
[Afbeelding]
Het basispunt is dat R290 (propaan) zwaarder is dan gewone lucht.
Er is een ATEX/veiligheidszone rondom het apparaat die je moet respecteren. De illustratie is een voorbeeld van de uitwerking van de tekst op maaiveld bij een gevel. Zonder gevel zou de zone 360 graden om het apparaat heenlopen, ongeacht de plaatsingslocatie.
Ook op een dak zal bij een lekkage het gas weglekken en weglopen, mogelijk zelfs via de hemelwaterafvoer (en als deze op het riool is aangesloten, hopla het riool in). Op een plat dak zal er meer verdunning zijn doordat de locatie minder beschut is, maar de basis blijft hetzelfde: Weglekkend gas zorgt voor explosiegevaar.
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Ik had vandaag een tegenovergestelde ervaring. Twee mannen van Cooblue voor de schouw zijn langsgeweest en hebben 2 uur (!) de tijd genomen om alle mogelijke opties door te nemen. Wat ik wilde (aansluiten op de verdeler in de woonkamer) ging niet in verband met te weinig ruimte in de kruipruimte. En ze gingen zelfs heel diep de kruipruimte in om te kijken of het echt niet kon. Echt super behulpzaam en meedenkend.RNacoustics schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:30:
Ben wel benieuwd wat we nu gaan doen, want eigenlijk was geen enkele optie bevredigend. Op plat dak wil ik niet, in de voor- achtertuin worden de leidingen te lang en wordt doorvoer naar zolder lastig. Naja, even nachtje over slapen

Interessant. Ik heb afgelopen dinsdag Coolblue over de vloer gehad voor de schouw van de Sparrow. 2 onervaren jongens die me werkelijk nergens antwoord op konden geven, gingen alleen een lijstje langs.Carboy54 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:49:
[...]
Valt mij nog wel meer op 😅 Werkschakelaar mag niet achter de unit worden geplaatst bij R290
[Afbeelding]
Werd ik zojuist door Coolblue gebeld dat ze het traject gaan annuleren omdat ze 'm niet kunnen plaatsen vanwege de ramen die te dicht in de buurt zijn.
Situatie: woon op 1 hoog, zou 'm graag onder het balkon in de tuin laten plaatsen. De wand waar hij dichtbij staat is berging, die ramen gaan nooit open, maar dat maakt niet uit blijkbaar?
Hoor graag wat jullie ervan denken hier
:strip_exif()/f/image/7Rp4zLFOb4033WY0Ih9e6LW9.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles kan maar niet in 1 dag. Grondleiding van Terrendis of Watts 32 mm rol je uit in de kruipruimte en onder de fundering door. Kost een dagje graven maar heb je ook wat. En geen geïsoleerde ribbelbuis gebruiken in een kruipruimte. ( Eigenlijk helemaal niet voor een Sparrow of BB )Remuzzz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:13:
[...]
Ik had vandaag een tegenovergestelde ervaring. Twee mannen van Cooblue voor de schouw zijn langsgeweest en hebben 2 uur (!) de tijd genomen om alle mogelijke opties door te nemen. Wat ik wilde (aansluiten op de verdeler in de woonkamer) ging niet in verband met te weinig ruimte in de kruipruimte. En ze gingen zelfs heel diep de kruipruimte in om te kijken of het echt niet kon. Echt super behulpzaam en meedenkend.
Ben wel benieuwd wat we nu gaan doen, want eigenlijk was geen enkele optie bevredigend. Op plat dak wil ik niet, in de voor- achtertuin worden de leidingen te lang en wordt doorvoer naar zolder lastig. Naja, even nachtje over slapen
:strip_exif()/f/image/xAPiIrF3c9JGSLne1VrJEhTm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Carboy54 op 24-10-2024 13:30 ]
Naast de trap op 1 meter afstand voldoe je aan de propaan voorwaarden en let op de geluidsbelastingMajesty schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:25:
[...]
Interessant. Ik heb afgelopen dinsdag Coolblue over de vloer gehad voor de schouw van de Sparrow. 2 onervaren jongens die me werkelijk nergens antwoord op konden geven, gingen alleen een lijstje langs.
Werd ik zojuist door Coolblue gebeld dat ze het traject gaan annuleren omdat ze 'm niet kunnen plaatsen vanwege de ramen die te dicht in de buurt zijn.
Situatie: woon op 1 hoog, zou 'm graag onder het balkon in de tuin laten plaatsen. De wand waar hij dichtbij staat is berging, die ramen gaan nooit open, maar dat maakt niet uit blijkbaar?
Hoor graag wat jullie ervan denken hier.
[Afbeelding]
Waarom geen geisoleerde ribbelbuis gebruiken in de kruipruimte? En mankeert er aan de ribbelbuis zelf?Carboy54 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:27:
[...]
Alles kan maar niet in 1 dag. Grondleiding van Terrendis of Watts 32 mm rol je uit in de kruipruimte en onder de fundering door. Kost een dagje graven maar heb je ook wat. En geen geïsoleerde ribbelbuis gebruiken in een kruipruimte. ( Eigenlijk helemaal niet voor een Sparrow of BB )
[Afbeelding]
Ja, wellicht moet het geheel dan nog een meter naar rechts, dat is voor mij geen probleem. Moet hij inderdaad een meter van de wand staan, als daar ramen in zitten (ook als ze nooit open gaan)?Carboy54 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:33:
[...]
Naast de trap op 1 meter afstand voldoe je aan de propaan voorwaarden en let op de geluidsbelasting
De geluidsbelasting ben ik nog mee bezig, maar de woning rechts ernaast is ook van mij (is één woning), dus dat zal geen probleem zijn vermoed ik.
Zojuist met CB de installatie plan doorgesproken. Om pendelen van de WP te voorkomen, (in sommige slaapkamers staan radiatoren dicht en maak gebruik van waterzijdig inregelen) komt er wel een extra buffervat bij. Met de Atag one thermostaat heeft zowel WeHeat en CB nog geen ervaring mee. Zij gaan deze wel tijdens de installatie testen. Op 4 november komen ze de Blackbird installeren. Ik zal dan ook foto's van de installatie delen.
[ Voor 12% gewijzigd door RNacoustics op 24-10-2024 15:38 ]
Over grotere lengtes meer weerstand en werveling. In vochtige ruimtes gaat de isolatie eraan.smart- schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:55:
[...]
Waarom geen geisoleerde ribbelbuis gebruiken in de kruipruimte? En mankeert er aan de ribbelbuis zelf?
Dichte ramen mogen wel of 30 cm boven de warmtepomp. Propaan is zwaarder en zakt vandaar.Majesty schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:55:
[...]
Ja, wellicht moet het geheel dan nog een meter naar rechts, dat is voor mij geen probleem. Moet hij inderdaad een meter van de wand staan, als daar ramen in zitten (ook als ze nooit open gaan)?
De geluidsbelasting ben ik nog mee bezig, maar de woning rechts ernaast is ook van mij (is één woning), dus dat zal geen probleem zijn vermoed ik.
Jazeker!JurjenS7 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:28:
[...]
Dank voor je reactie. Zou je dit kunnen toelichten? Ben namelijk een leek.
Hij mag dus niet in de buurt van een raam? En werkschakelaar mag daar niet zitten? Verder nog punten?
Wat bedoel je precies met ribbelslang/diameter?
En zie je juist wel/niet vorstkleppen?
Qua resonantie wel over gesproken. Met de rubberen voeten zou het niet hinderlijk moeten resoneren volgens CB. Zojuist proef gedraaid. Hoor het wel maar minder dan koelkast bijvoorbeeld. Weet niet welk vermogen hij toen draaide. Het is deel van de keuken waar we het minste zijn
Wat betreft de propaanveiligheid is al genoeg hieronder over gezegd. Veiligheidszone, hemelwaterafvoer, ramen, werkschakelaar.
Ribbelslang werkt snel en gemakkelijk. je frommelt het zo ergens tussen en bent snel van A naar B. Welke diameter is er gebruikt? Vaak zie je dat 22mm gebruikt wordt. omdat dit een stuk flexibeler is dan 28 of groter. Logisch tot zo ver. Nadeel is dat de doorlaat van een 22mm buis net iets groter is dan de helft van een 28mm buis. (even grof 300mm2 tov 500mm2). Dus flow. Aangezien je met een lagere temperatuur je woning gaat verwarmen, moet je meer water van een lagere temperatuur door je systeem blazen dan bij een c v ketel met hogere temperaturen.
Vorstkleppen zijn een keuze; je hebt ze niet nodig tot je ze wel nodig hebt (Cruijffiaans). Als het buiten gaat vriezen je wp draait of heeft spanning, dan is er niks aan de hand. Zit jij met kerst aan de courmet, met frituurpan en je wp draait en je spanning valt uit, dan heb je dit waarschijnlijk pas laat door. In dit geval zijn die vorstkleppen handig, want ze later het water <3*C lopen uit je systeem, waardoor je voorkomt dat je systeem, kapotvriest. Nogmaals, dit is een keuze. niet verplicht.
Resonantie is een raar iets. Naast de pomp valt het geluid reuze mee, maar doordat de pomp met al zn gewicht op een houten plaat staat, dan krijg je een soort drumstel. en dat hoor je dus beneden. Met bigfoots voorkom je een hoop, maar niet alles. Je kan daardoor betontegels eronder leggen of met veren gaan werken. Voor nu eerst maar eens kijken.
@Majesty Misschien een open deur (raam), maar het maakt natuurlijk niet uit dat jij het raam nooit open hebt, maar of het raam open kan.
Een kwestie van de raamkruk eraf halen...PVPaneel schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:35:
@Majesty Misschien een open deur (raam), maar het maakt natuurlijk niet uit dat jij het raam nooit open hebt, maar of het raam open kan.
Als er veel koper in zit welPVPaneel schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:41:
Hele andere vraag, waarvan ik benieuwd ben of iemand hier al mee in aanraking is geweest. Nemen installateurs een oude WP mee als ze deze vervangen?
Vorstkleppen op beiden leidingen ?Stoker schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:32:toon volledige bericht
[...]
Jazeker!
Wat betreft de propaanveiligheid is al genoeg hieronder over gezegd. Veiligheidszone, hemelwaterafvoer, ramen, werkschakelaar.
Ribbelslang werkt snel en gemakkelijk. je frommelt het zo ergens tussen en bent snel van A naar B. Welke diameter is er gebruikt? Vaak zie je dat 22mm gebruikt wordt. omdat dit een stuk flexibeler is dan 28 of groter. Logisch tot zo ver. Nadeel is dat de doorlaat van een 22mm buis net iets groter is dan de helft van een 28mm buis. (even grof 300mm2 tov 500mm2). Dus flow. Aangezien je met een lagere temperatuur je woning gaat verwarmen, moet je meer water van een lagere temperatuur door je systeem blazen dan bij een c v ketel met hogere temperaturen.
Vorstkleppen zijn een keuze; je hebt ze niet nodig tot je ze wel nodig hebt (Cruijffiaans). Als het buiten gaat vriezen je wp draait of heeft spanning, dan is er niks aan de hand. Zit jij met kerst aan de courmet, met frituurpan en je wp draait en je spanning valt uit, dan heb je dit waarschijnlijk pas laat door. In dit geval zijn die vorstkleppen handig, want ze later het water <3*C lopen uit je systeem, waardoor je voorkomt dat je systeem, kapotvriest. Nogmaals, dit is een keuze. niet verplicht.
Resonantie is een raar iets. Naast de pomp valt het geluid reuze mee, maar doordat de pomp met al zn gewicht op een houten plaat staat, dan krijg je een soort drumstel. en dat hoor je dus beneden. Met bigfoots voorkom je een hoop, maar niet alles. Je kan daardoor betontegels eronder leggen of met veren gaan werken. Voor nu eerst maar eens kijken.
In de Weheat app/portal/API is de COP puur en alleen gebaseerd op het vermogen dat de buitenunit consumeert (in watt) en het vermogen aan warmte dat op dat moment door de buitenunit wordt gegenereerd (ook in watt). Deel die laatste door de eerste en je krijgt exact de COP waarde die de app ook toont.Barryvdh schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:15:
[...]
Goede vraag, ik ben ook wel benieuwd of de binnen-unit als stroomverbruik meetelt maar verwacht het niet. Sowieso is alles bij benadering denk ik, dus meest betrouwbare verbruik zou een kWH meter zijn in je meterkast voor beiden devices waarschijnlijk.
Ik heb ook een Homewizard kWh meter voor de buitenunit zitten, en ik constateer dat die qua opgenomen vermogen een heel ander getal rapporteert dan de buitenunit zelf via de Weheat portal/API meldt. De API geeft een hoger getal dan de geijkte kWh meter, vreemd genoeg.
Het opgenomen vermogen van de binnenunit wordt niet meegenomen, althans in mijn geval want ik heb een hybride opstelling zonder backup-heater in de binnenunit. Hybride is overigens een zeer relatief begrip, want de Blackbird P80 heeft zoveel vermogen dat die tot nu toe nog nooit is bijgeschakeld voor "normaal" verwarmen, alleen nog maar 1 of 2 keer ter ondersteuning van een defrost-cyclus.
Ik heb ook een Homewizard stekker voor de binnen-unit zitten, die trekt als de boel in rust staat maar liefst 2 watt! De circulatie-pomp die op de binnenunit zit aangesloten en daar ook zijn voeding van krijgt trekt in mijn geval ongeveer 50 watt extra, de eerste paar dagen na plaatsing was dat meer, maar daarna is de binnenunit kennelijk gaan bijleren en draait de pomp wat minder hard.
De buitenunit trekt overigens in rust ongeveer 14 watt vermogen, dat zie ik via de kWh meter.
Erik, Hier hetzelfde. De App van Weheat en ook het portaal geven een hogere waarde aan bij vermogen in dan de Homewizard meter aangeeft. Ik heb op dezelfde groep als de buitenunit ook de binnenunit zitten want die trekt amper vermogen.
Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision
Als bij ons de WP geïnstalleerd is, kan ik via Plugwise app per fase het opgenomen vermogen zien.Erik Geurts schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:15:toon volledige bericht
[...]
In de Weheat app/portal/API is de COP puur en alleen gebaseerd op het vermogen dat de buitenunit consumeert (in watt) en het vermogen aan warmte dat op dat moment door de buitenunit wordt gegenereerd (ook in watt). Deel die laatste door de eerste en je krijgt exact de COP waarde die de app ook toont.
Ik heb ook een Homewizard kWh meter voor de buitenunit zitten, en ik constateer dat die qua opgenomen vermogen een heel ander getal rapporteert dan de buitenunit zelf via de Weheat portal/API meldt. De API geeft een hoger getal dan de geijkte kWh meter, vreemd genoeg.
Het opgenomen vermogen van de binnenunit wordt niet meegenomen, althans in mijn geval want ik heb een hybride opstelling zonder backup-heater in de binnenunit. Hybride is overigens een zeer relatief begrip, want de Blackbird P80 heeft zoveel vermogen dat die tot nu toe nog nooit is bijgeschakeld voor "normaal" verwarmen, alleen nog maar 1 of 2 keer ter ondersteuning van een defrost-cyclus.
Ik heb ook een Homewizard stekker voor de binnen-unit zitten, die trekt als de boel in rust staat maar liefst 2 watt! De circulatie-pomp die op de binnenunit zit aangesloten en daar ook zijn voeding van krijgt trekt in mijn geval ongeveer 50 watt extra, de eerste paar dagen na plaatsing was dat meer, maar daarna is de binnenunit kennelijk gaan bijleren en draait de pomp wat minder hard.
De buitenunit trekt overigens in rust ongeveer 14 watt vermogen, dat zie ik via de kWh meter.
Ik had er twee die alleen de checklist invulden en niks konden beantwoorden. Dat was wel jammer, ik had graag wat ervaring langs gehad voor adviezen. Nu moest ik zelf maar zeggen wat ik waar wilde hebben, terwijl ik toch wel had verwacht dat ze zelf wat initu\iatief zouden nemen en met voor en nadelen op de proppen zouden komen. Wel een afknapper, helemaal gezien sommige positieve ervaringen hier met ervaren mensen die de tijd nemen. Binnenkort een telefonische intake om de boel verder door te spreken, hoop dat daar wat meer uit kan komen.Remuzzz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:13:
[...]
Ik had vandaag een tegenovergestelde ervaring. Twee mannen van Cooblue voor de schouw zijn langsgeweest en hebben 2 uur (!) de tijd genomen om alle mogelijke opties door te nemen. Wat ik wilde (aansluiten op de verdeler in de woonkamer) ging niet in verband met te weinig ruimte in de kruipruimte. En ze gingen zelfs heel diep de kruipruimte in om te kijken of het echt niet kon. Echt super behulpzaam en meedenkend.
Wat is het verschil tussen de app en de waarde van de kWh meter? Zijn het een paar Watt of meer dan 100?Erik Geurts schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:15:toon volledige bericht
[...]
In de Weheat app/portal/API is de COP puur en alleen gebaseerd op het vermogen dat de buitenunit consumeert (in watt) en het vermogen aan warmte dat op dat moment door de buitenunit wordt gegenereerd (ook in watt). Deel die laatste door de eerste en je krijgt exact de COP waarde die de app ook toont.
Ik heb sinds vorige week de Sparrow in bedrijf.Erik Geurts schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:15:toon volledige bericht
[...]
De buitenunit staat geschakeld via een Homewizard kWh meter in de meterkast. In standby geeft deze 9W verbruik terwijl de app 6 of 7W aangeeft. In bedrijf is de kWh meter 1 a 2 % hoger dan de app. Bv 365 vs 360W. Dus nauwelijks verschil
De binnenunit (voorgemonteerd met BUH) staat op een Homewizard power stekker. In standby geeft deze 2W, in bedrijf 52W.
Deze week twee keer een schouw gehad. De eerste schouw had betrekking op de Sparrow. Het boilervat moest op twee meter afstand aangesloten worden bij de regelkast. Dat zou dus op zolder boven de slaapkamer zijn. Dat zijn houtenvloeren dus dat gaat niet lukken.
Tweede schouw was eerst gericht op Sparrow. Nadat ik had aangegeven een warmtepompboiler te willen hebben werd het geen Sparrow maar een Flint omdat de 6 kw dan zwaar genoeg zou zijn en er geen energie werd gebruikt om het boilervat te verwarmen. Warmtepompboiler van Remeha Azorra ace 200 liter. Samen met de Flint een totaal prijs van 12215 euro incl btw. Minus subsidie een totaal prijs van 8715 euro. Wat vinden jullie van de prijs?
Tweede schouw was eerst gericht op Sparrow. Nadat ik had aangegeven een warmtepompboiler te willen hebben werd het geen Sparrow maar een Flint omdat de 6 kw dan zwaar genoeg zou zijn en er geen energie werd gebruikt om het boilervat te verwarmen. Warmtepompboiler van Remeha Azorra ace 200 liter. Samen met de Flint een totaal prijs van 12215 euro incl btw. Minus subsidie een totaal prijs van 8715 euro. Wat vinden jullie van de prijs?
Dat vind ik nog best prijzig. Bij mij kost de flint net geen 6000, daar gaat de subsidie nog van af. Daar komt dan nog een warmtepomp boiler bij maar uiteindelijk moet het na aftrek van subsidies onder de 5000 wel lukken.mavical schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:26:
Deze week twee keer een schouw gehad. De eerste schouw had betrekking op de Sparrow. Het boilervat moest op twee meter afstand aangesloten worden bij de regelkast. Dat zou dus op zolder boven de slaapkamer zijn. Dat zijn houtenvloeren dus dat gaat niet lukken.
Dit lijkt me veel te veel geld.mavical schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:26:
Hierbij mijn offerte: komt totaal op
Flint Weheat | 6 kW | monoblock R290 1,00 Stuks 2.375,00 21% BTW 2.375,00 €
Aansluitset WeHeat |P40| monoblock 1,00 Stuks 857,00 21% BTW 857,00 €
Arbeid installatie (stek) werkzaamheden 12,00 Stuks 79,00 21% BTW 948,00 €
WeHeat | WHC - Hybride binnen unit 1,00 Stuks 475,00 21% BTW 475,00 €
ISDE subsidie -1,00 Stuks 2.775,00 21% BTW -2.775,00 €
Big foot 0,6m 1,00 Stuks 46,88 21% BTW 46,88 €
[1862166] Conische trillingdemper 2xM8 set van 4 1,00 Stuks 35,00 21% BTW 35,00 €
Excl. BTW 1.961,88 €
komt in de btw dus op 2373 uit. Dan kan je er voor jouw bedrag 3 voor kopen
BTW 21% 411,99 €
Totaal 2.373,87 €
Wat is die aansluitset voor een Flint?
Lijkt me leidingwerk/bekabeling etc dat staat er nog niet op namelijk. Mooie offerte, die duiken nog onder CB
Wie heeft jou deze offerte aangeboden?Klaasmans schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:43:toon volledige bericht
[...]
Dit lijkt me veel te veel geld.
[1862166] Conische trillingdemper 2xM8 set van 4 1,00 Stuks 35,00 21% BTW 35,00 €
Excl. BTW 1.961,88 €
BTW 21% 411,99 €
Totaal 2.373,87 €
In je vorige post gaf je al aan een goedkopere installateur te hebben en hebben er mensen gereageerd echter geen antwoord gekregen.?
En ramen die open kunnen (maar again: dat nooit zullen gaan)? Dan een meter er vandaan?Carboy54 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:32:
[...]
Dichte ramen mogen wel of 30 cm boven de warmtepomp. Propaan is zwaarder en zakt vandaar.
Dat begrijp ik en heb je gelijk in natuurlijkPVPaneel schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:35:
Haha, kan 'ie nog open. Maar een (wat minder wenselijke) optie ja.arievz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:58:
[...]
Een kwestie van de raamkruk eraf halen...
Schroef erin en klaar 😏Majesty schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:27:
[...]
En ramen die open kunnen (maar again: dat nooit zullen gaan)? Dan een meter er vandaan?
[...]
Dat begrijp ik en heb je gelijk in natuurlijk.
[...]
Haha, kan 'ie nog open. Maar een (wat minder wenselijke) optie ja.
Vraag uit interesse: Wat is het wettelijk kader van die gevarenzone?Carboy54 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:49:
[...]
[Afbeelding]
Voor een gevarenzone-indeling conform NEN-EN-IEC 60079-10-1 geldt bij brandbare gassen een grenswaarde van 5 kg. Daar blijven ze onder. Zonder het gevaar van propaan te bagataliseren, in een gasfles uit de caravan zit meer.
Hier klopt volgens mij niet veel van. Je kunt de subsidie niet op de factuur zetten en van het factuurbedrag halen voordat je de BTW berekent. Die ISDE krijg je later. Degene die je dit voorspiegelt jokt een beetje/snapt het niet.Klaasmans schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:43:toon volledige bericht
[...]
Dit lijkt me veel te veel geld.
Excl. BTW 1.961,88 €
BTW 21% 411,99 €
Totaal 2.373,87 €
Je installatie kost 4737 euro + 21 procent BTW 995 euro = 5732 euro - 2775 ISDE = totaal 2957 euro
Nog steeds keurige prijs ( als het lukt in 12 uur) maar wel 600 euro hoger dan jouw berekening.
Coolblue zit voor de Flint op 2978 euro. (Minus de subsidie). Dus dat klopt dan wel.Flintstone087 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:22:
[...]
Hier klopt volgens mij niet veel van. Je kunt de subsidie niet op de factuur zetten en van het factuurbedrag halen voordat je de BTW berekent. Die ISDE krijg je later. Degene die je dit voorspiegelt jokt een beetje/snapt het niet.
Je installatie kost 4737 euro + 21 procent BTW 995 euro = 5732 euro - 2775 ISDE = totaal 2957 euro
Nog steeds keurige prijs ( als het lukt in 12 uur) maar wel 600 euro hoger dan jouw berekening.
Sources Nrg in dronten. Ik heb niet iedereen bericht aangezien ik 48 Direct messages had gekregen201WD schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:21:
[...]
Wie heeft jou deze offerte aangeboden?
In je vorige post gaf je al aan een goedkopere installateur te hebben en hebben er mensen gereageerd echter geen antwoord gekregen.?
Ja hier was ik zelf ook direct op aangeslagen. Het eindbedrag klopt wel. Want meer heb ik niet aanbetaald. Maar hij moet ergens nog wat bedragen vanaf halen om goed uit te komen.Flintstone087 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:22:
[...]
Hier klopt volgens mij niet veel van. Je kunt de subsidie niet op de factuur zetten en van het factuurbedrag halen voordat je de BTW berekent. Die ISDE krijg je later. Degene die je dit voorspiegelt jokt een beetje/snapt het niet.
Dus wel 2300 euro totaal inc na aftrek subsidie
Coolblue hanteerde woekerprijzen. Heb ze zelf mijn offerte toegestuurd en de teamleider snapte niet dat het zo goedkoop kon. De sparrow was 2600 euro duurder inclusief installatie voor hetzelfde product en zonder de thermostaat en vuilafscheidermavical schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:27:
[...]
Coolblue zit voor de Flint op 2978 euro. (Minus de subsidie). Dus dat klopt dan wel.
WoekerprijzenKlaasmans schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:26:
[...]
Coolblue hanteerde woekerprijzen. Heb ze zelf mijn offerte toegestuurd en de teamleider snapte niet dat het zo goedkoop kon. De sparrow was 2600 euro duurder inclusief installatie voor hetzelfde product en zonder de thermostaat en vuilafscheider
If not; dan heb je een mooie prijs denk ik. Maar coolblue woekerprijzen noemen gaat me wat ver, na de offertes die ik van andere installateurs heb gekregen
[ Voor 17% gewijzigd door JurjenS7 op 25-10-2024 11:27 ]
Heb voor januari een installatie staan voor de BB met 200 liter boilervat, maar begin nu toch te twijfelen of ik het niet laat upgraden naar 300 liter. Voor de komende jaren is 200 wel genoeg, maar in principe gaat zo'n boilervat best lang mee en wat is dan op de lange termijn slim (groei van het gezin). Kost volgens mij iets van 350euro meer voor de 300 liter, dus in de kosten zit het hem niet. Is dat nog nadelig qua verbruik als je die van 300 liter neemt en de eerste jaren toch niet optimaal benut?
Daarnaast ook twijfel voor de vloerverwarming. Deze wordt in december ingefreesd en dan aangesloten op de CV. Die CV gaat er in januari uit, omdat daar de BB all electric voor in de plaats komt. Kan helaas niet vlak na elkaar omwille van verbouwplanning. Is het dan handig om de vloerverwarming direct met een open verdeler te laten plaatsen? Of gaat dat die 4 weken tussen plaatsing vloerverwarming en blackbird niet helemaal goed icm met de huidige CV? Ook weet zoiets om het eerst met een pomp te laten plaatsen en na 4 weken dit te moeten ombouwen omwille van de warmtepomp.
Daarnaast ook twijfel voor de vloerverwarming. Deze wordt in december ingefreesd en dan aangesloten op de CV. Die CV gaat er in januari uit, omdat daar de BB all electric voor in de plaats komt. Kan helaas niet vlak na elkaar omwille van verbouwplanning. Is het dan handig om de vloerverwarming direct met een open verdeler te laten plaatsen? Of gaat dat die 4 weken tussen plaatsing vloerverwarming en blackbird niet helemaal goed icm met de huidige CV? Ook weet zoiets om het eerst met een pomp te laten plaatsen en na 4 weken dit te moeten ombouwen omwille van de warmtepomp.
[ Voor 36% gewijzigd door Vince_ op 25-10-2024 11:30 ]
Ik had toch wel een scherpere prijs verwacht. Ik heb een offerte voor me liggen van een lokale installateur voor een all-electric Daikin 6kW met 230l boiler voor een vergelijkbaar bedrag.mavical schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:26:
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.