Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Stoker schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:58:
[...]

Als je naar handbediening gaat, dan kan je ook de circulatiepomp los aanzetten. Dus daarmee kan je al veel lucht uit je systeem pompen voordat je warmtepomp aan gaat.
Dank voor je reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rasael
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-08 16:46
Ik had via Coolblue een offerte gevraagd, ben woonzaam in Leiden.

Blijkt bij navraag bij de Gemeente dat er een omgevingsvergunning nodig is om het te mogen installeren, op het zolderdak.

Balen, want nu moet ik gevelaanzichten en andere bouwtekeningen maken zodat ik een vergunningaanvraag kan indienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:51
Shiver23 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:58:
[...]

Wat zit er bij een Sparrow full electric? Qua boilervat of andere warm-water voorziening.
200ltr boilervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-08 06:50
Heb nu een offerte gekregen voor de flint p40 inclusief installatie, honeywwll t6 lyric en al het aansluitmateriaal voor 6435,99 zonder subsidie. Zit verdee geen buffervat bij. Gaat nog 2775 subsidie vanaf.

Is dat een beetje een goede prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Hier een offerte CB met Flint :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csld3WfznNmSKyAeMLTQxoTR15I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vbf9wOOayETYQb1xdj5Onubv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Dat scheelt alweer 160 euro. En ga je het doen? Installatie binnen hoeveel weken?

Ik zie bijv ook een remeha elga ace die nu 3.000 incl installatie kost. Vraag me af of dit dan 500 euro meer waard is.

[ Voor 11% gewijzigd door chris83 op 16-10-2024 17:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oscar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-10 16:03
Vandaag sprak ik een van de medewerkers van WeHeat op de vakbeurs Energie. Eindelijk eens de Blackbird en Sparrow in het echt gezien. Eerste reactie: wat een joekels.

Zoals al eerder gecommuniceerd in dit topic, de Blackbird P60 (6kW) komt inderdaad in de eerste of tweede week december. Heeft al een meldcode en dit jaar nog 3.075 euro subsidie. Ben benieuwd wie hem voor het eind van het jaar nog kan laten installeren! Of die subsidie in 2025 blijft is natuurlijk de vraag, officieel heeft de RVO nog geen nieuwe tarieven vastgesteld. Al draait de geruchtenmolen op volle toeren.

In Q1 komen de software updates om slimmer met zonnestroom of de goedkopere uren om te gaan, zo kun je bijvoorbeeld slim je boller of buffer laten verwarmen. Deze software draait momenteel bij 20 huishoudens in beta. Mooie ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
chris83 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:30:
[...]

Dat scheelt alweer 160 euro. En ga je het doen? Installatie binnen hoeveel weken?

Ik zie bijv ook een remeha elga ace die nu 3.000 incl installatie kost. Vraag me af of dit dan 500 euro meer waard is.
Ik ben er nog niet helemaal uit.

Remeha kun je denk ik niet 100% vergelijken.
Die heeft R32 en de Flint R290

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:32
@chris83 Zit ook een groot verschil in geluidsproductie tussen de twee, misschien is dat doorslaggevend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
PVPaneel schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:01:
@chris83 Zit ook een groot verschil in geluidsproductie tussen de twee, misschien is dat doorslaggevend?
Geluidsproductie maakt me niet superveel uit. Afstand tot buren is een meter of 30.
Gaat me meer om de prestaties (vooral onder lage temperaturen) en ik vraag me af of weheat je niet beperkt qua onderhoud tot een kleine groep bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smart-
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09-10 14:12
Die van mij lijkt het 'oude' format te hebben. (zonder buffervat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7r-0o-CxGKeVyFr7vMl_bb2f-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhoVgkNxLM7rqQjZWMbEeXp3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bx0z3p1iPGPSw82w9bzmKXB4jFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciaulvCUKAeU4k67VOgkcizH.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zit ook nog de extra groep bij in en nieuwe thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huibadam
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-11-2024
Goedenavond! Ik ben op zoek naar advies :)

Woonsituatie: 121 m2 appartement uit jaren 30, 2 verdiepingen. Redelijk geisoleerd. Verwarming met radiatoren via 13 jaar oude Remeha Calenta cv ketel. Koken op gas. Huidig gasverbruik ong 1200 m3/jaar, elektra 1800 kWh/jaar.

Wij zijn aan het oriënteren wat betreft hybdride systeem aangezien onze cv ketel op leeftijd is. Full electric lijkt me op onze woning niet van toepassing. De afgelopen weken meerdere installateurs op bezoek gehad voor advies.

Verschillende adviezen, vaak terugkomend is Remeha Elga Ace of Intergas Xtend A7. Echter wordt daarmee geadverteerd met tot 70% gasbesparing (laat ik dan realistisch uit gaan van 50%), met additioneel elektra verbruik van 2.000 - 2.250 kWh/jaar, dus +110-120%. Terugverdientijd is dan niet heel interessant.

Één installateur adviseert WeHeat Flint P40 6kW externe unit. Binnenunit incl 50 liter buffervat. Combinerend met Remeha Avanta Ace cv ketel. In totaal ong 12k kosten excl subsidie. Volgens de installateur zal ik met deze opstelling de verwarming van mijn huis volledig elektrisch kunnen doen, aangezien deze unit 70 graden levert wat genoeg moet zijn. Inschatting is dat mijn gasverbruik 80% daalt (dus gaat van 1.200 naar 240 m3), alleen nog voor tapwater en koken. Zij verwachten dat ik 1.800 kWh extra elektra zal verbruiken, dus dat wordt totaal 3.600 kWh. Mocht dat uit komen, kan dit voor ons wel interessant zijn qua terugverdientijd.

Is dit niet te mooi om waar te zijn? Hoe kan het dat de WeHeat Flint zo veel hogere temperatuur levert dan andere merken, en toch maar 1.800 kWh gaat verbruiken? En als die unit toch al 70 graden levert, dat moet dan toch ook genoeg zijn voor mijn tapwater, waar heb ik dan nog een cv ketel voor nodig?

Wat is jullie kijk hierop? Zie ik nog alternatieven over het hoofd?

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@huibadam Die installateur liegt, of verdraait op zijn minst de werkelijkheid. Een warmtepomp die 70 graden maakt, doet dat met een COP van minder dan 2. 1000m3 gas komt neer op zo'n 8800 kWh warmte. Dat betekent met 70 graden dus 4400 kWh meer verbruik.
Als we van 30-35 graden uitgaan, dan kom je dicht tegen de COP van 4 tot 5 aan. Dan vervang je die 8800 kWh voor 1800-2200 kWh extra: dat is absolute best case, met ideale afgifte, leidingdiameter etc. En dat doe je dus alleen als je radiatoren bij die temperatuur voldoende afgifte opleveren...

[ Voor 10% gewijzigd door PVPaneel op 16-10-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
huibadam schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:58:
Goedenavond! Ik ben op zoek naar advies :)

Woonsituatie: 121 m2 appartement uit jaren 30, 2 verdiepingen. Redelijk geisoleerd. Verwarming met radiatoren via 13 jaar oude Remeha Calenta cv ketel. Koken op gas. Huidig gasverbruik ong 1200 m3/jaar, elektra 1800 kWh/jaar.

Wij zijn aan het oriënteren wat betreft hybdride systeem aangezien onze cv ketel op leeftijd is. Full electric lijkt me op onze woning niet van toepassing. De afgelopen weken meerdere installateurs op bezoek gehad voor advies.

Verschillende adviezen, vaak terugkomend is Remeha Elga Ace of Intergas Xtend A7. Echter wordt daarmee geadverteerd met tot 70% gasbesparing (laat ik dan realistisch uit gaan van 50%), met additioneel elektra verbruik van 2.000 - 2.250 kWh/jaar, dus +110-120%. Terugverdientijd is dan niet heel interessant.

Één installateur adviseert WeHeat Flint P40 6kW externe unit. Binnenunit incl 50 liter buffervat. Combinerend met Remeha Avanta Ace cv ketel. In totaal ong 12k kosten excl subsidie. Volgens de installateur zal ik met deze opstelling de verwarming van mijn huis volledig elektrisch kunnen doen, aangezien deze unit 70 graden levert wat genoeg moet zijn. Inschatting is dat mijn gasverbruik 80% daalt (dus gaat van 1.200 naar 240 m3), alleen nog voor tapwater en koken. Zij verwachten dat ik 1.800 kWh extra elektra zal verbruiken, dus dat wordt totaal 3.600 kWh. Mocht dat uit komen, kan dit voor ons wel interessant zijn qua terugverdientijd.

Is dit niet te mooi om waar te zijn? Hoe kan het dat de WeHeat Flint zo veel hogere temperatuur levert dan andere merken, en toch maar 1.800 kWh gaat verbruiken? En als die unit toch al 70 graden levert, dat moet dan toch ook genoeg zijn voor mijn tapwater, waar heb ik dan nog een cv ketel voor nodig?

Wat is jullie kijk hierop? Zie ik nog alternatieven over het hoofd?

Alvast bedankt! :)
De flint claimt wel een cop van boven de 6 en de remeha zit rond de 4,5. Dus minder energieverbruik zou kunnen. Als hij op een hogere temperatuur ingesteld staat, zal hij ook harder moeten werken waardoor je meer verbruikt. Ik neem aan dat je hem op 70 graden moet zetten vanwege de oudere radiatoren? Dus in hoeverre de 1800 kwh realistisch is vraag ik me af.

Bij mij zeiden ze dat het ong 2200 kwh zal zijn en een reductie van 70% gas realistisch is met de Flint. En dat is nog het verkooppraatje, dus het is optimistisch waarschijnlijk. Ik woon in een vrijstaande woning uit 2001 die redelijk tot goed is geisoleerd en 140m2. Als test voordat ik ga kiezen, heb ik de ketel zelf op 50 graden gezet om te testen of de woning warm wordt bij zo’n lage aanvoertemperatuur. Ik heb ook geen LT radiatoren. Een lage aanvoertemp is dan weer voordeliger met een warmtepomp.
Lastig te zeggen wat realistisch is voor jouw woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@chris83 Als je serieus met een warmtepomp wilt verwarmen en daadwerkelijk wilt besparen, zul je aanzienlijk lager met je temperatuur moeten; denk aan 40 graden als bovengrens. Dat een propaan warmtepomp de 50-70 graden zelfstandig aankan, betekent allerminst dat dit zuinig gebeurt (sterker nog, het KAN simpelweg niet zuinig). Die 70-80% vervangen is absoluut geen onzin; ik heb in een niet bijster goed nageïsoleerde huis (1935) een reductie van 1200 naar 100m3 (alleen nog 100% sanitair water) kunnen doen, maar ik heb overal vloerverwarming en ventiloconvectoren en stook met 28-35 graden..
Inschatten wat je verbruik wordt, is aardig te doen, je moet alleen weten wat je gemiddelde watertemperatuur gaat zijn, die bepaald de COP en dus met hoeveel kW stroom je een m3 gas vervangt.

Voor de duidelijkheid; die 6,5 COP van de Flint is als ie water van 27 graden maakt.

@huibadam All electric is niet van toepassing want? Iemand heeft je vertelt dat een warmtepomp een goed geïsoleerd huis nodig heeft of?

[ Voor 28% gewijzigd door PVPaneel op 16-10-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
PVPaneel schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:36:
@chris83 Als je serieus met een warmtepomp wilt verwarmen en daadwerkelijk wilt besparen, zul je aanzienlijk lager met je temperatuur moeten; denk aan 40 graden als bovengrens. Dat een propaan warmtepomp de 50-70 graden zelfstandig aankan, betekent allerminst dat dit zuinig gebeurt (sterker nog, het KAN simpelweg niet zuinig). Die 70-80% vervangen is absoluut geen onzin; ik heb in een niet bijster goed nageïsoleerde huis (1935) een reductie van 1200 naar 100m3 (alleen nog 100% sanitair water) kunnen doen, maar ik heb overal vloerverwarming en ventiloconvectoren en stook met 28-35 graden..
Inschatten wat je verbruik wordt, is aardig te doen, je moet alleen weten wat je gemiddelde watertemperatuur gaat zijn, die bepaald de COP en dus met hoeveel kW stroom je een m3 gas vervangt.

Voor de duidelijkheid; die 6,5 COP van de Flint is als ie water van 27 graden maakt.

@huibadam All electric is niet van toepassing want? Iemand heeft je vertelt dat een warmtepomp een goed geïsoleerd huis nodig heeft of?
Hoe kun je dan bepalen wat de gemiddelde watertemperatuur gaat zijn? Zijn de LT radiatoren of vloerverwarming echt een vereiste om een rendabele hybride warmtepomp te hebben?

Ook al daalt de COP van de Flint naar 2 dan is het toch nog steeds aantrekkelijker dan op gas te stoken, aangezien de gasketel een COP van 1 heeft (of zelfs iets daaronder).

[ Voor 6% gewijzigd door chris83 op 16-10-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@Chris83 Hoe lagere cv water temperatuur, hoe efficiënter je warmtepomp. Hoe beter je afgifte des te meer vermogen bij lage temperaturen. Die combinatie bepaalt hoeveel van je gasverbruik je kunt vervangen. De ketel springt alleen bij als de warmtepomp onvoldoende vermogen levert; benodigde cv water temperatuur om je afgifte te realiseren wordt niet gehaald. Gas is niet COP 1. Je ketel levert bijna 9 kW thermische energie voor de prijs van 1 kuub gas. Tenzij je stroom gratis is, is dat waarom cop belangrijk is in het verhaal. Met een cop van minder dan 2, moet je dus 4 kWh stroom kopen om je warmtepomp 1 kuub gas te laten vervangen. Als die zelfde warmtepomp efficiënter draait, stel cop 4, dan heb je nog maar 2 kWh stroom nodig voor dezelfde energie.
Daarnaast is het belangrijk om te realiseren dat een warmtepomp bij lagere buitentemperatuur minder vermogen levert; een flint heeft bij 7 graden een vermogen van 6 kW; bij -10 kan ie nog maar 4 leveren (allemaal bij 35 graden cv water, watertemperatuur omhoog, betekent lager vermogen). Als je huis meer verliest dan die 4 kW van de Flint bij -10, zeg 8 kW, dan moet de cv (of open haard/straalkachel), de overige 4 leveren; doet ie dat niet, dan verlies je dus netto warmte en daalt de binnentemperatuur. Als je een warmtepomp dus goed uitkiest (maximale vermogen bij -10 is groter dan je maximale warmteverlies bij -10), draai je 100% elektrisch.
Als je wilt weten wat je nodig hebt; kijk naar het gasverbruik op de koudste dag (koken en douchen niet meenemen). Als je het aantal kuubs * 8,8 doet, heb je een beeld van hoeveel kWh je thermisch verlies op die dag was en wat je dus netto aan je huis moet toevoegen om je binnentemperatuur stabiel te houden.

[ Voor 55% gewijzigd door PVPaneel op 16-10-2024 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
PVPaneel schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:09:
@Chris83 Hoe lagere cv water temperatuur, hoe efficiënter je warmtepomp. Hoe beter je afgifte des te meer vermogen bij lage temperaturen. Die combinatie bepaalt hoeveel van je gasverbruik je kunt vervangen. De ketel springt alleen bij als de warmtepomp onvoldoende vermogen levert; benodigde cv water temperatuur om je afgifte te realiseren wordt niet gehaald. Gas is niet COP 1. Je ketel levert bijna 9 kW thermische energie voor de prijs van 1 kuub gas. Tenzij je stroom gratis is, is dat waarom cop belangrijk is in het verhaal. Met een cop van minder dan 2, moet je dus 4 kWh stroom kopen om je warmtepomp 1 kuub gas te laten vervangen. Als die zelfde warmtepomp efficiënter draait, stel cop 4, dan heb je nog maar 2 kWh stroom nodig voor dezelfde energie.
Daarnaast is het belangrijk om te realiseren dat een warmtepomp bij lagere buitentemperatuur minder vermogen levert; een flint heeft bij 7 graden een vermogen van 6 kW; bij -10 kan ie nog maar 4 leveren (allemaal bij 35 graden cv water, watertemperatuur omhoog, betekent lager vermogen). Als je huis meer verliest dan die 4 kW van de Flint bij -10, zeg 8 kW, dan moet de cv (of open haard/straalkachel), de overige 4 leveren; doet ie dat niet, dan verlies je dus netto warmte en daalt de binnentemperatuur. Als je een warmtepomp dus goed uitkiest (maximale vermogen bij -10 is groter dan je maximale warmteverlies bij -10), draai je 100% elektrisch.
Als je wilt weten wat je nodig hebt; kijk naar het gasverbruik op de koudste dag (koken en douchen niet meenemen). Als je het aantal kuubs * 8,8 doet, heb je een beeld van hoeveel kWh je thermisch verlies op die dag was en wat je dus netto aan je huis moet toevoegen om je binnentemperatuur stabiel te houden.
Ok dank je, maar hoe bereken ik welke aanvoertemperatuur realistisch is? Gewoon de cv ketel op 35 graden zetten en kijken of het thuis warm wordt?
Ik wil niet straks het risico lopen dat ik een hybride warmtepomp aanschaf terwijl ik er nagenoeg niks op bespaar. Ik heb een woning uit 2001 met normale isolatie (10cm) en dubbel glas. De verkopers houden allemaal een mooi praatje, maar niemand is objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@chris83 Wat je kunt doen; bereken het warmteverlies van de ruimtes die je verwarmd (daar zijn sites voor, die bijv. een richtgetal geven, stel (fictief) 80 watt/m2 verlies voor een redelijk geïsoleerd rijtjeshuis uit 2000). Je weet dan wat het verlies is dat je moet compenseren. Je weet welke radiatoren er in een ruimte hangen en je kunt vervolgens opzoeken bij een fabrikant hoeveel watt die radiatoren afgeven bij een bepaald temperatuur regime; de laagste cv temperatuur waarop je nog comfortabel draait, is de temperatuur waarop je radiatoren nog genoeg afgifte leveren om het warmteverlies te compenseren. Voor je beeldvorming; een T22 radiator van 60 bij 60 zonder boosters doet bij 75 graden cv water ca. 1000 watt afgifte en bij 55 graden is daar nog maar ca. 500. watt van over. Als de ruimte waar die radiator hangt een warmteverlies van 750 watt per uur heeft, dan blijft je kamer warm als je op 75 graden stookt en is het te koud als je terug schroeft naar 55 graden. Hang je er een tweede radiator van hetzelfde model naast, dan heb je feitelijk de oude situatie met 1000 watt afgifte. Als je de bestaande radiator met ventilatoren uitrust en kunt boosten met 250 watt, heb je 750 watt en blijft de ruimte op temperatuur bij 55 graden.

[ Voor 13% gewijzigd door PVPaneel op 16-10-2024 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
PVPaneel schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 23:05:
@chris83 Wat je kunt doen; bereken het warmteverlies van de ruimtes die je verwarmd (daar zijn sites voor, die bijv. een richtgetal geven, stel (fictief) 80 watt/m2 verlies voor een redelijk geïsoleerd rijtjeshuis uit 2000). Je weet dan wat het verlies is dat je moet compenseren. Je weet welke radiatoren er in een ruimte hangen en je kunt vervolgens opzoeken bij een fabrikant hoeveel watt die radiatoren afgeven bij een bepaald temperatuur regime; de laagste cv temperatuur waarop je nog comfortabel draait, is de temperatuur waarop je radiatoren nog genoeg afgifte leveren om het warmteverlies te compenseren. Voor je beeldvorming; een T22 radiator van 60 bij 60 zonder boosters doet bij 75 graden cv water ca. 1000 watt afgifte en bij 55 graden is daar nog maar ca. 500. watt van over. Als de ruimte waar die radiator hangt een warmteverlies van 750 watt per uur heeft, dan blijft je kamer warm als je op 75 graden stookt en is het te koud als je terug schroeft naar 55 graden. Hang je er een tweede radiator van hetzelfde model naast, dan heb je feitelijk de oude situatie met 1000 watt afgifte. Als je de bestaande radiator met ventilatoren uitrust en kunt boosten met 250 watt, heb je 750 watt en blijft de ruimte op temperatuur bij 55 graden.
Ok top, daar heb ik wat aan! Dan ga ik eerst die berekening doen. Ik lees op meerdere sites wel dat een warmteverliesberekening voor een hybride warmtepomp minder relevant is, want op koude temperaturen springt de cv ketel toch bij. Maar toch goed om dit te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@chris83 Dat klopt ook; je woning blijft immers altijd warm; trekt de warmtepomp het niet, dan springt de cv bij. Ik heb een moderne ketel, die heel ver terug moduleert, maar die doet nog minimaal 4kW aan vermogen.
Dat is waarom de gemiddelde cv-boer ook wegkomt met al die prachtige foldertjeswijsheden; je ziet het pas aan je stroom rekening. Dat laatste is voor mensen met veel zonnestroomoverschot vaak minder belangrijk (want stroom is dan "gratis", of is in ieder geval nu nog goedkoper). Hoe hoger de watertemperatuur, des te onzuiniger je "stookt" en des te minder vermogen je warmtepomp levert. Het resultaat is dat je gas besparing minder is (ketel springt vaker bij) en dat de hoeveelheid stroom om die besparing te realiseren omhoog gaat. Dat laatste is belangrijk; iedere installateur én producent schotelt je de gas besparing voor, maar verzuimt vaak om te melden hoeveel extra verbruik aan stroom het kost.
Het hangt ook allemaal af van de kosten voor gas en stroom; als je rekent met 30 ct voor stroom en 1,20 voor gas, kun je dus 4 kWh stroom kopen voor 1 kuub gas. Als dat gas bij verbranding 9 kWh aan thermische energie oplevert, moeten die 4 kWH dat bij elkaar ook. Bij een COP van 2, doen ze maar 8 kWh en ben je duurder uit dan alleen op gas, want je hebt 1 kWh thermisch te kort. Het verschil tussen die twee bepaalt uiteindelijk welke (netto) opbrengst een warmtepomp oplevert en of je 'm terugverdiend. In mijn geval kan ik toe met 2 kWh zonnestroom (22 ct als ik ze teruglever) en vervang daarmee 1,25 aan gas. Dat betekent bij een verbruik van 1000 m3 per jaar, een besparing van 1030 euro per jaar. Dat is economisch gezien bijzonder interessant, want dat betekent dat de installatie zich in 3,5 jaar terugverdiend.

[ Voor 31% gewijzigd door PVPaneel op 17-10-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
chris83 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 06:02:
[...]

Ok top, daar heb ik wat aan! Dan ga ik eerst die berekening doen. Ik lees op meerdere sites wel dat een warmteverliesberekening voor een hybride warmtepomp minder relevant is, want op koude temperaturen springt de cv ketel toch bij. Maar toch goed om dit te bekijken.
En begin ook eens de aanvoertemperatuur van je ketel omlaag te zetten om te kijken of het nog een beetje warm wordt bij 50 graden. Dan nog eens proberen op 40 graden.

Mijn cv ketel staat op 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:08
Jullie vergeten wel één ding met de berekeningen, mijn CV staat op 55, echter dat stookt die hooguit de eerste 30 minuten (na nachtverlaging om in de ochtend weer paar graden te winnen), daarna pruttelt die nog uren rood op een aanvoer van 36/37 graden. Dan kom je weer in de regionen waar je optimaal profiteert van de WP.

M.a.w. hoge aanvoer houdt niet in dat die dat constant zit te stoken, dit is ook nog wel relevant voor de potentiële besparing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10-10 12:58
Ik heb interesse in het plaatsen van een Weheat warmtepomp. Voorkeur Weheat voornamelijk vanwege de prijs. Koelen is mogelijk met warmtepompen van Weheat maar niet zonder risico wat ik erg vervelend vind.

Op de website communiceren ze het volgende:
Onze warmtepompen kunnen op diverse gewenste temperaturen koelen, afhankelijk van de buitentemperatuur. Deze waarden kunnen door de gebruiker zelf worden gekozen en worden door onze systemen nagestreefd. Het koelproces werkt door water, met een ondergrenstemperatuur van 18 graden, door het systeem te laten circuleren. Dit kan de binnentemperatuur met 5 tot 7 graden verlagen ten opzichte van buiten. We beperken de watertemperatuur tot 18 graden om condensatie te voorkomen. Het is essentieel dat gebruikers actief condensvorming voorkomen, aangezien dit kan leiden tot vochtproblemen zoals een natte vloer of beschadigingen aan je huis. Bij condensvorming moet de koeling worden uitgeschakeld of de temperatuur worden verhoogd.
Ze beperken de watertemperatuur tot 18 graden om condensatie te voorkomen maar toch moet ik hier actief in zijn. Daarna dekken ze zichzelf nog in dat wanneer je wilt koelen je het volgende moet accepteren:
Koud water kan leiden tot condensvorming op de leidingen, vloer en radiatoren, wat schade aan de stalen leidingen kan veroorzaken en schimmelvorming in de hand kan werken. Zorg ervoor dat de koellijn zo is ingesteld dat er geen condensatie op uw installatie ontstaat. Als u condensatie opmerkt, moet u de watertmepratuur verhogen of de koeling uitschakelen.

Ik begrijp de risico's en neem de verantwoordelijkheid voor het activeren van de koelmodus.
Lekker makkelijk denk ik dan. Andere warmtepompen spreken soms van een vochtdetectie kit. Weet iemand of het mogelijk is deze te plaatsen bij een Weheat warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:03
Diesje schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:11:
Ik heb interesse in het plaatsen van een Weheat warmtepomp. Voorkeur Weheat voornamelijk vanwege de prijs. Koelen is mogelijk met warmtepompen van Weheat maar niet zonder risico wat ik erg vervelend vind.

[...]

Ze beperken de watertemperatuur tot 18 graden om condensatie te voorkomen maar toch moet ik hier actief in zijn. Daarna dekken ze zichzelf nog in dat wanneer je wilt koelen je het volgende moet accepteren:

[...]

Lekker makkelijk denk ik dan. Andere warmtepompen spreken soms van een vochtdetectie kit. Weet iemand of het mogelijk is deze te plaatsen bij een Weheat warmtepomp?
Zij kunnen hier niets mee omdat ze de luchtvochtigheid in jouw woning niet in de hand hebben. Als het ineens ontzettend vochtig is, dan kan het ook bij 18 graden condenseren bij een radiator of op je vloer, hoe moeten ze dit per ruimte kunnen detecteren dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
  • Laatst online: 10-10 12:58
TheRealFreek schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:16:
[...]

Zij kunnen hier niets mee omdat ze de luchtvochtigheid in jouw woning niet in de hand hebben. Als het ineens ontzettend vochtig is, dan kan het ook bij 18 graden condenseren bij een radiator of op je vloer, hoe moeten ze dit per ruimte kunnen detecteren dan?
Dat is niet mogelijk inderdaad, maar ze kunnen wel werken met een vochtdetectie kit. Wanneer je Weheat warmtepomp daadwerkelijk is geïnstalleerd en je koelen wilt activeren moet je dat je de risico's en gevolgen voor rekening nemen. Dit wordt niet verteld door installateurs (die bij mij over de vloer zijn geweest althans) en ook niet duidelijk gecommuniceerd op hun website. Je wordt hier dus achteraf mee geconfronteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@Razer Pruttelt ie, of staat ie uit en draait de circulatie pomp nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

[...]

[...]

denk je nu echt dat dit wat helpt ?
Wil je met een warmtepomp koelen dan moet je dat dus niet via je radiatoren gaan doen, via een vloerverwarming kan het ook iets beter maar dat is ook afhankelijk welk type vloer je er hebt.
Wil je echt goed koelen zul je dus een fancoil nodig hebben (in principe is dat een soortgelijke binnenunit die je ook bij een airco hebt).
alleen kosten deze wel wat, dus echt voordelig is het dus niet.
je moet ook zorgen dat je leidingen volledig geisoleerd zijn, want zeker bij een houten constructie/vloer wil je op die plek geen condensatie hebben.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:08
PVPaneel schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:01:
@Razer Pruttelt ie, of staat ie uit en draait de circulatie pomp nog?
Nee terug gemoduleerd naar laagste vermogen, verbruikt dan wel nog wat gas :)
Dit kan een WP natuurlijk easy opvangen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
Zeker, alleen die warmtepomp begint niet met 65 graden water, maar houdt een stooklijn aan en die cv gaat niet eerst inschakelen, maar schakelt pas bij als de wp het niet trekt, althans dat is de gewone regeling by hybride. Verder blijft het hele verhaal gelijk; die 65 graden moet je niet maken met een WP. Wat jij nu constateert is wat ik net al zeg; jouw afgifte bij 35-38 graden is voldoende om je ruimte op temperatuur te houden, omdat je radiatoren blijkbaar genoeg afgifte hebben bij die temperatuur. Dat is een hele belangrijke kanttekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smart-
Zojuist met werkvoorbereiding gesproken over de installatie van mijn Flint P40 door CB.

Verloop:
15-08 eerste offerte van CB ontvangen voor Flint P40.
25-09 Na vergelijkingen met andere WP's een nieuwe offerte opgevraagd, dezelfde inhoud
25-09 Akkoord offerte, schouw op locatie gepland
15-10 Schouw op locatie
17-10 Afspraak met werkvoorbereiding om alle details te doorlopen

Over 2 weken is de installatie. Ik zal dan een stukje schrijven het dagverloop in dit topic.

Zijn er inmiddels al tweakers met een Flint installatie die ervaringen kunnen delen?

[ Voor 49% gewijzigd door smart- op 17-10-2024 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-10 23:14

[...]

[...]

Dit condensatieprobleem is niet beperkt tot WeHeat, zij zijn er wel explicieter in. Traditionele airco voert het condensvocht af, dan dus geen probleem en ook efficienter in koelen. Wel mooi dat het kan met Weheat. Je kunt het gewoon proberen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Nu online
smart- schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:50:
Zojuist met werkvoorbereiding gesproken over de installatie van mijn Flint P40 door CB.

Verloop:
15-08 eerste offerte van CB ontvangen voor Flint P40.
25-09 Na vergelijkingen met andere WP's een nieuwe offerte opgevraagd, dezelfde inhoud
25-09 Akkoord offerte, schouw op locatie gepland
15-10 Schouw op locatie
17-10 Afspraak met werkvoorbereiding om alle details te doorlopen

Over 2 weken is de installatie. Ik zal dan een stukje schrijven het dagverloop in dit topic.

Zijn er inmiddels al tweakers met een Flint installatie die ervaringen kunnen delen?
Morgen de eerste volgens mij. Woensdag krijg ik hem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:13
Wat betreft de hele discussie over lagere COP bij hogere watertemperatuur: Weheat heeft een tabelletje op de website gezet voor vermogen en COP bij 55 graden water en verschillende buitentemperaturen.

https://support.weheat.nl...w-COP-55-c?language=nl_NL

Best ok als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
janzuilhof schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:06:
Wat betreft de hele discussie over lagere COP bij hogere watertemperatuur: Weheat heeft een tabelletje op de website gezet voor vermogen en COP bij 55 graden water en verschillende buitentemperaturen.

https://support.weheat.nl...w-COP-55-c?language=nl_NL

Best ok als je het mij vraagt.
Is bij andere WP’s ook OK.

Het is dan ook een relatief iets, het wordt nóg beter bij lagere temperaturen, hoe goed ze ook zijn bij hogere. 55gr draai ik niet eens voor tapwater (47gr)…. Investeren in je afgifte is altijd een goed idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19-10 20:32
Begin deze week offerte geaccepteerd voor een Sparrow in all-electric opstelling.

Offerte is van een kleinere partij dan CB, ga de naam even niet noemen.

Inhoud offerte:
  • Sparrow 6kW
  • 300L boilervat met verwarmingselement
  • geen buffervat ivm voldoende inhoud installatie
  • binnenunit compact met twee pompen
Omdat alles al klaar ligt (electra enzo) is uitgegaan van installatie in 1 dag.

Plaatsing op begane grond achter schuur. Boilervat komt in de schuur te staan.

Totale prijs offerte: €11k

De reden om voor deze partij te kiezen is dat ze premium leverancier zijn van Weheat en 5 jaar volledige garantie bieden op de producten en de installatie, tegen 2 jaar bij CB.

Ook bij CB offerte opgevraagd. Die waren iets duurder maar wel met de voorgemonteerde binnenunit met twee pompen en BUH.

Installatie volgende maand.

Benieuwd wat jullie van de prijs vinden!

Als je wilt weten welke aanbieder dit was stuur even een DM.

[ Voor 4% gewijzigd door Kirvis op 17-10-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekebooij
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-10 13:52
Is dat voor of na aftrek van de subsidie?

Even voor mij, twee pompen is standaard of wat is het voordeel ervan tov 1?

Hoe groot is je gezin, dat je voor 300 gaat?
Meerprijs is 300 euro dus neig er ook naar.

Ik ga morgen met Coolblue bellen, ter verhelderingen van de offerte.
Mijne was gelijk aan een mede tweaker, maar ook 1000 euro duurder dan een andere tweaker hier bij CB, maar we konden het verschil niet verklaren n.a.v. wensen (Sparrow) en opstelling.
Kirvis schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:13:
Begin deze week offerte geaccepteerd voor een Sparrow in all-electric opstelling.

Inhoud offerte:
  • Sparrow 6kW

De reden om voor deze partij te kiezen is dat ze premium leverancier zijn van Weheat en 5 jaar volledige garantie bieden op de producten en de installatie, tegen 2 jaar bij CB.

Ook bij CB offerte opgevraagd. Die waren iets duurder maar wel met de voorgemonteerde binnenunit met twee pompen en BUH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Nu online
Ze rekenen meer voor platdakdoorvoer bijvoorbeeld en een lift. Bij mij was na de schouw offerte juist lager omdat we toch voor muurdoorvoer gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
foekebooij schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:02:
Is dat voor of na aftrek van de subsidie?

Even voor mij, twee pompen is standaard of wat is het voordeel ervan tov 1?

Hoe groot is je gezin, dat je voor 300 gaat?
Meerprijs is 300 euro dus neig er ook naar.

[...]
Dit is voor aftrek van de subsidie. Komt dus net onder de €8k uit.

Weheat geeft bij de binnenunit compact twee opties: eentje met twee pompen, of eentje met 1 pomp en een driewegklep. Prijs is gelijk.

Het schijnt dat een setup met twee pompen net iets minder foutgevoelig is dan een setup met een driewegklep.

Wij hebben een gezin van (bijna) 4, ligbad en normale douche.

Eerst voor 200L gegaan, maar gezien het geringe prijsverschil (en goed onderhandelen) toch voor de 300L gekozen. Met name vanwege de hogere COP als je de temp in het vat verlaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekebooij
11k voor of 8 k na aftrek van subsidie, voor een Sparrow met 300l boiler, daar zou ik mijn handtekening onder zetten.

Ik ga CB (weet dat je een andere had) morgen even terugbellen, over de mogelijkheden om nog een naar de offerte te kijken evt na de schouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:13
Weet iemand of bij de berekening van de COP bij Weheat warmtepompen bij het opgenomen vermogen alle stroomverbruik wordt meegenomen, van zowel buiten- als binnenunit? Dus telt bijvoorbeeld het stroomverbruik van de pompen mee, of wordt dit buiten beschouwing gelaten?

Ben vooral benieuwd omdat ik een eerlijke vergelijking probeer te maken met het verbruik van een cv-ketel, en dan moet je weten of je de pakkembeet 200kWh die je cv-ketel gebruikt als extra moet rekenen, of dat de warmtepomp dit 'extra' gebruik stiekem ook heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-10 19:17
janzuilhof schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:02:
Weet iemand of bij de berekening van de COP bij Weheat warmtepompen bij het opgenomen vermogen alle stroomverbruik wordt meegenomen, van zowel buiten- als binnenunit? Dus telt bijvoorbeeld het stroomverbruik van de pompen mee, of wordt dit buiten beschouwing gelaten?

Ben vooral benieuwd omdat ik een eerlijke vergelijking probeer te maken met het verbruik van een cv-ketel, en dan moet je weten of je de pakkembeet 200kWh die je cv-ketel gebruikt als extra moet rekenen, of dat de warmtepomp dit 'extra' gebruik stiekem ook heeft.
Goede vraag, ik ben ook wel benieuwd of de binnen-unit als stroomverbruik meetelt maar verwacht het niet. Sowieso is alles bij benadering denk ik, dus meest betrouwbare verbruik zou een kWH meter zijn in je meterkast voor beiden devices waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Kirvis schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:13:

Inhoud offerte:
  • Sparrow 6kW

Plaatsing op begane grond achter schuur. Boilervat komt in de schuur te staan.
Heb je wel aan het geluid gedacht ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
MacD007 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:16:
[...]
Heb je wel aan het geluid gedacht ?

[...]
Yep! Komt volgens de regels te dicht bij de erfgrens te staan. Maar de buren wonen er net en hebben zelf ook een WP te dicht bij de erfgrens staan, dus ik maak me geen zorgen. Ze hebben behoorlijk verbouwd en geinvesteerd, dus die gaan daar voorlopig nog niet weg.

Verder komt ie zo ver van de gevel te staan dat ik niet verwacht dat iemand daar last van gaat hebben.

Schutting moeten we nog vervangen, dus desnoods zetten we er een dempend schuttingdeel tussen mocht het toch een issue worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
janzuilhof schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:02:
je moet je hier afvragen hoe WeHeat deze informatie (bv verbruik van de binnen unit) kan krijgen, er moet dus voor ook de binnenunit een soort kWh meter aanwezig zijn.
overigens lijkt een dag/uur COP een leuke waarde (zeker in de huidige tijd met zacht weer buiten) maar infeite heb je daar niets aan.
Wil je een nuttige COP kijk dan op maand/jaar basis, want dat is een veel eerlijker en zeker met vergelijk van de CV ketel ook betere waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
Barryvdh schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:15:
[...]

Goede vraag, ik ben ook wel benieuwd of de binnen-unit als stroomverbruik meetelt maar verwacht het niet. Sowieso is alles bij benadering denk ik, dus meest betrouwbare verbruik zou een kWH meter zijn in je meterkast voor beiden devices waarschijnlijk.
Precies hierom heb ik twee Homewizard 1-fase kWh meters klaarliggen. Die gaan er dit weekend in en dan kan ik precies bijhouden wat de buitenunit en binnenunit gebruiken.

Zal tzt wel wat posten hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
Kirvis schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:38:
[...]

Precies hierom heb ik twee Homewizard 1-fase kWh meters klaarliggen. Die gaan er dit weekend in en dan kan ik precies bijhouden wat de buitenunit en binnenunit gebruiken.

Zal tzt wel wat posten hier.
Ja ben ik ook nog van plan, maar niet zoveel ervaring mee. Benieuwd naar de verschillen tussen de API waardes en de echte waardes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Kirvis schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:20:
[...]

Yep! Komt volgens de regels te dicht bij de erfgrens te staan. Maar de buren wonen er net en hebben zelf ook een WP te dicht bij de erfgrens staan, dus ik maak me geen zorgen. Ze hebben behoorlijk verbouwd en geinvesteerd, dus die gaan daar voorlopig nog niet weg.

Verder komt ie zo ver van de gevel te staan dat ik niet verwacht dat iemand daar last van gaat hebben.

Schutting moeten we nog vervangen, dus desnoods zetten we er een dempend schuttingdeel tussen mocht het toch een issue worden.
kijk eventueel eens hierna:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6t7XYZVojObUw0piqsjtaCMlDk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuwObCuZxRKLhg66v8jmRICR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaiylxMhBxo8ahtlA3L03TuuAv4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mo9R7YXbCaP8pa1fsWNHtYX2.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netevolutions
  • Niet online
Binnenunit (het klein model zonder pompen/buh) verbruikt stand-by 1 Watt.
Binnenunit stuurt bij ons een Wilo circulatiepomp voor buitenunit (parallel buffer). Die verbruikt zo'n 45 Watt.
Een tweede (zuinigere) pomp voor het afgifte systeem verbruikt zo'n 15 Watt.
E.a. hangt dus af welke pompen je gebruikt.

De buitenunit verbruikt stand-by zo'n 14 Watt.
Minimaalste vermogen van buitenunit in bedrijf is 380-420 Watt.

Alles op basis van Homewizard meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
netevolutions schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:44:
Binnenunit (het klein model zonder pompen/buh) verbruikt stand-by 1 Watt.
Binnenunit stuurt bij ons een Wilo circulatiepomp voor buitenunit (parallel buffer). Die verbruikt zo'n 45 Watt.
Een tweede (zuinigere) pomp voor het afgifte systeem verbruikt zo'n 15 Watt.
E.a. hangt dus af welke pompen je gebruikt.

De buitenunit verbruikt stand-by zo'n 14 Watt.
Minimaalste vermogen van buitenunit in bedrijf is 380-420 Watt.

Alles op basis van Homewizard meters.
Licht off-topic, maar heb je dit via meterkast meter, of via stekker plugs gemeten? Via de stekker plugs mag de buitenunit denk ik niet qua vermogen zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Barryvdh schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:59:
[...]

Licht off-topic, maar heb je dit via meterkast meter, of via stekker plugs gemeten? Via de stekker plugs mag de buitenunit denk ik niet qua vermogen zeker?
HW stekker plugs kunnen tot max. 16A, wel even kijken dat je de juiste versie hebt, er zijn namelijk ook lichtere 10A versie te koop.
De nieuwe zijn 16A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyRYMwVz80KB_9BuzxUWPTMia0k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EZKnJXUhDBYaPIZjjij19T90.png?f=user_large
bron: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 18-10-2024 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
Barryvdh schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:59:
[...]

Ik heb de meterkast meters liggen. Is wel duurder, maar stuk eleganter dan de stekkers.

Zie je het jezelf al aan de installateur vragen bij installatie?

"Eehm, meneer, kunt u aub een stekker monteren op het snoer van de warmtepomp? Dan kan ik hem hier insteken." ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:41
Weheat heeft het lijstje geteste thermostaten geupdate. Waar Evohome eerst goed samenwerkte, is het nu verplaatst naar het rijtje met de thermostaten waarbij de temperatuur niet wordt meegezonden.

Ik heb nu Evohome en ik overwoog om een Tado X te nemen, echter staat deze nu ook in dat rijtje. Vreemd genoeg adviseert Coolblue een Tado X.

Wat is volgens jullie de beste thermostaat voor een Weheat?

https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2P9eAM7e03oR8aMuoHIkbHWY0G8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cLWrLtIpBHPdaNlbyl8wCg07.png?f=user_large

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Over thermostaten gesproken: heeft er iemand hier ervaring met een Weheat WP en een (gejailbreakte) Toon thermostaat?

Volgens onze installateur geen probleem, maar hij staat niet in het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online
Volgende week komt CB voor de schouw voor het plaatsen van een hybride WeHeat WP. Ik wil alvast mijn meterkast uitbreiden met een extra groep voor de buiten unit. Nu heb ik de mogelijkheid van 2 opties.
optie1. op een fase blijven = nu 25A af gezekerd. (kan ik nog opwaarderen naar 35A. wij koken op inductie (1fase inductieplaat), wasmachine, en vaatwasser en hebben zonnepanelen. Vanwege gebrek aan ruimte plaatst ik een extra groepenkast ernaast. In de nieuwe kast komt dan een extra aardlekschakelaar + een extra groep voor de buitenunit. yvmvk kabel voor de buiten unit trek ik zelf.

Optie2. Mijn aansluiting is al 3 fase voorbereid en heb al een 3 fase slimme meter. Ik moet dan wel de groepenkast ombouwen naar 3 fase groepenkast. De hoofd schakelaar moet ik dan vervangen voor een 3fase hoofdschakelaar. Is al met al wel fraaier, maar veel ingrijpender en kostbaarder.

Mijn vraag is, op 1 fase blijven en eventueel opwaarderen naar 35 A, of nu overstappen op 3 fasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smart-
gratiz schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:01:
Weheat heeft het lijstje geteste thermostaten geupdate. Waar Evohome eerst goed samenwerkte, is het nu verplaatst naar het rijtje met de thermostaten waarbij de temperatuur niet wordt meegezonden.

Ik heb nu Evohome en ik overwoog om een Tado X te nemen, echter staat deze nu ook in dat rijtje. Vreemd genoeg adviseert Coolblue een Tado X.

Wat is volgens jullie de beste thermostaat voor een Weheat?

https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
[Afbeelding]
Opvallend inderdaad, met name ook omdat Tado ook nog bovenin de wel supported lijst staat.

2 weken geleden heb ik een Tado X aangeschaft en aangesloten aan mijn cv ketel(Opentherm, tzerra ace 2022 39c) maar het modulatie gedrag van Tado ben ik niet van onder de indruk. Ze hebben een dusdanig aparte manier van stookprotocol bij Tado dat lijkt op pendelen, dat ik maar een Honeywell Round Modulation heb geplaatst, deze laat een veel beter en solide stookprofiel zien.

Toon is natuurlijk ook Opentherm(keuzemogelijkheid geloof ik in de instellingen) dus ik verwacht dat deze ook gewoon zal werken met de WeHeat WP's maar dan misschien de kamertemperatuur niet doorgeeft naar de weheat app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smart-
RNacoustics schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:20:
Volgende week komt CB voor de schouw voor het plaatsen van een hybride WeHeat WP. Ik wil alvast mijn meterkast uitbreiden met een extra groep voor de buiten unit. Nu heb ik de mogelijkheid van 2 opties.
optie1. op een fase blijven = nu 25A af gezekerd. (kan ik nog opwaarderen naar 35A. wij koken op inductie (1fase inductieplaat), wasmachine, en vaatwasser en hebben zonnepanelen. Vanwege gebrek aan ruimte plaatst ik een extra groepenkast ernaast. In de nieuwe kast komt dan een extra aardlekschakelaar + een extra groep voor de buitenunit. yvmvk kabel voor de buiten unit trek ik zelf.

Optie2. Mijn aansluiting is al 3 fase voorbereid en heb al een 3 fase slimme meter. Ik moet dan wel de groepenkast ombouwen naar 3 fase groepenkast. De hoofd schakelaar moet ik dan vervangen voor een 3fase hoofdschakelaar. Is al met al wel fraaier, maar veel ingrijpender en kostbaarder.

Mijn vraag is, op 1 fase blijven en eventueel opwaarderen naar 35 A, of nu overstappen op 3 fasen?
Je bent wellicht afgezekerd op 25A omdat 3 fase standaard 3 x 25A is.

een 3 fase hoofdschakelaar plaatsen( wel even kijken of je ook al 3 fase tot in je groepenkast hebt vanaf je meter) En een B16 alamat aan 1 van die vrije fasen en je bent klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Nu online
Kirvis schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:08:
Over thermostaten gesproken: heeft er iemand hier ervaring met een Weheat WP en een (gejailbreakte) Toon thermostaat?

Volgens onze installateur geen probleem, maar hij staat niet in het lijstje.
CB geeft ook aan dat toon kan samenwerken met weheat wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Nu online
smart- schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:26:
[...]

Je bent wellicht afgezekerd op 25A omdat 3 fase standaard 3 x 25A is.

een 3 fase hoofdschakelaar plaatsen( wel even kijken of je ook al 3 fase tot in je groepenkast hebt vanaf je meter) En een B16 alamat aan 1 van die vrije fasen en je bent klaar.
Ja, de 3 fase is tot aan de slimme meter aangeboden. Er moet wel een draad op de uitgang van de slimme meter worden aangesloten. Dus zal een erkende installateur dit moeten uitvoeren.

[ Voor 4% gewijzigd door RNacoustics op 18-10-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
RNacoustics schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:04:
[...]

Ja, de 3 fase is tot aan de slimme meter aangeboden. Ik moet wel een draad op de uitgang van de slimme meter aansluiten. Dus zal helaas de zegel moeten verbreken.
Weet je zeker dat er niet al drie fasen (draden) vanuit de hoofdzekeringen richting groepenkast lopen? Wellicht zijn er twee fasen afgedopt omdat ze niet in gebruik zijn.

Lijkt me vreemd als de netbeheerder dat niet heeft gedaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Kirvis op 18-10-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Nu online
@Kirvis Ik heb even navraag gedaan bij Liander. Alleen een gecertificeerde installateur met zegelrecht mag de zegel verbreken. Blijkt dat volgens Liander CB geen zegelrecht heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
RNacoustics schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:20:
@Kirvis Ik heb even navraag gedaan bij Liander. Alleen een gecertificeerde installateur met zegelrecht mag de zegel verbreken. Blijkt dat volgens Liander CB geen zegelrecht heeft!
Dat verbaast me niets. Zegelrecht is geloof ik op persoonsniveau, dus als installateur heb je daar niet zo veel aan.

Ik zou gewoon Liander bellen en vragen waarom er geen drie fasen doorlopen vanaf de hoofdzekering. En dan vertellen dat zij het mogen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBconsult
  • Laatst online: 01-08 15:57

HBconsult

Creatief spelen met energie

Over de thermostaat
Ik heb een (oudere) draadloze Honeywell Chronotherm klokthermostaat. en een BB80

Alles leek te werken maar de kamertemperatuur blijft 20 graden aangeven.
Navraag bij Honeywell geeft aan dat de draadloze versies de kamertemp niet doorgeven.

Verder werkt alles keurig.
Blijkbaar geeft het Opentherm protocol vanuit de thermostaat alleen de verschillen door.........+ of -
Waarschijnlijk in stapjes van 0,5 graden
Dat lijkt voldoende want het werkt allemaal keurig
Alleen zie je in de WH app steeds 20 graden staan
Gebruik alleen de klokfunctie niet meer, maar laat het op de vaste temperatuur staanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z921Fb-hKIca9QM1QbKYc0qz4c8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IafMav5zzWZ9pxqSlPS9DZTv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door HBconsult op 18-10-2024 15:25 ]

Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Nu online
Kirvis schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:05:
[...]

Dat verbaast me niets. Zegelrecht is geloof ik op persoonsniveau, dus als installateur heb je daar niet zo veel aan.

Ik zou gewoon Liander bellen en vragen waarom er geen drie fasen doorlopen vanaf de hoofdzekering. En dan vertellen dat zij het mogen oplossen.
Heb ik ook gevraagd aan Liander. Vanaf de hoofdzekering loopt het dus wel door. Maar toen de 3 fase (voorbereiding op de toekomst) slimme meter werd geïnstalleerd constateerde de monteur, dat ik nog een 1 fase groepenkast heb. Vandaar dat de 2 andere fase aan de uitgang van de slimme meter niet naar buiten zijn uitgevoerd. Maar ik laat dit door door de installateur alsnog uitvoeren.

[ Voor 5% gewijzigd door RNacoustics op 18-10-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Zijn er mensen die de Weheat enkel voor verwarming gebruiken en een backup heater hebben?

Graag zou ik indien mogelijk foto's zien van het leidingwerk e.d.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 201WD
Flintstone087 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:03:
[...]

Volgende week vrijdag wordt ie geïnstalleerd.
Is de flint al geïnstalleerd ?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-10 19:11
201WD schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:53:
[...]

Is de flint al geïnstalleerd ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6GB4yB7YgUi2457uBZ94CU-pdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVTJ8Sbzk03pG2BuBPn2B7Bk.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, laat de winter maar komen! Vier installateurs van 9 tot 16 uur. Het is natuurlijk niet koud maar toch even flink laten draaien. Fluisterstil. Maar de echte test is natuurlijk pas als het vriest en als het volgende zomer weer eens snikheet is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Zo er staat hier een mooie klus te wachten op het dak voor een 22 kW installatie A7/W35 2x Blackbird P80 met een 270 liter WPV-H horizontale boiler van Itho met warmtewisselaar. Aparte regelingen voor boven en beneden met een mechanische scheiding in case off. Laat de winter maar komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQltVfPrRE3rCx0zqtej2RBxAQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l253UUOE0knd2S5YJUed7iTx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdDG_5o3REpvv0MHo4QLr1Pz5oA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K165pOugEPxqBSLiUs3zmNaM.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-10 22:03
Flintstone087 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:53:
[...]

[Afbeelding]

Ja, laat de winter maar komen! Vier installateurs van 9 tot 16 uur. Het is natuurlijk niet koud maar toch even flink laten draaien. Fluisterstil. Maar de echte test is natuurlijk pas als het vriest en als het volgende zomer weer eens snikheet is.
Is dit door CB geïnstalleerd? Hebben zij voor de zwarte leidinggoten gezorgd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flintstone087
kipfel schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:18:
[...]

Is dit door CB geïnstalleerd? Hebben zij voor de zwarte leidinggoten gezorgd?
Yep, antraciet. Was geen probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Carboy54 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:13:
Zo er staat hier een mooie klus te wachten op het dak voor een 22 kW installatie A7/W35 2x Blackbird P80 met een 270 liter WPV-H horizontale boiler van Itho met warmtewisselaar. Aparte regelingen voor boven en beneden met een mechanische scheiding in case off. Laat de winter maar komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
22kW? Maar ik zie helemaal geen slotgracht? :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Halion3
  • Laatst online: 04-12-2024
Beste medetweakerts, hierbij mijn eerste(!) post, hopelijk direct een goeie, want...ik heb hem!

Even wat backstory: maand geleden drie offertes voor de Flint aangevraagd, uiteindelijk voor Coolblue gegaan, de goedkoopste en beste gevoel erbij. Bleek terecht, lees verder. Maar eerst: pics!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkMoOhScoPaEJkRnSfkIoWRB9c8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7AMtmqSkzpwUPxbKMaEPEqg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KkMBpbPpoeephRsi7qOZtkJTYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1AXBggS0gmEqDqoZlGzmTO6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JnZxF753l_hC0D9f-naRmXfCKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSE5p3zurL86OTMxfHfyqNJK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKyeyyCpqXYMnXLSjovHKJmmiO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2WoJ0i2prBMXtdrDLUmpTg8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCY2drh-aj61NZdSt5-4yOkoiFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T69xmsrtti4LBPVak9NdgjrZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gInq7V1RIKScNnRAczriahwGpuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JqRKUWYeqWz1CvxCTKoFJgM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Po3nz21X_ilSy9w_yQ3dopczjS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSE1VRFfLICWHBMqWlsKQUl6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzy0UG9vTof6TCtU1NXNMW_jUfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2apXu6iWuEpeqfVep6ZQh03L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbKJvGIag1mvwTqLqZemKGoxI3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvUZ95TDEfhXMMHanb8q3wPQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wilde graag de Flint op alleen de vloerverwarming beneden (met oude gesloten verdeler, dacht die eventueel te vervangen). Coolblue had twijfels maar na overleg met WeHeat bleek dat prima mogelijk.

Ze kwamen met vier man sterk, 2 installateurs van CB, een trainee van CB en een installateur van WeHeat zelf. Uiteindelijk zijn ze van pakweg 09:00 tot 17:00 bezig geweest, wat niet helemaal de planning was, maar toegegeven, het zat ze niet mee. Leuk detail: de Flint hoeft nietop een schone groep met eigen schakelaar (vanwege het lage verbruik), scheelde een boel gedoe.

Ze raakten bij het plaats maken voor de leidingen nog wel een waterleiding(!). Konden ze niet weten (en ik helaas ook niet), want bleek in een koof verstopt te zitten. Hebben ze heel netjes opgelost. Vervolgens maakte het stroompunt kortsluiting, nieuwe kabels getrokken naar de meterkast, heel netjes.

Kortom, over de installatie ben ik dik tevreden (ze gingen wel wat lomp met gereedschap om met wat kleine krasjes op m'n vloer tot gevolg). Over Flint zelf kan ik nog weinig zeggen, want het is ineens te warm om hem aan te willen zetten (dankjewel klimaatverandering). Wie vragen heeft, stel ze gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smart-
Halion3 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:30:
Beste medetweakerts, hierbij mijn eerste(!) post, hopelijk direct een goeie, want...ik heb hem!

Even wat backstory: maand geleden drie offertes voor de Flint aangevraagd, uiteindelijk voor Coolblue gegaan, de goedkoopste en beste gevoel erbij. Bleek terecht, lees verder. Maar eerst: pics!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik wilde graag de Flint op alleen de vloerverwarming beneden (met oude gesloten verdeler, dacht die eventueel te vervangen). Coolblue had twijfels maar na overleg met WeHeat bleek dat prima mogelijk.

Ze kwamen met vier man sterk, 2 installateurs van CB, een trainee van CB en een installateur van WeHeat zelf. Uiteindelijk zijn ze van pakweg 09:00 tot 17:00 bezig geweest, wat niet helemaal de planning was, maar toegegeven, het zat ze niet mee. Leuk detail: de Flint hoeft nietop een schone groep met eigen schakelaar (vanwege het lage verbruik), scheelde een boel gedoe.

Ze raakten bij het plaats maken voor de leidingen nog wel een waterleiding(!). Konden ze niet weten (en ik helaas ook niet), want bleek in een koof verstopt te zitten. Hebben ze heel netjes opgelost. Vervolgens maakte het stroompunt kortsluiting, nieuwe kabels getrokken naar de meterkast, heel netjes.

Kortom, over de installatie ben ik dik tevreden (ze gingen wel wat lomp met gereedschap om met wat kleine krasjes op m'n vloer tot gevolg). Over Flint zelf kan ik nog weinig zeggen, want het is ineens te warm om hem aan te willen zetten (dankjewel klimaatverandering). Wie vragen heeft, stel ze gerust.
Dank voor je rapportage! Gaaf om een vergelijkbare situatie als bij mij te zien, ik wil m namelijk ook alleen op de verdeler beneden laten aansluiten 👍🏻(alleen moet ik zelf wat graafwerk doen ivm boring naar de kruipruimte toe onder de bestrating)
Rest van de woning is reeds seperaat elektrisch verwarmd.

De stroom toevoer van de pomp in de verdeler, loopt die naar de weheat binnenunit of nog naar het stopcontact? Volgens de handleiding kan de weheat binnenunit zowel de nieuwe doorvoerpomp alsook de bestaande vvw pomp voorzien van aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Laatst online: 07:51
Halion3 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leuke eerste post! Wil je delen welke opties er aangeboden zijn en wat er verplicht is vanuit CB?

Bijvoorbeeld:
Vorstbeveiling
Voedingskabel
Vuil/magneetfilter
Vervangen verdeler
Ringslang
Diameter van de leidingen
Verdeler zonder pomp
Etc

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Stoker schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:06:
[...]

Leuke eerste post! Wil je delen welke opties er aangeboden zijn en wat er verplicht is vanuit CB?

Bijvoorbeeld:
Vorstbeveiling
Voedingskabel
Vuil/magneetfilter
Vervangen verdeler
Ringslang
Verdeler zonder pomp
Etc
Anti-schaatsbaan maatregelen kunnen ook in dat lijstje denk ik….

En die extra groep (alamat) zou ik toch wel maken, het is best wel een belangrijk apparaat in je huis, je wilt niet dat je verwarming er midden winter mee kapt omdat je aliexpress usb voeding de aardlek deed klappen, gechargeerd matuurlijk.

Dit probleem word natuurlijk nog versterkt als er geen vorstbeveiliging(-skleppen) aanwezig is….
Heeft ‘ie wel een backup heater (op seperate groep)?

[ Voor 31% gewijzigd door bbbrumbrum op 18-10-2024 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smart-
Stoker schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:06:
[...]

Bijvoorbeeld:
Vorstbeveiling
Voedingskabel
Vuil/magneetfilter
Vervangen verdeler
Ringslang
Verdeler zonder pomp
Etc
Vanuit de CB schouw bij mij:
Vorstbeveiling, niet over gehad

Voedingskabel, regelt CB
Vuil/magneetfilter, Ik heb er al 1 voor de invoer naar mijn tzerra ace, maar CB levert er altijd standaard 1 bij in de aanvoer naar de Flint.

Vervangen verdeler, Niet nodig, ook een verdeler met pomp is volgens CB geen probleem

Ringslang ?

Diameter van de leidingen 32mm

Verdeler zonder pomp, zie boven

Etc: stroomgroep moest ik zelf voorzien waarop ze kunnen inprikken.

over 2 weken kan ik de uitkomst hier melden :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekebooij
Waarom loopt het langs je huis omhoog en is het niet laag op de grond, je huis in gegaan?
Flintstone087 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:53:
[...]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halion3
  • Laatst online: 04-12-2024
smart- schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:25:
[...]

Vanuit de CB schouw bij mij:
Vorstbeveiling, niet over gehad

Voedingskabel, regelt CB
Vuil/magneetfilter, Ik heb er al 1 voor de invoer naar mijn tzerra ace, maar CB levert er altijd standaard 1 bij in de aanvoer naar de Flint.

Vervangen verdeler, Niet nodig, ook een verdeler met pomp is volgens CB geen probleem

Ringslang ?

Diameter van de leidingen 32mm

Verdeler zonder pomp, zie boven

Etc: stroomgroep moest ik zelf voorzien waarop ze kunnen inprikken.

over 2 weken kan ik de uitkomst hier melden :-).
Dit. Vanwege aansluiten op direct de vloerverwarming kwam er een expansievat bij.

Geen backup heater en aansturing op zelfde groep. Werd idd wel aangegeven dat als met strenge vorst de stroom eraf knalt je zelf de koppelingen buiten moet losdraaien. Ik ben zelf niet bang voor dat soort risicos maar was wel een goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 04-10 13:33
Als er op warme dagen geen gebruik wordt gemaakt van verwarmen maar ook niet van koeling, wat is het geluidsniveau dan van de buitenunit van de Sparrow?

Wij willen de buitenunit namelijk in onze tuin plaatsen op een plek waar wij ook zullen zitten.

Ander vraagje: is een vorm van decoratie van de buiten unit mogelijk? Omkasting kan het rendement verlagen begrijp ik. Andere mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
maxdevries13 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:02:
Als er op warme dagen geen gebruik wordt gemaakt van verwarmen maar ook niet van koeling, wat is het geluidsniveau dan van de buitenunit van de Sparrow?

Wij willen de buitenunit namelijk in onze tuin plaatsen op een plek waar wij ook zullen zitten.

Ander vraagje: is een vorm van decoratie van de buiten unit mogelijk? Omkasting kan het rendement verlagen begrijp ik. Andere mogelijkheden?
Er is denk ik al veel geschreven over het geluid en de ervaringen daar mee, mogelijk even teruglezen.
Of een rondleiding aanvragen bij de fabriek in Duizel , daar kun je live de warmtepomp zien en beluisteren.
Persoonlijk zou ik zoiets niet plaatsen bij je zitplek,
Decoratie, moet je een beetje creatief zijn, spuiten of stickers er op plakken of een paar bloempotten er op zetten. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online

Waarom zou hij geluid maken als ‘ie stand-by staat?

Decoratie kent vele vormen, in de andere WP topics zijn genoeg voorbeelden te vinden.
Heb er zelf een beukenhaag voor staan, maar mijn Pana is dan ook wel een stuk lelijker dan een WeHeat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Zonder verwarmen nog koelen dus alleen voor sww op gepande tijdstippen. Bij stilstand geen geluid. De PPS buitenunit leent zich niet voor wrappen of iets dergelijks.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Nu online

Hij is er in verschillende kleuren, misschien een kleur kiezen die goed past

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nottofret
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 22:54
Voor wie erin geïnteresseerd is: "De groene nerds" doen 3 afleveringen over met name Weheat.

Er staan er nu twee live:
Aflevering 1, algemeen
Aflevering 2, interview met Patrick Schimmel, vanaf 55 minuten interessant stukje over cop en scop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekebooij
Ow top, snel even luisteren.

Via de eerste aflevering kwam ik op Weheat, maar dacht dat volgende week pas de volgende aflevering online zou komen.

Denk een foutje dat die online staat, want op hun site en Spotify is de aflevering niet terug te vinden.
nottofret schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:02:
Voor wie erin geïnteresseerd is: "De groene nerds" doen 3 afleveringen over met name Weheat.

Er staan er nu twee live:
Aflevering 1, algemeen
Aflevering 2, interview met Patrick Schimmel, vanaf 55 minuten interessant stukje over cop en scop.

[ Voor 11% gewijzigd door foekebooij op 19-10-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:04
chris83 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:43:
[...]

Ok dank je, maar hoe bereken ik welke aanvoertemperatuur realistisch is? Gewoon de cv ketel op 35 graden zetten en kijken of het thuis warm wordt?
Ik wil niet straks het risico lopen dat ik een hybride warmtepomp aanschaf terwijl ik er nagenoeg niks op bespaar. Ik heb een woning uit 2001 met normale isolatie (10cm) en dubbel glas. De verkopers houden allemaal een mooi praatje, maar niemand is objectief.
Gewoon grotere radiatoren nemen. Geen Jaga (te duur). Warmtepomp erin en gaan.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Kirvis schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:12:
[...]

Ik heb de meterkast meters liggen. Is wel duurder, maar stuk eleganter dan de stekkers.
Inmiddels geïnstalleerd!

Nu het (lange) wachten op de installatie van de Sparrow. Komt volgende maand.

Zal t.z.t. wel een fotoverslag plaatsen ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X--1uNAwSy3wJF5BvGIR2Zv4Zz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBdJXtzztZWjseXPee7JFdC6.jpg?f=fotoalbum_large

En ja, dit zijn 3-fase automaten. Die hadden we bij de verbouwing al laten plaatsen ivm de komst van een NIBE systeem, maar het geld was op (en NIBE te duur).

Nu gewoon 1 fase en de nul aangesloten en dan werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Knowbody schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:57:
[...]

Gewoon grotere radiatoren nemen. Geen Jaga (te duur). Warmtepomp erin en gaan.
En boosten, dat doet veel meer dan de stap van T22 naar T33.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flintstone087
foekebooij schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 07:18:
Waarom loopt het langs je huis omhoog en is het niet laag op de grond, je huis in gegaan?

[...]
Omdat ik niet dwars door de wasmachine en de keukenkastjes in de bijkeuken wilde gaan. 😂 nu loopt de witte kabelgoot binnen boven de kastjes.

Dit was ook de kortste weg, 5 meter leiding.

[ Voor 6% gewijzigd door Flintstone087 op 19-10-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotrb123
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-02 01:39
Ik heb gelezen dat het goed is om 1 à 2 keer per jaar de lamellen van een warmtepomp te reinigen (stof deeltjes = slechtere airflow = slechtere werking, hoger verbruik) met water uit tuinslang oid.
Is dat iets wat ik zelf goed kan doen bij een WeHeat Blackbird?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

pjotrb123 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:28:
Ik heb gelezen dat het goed is om 1 à 2 keer per jaar de lamellen van een warmtepomp te reinigen (stof deeltjes = slechtere airflow = slechtere werking, hoger verbruik) met water uit tuinslang oid.
Is dat iets wat ik zelf goed kan doen bij een WeHeat Blackbird?
Als je de hood demonteert zeker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nT3MJ9QhsvkgLrSBG7756AUYlFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eaDT0URyorq5FKtcV4tBCTkN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Carboy54 op 20-10-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-10 13:24
Carboy54 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:13:
Ik lees al een paar keer de keuze voor een boilervat van Itho ipv de boilervaten van WeHeat. Is er een duidelijk voordeel aan de vaten van Itho ten opzichte van een meer traditioneel boilervat zoals de WeHeat met spiraal. Ik lees dat de warmteuitwisseling bij Itho veel lager in het vat plaatsvind met een ander soort warmtewisselaar. Met als voordeel dat de warmte lager in het vat afgegeven kan worden en er dus meer warmte kan worden opgeslagen. Is de warmteafgifte bijvoorbeeld ook hoger van de Itho vaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Laatst online: 07:51
Itho vat heeft een wisselaar, dus geen spiraalde hebt dus (veel) minder last van thermische trek, maar belangrijker; je tapwater in het vat wordt langs de wisselaar gepompt tijdens het verwarmen van het water, hierdoor heb veel minder gelaagdheid dus heb je
1 meer “bruikbaar” water, omdat al het water in het vat voor 80% dezelfde temperatuur heeft.
2 lagere legionella temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygNH_rlAtb65h4tLxrpn00RrAjw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbV7XCjJNBigVB64LWwkhuut.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8leDCzJmLOW6-inJ3wEKk1PTIc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iq63XnKjCJtkyH0V1CbL4Aop.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qNUEIPGtJ2BvTSIUM74fq_a97g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNMtb64A0kP1Cv9IdI2z3kat.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvofWsfSTzSg6yBO-Z97LhdPNyE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpPoml2X1UyRwORQE0CpNmlT.jpg?f=fotoalbum_tile

Bovenstaande voorbeeld van @Carboy54 was in eerste instantie voor een weheatvat gegaan. Maar dat ging niet passen op zolder.

Beide dus goed, maar dit zijn de verschillen.

[ Voor 70% gewijzigd door Stoker op 21-10-2024 06:38 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Stoker schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 06:36:
Itho vat heeft een wisselaar, dus geen spiraalde hebt dus (veel) minder last van thermische trek, maar belangrijker; je tapwater in het vat wordt langs de wisselaar gepompt tijdens het verwarmen van het water, hierdoor heb veel minder gelaagdheid dus heb je
1 meer “bruikbaar” water, omdat al het water in het vat voor 80% dezelfde temperatuur heeft.
2 lagere legionella temperatuur.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Bovenstaande voorbeeld van @Carboy54 was in eerste instantie voor een weheatvat gegaan. Maar dat ging niet passen op zolder.

Beide dus goed, maar dit zijn de verschillen.
En Itho vat is made in Holland, ook wel een pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Nu online
Begrijp ik het goed dat je dan 1 á 2 keer per jaar op de dakkapel moet klimmen (als de BB daar staat), de kap demonteren en dan met water aan de gang om de lamellen schoon te maken?
Zijn er mensen die dit zo doen? Zelf ben ik in de markt voor een BB 6kW in 2025 op mijn dakkapel, maar onderhoud is mijn twijfel. Ik laat mij dus graag overtuigen.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Mjier schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:56:
[...]

Begrijp ik het goed dat je dan 1 á 2 keer per jaar op de dakkapel moet klimmen (als de BB daar staat), de kap demonteren en dan met water aan de gang om de lamellen schoon te maken?
Zijn er mensen die dit zo doen? Zelf ben ik in de markt voor een BB 6kW in 2025 op mijn dakkapel, maar onderhoud is mijn twijfel. Ik laat mij dus graag overtuigen.
Ik denk dat de meeste WP’s nooit schoongemaakt worden, zeker de slecht toegankelijke. An sich geen probleem, wellicht mis je een paar procent efficiëntie, wellicht is het verwaarloosbaar. Heb bij mijn eigen WP geen verschil gezien voor en na schoonmaken. En de Blackbirds verticale lamellen zullen voordelig zijn tov een staande WPs horizontale qua vervuiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

bbbrumbrum schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:05:
[...]

Ik denk dat de meeste WP’s nooit schoongemaakt worden, zeker de slecht toegankelijke. An sich geen probleem, wellicht mis je een paar procent efficiëntie, wellicht is het verwaarloosbaar. Heb bij mijn eigen WP geen verschil gezien voor en na schoonmaken. En de Blackbirds verticale lamellen zullen voordelig zijn tov een staande WPs horizontale qua vervuiling.
Hier van hetzelfde. 1x per jaar spuit ik hem met een beetje water schoon maar echt nodig nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotrb123
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-02 01:39
Carboy54 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:52:
[...]
Als je de hood demonteert zeker
Ik heb de vraag intussen ook voorgelegd aan mijn potentiele installateur. Die zei (mogelijk uit voorzichtigheid) dat je dat beter niet zelf kunt gaan doen, als we problemen ervaren of denken dat de prestaties slecht zijn dan kunnen zij het doen tijdens het periodiek onderhoud (van CV + WP samen, doorgaans 1x per 2 jaar).

Zo te zien is het ook niet alleen maar een afdekplaat die er af moet, maar de hele kap met fanmotor en fan.
Ik heb al met al wel twijfels of het bij dit model verstandig is om zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

pjotrb123 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:32:
[...]

Ik heb de vraag intussen ook voorgelegd aan mijn potentiele installateur. Die zei (mogelijk uit voorzichtigheid) dat je dat beter niet zelf kunt gaan doen, als we problemen ervaren of denken dat de prestaties slecht zijn dan kunnen zij het doen tijdens het periodiek onderhoud (van CV + WP samen, doorgaans 1x per 2 jaar).

Zo te zien is het ook niet alleen maar een afdekplaat die er af moet, maar de hele kap met fanmotor en fan.
Ik heb al met al wel twijfels of het bij dit model verstandig is om zelf te doen.
De hood is er met 3 schroeven af en met een zachte waterstraal door de ventilator heen naar beneden spuiten is simpel en alleen indien nodig. Bladeren aan de onderzijde is een meer belangrijke factor om bij te houden in de herfst. Meer onderhoud is er niet behoudens magneet filter reinigen.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 21-10-2024 14:38 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 121 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.