Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:38
RFIDguru schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:03:
Weet iemand hoe de COP wordt berekend? Het opgenomen elektrisch vermogen is eenvoudig te meten, maar hoe meet je het afgegeven thermische vermogen? Zou kunnen aan de hand van de watertemperatuur (in- en uitgaand), maar dan moet je ook nog weten hoeveel water er per tijdseenheid door stroomt. Hoe wordt dat gemeten? Of is er een andere meetmethode?
# Qv = flow is m3/s
# p = soortelijke massa in kg/m3, is constante 998
# c soortelijke warmte in Joule/kg.K is constante 4190
# dT = delta T

watt_out = Qv * (p * c * dT)

Stel 10 l/min ->
Qv = 10 / 60 / 1000 m3/s
p = 998
c = 4190

Dan watt_out / watt_in ==> COP

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 12:59
Zit er dus een flowmeter achter de pomp, of ergens in de buitenunit? Ik heb dat getal nooit bij de sensordata gezien, maar zonder die waarde is de COP niet uit te rekenen.
De aansturing die naar de pomp gaat lijkt me niet genoeg, dat hangt ook van de stroom weerstand in het afgifte systeem af.
Bij mijn systeem ken ik alleen de analoge flowmeters in mijn vloerverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:31
Tijgerkracht schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:28:
Beetje algemene vraag, maar ook in het kader van wat is Full Electric.
Je kunt zowel CV als SWW door één warmtepomp laten maken, dan ben je full electric.
Maar je kunt dit ook splitsen een warmtepompboiler voor SWW en een warmtepomp voor CV.
Je hebt dan 2x subsidie? En de warmtepomp heeft veel minder start/stops.
Daarnaast zou je de warmtepompboiler in de zomer de koude lucht kunnen laten inblazen in huis dan heb je geen (of minder snel) een airco nodig.
Qua totale investering maakt het volgens mij niet zoveel uit.
Dat kan zeker, sommige vinden het een voordeel om het met 2 apparaten op te lossen. Persoonlijk vind ik het zonde om de grote capaciteit van de Wp niet te gebruiken voor sww. Wp boiler doet er uren over om het vat weer op temperatuur te krijgen, wp met een beetje vermogen is er in 45 minuten mee klaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:30
Zo te zien kunnen Beta testers inmiddels sturen op Actuale dynamische tarieven en Anticiperen op de weersverwachting. Zie:

https://www.weheat.nl/ai

Wij zijn voorloper in de ontwikkeling van slimme klimaattechnologie. Onze warmtepompen zijn hardware- en software-matig voorbereid om optimaal gebruik te gaan maken van dynamische energieprijzen. Dit kan door de instellingen en het gebruik van de warmtepomp real-time aan te passen op basis van de actuele energie tarieven. Dit betekent in de praktijk dat de warmtepomp voornamelijk draait wanneer de energieprijzen laag zijn, wat resulteert in aanzienlijke besparingen op uw energierekening.

Hoewel de technische ontwikkeling nog in volle gang is, zullen we naast de actuele energietarieven ook vooruit gaan plannen om uw wartmevraag nog verder te optimaliseren. Zo zullen wij weersvoorspellingen gaan gebruiken om op externe temperatuursveranderingen te kunnen anticiperen. Hierdoor blijft het binnenklimaat consistent en comfortabel, ongeacht het weer buiten. Onze geavanceerde systemen passen de verwarming en koeling automatisch aan op basis van uw leefstijl, real-time data en de weersvoorspellingen, zodat uw huis altijd op de perfecte temperatuur is zonder onnodig energieverbruik.

Deze geavanceerde algoritmes zijn nog in ontwikkeling. Wilt u als een van de eersten proefdraaien met deze nieuwe functionaliteiten? Meld u dan aan voor de bèta-gebruikerstesten!

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 17:45
Stoker schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:09:
Vanmorgen heb ik een paar screenshots genomen van een Weheat installatie. Waarschijnlijk weten de gebruikers al hoe dit werkt, maar voor diegene die nog twijfelen en mogelijk naar een Blackbird, Sparrow of Flint willen overgaan:

Configuratie:
BB + Lyric T6R + vvw
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Interessant.

Hoe berekent de thermostaat de gevraagde water temperatuur ?
En is dat nog per thermostaat merk/type verschillend ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
martinusv schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:21:
[...]

Interessant.

Dat is geen taak vd thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:41
martinusv schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:21:
[...]

Interessant.

Ik ben geen programmeur, dus details weet ik niet. Ik zie alleen in de app dat de thermostaat de huidige binnen temperatuur en de gevraagde temperatuur doorgeeft. Dit, samen met de huidige watertemperatuur in huis en gevraagde temperatuur wordt de stooklijn bepaald. Die slimmigheid kunnen alleen de Dexters uit Duizel uitleggen.

Er is wel verschil tussen de ene en andere thermostaat. Zo schijnt bv de Nest alleen de gevraagde temperatuur door te geven, niet de huidige. Op deze manier heeft de Wp het dus te doen met minder info.

[ Voor 14% gewijzigd door Stoker op 11-10-2024 19:37 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
bbbrumbrum schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:11:
[...]

Dat is geen taak vd thermostaat.
Ja, dat zou ik ook verwachten maar dit wordt wel gesuggereerd door de begeleidende tekst:
De gevraagde watertemperatuur. Deze wordt bepaald door de OpenTherm thermostaat of door de stooklijn. Dit is de temperatuur waarop de warmtepomp geregeld wordt

Ik kan me wel voorstellen dat de wp met behulp van huidige en gevraagde kamer temp een berekening uitvoert om de gevraagde water temp te bepalen. Maar dat is dan dus WeHeat intelligentie.

[ Voor 18% gewijzigd door martinusv op 11-10-2024 19:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nottofret
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:59
Ik heb het document van de tweakersdag gelezen en +1 voor een optie om bijverwarming sww door blackbird en sparrow te laten plaatsvinden bij daglicht. Dat zou een thuisbatterij voorlopig uitsparen. Een goed verkoopargument in de periode oktober t/m maart voor de werkende mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasmans
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-09 16:57
Dag Vrienden,

Ik twijfel sterk tussen de sparrow, flint en de warmtepomp van De Warmte.

Nu ontloopt de COP specs van de sparrow en de Dewarmte elkaar erg weinig. Maar van beiden kan ik weinig zeggen over de kwaliteit van het product zelf. Wat is jullie beeld hiervan na de tweskers dag?

Groeten klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekebooij
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:09
Zelf zonnepanelen via CB, (te) duur vorige jaar geplaatst en nu aan het kijken naar een warmtepomp.
Ondanks dat ze hier veelal als dozenschuivers worden weggezet, veelal wel enthousiast over hun klantenservice.
Nu bij CB via de site van Weheat een offerte aangevraagd, en bij een andere aanbieden voor een itho.

Wat ik hier zie langskomen zijn offertes rondom de 10k niet ongebruikelijk. Van twee lokale warmtepomp boeren heb ik voor Nibe warmtepompen offertes van 16 (6kw) en 18k (8kw).

Iemand ideeën waar het prijsverschil in zit?

Andere vragen, er wordt 2 jaar installatie garantie gegeven door CB.
Hoe zijn andere hun ervaring met onderhoud en garantie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:25
Dag @Klaasmans Tip; neem vooral ook even de servicekosten mee; die zijn pas zeer recent bekend gemaakt bij DeWarmte. Voor remote monitoring betaal je ca. 8 euro p/m, het duurste service abonnement (all inclusive) kost je ca. 21 euro p/m. Geen idee hoe dat bij Weheat is geregeld, maar neem het mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:56

Carboy54

Duurzaamheid coach

*knip* maak je kritiek op installateurs constructief of zeg niks

[ Voor 91% gewijzigd door Proton_ op 12-10-2024 20:43 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-09 18:08
Tijgerkracht schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:18:
[...]

# Qv = flow is m3/s
# p = soortelijke massa in kg/m3, is constante 998
# c soortelijke warmte in Joule/kg.K is constante 4190
# dT = delta T

watt_out = Qv * (p * c * dT)

Stel 10 l/min ->
Qv = 10 / 60 / 1000 m3/s
p = 998
c = 4190

Dan watt_out / watt_in ==> COP
Dank je, de berekening is duidelijk. De grote onbekende is echter de flow. Er is een grote verscheidenheid aan flowmeter principes, de nauwkeurigheid, de prijs etc. In mijn carrière als elektronica ontwerper ben ik ze echter nooit tegengekomen. Ik zou ook geen andere meetmethode weten te verzinnen dan met een of andere manier van flowmeting (debiet in goed Nederlands). Even googlen leverde interessante meetmethodes op (ik ben een beetje een meettechniek-nerd ;) ). Een hele speciale vond ik de methode zonder bewegende delen waarbij je een meetprobe verhit en dan de temperatuur meet. Hoe meer water, hoe minder heet. Moet je uiteraard wel compenseren voor de temperatuur van het water. Weer genoeg stof tot nadenken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@Carboy54 @Klaasmans Afname is overigens niet verplicht (de service contracten). De charme om voor DeWarmte te kiezen was voor mij 2 jaar geleden de extreem hoge gasprijs in combinatie met de extreem lage all-in installatie (ben installatie nr. 10). Op basis daarvan had ik het 2 jaar geleden opnieuw gedaan, want economisch is ie volgend jaar terugverdiend. Mijn eigen ervaringen met DeWarmte zijn echter niet louter positief, maar hangen denk ik wel samen met de groeipijn van een startup/scaleup. Kwaliteit is niet bijzonder; de zwarte schroeven van het frontje zijn al geoxideerd en de controller binnen is een pi-boardje met 3d geprint kastje. Ik heb de nodige problemen gehad, waarbij alles onder garantie is vervangen. Vooral het gebrek aan signalering (ik moest altijd zelf constateren dat er sprake was van storing) en de onbereikbaarheid in het weekend maken voor mij dat ik geen vertrouwen meer heb in een all electric opstelling van deze fabrikant. Maar goed, n=1 en "you get what you pay for.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Carboy54 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

[Afbeelding]

AO de warmte kwaliteit. Ik tel op 1 vierkante meter minimaal 4 installatie fouten en nu dus hun nieuwe verdienmodel servicekosten 🙃
Maar wel een Kamstrup! Wist niet dat die dingen buiten konden. Vorstventiel gaat ook goed werken in de uitgeblazen (=koude) lucht vd WP.

@foekebooij Nibe is gewoon heel erg duur, veel losse modules “nodig”. Opzich is het best mooi spul, maar realistisch gezien is bijna 20k voor een LW natuurlijk wel waanzin als het voor de helft ook dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:17
bbbrumbrum schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:43:
[...]

@foekebooij Nibe is gewoon heel erg duur, veel losse modules “nodig”. Opzich is het best mooi spul, maar realistisch gezien is bijna 20k voor een LW natuurlijk wel waanzin als het voor de helft ook dan.
Waanzin is wel erg overdreven. Het is een product met een bewezen trackrecord, ik vergelijk het meer met het verschil tussen een Mercedes en een Peugeot. Beiden zijn t wagens maar bij de een gaat men meer voor comfort en zogenaamde luxe.

Bij een NIBE zitten vaak net wat meer meet mogelijkheden en bv loadbalancing uit de box. En de geschiedenis van het merk spreekt voor zich. Daar betaal je nu eenmaal wat meer voor.

De premie die je aan de installateur betaalt hier nog buiten gelaten.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
RFIDguru schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

Dank je, de berekening is duidelijk. De grote onbekende is echter de flow. Er is een grote verscheidenheid aan flowmeter principes, de nauwkeurigheid, de prijs etc. In mijn carrière als elektronica ontwerper ben ik ze echter nooit tegengekomen. Ik zou ook geen andere meetmethode weten te verzinnen dan met een of andere manier van flowmeting (debiet in goed Nederlands). Even googlen leverde interessante meetmethodes op (ik ben een beetje een meettechniek-nerd ;) ). Een hele speciale vond ik de methode zonder bewegende delen waarbij je een meetprobe verhit en dan de temperatuur meet. Hoe meer water, hoe minder heet. Moet je uiteraard wel compenseren voor de temperatuur van het water. Weer genoeg stof tot nadenken...
Maar nog steeds geen antwoord op de vraag: hoe wordt het uitgaande/geleverde warmte vermogen in de WeHeat warmtepomp bepaald.
Is het een echte meting op basis van flow en dT. Zo ja hoe wordt de flow dan bepaald ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@martinusv volgens mij staat op de foto een warmtemeter: een ultrasoon-debietmeter met matched pair thermometers.
Het ultrasoonprincipe staat bekend als nauwkeurig en stabiel.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 12-10-2024 13:25 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
Proton_ schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:24:
@martinusv volgens mij staat op de foto een warmtemeter: een ultrasoon-debietmeter met matched pair thermometers.
Het ultrasoonprincipe staat bekend als nauwkeurig en stabiel.
Ik heb blijkbaar iets gemist.
Naar welke foto verwijs je ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernardvanl
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04 19:40
foekebooij schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 07:51:
Zelf zonnepanelen via CB, (te) duur vorige jaar geplaatst en nu aan het kijken naar een warmtepomp.
Ondanks dat ze hier veelal als dozenschuivers worden weggezet, veelal wel enthousiast over hun klantenservice.
Nu bij CB via de site van Weheat een offerte aangevraagd, en bij een andere aanbieden voor een itho.

Wat ik hier zie langskomen zijn offertes rondom de 10k niet ongebruikelijk. Van twee lokale warmtepomp boeren heb ik voor Nibe warmtepompen offertes van 16 (6kw) en 18k (8kw).

Uit eigen ervaring zit dit ook voor groot deel in kwaliteit van werk. Installateur was in 1 dag klaar bij ons maar door snelle werken veel slordige foutjes (sanitair leidingen niet vastgezet, isolatie buitenleidingen niet goed, waterpomp pal voor stopcontact geplaatst etc) Ook merk je dat echt kennis van zaken bij backend ondersteuning ook nog groeiende is (achtergrond in zonnepanelen). Was geen CB maar wel vergelijkbaar.
Bij gerenommeerde installateur krijg je voor de paar duizend extra denk ik stuk betere kwaliteit en kennis van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Bernardvanl schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:06:
[...]

Uit eigen ervaring zit dit ook voor groot deel in kwaliteit van werk. Installateur was in 1 dag klaar bij ons maar door snelle werken veel slordige foutjes (sanitair leidingen niet vastgezet, isolatie buitenleidingen niet goed, waterpomp pal voor stopcontact geplaatst etc) Ook merk je dat echt kennis van zaken bij backend ondersteuning ook nog groeiende is (achtergrond in zonnepanelen). Was geen CB maar wel vergelijkbaar.
Bij gerenommeerde installateur krijg je voor de paar duizend extra denk ik stuk betere kwaliteit en kennis van zaken.
In 1 dag kwaliteit leveren voor full electric is niet mogelijk. De meeste installaties kosten zeker 3 dagen 1 persoon met gedegen afwerking, isolatie en uitleg en dat kost iets meer ja maar geen paar duizend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvBCI4gbOxnCuIstJKg2KVv5UYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruPFfJdVGXxWY5uKyIWTvqgN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Carboy54 op 12-10-2024 14:23 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdelange123
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:55
Bedankt voor de printscreens van de app.

-Weet iemand of je in de Weheat app ook gewoon je tarieven in kan vullen voor normaal tarief, dal tarief en gas? Zodat Weheat het optimum kan bepalen.
-Heeft de Weheat flint ook een minimale temperatuur nodig van het water om te kunnen starten? De quatt vraagt eerst de ketel om hulp om boven de 18 graden uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@martinusv Ik doelde op Carboy54 in "Weheat warmtepompen" maar dit is het Weheat topic en dat is een heel andere warmtepomp, dus never mind :)

Misschien dat iemand in het PP pakket kan zoeken wat er in verstopt zit.

Zie ook Proton_ in "Weheat warmtepompen"; ik weet niet of er iemand al de COP cijfers gecheckt heeft. Bij Panasonic zitten de gerapporteerde getallen er doorgaans flink naast, bij Vaillant is het een beetje hit-or-miss afhankelijk van de individuele thermometer afwijking (de ultrasone debietmeter die daar in zit lijkt wel beter dan 1% nauwkeurig).

[ Voor 43% gewijzigd door Proton_ op 12-10-2024 15:35 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-07 10:50
foekebooij schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 07:51:

Ikzelf heb van de week een offerte ontvangen voor 13k exclusief subsidie voor een Sparrow (full electric), tapwatervat 200l en buffervat 50l. De terugverdientijd is maarliefst 10 jaar en dat houdt me een beetje tegen.

De offerte voor een Nibe kwam uit op 16k exclusief installatie door een lokale, goed aangeschreven, installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotfurrr
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 07:22
Diesje schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:09:
[...]

Ikzelf heb van de week een offerte ontvangen voor 13k exclusief subsidie voor een Sparrow (full electric), tapwatervat 200l en buffervat 50l. De terugverdientijd is maarliefst 10 jaar en dat houdt me een beetje tegen.

De offerte voor een Nibe kwam uit op 16k exclusief installatie door een lokale, goed aangeschreven, installateur.
ik heb min of meer eenzelfde offerte voor een sparrow. ik ben wel benieuwd hoe meer mensen kijken naar die ~10 jaar terugverdientijd.

Als je het puur als investering ziet, kan je denk ik beter nu 13k in een indexfonds stoppen, dan heb je na 20 jaar ~42k rendement. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
gotfurrr schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:01:
[...]

ik heb min of meer eenzelfde offerte voor een sparrow. ik ben wel benieuwd hoe meer mensen kijken naar die ~10 jaar terugverdientijd.

Als je het puur als investering ziet, kan je denk ik beter nu 13k in een indexfonds stoppen, dan heb je na 20 jaar ~42k rendement. :9
Precies, alleen krijg ik bij het Warmtefonds geen lening voor een indexfonds inleg :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Klaasmans
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-09 16:57
Mijn aanbieder vraagt 3200 voor de sparrow inc installatie (-subsidie natuurlijk). Zend gerust een bericht

Update,

Ik ga maandag even bellen met ze. Wie weet kan hij een pakketprijs maken voor zo veel interesse. Heb 25 man in mn inbox

[ Voor 38% gewijzigd door Klaasmans op 13-10-2024 22:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:07

AirX

Tweak Guru

Diesje schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:29:
[...]

Precies, alleen krijg ik bij het Warmtefonds geen lening voor een indexfonds inleg :)
Terugverdientijd hangt natuurlijk ook af van de ontwikkeling van de gasprijs. Nog een geopolitiek-incident erbij en de gasprijzen (LNG) kunnen natuurlijk zo weer door het dak gaan. Als dat binnen die tien jaar gebeurt gaat je terugverdientijd rap naar beneden. Verder is het voor mij ook voornamelijk voor het tegengaan van C02-uitstoot. Sommige zaken hoeven voor mij geen terugverdientijd en dit is er een van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-09 18:32
Klaasmans schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:47:
Mijn aanbieder vraagt 3200 voor de sparrow inc installatie (-subsidie natuurlijk). Zend gerust een bericht
Zie pb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Carboy54 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:46:
[mbr]*knip* maak je kritiek op installateurs constructief of zeg niks[/]

[ Voor 70% gewijzigd door Carboy54 op 13-10-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
RFIDguru schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

Ik heb er een kamstrup tussen zitten, die levert zowel de aanvoer als de retour temperatuur en de flow. Gaat zo home assisant in en die bepaald de COP. Elektra via een Fibaro plug

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Tijgerkracht schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:38:
[...]

Ik heb er een kamstrup tussen zitten, die levert zowel de aanvoer als de retour temperatuur en de flow. Gaat zo home assisant in en die bepaald de COP. Elektra via een Fibaro plug
Komt de uitkomst ook overeen met de getallen van Weheat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

Wellicht hoort dit meer thuis in het algemene warmtepomp forum maar omdat ik specifiek de Blackbird overweeg toch maar hier. Situatie: huis met bg (61m2),1e (61m2) en 2e etage (45m2). Momenteel met CV-Daalderop 2480+ combi ketel, overal vloerverwarming en drie losse verdelers met ieder een eigen pomp. Dmv drie aan/uit thermostaten wordt in combinatie met Honeywell kleppen de CV ingeschakelt en de flow van de combiketel naar de betreffende verdeler(s) geopend. Vrijwel alles is 25 jaar oud. Jaarverbruik gas was 1750m3 inclusief veel SWW want twee badkamers. Was, want door veranderde situatie zijn we nu met minder en ook minder thuis.

Uit mijn hoofd overal HR++ glas en wand/vloer/dak isolatie Rc 2,5.

Helaas houten dak. Hadden daar een airco op massief rubberen voetjes (metaal - rubber - metaal om te ontkoppelen) op betontegels en die weer op rubber tegels. Als de airco draaide hoorde je in de kamer op de 2e resonatie. Eigenlijk geen andere plek voor een buitenunit dan dat dak. Binnen op de 1e de technische ruimte waar nu de combi hangt en twee verdelers (1e etage drie groepen en 2e etage twee groepen). Op de begane grond de laatste verdeler met drie groepen. Verbinding van technische ruimte naar de begane grond is helaas twee keer 15mm koper. Wellicht kan ik het grootste gedeelte daarvan (8 meter) vervangen door twee keer 22mm maar de laatste drie meter ligt in beton en dat moet dus 15mm blijven. Geen idee of die 8 meter vervangen dan iets oplevert.

Vragen:
1) Hoe stuur je in dit soort situaties met een warmtepomp drie verschillende verdiepingen aan met thermostaten? In eerste instantie waren er twee thermostaten maar dat was niet werkbaar door te verschillende temperaturen per verdieping. Daarom later de derde verdeler voor de 2e etage met eigen thermostaat er bij gezet.
2) Is Blackbird hier een goede oplossing? Zowel qua vermogen als resonantie?
3) Heeft gedeeltelijk vervangen van de leidingen naar de verdeler begane grond zin?
4) Andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Diesje schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:09:
[...]

Los van het feit dat die offerte voor de sparrow nogal stevig is: een nieuwe gasketel hangt tegenwoordig ook niet meer voor 1200 euro. En een doordenkertje: wat is eigenlijk de terugverdientijd van die gasketel? :P

@Weheat is het misschien leuk om wat foto's van de tweakersdag in dit topic te posten?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-09 08:22
Ik heb een offerte van 13500 euro voor de Sparrow inclusief binnenunit, 300l boilervat, 50l buffervat, dubbele enkelfase aansluiting en lyric t6. Wat denken jullie daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08-09 15:31
maxdevries13 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:55:
Ik heb een offerte van 13500 euro voor de Sparrow inclusief binnenunit, 300l boilervat, 50l buffervat, dubbele enkelfase aansluiting en lyric t6. Wat denken jullie daarvan?
Flink prijzig, denk dat CB dit kan bieden voor ~10k inc subsidie. En zij zijn vrij prijzig qua groepen aanleggen. Heb je een buffervat nodig? Heb gemerkt bij installateurs dat ze die er gewoon opzetten soms terwijl het bij ons totaal niet nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:29
maxdevries13 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:55:
Dit is lastig inschatten. 1/3 van kosten zijn afhankelijk van jouw specifieke situatie. Zelf heb ik ook een begroting gemaakt voor nagenoeg zelfde configuratie en in mijn situatie zou ik het er denk ik wel voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
Los van het feit dat die offerte voor de sparrow nogal stevig is: een nieuwe gasketel hangt tegenwoordig ook niet meer voor 1200 euro. En een doordenkertje: wat is eigenlijk de terugverdientijd van die gasketel? :P
Daar heb je een punt. Dat ligt misschien ook wel tussen de 7 en 10 jaar.

Ik ga CB nog eens e-mailen wat de prijs is zonder buffervat. We hebben overal vloerverwarming. Als we de beganegrond openzetten is dat al zo’n 70m2 wat genoeg zou moeten zijn voor de minimale afgifte van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Stoker schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:12:
[...]

Komt de uitkomst ook overeen met de getallen van Weheat?
Ik heb nog geen Weheat, zijn aan het overwegen all electric te gaan.
Nu nog hybride met CV ketel en Elga Ace 4kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxdevries13
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-09 08:22
@JurjenS7 , dit is ex subsidie. Dus 10k incl subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
  • Laatst online: 18:00
Carboy54 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:13:
[...]In 1 dag kwaliteit leveren voor full electric is niet mogelijk. De meeste installaties kosten zeker 3 dagen 1 persoon met gedegen afwerking, isolatie en uitleg en dat kost iets meer ja maar geen paar duizend.
Ik meen dat CB mij telefonisch vertelde dat ik moet rekenen op 1 dag werkzaamheden. Schouw is morgen, dus dan weet ik meer. Maar zeg je daar eigenlijk mee dat ze die belofte niet kunnen waarmaken willen ze kwaliteit bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 07:56
Zojuist klaar met alle 62 pagina's te lezen. Zeer interessante warmtepomp die nu ineens hoog op het verlanglijstje staat.

Jammer dat de Blackbird 6 Kw er nog niet is. Die zou voor mij voldoende zijn.

Wat mij niet helemaal duidelijk is wat nu eigenlijk technisch gezien het verschil is tussen een Sparrow en een Blackbird indien deze beide 6kW zouden zijn?

Ja, de BB leg je los plat of je dak en de Sparrow kan op een muurbeugel, of zetten ze die ook los ergens op?

De BB is wat lager dus visueel van een afstand wat minder in het zich. En geluid straalt voornamelijk wat meer naar boven toe

het werkt goed samen met een Ihto boilervat zie ik ook. Dat is fijn wat dat zijn wel goede vaten.

Nu is mijn situatie zo dat ik weken van huis ben en ik dan niet het huis wil warm stoken. Een goed anti vries programma is dan wel fijn.

Ik laat het huis dan gewoon afkoelen en wil dan op afstand het weer aan kunnen zetten een dag of wat voordat ik thuis ben. Dit kan toch gewoon in de app? Is er uberhaupt wel een app om de boel aan of uit te zetten? Dat heb ik nog niet echt voorbij zien komen. Of gaat dat via de app van je thermostaat?

Nu ben ik ervan op de hoogte dat onder een bepaalde temperatuur veel warmtepompen niet willen opstarten.

Ik zal dan eerst alles weer op temperatuur moeten brengen met een backupheater.

Gaat dat lukken? Stel het is 8 graden in huis, ik vertel de pomp dat ie weer aan mag en hij gaat eerst circuleren op de pomp en backup heater tot de gewenste temperatuur waarbij WP mag/kan starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Dat zijn een hoop vragen. Stel dat je een thermostaat (OT) eraan hebt hangen, dan zet je op afstand de gewenste kamertemperatuur naar boven. Hierop gaat de warmtepomp draaien.

Verder gaat de waterpomp circuleren als vorstbeveilig bij de Weheat pompen.

Persoonlijk zou ik nooit alles helemaal laten afkoelen, maar zet m bv op 15graden, ik noem maar iets. Als je dit niet doet tijdens een vorstperiode en je zet dan je warmtepomp aan om het van 5graden naar 21graden te maken, dan heb je meer nodig dan 1 dag.

[ Voor 27% gewijzigd door Stoker op 13-10-2024 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Guido7619 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:12:
Zojuist klaar met alle 62 pagina's te lezen. Zeer interessante warmtepomp die nu ineens hoog op het verlanglijstje staat.

Jammer dat de Blackbird 6 Kw er nog niet is. Die zou voor mij voldoende zijn.

Wat mij niet helemaal duidelijk is wat nu eigenlijk technisch gezien het verschil is tussen een Sparrow en een Blackbird indien deze beide 6kW zouden zijn?

Ja, de BB leg je los plat of je dak en de Sparrow kan op een muurbeugel, of zetten ze die ook los ergens op?

De BB is wat lager dus visueel van een afstand wat minder in het zich. En geluid straalt voornamelijk wat meer naar boven toe

het werkt goed samen met een Ihto boilervat zie ik ook. Dat is fijn wat dat zijn wel goede vaten.

Nu is mijn situatie zo dat ik weken van huis ben en ik dan niet het huis wil warm stoken. Een goed anti vries programma is dan wel fijn.

Ik laat het huis dan gewoon afkoelen en wil dan op afstand het weer aan kunnen zetten een dag of wat voordat ik thuis ben. Dit kan toch gewoon in de app? Is er uberhaupt wel een app om de boel aan of uit te zetten? Dat heb ik nog niet echt voorbij zien komen. Of gaat dat via de app van je thermostaat?

Nu ben ik ervan op de hoogte dat onder een bepaalde temperatuur veel warmtepompen niet willen opstarten.

Ik zal dan eerst alles weer op temperatuur moeten brengen met een backupheater.

Gaat dat lukken? Stel het is 8 graden in huis, ik vertel de pomp dat ie weer aan mag en hij gaat eerst circuleren op de pomp en backup heater tot de gewenste temperatuur waarbij WP mag/kan starten?
Vergeet niet dat wanneer je thuis komt met een steenkoude vloer en het buiten hard vriest dat bij een defrost er niet meer voldoende warmte is om de defrosts normaal te laten verlopen. Dat kan tot stilstand leiden met een geheel bevroren condensor. Dus zet de thermostaat niet uit of te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Carboy54 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:34:
[...]

Vergeet niet dat wanneer je thuis komt met een steenkoude vloer en het buiten hard vriest dat bij een defrost er niet meer voldoende warmte is om de defrosts normaal te laten verlopen. Dat kan tot stilstand leiden met een geheel bevroren condensor. Dus zet de thermostaat niet uit of te laag.
Als het echt gaat vriezen wil ik wel op afstand de boel weer aanslingeren. Maar alles boven 0 mag het van mij uitblijven. En zonodig 2 of 3 dagen voordat ik weer thuis ben aanzetten.

Gasketel zet ik ook geheel uit. Die verbruikt al 0.3 kuub per dag voor enkel standby staan.

Ik ben altijd wel voor 4-5 weken van huis dus in principe gaat alles uit. Ook bij vorst gedaan en temperatuur in huis ging niet onder de 8 graden.

Daarna was de ketel wel een tijdje bezig om het weer warm te stoken. Toen nog op 45 of 50 graden dacht ik. Tegenwoordig heb ik de gasketel op 35 staan.

Kan er in dat Itho vat ook nog een extern verwarmingselement geschroefd worden?

Ik weet dat een Wolf pomp niet opstart onder de 12 graden en je dus via de BUH het eerst boven die temperatuur moet brengen. Zoiets zal bij WeHeat ook wel gelden denk ik.

Dus is zoiets mogelijk via de WeHeat software of zou je een extern geschakelde BUH heater moeten nemen?

Ik weet dat mijn situatie niet echt standaard is, maar veel pompen hebben een vakantiemodus. In principe hetzelfde, alleen is het dan voor mij werk en duurt het iets langer dan de gemiddelde ski vakantie.

Hoe start je een nieuw systeem op wat midden in de winter is geinstalleerd? Als de installatie gemiddeld 2 a 3 dagen duurt zal dat ook behoorlijk koud zijn bij startup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-09 23:09
Guido7619 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:19:
[...]
Die verbruikt al 0.3 kuub per dag voor enkel standby staan.
Dan is ie bezig om je warm water warm te houden. Bij bijna alle CV-ketels kun je dat uitzetten. ECO stand ofzo. Even in het boekje kijken hoe je de SWW (Sanitair Warm Water) functie op alleen vraag zet. Snel verdient ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Sir Bacon schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:22:
[...]

Dan is ie bezig om je warm water warm te houden. Bij bijna alle CV-ketels kun je dat uitzetten. ECO stand ofzo. Even in het boekje kijken hoe je de SWW (Sanitair Warm Water) functie op alleen vraag zet. Snel verdient ;)
Dat weet ik. Bij mij staat ie al op ECO. Verder uitzetten lukt niet. Het is Comfort of Eco. Toch een Nefit uit 2017 en dit valt mij ook wel tegen gezien ik maar 0.15 kuub per douchebeurt gebruik. Het standby verbruik is dus hoger als daadwerkelijk douchen.

Maar tegenwoordig gebruik ik de gasketel al helemaal niet meer. Enkel voor douchen. Ik deed de ketel enkel aan op het moment dat ik echt ging douchen en daarna weer uit.

En sinds een paar maanden nu een electrische boiler vanwege nood douche op zolder ivm verbouwing badkamer.

Daarmee heb ik wel het grootste voordeel van een boiler ontdekt. Instant heet water. Precies 5 seconden duurt het voordat ik echt onder de douche kan stappen. Dit was met de gas cv die er nog geen meter vandaan hing toch ruim een minuut, misschien wel langer. Op comfort stand zou dit dan vast korter zijn maar nooit getest.

De E-boiler heeft een 1500 watt element en dit schakel ik zo goed als mogelijk slim wanneer de zonnepanelen er zin in hebben. Dat gaat ook verrassend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFIDguru
Carboy54 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:34:
[...]

Is er wel een defrost nodig als het buiten stevig vriest? De buitenlucht bevat dan maar heel weinig vocht. Ben nog geen ervaringsdeskundige...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RFIDguru schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:47:
[...]

Is er wel een defrost nodig als het buiten stevig vriest? De buitenlucht bevat dan maar heel weinig vocht. Ben nog geen ervaringsdeskundige...
Ik wel 😊 Temperaturen gaan op en neer in de dag en nacht. Defrosts zijn actueel met veel vocht in de lucht vaak tot -5 graden. Bij langdurige vorst en mooi weer nemen de defrosts af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Laatst online: 11:44
Diesje schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:48:
[...]

Daar heb je een punt. Dat ligt misschien ook wel tussen de 7 en 10 jaar.

Ik ga CB nog eens e-mailen wat de prijs is zonder buffervat. We hebben overal vloerverwarming. Als we de beganegrond openzetten is dat al zo’n 70m2 wat genoeg zou moeten zijn voor de minimale afgifte van de warmtepomp.
Terugverdientijd van je cv-ketel bestaat niet :). De terugverdientijd van een warmtepomp is ten opzichte van een cv-ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beekc1
janzuilhof schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:49:
[...]

Terugverdientijd van je cv-ketel bestaat niet :). De terugverdientijd van een warmtepomp is ten opzichte van een cv-ketel.
Ook cv ketel heeft een terugverdientijd. Je moet het dan weer afzetten tegen kolen stoken of een houtkachel :)
Comfort vraagt een investering…… Ons milieu soms ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Guido7619 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:29:
[...]

Dat weet ik. Bij mij staat ie al op ECO. Verder uitzetten lukt niet. Het is Comfort of Eco. Toch een Nefit uit 2017 en dit valt mij ook wel tegen gezien ik maar 0.15 kuub per douchebeurt gebruik. Het standby verbruik is dus hoger als daadwerkelijk douchen.

Maar tegenwoordig gebruik ik de gasketel al helemaal niet meer. Enkel voor douchen. Ik deed de ketel enkel aan op het moment dat ik echt ging douchen en daarna weer uit.

En sinds een paar maanden nu een electrische boiler vanwege nood douche op zolder ivm verbouwing badkamer.

Daarmee heb ik wel het grootste voordeel van een boiler ontdekt. Instant heet water. Precies 5 seconden duurt het voordat ik echt onder de douche kan stappen. Dit was met de gas cv die er nog geen meter vandaan hing toch ruim een minuut, misschien wel langer. Op comfort stand zou dit dan vast korter zijn maar nooit getest.

De E-boiler heeft een 1500 watt element en dit schakel ik zo goed als mogelijk slim wanneer de zonnepanelen er zin in hebben. Dat gaat ook verrassend goed.
Welke e-boiler heb jij dan en hoe groot is die , qua inhoud ?
5 sec is lekker snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernardvanl
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04 19:40
Vince_ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:24:
[...]

Ik meen dat CB mij telefonisch vertelde dat ik moet rekenen op 1 dag werkzaamheden. Schouw is morgen, dus dan weet ik meer. Maar zeg je daar eigenlijk mee dat ze die belofte niet kunnen waarmaken willen ze kwaliteit bieden?
In 1 dag alles installeren gaat mijns inziens ten kost van iets (kwaliteit, afwerking, isolatie, tijd nemen om logische opstelling te bepalen, tijd voor uitleg)

Had bij ons veel voorbereid (groep kast was plug and play, leidingen tussen buitenunit en technische ruimte lagen er al en boilervat lag al op z’n plek, zeer makkelijk te bereiken binnen en buiten) en installateur heeft alsnog hele dag (s’ochtends paar uur met z’n tweeën) zonder te lunchen doorgewerkt om alles in 1 dag af te krijgen. Achteraf dus niet zo blij mee zoals je hebt kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:50
Bernardvanl schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:34:
[...]

In 1 dag alles installeren gaat mijns inziens ten kost van iets (kwaliteit, afwerking, isolatie, tijd nemen om logische opstelling te bepalen, tijd voor uitleg)

Had bij ons veel voorbereid (groep kast was plug and play, leidingen tussen buitenunit en technische ruimte lagen er al en boilervat lag al op z’n plek, zeer makkelijk te bereiken binnen en buiten) en installateur heeft alsnog hele dag (s’ochtends paar uur met z’n tweeën) zonder te lunchen doorgewerkt om alles in 1 dag af te krijgen. Achteraf dus niet zo blij mee zoals je hebt kunnen lezen.
Ligt natuurlijk erg aan met hoeveel mensen ze komen. Stel, even sterk overdreven, dat de lokale installateur in z'n eentje 2 dagen bezig is en CB met 4 man in een dag klaar kan zijn hoeft dat niet erg te zijn. Ik snap je punt hoor, snelheid gaat ergens ten koste van. Maar dat ligt ook aan de situatie ter plaatste, het aantal medewerkers etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
201WD schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:32:
[...]

Welke e-boiler heb jij dan en hoe groot is die , qua inhoud ?
5 sec is lekker snel.
Gewoon een simpele, goedkope van de hornbach. 50 liter. 1500 watt element. Geen smart of schermpje of wat dan ook. 189 euro was die.

Staat opgesteld direct naast de oude badkuip wat op zolder een tijdelijke douche is geworden. Afstand mengkraan naar boiler is nog geen meter.

Daarom amper leiding verlies en snel warm water. En 1500 watt haal je al gauw met een paar zonnepanelen dus heel goed om slim te schakelen en zo volledig op groene stroom te verwarmen.

Ik kan 2 dagen douchen voordat ik weer moet bijverwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-09 23:09
Guido7619 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:29:
[...]
Dat weet ik. Bij mij staat ie al op ECO. Verder uitzetten lukt niet. Het is Comfort of Eco. Toch een Nefit uit 2017 ...
Balen. Ik heb een Nefit Topline uit 2007, die zat erin toen we het huis kochten. Na de eerste vakantie meteen het warmwater op Eco gezet, dat scheelde inderdaad 1 à 2 kuub gas per week.
Vreemd dat dan bij nieuwere ketels niet meer goed lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
Vraagje: Wij krijgen volgende week woensdag de Flint geinstalleerd. Coolblue heeft aangegeven dat onze huidige thermostaat (Eneco Toon zonder abo) ook samenwerkt met de Flint, hun andere optie de Tado X trekt mij niet zo ivm abonnementsmodel (sta ook open voor argumenten waarom ik hier de plank mis sla). Via mijn werk kan ik redelijk goedkoop (155 euro) een Honeywell Lyric T6 krijgen. Welke voordelen biedt deze thermostaat ten op zichte van de toon? Ik snap dat de monitoring uitgebreider is en er ook op afstand gestuurd kan worden, maar heeft het nog voordelen in de zin van dat hij de warmtepomp beter kan aansturen? En kan ik hem op dezelfde voedingskabel monteren als de toon?
Ik lees trouwens wisselende reviews over deze thermostaat. Als een nieuwe thermostaat meerwaarde heeft, hebben jullie andere suggesties? Zonder abonnementsmodel

[ Voor 14% gewijzigd door JurjenS7 op 14-10-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintjuhh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 17:35
Ik ben eigenlijk wel benieuwd op welke instelling de circulatiepomp voor verwarming bij jullie staat.

Hier maakt hij toch best wel wat lawaai. Dacht eerst misschien door lucht, maar ik begin het idee te krijgen dat die pompen sowieso een hoog geluid produceren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qy6MnZzRCjsZh9hiKCVlK6Fnmko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZjYmoAxSeR7A2ItwMN7aiXq9.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janzuilhof
reiniero schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:48:
[...]

Ligt natuurlijk erg aan met hoeveel mensen ze komen. Stel, even sterk overdreven, dat de lokale installateur in z'n eentje 2 dagen bezig is en CB met 4 man in een dag klaar kan zijn hoeft dat niet erg te zijn. Ik snap je punt hoor, snelheid gaat ergens ten koste van. Maar dat ligt ook aan de situatie ter plaatste, het aantal medewerkers etc etc.
CB was bij mij met 6 man, maar 4 daarvan in opleiding. Ambitie is om een all electric installatie in 1 dag met 3 volleerde personen te doen, vertelden ze me.

Lijkt me best realistisch aangezien bij mij het plan voor leidingwerk nog op het laatste moment gewijzigd werd, er door de fundering naar de kruipruimte geboord moest worden en door de betonnen vloer weer omhoog, er een extra kastje met 2 groepen naast de meterkast geplaatst moest worden (en de installateur meteen de hele groepenkast even beter indeelde, was schijnbaar niet in orde dan wel veilig 7(8)7 ). We hebben ook rustig gekeken naar de plaatsing van de buitenunit en hem bij nader inzien toch nog een kwartslag gedraaid.

Dus bij mij werd door CB zeker rustig de tijd genomen en was alsnog alles in 1 dag klaar. Moet daarbij wel vermelden dat het leidingwerk rond het boilervat niet geisoleerd is, dat ga ik zelf nog een keer doen want daar verlies ik volgens mij aardig wat warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
janzuilhof schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:15:
[...]. Moet daarbij wel vermelden dat het leidingwerk rond het boilervat niet geisoleerd is, dat ga ik zelf nog een keer doen want daar verlies ik volgens mij aardig wat warmte.
Dus ze zijn nog niet klaar?

Maar voor die leidingen is de aanwezigheid van thermosifons belangrijker dan isolatie….!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:29
Bij mijn moeder (75jaar vandaar dat ik hiermee bezig ben)is enkele weken geleden een sparrow geplaatst full electric.
Ze hebben een aparte ventilatie warmtepomp voor het warm water dus de sparrow verwarmt alleen het huis (jaren 60/70), dat huis is wel geïsoleerd zo goed mogelijk met vloerverwarming op de beneden verdieping.
slaapkamers gewoon nog de oude radiatoren (kan altijd nog vervangen worden naar LT).

De sparrow staat op wa regeling met aan/uit thermostaat (honeywell round).
Na een weekje zag ik al dat de aanvoer steeds hoger werd als er maar warmte gevraagd werd.
Dit was met 12c buiten temperatuur en de gevraagde temperatuur liep op naar 40c.
Na contact met installateur (die weer contact opnam met weheat) is er een update gedaan.
Nu start de sparrow lekker rustig en ook blijft met dezelfde watertemperatuur top dus.

Echter zie ik wel bij vermogen uit en cop vaak spikes terwijl de input vermogen hetzefde is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cw0YkwyonYcPtf99D4lSjBrF7JQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uBaIKBUXBlnOxhA8jLzW5ERJ.png?f=user_large

Ook de start piek in de cop (34.1 heb die ook wel eens op 79 gezien) is vreemd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prsS58-VQIqlhimbI5SSrZfDgjo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XtKULKmwqxOieu40mWexezYz.png?f=user_large

En toch gelijk ingaand vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsfIM8a4WLbEFMS7ISbPIgTIpFo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A9tOn2Vs6xC41x9iAmauSsaW.png?f=user_large

Iemand een idee hoe dat kan?
Tevens horen we in de buiten-unit af en toe flink gebrorrel net alsof er lucht in zit.
maar dat is niet altijd.

[ Voor 4% gewijzigd door SpikeHome op 15-10-2024 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smart-
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-09 09:10
Zojuist CB, 2 man sterk op bezoek gehad voor de schouw van een WeHeat Flint P40 plaatsing.

Plaatsing:
Plek naast huis was goed, ze kijken nog of ze aan het bestaande leidingwerk in de kruipruimte kunnen koppelen, anders is de afstand ongever 15 meter tot aan de ketel. Het type ketel bepaalt of dit wel/niet kan. In mijn geval een 2022 Remeha Tzerra ace 39C.

Verdeler:
Doen ze normaal nooit wat aan, ook niet als er een pomp opzit. Horen ze van klanten nooit iets over. Bij mij 6 groepen met een pomp en zonder debietmeters.(uit 1994)

Capaciteit:
Flint zou ruim voldoende moeten zijn voor de benedenverdieping hier +/- 90 vierkante meter vloerverwarming, open ruimtes. Advies was ook geen zwaardere zoals de sparrow. (in mijn hybride gewenste situatie) Bovenverdieping verwarm ik elektrisch.

Buffervat:
Gaat ze berekenen op basis van de 90 vierkante meter vloerverwarming of dit nodig is. De vloerverwarming is van het jaar 1994. (dus geen perfecte slakkenhuizen) (geen radiatoren)

Stroom:
Kabel moet je zelf voorzien van groepenkast naar WP. Ze willen niet aansluiten aan een vrije groep(achter een aardlek in mijn geval). Moet een nieuwe B16 Alamat zijn die direct na de hoofdschakelaar zit.

Anders kost dat 847 euro extra.

Boringen:
1 boring is inbegrepen, in mijn geval van buiten naar binnen onder het maaiveld(beton, niet gewapend) als je nog een boring moet, bijvoorbeeld naar de cv ketel toe vanuit de kruipruimte, dan is dat extra, hoeveel gaan ze navragen.

Flint eerder geinstalleerd:
Nee, hadden de 2 mannen nog niet gedaan, wel Sparrow en Blackbird

Al met al toch nog wat zaken waarvan ik benieuwd ben wat nu de offerte gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
smart- schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:44:
Zojuist CB, 2 man sterk op bezoek gehad voor de schouw van een WeHeat Flint P40 plaatsing.

Plaatsing:
Plek naast huis was goed, ze kijken nog of ze aan het bestaande leidingwerk in de kruipruimte kunnen koppelen, anders is de afstand ongever 15 meter tot aan de ketel. Het type ketel bepaalt of dit wel/niet kan. In mijn geval een 2022 Remeha Tzerra ace 39C.

Verdeler:
Doen ze normaal nooit wat aan, ook niet als er een pomp opzit. Horen ze van klanten nooit iets over. Bij mij 6 groepen met een pomp en zonder debietmeters.(uit 1994)

Capaciteit:
Flint zou ruim voldoende moeten zijn voor de benedenverdieping hier +/- 90 vierkante meter vloerverwarming, open ruimtes. Advies was ook geen zwaardere zoals de sparrow. (in mijn hybride gewenste situatie) Bovenverdieping verwarm ik elektrisch.

Buffervat:
Gaat ze berekenen op basis van de 90 vierkante meter vloerverwarming of dit nodig is. De vloerverwarming is van het jaar 1994. (dus geen perfecte slakkenhuizen) (geen radiatoren)

Stroom:
Kabel moet je zelf voorzien van groepenkast naar WP. Ze willen niet aansluiten aan een vrije groep(achter een aardlek in mijn geval). Moet een nieuwe B16 Alamat zijn die direct na de hoofdschakelaar zit.

Boringen:
1 boring is inbegrepen, in mijn geval van buiten naar binnen onder het maaiveld(beton, niet gewapend) als je nog een boring moet, bijvoorbeeld naar de cv ketel toe vanuit de kruipruimte, dan is dat extra, hoeveel gaan ze navragen.

Al met al toch nog wat zaken waarvan ik benieuwd ben wat nu de offerte gaat zijn.
Bij mij werd tijdens de schouw aansluiten op vrije groep achter aardlekschakelaar niet echt als blocker gezien. Zal even dubbelchecken per mail. Ik wil het wel laten aanpassen, maar voelde nog niet echt de haast om dat voor de installatie te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFIDguru
SpikeHome schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:16:
Bij mijn moeder (75jaar vandaar dat ik hiermee bezig ben)is enkele weken geleden een sparrow geplaatst full electric.
Ze hebben een aparte ventilatie warmtepomp voor het warm water dus de sparrow verwarmt alleen het huis (jaren 60/70), dat huis is wel geïsoleerd zo goed mogelijk met vloerverwarming op de beneden verdieping.
slaapkamers gewoon nog de oude radiatoren (kan altijd nog vervangen worden naar LT).

Na een weekje zag ik al dat de aanvoer steeds hoger werd als er maar warmte gevraagd werd.
Dit was met 12c buiten temperatuur en de gevraagde temperatuur liep op naar 40c.
Na contact met installateur (die weer contact opnam met weheat) is er een update gedaan.
Nu start de sparrow lekker rustig en ook blijft met dezelfde watertemperatuur top dus.

Echter zie ik wel bij vermogen uit en cop vaak spikes terwijl de input vermogen hetzefde is.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tevens horen we in de buiten-unit af en toe flink gebrorrel net alsof er lucht in zit.
maar dat is niet altijd.
Die spikes in COP en uitgangsvermogen zijn weergaveproblemen in de website is mij verzekerd. Onder de ca 1800 Watt wordt het naar 0 afgerond. In werkelijkheid draait de pomp gewoon rustig door, dat is te zien aan het elektrisch vermogen en aan de compressorgegevens (die deels alleen de installateur kan zien). Dit lijkt zo'n simpele bug om op te lossen, maar toch heb ik die al zeker 3 weken geleden gemeld...
Ik vermoed dat het een overblijfsel is van de Blackbird, het vermogen kan daar niet verder worden teruggemoduleerd dan 1800 W. Mijn Sparrow staat momenteel ook schijnbaar te "knipperen" met een vermogen in van 225 W en vermogen uit rond de 1800 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Als ik een Sparrow zou nemen puur en alleen voor de verwarming van de (kleine)woning met vloerverwarming.
Dus geen warm sanitair water via de Sparrow.
Welke binnenunit voor de Sparrow is dan de juiste ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mls380
  • Laatst online: 25-06 13:14
Gisteren heb ik een schouw gehad van CB, voor plaatsen van een Blackbird (hybride).

Er kwamen 2 installateurs langs, één ervaren en één minder ervaren. Plaatsing op platdak van overkapping achter huis zou geen probleem moeten zijn en leiding werk naar CV blijft binnen de 10 meter.

De installateur gaf aan nog geen ervaring te hebben met de zoneregeling van mijn vloerverwarming (Robot Easy Flex). Ik heb op begane grond 1 grote zone (>100 m2) en op eerste verdieping 5 aparte zones. Iedere zone (6 totaal) hebben een eigen digitale thermostaat en communiceren met een centrale computer (zichtbaar op foto). Helaas geen open therm, dus niet rechtstreeks met de blackbird te koppelen.

CV ketel is een Remeha Calenta uit 2014.

Nu stelt CB voor om een Tado X thermostaat te plaatsen en de zoneregeling te vervangen voor een slimmeradiator knop. Wat zou inhouden dat er in het hele huis nog maar 1 groep/zone is. Kortom de huidige (vorig jaar aangelegde) zoneregeling uit te schakelen.

Zelf gaf ik aan dat de zone beneden wat mij betreft open kon blijven staan (dus niet meer regelen via Robot zoneregeling), maar dat ik boven graag de mogelijk wil blijven houden om kamers afzonderlijk te regelen.

Zien jullie hier andere mogelijkheden? Zelf dacht ik aan het plaatsen van een Honeywell modulation (open therm) die de benedenverdieping stuurt. De zoneregeling op eerste verdieping kan dan in stand blijven. Eigenlijk zou het er op neer komen dat de slaapkamers hier ook op een vaste temperatuur worden ingesteld, de rest blijft uit.

Zien jullie hier nog andere mogelijkheden en is het idee wat ik heb uitvoerbaar/haalbaar? Ik ben een beetje huiverig een (kostbare) goed functionerende zoneregeling te vervangen voor 1 tado X.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9LdqGNMLn6npkSKq22Ugg0ZuTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gg3Tn2V9AhbM0mYXcDAV5fnh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzTanRFCVsA-zTl_XN6fDBd_trg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPdBpH8xQF1IhFtaL8JEz0iT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxyMbCiPji0B4x-qT6t0gsCABSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tYR96o4Qt3zFFjNOKLSkErb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smart-
smart- schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:44:

Plaatsing:

Verdeler:

Capaciteit:

Buffervat:

Stroom:

Boringen:

Zojuist al een update vanuit CB:

We zijn bij je langs geweest!

Dit hebben we gezien

Er is voldoende ruimte voor alle onderdelen van het door jouw bestelde systeem.

-

Er is voldoende vermogen beschikbaar om aan te sluiten op een bestaande groep of je legt zelf een groep aan (Gratis)

-

Je thermostaat is geschikt om de warmtepomp aan te sturen, we sluiten deze graag aan op je warmtepomp (Gratis)

-

Je CV installatie heeft voldoende watervolume voor een efficiënte werking van je warmtepomp, een buffervat is daarom niet nodig (Gratis)

-

Het leidingwerk valt binnen de (15) meter (Gratis)

Aanpassingen

De totale kosten voor essentiële opties bedragen EUR (0,-). Zoals in de offerte aangegeven heb je het recht om de order te annuleren in het geval van meerkosten. Laat ons dit zo snel mogelijk via de mail weten zodat we het project voor je kunnen annuleren.

In bovenstaand bericht is een linkje bijgevoegd om een afspraak te maken met de werkvoorbereider.

Mijn vragen omtrent de stroomgroep en boringen lijken hiermee beantwoord, maar zal ik wel nog navraag naar doen bij het gesprek komende donderdag. Ik verwacht dat dan ook de datum geprikt kan worden voor de daadwerkelijke installatie.

[ Voor 4% gewijzigd door smart- op 15-10-2024 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pringo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-01 09:21
smart- schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

Zojuist al een update vanuit CB:

We zijn bij je langs geweest!

Dit hebben we gezien

Er is voldoende ruimte voor alle onderdelen van het door jouw bestelde systeem.

-

Er is voldoende vermogen beschikbaar om aan te sluiten op een bestaande groep of je legt zelf een groep aan (Gratis)

-

Je thermostaat is geschikt om de warmtepomp aan te sturen, we sluiten deze graag aan op je warmtepomp (Gratis)

-

Je CV installatie heeft voldoende watervolume voor een efficiënte werking van je warmtepomp, een buffervat is daarom niet nodig (Gratis)

-

Het leidingwerk valt binnen de (15) meter (Gratis)

Aanpassingen

De totale kosten voor essentiële opties bedragen EUR (0,-). Zoals in de offerte aangegeven heb je het recht om de order te annuleren in het geval van meerkosten. Laat ons dit zo snel mogelijk via de mail weten zodat we het project voor je kunnen annuleren.

In bovenstaand bericht is een linkje bijgevoegd om een afspraak te maken met de werkvoorbereider.

Mijn vragen omtrent de stroomgroep en boringen lijken hiermee beantwoord, maar zal ik wel nog navraag naar doen bij het gesprek komende donderdag. Ik verwacht dat dan ook de datum geprikt kan worden voor de daadwerkelijke installatie.
Misschien dat in het mis, maar wat kost het geheel dan bij CB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pringo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-01 09:21
Zelf aan het kijken naar de flint en de quatt duo. Maar mijn kennis is echt te beperkt op dit vlak. Wat zou de overweging zijn in deze om voor de flint te gaan of juist niet?

Verbruik 2550m3 per jaar, energielabel A, 266m2 woonoppervlak met beneden vloerverwarming boven radiatoren en vloerverwarming op het toilet en de twee badkamers.

Groet Jop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
Zelf aan het kijken naar de flint en de quatt duo. Maar mijn kennis is echt te beperkt op dit vlak. Wat zou de overweging zijn in deze om voor de flint te gaan of juist niet?

Verbruik 2550m3 per jaar, energielabel A, 266m2 woonoppervlak met beneden vloerverwarming boven radiatoren en vloerverwarming op het toilet en de twee badkamers.

Groet Jop
Volgens CB is de Flint minder geschikt als je jaarlijks verbruik meer dan 1000m3 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
Pringo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:28:

Groet Jop
Ik zou even kijken in deze thread: daar lees je ook over hoe je het kan berekenen (voorbeeld is de koevlaasformule).
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Groet Jop
Met een dergelijk verbruik zijn beide genoemde modellen ongeschikt. Je hebt minimaal 12-13 kW nodig voor full electric. Wellicht een Blackbird P 80 11 kW+BUH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online

Groet Jop
Je hebt een extreem hoog gasverbruik, hoe kom je er dan bij om 1 vd kleinste WP’s (Flint) in de markt als optie te zien? Wat is je hoogste dag verbruik en wat is je SWW (/zomer-)verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foekebooij
Vandaag, na telefonisch overleg van CB, een offerte voor een Sparrow ontvangen.

Netto iets boven de 9k wat binnen doel was om onder de 10k klaar te zijn. Zonder buffervat en 200 l boiler.

Scheelt 50% tov een Nibe kwaliteit mag wat kosten en hun naam is goed met een betrouwbare track record maar gebrek aan legaci kan ene voordeel zijn en Coolblue staat garant voor service en eventueel onderhoud ook na 2 jaar.

Ze geven een terugverdien tijd van 6.7 jaar, beetje sprokkelen maar gas en stroomprijs maar vooral dat ze er vanuit gaan dat ik anders voor 3k een nieuwe CV erin had gezet.
Ik heb nooit eerder met terugverdientijden gewerkt als ik trippelglas plaatste, inductieplaat, telefoon of TV.
Weten jullie of ze bij terugverdientijd met bruto of netto prijzen werken (incl btw en accijns).

Ik durf een BB niet aan met een houten dak die grenst aan de buren, uit angst nu of over een paar jaar toch een klankkast te hebben.

Schouw kan evt in drie weken en plaatsen weer drie weken later. Voelt beetje aan als IKEA, super transparant en goede service voor een prima, maar mogelijk geen high end product.

———
Vandaag nog een andere wamtepomp boer over de vloer gehad, lokaal, maar die adviseerde een hybride.
En anders wat voor warmtepomp ik zelf wilde aan capaciteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:03
Dit is duidelijke taal van Weheat vandaag. Flint plaatsen en over paar jaar losse warmtepompboiler en je bent óók (goedkoper) gasloos. Is eigenlijk ook wel ouderwets cv-denken om warmtepomp voor verwarming en SWW te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dBLNIgmSQV3hxTr41jhSfFljEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/423wWjeUFeXG4qwtszJqbDCY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
Vandaag offerte ontvangen van CB voor de Sparrow

Ze hebben een Sparrow in hybride opstelling aangeboden,
€ 4295 prijs warmtepomp excl. BTW
€ 2612 binnenunit, appendages, leidingwerk en installatie
€ 413 gekozen opties
€ 1537 BTW
€ 250 korting
€ 8607 prijs inclusief BTW met aftrek van subsidie zou de investering zijn: 5532 euro

Ook een Sparrow full electric offerte ontvangen:
€ 4480 binnenunit, appendages, leidingwerk en installatie
€ 413 gekozen opties
€ 1929 BTW
€ 250 korting
€ 10867 prijs inclusief BTW min de subsidie is: 7792 euro

die 413 euro opties, kan bij mij ook nog vervallen omdat er nog een leiding ligt met 220V rechtstreeks naar 1 aparte groep in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

201WD schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:50:

€ 413 gekozen opties
€ 1537 BTW
€ 250 korting
€ 8607 prijs inclusief BTW met aftrek van subsidie zou de investering zijn: 5532 euro

€ 413 gekozen opties
€ 1929 BTW
€ 250 korting

die 413 euro opties, kan bij mij ook nog vervallen omdat er nog een leiding ligt met 220V rechtstreeks naar 1 aparte groep in de meterkast.
Wat zit er bij een Sparrow full electric? Qua boilervat of andere warm-water voorziening.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Shiver23 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:58:
[...]

Wat zit er bij een Sparrow full electric? Qua boilervat of andere warm-water voorziening.
Warmtepomp
● Weheat Sparrow P60
● 43,7 dB geluidsproductie
● 2 jaar productgarantie
● Koudemiddel R290
● € 3075 subsidie
Installatie
● Plaatsen warmtepomp tot 8 meter hoogte
● Plaatsing tapwatervat en indoor unit
● Leidingwerk monteren tot 10 meter en doorvoer
● Afkoppelen van je CV ketel
Tapwatervat en Binnen unit
● Weheat Tapwatervat
● Volume: #N/A liter
● Duplex RVS zwart
● Binnenunit voorgemonteerd
● Dubbele pomp en 3 kW bijverwarmer
Appendages en koppels
● Tot 10 meter geïsoleerde duo leiding
● Koppel set full electric 26-delig
● Vuilfilter
● Boiler ontluchter en inlaatcombinatie
● Kogelstopkraan en vulkraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
201WD schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:02:
[...]

Warmtepomp
● Weheat Sparrow P60
● 2 jaar productgarantie
● Koudemiddel R290
● € 3075 subsidie
Installatie
● Weheat Tapwatervat
● Duplex RVS zwart
Appendages en koppels
● Vuilfilter
Maar je hebt dan geen boilervat van 200/300 liter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekc1
201WD schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:50:

€ 413 gekozen opties
€ 1537 BTW
€ 250 korting

€ 413 gekozen opties
€ 1929 BTW
€ 250 korting

Wat ik er van begrijp is dat je twee x 1 fase leiding nodig hebt. En voor binnen unit en één voor buitenunit. Zie ook installatiehandleiding op de supportpagina;s van WEHEAT. Ik zit zelf toevallig te puzzelen hoe ik het voor elkaar moet krijgen om 2 kabels extra naar zolder te krijgen....
Zie ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekc1
Weet hier toevallig iemand of WEHEAT ergens een demo opstelling van Sparrow heeft staan?

Ik zou graag de warmtepomp eens in actie willen zien, maar vooral horen. Ik ben zelf een beetje gevoelig voor geluid, dus wil het graag met eigen oren horen voordat ik deze flinke investering doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
beekc1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:27:
Weet hier toevallig iemand of WEHEAT ergens een demo opstelling van Sparrow heeft staan?

Ik zou graag de warmtepomp eens in actie willen zien, maar vooral horen. Ik ben zelf een beetje gevoelig voor geluid, dus wil het graag met eigen oren horen voordat ik deze flinke investering doe.
In de fabriek in Duizel kun je een rondleiding krijgen, daar staan ze in elk geval,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:16
201WD schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:31:
[...]

In de fabriek in Duizel kun je een rondleiding krijgen, daar staan ze in elk geval,
Wellicht bij Schimmel techniek? Heeft ook een rijdende showroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Diesje schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:04:
[...]

Maar je hebt dan geen boilervat van 200/300 liter?
Ik heb morgen weer contact met ze, ik wil geen 200/300 liter boilervat.
Ook eens vragen wat ze met de Flint kunnen doen, die kan dus zoals ik hier net lees hybride of zelfs zonder CV draaien, kan alleen geen warm sanitair water doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
201WD schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:34:
[...]

Ook eens vragen wat ze met de Flint kunnen doen, die kan dus zoals ik hier net lees hybride of zelfs zonder CV draaien, kan alleen geen warm sanitair water doen.
In een FE opstelling heb je toch een boilervat nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekebooij
Het niet hebben van een boilervat, verklaard denk ik het verschil in offerte (mag ik hopen).
Ik twijfel tussen een 200 en 300 liter buffervat. Kosten zijn slechts 300 euro dus twijfel, als er geen grote nadelen zijn, om te kiezen voor beter “safe than sorry”

Ik zou als voordeel van een groter vat kunnen denken dat je wat meer speling hebt om met gunstigere energie prijzen je boiler water op te warmen of je warmtepomp wat minder op vol vermogen hoeft te draaien om hem vlot weer op te warmen, maar dat is gedacht vanuit de leek.
201WD schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:02:
[...]

Warmtepomp
● Weheat Sparrow P60
● 2 jaar productgarantie
● Koudemiddel R290
● € 3075 subsidie
Installatie
● Weheat Tapwatervat
● Duplex RVS zwart
Appendages en koppels
● Vuilfilter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

201WD schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:34:
[...]

Je hebt een andere voorziening voor warm water? Bijzondere offerte dan. De meerprijs is dan voor een doorstroomverwarmer en afkoppelen van je cv. Of begrijp ik het verkeerd?

PSN: Shiver23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

beekc1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:24:
[...]

Wat ik er van begrijp is dat je twee x 1 fase leiding nodig hebt. En voor binnen unit en één voor buitenunit. Zie ook installatiehandleiding op de supportpagina;s van WEHEAT. Ik zit zelf toevallig te puzzelen hoe ik het voor elkaar moet krijgen om 2 kabels extra naar zolder te krijgen....
Zie ook
1x1 fase 16 Ah C en 1x voor de BUH. Neem je de BUH niet dan volstaat een gewoon stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:07

AirX

Tweak Guru

Carboy54 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:55:
[...]

1x1 fase 16 Ah C en 1x voor de BUH. Neem je de BUH niet dan volstaat een gewoon stopcontact.
Gewoon stopcontact? Je hebt toch wel een dedicated groep nodig? De warmtepomp zit toch niet met een stekker in een stopcontact, tezamen met andere apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
foekebooij schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:51:
Het niet hebben van een boilervat, verklaard denk ik het verschil in offerte (mag ik hopen).
Ik twijfel tussen een 200 en 300 liter buffervat. Kosten zijn slechts 300 euro dus twijfel, als er geen grote nadelen zijn, om te kiezen voor beter “safe than sorry”

Ik zou als voordeel van een groter vat kunnen denken dat je wat meer speling hebt om met gunstigere energie prijzen je boiler water op te warmen of je warmtepomp wat minder op vol vermogen hoeft te draaien om hem vlot weer op te warmen, maar dat is gedacht vanuit de leek.

[...]
Je bedoeld denk ik boilervat waar je buffervat zegt.

Voordeel van een grotere zit hem erin dat je met een lagere temperatuur toch dezelfde energieinhoud hebt, wat een hogere COP geeft met bereiden. Vermogen heeft daar niet zoveel mee te maken, dat heeft meer met het spiraaloppervlakte van doen. De grotere heeft (bij dezelfde temperatuur) idd een grotere thermische capaciteit en dus de mogelijkheid meer energie op te slaan op dynamisch gunstige tijdstippen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 201WD
AirX schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:09:
[...]

Gewoon stopcontact? Je hebt toch wel een dedicated groep nodig? De warmtepomp zit toch niet met een stekker in een stopcontact, tezamen met andere apparaten?
Dat zegt Carboy toch., 1x aparte voeding/groep voor de buitenunit.
Binnenunit zonder buh kan gewoon met stekker aangesloten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekc1
201WD schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:31:
[...]

Dank! Ik ga ze maar eens bellen om te kijken wat er mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smart-
Pringo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:40:
[...]

Misschien dat in het mis, maar wat kost het geheel dan bij CB?
Ik heb een offerte gehad van 2852 euro. (Daar is de subsidie reeds vanaf)

Dit is wel voor de prijsverhoging nog die plaats heeft gevonden vorige week ergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

AirX schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:09:
[...]

De binnenunit zonder BUH is een kleine regelunit daar is geen aparte groep voor nodig. Voor de warmtepomp zelf zoals gemeld wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzuilhof
SpikeHome schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:16:

Echter zie ik wel bij vermogen uit en cop vaak spikes terwijl de input vermogen hetzefde is.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

maar dat is niet altijd.
Zoals iemand anders al zei: is volgens Weheat een probleem in de weergave en niet in het functioneren van de warmtepomp. Duurt blijkbaar ff voordat het opgelost is, maar wel goed om te weten dat je systeem niet flipt :).

Wat betreft dat geluid: de buitenunit van mijn Sparrow maakt ook een geluid dat niet hoort. Ik dacht eerder ook aan ruisende leidingen o.i.d. Coolblue is langs geweest om het te checken. Ze hebben toen de onderdelen van de buitenunit apart van elkaar aangezet via de installateursmodus. Het geluid bleek van de compressor te komen. Gaat gefixt worden of mijn buitenunit wordt vervangen.

Misschien heb jij hetzelfde probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JurjenS7
Kan je bij een weheat warmtepomp net als bij een CV het ding uitzetten,leeg laten lopen , met leidingwerk bezig en later weer aanzetten na vullen? Vraag het omdat ik wat aanpassingen wil doen aan leiding werk (deel nog vervangen voor kunststof en 1 radiator waarschijnlijk verwijderen) en als dit niet gaat, moet ik voor de installatie nog even aan het werk

[ Voor 11% gewijzigd door JurjenS7 op 16-10-2024 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@JurjenS7 Ligt er denk ik aan of het ding makkelijk te ontluchten is (meestal hebben ze een interne ontluchter en is het antwoord ja). Voor de handigheid zou ik je sowieso aanraden om een paar kogelkranen te (laten) monteren op de aanvoer- en retourleiding van eender welke monoblock. Mocht er ooit iets zijn qua vervanging, kun je het hele CV-systeem intact laten en de monoblock "drop in" vervangen, door alleen de warmtepomp uit te schakelen en dat deel van het circuit af te sluiten, te ontkoppelen en te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

JurjenS7 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:17:
Kan je bij een weheat warmtepomp net als bij een CV het ding uitzetten,leeg laten lopen , met leidingwerk bezig en later weer aanzetten na vullen? Vraag het omdat ik wat aanpassingen wil doen aan leiding werk (deel nog vervangen voor kunststof en 1 radiator waarschijnlijk verwijderen) en als dit niet gaat, moet ik voor de installatie nog even aan het werk
Geen probleem als je daarna goed ontlucht. Ontluchter zit ook bij de warmepomp

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 16-10-2024 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
JurjenS7 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:17:
Als je naar handbediening gaat, dan kan je ook de circulatiepomp los aanzetten. Dus daarmee kan je al veel lucht uit je systeem pompen voordat je warmtepomp aan gaat.

Pagina: 1 ... 16 ... 107 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.